abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 november 2025 @ 08:30:26 #126
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219323046
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 08:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Jullie willen een huisdier? O-)

Maar sowieso toffe plannen dus, succes ^O^
Of een lat relatie xD.
pi_219323129
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 08:30 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Of een lat relatie xD.
Langlauflat
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 november 2025 @ 11:33:04 #128
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_219324523
Het wordt een DNS'je. Knie is op zich wel in orde, maar wéér de problemen met stijve benen/enkel en dat is wel wat zorgwekkend. Vandaag of morgen maar opnieuw naar een fysio.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_219324529
Nu maar hopen dat Jacque een matige dag heeft. Of juist vooraan iedereen een extreem goede :+
pi_219324865
Jacque 7e van 31 na 4,6km op 1,5 minuut van nummer 1

Vorige week was ze op het eind 4,5 minuut trager dan de winnaar
pi_219324950
En pakt 2 plekjes bij 6,3
  zondag 23 november 2025 @ 12:11:17 #132
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219324960
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:33 schreef heywoodu het volgende:
Het wordt een DNS'je. Knie is op zich wel in orde, maar wéér de problemen met stijve benen/enkel en dat is wel wat zorgwekkend. Vandaag of morgen maar opnieuw naar een fysio.
-O-
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_219325000
Geen idee wat het voor de punten doet maar Jacque lijkt wel een goede dag te hebben
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 november 2025 @ 13:09:42 #134
284411 crew  heywoodu
pi_219325361
Als mijn tot nu toe trouwe scriptje me niet in de steek laat, komt Jaque uit op 171 punten. Dat is goed en geeft haar wellicht wederom wat vertrouwen, eerlijk is eerlijk, maar voor haar eigenlijk ook niet echt goed genoeg.

Dus wat vandaag betreft jammer dat Bruna niet kon starten en dat met die benen/enkels is gewoon wel wat zorgwekkend, maar verder valt de schade zeker wel mee.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 26 november 2025 @ 09:35:48 #135
284411 crew  heywoodu
pi_219346340
Eén van de lastige dingen van de hele situatie: vandaag is superspannend, ondanks dat Bruna helemaal geen wedstrijd op de planning heeft vandaag. Jaque heeft dat echter wel, ze is kennelijk niet meer in Zweden (staat nog wel op de inschrijflijst voor komend weekeinde), want Bruna heeft gisteren via-via een startlijst gekregen voor de 10km vrije stijl in Bessans (Frankrijk) vandaag en daar staat Jaque op.

Goede mogelijkheid voor punten, Bessans en - ik neem aan - komend weekeinde Santa Caterina zijn uitstekende opties, waardoor ik vooral ook twijfel of we de goede keuzes gemaakt hebben. Maar ja, dat weet je vooraf nooit.

Enfin, op de twee World Cup-atletes van Frankrijk na zijn al hun toppers er, waaronder de vrouwen die in de FESA Cup (het niveau onder de World Cup) voor overwinningen vechten. Voor ons is het hopen dat Jaque daar wel een minuut of vier achter zit, afhankelijk van de winnende tijd. Eén of twee verrassingen in de top-5 zou ook fijn zijn, dat maakt de punten wat slechter.

Al met al blijft het natuurlijk een vreemde situatie om vandaag net zo enorm zenwachtig te zijn voor dit resultaat (wat in één keer komt, geen live timing ofzo) als voor Bruna's eigen wedstrijden, maar ja. Ergens begin van de middag verwacht ik een resultaat. Onder 155 punten voor Jaque is voor ons erg ongunstig (hoe verder er onder, hoe ongunstiger, natuurlijk), tot aan zo'n 170-175 punten is het enigszins neutraal en daarboven is het redelijk gunstig.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 26 november 2025 @ 14:47:11 #136
284411 crew  heywoodu
pi_219348269
186 punten, daar raken we op zich niet van in paniek.
https://www.fis-ski.com/D(...)code=CC&raceid=50289

Wel wederom degelijk, dus het blijft wel hopen dat er niet ineens een enorme uitschieter komt, maar weer een wedstrijd weggestreept waarin de kaarten niet heel anders zijn gaan liggen.
  FOK!fotograaf woensdag 26 november 2025 @ 14:49:02 #137
842 Zorro
Z
pi_219348284
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:47 schreef heywoodu het volgende:
186 punten, daar raken we op zich niet van in paniek.
https://www.fis-ski.com/D(...)code=CC&raceid=50289

Wel wederom degelijk, dus het blijft wel hopen dat er niet ineens een enorme uitschieter komt, maar weer een wedstrijd weggestreept waarin de kaarten niet heel anders zijn gaan liggen.
Ik lees en leef mee, maar kun je me in het kort vertellen hoe het met die punten zit want daar heb ik geen een plakje kaas van gegeten.
Dus je vertelt enthousiast een verhaal en dan weet ik niet echt wat ik moet vinden omdat het me weinig zegt...
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219348306
Al meer nieuws over de fysieke klachten @heywoodu
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 11:12:45 #139
284411 crew  heywoodu
pi_219354418
quote:
6s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:49 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik lees en leef mee, maar kun je me in het kort vertellen hoe het met die punten zit want daar heb ik geen een plakje kaas van gegeten.
Dus je vertelt enthousiast een verhaal en dan weet ik niet echt wat ik moet vinden omdat het me weinig zegt...
Ik ga het eens proberen, hoewel kort wel echt lastig is. We beginnen bij het begin: FIS-punten (FIS is simpelweg de overkoepelende internationale bond). Het allerbelangrijkste om daarbij te weten: hoe lager de punten, hoe beter het is, als je een World Cup- of WK-wedstrijd wint, krijg je 0,00 punten, het best mogelijk.

Het langlaufen is niet zoals bijvoorbeeld Formule 1 een reeks wedstrijden met een grotendeels zelfde groep deelnemers. Je kunt het beter vergelijken met wielrennen: héél veel wedstrijden op allerlei niveau's, van de World Cups en de Continental Cups tot aan nationale wedstrijden in Iran, Brazilië of Thailand.

Om één systeem te hebben om atleten in al die wedstrijden enigszins met elkaar te vergelijken, heeft men het systeem van FIS-punten bedacht. In elke officiële wedstrijd, waar dan ook ter wereld en op welk niveau dan ook, krijgt elke finishende atleet een hoeveelheid punten.

Hoeveel punten iemand krijgt, moet natuurlijk op een bepaalde manier berekend worden. De basis daarvoor ligt bij de op dat moment huidige 'wereldranglijst', de FIS Points List. Die is gewoon publiek en wordt gedurende het seizoen zo'n beetje eens per maand geüpdatet met nieuwe resultaten. In die lijst staan álle atleten ter wereld die in de afgelopen 12 maanden minstens één keer punten hebben gehaald, de vijf beste resultaten per discipline (sprint en distance) in de afgelopen 12 maanden tellen mee, men neemt daar dan het gemiddelde van.

Goed, dan wordt er een wedstrijd afgewerkt ergens. Men kijkt dan naar de top-5 in de uitslag en pakt hun huidige puntenaantal op de Points List erbij: de laagste en hoogste worden weggestreept, de overige drie bij elkaar opgeteld en gedeeld door 3,75. Wat daar uit komt is de 'penalty', dat is het aantal punten voor de winnaar. In theorie is het dus zo dat je in een sterker bezette wedstrijd betere punten kunt scoren.

Vervolgens is er een formule om te bepalen hoeveel punten atleet X krijgt. Daarvoor kijkt men naar drie dingen: de eerdergenoemde penalty, de tijd van de winnaar en de tijd van atleet X. Kort gezegd: hoe kleiner je achterstand op de winnaar, hoe lager en dus beter je punten zijn. Het is ook relatief aan de winnende tijd: 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 45 minuten is natuurlijk beter dan 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 15 minuten.

Dit is wel echt het lastigste om uit te leggen aan mensen die er niet al lange tijd 'in zitten', dus ik snap heel goed dat dit stuk ingewikkeld is om te begrijpen :P Maar ik hoop dat dit deel een klein beetje duidelijk is?

Wat de formules zijn en dergelijken boeit natuurlijk niet (voor mij wel, omdat ik dan de punten snel kan berekenen), het gaat om twee belangrijke basisprincipes, dus tl;dr

- Lagere punten = beter
- Sterker deelnemersveld = in theorie betere punten (maar natuurlijk ook meer achterstand, want ze zijn sterker)
  donderdag 27 november 2025 @ 11:27:53 #140
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219354502
Het minst gunstige is dus een wedstrijd met 1 wereldtopper (en dito uitslag) en de rest nono's?
  FOK!fotograaf donderdag 27 november 2025 @ 12:20:10 #141
842 Zorro
Z
pi_219354789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik ga het eens proberen, hoewel kort wel echt lastig is. We beginnen bij het begin: FIS-punten (FIS is simpelweg de overkoepelende internationale bond). Het allerbelangrijkste om daarbij te weten: hoe lager de punten, hoe beter het is, als je een World Cup- of WK-wedstrijd wint, krijg je 0,00 punten, het best mogelijk.

Het langlaufen is niet zoals bijvoorbeeld Formule 1 een reeks wedstrijden met een grotendeels zelfde groep deelnemers. Je kunt het beter vergelijken met wielrennen: héél veel wedstrijden op allerlei niveau's, van de World Cups en de Continental Cups tot aan nationale wedstrijden in Iran, Brazilië of Thailand.

Om één systeem te hebben om atleten in al die wedstrijden enigszins met elkaar te vergelijken, heeft men het systeem van FIS-punten bedacht. In elke officiële wedstrijd, waar dan ook ter wereld en op welk niveau dan ook, krijgt elke finishende atleet een hoeveelheid punten.

Hoeveel punten iemand krijgt, moet natuurlijk op een bepaalde manier berekend worden. De basis daarvoor ligt bij de op dat moment huidige 'wereldranglijst', de FIS Points List. Die is gewoon publiek en wordt gedurende het seizoen zo'n beetje eens per maand geüpdatet met nieuwe resultaten. In die lijst staan álle atleten ter wereld die in de afgelopen 12 maanden minstens één keer punten hebben gehaald, de vijf beste resultaten per discipline (sprint en distance) in de afgelopen 12 maanden tellen mee, men neemt daar dan het gemiddelde van.

Goed, dan wordt er een wedstrijd afgewerkt ergens. Men kijkt dan naar de top-5 in de uitslag en pakt hun huidige puntenaantal op de Points List erbij: de laagste en hoogste worden weggestreept, de overige drie bij elkaar opgeteld en gedeeld door 3,75. Wat daar uit komt is de 'penalty', dat is het aantal punten voor de winnaar. In theorie is het dus zo dat je in een sterker bezette wedstrijd betere punten kunt scoren.

Vervolgens is er een formule om te bepalen hoeveel punten atleet X krijgt. Daarvoor kijkt men naar drie dingen: de eerdergenoemde penalty, de tijd van de winnaar en de tijd van atleet X. Kort gezegd: hoe kleiner je achterstand op de winnaar, hoe lager en dus beter je punten zijn. Het is ook relatief aan de winnende tijd: 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 45 minuten is natuurlijk beter dan 3 minuten achterstand op de winnaar in een wedstrijd van 15 minuten.

Dit is wel echt het lastigste om uit te leggen aan mensen die er niet al lange tijd 'in zitten', dus ik snap heel goed dat dit stuk ingewikkeld is om te begrijpen :P Maar ik hoop dat dit deel een klein beetje duidelijk is?

Wat de formules zijn en dergelijken boeit natuurlijk niet (voor mij wel, omdat ik dan de punten snel kan berekenen), het gaat om twee belangrijke basisprincipes, dus tl;dr

- Lagere punten = beter
- Sterker deelnemersveld = in theorie betere punten (maar natuurlijk ook meer achterstand, want ze zijn sterker)
Het is me zelfs duidelijk _O_

Voor zover mogelijk dan, want in tegenstelling tot bv de genoemde F1 kan een deelnemer hier tijdens de race zo te zien niet eens snappen waar hij/zij zit wat punten betreft want die berekeningen doe je niet even tijdens de wedstrijd.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 13:11:44 #142
284411 crew  heywoodu
pi_219355028
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:27 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het minst gunstige is dus een wedstrijd met 1 wereldtopper (en dito uitslag) en de rest nono's?
Ja, want dan is de penalty dus erg hoog (want vier van de vijf in de top-5 hebben dus hoge/slechte punten), maar die ene wereldtopper maakt dan gehakt van de tijd. Sterker nog, niemand minder dan Bruna's coach Baiba Bendika heeft min of meer eigenhandig voor een aanpassing in de regels voor olympische kwalificatie gezorgd op precies die manier. Hier de uitslag van de 5km kwalificatiewedstrijd voor het WK langlaufen in Oberstdorf in 2021:

https://www.fis-ski.com/D(...)=212623&raceid=36541

Bendika had maar twee lokale wedstrijdjes gedaan en had dus slechte punten (ze deed en doet verder nagenoeg alleen biatlon, andere sport, andere bond), maar zette bijna iedereen op grote achterstand, waardoor veel minder vrouwen dan normaal de olympische kwalificatie-eis haalden...iets wat nu wat is aangepast om dat te voorkomen :+

Maar met dit systeem maakt je positie dus ook niet uit. Als de top-5 in twee wedstrijden (de één met veel deelnemers, de ander met weinig) exact hetzelfde is, met exact dezelfde winnende tijd, kun je beter 87e worden op 3 minuten, dan 6e op 4 minuten. Dat vind ik zelf wel goed, het gaat puur om de tijden, dus je kansen worden niet kleiner als er 50 of 100 deelnemers zijn ipv 10.
  donderdag 27 november 2025 @ 13:15:59 #143
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219355044
Bruna :{w
Primera _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 13:16:51 #144
284411 crew  heywoodu
pi_219355050
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:20 schreef Zorro het volgende:

[..]
Het is me zelfs duidelijk _O_

Voor zover mogelijk dan, want in tegenstelling tot bv de genoemde F1 kan een deelnemer hier tijdens de race zo te zien niet eens snappen waar hij/zij zit wat punten betreft want die berekeningen doe je niet even tijdens de wedstrijd.
Je hebt eigenlijk twee types wedstrijden in het langlaufen: intervalstarts en massastarts (in diverse afstanden, maar dat is even niet relevant). Intervalstarts kun je vergelijken met tijdritten in het wielrennen, daar weet men buiten eventuele eigen communicatie om ook niet hoe het er precies voor staat.

Het is dan 'simpelweg' een kwestie van zo hard mogelijk naar de finish gaan en dan zie je wat je tijd waard is. Eventueel kunnen mensen je onderweg wat informatie geven als je wilt, in het geval van Bruna heeft ze dat liever niet, maar verder ben je op jezelf aangewezen inderdaad.

Zelf zit ik natuurlijk de hele tijd door te rekenen tijdens zo'n wedstrijd. Bijvoorbeeld afgelopen zondag, Jaque was gefinisht en dus wist ik haar tijd, en daarna wist ik dat we de winnende tijd wel onder de grofweg 27 minuten wilden hebben (en dan ga je de toppers volgen om te kijken hoe snel die onderweg zijn).

Dit staat verder los van de onderlinge strijd voor een startbewijs, maar dit alles is dan zo'n beetje hoe FIS-punten in elkaar zitten. En zoals ik al zei, ik weet dat het vrij ingewikkeld kan zijn :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  FOK!fotograaf donderdag 27 november 2025 @ 13:27:20 #145
842 Zorro
Z
pi_219355115
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:16 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je hebt eigenlijk twee types wedstrijden in het langlaufen: intervalstarts en massastarts (in diverse afstanden, maar dat is even niet relevant). Intervalstarts kun je vergelijken met tijdritten in het wielrennen, daar weet men buiten eventuele eigen communicatie om ook niet hoe het er precies voor staat.

Het is dan 'simpelweg' een kwestie van zo hard mogelijk naar de finish gaan en dan zie je wat je tijd waard is. Eventueel kunnen mensen je onderweg wat informatie geven als je wilt, in het geval van Bruna heeft ze dat liever niet, maar verder ben je op jezelf aangewezen inderdaad.

Zelf zit ik natuurlijk de hele tijd door te rekenen tijdens zo'n wedstrijd. Bijvoorbeeld afgelopen zondag, Jaque was gefinisht en dus wist ik haar tijd, en daarna wist ik dat we de winnende tijd wel onder de grofweg 27 minuten wilden hebben (en dan ga je de toppers volgen om te kijken hoe snel die onderweg zijn).

Dit staat verder los van de onderlinge strijd voor een startbewijs, maar dit alles is dan zo'n beetje hoe FIS-punten in elkaar zitten. En zoals ik al zei, ik weet dat het vrij ingewikkeld kan zijn :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik begrijp er nu iig een stuk meer van en het is direct veel interessanter :)
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 13:32:36 #146
284411 crew  heywoodu
pi_219355146
quote:
6s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:27 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik begrijp er nu iig een stuk meer van en het is direct veel interessanter :)
Mooi!

En om de onderlinge strijd verder een beetje simpel te houden: we willen in elk geval níet dat Jaque gemiddeld, over haar vijf beste resultaten in duurwedstrijden (dus alles behalve sprints), onder de 150 komt. Als ze dat niet haalt, is de kans dat Bruna het wint heel groot, als ze dat wel haalt, moet Bruna zich echt enorm gaan verbeteren.

Jaque heeft nu in die periode 127, 164, 171 en gisteren 186* gescoord, dus zo lang ze boven grofweg 160 blijft scoren is het op zich nog wel in orde voor ons.

*
SPOILER
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 november 2025 @ 21:58:54 #147
284411 crew  heywoodu
pi_219359249
Morgen om 09.36 uur mag ze weer, klassieke stijl sprint in Boden. Jaque staat op de startlijst, maar dat staat ze in Italië ook en dat met Zweden combineren op één dag lijkt me niet te gaan gebeuren (ik gok dat ze in Italië is, want haar coach was vanavond niet bij de 'team captains meeting') :+

https://live.fis-ski.com/cc-2525/results-pda.htm

Weinig bijzonders wat betreft wat er te winnen/verliezen valt morgen. Bruna kan haar positie in de ranglijst eventueel iets verbeteren, maar dat is het verder ook wel. Niet al te belangrijk dus, dit keer. Jammer dat zaterdag en zondag allebei in de vrije stijl zijn, want de problemen die ze daar heeft zijn nog niet verholpen. Vandaag een training gedaan en de scheenbenen waren twee uur later nog steeds kneiterhard/stijf, dat hoort niet. Hopen dat een nieuwe behandeling van een fysio daar effect gaat hebben. Wel echt zonde, want daar is ze nu machteloos op en buiten dat had ze echt veel zin in de massastart van zondag.

Maar goed, eerst morgen maar even :9
pi_219360915
9:39.30 start ze!
pi_219361045
21 seconden achter de eerste
  vrijdag 28 november 2025 @ 09:49:41 #150
488763 Starflyer
Flies to the stars