quote:Als je zin hebt in een stevige borrel, dan kom je al snel uit op een bel whiskey. Het liefst eentje die is gerijpt in sherry vaten, vanwege de notige en fruitige smaak. Veel whiskey's worden in dit soort vaten gerijpt, maar wie drinkt eigenlijk alle sherry op die in die vaten gemaakt wordt?
Bestaat die sherry sowieso wel? Is ons hele leven één grote leugen? De Keuringsdienst duikt in de schimmige wereld van de rijpingsvaten en doet een paar opmerkelijke ontdekkingen

Goede sherry is een uitstekende aanvulling/toevoeging bij gerechten.quote:Op zondag 2 februari 2025 09:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
tja, Sherry, dat drink ik zelden, hoewel een mooie zoete sherry erg lekker is bij een dessert, alsof je vloeibare krenten drinkt. Een droge is heerlijk in de champignonsoep of saus.

Ja, mijn ouders open het in sloten, goedkoop bocht uit plastic 5 liter containers die in de keuken in flessen sandeman werd gevuld. Dat was het geheim wat je deelde met sandemanquote:Op zondag 2 februari 2025 10:14 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Goede sherry is een uitstekende aanvulling/toevoeging bij gerechten.
Heb hier nog wel wat vintage flessen PX liggen van eind vorige eeuw, lijkt net balsamico qua kleur en viscositeit. Maar ook die zijn bijna niet meer te krijgen, de sherryplas van de jaren '60 en '70 vorig jaar is vrijwel opgedroogd, wegens gebrek aan belangstelling…

Er zijn echt heel mooie droge, medium en zoete sherry'squote:Op zondag 2 februari 2025 12:01 schreef golfer het volgende:
Kan mij niet herinneren dat ik ooit sherry heb gedronken.

Ik wel en vond het gore bittere bocht. Vond in mijn 'jeugd' port beter te drinken. Nu knerst mijn gebit van die zoete troep.quote:Op zondag 2 februari 2025 12:01 schreef golfer het volgende:
Kan mij niet herinneren dat ik ooit sherry heb gedronken.

quote:Seasoned Casks –
Spanish: Pedro Ximenez, Oloroso, Palo Cortado,
Amontillado, Fino, Brandy.
Portugues: Madeira, Porto.
Pedro Ximenez, Oloroso, Palo Cortado,
Amontillado.

Ik wil hem.quote:

Jij kent ongetwijfeld de whiskies van Cley?quote:Op maandag 3 februari 2025 22:01 schreef MadMaster het volgende:
Het grappige is dat ze ook whisky's laten zien die wel degelijk op goede sherryvaten hebben gelegen. Het is niet allemaal bocht, maar je betaalt dus wel voor goede kwaliteit en mede daarom zijn oude bottelingen enorm in prijs gestegen…

Zeker.quote:Op maandag 3 februari 2025 22:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Jij kent ongetwijfeld de whiskies van Cley?

Had ik al gezien. En ik ga geen aandeelhouder worden.quote:Op maandag 3 februari 2025 22:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zeker.
Als je wilt, kan je aandeelhouder van ze worden, ze bouwen nu in de buurt van Rotterdam een nieuwe distilleerderij.
Hun whisky's zijn nog jong, maar zijn vaak wel veelbelovend en soms zelfs al prima.
https://www.cleydistillery.com/

Ik ook niet, met z'n nep sherryvaten…quote:Op maandag 3 februari 2025 22:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Had ik al gezien. En ik ga geen aandeelhouder worden.

Ik vind weinig dingen lekkerder ruiken dan Oloroso. Ruim tien jaar geleden of zo hadden ze die nog in halve flesjes bij de AH.quote:Op zondag 2 februari 2025 14:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Er zijn echt heel mooie droge, medium en zoete sherry's

Een Venenciador:quote:Op maandag 3 februari 2025 22:35 schreef NoCigar het volgende:
Dat apparaat waarmee ze die sherry uit het vast halen herinner ik me nog wel van de reclames: dat zag er heel strak en apart uit.

Wel knap hoe ze dat doen.quote:

Ja eens, leuke informatieve uitzending.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verbazingwekkend, er wordt dus tegenwoordig meer Sherryazijn verkocht dan dat er Sherry verkocht wordt. Sherry cask is marketing, heeft nauwelijks een drol te maken met Sherrysmaak zoals het ooit was. Interessant. Meer zulke afleveringen, minder dom doen aan de telefoon.

Eerlijk gezegd is het al weer jaren en jaren geleden dat ik sherry kocht.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja eens, leuke informatieve uitzending.
Binnenkort maar eens een sherry kopen, nooit eerder gedronken.
Iemand een suggestie wat wel en welke vooral niet? Zie dat de gall&gall al sherrys van ¤5,- heeft.
De prijs doet mij vermoeden dat dit bocht is

Tip: Voordat je daadwerkelijk sherry koopt, probeer dan ergens eerst iets te proeven.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Iemand een suggestie wat wel en welke vooral niet? Zie dat de gall&gall al sherrys van ¤5,- heeft.

Als we bij proeverijen waar ik ben wel eens sherry tussen zit, haken altijd veel mensen af. Het kan een hele mooie diepe smaak hebben maar is wel anders dan de meesten gewend zullen zijn.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:35 schreef 111210 het volgende:
[..]

En als het zoet is, is het natuurlijk foutquote:Op woensdag 5 februari 2025 22:25 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Als we bij proeverijen waar ik ben wel eens sherry tussen zit, haken altijd veel mensen af. Het kan een hele mooie diepe smaak hebben maar is wel anders dan de meesten gewend zullen zijn.

Mooie prijs voor een goeie sherry azijnquote:Op woensdag 5 februari 2025 23:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hoei, ik zie dat de fles Tradición Pedro Ximénez die hier in de kelder ligt (al jaaaaaaren) een slordige 90 Euro kost.

Had ik al lang gezien.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
https://www.passievoorwhi(...)-2539-2555-2581.html

Ik heb een open fles gevonden bij een vriend thuis.quote:

Vraag es een dopje.quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb een open fles gevonden bij een vriend thuis.
[ afbeelding ]
Weet niet of dat dezelfde is als die van tijdens de uitzending, er zijn namelijk verschillende versies uit 1960 van die bottelaar: https://www.whiskybase.com/search-v1/?q=strathisla+1960+gm

Eigenlijk wel jammer, maar niet onoverkomelijk. Tenzij misschien je het met meer dingen hebt?quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Tot een jaar of 10 geleden dronk ik graag mooie Schotse whisky‘s mooie Ierse whisky‘s mooie Nederlandse en Japanse whisky‘s. Van de ene dag op de andere verging het me als captain Haddock, uit kuifje en de picaros
Zo smerig, kon het niet meer drinken. De smaak als rotte kiezen vreselijk.

Tot nu toe nog niet, maar als ik Prof Zonnebloem ooit tegenkom....quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:30 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Eigenlijk wel jammer, maar niet onoverkomelijk. Tenzij misschien je het met meer dingen hebt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |