abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 januari 2025 @ 00:58:32 #201
194233 Friday12
Originele kloon
pi_216168702
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 00:05 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Was deze al voorbijgekomen? :')
Wat heeft dit met vuurwerk te maken?
  zaterdag 4 januari 2025 @ 01:06:35 #202
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216168731
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Verschrikkelijk, op het moment dat de rest van Nederland om 00:00 begon met vuurwerk afsteken, werd haar zoon in een lijkzak gestopt. Mevrouw zag dat als een mooi eerbetoon.

Die vrouw is knettergek.
Helemaal dwaas.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216169160
quote:
[ x ]

Leuke buren met hun Tingel Tangel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216169162
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 20:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Misschien bedoelt hij types als deze infrastructuurmagnaat?
[..]
[ afbeelding ]
Hij heeft er een neusje voor.
pi_216169163
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:36 schreef ZarB het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-te-rennen~ab5e4570/

"Mama van Jack" is ook vandaag weer van de partij om haar zegje te doen over haarzelf. :') En een beetje over Jack.
Betaalmuur, maar even een paywall remover overheen gooien.
Illegaal vuurwerk is het probleem!
  zaterdag 4 januari 2025 @ 08:06:03 #206
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_216169508
quote:
[ x ]

Iemand die met een slijptol een olievat openslijpt heeft niet echt wat met vuurwerk te maken natuurlijk.
pi_216170724
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 08:06 schreef tja77 het volgende:

[..]
Iemand die met een slijptol een olievat openslijpt heeft niet echt wat met vuurwerk te maken natuurlijk.
Zeker wel. Alles wat op de laatste 3 dagen van het jaar is gebeurd komt door vuurwerk!
  zaterdag 4 januari 2025 @ 17:18:22 #208
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_216173503
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 11:32 schreef CR7 het volgende:

[..]
Zeker wel. Alles wat op de laatste 3 dagen van het jaar is gebeurd komt door vuurwerk!
Ja dat wordt ervan gemaakt :')

Als ik een bom laat ontploffen die een heel flatgebouw laat instorten: Gelijk vuurwerk! Zie je wel hoe krachtig die cobra's zijn? _O-

Mensen lopen te zeggen dat hun geen vuurwerkverbod willen hebben, maar ondertussen stunten ze er wel mee of knallen alles naar de vernielingen met gewonden en zelfs dodelijke afloop tot gevolg. Even zo doorgaan en die verbod komt er snel.
Is het te handhaven? Dat betwijfel ik..
  zondag 5 januari 2025 @ 00:16:12 #209
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216178003
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 17:18 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]
Ja dat wordt ervan gemaakt :')

Als ik een bom laat ontploffen die een heel flatgebouw laat instorten: Gelijk vuurwerk! Zie je wel hoe krachtig die cobra's zijn? _O-

Mensen lopen te zeggen dat hun geen vuurwerkverbod willen hebben, maar ondertussen stunten ze er wel mee of knallen alles naar de vernielingen met gewonden en zelfs dodelijke afloop tot gevolg. Even zo doorgaan en die verbod komt er snel.
Is het te handhaven? Dat betwijfel ik..
Voor de meeste mensen is een verbod al genoeg reden om het dan niet illegaal te gaan kopen. Het is geen rookverslaving. Ja, er zullen iets meer mensen in het begin illegaal vuurwerk kopen dan normaal, maar een beetje persoon heeft geen handhaving nodig om een verbod na te leven.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zondag 5 januari 2025 @ 02:22:12 #210
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_216178679
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 00:16 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Voor de meeste mensen is een verbod al genoeg reden om het dan niet illegaal te gaan kopen. Het is geen rookverslaving. Ja, er zullen iets meer mensen in het begin illegaal vuurwerk kopen dan normaal, maar een beetje persoon heeft geen handhaving nodig om een verbod na te leven.
Dat zou best kunnen, maar toch denk ik eerder dat het juist erger gaat worden. Ik denk zeker dan 65/70% tegen vuurwerkverbod is en dus gewoon door gaan met knallen, handhaven is er gewoon niet bij...zeker niet als paar 1000 man vuur werk loopt te knallen in Nederland.

Effectievere manier zou zijn: Verbod op verkoop voor Nederlanders in het buitenland, vooral dan in Duitsland en België, het is niet 100% water dicht natuurlijk maar dat zou wel het meeste gaan helpen mocht het ooit tot een verbod gaan komen.
  zondag 5 januari 2025 @ 03:04:18 #211
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_216178781
Maar dat gehele vuurwerkverbod slaat wettelijk al nergens op.

Er is al een scheiding gemaakt tussen siervuurwerk en die illegale bommen.
Handhaving op de regels, en imo dus minder ruimte voor demonstraties om alle politie/ME/leger in te kunnen zetten in de laatste maanden van het jaar.

Demonstreren is een recht, maar niet ten koste van de veiligheid.
We kunnen nu inschatten wat de politie inzet moet zijn volgend jaar. En op de snelweg gaan zitten, prima, is verboden maar geen bescherming meer. Demonstreren op de aangewezen plekken.

De overheid mag wat harder worden. Regels zijn regels.
pi_216180041
quote:

[..]
Goeie bron!

Er blijft gewoon voorbij gaan dat 95%(?) het gewoon zonder problemen afsteekt. Als de groep raddraaiers blijft en een deel van de legale stekers gaat over op illegaal vuurwerk. Want is dan exact de winst van een verbod?
  zondag 5 januari 2025 @ 10:32:20 #213
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_216180235
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 10:06 schreef CR7 het volgende:

[..]
Goeie bron!

Er blijft gewoon voorbij gaan dat 95%(?) het gewoon zonder problemen afsteekt. Als de groep raddraaiers blijft en een deel van de legale stekers gaat over op illegaal vuurwerk. Want is dan exact de winst van een verbod?
Niks man het is allemaal voor de buhne
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  zondag 5 januari 2025 @ 11:24:43 #214
342627 tja77
pi_216180721
quote:

[..]
Aanname, echter zonder handhaving zag je tijdens de eerste Corona jaarwisseling bijna 400 vuurwerkgewonden, het jaar erop tijdens Corona bijna 800 vuurwerkgewonden. Met andere woorden, mensen zien dat er ondanks een verbod straffeloos vuurwerk kan worden adgestoken, vervolgens het jaar erop doen meer mensen dat en is er een verdubbeling in het aantal gewonden.
Een beetje persoon? Que?
Jij wilt zeggen dat zonder boetes een beetje persoon nooit door rood zal rijden? Dat zonder handhaving in geen enkele kroeg gerookt zal worden? Dat zonder handhaving en boetes een beetje persoon zich altijd netjes aan de regels houdt?
IJdele hoop natuurlijk.
pi_216180747
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 11:24 schreef tja77 het volgende:

[..]
Aanname, echter zonder handhaving zag je tijdens de eerste Corona jaarwisseling bijna 400 vuurwerkgewonden, het jaar erop tijdens Corona bijna 800 vuurwerkgewonden. Met andere woorden, mensen zien dat er ondanks een verbod straffeloos vuurwerk kan worden adgestoken, vervolgens het jaar erop doen meer mensen dat en is er een verdubbeling in het aantal gewonden.
Een beetje persoon? Que?
Jij wilt zeggen dat zonder boetes een beetje persoon nooit door rood zal rijden? Dat zonder handhaving in geen enkele kroeg gerookt zal worden? Dat zonder handhaving en boetes een beetje persoon zich altijd netjes aan de regels houdt?
IJdele hoop natuurlijk.
En toen was men nog 'solidair' met de zorg he. _O-
  zondag 5 januari 2025 @ 11:45:43 #216
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_216180888
Pa die om 12 uur 3 of 4 sierpotjes af steekt zal waarschijnlijk wel stoppen met een algeheel vuurwerk verbod ja. Misschien eerste paar jaar nog even de grens over maar dat zal snel minder worden.

Diegenen die 1000'en overhebben voor vuurwerk en al dagen, weken, maanden al bezig zijn met afschieten zullen gewoon doorgaan met hoe makkelijk je even wat kan halen.
Reljeugd zal nog steeds cobra's rond gooien.

Oftewel, de overlastgever pak je er niet mee, wel het gezinnetje die met de kinderen even om 12:00 een potje de lucht in wil sturen.
pi_216182672
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 02:22 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik denk zeker dan 65/70% tegen vuurwerkverbod is
In Alkmaar was dat nou net het percentage wat voor een verbod was in juni met een referendum. Ik denk niet dat Alkmaar daarin heel veel afwijkt van de rest van NL.

De meeste mensen zijn vuurwerk gewoon zat, Wel heeft heel lang een deel van de mensen het anderen nog wel gegund maar die gunfactor is rap aan het verdwijnen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216183930
Hier in de buurt werd met nieuwjaarsnacht tot half 4 sochtends doorgeknald en vannacht schrok ik om half 3 wakker van een harde knal. Het houdt gewoon maar niet op. En wat een teringzooi ook overal, mensen ruimen het tegenwoordig niet meer op. Ben helemaal klaar met deze achterlijke ''traditie''.
  zondag 5 januari 2025 @ 17:08:08 #219
342627 tja77
pi_216184050
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:51 schreef Stefanovich het volgende:
Hier in de buurt werd met nieuwjaarsnacht tot half 4 sochtends doorgeknald en vannacht schrok ik om half 3 wakker van een harde knal. Het houdt gewoon maar niet op. En wat een teringzooi ook overal, mensen ruimen het tegenwoordig niet meer op. Ben helemaal klaar met deze achterlijke ''traditie''.
Dan woon je gewoon in een pauperbuurt, hier in de buurt alles net opgeruimd, ook in dorpen hier in de buurt zag je amper dat er vuurwerk afgestoken was.
De harde knallen hebben niks met legaal vuurwerk te maken. Het niet opruimen is gewoon paupergedrag.
pi_216184116
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:31 schreef 215 het volgende:

[..]
In Alkmaar was dat nou net het percentage wat voor een verbod was in juni met een referendum. Ik denk niet dat Alkmaar daarin heel veel afwijkt van de rest van NL.

De meeste mensen zijn vuurwerk gewoon zat, Wel heeft heel lang een deel van de mensen het anderen nog wel gegund maar die gunfactor is rap aan het verdwijnen.
De meeste mensen zijn vuurwerk niet zat, wel de excessen, en die stop je ook niet met een verbod, wat gewoon belangrijker is dat ze het zware vuurwerk gewoon net zo aanpakken als pistolen en granaten:
Bezit, half jaar cel, handel minimaal 4 jaar.
pi_216184845
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 02:22 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]
Effectievere manier zou zijn: Verbod op verkoop voor Nederlanders in het buitenland, vooral dan in Duitsland en België, het is niet 100% water dicht natuurlijk maar dat zou wel het meeste gaan helpen mocht het ooit tot een verbod gaan komen.
Volgens moet je je eens inlezen wat de EU is en wat dat betekent :D
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  zondag 5 januari 2025 @ 18:55:47 #222
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_216185147
quote:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen het die papa met zijn potjes voor zijn gezin wel gunnen, maar dat het percentage debielen en irritante kutkinderen met cobra's gewoon buitenproportioneel is geworden en dat men nu het kind met het badwater wil weggooien.
  zondag 5 januari 2025 @ 18:58:52 #223
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_216185211
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 17:08 schreef tja77 het volgende:

[..]
Dan woon je gewoon in een pauperbuurt, hier in de buurt alles net opgeruimd, ook in dorpen hier in de buurt zag je amper dat er vuurwerk afgestoken was.
De harde knallen hebben niks met legaal vuurwerk te maken. Het niet opruimen is gewoon paupergedrag.
Ik woon in een pauperbuurt en het gros heeft hier gewoon netjes opgeruimd. Een hoop mensen hier sparen hier maanden voor hun potten. Volgend jaar is het hier verboden maar daar gaan ze zich echt niet aan houden.

De draaideurcrimineel van op de hoek die met 50% van de Zwolse drugsoorlog de jaarwisseling vierde heeft alle zooi natuurlijk laten liggen want die is niet in staat tot beter.
  zondag 5 januari 2025 @ 19:43:57 #224
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216185852
twitter
pi_216186275
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 17:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
De meeste mensen zijn vuurwerk niet zat, wel de excessen, en die stop je ook niet met een verbod, wat gewoon belangrijker is dat ze het zware vuurwerk gewoon net zo aanpakken als pistolen en granaten:
Bezit, half jaar cel, handel minimaal 4 jaar.
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:55 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik denk dat de meeste mensen het die papa met zijn potjes voor zijn gezin wel gunnen, maar dat het percentage debielen en irritante kutkinderen met cobra's gewoon buitenproportioneel is geworden en dat men nu het kind met het badwater wil weggooien.
Ging het maar om excessen, het probleem is dat die overlast veel te veel voorkomt. Mensen zijn de overlast zat en aangezien ongeveer alle gezags-lagen aangeven dat een verbod het handiger maakt om de overlast in te perken is men dus met een bijna twee derde meerderheid voor een verbod.

Als er een cultuur zou zijn dat er inderdaad alleen oudejaarsdag en tot diep in die nacht geknald werd dan zou de weerstand er nauwelijks zijn (behalve dan huisdieren die het echt moeilijk hebben). Maar de werkelijkheid is dat die gegeven vinger wordt genomen als niet alleen een hele hand maar ook nog een complete arm. Het lijkt ook wel steeds extremer te worden.

Kennelijk kan men niet enigszins aan de regels houden. Dan is al heel snel en heel logisch de redenering dat je er helemaal mee moet stoppen.
  zondag 5 januari 2025 @ 20:31:05 #226
194233 Friday12
Originele kloon
pi_216186359
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 19:43 schreef Momo het volgende:
[ x ]
:') ja want die shit van de aldi is het probleem
pi_216188217
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 20:22 schreef 215 het volgende:

[..]
[..]
Ging het maar om excessen, het probleem is dat die overlast veel te veel voorkomt. Mensen zijn de overlast zat en aangezien ongeveer alle gezags-lagen aangeven dat een verbod het handiger maakt om de overlast in te perken is men dus met een bijna twee derde meerderheid voor een verbod.

Als er een cultuur zou zijn dat er inderdaad alleen oudejaarsdag en tot diep in die nacht geknald werd dan zou de weerstand er nauwelijks zijn (behalve dan huisdieren die het echt moeilijk hebben). Maar de werkelijkheid is dat die gegeven vinger wordt genomen als niet alleen een hele hand maar ook nog een complete arm. Het lijkt ook wel steeds extremer te worden.

Kennelijk kan men niet enigszins aan de regels houden. Dan is al heel snel en heel logisch de redenering dat je er helemaal mee moet stoppen.
Het aantal huisdieren dat hier echt last van heeft valt echt wel mee, ik heb zelf altijd katten gehad, en er was er geen 1 bang voor, ik ken letterlijk maar 1 iemand die een hond heeft die er echt bang voor is.
Daarnaast zijn mensen tegenwoordig enorme zeikerds geworden, alles maar verbieden, flikker op, ga lekker op de hei wonen.
pi_216188268
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 03:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het aantal huisdieren dat hier echt last van heeft valt echt wel mee, ik heb zelf altijd katten gehad, en er was er geen 1 bang voor, ik ken letterlijk maar 1 iemand die een hond heeft die er echt bang voor is.
Daarnaast zijn mensen tegenwoordig enorme zeikerds geworden, alles maar verbieden, flikker op, ga lekker op de hei wonen.
Onzin. Al mijn katten waren bang. Vrijwel iedereen die ik ken met huisdieren heeft last van het vuurwerk. Vind het jammer maar het is onvermijdelijk dat er een verbod komt. Nederland en zijn bevolking zijn niet geschikt voor dit soort tradities
pi_216188278
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 05:17 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Onzin. Al mijn katten waren bang. Vrijwel iedereen die ik ken met huisdieren heeft last van het vuurwerk. Vind het jammer maar het is onvermijdelijk dat er een verbod komt. Nederland en zijn bevolking zijn niet geschikt voor dit soort tradities
Het word tijd dat we in Nederland debielen eens gaan aanpakken op echt harde wijze, en dat geld voor veel meer shit. Het is heel simpel, de politie is onderbezet, dan is de enige optie om het in te perken de consequenties van overtredingen veel zwaarder te bestraffen. Dit land gaat naar ze grootje met dit slappe klote beleid.
pi_216189051
quote:
Gewone mensen mogen van de asocialen niet voor zichzelf ruime woningen bouwen en voor zichzelf een stuk land bezetten om voedsel te verbouwen.
Want de rust en privacy van ruime woningen en een eigen stuk lang gunnen de asocialen de gewone mensen.
pi_216189197
quote:

[..]
Zo tekenend. Iedereen is gek en zeurt op niets af. Totale ontkenning dat anderen vuurwerk als overlast ervaren.

De argumenten tegen vuurwerk worden er niet aan de haren bijgesleept, die zijn oprecht. Mensen en dieren worden onrustig van dat geknal. steeds meer mensen durven niet meer naar buiten rond de jaarwisseling. Het levert enorme schade op. Luchtvervuiling in de oudjaarsnacht is voor steeds meer mensen ondragelijk. Niet voor niets zitten vuurwerkvrije vakantieparken al meer dan een jaar tevoren volgeboekt. Enzovoort enzovoort.

Wat mij betreft heeft iedereen recht op zn lolletje ook al heb ik er wat last van. Echter juist door dit soort argumentatie ben ik dus omgeslagen en nu dus domweg voor een totaal verbod. Er wordt door voorstanders dusdanig gepolariseerd en gedownplayed dat het niet houdbaar meer is. Het valt niet allemaal wel mee en het is niet overdreven. Mensen besteden hun vakantiebudgetten om het te ontlopen.
  maandag 6 januari 2025 @ 10:04:09 #232
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216189237
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 11:45 schreef Zoddie het volgende:
Pa die om 12 uur 3 of 4 sierpotjes af steekt zal waarschijnlijk wel stoppen met een algeheel vuurwerk verbod ja. Misschien eerste paar jaar nog even de grens over maar dat zal snel minder worden.

Diegenen die 1000'en overhebben voor vuurwerk en al dagen, weken, maanden al bezig zijn met afschieten zullen gewoon doorgaan met hoe makkelijk je even wat kan halen.
Reljeugd zal nog steeds cobra's rond gooien.

Oftewel, de overlastgever pak je er niet mee, wel het gezinnetje die met de kinderen even om 12:00 een potje de lucht in wil sturen.
Dit ja.
1947-2016
  maandag 6 januari 2025 @ 10:40:30 #233
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216189406
quote:

[..]

Het is best achterbaks natuurlijk he wat de magnietende politicy aan het doen zijn.

Ze handhaven niet op illegaal vuurwerk en niet op de afsteektijden. Daarmee laten ze de reljeugd niet aan en laten lekker de overlast op het illegale vuurwerk zijn beloop.

Zo krijg je wel een kritieke massa achter je, daarna gooi je nog wat extra olie op het vuur door keihard 'de zorg' te roepen, schrijft een referendum uit en het is gedaan.

Terwijl het allemaal begint bij het niet gebruiken van de tools die je hebt als handhaver, namelijk illegaal vuurwerk is illegaal en al het afsteken voor 31 december 18:00 mag niet. Moet toch erg makkelijk zijn zoals een aantal magnieters hier stellen. En dan kan die 'pa die om 12 uur 3 of 4 sierpotjes wil afsteken' gewoon zijn ding doen.
1947-2016
  maandag 6 januari 2025 @ 10:41:44 #234
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216189414
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:51 schreef Stefanovich het volgende:
Moet je bij die mensen zijn en bij je gemeente die niet handhaaft op de wetten. Want om 2:00 uur moet het klaar zijn. Alles wat dan nog aan het knallen is, is illegaal bezig.

Supermakkelijk lijkt mij.
1947-2016
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 januari 2025 @ 11:02:51 #235
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216189526
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 10:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Moet je bij die mensen zijn en bij je gemeente die niet handhaaft op de wetten. Want om 2:00 uur moet het klaar zijn. Alles wat dan nog aan het knallen is, is illegaal bezig.

Supermakkelijk lijkt mij.
*aluhoedje opzet*

Misschien doen ze dat wel niet om het draagvlak te doen afbrokkelen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216189599
In mijn jeugdjaren ben ik een absolute vuurwerkfan geweest. Altijd het verbod op vuurwerk gevreesd en deze overal aangevochten.

Echter, nadat ik de beelden van afgelopen jaarwisseling en de dagen ervoor heb gezien, kom ik toch langzamerhand tot de conclusie dat vuurwerk niets meer met traditie te maken heeft. In mijn jaren hadden we min of meer een verantwoordelijkheidsgevoel en bewustzijn. Natuurlijk werden in die jaren ook dingen opgeblazen. Maar zwaar illegaal vuurwerk bij mensen thuis naar binnen gooien? Onder auto's plaatsen? De buurten volledig terroriseren en elkaar bekogelen? Het lijkt erop alsof de generatie van nu absoluut niet inziet waar die mee bezig is.

Misbruik van deze traditie is nog nooit zo hoog geweest en het wordt echt tijd dat de politiek in Den Haag, maar ook de politiek in België en Duitsland dit allemaal inzien en wetten moeten opstellen. Een verbod op verkoop en bezit van alle soorten vuurwerk is een noodzaak geworden.

Je kan hier niet meer omheen.
  maandag 6 januari 2025 @ 11:17:54 #237
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216189652
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:12 schreef Werkperd het volgende:
In mijn jeugdjaren ben ik een absolute vuurwerkfan geweest. Altijd het verbod op vuurwerk gevreesd en deze overal aangevochten.

Echter, nadat ik de beelden van afgelopen jaarwisseling en de dagen ervoor heb gezien, kom ik toch langzamerhand tot de conclusie dat vuurwerk niets meer met traditie te maken heeft. In mijn jaren hadden we min of meer een verantwoordelijkheidsgevoel en bewustzijn. Natuurlijk werden in die jaren ook dingen opgeblazen. Maar zwaar illegaal vuurwerk bij mensen thuis naar binnen gooien? Onder auto's plaatsen? De buurten volledig terroriseren en elkaar bekogelen? Het lijkt erop alsof de generatie van nu absoluut niet inziet waar die mee bezig is.

Misbruik van deze traditie is nog nooit zo hoog geweest en het wordt echt tijd dat de politiek in Den Haag, maar ook de politiek in België en Duitsland dit allemaal inzien en wetten moeten opstellen. Een verbod op verkoop en bezit van alle soorten vuurwerk is een noodzaak geworden.

Ook dit is een vrij geromantiseerd vroeger was alles beter gevoel. Ook in de jaren 90 werd er met de jaarwisseling op vrij grote schaal gereld met de ME door heel Nederland.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 6 januari 2025 @ 11:22:45 #238
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216189706
quote:
Dode door vuurwerk in nieuwjaarsnacht

ROTTERDAM, 3 JAN. Een 25-jarige man uit Vlaardingen is tijdens de nieuwjaarsviering in Amerongen om het leven gekomen toen een vuurpijl voortijdig ontplofte. Het was het ernstigste ongeluk met vuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Het dodelijke ongeluk werd veroorzaakt door een vuurpijl uit België die alleen door deskundigen mag worden aangestoken. De pijl was 70 centimeter lang en had een doorsnede van 10 centimeter. Toen de vuurpijl niet afging, maakte de man er een nieuw lont aan. Toen hij de pijl opnieuw aanstak, explodeerde deze op de grond. De man was op slag dood. Twee mannen die in de buurt stonden liepen verwondingen op aan handen, hoofd en ogen.

Elders in het land vielen twee doden. In Rotterdam zijn twee verdachten aangehouden in verband met een steekpartij waarbij een 36-jarige man het leven verloor. De achtergrond van het incident is nog onduideljk. Een 25-jarige man uit Leeuwarden overleed gisterochtend als gevolg van zware mishandeling na een ruzie op een oudejaarsfeest. Drie verdachten zijn aangehouden en hebben bekend.

Bij het afsteken van vuurwerk verloren in Rotterdam twee mensen een hand, in Oud-Beijerland raakte een man een voet kwijt. Een inwoner van Ouddorp kreeg een vuurpijl in zijn keel, een Rotterdammer kreeg een hartinfarct toen vlakbij hem vuurwerk werd afgestoken. In Halfweg raakte een man ernstig gewond toen vuurwerk in zijn kruis ontplofte.

De politie van Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam spreken desalniettemin van een betrekkelijk rustige nacht. De meeste ongeregeldheden op straat deden zich voor in Rotterdam. Agenten schoten een man zonder vaste woon- of verblijfplaats in de benen omdat hij hen met een mes bedreigde. De man is met twee schotwonden in het ziekenhuis opgenomen. Elders in Rotterdam vuurden agenten een waarschuwingsschot af tijdens een vechtpartij met vijf mannen.

De Amsterdamse politie spreekt van een “rommelige nacht”. Zij kreeg te maken met 25 à 30 valse alarmmeldingen. Bij steekpartijen raakten vier mensen gewonden. In Amsterdam werd dit jaar opvallend veel vuurwerk afgestoken dat alleen door deskundigen mag worden gebruikt.

Den Haag beleefde de rustigste jaarwisseling van de afgelopen jaren, aldus de Haagse politie. Samenscholingen van grote groepen jongeren die uit zijn op een confrontatie met de politie, bleven uit. Er werden 35 aanhoudingen verricht wegens openlijke geweldpleging en vernielingen. Daarbij bevond zich geen van de vijftig jongeren die huisarrest hadden gekregen omdat ze zich vorig jaar hadden misdragen. De Mobiele Eenheid hoefde dit jaar niet in actie te komen. Enkele jaren geleden liep de schade in Den Haag door grote rellen in de miljoenen guldens. Dit jaar wordt de schade geschat op enkele tonnen. De voorbereidingskosten van de gemeente voor de nieuwjaarsnacht en de kosten voor preventieve maatregelen bedragen een paar miljoen.

In Alphen aan de Rijn, Schoonhoven en Gouda kwam de ME korte tijd in actie tegen relschoppers. In Schoonhoven werden twee winkels in elektronica geplunderd, daarbij werden zes mensen aangehouden. In Gouda werden vier mensen aangehouden die de brandweer belaagden toen deze een kerstboombrand wilde blussen. In Opperdoes loste een agent een waarschuwingsschot toen relschoppers het brandweer en politie onmogelijk maakten een brand te blussen. In Yerseke raakte een politie-agent gewond bij een vechtpartij.
In Delft zijn zaterdag 150 mensen geëvacueerd omdat voor hun flat een tankauto, vermoedelijk door vuurwerk, in brand was gevlogen.
3 januari 1994.

Vooral geinig dat ze het toen dus hadden over betrekkelijk rustig daar het eigenlijk erger was dan nu.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 11:25:50 #239
8781 crew  Frutsel
pi_216189745
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:12 schreef Werkperd het volgende:

Dat weten ze op meer fronten niet, zo lijkt het soms wel.

quote:

Een verbod in de gehele EU op de invoer, transport en productie van zwaar vuurwerk zou beter zijn. Alleen voor professioneel gebruik door professionele organisaties die aan zware controles op bijv inventaris moeten voldoen. De verspreiding hier van moet je koste wat het kost stoppen. Maar net als met zoveel andere "illegale" zaken zal er hoe dan ook iets het land binnenkomen.

Gebruik en verspreiding er van, gewoon zien (en bestraffen) als terrorisme. Lui met bivakmutsen en vuurwerk in de oudjaarsnacht bij de ME preventief neerhoeken en dan later uitzoeken wat ze bij zich hadden. Geen risico's nemen met potentiële terroristen. Oprotten als je dat opgedragen wordt, zo niet: gevolgen dragen.

Voor de rest het consumentenvuurwerk natuurlijk gewoon in stand houden en dit jaar voor de komende 10 jaar inkopen om te zorgen dat je de komende jaren genoeg hebt O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 06-01-2025 11:34:54 ]
  maandag 6 januari 2025 @ 11:32:01 #240
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_216189789
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:22 schreef Caland het volgende:

[..]
3 januari 1994.

Vooral geinig dat ze het toen dus hadden over betrekkelijk rustig daar het eigenlijk erger was dan nu.
Ja is eigenlijk niets anders dan nu.
Wat relletjes, wat slachtoffers.

Vroeger maakten men ook vaak bommen door strijkerkruit in tennisballen te stoppen of andere soort verpakkingen en raakten dan ook handen en vingers kwijt.

Het was altijd wel minder qua hele harde dreunen, en het begon toen pas in de paar vuurwerk verkoop dagen, de rest van het jaar was het een stuk rustiger dan nu.
  maandag 6 januari 2025 @ 11:35:52 #241
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216189814
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:32 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ja is eigenlijk niets anders dan nu.
Wat relletjes, wat slachtoffers.

Vroeger maakten men ook vaak bommen door strijkerkruit in tennisballen te stoppen of andere soort verpakkingen en raakten dan ook handen en vingers kwijt.

Het was altijd wel minder qua hele harde dreunen, en het begon toen pas in de paar vuurwerk verkoop dagen, de rest van het jaar was het een stuk rustiger dan nu.
Zo zie je wat perceptie doet in elke discussie.

Bij mij in de wijk rond die tijd werden er hele huisraden in de fik gezet en als dan de brandweer met de ME kwam was het even een kat- en muisspelletje. Dat haalde dan net aan een paar zinnen in de lokale krant op 2 januari.

Gebeurt dat nu staat het binnen een kwartier op dumpert, zie je het overal op social media, gaat de T ermee aan de haal en heeft men in het hele land er een mening over.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 6 januari 2025 @ 11:36:59 #242
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_216189820
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:25 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Dat weten ze op meer fronten niet, zo lijkt het soms wel.
[..]
Een verbod in de gehele EU op de invoer, transport en productie van zwaar vuurwerk zou beter zijn. Alleen voor professioneel gebruik door professionele organisaties die aan zware controles op bijv inventaris moeten voldoen. De verspreiding hier van moet je koste wat het kost stoppen. Maar net als met zoveel andere "illegale" zaken zal er hoe dan ook iets het land binnenkomen.

Gebruik en verspreiding er van, gewoon zien (en bestraffen) als terrorisme. Lui met bivakmutsen en vuurwerk in de oudjaarsnacht bij de ME preventief neerhoeken en dan later uitzoeken wat ze bij zich hadden. Geen risico's nemen met potentiële terroristen.

Voor de rest het consumentenvuurwerk natuurlijk gewoon in stand houden en dit jaar voor de komende 10 jaar inkopen om te zorgen dat je de komende jaren genoeg hebt O-)
Probleem is dat er handel in zit dus dan wordt het gemaakt door onbekenden zonder vuurwerk regels.
De huidige Cobra's komen ook niet van de originele italiaanse maker meer af maar van onbekenden die de cobra naam gebruiken.

Voor de rest wel eens, en boven bepaalde gram flitspoeder mag van mij wel in de wapenwet.

Nitraatjes niet maar bv zware cobra's mogen van mij in de wapenwet.
En dat soort bommen naar mensen gooien expres? Naar agenten, brandweer of gewoon menigten in mag van mij als poging tot doodslag zijn.
  maandag 6 januari 2025 @ 11:39:00 #243
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216189831
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:36 schreef Zoddie het volgende:

En dat soort bommen naar mensen gooien expres? Naar agenten, brandweer of gewoon menigten in mag van mij als poging tot doodslag zijn.
Dat is het al Hans.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 11:44:41 #244
8781 crew  Frutsel
pi_216189863
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Zo zie je wat perceptie doet in elke discussie.

Bij mij in de wijk rond die tijd werden er hele huisraden in de fik gezet en als dan de brandweer met de ME kwam was het even een kat- en muisspelletje. Dat haalde dan net aan een paar zinnen in de lokale krant op 2 januari.

Gebeurt dat nu staat het binnen een kwartier op dumpert, zie je het overal op social media, gaat de T ermee aan de haal en heeft men in het hele land er een mening over.
Klinkt wel als een volkswijk... ? maar volgens mij is dit meer een huidig probleem van de grote steden. En idd nu helpt social media natuurlijk een handje mee.
Ik heb er "vroeger" in Enschede nooit iets van gezien, waar ik dat jaar dan ook was, bij welke kennis dan ook. We hadden wel een vuurton waar hout en/of restanten van vuurwerk (nadat dat was afgegaan) werd ingegooid onder genot van een biertje maar ik heb nog nooit geen ellende gezien of meegemaakt en zeker niet van die shitzooi die je nu op beelden uit de grote steden ziet.

Algeheel verbod op bivakmutsen en gezicht bedekkende kleding tijdens dat soort avonden (en/of demonstraties).
Dat soort lui is alleen maar uit op rellen en vol vernielzucht. (Illegaal) vuurwerk is dan een handig hulpmiddel maar die gasten sporen niet in hun bovenkamer en die hebben we in de samenleving niet nodig.
  maandag 6 januari 2025 @ 11:45:46 #245
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216189870
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:44 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Klinkt wel als een volkswijk... ? maar volgens mij is dit meer een huidig probleem van de grote steden.
Dat blijkt niet echt uit het bericht van ruim 30 jaar geleden hierboven.

Inderdaad een volkswijk, gebeurde in bijna alle volkswijken wel.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 11:53:58 #246
8781 crew  Frutsel
pi_216189918
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:45 schreef Caland het volgende:

[..]

Drie jaar terug was ik in Enschede in een volkswijk. Daar wordt het idd wel anders gevierd. Luidruchtiger, veel (zwaar) siervuurwerk, vuurtonnen en ze hadden zelfs een zanger :') En een combi met alcohol is dan niet voor iedereen even goed, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik heb geen branden, onlusten, vandalisme of vechtpartijen gezien.
  maandag 6 januari 2025 @ 11:57:43 #247
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216189941
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:53 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Drie jaar terug was ik in Enschede in een volkswijk. Daar wordt het idd wel anders gevierd. Luidruchtiger, veel (zwaar) siervuurwerk, vuurtonnen en ze hadden zelfs een zanger :') En een combi met alcohol is dan niet voor iedereen even goed, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik heb geen branden, onlusten, vandalisme of vechtpartijen gezien.
Omdat jij het niet hebt gezien betekent niet dat het niet bestaat.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 6 januari 2025 @ 11:58:10 #248
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_216189944
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:53 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Het valt me altijd mee eigenlijk.
Een land vol dronken mensen, met spontane kampvuren overal, met explosieven.
Dat er eigenlijk maar bar weinig gebeurd als je het na gaat.
  maandag 6 januari 2025 @ 11:59:19 #249
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_216189952
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:45 schreef Caland het volgende:

[..]

Klopt ja, verschil is de explosies, het enorm zware spul. Dat had je vroeger niet, tenzij iemand weer eens in zijn schuurtje bezig was geweest. Achterlijk gedrag is van alle tijden, het nare is dat het tegenwoordig veel meer schade aanricht.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  maandag 6 januari 2025 @ 12:00:27 #250
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216189963
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:59 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Klopt ja, verschil is de explosies, het enorm zware spul. Dat had je vroeger niet, tenzij iemand weer eens in zijn schuurtje bezig was geweest. Achterlijk gedrag is van alle tijden, het nare is dat het tegenwoordig veel meer schade aanricht.
Mwah, toen had je ook gewoon shells en lawinepijlen die aan elkaar vast werden getaped, zelfgemaakt spul.
VBL SC influencer
Left, right, behind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')