abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217306045
Dat de voordeelregel bij voetbal betekent dat de club die een overtreding incasseert er baat bij heeft dat het spel niet wordt onderbroken en er voordeel uithaalt om door te spelen. Bijvoorbeeld omdat ze (ondanks de overtreding) toch weten uit te breken.

Ik dacht altijd dat het betekende dat de club die de overtreding maakte, het voordeel van de twijfel kreeg waardoor de scheid dus laat doorspelen :')
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_217370873
Dat de Telemark-landing in het schansspringen is vernoemd naar de provincie Telemark in Noorwegen. Daarnaast is de hoofdstad van Telemark Skien.
pi_217390935
quote:
10s.gif Op maandag 14 april 2025 20:00 schreef JopieKlaassen het volgende:
Dat de Telemark-landing in het schansspringen is vernoemd naar de provincie Telemark in Noorwegen. Daarnaast is de hoofdstad van Telemark Skien.
De landing is eigenlijk vernoemd naar de manier van skiën die telemark heet, waar je anders dan bij normaal skiën bindingen gebruikt die alleen bij de teen vastzitten. Maar die manier van skiën is inderdaad wel vernoemd naar de provincie Telemark.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217390947
Scuba is een afkorting! Eigenlijk nooit zo over nagedacht en ik heb altijd aangenomen dat het eigenlijk een merknaam is zoals stanleymes. Maar blijkt dus dat Scuba een afkorting is voor Self Contained Underwater Breathing Apparatus!
  donderdag 17 april 2025 @ 08:55:10 #56
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217390990
quote:
10s.gif Op maandag 14 april 2025 20:00 schreef JopieKlaassen het volgende:
Oh geweldig, ik had ik mijn hoofd dat "tele" voor ver stond zoals in "telefoon" en "telegraaf" en zo, en dat "mark" stond voor het doel dat een stuk verder kon liggen dan bij andere landingen _O-
pi_217391667
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 04:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
Was laatst bij een concert van The Corrs. Toen erachter gekomen dat het 3 zussen en 1 broer zijn. (Dacht enkel 2 zusters).

Nu is dat nog tot daar aan toe, maar het viel me op dat hun achternaam Corr is....... ah, vandaar The Corrs.
Hoezo verklaart dat de naam?
pi_217402515
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:41 schreef Anonyappelmous het volgende:

[..]
Hoezo verklaart dat de naam?
De familie Corr. Oftewel, The Corrs.

Als je in Nederland een zingende familie Jansen zou hebben, dan zou de bandnaam De Jansens zijn.
Somebody that I used to know
  vrijdag 18 april 2025 @ 14:14:39 #59
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217402589
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:04 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
De familie Corr. Oftewel, The Corrs.

Als je in Nederland een zingende familie Jansen zou hebben, dan zou de bandnaam De Jansens zijn.
Pointer Sisters, Jackson five, Kelly family, enz.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_217402702
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:14 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Pointer Sisters, Jackson five, Kelly family, enz.
Staple Singers, Bee Gees, Osmonds enz.
  vrijdag 18 april 2025 @ 14:43:09 #61
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217402800
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Crazy horses, whaaaiiiii, whaaaiii.!

Leuk onderwerp voor een nieuw topic.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_217481318
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Partridge family had je ook nog. Maar ik betwijfel of dat echt familie was. Erg veel muzikale hits hebben ze ook nooit gescoord.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217523235
Als PC-Gamer kom ik er nu pas achter dat de 'X' op veel controllers (vooral PlayStation) dus niet is om iets te cancellen of te sluiten..

Verklaart wel waarom ik zo slecht was als ik met vrienden speelde op consoles :')
pi_217523421
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 08:49 schreef DJKoster het volgende:
Als PC-Gamer kom ik er nu pas achter dat de 'X' op veel controllers (vooral PlayStation) dus niet is om iets te cancellen of te sluiten..

Verklaart wel waarom ik zo slecht was als ik met vrienden speelde op consoles :')
Onderstaand een leuke, mogelijk geïnspireerd door de Playstation controller.

x - □ - ○

X - box - 360°
  zaterdag 3 mei 2025 @ 09:21:21 #65
80382 manny
30 is best veel
pi_217523457
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 17:50 schreef 215 het volgende:

[..]
Partridge family had je ook nog. Maar ik betwijfel of dat echt familie was. Erg veel muzikale hits hebben ze ook nooit gescoord.
BZN uiteraard. Er zijn eigenlijk best veel familiebands (en duo's uiteraard nog veel meer: Gert en Hermien, Lucas en Gea, Ike en Tina, enz enz enz)
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_217523574
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 08:49 schreef DJKoster het volgende:

ik heb ook altijd problemen met een playstation controller..

xbox of nintendo gaat dan meestal weer probleemloos
pi_217525859
quote:
19s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 09:21 schreef manny het volgende:
Gert en Hermien
Die zijn gescheiden, ik geloof dat het zand onder de voeten te warm werd.
  zaterdag 3 mei 2025 @ 17:31:50 #68
80382 manny
30 is best veel
pi_217526623
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 15:40 schreef 215 het volgende:

[..]
Die zijn gescheiden, ik geloof dat het zand onder de voeten te warm werd.
Ten tijde van de grote hits waren ze samen toch. Soms traden ze zelfs op met Sandra en Sheila.
  zaterdag 3 mei 2025 @ 17:42:58 #69
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217526717
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:38 schreef BertV het volgende:
Heel slecht, maar dat het volkswagen logo een V boven een W is. _O-

[ afbeelding ]

Ik zie iets of als een afbeelding of als een tekst.
Je weet ook dat het Mcdonalds logo een gele letter M voorstelt?
pindazakje
pi_217527947
Dat de kabelmythe in de hi-fi wereld ontstaan is door eigenzinnige aansluitterminals op oude versterkers.

Een paar versterkers uit de jaren 70 hadden "pin spring terminals" die zich als t ware om een naald-achtige connector vouwden.

Sommige gebruikers stopten hier koperdraad in (het past), wat niet met dit systeem werkte, maar toch wel een output gaf. Zo ontstonden faseverschillen en kreeg je een soort raar "compressor effect". Had je een goede versterker gekocht, klonk het werkelijk slecht. Maar gewone gebruikers zouden er niets mee doen.

De schuld hiervan werd onterecht bij kabels gelegd terwijl het puur een verbindingsissue was.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 03-05-2025 19:20:39 ]
  zaterdag 3 mei 2025 @ 20:35:56 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217528801
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 19:14 schreef Beathoven het volgende:
Dat de kabelmythe in de hi-fi wereld ontstaan is door eigenzinnige aansluitterminals op oude versterkers.

Een paar versterkers uit de jaren 70 hadden "pin spring terminals" die zich als t ware om een naald-achtige connector vouwden.

Sommige gebruikers stopten hier koperdraad in (het past), wat niet met dit systeem werkte, maar toch wel een output gaf. Zo ontstonden faseverschillen en kreeg je een soort raar "compressor effect". Had je een goede versterker gekocht, klonk het werkelijk slecht. Maar gewone gebruikers zouden er niets mee doen.

De schuld hiervan werd onterecht bij kabels gelegd terwijl het puur een verbindingsissue was.
Audiokabels waren in de jaren 80 gouden handel, audiofielen kochten voor kapitalen aan speciale luidsprekerkabel. Verfoeiden mij dat ik gewoon stroomkabel gebruikte.
pi_217530164
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 20:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Audiokabels waren in de jaren 80 gouden handel, audiofielen kochten voor kapitalen aan speciale luidsprekerkabel. Verfoeiden mij dat ik gewoon stroomkabel gebruikte.
De simpelste stroomkabels zonder aarde (anders hangt die ader er maar wat bij) zijn inderdaad prima en in de kern nog steeds gewoon 'de' audiokabel.

Ik moet wel zeggen dat een wat beter aangeklede audiokabel tegenwoordig gewoon optisch wat beter staat. Want ze besteden nu ook wat meer aan het design van de achterkant van zo'n luidspreker. Maar juist omdat het maar een simpele stroomkabel in de kern is, betaal ik er niet meer voor dan wat ik de aankleding waard vind en hoe stevig de pluggen erop zitten. Heb een setje voor 15 euro oid. Sommigen betalen duizenden euro's. Waanzin :)

Met wat ik hierboven schetste was meer het punt dat men claimt dat er geluidsverschil tussen kabels is. En dat dit gegrond ergens wegkwam bij hoe zo'n terminal werkte en werkelijk klotegeluid voortbracht bij één type aansluting, maar dat perfect deed bij de ander. Later werden het wat gebruiksvriendelijkere en vergeeflijke aansluitingen. Maar die kabelmythe was ermee geboren. Historisch raakvlak met een echokamer in de huidige tijd, waarin dat probleem allang niet meer speelt.

En in dit genoemde geval was dat meer dat gemonteerde naaldconnectors op de stroomdraad voor een paar type versterkers een must waren en je niet ver kwam met alleen de kale kabel. Die je kaal op zo'n 95% van de versterkers wel direct kon toepassen.

Hier dus geen kale koperdraad tussenstoppen :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 03-05-2025 22:57:22 ]
pi_217533275
Je hebt van die deksels waar een profiel in zit dat een klik-klakgeluid maakt als je het indrukt en weer loslaat, zoals in onderstaande afbeelding:

Laatst kwam ik er pas achter dat dat profiel er niet in zit ter decoratie of om het deksel sterker te maken. Het is bedoeld om te testen of de pot al open geweest is. Omdat de inhoud van de pot kokend heet is als de pot gevuld wordt, krimpt de lucht in de pot bij het afkoelen, wat een onderdruk geeft in de pot ten opzichte van de buitenlucht. Daardoor wordt het profiel naar binnen gedrukt en maakt het deksel dan ook geen geluid als je er op drukt. Zodra de pot open is geweest, zijn luchtdruk in en buiten de pot in balans en staat het profiel naar buiten. Dan maakt het deksel wel het klik-klakgeluid.
pi_217533433
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 11:44 schreef lyolyrc het volgende:
Je hebt van die deksels waar een profiel in zit dat een klik-klakgeluid maakt als je het indrukt en weer loslaat, zoals in onderstaande afbeelding:
[ afbeelding ]

Laatst kwam ik er pas achter dat dat profiel er niet in zit ter decoratie of om het deksel sterker te maken. Het is bedoeld om te testen of de pot al open geweest is. Omdat de inhoud van de pot kokend heet is als de pot gevuld wordt, krimpt de lucht in de pot bij het afkoelen, wat een onderdruk geeft in de pot ten opzichte van de buitenlucht. Daardoor wordt het profiel naar binnen gedrukt en maakt het deksel dan ook geen geluid als je er op drukt. Zodra de pot open is geweest, zijn luchtdruk in en buiten de pot in balans en staat het profiel naar buiten. Dan maakt het deksel wel het klik-klakgeluid.
Je verhaal klopt wel maar ik denk dat de echte reden is dat de buitenluchtdruk kan variëren en dat het deksel dan iets kan meegeven om dat verschil te op te heffen. Bovendien houd een beetje onderdruk in de pot de zaak ook beter luchtdicht doordat deksel beter tegen het glas wordt aangedrukt.
  woensdag 7 mei 2025 @ 20:18:08 #75
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_217569540
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 12:09 schreef 215 het volgende:

[..]
Je verhaal klopt wel maar ik denk dat de echte reden is dat de buitenluchtdruk kan variëren en dat het deksel dan iets kan meegeven om dat verschil te op te heffen. Bovendien houd een beetje onderdruk in de pot de zaak ook beter luchtdicht doordat deksel beter tegen het glas wordt aangedrukt.
Het klopt wat hij zegt:

quote:
What is a Button Lid?

A button lid is a metal canning closure with a raised button center that helps provide tamper evidence and product freshness (see image below). When your jar with its button lid is secured and sealed using proper canning methods, the air is driven from the jar and a vacuum is formed inside. This negative pressure inside the container causes the button on the lid to be pulled down. The suppressed button will remain down until the container is opened or the pressure inside the container is no longer negative, at which point the button is released. This provides a first-time user of the product a clear indication of if the product is still good or if it has been spoiled or tampered with.
https://www.containerandpackaging.com/resources/Button_Lids_blog

Weckpotten (uitgevonden in de 18e eeuw) hebben een soortgelijke veiligheid.

Wanneer je de beugel (van een nieuwe gevulde pot) losmaakt moet het deksel door het vacuum nog steeds vast blijven op de pot, pas wanneer je aan het lipje van de rubber ring trekt laat je lucht in de pot en komt het deksel los.

Deksels zonder drukknop worden soms gebruikt, maar enkel voor voedsel waarin gevaarlijke bacteriën zich niet kunnen vermenigvuldigen (voedsel dat te weinig water bevat, te zuur is, of bvb een hoge concentratie suiker of zout bevat.).
are we infinite or am I alone
pi_217570113
quote:

[..]
BZN uiteraard. Er zijn eigenlijk best veel familiebands (en duo's uiteraard nog veel meer: Gert en Hermien, Lucas en Gea, Ike en Tina, enz enz enz)
Band Zonder Naam, voor wie het nog niet wist.
pi_217570473
Ondertussen weet ik het al jááren, maar dacht er vandaag ineens aan toen ik overdag de straatverlichting aan zag staan.

Ik dacht als kind dat de straatverlichting handmatig aangezet werd, door de gene die op de hoek van de straat woont. (Ook omdat de staat verlichting bij mij in de straat op (net) een ander moment aan ging als de zijstraat. Ik dacht dus dat de ene bij de ander afkeek wanneer de lampen aan moesten.
pi_217570650
quote:

[..]
Ik vond de muzak van BZN altijd veel te cheesy, als we 'The Bastard' overslaan.

Maar als we het over duo's hebben. De gebroeders Tol van BZN hebben nog een internationaal hitje gehad met het instrumentale Sedalia.

Bekijk deze YouTube-video

Stond ook op menig Synthesizer compilatie CD
  woensdag 7 mei 2025 @ 22:29:41 #79
80382 manny
30 is best veel
pi_217571035
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 21:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vond de muzak van BZN altijd veel te cheesy, als we 'The Bastard' overslaan.

Maar als we het over duo's hebben. De gebroeders Tol van BZN hebben nog een internationaal hitje gehad met het instrumentale Sedalia.

Bekijk deze YouTube-video

Stond ook op menig Synthesizer compilatie CD
Leuke info!
  donderdag 8 mei 2025 @ 00:10:53 #80
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217571844
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 08:48 schreef knoopie het volgende:
Scuba is een afkorting! Eigenlijk nooit zo over nagedacht en ik heb altijd aangenomen dat het eigenlijk een merknaam is zoals stanleymes. Maar blijkt dus dat Scuba een afkorting is voor Self Contained Underwater Breathing Apparatus!
Eigenlijk een acroniem. Maar wist ook niet dat het Contained Underwater Breathing Apparatus was. Leuk feitje :)
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  donderdag 8 mei 2025 @ 00:17:37 #81
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217571855
Aanstekers zijn eerder uitgevonden dan lucifers.

De oude Romeinen lieten een stuk brood in hun wijn vallen voor een goede gezondheid - letterlijk een 'toast', dus.

Een koksmuts heeft 100 plooien. Blijkbaar staat dit voor de 100 manieren waarop je een ei kunt bereiden. Vraag me af of Gordon Ramsay dat weet

[ Bericht 43% gewijzigd door Moeraskat op 08-05-2025 00:25:05 ]
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
pi_217571913
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 00:17 schreef Moeraskat het volgende:
Aanstekers zijn eerder uitgevonden dan lucifers.

De oude Romeinen lieten een stuk brood in hun wijn vallen voor een goede gezondheid - letterlijk een 'toast', dus.

Een koksmuts heeft 100 plooien. Blijkbaar staat dit voor de 100 manieren waarop je een ei kunt bereiden. Vraag me af of Gordon Ramsay dat weet
Waar dacht je dan dat het vuursteentje in je aansteker vandaan kwam _O-
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  donderdag 8 mei 2025 @ 07:29:29 #83
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572211
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 01:14 schreef Soury het volgende:

[..]
Waar dacht je dan dat het vuursteentje in je aansteker vandaan kwam _O-
Het ging me over het plastic, grapjas.
  donderdag 8 mei 2025 @ 07:37:45 #84
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572258
Enkele jaren geleden kwam ik er achter dat bananen bessen zijn. Ik heb daar toen uitgebreid naar zitten googelen want ik kon het niet ‘accepteren’. Maar als je er bij stil staat is het ook wel logisch. Nooit over nagedacht.

:D
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:04:00 #85
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572350
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:37 schreef Moeraskat het volgende:
Enkele jaren geleden kwam ik er achter dat bananen bessen zijn. Ik heb daar toen uitgebreid naar zitten googelen want ik kon het niet ‘accepteren’. Maar als je er bij stil staat is het ook wel logisch. Nooit over nagedacht.

:D
Aardbeien zijn wederom geen bessen, maar tomaten weer wel
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:06:04 #86
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572358
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Aardbeien zijn wederom geen bessen, maar tomaten weer wel
:Y
Grappig wel. Sta je nooit echt bij stil.
pi_217572376
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:06 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
We delen groente en fruit in op de manier hoe we het gebruiken. Niet op wat het werkelijk is.
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:09:05 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572383
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:06 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Maar goed, die hele indeling is natuurlijk nogal kunstmatig. Ik hou mij aan de indeling van Bonaventure Pencroff, die de natuur indeelde in eetbaar en niet eetbaar
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:12:39 #89
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572409
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
We delen groente en fruit in op de manier hoe we het gebruiken. Niet op wat het werkelijk is.
Precies. Dat is de oorzaak waarschijnlijk ja.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar goed, die hele indeling is natuurlijk nogal kunstmatig. Ik hou mij aan de indeling van Bonaventure Pencroff, die de natuur indeelde in eetbaar en niet eetbaar
Hoe breng je dat in de praktijk dan?
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:16:38 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572438
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:12 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Hoe breng je dat in de praktijk dan?
Het was een grapje. Bonaventure Pencroff is een romanfiguur uit "Het geheimzinnige Eiland" van Jules Verne die deze indeling hanteerde.
pi_217572484
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 00:10 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Eigenlijk een acroniem. Maar wist ook niet dat het Contained Underwater Breathing Apparatus was. Leuk feitje :)
En zo heb ik ook vandaag weer wat geleerd, en even gegoogled wat eigenlijk het verschil tussen een afkorting en een acroniem is.
pi_217572486
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
"Kennis is weten dat een tomaat tot fruit behoort; wijsheid is weten dat het niet in een fruitsalade hoort."
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:24:55 #93
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572507
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het was een grapje. Bonaventure Pencroff is een romanfiguur uit "Het geheimzinnige Eiland" van Jules Verne die deze indeling hanteerde.
Sorry ik ben nog in een serieuze bui.
Ik ‘ken’ hem inderdaad. Was iets met een schipbreuk en een aap.
Maar meer heb ik niet onthouden. :X
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:26:24 #94
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217572515
quote:
12s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:22 schreef knoopie het volgende:

[..]
En zo heb ik ook vandaag weer wat geleerd, en even gegoogled wat eigenlijk het verschil tussen een afkorting en een acroniem is.
Ah! Dan gaat er vast een wereld voor je open? :9

Er zijn er stiekem heel veel. Waar je mogelijk niet bij stil staat. En in de OP staat het ook fout :@ maar niemand past het aan.
pi_217572595
Ik ben heel vaak in Duitsland geweest, maar kwam er onlangs pas achter wat je krijgt als je in Duitsland een Krefelder bier bestelt: bier gemengd met cola :{
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:15:51 #96
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572858
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:23 schreef Farenji het volgende:

[..]
"Kennis is weten dat een tomaat tot fruit behoort; wijsheid is weten dat het niet in een fruitsalade hoort."
True, maar het maakt wel heerlijke Sorbet.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:21:48 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217572899
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:35 schreef Farenji het volgende:
Ik ben heel vaak in Duitsland geweest, maar kwam er onlangs pas achter wat je krijgt als je in Duitsland een Krefelder bier bestelt: bier gemengd met cola :{
Altbier, niet te verwarren met het in Nederland vrijwel geheel verdwenen Oud Bruin, erg lekker en in de Omgeving Düsseldorf het standaardbier. Het ligt aan de regio of het met Cola of met Maltzbier is.
pi_217572961
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Altbier, niet te verwarren met het in Nederland vrijwel geheel verdwenen Oud Bruin, erg lekker en in de Omgeving Düsseldorf het standaardbier. Het ligt aan de regio of het met Cola of met Maltzbier is.
Ik dronk het van de week in Haselünne, Emsland, en het was normaal bier vermengd met cola. Het stond op de kaart overigens gewoon tussen de tapbiertjes dus dan verwacht je niet zo'n rare cocktail.

Van malzbier heb ik als kind vele liters weggedronken tijdens vakanties. Toen ik dat veel later nog eens dronk schrok ik er van hoe ontzettend mierzoet het was.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:17 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217573052
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:33 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik dronk het van de week in Haselünne, Emsland, en het was normaal bier vermengd met cola. Het stond op de kaart overigens gewoon tussen de tapbiertjes dus dan verwacht je niet zo'n rare cocktail.
Je bedoeld Pils? Pils en Cola is Diesel, Mazout, Dreckisches, Moorwasser of Schweinebier
Weizen met Cola wordt in Beieren ook wel Neger genoemd, Weizen met 7-up is een Russe of een Weissrusse.

pi_217573070
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je bedoeld Pils? Pils en Cola is Diesel, Mazout, Dreckisches, Moorwasser of Schweinebier
Weizen met Cola wordt in Beieren ook wel Neger genoemd, Weizen met 7-up is een Russe of een Weissrusse.

[ afbeelding ]
Bizar dat veel brouwerijen aan de ene kant nog steeds volgens het strenge Reinheitsgebot brouwen (al is dat niet meer verplicht) maar aan de andere kant wel gewoon cola door hun bier pleuren.
  donderdag 8 mei 2025 @ 11:16:21 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217573923
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:48 schreef Farenji het volgende:

[..]
Bizar dat veel brouwerijen aan de ene kant nog steeds volgens het strenge Reinheitsgebot brouwen (al is dat niet meer verplicht) maar aan de andere kant wel gewoon cola door hun bier pleuren.
Ik zit op het moment in Frankrijk. Speciaalbieren zijn hier een snel groeiende trend. Drink al een anderhalve week Belgische en Franse bieren. Een welkome afwisseling op het Duitse aanbod thuis
pi_217599194
Dat de familienaam Caesar door de Romeinen in oud latijn werd uitgesproken als Kaisar.

Dat dit Kaiser werd voor de Duitsers en ons versie Keizer en dat Czar (Tsaar) dezelfde afkomst kent en als woord de Byzantijnse weg bewandelde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')