abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 5 maart 2025 @ 19:56:48 #1
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_216939356
Oude OP (wel van mijn):

Hallo :W

Met frisse tegenzin edoch goede moed heb ik een kleine hulpvraag aan d'n FOK!ker :@

Zoals flink wat mensen hier vorig jaar hebben meegekregen, heeft mijn vriendin bijna een jaar geleden een nogal vervelende situatie meegemaakt, wat ik zal proberen om kort samen te vatten voor zij die er minder bekend mee zijn. Even in een spoiler, want het is helemaal niet kort. Tl;dr is onderaan te vinden :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
tl;dr
Mijn vriendin plaatste zich vorig jaar voor de Spelen, na jaren ellende en knokken, maar testte direct daarna positief op COVID-19 en kreeg na hersteld te zijn letterlijk op weg naar de Spelen een zwaar ongeluk: chauffeur dood, zij zwaargewond. Jaar lang hersteld, ze is - naast haar baan bij de lokale fietsenmaker - weer volop aan het trainen en gaat volgende maand meedoen aan het WK in Slovenië, met de Spelen van 2026 als uiteindelijk doel. Er is financiële hulp nodig om ons/haar te ondersteunen bij het hele traject richting die Spelen, dus voor de komende ruim drie jaar, en daar is een collega van haar een crowdfundingsactie voor gestart.

De FOK!-gemeenschap heeft haar kort na het ongeluk enorm gesteund, er stonden echt tig kaarten en chocolaatjes en kleinigheidjes en leuke dingen thuis, wat haar enorm goed heeft gedaan. Bij dezen dus nog een vraag om een klein beetje hulp :@ Het zou voor FOK! natuurlijk ook leuk zijn als het lukt, want we zouden dan in 2026 iemand op de Spelen en in het olympisch dorp hebben die we - buiten haar wedstrijden om - als echte razende reporter in kunnen zetten om al onze prangende vragen te beantwoorden en smeuige nieuwtjes op te vangen!

De actie is hier te vinden:
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval

Hier zijn wat recente interviews te zien, inclusief filmpje:
https://www.gld.nl/nieuws(...)val-alsnog-waarmaken
https://www.rtvnunspeet.n(...)maar-niet-onmogelijk

En wat artikelen van een klein jaar geleden, kort na het ongeluk:
https://www.ad.nl/olympis(...)haar-leven~af2ead05/
https://nos.nl/artikel/24(...)n-door-zwaar-ongeluk

Zij gaat in elk geval verder met trainen, werken en nog meer integreren hier op de fraaie Veluwe (ze wilde het meest recente Omroep Gelderland-interview in het Nederlands doen, maar was toch net even te verlegen om het te proberen, hoewel haar Nederlands er inmiddels echt wel goed genoeg voor is!). Mocht er een klein beetje hulp komen: heel erg bedankt! O+

Een fijne dag en fijn weekeinde gewenst, iedereen :)

Bruna in actie in het Zwitserse Sparenmoos vorig jaar, het weekeinde waarin ze zich definitief kwalificeerde voor de Spelen:

230121_284411_15-01-2022_Zweisimmen_SP_-_2.jpg?rand=336421448
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 5 maart 2025 @ 19:57:10 #2
284411 crew  heywoodu
pi_216939372
Even wat uit het vorige topic:

quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 15:03 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Huh, wat :X :?
Om het parcours op de wedstrijddag op te mogen moet je een wedstrijdhesje hebben. Dat is doorgaans geen probleem: de coach haalt die 's ochtends op, dat is het eerste wat 'ie doet, en dan kunnen de atleten die arriveren het hesje ophalen en hun warmup en dergelijken gaan beginnen, vrij simpel en tot nu toe geen probleem.

Gisteravond was er (voor het eerst!) een overleg binnen het Braziliaanse 'team', waarbij expliciet aan werd gegeven dat deze coach ze ook vandaag op ging halen. Bruna kwam aan bij de waxcabine van het team...er waren geen hesjes. Hij had ze niet opgehaald, want hij was lekker aan de gang met het voorbereiden van ski's voor de training (!) van zijn atleten.

Net was er een overleg waar deze coach ook bij betrokken was, die zonder overdrijven zeker zes keer vroeg hoe het niet hebben van het hesje nou effect had op haar warmup....dus zeker zes keer uitgelegd dat je onmogelijk je warmup kunt gaan doen zonder hesje. Bruna heeft vanmorgen heen en weer moeten rennen naar de waxcabine om haar hesje op te halen, moest terugrennen, snel de ski's ophalen, snel naar de start en daar kon ze ongeveer vier of vijf sprongetjes doen voor ze moest starten. Meer dan dat kon niet en de coach weigerde net op welke manier dan ook enige verantwoordelijkheid te nemen voor het verkloten van de voorbereiding vanochtend (waarbij de vraag uiteraard is of hij het echt verkloot heeft, want heel toevallig pakte dit voor zijn atleet perfect uit).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 5 maart 2025 @ 19:57:17 #3
284411 crew  heywoodu
pi_216939377
Oh ja, en op de estafette hoeven we vrijdag niet op Bruna te rekenen. Om totaal onverklaarbare redenen zetten ze haar op de vierde plek in de startlijst. Niet op plek één of twee is op basis van de afgelopen week prima te verklaren en is prima: die doen de klassieke stijl, wat voor Bruna's voet het kutst is, dus Bruna op plek drie...prima. Maar nee, ze zetten Mika Picin (die met afstand de traagste is, het hele seizoen al) op de derde plek en Bruna op de vierde plek. Dan is Brazilië al uit de wedstrijd, want Mika gaat sowieso ingehaald worden (als het voor die tijd niet al is gebeurd).

Nu ga ik even verder psycholoog spelen, want de boel is nu echt ontploft. En dit is dus de shit waar we (en natuurlijk vooral Bruna) tegen moeten vechten, deze kleinzerige, debiele onzin. Dan ben je het hele seizoen de beste en krijg je nog altijd, net als al jarenlang, alle shit en tegenwerking van de bond over je heen, keer op keer op keer op keer op keer. He-le-maal klaar mee (en kun je nagaan hoe het voor Bruna is).

Dus ja, ik ga denk ik maar even aan een tekst werken voor de crowdfunding waar users hier me van proberen te overtuigen voor de SkiErg, zodat ze alles kan geven richting volgend seizoen en de Spelen en tegen al deze bullshit.
pi_216939492
@heywoodu Even een managementsamenvatting want heb topic even niet gevolgd en OP is niet up to date. Ze wordt door Braziliaanse bond tegengewerkt, maar waarom precies?
U MAD?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 5 maart 2025 @ 20:11:49 #5
284411 crew  heywoodu
pi_216939680
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:02 schreef de_boswachter het volgende:
@:heywoodu Even een managementsamenvatting want heb topic even niet gevolgd en OP is niet up to date. Ze wordt door Braziliaanse bond tegengewerkt, maar waarom precies?
Ze hebben een favoriete atlete, die is jonger en luistert naar alles wat de bond wil (die weet zelf niet eens naar welke wedstrijden ze het volgende weekeinde gaat), dus die kunnen ze helemaal 'vormen' naar wat zij willen. Zij start waar de bond/de coach wil dat ze start, ook in het biatlon, puur omdat dat startgeld oplevert.

Bruna zet haar hakken in het zand tegen de bond (omdat ze anders überhaupt geen kans heeft) en daar worden ze ongelukkig van. Dan krijgt ze nul steun, wat op zich onhandig maar niet onoverkomelijk is, maar wordt ze op het belangrijkste moment (zoals het WK nu) ook gewoon actief tegengewerkt en naar beneden gedrukt.

Ze kan veel aan, maar ze heeft één hele grote achilleshiel en dat is als dingen oneerlijk verlopen (zoals nu), dat kan ze écht niet handelen.

Ik snap wel dat het lastig is om alles heel goed uit te leggen zodat mensen meekrijgen hoe het in elkaar zit, ik snap het omdat ik er al jaren in zit (ik zal je voor zijn: hehe :7 ), maar het echt duidelijk uitleggen blijft lastig :P
  woensdag 5 maart 2025 @ 20:12:17 #6
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_216939690
Kan ze geen Nederlands paspoort krijgen?
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_216939693
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 19:57 schreef heywoodu het volgende:
Oh ja, en op de estafette hoeven we vrijdag niet op Bruna te rekenen. Om totaal onverklaarbare redenen zetten ze haar op de vierde plek in de startlijst. Niet op plek één of twee is op basis van de afgelopen week prima te verklaren en is prima: die doen de klassieke stijl, wat voor Bruna's voet het kutst is, dus Bruna op plek drie...prima. Maar nee, ze zetten Mika Picin (die met afstand de traagste is, het hele seizoen al) op de derde plek en Bruna op de vierde plek. Dan is Brazilië al uit de wedstrijd, want Mika gaat sowieso ingehaald worden (als het voor die tijd niet al is gebeurd).

Nu ga ik even verder psycholoog spelen, want de boel is nu echt ontploft. En dit is dus de shit waar we (en natuurlijk vooral Bruna) tegen moeten vechten, deze kleinzerige, debiele onzin. Dan ben je het hele seizoen de beste en krijg je nog altijd, net als al jarenlang, alle shit en tegenwerking van de bond over je heen, keer op keer op keer op keer op keer. He-le-maal klaar mee (en kun je nagaan hoe het voor Bruna is).

Dus ja, ik ga denk ik maar even aan een tekst werken voor de crowdfunding waar users hier me van proberen te overtuigen voor de SkiErg, zodat ze alles kan geven richting volgend seizoen en de Spelen en tegen al deze bullshit.
Ik weet dat het niet lekker gaat met de bond maar als ik het objectief bekijk begrijp ik het ergens ook wel van de coach. Bruna is bij de kwalificatiewedstrijd voor de 10k tot stilstand gekomen met een mogelijk medisch issue. Het valt niet uit te sluiten dat dit bij een langere wedstrijd dan de sprint zoals de estafette weer gebeurd. Om die reden kan ik me voorstellen dat hij dit beslist.

Dat maakt het niet minder klote, de coach heeft de schijn al langere tijd tegen en je wil dit misschien ook niet horen maar je kunt het in dit geval wel echt van twee kanten bekijken. Hoe dan ook: sterkte want het is geen leuk WK op deze manier.
pi_216939824
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:12 schreef Szura het volgende:
Kan ze geen Nederlands paspoort krijgen?
Nederland heeft geen OS plek, dus heeft weinig zin
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_216939899
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:17 schreef franklop het volgende:

[..]
Nederland heeft geen OS plek, dus heeft weinig zin
En bovendien extreem strenge kwalificatie-eisen

Hoe is het Vlaams van Bruna :D
pi_216939938
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:20 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En bovendien extreem strenge kwalificatie-eisen

Hoe is het Vlaams van Bruna :D
België heeft ook geen OS plek lijkt me
pi_216939963
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:23 schreef franklop het volgende:

[..]
Reserve bij de biatlon-dames :9

Edit: even gekeken uit nieuwsgierigheid en je moet je eerst plaatsen voor de individuele wedstrijden en dat is sowieso al extreem lastig.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 5 maart 2025 @ 20:25:44 #12
284411 crew  heywoodu
pi_216940002
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik weet dat het niet lekker gaat met de bond maar als ik het objectief bekijk begrijp ik het ergens ook wel van de coach. Bruna is bij de kwalificatiewedstrijd voor de 10k tot stilstand gekomen met een mogelijk medisch issue. Het valt niet uit te sluiten dat dit bij een langere wedstrijd dan de sprint zoals de estafette weer gebeurd. Om die reden kan ik me voorstellen dat hij dit beslist.

Dat maakt het niet minder klote, de coach heeft de schijn al langere tijd tegen en je wil dit misschien ook niet horen maar je kunt het in dit geval wel echt van twee kanten bekijken. Hoe dan ook: sterkte want het is geen leuk WK op deze manier.
Nou ja, niet als eerste of tweede starten is volkomen logisch inderdaad (dat wil ze ook niet eens), maar dit is ook niet de manier waarop ze het uitleggen. Ze komen er nu, uit het niks, ineens mee dat de startvolgorde is gebaseerd op die kwalificatiewedstrijd, iets wat nergens in de verder uitgebreide documentatie staat. Ze langlauft al het hele seizoen rondjes om Picin heen...

Nou ja, als het alleen dit was zou het wellicht beter te accepteren zijn. Punt is ook dat we zeker weten dat het niet is omdat ze een DNF had in de 7.5km, als alles verder normaal verliep en dat werd als reden gegeven...ok. Maar dat is helaas niet zo. Dat hij ook gewoon zes keer vraagt hoe het niet kunnen betreden van het parcours effect had op haar voorbereiding vanochtend, dat is gewoon puur onderhuids stangen, want hij snapt het echt wel.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 5 maart 2025 @ 20:30:47 #13
284411 crew  heywoodu
pi_216940121
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:23 schreef franklop het volgende:

[..]
Bij de mannen wel gok ik, maar een vrouwelijke langlaufster hebben ze niet nee :P

Nou ja, de biatletes zouden het zeker wel halen, maar die richten zich logischerwijze op het biatlon.
pi_216940171
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 20:30 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Bij de mannen wel gok ik, maar een vrouwelijke langlaufster hebben ze niet nee :P

Nou ja, de biatletes zouden het zeker wel halen, maar die richten zich logischerwijze op het biatlon.
Misschien wil Lotte Lie een keertje een 10k lopen voor het goede doel :9
Maar we dwalen af ;)
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 7 maart 2025 @ 10:55:00 #15
284411 crew  heywoodu
pi_216959114
Vanaf 13.15u estafette, Bruna is nummer drie voor Brazilië. 50/50 of ze in actie komt of dat Brazilië dan al op een ronde achterstand staat en uit de race ligt. Enfin, ze heeft haar ski's niet echt laten prepareren en heeft gisteren geen rust genomen, lekker gegeten etc, want haar was verteld dat ze als vierde op de lijst zou staan en dus realistisch gezien niet in actie zou komen (wat einde seizoen zou betekenen) :+

We gaan het zien, ze maakt zich er in elk geval niet druk om en áls ze in actie komt zal het niet lang duren tot Johaug haar inhaalt.
  vrijdag 7 maart 2025 @ 11:02:31 #16
194695 franklop
Fran knock
pi_216959235
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 10:55 schreef heywoodu het volgende:
Vanaf 13.15u estafette, Bruna is nummer drie voor Brazilië. 50/50 of ze in actie komt of dat Brazilië dan al op een ronde achterstand staat en uit de race ligt. Enfin, ze heeft haar ski's niet echt laten prepareren en heeft gisteren geen rust genomen, lekker gegeten etc, want haar was verteld dat ze als vierde op de lijst zou staan en dus realistisch gezien niet in actie zou komen (wat einde seizoen zou betekenen) :+

We gaan het zien, ze maakt zich er in elk geval niet druk om en áls ze in actie komt zal het niet lang duren tot Johaug haar inhaalt.
Waarom nu dan toch als 3e?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 7 maart 2025 @ 11:19:50 #17
284411 crew  heywoodu
pi_216959493
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:02 schreef franklop het volgende:

[..]
Waarom nu dan toch als 3e?
"Foutje in het systeem", ofzo.

Enfin, ze hoeft er niet op te rekenen dat ze in actie komt. Ze hoorde net Duda met iemand bellen en die zei ongeveer dit: "Ik heb niks te winnen vandaag, dus als je me op TV ziet doe ik lekker rustig aan, geen zin om nog een keer mijn best te doen."

Dus ja, Bruna gaat zo voor de vorm even een korte warmup doen voor zover het echt lukt (beide voeten schreeuwen het uit van de pijn vandaag).
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 7 maart 2025 @ 11:20:41 #18
284411 crew  heywoodu
pi_216959502
Leuk is dan weer wel dat ik naast de ouders van Ebba Andersson sta en daar gezellig mee aan het keuvelen ben, mijn dag is beter dan die van Bruna.
pi_216959564
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:19 schreef heywoodu het volgende:

[..]
"Foutje in het systeem", ofzo.

Enfin, ze hoeft er niet op te rekenen dat ze in actie komt. Ze hoorde net Duda met iemand bellen en die zei ongeveer dit: "Ik heb niks te winnen vandaag, dus als je me op TV ziet doe ik lekker rustig aan, geen zin om nog een keer mijn best te doen."

Dus ja, Bruna gaat zo voor de vorm even een korte warmup doen voor zover het echt lukt (beide voeten schreeuwen het uit van de pijn vandaag).
Pas nou op met wat je zegt, de Braziliaanse media leest hier ook mee!
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 7 maart 2025 @ 11:32:16 #20
284411 crew  heywoodu
pi_216959622
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:27 schreef mitt het volgende:

[..]
Pas nou op met wat je zegt, de Braziliaanse media leest hier ook mee!
Er staat niks geheims :D
pi_216959639
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]
@heywoodu legt BOM onder Braziliaans team

Bron: Telegrafao
pi_216959654
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zou er nu nog een Braziliaan bestaan die verbaast is als een landgenoot "een beetje moe" is.

Een Braziliaan in de sneeuw tijdens carnaval, das heel raar :P
Hell To The Liars
  Manager PR/Moderator vrijdag 7 maart 2025 @ 11:50:58 #23
269689 crew  Viv
pi_216959839
@heywoodu wat kut en oneerlijk van die bond/coach weer. :N Het is allemaal al moeilijk genoeg zonder dat ze actief wordt tegengewerkt.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 7 maart 2025 @ 12:02:45 #24
284411 crew  heywoodu
pi_216960020
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:50 schreef Viv het volgende:
@:heywoodu wat kut en oneerlijk van die bond/coach weer. :N Het is allemaal al moeilijk genoeg zonder dat ze actief wordt tegengewerkt.
Strijdlust is voor nu even weg, maar goed, het is een lang seizoen geweest en 90% daarvan ging heel goed. Dinsdag kan ze weer gewoon even normaal zijn en fietsen sleutelen enzo op haar werk, batterijen opladen en dan komt die strijdlust volle bak terug :D
  vrijdag 7 maart 2025 @ 13:49:24 #25
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_216961294
Eerste ronde overleefd en nu 2 plekken gewonnen op Kroatië en Litouwen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  vrijdag 7 maart 2025 @ 13:53:48 #26
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_216961328
En bij de 12,5 km gelapt -O-
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 7 maart 2025 @ 15:05:35 #27
284411 crew  heywoodu
pi_216961933
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 13:49 schreef Starflyer het volgende:
Eerste ronde overleefd en nu 2 plekken gewonnen op Kroatië en Litouwen.
Ja, Duda deed op het oog gelukkig toch gewoon haar best. Jaque ging er echt als een dolle vandoor, maar moest dat bekopen tegen de Kroatische. Verder prima, top-30 in de landenranglijst en daarmee een tweede startbewijs voor de Spelen kan nagenoeg niet meer fout gaan nu.
  vrijdag 7 maart 2025 @ 15:13:33 #28
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_216961981
Begrijp ik goed dat de strijd om het tweede ticket tussen Bruna en Jaque gaat, en dat er niet veel verschil tussen zit?
pi_216962008
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 11:19 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Warmup met hesje? :P
pi_216963017
1000 kunnen we wel bij elkaar krijgen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 7 maart 2025 @ 16:46:39 #31
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_216963033
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 16:45 schreef superniger het volgende:

1000 kunnen we wel bij elkaar krijgen.

Jij begint met 450 toch? Echt fantastisch.
pi_216963064
In de OP straat nog de oude gofundme van 2 jaar geleden? Is dat ook voor de hometrainer?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 7 maart 2025 @ 17:08:27 #33
194695 franklop
Fran knock
pi_216963255
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 16:46 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Jij begint met 450 toch? Echt fantastisch.
Dat is wel 1000 gulden!
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 7 maart 2025 @ 18:36:39 #34
284411 crew  heywoodu
pi_216964016
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 16:49 schreef superniger het volgende:
In de OP straat nog de oude gofundme van 2 jaar geleden? Is dat ook voor de hometrainer?
Dat moet dan nog aangepast worden ja, maar er lijkt vandaag ineens een kansje te zijn ontstaan dat het niet nodig gaat zijn. Nog even afwachten op een antwoord, maar mogelijk heeft mijn vader wat geregeld voor een SkiErg :D
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 12 maart 2025 @ 20:18:55 #35
284411 crew  heywoodu
pi_217024727
Morgen gaat er een heuse SkiErg opgehaald worden, supergaaf en voor Bruna bijna een soort droom die uitkomt om er zelf één te kunnen gebruiken wanneer ze maar wil :D

Heel erg bedankt voor het uitgebreide aanbod om te helpen, maar het is dus niet nodig! Wie weet dat het richting het komende en in principe laatste seizoen toch nog een keer nodig gaat zijn voor iets, maar we gaan natuurlijk zo veel mogelijk proberen om het allemaal zelf voor elkaar te krijgen. Nog maximaal elf maanden, het is in elk geval fijn dat er een soort 'einddatum' is, waardoor het niet voelt als een bodemloze put :P
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 maart 2025 @ 14:50:52 #36
284411 crew  heywoodu
pi_217032251
Supertoffe shit, van alles wat je naast 'gewoon trainen' kunt doen, tests over X kilometer/minuten, spelletjes als training, eigen trainingen maken, alles _O_

Concept2-goden _O_

pi_217032358
Kan je even laten zien hoe het werkt, @heywoodu

:P
  Moderator / Redactie Sport donderdag 13 maart 2025 @ 15:00:37 #38
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217032370
quote:
12s.gif Op donderdag 13 maart 2025 14:59 schreef mitt het volgende:
Kan je even laten zien hoe het werkt, @:heywoodu

:P
Dit :P

Ik kan echt totaal geen visualisatie verzinnen van hoe dit werkt :@
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 13 maart 2025 @ 15:02:09 #39
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217032390
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 15:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit :P

Ik kan echt totaal geen visualisatie verzinnen van hoe dit werkt :@
Trekken met je handen(ben je wel bekend mee) aan die gele(?) handvatten
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 maart 2025 @ 15:06:07 #40
284411 crew  heywoodu
pi_217032430
quote:
16s.gif Op donderdag 13 maart 2025 15:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Trekken met je handen(ben je wel bekend mee) aan die gele(?) handvatten
Dit ja :+

Je trekt die handvatten naar beneden en maakt zo een langlaufbeweging. Nou heb ik natuurlijk nul techniek, maar als ik mijn vriendin er mee bezig zie, ziet het er eigenlijk hetzelfde uit als het dubbelstokken op de sneeuw.

Bekijk deze YouTube-video

En als je denkt 'maar dit is toch heel anders dan langlaufen?', dat valt dus qua spieren die je gebruikt best mee. Het is niet voor niks dat vrijwel alle toplanglaufers thuis een SkiErg hebben, het is ook uitstekend om zaken als je frequentie en basistechniek mee te trainen/verbeteren.

De eckte eckte hebben ook nog zo'n soort hele brede loopband waar je op kunt skiën, maar dat is écht niet te betalen en daar hebben we überhaupt ook de ruimte niet voor :+
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 maart 2025 @ 15:08:02 #41
284411 crew  heywoodu
pi_217032462
En geloof me maar dat het intensief is. Ik heb even een korte sprint gedaan om mijn maximale snelheid/kracht te testen (iets boven de 400 Watt). Het was denk ik 10-20 seconden volle bak en een kwartier later ben ik nog niet honderd procent op adem. En ja, dat zegt ook wat over mijn gesteldheid :+ maar het is écht een hele goede manier van trainen, als haar korte 'off season' voorbij is, gaan er uren mee gemaakt worden.
  donderdag 13 maart 2025 @ 15:30:47 #42
459912 FlippingCoin
pi_217032705
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_217032763
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 15:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]
De eckte eckte hebben ook nog zo'n soort hele brede loopband waar je op kunt skiën, maar dat is écht niet te betalen en daar hebben we überhaupt ook de ruimte niet voor :+
Moet toch prima in je woonkamer passen? :P
Bekijk deze YouTube-video
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 maart 2025 @ 15:55:48 #44
284411 crew  heywoodu
pi_217032993
quote:
Donkerbruin vermoeden dat hij het wat minder goed naar de sneeuw weet om te zetten :D
  donderdag 13 maart 2025 @ 16:58:14 #45
459912 FlippingCoin
pi_217033894
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 15:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Donkerbruin vermoeden dat hij het wat minder goed naar de sneeuw weet om te zetten :D
Ja dat zal niet best gaan :P

Is een world strongest man winnaar en oud wereldrecordhouder deadlift
  Manager PR/Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 22:41:28 #46
269689 crew  Viv
pi_217040210
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 14:50 schreef heywoodu het volgende:
Supertoffe shit, van alles wat je naast 'gewoon trainen' kunt doen, tests over X kilometer/minuten, spelletjes als training, eigen trainingen maken, alles _O_

Concept2-goden _O_

[ afbeelding ]
Top!! Wij hebben een roeimachine van hetzelfde merk, dat is ook al jaren dé standaard. Heeft hetzelfde vliegwiel, zo te zien. :D

Succes ermee Bruna! *O*
pi_217184712
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 maart 2025 15:05 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, Duda deed op het oog gelukkig toch gewoon haar best. Jaque ging er echt als een dolle vandoor, maar moest dat bekopen tegen de Kroatische. Verder prima, top-30 in de landenranglijst en daarmee een tweede startbewijs voor de Spelen kan nagenoeg niet meer fout gaan nu.
Ben ik weer, met mijn gebruikelijke vertraging.

Bruna heeft dus een best ok seizoen gehad? Ze heeft veel hulp gekregen van andere landen en goed haar eigen boontjes kunnen doppen, en heeft aan 3 wedstrijden aan het WK meegedaan waarvan er 1 heel goed ging. Als bonus nog een SkiErg ook én Brazilie heeft 2 startbewijzen voor de Spelen. Zo begrijp ik hem goed toch?
Spoilers!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 19 mei 2025 @ 17:03:27 #48
284411 crew  heywoodu
pi_217690120
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 10:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ben ik weer, met mijn gebruikelijke vertraging.

Bruna heeft dus een best ok seizoen gehad? Ze heeft veel hulp gekregen van andere landen en goed haar eigen boontjes kunnen doppen, en heeft aan 3 wedstrijden aan het WK meegedaan waarvan er 1 heel goed ging. Als bonus nog een SkiErg ook én Brazilie heeft 2 startbewijzen voor de Spelen. Zo begrijp ik hem goed toch?
Over vertraging gesproken....oeps :+

Maar inderdaad: Bruna heeft een uitstekend seizoen gehad, gemiddeld gezien. Tot aan het Trondheimdrama ging het echt heel goed, met misschien één slechte wedstrijd, één DNF omdat iemand helemaal aan het begin van een 20km massastart tegen haar al zo pijnlijke voet knalde, nog één of twee wedstrijden die misschien wat 'minder' waren (maar niet slecht), en dan nog 10-12 wedstrijden die van 'goed' tot 'fantastisch' gingen.

Het WK heeft een enorm nare nasmaak achtergelaten, nog altijd wel, maar goed, dat is wat het is en de ogen zijn volle bak gericht op de komende ongeveer 9 maanden (nog maar...). Rondom het opzettelijk benadelen van haar door de coach van het nationale team (maar die vooral coach van haar concurrente is) loopt nog het een en ander, verder lopen er nog wat onderzoeken naar wat die blackout veroorzaakt kan hebben - hartonderzoeken, er zit iets niet goed in haar....tja, hoe zeg je dat, ademhalingsgestel (ofzo, het hele deel tussen je neus en oor). Daar moet geopereerd worden, maar hersteltijd daarvan is 2-3 maanden, dus dat kan gewoon echt niet vóór de Spelen en zal volgend jaar gebeuren.

Natuurlijk zijn er niet alleen negatieve dingen, zéker niet! Het heeft er alle schijn van dat ze voor komend seizoen, en ik kan bijna niet geloven dat ik dat typ....steun gaat krijgen van de bond :o :o

Ja, we moeten het nog maar even afwachten, maar vooralsnog lijkt het daar wel op en dat zou geweldig zijn - sowieso natuurlijk, maar dan is de kans ook erg klein dat we nog iets met crowdfunding moeten doen, want dat nodig hebben is altijd een beetje kut, hoe superlief de uitgebreide steun ook absoluut is O+

En ze gaat een dezer dagen beginnen aan een regime van een diëtiste/voedingsdeskundige die ook veel met NOC*NSF werkt, want op voedingsgebied valt waarschijnlijk ook nog erg veel te winnen. En dan zijn er ook nog aanpassingen gedaan aan haar inlegzolen ivm de enorme pijn in haar hielen, wat van februari tot en met het WK ineens het nieuwe grote ding was. Als dat is verholpen ligt er ook nog weer meer vooruitgang klaar om opgeraapt te worden. En vanaf juni/juli komen er weer trainingskampen aan, volgens mij in elk geval weer een tijdje naar Baiba in Letland en ergens naar Oostenrijk :Y

Dit is het deel van het jaar waarin er weer veel en hard gewerkt wordt aan van alles (en in haar dagelijkse werk, want ja, mei tot en met september is het met warm weer godvergeten druk in een fietsenwinkel :+ ), maar dat hoort erbij en al met al zou ik zeggen dat het tot nu toe goed vooruit gaat richting 2025/26.

Oh, en niet zo zeer belangrijk voor de sport, maar toch even leuk om te melden en iets wat haar echt motivatie geeft:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tl;dr --> Meer positieve dan negatieve dingen, dus op naar het olympisch seizoen en de olympische deadline halverwege januari w/
  dinsdag 20 mei 2025 @ 09:36:24 #49
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217695331
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:03 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Over vertraging gesproken....oeps :+

Maar inderdaad: Bruna heeft een uitstekend seizoen gehad, gemiddeld gezien. Tot aan het Trondheimdrama ging het echt heel goed, met misschien één slechte wedstrijd, één DNF omdat iemand helemaal aan het begin van een 20km massastart tegen haar al zo pijnlijke voet knalde, nog één of twee wedstrijden die misschien wat 'minder' waren (maar niet slecht), en dan nog 10-12 wedstrijden die van 'goed' tot 'fantastisch' gingen.

Het WK heeft een enorm nare nasmaak achtergelaten, nog altijd wel, maar goed, dat is wat het is en de ogen zijn volle bak gericht op de komende ongeveer 9 maanden (nog maar...). Rondom het opzettelijk benadelen van haar door de coach van het nationale team (maar die vooral coach van haar concurrente is) loopt nog het een en ander, verder lopen er nog wat onderzoeken naar wat die blackout veroorzaakt kan hebben - hartonderzoeken, er zit iets niet goed in haar....tja, hoe zeg je dat, ademhalingsgestel (ofzo, het hele deel tussen je neus en oor). Daar moet geopereerd worden, maar hersteltijd daarvan is 2-3 maanden, dus dat kan gewoon echt niet vóór de Spelen en zal volgend jaar gebeuren.

Natuurlijk zijn er niet alleen negatieve dingen, zéker niet! Het heeft er alle schijn van dat ze voor komend seizoen, en ik kan bijna niet geloven dat ik dat typ....steun gaat krijgen van de bond :o :o

Ja, we moeten het nog maar even afwachten, maar vooralsnog lijkt het daar wel op en dat zou geweldig zijn - sowieso natuurlijk, maar dan is de kans ook erg klein dat we nog iets met crowdfunding moeten doen, want dat nodig hebben is altijd een beetje kut, hoe superlief de uitgebreide steun ook absoluut is O+

En ze gaat een dezer dagen beginnen aan een regime van een diëtiste/voedingsdeskundige die ook veel met NOC*NSF werkt, want op voedingsgebied valt waarschijnlijk ook nog erg veel te winnen. En dan zijn er ook nog aanpassingen gedaan aan haar inlegzolen ivm de enorme pijn in haar hielen, wat van februari tot en met het WK ineens het nieuwe grote ding was. Als dat is verholpen ligt er ook nog weer meer vooruitgang klaar om opgeraapt te worden. En vanaf juni/juli komen er weer trainingskampen aan, volgens mij in elk geval weer een tijdje naar Baiba in Letland en ergens naar Oostenrijk :Y

Dit is het deel van het jaar waarin er weer veel en hard gewerkt wordt aan van alles (en in haar dagelijkse werk, want ja, mei tot en met september is het met warm weer godvergeten druk in een fietsenwinkel :+ ), maar dat hoort erbij en al met al zou ik zeggen dat het tot nu toe goed vooruit gaat richting 2025/26.

Oh, en niet zo zeer belangrijk voor de sport, maar toch even leuk om te melden en iets wat haar echt motivatie geeft:

SPOILER
Tl;dr --> Meer positieve dan negatieve dingen, dus op naar het olympisch seizoen en de olympische deadline halverwege januari w/
Dat is bijna allemaal prachtig nieuws! Het klinkt hoopvol en positief. Dat moet een goed gevoel zijn voor jullie.
Spoilers!
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:59:53 #50
284411 crew  heywoodu
pi_219105675
Jeetje, vijf maanden verder alweer. Morgen maar weer eens een update, want het is zover: om achterlijk vroeg gaat straks de wekker om naar Schiphol te gaan, ze gaat naar Zweden en dan gaat het seizoen beginnen :)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 november 2025 @ 17:06:13 #51
284411 crew  heywoodu
pi_219169510
Natuurlijk weer totaal vergeten allemaal :T

Maar, goed nieuws, de eerste inschrijving is geregeld en staat online op de entry list van de wedstrijden *O*

Bruna's seizoen gaat beduidend eerder beginnen dan normaal het geval was, of dan we tot een maand of twee geleden hadden gedacht. De verwachting was dat het eind november zou beginnen in Santa Caterina in Italië, gevolgd door eenzelfde route door Italië en omstreken als vorige winter, maar de plannen liepen anders. Voor de ranglijst heeft ze twee soorten wedstrijden nodig: sprints in klassieke stijl en afstandswedstrijden in vrije stijl, en die staan vooral in november/december maar uiterst magertjes op het programma in dat soort landen.

Natuurlijk hielden we ook Scandinavië in de gaten en daar verschenen wél weekeinden met beide races. Niet pas eind november, zelfs niet één week eerder, maar twee weken eerder al! Op 14, 15 en 16 november trapt Finland het langlaufseizoen af met de Oloksen Tykkikisat, wat al jarenlang hetzelfde programma heeft (inclusief sprint klassieke stijl, afstand vrije stijl), al jarenlang hetzelfde soort deelnemers (de Finse top en wat sterke internationale atletes, onder meer uit Duitsland) en dus een relatief voorspelbaar niveau heeft wat de FIS-punten betreft.

Over iets minder dan twee weken trapt het seizoen dus af in het Finse Muonio, boven de poolcirkel. Vandaag zijn de loipes er geopend, dus dat is alvast uitstekend nieuws. Vooralsnog niet heel veel inschrijvingen verder, maar dat gaat natuurlijk nog wel groeien, ik verwacht heel langlaufend Finland er wel.
https://www.fis-ski.com/D(...)8691&seasoncode=2026

Een week later komt ze in actie in het Zweedse Gällivare, waar de Zweden dan hun seizoensopening hebben. De Noren doen het dat weekeinde in Beitostølen en het is een tijdje een punt van twijfel geweest naar welke ze zou gaan. Noorwegen was qua accomodaties beter en makkelijker, maar het derde raceweekeinde maakte de keuze makkelijker: ook daar was het Zweden vs Noorwegen, met Boden vs Gålå. Van Muonio naar Gällivare naar Boden en door naar een vliegveld is logistiek echter zo veel makkelijker dan de Noorwegen-trip, dat dat hem gaat worden :)

En als alles dan een beetje netjes verloopt heeft ze straks al drie sprints en drie afstandswedstrijden achter de kiezen voor december überhaupt begonnen is, dat is wel erg lekker natuurlijk :9

Voor begin december staan er ook nog één of twee races op het programma, maar daar moeten nog wat dingen voor geregeld en bedacht worden, dus dat is nog niet volledig rond allemaal. Dan half december weer thuis en vermoedelijk op 1e of 2e kerstdag weer de hort op naar de sneeuw. Nog één keer een jaarwisseling alleen, hoewel ik hoop dat ze ergens wel een groepje atleten vindt voor een klein feestje :P

Het is vooral in oktober ontzettend druk geweest om alles te plannen en te regelen, stress, spanning, noem maar op (voor ons allebei, ik ben nu al kapot :+ ), en dat gaat er in november natuurlijk nog weer meer bij komen allemaal, maar we gaan er voor, nog één winter!
pi_219171121
*O*

Leuk die updates!
pi_219171667
Lekker om zo vroeg al in actie te komen. Dan is er meer tijd om eventueel een missertje te hebben ook. En extra veel updates voor ons natuurlijk *O*
Spoilers!
  Manager PR/Moderator zondag 2 november 2025 @ 11:11:35 #54
269689 crew  Viv
pi_219175477
Mooie update! En kennelijk ook mooi dat het eindig is: nog één jaarwisseling/winter!

Hup Bruna!! *G*
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 2 november 2025 @ 12:02:32 #55
284411 crew  heywoodu
pi_219175711
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 11:11 schreef Viv het volgende:
Mooie update! En kennelijk ook mooi dat het eindig is: nog één jaarwisseling/winter!

Hup Bruna!! *G*
Is ook voor haar werkgever wel zo fijn dat dit de laatste winter is dat ze maandenlang eigenlijk niet/nauwelijks werkt (als ze in december anderhalve week in Nederland is zal ze ongetwijfeld wel wat dagen werken, maar veel meer niet van half oktober tot eind februari) :+

Ze heeft het wel al eens over 2030, maar zeker als alles deze winter goed gaat, zal dat op beduidend lagere intensiteit zijn. Overigens helpt haar werkgever wel enorm, sterker nog, één van de twee die de boel runnen (de vrouw van de eigenaar) vertrekt over een kleine week naar Muonio en trekt dan tot half december samen met Bruna op, dus is ze ook niet alleen *O*

SPOILER
pi_219175792
Succes!
  zondag 2 november 2025 @ 12:16:06 #57
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219175819
Hele mooie plannen! HUP BRUNA *O*
pi_219192628
Klinkt allemaal als een lekkere route naar de spelen, hopelijk dat er geen druk van achteren komt.

Alvast @heywoodu geen idee of je het al hebt maar ik kwam toevallig het sport information book tegen voor het langlaufen met al wat informatie/plattegronden e.d. voor de spelen met dank aan het Slowaaks Olympisch Comité.

https://www.olympic.sk/si(...)formation%20Book.pdf
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 8 november 2025 @ 08:24:39 #59
284411 crew  heywoodu
pi_219219611
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:13 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Klinkt allemaal als een lekkere route naar de spelen, hopelijk dat er geen druk van achteren komt.

Alvast @:heywoodu geen idee of je het al hebt maar ik kwam toevallig het sport information book tegen voor het langlaufen met al wat informatie/plattegronden e.d. voor de spelen met dank aan het Slowaaks Olympisch Comité.

https://www.olympic.sk/si(...)formation%20Book.pdf
Dit ziet er wel interessant uit, stuur ik gelijk even door. Bedankt!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 10 november 2025 @ 13:51:21 #60
284411 crew  heywoodu
pi_219238423
Raceweek :o *O*

Het lijkt helaas nergens gratis uitgezonden te worden, alleen via de streamingdienst van de Ski Classics, SC Play. Dat ga ik zelf wel even een maandje aanschaffen, maar 14 euro is voor de meer casual volger helaas wel een beetje veel ;(

https://scplay.skiclassics.com/olos-muonio-ski-race-weekend-2025

Er staat zo'n -9 op de planning, met gevoelstemperatuur naar -15, lekker :9
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 12 november 2025 @ 22:00:26 #61
284411 crew  heywoodu
pi_219254033
Het begint heel langzaam ietwat spannend te worden voor volgende week in Gällivare. Er zijn wat voorspellingen die de maximumtemperatuur voor volgende week zo rond de -15 zetten en de minimumtemperatuur rond de -18...dat was een paar dagen geleden nog een stukje hoger. Het moet niet verder gaan zakken, want onder de -20 worden wedstrijden afgelast :X

Voor Muonio wordt het sowieso spannend natuurlijk. Vandaag hebben we even beelden bekeken van de wedstrijd van vorig jaar om te zien waar de toppers welke techniek toepassen (vooral op de lange, lange eerste klim, die echt bij meter 1 na de start al begint). Blijkbaar schakelde zij tijdens haar intervals van dubbelstokken naar diagonaalpas op dezelfde momenten als Laura Gimmler, Duitse wereldtopper die vorig jaar de kwalificatie won, dat geeft vertrouwen :P

Lijkt erop dat de start om 09.00 uur is. Hier nog wat info inclusief zowaar startlijsten, maar die zijn denk ik nog wel officieus en gebaseerd op de inschrijflijsten (morgen is de team captains meeting voor de sprint):
https://www.enlund.fi/live/tykki2025/muonio_start.html

Die lijst zet Bruna's starttijd vooralsnog op 09.10 uur onze tijd :)
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 13 november 2025 @ 23:03:55 #62
284411 crew  heywoodu
pi_219260960
09.10 uur, inderdaad!

Live timing zal vermoedelijk hier tevoorschijn komen:
https://live.fis-ski.com/cc-2872/results-pda.htm

Mogelijk hier:
https://www.enlund.fi/live/olos2025/index.html

Lastig om nu al echt te zeggen wat hét doel is, maar ik neem onder 309.78 punten even als beginpunt, daarmee zou ze in elk geval haar gemiddelde verbeteren. Ze wil uiteraard wel een stukje beter dan dat, we gaan het zien. Belangrijk is ook dat haar concurrente niet te goed scoort, die heeft een 460 punten staan als op dit moment slechtste resultaat en die ze dus weg wil poetsen.
pi_219261900
Go Bruna *O*
Spoilers!
  vrijdag 14 november 2025 @ 09:17:05 #64
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219262098
En gefinisht! *O*

Edit: 46ste geworden

[ Bericht 11% gewijzigd door Starflyer op 14-11-2025 09:26:35 ]
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 14 november 2025 @ 09:44:01 #65
284411 crew  heywoodu
pi_219262273
Ze had zich met haar gekke hoofd doelen gesteld als binnen 20 seconden en onder de 200 punten en was nu niet tevreden omdat het allemaal te zwaar voelde (anders dan in de training*).

Maar eigenlijk ging het helemaal niet verkeerd. Officiële uitslag met punten is er nog niet, maar ik kom uit op 254.05 punten voor haar, waarmee ze haar puntentotaal alvast mooi verbeterd (ze poetst er een 309 mee weg). Jaque zat er 21 seconden achter en dat is best fors, zij lijkt uit te komen op 372.46 punten. Is voor haar niet verkeerd, ze vervangt er een 460 mee, maar Bruna staat gewoon nog ruim op één in de ranglijst.

Er is wel altijd nog één ding om in de gaten te houden: A-criterium. Iemand die op de afstandswedstrijden gemiddeld (over de beste vijf wedstrijden van juli 2024 tot en met dit seizoen) onder de 150 punten scoort gaat automatisch vóór iemand die dat niet doet. Jaque heeft één resultaat van 127 punten van vorig seizoen en verder nog niks interessants, Bruna heeft er één van 177. Kortom, naast dat we Bruna natuurlijk steeds bovenaan willen zien, moeten we ook wel steeds even opletten dat Jaque geen 150's neer gaat zetten (tenzij Bruna dat ook doet, natuurlijk).

*
SPOILER
Al met al zou ik zeggen dat vandaag, dus het resultaat inclusief wat het betekent voor de standen, een keurige 8 is. Uitstekend begin van de winter, ondanks haar eigen gevoel :)
pi_219263587
SPOILER
pi_219263779
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 09:44 schreef heywoodu het volgende:
Ze had zich met haar gekke hoofd doelen gesteld als binnen 20 seconden en onder de 200 punten en was nu niet tevreden omdat het allemaal te zwaar voelde (anders dan in de training*).

Maar eigenlijk ging het helemaal niet verkeerd. Officiële uitslag met punten is er nog niet, maar ik kom uit op 254.05 punten voor haar, waarmee ze haar puntentotaal alvast mooi verbeterd (ze poetst er een 309 mee weg). Jaque zat er 21 seconden achter en dat is best fors, zij lijkt uit te komen op 372.46 punten. Is voor haar niet verkeerd, ze vervangt er een 460 mee, maar Bruna staat gewoon nog ruim op één in de ranglijst.

Er is wel altijd nog één ding om in de gaten te houden: A-criterium. Iemand die op de afstandswedstrijden gemiddeld (over de beste vijf wedstrijden van juli 2024 tot en met dit seizoen) onder de 150 punten scoort gaat automatisch vóór iemand die dat niet doet. Jaque heeft één resultaat van 127 punten van vorig seizoen en verder nog niks interessants, Bruna heeft er één van 177. Kortom, naast dat we Bruna natuurlijk steeds bovenaan willen zien, moeten we ook wel steeds even opletten dat Jaque geen 150's neer gaat zetten (tenzij Bruna dat ook doet, natuurlijk).

*
SPOILER
Al met al zou ik zeggen dat vandaag, dus het resultaat inclusief wat het betekent voor de standen, een keurige 8 is. Uitstekend begin van de winter, ondanks haar eigen gevoel :)
Doen Jacque en Bruna een beetje dezelfde wedstrijden of gaat dat nog scheef lopen dit seizoen?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 14 november 2025 @ 13:57:44 #68
284411 crew  heywoodu
pi_219264410
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Doen Jacque en Bruna een beetje dezelfde wedstrijden of gaat dat nog scheef lopen dit seizoen?
Een beetje, vooralsnog :P

Morgen 10km klassiek, die doet Jaque voor zover ik weet wel (staat in elk geval ingeschreven), Bruna doet die sowieso niet. Zondag 10km vrije stijl, die doen ze allebei. Bruna focust zich op de afstandswedstrijden vrije stijl en dus de Braziliaanse ranglijst, Jaque lijkt voor élke kans te gaan om het A-criterium (< 150 FIS-punten) te halen. Dat zou Bruna ook kunnen doen, maar daar is besloten om morgen rustig aan te doen en dan zondag volle bak energie te hebben.

Voor volgende week staan ze allebei ingeschreven, daarna wordt het onduidelijker. Bruna gaat dan naar Boden (Zweden), Jaque staat daar ook voor ingeschreven, maar wordt in een post van de bond óók genoemd in niet één, maar twee andere plaatsen in dezelfde week (Bessans, Frankijk en Santa Caterina, Italië). Ik gok dat ze Boden laat gaan en voor Bessans en Santa Caterina gaat, die zijn op achtereenvolgende dagen ipv overlappend (wat ik nu pas zie en een beetje gemist heb tijdens het plannen...).

Dan komen we bij december en dan heb ik géén idee meer wat Jaque's plannen zijn :P
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 15 november 2025 @ 09:25:53 #69
284411 crew  heywoodu
pi_219270780
Nou, de spanning voor vandaag kan weer gaan liggen en de rekenmachine kan weer even opgeborgen worden :P

Op naar morgen!
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 15 november 2025 @ 19:17:27 #70
284411 crew  heywoodu
pi_219274126
Morgen is het weer tijd om te knallen, 10km vrije stijl. Bruna start om 09.22 uur, Jaque heeft helaas nét iets betere punten en start daardoor anderhalve minuut na haar. Opgejaagd worden voelt nooit echt lekker natuurlijk, gelukkig zijn er nog twee Litouwse dames die precies tussen hun in starten :P
https://www.skimuonio.fi/(...)42df18d7.pdf?lang=en

Twee dingen die belangrijk zijn voor Bruna: Jaque verslaan (uiteraard) en, misschien nog wel belangrijker, hopen dat Jaque boven...laten we zeggen zo'n 180 punten eindigt. Als Bruna verliest van Jaque, maar Jaque scoort bijvoorbeeld 200 punten, dan is er ook niet zo veel aan de hand. Dit is het A-criteriumverhaal, waarvoor het voor Bruna gunstig (of zelfs ietwat cruciaal) is als Jaque's gemiddelde níet onder de 150 komt.

Stream weer via SC Play of obscure Oekraïnse YouTubestreams, live timing hier:
https://live.fis-ski.com/cc-2877/results-pda.htm
  Manager PR/Moderator zondag 16 november 2025 @ 01:20:12 #71
269689 crew  Viv
pi_219276638
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 19:17 schreef heywoodu het volgende:
Morgen is het weer tijd om te knallen, 10km vrije stijl. Bruna start om 09.22 uur
Dan slaap ik nog, dus alvast heel veel succes, Bruna!! *G*
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 16 november 2025 @ 08:39:13 #72
284411 crew  heywoodu
pi_219276929
Bwoah, fris.

Organisatie heeft inmiddels ook al berichten gestuurd om te zeggen dat elektrisch verwarmde sokken zijn toegestaan (dat is normaal niet zo). Die zijn ze gisteren gelijk gaan kopen voor Bruna, zeker haar linkervoet 'bevriest' sinds het ongeluk erg snel, dus bij dit soort omstandigheden is een beetje hulp wel welkom.
pi_219277117
Als een raket vertrokken!
Jack does it in real time...
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 16 november 2025 @ 10:13:23 #74
284411 crew  heywoodu
pi_219277423
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 09:42 schreef heywoodu het volgende:
Halverwege 26 seconden achter Jaque. Bedoeling was om ronde twee sneller te doen, hopelijk lukt het om bij het plan te blijven.
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 09:58 schreef heywoodu het volgende:
Oef, bijna 2 minuten verloren op Jaque -O-

Nu hopen dat de toppers héél hard gaan om de schade qua punten te beperken.
pi_219277527
Dat valt wel tegen of niet @heywoodu?
[13:57:43] &lt;@Daggla&gt; ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_219277552
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:13 schreef heywoodu het volgende:

[..]
[..]

Is 4,5 minuut sneller hard genoeg?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 16 november 2025 @ 10:37:59 #77
284411 crew  heywoodu
pi_219277554
quote:
12s.gif Op zondag 16 november 2025 10:28 schreef mitt het volgende:
Dat valt wel tegen of niet @:heywoodu?
Dit viel tegen ja, ze kon eigenlijk de hele wedstrijd niet goed de techniek uitvoeren omdat haar benen heel stijf waren, geen idee waarom.

Jaque lijkt uit te komen op 164 punten. Met haar 127 van vorig seizoen is dat natuurlijk wel een stap om gemiddeld (over 5 resultaten) onder de 150 uit te komen en dat moeten we écht niet hebben, maar aan de andere kant: als Jaque vanaf nu elke duurwedstrijd precies hetzelfde scoort als vandaag, is dat voor haar ook niet genoeg. Het hard erger gekund dus.

Enige wat een beetje jammer is, is dat de Finse Kerttu Niskanen, die enorm goede punten heeft, nog nét in de top-5 zat. Als zij 0,5 seconden langzamer was geweest, had Jaque niet 164 maar 177 punten gehad en hadden we iets rustiger kunnen ademen :T

Maar verder baalt Bruna zelf gewoon enorm nu. Volgende week moet wel beter.
pi_219277564
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:13 schreef heywoodu het volgende:

[..]
[..]

Balen! Jammer dat er niet meer startplaatsen zijn want dan zou de sprint en afstandswedstrijden nog verdeeld kunnen worden.

Voorlopig is er nog geen groot probleem met de punten toch?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 16 november 2025 @ 10:44:35 #79
284411 crew  heywoodu
pi_219277577
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Balen! Jammer dat er niet meer startplaatsen zijn want dan zou de sprint en afstandswedstrijden nog verdeeld kunnen worden.

Voorlopig is er nog geen groot probleem met de punten toch?
In de ranglijst staat Bruna gewoon nog ruim voor Jaque, dat klopt. Het grootste gevaar is de mogelijkheid dat Jaque gemiddeld onder de 150 komt: als dat gebeurt en Bruna lukt dat niet, dan gaat die ranglijst overboord en is het ticket voor Jaque. Maar goed, zo ver is het natuurlijk nog niet, om dat te doen moet ook Jaque nog beter presteren dan vandaag.
pi_219277586
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:44 schreef heywoodu het volgende:

[..]
In de ranglijst staat Bruna gewoon nog ruim voor Jaque, dat klopt. Het grootste gevaar is de mogelijkheid dat Jaque gemiddeld onder de 150 komt: als dat gebeurt en Bruna lukt dat niet, dan gaat die ranglijst overboord en is het ticket voor Jaque. Maar goed, zo ver is het natuurlijk nog niet, om dat te doen moet ook Jaque nog beter presteren dan vandaag.
Heb je al een grove berekening hoe het er na vandaag voor staat met de punten voor ons?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 16 november 2025 @ 10:59:27 #81
284411 crew  heywoodu
pi_219277645
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:47 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Heb je al een grove berekening hoe het er na vandaag voor staat met de punten voor ons?
Jazeker. Er zijn twee ranglijsten die van belang (kunnen) zijn. Ranglijst B is van kracht als niemand het A-criterium haalt en meerdere atleten op zowel afstand als sprint het B-criterium (onder 350 punten) hebben, die bepaalt dan wie er gaat en zo lang Jaque niet gemiddeld onder de 150 staat, is dat de 'huidige' ranglijst:

SPOILER
Ranglijst A is van kracht als meerdere atleten het A-criterium hebben, daar gaat het niet om de 3 beste klassieke sprints en vrije stijl duurwedstrijden, maar om de 2 beste in die twee disciplines plus de beste 2 overige wedstrijden (die ik in Excel dan even WC/wildcard noem). Deze is nu dus nog niet nodig, maar wordt bepalend als ze allebei het A-criterium halen (lastig inschatten hoe realistisch dat is):

SPOILER
Jaque heeft op het moment het B-criterium op de sprint überhaupt nog niet en zit dus zelfs nog een hele categorie onder Bruna in de selectievolgorde, maar als ze dat A-criterium haalt springt ze er dus wel in één keer overheen, vandaar dat de focus eigenlijk nog meer ligt op haar punten dan op wat Bruna zelf doet.

Als Jaque het A-criterium niet haalt, maak ik me vrij weinig zorgen, want in de sprints blijft Bruna nog steeds wel echt veel beter.
pi_219277677
Dank @heywoodu !

Het is vergelijkbaar met het klassieke onderscheid tussen de sprinter en lange afstandsrijder bij het schaatsen wat je hier ziet. Daarom is het ergens jammer dat het niet mogelijk is de startbewijzen te verdelen over de afstanden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Faraday01 op 16-11-2025 11:15:34 ]
pi_219277986
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:59 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Jazeker. Er zijn twee ranglijsten die van belang (kunnen) zijn. Ranglijst B is van kracht als niemand het A-criterium haalt en meerdere atleten op zowel afstand als sprint het B-criterium (onder 350 punten) hebben, die bepaalt dan wie er gaat en zo lang Jaque niet gemiddeld onder de 150 staat, is dat de 'huidige' ranglijst:

SPOILER
Ranglijst A is van kracht als meerdere atleten het A-criterium hebben, daar gaat het niet om de 3 beste klassieke sprints en vrije stijl duurwedstrijden, maar om de 2 beste in die twee disciplines plus de beste 2 overige wedstrijden (die ik in Excel dan even WC/wildcard noem). Deze is nu dus nog niet nodig, maar wordt bepalend als ze allebei het A-criterium halen (lastig inschatten hoe realistisch dat is):

SPOILER
Jaque heeft op het moment het B-criterium op de sprint überhaupt nog niet en zit dus zelfs nog een hele categorie onder Bruna in de selectievolgorde, maar als ze dat A-criterium haalt springt ze er dus wel in één keer overheen, vandaar dat de focus eigenlijk nog meer ligt op haar punten dan op wat Bruna zelf doet.

Als Jaque het A-criterium niet haalt, maak ik me vrij weinig zorgen, want in de sprints blijft Bruna nog steeds wel echt veel beter.
Als ik dit zo zie dan lijkt de kans me überhaupt klein dat Jacque onder de 350 op de sprint gaat komen, dus als die slim is gaat ze 0 energie daaraan verspillen en vol voor dat A-criterium, vreemd dat ze vrijdag die sprint dan nog deed.

[ Bericht 46% gewijzigd door Wienerschnitzels op 16-11-2025 13:17:04 ]
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 18 november 2025 @ 09:36:13 #84
284411 crew  heywoodu
pi_219290171
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 12:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Als ik dit zo zie dan lijkt de kans me überhaupt klein dat Jacque onder de 350 op de sprint gaat komen, dus als die slim is gaat ze 0 energie daaraan verspillen en vol voor dat A-criterium, vreemd dat ze vrijdag die sprint dan nog deed.
Ik vermoed dat vrijdag ook was om te kijken of het mogelijk was, maar ook om wedstrijdritme te krijgen. Ze was pas drie dagen ervoor aangekomen vanuit Canada (waar ze al vele jaren woont), dus op zich is dat wel te verklaren. Op zich denk ik dat wedstrijdritme en parcourskennis ook wel wat meer op kan leveren dan die vier minuten aan energie sparen als je belangrijkste wedstrijd van het weekeinde dan pas twee dagen later is. Alleen voor ons wat vervelend dat wat Jaque doet nu praktisch belangrijker is dan wat Bruna doet (tenzij die zich echt heel lekker gaat voelen in de duurraces en ook richting A kan) :P
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 18 november 2025 @ 09:40:56 #85
284411 crew  heywoodu
pi_219290196
Overigens is komend weekeinde de Zweedse seizoensopening in Gällivare. Ook daar is het godvergeten koud, het lijkt nog erger te worden dan Muonio: voor vrijdag en zaterdag geven sommige bronnen maxima (!) van -20 aan, met minima van -24. Dat zit op de grens, even de FIS-regels erbij gezocht: vanaf -25 moet het uitgesteld of geannuleerd worden, tussen -15 en -25 hangt het ook af van de gevoelstemperatuur, dus hopen op weinig wind - dat lijkt vooralsnog gelukkig wel het scenario te zijn.

Verder is de wedstrijd zo sterk bezet als maar zijn kan. Voor de mensen die bekend zijn met het langlaufen: Ebba Andersson stond er al op en gisteren heeft ook Frida Karlsson zich aangemeld, dat zijn flink wat World Cup- en WK-podia bij elkaar. Goed voor de punten, dat wel :P

Bruna is van plan alle drie de wedstrijden te doen. De klassieke sprint vooral om vrijdag te kijken of alles in de klassieke stijl verder in orde is, meer een soort controle dus, dat heeft geen negatieve impact op de dag erna. Zondag zou ze de 10k vrije stijl al doen, maar we hebben besloten om zaterdag ook de 10k klassiek te doen, want ook voor haar is richting het A-criterium gaan eigenlijk het belangrijkste (want als Jaque dat níet haalt wint Bruna bijna zeker in de ranglijst, en als Jaque het wel haalt móet zij het ook halen) en dat kan alleen in duurwedstrijden.

Voor de liefhebber, de inschrijflijsten, meer dan 100 vrouwen per wedstrijd :P

https://ssfta.skidor.com/(...)?competitionId=58793

Afgelopen weekeinde werd ze met haar ski's erg goed en vriendelijk geholpen door het hele fijne Duitse World Cup-team (die er, in tegenstelling tot eerdere ervaringen met Duitsers, geen cent voor wilden zien, hoewel dat natuurlijk wel aangeboden werd!) O+ In Zweden staat het Poolse team voor haar klaar, net als vorig seizoen een paar keer en, als alles goed verloopt, mogelijk ook op de Spelen.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 20 november 2025 @ 19:58:29 #86
284411 crew  heywoodu
pi_219305455
Waarschijnlijk wordt de boel morgen (sprint klassiek) en zaterdag (10k klassiek) afgelast wegens de intense kou. Dat is wel kut, want klassiek is juist waar ze géén last heeft van haar benen, niet voor niks de keuze gemaakt om zaterdag die 10k ook te doen. Dan maar hopen dat het zondag op haar oude skischoenen beter gaat dan afgelopen zondag in de vrije stijl (als het zondag überhaupt wel door kan gaan).

Beslissing voor morgen kan tot 09.15u gemaakt worden, maar het ziet er niet goed uit vooralsnog.
pi_219305817
Dat zou flink balen zijn :(
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 20 november 2025 @ 20:38:32 #88
284411 crew  heywoodu
pi_219305870
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 20:30 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dat zou flink balen zijn :(
Jep, zeker nadat het in Muonio eigenlijk net zo koud was. Het lijkt ook wel aan het parcours te liggen: met de temperaturen wordt de sneeuw/het ijs zo kneiterhard op sommige plekken dat bepaalde afdalingen, lastiger dan in Muonio, gewoon echt gevaarlijk worden..

We gaan het zien morgen. Morgenochtend afgelasten zou nog wel te overzien zijn, vooral zaterdag zou echt zuur zijn.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 20 november 2025 @ 20:48:58 #89
284411 crew  heywoodu
pi_219305945
Er is nog geen officiële startlijst gepubliceerd, wat een beetje lastig is, maar de live timing link heeft zo te zien wel de startlijst inmiddels:

https://live.fis-ski.com/cc-2519/results-pda.htm

Bruna om 10.08u, als het allemaal door gaat natuurlijk. En dat het een sterk bezet veld zou zijn wisten we natuurlijk (Zweedse seizoensopening, week voor de eerste World Cup dus nagenoeg iedereen aanwezig), maar damn: als je kijkt naar de wereldranglijst op de sprint zijn 7 van de beste 10 sprintsters van de wereld aanwezig (en 4 van de beste 5) _O-
pi_219307386
-21 nu met een gevoelstemperstuur van -26. Dat moet toch gewoon kunnen, wat is dat voor onzin. :(
pi_219307455
Stelletje mietjes die langlaufers! Moet zeker straks naar de Zomerspelen zodat ze lekker op rollerskis en korte mouwen kunnen!
pi_219307576
_O- :D
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 november 2025 @ 09:03:47 #93
284411 crew  heywoodu
pi_219307727
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 november 2025 07:50 schreef franklop het volgende:
Stelletje mietjes die langlaufers! Moet zeker straks naar de Zomerspelen zodat ze lekker op rollerskis en korte mouwen kunnen!
Zomerbiatlon en rollerskiën op de Spelen zou wel gaaf zijn.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 november 2025 @ 09:04:31 #94
284411 crew  heywoodu
pi_219307732
Maar deze komt zojuist binnen:

quote:
Jurydecision:
Today's competition goes as planned, first start 09.45.

A new decision after the qualification for the finals.
Juuuuist, gas erop!
pi_219307811
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:04 schreef heywoodu het volgende:
Maar deze komt zojuist binnen:
[..]
Juuuuist, gas erop!
Brrr, gelukkig is het maar maximaal 5 minuten knallen en dan snel naar binnen
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 november 2025 @ 09:27:12 #96
284411 crew  heywoodu
pi_219307822
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Brrr, gelukkig is het maar maximaal 5 minuten knallen en dan snel naar binnen
-17, lekker maat.

pi_219307915
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:27 schreef heywoodu het volgende:

[..]
-17, lekker maat.

[ afbeelding ]
*O* winter

Ben jij daar?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 november 2025 @ 09:50:04 #98
284411 crew  heywoodu
pi_219307950
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 09:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
*O* winter

Ben jij daar?
Nee, ze is daar met de vrouw van haar werkgever (die is er bij de eerste vijf weekeinden bij) :P
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 november 2025 @ 10:13:07 #99
284411 crew  heywoodu
pi_219308096
Dat lijkt wéér een nieuw PR :o

Nu hopen dat Jaque niet heel dik scoort.
pi_219308159
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:13 schreef heywoodu het volgende:
Dat lijkt wéér een nieuw PR :o

Nu hopen dat Jaque niet heel dik scoort.
12 seconden langzamer

Geen idee of dat goed is ;) In ieder geval niet sneler.

[ Bericht 11% gewijzigd door franklop op 21-11-2025 10:31:52 ]
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 november 2025 @ 11:08:05 #101
284411 crew  heywoodu
pi_219308367
Jaque had voor haar doen ook een meer dan uitstekende race, ik kom uit op zo'n 304 punten en daarmee heeft zij op de sprint nu ook het B-criterium (wat Bruna al lang had). Dat is op zich jammer, maar ik ging er wel een beetje van uit dat dat ging gebeuren.

Voor Bruna kom ik uit op iets minder dan 226 punten, wat een dik nieuw PR zou zijn (verbetering van de 254 van vorige week). Even snel gerekend kom ik nu uit op een gemiddelde in de ranglijst (3 sprints, 3 duurwedstrijden) van 227 voor Bruna en 262 voor Jaque, die vandaag haar punten meer heeft verbeterd dan Bruna en dus is ingelopen, maar nog wel vrij ruim achter ligt.

Vooralsnog is het nog steeds zo dat Jaque het A-criterium op de duurwedstrijden eigenlijk nodig heeft. Haar vorm lijkt wel sterk, hopen dat Bruna morgen op de 10k klassiek eens écht lekker tekeer kan gaan en om te beginnen Jaque kan verslaan.
pi_219309171
Jaque heeft dus haar punten verbeterd omdat er een slechter resultaat wegvalt?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 november 2025 @ 13:59:30 #103
284411 crew  heywoodu
pi_219309907
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:58 schreef franklop het volgende:
Jaque heeft dus haar punten verbeterd omdat er een slechter resultaat wegvalt?
Precies. Die had op de sprint als derde resultaat 453 staan, dus die valt nu weg. Even uit mijn hoofd heeft ze nu 304, 372 en 383 op de sprints.

Als ze trouwens het A-criterium uiteindelijk bijna, maar net níet haalt, moet ze op de sprints minstens onder de 310-315 duiken om Bruna op de ranglijst voorbij te gaan (als Bruna zich totaal niet meer zou verbeteren, maar die heeft natuurlijk ook nog heel veel kansen om dat wel te doen). Dat deed ze vandaag weliswaar, maar ik denk ook dat vandaag wel echt de beste kans voor sprintpunten was in dit hele seizoen.

SPOILER
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 22 november 2025 @ 10:41:42 #104
284411 crew  heywoodu
pi_219315923
We gaan straks weer, 10km klassiek. Eerste vrouw start om 11.40u, Bruna is om 11.48u aan de beurt, geen Jaque vandaag. Er staat op zich niet heel veel op het spel, Bruna heeft vandaag weinig te verliezen, hooguit - als het echt supergoed gaat - een stap zetten richting A-criterium, maar dan moet het wel echt boven verwachting goed gaan. Wie weet, ze heeft er in elk geval wel zin in (en ook niet, want het gaat uiteraard pijn doen, maar ja, dan moet je gaan breien :+ ) :)

https://live.fis-ski.com/cc-2517/results-pda.htm
pi_219316252
En vertrokken!
pi_219316263
Komt als voorlopig 11e (van 26) door op 1,3
pi_219316274
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:53 schreef franklop het volgende:
Komt als voorlopig 11e (van 26) door op 1,3
Nu 16e van 28 op 1,9km
pi_219316292
@heywoodu , heeft ze ergens een goede smoreman kunnen strikken voor vandaag? Wat goede wax is zeker bij klassiek nogal bepalend.
pi_219316316
Nu als 23 van 26 bij punt 3, wellicht wat hard gestart?
pi_219316318
23/26 na 4,2km

Zo te zien heeft ze het zwaar, hup Bruna!
pi_219316323
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:05 schreef franklop het volgende:
Nu als 23 van 26 bij punt 3, wellicht wat hard gestart?
aan de uitslagen te zien is Bruna ook meer een sprinter :s)
pi_219316335
Op de vrije stijl eindigde ze vorige week op ongeveer 6,5 minuut. Niet vergelijkbaar met vandaag, maar misschien een soort van referentie wel
pi_219316351
Bruna DNF :'(
pi_219316354
Helaas
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 22 november 2025 @ 12:13:13 #115
284411 crew  heywoodu
pi_219316356
Uitgestapt -O-

Ze was op een gegeven moment gevallen hoorde ik. Daarna wel door gegaan, maar niet heel lang dus. Ik heb een beetje de hoop dat dat is omdat er met val toch niks meer te winnen viel en het dan zonde zou zijn om nog een volle ronde 100% te geven met het oog op morgen, maar dat ga ik ongetwijfeld zo nog horen.

Reporter ter plekke is haar denk ik even aan het zoeken.
pi_219316363
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:13 schreef heywoodu het volgende:
Uitgestapt -O-

Ze was op een gegeven moment gevallen hoorde ik. Daarna wel door gegaan, maar niet heel lang dus. Ik heb een beetje de hoop dat dat is omdat er met val toch niks meer te winnen viel en het dan zonde zou zijn om nog een volle ronde 100% te geven met het oog op morgen, maar dat ga ik ongetwijfeld zo nog horen.
Laten we dat hopen
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 22 november 2025 @ 12:15:45 #117
284411 crew  heywoodu
pi_219316366
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:00 schreef Faraday01 het volgende:
@:heywoodu , heeft ze ergens een goede smoreman kunnen strikken voor vandaag? Wat goede wax is zeker bij klassiek nogal bepalend.
Vorig weekeinde deed het Duitse World Cup-team het, dit weekeinde (en volgende ook) het Poolse B-team dat haar vorig seizoen ook een paar keer goed geholpen heeft.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 22 november 2025 @ 13:17:40 #118
284411 crew  heywoodu
pi_219316628
Uitstappen was inderdaad een bewuste keuze. Gevallen in een afdaling, op haar knie (wat last van, hopelijk trekt dat snel weg), en daarna al vrij snel de keuze gemaakt om haar knie en energie gewoon te sparen voor morgen.

Prima keuze achteraf, want Ebba Andersson en Moa Ilar hebben de boel stevig om zeep geholpen wat punten betreft, ook met een toprace waarin niks fout ging had ze vandaag echt die 150 niet gehaald. Voor degenen die vaker langlaufen kijken: Eva Urevc lijkt dat niet eens gehaald te hebben, dat zegt wel wat over hoe enorm hard het in de top ging vandaag.
pi_219322900
https://live.fis-ski.com/cc-2523/results-pda.htm

11.47 start Bruna
Paar minuten later

Als de weersomstandigheden en/ of blessures het toestaan natuurlijk. Maar daar weet @heywoodu alles over te vertellen
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 november 2025 @ 07:51:35 #120
284411 crew  heywoodu
pi_219322921
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 07:45 schreef franklop het volgende:
https://live.fis-ski.com/cc-2523/results-pda.htm

11.47 start Bruna
Paar minuten later

Als de weersomstandigheden en/ of blessures het toestaan natuurlijk. Maar daar weet @:heywoodu alles over te vertellen
Het weer zal vandaag geen spelbreker zijn, het is opgewarmd naar -11 ongeveer :P

Voor de knie wachten we af hoe ze wakker wordt en, als dat enigszins acceptabel is, hoe de warmup straks gaat. Als het gewoon niet lukt, of niet verstandig is, gaan we hopen dat de toppers gruwelijk hard gaan en de punten voor de rest - net als gisteren - enigszins verkloten.
pi_219322942
Hoe staat het financieel er eigenlijk voor @heywoodu ? Was natuurlijk de reden om topic te openen in eerste instantie.

Nu zit ze een maand achter elkaar in het noorden, dus zit het waarschijnlijk nog wel goed. Of zijn er nog wel zorgen richting, hopelijk, 'Milaan'.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 november 2025 @ 08:13:48 #122
284411 crew  heywoodu
pi_219322990
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 07:56 schreef franklop het volgende:
Hoe staat het financieel er eigenlijk voor @:heywoodu ? Was natuurlijk de reden om topic te openen in eerste instantie.

Nu zit ze een maand achter elkaar in het noorden, dus zit het waarschijnlijk nog wel goed. Of zijn er nog wel zorgen richting, hopelijk, 'Milaan'.
Dit seizoen is er éindelijk hulp gekomen van de bond, die hebben een bepaald budget vastgesteld. Je schrikt je ook weer rot hoe hard zo'n budget er toch weer doorheen gaat :+ maar het grootste deel van dit eerste deel van het seizoen (ongeveer tot ze half december naar huis komt) kost ons dit keer relatief weinig dankzij die hulp.

Maar zoals ik zei, dat is er bijna doorheen inmiddels en dan hebben we eind december tot en met 18 januari nog te gaan. Zoals het er nu naar uit ziet worden dat nog vier accomodaties en natuurlijk nog weer bijna 4 weken een auto huren, dus als de hulp van de bond er dan op zit gaat onze eigen teller vrij stevig oplopen.

We hebben op het moment gelukkig wel genoeg opgebouwd om dat te redden, daar maak ik me nu gelukkig geen zorgen (meer) om, ondanks dat het natuurlijk wel weer veel geld is allemaal. We zitten echter zeker niet meer in de situatie dat ik überhaupt zou durven om nog om die hulp te vragen en dat is natuurlijk wel fijn om te kunnen zeggen :+

Het helpt ook dat je nu weet dat het eindpunt gewoon echt in zicht is. Straks Zwitserland/Duitsland/Italië nog betalen, daarna (als alles goed is gegaan) ongetwijfeld richting de Spelen nog het één en ander aan kosten en dan valt deze volledige kostenpost helemaal weg.
  zondag 23 november 2025 @ 08:16:52 #123
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219323004
@heywoodu wat is het doel eigenlijk na de Spelen?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 november 2025 @ 08:21:38 #124
284411 crew  heywoodu
pi_219323021
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 08:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
@:heywoodu wat is het doel eigenlijk na de Spelen?
Zorgen dat we niet meer met z'n tweeën in ons huis wonen :D

Ze is gelukkig niet zo'n sporter die verder niks heeft. Ze heeft hier gewoon een baan waar ze plezier in heeft, dus dan wordt het gewoon eindelijk een 'normaal leven' opbouwen. Best kans dat ze bijvoorbeeld volgend seizoen voor het WK zou willen gaan, maar dan zonder enige druk en zonder zo'n heel traject van maanden aan wedstrijden vooraf. Ze heeft ook iets van 300 uur in te halen op haar werk inmiddels, dus dat is ook een doel op zich :+
  zondag 23 november 2025 @ 08:26:44 #125
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219323036
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 08:21 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zorgen dat we niet meer met z'n tweeën in ons huis wonen :D

Ze is gelukkig niet zo'n sporter die verder niks heeft. Ze heeft hier gewoon een baan waar ze plezier in heeft, dus dan wordt het gewoon eindelijk een 'normaal leven' opbouwen. Best kans dat ze bijvoorbeeld volgend seizoen voor het WK zou willen gaan, maar dan zonder enige druk en zonder zo'n heel traject van maanden aan wedstrijden vooraf. Ze heeft ook iets van 300 uur in te halen op haar werk inmiddels, dus dat is ook een doel op zich :+
Jullie willen een huisdier? O-)

Maar sowieso toffe plannen dus, succes ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 23 november 2025 @ 08:30:26 #126
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219323046
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 08:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Jullie willen een huisdier? O-)

Maar sowieso toffe plannen dus, succes ^O^
Of een lat relatie xD.
pi_219323129
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 08:30 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Of een lat relatie xD.
Langlauflat
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 november 2025 @ 11:33:04 #128
284411 crew  heywoodu
pi_219324523
Het wordt een DNS'je. Knie is op zich wel in orde, maar wéér de problemen met stijve benen/enkel en dat is wel wat zorgwekkend. Vandaag of morgen maar opnieuw naar een fysio.
pi_219324529
Nu maar hopen dat Jacque een matige dag heeft. Of juist vooraan iedereen een extreem goede :+
pi_219324865
Jacque 7e van 31 na 4,6km op 1,5 minuut van nummer 1

Vorige week was ze op het eind 4,5 minuut trager dan de winnaar
pi_219324950
En pakt 2 plekjes bij 6,3
  zondag 23 november 2025 @ 12:11:17 #132
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219324960
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:33 schreef heywoodu het volgende:
Het wordt een DNS'je. Knie is op zich wel in orde, maar wéér de problemen met stijve benen/enkel en dat is wel wat zorgwekkend. Vandaag of morgen maar opnieuw naar een fysio.
-O-
pi_219325000
Geen idee wat het voor de punten doet maar Jacque lijkt wel een goede dag te hebben
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 november 2025 @ 13:09:42 #134
284411 crew  heywoodu
pi_219325361
Als mijn tot nu toe trouwe scriptje me niet in de steek laat, komt Jaque uit op 171 punten. Dat is goed en geeft haar wellicht wederom wat vertrouwen, eerlijk is eerlijk, maar voor haar eigenlijk ook niet echt goed genoeg.

Dus wat vandaag betreft jammer dat Bruna niet kon starten en dat met die benen/enkels is gewoon wel wat zorgwekkend, maar verder valt de schade zeker wel mee.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 26 november 2025 @ 09:35:48 #135
284411 crew  heywoodu
pi_219346340
Eén van de lastige dingen van de hele situatie: vandaag is superspannend, ondanks dat Bruna helemaal geen wedstrijd op de planning heeft vandaag. Jaque heeft dat echter wel, ze is kennelijk niet meer in Zweden (staat nog wel op de inschrijflijst voor komend weekeinde), want Bruna heeft gisteren via-via een startlijst gekregen voor de 10km vrije stijl in Bessans (Frankrijk) vandaag en daar staat Jaque op.

Goede mogelijkheid voor punten, Bessans en - ik neem aan - komend weekeinde Santa Caterina zijn uitstekende opties, waardoor ik vooral ook twijfel of we de goede keuzes gemaakt hebben. Maar ja, dat weet je vooraf nooit.

Enfin, op de twee World Cup-atletes van Frankrijk na zijn al hun toppers er, waaronder de vrouwen die in de FESA Cup (het niveau onder de World Cup) voor overwinningen vechten. Voor ons is het hopen dat Jaque daar wel een minuut of vier achter zit, afhankelijk van de winnende tijd. Eén of twee verrassingen in de top-5 zou ook fijn zijn, dat maakt de punten wat slechter.

Al met al blijft het natuurlijk een vreemde situatie om vandaag net zo enorm zenwachtig te zijn voor dit resultaat (wat in één keer komt, geen live timing ofzo) als voor Bruna's eigen wedstrijden, maar ja. Ergens begin van de middag verwacht ik een resultaat. Onder 155 punten voor Jaque is voor ons erg ongunstig (hoe verder er onder, hoe ongunstiger, natuurlijk), tot aan zo'n 170-175 punten is het enigszins neutraal en daarboven is het redelijk gunstig.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 26 november 2025 @ 14:47:11 #136
284411 crew  heywoodu
pi_219348269
186 punten, daar raken we op zich niet van in paniek.
https://www.fis-ski.com/D(...)code=CC&raceid=50289

Wel wederom degelijk, dus het blijft wel hopen dat er niet ineens een enorme uitschieter komt, maar weer een wedstrijd weggestreept waarin de kaarten niet heel anders zijn gaan liggen.
  FOK!fotograaf woensdag 26 november 2025 @ 14:49:02 #137
842 Zorro
Z
pi_219348284
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:47 schreef heywoodu het volgende:
186 punten, daar raken we op zich niet van in paniek.
https://www.fis-ski.com/D(...)code=CC&raceid=50289

Wel wederom degelijk, dus het blijft wel hopen dat er niet ineens een enorme uitschieter komt, maar weer een wedstrijd weggestreept waarin de kaarten niet heel anders zijn gaan liggen.
Ik lees en leef mee, maar kun je me in het kort vertellen hoe het met die punten zit want daar heb ik geen een plakje kaas van gegeten.
Dus je vertelt enthousiast een verhaal en dan weet ik niet echt wat ik moet vinden omdat het me weinig zegt...
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219348306
Al meer nieuws over de fysieke klachten @heywoodu
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 11:12:45 #139
284411 crew  heywoodu
pi_219354418
quote:
6s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:49 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik lees en leef mee, maar kun je me in het kort vertellen hoe het met die punten zit want daar heb ik geen een plakje kaas van gegeten.
Dus je vertelt enthousiast een verhaal en dan weet ik niet echt wat ik moet vinden omdat het me weinig zegt...
Ik ga het eens proberen, hoewel kort wel echt lastig is. We beginnen bij het begin: FIS-punten (FIS is simpelweg de overkoepelende internationale bond). Het allerbelangrijkste om daarbij te weten: hoe lager de punten, hoe beter het is, als je een World Cup- of WK-wedstrijd wint, krijg je 0,00 punten, het best mogelijk.

Het langlaufen is niet zoals bijvoorbeeld Formule 1 een reeks wedstrijden met een grotendeels zelfde groep deelnemers. Je kunt het beter vergelijken met wielrennen: héél veel wedstrijden op allerlei niveau's, van de World Cups en de Continental Cups tot aan nationale wedstrijden in Iran, Brazilië of Thailand.

Om één systeem te hebben om atleten in al die wedstrijden enigszins met elkaar te vergelijken, heeft men het systeem van FIS-punten bedacht. In elke officiële wedstrijd, waar dan ook ter wereld en op welk niveau dan ook, krijgt elke finishende atleet een hoeveelheid punten.

Hoeveel punten iemand krijgt, moet natuurlijk op een bepaalde manier berekend worden. De basis daarvoor ligt bij de op dat moment huidige 'wereldranglijst', de FIS Points List. Die is gewoon publiek en wordt gedurende het seizoen zo'n beetje eens per maand geüpdatet met nieuwe resultaten. In die lijst staan álle atleten ter wereld die in de afgelopen 12 maanden minstens één keer punten hebben gehaald, de vijf beste resultaten per discipline (sprint en distance) in de afgelopen 12 maanden tellen mee, men neemt daar dan het gemiddelde van.

Goed, dan wordt er een wedstrijd afgewerkt ergens. Men kijkt dan naar de top-5 in de uitslag en pakt hun huidige puntenaantal op de Points List erbij: de laagste en hoogste worden weggestreept, de overige drie bij elkaar opgeteld en gedeeld door 3,75. Wat daar uit komt is de 'penalty', dat is het aantal punten voor de winnaar. In theorie is het dus zo dat je in een sterker bezette wedstrijd betere punten kunt scoren.

Vervolgens is er een formule om te bepalen hoeveel punten atleet X krijgt. Daarvoor kijkt men naar drie dingen: de eerdergenoemde penalty, de tijd van de winnaar en de tijd van atleet X. Kort gezegd: hoe kleiner je achterstand op de winnaar, hoe lager en dus beter je punten zijn. Het is ook relatief aan de winnende tijd: 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 45 minuten is natuurlijk beter dan 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 15 minuten.

Dit is wel echt het lastigste om uit te leggen aan mensen die er niet al lange tijd 'in zitten', dus ik snap heel goed dat dit stuk ingewikkeld is om te begrijpen :P Maar ik hoop dat dit deel een klein beetje duidelijk is?

Wat de formules zijn en dergelijken boeit natuurlijk niet (voor mij wel, omdat ik dan de punten snel kan berekenen), het gaat om twee belangrijke basisprincipes, dus tl;dr

- Lagere punten = beter
- Sterker deelnemersveld = in theorie betere punten (maar natuurlijk ook meer achterstand, want ze zijn sterker)
  donderdag 27 november 2025 @ 11:27:53 #140
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219354502
Het minst gunstige is dus een wedstrijd met 1 wereldtopper (en dito uitslag) en de rest nono's?
  FOK!fotograaf donderdag 27 november 2025 @ 12:20:10 #141
842 Zorro
Z
pi_219354789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik ga het eens proberen, hoewel kort wel echt lastig is. We beginnen bij het begin: FIS-punten (FIS is simpelweg de overkoepelende internationale bond). Het allerbelangrijkste om daarbij te weten: hoe lager de punten, hoe beter het is, als je een World Cup- of WK-wedstrijd wint, krijg je 0,00 punten, het best mogelijk.

Het langlaufen is niet zoals bijvoorbeeld Formule 1 een reeks wedstrijden met een grotendeels zelfde groep deelnemers. Je kunt het beter vergelijken met wielrennen: héél veel wedstrijden op allerlei niveau's, van de World Cups en de Continental Cups tot aan nationale wedstrijden in Iran, Brazilië of Thailand.

Om één systeem te hebben om atleten in al die wedstrijden enigszins met elkaar te vergelijken, heeft men het systeem van FIS-punten bedacht. In elke officiële wedstrijd, waar dan ook ter wereld en op welk niveau dan ook, krijgt elke finishende atleet een hoeveelheid punten.

Hoeveel punten iemand krijgt, moet natuurlijk op een bepaalde manier berekend worden. De basis daarvoor ligt bij de op dat moment huidige 'wereldranglijst', de FIS Points List. Die is gewoon publiek en wordt gedurende het seizoen zo'n beetje eens per maand geüpdatet met nieuwe resultaten. In die lijst staan álle atleten ter wereld die in de afgelopen 12 maanden minstens één keer punten hebben gehaald, de vijf beste resultaten per discipline (sprint en distance) in de afgelopen 12 maanden tellen mee, men neemt daar dan het gemiddelde van.

Goed, dan wordt er een wedstrijd afgewerkt ergens. Men kijkt dan naar de top-5 in de uitslag en pakt hun huidige puntenaantal op de Points List erbij: de laagste en hoogste worden weggestreept, de overige drie bij elkaar opgeteld en gedeeld door 3,75. Wat daar uit komt is de 'penalty', dat is het aantal punten voor de winnaar. In theorie is het dus zo dat je in een sterker bezette wedstrijd betere punten kunt scoren.

Vervolgens is er een formule om te bepalen hoeveel punten atleet X krijgt. Daarvoor kijkt men naar drie dingen: de eerdergenoemde penalty, de tijd van de winnaar en de tijd van atleet X. Kort gezegd: hoe kleiner je achterstand op de winnaar, hoe lager en dus beter je punten zijn. Het is ook relatief aan de winnende tijd: 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 45 minuten is natuurlijk beter dan 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 15 minuten.

Dit is wel echt het lastigste om uit te leggen aan mensen die er niet al lange tijd 'in zitten', dus ik snap heel goed dat dit stuk ingewikkeld is om te begrijpen :P Maar ik hoop dat dit deel een klein beetje duidelijk is?

Wat de formules zijn en dergelijken boeit natuurlijk niet (voor mij wel, omdat ik dan de punten snel kan berekenen), het gaat om twee belangrijke basisprincipes, dus tl;dr

- Lagere punten = beter
- Sterker deelnemersveld = in theorie betere punten (maar natuurlijk ook meer achterstand, want ze zijn sterker)
Het is me zelfs duidelijk _O_

Voor zover mogelijk dan, want in tegenstelling tot bv de genoemde F1 kan een deelnemer hier tijdens de race zo te zien niet eens snappen waar hij/zij zit wat punten betreft want die berekeningen doe je niet even tijdens de wedstrijd.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 13:11:44 #142
284411 crew  heywoodu
pi_219355028
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:27 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het minst gunstige is dus een wedstrijd met 1 wereldtopper (en dito uitslag) en de rest nono's?
Ja, want dan is de penalty dus erg hoog (want vier van de vijf in de top-5 hebben dus hoge/slechte punten), maar die ene wereldtopper maakt dan gehakt van de tijd. Sterker nog, niemand minder dan Bruna's coach Baiba Bendika heeft min of meer eigenhandig voor een aanpassing in de regels voor olympische kwalificatie gezorgd op precies die manier. Hier de uitslag van de 5km kwalificatiewedstrijd voor het WK langlaufen in Oberstdorf in 2021:

https://www.fis-ski.com/D(...)=212623&raceid=36541

Bendika had maar twee lokale wedstrijdjes gedaan en had dus slechte punten (ze deed en doet verder nagenoeg alleen biatlon, andere sport, andere bond), maar zette bijna iedereen op grote achterstand, waardoor veel minder vrouwen dan normaal de olympische kwalificatie-eis haalden...iets wat nu wat is aangepast om dat te voorkomen :+

Maar met dit systeem maakt je positie dus ook niet uit. Als de top-5 in twee wedstrijden (de één met veel deelnemers, de ander met weinig) exact hetzelfde is, met exact dezelfde winnende tijd, kun je beter 87e worden op 3 minuten, dan 6e op 4 minuten. Dat vind ik zelf wel goed, het gaat puur om de tijden, dus je kansen worden niet kleiner als er 50 of 100 deelnemers zijn ipv 10.
  donderdag 27 november 2025 @ 13:15:59 #143
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219355044
Bruna :{w
Primera _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 13:16:51 #144
284411 crew  heywoodu
pi_219355050
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:20 schreef Zorro het volgende:

[..]
Het is me zelfs duidelijk _O_

Voor zover mogelijk dan, want in tegenstelling tot bv de genoemde F1 kan een deelnemer hier tijdens de race zo te zien niet eens snappen waar hij/zij zit wat punten betreft want die berekeningen doe je niet even tijdens de wedstrijd.
Je hebt eigenlijk twee types wedstrijden in het langlaufen: intervalstarts en massastarts (in diverse afstanden, maar dat is even niet relevant). Intervalstarts kun je vergelijken met tijdritten in het wielrennen, daar weet men buiten eventuele eigen communicatie om ook niet hoe het er precies voor staat.

Het is dan 'simpelweg' een kwestie van zo hard mogelijk naar de finish gaan en dan zie je wat je tijd waard is. Eventueel kunnen mensen je onderweg wat informatie geven als je wilt, in het geval van Bruna heeft ze dat liever niet, maar verder ben je op jezelf aangewezen inderdaad.

Zelf zit ik natuurlijk de hele tijd door te rekenen tijdens zo'n wedstrijd. Bijvoorbeeld afgelopen zondag, Jaque was gefinisht en dus wist ik haar tijd, en daarna wist ik dat we de winnende tijd wel onder de grofweg 27 minuten wilden hebben (en dan ga je de toppers volgen om te kijken hoe snel die onderweg zijn).

Dit staat verder los van de onderlinge strijd voor een startbewijs, maar dit alles is dan zo'n beetje hoe FIS-punten in elkaar zitten. En zoals ik al zei, ik weet dat het vrij ingewikkeld kan zijn :P

SPOILER
  FOK!fotograaf donderdag 27 november 2025 @ 13:27:20 #145
842 Zorro
Z
pi_219355115
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:16 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je hebt eigenlijk twee types wedstrijden in het langlaufen: intervalstarts en massastarts (in diverse afstanden, maar dat is even niet relevant). Intervalstarts kun je vergelijken met tijdritten in het wielrennen, daar weet men buiten eventuele eigen communicatie om ook niet hoe het er precies voor staat.

Het is dan 'simpelweg' een kwestie van zo hard mogelijk naar de finish gaan en dan zie je wat je tijd waard is. Eventueel kunnen mensen je onderweg wat informatie geven als je wilt, in het geval van Bruna heeft ze dat liever niet, maar verder ben je op jezelf aangewezen inderdaad.

Zelf zit ik natuurlijk de hele tijd door te rekenen tijdens zo'n wedstrijd. Bijvoorbeeld afgelopen zondag, Jaque was gefinisht en dus wist ik haar tijd, en daarna wist ik dat we de winnende tijd wel onder de grofweg 27 minuten wilden hebben (en dan ga je de toppers volgen om te kijken hoe snel die onderweg zijn).

Dit staat verder los van de onderlinge strijd voor een startbewijs, maar dit alles is dan zo'n beetje hoe FIS-punten in elkaar zitten. En zoals ik al zei, ik weet dat het vrij ingewikkeld kan zijn :P

SPOILER
Ik begrijp er nu iig een stuk meer van en het is direct veel interessanter :)
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 13:32:36 #146
284411 crew  heywoodu
pi_219355146
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:27 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik begrijp er nu iig een stuk meer van en het is direct veel interessanter :)
Mooi!

En om de onderlinge strijd verder een beetje simpel te houden: we willen in elk geval níet dat Jaque gemiddeld, over haar vijf beste resultaten in duurwedstrijden (dus alles behalve sprints), onder de 150 komt. Als ze dat niet haalt, is de kans dat Bruna het wint heel groot, als ze dat wel haalt, moet Bruna zich echt enorm gaan verbeteren.

Jaque heeft nu in die periode 127, 164, 171 en gisteren 186* gescoord, dus zo lang ze boven grofweg 160 blijft scoren is het op zich nog wel in orde voor ons.

*
SPOILER
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 21:58:54 #147
284411 crew  heywoodu
pi_219359249
Morgen om 09.36 uur mag ze weer, klassieke stijl sprint in Boden. Jaque staat op de startlijst, maar dat staat ze in Italië ook en dat met Zweden combineren op één dag lijkt me niet te gaan gebeuren (ik gok dat ze in Italië is, want haar coach was vanavond niet bij de 'team captains meeting') :+

https://live.fis-ski.com/cc-2525/results-pda.htm

Weinig bijzonders wat betreft wat er te winnen/verliezen valt morgen. Bruna kan haar positie in de ranglijst eventueel iets verbeteren, maar dat is het verder ook wel. Niet al te belangrijk dus, dit keer. Jammer dat zaterdag en zondag allebei in de vrije stijl zijn, want de problemen die ze daar heeft zijn nog niet verholpen. Vandaag een training gedaan en de scheenbenen waren twee uur later nog steeds kneiterhard/stijf, dat hoort niet. Hopen dat een nieuwe behandeling van een fysio daar effect gaat hebben. Wel echt zonde, want daar is ze nu machteloos op en buiten dat had ze echt veel zin in de massastart van zondag.

Maar goed, eerst morgen maar even :9
pi_219360915
9:39.30 start ze!
pi_219361045
21 seconden achter de eerste
  vrijdag 28 november 2025 @ 09:49:41 #150
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219361072
Lijkt me prima ^O^
pi_219361111
47e van de 71 uiteindelijk.

Hieronder volgt een uitleg van @heywoodu over wat dit voor de punten betekend.
  vrijdag 28 november 2025 @ 09:57:03 #152
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219361127
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:54 schreef franklop het volgende:

Hieronder volgt een uitleg van @:heywoodu over wat dit voor de punten betekend.
Lijkt me optisch vrij goed?
  vrijdag 28 november 2025 @ 09:57:43 #153
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219361130
Britjes nog niet echt met gladdere latten.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 28 november 2025 @ 10:12:07 #154
284411 crew  heywoodu
pi_219361251
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 09:54 schreef franklop het volgende:

Hieronder volgt een uitleg van @:heywoodu over wat dit voor de punten betekend.
Ik kom uit op 241.50 punten. Even een schrikmoment omdat iemand zonder punten ineens de top-5 binnen kwam knallen, maar dat maakte achteraf niet uit.

Dit zou haar op één na beste sprint ooit zijn, achter die van vorige week. Maaaaarrrrr....in de WhatsApp-groep van de organisatie kwam net een rijtje binnen met 'schriftelijke waarschuwingen' voor een aantal atleten wegens het gebruiken van de verkeerde techniek in een bepaalde zonde, en daar staat haar startnummer ook bij. Normaal gesproken is dat niet zo erg, maar in oktober heeft ze in Brazilië bij de rollerskiwedstrijd die ze daar deed al een gele kaart gekregen omdat ze door de half kapotte rollerski's daar bij een bocht niet de juiste techniek hanteerde. Twee gele kaarten/schriftelijke waarschuwingen is normaal gesproken een diskwalificatie -O-

Nog even wachten op het officiële resultaat, maar dat lijkt het dus te worden, helaas. Op zich maakt dat voor de uiteindelijke kansen waarschijnlijk niet heel erg veel uit, maar elk procentje helpt en buiten dat is het vooral gewoon balen.
  vrijdag 28 november 2025 @ 10:31:48 #155
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_219361414
Met naam en toenaam genoemd op Eurosport :+

[ Bericht 2% gewijzigd door chufi op 28-11-2025 10:38:54 ]
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 28 november 2025 @ 10:32:32 #156
284411 crew  heywoodu
pi_219361420
Videobeelden gezien en ja, ze ging toch echt in de fout. Voor degenen die langlaufen vaker kijken: ze begon een meter of 10 te vroeg met dubbelstokken en deed dat dus in de zone waar je de 'klassieke techniek' (diagonal) moet gebruiken. Alleen zuur dat het nu de tweede is nadat het in Brazilië een keer fout ging bij zo'n nietszeggende wedstrijd (daar was het een schaatspas, doordat de rollerski's niet recht konden blijven).
  vrijdag 28 november 2025 @ 15:38:51 #157
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219364108
Ze staat nog steeds in de uitslag.of zegt dat niks?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 28 november 2025 @ 16:03:01 #158
284411 crew  heywoodu
pi_219364298
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:38 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ze staat nog steeds in de uitslag.of zegt dat niks?
Die is net online gezet en daar staat ze inderdaad nog in....ik heb hoop dat dat goed nieuws is, hoewel dit er ook nog staat:

Valid for FIS Points: NO - Waiting reports

Hij is uiteindelijk wel 'valid for FIS points', maar die staat kort na het uploaden meestal nog op 'NO'. Hopelijk blijft ze er ook in staan als dat straks naar YES schakelt.

Dan zou het overigens 249 punten zijn, ik heb een fout getal in mijn hoofd gehad waardoor mijn berekeningen er de afgelopen dagen steeds een paar punten naast zaten :P

Zou nog steeds haar op één na beste sprint ooit zijn.
pi_219364464
Word je bij elke tweede gele kaart normaal gediskwalificeerd? Daarna vervallen ze weer neem ik aan?

Een slimme kwalificatieroute kiezen is wel ietwat gecompliceerd als de deelnemers zoveel invloed hebben op de scores, want de 'beste' wedstrijd kiezen zonder startlijst 8 weken van tevoren is een pak lastiger ja...
Jack does it in real time...
  vrijdag 28 november 2025 @ 16:29:45 #160
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219364514
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2025 16:23 schreef DeeBee het volgende:
Word je bij elke tweede gele kaart normaal gediskwalificeerd? Daarna vervallen ze weer neem ik aan?

Een slimme kwalificatieroute kiezen is wel ietwat gecompliceerd als de deelnemers zoveel invloed hebben op de scores, want de 'beste' wedstrijd kiezen zonder startlijst 8 weken van tevoren is een pak lastiger ja...
Soort FPCL :D
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 29 november 2025 @ 11:25:49 #161
284411 crew  heywoodu
pi_219369582
Twee belangrijke dingen vandaag:

1. Jaque is net begonnen aan de 10km vrije stijl in Santa Caterina. Daar willen we aan het eind graag weer een puntenaantal zien dat hoger is dan 170 ofzo.
https://live.fis-ski.com/cc-3083/results-pda.htm

2. Bruna start om 12.42 uur in Boden, ook 10km vrije stijl. Helaas hebben drie sessies bij de fysio deze week niet geholpen om het probleem in haar benen te verhelpen, wel om een ontsteking vast te stellen. Fysio gaf aan dat ze vandaag wel kon starten, maar wel moest weten dat het pijn ging doen (en, en dat is het grotere probleem, dat de benen weer stijf worden en het lastig is om goed de bochten te nemen daardoor). Ik verwacht dan ook geen enkel bijzonder resultaat, als het puntenaantal onder 222.75 zit verbetert ze haar totaalscore in elk geval een klein beetje, maar ja.
https://live.fis-ski.com/cc-2533/results-pda.htm
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 29 november 2025 @ 13:48:46 #162
284411 crew  heywoodu
pi_219370234
Jaque met een hele sterke 158.56 punten, dat is niet heel gunstig. Niet gelijk dramatisch, maar we hadden het wel liever net iets minder goed gezien. Morgen start ze bij de Swiss Cup in St Moritz, dus dan gaan we daar weer naar kijken.

Bruna's punten van vandaag gaan nergens voor meetellen, maar dat was ook wel te verwachten. Flinke last van haar benen weer, wederom met name de stijfheid waardoor ze in alle bochten heel veel tijd verloor. De focus gaat nu even naar de klassieke stijl verder, daar gaat het wel goed. Positieve van vandaag is dat haar longen/conditie héél goed voelde. Dat is voor vandaag frustrerend, want ze kon simpelweg lang niet alles geven vanwege de benen, maar in de klassieke stijl heeft ze dat probleem niet dus dat is veelbelovend. Op naar volgende week :)
pi_219427599
Niet in actie vandaag @heywoodu ?
pi_219427609
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 19:51 schreef franklop het volgende:
Niet in actie vandaag @:heywoodu ?
Ik mistte ook al de update.
pi_219427610
Ah gisteren DNS en vandaag DNF volgens FIS
pi_219427622
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 19:52 schreef franklop het volgende:
En die andere?
pi_219427656
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 december 2025 19:53 schreef mitt het volgende:

[..]
En die andere?
50e in dezelfde race, 219 punten volgens de FIS, dus dat is positief
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 6 december 2025 @ 22:43:52 #168
284411 crew  heywoodu
pi_219429301
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 19:52 schreef franklop het volgende:
De DNS was een administratieve fout van de organisatie, ze was nooit van plan om gisteren te starten en had dat ook netjes aangegeven :P

Vandaag...tja, helemaal kut. Laat ik het zo zeggen, er speelt zó veel aan vervelende randzaken dat het haar simpelweg niet lukt om haar hoofd echt bij de wedstrijden te houden, langer dan een sprint en ze gaat 'op slot' ofzo, terwijl ze echt wel goede inhoud heeft. Voelde zich vandaag fysiek ook prima.

Volgende week nog en dan naar huis, daarna hopen dat het na de kerst beter gaat. Enorm frustrerend voor haar, het lukt gewoon niet om nu überhaupt echt voor het ticket te knokken, ook al is die op dit moment nog steeds voor haar.

Morgen weer een 10km vrije stijl, die zij dus niet kan doen vanwege de ontsteking in haar benen, terwijl haar concurrente die wel gaat doen. We hopen op zo'n 165-175 punten of slechter (hoger, dus).

Het seizoen is tot nu toe in elk geval niet leuk, en op de sprints na alleen maar frustrerend. Zo zuur, want ze heeft zo'n lekkere zomer gedraaid en vooral gewoon zo hard gewerkt weer -O-

Ik ben wat dat betreft extra blij dat ze dit hele eerste deel van het seizoen niet alleen is daar.
  Manager PR/Moderator zondag 7 december 2025 @ 01:15:15 #169
269689 crew  Viv
pi_219429963
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 22:43 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Vandaag...tja, helemaal kut. Laat ik het zo zeggen, er speelt zó veel aan vervelende randzaken dat het haar simpelweg niet lukt om haar hoofd echt bij de wedstrijden te houden, langer dan een sprint en ze gaat 'op slot' ofzo, terwijl ze echt wel goede inhoud heeft. Voelde zich vandaag fysiek ook prima.

Wat jammer! :*

Heeft ze eigenlijk toegang tot een sportpsycholoog?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 december 2025 @ 11:15:40 #170
284411 crew  heywoodu
pi_219431683
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 01:15 schreef Viv het volgende:

[..]
Wat jammer! :*

Heeft ze eigenlijk toegang tot een sportpsycholoog?
Jazeker, deze én vorige week ook weer een gesprek mee gehad. Morgen komt er wat die randzaken betreft mogelijk iets tot een soort climax, ik hoop dat ze daarna in staat is om dat een beetje van zich af te zetten en zich op de wedstrijden te richten. Ze is nu onderweg naar Seefeld bij Innsbruck, daar staat zondag dan nog een 7.5km klassieke stijl op het programma alvorens ze zondagavond weer in Nederland aankomen voor even een goede anderhalve week 'opladen' thuis.

Vandaag in Planica overigens een 10km vrije stijl, die ze normaal natuurlijk zeker zou doen, maar omdat vrije stijl op het moment niet gaat dit keer niet. Jaque wel, maar het lijkt er op dat die niks bijzonders heeft gescoord, dus wat dat betreft hebben we weer een dag 'overleefd'.
pi_219436978
195 punten voor Jacque overigens. Ter volledigheid
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 december 2025 @ 19:22:58 #172
284411 crew  heywoodu
pi_219437292
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 18:47 schreef franklop het volgende:
195 punten voor Jacque overigens. Ter volledigheid
Jep, alles boven 187 levert haar sowieso op geen enkele wijze iets aan verbetering op inmiddels. Prima dus. Volgend weekeinde schijnt ze in Slowakije te zijn, even afwachten op iets van een inschrijflijst.
pi_219437356
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 19:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Jep, alles boven 187 levert haar sowieso op geen enkele wijze iets aan verbetering op inmiddels. Prima dus. Volgend weekeinde schijnt ze in Slowakije te zijn, even afwachten op iets van een inschrijflijst.
Is er nog ergens angst dat de bond toch opeens andere regels gaat gebruiken? Dat ze kijken naar resultaten in het seizoen bijv? Of is dat echt niet mogelijk
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 december 2025 @ 19:46:06 #174
284411 crew  heywoodu
pi_219437500
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 19:30 schreef franklop het volgende:

[..]
Is er nog ergens angst dat de bond toch opeens andere regels gaat gebruiken? Dat ze kijken naar resultaten in het seizoen bijv? Of is dat echt niet mogelijk
De pet die ik van ze op heb is niet bijster hoog, maar de kans dat ze dat doen lijkt zelfs mij wel vrij klein. Maar ja, je moet wel altijd bedacht zijn op rare grepen inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')