Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
67 deelnemers in de eerste wachtruimte, pff, dat is pittig.
Toch maar op deze ipv Psycho killer stemmen volgend jaar.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Bohh ben nog even aan het bijkomen van net En mijn broer is ook om nu hij Arriving een aantal keer gehoord heeft.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
[ Bericht 99% gewijzigd door Ferdo op 29-12-2024 00:48:56 ]
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Op zondag 29 december 2024 00:48 schreef DarkSonic2 het volgende: Bohh ben nog even aan het bijkomen van net En mijn broer is ook om nu hij Arriving een aantal keer gehoord heeft.
Ik denk het wel, al was ik gisteren een uur later.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Op zondag 29 december 2024 00:52 schreef TheVulture het volgende: Ik snap gewoon nog steeds niet waarom al die DJ's in elke shift wel iets geks moeten verzinnen om aandacht te genereren. Zou dat in het contract staan
Gij zult iedere 2 uur iets geks doen!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. @DireStraits7 ook iets moderners en minder zaaddodends kunnen staan, bijvoorbeeld een anthem van de Franse rockband Phoenix
Op zondag 29 december 2024 00:52 schreef TheVulture het volgende: Ik snap gewoon nog steeds niet waarom al die DJ's in elke shift wel iets geks moeten verzinnen
Op zondag 29 december 2024 00:53 schreef Gretzl het volgende: Hier had ook iets moderners en minder zaaddodends kunnen staan, bijvoorbeeld een anthem van Phoenix
Zitten ook weer twee van die dames die in beeld willen. Zusjes, influencer tiktokkers zonder volgers.
[..] Annemieke heeft dan alleen weer zo'n blei ei als sidekick
Ja, eens. Echt zo'n gast die op de middelbare school iedere week wel een keer in een kluisje kwam te zitten, of zijn kleren werden gejat terwijl hij aan het douchen was ofzo.
Op zondag 29 december 2024 00:52 schreef TheVulture het volgende: Ik snap gewoon nog steeds niet waarom al die DJ's in elke shift wel iets geks moeten verzinnen om aandacht te genereren. Zou dat in het contract staan
Ik acht de kans bijzonder groot dat ze 'verplicht' iets moeten doen ja. Anders komen ze het jaar erna niet meer terug, want ze vallen dan niet voldoende op. Dat zie je vooral bij Ruud die dan verplicht af en toe maar heel stom 'Biertje!' roept...
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Ja, eens. Echt zo'n gast die op de middelbare school iedere week wel een keer in een kluisje kwam te zitten, of zijn kleren werden gejat terwijl hij aan het douchen was ofzo.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Op zondag 29 december 2024 00:54 schreef Dagoduck het volgende: Zitten ook weer twee van die dames die in beeld willen. Zusjes, influencer tiktokkers zonder volgers.
Komen nou volgend uur de orkaan die ooit veel hoger stond en mijn veelvuldig voormalig stemplaat waarop we moeten dansen achter elkaar? Wauw.
Ik geef op, al wordt het wel rustiger. Ik ga het over een half uurtje nog een keer proberen.
[..] Ik acht de kans bijzonder groot dat ze 'verplicht' iets moeten doen ja. Anders komen ze het jaar erna niet meer terug, want ze vallen dan niet voldoende op. Dat zie je vooral bij Ruud die dan verplicht af en toe maar heel stom 'Biertje!' roept...
Ruud gaf toch ook eerder aan de T2000 een vervelende klus te vinden?
Op zondag 29 december 2024 00:54 schreef Dagoduck het volgende: Zitten ook weer twee van die dames die in beeld willen. Zusjes, influencer tiktokkers zonder volgers.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dire Sraits ook iets moderners en minder zaaddodends kunnen staan, bijvoorbeeld een anthem van de Franse rockband Phoenix
[..] Ik acht de kans bijzonder groot dat ze 'verplicht' iets moeten doen ja. Anders komen ze het jaar erna niet meer terug, want ze vallen dan niet voldoende op. Dat zie je vooral bij Ruud die dan verplicht af en toe maar heel stom 'Biertje!' roept...
Ik ben geen Ruud fan maar dat doet hij dan wel weer geniaal
Ik weet niet of ze oud genoeg zijn, straks word ik geannuleerd.
[..] Zou kunnen. Dat druipt er bij hem aan alle kanten ook wel vanaf. Daarom zou die het ook gewoon niet meer moeten doen.
Er zijn er vast genoeg die het wel leuk zouden vinden.
Ook iemand in zo'n rolstoel die zich niet kan bewegen. Moet ik daar nu tegen concurreren.
Op zondag 29 december 2024 00:58 schreef Dagoduck het volgende: Ook iemand in zo'n rolstoel die zich niet kan bewegen. Moet ik daar nu tegen concurreren.
#gehandicaptenbonus
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Desiree doet eigenlijk niks bijzonders met het publiek. En Jeroen gaat even 10 seconden op een pan slaan.
795 Civil War Guns N' Roses 794 Give A Little Bit Supertramp 793 Don't Cry Guns N' Roses 792 She's Not There Santana 791 9 To 5 Dolly Parton 790 Down Under Men At Work 789 Zwart Wit Frank Boeijen Groep 788 Like A Hurricane Neil Young 787 Let's Dance David Bowie 786 More Than A Woman Bee Gees 785 Zij Maakt Het Verschil De Poema's 784 Father And Son Cat Stevens
Komend uur niet heel bijzonder, mooie tijd om te gaan slapen idd.
Van die mensen die je bij je nek pakken... brr... zie café.
Nou nee, meer dat het misschien een handige manier is om helemaal in de anonimiteit te verdwijnen, maar goed dat was nu natuurlijk eigenlijk ook al het geval
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
[..] Nou nee, meer dat het misschien een handige manier is om helemaal in de anonimiteit te verdwijnen, maar goed dat was nu natuurlijk eigenlijk ook al het geval
Ze hebben hem onderzocht, ik geef ze dan toch maar het voordeel van de twijfel
It's weird being the same age as old people ☺smilies
Desiree leest alles voor, dat is niet veel. Annemieke is gewoon een doorgewinterde 'meester' van het vak, Emmely doet het aardig maar mag nog iets meer jaren maken.
[..] Ja Rabbering is op zich ook prima te hebben, niet te aanwezig.
Maar biertjes atten in de vroege middag hoeft nou ook weer niet.
[..] Desiree leest alles voor, dat is niet veel. Annemieke is gewoon een doorgewinterde 'meester' van het vak, Emmely doet het aardig maar mag nog iets meer jaren maken.
Wat is dat gehaat op dat lezen toch? Ze lezen allemaal alles op. Emmely leest ook echt alles op hoor. Mo ook, Annemieke ook bijna alles. Zij weten het alleen wat beter te verberegen.
Enige die het niet echt doet is Ruud en je ziet wat voor teringbende hij er van maakt
[..] Desiree leest alles voor, dat is niet veel. Annemieke is gewoon een doorgewinterde 'meester' van het vak, Emmely doet het aardig maar mag nog iets meer jaren maken.
[..] Wat is dat gehaat op dat lezen toch? Ze lezen allemaal alles op. Emmely leest ook echt alles op hoor. Mo ook, Annemieke ook bijna alles. Zij weten het alleen wat beter te verberegen.
Enige die het niet echt doet is Ruud en je ziet wat voor teringbende hij er van maakt
Het lezen an sich is niet erg, maar als het zo wel klinkt dan ben je niet heel sterk bezig in mijn ogen. Je kunt toch wel een beetje improviseren qua teksten zonder het draaiboek los te laten.
Op zondag 29 december 2024 01:09 schreef AlchemistOfSorrows het volgende: Moet ook eens langzaamaan richting bed. Morgen de wekker om 7 uur om op tijd naar Praag te kunnen gaan, dat gaat pijn doen
Succes he, was weer gezellig
Of ga je ook FOK!ken in Tsjechië?
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Op zondag 29 december 2024 01:09 schreef AlchemistOfSorrows het volgende: Moet ook eens langzaamaan richting bed. Morgen de wekker om 7 uur om op tijd naar Praag te kunnen gaan, dat gaat pijn doen
PraagGOD
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Slaap ze en fijne reis! Hopelijk ben je in Praag nog een keer online hier
[..] Wat is dat gehaat op dat lezen toch? Ze lezen allemaal alles op. Emmely leest ook echt alles op hoor. Mo ook, Annemieke ook bijna alles. Zij weten het alleen wat beter te verberegen.
Ik haat er niet op, maar het valt gewoon op. Ik heb Ekdom & Veenstra in Ekstra Weekend als referentie hè. Die hadden ook hun programmaschema maar daar gebeurde gewoon wat er gebeurde.
Ik luister behalve de Top 2000 nooit muziekradio.
[..] Ik haat er niet op, maar het valt gewoon op. Ik heb Ekdom & Veenstra in Ekstra Weekend als referentie hè. Die hadden ook hun programmaschema maar daar gebeurde gewoon wat er gebeurde.
Ik luister behalve de Top 2000 nooit muziekradio.
Dan noem je ook een show Als er ergens chaos was Good old times.
Je hoeft echt niet alles perfect te doen, als het maar oprecht is. Ruud is weer het andere uiterste.
Jaaa, de eerste keer dat ik hem zie dit jaar-genot.
Dat is juist het verschil tussen een betere DJ en een (iets) mindere. Het meer laten overkomen dat je het uit de losse pols doet, terwijl je het gewoon opleest.
Overigens zijn er tegenwoordig sowieso niet super veel echt goede DJ's. Ik luister dan naar Kink en daar was Tim wel uniek en Jasper Leijdens ook zeker interessant, maar alles daarbuiten is voorlopig inwisselbaar (Veenstra vind ik eigenlijk ook maar net bovengemiddeld tegenwoordig).
Jammer genoeg zijn die twee nu weg, al is gelukkig Isabelle Brinkman er voor teruggekomen, die is wel goed.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Ik dacht eerst Dust in the Wind, maar vond dat achteraf een beetje afgezaagd. Dus nog niet over uit. Misschien komt er in de toekomst nog wel een nummer wat me het meest aanspreekt in dat opzicht.
[..] Ik dacht eerst Dust in the Wind, maar vond dat achteraf een beetje afgezaagd. Dus nog niet over uit. Misschien komt er in de toekomst nog wel een nummer wat me het meest aanspreekt in dat opzicht.
Of ik doe voor de grap gewoon highway to hell
Ik wil gewoon een avond zuipen in de kroeg als uitvaart, liefst een paar live bandjes. Beste nog als ik er zelf bij ben, even van te voren ofzo.
[..] Dat is juist het verschil tussen een betere DJ en een (iets) mindere. Het meer laten overkomen dat je het uit de losse pols doet, terwijl je het gewoon opleest.
Overigens zijn er tegenwoordig sowieso niet super veel echt goede DJ's. Ik luister dan naar Kink en daar was Tim wel uniek en Jasper Leijdens ook zeker interessant, maar alles daarbuiten is voorlopig inwisselbaar (Veenstra vind ik eigenlijk ook maar net bovengemiddeld tegenwoordig).
Jammer genoeg zijn die twee nu weg, al is gelukkig Isabelle Brinkman er voor teruggekomen, die is wel goed.
Eens hoor, maar dan is dus niet het oplezen, maar het overbrengen slecht Zijn leest het een beetje nep voor, daar ben ik het wel mee eens. Heb zelf liever dat dan bijv wat van Inkel of Ruud doen.
Bij Desiree heb ik vooral het gevoel dat ze het echt goed wil doen, te leuk vindt om te doen, en daarom te goed voorbereid. Beetje te goed voorbereiden voor je proefwerk en als je die dan moet maken in paniek raken en alles vergeten
[..] Dat is juist het verschil tussen een betere DJ en een (iets) mindere. Het meer laten overkomen dat je het uit de losse pols doet, terwijl je het gewoon opleest.
Gelukkig maakt Jasper 3voor12 radio komend jaar een heel stuk beter
[..] Ik dacht eerst Dust in the Wind, maar vond dat achteraf een beetje afgezaagd. Dus nog niet over uit. Misschien komt er in de toekomst nog wel een nummer wat me het meest aanspreekt in dat opzicht.
Ach boeien dat het afgezaagd is, Dust in the wind is prachtig
793 Don't Cry Guns N' Roses 792 She's Not There Santana 791 9 To 5 Dolly Parton 790 Down Under Men At Work 789 Zwart Wit Frank Boeijen Groep 788 Like A Hurricane Neil Young 787 Let's Dance David Bowie 786 More Than A Woman Bee Gees 785 Zij Maakt Het Verschil De Poema's 784 Father And Son Cat Stevens
[..] Eens hoor, maar dan is dus niet het oplezen, maar het overbrengen slecht Zijn leest het een beetje nep voor, daar ben ik het wel mee eens. Heb zelf liever dat dan bijv wat van Inkel of Ruud doen.
Bij Desiree heb ik vooral het gevoel dat ze het echt goed wil doen, te leuk vindt om te doen, en daarom te goed voorbereid. Beetje te goed voorbereiden voor je proefwerk en als je die dan moet maken in paniek raken en alles vergeten
Ik ben niet echt heel kritisch heb ik het idee als ik de meningen hier zo lees. Ik vind het vooral belangrijk dat je in dienst van de muziek draait, en niet andersom. Dus types als van Inkel of Gijs kon ik niet uitstaan. Bart vind ik ook een kwal. Ik kan niet goed genoeg inschatten hoe slecht het voorlezen overgedragen wordt. Ruud erger ik me dan weer niet aan, dat vind ik ergens nog wel grappig, wat voor een chaos dat is.
[..] 793 Don't Cry Guns N' Roses 792 She's Not There Santana 791 9 To 5 Dolly Parton 790 Down Under Men At Work 789 Zwart Wit Frank Boeijen Groep 788 Like A Hurricane Neil Young 787 Let's Dance David Bowie 786 More Than A Woman Bee Gees 785 Zij Maakt Het Verschil De Poema's 784 Father And Son Cat Stevens
Ik zie een heerlijk uur
Remember the jester that showed you tears The script for tears
[..] Eens hoor, maar dan is dus niet het oplezen, maar het overbrengen slecht Zijn leest het een beetje nep voor, daar ben ik het wel mee eens. Heb zelf liever dat dan bijv wat van Inkel of Ruud doen.
Dat is het denk ik ook wel. Moet ook zeggen nu ik haar vaker hoor ik haar ook best goed vind.