abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 24 juni 2025 @ 22:02:17 #151
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_218036205
Wat is iedereen lekker bezig! Ik haal geen kilo's uit de tuin horen _O- Elke dag een paar tayberries, wat aardbeien, een komkommertje :D Maar ik heb dan ook maar een klein stukje in de tuin en tig potten,

Dat brengt me tot het volgende. Ik heb een aantal bonen en erwten staan en daar zijn nu 2 hele lange bonen uit gegroeid. Ik denk dat ik ze al kan oogsten maar ik laat ze steeds maar hangen want wat heb je nu aan 2 bonen _O- Laatst had ik ook 1 doperwt, die heb ik maar gewoon rauw opgegeten (was best lekker! :9)
5 - 28 februari Thailand O+
pi_218036335
Ik heb vandaag 4 frambozen geplukt :9
@MaJo ik heb peultjes staan. Ik pluk ze (want dat stimuleert de groei van meer peultjes) en doe ze in een zakje in de vriezer. Als het dan een portie is, eten we ze.
Of die paar peultjes gaan bij een roerbakgerecht erbij.
  dinsdag 24 juni 2025 @ 22:50:04 #153
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218036586
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 22:02 schreef MaJo het volgende:
Wat is iedereen lekker bezig! Ik haal geen kilo's uit de tuin horen _O- Elke dag een paar tayberries, wat aardbeien, een komkommertje :D Maar ik heb dan ook maar een klein stukje in de tuin en tig potten,

Dat brengt me tot het volgende. Ik heb een aantal bonen en erwten staan en daar zijn nu 2 hele lange bonen uit gegroeid. Ik denk dat ik ze al kan oogsten maar ik laat ze steeds maar hangen want wat heb je nu aan 2 bonen _O- Laatst had ik ook 1 doperwt, die heb ik maar gewoon rauw opgegeten (was best lekker! :9)
Ik ben ook vaak jaloers op de oogsten van anderen hoor. Vijf kilo tayberries? Vier kilo erwten, en een paar dagen later nog eens 6 kilo? Hoe dan?

Ik heb geleerd gewoon je eigen ding te doen. Focus je niet op andermans oogst, maar doe wat je zelf goed lijkt.

Mijn tomaten zien er weliswaar fantastisch uit, maar mijn aardbeien doen 't bijvoorbeeld totaal niet. Al doende leer je, en dat is het belangrijkste. Gewoon doen en proberen. Leren van je fouten.

Maar 10 kilo aan erwten? Watdefak? Hoe dan?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  woensdag 25 juni 2025 @ 08:01:32 #154
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218038032
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 22:50 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ik ben ook vaak jaloers op de oogsten van anderen hoor. Vijf kilo tayberries? Vier kilo erwten, en een paar dagen later nog eens 6 kilo? Hoe dan?

Ik heb geleerd gewoon je eigen ding te doen. Focus je niet op andermans oogst, maar doe wat je zelf goed lijkt.

Mijn tomaten zien er weliswaar fantastisch uit, maar mijn aardbeien doen 't bijvoorbeeld totaal niet. Al doende leer je, en dat is het belangrijkste. Gewoon doen en proberen. Leren van je fouten.

Ja maar probeer dan ook deel zelfvoorzienend te leven he. Daarom grote hoeveelheden
Tijdens lockdowns volstond eens per 6 weken naar de super. Groente en fruit voor een jaar in voorzien. Hoewel ik in de winter en voorjaar wel fruit bij koop
Dus geen maatstaaf voor anderen

Fijn toch, genieten van verse groente en fruit uit de tuin?
Leven met het seizoen.
Scheelt veel inmaakwerk, invriezen en voorraadbeheer enzo.

Peulen zijn inmiddels erwten aan het worden. Sla schiet door als gevolg van hitte weekend
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator woensdag 25 juni 2025 @ 12:26:17 #155
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_218039899
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 22:18 schreef Hupje het volgende:
Ik heb vandaag 4 frambozen geplukt :9
@:MaJo ik heb peultjes staan. Ik pluk ze (want dat stimuleert de groei van meer peultjes) en doe ze in een zakje in de vriezer. Als het dan een portie is, eten we ze.
Of die paar peultjes gaan bij een roerbakgerecht erbij.
Goed idee! Doe je ze meteen in de vriezer of blancheer jij ze eerst? Ik heb dat vorig jaar met doperwtjes gepoogd maar daar zaten uiteindelijk maar iets van 10 in een zakje _O- Die heb ik onlangs in de pan bij andere diepvrieserwtjes gegooid :)

quote:
7s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 22:50 schreef Twieki het volgende:

[..]

Dat is ook zo :) Voor mij is het ook gewoon een hobby, leuk om te kijken wat je allemaal uit eigen tuin kan halen. Mijn grote droom is wel om ooit een eigen stukje grond te hebben waar ik helemaal los kan gaan, met allemaal fruitbomen O+ Daar heb ik in mijn tuin geen plek voor :)
pi_218040172
We hebben nu 3 keer peultjes kunnen eten en door de oogst van zojuist hebben we weer genoeg voor een 4e keer. De planten leken het op te geven met die hitte, maar produceren nu toch weer. Ik heb nog een nieuwe lading planten die vandaag de grond in gaan, dus over een paar weken hopelijk weer veel nieuwe oogst.
De kardoen gaat bijna bloeien, ik heb ‘m dit eerste jaar echt voor de insecten staan, volgend jaar ga ik wel eens kijken naar het bleken van de stengels voor de oogst.
Eerste jonge courgette was heerlijk, semi rauw gegeten https://www.okokorecepten(...)dressing-salmoriglio
pi_218041664
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 22:02 schreef MaJo het volgende:

Als bij mij de oogst op gang komt is het soms ook met 2 bonen ofzo. Ik vries die dan in. Want uiteindelijk worden het er zoveel dat ik dat toch niet allemaal al op kan eten. Dan vries ik de rest er bij in
I solemnly swear i'm up to no good
pi_218041677
Ik doe vroeg in het jaar peulen en erwten zetten. Helaas moe tik ze eerder ruimen omdat het te warm wordt in de kas. En dan eindigen ze helemaal onder het dauwmeel. Zo lekker hè verse peultjes O+
  Moderator woensdag 25 juni 2025 @ 16:32:11 #159
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_218041953
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 16:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik doe vroeg in het jaar peulen en erwten zetten. Helaas moe tik ze eerder ruimen omdat het te warm wordt in de kas. En dan eindigen ze helemaal onder het dauwmeel. Zo lekker hè verse peultjes O+
Peultjes en erwten gaan hier goed maar al 2 jaar op rij worden de sperziebonen helemaal opgevreten door slakken :'( Ik baal daarvan want 2 jaar geleden heb ik daar meerdere oogsten uit kunnen halen. Zo lekker :9
  woensdag 25 juni 2025 @ 21:20:32 #160
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218044667
nog eens 9 kilo doperwten verwerkt. 19 totaal.
Deel wat al beetje te ver gedroogd is, drogen wij verder voor zaad.

Nu de tuinbonen en zwarte bessen.
pi_218044801
Alle 3 de kruisbessenstruiken zijn compleet van blad ontdaan door de larven van de bessenbladwesp :X
pi_218046958
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 16:32 schreef MaJo het volgende:

[..]
Peultjes en erwten gaan hier goed maar al 2 jaar op rij worden de sperziebonen helemaal opgevreten door slakken :'( Ik baal daarvan want 2 jaar geleden heb ik daar meerdere oogsten uit kunnen halen. Zo lekker :9
Ohhh wat shit zeg.

Ook in de kas hebben wij helaas slakken. Ik strooi korrels van eco style. Escar-go heet het dat lijkt te helpen.

Bonen groeien snel dus zou proberen nog wat te zaaien. Voor binnen zaaien tot ze wat groter zijn en dan uitplanten.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:00:30 #163
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_218047366
Shit weer vergeten, kruisbessen, die wil ik echt volgend jaar hebben!
Ik het dit jaar geen pepers staan, maar wat kruiden, tomaten, en okra.
Het is echt wat anders en even wennen.
Oh ja en de aardbeien die ik heb gekregen blijken 2 jarigen te zijn, dus die doen dit jaar nog niks :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 28 juni 2025 @ 18:14:42 #164
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218067162

Blij met mijn oogstje vandaag. Straks Shakshuka maken. :9
  zaterdag 28 juni 2025 @ 18:20:20 #165
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218067257
Nu al tomaten, pepers en paprika!!???

Hier zijn we nog lang niet zo ver.

Wel 6 kilo tuinbonen geoogst en verwerkt. En weer twee grote emmers tay berries. Dat wordt morgen verwerkt.
  zaterdag 28 juni 2025 @ 18:33:48 #166
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218067344
quote:
4s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 18:20 schreef marcel.de het volgende:
Nu al tomaten, pepers en paprika!!???

Hier zijn we nog lang niet zo ver.

Wel 6 kilo tuinbonen geoogst en verwerkt. En weer twee grote emmers tay berries. Dat wordt morgen verwerkt.
Voor tomaten is 't nog niet vroeg hoor. Rond 1 juli kan je normaliter de eerste rijpe wel oogsten. De mijne begonnen vorige week al te kleuren, en vandaag geoogst. Mijn doodgewone Spaanse peperplanten hangen ook vol en kleuren al rood.

Moet er wel bij zeggen dat ik de warmteminnende planten eind april al had uitgeplant in de kas. Het was toen al warm zat. Wat wellicht ook heeft geholpen is, is dat mijn planten tijdens de koudere maanden verwarmd stonden onder groeilampen.

De paprika was wel vroeg. Het is ook de enige die volledig rood is nu, de rest is nog behoorlijk groen.
pi_218067651
Zo leuk om voor een roerbakgerecht wat dingen uit de tuin te verzamelen. Vandaag was het peultjes, palmkool, Nieuw-Zeelandse spinazie, wat groen van doorgeschoten sjalotjes die ik in de tuin had geplant en wat bladeren van doorgeschoten sla. Samen met gemarineerde tofu, een paprika en hoisinsaus was het heerlijk.
pi_218105743
Voor het voorspelde noodweer heb ik nog geoogst wat er was. Je weet nooit... Maar uiteindelijk viel er hier eigenlijk alleen maar een beetje regen
(hm, Imgur werkt weer niet mee)
pi_218113200
Zwarte framboos is echt heel lekker, nog lekkerder dan goed rijpe Japanse wijnbes of gele frambozen. Blij dat die het in elk geval redelijk goed doet hier, al heeft die ook wel te lijden door de droogte en de wind.
  donderdag 3 juli 2025 @ 20:35:47 #170
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_218113329
Hier zitten de experts, begrijp ik. Deze is ineens in mijn tuin verschenen.

Het lijken mij gewoon eetbare rode besjes te zijn, maar durf het nog niet helemaal aan. Wat denken jullie?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 3 juli 2025 @ 20:45:10 #171
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_218113438
lijken mij rode aalbesjes
probeer Flora Incognita app op je telefoon
pi_218113480
Als dat blad bij de trosjes bessen hoort dan lijkt het me inderdaad gewoon een rode aalbes. Lekker hoor, ik heb een paar struiken staan en eet ze graag als de vogels me tenminste niet te snel af zijn
  donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:53 #173
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_218113515
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 20:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Als dat blad bij de trosjes bessen hoort dan lijkt het me inderdaad gewoon een rode aalbes. Lekker hoor, ik heb een paar struiken staan en eet ze graag als de vogels me tenminste niet te snel af zijn
Ja, dat blad hoort er bij. Ik zal voor de zekerheid de Flora Incognita app ook nog even proberen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 4 juli 2025 @ 00:33:57 #174
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_218115190
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 00:26 schreef Hupje het volgende:
Voor het voorspelde noodweer heb ik nog geoogst wat er was. Je weet nooit... Maar uiteindelijk viel er hier eigenlijk alleen maar een beetje regen
[ afbeelding ] (hm, Imgur werkt weer niet mee)

Bij deze nog even je foto. ;) Lekker hoor, een kommetje verse rode bramen.
pi_218115451
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 00:33 schreef Twieki het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Bij deze nog even je foto. ;) Lekker hoor, een kommetje verse rode bramen.
Oh, tnx.
Frambozen O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')