Haha ja het gaat ook een beetje om de belevingquote:Op zondag 26 april 2026 23:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
ik had ooit een vriendin die bij een antroposofische biologische supermarkt werkte. Ze moest iedere morgen voor ze open gingen blikken zuurkool openen en het in een beukenhouten vat doen.
De soofse dames vonden de zuurkool uit het vat toch zoooo veel beter .
Misschien nog een leuk weetje:quote:Op zaterdag 25 april 2026 18:43 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik kocht het juist jaren terug toen ze het introduceerde omdat het geferementeerde groenten is en het net als zuurkool goed is voor je darmflora.
Het stond destijds in mijn geheugen niet duidelijk op het potje dat het gepasteuriseerd was.
Zelf maken ben ik met dit soort producten altijd huiverig voor. Dat het dan niet goed gaat en ik er ziek van wordt. Naast het tijdsgebrek. Dus ik koop liever.
Door deze uitzending vraag ik me wel af hoe het met zuurkool zit en of die ook door sommige merken gepasteuriseerd wordt.
Zuurkool vers uit het vat is dus minder zuur. Mijn moeder kocht dat vroeger altijd vers, zelf eigenlijk nooit gedaan.quote:Na-vergisten van zuurkool
Bij fermentatie eten melkzuurbacteriën de suikers in de kool en produceren hierbij koolzuurgas. Er blijven altijd restsuikers in het product. Wanneer deze restsuikers in de zakjes terecht komen, kunnen de melkzuurbacteriën verder werken. Door dit proces kunnen de zakjes bol gaan staan, met ontploffingsgevaar als gevolg. Daarom krijgt de zuurkool een na-vergisting zodat ook alle restsuikers uit het product zijn. Dit maakt de zuurkool net ietsje zuurder dan voor de na-vergisting.
Hoeveel groenteboeren maken hun eigen zuurkool? komt gewoon van de groothandel.quote:Op maandag 27 april 2026 11:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb een paar keer zelf zuurkool gemaakt, maar eerlijk gezegd het loont zich niet. Hij is echt niet beter dan verse zuurkool van de groenteboer, het is een hoop werk, en als je niet goed oplet staat er schimmel op.
Heb daar geen cijfers van, maar ik ken er een paar waar ze dicht geknoopte plastic zakjes zuurkool hebben, zijn rauw, en duidelijk geen gesealde industrie met bedrukte verpakking.quote:Op maandag 27 april 2026 12:59 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hoeveel groenteboeren maken hun eigen zuurkool? komt gewoon van de groothandel.
Duh als ik groenteboer was zou ik ze ook herverpakken, groothandel meuk verkoopt niet. Dat is goedkoper in de supermarkt.quote:Op maandag 27 april 2026 14:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb daar geen cijfers van, maar ik ken er een paar waar ze dicht geknoopte plastic zakjes zuurkool hebben, zijn rauw, en duidelijk geen gesealde industrie met bedrukte verpakking.
Welke groothandel heb je het over?quote:Op maandag 27 april 2026 19:14 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Duh als ik groenteboer was zou ik ze ook herverpakken, groothandel meuk verkoopt niet. Dat is goedkoper in de supermarkt.
Ik vind het juist heel lonend. Lekkerder dan uit de winkel en heel simpel. Je voegt ook makkelijk zelf smaakmakers toe. Vrijwel foolproof in vacuümzakken, net als kimchiquote:Op maandag 27 april 2026 11:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb een paar keer zelf zuurkool gemaakt, maar eerlijk gezegd het loont zich niet. Hij is echt niet beter dan verse zuurkool van de groenteboer, het is een hoop werk, en als je niet goed oplet staat er schimmel op.
Na pasteurisatie is het idd niet meer of minder dan piccalilly.quote:Op maandag 27 april 2026 23:00 schreef Hugo_Treger het volgende:
De Kimchikoning lult een flink eind uit zijn nek. Een smetje op zijn reputatie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |