abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216555708
Voordat we verder gaan, eerst even een lijstje van dingen die in vorige delen al heel vaak genoemd zijn, dan hebben we die vast gehad. Deze dingen hoef je dus NIET MEER te vermelden.

De volgende steden/landen hadden/hebben verschillende namen:
Congo / Zaïre
Beijing / Peking
Mumbai / Bombay
Kolkata / Calcutta
Madras / Chennai
Birma / Myanmar
Gorkum / Gorinchem
's-Hertogenbosch / Den Bosch
's-Gravenhage / Den Haag

TV-programma's

- Voor de Bassie & Adriaan-fans onder ons: de rol van Vlugge Japie werd door Bassie gespeeld, en die van de Baron (in het begin) door Adriaan (later door Paul van Gorcum); (ja, echt waar!)

- Wicky de Viking is een jongetje :o Maar zijn stem wordt ingesproken door een vrouw, net als die van Bart Simpson

- Dat 'Tatort' niet de naam is van de hoofdrolspeler uit die serie, maar 'plaats delict' (Tat-Ort) betekent (het 'daad-oord' dus eigenlijk);

-Dat Dolf de kraai uit A.J. Kwak eigenlijk Hitler moet voorstellen.

Afkortingen en merken/logo's

- Horeca staat voor Hotel, Restaurant, Café

- Benelux staat voor België, Nederland, Luxemburg

- De naam van benzinepomp Q8 komt van Kuwait;

- BP heeft zijn oorsprong in British Petroleum, niet in BenzinePomp.

- HEMA: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

- Tefal: Teflon en Aluminium.

- Lego: afkorting van leg godt, wat Deens is voor speel goed.

- ETOS: Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking.

- TESO: Texels Eigen Stoomboot Onderneming.

- Duo Penotti: PEters NOTenindustrie TIlburg.

- PAGE: PApierfabriek GEnnep.

- REMIA: De Rooijs Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort.

- CONIMEX: CONserven IMport EXport.

- DAF: van Doornes Aanhangwagen Fabriek.

- AVIKO: De Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken.

- DELA: Draagt Elkanders Lasten.

- FEBO: Ferdinand Bolstraat in Amsterdam (oprichter J.I.Borst begon in 1941 deze zaak.
Van zijn baas in Ferdinand Bolstraat had hij veel geleerd).

- IKEA: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (I.K. is de oprichter. In de E en de A woonde hij).

- JOHMA: JOHan en MArtin (naar de oprichters Johan Schreur en zijn compagnon Martin).

- KING: Kwaliteit In Niets Geëvenaard.

- SLIGRO: Slippens Groothandel.

- SRV: Samen Rationeel Verkopen.

- ZWITSAL: Zwitserse Balsem.

- Dat het sportmerk Asics heet, wat staat voor Anima Sana In Corpore Sano
(een gezonde geest in een gezond lichaam), in plaats van Oasics.

- Dat er 'Disney' in het bekende logo stond, en niet 'Disnep' of 'Gisnep';

- Dat 'rinse' in 'Rinse appelstroop' geen merk of plaatsnaam is, maar 'lichtelijk zuur' betekent

- Brinta is de afkorting van BReakfast INstant TArwe

- Dat het Fila is en niet fils

Logo's
Toblerone, beer in de berg:

Amazon van A tot Z:

NBC is een pauw:

In de ruimte tussen de 'e' en de 'x' zit een pijl:

LG heeft een pacman (of dit origineel het idee was is niet bekend):

In het carrefourlogo zit een witte 'C':

In de ruimte tussen de F en de vlag staat een 1:

Unileverlogo is gemaakt van producten:

Sony vaio. va = variabel, aangegeven met het golfje. Variabel = analoog. IO = 10 = digitaal + "input/output":

Het SUN-logo. UN vormt de S:

En het Enexis logo, bevat zowel de letter "E" als een stekker:

Diversen

- Dat er verschil zit tussen de knoopsluiting van een blouse(L) en overhemd(R); deze zijn gespiegeld.

- Veel mensen kwamen er pas jaaaaaren later achter dat 'Ausfahrt' (in Duitsland) en 'Sortie' (in Frankrijk) géén plaatsnamen zijn, maar gewoon 'uitrit' betekent;

- En dat 'Einbahnstraße' geen straatnaam is, maar gewoon een eenrichtingsweg aanduidt...; ('Waar sta je nu?' 'Ehhh... even kijken... oh, in de Einbahnstraße...!' )

- Dat de wereld vóór de uitvinding van de kleurentelevisie en de kleurenfotografie NIET zwart-wit was...

- Dat er géén nieuwslezers, omroepsters of zelfs hele kinderkoren in je TV-toestel zitten, en dat die jou ook niet kunnen zien als je in de huiskamer staat...;

- Dat de muziek niet elke keer weer live gezongen wordt als je je radio aanzet;

- Oh ja, en dat TVP 'terugvindpost' betekent... en dat het niet zo gewaardeerd wordt als je alleen die afkorting post in een topic, zonder verder zelf wat zinnigs toe te voegen... (hint, hint )

- Dat OP 'openingspost' betekent (eentje zoals deze dus), de eerste reactie daarop een FiPo (First Post) heet, de tweede een SePo (Second Post) en ga zo maar door...

En natuurlijk zijn er dan ook nog woorden die je altijd verkeerd gelezen hebt, zoals bommelding (bom-melding, ja), pollepel, pijpetuitje, en uiteraard ons eigen Fok!woord 'banaanvraag'... Voor dit soort dingen kan je terecht in het topic normale woorden die bij verkeerd lezen raar zijn

Deze OP is hier te vinden.

Game on. ^O^ .
pi_216555722
Mijn laatste post:

quote:
The word fuck did not originate in the Middle Ages as an acronym. Proposed acronyms include "fornicating under consent of king" or "for unlawful carnal knowledge", used as a sign posted above adulterers in the stocks. Nor did it originate as a corruption of "pluck yew" (an idiom falsely attributed to the English for drawing a longbow). It is most likely derived from Middle Dutch or other Germanic languages, where it either meant "to thrust" or "to copulate with" (fokken in Middle Dutch), "to copulate", or "to strike, push, copulate" or "penis".[2] Either way, these variations would have been derived from the Indo-European root word -peuk, meaning "to prick".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_common_misconceptions

Ik kwam hierop door deze xkcd, gisteren was het "common misconceptions day".

pi_216557933
Blijkbaar is het FOK! terwijl als ik het logo zie dan zou ik zweren dat er fok staat, iig met een f ipv F.
pindazakje
pi_216565285
Vandaag heb ik geleerd waar de naam “station” vandaan komt, als je het over een grote auto hebt. Rond 1920, toen de auto net bestond, reisden de meeste mensen nog met de trein als ze naar een stad moesten. En hoe kwam je dan van het station naar je hotel of je bestemming in de grote stad? Met een taxi/auto, speciaal aangepast om veel mensen en spullen te transporteren. En die noemden ze de station-wagon!
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 5 februari 2025 @ 22:46:52 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216566373
Dat John Malkovich goed Frans spreekt in Complètement cramé!
pi_216566441
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:17 schreef knoopie het volgende:
Vandaag heb ik geleerd waar de naam “station” vandaan komt, als je het over een grote auto hebt. Rond 1920, toen de auto net bestond, reisden de meeste mensen nog met de trein als ze naar een stad moesten. En hoe kwam je dan van het station naar je hotel of je bestemming in de grote stad? Met een taxi/auto, speciaal aangepast om veel mensen en spullen te transporteren. En die noemden ze de station-wagon!
Oh een grappig weetje ^O^
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  woensdag 5 februari 2025 @ 23:04:55 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216566519
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:17 schreef knoopie het volgende:
En in GB noemen ze het een estate, omdat je van het station van en naar het "estate" werd gebracht.
pi_216587441
Voor de openingspost: Sri Lanka heette ruim 50 jr geleden Ceylon. Het produkt Ceylonthee is niet van naam meeveranderd en heet nog steeds Ceylonthee.
pi_216589520
No country for old men

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_216620478
Hier gaan jullie vast heel erg om lachen, maar het is echt waar:
Toen ik nog als jong broekie op de middelbare school zat vertelden klasgenoten dat de vagina van Chinese en Japanse vrouwen overdwars zat, dus niet verticaal, maar horizontaal. En ik geloofde het echt. Ik vond het wel vreemd waarom dat zo was, maar ik geloofde het wel. (Ik geloofde toen alles)

Ik heb nog nooit een Chinese of Japanse vriendin gehad, dus ik heb het nooit kunnen checken, maar ik ga er nu van uit dat het een fabeltje is.
pi_216620519
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:17 schreef Vincent_student het volgende:
maar ik ga er nu van uit dat het een fabeltje is.
Nee is het niet hoor
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_216622782
quote:
Toen ik nog als jong broekie op de middelbare school zat vertelden klasgenoten dat de vagina van Chinese en Japanse vrouwen overdwars zat, dus niet verticaal, maar horizontaal. En ik geloofde het echt. Ik vond het wel vreemd waarom dat zo was, maar ik geloofde het wel. (Ik geloofde toen alles)

Ik heb nog nooit een Chinese of Japanse vriendin gehad, dus ik heb het nooit kunnen checken, maar ik ga er nu van uit dat het een fabeltje is.
Ik heb verkering gehad met een 'halfbloed', die had dus een kruisje.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  maandag 10 februari 2025 @ 17:23:55 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216622825
quote:

Ik kan je vertellen dat Thaise vrouwen een piemol hebben. :+
pi_216622840
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik kan je vertellen dat Thaise vrouwen een piemol hebben. :+
Hoe weet je dat? :o
  maandag 10 februari 2025 @ 17:25:21 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216622856
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:24 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Hoe weet je dat? :o
Ervaring
pi_216704118

[ Bericht 100% gewijzigd door Geerd op 16-02-2025 15:04:11 ]
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 16 februari 2025 @ 15:18:42 #17
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_216704422
Jaren geleden toen ik nog een klein boertie was er achter gekomen dat Friedhof géén Duits is voor snackbar :P
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  zondag 16 februari 2025 @ 15:25:31 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216704547
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 15:18 schreef boertie het volgende:
Jaren geleden toen ik nog een klein boertie was er achter gekomen dat Friedhof géén Duits is voor snackbar :P
En Dienstfahrt is geen grote stad waar veel bussen heen rijden. Mülldeponie is trouwens ook geen stad,
  maandag 17 februari 2025 @ 10:42:40 #19
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_216715069
Niet om te zeuren: in de OT staan ‘afkortingen’ maar dat zijn acroniemen. Een afkorting is bijvoorbeeld ‘I.v.m’ en een acroniem is een samenstelling van woorden die dan vervolgens een nieuw woord vormen. Zoals ‘kliko’. ( van kinkelenburg en koster)

:@
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  maandag 17 februari 2025 @ 10:45:23 #20
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_216715113
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:42 schreef Moeraskat het volgende:
Zoals ‘kliko’. ( van kinkelenburg en koster)
Whut
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  maandag 17 februari 2025 @ 10:46:24 #21
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_216715129
quote:
10s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:45 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Whut
Je wist dit niet? :D oké sorry. Nou, dat is dan erg toepasselijk voor dit topic. _O-
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  maandag 17 februari 2025 @ 10:47:59 #22
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_216715148
Ik ben 36 en tot 3 jaar geleden dacht ik dat de kwikfit een bouwmarkt was. :@

Ik was/ben er nog nooit geweest en er zit er hier geen in de buurt. Voor zover ik weet. Ik dacht dat het in het rijtje van de Gamma, karwei en hubo hoorde.
  maandag 17 februari 2025 @ 10:48:26 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216715158
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:46 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Je wist dit niet? :D oké sorry. Nou, dat is dan erg toepasselijk voor dit topic. _O-
Ik wist dat ook niet :D Maar had het dan niet Kiko moeten zijn?
  maandag 17 februari 2025 @ 10:48:35 #24
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_216715160
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:46 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Haha ja, 100% :D Dit topic blijft mooi.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
  maandag 17 februari 2025 @ 10:49:29 #25
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_216715172
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:48 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Goed punt!
Misschien vormde ze samen een kliek of gooide ze de kliekjes in de kliko. Geen idee. :D
  maandag 17 februari 2025 @ 10:58:05 #26
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_216715312
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:48 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Klinkenberg en Koster ;)
  Moderator / Redactie FP maandag 17 februari 2025 @ 11:24:19 #27
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_216715830
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:47 schreef Moeraskat het volgende:

Ik was/ben er nog nooit geweest en er zit er hier geen in de buurt. Voor zover ik weet. Ik dacht dat het in het rijtje van de Gamma, karwei en hubo hoorde.
:D
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  maandag 17 februari 2025 @ 11:48:28 #28
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_216716233
quote:

Nee hoor, dat klopt want Aziatische penissen staan ook overdwars om die reden
Le Diable
  maandag 17 februari 2025 @ 12:09:50 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216716546
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:42 schreef Moeraskat het volgende:
Niet om te zeuren: in de OT staan ‘afkortingen’ maar dat zijn acroniemen. Een afkorting is bijvoorbeeld ‘I.v.m’ en een acroniem is een samenstelling van woorden die dan vervolgens een nieuw woord vormen. Zoals ‘kliko’. ( van kinkelenburg en koster)

:@
Klinkenberg en Koster
https://www.kliko.nl/historie-kliko-groep/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216716909
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2025 10:47 schreef Moeraskat het volgende:

Ik ging vroeger wel eens naar de KwikFit in de hoop om heel snel gezonder, slanker en fitter te worden, maar ik werd ietwat schaapachtig aangekeken, uitgelachen en doorverwezen naar de lokale sportschool.

:{
  maandag 17 februari 2025 @ 13:49:37 #31
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_216717945
quote:
Ja dat snap ik :D ik was een letter vergeten te typen. Maar dank je ;)
pi_216718139
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:33 schreef Sanvi het volgende:

[..]
Ik ging vroeger wel eens naar de KwikFit in de hoop om heel snel gezonder, slanker en fitter te worden, maar ik werd ietwat schaapachtig aangekeken, uitgelachen en doorverwezen naar de lokale sportschool.

:{
Als je de hele dag met uitlaten, accu's en wielen en banden in de weer bent, wordt je ook fit.

En je krijgt er nog geld voor ook :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_216718783
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 14:00 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Als je de hele dag met uitlaten, accu's en wielen en banden in de weer bent, wordt je ook fit.

En je krijgt er nog geld voor ook :D
Ik probeer het ook wel eens met uitlaten, maar mijn diertjes houden helaas niet zo van accu's en wielen.

#don'tunderstand
pi_216730801
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een relatie is tussen de familienaam Duesenberg (Die van de decadente Amerikaanse miljonairswagens) en Duisenberg of Van Doesburg.

Niet echt een aanknopingspunt kunnen vinden nog, behalve dat de naam Duesenburg uit Duitsland zou komen.

Chat GPT net geprobeerd (edit)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Beathoven op 18-02-2025 12:09:41 ]
  dinsdag 18 februari 2025 @ 12:22:43 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216731264
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 11:53 schreef Beathoven het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een relatie is tussen de familienaam Duesenberg (Die van de decadente Amerikaanse miljonairswagens) en Duisenberg of Van Doesburg.

[ afbeelding ]

Niet echt een aanknopingspunt kunnen vinden nog, behalve dat de naam Duesenburg uit Duitsland zou komen.

Chat GPT net geprobeerd (edit)
SPOILER
Wikipedia is erg handig
quote:
August "Augie" Samuel Düsenberg was born on December 12, 1879, in Kirchheide, Lippe-Detmold Germany, to Konrad (or Conrad) and Luise Düsenberg. August was the youngest of the family's seven children (four boys and three girls).[1][2] August's father died in 1881, and his older brother, Henry, emigrated to America in 1884. Luise Düsenberg sold the family farm in Germany in 1885 and emigrated to the United States with her other children, including August, who was about five years old, and his brother, Friederich "Fred" Düsenberg.
https://en.wikipedia.org/wiki/August_Duesenberg

Verder het voorkomen van de naam
https://forebears.io/de/surnames/düsenberg
pi_216731620
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 12:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wikipedia is erg handig
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/August_Duesenberg

Verder het voorkomen van de naam
https://forebears.io/de/surnames/düsenberg

Dank. :)

En iets opmerkelijks. Waar ChatGtp tussen het tot Engels verbasterde Duesen van Düsen eerst nog een relatie zag met Duisen heeft dezelfde vraag in de relatie van de achternamen (Duisenberg tegenover Düsenberg) nu ineens de schijn ervan geen relatie te hebben. Ook al begint het met een yes…

SPOILER
ChatGPT lijkt aan te geven aan dat iets best een relatie kan hebben puur op lettercombinaties (ue en ui), maar zag blijkbaar geen tussenstap naar de werkelijke naam Düsenberg die je op Wikipedia vond en verwerpt een eerdere eigen conclusie daarmee :)

Best wel een tekortkoming nog
pi_216731720
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 12:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dank. :)

En iets opmerkelijks. Waar ChatGtp tussen het tot Engels verbasterde Duesen van Düsen eerst nog een relatie zag met Duisen heeft dezelfde vraag in de relatie van de achternamen (Duisenberg tegenover Düsenberg) nu ineens de schijn ervan geen relatie te hebben. Ook al begint het met een yes…

SPOILER
ChatGPT lijkt aan te geven aan dat iets best een relatie kan hebben puur op lettercombinaties (ue en ui), maar zag blijkbaar geen tussenstap naar de werkelijke naam Düsenberg die je op Wikipedia vond en verwerpt een eerdere eigen conclusie daarmee :)

Best wel een tekortkoming nog
Je zou onderhand wel mogen weten dat chatgpt geen autoriteit is, op geen enkel gebied. Het is een stochastisch taalmodel, geen intelligentie. Dat het zichzelf tegenspreekt en onzin verkoopt is dus niet gek.
pi_216922564
The House of Fugger (German pronunciation: [ˈfʊɡɐ]) is a German family that was historically a prominent group of European bankers, members of the fifteenth- and sixteenth-century mercantile patriciate of Augsburg, international mercantile bankers, and venture capitalists. Alongside the Welser family, the Fugger family controlled much of the European economy in the sixteenth century and accumulated enormous wealth. The Fuggers held a near monopoly on the European copper market.

Mogelijk het grootste bedrijf vóór de VOC het stokje overnam. Volgens de Duitse Wiki zou de familienaam Fucker zijn geweest.

Die Fugger sind ein schwäbisches Kaufmannsgeschlecht, das seit der Zuwanderung Hans Fuggers aus Graben im Jahr 1367 in Augsburg ansässig war. Ihren Namen schrieben sie ursprünglich „Fucker“. Fucker advenit, lateinisch „Fugger ist angekommen“, war dazu 1367 im Augsburger Steuerbuch vermerkt worden.[1][2][3][4]
  dinsdag 4 maart 2025 @ 17:20:44 #39
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216922767
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:58 schreef Beathoven het volgende:
The House of Fugger (German pronunciation: [ˈfʊɡɐ]) is a German family that was historically a prominent group of European bankers, members of the fifteenth- and sixteenth-century mercantile patriciate of Augsburg, international mercantile bankers, and venture capitalists. Alongside the Welser family, the Fugger family controlled much of the European economy in the sixteenth century and accumulated enormous wealth. The Fuggers held a near monopoly on the European copper market.

Mogelijk het grootste bedrijf vóór de VOC het stokje overnam. Volgens de Duitse Wiki zou de familienaam Fucker zijn geweest.

Die Fugger sind ein schwäbisches Kaufmannsgeschlecht, das seit der Zuwanderung Hans Fuggers aus Graben im Jahr 1367 in Augsburg ansässig war. Ihren Namen schrieben sie ursprünglich „Fucker“. Fucker advenit, lateinisch „Fugger ist angekommen“, war dazu 1367 im Augsburger Steuerbuch vermerkt worden.[1][2][3][4]
Het ligt wat complexer, maar wikipedia heeft een goed artikel

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fugger_(geslacht)
  dinsdag 4 maart 2025 @ 23:06:38 #40
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216929191
Vroeger dacht ik dat clowns echt waren. Later werd me verteld dat het gewoon wat geschminkte mensen zijn die wat gekkigheid uithalen en rare kunstjes doen. Afgelopen weekend kwam ik er echter achter dat ze toch echt bestaan, de grootste van allemaal zit zelfs in het Witte Huis tegenwoordig.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_216952594
Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht waarom het binnen in de aarde zo heet is, maar vandaag vroeg mijn zoontje ineens waarom lava zo heet is.
Blijkt dus dat dat grotendeels nog steeds de kinetische energie is van toen al die kometen op elkaar knalden en de aarde ontstaan is! En daarnaast een beetje stralingswarmte van radioactief materiaal. Best wel absurd om te bedenken dat dat allemaal restwarmte is van een botsing 4,56 miljard jaar geleden.
pi_216973701
Dat de afkorting van het bekende lichtblauwe supermarktbedrijf ook kan staan voor Adolf Hitler (A.H.)
pi_216974463
Dat prijsbekers gewoon in de winkel te koop zijn.
pi_217033506
Dat "op z'n elvendertigst" verwijst naar de trage besluitvorming in Friesland waarin men met 11 steden en 30 grietenijen tot een besluit moest komen.
  donderdag 13 maart 2025 @ 16:53:23 #45
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217033821
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 20:12 schreef knoopie het volgende:
Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht waarom het binnen in de aarde zo heet is, maar vandaag vroeg mijn zoontje ineens waarom lava zo heet is.
Blijkt dus dat dat grotendeels nog steeds de kinetische energie is van toen al die kometen op elkaar knalden en de aarde ontstaan is! En daarnaast een beetje stralingswarmte van radioactief materiaal. Best wel absurd om te bedenken dat dat allemaal restwarmte is van een botsing 4,56 miljard jaar geleden.
Duidelijk is, is de hoeveelheid warmte die het verval van radioactieve elementen produceert in balans met het warmteverlies.
pi_217041592
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:58 schreef Beathoven het volgende:

Ze kwamen uit Ravensburg (van de puzzels).
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:03:47 #47
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217043014
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 16:33 schreef Beathoven het volgende:
Dat "op z'n elvendertigst" verwijst naar de trage besluitvorming in Friesland waarin men met 11 steden en 30 grietenijen tot een besluit moest komen.
Daar is niet iedereen het over eens.

https://historiek.net/op-zijn-elfendertigst-11-gezegde/76001/
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:38:55 #48
37248 BertV
Klei indiaan
pi_217043362
Heel slecht, maar dat het volkswagen logo een V boven een W is. _O-

Ik zie iets of als een afbeelding of als een tekst.
Handgemaakt
  Moderator / Redactie FP maandag 24 maart 2025 @ 14:30:40 #49
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_217165501
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:38 schreef BertV het volgende:

[ afbeelding ]

Meen je :D
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_217166029
Dat Johannes Vermeer en Pieter de Hooch waarschijnlijk (ook) composieten maakten van de exterieurshots ipv werkelijk vastlegden wat ze zagen.

In de laatste jaren is namelijk de eerdere aanwijzing als de vlamingstraat voor het straatje van Vermeer weerlegt als exacte locatie en op die plaats stond het 'oude mannenhuis' en geen trapgevel op kaarten uit die tijd. Hierin kan het wel zijn dat dit gebouw elementen bevatte die hij voor de trapgevel gebruikte. Maar het exacte gebouw kan mogelijk helemaal niet bestaan hebben waardoor het moeilijk is het als exacte schilderlocatie te bevestigen.

Het enige wat enigszins 'werkelijk' was, was het gezicht op Delft. Maar daarin heeft Vermeer bepaalde elementen vergroot en meer op elkaar "geplakt". Wat het ondanks het realisme ook erg gecomponeerd maakt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 24-03-2025 16:12:13 ]
pi_217291304
Was laatst bij een concert van The Corrs. Toen erachter gekomen dat het 3 zussen en 1 broer zijn. (Dacht enkel 2 zusters).

Nu is dat nog tot daar aan toe, maar het viel me op dat hun achternaam Corr is....... ah, vandaar The Corrs.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_217306045
Dat de voordeelregel bij voetbal betekent dat de club die een overtreding incasseert er baat bij heeft dat het spel niet wordt onderbroken en er voordeel uithaalt om door te spelen. Bijvoorbeeld omdat ze (ondanks de overtreding) toch weten uit te breken.

Ik dacht altijd dat het betekende dat de club die de overtreding maakte, het voordeel van de twijfel kreeg waardoor de scheid dus laat doorspelen :')
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_217370873
Dat de Telemark-landing in het schansspringen is vernoemd naar de provincie Telemark in Noorwegen. Daarnaast is de hoofdstad van Telemark Skien.
pi_217390935
quote:
10s.gif Op maandag 14 april 2025 20:00 schreef JopieKlaassen het volgende:
Dat de Telemark-landing in het schansspringen is vernoemd naar de provincie Telemark in Noorwegen. Daarnaast is de hoofdstad van Telemark Skien.
De landing is eigenlijk vernoemd naar de manier van skiën die telemark heet, waar je anders dan bij normaal skiën bindingen gebruikt die alleen bij de teen vastzitten. Maar die manier van skiën is inderdaad wel vernoemd naar de provincie Telemark.
pi_217390947
Scuba is een afkorting! Eigenlijk nooit zo over nagedacht en ik heb altijd aangenomen dat het eigenlijk een merknaam is zoals stanleymes. Maar blijkt dus dat Scuba een afkorting is voor Self Contained Underwater Breathing Apparatus!
  donderdag 17 april 2025 @ 08:55:10 #56
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217390990
quote:
10s.gif Op maandag 14 april 2025 20:00 schreef JopieKlaassen het volgende:
Oh geweldig, ik had ik mijn hoofd dat "tele" voor ver stond zoals in "telefoon" en "telegraaf" en zo, en dat "mark" stond voor het doel dat een stuk verder kon liggen dan bij andere landingen _O-
pi_217391667
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 04:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
Was laatst bij een concert van The Corrs. Toen erachter gekomen dat het 3 zussen en 1 broer zijn. (Dacht enkel 2 zusters).

Nu is dat nog tot daar aan toe, maar het viel me op dat hun achternaam Corr is....... ah, vandaar The Corrs.
Hoezo verklaart dat de naam?
pi_217402515
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:41 schreef Anonyappelmous het volgende:

[..]
Hoezo verklaart dat de naam?
De familie Corr. Oftewel, The Corrs.

Als je in Nederland een zingende familie Jansen zou hebben, dan zou de bandnaam De Jansens zijn.
Somebody that I used to know
  vrijdag 18 april 2025 @ 14:14:39 #59
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217402589
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:04 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
De familie Corr. Oftewel, The Corrs.

Als je in Nederland een zingende familie Jansen zou hebben, dan zou de bandnaam De Jansens zijn.
Pointer Sisters, Jackson five, Kelly family, enz.
pi_217402702
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:14 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Pointer Sisters, Jackson five, Kelly family, enz.
Staple Singers, Bee Gees, Osmonds enz.
  vrijdag 18 april 2025 @ 14:43:09 #61
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217402800
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Crazy horses, whaaaiiiii, whaaaiii.!

Leuk onderwerp voor een nieuw topic.
pi_217481318
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Partridge family had je ook nog. Maar ik betwijfel of dat echt familie was. Erg veel muzikale hits hebben ze ook nooit gescoord.
pi_217523235
Als PC-Gamer kom ik er nu pas achter dat de 'X' op veel controllers (vooral PlayStation) dus niet is om iets te cancellen of te sluiten..

Verklaart wel waarom ik zo slecht was als ik met vrienden speelde op consoles :')
pi_217523421
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 08:49 schreef DJKoster het volgende:
Als PC-Gamer kom ik er nu pas achter dat de 'X' op veel controllers (vooral PlayStation) dus niet is om iets te cancellen of te sluiten..

Verklaart wel waarom ik zo slecht was als ik met vrienden speelde op consoles :')
Onderstaand een leuke, mogelijk geïnspireerd door de Playstation controller.

x - □ - ○

X - box - 360°
  zaterdag 3 mei 2025 @ 09:21:21 #65
80382 manny
30 is best veel
pi_217523457
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 17:50 schreef 215 het volgende:

[..]
Partridge family had je ook nog. Maar ik betwijfel of dat echt familie was. Erg veel muzikale hits hebben ze ook nooit gescoord.
BZN uiteraard. Er zijn eigenlijk best veel familiebands (en duo's uiteraard nog veel meer: Gert en Hermien, Lucas en Gea, Ike en Tina, enz enz enz)
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_217523574
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 08:49 schreef DJKoster het volgende:

ik heb ook altijd problemen met een playstation controller..

xbox of nintendo gaat dan meestal weer probleemloos
pi_217525859
quote:
19s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 09:21 schreef manny het volgende:
Gert en Hermien
Die zijn gescheiden, ik geloof dat het zand onder de voeten te warm werd.
  zaterdag 3 mei 2025 @ 17:31:50 #68
80382 manny
30 is best veel
pi_217526623
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 15:40 schreef 215 het volgende:

[..]
Die zijn gescheiden, ik geloof dat het zand onder de voeten te warm werd.
Ten tijde van de grote hits waren ze samen toch. Soms traden ze zelfs op met Sandra en Sheila.
  zaterdag 3 mei 2025 @ 17:42:58 #69
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217526717
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:38 schreef BertV het volgende:

[ afbeelding ]

Je weet ook dat het Mcdonalds logo een gele letter M voorstelt?
pindazakje
pi_217527947
Dat de kabelmythe in de hi-fi wereld ontstaan is door eigenzinnige aansluitterminals op oude versterkers.

Een paar versterkers uit de jaren 70 hadden "pin spring terminals" die zich als t ware om een naald-achtige connector vouwden.

Sommige gebruikers stopten hier koperdraad in (het past), wat niet met dit systeem werkte, maar toch wel een output gaf. Zo ontstonden faseverschillen en kreeg je een soort raar "compressor effect". Had je een goede versterker gekocht, klonk het werkelijk slecht. Maar gewone gebruikers zouden er niets mee doen.

De schuld hiervan werd onterecht bij kabels gelegd terwijl het puur een verbindingsissue was.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 03-05-2025 19:20:39 ]
  zaterdag 3 mei 2025 @ 20:35:56 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217528801
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 19:14 schreef Beathoven het volgende:
Dat de kabelmythe in de hi-fi wereld ontstaan is door eigenzinnige aansluitterminals op oude versterkers.

Een paar versterkers uit de jaren 70 hadden "pin spring terminals" die zich als t ware om een naald-achtige connector vouwden.

Sommige gebruikers stopten hier koperdraad in (het past), wat niet met dit systeem werkte, maar toch wel een output gaf. Zo ontstonden faseverschillen en kreeg je een soort raar "compressor effect". Had je een goede versterker gekocht, klonk het werkelijk slecht. Maar gewone gebruikers zouden er niets mee doen.

De schuld hiervan werd onterecht bij kabels gelegd terwijl het puur een verbindingsissue was.
Audiokabels waren in de jaren 80 gouden handel, audiofielen kochten voor kapitalen aan speciale luidsprekerkabel. Verfoeiden mij dat ik gewoon stroomkabel gebruikte.
pi_217530164
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 20:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Audiokabels waren in de jaren 80 gouden handel, audiofielen kochten voor kapitalen aan speciale luidsprekerkabel. Verfoeiden mij dat ik gewoon stroomkabel gebruikte.
De simpelste stroomkabels zonder aarde (anders hangt die ader er maar wat bij) zijn inderdaad prima en in de kern nog steeds gewoon 'de' audiokabel.

Ik moet wel zeggen dat een wat beter aangeklede audiokabel tegenwoordig gewoon optisch wat beter staat. Want ze besteden nu ook wat meer aan het design van de achterkant van zo'n luidspreker. Maar juist omdat het maar een simpele stroomkabel in de kern is, betaal ik er niet meer voor dan wat ik de aankleding waard vind en hoe stevig de pluggen erop zitten. Heb een setje voor 15 euro oid. Sommigen betalen duizenden euro's. Waanzin :)

Met wat ik hierboven schetste was meer het punt dat men claimt dat er geluidsverschil tussen kabels is. En dat dit gegrond ergens wegkwam bij hoe zo'n terminal werkte en werkelijk klotegeluid voortbracht bij één type aansluting, maar dat perfect deed bij de ander. Later werden het wat gebruiksvriendelijkere en vergeeflijke aansluitingen. Maar die kabelmythe was ermee geboren. Historisch raakvlak met een echokamer in de huidige tijd, waarin dat probleem allang niet meer speelt.

En in dit genoemde geval was dat meer dat gemonteerde naaldconnectors op de stroomdraad voor een paar type versterkers een must waren en je niet ver kwam met alleen de kale kabel. Die je kaal op zo'n 95% van de versterkers wel direct kon toepassen.

Hier dus geen kale koperdraad tussenstoppen :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 03-05-2025 22:57:22 ]
pi_217533275
Je hebt van die deksels waar een profiel in zit dat een klik-klakgeluid maakt als je het indrukt en weer loslaat, zoals in onderstaande afbeelding:

Laatst kwam ik er pas achter dat dat profiel er niet in zit ter decoratie of om het deksel sterker te maken. Het is bedoeld om te testen of de pot al open geweest is. Omdat de inhoud van de pot kokend heet is als de pot gevuld wordt, krimpt de lucht in de pot bij het afkoelen, wat een onderdruk geeft in de pot ten opzichte van de buitenlucht. Daardoor wordt het profiel naar binnen gedrukt en maakt het deksel dan ook geen geluid als je er op drukt. Zodra de pot open is geweest, zijn luchtdruk in en buiten de pot in balans en staat het profiel naar buiten. Dan maakt het deksel wel het klik-klakgeluid.
pi_217533433
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 11:44 schreef lyolyrc het volgende:
Je hebt van die deksels waar een profiel in zit dat een klik-klakgeluid maakt als je het indrukt en weer loslaat, zoals in onderstaande afbeelding:
[ afbeelding ]

Laatst kwam ik er pas achter dat dat profiel er niet in zit ter decoratie of om het deksel sterker te maken. Het is bedoeld om te testen of de pot al open geweest is. Omdat de inhoud van de pot kokend heet is als de pot gevuld wordt, krimpt de lucht in de pot bij het afkoelen, wat een onderdruk geeft in de pot ten opzichte van de buitenlucht. Daardoor wordt het profiel naar binnen gedrukt en maakt het deksel dan ook geen geluid als je er op drukt. Zodra de pot open is geweest, zijn luchtdruk in en buiten de pot in balans en staat het profiel naar buiten. Dan maakt het deksel wel het klik-klakgeluid.
Je verhaal klopt wel maar ik denk dat de echte reden is dat de buitenluchtdruk kan variëren en dat het deksel dan iets kan meegeven om dat verschil te op te heffen. Bovendien houd een beetje onderdruk in de pot de zaak ook beter luchtdicht doordat deksel beter tegen het glas wordt aangedrukt.
  woensdag 7 mei 2025 @ 20:18:08 #75
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_217569540
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 12:09 schreef 215 het volgende:

[..]
Je verhaal klopt wel maar ik denk dat de echte reden is dat de buitenluchtdruk kan variëren en dat het deksel dan iets kan meegeven om dat verschil te op te heffen. Bovendien houd een beetje onderdruk in de pot de zaak ook beter luchtdicht doordat deksel beter tegen het glas wordt aangedrukt.
Het klopt wat hij zegt:

quote:
What is a Button Lid?

A button lid is a metal canning closure with a raised button center that helps provide tamper evidence and product freshness (see image below). When your jar with its button lid is secured and sealed using proper canning methods, the air is driven from the jar and a vacuum is formed inside. This negative pressure inside the container causes the button on the lid to be pulled down. The suppressed button will remain down until the container is opened or the pressure inside the container is no longer negative, at which point the button is released. This provides a first-time user of the product a clear indication of if the product is still good or if it has been spoiled or tampered with.
https://www.containerandpackaging.com/resources/Button_Lids_blog

Weckpotten (uitgevonden in de 18e eeuw) hebben een soortgelijke veiligheid.

Wanneer je de beugel (van een nieuwe gevulde pot) losmaakt moet het deksel door het vacuum nog steeds vast blijven op de pot, pas wanneer je aan het lipje van de rubber ring trekt laat je lucht in de pot en komt het deksel los.

Deksels zonder drukknop worden soms gebruikt, maar enkel voor voedsel waarin gevaarlijke bacteriën zich niet kunnen vermenigvuldigen (voedsel dat te weinig water bevat, te zuur is, of bvb een hoge concentratie suiker of zout bevat.).
are we infinite or am I alone
pi_217570113
quote:

[..]
BZN uiteraard. Er zijn eigenlijk best veel familiebands (en duo's uiteraard nog veel meer: Gert en Hermien, Lucas en Gea, Ike en Tina, enz enz enz)
Band Zonder Naam, voor wie het nog niet wist.
pi_217570473
Ondertussen weet ik het al jááren, maar dacht er vandaag ineens aan toen ik overdag de straatverlichting aan zag staan.

Ik dacht als kind dat de straatverlichting handmatig aangezet werd, door de gene die op de hoek van de straat woont. (Ook omdat de staat verlichting bij mij in de straat op (net) een ander moment aan ging als de zijstraat. Ik dacht dus dat de ene bij de ander afkeek wanneer de lampen aan moesten.
pi_217570650
quote:

[..]
Ik vond de muzak van BZN altijd veel te cheesy, als we 'The Bastard' overslaan.

Maar als we het over duo's hebben. De gebroeders Tol van BZN hebben nog een internationaal hitje gehad met het instrumentale Sedalia.

Bekijk deze YouTube-video

Stond ook op menig Synthesizer compilatie CD
  woensdag 7 mei 2025 @ 22:29:41 #79
80382 manny
30 is best veel
pi_217571035
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 21:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vond de muzak van BZN altijd veel te cheesy, als we 'The Bastard' overslaan.

Maar als we het over duo's hebben. De gebroeders Tol van BZN hebben nog een internationaal hitje gehad met het instrumentale Sedalia.

Stond ook op menig Synthesizer compilatie CD
Leuke info!
  donderdag 8 mei 2025 @ 00:10:53 #80
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217571844
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 08:48 schreef knoopie het volgende:
Scuba is een afkorting! Eigenlijk nooit zo over nagedacht en ik heb altijd aangenomen dat het eigenlijk een merknaam is zoals stanleymes. Maar blijkt dus dat Scuba een afkorting is voor Self Contained Underwater Breathing Apparatus!
Eigenlijk een acroniem. Maar wist ook niet dat het Contained Underwater Breathing Apparatus was. Leuk feitje :)
  donderdag 8 mei 2025 @ 00:17:37 #81
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217571855
Aanstekers zijn eerder uitgevonden dan lucifers.

De oude Romeinen lieten een stuk brood in hun wijn vallen voor een goede gezondheid - letterlijk een 'toast', dus.

Een koksmuts heeft 100 plooien. Blijkbaar staat dit voor de 100 manieren waarop je een ei kunt bereiden. Vraag me af of Gordon Ramsay dat weet

[ Bericht 43% gewijzigd door Moeraskat op 08-05-2025 00:25:05 ]
pi_217571913
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 00:17 schreef Moeraskat het volgende:
Aanstekers zijn eerder uitgevonden dan lucifers.

De oude Romeinen lieten een stuk brood in hun wijn vallen voor een goede gezondheid - letterlijk een 'toast', dus.

Een koksmuts heeft 100 plooien. Blijkbaar staat dit voor de 100 manieren waarop je een ei kunt bereiden. Vraag me af of Gordon Ramsay dat weet
Waar dacht je dan dat het vuursteentje in je aansteker vandaan kwam _O-
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  donderdag 8 mei 2025 @ 07:29:29 #83
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572211
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 01:14 schreef Soury het volgende:

[..]
Waar dacht je dan dat het vuursteentje in je aansteker vandaan kwam _O-
Het ging me over het plastic, grapjas.
  donderdag 8 mei 2025 @ 07:37:45 #84
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572258
Enkele jaren geleden kwam ik er achter dat bananen bessen zijn. Ik heb daar toen uitgebreid naar zitten googelen want ik kon het niet ‘accepteren’. Maar als je er bij stil staat is het ook wel logisch. Nooit over nagedacht.

donderdag 8 mei 2025 @ 08:04:00 #85
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572350
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:37 schreef Moeraskat het volgende:
Enkele jaren geleden kwam ik er achter dat bananen bessen zijn. Ik heb daar toen uitgebreid naar zitten googelen want ik kon het niet ‘accepteren’. Maar als je er bij stil staat is het ook wel logisch. Nooit over nagedacht.

Aardbeien zijn wederom geen bessen, maar tomaten weer wel
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:06:04 #86
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572358
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Aardbeien zijn wederom geen bessen, maar tomaten weer wel
:Y
Grappig wel. Sta je nooit echt bij stil.
pi_217572376
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:06 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
We delen groente en fruit in op de manier hoe we het gebruiken. Niet op wat het werkelijk is.
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:09:05 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572383
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:06 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Maar goed, die hele indeling is natuurlijk nogal kunstmatig. Ik hou mij aan de indeling van Bonaventure Pencroff, die de natuur indeelde in eetbaar en niet eetbaar
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:12:39 #89
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572409
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
We delen groente en fruit in op de manier hoe we het gebruiken. Niet op wat het werkelijk is.
Precies. Dat is de oorzaak waarschijnlijk ja.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar goed, die hele indeling is natuurlijk nogal kunstmatig. Ik hou mij aan de indeling van Bonaventure Pencroff, die de natuur indeelde in eetbaar en niet eetbaar
Hoe breng je dat in de praktijk dan?
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:16:38 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572438
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:12 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Hoe breng je dat in de praktijk dan?
Het was een grapje. Bonaventure Pencroff is een romanfiguur uit "Het geheimzinnige Eiland" van Jules Verne die deze indeling hanteerde.
pi_217572484
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 00:10 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Eigenlijk een acroniem. Maar wist ook niet dat het Contained Underwater Breathing Apparatus was. Leuk feitje :)
En zo heb ik ook vandaag weer wat geleerd, en even gegoogled wat eigenlijk het verschil tussen een afkorting en een acroniem is.
pi_217572486
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
"Kennis is weten dat een tomaat tot fruit behoort; wijsheid is weten dat het niet in een fruitsalade hoort."
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:24:55 #93
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572507
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het was een grapje. Bonaventure Pencroff is een romanfiguur uit "Het geheimzinnige Eiland" van Jules Verne die deze indeling hanteerde.
Sorry ik ben nog in een serieuze bui.
Ik ‘ken’ hem inderdaad. Was iets met een schipbreuk en een aap.
Maar meer heb ik niet onthouden. :X
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:26:24 #94
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572515
quote:
12s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:22 schreef knoopie het volgende:

[..]
En zo heb ik ook vandaag weer wat geleerd, en even gegoogled wat eigenlijk het verschil tussen een afkorting en een acroniem is.
Ah! Dan gaat er vast een wereld voor je open? :9

Er zijn er stiekem heel veel. Waar je mogelijk niet bij stil staat. En in de OP staat het ook fout :@ maar niemand past het aan.
pi_217572595
Ik ben heel vaak in Duitsland geweest, maar kwam er onlangs pas achter wat je krijgt als je in Duitsland een Krefelder bier bestelt: bier gemengd met cola :{
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:15:51 #96
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572858
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:23 schreef Farenji het volgende:

[..]
"Kennis is weten dat een tomaat tot fruit behoort; wijsheid is weten dat het niet in een fruitsalade hoort."
True, maar het maakt wel heerlijke Sorbet.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:21:48 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572899
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:35 schreef Farenji het volgende:
Ik ben heel vaak in Duitsland geweest, maar kwam er onlangs pas achter wat je krijgt als je in Duitsland een Krefelder bier bestelt: bier gemengd met cola :{
Altbier, niet te verwarren met het in Nederland vrijwel geheel verdwenen Oud Bruin, erg lekker en in de Omgeving Düsseldorf het standaardbier. Het ligt aan de regio of het met Cola of met Maltzbier is.
pi_217572961
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Altbier, niet te verwarren met het in Nederland vrijwel geheel verdwenen Oud Bruin, erg lekker en in de Omgeving Düsseldorf het standaardbier. Het ligt aan de regio of het met Cola of met Maltzbier is.
Ik dronk het van de week in Haselünne, Emsland, en het was normaal bier vermengd met cola. Het stond op de kaart overigens gewoon tussen de tapbiertjes dus dan verwacht je niet zo'n rare cocktail.

Van malzbier heb ik als kind vele liters weggedronken tijdens vakanties. Toen ik dat veel later nog eens dronk schrok ik er van hoe ontzettend mierzoet het was.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:17 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217573052
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:33 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik dronk het van de week in Haselünne, Emsland, en het was normaal bier vermengd met cola. Het stond op de kaart overigens gewoon tussen de tapbiertjes dus dan verwacht je niet zo'n rare cocktail.
Je bedoeld Pils? Pils en Cola is Diesel, Mazout, Dreckisches, Moorwasser of Schweinebier
Weizen met Cola wordt in Beieren ook wel Neger genoemd, Weizen met 7-up is een Russe of een Weissrusse.

pi_217573070
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je bedoeld Pils? Pils en Cola is Diesel, Mazout, Dreckisches, Moorwasser of Schweinebier
Weizen met Cola wordt in Beieren ook wel Neger genoemd, Weizen met 7-up is een Russe of een Weissrusse.

[ afbeelding ]
Bizar dat veel brouwerijen aan de ene kant nog steeds volgens het strenge Reinheitsgebot brouwen (al is dat niet meer verplicht) maar aan de andere kant wel gewoon cola door hun bier pleuren.
  donderdag 8 mei 2025 @ 11:16:21 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217573923
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:48 schreef Farenji het volgende:

[..]
Bizar dat veel brouwerijen aan de ene kant nog steeds volgens het strenge Reinheitsgebot brouwen (al is dat niet meer verplicht) maar aan de andere kant wel gewoon cola door hun bier pleuren.
Ik zit op het moment in Frankrijk. Speciaalbieren zijn hier een snel groeiende trend. Drink al een anderhalve week Belgische en Franse bieren. Een welkome afwisseling op het Duitse aanbod thuis
pi_217599194
Dat de familienaam Caesar door de Romeinen in oud latijn werd uitgesproken als Kaisar.

Dat dit Kaiser werd voor de Duitsers en ons versie Keizer en dat Czar (Tsaar) dezelfde afkomst kent en als woord de Byzantijnse weg bewandelde.
pi_217619618
De wereld door de ogen van de agriculturele cirkel.

1. Schapen
- Moeten geschoren worden, anders kunnen ze overlijden doordat ze stikken.

- Kunnen overlijden als ze op hun rug liggen.

- Hebben assistentie nodig bij van alles en nogwat

Allemaal dankzij het doorfokken van kenmerken die gewenst zijn door schapenhouders en boeren.

Een Mouflon heeft geen last van harige wolgroei en is atletisch genoeg om niet op de rug te eindigen en vanuit deze positie, mocht het nodig zijn, zichzelf te bevrijden.

2. Gras met bloemen is "arm gras"
Iemand kwam mij vertellen dat mijn gazon "arm" was omdat er bloemen in groeiden. "Arm gras" op het land is arm omdat de koeien de bloemen niet eten. Maar ik heb geen koeien in mijn tuin.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 16:57:02 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217620093
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2025 12:03 schreef Beathoven het volgende:
Dat de familienaam Caesar door de Romeinen in oud latijn werd uitgesproken als Kaisar.

Dat dit Kaiser werd voor de Duitsers en ons versie Keizer en dat Czar (Tsaar) dezelfde afkomst kent en als woord de Byzantijnse weg bewandelde.
Schaak komt van Shah (koning in het persisch) , en Schaakmat, Shah mat, de koning is dood
pi_217620806
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 16:02 schreef Beathoven het volgende:
1. Schapen

Wat ik me op een goed moment besefte is dat de kaalheid (alleen gras, geen bomen) van o.a. Ierland en Schotland vooral te danken is aan schapen. Hoewel ze geen bedreiging zijn voor volwassen bomen vreten ze wel alle jonge bomen weg. Het eiland Lismore is deels 'afgehekt' voor schapen, dat is dan een verschil in dag en nacht kwa natuur.

Schapen zijn leuke beesten maar een overvloed veranderd elk landschap in een kale grasvlakte.
  donderdag 15 mei 2025 @ 10:42:16 #106
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_217639498
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 16:02 schreef Beathoven het volgende:
De wereld door de ogen van de agriculturele cirkel.

1. Schapen
- Moeten geschoren worden, anders kunnen ze overlijden doordat ze stikken.

- Kunnen overlijden als ze op hun rug liggen.

- Hebben assistentie nodig bij van alles en nogwat

Allemaal dankzij het doorfokken van kenmerken die gewenst zijn door schapenhouders en boeren.

Een Mouflon heeft geen last van harige wolgroei en is atletisch genoeg om niet op de rug te eindigen en vanuit deze positie, mocht het nodig zijn, zichzelf te bevrijden.

2. Gras met bloemen is "arm gras"
Iemand kwam mij vertellen dat mijn gazon "arm" was omdat er bloemen in groeiden. "Arm gras" op het land is arm omdat de koeien de bloemen niet eten. Maar ik heb geen koeien in mijn tuin.
Schapen filten wel op natuurlijke wijze, net als een kameel. Dus als je ze niet scheert dan komen ze wel in een soort 'rui' fase. Niet per se het leukste voor het schaap maar ze gaan niet gelijk dood.

Verder zijn het wel een beetje rare dieren ja. Ook als ze op de rug gevallen zijn en je zet ze niet eerst op de kont en dan op de poten dan kan de maag draaien en gaan ze ook dood.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_217643357
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 10:42 schreef whY... het volgende:

[..]
Schapen filten wel op natuurlijke wijze, net als een kameel. Dus als je ze niet scheert dan komen ze wel in een soort 'rui' fase. Niet per se het leukste voor het schaap maar ze gaan niet gelijk dood.

Verder zijn het wel een beetje rare dieren ja. Ook als ze op de rug gevallen zijn en je zet ze niet eerst op de kont en dan op de poten dan kan de maag draaien en gaan ze ook dood.
Klopt.

De moeflon, het "oerschaap" heeft al deze issues niet.

Onze doorfok-industrie op poten.

[ Bericht 8% gewijzigd door Beathoven op 15-05-2025 18:21:17 ]
pi_217643861
Dat de Coloradorivier niet de Grand Canyon heeft uitgesleten uit een bestaand stuk gesteente, maar dat het gesteente langzaam omhoog werd gedrukt en zich als het ware om de Coloradorivier heen heeft gevormd.
  donderdag 15 mei 2025 @ 19:45:31 #109
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217644007
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 18:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Klopt.

De moeflon, het "oerschaap" heeft al deze issues niet.

[ afbeelding ]

[ [url=https://outdoorhub-res.cloudinary.com/image/fetch/f_auto,q_auto:low,w_auto,dpr_auto/https://cdn.outdoorhub.co(...)51-58.jpg]afbeelding[/url] ]

Onze doorfok-industrie op poten.
Geldt dit niet voor alle dieren die we gebruiken? Van honden tot kippen en van paarden tot varkens.
Alles is doorgefokt & gemodificeerd naar kenmerken die wij wilden en veelal ver weg staan van het origineel.

Overigens zegt de titel van je onderste schaap dat dit ook een uitzonderlijk geval is. "Giant overgrown" klinkt niet als een gemiddeld schaap uit de bio-industrie ;) .
pi_217646488
Nou fietste ik indertijd als woon werk verkeer langs een schapenbedrijf . Ongeveer dagelijks stond en een kruiwagen langs de weg met een of twee dode schapen voor destructie klaar. Met b.v. koeien of paarden is het een uitzondering als er een dood gaat maar met schapen is het gewoon in te calculeren.

Dus niet overdreven vier a vijf schapen per week in het seizoen die dood gaan bij een schapen fokker (?).
  Redactie Frontpage donderdag 15 mei 2025 @ 22:54:25 #111
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_217648558
quote:
11s.gif Op donderdag 15 mei 2025 19:30 schreef DJKoster het volgende:
Dat de Coloradorivier niet de Grand Canyon heeft uitgesleten uit een bestaand stuk gesteente, maar dat het gesteente langzaam omhoog werd gedrukt en zich als het ware om de Coloradorivier heen heeft gevormd.
Jawel hoor :+ Het ligt alleen wat gecompliceerder, het is geologisch gezien namelijk nogal een hele lange reis die uiteindelijk tot de Grand Canyon heeft geleid, en daar heeft de Coloradorivier aan bijgedragen. Heel kort samengevat is de Grand Canyon gewoon een oude zeebodem die in eerste instantie is dichtgeslibt en vervolgens omhoog is geduwd. Daardoor is onder andere het Colorado Plateau ontstaan (waar de GC in ligt) doordat de tektonische platen met elkaar in botsing kwamen. Zo zijn de Rocky Mountains (en aan de andere kant van het plateau de Sierra Nevada) ontstaan, en doordat de Rockies bleven groeien kwam er ook meer water naar beneden waardoor de Coloradorivier is ontstaan. En zo is de Grand Canyon ontstaan, die door de verschoven tektonische platen door heel veel oude aardlagen is 'gesneden' en daardoor geologisch zo interessant is omdat je letterlijk door aardlagen van honderden miljoenen jaren oud kunt lopen.

Hier kun je de wat uitgebreidere uitleg vinden: https://knowablemagazine.(...)tanding-grand-canyon

Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_217654050
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 17:54 schreef 215 het volgende:

[..]
Wat ik me op een goed moment besefte is dat de kaalheid (alleen gras, geen bomen) van o.a. Ierland en Schotland vooral te danken is aan schapen. Hoewel ze geen bedreiging zijn voor volwassen bomen vreten ze wel alle jonge bomen weg. Het eiland Lismore is deels 'afgehekt' voor schapen, dat is dan een verschil in dag en nacht kwa natuur.

Schapen zijn leuke beesten maar een overvloed veranderd elk landschap in een kale grasvlakte.
Schapenhouderij heeft ook gezorgd voor de grote heidegebieden in het binnenland in Nederland, dat is nu allemaal natura2000, maar in principe gewoon cultuurlandschap.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 17 mei 2025 @ 15:01:28 #113
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217662292
Eigenlijk ineens in de afgelopen minuten :o

Dat "soit" niet "so it" is, en dus een rare Engelse vorm van "so be it" ofzo die men op Nederlandse fora bezigt, maar dat het uit het Frans komt en dus "swa(t)" is :o

Jeetje.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 17 mei 2025 @ 15:04:53 #114
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217662312
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 15:01 schreef heywoodu het volgende:

Dat "soit" niet "so it" is, en dus een rare Engelse vorm van "so be it" ofzo die men op Nederlandse fora bezigt, maar dat het uit het Frans komt en dus "swa(t)" is :o

Jeetje.
Productief dagje vandaag inderdaad :D :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Manager PR/Moderator zaterdag 17 mei 2025 @ 15:26:42 #115
269689 crew  Viv
pi_217662414
quote:

Jeetje.
Hoe ben je je leven tot nu toe doorgekomen zonder ooit iemand soit te horen zeggen. :o

Ken je enfin wel?
pi_217662430
Enfin _O_
Ennoor *O*
Endeen *O* *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 17 mei 2025 @ 15:31:25 #117
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217662434
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 15:26 schreef Viv het volgende:

[..]
Hoe ben je je leven tot nu toe doorgekomen zonder ooit iemand soit te horen zeggen. :o

Ken je enfin wel?
Enfin gebruik ik zelfs wel eens (in tekst, niet echt in spraak). Soit heb ik wel eens gehoord op Belgische TV, maar Belgen spreken heel veel dingen raar uit, dus ik dacht nog dat dit gewoon weer zo'n Engels of Nederlands ding was dat de Belgen dan per se op z'n Frans-achtig uit moesten spreken :+

In het dagelijks leven hoor ik echt nooit iemand 'soit' zeggen nee :P Blijkbaar betekent het iets als 'het zij zo', en dat hoor en gebruik ik wel zo af en toe (en daarom legde ik ook de connectie met 'so be it', denk ik)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 17 mei 2025 @ 18:44:03 #118
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217664297
Ik vroeg mij altijd af waarom je in Frankrijk zo vaak maretakken ziet op loofbomen, en in Nederland niet. Blijkt Kalkrijke bodem nodig te hebben.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 18:57:52 #119
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217664452
quote:

Jeetje.
Soit en Sois was de discussie ooit. :wtf:
  zaterdag 17 mei 2025 @ 19:03:46 #120
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217664508
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 15:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Enfin gebruik ik zelfs wel eens (in tekst, niet echt in spraak). Soit heb ik wel eens gehoord op Belgische TV, maar Belgen spreken heel veel dingen raar uit, dus ik dacht nog dat dit gewoon weer zo'n Engels of Nederlands ding was dat de Belgen dan per se op z'n Frans-achtig uit moesten spreken :+

In het dagelijks leven hoor ik echt nooit iemand 'soit' zeggen nee :P Blijkbaar betekent het iets als 'het zij zo', en dat hoor en gebruik ik wel zo af en toe (en daarom legde ik ook de connectie met 'so be it', denk ik)
Dan was je connectie wel goed in elk geval :D
pi_217664962
quote:

Jeetje.
Doet me wel beetje denken aan "bone apple tea".

zondag 25 mei 2025 @ 09:00:45 #122
324553 Parafoonnotulist
Gegijzeld door notuleerdrang
pi_217743212
De eurobiljetten tonen geen echte gebouwen.

De bruggen en gebouwen zijn verzonnen, om geen enkel Europees land te bevoordelen.

Er zit een 8 in het logo van de Efteling.

Kijk maar naar het woord ‘Efteling’ in het oude logo — de g en de krul vormen samen een acht. Symbolisch voor oneindigheid (en eindeloos wachten bij de Python).

Het woord ‘salaris’ komt van het Latijnse salarium, dat oorspronkelijk zoutgeld betekende.

Romeinse soldaten kregen (deels) uitbetaald in zout, omdat dat zo waardevol was. Dus: je werkt letterlijk voor zout in de pap.

Het Bluetooth-symbool

Bestaat uit de runen Hagall en Bjarkan, de initialen van Harald “Blauwtand” — een Vikingkoning die stammen verenigde.
Bluetooth verenigt apparaten. Harald verenigde mensen. Eén blauw tandje, eindeloze connectie.
“Waar taal verdampt, noteer ik het residu.”
  Moderator zondag 25 mei 2025 @ 09:08:48 #123
382129 crew  Donna
pi_217743246
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 15:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Oh ik dacht ook 'so be it'.
pi_217743480
quote:
3s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:00 schreef Parafoonnotulist het volgende:

Kijk maar naar het woord ‘Efteling’ in het oude logo — de g en de krul vormen samen een acht. Symbolisch voor oneindigheid (en eindeloos wachten bij de Python).
Is dit waar of heb je dit zelf verzonnen? Ik zie gewoon een G die uit een bepaald lettertype komt. Er zijn mensen die zo een G schrijven.

zondag 25 mei 2025 @ 09:34:14 #125
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217743487
quote:
3s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:00 schreef Parafoonnotulist het volgende:
De eurobiljetten tonen geen echte gebouwen.

De bruggen en gebouwen zijn verzonnen, om geen enkel Europees land te bevoordelen.

Het woord ‘salaris’ komt van het Latijnse salarium, dat oorspronkelijk zoutgeld betekende.

Romeinse soldaten kregen (deels) uitbetaald in zout, omdat dat zo waardevol was. Dus: je werkt letterlijk voor zout in de pap.

Het Bluetooth-symbool

Bestaat uit de runen Hagall en Bjarkan, de initialen van Harald “Blauwtand” — een Vikingkoning die stammen verenigde.
Bluetooth verenigt apparaten. Harald verenigde mensen. Eén blauw tandje, eindeloze connectie.
## Kregen Romeinse soldaten daadwerkelijk in zout betaald?

**Het idee dat Romeinse soldaten hun loon in zout ontvingen is een hardnekkige mythe, maar klopt historisch gezien niet.**

### Oorsprong van de mythe

- De mythe dat Romeinse soldaten (deels) in zout werden betaald, is waarschijnlijk ontstaan door een misverstand rond het Latijnse woord *salarium*, dat verwant is aan *sal* (zout). Vaak wordt beweerd dat *salarium* letterlijk “zoutrantsoen” betekent en dat soldaten dus hun loon in zout ontvingen[1][2][4].
- Deze etymologie is terug te voeren op teksten van Plinius de Oudere, maar zelfs in zijn werk wordt niet expliciet vermeld dat soldaten in zout werden uitbetaald. Plinius beschrijft een vergoeding in de vorm van *mola salsa* (gezouten meel) voor bepaalde diensten, maar niet specifiek voor soldaten[2].

### Wat zeggen de bronnen?

- Geen enkele Romeinse bron vermeldt dat soldaten hun loon in zout ontvingen. Wel kregen soldaten soms een toelage om zout te kunnen kopen, vergelijkbaar met andere vergoedingen zoals voor schoeisel (*calcearium*) en kleding (*vestiarium*), maar van een “zoutsubsidie” als loon is geen sprake[2].
- Zout was belangrijk in het Romeinse Rijk, vooral als conserveringsmiddel voor voedsel, en het speelde een rol in de economie en handel. Het was echter niet schaars of duur: een pond zout kostte een Romeinse soldaat slechts een fractie van zijn dagloon[2].

### Etymologie van “salaris” en “soldij”

- Het woord *salaris* is inderdaad afgeleid van *salarium*, maar dit stond eerder voor een toelage of vergoeding, mogelijk oorspronkelijk bedoeld om zout te kopen, niet voor zout zelf als loon[2][4].
- Het woord *soldij* is afgeleid van de *solidus*, een Romeinse gouden munt, en heeft dus geen directe relatie met zout[5].

### Wat kregen Romeinse soldaten dan wel?

- Romeinse soldaten ontvingen hun loon doorgaans in geld (munten), niet in natura zoals zout[2][3][5].
- Zout maakte wel deel uit van hun rantsoen als smaakmaker en conserveringsmiddel voor voedsel, maar dat was geen loon, eerder een onderdeel van hun dagelijkse voedselvoorziening[6].

### Samenvatting

> Romeinse soldaten werden niet daadwerkelijk in zout betaald. Het idee is ontstaan door een taalkundig misverstand en het belang van zout in de Romeinse samenleving, maar wordt niet ondersteund door historische bronnen. Hun loon bestond uit geld, terwijl zout hooguit een klein deel van hun rantsoen was of als extra toelage werd verstrekt[2][4][5].

**Kortom: het beeld van de Romeinse soldaat die zijn soldij letterlijk in zout ontvangt, is een mythe. Hun loon was geld, niet zout.**

Citations:
[1] https://www.nutricentrum.nl/blog/291-zout-is-een-levensbehoefte
[2] https://www.kijkmagazine.nl/mens/romeinse-soldaten-zout/
[3] https://www.reddit.com/r/(...)_paid_in_salt/?tl=nl
[4] https://historiek.net/salaris-het-witte-goud/59574/
[5] https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedde_(loon)
[6] https://www.nationalgeogr(...)en-romeinse-soldaten
[7] https://eurowijskids.nl/a(...)ord-salaris-vandaan/
[8] https://www.reddit.com/r/(...)ce_stipend_or/?tl=nl
[9] https://www.reddit.com/r/(...)ers_were_paid/?tl=nl
[10] https://wikikids.nl/Romeinse_Rijk
[11] https://www.stadsherauten(...)oord-salaris-vandaan
[12] https://www.startpagina.n(...)einse-leger-betaald/
[13] https://www.geologievannederland.nl/publicaties/284.html
[14] https://libstore.ugent.be(...)249_2018_0001_AC.pdf
[15] http://pepernieuws.blogsp(...)den-zout-en-sla.html

---
Antwoord van Perplexity: pplx.ai/share
pi_217743517
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 15:26 schreef Viv het volgende:

[..]

Ken je enfin wel?
Dat van soit wist ik.

En enfin ken ik ook. Maar hoe spreek je dat uit? Want ik lees het altijd.

Is het enfin? Of is het anfan?
pi_217743538
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[..]
---
Wat mij betreft komt er een verbod op AI in dit topic }:|
Het slaat het topic dood, AI is niet te controleren, en het maakt mensen lui. Kom maar met echte, oorspronkelijke bronnen, denk ik dan.
  zondag 25 mei 2025 @ 09:39:19 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217743553
quote:
2s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Wat mij betreft komt er een verbod op AI in dit topic }:|
Het slaat het topic dood, AI is niet te controleren, en het maakt mensen lui. Kom maar met echte, oorspronkelijke bronnen, denk ik dan.
pi_217743563
quote:
En doe zelf je werk.

Zoals ik al zei, het slaat het topic dood.
  zondag 25 mei 2025 @ 10:10:43 #130
324553 Parafoonnotulist
pi_217743874
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
## Kregen Romeinse soldaten daadwerkelijk in zout betaald?

**Het idee dat Romeinse soldaten hun loon in zout ontvingen is een hardnekkige mythe, maar klopt historisch gezien niet.**

### Oorsprong van de mythe

- De mythe dat Romeinse soldaten (deels) in zout werden betaald, is waarschijnlijk ontstaan door een misverstand rond het Latijnse woord *salarium*, dat verwant is aan *sal* (zout). Vaak wordt beweerd dat *salarium* letterlijk “zoutrantsoen” betekent en dat soldaten dus hun loon in zout ontvingen[1][2][4].
- Deze etymologie is terug te voeren op teksten van Plinius de Oudere, maar zelfs in zijn werk wordt niet expliciet vermeld dat soldaten in zout werden uitbetaald. Plinius beschrijft een vergoeding in de vorm van *mola salsa* (gezouten meel) voor bepaalde diensten, maar niet specifiek voor soldaten[2].

### Wat zeggen de bronnen?

- Geen enkele Romeinse bron vermeldt dat soldaten hun loon in zout ontvingen. Wel kregen soldaten soms een toelage om zout te kunnen kopen, vergelijkbaar met andere vergoedingen zoals voor schoeisel (*calcearium*) en kleding (*vestiarium*), maar van een “zoutsubsidie” als loon is geen sprake[2].
- Zout was belangrijk in het Romeinse Rijk, vooral als conserveringsmiddel voor voedsel, en het speelde een rol in de economie en handel. Het was echter niet schaars of duur: een pond zout kostte een Romeinse soldaat slechts een fractie van zijn dagloon[2].

### Etymologie van “salaris” en “soldij”

- Het woord *salaris* is inderdaad afgeleid van *salarium*, maar dit stond eerder voor een toelage of vergoeding, mogelijk oorspronkelijk bedoeld om zout te kopen, niet voor zout zelf als loon[2][4].
- Het woord *soldij* is afgeleid van de *solidus*, een Romeinse gouden munt, en heeft dus geen directe relatie met zout[5].

### Wat kregen Romeinse soldaten dan wel?

- Romeinse soldaten ontvingen hun loon doorgaans in geld (munten), niet in natura zoals zout[2][3][5].
- Zout maakte wel deel uit van hun rantsoen als smaakmaker en conserveringsmiddel voor voedsel, maar dat was geen loon, eerder een onderdeel van hun dagelijkse voedselvoorziening[6].

### Samenvatting

> Romeinse soldaten werden niet daadwerkelijk in zout betaald. Het idee is ontstaan door een taalkundig misverstand en het belang van zout in de Romeinse samenleving, maar wordt niet ondersteund door historische bronnen. Hun loon bestond uit geld, terwijl zout hooguit een klein deel van hun rantsoen was of als extra toelage werd verstrekt[2][4][5].

**Kortom: het beeld van de Romeinse soldaat die zijn soldij letterlijk in zout ontvangt, is een mythe. Hun loon was geld, niet zout.**

Citations:

---
Fijn. Dan heeft m’n vader mij weer in de zeik genomen. Ik zat onlangs met hem dit topic door te nemen en hij stuurde me een rijtje toe, vanmorgen. Met de tekst dat hij ook dingen gevonden had. Ik heb inderdaad geen check uitgevoerd.

Godver. Wat zal hij lachen als ik dit vertel. |:(

* Parafoonnotulist loopt met rode wangen dit topic uit.
  zondag 25 mei 2025 @ 10:31:54 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217744110
quote:
3s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:10 schreef Parafoonnotulist het volgende:

[..]
Fijn. Dan heeft m’n vader mij weer in de zeik genomen. Ik zat onlangs met hem dit topic door te nemen en hij stuurde me een rijtje toe, vanmorgen. Met de tekst dat hij ook dingen gevonden had. Ik heb inderdaad geen check uitgevoerd.

Godver. Wat zal hij lachen als ik dit vertel. |:(

* Parafoonnotulist loopt met rode wangen dit topic uit.
Neem het je pa niet kwalijk, het is een zeer hardnekkige en langlopende mythe. Mij werd dit 50 jaar geleden al op school verteld. Het is typisch zoiets dat iemand een keer verzint of misbegrijpt en verder verteld, waarna iedereen het na praat.
  zondag 25 mei 2025 @ 10:39:19 #132
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217744210
quote:
2s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:39 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
En doe zelf je werk.

Zoals ik al zei, het slaat het topic dood.
die bronnen kloppen niet of zo? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 25 mei 2025 @ 10:50:44 #133
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217744364
quote:
16s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:39 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
die bronnen kloppen niet of zo? :?
500 voor christus: Meh, dat moet je gewoon weten, niet in de Akademie van Aristoteles leren
Ergens in de middeleeuwen: Als je dingen op kan zoeken in boeken maak je het jezelf wel erg gemakkelijk
1850 Na ja, als je in een kaartenbak met kernwoorden gebruikt in de bibliotheek dingen op kan zoeken, doe je geen echt onderzoek
1994 Het gatver, WebCrawler gebruiken om zaken op het Internet op te zoeken, das veel te gemakkelijk, doe je eigen onderzoek
2025: Wat mij betreft komt er een verbod op AI in dit topic }:|

Ach ja, moderne technologie...
  zondag 25 mei 2025 @ 10:59:04 #134
324553 Parafoonnotulist
pi_217744463
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Neem het je pa niet kwalijk, het is een zeer hardnekkige en langlopende mythe. Mij werd dit 50 jaar geleden al op school verteld. Het is typisch zoiets dat iemand een keer verzint of misbegrijpt en verder verteld, waarna iedereen het na praat.
Nee, doe ik niet. O+ Het is gewoon typisch en een beetje zoals vroeger dat hem geloofde omdat hij het zei met die lichte grijns die ik altijd nét te laat herkende.

Hij had altijd van die feiten.
Van die zinnen die klonken alsof ze in een encyclopedie stonden maar eigenlijk uit zijn mouw rolden, vol overtuiging en een tikje plagerigheid.

Tot ik dat verfrommelde lachje op z’n lippen zag.

En nu zal hij inderdaad lachen.
Waarschijnlijk zeggen dat ik “er weer in ben getuind, zoals met dat verhaal over de giraffe die geen kniepees heeft.”

(Heb ik echt gezegd tijdens m’n spreekbeurt. In groep 7. Met rode wangen tot ver na het middageten.)
pi_217746559
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
500 voor christus: Meh, dat moet je gewoon weten, niet in de Akademie van Aristoteles leren
Ergens in de middeleeuwen: Als je dingen op kan zoeken in boeken maak je het jezelf wel erg gemakkelijk
1850 Na ja, als je in een kaartenbak met kernwoorden gebruikt in de bibliotheek dingen op kan zoeken, doe je geen echt onderzoek
1994 Het gatver, WebCrawler gebruiken om zaken op het Internet op te zoeken, das veel te gemakkelijk, doe je eigen onderzoek
2025: Wat mij betreft komt er een verbod op AI in dit topic }:|

Ach ja, moderne technologie...
Er zijn inmiddels duizenden voorbeelden van hoe AI met verwijzing naar bronnen mis zit. Zoals laatst een holocaustontkenning. AI is geen goede zoekfunctie en al helemaal niet iets waarvan je de antwoorden gewoon kunt knippen en plakken.

Het gaat ook niks sneller dan zelf betrouwbare bronnen zoeken.

Als AI ooit betrouwbaar wordt is het bruikbaar, maar dat zal nog heel wat jaren duren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 25 mei 2025 @ 14:19:41 #136
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217746646
quote:
2s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Dat van soit wist ik.

En enfin ken ik ook. Maar hoe spreek je dat uit? Want ik lees het altijd.

Is het enfin? Of is het anfan?
Als je het tweede zegt klinkt het al weer bijna als afijn. Wat in principe hetzelfde betekent.
pi_217746716
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:19 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Als je het tweede zegt klinkt het al weer bijna als afijn. Wat in principe hetzelfde betekent.
Afijn is dan ook gewoon een verbasterd leenwoord uit het Frans, wat enfin betekent.
https://www.ensie.nl/etymologisch-woordenboek/afijn
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 25 mei 2025 @ 14:33:48 #138
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217746728
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Afijn is dan ook gewoon een verbasterd leenwoord uit het Frans, wat enfin betekent.
https://www.ensie.nl/etymologisch-woordenboek/afijn
Dat heel sterke vermoeden had ik al, maar was even te lui om het op te zoeken. :@
  zondag 25 mei 2025 @ 16:06:56 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217748217
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn inmiddels duizenden voorbeelden van hoe AI met verwijzing naar bronnen mis zit. Zoals laatst een holocaustontkenning. AI is geen goede zoekfunctie en al helemaal niet iets waarvan je de antwoorden gewoon kunt knippen en plakken.

Als AI ooit betrouwbaar wordt is het bruikbaar, maar dat zal nog heel wat jaren duren.
Met zelf zoeken kan je net zo goed fouten maken, zeker als je bronnen zoekt die je standpunt bevestigen.
pi_217748676
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ai is niet volledig betrouwbaar en niet volledig onbetrouwbaar. Net als menselijke intelligentie.
  zondag 25 mei 2025 @ 16:31:30 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217748721
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 16:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ai is niet volledig betrouwbaar en niet volledig onbetrouwbaar. Net als menselijke intelligentie.
En in tegenstelling wordt AI steeds betrouwbaarder, en maakt sociale media duidelijk hoe groot het gebrek aan intelligentie bij mensen is, en hoe veel mensen in complete humbug willen geloven.
pi_217748858
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 16:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En in tegenstelling wordt AI steeds betrouwbaarder, en maakt sociale media duidelijk hoe groot het gebrek aan intelligentie bij mensen is, en hoe veel mensen in complete humbug willen geloven.
Chatgpt schijnt nogal meegaand te zijn (of geweest) met gebruikers die psychische aandoeningen hadden. Suggesties als 'have you tried talking to your food' werden gemaakt. Het heeft, of had valkuilen op diverse vlakken.

Op feitenkennis, het leggen van verbanden en het maken van complexere analysis is het met de tijd die het nodig heeft heer en meester.
  zondag 25 mei 2025 @ 17:06:29 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217749328
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 16:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Chatgpt schijnt nogal meegaand te zijn (of geweest) met gebruikers die psychische aandoeningen hadden. Suggesties als 'have you tried talking to your food' werden gemaakt. Het heeft, of had valkuilen op diverse vlakken.

Op feitenkennis, het leggen van verbanden en het maken van complexere analysis is het met de tijd die het nodig heeft heer en meester.
Zoals je zelf zei
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 16:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
  zondag 25 mei 2025 @ 17:10:40 #144
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217749389
On topic, please?
pi_217751499
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 17:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zoals je zelf zei
[..]

Beide is tot in gradatie waar.
  maandag 26 mei 2025 @ 18:49:07 #146
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_217761161
Dat de ene helft van Buurman en Buurman door Kees Prins wordt ingesproken
Robert Moog died for our synths
pi_217761197
quote:
11s.gif Op maandag 26 mei 2025 18:49 schreef Gehenna het volgende:
Dat de ene helft van Buurman en Buurman door Kees Prins wordt ingesproken
Geh! Goeiesmorges buurman!
  donderdag 29 mei 2025 @ 09:21:54 #148
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217785381
Darn, Ik kom er net achter dat er na
Brazil
en
12 Monkeys
er een derde dystrofie is van Terry Gilliam. The Zero Theorem en die is dan ook nog met Christopher Walz.
Echt, WTF, hoe is dat volledig aan mij voorbij gegaan?

Vanavond kijken,
  donderdag 29 mei 2025 @ 20:44:43 #149
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217791149
De termen “upper case” en “lower case” komen van de fysieke opslag van letters in drukpersen. Hoofdletters werden bewaard in de hogere, of “upper” letterkast, terwijl kleine letters werden bewaard in de lagere, makkelijker toegankelijke letterkast.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 30 mei 2025 @ 00:20:37 #150
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217793905
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 20:44 schreef FlippingCoin het volgende:
De termen “upper case” en “lower case” komen van de fysieke opslag van letters in drukpersen. Hoofdletters werden bewaard in de hogere, of “upper” letterkast, terwijl kleine letters werden bewaard in de lagere, makkelijker toegankelijke letterkast.
Jep, in het Nederlands trouwens, bovenkast en onderkast
:-)
pi_217925227
Dat 'Dorestad' voortleeft in 'Duurstede' en 'Wijk bij Duurstede' de wijk bij Dorestad is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')