Of een lat relatie xD.quote:Op zondag 23 november 2025 08:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jullie willen een huisdier?![]()
Maar sowieso toffe plannen dus, succes
Langlauflatquote:
quote:Op zondag 23 november 2025 11:33 schreef heywoodu het volgende:
Het wordt een DNS'je. Knie is op zich wel in orde, maar wéér de problemen met stijve benen/enkel en dat is wel wat zorgwekkend. Vandaag of morgen maar opnieuw naar een fysio.
Ik lees en leef mee, maar kun je me in het kort vertellen hoe het met die punten zit want daar heb ik geen een plakje kaas van gegeten.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:47 schreef heywoodu het volgende:
186 punten, daar raken we op zich niet van in paniek.
https://www.fis-ski.com/D(...)code=CC&raceid=50289
Wel wederom degelijk, dus het blijft wel hopen dat er niet ineens een enorme uitschieter komt, maar weer een wedstrijd weggestreept waarin de kaarten niet heel anders zijn gaan liggen.
Ik ga het eens proberen, hoewel kort wel echt lastig is. We beginnen bij het begin: FIS-punten (FIS is simpelweg de overkoepelende internationale bond). Het allerbelangrijkste om daarbij te weten: hoe lager de punten, hoe beter het is, als je een World Cup- of WK-wedstrijd wint, krijg je 0,00 punten, het best mogelijk.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:49 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik lees en leef mee, maar kun je me in het kort vertellen hoe het met die punten zit want daar heb ik geen een plakje kaas van gegeten.
Dus je vertelt enthousiast een verhaal en dan weet ik niet echt wat ik moet vinden omdat het me weinig zegt...
Het is me zelfs duidelijkquote:Op donderdag 27 november 2025 11:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ga het eens proberen, hoewel kort wel echt lastig is. We beginnen bij het begin: FIS-punten (FIS is simpelweg de overkoepelende internationale bond). Het allerbelangrijkste om daarbij te weten: hoe lager de punten, hoe beter het is, als je een World Cup- of WK-wedstrijd wint, krijg je 0,00 punten, het best mogelijk.
Het langlaufen is niet zoals bijvoorbeeld Formule 1 een reeks wedstrijden met een grotendeels zelfde groep deelnemers. Je kunt het beter vergelijken met wielrennen: héél veel wedstrijden op allerlei niveau's, van de World Cups en de Continental Cups tot aan nationale wedstrijden in Iran, Brazilië of Thailand.
Om één systeem te hebben om atleten in al die wedstrijden enigszins met elkaar te vergelijken, heeft men het systeem van FIS-punten bedacht. In elke officiële wedstrijd, waar dan ook ter wereld en op welk niveau dan ook, krijgt elke finishende atleet een hoeveelheid punten.
Hoeveel punten iemand krijgt, moet natuurlijk op een bepaalde manier berekend worden. De basis daarvoor ligt bij de op dat moment huidige 'wereldranglijst', de FIS Points List. Die is gewoon publiek en wordt gedurende het seizoen zo'n beetje eens per maand geüpdatet met nieuwe resultaten. In die lijst staan álle atleten ter wereld die in de afgelopen 12 maanden minstens één keer punten hebben gehaald, de vijf beste resultaten per discipline (sprint en distance) in de afgelopen 12 maanden tellen mee, men neemt daar dan het gemiddelde van.
Goed, dan wordt er een wedstrijd afgewerkt ergens. Men kijkt dan naar de top-5 in de uitslag en pakt hun huidige puntenaantal op de Points List erbij: de laagste en hoogste worden weggestreept, de overige drie bij elkaar opgeteld en gedeeld door 3,75. Wat daar uit komt is de 'penalty', dat is het aantal punten voor de winnaar. In theorie is het dus zo dat je in een sterker bezette wedstrijd betere punten kunt scoren.
Vervolgens is er een formule om te bepalen hoeveel punten atleet X krijgt. Daarvoor kijkt men naar drie dingen: de eerdergenoemde penalty, de tijd van de winnaar en de tijd van atleet X. Kort gezegd: hoe kleiner je achterstand op de winnaar, hoe lager en dus beter je punten zijn. Het is ook relatief aan de winnende tijd: 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 45 minuten is natuurlijk beter dan 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 15 minuten.
Dit is wel echt het lastigste om uit te leggen aan mensen die er niet al lange tijd 'in zitten', dus ik snap heel goed dat dit stuk ingewikkeld is om te begrijpenMaar ik hoop dat dit deel een klein beetje duidelijk is?
Wat de formules zijn en dergelijken boeit natuurlijk niet (voor mij wel, omdat ik dan de punten snel kan berekenen), het gaat om twee belangrijke basisprincipes, dus tl;dr
- Lagere punten = beter
- Sterker deelnemersveld = in theorie betere punten (maar natuurlijk ook meer achterstand, want ze zijn sterker)
Ja, want dan is de penalty dus erg hoog (want vier van de vijf in de top-5 hebben dus hoge/slechte punten), maar die ene wereldtopper maakt dan gehakt van de tijd. Sterker nog, niemand minder dan Bruna's coach Baiba Bendika heeft min of meer eigenhandig voor een aanpassing in de regels voor olympische kwalificatie gezorgd op precies die manier. Hier de uitslag van de 5km kwalificatiewedstrijd voor het WK langlaufen in Oberstdorf in 2021:quote:Op donderdag 27 november 2025 11:27 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het minst gunstige is dus een wedstrijd met 1 wereldtopper (en dito uitslag) en de rest nono's?
Je hebt eigenlijk twee types wedstrijden in het langlaufen: intervalstarts en massastarts (in diverse afstanden, maar dat is even niet relevant). Intervalstarts kun je vergelijken met tijdritten in het wielrennen, daar weet men buiten eventuele eigen communicatie om ook niet hoe het er precies voor staat.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:20 schreef Zorro het volgende:
[..]
Het is me zelfs duidelijk
Voor zover mogelijk dan, want in tegenstelling tot bv de genoemde F1 kan een deelnemer hier tijdens de race zo te zien niet eens snappen waar hij/zij zit wat punten betreft want die berekeningen doe je niet even tijdens de wedstrijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
quote:Op donderdag 27 november 2025 13:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je hebt eigenlijk twee types wedstrijden in het langlaufen: intervalstarts en massastarts (in diverse afstanden, maar dat is even niet relevant). Intervalstarts kun je vergelijken met tijdritten in het wielrennen, daar weet men buiten eventuele eigen communicatie om ook niet hoe het er precies voor staat.
Het is dan 'simpelweg' een kwestie van zo hard mogelijk naar de finish gaan en dan zie je wat je tijd waard is. Eventueel kunnen mensen je onderweg wat informatie geven als je wilt, in het geval van Bruna heeft ze dat liever niet, maar verder ben je op jezelf aangewezen inderdaad.
Zelf zit ik natuurlijk de hele tijd door te rekenen tijdens zo'n wedstrijd. Bijvoorbeeld afgelopen zondag, Jaque was gefinisht en dus wist ik haar tijd, en daarna wist ik dat we de winnende tijd wel onder de grofweg 27 minuten wilden hebben (en dan ga je de toppers volgen om te kijken hoe snel die onderweg zijn).
Dit staat verder los van de onderlinge strijd voor een startbewijs, maar dit alles is dan zo'n beetje hoe FIS-punten in elkaar zitten. En zoals ik al zei, ik weet dat het vrij ingewikkeld kan zijnIk begrijp er nu iig een stuk meer van en het is direct veel interessanterSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Mooi!quote:Op donderdag 27 november 2025 13:27 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik begrijp er nu iig een stuk meer van en het is direct veel interessanter
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |