Dit dus. Zulke dingen als ouders toestaan is simpelweg niet normaal. Kinderen die bezig zijn met levensgevaarlijk vuurwerk om een jaarwisseling 'te vieren' is idioot. Je ziet dit dan ook alleen in bepaalde kringen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:51 schreef Vincent_student het volgende:
In de krant staat het verhaal van de moeder van wie haar 14-jarige zoon overleed toen een shell in zijn hand ontplofte. Ik kan het hier niet linken, het zit achter een betaalmuur. Het verhaal is zeer aangrijpend. De zoon was een vuurwerkfanaat en "wist er alles van". Het valt me wel op dat veel ongelukken gebeuren met shells. Ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar zit er een schietlont aan, waarvan het niet de bedoeling is dat je die met een aansteker aansteekt, wat die jongen wel deed.
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar wat doet een kind van 14 met professioneel shellvuurwerk? De vader was er zelfs bij en die vond het allemaal prima. Een reactie van de moeder op dit soort kritiek was "Je was er niet bij, dus hou je mond". Daar heeft ze natuurlijk gelijk in, het is makkelijk oordelen op afstand, maar toch, het verhaal van haar is wel erg duidelijk wat er gebeurd is.
Het probleem is dan ook de vuurwerkcultuur in ons land. De meesten van ons zijn opgegroeid met deze traditie, waren op onze 12e de hele dag in de weer met het bouwen van astronauten-piramides. Ja, rotjes en vuurpijlen zijn inmiddels verboten, maar we beschouwen vuurwerk afsteken nog altijd als iets 'normaals'. Veel Nederlanders zien een cobra gewoon als een strijker die iets harder knalt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:51 schreef Vincent_student het volgende:
In de krant staat het verhaal van de moeder van wie haar 14-jarige zoon overleed toen een shell in zijn hand ontplofte. Ik kan het hier niet linken, het zit achter een betaalmuur. Het verhaal is zeer aangrijpend. De zoon was een vuurwerkfanaat en "wist er alles van". Het valt me wel op dat veel ongelukken gebeuren met shells. Ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar zit er een schietlont aan, waarvan het niet de bedoeling is dat je die met een aansteker aansteekt, wat die jongen wel deed.
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar wat doet een kind van 14 met professioneel shellvuurwerk? De vader was er zelfs bij en die vond het allemaal prima. Een reactie van de moeder op dit soort kritiek was "Je was er niet bij, dus hou je mond". Daar heeft ze natuurlijk gelijk in, het is makkelijk oordelen op afstand, maar toch, het verhaal van haar is wel erg duidelijk wat er gebeurd is.
En hoe zag deze GIGA stijging er precies uit?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Aanneemlijk, daarom was er een GIGA stijging in de verkoop van cat. 1 vuurwerk in de Corona jaren.
Wederom feiten die jouw aannames weerleggen. Zelfs vuurwerkshops die normaliter cat. 2 verkochten maakten massaal de switch naar cat. 1.
Heb je ook een bron die deze feitelijke bewering ondersteunt of valt het in dezelfde categorie als je bewering dat men in het land toen MASSAAL met carbid aan het schieten wasquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Aanneemlijk, daarom was er een GIGA stijging in de verkoop van cat. 1 vuurwerk in de Corona jaren.
Wederom feiten die jouw aannames weerleggen. Zelfs vuurwerkshops die normaliter cat. 2 verkochten maakten massaal de switch naar cat. 1.
Gast, hoe stel jij je dit voor? Dat in elke straat politie aanwezig is? Dat bij elk incident politie aanwezig is en dan ook nog eens elke straat afgaat om te kijken wat er wel of niet illegaal is? Op die manier moet elk huishouden een persoon afgeven en laten trainen door de politie, want anders kun je moeilijk alles 100% op zo'n avond uitvoeren. Melding na melding, onderweg naar brand, ME moet ook klaar staan (wat ook weer afgaat van het aantal politieagenten elders).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedere joker in Nederland ziet en hoort het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk maar voor de politie is dat weer te moeilijk...![]()
Daarbij, als je legaal vuurwerk gebruikt om de hulpdiensten te belagen dien je ook gewoon een enorm aantal klappen met de lange lat te krijgen, zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Lees: 'dan ga ik meer illegaal vuurwerk kopen, politie doet niets'.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel ze er tegenkomen maar bij een verbod op consumentenvuurwerk (cat. F2) zullen er een pak meer cat. F1 knetterfonteintjes verkocht worden.
Tuurlijk gast, jij weet het, maar mensen in het vak niet.quote:
Fatsoenlijke mensen wel, tokkies niet. Meteen met de lat erop.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik probeer de trein sowieso te mijden.![]()
Maar jij denkt dat evenveel mensen blijven betalen als er nooit gecontroleerd wordt?
Exact mij punt. Handhaven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:04 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Fatsoenlijke mensen wel, tokkies niet. Meteen met de lat erop.
'Ik heb toen meer illegaal vuurwerk gekocht en mijn matties ook', je weet wel 'het volk'.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb je ook een bron die deze feitelijke bewering ondersteunt of valt het in dezelfde categorie als je bewering dat men in het land toen MASSAAL met carbid aan het schieten was
Niet lui, maar vooral een stel jankerds. Stel je voor hé, dat je op een bepaalde dag wat harder moet werken. Waar gaan we in godsnaam heen. Dat we elk risico in dit land moeten uitbannen want de snowflakes kunnen 10 patiënten op een avond niet aan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is vooral heel erg doen alsof je het niet snapt en als de argumentatie je echt een beetje klem heeft kom je met de laatste uitweg:
[..]
Ze zijn gewoon lui.
Met de lat erop is niet handhaven. dat is misschien zo in de hoofd van pubers of tokkies zo, maar zo werkt het niet in het Westen. Je krijgt een boete van 400 euro en bij heel veel kun je de cel in gaan of je huis kwijt raken.quote:
De politie handhaaft de afsteektijden niet eens, kom op zeg.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Gast, hoe stel jij je dit voor? Dat in elke straat politie aanwezig is? Dat bij elk incident politie aanwezig is en dan ook nog eens elke straat afgaat om te kijken wat er wel of niet illegaal is? Op die manier moet elk huishouden een persoon afgeven en laten trainen door de politie, want anders kun je moeilijk alles 100% op zo'n avond uitvoeren. Melding na melding, onderweg naar brand, ME moet ook klaar staan (wat ook weer afgaat van het aantal politieagenten elders).
Ik snap werkelijk niet dat blijkbaar de mensen die graag willen blijven afsteken en desnoods illegaal vuurwerk gaan halen als er een verbod is, dan durven af te geven op de politie dat ze er niets aan doen. Let maar op, dan is er zo'n verbod, komt de politie bij hen langs en dan is het alsnog de schuld van de politie. Mogen ze je dan ook keihard aanpakken met de lange lat?
https://www.omroepbrabant(...)or-hun-voorraad-heenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En hoe zag deze GIGA stijging er precies uit?
Je mag zelf ook wel wat moeite doen.quote:"We krijgen tientallen telefoontjes per dag met de vraag of we dat verkopen", vertellen twee medewerksters van de winkel in Helmond. "Er wordt veel meer van gekocht dan normaal. De voorraad is op." Ook de winkel in Nuenen is door de voorraad heen. "We verkochten categorie 1 vuurwerk al sinds oktober. Toen bekend werd dat er dit jaar weer een vuurwerkverbod zou zijn, ging het hard. Het meeste is al uitverkocht", zegt een medewerker.
Jij denkt dat ze het allemaal kunnen voorkomen, op elke hoek van de straat staan en dan meteen iedereen op heterdaad kunnen betrappen? 'Ik hoor knallen de dagen ervoor, de politie handhaaft niet'. Zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De politie handhaaft de afsteektijden niet eens, kom op zeg.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb je ook een bron die deze feitelijke bewering ondersteunt of valt het in dezelfde categorie als je bewering dat men in het land toen MASSAAL met carbid aan het schieten was
Dit is niet serieus bedoeld toch?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.omroepbrabant(...)or-hun-voorraad-heen
[..]
Je mag zelf ook wel wat moeite doen.
Dat is jouw bron van een GIGA stijging. Geen euro's, geen kilo's. Anita en Anja van de Helmondse winkel met de tekst: de voorraad is op.quote:We krijgen tientallen telefoontjes per dag met de vraag of we dat verkopen", vertellen twee medewerksters van de winkel in Helmond. "Er wordt veel meer van gekocht dan normaal. De voorraad is op.
Je kwam zelf met de lat he?!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:06 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Met de lat erop is niet handhaven. dat is misschien zo in de hoofd van pubers of tokkies zo, maar zo werkt het niet in het Westen.
En als dat je een paar keer gebeurd (of je hoort dat in je omgeving) hou je er vanzelf mee op.quote:Je krijgt een boete van 400 euro en bij heel veel kun je de cel in gaan of je huis kwijt raken.
En hoe stel jij het voor dan bij een totaalverbod? Op alle plekken van de stad staan er groepjes cakes af te steken. Verder niks aan de hand, behalve geluidsoverlast. Moet de politie er dan achteraan gaan? En moeten zij dan de achtervolging in gaan zetten alleen omdat ze vuurwerk afsteken?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Gast, hoe stel jij je dit voor? Dat in elke straat politie aanwezig is? Dat bij elk incident politie aanwezig is en dan ook nog eens elke straat afgaat om te kijken wat er wel of niet illegaal is? Op die manier moet elk huishouden een persoon afgeven en laten trainen door de politie, want anders kun je moeilijk alles 100% op zo'n avond uitvoeren. Melding na melding, onderweg naar brand, ME moet ook klaar staan (wat ook weer afgaat van het aantal politieagenten elders).
Ik snap werkelijk niet dat blijkbaar de mensen die graag willen blijven afsteken en desnoods illegaal vuurwerk gaan halen als er een verbod is, dan durven af te geven op de politie dat ze er niets aan doen. Let maar op, dan is er zo'n verbod, komt de politie bij hen langs en dan is het alsnog de schuld van de politie. Mogen ze je dan ook keihard aanpakken met de lange lat?
Dus dat er in gebieden waar al carbid werd geschoten meer carbid werd geschoten is voor jou het bewijs dat dat een landelijke trend wasquote:
Nee, ik kwam helemaal niet met een lat. En je tweede zin, als je pas met iets dat verboden is gaat stoppen als je een boete krijgt zegt dat vooral over die persoon. Veruit de meeste mensen zullen zo'n verbod gehoorzamen, tokkies niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:11 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Je kwam zelf met de lat he?!
[..]
En als dat je een paar keer gebeurd (of je hoort dat in je omgeving) hou je er vanzelf mee op.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Dus dat er in gebieden waar al carbid werd geschoten meer carbid werd geschoten is voor jou het bewijs dat dat een landelijke trend was
Mmkay
Je hebt een kinderlijke kijk op het werk van hulpdiensten. Ja, er zullen best raddraaiers bezig blijven, dat heb je nu eenmaal met elke wet of regelgeving. Je kunt nooit alles 100% voorkomen en dat is het werk van een agent ook niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef CR7 het volgende:
[..]
En hoe stel jij het voor dan bij een totaalverbod? Op alle plekken van de stad staan er groepjes cakes af te steken. Verder niks aan de hand, behalve geluidsoverlast. Moet de politie er dan achteraan gaan? En moeten zij dan de achtervolging in gaan zetten alleen omdat ze vuurwerk afsteken?
Gaan we het afsteken van vuurwerk dan hetzelfde behandelen als wapenbezit?
Van mij mogen ze het best een jaartje proberen. Ik weet nu al dat het een geweldig kat en muis spelletje gaat worden.
Ehm.... jawel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, ik kwam helemaal niet met een lat.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:04 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Precies. Dus de tokkies aanpakken.quote:En je tweede zin, als je pas met iets dat verboden is gaat stoppen als je een boete krijgt zegt dat vooral over die persoon. Veruit de meeste mensen zullen zo'n verbod gehoorzamen, tokkies niet.
Potverdorie, jij meet echt met 2 maten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is niet serieus bedoeld toch?
[..]
Dat is jouw bron van een GIGA stijging. Geen euro's, geen kilo's. Anita en Anja van de Helmondse winkel met de tekst: de voorraad is op.
Echt?
Nee jij dan politie en de brandweer willen een verbod. Raar hé dat zij een verbod willen op iets waar zij werk aan hebben. Frank Paauw wil een verbod op uitsupporters. Dat ook maar doen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is niet serieus bedoeld toch?
[..]
Dat is jouw bron van een GIGA stijging. Geen euro's, geen kilo's. Anita en Anja van de Helmondse winkel met de tekst: de voorraad is op.
Echt?
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:17 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ehm.... jawel.
[..]
[..]
Precies. Dus de tokkies aanpakken.
quote:Op vrijdag [b]3 januari 2025 13:38[/b] schreef AchJa het volgende:
[..]
Iedere joker in Nederland ziet en hoort het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk maar voor de politie is dat weer te moeilijk...![]()
Daarbij, als je legaal vuurwerk gebruikt om de hulpdiensten te belagen dien je ook gewoon een enorm aantal klappen met de lange lat te krijgen, zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Ik gebruikte het woord lat dus, omdat jij er mee kwam. Stop eens met dingen omdraaien.quote:Op vrijdag [b]3 januari 2025 14:04[/b] schreef Vis1980 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Dus dat er in gebieden waar al carbid werd geschoten meer carbid werd geschoten is voor jou het bewijs dat dat een landelijke trend was
Mmkay
Niet alleen dat, populariteit steeg ook gewoon in andere delen van het landquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Mmkay
Eh? Ik ben ook Achja?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:22 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik gebruikte het woord lat dus, omdat jij er mee kwam. Stop eens met dingen omdraaien.
Ja, de melkbussen waren rijkelijk aanwezig in de Schilderswijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
[..]
Niet alleen dat, populariteit steeg ook gewoon in andere delen van het land
https://www.ad.nl/den-haa(...)idschieten~a8babd5a/
https://nos.nl/artikel/23(...)-populariteit-stijgt
Waar zeg ik dat?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, de melkbussen waren rijkelijk aanwezig in de Schilderswijk.
Je levert als bron een vuurwerkverkoper uit Den Haag die een cursusje carbid schieten heeft gevolgd en dan tot de conclusie komt dat hij dat absoluut niet gaat verkopen.quote:
Ik lever bronnen aan waaruit blijkt dat het animo voor carbid toeneemt en niet alleen op het platteland. Precies wat ik stelde. Kom dan niet aankakken met de Schilderswijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Je levert als bron een vuurwerkverkoper uit Den Haag die een cursusje carbid schieten heeft gevolgd en dan tot de conclusie komt dat hij dat absoluut niet gaat verkopen.
Kom nou toch op, johquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:18 schreef tja77 het volgende:
[..]
Potverdorie, jij meet echt met 2 maten.
Al het geroeptoeter van individuen uit jouw quotes zijn heilig en moet gehoor aan gegeven worden, echter die van mij worden in het belachelijke getrokken.![]()
https://www.gelderlander.(...)ap-slinken~a642191b/
https://www.ad.nl/alphen/(...)ndernemers~a8774f3e/
‘Hij heeft zelfs telefoontjes gehad uit de Randstad’quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:33 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik lever bronnen aan waaruit blijkt dat het animo voor carbid toeneemt en niet alleen op het platteland. Precies wat ik stelde. Kom dan niet aankakken met de Schilderswijk.
https://www.oost.nl/amp/n(...)-voor-verkoop-carbidquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:35 schreef Caland het volgende:
[..]
‘Hij heeft zelfs telefoontjes gehad uit de Randstad’
Ja, sluitend bewijs.
Maar ik zie graag een bron van jou tegemoet die het weerlegt. Tot op heden trek je louter dingen in twijfel op basis van je onderbuikgevoel.quote:Wat dat betreft heeft de toenemende populariteit van het carbidschieten buiten de traditionele regio's in het oosten en noorden van het land ook een schaduwzijde. Niet alleen voor de handel, maar ook voor de veiligheid van het schieten met carbid.
"Als importeur is de toenemende vraag naar carbid natuurlijk goed. Voor de traditie weet ik het zo net nog niet. Wij zijn er hier in het oosten mee opgegroeid en weten hoe we ermee om moeten gaan. In de nieuwe regio's, waar de vraag stijgt, gaat er nog weleens wat mis."
Waarom moet ik met cijfers komen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:34 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Kom nou toch op, joh
Er is dit jaar voor 118 miljoen euro cat 2 vuurwerk verkocht, leg mij nou eens aan de hand van een bron uit dat we serieus rekening moeten houden met cat 1 vuurwerk wat in coronatijd GIGA werd verkocht? Geef eens een cijfer waarmee je dit in godsnaam zou kunnen onderbouwen ipv dit soort artikeltjes met eigenaren van fopwinkels.
quote:Dit betekende dat alleen nog maar vuurwerk uit de lichtste categorie (F1-vuurwerk) verkocht mocht worden. Vuurwerkhandelaren baalde, en twijfelde of het wel de moeite waard zou zijn om enkel de winkel de openen voor dit type vuurwerk.
Veel vuurwerkhandelaren besloten toch door te gaan met de verkoop, aangezien de animo voor dit F1-vuurwerk veel hoger was dan in eerste instantie gedacht werd.
Nu is er opeens voor 118 miljoen aan alleen categorie 2 vuurwerk verkocht.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:34 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Kom nou toch op, joh
Er is dit jaar voor 118 miljoen euro cat 2 vuurwerk verkocht, leg mij nou eens aan de hand van een bron uit dat we serieus rekening moeten houden met cat 1 vuurwerk wat in coronatijd GIGA werd verkocht? Geef eens een cijfer waarmee je dit in godsnaam zou kunnen onderbouwen ipv dit soort artikeltjes met eigenaren van fopwinkels.
Opeens?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:40 schreef CR7 het volgende:
[..]
Nu is er opeens voor 118 miljoen aan alleen categorie 2 vuurwerk verkocht.
Ja inclusief categorie 1 vuurwerk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Opeens?
Er is gewoon voor 118 miljoen vuurwerk verkocht. Welk deel snap je niet?
Ik trek vrij weinig in het belachelijke. Ik vraag naar de cijfers/kilo's/euro's wat volgens jou GIGA verkoop ondersteunt. Als je met een claim komt zul je het ook moeten kunnen onderbouwen met iets van een cijfer, he?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:40 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom moet ik met cijfers komen?
Jij trekt het oordeel van verkopers in het belachelijke.
https://www.grootvuurwerk(...)ht-aan-de-horizon-18
[..]
Inclusief die sterretjes van een euro.quote:
Ja, in gebieden waar er al carbid werd geschoten was er een toenamequote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:37 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.oost.nl/amp/n(...)-voor-verkoop-carbid
[..]
Maar ik zie graag een bron van jou tegemoet die het weerlegt. Tot op heden trek je louter dingen in twijfel op basis van je onderbuikgevoel.
Ja! Nee, dat ben je niet. Doe er je voordeel mee.quote:
En daar rent een gemiddelde politieagent dus voor weg.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:43 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Inclusief die sterretjes van een euro.
Ook weer zo'n kinderachtige voorstelling van de politie. En ondanks dat zullen ze er ook voor jou zijn als de nood erom vraagt, of je ze nu respecteert of niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:47 schreef CR7 het volgende:
[..]
En daar rent een gemiddelde politieagent dus voor weg.
Ik geef voorbeelden, die mijn kant van het verhaal onderstrepen. Jij komt met NIKS.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik trek vrij weinig in het belachelijke. Ik vraag naar de cijfers/kilo's/euro's wat volgens jou GIGA verkoop ondersteunt. Als je met een claim komt zul je het ook moeten kunnen onderbouwen met iets van een cijfer, he?
Ik gebruik dan ook geen woorden als GIGA toename in verkoop om vervolgens met precies 0 cijfers te komen. Ik kan me goed voorstellen dat cat 1 meer wordt verkocht tijdens een vuurwerkverbod op cat 2, maar GIGA? Wat betekent dat? Kom eens met cijfers?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik geef voorbeelden, die mijn kant van het verhaal onderstrepen. Jij komt met NIKS.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |