https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerkquote:'Jongen in 's-Gravendeel raakt negen vingers kwijt door vuurwerk'
Op de Vlasakker in 's-Gravendeel is vanmiddag een jongen ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Volgens ooggetuigen is het slachtoffer ongeveer 17 jaar en heeft hij negen vingers verloren.
De politie kent die verhalen, maar kan ze niet bevestigen. De traumahelikopter landde in 's-Gravendeel om eerste hulp te verlenen. Het toestel heeft de jongen daarna naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.
Agenten waren in het dorpje in de Hoeksche Waard bezig met het afhandelen van een klein brandje. Iemand sprak ze aan en vertelde van het gewonde slachtoffer.
Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
Werelds dit. Goede onderbouwde post wat goed laat zien dat het complete bullshit is wat de media, wat huilvrouwtjes uit grote steden en zo'n eeuwig jankende oogdokter met politieke voorkeur allemaal bezigt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:10 schreef tja77 het volgende: [..] Nee, en jij ook niet maar laten we meegaan met de mensen die het kunnen weten. https://www.omroepwest.nl(...)rsbare-jaarwisseling [..] https://www.gelderlander.(...)n-de-buurt~a134f809/ [..] [..] Ook andere hulpdiensten spreken over een drukke maar beheersbare situatie. https://www.rtvnoord.nl/a(...)ruk-maar-beheersbaar https://bol-an.nl/drukke-(...)gooi-en-vechtstreek/ https://www.denhaagfm.nl/(...)beheersbaar-verlopen [..] https://zogouds.nl/nieuws(...)rsbare-jaarwisseling https://ckzvandaag.nl/202(...)uk-maar-beheersbaar/ https://www.bd.nl/home/ex(...)F%2Fwww.google.nl%2F [..] [..] Ook hier weer meer slachtoffers door drank dan door vuurwerk (wat ook nog een deel illegaal vuurwerk is). Geen idee wat voor werk jij doet of wellicht geniet je al van je pensioen. Maar in vrijwel elke sector heb je het wel eens druk toch?
Politie is idd overal nodig omdat ze de raddraaiers dus niet van straat plukken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:58 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik irriteer mij enorm aan mensen die stellen dat illegaal vuurwerk kopen prima is, en vervolgens gaan roepen dat de politie niets doet. Hulpdiensten hebben hun klauwen meer dan vol en kunnen weinig arrestaties verrichten omdat ze de hele avond overal nodig zijn. Maar tokkies snappen sowieso niet wat de politie doet en gaan dan makkelijk onzin schreeuwen.
Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Een paar quotes over het feit dat men opgelucht ademhaalt dat het allemaal gelukkig meeviel haalt de claim vanuit de zorgsector onderuit dat ze al jaren vragen om een algeheel verbod? En nogmaals: je bent niet in de positie om te bepalen of dat de zorgverleners gelijk hebben of niet, dus die act mag je van mij wel laten varen. Daar neem ik je echt geen seconde in serieus.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:10 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, en jij ook niet maar laten we meegaan met de mensen die het kunnen weten.
https://www.omroepwest.nl(...)rsbare-jaarwisseling
[..]
https://www.gelderlander.(...)n-de-buurt~a134f809/
[..]
[..]
Ook andere hulpdiensten spreken over een drukke maar beheersbare situatie.
https://www.rtvnoord.nl/a(...)ruk-maar-beheersbaar
https://bol-an.nl/drukke-(...)gooi-en-vechtstreek/
https://www.denhaagfm.nl/(...)beheersbaar-verlopen
[..]
https://zogouds.nl/nieuws(...)rsbare-jaarwisseling
https://ckzvandaag.nl/202(...)uk-maar-beheersbaar/
https://www.bd.nl/home/ex(...)F%2Fwww.google.nl%2F
[..]
[..]
Ook hier weer meer slachtoffers door drank dan door vuurwerk (wat ook nog een deel illegaal vuurwerk is).
Geen idee wat voor werk jij doet of wellicht geniet je al van je pensioen. Maar in vrijwel elke sector heb je het wel eens druk toch?
Iedereen weet dat alcohol en drugs met afstand het grootste probleem zijn met oudjaar. Dat is de discussie niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Werelds dit. Goede onderbouwde post wat goed laat zien dat het complete bullshit is wat de media, wat huilvrouwtjes uit grote steden en zo'n eeuwig jankende oogdokter met politieke voorkeur allemaal bezigt.
Als je dus druk van de SEH wil afhalen moet je dus alcohol verbieden volgens de verbodsfetisjisten.
Succes he.
Waarom dan het gejank over vuurwerk als het dus maar een fractie is?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Iedereen weet dat alcohol en drugs met afstand het grootste probleem zijn met oudjaar. Dat is de discussie niet.
Ah ja, nu de quotes in jouw nadeel spreken ben ik niet in een positie om te bepalen of die zorgverleners gelijk hebben of niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Een paar quotes over het feit dat men opgelucht ademhaalt dat het allemaal gelukkig meeviel haalt de claim vanuit de zorgsector onderuit dat ze al jaren vragen om een algeheel verbod? En nogmaals: je bent niet in de positie om te bepalen of dat de zorgverleners gelijk hebben of niet, dus die act mag je van mij wel laten varen. Daar neem ik je echt geen seconde in serieus.
Omdat er een 3-4 tal users in dit topic zitten die NIKS hebben met vuurwerk en alles erbij betrekken om hun standpunt kracht bij te zetten. Dan is alle andere problematiek van ondergeschikt belang en zijn harde cijfers ondergeschikt aan onderbuikgevoel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom dan het gejank over vuurwerk als het dus maar een fractie is?
Dat men opgelucht is vanwege een rustige oudjaarsnacht? Daarmee is de oproep vanuit de hulpverleners en burgemeesters magische wijs ongedaan gemaakt?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah ja, nu de quotes in jouw nadeel spreken ben ik niet in een positie om te bepalen of die zorgverleners gelijk hebben of niet.
Wat ik wil zeggen? Niks, de linkjes en quotes spreken voor zich toch?
Oh ja natuurlijk, nu moeten we juist niet teveel gewicht hangen aan wat hulpverleners zeggen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Een paar quotes over het feit dat men opgelucht ademhaalt dat het allemaal gelukkig meeviel haalt de claim vanuit de zorgsector onderuit dat ze al jaren vragen om een algeheel verbod? En nogmaals: je bent niet in de positie om te bepalen of dat de zorgverleners gelijk hebben of niet, dus die act mag je van mij wel laten varen. Daar neem ik je echt geen seconde in serieus.
En dus is het volkomen logisch dat jij al 5 topics krijst dat een vuurwerkverbod het enige logische is om te doen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Iedereen weet dat alcohol en drugs met afstand het grootste probleem zijn met oudjaar. Dat is de discussie niet.
Waar stel ik dat? Houd eens op met woorden in mijn mond te leggen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat men opgelucht is vanwege een rustige oudjaarsnacht? Daarmee is de oproep vanuit de hulpverleners en burgemeesters magische wijs ongedaan gemaakt?
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:33 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waar stel ik dat? Houd eens op met woorden in mijn mond te leggen.
Dat de drukte met oud op nieuw op heel veel plaatsen te vergelijken was met een doorsnee uitgangsnacht, en dat alcohol voor meer slachtoffers in ziekenhuizen heeft gezorgd dan vuurwerk. Druk doch beheersbaar.
Dat zijn de dingen die je letterlijk uit die linkjes kunt halen.
Met andere woorden, als je ECHT begaan bent met de zorg zul je iets moeten verzinnen dat invloed heeft op het gehele jaar, want naar eigen zeggen was deze jaarwisseling, druk maar goed te behappen.
enquote:"Het vraagt veel maatschappelijke inzet om de jaarwisseling in goede banen te leiden. En dat lukt allang niet meer."
Burgermeester van Tiel is dat.quote:Op de vraag hoe hij kijkt naar een algeheel vuurwerkverbod is hij dan ook duidelijk: "Dat moet er zo snel mogelijk komen."
Je kunt met een paar quotes en linkjes wel een beeld neerzetten, maar het kan andersom net zo natuurlijk.quote:Politie spreekt van 'rumoerige' jaarwisseling met 'heftige incidenten': zeker 200 aanhoudingen
quote:Alleen een landelijk vuurwerkverbod helpt om rellen, schade en gewonde agenten tijdens de jaarwisseling enigszins te voorkomen. Dat zegt Frank Paauw, korpschef van Amsterdam en landelijk verantwoordelijk voor het voorkomen van geweld tegen de politie.
"De incidenten die we tegenkomen hebben altijd te maken met het afsteken van vuurwerk", zegt Paauw. "Het creëert een sfeer van wetteloosheid." Het optreden van agenten wordt bemoeilijkt doordat zij niet kunnen zien of er sprake is van legaal of illegaal vuurwerk.
"We zijn toe aan een kentering", zegt Paauw, die een oproep doet aan de politiek. "We krijgen altijd heel veel sympathie na de jaarwisseling en er wordt veel schande van gesproken, maar dan houdt het op. Een vuurwerkverbod zal écht helpen."
quote:Reden voor de Amsterdamse driehoek - de burgemeester, de hoofdofficier van justitie, en de chef van de Amsterdamse politie - om te pleiten voor een landelijk vuurwerkverbod. "De driehoek vindt het onverantwoord en onhoudbaar om nog langer te wachten met een landelijk vuurwerkverbod", staat in hetzelfde eerder genoemde persbericht. "Het uitblijven van een landelijk verbod op consumentenvuurwerk is niet meer uit te leggen aan de nood- en hulpdiensten en de driehoek roept het kabinet dan ook op hier met spoed werk van te maken."
Minister van Weelquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:44 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
en
[..]
Burgermeester van Tiel is dat.
Daar kun je dan Dijksma, Halsema en nog een aantal aan toevoegen.
Kop van het NRC gisteren
[..]
Je kunt met een paar quotes en linkjes wel een beeld neerzetten, maar het kan andersom net zo natuurlijk.
Ja, dat dit kabinet niet meewerkt is duidelijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Minister van Weel
https://www.leidschdagbla(...)les-op/31887594.html
Huh, watquote:,,Jack was super voorzichtig als het over vuurwerk ging”, benadrukt zijn moeder. ,,En niet alleen dat: hij wist er alles van. En ja, je zou kunnen zeggen dat we hem geen vuurwerk hadden mogen laten kopen. Maar nogmaals: als we het hem hadden verboden, had hij het toch gekocht. Het was zijn passie.”
Clown van de bende
,,Weet je wat mij boos maakt? Dat illegaal vuurwerk elk jaar vanuit het buitenland wordt gekocht en almaar zwaarder wordt. Dát is gevaarlijk. En wat me al helemaal kwaad maakt, is dat volwassenen dat spul verkopen aan kinderen.”
Die komen niet voor kinderen die vuurwerk afsteken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:52 schreef halfway het volgende:
Boa gisteren, als ik er 1 bekeur krijg ik 50 jongeren in mijn nek.
Dan roep je de ME op ongeschikte kut!
En dan nog eentje van de politiebonden. Ik krijg de bingokaart wel vol, zeg.quote:Politiebonden pleiten voor landelijk vuurwerkverbod
De politiebonden spreken zich opnieuw krachtig uit voor een landelijk vuurwerkverbod. Dit standpunt heeft alles te maken met de werkomstandigheden van hulpverleners in de aanloop naar Nieuwjaar en tijdens de jaarwisseling. Politiemensen en hun collega’s van ambulance en brandweer komen door de onverantwoorde omgang met vuurwerk in gevaarlijke en schadelijke situaties terecht. Bovendien kan de politie het huidige versnipperde vuurwerkbeleid in de praktijk niet handhaven. Zeker niet met de huidige capaciteitsproblemen binnen de politie.
Dat laat vooral zien dat je het werk van de politie op zo'n avond niet begrijpt, maar er wel een ongefundeerde mening over hebt. Daarnaast is halt een kwestie voor het OM, niet de politie.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Politie is idd overal nodig omdat ze de raddraaiers dus niet van straat plukken.
Als de politie het druk heeft, ga ik er ook vanuit dat de tijdelijke cellen vol zitten. Dat ze een soort taxidienst zijn van de straat naar een nachtje brommen.
Maar niks van dat. Hoeveel jongeren mochten er naar halt vanwege vuurwerk afsteken buiten de tijden?
Tja, wat weet iemand er nou van die daar van dichtbij bij betrokken is... Nee, die gozer die roept dat de politie niets doet, die weet het!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Welke onwaarheden? Ik post tal van linkjes met harde cijfers maar die passen niet in jouw straatje?
Vinkje bij de brandweer.quote:"Ik denk dat we de traditie moeten gaan ombuigen", reageert Tijs van Lieshout, commandant van de brandweer in Amsterdam en voorzitter van Brandweer Nederland. "Ik denk dat dit een traject is van de lange adem, gewoon volhouden. Langzaam moeten we de samenleving laten wennen aan dat vuurwerk er niet meer bij hoort."
Ja, wij van wc eend, adviseren wc eend.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, dat dit kabinet niet meewerkt is duidelijk.Dat zegt precies niks over de vraag vanuit de hulpdiensten, justitie, politie, burgemeesters, brandweer, artsen etc etc
Ja, wat weten die gasten er nou van, toch?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:55 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ja, wij van wc eend, adviseren wc eend.
Natuurlijk pleiten de mensen die extra werk moeten verzetten voor maatregelen zodat ze minder werk hoeven te verzetten. De vraag is alleen in hoeverre je dat krijgt door een verbod op consumentenvuurwerk.
Maar goed dat het land wordt gerund door ministers die de situatie van bovenaf bekijken.
HET ZIJN GEWOON ALLEMAAL LUIE FLIKKERSquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:55 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ja, wij van wc eend, adviseren wc eend.
Natuurlijk pleiten de mensen die extra werk moeten verzetten voor maatregelen zodat ze minder werk hoeven te verzetten.
Ah, nu weten ze het wel!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, wat weten die gasten er nou van, toch?
Niks ervan, David. Luie joekel. Je hebt gewoon geen zin om te werreke!quote:Voorzitter SEH-artsen pleit opnieuw voor vuurwerkverbod na onrustige jaarwisseling
Het was een oud en nieuw als vanouds met veel slachtoffers door zowel vuurwerk als alcohol. Dat zegt David Baden, SEH-arts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp-Artsen zondag tegen Hart van Nederland. Hij pleit daarom voor een landelijk vuurwerkverbod. "Laten we voor een feestje gaan en niet voor een veldslag."
"Vuurwerk is het meest in het oog springende, waarbij ik ook echt wel hoop dat we een mentaliteitsverandering kunnen gaan maken met zijn allen waarbij we het gewoon weer tot een feest kunnen maken en waarbij een vuurwerkverbod misschien toch wel noodzakelijk is om mensen dat ook duidelijk te maken."
Dat zijn jouw woorden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
HET ZIJN GEWOON ALLEMAAL LUIE FLIKKERS
Een minister zit daar met een reden natuurlijk, daar zijn jij en ik mede voor verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, wat weten die gasten er nou van, toch?
Dat maak jij ervan. Dat geeft niet en het mag ook, maar dat doe je omdat je blijkbaar zelf een liefhebber bent. Nogmaals van mij hoeft het niet te worden afgeschaft, maar je hoeft je echt niet in allerlei bochten te wringen om het te behouden met allerlei valse beweringen en scheve conclusies. Als je ook maar enigszins ooit betrokken bent geweest bij bijvoorbeeld de centrales van de hulpdiensten, dan weet je dat mensen van de zijlijn soms geen idee hebben hoe het allemaal werkt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah, nu weten ze het wel!
Op het moment dat ik quotes en linkjes plaatsmet harde cijfers waaruit blijkt dat vuurwerk NIET het probleem is, dan zegt het natuurlijk niks.
Wel gevat ook 'vuurwerk is het meest in het oog springende...'.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Niks ervan, David. Luie joekel. Je hebt gewoon geen zin om te werreke!
Nee, dat is heel erg van belang, hij moet gewoon zeggen wat wat het volk wil!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:01 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een minister zit daar met een reden natuurlijk, daar zijn jij en ik mede voor verantwoordelijk.
Het is simpelweg niet te handhaven omdat je geen onderscheid kan maken tussen legaal en illegaal en je het ook nog eens in de steden die een verbod hadden overal legaal kan krijgen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:04 schreef Mammietje het volgende:
Volgens mij zijn die fonteintjes om 0.00 uur het probleem niet.
Het probleem ligt buiten dat tijdstip en buiten het legale vuurwerk. Dus dán wanneer al het vuurwerk illegaal is. Hoe werkt dat verbod tot nu toe? Wat zijn de resultaten van de handhaving van die regel? Dán wannneer het om kleine groepjes gaat?
Als het handhaven dan kennelijk al niet mogelijk is, hoe willen ze dat dan doen in een nacht met de grote groepen?
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:04 schreef Mammietje het volgende:
Volgens mij zijn die fonteintjes om 0.00 uur het probleem niet.
Het probleem ligt buiten dat tijdstip en buiten het legale vuurwerk. Dus dán wanneer al het vuurwerk illegaal is. Hoe werkt dat verbod tot nu toe? Wat zijn de resultaten van de handhaving van die regel? Dán wannneer het om kleine groepjes gaat?
Als het handhaven dan kennelijk al niet mogelijk is, hoe willen ze dat dan doen in een nacht met de grote groepen?
Woordvoerder van de politie die aangeeft waarom een vuurwerkverbod het werk van politiemensen in de nieuwjaarsnacht vele malen makkelijker kan maken. Men vraagt om een omslag.quote:"De incidenten die we tegenkomen hebben altijd te maken met het afsteken van vuurwerk", zegt Paauw. "Het creëert een sfeer van wetteloosheid." Het optreden van agenten wordt bemoeilijkt doordat zij niet kunnen zien of er sprake is van legaal of illegaal vuurwerk."
Dingen in perspectief zien heeft niks met in bochten wringen te maken. Ik ben een vuurwerkafsteker (mede ook vanwege m’n zoon) en met mij velen. En ik (en de vele liefhebbers) zijn NIET verantwoordelijk voor een hoop ellende die plaats vinden gedurende oud op nieuw.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:04 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Dat geeft niet en het mag ook, maar dat doe je omdat je blijkbaar zelf een liefhebber bent. Nogmaals van mij hoeft het niet te worden afgeschaft, maar je hoeft je echt niet in allerlei bochten te wringen om het te behouden met allerlei valse beweringen en scheve conclusies. Als je ook maar enigszins ooit betrokken bent geweest bij bijvoorbeeld de centrales van de hulpdiensten, dan weet je dat mensen van de zijlijn soms geen idee hebben hoe het allemaal werkt.
Je kunt ook niet gaan roepen dat ze niets doen, omdat er geen mensen naar halt zijn gegaan of dat de cellen niet vol zaten en dan later gaan beweren dat al het vuurwerk geen invloed heeft op de werkzaamheden van politie en andere hulpdiensten. Het zal vast in sommige gemeentes wat rustiger zijn geweest, maar in de steden is december een ongelooflijke chaosmaand, waar jij lekker gaat feesten en dan makkelijk gaat zeuren over de politie, terwijl zij hun leven wagen voor jou en andere burgers.
De gedachte dat je zelf mede verantwoordelijk bent als ouders zijnde is natuurlijk ook een heel lastige om te maken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
De moeder is druk bezig met interviews geven... Blijkbaar is ze een Vlaamse.
Antwerpse Renate (49) verliest zoon (14) bij vuurwerkongeluk op oudejaar: “Jack heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen”
De 14-jarige Jack die op oudejaarsavond in Rotterdam het leven liet tijdens het afsteken van vuurwerk, was het jongste kind van de Antwerpse Renate Degryse (49). “Ik vertrouwde Jack blindelings met vuurwerk, want vuurwerk was zijn passie en hij kende er alles van”, zegt ze, gebroken. “Maar wie verkoopt er nu slecht in elkaar gestoken vuurwerk aan kinderen?” De rest achter paywall
https://www.hln.be/binnen(...)-te-rennen~ab5e4570/
Ik heb het idee dat deze moeder vooral bezig is anderen de schuld te geven.
En hoe zit dat dan op zeg bijvoorbeeld 15 december? Als je de hele avond harde explosies hoort?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is simpelweg niet te handhaven omdat je geen onderscheid kan maken tussen legaal en illegaal en je het ook nog eens in de steden die een verbod hadden overal legaal kan krijgen.
Beetje alsof je alcohol gaat verbieden en de slijterijen en supermarkten de verkoop wel mogen voortzetten.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:13 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar die 100.000 dingen zijn NIET het legale vuurwerk.
quote:"De incidenten die we tegenkomen hebben altijd te maken met het afsteken van vuurwerk", zegt Paauw.
Als het in de kraam te pas komt ja, anders is het "niet namens mij" gezeik weer niet van de lucht...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:06 schreef Vis1980 het volgende:
Nee, dat is heel erg van belang, hij moet gewoon zeggen wat wat het volk wil!
Als ze buiten de uren van de jaarwisseling er vol op in zouden zetten, zouden ze een punt hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Woordvoerder van de politie die aangeeft waarom een vuurwerkverbod het werk van politiemensen in de nieuwjaarsnacht vele malen makkelijker kan maken. Men vraagt om een omslag.
Tijdens de 2 jaarwisselingen gedurende Corona was ook al het vuurwerk illegaal. De vlieger “er is geen onderscheid te maken” gaat dus simpelweg niet op. Er waren toen ook nog lockdowns en nog steeds liep het uit de hand.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is simpelweg niet te handhaven omdat je geen onderscheid kan maken tussen legaal en illegaal en je het ook nog eens in de steden die een verbod hadden overal legaal kan krijgen.
Beetje alsof je alcohol gaat verbieden en de slijterijen en supermarkten de verkoop wel mogen voortzetten.
Vuurwerk, waarvan 20% legaal zoals al eerder gepost hier.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:14 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]Blijven wrijven in die vlek.
Nou, ze komen het na bestelling naar je deur brengen. Kan zijn dat ze dan denkt dat het legit is, net als bol.com. Maar ze had zich wel even wat meer mogen verdiepen in wat haar zoon allemaal koopt. Die bezorgdienst moet zo snel mogelijk aan banden worden gelegd, uiteraard.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
De moeder is druk bezig met interviews geven... Blijkbaar is ze een Vlaamse.
Antwerpse Renate (49) verliest zoon (14) bij vuurwerkongeluk op oudejaar: “Jack heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen”
De 14-jarige Jack die op oudejaarsavond in Rotterdam het leven liet tijdens het afsteken van vuurwerk, was het jongste kind van de Antwerpse Renate Degryse (49). “Ik vertrouwde Jack blindelings met vuurwerk, want vuurwerk was zijn passie en hij kende er alles van”, zegt ze, gebroken. “Maar wie verkoopt er nu slecht in elkaar gestoken vuurwerk aan kinderen?” De rest achter paywall
https://www.hln.be/binnen(...)-te-rennen~ab5e4570/
Ik heb het idee dat deze moeder vooral bezig is anderen de schuld te geven.
Ze zijn onderbemand, we willen dat ze optreden tegen illegaal vuurwerk/vandalisme en dat allemaal terwijl er tussendoor ook nog gewoon legaal siervuurwerk wordt afgestoken waar jaarlijks enkele honderden gewonden bij vallen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:17 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Als ze buiten de uren van de jaarwisseling er vol op in zouden zetten, zouden ze een punt hebben.
Nu vragen ze domweg aan de mensen die van goede wil zijn of zij hun traditie met de jaarwisseling op willen geven omdat ze hun regels met betrekking tot illegaal vuurwerk niet kunnen handhaven.
quote:Brandmeester
Er waait een nieuwe wind door de Amsterdamse brandweer. De diversiteit binnen het korps moet omhoog, het ziekteverzuim omlaag. Aan bevelvoerder Gerrie Koning de uitdaging om samen met zijn manschap mee te bewegen naar een nieuwe tijd. Gerries liefde voor de good old brandweer, waarin kameraden voor elkaar door het vuur gaan, wringt met het nieuwe beleid. Wie is bereid tot compromissen? In deze documentaire komt ouderwetse liefde voor het vak in conflict met eigentijdse maatschappelijke normen en wordt de impact van cultuurverandering pijnlijk zichtbaar.
Het liep aanzienlijk minder uit de hand, laat staan als je een hele generatie zonder vrije verkoop van vuurwerk laat opgroeien. Maar zoals eerder gezegd zou je dan op zijn minst samen met Duitsland moeten optrekken, anders sorteert het te weinig effect.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Tijdens de 2 jaarwisselingen gedurende Corona was ook al het vuurwerk illegaal. De vlieger “er is geen onderscheid te maken” gaat dus simpelweg niet op. Er waren toen ook nog lockdowns en nog steeds liep het uit de hand.
Vuurwerk waar legaal vuurwerk onder valt? Dat vuurwerk?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vuurwerk, waarvan 20% legaal zoals al eerder gepost hier.
Je doet ontzettend een cherry picking.
Wel jammer dat je het idee hebt dat men je hobby af wil pakken en je dan met twee vingers in de oren de bezwaren negeert, Niemand die zegt dat jij het probleem bent, nogmaals, voor hulpdiensten is het chaos door legaal en illegaal vuurwerk. Daar mag je best eens bij stil staan. Ik snap ook dat als je vuurwerk afsteekt, jij jezelf als de gemiddelde Nederlander ziet, maar bij een algeheel verbod gaan veel mensen zich netjes aan die regels houden. Als je zelf dan vooral de behoefte hebt om dan uit het buitenland te gaan halen, wil dat niet zeggen dat iedereen zoals jou denkt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:13 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dingen in perspectief zien heeft niks met in bochten wringen te maken. Ik ben een vuurwerkafsteker (mede ook vanwege m’n zoon) en met mij velen. En ik (en de vele liefhebbers) zijn NIET verantwoordelijk voor een hoop ellende die plaats vinden gedurende oud op nieuw.
Politie doet inderdaad niks tegen het afsteken (waar een afsteekverbod geldt). Dat zeg ik niet, dat zeggen ze zelf. En ik heb daar alle begrip voor. Het is simpelweg ook niet te handhaven, zeker niet omdat er 100.000 andere dingen zijn die ook hun aandacht vragen.
Maar die 100.000 dingen zijn NIET het legale vuurwerk.
En dat kan ineens niet omdat er om 0.00 uur ook fonteintjes afgestoken worden?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ze zijn onderbemand, we willen dat ze optreden tegen illegaal vuurwerk/vandalisme en dat allemaal terwijl er tussendoor ook nog gewoon legaal siervuurwerk wordt afgestoken waar jaarlijks enkele honderden gewonden bij vallen.
Ze willen mensen hun traditie niet op laten geven, ze willen normaal hun werk kunnen doen ipv "de nacht doorkomen".
Ik vind het bijzonder lang duren allemaal. @Scorpie @CR7 misschien even bijspringen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:29 schreef Buitendam het volgende:
Ik wacht geduldig op de eerste quote van een woordvoerder van de hulpdiensten die n.a.v. een relatief rustige jaarwisseling hun standpunt omtrent een vuurwerkverbod willen herzien/intrekken? Kom maar door, want dan heb je natuurlijk wel een punt.
Vuurwerkvrije generatie!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Het liep aanzienlijk minder uit de hand, laat staan als je een hele generatie zonder vrije verkoop van vuurwerk laat opgroeien. Maar zoals eerder gezegd zou je dan op zijn minst samen met Duitsland moeten optrekken, anders sorteert het te weinig effect.
Worden er bij jou om twaalf uur alleen fonteintjes afgestoken ja? En de rest van het jaar hebben ze ook net 2 FTE per functie, denk jij wel?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:25 schreef Mammietje het volgende:
[..]
En dat kan ineens niet omdat er om 0.00 uur ook fonteintjes afgestoken worden?
Nogmaals: wat is het argument de rest van het jaar dan?
Ook dat wordt per generatie minder, net als dat zo’n vuurwerkverbod een weg van de lange adem isquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:27 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Vuurwerkvrije generatie!
Zal dat net zo'n succes worden als de rookvrije generatie?
Ik woon in Rotterdam, niet ver van het centrum vandaan. Jaarlijks begint het knallen al eind oktober en wordt het per dag steeds heftiger. Dit jaar was er amper wat tot aan twee dagen voor het einde van het jaar. Maar inderdaad, de politie is niet alleen op oudejaars bezig, de hele maand is het enorm druk. Daarnaast kun je na een melding natuurlijk niet na een aantal minuten nog zien wie wat gegooid heeft. Veel mensen bellen al over vuurwerk als het categorie 1 is, maar dat kunnen die mensen ook niet altijd goed zien. Die zien nota bene een vader afsteken met een jongen en als ze een kijkje nemen gaat het om vuurwerk dat je het hele jaar mag afsteken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:14 schreef Mammietje het volgende:
[..]
En hoe zit dat dan op zeg bijvoorbeeld 15 december? Als je de hele avond harde explosies hoort?
Prima te handhaven toch? Nog geen vuurwerkverbod en op zeker illegaal vuurwerk.
Men handhaaft niet of kan niet handhaven kennelijk. Doe dan niks.
Ik heb altijd geleerd; niet dreigen met wat je niet kan waarmaken want dan wordt het probleem alleen maar erger. Het probleem is niet het vuurwerk maar de handhaving en daarmee het gezag.
Zie je niet alleen met vuurwerk terug overigens.
En 80% illegaal, jeweetwel die bommen waar hulpverleners mee te dealen hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:21 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Vuurwerk waar legaal vuurwerk onder valt? Dat vuurwerk?
Onzin, De hele maand zetten ze vol in, en je kunt mensen geen twee roosters laten werken en er zijn regels omtrent hoeveel uren en rust, dus die hele maand heeft ook nog eens een behoorlijke uitwerking over de andere maanden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:17 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Als ze buiten de uren van de jaarwisseling er vol op in zouden zetten, zouden ze een punt hebben.
Nu vragen ze domweg aan de mensen die van goede wil zijn of zij hun traditie met de jaarwisseling op willen geven omdat ze hun regels met betrekking tot illegaal vuurwerk niet kunnen handhaven.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:30 schreef tja77 het volgende:
[..]
En 80% illegaal, jeweetwel die bommen waar hulpverleners mee te dealen hebben.
Ik denk niet dat er een hulpverlener wegloopt van een fonteintje of sierpotje.
Probeer dingen eens niet op 1 hoop te flikkeren omdat het jou beter uitkomt.
Kom op, je kunt het wel.
Woordvoerder van de politie. Je doet nu net alsof je het niet snapt, toch?quote:Het optreden van agenten wordt bemoeilijkt doordat zij niet kunnen zien of er sprake is van legaal of illegaal vuurwerk.
Waar negeer ik bezwaren? Ik maak alleen onderscheid tussen mensen die normaal met legaal vuurwerk omgaan, en mensen die met illegale bommen naar hulpverleners gooien.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wel jammer dat je het idee hebt dat men je hobby af wil pakken en je dan met twee vingers in de oren de bezwaren negeert, Niemand die zegt dat jij het probleem bent, nogmaals, voor hulpdiensten is het chaos door legaal en illegaal vuurwerk. Daar mag je best eens bij stil staan. Ik snap ook dat als je vuurwerk afsteekt, jij jezelf als de gemiddelde Nederlander ziet, maar bij een algeheel verbod gaan veel mensen zich netjes aan die regels houden. Als je zelf dan vooral de behoefte hebt om dan uit het buitenland te gaan halen, wil dat niet zeggen dat iedereen zoals jou denkt.
Bijzonder genoeg rond die tijd verdomd weinig van die oorverdovende knallen gehoord, ja. Maar dat kan elders anders zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Worden er bij jou om twaalf uur alleen fonteintjes afgestoken ja? En de rest van het jaar hebben ze ook net 2 FTE per functie, denk jij wel?
Mooi om het patroon van 'het ligt aan alles en iedereen zolang het vuurwerk maar blijft' zo hardnekkig blijft.
Zodra er vuurwerk richting hulpverleners gaat, hoe relevant is het dan of het legaal of illegaal is? Dat begrijp je zelf toch ook wel hoop ik?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Woordvoerder van de politie. Je doet nu net alsof je het niet snapt, toch?
Oh dus de ene zegt keihard boem en de andere gaat de lucht in. En dan weten zij niet wat legaal en illegaal is?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Omdat ik me kan voorstellen dat een gemiddelde hulpverlener niet kan zien of dat knetterfonteintje eindigt met een dikke beuker of dat het daadwerkelijk alleen een knetterfonteintje was. Komen we weer terug bij de politiewoordvoerder:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Zodra er vuurwerk richting hulpverleners gaat, hoe relevant is het dan of het legaal of illegaal is? Dat begrijp je zelf toch ook wel hoop ik?
Er moet nu zelfs bij jou toch wel iets van een lampje gaan branden waarom die mensen vragen om een algeheel verbod.quote:Het optreden van agenten wordt bemoeilijkt doordat zij niet kunnen zien of er sprake is van legaal of illegaal vuurwerk.
Dus doen ze maar helemaal niks.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat ik me kan voorstellen dat een gemiddelde hulpverlener niet kan zien of dat knetterfonteintje eindigt met een dikke beuker of dat het daadwerkelijk alleen een knetterfonteintje was. Komen we weer terug bij de politiewoordvoerder:
[..]
Er moet nu zelfs bij jou toch wel iets van een lampje gaan branden waarom die mensen vragen om een algeheel verbod.
Dat knetterfonteintje kan net zo goed cat. 1 vuurwerk zijn hè. Jeweetwel dat vuurwerk dat je niet KUNT verbieden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat ik me kan voorstellen dat een gemiddelde hulpverlener niet kan zien of dat knetterfonteintje eindigt met een dikke beuker of dat het daadwerkelijk alleen een knetterfonteintje was. Komen we weer terug bij de politiewoordvoerder:
[..]
Er moet nu zelfs bij jou toch wel iets van een lampje gaan branden waarom die mensen vragen om een algeheel verbod.
Iedere joker in Nederland ziet en hoort het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk maar voor de politie is dat weer te moeilijk...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:31 schreef Buitendam het volgende:
Zelfs al geef je de politie vreselijk veel geld, dan nog kan het jaren duren voordat er goede mensen getraind zijn, die door alle checks zijn gekomen, zelf ook blijven hangen omdat ze het werk leuk vinden en ook nog eens geschikt zijn. Dat doet men al elke maand. Dan worden er mensen geselecteerd, vervolgens helemaal doorgelicht. Dan gaat men getraind worden door verschillende figuren met heel veel ervaring (want hoe ga je het ze anders leren). Intussen raken collega's in de ziektewet door gebeurtenissen op de werkvloer en heb je ook bij de politie te maken met vergrijzing, veel mensen met pensioen, die juist weer geschikt zouden zijn als leraar.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ze zijn onderbemand, we willen dat ze optreden tegen illegaal vuurwerk/vandalisme en dat allemaal terwijl er tussendoor ook nog gewoon legaal siervuurwerk wordt afgestoken waar jaarlijks enkele honderden gewonden bij vallen.
Ze willen mensen hun traditie niet op laten geven, ze willen normaal hun werk kunnen doen ipv "de nacht doorkomen".
Hoeveel cat 2 fonteintjes denk jij dat ze tegenkomen op zo'n oudjaarsavond. En als dat in Nederland niet gekocht kan worden zou dat niet een slok op een borrel schelen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat knetterfonteintje kan net zo goed cat. 1 vuurwerk zijn hè. Jeweetwel dat vuurwerk dat je niet KUNT verbieden.
Ik betwijfel of jij wel een lampje hebt.
Ik (als NIET politieagent) kan met zekerheid stellen dat dit illegaal vuurwerk is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:36 schreef AchJa het volgende:
Je kunt deze lui toch zo van bed lichten? Of is dat nou echt teveel gevraagd?
[ x ]
Geen idee hoeveel ze er tegenkomen maar bij een verbod op consumentenvuurwerk (cat. F2) zullen er een pak meer cat. F1 knetterfonteintjes verkocht worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hoeveel cat 2 fonteintjes denk jij dat ze tegenkomen op zo'n oudjaarsavond. En als dat in Nederland niet gekocht kan worden zou dat niet een slok op een borrel schelen?
Misschien moeten we het een van de deskundigen hier vragen? @Buitendam?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:41 schreef tja77 het volgende:
Ik (als NIET politieagent) kan met zekerheid stellen dat dit illegaal vuurwerk is.
Man, ik kan mij nog herinneren dat dezelfde soort argumenten voorbij kwamen, maar het blijkt achteraf toch een prima actie te zijn geweest. Ja, de echte die-hard roker staat dan thuis te roken en zegt dan lachend 'zie je wel dat het niet gewerkt heeft, ik doe het gewoon'. Net als met illegaal vuurwerk bij een totaalverbod. Dan staan de mensen die het dan wel uit het buitenland halen ook nog eens met een smirk op het gezicht te doen alsof zij de politie laten zien dat mensen het toch wel blijven doen. Het is een idioterie van de bovenste plank, want dan zijn ze zelf dus het probleem. En dan ook nog eens de arrogantie hebben om de schuld bij de politie te leggen, terwijl ze toch echt zelf illegale shit kopen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Ook dat wordt per generatie minder, net als dat zo’n vuurwerkverbod een weg van de lange adem is
Of niet. En nu?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel ze er tegenkomen maar bij een verbod op consumentenvuurwerk (cat. F2) zullen er een pak meer cat. F1 knetterfonteintjes verkocht worden.
Omdat je maar wat roept over de politie en negeert dat die juist aangeeft dat het verschil niet te onderscheiden is op zo'n dag.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:32 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waar negeer ik bezwaren? Ik maak alleen onderscheid tussen mensen die normaal met legaal vuurwerk omgaan, en mensen die met illegale bommen naar hulpverleners gooien.
Of niet, dan blijf je dus gewoon met je cat. 1 fonteintjes zitten, wat niet te onderscheiden valt van illegale bommen en helpt een verbod op cat. 2 dus niet aan het wegnemen van die onduidelijkheid.quote:
Is gewoon een gelegenheidsargument.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:50 schreef Vis1980 het volgende:
Omdat je maar wat roept over de politie en negeert dat die juist aangeeft dat het verschil niet te onderscheiden is op zo'n dag.
Mooi de boe omdraaien, het wordt wel gehandhaafd, maar dat werkt niet zo zwart-wit als je doet vermoeden. Dus als men geen controles doet op treinkaartjes, ga jij zwartrijden?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:34 schreef Mammietje het volgende:
Ik ben van mening dat zolang er niet gehandhaaft wordt, het geen zin heeft om meer verboden op te leggen
Het is vrij aannemelijk dat op het moment dat cat 2 niet meer beschikbaar is je dezelfde hoeveelheid aan cat 1 ervoor terug krijgt. De knalerwten nemen de cakes moeiteloos over, natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:50 schreef tja77 het volgende:
[..]
Of niet, dan blijf je dus gewoon met je cat. 1 fonteintjes zitten, wat niet te onderscheiden valt van illegale bommen en helpt een verbod op cat. 2 dus niet aan het wegnemen van die onduidelijkheid.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Zodra er vuurwerk richting hulpverleners gaat, hoe relevant is het dan of het legaal of illegaal is? Dat begrijp je zelf toch ook wel hoop ik?
Het is wel een beetje kinderachtig hoor, of snap je echt niet hoe zo'n avond er voor de hulpdiensten uitziet, ook buiten dat moment dat ze bekogeld worden? Het is totale chaos en dan nog zijn het zelfs de mensen die niet pleiten om ze het makkelijker te maken juist diegene zijn die hard roepen dat de politie niets doet...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:35 schreef CR7 het volgende:
[..]
Oh dus de ene zegt keihard boem en de andere gaat de lucht in. En dan weten zij niet wat legaal en illegaal is?
In post #74 lijkt het mij een illegaal stukje vuurwerk te zijn. Ik kan dat onderscheid prima maken, jij niet?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:50 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Omdat je maar wat roept over de politie en negeert dat die juist aangeeft dat het verschil niet te onderscheiden is op zo'n dag.
En wie zegt dat dat niet gaat gebeuren? Nog zoiets, ja, voor elk filmpje, elke burger hebben ze twee of meerdere medewerkers beschikbaar die meteen voor je aan de slag gaan, want die hadden toch al niets te doen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:36 schreef AchJa het volgende:
Je kunt deze lui toch zo van bed lichten? Of is dat nou echt teveel gevraagd?
[ x ]
Nou ik vind het wel weer mooi geweest voor vandaag. Wat een niveau.quote:
Het is vooral heel erg doen alsof je het niet snapt en als de argumentatie je echt een beetje klem heeft kom je met de laatste uitweg:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:53 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
Het is wel een beetje kinderachtig hoor, of snap je echt niet hoe zo'n avond er voor de hulpdiensten uitziet, ook buiten dat moment dat ze bekogeld worden? Het is totale chaos en dan nog zijn het zelfs de mensen die niet pleiten om ze het makkelijker te maken juist diegene zijn die hard roepen dat de politie niets doet...
Ze zijn gewoon lui.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:55 schreef tja77 het volgende:
[..]
Natuurlijk pleiten de mensen die extra werk moeten verzetten voor maatregelen zodat ze minder werk hoeven te verzetten.
Ik probeer de trein sowieso te mijden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:51 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Mooi de boe omdraaien, het wordt wel gehandhaafd, maar dat werkt niet zo zwart-wit als je doet vermoeden. Dus als men geen controles doet op treinkaartjes, ga jij zwartrijden?
Aanneemlijk, daarom was er een GIGA stijging in de verkoop van cat. 1 vuurwerk in de Corona jaren.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is vrij aannemelijk dat op het moment dat cat 2 niet meer beschikbaar is je dezelfde hoeveelheid aan cat 1 ervoor terug krijgt. De knalerwten nemen de cakes moeiteloos over, natuurlijk.
Dit dus. Zulke dingen als ouders toestaan is simpelweg niet normaal. Kinderen die bezig zijn met levensgevaarlijk vuurwerk om een jaarwisseling 'te vieren' is idioot. Je ziet dit dan ook alleen in bepaalde kringen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:51 schreef Vincent_student het volgende:
In de krant staat het verhaal van de moeder van wie haar 14-jarige zoon overleed toen een shell in zijn hand ontplofte. Ik kan het hier niet linken, het zit achter een betaalmuur. Het verhaal is zeer aangrijpend. De zoon was een vuurwerkfanaat en "wist er alles van". Het valt me wel op dat veel ongelukken gebeuren met shells. Ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar zit er een schietlont aan, waarvan het niet de bedoeling is dat je die met een aansteker aansteekt, wat die jongen wel deed.
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar wat doet een kind van 14 met professioneel shellvuurwerk? De vader was er zelfs bij en die vond het allemaal prima. Een reactie van de moeder op dit soort kritiek was "Je was er niet bij, dus hou je mond". Daar heeft ze natuurlijk gelijk in, het is makkelijk oordelen op afstand, maar toch, het verhaal van haar is wel erg duidelijk wat er gebeurd is.
Het probleem is dan ook de vuurwerkcultuur in ons land. De meesten van ons zijn opgegroeid met deze traditie, waren op onze 12e de hele dag in de weer met het bouwen van astronauten-piramides. Ja, rotjes en vuurpijlen zijn inmiddels verboten, maar we beschouwen vuurwerk afsteken nog altijd als iets 'normaals'. Veel Nederlanders zien een cobra gewoon als een strijker die iets harder knalt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:51 schreef Vincent_student het volgende:
In de krant staat het verhaal van de moeder van wie haar 14-jarige zoon overleed toen een shell in zijn hand ontplofte. Ik kan het hier niet linken, het zit achter een betaalmuur. Het verhaal is zeer aangrijpend. De zoon was een vuurwerkfanaat en "wist er alles van". Het valt me wel op dat veel ongelukken gebeuren met shells. Ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar zit er een schietlont aan, waarvan het niet de bedoeling is dat je die met een aansteker aansteekt, wat die jongen wel deed.
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar wat doet een kind van 14 met professioneel shellvuurwerk? De vader was er zelfs bij en die vond het allemaal prima. Een reactie van de moeder op dit soort kritiek was "Je was er niet bij, dus hou je mond". Daar heeft ze natuurlijk gelijk in, het is makkelijk oordelen op afstand, maar toch, het verhaal van haar is wel erg duidelijk wat er gebeurd is.
En hoe zag deze GIGA stijging er precies uit?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Aanneemlijk, daarom was er een GIGA stijging in de verkoop van cat. 1 vuurwerk in de Corona jaren.
Wederom feiten die jouw aannames weerleggen. Zelfs vuurwerkshops die normaliter cat. 2 verkochten maakten massaal de switch naar cat. 1.
Heb je ook een bron die deze feitelijke bewering ondersteunt of valt het in dezelfde categorie als je bewering dat men in het land toen MASSAAL met carbid aan het schieten wasquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Aanneemlijk, daarom was er een GIGA stijging in de verkoop van cat. 1 vuurwerk in de Corona jaren.
Wederom feiten die jouw aannames weerleggen. Zelfs vuurwerkshops die normaliter cat. 2 verkochten maakten massaal de switch naar cat. 1.
Gast, hoe stel jij je dit voor? Dat in elke straat politie aanwezig is? Dat bij elk incident politie aanwezig is en dan ook nog eens elke straat afgaat om te kijken wat er wel of niet illegaal is? Op die manier moet elk huishouden een persoon afgeven en laten trainen door de politie, want anders kun je moeilijk alles 100% op zo'n avond uitvoeren. Melding na melding, onderweg naar brand, ME moet ook klaar staan (wat ook weer afgaat van het aantal politieagenten elders).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedere joker in Nederland ziet en hoort het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk maar voor de politie is dat weer te moeilijk...![]()
Daarbij, als je legaal vuurwerk gebruikt om de hulpdiensten te belagen dien je ook gewoon een enorm aantal klappen met de lange lat te krijgen, zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Lees: 'dan ga ik meer illegaal vuurwerk kopen, politie doet niets'.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel ze er tegenkomen maar bij een verbod op consumentenvuurwerk (cat. F2) zullen er een pak meer cat. F1 knetterfonteintjes verkocht worden.
Tuurlijk gast, jij weet het, maar mensen in het vak niet.quote:
Fatsoenlijke mensen wel, tokkies niet. Meteen met de lat erop.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik probeer de trein sowieso te mijden.![]()
Maar jij denkt dat evenveel mensen blijven betalen als er nooit gecontroleerd wordt?
Exact mij punt. Handhaven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:04 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Fatsoenlijke mensen wel, tokkies niet. Meteen met de lat erop.
'Ik heb toen meer illegaal vuurwerk gekocht en mijn matties ook', je weet wel 'het volk'.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb je ook een bron die deze feitelijke bewering ondersteunt of valt het in dezelfde categorie als je bewering dat men in het land toen MASSAAL met carbid aan het schieten was
Niet lui, maar vooral een stel jankerds. Stel je voor hé, dat je op een bepaalde dag wat harder moet werken. Waar gaan we in godsnaam heen. Dat we elk risico in dit land moeten uitbannen want de snowflakes kunnen 10 patiënten op een avond niet aan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is vooral heel erg doen alsof je het niet snapt en als de argumentatie je echt een beetje klem heeft kom je met de laatste uitweg:
[..]
Ze zijn gewoon lui.
Met de lat erop is niet handhaven. dat is misschien zo in de hoofd van pubers of tokkies zo, maar zo werkt het niet in het Westen. Je krijgt een boete van 400 euro en bij heel veel kun je de cel in gaan of je huis kwijt raken.quote:
De politie handhaaft de afsteektijden niet eens, kom op zeg.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Gast, hoe stel jij je dit voor? Dat in elke straat politie aanwezig is? Dat bij elk incident politie aanwezig is en dan ook nog eens elke straat afgaat om te kijken wat er wel of niet illegaal is? Op die manier moet elk huishouden een persoon afgeven en laten trainen door de politie, want anders kun je moeilijk alles 100% op zo'n avond uitvoeren. Melding na melding, onderweg naar brand, ME moet ook klaar staan (wat ook weer afgaat van het aantal politieagenten elders).
Ik snap werkelijk niet dat blijkbaar de mensen die graag willen blijven afsteken en desnoods illegaal vuurwerk gaan halen als er een verbod is, dan durven af te geven op de politie dat ze er niets aan doen. Let maar op, dan is er zo'n verbod, komt de politie bij hen langs en dan is het alsnog de schuld van de politie. Mogen ze je dan ook keihard aanpakken met de lange lat?
https://www.omroepbrabant(...)or-hun-voorraad-heenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En hoe zag deze GIGA stijging er precies uit?
Je mag zelf ook wel wat moeite doen.quote:"We krijgen tientallen telefoontjes per dag met de vraag of we dat verkopen", vertellen twee medewerksters van de winkel in Helmond. "Er wordt veel meer van gekocht dan normaal. De voorraad is op." Ook de winkel in Nuenen is door de voorraad heen. "We verkochten categorie 1 vuurwerk al sinds oktober. Toen bekend werd dat er dit jaar weer een vuurwerkverbod zou zijn, ging het hard. Het meeste is al uitverkocht", zegt een medewerker.
Jij denkt dat ze het allemaal kunnen voorkomen, op elke hoek van de straat staan en dan meteen iedereen op heterdaad kunnen betrappen? 'Ik hoor knallen de dagen ervoor, de politie handhaaft niet'. Zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De politie handhaaft de afsteektijden niet eens, kom op zeg.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb je ook een bron die deze feitelijke bewering ondersteunt of valt het in dezelfde categorie als je bewering dat men in het land toen MASSAAL met carbid aan het schieten was
Dit is niet serieus bedoeld toch?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.omroepbrabant(...)or-hun-voorraad-heen
[..]
Je mag zelf ook wel wat moeite doen.
Dat is jouw bron van een GIGA stijging. Geen euro's, geen kilo's. Anita en Anja van de Helmondse winkel met de tekst: de voorraad is op.quote:We krijgen tientallen telefoontjes per dag met de vraag of we dat verkopen", vertellen twee medewerksters van de winkel in Helmond. "Er wordt veel meer van gekocht dan normaal. De voorraad is op.
Je kwam zelf met de lat he?!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:06 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Met de lat erop is niet handhaven. dat is misschien zo in de hoofd van pubers of tokkies zo, maar zo werkt het niet in het Westen.
En als dat je een paar keer gebeurd (of je hoort dat in je omgeving) hou je er vanzelf mee op.quote:Je krijgt een boete van 400 euro en bij heel veel kun je de cel in gaan of je huis kwijt raken.
En hoe stel jij het voor dan bij een totaalverbod? Op alle plekken van de stad staan er groepjes cakes af te steken. Verder niks aan de hand, behalve geluidsoverlast. Moet de politie er dan achteraan gaan? En moeten zij dan de achtervolging in gaan zetten alleen omdat ze vuurwerk afsteken?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Gast, hoe stel jij je dit voor? Dat in elke straat politie aanwezig is? Dat bij elk incident politie aanwezig is en dan ook nog eens elke straat afgaat om te kijken wat er wel of niet illegaal is? Op die manier moet elk huishouden een persoon afgeven en laten trainen door de politie, want anders kun je moeilijk alles 100% op zo'n avond uitvoeren. Melding na melding, onderweg naar brand, ME moet ook klaar staan (wat ook weer afgaat van het aantal politieagenten elders).
Ik snap werkelijk niet dat blijkbaar de mensen die graag willen blijven afsteken en desnoods illegaal vuurwerk gaan halen als er een verbod is, dan durven af te geven op de politie dat ze er niets aan doen. Let maar op, dan is er zo'n verbod, komt de politie bij hen langs en dan is het alsnog de schuld van de politie. Mogen ze je dan ook keihard aanpakken met de lange lat?
Dus dat er in gebieden waar al carbid werd geschoten meer carbid werd geschoten is voor jou het bewijs dat dat een landelijke trend wasquote:
Nee, ik kwam helemaal niet met een lat. En je tweede zin, als je pas met iets dat verboden is gaat stoppen als je een boete krijgt zegt dat vooral over die persoon. Veruit de meeste mensen zullen zo'n verbod gehoorzamen, tokkies niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:11 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Je kwam zelf met de lat he?!
[..]
En als dat je een paar keer gebeurd (of je hoort dat in je omgeving) hou je er vanzelf mee op.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Dus dat er in gebieden waar al carbid werd geschoten meer carbid werd geschoten is voor jou het bewijs dat dat een landelijke trend was
Mmkay
Je hebt een kinderlijke kijk op het werk van hulpdiensten. Ja, er zullen best raddraaiers bezig blijven, dat heb je nu eenmaal met elke wet of regelgeving. Je kunt nooit alles 100% voorkomen en dat is het werk van een agent ook niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef CR7 het volgende:
[..]
En hoe stel jij het voor dan bij een totaalverbod? Op alle plekken van de stad staan er groepjes cakes af te steken. Verder niks aan de hand, behalve geluidsoverlast. Moet de politie er dan achteraan gaan? En moeten zij dan de achtervolging in gaan zetten alleen omdat ze vuurwerk afsteken?
Gaan we het afsteken van vuurwerk dan hetzelfde behandelen als wapenbezit?
Van mij mogen ze het best een jaartje proberen. Ik weet nu al dat het een geweldig kat en muis spelletje gaat worden.
Ehm.... jawel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, ik kwam helemaal niet met een lat.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:04 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Precies. Dus de tokkies aanpakken.quote:En je tweede zin, als je pas met iets dat verboden is gaat stoppen als je een boete krijgt zegt dat vooral over die persoon. Veruit de meeste mensen zullen zo'n verbod gehoorzamen, tokkies niet.
Potverdorie, jij meet echt met 2 maten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is niet serieus bedoeld toch?
[..]
Dat is jouw bron van een GIGA stijging. Geen euro's, geen kilo's. Anita en Anja van de Helmondse winkel met de tekst: de voorraad is op.
Echt?
Nee jij dan politie en de brandweer willen een verbod. Raar hé dat zij een verbod willen op iets waar zij werk aan hebben. Frank Paauw wil een verbod op uitsupporters. Dat ook maar doen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is niet serieus bedoeld toch?
[..]
Dat is jouw bron van een GIGA stijging. Geen euro's, geen kilo's. Anita en Anja van de Helmondse winkel met de tekst: de voorraad is op.
Echt?
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:17 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ehm.... jawel.
[..]
[..]
Precies. Dus de tokkies aanpakken.
quote:Op vrijdag [b]3 januari 2025 13:38[/b] schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedere joker in Nederland ziet en hoort het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk maar voor de politie is dat weer te moeilijk...![]()
Daarbij, als je legaal vuurwerk gebruikt om de hulpdiensten te belagen dien je ook gewoon een enorm aantal klappen met de lange lat te krijgen, zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Ik gebruikte het woord lat dus, omdat jij er mee kwam. Stop eens met dingen omdraaien.quote:Op vrijdag [b]3 januari 2025 14:04[/b] schreef Vis1980 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Dus dat er in gebieden waar al carbid werd geschoten meer carbid werd geschoten is voor jou het bewijs dat dat een landelijke trend was
Mmkay
Niet alleen dat, populariteit steeg ook gewoon in andere delen van het landquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Mmkay
Eh? Ik ben ook Achja?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:22 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik gebruikte het woord lat dus, omdat jij er mee kwam. Stop eens met dingen omdraaien.
Ja, de melkbussen waren rijkelijk aanwezig in de Schilderswijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
[..]
Niet alleen dat, populariteit steeg ook gewoon in andere delen van het land
https://www.ad.nl/den-haa(...)idschieten~a8babd5a/
https://nos.nl/artikel/23(...)-populariteit-stijgt
Waar zeg ik dat?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, de melkbussen waren rijkelijk aanwezig in de Schilderswijk.
Je levert als bron een vuurwerkverkoper uit Den Haag die een cursusje carbid schieten heeft gevolgd en dan tot de conclusie komt dat hij dat absoluut niet gaat verkopen.quote:
Ik lever bronnen aan waaruit blijkt dat het animo voor carbid toeneemt en niet alleen op het platteland. Precies wat ik stelde. Kom dan niet aankakken met de Schilderswijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Je levert als bron een vuurwerkverkoper uit Den Haag die een cursusje carbid schieten heeft gevolgd en dan tot de conclusie komt dat hij dat absoluut niet gaat verkopen.
Kom nou toch op, johquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:18 schreef tja77 het volgende:
[..]
Potverdorie, jij meet echt met 2 maten.
Al het geroeptoeter van individuen uit jouw quotes zijn heilig en moet gehoor aan gegeven worden, echter die van mij worden in het belachelijke getrokken.![]()
https://www.gelderlander.(...)ap-slinken~a642191b/
https://www.ad.nl/alphen/(...)ndernemers~a8774f3e/
‘Hij heeft zelfs telefoontjes gehad uit de Randstad’quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:33 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik lever bronnen aan waaruit blijkt dat het animo voor carbid toeneemt en niet alleen op het platteland. Precies wat ik stelde. Kom dan niet aankakken met de Schilderswijk.
https://www.oost.nl/amp/n(...)-voor-verkoop-carbidquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:35 schreef Caland het volgende:
[..]
‘Hij heeft zelfs telefoontjes gehad uit de Randstad’
Ja, sluitend bewijs.
Maar ik zie graag een bron van jou tegemoet die het weerlegt. Tot op heden trek je louter dingen in twijfel op basis van je onderbuikgevoel.quote:Wat dat betreft heeft de toenemende populariteit van het carbidschieten buiten de traditionele regio's in het oosten en noorden van het land ook een schaduwzijde. Niet alleen voor de handel, maar ook voor de veiligheid van het schieten met carbid.
"Als importeur is de toenemende vraag naar carbid natuurlijk goed. Voor de traditie weet ik het zo net nog niet. Wij zijn er hier in het oosten mee opgegroeid en weten hoe we ermee om moeten gaan. In de nieuwe regio's, waar de vraag stijgt, gaat er nog weleens wat mis."
Waarom moet ik met cijfers komen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:34 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Kom nou toch op, joh
Er is dit jaar voor 118 miljoen euro cat 2 vuurwerk verkocht, leg mij nou eens aan de hand van een bron uit dat we serieus rekening moeten houden met cat 1 vuurwerk wat in coronatijd GIGA werd verkocht? Geef eens een cijfer waarmee je dit in godsnaam zou kunnen onderbouwen ipv dit soort artikeltjes met eigenaren van fopwinkels.
quote:Dit betekende dat alleen nog maar vuurwerk uit de lichtste categorie (F1-vuurwerk) verkocht mocht worden. Vuurwerkhandelaren baalde, en twijfelde of het wel de moeite waard zou zijn om enkel de winkel de openen voor dit type vuurwerk.
Veel vuurwerkhandelaren besloten toch door te gaan met de verkoop, aangezien de animo voor dit F1-vuurwerk veel hoger was dan in eerste instantie gedacht werd.
Nu is er opeens voor 118 miljoen aan alleen categorie 2 vuurwerk verkocht.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:34 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Kom nou toch op, joh
Er is dit jaar voor 118 miljoen euro cat 2 vuurwerk verkocht, leg mij nou eens aan de hand van een bron uit dat we serieus rekening moeten houden met cat 1 vuurwerk wat in coronatijd GIGA werd verkocht? Geef eens een cijfer waarmee je dit in godsnaam zou kunnen onderbouwen ipv dit soort artikeltjes met eigenaren van fopwinkels.
Opeens?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:40 schreef CR7 het volgende:
[..]
Nu is er opeens voor 118 miljoen aan alleen categorie 2 vuurwerk verkocht.
Ja inclusief categorie 1 vuurwerk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Opeens?
Er is gewoon voor 118 miljoen vuurwerk verkocht. Welk deel snap je niet?
Ik trek vrij weinig in het belachelijke. Ik vraag naar de cijfers/kilo's/euro's wat volgens jou GIGA verkoop ondersteunt. Als je met een claim komt zul je het ook moeten kunnen onderbouwen met iets van een cijfer, he?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:40 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom moet ik met cijfers komen?
Jij trekt het oordeel van verkopers in het belachelijke.
https://www.grootvuurwerk(...)ht-aan-de-horizon-18
[..]
Inclusief die sterretjes van een euro.quote:
Ja, in gebieden waar er al carbid werd geschoten was er een toenamequote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:37 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.oost.nl/amp/n(...)-voor-verkoop-carbid
[..]
Maar ik zie graag een bron van jou tegemoet die het weerlegt. Tot op heden trek je louter dingen in twijfel op basis van je onderbuikgevoel.
Ja! Nee, dat ben je niet. Doe er je voordeel mee.quote:
En daar rent een gemiddelde politieagent dus voor weg.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:43 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Inclusief die sterretjes van een euro.
Ook weer zo'n kinderachtige voorstelling van de politie. En ondanks dat zullen ze er ook voor jou zijn als de nood erom vraagt, of je ze nu respecteert of niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:47 schreef CR7 het volgende:
[..]
En daar rent een gemiddelde politieagent dus voor weg.
Ik geef voorbeelden, die mijn kant van het verhaal onderstrepen. Jij komt met NIKS.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik trek vrij weinig in het belachelijke. Ik vraag naar de cijfers/kilo's/euro's wat volgens jou GIGA verkoop ondersteunt. Als je met een claim komt zul je het ook moeten kunnen onderbouwen met iets van een cijfer, he?
Ik gebruik dan ook geen woorden als GIGA toename in verkoop om vervolgens met precies 0 cijfers te komen. Ik kan me goed voorstellen dat cat 1 meer wordt verkocht tijdens een vuurwerkverbod op cat 2, maar GIGA? Wat betekent dat? Kom eens met cijfers?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik geef voorbeelden, die mijn kant van het verhaal onderstrepen. Jij komt met NIKS.
Dan heb jij een heel optimistische voorstelling van de politie.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:48 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ook weer zo'n kinderachtige voorstelling van de politie. En ondanks dat zullen ze er ook voor jou zijn als de nood erom vraagt, of je ze nu respecteert of niet.
Maar kom even met een bron dat in die 118 miljoen ook cat 1 zit?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:55 schreef CR7 het volgende:
[..]
Dan heb jij een heel optimistische voorstelling van de politie.
Jij trokquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik gebruik dan ook geen woorden als GIGA toename in verkoop om vervolgens met precies 0 cijfers te komen. Ik kan me goed voorstellen dat cat 1 meer wordt verkocht tijdens een vuurwerkverbod op cat 2, maar GIGA? Wat betekent dat? Kom eens met cijfers?
in twijfel.quote:Geen idee hoeveel ze er tegenkomen maar bij een verbod op consumentenvuurwerk (cat. F2) zullen er een pak meer cat. F1 knetterfonteintjes verkocht worden.
Je hebt de cijfers gewoon niet en op basis van een paar ondernemers ga je de woorden "GIGA" en "massale switch" gebruiken. Als je dan niet met iets van cijfers of onderbouwing komt, en een paar ondernemers die meer verkochten zijn geen bron, sla je gewoon een modderfiguur. Je zet jezelf nu echt hard voor lul.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Zelfs vuurwerkshops die normaliter cat. 2 verkochten maakten massaal de switch naar cat. 1.
Uh nee, maar reageer vooral niet op het feit dat een toename in cat. 1 vuurwerk bij een verbod op cat. 2 zeer aannemelijk is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:07 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je hebt de cijfers gewoon niet en op basis van een paar ondernemers ga je de woorden "GIGA" en "massale switch" gebruiken. Als je dan niet met iets van cijfers of onderbouwing komt, en een paar ondernemers die meer verkochten zijn geen bron, sla je gewoon een modderfiguur. Je zet jezelf nu echt hard voor lul.
Natuurlijk is dat aannemelijk. Als het 1 wordt verboden zal er gekeken worden naar een alternatief, hoezo zou dat een punt van discussie zijn? Onderbouw je stelling dat tijdens de corona de verkoop van cat 1 GIGA was en vuurwerkshops die normaliter cat 2 verkopen "massaal" de switch maakte naar cat 1. Dáár gaat het om.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Uh nee, maar reageer vooral niet op het feit dat een toename in cat. 1 vuurwerk bij een verbod op cat. 2 zeer aannemelijk is.
Jij maakt het helemaal mooi. Overal staat dat er voor 118 miljoen aan vuurwerk is gekocht. Werkelijk nergens staat dat dit alleen categorie 2 is. Maar ok verdraaien van informatie doe jij de hele week al.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar kom even met een bron dat in die 118 miljoen ook cat 1 zit?
Omdat ik consumentenvuurwerk lees en niets over fop- en schertsvuurwerk. Maar jij komt nu ongetwijfeld met de cijfers die men heeft opgevraagd bij alle speelgoedzaken en fopwinkeltjes zodat het is meegenomen in deze cijfers.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:17 schreef CR7 het volgende:
[..]
Jij maakt het helemaal mooi. Overal staat dat er voor 118 miljoen aan vuurwerk is gekocht. Werkelijk nergens staat dat dit alleen categorie 2 is.
Cijfers van cat. 1 vuurwerk zijn nou eenmaal niet makkelijk op te snorren, omdat ook de Aldi en Lidl die zooi verkopen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:17 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat aannemelijk. Als het 1 wordt verboden zal er gekeken worden naar een alternatief, hoezo zou dat een punt van discussie zijn? Onderbouw je stelling dat tijdens de corona de verkoop van cat 1 GIGA was en vuurwerkshops die normaliter cat 2 verkopen "massaal" de switch maakte naar cat 1. Dáár gaat het om.
Vanaf de eerste rij heb je een nogal een realistischere blik op iets dan iemand die zomaar wat roept.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:55 schreef CR7 het volgende:
[..]
Dan heb jij een heel optimistische voorstelling van de politie.
En dus slaat het woord GIGA (in hoofdletters voor het dramatische effect) he-le-maal nergens op. De massale switch van vuurwerkwinkels van categorie 2 naar 1? 0,0 cijfers maar tjonge jonge wat was het massaal, zeg! Ongekend.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Cijfers van cat. 1 vuurwerk zijn nou eenmaal niet makkelijk op te snorren
Je bent zelf een droefenisquote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dus slaat het woord GIGA (in hoofdletters voor het dramatische effect) he-le-maal nergens op. De massale switch van vuurwerkwinkels van categorie 2 naar 1? 0,0 cijfers maar tjonge jonge wat was het massaal, zeg! Ongekend.
Wat een droefenis.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:24 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat ik consumentenvuurwerk lees en niets over fop- en schertsvuurwerk. Maar jij komt nu ongetwijfeld met de cijfers die men heeft opgevraagd bij alle speelgoedzaken en fopwinkeltjes zodat het is meegenomen in deze cijfers.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:34 schreef tja77 het volgende:
[..]![]()
F1 en F2 zijn beide vuurwerk geschikt voor consumenten en dus consumentenvuurwerk. Als je nu niet de gehele tijd om bronnen zat te bedelen en zelf wat onderzoek zou doen, dan had je dat geweten.
Daarmee bedoel ik het consumentenvuurwerk wat slechts drie dagen per jaar verkocht mag worden door vergunninghouders. Volgens mij mag het F1 fop- en schertsvuurwerk het hele jaar door verkocht worden en daarom denk ik dat het niet is meegenomen in de cijfers die hier worden voorgelegd door Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. Volgens mij hebben zij niets van doen met F1 vuurwerk.quote:Nederlanders hebben afgelopen jaar voor ongeveer 118 miljoen euro aan vuurwerk gekocht. Daarmee is het record uit 2022 verbroken, toen vuurwerkimporteurs en groothandelaren een omzet van zo'n 115 miljoen euro draaiden.
Dat blijkt uit cijfers van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) die zijn gedeeld met persbureau ANP. De BPN voorspelde eerder al dat de totale omzet hoger zou zijn dan die van 2023. Toen werd zo'n 105 miljoen euro aan vuurwerk verkocht.
BPN-voorzitter Leo Groeneveld spreekt van 'een fantastisch jaar voor de vuurwerkbranche'. Mogelijk hebben grenscontroles ertoe geleid dat meer Nederlanders vuurwerk in eigen land kochten, oppert hij.
Maar ook de verdeling van verkoopdagen kan eraan hebben bijgedragen. "Zaterdag was de eerste dag, zondag werd niets verkocht. Maar toen waren wel veel winkels open voor bestellingen, die klanten in de dagen daarna konden ophalen."
Nog 1:quote:
quote:Niks geen duizendklappers, fonteinen en knalcakes deze jaarwisseling: vanwege de coronacrisis is al het vuurwerk verboden. Maar op het platteland kunnen ze het nieuwe jaar toch in knallen. Carbidschieten mag namelijk wél.
Waarschijnlijk wordt het dit jaar zelfs nog drukker dan normaal. Want hoewel vuurwerk streng verboden is, mag het carbidschieten wel doorgaan.
Er wordt nu veel meer carbid verkocht dan normaalgesproken.
Maar superlatieven als het om een vuuwerkverbod gaat zijn natuurlijk bon ton...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:31 schreef Buitendam het volgende:
En dus slaat het woord GIGA (in hoofdletters voor het dramatische effect) he-le-maal nergens op. De massale switch van vuurwerkwinkels van categorie 2 naar 1? 0,0 cijfers maar tjonge jonge wat was het massaal, zeg! Ongekend.
Wat een droefenis.
Volgens jou ja…quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Daarmee bedoel ik het consumentenvuurwerk wat slechts drie dagen per jaar verkocht mag worden door vergunninghouders. Volgens mij mag het F1 fop- en schertsvuurwerk het hele jaar door verkocht worden en daarom denk ik dat het niet is meegenomen in de cijfers die hier worden voorgelegd door Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. Volgens mij hebben zij niets van doen met F1 vuurwerk.
Dat discussieert makkelijk, hè? Met een beetje onderbouwing
Dat begrijp ik, en daarom vraag ik dus om een bron waaruit blijkt dat men cat 1 ook meeneemt in deze cijfers omdat zo expliciet de hoogte van het record aan de 3 dagen verkooptijd wordt gekoppeld.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:47 schreef tja77 het volgende:
[..]
Volgens jou ja…
Volgens mij gaat het over al het vuurwerk dat in de laatste 3 dagen is verkocht bij de vuurwerkshops. Dat is dus cat. f2 en f1. Zowat alle vuurwerkshops verkopen f1 en f2 gedurende die 3 verkoopdagen. Het onderscheid is er daarom niet.
Doorgaans zit f1 gewoon bij die cijfers, zie ook de cijfers van 2 jaar geleden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:57 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, en daarom vraag ik dus om een bron waaruit blijkt dat men cat 1 ook meeneemt in deze cijfers omdat zo expliciet de hoogte van het record aan de 3 dagen verkooptijd wordt gekoppeld.
quote:De vuurwerkbranche denkt dat vuurwerkliefhebbers dit jaar zo enthousiast zijn omdat ze na twee jaarwisselingen met een landelijk verbod weer vuurwerk mochten kopen. Dit jaar zijn vooral de grote cakes populair. Dat zijn “samengestelde boxen met een complete vuurwerkshow”. Een kwart van het verkochte vuurwerk is zogeheten F1-vuurwerk, oftewel fop- en schertsvuurwerk zoals sterretjes en knalerwten. De rest is F2-vuurwerk: siervuurwerk als cakes, compoundboxen, grondbloemen en fonteintjes. Sinds 2020 geldt er een verbod op knalvuurwerk, zoals rotjes en losse vuurpijlen, ook wel categorie F3-vuurwerk.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:59 schreef Zipportal het volgende:
Vier gewonden door omgevallen vuurwerkpot: burgemeester sluit woning
https://www.omroepbrabant(...)meester-sluit-woning
Onzin, bij een verbod gaan ze allemaal op bingo.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:21 schreef kurk_droog het volgende:
En de groep die zich achterlijk gedraagt....uit welke achtergrond komen die..misschien daar even op focussen.
De oud en nieuw rellen in plaatsen als de Hoeksche Waard, Veen, Hedel maar ook kanswijken in Rotterdam en Den Haag bewijzen dat het in alle lagen van de samenleving is geïntegreerd. Of wat suggereer je precies?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:21 schreef kurk_droog het volgende:
En de groep die zich achterlijk gedraagt....uit welke achtergrond komen die..misschien daar even op focussen.
Een illegale pot…uhuquote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Pot ILLEGAAL vuurwerk valt om: vier zwaargewonden, huizen beschadigd
Het ging mij meer om de kop ansich. Omroep Brabant heeft het over een "omgevallen vuurwerkpot" en moet je in het bericht zelf lezen dat het om illegaal vuurwerk gaat.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:38 schreef tja77 het volgende:
Een illegale pot…uhu
Ik vermoed een shell en dat die buis is omgetieft.
Illegale cakes zijn doorgaans breder dan dat ze hoog zijn en vallen dus niet zo makkelijk om.
Is ie van mij, of is ie van jou?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:34 schreef Hexagon het volgende:
Deze maar weer opzetten
Bekijk deze YouTube-video
Volgens mij snap jij er zelf geen moer van hoe je moet optreden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat laat vooral zien dat je het werk van de politie op zo'n avond niet begrijpt, maar er wel een ongefundeerde mening over hebt. Daarnaast is halt een kwestie voor het OM, niet de politie.
[..]
Tja, wat weet iemand er nou van die daar van dichtbij bij betrokken is... Nee, die gozer die roept dat de politie niets doet, die weet het!
Maakbaarheidsdromer.quote:
Ja, ik weet nog wel dat bij ons in het dorp elk jaar van alles werd gesloopt met oud en nieuw en met koninginnenacht. Allemaal boeren die op zondag netjes in de kerk zaten, en met die dagen winkelruiten eruit sloegen, plunderden, brand stichten op verschillende plekken en als er toen net zoveel camera's waren geweest als nu, hadden deze mensen ook iets op hun hoofd gedaan zodat de pakkans kleiner is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:21 schreef kurk_droog het volgende:
Tuurlijk gast, zo werkt de politie hoor. En jij weet het, want dat bewijs je met je kinderachtige beweringen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij er zelf geen moer van hoe je moet optreden.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Beest straatcoach hier, gelul daar en 4 straten verderop weer knaloverlast.
Sta je dan te lullen met zo'n guppie.
Effect exact 0
Vuurwerkmisbruik was van oudsher juist altijd een dingetje van de Wesleys, Ricardo’s en Jeffreys van deze wereld maar het wordt de laatste jaren ook omarmd door de allochtonen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, ik weet nog wel dat bij ons in het dorp elk jaar van alles werd gesloopt met oud en nieuw en met koninginnenacht. Allemaal boeren die op zondag netjes in de kerk zaten, en met die dagen winkelruiten eruit sloegen, plunderden, brand stichten op verschillende plekken en als er toen net zoveel camera's waren geweest als nu, hadden deze mensen ook iets op hun hoofd gedaan zodat de pakkans kleiner is.
Dit soort shit heb je al generaties lang, in bijna elke achtergrond. Ja, ook die van Johan en Henk.
Ah, je wordt persoonlijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Tuurlijk gast, zo werkt de politie hoor. En jij weet het, want dat bewijs je met je kinderachtige beweringen.
Alles op gevoel blijven doen jongen. Feiten doen er niet toe. Hard oneliners schreeuwen met woorden als 'jankdrammers' en 'politie doet niets', zo doe je dat in discussies.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ah, je wordt persoonlijk.
Meestal het teken dat mensen het niet neer weten
Dag visje
Nou, meid. Het is wat.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maakbaarheidsdromer.
NL is daar wel klaar mee met die jankdrammers gezien de jankdrampartijen het niet al te best doen in de peilingen.
Jammer voor je.
Misschien bedoelt hij types als deze infrastructuurmagnaat?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:25 schreef Caland het volgende:
De oud en nieuw rellen in plaatsen als de Hoeksche Waard, Veen, Hedel maar ook kanswijken in Rotterdam en Den Haag bewijzen dat het in alle lagen van de samenleving is geïntegreerd. Of wat suggereer je precies?
quote:Ondernemer in trainingspak gooide met ‘bommen’ naar agenten tijdens nieuwjaarsnacht
Bourak M. (19) woont op een kamertje in Den Haag, heeft een eigen bedrijf in de infrastructuur en kan makkelijk rondkomen. Maar in een nacht die feestelijk moest eindigen, heeft hij zijn eigen perspectief een flinke knauw gegeven. De Hagenaar is een van de zeker tweehonderd personen die de afgelopen jaarwisseling is gearresteerd. Hij moet zes maanden de cel in, nadat hij met nitraten naar passerende politiebikers gooide.
Ah, ook al geen argumenten meer.quote:
Nog meer persoonlijk gewauwel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:10 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Alles op gevoel blijven doen jongen. Feiten doen er niet toe. Hard oneliners schreeuwen met woorden als 'jankdrammers' en 'politie doet niets', zo doe je dat in discussies.
Nee, bij zelfverzonnen namen als een maakbaarheidsdromer ben ik bijzonder snel klaarquote:
Het lijkt er eerder op dat je niks meer te zeggen hebt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, bij zelfverzonnen namen als een maakbaarheidsdromer ben ik bijzonder snel klaar
Dat mag jij helemaal zo vinden, vriend. Heb ik totaal geen moeite meequote:Op vrijdag 3 januari 2025 21:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het lijkt er eerder op dat je niks meer te zeggen hebt.
Zeker met het gewauwel van je eerder op de dag.
Een echte ondernemer zo te zien.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien bedoelt hij types als deze infrastructuurmagnaat?
[..]
[ afbeelding ]
Denk niet dat het vuurwerk was, maar hij zit duidelijk niet bij de slimste helft van de mensheid.quote:
Verschrikkelijk, op het moment dat de rest van Nederland om 00:00 begon met vuurwerk afsteken, werd haar zoon in een lijkzak gestopt. Mevrouw zag dat als een mooi eerbetoon.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:36 schreef ZarB het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-te-rennen~ab5e4570/
"Mama van Jack" is ook vandaag weer van de partij om haar zegje te doen over haarzelf.En een beetje over Jack.
Betaalmuur, maar even een paywall remover overheen gooien.
Helemaal dwaas.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Verschrikkelijk, op het moment dat de rest van Nederland om 00:00 begon met vuurwerk afsteken, werd haar zoon in een lijkzak gestopt. Mevrouw zag dat als een mooi eerbetoon.
Die vrouw is knettergek.
Hij heeft er een neusje voor.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien bedoelt hij types als deze infrastructuurmagnaat?
[..]
[ afbeelding ]
Illegaal vuurwerk is het probleem!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:36 schreef ZarB het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-te-rennen~ab5e4570/
"Mama van Jack" is ook vandaag weer van de partij om haar zegje te doen over haarzelf.En een beetje over Jack.
Betaalmuur, maar even een paywall remover overheen gooien.
Iemand die met een slijptol een olievat openslijpt heeft niet echt wat met vuurwerk te maken natuurlijk.quote:
Zeker wel. Alles wat op de laatste 3 dagen van het jaar is gebeurd komt door vuurwerk!quote:Op zaterdag 4 januari 2025 08:06 schreef tja77 het volgende:
[..]
Iemand die met een slijptol een olievat openslijpt heeft niet echt wat met vuurwerk te maken natuurlijk.
Ja dat wordt ervan gemaaktquote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:32 schreef CR7 het volgende:
[..]
Zeker wel. Alles wat op de laatste 3 dagen van het jaar is gebeurd komt door vuurwerk!
Voor de meeste mensen is een verbod al genoeg reden om het dan niet illegaal te gaan kopen. Het is geen rookverslaving. Ja, er zullen iets meer mensen in het begin illegaal vuurwerk kopen dan normaal, maar een beetje persoon heeft geen handhaving nodig om een verbod na te leven.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 17:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja dat wordt ervan gemaakt![]()
Als ik een bom laat ontploffen die een heel flatgebouw laat instorten: Gelijk vuurwerk! Zie je wel hoe krachtig die cobra's zijn?
Mensen lopen te zeggen dat hun geen vuurwerkverbod willen hebben, maar ondertussen stunten ze er wel mee of knallen alles naar de vernielingen met gewonden en zelfs dodelijke afloop tot gevolg. Even zo doorgaan en die verbod komt er snel.
Is het te handhaven? Dat betwijfel ik..
Dat zou best kunnen, maar toch denk ik eerder dat het juist erger gaat worden. Ik denk zeker dan 65/70% tegen vuurwerkverbod is en dus gewoon door gaan met knallen, handhaven is er gewoon niet bij...zeker niet als paar 1000 man vuur werk loopt te knallen in Nederland.quote:Op zondag 5 januari 2025 00:16 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is een verbod al genoeg reden om het dan niet illegaal te gaan kopen. Het is geen rookverslaving. Ja, er zullen iets meer mensen in het begin illegaal vuurwerk kopen dan normaal, maar een beetje persoon heeft geen handhaving nodig om een verbod na te leven.
Goeie bron!quote:Op zondag 5 januari 2025 00:16 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is een verbod al genoeg reden om het dan niet illegaal te gaan kopen. Het is geen rookverslaving. Ja, er zullen iets meer mensen in het begin illegaal vuurwerk kopen dan normaal, maar een beetje persoon heeft geen handhaving nodig om een verbod na te leven.
Niks man het is allemaal voor de buhnequote:Op zondag 5 januari 2025 10:06 schreef CR7 het volgende:
[..]
Goeie bron!
Er blijft gewoon voorbij gaan dat 95%(?) het gewoon zonder problemen afsteekt. Als de groep raddraaiers blijft en een deel van de legale stekers gaat over op illegaal vuurwerk. Want is dan exact de winst van een verbod?
Aanname, echter zonder handhaving zag je tijdens de eerste Corona jaarwisseling bijna 400 vuurwerkgewonden, het jaar erop tijdens Corona bijna 800 vuurwerkgewonden. Met andere woorden, mensen zien dat er ondanks een verbod straffeloos vuurwerk kan worden adgestoken, vervolgens het jaar erop doen meer mensen dat en is er een verdubbeling in het aantal gewonden.quote:Op zondag 5 januari 2025 00:16 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En toen was men nog 'solidair' met de zorg he.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:24 schreef tja77 het volgende:
[..]
Aanname, echter zonder handhaving zag je tijdens de eerste Corona jaarwisseling bijna 400 vuurwerkgewonden, het jaar erop tijdens Corona bijna 800 vuurwerkgewonden. Met andere woorden, mensen zien dat er ondanks een verbod straffeloos vuurwerk kan worden adgestoken, vervolgens het jaar erop doen meer mensen dat en is er een verdubbeling in het aantal gewonden.
Een beetje persoon? Que?
Jij wilt zeggen dat zonder boetes een beetje persoon nooit door rood zal rijden? Dat zonder handhaving in geen enkele kroeg gerookt zal worden? Dat zonder handhaving en boetes een beetje persoon zich altijd netjes aan de regels houdt?
IJdele hoop natuurlijk.
In Alkmaar was dat nou net het percentage wat voor een verbod was in juni met een referendum. Ik denk niet dat Alkmaar daarin heel veel afwijkt van de rest van NL.quote:Op zondag 5 januari 2025 02:22 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik denk zeker dan 65/70% tegen vuurwerkverbod is
Dan woon je gewoon in een pauperbuurt, hier in de buurt alles net opgeruimd, ook in dorpen hier in de buurt zag je amper dat er vuurwerk afgestoken was.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:51 schreef Stefanovich het volgende:
Hier in de buurt werd met nieuwjaarsnacht tot half 4 sochtends doorgeknald en vannacht schrok ik om half 3 wakker van een harde knal. Het houdt gewoon maar niet op. En wat een teringzooi ook overal, mensen ruimen het tegenwoordig niet meer op. Ben helemaal klaar met deze achterlijke ''traditie''.
De meeste mensen zijn vuurwerk niet zat, wel de excessen, en die stop je ook niet met een verbod, wat gewoon belangrijker is dat ze het zware vuurwerk gewoon net zo aanpakken als pistolen en granaten:quote:Op zondag 5 januari 2025 14:31 schreef 215 het volgende:
[..]
In Alkmaar was dat nou net het percentage wat voor een verbod was in juni met een referendum. Ik denk niet dat Alkmaar daarin heel veel afwijkt van de rest van NL.
De meeste mensen zijn vuurwerk gewoon zat, Wel heeft heel lang een deel van de mensen het anderen nog wel gegund maar die gunfactor is rap aan het verdwijnen.
Volgens moet je je eens inlezen wat de EU is en wat dat betekentquote:Op zondag 5 januari 2025 02:22 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Effectievere manier zou zijn: Verbod op verkoop voor Nederlanders in het buitenland, vooral dan in Duitsland en België, het is niet 100% water dicht natuurlijk maar dat zou wel het meeste gaan helpen mocht het ooit tot een verbod gaan komen.
Ik denk dat de meeste mensen het die papa met zijn potjes voor zijn gezin wel gunnen, maar dat het percentage debielen en irritante kutkinderen met cobra's gewoon buitenproportioneel is geworden en dat men nu het kind met het badwater wil weggooien.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:31 schreef 215 het volgende:
[..]
In Alkmaar was dat nou net het percentage wat voor een verbod was in juni met een referendum. Ik denk niet dat Alkmaar daarin heel veel afwijkt van de rest van NL.
De meeste mensen zijn vuurwerk gewoon zat, Wel heeft heel lang een deel van de mensen het anderen nog wel gegund maar die gunfactor is rap aan het verdwijnen.
Ik woon in een pauperbuurt en het gros heeft hier gewoon netjes opgeruimd. Een hoop mensen hier sparen hier maanden voor hun potten. Volgend jaar is het hier verboden maar daar gaan ze zich echt niet aan houden.quote:Op zondag 5 januari 2025 17:08 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dan woon je gewoon in een pauperbuurt, hier in de buurt alles net opgeruimd, ook in dorpen hier in de buurt zag je amper dat er vuurwerk afgestoken was.
De harde knallen hebben niks met legaal vuurwerk te maken. Het niet opruimen is gewoon paupergedrag.
quote:Op zondag 5 januari 2025 17:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
De meeste mensen zijn vuurwerk niet zat, wel de excessen, en die stop je ook niet met een verbod, wat gewoon belangrijker is dat ze het zware vuurwerk gewoon net zo aanpakken als pistolen en granaten:
Bezit, half jaar cel, handel minimaal 4 jaar.
Ging het maar om excessen, het probleem is dat die overlast veel te veel voorkomt. Mensen zijn de overlast zat en aangezien ongeveer alle gezags-lagen aangeven dat een verbod het handiger maakt om de overlast in te perken is men dus met een bijna twee derde meerderheid voor een verbod.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:55 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen het die papa met zijn potjes voor zijn gezin wel gunnen, maar dat het percentage debielen en irritante kutkinderen met cobra's gewoon buitenproportioneel is geworden en dat men nu het kind met het badwater wil weggooien.
Het aantal huisdieren dat hier echt last van heeft valt echt wel mee, ik heb zelf altijd katten gehad, en er was er geen 1 bang voor, ik ken letterlijk maar 1 iemand die een hond heeft die er echt bang voor is.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:22 schreef 215 het volgende:
[..]
[..]
Ging het maar om excessen, het probleem is dat die overlast veel te veel voorkomt. Mensen zijn de overlast zat en aangezien ongeveer alle gezags-lagen aangeven dat een verbod het handiger maakt om de overlast in te perken is men dus met een bijna twee derde meerderheid voor een verbod.
Als er een cultuur zou zijn dat er inderdaad alleen oudejaarsdag en tot diep in die nacht geknald werd dan zou de weerstand er nauwelijks zijn (behalve dan huisdieren die het echt moeilijk hebben). Maar de werkelijkheid is dat die gegeven vinger wordt genomen als niet alleen een hele hand maar ook nog een complete arm. Het lijkt ook wel steeds extremer te worden.
Kennelijk kan men niet enigszins aan de regels houden. Dan is al heel snel en heel logisch de redenering dat je er helemaal mee moet stoppen.
Onzin. Al mijn katten waren bang. Vrijwel iedereen die ik ken met huisdieren heeft last van het vuurwerk. Vind het jammer maar het is onvermijdelijk dat er een verbod komt. Nederland en zijn bevolking zijn niet geschikt voor dit soort traditiesquote:Op maandag 6 januari 2025 03:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het aantal huisdieren dat hier echt last van heeft valt echt wel mee, ik heb zelf altijd katten gehad, en er was er geen 1 bang voor, ik ken letterlijk maar 1 iemand die een hond heeft die er echt bang voor is.
Daarnaast zijn mensen tegenwoordig enorme zeikerds geworden, alles maar verbieden, flikker op, ga lekker op de hei wonen.
Het word tijd dat we in Nederland debielen eens gaan aanpakken op echt harde wijze, en dat geld voor veel meer shit. Het is heel simpel, de politie is onderbezet, dan is de enige optie om het in te perken de consequenties van overtredingen veel zwaarder te bestraffen. Dit land gaat naar ze grootje met dit slappe klote beleid.quote:Op maandag 6 januari 2025 05:17 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Onzin. Al mijn katten waren bang. Vrijwel iedereen die ik ken met huisdieren heeft last van het vuurwerk. Vind het jammer maar het is onvermijdelijk dat er een verbod komt. Nederland en zijn bevolking zijn niet geschikt voor dit soort tradities
Gewone mensen mogen van de asocialen niet voor zichzelf ruime woningen bouwen en voor zichzelf een stuk land bezetten om voedsel te verbouwen.quote:Op maandag 6 januari 2025 03:44 schreef raptorix het volgende:
Daarnaast zijn mensen tegenwoordig enorme zeikerds geworden, alles maar verbieden, flikker op, ga lekker op de hei wonen.
Zo tekenend. Iedereen is gek en zeurt op niets af. Totale ontkenning dat anderen vuurwerk als overlast ervaren.quote:Op maandag 6 januari 2025 03:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het aantal huisdieren dat hier echt last van heeft valt echt wel mee, ik heb zelf altijd katten gehad, en er was er geen 1 bang voor, ik ken letterlijk maar 1 iemand die een hond heeft die er echt bang voor is.
Dit ja.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:45 schreef Zoddie het volgende:
Pa die om 12 uur 3 of 4 sierpotjes af steekt zal waarschijnlijk wel stoppen met een algeheel vuurwerk verbod ja. Misschien eerste paar jaar nog even de grens over maar dat zal snel minder worden.
Diegenen die 1000'en overhebben voor vuurwerk en al dagen, weken, maanden al bezig zijn met afschieten zullen gewoon doorgaan met hoe makkelijk je even wat kan halen.
Reljeugd zal nog steeds cobra's rond gooien.
Oftewel, de overlastgever pak je er niet mee, wel het gezinnetje die met de kinderen even om 12:00 een potje de lucht in wil sturen.
Het is best achterbaks natuurlijk he wat de magnietende politicy aan het doen zijn.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:31 schreef 215 het volgende:
[..]
Moet je bij die mensen zijn en bij je gemeente die niet handhaaft op de wetten. Want om 2:00 uur moet het klaar zijn. Alles wat dan nog aan het knallen is, is illegaal bezig.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:51 schreef Stefanovich het volgende:
Hier in de buurt werd met nieuwjaarsnacht tot half 4 sochtends doorgeknald en vannacht schrok ik om half 3 wakker van een harde knal. Het houdt gewoon maar niet op. En wat een teringzooi ook overal, mensen ruimen het tegenwoordig niet meer op. Ben helemaal klaar met deze achterlijke ''traditie''.
*aluhoedje opzet*quote:Op maandag 6 januari 2025 10:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet je bij die mensen zijn en bij je gemeente die niet handhaaft op de wetten. Want om 2:00 uur moet het klaar zijn. Alles wat dan nog aan het knallen is, is illegaal bezig.
Supermakkelijk lijkt mij.
Ook dit is een vrij geromantiseerd vroeger was alles beter gevoel. Ook in de jaren 90 werd er met de jaarwisseling op vrij grote schaal gereld met de ME door heel Nederland.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:12 schreef Werkperd het volgende:
In mijn jeugdjaren ben ik een absolute vuurwerkfan geweest. Altijd het verbod op vuurwerk gevreesd en deze overal aangevochten.
Echter, nadat ik de beelden van afgelopen jaarwisseling en de dagen ervoor heb gezien, kom ik toch langzamerhand tot de conclusie dat vuurwerk niets meer met traditie te maken heeft. In mijn jaren hadden we min of meer een verantwoordelijkheidsgevoel en bewustzijn. Natuurlijk werden in die jaren ook dingen opgeblazen. Maar zwaar illegaal vuurwerk bij mensen thuis naar binnen gooien? Onder auto's plaatsen? De buurten volledig terroriseren en elkaar bekogelen? Het lijkt erop alsof de generatie van nu absoluut niet inziet waar die mee bezig is.
Misbruik van deze traditie is nog nooit zo hoog geweest en het wordt echt tijd dat de politiek in Den Haag, maar ook de politiek in België en Duitsland dit allemaal inzien en wetten moeten opstellen. Een verbod op verkoop en bezit van alle soorten vuurwerk is een noodzaak geworden.
Je kan hier niet meer omheen.
3 januari 1994.quote:Dode door vuurwerk in nieuwjaarsnacht
ROTTERDAM, 3 JAN. Een 25-jarige man uit Vlaardingen is tijdens de nieuwjaarsviering in Amerongen om het leven gekomen toen een vuurpijl voortijdig ontplofte. Het was het ernstigste ongeluk met vuurwerk tijdens de jaarwisseling.
Het dodelijke ongeluk werd veroorzaakt door een vuurpijl uit België die alleen door deskundigen mag worden aangestoken. De pijl was 70 centimeter lang en had een doorsnede van 10 centimeter. Toen de vuurpijl niet afging, maakte de man er een nieuw lont aan. Toen hij de pijl opnieuw aanstak, explodeerde deze op de grond. De man was op slag dood. Twee mannen die in de buurt stonden liepen verwondingen op aan handen, hoofd en ogen.
Elders in het land vielen twee doden. In Rotterdam zijn twee verdachten aangehouden in verband met een steekpartij waarbij een 36-jarige man het leven verloor. De achtergrond van het incident is nog onduideljk. Een 25-jarige man uit Leeuwarden overleed gisterochtend als gevolg van zware mishandeling na een ruzie op een oudejaarsfeest. Drie verdachten zijn aangehouden en hebben bekend.
Bij het afsteken van vuurwerk verloren in Rotterdam twee mensen een hand, in Oud-Beijerland raakte een man een voet kwijt. Een inwoner van Ouddorp kreeg een vuurpijl in zijn keel, een Rotterdammer kreeg een hartinfarct toen vlakbij hem vuurwerk werd afgestoken. In Halfweg raakte een man ernstig gewond toen vuurwerk in zijn kruis ontplofte.
De politie van Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam spreken desalniettemin van een betrekkelijk rustige nacht. De meeste ongeregeldheden op straat deden zich voor in Rotterdam. Agenten schoten een man zonder vaste woon- of verblijfplaats in de benen omdat hij hen met een mes bedreigde. De man is met twee schotwonden in het ziekenhuis opgenomen. Elders in Rotterdam vuurden agenten een waarschuwingsschot af tijdens een vechtpartij met vijf mannen.
De Amsterdamse politie spreekt van een “rommelige nacht”. Zij kreeg te maken met 25 à 30 valse alarmmeldingen. Bij steekpartijen raakten vier mensen gewonden. In Amsterdam werd dit jaar opvallend veel vuurwerk afgestoken dat alleen door deskundigen mag worden gebruikt.
Den Haag beleefde de rustigste jaarwisseling van de afgelopen jaren, aldus de Haagse politie. Samenscholingen van grote groepen jongeren die uit zijn op een confrontatie met de politie, bleven uit. Er werden 35 aanhoudingen verricht wegens openlijke geweldpleging en vernielingen. Daarbij bevond zich geen van de vijftig jongeren die huisarrest hadden gekregen omdat ze zich vorig jaar hadden misdragen. De Mobiele Eenheid hoefde dit jaar niet in actie te komen. Enkele jaren geleden liep de schade in Den Haag door grote rellen in de miljoenen guldens. Dit jaar wordt de schade geschat op enkele tonnen. De voorbereidingskosten van de gemeente voor de nieuwjaarsnacht en de kosten voor preventieve maatregelen bedragen een paar miljoen.
In Alphen aan de Rijn, Schoonhoven en Gouda kwam de ME korte tijd in actie tegen relschoppers. In Schoonhoven werden twee winkels in elektronica geplunderd, daarbij werden zes mensen aangehouden. In Gouda werden vier mensen aangehouden die de brandweer belaagden toen deze een kerstboombrand wilde blussen. In Opperdoes loste een agent een waarschuwingsschot toen relschoppers het brandweer en politie onmogelijk maakten een brand te blussen. In Yerseke raakte een politie-agent gewond bij een vechtpartij.
In Delft zijn zaterdag 150 mensen geëvacueerd omdat voor hun flat een tankauto, vermoedelijk door vuurwerk, in brand was gevlogen.
Dat weten ze op meer fronten niet, zo lijkt het soms wel.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:12 schreef Werkperd het volgende:
In mijn jeugdjaren ben ik een absolute vuurwerkfan geweest. Altijd het verbod op vuurwerk gevreesd en deze overal aangevochten.
Echter, nadat ik de beelden van afgelopen jaarwisseling en de dagen ervoor heb gezien, kom ik toch langzamerhand tot de conclusie dat vuurwerk niets meer met traditie te maken heeft. In mijn jaren hadden we min of meer een verantwoordelijkheidsgevoel en bewustzijn. Natuurlijk werden in die jaren ook dingen opgeblazen. Maar zwaar illegaal vuurwerk bij mensen thuis naar binnen gooien? Onder auto's plaatsen? De buurten volledig terroriseren en elkaar bekogelen? Het lijkt erop alsof de generatie van nu absoluut niet inziet waar die mee bezig is.
Een verbod in de gehele EU op de invoer, transport en productie van zwaar vuurwerk zou beter zijn. Alleen voor professioneel gebruik door professionele organisaties die aan zware controles op bijv inventaris moeten voldoen. De verspreiding hier van moet je koste wat het kost stoppen. Maar net als met zoveel andere "illegale" zaken zal er hoe dan ook iets het land binnenkomen.quote:Misbruik van deze traditie is nog nooit zo hoog geweest en het wordt echt tijd dat de politiek in Den Haag, maar ook de politiek in België en Duitsland dit allemaal inzien en wetten moeten opstellen. Een verbod op verkoop en bezit van alle soorten vuurwerk is een noodzaak geworden.
Je kan hier niet meer omheen.
Ja is eigenlijk niets anders dan nu.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:22 schreef Caland het volgende:
[..]
3 januari 1994.
Vooral geinig dat ze het toen dus hadden over betrekkelijk rustig daar het eigenlijk erger was dan nu.
Zo zie je wat perceptie doet in elke discussie.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:32 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ja is eigenlijk niets anders dan nu.
Wat relletjes, wat slachtoffers.
Vroeger maakten men ook vaak bommen door strijkerkruit in tennisballen te stoppen of andere soort verpakkingen en raakten dan ook handen en vingers kwijt.
Het was altijd wel minder qua hele harde dreunen, en het begon toen pas in de paar vuurwerk verkoop dagen, de rest van het jaar was het een stuk rustiger dan nu.
Probleem is dat er handel in zit dus dan wordt het gemaakt door onbekenden zonder vuurwerk regels.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat weten ze op meer fronten niet, zo lijkt het soms wel.
[..]
Een verbod in de gehele EU op de invoer, transport en productie van zwaar vuurwerk zou beter zijn. Alleen voor professioneel gebruik door professionele organisaties die aan zware controles op bijv inventaris moeten voldoen. De verspreiding hier van moet je koste wat het kost stoppen. Maar net als met zoveel andere "illegale" zaken zal er hoe dan ook iets het land binnenkomen.
Gebruik en verspreiding er van, gewoon zien (en bestraffen) als terrorisme. Lui met bivakmutsen en vuurwerk in de oudjaarsnacht bij de ME preventief neerhoeken en dan later uitzoeken wat ze bij zich hadden. Geen risico's nemen met potentiële terroristen.
Voor de rest het consumentenvuurwerk natuurlijk gewoon in stand houden en dit jaar voor de komende 10 jaar inkopen om te zorgen dat je de komende jaren genoeg hebt
Dat is het al Hans.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:36 schreef Zoddie het volgende:
En dat soort bommen naar mensen gooien expres? Naar agenten, brandweer of gewoon menigten in mag van mij als poging tot doodslag zijn.
Klinkt wel als een volkswijk... ? maar volgens mij is dit meer een huidig probleem van de grote steden. En idd nu helpt social media natuurlijk een handje mee.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Zo zie je wat perceptie doet in elke discussie.
Bij mij in de wijk rond die tijd werden er hele huisraden in de fik gezet en als dan de brandweer met de ME kwam was het even een kat- en muisspelletje. Dat haalde dan net aan een paar zinnen in de lokale krant op 2 januari.
Gebeurt dat nu staat het binnen een kwartier op dumpert, zie je het overal op social media, gaat de T ermee aan de haal en heeft men in het hele land er een mening over.
Dat blijkt niet echt uit het bericht van ruim 30 jaar geleden hierboven.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klinkt wel als een volkswijk... ? maar volgens mij is dit meer een huidig probleem van de grote steden.
Drie jaar terug was ik in Enschede in een volkswijk. Daar wordt het idd wel anders gevierd. Luidruchtiger, veel (zwaar) siervuurwerk, vuurtonnen en ze hadden zelfs een zangerquote:Op maandag 6 januari 2025 11:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat blijkt niet echt uit het bericht van ruim 30 jaar geleden hierboven.
Inderdaad een volkswijk, gebeurde in bijna alle volkswijken wel.
Omdat jij het niet hebt gezien betekent niet dat het niet bestaat.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:53 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Drie jaar terug was ik in Enschede in een volkswijk. Daar wordt het idd wel anders gevierd. Luidruchtiger, veel (zwaar) siervuurwerk, vuurtonnen en ze hadden zelfs een zangerEn een combi met alcohol is dan niet voor iedereen even goed, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik heb geen branden, onlusten, vandalisme of vechtpartijen gezien.
Het valt me altijd mee eigenlijk.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:53 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Drie jaar terug was ik in Enschede in een volkswijk. Daar wordt het idd wel anders gevierd. Luidruchtiger, veel (zwaar) siervuurwerk, vuurtonnen en ze hadden zelfs een zangerEn een combi met alcohol is dan niet voor iedereen even goed, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik heb geen branden, onlusten, vandalisme of vechtpartijen gezien.
Klopt ja, verschil is de explosies, het enorm zware spul. Dat had je vroeger niet, tenzij iemand weer eens in zijn schuurtje bezig was geweest. Achterlijk gedrag is van alle tijden, het nare is dat het tegenwoordig veel meer schade aanricht.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat blijkt niet echt uit het bericht van ruim 30 jaar geleden hierboven.
Inderdaad een volkswijk, gebeurde in bijna alle volkswijken wel.
Mwah, toen had je ook gewoon shells en lawinepijlen die aan elkaar vast werden getaped, zelfgemaakt spul.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:59 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Klopt ja, verschil is de explosies, het enorm zware spul. Dat had je vroeger niet, tenzij iemand weer eens in zijn schuurtje bezig was geweest. Achterlijk gedrag is van alle tijden, het nare is dat het tegenwoordig veel meer schade aanricht.
Dat zeg ik ook niet, dat zie je wel aan de beelden. Maar ik denk dat het meer een verschijnsel is van de grote steden en de ellende van nu is groter dan die van toen denk ik.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Omdat jij het niet hebt gezien betekent niet dat het niet bestaat.
Ja dat zeg ik ook Hans.quote:Op maandag 6 januari 2025 12:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwah, toen had je ook gewoon shells en lawinepijlen die aan elkaar vast werden getaped, zelfgemaakt spul.
Ik denk het niet, de ellende van nu wordt alleen zwaar uitvergroot al dan niet om de publieke opinie te beïnvloeden.quote:Op maandag 6 januari 2025 12:00 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, dat zie je wel aan de beelden. Maar ik denk dat het meer een verschijnsel is van de grote steden en de ellende van nu is groter dan die van toen denk ik.
Het zijn excessen en die moeten vooral uitvergroot worden. Op veel plaatsen was het een betrekkelijk rustige oudjaarsnacht. Veel rustiger dan andere jaren. Verbieden is nu eenmaal de oplossing voor allesquote:Op maandag 6 januari 2025 11:58 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Het valt me altijd mee eigenlijk.
Een land vol dronken mensen, met spontane kampvuren overal, met explosieven.
Dat er eigenlijk maar bar weinig gebeurd als je het na gaat.
Nee die had je niet 'gewoon'. Die had je louter bij mongolen en in mindere mate dan de afgelopen tien jaar. Tegenwoordig kan je via via alles krijgen en kan je het zelfs via internet bestellen en laten thuis bezorgen. Die opties waren er tig jaar geleden niet (of je kende ze niet)quote:Op maandag 6 januari 2025 12:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwah, toen had je ook gewoon shells en lawinepijlen die aan elkaar vast werden getaped, zelfgemaakt spul.
Dat betwijfel ik.quote:Op maandag 6 januari 2025 12:03 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee die had je niet 'gewoon'. Die had je louter bij mongolen en in mindere mate dan de afgelopen tien jaar.
Dat denk ik ook, zie #254quote:Op maandag 6 januari 2025 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk het niet, de ellende van nu wordt alleen zwaar uitvergroot al dan niet om de publieke opinie te beïnvloeden.
Ik ben wel een liefhebber van siervuurwerk en heb een hekel aan zwaar knalvuurwerk. Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om door te lonten, te knutselen of zelf iets te bouwen. Ik probeer het zelf zo veilig mogelijk te houden dus voor middernacht ook vrijwel geen alcohol, maar ja, je kan alles nog zo netjes mogelijk te doen en leuk te houden maar als je tokkiebuurman daar schijt aan heeft ben je nergens veilig.quote:
Hoef je niet je aluhoedje voor op te zetten, ik denk dat dat al vrij duidelijk is door hoe de politie/handhaving/lokale politiek er zelf in staat en zich gedraagt.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*aluhoedje opzet*
Misschien doen ze dat wel niet om het draagvlak te doen afbrokkelen.
Jep.quote:Op maandag 6 januari 2025 12:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het zijn excessen en die moeten vooral uitvergroot worden. Op veel plaatsen was het een betrekkelijk rustige oudjaarsnacht. Veel rustiger dan andere jaren. Verbieden is nu eenmaal de oplossing voor alles
Nee natuurlijk niet Hans. Wetten of verboden zien nooit op 100% uitsluiting.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jep.
Alleen gaat het legale vuurwerk ook verbieden er voor zorgen dat het illegale vuurwerk ook gaat verdwijnen?
Suprise motherfuckers: I dont think so.
We hebben nu een probleem met reljeugd en illegaal vuurwerk.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet Hans. Wetten of verboden zien nooit op 100% uitsluiting.
Ik vermoed van niet en misschien wordt het juist nog wel meer.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jep.
Alleen gaat het legale vuurwerk ook verbieden er voor zorgen dat het illegale vuurwerk ook gaat verdwijnen?
Suprise motherfuckers: I dont think so.
Nee, ik denk dat niemand denkt dat het de oplossing is. Grootschalige incidenten zul je rond de jaarwisseling altijd houden, dat blijkt ook gewoon in landen waar er geen afsteektraditie is.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
We hebben nu een probleem met reljeugd en illegaal vuurwerk.
Dat probleem wordt versterkt doordat autoriteiten niet handhaven op illegaal vuurwerk en de gezette afsteektijden.
En velen denken hier dat een totaalverbod, dus ook op legaal vuurwerk, daar een oplossing voor al bieden?
Vandaag weer een jankartikel in het AD daarover. Politie heeft tig problemen met de jaarwisseling, maar siervuurwerk is het grote kwaad hoor.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:26 schreef Red_85 het volgende:
En velen denken hier dat een totaalverbod, dus ook op legaal vuurwerk, daar een oplossing voor al bieden?
Media offensief en 'masseren' van de juiste mening bij het publiek.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vandaag weer een jankartikel in het AD daarover. Politie heeft tig problemen met de jaarwisseling, maar siervuurwerk is het grote kwaad hoor.
Ik vraag me af of ze zelf wel weten wat de huidige wetgeving is.
Nee. Als ik zie wat er allemaal gebeurd is dan moet er gewoon direct een radicaal besluit genomen worden. Het verhaal wat jij vertelt over illegaal vuurwerk verbieden horen we al jaren. Ze moeten nu gewoon per direct stoppen met alles en ondertussen bedenken hoe het in de toekomst weer heringevoerd kan worden.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat weten ze op meer fronten niet, zo lijkt het soms wel.
[..]
Een verbod in de gehele EU op de invoer, transport en productie van zwaar vuurwerk zou beter zijn. Alleen voor professioneel gebruik door professionele organisaties die aan zware controles op bijv inventaris moeten voldoen. De verspreiding hier van moet je koste wat het kost stoppen. Maar net als met zoveel andere "illegale" zaken zal er hoe dan ook iets het land binnenkomen.
Gebruik en verspreiding er van, gewoon zien (en bestraffen) als terrorisme. Lui met bivakmutsen en vuurwerk in de oudjaarsnacht bij de ME preventief neerhoeken en dan later uitzoeken wat ze bij zich hadden. Geen risico's nemen met potentiële terroristen. Oprotten als je dat opgedragen wordt, zo niet: gevolgen dragen.
Voor de rest het consumentenvuurwerk natuurlijk gewoon in stand houden en dit jaar voor de komende 10 jaar inkopen om te zorgen dat je de komende jaren genoeg hebt
Met andere woorden:quote:Volgens de directeur van VeiligheidNL heeft het afsteekverbod niets geholpen. "In de regio Amsterdam is het aantal slachtoffers op de spoedeisende hulp gelijk gebleven en in de regio Rotterdam zelfs gestegen", zegt ze. Om het aantal slachtoffers te beperken is volgens haar "een algeheel vuurwerkverbod het meest effectieve middel".
quote:
quote:,,Eigenlijk wilde de familie vuurwerk afsteken”, vertelt Ter Haar. ,,Maar dat leek mij niet zo’n goed idee, vanwege de publieke ophef over vuurwerk, die rees na het ongeluk.”
Aldus Jos in Hongarije met z’n geitenwollensokken en z’n ontbijtje van hummus met advocaat en sojamelk.quote:
Iedereen is het eens met Jos. Ook zonder sojamelk.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 19:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Aldus Jos in Hongarije met z’n geitenwollensokken en z’n ontbijtje van hummus met advocaat en sojamelk.
Uh nee, niet iedereen.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:01 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Iedereen is het eens met Jos. Ook zonder sojamelk.
Oh, z’n moeder zei dat ie vuurwerk wás? Dan heb ik niets gezegd en is het absoluut geen trieste domheid.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Uh nee, niet iedereen.
Het joch hield van vuurwerk (z’n moeder zei zelfs dat het joch vuurwerk was), niet zo raar dat een deel van z’n familie hem op die manier wilde herdenken.
Vuurwerk is niet de schuld dat het joch dood is, dat komt toch echt door gebrek aan opvoeding en foutief gebruik van illegaal vuurwerk.
Goedzo, je kunt je post gewoon weghalen.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Oh, z’n moeder zei dat ie vuurwerk wás? Dan heb ik niets gezegd en is het absoluut geen trieste domheid.
Het zoveelste bewijs dat vuurwerkfanaten zonder uitzondering volkomen ontoerekeningsvatbaar zijn.quote:
Ik kan de pubers nog enigszins volgen, maar die volwassenen met een voorliefde voor lontjes enzoquote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:20 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het zoveelste bewijs dat vuurwerkfanaten zonder uitzondering volkomen ontoerekeningsvatbaar zijn.
quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik kan de pubers nog enigszins volgen, maar die volwassenen met een voorliefde voor lontjes enzoongekende debielen.
quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:20 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het zoveelste bewijs dat vuurwerkfanaten zonder uitzondering volkomen ontoerekeningsvatbaar zijn.
De leegheid van een leven als dat tot je favoriete bezigheden behoort is echt met geen pen te beschrijven. Het is zelfs een beetje zielig.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik kan de pubers nog enigszins volgen, maar die volwassenen met een voorliefde voor lontjes enzoongekende debielen.
Maar dit soort reacties staan zelfs daar nog onderquote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:24 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De leegheid van een leven als dat tot je favoriete bezigheden behoort is echt met geen pen te beschrijven. Het is zelfs een beetje zielig.
Mensen die blij worden van een knal, en daar dan hele fortuinen in steken. Boem! Wow!quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:24 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De leegheid van een leven als dat tot je favoriete bezigheden behoort is echt met geen pen te beschrijven. Het is zelfs een beetje zielig.
Die mensen betalen dus gewoon grof geld voor, ja, wat zal het zijn, in het allerbeste geval een halve seconde aan plezier? Het is echt weerzinwekkend. Je zou maar vuurwerk leuk vinden én naar Formule 1 kijken. Een grote schreeuw om hulp heb ik nog nooit gezien. Jij wel?quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:35 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Mensen die blij worden van een knal, en daar dan hele fortuinen in steken. Boem! Wow!
Het is mensonterend. En terwijl al die mensen zich verkneukelen bij zoiets onnozels is het voor hulpdiensten en zorgmedewerkers elk jaar weer de hel op aarde.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:37 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Die mensen betalen dus gewoon grof geld voor, ja, wat zal het zijn, in het allerbeste geval een halve seconde aan plezier? Het is echt weerzinwekkend. Je zou maar vuurwerk leuk vinden én naar Formule 1 kijken. Een grote schreeuw om hulp heb ik nog nooit gezien. Jij wel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |