Pietverdriet riep dat 15 jaar geleden alquote:Op maandag 25 november 2024 22:28 schreef golfer het volgende:
Kweekzalm is als plofkippen.
De enige zalm die ik koop is sockeye zalm.
Ik al 20 jaar geleden.quote:Op maandag 25 november 2024 22:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Pietverdriet riep dat 15 jaar geleden al
Ik begreep t ook nietquote:Op maandag 25 november 2024 22:02 schreef fespo het volgende:
ze gingen de zalm testen op water, maar er waren geen resultaten.
of heb ik iets gemist? (keek maar half)
quote:
Ik quote wel de verkeerde helaas. Postje eerder dusquote:
😂quote:Op maandag 25 november 2024 22:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Pietverdriet riep dat 15 jaar geleden al
quote:
Lekker hoor…quote:Methylbromide is een stof die de ozonlaag aantast, en het gebruik ervan is sedert 1 januari 2005 door het Montreal Protocol verboden.
Ik kijk nu, maar is weer een ouderwets goede aflevering.quote:Op maandag 2 december 2024 21:55 schreef golfer het volgende:
Dieselolie met water.
Heel duurzaam en milieuvriendelijk.
En de Indo gebruikt het om in te wokken.quote:Op maandag 9 december 2024 21:38 schreef Felagund het volgende:
Slaolie voor de sla is toch een broodje aap?
Grappige man wel.quote:
Toen hij zei dat hij de ‘founder’ was, was ik al klaar met hemquote:Op maandag 9 december 2024 22:01 schreef golfer het volgende:
Gelul van die vent met zijn avocado-olie.
Tenzij je die ongeraffineerde olie koopt. Maar asperge-olie van 25 euro is dan ook weer wat duur.quote:Op maandag 9 december 2024 22:06 schreef golfer het volgende:
Alles is en smaakt dus precies hetzelfde.
Ja, dat vroeg ik mij ook af, maar die is voor geraffineerde olijfolie bijvoorbeeld al hoger dan ongeraffineerde olijfolie.quote:Op maandag 9 december 2024 22:32 schreef NoCigar het volgende:
Het voornaamste verschil in zulke oliën zat dacht ik altijd in het rookpunt. Jammer dat ze daar niet wat meer over zeggen.
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat rijstolie of arachideolie goed geschikt waren om te wokken vanwege die reden. Maar er zijn er meer met een rookpunt boven de 200 C.quote:Op maandag 9 december 2024 22:34 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, dat vroeg ik mij ook af, maar die is voor geraffineerde olijfolie bijvoorbeeld al hoger dan ongeraffineerde olijfolie.
Volgens mij is dat ook deels achterhaald:quote:Op maandag 9 december 2024 22:43 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat rijstolie of arachideolie goed geschikt waren om te wokken vanwege die reden. Maar er zijn er meer met een rookpunt boven de 200 C.
https://www.ourfood.nl/info/begr_techn/rookpunt.html#gsc.tab=0
Wikipedia:quote:Op maandag 9 december 2024 21:38 schreef Felagund het volgende:
Slaolie voor de sla is toch een broodje aap?
quote:De naam 'slaolie' is afkomstig van het oude gebruik om olie uit de zaden te slaan door olieslagers in oliemolens, en heeft niets met sla te maken.
De supermarkten daar staan vol met olijfolie a 5,- se liter. Dus dat wordt daar ook gewoon verkocht alleen zit het dan in een donkergroene fles.quote:Op maandag 9 december 2024 22:57 schreef Dutch_view het volgende:
Ah weer een olie reportage. Blijft een boeiend onderwerp![]()
Al vond ik die aflevering over olijfolie ook mooi dat die Italianen voor geen goud die (lamp) olie gebruiken die ze voor Nederland maken
Ook van diezelfde lage kwaliteit? Want in die uitzending kwam het op mij over dat men het daar alleen geschikt zou vinden om bij wijze van spreken hun lampen op te laten branden.quote:Op maandag 9 december 2024 23:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
De supermarkten daar staan vol met olijfolie a 5,- se liter. Dus dat wordt daar ook gewoon verkocht alleen zit het dan in een donkergroene fles.
tja het is gewoon gerafineerd. Daar is ansich niks mis mee. Want je gaat idd geen aardappels bakken met een fles koud geperste olijfolie van 30,- per literquote:Op maandag 9 december 2024 23:23 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ook van diezelfde lage kwaliteit? Want in die uitzending kwam het op mij over dat men het daar alleen geschikt zou vinden om bij wijze van spreken hun lampen op te laten branden.
iets wat klasse 4 basismateriaal is (rottende olijven etc) kan m.i. nooit de beste olie worden.quote:Op maandag 9 december 2024 23:34 schreef 111210 het volgende:
[..]
tja het is gewoon gerafineerd. Daar is ansich niks mis mee. Want je gaat idd geen aardappels bakken met een fles koud geperste olijfolie van 30,- per liter
De winkels liggen er daar ook gewoon vol mee, alleen daar gooien ze er weer wat extra vierge bij zodat het idd weer wat smaak van “echte” vierge olijfolie heeft.
Welke extra virgin olive gebruik jij om aardappels te bakken?quote:Op dinsdag 10 december 2024 00:55 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
iets wat klasse 4 basismateriaal is (rottende olijven etc) kan m.i. nooit de beste olie worden.
Ja door rafineren haal je de onzuiverheid er wel uit, maar toch.
Ik koop t i.i.g. niet meer![]()
Gewoon extra vierge vanaf die aflevering, bevalt prima met bakken.
Gewone extra vierge van de AH eigen merk. 9 euro ofzo de literquote:Op dinsdag 10 december 2024 06:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Welke extra virgin olive gebruik jij om aardappels te bakken?
Was al weer een tijd geleden in de oliemolen op de Zaanse Schans. Veel werk voor wat drupjes olie. Het restprodukt wordt tot veekoeken geperst. Het duurde even voor ik besefte waar ik naar stond te kijken.quote:
Zeker, of in spekvet, eendenvet, ganzenvet. Wat rozemarijn erbij, uitje..quote:Op dinsdag 10 december 2024 19:46 schreef Nielojram75 het volgende:
(zelf gekookte aardappels, niet-van-de-super, maar van de aardappelboer, goed af laten koelen, snijden) bak je toch in (kerry) roomboter?
Idemquote:Op donderdag 12 december 2024 17:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zeker, of in spekvet, eendenvet, ganzenvet. Wat rozemarijn erbij, uitje..
Ik vind olijfolie heerlijk over de sla, maar ga daar geen toffels of vlees in braden.
Omdat onnozelen op TV dat zo doen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:39 schreef Nielojram75 het volgende:
[..]
Idem![]()
Biefstuk bakken in olijfolie.... Waarom???
Ik heb nooit gesnapt waarom Kalkoen wat bijzonders voor Kerst is geworden. Het is net plofkip, maar dan groter. Als ik een lekkere vogel wil eten dan een mooie eend of gans. Daar zit smaak aan.quote:Op maandag 16 december 2024 17:02 schreef golfer het volgende:
Vanavond:
Een kerstdiner zonder goudbruin geroosterde en goedgevulde kalkoen? Voor veel mensen is dit ondenkbaar. In deze kerstspecial van Keuringsdienst van waarde vragen de experts zich af waar al die uit kluiten gewassen kalkoenen rond de feestdagen zo plotseling vandaan komen. En waarom is deze majestueuze vogel zo vaak de ster van de kersttafel?
Keuringsdienst van waarde steekt zijn snavel in een wereld waar de sterren ver te zoeken zijn, en komt daar tot bizarre inzichten.
Ik ook niet. Zal wel weer uit de USA overgewaaid zijn, howel die dat voornamelijk met Thanksgiving etenquote:Op maandag 16 december 2024 17:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb nooit gesnapt waarom Kalkoen wat bijzonders voor Kerst is geworden. Het is net plofkip, maar dan groter.
quote:Op maandag 16 december 2024 17:21 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik ook niet. Zal wel weer uit de USA overgewaaid zijn, howel die dat voornamelijk met Thanksgiving eten
In UK aten ze vroeger gans met kerst, komt oa voor in verhalen van Dickens (A Christmas Carol) en Conan Doyle. (Sherlock Holmes and The Adventure of the Blue Carbuncle). In NL zie ik zelden Kalkoen, hier in D wordt het wel meer gegeten, maar is eerder een alternatief voor plofkip.quote:Op maandag 16 december 2024 17:24 schreef golfer het volgende:
Hoewel ze ook in Engeland wel raad weten met een kalkoen:
Bekijk deze YouTube-video
Ik at vroeger met mijn Deense (ex)vrouw en haar familie met kerst altijd Flæskesteg.quote:Op maandag 16 december 2024 18:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Grappig die verschillen, net als Varkensbraadstuk met krokante Zwoerd wat overal rond Nederland gegeten wordt, van Denemarken, via Duitsland, België en Frankrijk, UK ook, maar in NL weer onbekend.
Ook veel lekkerder dan Kalkoen, een ham braden en lakken.
En als het braadstuk niet opgaat bij de warme maaltijd, dun gesneden is ook heerlijk op brood.quote:Op maandag 16 december 2024 18:34 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik at vroeger met mijn Deense (ex)vrouw en haar familie met kerst altijd Flæskesteg.
Heerlijk stuk vlees.![]()
[ afbeelding ]
Is af en toe in de aanbieding bij discounters en supermarkten. Ken verschillende mensen die ze zelf houden en slachten. Vind het niet echt bijzonder ofzo.quote:Op maandag 16 december 2024 22:03 schreef derLudolf het volgende:
@:Jan_Onderwater en konijn dan? In Spanje maken ze er paella van, volgens mij wordt het in Frankrijk ook gegeten, maar in Duitsland is het tamelijk onbekend volgens mij?
Wij hebben in ons dorp Bakkerij Van Vessem, maar ook dat is een keten met intussen 17 winkels.quote:Op maandag 6 januari 2025 12:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vind nog maar eens een bakker die beter brood heeft Dan de supermarkt, 1 op 10? 1 op 20?
En?quote:Op maandag 6 januari 2025 12:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Wij hebben in ons dorp Bakkerij Van Vessem, maar ook dat is een keten met intussen 17 winkels.
https://www.bakkerijvanve(...)-elk-uur-vers-brood/
En wat?quote:
Dat het brood bij hun ook pre-fab is.quote:Op maandag 6 januari 2025 14:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat wil je ermee zeggen dat je bakker 17 winkels heeft?
Geldt dat niet voor bijna alle bakkers ondertussen?quote:Op maandag 6 januari 2025 14:33 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat het brood bij hun ook pre-fab is.
Hoeft niet perse prefab te zijn, ze kunnen ook gewoon zelf klotebrood bakken. Feit is dat brood doorgaans bij de bakkers niets beter is dan bij de supermarkt.quote:Op maandag 6 januari 2025 15:04 schreef Felagund het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor bijna alle bakkers ondertussen?
Was met croissantjes ook al zo meen ik me ter herinneren. Een enkele bakker bakt die nog zelf. Maar het merendeel was ook prefab. Net als in de supermarkt.quote:Op maandag 6 januari 2025 15:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeft niet perse prefab te zijn, ze kunnen ook gewoon zelf klotebrood bakken. Feit is dat brood doorgaans bij de bakkers niets beter is dan bij de supermarkt.
Wij zijn allebei Nederlanders die al jaren in D wonen - heb jij dat niet dat het brood in Nederland intens smerig is geworden vergeleken met wat je in Duitsland kan krijgen? Of zijn we gewoon verwend door de kwaliteit van Duits brood waardoor het lijkt dat Nederlands brood niet te vreten is (geworden)?quote:Op maandag 6 januari 2025 15:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeft niet perse prefab te zijn, ze kunnen ook gewoon zelf klotebrood bakken. Feit is dat brood doorgaans bij de bakkers niets beter is dan bij de supermarkt.
Niets mis met Enzymen.quote:Op maandag 6 januari 2025 21:43 schreef golfer het volgende:
Plus allerlei toevoegingen, zoals enzymen.
Geen idee, maar het brood in NL vind ik niet niet goed. Nooit echt gevonden ook.quote:Op maandag 6 januari 2025 21:58 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Wij zijn allebei Nederlanders die al jaren in D wonen - heb jij dat niet dat het brood in Nederland intens smerig is geworden vergeleken met wat je in Duitsland kan krijgen? Of zijn we gewoon verwend door de kwaliteit van Duits brood waardoor het lijkt dat Nederlands brood niet te vreten is (geworden)?
Eens.quote:Op maandag 6 januari 2025 22:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Geen idee, maar het brood in NL vind ik niet niet goed. Nooit echt gevonden ook.
Werk sinds 2 jaar in Zuid Duitsland, nu vind ik het brood in het NL grensgebied niet meer zo geweldig.quote:Op maandag 6 januari 2025 22:05 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Eens.
Maar het contrast tussen Nederlands "kwaliteitsbrood" en de diepvries afbrakbroodjes van een gure discounter á la pak 'm beet Netto of Norma (![]()
) is echt extreem bizar. Eet ook al jaren geen brood meer in Nederland tenzij het van de bakker komt.
Jaloers, ik woon in Berlijn en ben sinds dag 1 fan van Laugenbrötchen. Ik woon gelukkig in een wijk met veel Schwaben en die lopen mij de hele tijd warm te maken met hoe hemels het brood is in hun Heimat en hoe goor het brood in Berlijn is vergeleken met BaWü en Beieren.quote:Op maandag 6 januari 2025 22:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Werk sinds 2 jaar in Zuid Duitsland, nu vind ik het brood in het NL grensgebied niet meer zo geweldig.
Zuurdesembrood van Rogge met een krokante donkere korst met koffie en chocolade achtige aroma's. Wat gezouten boter en ik ben blij als een kind.
Wacht maar tot je in Zwitserland geweest bent...quote:Op maandag 6 januari 2025 22:24 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Jaloers, ik woon in Berlijn en ben sinds dag 1 fan van Laugenbrötchen. Ik woon gelukkig in een wijk met veel Schwaben en die lopen mij de hele tijd warm te maken met hoe hemels het brood is in hun Heimat en hoe goor het brood in Berlijn is vergeleken met BaWü en Beieren.
Het hilarische: het brood in Berlijn is al 1000x beter dan wat ik in NL gewend was, dus laat staan als je Zuid-Duitsland woont en werkt. Je bent in de broodhemel man!
https://en.wikipedia.org/wiki/Chorleywood_bread_processquote:Het Chorleywood broodproces (CBP) is een methode voor efficiënte deegproductie om snel gistbrood te maken met een zacht, luchtig brood als resultaat. Vergeleken met traditionele broodbakprocessen gebruikt CBP meer gist, toegevoegde vetten, chemicaliën en het met hoge snelheid mengen om het deeg te kunnen maken met tarwe met een lager eiwitgehalte, en produceert het brood in een kortere tijd. Het werd ontwikkeld door Bill Collins, George Elton en Norman Chamberlain van de British Baking Industries Research Association in Chorleywood in 1961. In 2009 werd 80% van het brood dat in het Verenigd Koninkrijk werd gemaakt, gemaakt volgens dit proces.
Duizenden jaren lang werd brood gemaakt van tarwemeel door handmatig deeg te kneden met een rijsmiddel (meestal gist) en het te laten gisten voordat het werd gebakken. In 1862 werd een goedkoper proces op industriële schaal ontwikkeld door John Dauglish, waarbij water met opgelost kooldioxide werd gebruikt in plaats van gist. Dauglish's methode, gebruikt door de Aerated Bread Company die hij oprichtte, domineerde een eeuw lang het commerciële broodbakken totdat het op gist gebaseerde Chorleywood proces werd ontwikkeld.[citation needed].
Tijdens de traditionele bulkfermentatie van brood gaat er wat eiwit verloren; dit gebeurt niet in dezelfde mate in mechanisch ontwikkelde degen, waardoor CBP tarwe met een lager eiwitgehalte kan gebruiken . Deze eigenschap had een belangrijke impact in het Verenigd Koninkrijk, waar in die tijd weinig binnenlandse tarwesoorten van voldoende kwaliteit waren om brood van hoge kwaliteit te maken; CBP stond toe dat er een veel groter aandeel binnenlandse tarwe met een lager eiwitgehalte in het maalsel werd gebruikt .
Beschrijving
Het Chorleywood-broodproces maakt het gebruik van tarwe met een lager proteïnegehalte mogelijk en verkort de verwerkingstijd,[5] het systeem is in staat om een brood in ongeveer drieënhalf uur te produceren van bloem tot gesneden en verpakte vorm. Dit wordt bereikt door de toevoeging van vitamine C, vet, gist en intensieve mechanische bewerking door hogesnelheidsmixers, wat niet haalbaar is in een kleinschalige keuken.
Meel, water, gist, zout en vet (indien gebruikt) worden samen gemengd, samen met minder belangrijke ingrediënten die gebruikelijk zijn bij veel broodbaktechnieken, zoals vitamine C, emulgatoren en enzymen. Het deeg wordt vervolgens ongeveer drie minuten mechanisch gemengd. Het mengen met hoge schuifkracht genereert hoge temperaturen in het deeg, dat in sommige geavanceerde mengers wordt gekoeld met behulp van een koelmantel. Gekoeld water of ijs kan ook gebruikt worden om de temperatuurstijging tijdens het mengen met hoge snelheid tegen te gaan. De luchtdruk in de mengkopruimte kan geregeld worden om de gasbellen op de gewenste grootte en het gewenste aantal te houden. Typische werkingsregimes zijn druk gevolgd door vacuüm, en atmosferisch gevolgd door vacuüm. De drukregeling tijdens het mengen beïnvloedt de fijnheid van de kruimstructuur in het afgewerkte brood.
In een typische broodproductie met grote volumes wordt het deeg in afzonderlijke stukken gesneden en laat men het 5-8 minuten "herstellen" (tussentijds rijzen). Elk stuk deeg wordt dan gevormd, in een bakblik geplaatst en naar de vocht- en temperatuurgeregelde rijskamergebracht, waar het ongeveer 45-50 minuten blijft. Dan wordt het gebakken gedurende 17-25 minuten op 450 °F (ongeveer 230 °C). Na het bakken worden de broden uit het bakblik gehaald en gaan ze naar de koeler, waar ze ongeveer twee uur later verzendklaar worden gemaakt, in plakken gesneden en indien nodig verpakt.[6] Bij Brits standaardbrood wordt het deegstuk tijdens het vormen "gekruist"; dit houdt in dat het deegstuk in vieren wordt gesneden en elk stuk 90° wordt gedraaid voordat het in het bakblik wordt geplaatst. Kruislings gepaneerd brood lijkt een fijnere en wittere kruimstructuur te hebben dan de elliptische vorm van de kruimbelstructuur die het gevolg is van een andere oriëntatie, is gemakkelijkerte snijden en is meestal beter bestand tegen scheuren wanneer producten zoals boter op het oppervlak worden gesmeerd.
In 2009 werd dit proces gebruikt voor 80% van het brood dat in het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland en India werd gemaakt. Veel kleinere bakkers gebruiken het CBP om hun deeg te mengen dat ze vervolgens met de hand verwerken.
Sinds de introductie van het proces zijn veel Britse tarwevariëteiten verbeterd. Meel dat geschikt is voor traditioneel panbrood van hoge kwaliteit (12-13,5% eiwit) kan nu worden verkregen in het Verenigd Koninkrijk. Vóór de ontwikkeling van het CBP was Brits brood afhankelijk van geïmporteerde tarwe, vooral uit Noord-Amerika
Ik heb in frankrijk bij artisan boulangeries helaas ook te vaak waardeloos brood gevonden hoor dat je je afvraagt waarom ze die naam mogen dragenquote:Op maandag 6 januari 2025 22:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wacht maar tot je in Zwitserland geweest bent...
Net terug uit Frankrijk, verschilt per regio, maar ook goed tot erg goed brood
Wat is voor jou waardeloos brood?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb in frankrijk bij artisan boulangeries helaas ook te vaak waardeloos brood gevonden hoor dat je je afvraagt waarom ze die naam mogen dragen
Een zuurdesem brood van roggemeel blijft wel een week lang vers, dat heeft daarvoor ook geen toevoegingen nodig. Dit is omdat rogge geen gluten bevattenquote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MadMaster het volgende:
Ik kan echt genieten van een vers en ambachtelijk goed gemaakt brood met authentieke ingrediënten.
Echter, niet iedereen eet een heel brood binnen 1 à 2 dagen op of kan simpelweg de hedendaagse prijs van een dergelijk 'puur' brood betalen, dus ik begrijp het volledig dat er zaken aan brood worden toegevoegd waardoor het langer houdbaar blijft.
Net zoals bij zoveel andere producten…
'Geef het volk brood en spelen' en iedereen is gelukkig…
Yep, maar dat is niet het brood dat de meeste mensen in NL willen of kunnen aanschaffen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een zuurdesem brood van roggemeel blijft wel een week lang vers, dat heeft daarvoor ook geen toevoegingen nodig. Dit is omdat rogge geen gluten bevatten
[ afbeelding ]
Men wil geen korstjes, men wil niet moeten kauwen, er mag geen smaak aan zitten,quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:49 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Yep, maar dat is niet het brood dat de meeste mensen in NL willen of kunnen aanschaffen.
Als dat wel het geval zou zijn, dan zou de broodmarkt er hier wel anders uitzien…
Ik heb de aflevering nog niet gezien, maar 'langer houdbaar' is een rekbaar begrip.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:48 schreef fespo het volgende:
tja, maar is het "langer houdbaar" nou echt een probleem / ongezond?
afgezien dat supermarkt brood misschien niet geweldig is kwa smaak.
in heel veel producten zitten langer houdbaar producten, maar voor brood is het opeens heel bijzonder en no go?
Soldaatjes, croutons, paneermeel, raspen over de pasta als arme mensen parmezaan.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
waar je van een droog brood nog soep of toast kan maken. Of Spaanse stoofpot.
Doelde vooral op stokbrood en idd ook croissants. Stokbroden die hier gewoon bij de supermarkt liggen en croissants die zo uit de fabriek kwamen ipv hoe het hoort te zijn.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is voor jou waardeloos brood?
artisan boulangeries is niets meer of minder dan ambachtelijk bakker. Dat beweren er in NL ook velen van zich. Voor baguettes is het trouwens bij wet geregeld dat er alleen maar meel, zout, water en gist gebruikt mag worden.
In het noord oosten van Frankrijk heb ik werkelijk slechte croissants gekregen bij bakkers, kunnen ze in die regio klaarblijkelijk niet. Is eerder een kadetje dan een croissant.
Wat in NL als een typisch brood wordt gezien
[ afbeelding ]
Heet in Frankrijk Pain americain
[ afbeelding ]
Bevat rogge gluten? Volgens mij wel. Het zuurdesemen gaat wel beter dan met tarwemeel. Maar het is me nooit gelukt om daar goed brood mee te bakken. Gestopt met zelf brood bakken, want bleek er niet tegen te kunnen. Ook niet tegen haver, wsl door onwetend te lang doorgaan met tarwe. Haver bleek vaak tarwegluten te krijgen voor het plakeffect. Heb nog biologische glutenvrije haver geprobeerd, maar had dat wsl een paar decennia eerder moeten doen, alleen was er toen minder bekend over problemen met gluten.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een zuurdesem brood van roggemeel blijft wel een week lang vers, dat heeft daarvoor ook geen toevoegingen nodig. Dit is omdat rogge geen gluten bevatten.
[ afbeelding ]
Ik zie alleen maar een win win met langer "vers".quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Men wil geen korstjes, men wil niet moeten kauwen, er mag geen smaak aan zitten,
Mijn man, nota bene een Duitser, eet liever toastbrood dan echt brood. De trut.
nu wel.quote:Op maandag 13 januari 2025 21:33 schreef svann het volgende:
Het woord biologisch is tot mijn verbazing nog niet gevallen.
quote:Op maandag 13 januari 2025 21:31 schreef Firuze60 het volgende:
Babyvelden, huh? Herhaling? Nog nooit gezien.
Beetje vreemd, zo'n 'schone' wortel gaat eerst door een hele molen in een fabriek, wordt in een potje gestopt en is dan zogenaamd 'gezonder'. Denk alleen al aan die drek die al die machines moet schoonhouden. Wat een kulkoek.quote:Op maandag 13 januari 2025 21:48 schreef Szura het volgende:
Bottom line: het probleem zijn zoals altijd weer de boeren
Huh? Met een baan erbij etc? Potje opwarmen is lekker makkelijk toch? Ze aten hier pas met de pot mee toen ze hetzelfde ritme kregen.quote:Op maandag 13 januari 2025 22:53 schreef Blues het volgende:
Is het nou zo moeilijk om zelf te koken voor je kinT
Ja hoor, ik werkte er ook bij, fulltime & alle diensten in de zorg.quote:Op maandag 13 januari 2025 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
Huh? Met een baan erbij etc? Potje opwarmen is lekker makkelijk toch? Ze aten hier pas met de pot mee toen ze hetzelfde ritme kregen.
Vind ik oprecht knap, ik heb nooit gedaan aan invriezen.quote:Op maandag 13 januari 2025 22:58 schreef Blues het volgende:
[..]
Ja hoor, ik werkte er ook bij, fulltime & alle diensten in de zorg.
Paar maaltijden maken en invriezen
Koken met een huilende baby in een draagzak op je buik.quote:Op maandag 13 januari 2025 22:59 schreef Firuze60 het volgende:
Vind ik oprecht knap, ik heb nooit gedaan aan invriezen.
Zo is dat, onze grootouders hebben ook de hongerwinter overleefd.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:01 schreef golfer het volgende:
Ik zou gewoon normale groentes gebruiken.
Kunnen de baby's en peuters lekker wat weerstand opbouwen.
De mijne niet.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:02 schreef Firuze60 het volgende:
Zo is dat, onze grootouders hebben ook de hongerwinter overleefd.
Dat is verschrikkelijk, maar dat lag niet aan de honger, begrijp ik. Mijn moeder uit 1931 (vorig jaar overleden) heeft nog bloembollen gegeten.quote:
Je kunt mensen echt bang maken commercieel.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:09 schreef golfer het volgende:
Zwangere vrouwen dus ook alleen maar biologisch eten.
Nou zeg idd.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:14 schreef Firuze60 het volgende:
Mijn jongste kleindochter (even off-topic) is op 22 december j.l. prematuur geboren met 34 weken. Ze krijgt sonde-voeding en is inmiddels thuis, ze drinkt uit zichzelf nu, nog even en ze mag van de sonde voeding af, ik heb peentjes gezweten. De zorg is goed, het laatste wat ze hoeven doen is zich zorgen maken om worteltjes in potjes of zelf gekookt.
Die van ons is bijna twee en zit nog steeds grotendeels aan de sondevoeding.Hoewel deze aflevering voor ons helaas niet heel bruikbaar was vond ik m wel vermakelijk, want niet verwacht allemaal.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:14 schreef Firuze60 het volgende:
Mijn jongste kleindochter (even off-topic) is op 22 december j.l. prematuur geboren met 34 weken. Ze krijgt sonde-voeding en is inmiddels thuis, ze drinkt uit zichzelf nu, nog even en ze mag van de sonde voeding af, ik heb peentjes gezweten. De zorg is goed, het laatste wat ze hoeven doen is zich zorgen maken om worteltjes in potjes of zelf gekookt.
Dan ben je een beetje machteloos. En slaat het programma nergens op.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:53 schreef Opperprutser het volgende:
[..]
Die van ons is bijna twee en zit nog steeds grotendeels aan de sondevoeding.Hoewel deze aflevering voor ons helaas niet heel bruikbaar was vond ik m wel vermakelijk, want niet verwacht allemaal.
Ja behalve dat er shots tussen zaten waar ze hele druifjes of aardbeien aten, in plaats van dat ze doormidden waren gesnedenquote:
Dat was alleen bij dat al wat grotere meisje.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 00:11 schreef Szura het volgende:
[..]
Ja behalve dat er shots tussen zaten waar ze hele druifjes of aardbeien aten, in plaats van dat ze doormidden waren gesneden
Ben er in de jaren 60 ook mee gevoerd. Heerlijk. Maak het nog wel eens, maar dan zonder de liga. Liga altijd een laffe hap gevonden.quote:Op maandag 13 januari 2025 23:13 schreef Blues het volgende:
In de jaren 80, toen ik moeder werd, mocht je nog fruithapjes maken met een liga/uitgeperste sinaasappels en een geprakte banaan. Zoooo lekker!
Wij hebben het ook altijd zelf gemaakt. Alleen af en toe een potje. Als we op pad waren bijv. Maar goed, je hoorde het… potje is beter. toxicologisch gezien dan.quote:Op maandag 13 januari 2025 22:53 schreef Blues het volgende:
Maar je kunt dus beter een potje geven ipv verse groenten.quote:Op maandag 13 januari 2025 22:53 schreef Blues het volgende:
Ja dat leerde ik ook.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar je kunt dus beter een potje geven ipv verse groenten.
Volgens mij is vlees ook niet helemaal vrij van allerlei dingen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:37 schreef Kickinalfa het volgende:
Groenten is gif, ik ben blij dat ik vlees eet.
Maar wel schandalig dat dit niet gepromoot wordt, de strekking was altijd min of meer dat je beter verse producten kan gebruiken ipv potjes.
Als ouder van twee jonge kinderen ben ik hier oprecht kwaad over.
Mja kwaad op wie? Je kan zelf toch ook beslissingen nemen?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:37 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar wel schandalig dat dit niet gepromoot wordt, de strekking was altijd min of meer dat je beter verse producten kan gebruiken ipv potjes.
Haha ja, toen ik voor het eerst moeder werd en terecht kwam in de wereld van babyhapjes deed mijn moeder ook die suggestiequote:Op maandag 13 januari 2025 23:13 schreef Blues het volgende:
In de jaren 80, toen ik moeder werd, mocht je nog fruithapjes maken met een liga/uitgeperste sinaasappels en een geprakte banaan. Zoooo lekker!
Ook voor de moeder![]()
Later mocht dat ook niet meer
Ik heb ze zeker gegeten, maar het advies was altijd maak zelf groenten ipv potjes.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:31 schreef 111210 het volgende:
n kan gebruiken ipv potjes.
Mja kwaad op wie? Je kan zelf toch ook beslissingen nemen?
Vers biologisch is beter dan een potje. Heb je die potjes zelf wel eens geproefd? Het is bijna allemaal net appelmoes
Dat is maar de vraag. Gezonder qua voedingswaardes waarschijnlijk niet. Mogelijk gezonder qua hoeveelheden gifstoffen uit bestrijdingsmiddelen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 13:15 schreef Kickinalfa het volgende:
Terwijl het dus gezonder was om een potje te geven.
Mijn vrouw heeft dit ook gedaan terwijl ze er alleen voor stond (ik was ziek en ze werkte fulltime), daar ga je met je inzet.quote:Op maandag 13 januari 2025 22:58 schreef Blues het volgende:
[..]
Ja hoor, ik werkte er ook bij, fulltime & alle diensten in de zorg.
Paar maaltijden maken en invriezen
Mja snap je punt eigenlijk ook wel, het is gewoon krom dat er bij gewone groentes geen disclaimer staat dat biologisch aan te raden is voor baby’s.quote:Op woensdag 15 januari 2025 13:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik heb ze zeker gegeten, maar het advies was altijd maak zelf groenten ipv potjes.
Dus ik braaf dat advies opvolgen en zelf koken/pureren/invriezen etc.
Terwijl het dus gezonder was om een potje te geven.
vlees zit toch ook onder de rotzooi?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:37 schreef Kickinalfa het volgende:
ik snap je punt niet echt, opvoeden met gif in je groenten vergelijken met je koelkast schoonmaken? of een keer een kliekje verkeert opwarmen. ja, niet goed, maar toch nog te overzien i.p.v. dagelijks gif eten.quote:Op donderdag 16 januari 2025 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het wel grappig hoe men zich opwind over of babyvoeding biologisch moet zijn want landbouw chemie, maar over hoe vaak iemand de koelkast schoonmaakt of rijst nog een keer opwarmt, pasta nog een keer gebruikt en beide zonder ze geforceerd te koelen, of terwijl men een net diaree had op kraamvisite gaat hoor je zelden iemand over.
Heb een paar leuke boeken van een Duits statisticus, die daarin bewijst dat hoe kleiner de kans is dat iets gevaar oplevert hoe groter de paniek er over is, ook in de regelgeving.
Vergelijk het met bang zijn om te vliegen terwijl auto rijden naar het vliegveld het gevaarlijkste van de reis is.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:26 schreef fespo het volgende:
[..]
ik snap je punt niet echt, opvoeden met gif in je groenten vergelijken met je koelkast schoonmaken? of een keer een kliekje verkeert opwarmen. ja, niet goed, maar toch nog te overzien i.p.v. dagelijks gif eten.
---
ik heb de uitzending niet gezien, maar er zit dus minder rotzooi in die potjes dan in verse groenten.
vrij logisch dat dit niet gezond is voor kinderen, en waarschijnlijk schadelijker dan voor een volwassene,
maar de conclusie blijft toch dat het überhaupt dan niet goed is om dit te eten?
je kunt het toch niet voor baby's gaan voorkomen (logisch), maar daarna als volwassen weer gaan eten (minder schadelijk, maar het blijft rotzooi)
Kinderen en ook volwassen mensen, maar vooral kinderen moet je niet willen blootstellen aan pesticiden of andere chemische troep die wij als mensheid hebben gemaakt. Dat heeft niets te maken met statistiek.quote:Op donderdag 16 januari 2025 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het wel grappig hoe men zich opwind over of babyvoeding biologisch moet zijn want landbouw chemie, maar over hoe vaak iemand de koelkast schoonmaakt of rijst nog een keer opwarmt, pasta nog een keer gebruikt en beide zonder ze geforceerd te koelen, of terwijl men een net diaree had op kraamvisite gaat hoor je zelden iemand over.
Heb een paar leuke boeken van een Duits statisticus, die daarin bewijst dat hoe kleiner de kans is dat iets gevaar oplevert hoe groter de paniek er over is, ook in de regelgeving.
Dan koop je toch biologische levensmiddelen? Oh nee, die gebruiken ook pesticiden.quote:Op maandag 20 januari 2025 09:32 schreef Soldier2000 het volgende:
Kinderen en ook volwassen mensen, maar vooral kinderen moet je niet willen blootstellen aan pesticiden of andere chemische troep die wij als mensheid hebben gemaakt. Dat heeft niets te maken met statistiek.
Smaakt dat anders dan gewoon spek bijvoorbeeld?quote:Op maandag 20 januari 2025 21:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je kan speenvarken gewoon bestellen. Heb ik paar maal gedaan, geroosterd op een draaispit
Ja, het is zacht vlees en de zwoerd is krokantquote:Op maandag 20 januari 2025 21:40 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Smaakt dat anders dan gewoon spek bijvoorbeeld?
Geitbokjes worden ook levend naar zuid Europa gereden, grazen dan een paar maanden in de bergen en worden dan geslacht.quote:Op maandag 20 januari 2025 22:31 schreef golfer het volgende:
Die man van de biggenslachterij is wel heel eerlijk en open.
Hij vindt ook dat die dieren niet levend naar Spanje vervoerd moeten eerden, maar in Nederland geslacht moeten worden.
Als ze hier blijven levert het hem extra werk op. Er wordt gezegd dat de misvormde biggen niet lijden. Dan is vervoeren naar Spanje toch ook niet erg?quote:Op maandag 20 januari 2025 22:31 schreef golfer het volgende:
Hij vindt ook dat die dieren niet levend naar Spanje vervoerd moeten eerden, maar in Nederland geslacht moeten worden.
2-4 dagen in een vrachtwagen?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:20 schreef JanGroen het volgende:
[..]
Als ze hier blijven levert het hem extra werk op. Er wordt gezegd dat de misvormde biggen niet lijden. Dan is vervoeren naar Spanje toch ook niet erg?
Off topic: Ook vrij prominent aanwezig in het Holocaustmuseum. Vreemde keus als je weet dat ongeveer iedere Nederlander dat met het Spookslot associeert.quote:
Hopelijk vertellen ze waar Abraham ze vandaan haaltquote:Op maandag 27 januari 2025 11:51 schreef golfer het volgende:
Vanavond:
Vaak is hij mild, maar hij kan ook pittig zijn en soms zelfs ronduit grof. Meestal komt hij uit Frankrijk, al geven veel mensen de voorkeur aan de Zaanse of Groningse variant. Maar waar je de mosterd ook haalt, altijd is hij gemaakt van mosterdzaad, azijn, zout en water.
Volgens authentiek ambachtelijk recept, als we de etiketten op de mosterdpotjes in de supermarkt mogen geloven. Keuringsdienst van Waarde vindt dat vreemd, want zouden mosterdmakers uit lang vervlogen tijden al ingrediënten als xantaangom, conserveermiddelen en zuurteregelaars aan hun ambachtelijke product hebben toegevoegd?
De redactie gaat op pad en onderzoekt hoe authentiek de recepten van de supermarktmosterd eigenlijk zijn en hoe moderne fabrikanten hun mosterd op smaak brengen.
Volgens mij weet jij dat allang, want jij bent toch 50+ ?quote:Op maandag 27 januari 2025 12:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hopelijk vertellen ze waar Abraham ze vandaan haalt
Abraham gezien hebben is niet gelijk weten waar hij de mosterd haaltquote:Op maandag 27 januari 2025 12:11 schreef golfer het volgende:
[..]
Volgens mij weet jij dat allang, want jij bent toch 50+ ?
Waarschijnlijk afgeleid van de Duitse uitdrukking "Wissen wo Barthel Most holt" die eerder gedocumenteerd is.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:39 schreef golfer het volgende:
Leuk weetjewatje over Abraham en de mosterd:
De uitdrukking wordt door de meeste taalkundigen verklaard met behulp van de Bijbel. Het gezegde refereert aan Genesis 22 vers 6. Hierin wordt besproken dat Abraham Izaäk aan God moet geven (oftewel offeren). Abraham gaf gehoor aan dit bevel van bovenaf en verzamelde diverse takken om een brandstapel (‘mustaard’) te maken. Deze houtstapel gebruikt hij om zijn zoon op te roosteren. Vlak voordat hij zijn zoon wil doden, roept een engel dat hij dit niet moet doen. De term ‘mutsaard’ is takkenbos of brandstapel en dit is later in de Nederlandse taal verbasterd tot mosterd. Er zijn veel meer Nederlandse uitdrukkingen die terug kunnen worden gevoerd tot de Bijbel.
Klopt. Die heb ik ook in huis en daarnaast een grove mosterd met als ingrediënten water, mosterdzaad, natuurazijn, zou, kruiden en specerijen(welke staat er niet bij) en aroma (welke?).quote:Op maandag 27 januari 2025 12:49 schreef NoCigar het volgende:
KALIUMSULFIET (hoodletters overgenomen) in mijn potje Dijon mosterd van Maille.
En er verscheen vervolgens een ram met zijn hoorns die vastzat in de struiken en Abraham offerde die ram.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:39 schreef golfer het volgende:
De uitdrukking wordt door de meeste taalkundigen verklaard met behulp van de Bijbel. Het gezegde refereert aan Genesis 22 vers 6. Hierin wordt besproken dat Abraham Izaäk aan God moet geven (oftewel offeren). Abraham gaf gehoor aan dit bevel van bovenaf en verzamelde diverse takken om een brandstapel (‘mustaard’) te maken. Deze houtstapel gebruikt hij om zijn zoon op te roosteren. Vlak voordat hij zijn zoon wil doden, roept een engel dat hij dit niet moet doen. De term ‘mutsaard’ is takkenbos of brandstapel en dit is later in de Nederlandse taal verbasterd tot mosterd. Er zijn veel meer Nederlandse uitdrukkingen die terug kunnen worden gevoerd tot de Bijbel.
Rogge heeft wel degelijk gluten! Alleen lang zoveel niet als tarwe.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 17:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een zuurdesem brood van roggemeel blijft wel een week lang vers, dat heeft daarvoor ook geen toevoegingen nodig. Dit is omdat rogge geen gluten bevatten
[ afbeelding ]
Wat is het verschil met normale Franse mosterd? Ik koop eigenlijk alleen deze meestal en ik vind hem heerlijk op alles. Die twee anderen hierboven zijn eigenlijk een toevallige uitzondering.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Die Dijon van Maille is wel weer erg lekker trouwens, op braadworst bijvoorbeeld. Voor op bitterballen en kroketten vind ik heel normale Franse mosterd het lekkers. Mosterd zelf maken is ook erg leuk btw
Dyon mosterd is scherper dan de Nederlandse "Franse Mosterd" en heeft een ietsje andere smaak. Hoe scherp ligt ook aan het merk en hoe lang die pot open is. Hij wordt milder als ie een tijdje open is om de een of andere reden.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:18 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Wat is het verschil met normale Franse mosterd? Ik koop eigenlijk alleen deze meestal. Die twee anderen hierboven zijn eigenlijk een toevallige uitzondering.
Toen vond Abraham de mosterd uit aangezien dat hem smakelijk leek bij zijn geroosterde zoon.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:39 schreef golfer het volgende:
De uitdrukking wordt door de meeste taalkundigen verklaard met behulp van de Bijbel. Het gezegde refereert aan Genesis 22 vers 6. Hierin wordt besproken dat Abraham Izaäk aan God moet geven (oftewel offeren). Abraham gaf gehoor aan dit bevel van bovenaf en verzamelde diverse takken om een brandstapel (‘mustaard’) te maken. Deze houtstapel gebruikt hij om zijn zoon op te roosteren.
Ah, Nederlandse "Franse Mosterd" dat is iets anders dan ik dacht. Ik zie in de Franse supermarkten eigenlijk bijna alleen Maille, vandaar.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dyon mosterd is scherper dan de Nederlandse "Franse Mosterd" en heeft een ietsje andere smaak. Hoe scherp ligt ook aan het merk en hoe lang die pot open is. Hij wordt milder als ie een tijdje open is om de een of andere reden.
Gemeenten die dus liever kinderen vergiftigen ipv potjes geven.quote:Op maandag 20 januari 2025 09:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Meerdere gemeenten komen nu met plannen om jonge ouders verse groenten te gaan geven.
https://www.destentor.nl/(...)r-op-tafel~a58b8a6b/
Ik kan het altijd wel waarderen als ze deelnemers gewoon open er eerlijk zijn.quote:Op maandag 20 januari 2025 22:31 schreef golfer het volgende:
Verdikkingsmiddel betekend meer water, dat drukt de kostenquote:Op maandag 27 januari 2025 22:23 schreef golfer het volgende:
Kruiden aroma's en verdikkingsspul bij Marne.
Hij veranderd van smaak met het rijpen, dat is ook deel van de lol ervanquote:Op maandag 27 januari 2025 22:46 schreef golfer het volgende:
Omdat ik zowel geel als bruin mosterdzaad in huis heb, meteen na de uitzending in een vijzel gedaan en vermengd met azijn, zout en water.
De grove mosterd die daarvan kwam was vele malen scherper dan de mosterd uit potjes.
Deze?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 09:55 schreef NoCigar het volgende:
Ik herinner me trouwens ineens weer waarom ik alleen maar Dijonmosterd koop de laatste jaren: twee jaar gelden
een lollig aardewerken potje Senf uit Cochum gekocht ergens in een Duitse supermarkt omdat we net twee dagen in Cochum geweest waren. Dat rare, afwijkende smaakje dat daaraan zat proefde ik bijna overal in terug.
Wel braaf zoveel mogelijk opgemaakt, maar nooit meer.
Werkt niet, maar degene rechtsboven linksboven hier: https://www.senfmuehle.net/quote:
Die met Cayennepeper dus. Lijkt mij ook niet lekker die combiquote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:33 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Werkt niet, maar degene rechtsboven hier: https://www.senfmuehle.net/
Nee, de gewone, zonder extra's. Ik bedoelde links ipv rechtsquote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die met Cayennepeper dus. Lijkt mij ook niet lekker die combi
quote:Als je zin hebt in een stevige borrel, dan kom je al snel uit op een bel whiskey. Het liefst eentje die is gerijpt in sherry vaten, vanwege de notige en fruitige smaak. Veel whiskey's worden in dit soort vaten gerijpt, maar wie drinkt eigenlijk alle sherry op die in die vaten gemaakt wordt?
Bestaat die sherry sowieso wel? Is ons hele leven één grote leugen? De Keuringsdienst duikt in de schimmige wereld van de rijpingsvaten en doet een paar opmerkelijke ontdekkingen
Goede sherry is een uitstekende aanvulling/toevoeging bij gerechten.quote:Op zondag 2 februari 2025 09:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
tja, Sherry, dat drink ik zelden, hoewel een mooie zoete sherry erg lekker is bij een dessert, alsof je vloeibare krenten drinkt. Een droge is heerlijk in de champignonsoep of saus.
Ja, mijn ouders open het in sloten, goedkoop bocht uit plastic 5 liter containers die in de keuken in flessen sandeman werd gevuld. Dat was het geheim wat je deelde met sandemanquote:Op zondag 2 februari 2025 10:14 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Goede sherry is een uitstekende aanvulling/toevoeging bij gerechten.
Heb hier nog wel wat vintage flessen PX liggen van eind vorige eeuw, lijkt net balsamico qua kleur en viscositeit. Maar ook die zijn bijna niet meer te krijgen, de sherryplas van de jaren '60 en '70 vorig jaar is vrijwel opgedroogd, wegens gebrek aan belangstelling…
Er zijn echt heel mooie droge, medium en zoete sherry'squote:Op zondag 2 februari 2025 12:01 schreef golfer het volgende:
Kan mij niet herinneren dat ik ooit sherry heb gedronken.
Ik wel en vond het gore bittere bocht. Vond in mijn 'jeugd' port beter te drinken. Nu knerst mijn gebit van die zoete troep.quote:Op zondag 2 februari 2025 12:01 schreef golfer het volgende:
Kan mij niet herinneren dat ik ooit sherry heb gedronken.
quote:Seasoned Casks –
Spanish: Pedro Ximenez, Oloroso, Palo Cortado,
Amontillado, Fino, Brandy.
Portugues: Madeira, Porto.
Pedro Ximenez, Oloroso, Palo Cortado,
Amontillado.
Ik wil hem.quote:
Jij kent ongetwijfeld de whiskies van Cley?quote:Op maandag 3 februari 2025 22:01 schreef MadMaster het volgende:
Het grappige is dat ze ook whisky's laten zien die wel degelijk op goede sherryvaten hebben gelegen. Het is niet allemaal bocht, maar je betaalt dus wel voor goede kwaliteit en mede daarom zijn oude bottelingen enorm in prijs gestegen…
Zeker.quote:Op maandag 3 februari 2025 22:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Jij kent ongetwijfeld de whiskies van Cley?
Had ik al gezien. En ik ga geen aandeelhouder worden.quote:Op maandag 3 februari 2025 22:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zeker.
Als je wilt, kan je aandeelhouder van ze worden, ze bouwen nu in de buurt van Rotterdam een nieuwe distilleerderij.
Hun whisky's zijn nog jong, maar zijn vaak wel veelbelovend en soms zelfs al prima.
https://www.cleydistillery.com/
Ik ook niet, met z'n nep sherryvaten…quote:Op maandag 3 februari 2025 22:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Had ik al gezien. En ik ga geen aandeelhouder worden.
Ik vind weinig dingen lekkerder ruiken dan Oloroso. Ruim tien jaar geleden of zo hadden ze die nog in halve flesjes bij de AH.quote:Op zondag 2 februari 2025 14:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Er zijn echt heel mooie droge, medium en zoete sherry's
Een Venenciador:quote:Op maandag 3 februari 2025 22:35 schreef NoCigar het volgende:
Dat apparaat waarmee ze die sherry uit het vast halen herinner ik me nog wel van de reclames: dat zag er heel strak en apart uit.
Wel knap hoe ze dat doen.quote:
Ja eens, leuke informatieve uitzending.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verbazingwekkend, er wordt dus tegenwoordig meer Sherryazijn verkocht dan dat er Sherry verkocht wordt. Sherry cask is marketing, heeft nauwelijks een drol te maken met Sherrysmaak zoals het ooit was. Interessant. Meer zulke afleveringen, minder dom doen aan de telefoon.
Eerlijk gezegd is het al weer jaren en jaren geleden dat ik sherry kocht.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja eens, leuke informatieve uitzending.
Binnenkort maar eens een sherry kopen, nooit eerder gedronken.
Iemand een suggestie wat wel en welke vooral niet? Zie dat de gall&gall al sherrys van ¤5,- heeft.
De prijs doet mij vermoeden dat dit bocht is
Tip: Voordat je daadwerkelijk sherry koopt, probeer dan ergens eerst iets te proeven.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Iemand een suggestie wat wel en welke vooral niet? Zie dat de gall&gall al sherrys van ¤5,- heeft.
Als we bij proeverijen waar ik ben wel eens sherry tussen zit, haken altijd veel mensen af. Het kan een hele mooie diepe smaak hebben maar is wel anders dan de meesten gewend zullen zijn.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
En als het zoet is, is het natuurlijk foutquote:Op woensdag 5 februari 2025 22:25 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Als we bij proeverijen waar ik ben wel eens sherry tussen zit, haken altijd veel mensen af. Het kan een hele mooie diepe smaak hebben maar is wel anders dan de meesten gewend zullen zijn.
Mooie prijs voor een goeie sherry azijnquote:Op woensdag 5 februari 2025 23:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hoei, ik zie dat de fles Tradición Pedro Ximénez die hier in de kelder ligt (al jaaaaaaren) een slordige 90 Euro kost.
Had ik al lang gezien.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
https://www.passievoorwhi(...)-2539-2555-2581.html
Ik heb een open fles gevonden bij een vriend thuis.quote:
Vraag es een dopje.quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb een open fles gevonden bij een vriend thuis.
[ afbeelding ]
Weet niet of dat dezelfde is als die van tijdens de uitzending, er zijn namelijk verschillende versies uit 1960 van die bottelaar: https://www.whiskybase.com/search-v1/?q=strathisla+1960+gm
Eigenlijk wel jammer, maar niet onoverkomelijk. Tenzij misschien je het met meer dingen hebt?quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Tot een jaar of 10 geleden dronk ik graag mooie Schotse whisky‘s mooie Ierse whisky‘s mooie Nederlandse en Japanse whisky‘s. Van de ene dag op de andere verging het me als captain Haddock, uit kuifje en de picaros
Zo smerig, kon het niet meer drinken. De smaak als rotte kiezen vreselijk.
Tot nu toe nog niet, maar als ik Prof Zonnebloem ooit tegenkom....quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:30 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Eigenlijk wel jammer, maar niet onoverkomelijk. Tenzij misschien je het met meer dingen hebt?
Grappig: ik zie de still en weet gelijk weer dat het Sandeman Sherry was, terwijl ik geen enkel Sherry merk kon bedenken toen ik het zat te kijkenquote:
Osbornequote:Op donderdag 6 februari 2025 17:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Grappig: ik zie de still en weet gelijk weer dat het Sandeman Sherry was, terwijl ik geen enkel Sherry merk kon bedenken toen ik het zat te kijken
En die stier die in beeld was was ook van een bepaald merk volgens mij.
Snap dit ook niet. Net als met vis, de lekkerste vis en schaal/schelpdieren exporteren we en de meest smakeloze kweek rommel uit vietnam importeren we weerquote:Op maandag 10 februari 2025 14:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nederlands rundvlees wordt vooral geëxporteerd naar Frankrijk, waar men er gek op is, en wij halen rundvlees uit Ierland.
Merkwaardig niet? Gelukkig zorgen migranten ervoor dat deze producten toch ook in NL te krijgen zijn en steeds meer gegeten worden. Lamsvlees werd 20-30 jaar geleden nauwelijks gegeten, inmiddels erg populair en helaas ook gillend duur geworden.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:33 schreef 111210 het volgende:
[..]
Snap dit ook niet. Net als met vis, de lekkerste vis en schaal/schelpdieren exporteren we en de meest smakeloze kweek rommel uit vietnam importeren we weer
Tha Oirisch foot bored, ya Muppetquote:Op maandag 10 februari 2025 22:40 schreef golfer het volgende:
The Irish foodboard...wij van WC-eend.
Heel wat Fok!voetbalmeets daar gehad bij die pub in Utrecht.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ierse pub meneer, met Bavaria op de tap.
LOL En die moet je vertrouwen
Ik had de indruk dat de aflevering nog niet af was, toen hij voorbij was. Maar in ieder geval duidelijk gemaakt dat "Iers rundvlees" verder niets meer zegt dan dat de runderen uit Ierland komen. Toch blijven er vragen over.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:20 schreef Stansfield het volgende:
Goede aflevering weer. Mooi marketing plaatje doorgeprikt. Zullen alle gezondheidsinfluencers wel van schrikken met hun grasgevoerd vlees. Waarvan het toch niet 100% zeker blijkt te zijn dat het dan ook echt 100% grasgevoerd is. Want die termijn waarop ze op het einde nog graag en krachtvoer kregen vond ik nog vrij lang, zeker als je het vergelijk met de totale leeftijd van een rund voordat het geslacht wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |