Koken en warm water ging ook op gas, geiser en fornuis. Zat standaard in een jaren '30 woning in Amsterdam.quote:Op zondag 3 november 2024 11:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar volgens mij werd dat met name gebruikt voor de verlichting. Het werd ook wel stadsgas of lichtgas genoemd. Tot de beschikbaarheid van aardgas werd voor het verwarmen vooral kolen en hout gebruikt. Ik vermoed dat het gas t.o.v. steenkool en hout relatief duur was.
Exact.quote:Op zondag 3 november 2024 11:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Koken en warm water ging ook op gas, geiser en fornuis. Zat standaard in een jaren '30 woning in Amsterdam.
Dat zou kunnen in Barneveld ben ik opgegroeid in een monumentaal pand, daar werd tot wij er kwamen wonen in de jaren 70 zelfs nog een kolenfornuis gebruikt. Er waren nog wel metalen buizen en aansluitpunten voor lichtgas te zien, maar de verlichting was elektrisch. De stoppen waren slechts 6A dacht ik. Alle elektra hebben mijn ouders opnieuw moeten laten aanleggen evenals een CV installatie en een elektrische boiler.quote:Op zondag 3 november 2024 11:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Koken en warm water ging ook op gas, geiser en fornuis. Zat standaard in een jaren '30 woning in Amsterdam.
Die Amsterdamse woningen (Berlage) werden opgeleverd met een badkuip. Veel mensen sloegen daar hun kolen op. Verwarming was in jaren '30 Amsterdam nog met een kolenkachel.quote:Op zondag 3 november 2024 11:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen in Barneveld ben ik opgegroeid in een monumentaal pand, daar werd tot wij er kwamen wonen in de jaren 70 zelfs nog een kolenfornuis gebruikt. Er waren nog wel metalen buizen en aansluitpunten voor lichtgas te zien, maar de verlichting was elektrisch. De stoppen waren slechts 6A dacht ik. Alle elektra hebben mijn ouders opnieuw moeten laten aanleggen evenals een CV installatie en een elektrische boiler.
Je bent wel een echte rekenmeester he.quote:Op zaterdag 2 november 2024 10:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
"Dik 20k"? Wat een gelul. Eerder de helft daarvan.
Maar laten we jouw rekensommetje eens maken: gas kost nu ¤1.30 per m3, dus als die "morgen verdubbelt" zit je op ¤2.60. Dan kan je van die ¤20.000 zo'n 7500 kuub gas kopen. Die 7500 kuub levert je ongeveer 75.000 kWh aan warmte op.
Laten we stellen dat je ongeveer 20.000 kWh stroom nodig hebt om 75.000 kWh warmte op te wekken met een warmtepomp (COP 3.75). Eén kWh aan stroom kost op dit moment ¤0.35, dus dan ben je totaal ¤7000 kwijt en houd je ¤13.000 in je zak.
Wat denk je dan dat volgt uit net zero by 2050? Dat gas te veroorloven is?quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:38 schreef Cockwhale het volgende:
Lekker man, lagere inkomens pesten voor dat beetje "milieuvervuiling". Give me a fucking break. Tegelijkertijd fabrieken en grote bedrijven subsidiëren in hun energieverbruik/kosten, terwijl dat de grootste vervuilers zijn. Waarom geloven we nog in deze duivels die hun ziel verkocht hebben aan de lobbies.
En zodra iedereen aan de warmtepomp zit, zal er wel flink wat extra belasting en prijsstijging komen op energie. Hell, misschien verzinnen ze wel een warmtepompbelasting.
Gas verbannen is voor niemand goed.
Technisch is het systeem niet economisch.quote:Op zaterdag 2 november 2024 13:33 schreef 215 het volgende:
[..]
Om te beginnen moet je huizen met een veel te slechte energielabel onbewoonbaar verklaren. Dan kan de eigenaar, vaak een verhuurder zelf kiezen of ie het laat opknappen of gaat voor nieuwbouw.
Ja, dat vergt enorme investeringen door de verhuurder maar dergelijke panden zijn dan ook wel zwaar over datum en voldoen dus domweg niet aan de minimale eisen die je aan een woning wilt stellen. Ik verwacht dat dit niet om een hele grote groep woningen gaat. Aan de ander kant moet je alles wat nieuw is aan hoge eisen laten voldoen.
De volgende fase is dat je huizen die net iets te kort komen gaat upgraden. Altijd beginnen waar het de minste moeite kost want dat heeft het meeste effect. Huizen die zwaar te kort komen zijn als laatste aan de beurt, een groot deel daarvan is dan wel aan vervanging toe.
Flatgebouwen en compacte woonwijken kan je ook via stadsverwarming verwarmen. Niet meteen schreeuwen dat het niet wenselijk is, de organisatie rond stadsverwarming moet zeker beter en vooral eerlijker, technisch is het geen fout systeem.
Die worden niet betaald voor hun dienstverlening....quote:Op zondag 3 november 2024 08:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zelfs als dat zo is profiteert ING en banken van allerlei spinoffs, denk aan installatiebedrijven, etc.
In Groningen kennelijk niet, mijn jaren zestig woning heeft nog een kolenhok.quote:Op zondag 3 november 2024 11:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Want?quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wellicht komt dat gemiddelde door het ouderwetse denken dat de kachel op 15 graden moet als je er niet bent.
Bij een waterpomp kun je beter de temperatuur zo constant mogelijk laten.
Waar het vaak op mis is gegaan is dat het 'ideologisch' werd opgezet. In de zin van goede sier kunnen maken. Dan had je vaak het gebruik van afvalwarmte wat net niet warm genoeg is en ook nog over afstanden vervoerd moet worden. Ja, dat is niet eenvoudig rendabel te krijgen. Als het dan ook nog eens een derde partij is waar je gedwongen winkelnering hebt dan heb je het recept voor veel klachten en grote kosten compleet.quote:Op zondag 3 november 2024 15:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Technisch is het systeem niet economisch.
Constante temperatuur. Waarom?quote:
Ja dat is een ander verhaal. Lijkt me ook dat dat moet werken bij flats...quote:Op zondag 3 november 2024 15:38 schreef 215 het volgende:
[..]
Waar het vaak op mis is gegaan is dat het 'ideologisch' werd opgezet. In de zin van goede sier kunnen maken. Dan had je vaak het gebruik van afvalwarmte wat net niet warm genoeg is en ook nog over afstanden vervoerd moet worden. Ja, dat is niet eenvoudig rendabel te krijgen. Als het dan ook nog eens een derde partij is waar je gedwongen winkelnering hebt dan heb je het recept voor veel klachten en grote kosten compleet.
Echter een leidingstelsel in een flatgebouw met centrale warmtebron is zeer waarschijnlijk goedkoper en en energetisch ook rendabeler dan in elk appartement een eigen verwarmingstoestel. Een dergelijk installatie hoort gewoon in eigendom en beheer te zijn van de VvE. Hoe je bij huurflats die uitbuiting moet tegengaan weet ik niet, daar is vast ook wel iets op te vinden.
De mensen die liever op gas blijven per flatje vergeten dan voor het gemak de rookgasafvoer die je ook nog ergens kwijt moet.
De meeste appartementen hebben maar twee buitengevels, in die zin zijn ze eenvoudiger te verduurzamen/isoleren. Als ik in zo iets zou wonen zou ik voor een airco gaan voor verwarming bij de huidige organisatie van warmtenetten. Kunnen die foeilelijke radiatoren ook de deur uit.
Ik gebruik een petroleumkachel of houtkachel.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:47 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Warmtefonds kan interessant zijn, maar ook een flinke overwaarde en geen interesse in verhuizen of verbouwen. Het is maatwerk, dat blijkt hier thuis wel.
Niks doen in een oud en slecht geïsoleerd huis kost elke maand ook bakken geld. Al lijkt een warmtepomp ons niet de oplossing voor ons huis.
Dat staat er niet, bovendien neem ik aan dat jij weet hoe ltv verwarming werkt..quote:
Heb je een koolmonoxidemelder? Voor bij je petroleumkachel.quote:Op zondag 3 november 2024 16:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik gebruik een petroleumkachel of houtkachel.
Petroleum kost niet duur in Belgie.
Je snapt het zelf niet.quote:Op zondag 3 november 2024 16:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat staat er niet, bovendien neem ik aan dat jij weet hoe ltv verwarming werkt..
Ik ga geen oeverloze discussie met je aan daarover.
Ja heb ik wel maar die moderne laserkachels zijn best goed en hebben ingebouwde sensoren je hebt ze ook als gevelkachel dus met uit en inlaat naar buiten.quote:Op zondag 3 november 2024 16:18 schreef loveli het volgende:
[..]
Heb je een koolmonoxidemelder? Voor bij je petroleumkachel.
Veel meer offertes opvragen, dit is te hoog. En als je vloerverwarming hebt is een buffervat (dat is wat anders dan een boiler) ook niet nodig. Dat scheelt al 1500 euro.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ik heb gisteren een offerte ontvangen voor een warmtepomp ¤19950,- en dan moeten er nog zonnepanelen bij…
Het ging over hoeveel warmte je kon kopen voor ¤20.000, slimmerik.quote:Op zondag 3 november 2024 14:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je bent wel een echte rekenmeester he.
Je som kost bij gas 20k.
Bij warmtepomp 20+7k.
[taalnazi]quote:Op zondag 3 november 2024 16:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik gebruik een petroleumkachel of houtkachel.
Petroleum kost niet duur in Belgie.
Ik ga helemaal niet aan de slag, regel je eigen zooi.quote:Op zondag 3 november 2024 10:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook als er geen zolder is, is er een dak. Een plat dak is eenvoudig van buitenaf te isoleren.
Je moet alleen wel met de VVE aan de slag, want je bent zelf geen eigenaar van het pand.
Nou, als je dan toch al twee gaten in je muur wilt boren dan kan je ook een mono-block airco of wp neerzetten natuurlijk. Peut stoken zal vast niet de voordeligste vorm van warmte zijn, het is per kwh duurder dan aardgas bijvoorbeeld.quote:Op zondag 3 november 2024 16:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja heb ik wel maar die moderne laserkachels zijn best goed en hebben ingebouwde sensoren je hebt ze ook als gevelkachel dus met uit en inlaat naar buiten.
Geen huur, maar een jaren geleden gekocht appartement! Niets van doen dus met woningcorporaties!quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:23 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De woningstichting komt je binnenkort wel een keer op het warmtenet aansluiten. Komt helemaal goed, maak je geen zorgen.
Yep. Wat gas betreft waren mijn vaste kosten ongeveer even hoog als mijn verbruikskosten. En die verhouding gaat alleen nog maar schever worden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:26 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je vergeet geen vastrecht op gas (350 per jaar), salderen , direct verbruik met pv panelen,cv ketel kost ook ~2k dus moet van de investering af.
Tja, zo lastig is het allemaal nou ook weer niet. Het is dan ook vaker een gevalletje van niet willen begrijpen dan van niet kunnen begrijpen.quote:Maar ik ben gestopt met deze discussie sinds er op tweakers een 'engineer' met Masterdiploma op zak beweerde dat een cv ketel zuiniger is dan een warmtepomp....... Als degelijke personen al onzin uitkramen dan neem ik het Henk en Ingrid niet kwalijk
In België kost niks duur.quote:Op zondag 3 november 2024 17:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
[taalnazi]
Kost niet veel of is niet duur.
[/taalnazi]
Zou zeker kunnen en zodra er betaalbare accu's zijn die het huishouden een tijdje draaiende kunnen houden ga ik dat ook wel doen.quote:Op zondag 3 november 2024 17:54 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, als je dan toch al twee gaten in je muur wilt boren dan kan je ook een mono-block airco of wp neerzetten natuurlijk. Peut stoken zal vast niet de voordeligste vorm van warmte zijn, het is per kwh duurder dan aardgas bijvoorbeeld.
Valt elektriek zo vaak uit dan in België? Oprechte vraag, hier is het meer dan tien jaar terug dat het uitviel. Dus iets waar ik nul rekening mee houdt. daarnaast heeft een cv en veel andere systemen ook elektra nodig om te werkenquote:Op zondag 3 november 2024 19:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou zeker kunnen en zodra er betaalbare accu's zijn die het huishouden een tijdje draaiende kunnen houden ga ik dat ook wel doen.
Tot die tijd blijf ik de warmte off-grid doen.
Kost me nu 100 euro in de maand om een 120 jaar oude vrijstaande woning te verwarmen.
Geen idee, ik woon in Nederland.quote:Op zondag 3 november 2024 19:28 schreef 215 het volgende:
[..]
Valt elektriek zo vaak uit dan in België? Oprechte vraag, hier is het meer dan tien jaar terug dat het uitviel. Dus iets waar ik nul rekening mee houdt. daarnaast heeft een cv en veel andere systemen ook elektra nodig om te werken
Je stelt dat een constante temperatuur beter werkt met een warmtepomp, waarom?quote:Op zondag 3 november 2024 16:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat staat er niet, bovendien neem ik aan dat jij weet hoe ltv verwarming werkt..
Ik ga geen oeverloze discussie met je aan daarover.
quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij een waterpomp kun je beter de temperatuur zo constant mogelijk laten.
Tjah als je de warmtepomp nog moet kopen dan zul je dat toch neer moeten tellen.quote:Op zondag 3 november 2024 17:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het ging over hoeveel warmte je kon kopen voor ¤20.000, slimmerik.
De hele uitgangspositie van een warmtepomp die 20k kost is al belachelijk. In mijn tussenwoning kost een complete installatie met alle toeters en bellen iets meer dan de helft, en dat is dan inclusief een hoop breekwerk en aanpassingen aan het leidingwerk.
Volgens mijn berekening verdien ik hem in iets meer dan een jaar of 10 terug.
Moest ff terug lezen. Maar u smokkelt peutquote:
Ik heb een bodemwarmtepomp. Die heb ik ruim een jaar geleden vervangen voor de huidige warmtepomp, en dat was netto, incl subsidie iets van 6200 euro.quote:Op zondag 3 november 2024 20:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah als je de warmtepomp nog moet kopen dan zul je dat toch neer moeten tellen.
Heb je lucht water warmtepomp of een bodem water warmtepomp?
Het antwoord:quote:Op zondag 3 november 2024 20:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je stelt dat een constante temperatuur beter werkt met een warmtepomp, waarom?
quote:Op zondag 3 november 2024 21:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb een bodemwarmtepomp. Die heb ik ruim een jaar geleden vervangen voor de huidige warmtepomp, en dat was netto, incl subsidie iets van 6200 euro.
Een warmtepomp heeft tijd nodig om het huis op temperatuur te laten komen. Je kúnt het ook snel laten doen, maar dan gaat je verbruik door het dak. Op het moment dat je huis op temperatuur is, blijft het dat ook constant. Je kunt wel nachtverlaging toepassen, maar niet zoals met een gasketel, waar mensen hem op 15 zetten als ze hem 'uit' zetten. Maar de warmte die je verliest moet daarna ook weer erbij geproduceerd worden, en dat heeft even tijd nodig (nogmaals, tenzij je het rap laat doen).
Hier in huis is het dus 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden, op alle (3) verdiepingen.
Dat stadsgas was zo duur in vergelijking met kolen, dat het vrijwel uitsluitend voor koken en verlichting gebruikt werd. En in veel kleinere plaatsen was het überhaupt lange tijd niet beschikbaarquote:Op zondag 3 november 2024 11:06 schreef loveli het volgende:
[..]
Meer dan 100 jaar voor 1959 was er al gas, dat kwam uit de gasfabriek. En je moest muntjes in de gasmeter stoppen.
Ik heb het al lang geregeld.quote:Op zondag 3 november 2024 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ga helemaal niet aan de slag, regel je eigen zooi.
Hogere temperaturen gaat inderdaad ten nadele van de cops van de warmtepomp.quote:
Vervangen? Dus nr 2?quote:Op zondag 3 november 2024 21:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb een bodemwarmtepomp. Die heb ik ruim een jaar geleden vervangen voor de huidige warmtepomp, en dat was netto, incl subsidie iets van 6200 euro.
Een warmtepomp heeft tijd nodig om het huis op temperatuur te laten komen. Je kúnt het ook snel laten doen, maar dan gaat je verbruik door het dak. Op het moment dat je huis op temperatuur is, blijft het dat ook constant. Je kunt wel nachtverlaging toepassen, maar niet zoals met een gasketel, waar mensen hem op 15 zetten als ze hem 'uit' zetten. Maar de warmte die je verliest moet daarna ook weer erbij geproduceerd worden, en dat heeft even tijd nodig (nogmaals, tenzij je het rap laat doen).
Hier in huis is het dus 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden, op alle (3) verdiepingen.
Ik heb geen hogere temperaturen want ik heb door het hele huis vloerverwarming. Het is niet zoals met radiatoren. De sCOP van mijn pomp, sinds hij staat in april '23 is net ietsje boven 5. Das echt een heel prima score.quote:Op zondag 3 november 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hogere temperaturen gaat inderdaad ten nadele van de cops van de warmtepomp.
Heb je iets van een buffer zou dat opgevangen moeten kunnen worden.
Vraag me ook af in hoeverre die zaken tegen elkaar wegspelen. Het zal klein bier zijn vermoed ik.
Goed voor je, wil je nu een plaatje in je poeziealbum van de juf?quote:Op zondag 3 november 2024 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb het al lang geregeld.
Eerst in 2017, voor de huidige woning in 2022
Ja erg netjes.quote:Op zondag 3 november 2024 21:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen hogere temperaturen want ik heb door het hele huis vloerverwarming. Het is niet zoals met radiatoren. De sCOP van mijn pomp, sinds hij staat in april '23 is net ietsje boven 5. Das echt een heel prima score.
Ja nr 2 want het huis is gebouwd met een bodem warmtepomp. Maar die heb ik laten vervangen toen de levertijden giga waren. Tussen bestellen en plaatsing zat bijna een half jaar. Geen idee want je moet een bron laten boren. Dat is echt heel erg duur. @Leandra weet dat want zij heeft het laten doen, ik kocht het huis al met alles geregeld.quote:Op zondag 3 november 2024 21:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vervangen? Dus nr 2?
Hoeveel extra leg je dan precies neer tov lucht water warmtepomp.
Allright,quote:Op zondag 3 november 2024 22:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nr 2 want het huis is gebouwd met een bodem warmtepomp. Maar die heb ik laten vervangen toen de levertijden giga waren. Tussen bestellen en plaatsing zat bijna een half jaar. Geen idee want je moet een bron laten boren. Dat is echt heel erg duur. @:Leandra weet dat want zij heeft het laten doen, ik kocht het huis al met alles geregeld.
Ja, dat zeg ik. 6200 euro netto. Totale rekening wat iets van 10.400 euro ofzo, inclusief overgaan van 1 fase naar 3 fasen, aanpassingen in de meterkast zelf en het vervangen/installeren van de nieuwe pomp maar daar was ook iets van 4200 euro subsidie op dus netto viel dat reuze mee.quote:Op zondag 3 november 2024 22:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Allright,
Bron was nog wel bruikbaar voor je dus. Dus de kosten vielen mee?
Kijk hoe lang het duurt voordat je huis van 15 naar 21 is gegaan bij een ltv verwarming.quote:Op zondag 3 november 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hogere temperaturen gaat inderdaad ten nadele van de cops van de warmtepomp.
Heb je iets van een buffer zou dat opgevangen moeten kunnen worden.
Vraag me ook af in hoeverre die zaken tegen elkaar wegspelen. Het zal klein bier zijn vermoed ik.
Grondgebonden warmtepomp in plaats van lucht-water warmtepomp was ¤ 15.000 duurder (in 2021).quote:Op zondag 3 november 2024 22:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nr 2 want het huis is gebouwd met een bodem warmtepomp. Maar die heb ik laten vervangen toen de levertijden giga waren. Tussen bestellen en plaatsing zat bijna een half jaar. Geen idee want je moet een bron laten boren. Dat is echt heel erg duur. @:Leandra weet dat want zij heeft het laten doen, ik kocht het huis al met alles geregeld.
Wat wil je gaan bufferen? Water?quote:Op zondag 3 november 2024 21:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja erg netjes.
Maar de efficiëntie neemt af als die harder moet werken. Dusja. Als je dat zou kunnen bufferen heb je dat nadeel weggewerkt.
Maar nieuwe huizen zijn zo goed geïsoleerd dat je de warmte toch nauwelijks kwijt kan.
Ik vermoed dat je rekensom wat pessimistisch is. 1000 liter op 60 graden is 52 kwh warmte energie tov 15 graden.quote:Op zondag 3 november 2024 23:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat wil je gaan bufferen? Water?
Een warmtepomp heeft doorgaans een debiet van 10-20 liter per minuut. Waar ga jij duizenden liters water opslaan?
Naja 2 dagen.quote:Op maandag 4 november 2024 00:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je rekensom wat pessimistisch is. 1000 liter op 60 graden is 52 kwh warmte energie tov 15 graden.
Stel 10.000 kwh warmte energie verbruik per jaar buffer je daarmee toch al 2 volledige dagen. Bij lagere temperaturen beter? Kan, dan haal je ook die dag wel.
Met het oog op de toekomst is het sowieso wel verstandig dat de warmtepomp in de goedkope uren produceert en in de dure niet.
Nee zal soms minder zijn, 1 dag in de winter maanden. 5 in de zomer bij wijze van.quote:Op maandag 4 november 2024 01:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Naja 2 dagen.
Die 10.000 kWh kun je natuurlijk niet evenredig over alle dagen van het jaar verdelen.
Je rendement is behoorlijk gekelderd op het moment dat je water van 60 graden aan het produceren bent. Idealiter blijf je onder de 35, en dan ziet je rekensom er ineens heel anders uit.quote:Op maandag 4 november 2024 00:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je rekensom wat pessimistisch is. 1000 liter op 60 graden is 52 kwh warmte energie tov 15 graden.
Stel 10.000 kwh warmte energie verbruik per jaar buffer je daarmee toch al 2 volledige dagen. Bij lagere temperaturen beter? Kan, dan haal je ook die dag wel.
Met het oog op de toekomst is het sowieso wel verstandig dat de warmtepomp in de goedkope uren produceert en in de dure niet.
Dan neem je 2000 liter.quote:Op maandag 4 november 2024 07:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je rendement is behoorlijk gekelderd op het moment dat je water van 60 graden aan het produceren bent. Idealiter blijf je onder de 35, en dan ziet je rekensom er ineens heel anders uit.
.quote:Praktisch gezien kan de COP van een warmtepomp inderdaad aanzienlijk dalen als de uitvoertemperatuur stijgt van 35°C naar 50°C. Grofweg kun je ervan uitgaan dat de COP met ongeveer 10-20% daalt voor elke 10°C stijging in de uitvoertemperatuur
2000L? Dat heeft je warmtepomp in een uur of twee op temperatuur. En dan?quote:Op maandag 4 november 2024 07:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan neem je 2000 liter.
Ik vermoed dat de volatiliteit van energieprijzen hoger is dan de cop van de warmtepomp, overigens.
[..]
.
Hard waaien = opstoken.
Dit inderdaad. Wij hebben ons appartement uit 1930 ook volgepropt met isolatie. Voorzetwandjes, plafonds volgestopt, fermacell-platen op de vloer. We hebben nog geen warmtepomp, maar moet wel te doen zijn.quote:Op zaterdag 2 november 2024 23:06 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn vorige huis was een hoekwoning uit 1902. Geen spouwmuren. Keuken was zelfs maar een halfsteens uitbouw. Stelde echt niks voor.
Maar na isolatie van de woning kon de 7kW warmtepomp het met twee vingers in de neus warm houden. Ook tijdens een nacht met sneeuwstorm en temperaturen die daalden tot -12. Achteraf was een 5kW warmtepomp waarschijnlijk ook al genoeg geweest. Maar nogmaals: ook 20kW is geen probleem.
Alleen isoleren is bij zo'n huis wel wat lastiger. Maar absoluut niet onmogelijk en ieder huis wordt regelmatig (pakweg elke 25-40 jaar) wel een keer grondig verbouwd, gerenoveerd, opgeknapt of hoe je het wilt noemen. Op die momenten kun je heel goed met een paar voorzetwandjes het huis nog beter isoleren dan een doorwaaiwoning waar je in de spouw maximaal 6 of 7cm isolatie kwijt kunt.
Welke theorie? Die theorie houdt ook geen stand.quote:Op maandag 4 november 2024 08:08 schreef CoolGuy het volgende:
Echt, continue dat verhaal over warmte in water duwen...heb je het in de praktijk al geprobeerd of is het puur theorie?
Niet geheel mee oneens nee. Mijn huis heeft energielabel F ofzoquote:Op zaterdag 2 november 2024 13:33 schreef 215 het volgende:
[..]
Om te beginnen moet je huizen met een veel te slechte energielabel onbewoonbaar verklaren. Dan kan de eigenaar, vaak een verhuurder zelf kiezen of ie het laat opknappen of gaat voor nieuwbouw.
Ja, dat vergt enorme investeringen door de verhuurder maar dergelijke panden zijn dan ook wel zwaar over datum en voldoen dus domweg niet aan de minimale eisen die je aan een woning wilt stellen. Ik verwacht dat dit niet om een hele grote groep woningen gaat. Aan de ander kant moet je alles wat nieuw is aan hoge eisen laten voldoen.
De volgende fase is dat je huizen die net iets te kort komen gaat upgraden. Altijd beginnen waar het de minste moeite kost want dat heeft het meeste effect. Huizen die zwaar te kort komen zijn als laatste aan de beurt, een groot deel daarvan is dan wel aan vervanging toe.
Flatgebouwen en compacte woonwijken kan je ook via stadsverwarming verwarmen. Niet meteen schreeuwen dat het niet wenselijk is, de organisatie rond stadsverwarming moet zeker beter en vooral eerlijker, technisch is het geen fout systeem.
Wat denk je dat een buffervat is?quote:Op maandag 4 november 2024 08:08 schreef CoolGuy het volgende:
Echt, continue dat verhaal over warmte in water duwen...heb je het in de praktijk al geprobeerd of is het puur theorie?
50kwh warmte in 2 uur? Lijkt me wat fors. Eerder 5. En dat is dan laag temperatuur. Dus je kunt verder bij omstandigheden van lage energiekosten.quote:Op maandag 4 november 2024 08:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
2000L? Dat heeft je warmtepomp in een uur of twee op temperatuur. En dan?
Dat vat zet 1) geen zoden aan de dijk, en 2) ga je echt nooit terugverdienen. Je kan dan beter je huis als buffer gebruiken en het simpelweg warmer stoken wanneer je PV-productie of de tarieven daardoor gunstig zijn.
Ik heb ook geen idee waar je zo'n gigantisch vat, met alle isolatie, appendages, en regeltechniek, zou moeten plaatsen.
Hoe vaak in de winter betaal je 0 euro per kWh?quote:Op maandag 4 november 2024 08:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
50kwh warmte in 2 uur? Lijkt me wat fors. Eerder 5. En dat is dan laag temperatuur. Dus je kunt verder bij omstandigheden van lage energiekosten.
Terugverdienen komt wel, energie gaat erg duur worden als het CO2 intensief is opgewekt. Net zero 2050??
Ingraven onder je huis.
Overigens past zo een vat ook gewoon in je garage. 2m3. Met isolatie eromheen.
Ik vermoed dat jullie geen dynamisch energiecontract hebben overigens...
Je kunt 40-50ct betalen per kWh of 0. Inclusief belasting.
Nou, dan graaf je vat in, test de theorie uit en kom hier met de resultaten. Oeverloos hetzelfde verhaal herhalen zonder het te doen heeft geen zin.quote:Op maandag 4 november 2024 08:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
50kwh warmte in 2 uur? Lijkt me wat fors. Eerder 5. En dat is dan laag temperatuur. Dus je kunt verder bij omstandigheden van lage energiekosten.
Terugverdienen komt wel, energie gaat erg duur worden als het CO2 intensief is opgewekt. Net zero 2050??
Ingraven onder je huis.
35 kWh warmte bij een temperatuurverschil van 15 graden.quote:Op maandag 4 november 2024 08:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mijn PV-overschot dekt het verbruik van de warmtepomp ruimschoots af, dus tot het salderen eraf gaat kost het me 9 cent per kWh aan terugleververgoeding. Netto dus zo'n 2 cent per kWh warmte. Maar ook zonder salderen is die gigantische tank van jou een slecht idee.quote:Terugverdienen komt wel, energie gaat erg duur worden als het CO2 intensief is opgewekt. Net zero 2050??
Ingraven onder je huis.
Een overheid die gedrag probeert te sturen met een eerste levensbehoefte is het vertrouwen van burgers niet waard. Die is gewetenloos. Daar gaat het al fout.quote:Op vrijdag 1 november 2024 17:23 schreef VEM2012 het volgende:
Ja, je kan niet en energie duurder maken en verwachten dat het niet vooral de lagere inkomens raakt.
Burgers kiezen zelf die overheid.quote:Op maandag 4 november 2024 09:25 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Een overheid die gedrag probeert te sturen met een eerste levensbehoefte is het vertrouwen van burgers niet waard. Die is gewetenloos. Daar gaat het al fout.
Jij had liever gezien dat we nog op turf of kolen stookten?quote:Op maandag 4 november 2024 09:25 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Een overheid die gedrag probeert te sturen met een eerste levensbehoefte is het vertrouwen van burgers niet waard. Die is gewetenloos. Daar gaat het al fout.
Waarom denk je dat? Als je COP gelijk is, waarom zou het dan efficiënt zijn je huistemperatuur op een hoger gemiddelde temperatuur te houden?quote:Op maandag 4 november 2024 08:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe vaak in de winter betaal je 0 euro per kWh?
Anyway, volgens mij is het dan nog steeds efficiënter om zo min mogelijk temperatuurschommelingen te hebben.
Ik vind de response wat emo.quote:Op maandag 4 november 2024 08:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, dan graaf je vat in, test de theorie uit en kom hier met de resultaten. Oeverloos hetzelfde verhaal herhalen zonder het te doen heeft geen zin.
Dat is een leuk rookgordijn, maar ondertussen ben je dit verhaal al ik weet niet hoe lang aan het herhalen en ondertussen is het alleen maar theorie, want je hebt dat 2000 liter vat nog steeds niet ingegraven om vervolgens aan te tonen dat dat veel zinniger is dan een kleiner vat.quote:Op maandag 4 november 2024 09:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind de response wat emo.
De theorie van buffervaten, alsof die nieuw zijn, ofzo.
Je hebt wel iets teveel vertrouwen in je eigen rekenkunsten geloof ik.quote:Op maandag 4 november 2024 09:09 schreef Isdatzo het volgende:
Mijn PV-overschot dekt het verbruik van de warmtepomp ruimschoots af, dus tot het salderen eraf gaat kost het me 9 cent per kWh aan terugleververgoeding. Netto dus zo'n 2 cent per kWh warmte. Maar ook zonder salderen is die gigantische tank van jou een slecht idee.
Waarom verwacht je dat de COP gelijk blijft als je dagelijks van 15 naar 21 opstookt tijdens de wintermaanden, in vergelijking met een temperatuursverschil van 0-2 graden.quote:Op maandag 4 november 2024 09:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? Als je COP gelijk is, waarom zou het dan efficiënt zijn je huistemperatuur op een hoger gemiddelde temperatuur te houden?
Is ook niet nieuw, en juist daarom is het zo gek dat alleen jij meent dat zo'n gigantisch warmtebuffer een goed idee is.quote:Op maandag 4 november 2024 09:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind de response wat emo.
De theorie van buffervaten, alsof die nieuw zijn, ofzo.
Het plan is dat te doen met een 4000 liter vat. Naar planning zal het binnen 2 jaar in de praktijk zijn gebracht.quote:Op maandag 4 november 2024 09:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is een leuk rookgordijn, maar ondertussen ben je dit verhaal al ik weet niet hoe lang aan het herhalen en ondertussen is het alleen maar theorie, want je hebt dat 2000 liter vat nog steeds niet ingegraven om vervolgens aan te tonen dat dat veel zinniger is dan een kleiner vat.
Doe. Het. Dan. in plaats van continue opnieuw dat riedeltje af te draaien en dan proberen af te leiden met 'ik vind de response wat emo'. Graaf een gat onder je garage, duw er een 2000 liter vat in, en opwarmen die handel. Waarom is het zo'n probleem om het in de praktijk te brengen?
Omdat die warmte dus gebufferd is.quote:Op maandag 4 november 2024 09:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom verwacht je dat de COP gelijk blijft als je dagelijks van 15 naar 21 opstookt tijdens de wintermaanden, in vergelijking met een temperatuursverschil van 0-2 graden.
Gas vs. electriciteit heeft niets met vooruitgang te maken.quote:Op maandag 4 november 2024 09:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jij had liever gezien dat we nog op turf of kolen stookten?
Nou, waar gaan die rekenkunsten de mist in?quote:Op maandag 4 november 2024 09:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je hebt wel iets teveel vertrouwen in je eigen rekenkunsten geloof ik.
Als jij geen dynamische tarieven hebt zoals in bovengenoemde casus heeft het opslaan van energie uiteraard geen nut.
Dat blijft ie niet. Een vriend van me had dat idee ook want 'dat deed hij immers toen hij nog een huis met gas had ook'. Ik vraag me af waarom hij al een hele tijd gewoon continue draait. Oh nee toch niet, dat vraag ik me helemaal niet af. En hij ook niet.quote:Op maandag 4 november 2024 09:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom verwacht je dat de COP gelijk blijft als je dagelijks van 15 naar 21 opstookt tijdens de wintermaanden, in vergelijking met een temperatuursverschil van 0-2 graden.
Dus je koelt je huis af naar 15 graden, terwijl je op hetzelfde moment kWh opslaat in een buffervat?quote:Op maandag 4 november 2024 09:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Omdat die warmte dus gebufferd is.
Je hebt vaste tarieven, opslag levert jou geen voordeel op. Behalve direct verbruik, wat nu illegaal - mijn mening - een voordeel geeft omdat ze dan geen terugleververgoeding rekenen.quote:Op maandag 4 november 2024 09:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou, waar gaan die rekenkunsten de mist in?
Mijn overschot zou me, na salderen, 9 cent per kWh aan terugleververgoeding opleveren. Uit 1 kWh elektriciteit maak ik 4 kWh warmte. Dus 1 kWh warmte kost me netto 9/4 cent.
Maar ga je me nog vertellen waar mijn rekenkunsten ernaast zitten?quote:Op maandag 4 november 2024 09:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je hebt vaste tarieven, opslag levert jou geen voordeel op.
Ja, de aanname dat het zinvol is bij vaste contracten. Dat is het niet.quote:Op maandag 4 november 2024 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar ga je me nog vertellen waar mijn rekenkunsten ernaast zitten?
Dat zou mogelijk zijn, maar ik denk niet dat huizen zo snel afkoelen met de isolatie van tegenwoordig..quote:Op maandag 4 november 2024 09:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus je koelt je huis af naar 15 graden, terwijl je op hetzelfde moment kWh opslaat in een buffervat?
Om vervolgens dat buffervat te gebruiken om het huis weer op 21 graden te krijgen.
Is het niet voordeliger om gewoon de temperatuur op 21 graden te houden, waarbij de warmtepomp tijdens laag tarief extra draait om ook het buffervat op temperatuur te krijgen, en het buffervat wordt ingezet tijdens hoog tarief..quote:Op maandag 4 november 2024 10:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou mogelijk zijn, maar ik denk niet dat huizen zo snel afkoelen met de isolatie van tegenwoordig..
Afkoelen naar 15 graden is bij een moderne woning compleet hypothetisch. Met een beetje isolatie doe je daar in de winter meer dan een week over als er niemand thuis is. Zodra je zelf thuis bent (100W warmte per persoon) en apparaten zoals beeldschermen en ovens gebruikt kan het goed zijn dat je zelfs nooit tot 15 graden zakt.quote:Op maandag 4 november 2024 09:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus je koelt je huis af naar 15 graden, terwijl je op hetzelfde moment kWh opslaat in een buffervat?
Om vervolgens dat buffervat te gebruiken om het huis weer op 21 graden te krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Ja wat je bovenaan zegt, precies zo.quote:Op maandag 4 november 2024 10:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is het niet voordeliger om gewoon de temperatuur op 21 graden te houden, waarbij de warmtepomp tijdens laag tarief extra draait om ook het buffervat op temperatuur te krijgen, en het buffervat wordt ingezet tijdens hoog tarief..
Ik vraag me wel af of het de investering wel waard is.
Het huis zelf als buffer gebruiken is goedkoper.
Zeker als dat zo goed geïsoleerd is dat je weinig afname in temperatuur hebt als de warmtepomp niet draait.
Is dat voldoende dan in de winter?quote:Op maandag 4 november 2024 10:28 schreef 215 het volgende:
Water als seizoenopslag is toch wel een beetje achterhaald dacht ik. Je hebt er erg veel van nodig en je kan niet hoger dan 100 graden. Dat maakt de benodigde hoeveelheid domweg veel te groot. Als je het dan toch doet regel het dan met directe verwarming door de zon in plaats van pv en warmtepomp er tussen te zetten. Die wp gaat economisch maar tot een graad of zestig, met directe verwarming in zonnepijpen kan je wel hoger en je rendement zal echt niet lager zijn dan die 18% van PV, met een cop van 4 zit je dan nog steeds rond 70%
Volgens dit bedrijf wel: https://polarnightenergy.com/sand-battery/quote:Op maandag 4 november 2024 11:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is dat voldoende dan in de winter?
Kost da?'quote:Op maandag 4 november 2024 16:52 schreef 215 het volgende:
[..]
Volgens dit bedrijf wel: https://polarnightenergy.com/sand-battery/
Maar dat kun je nergens kopen en dan moet je alsnog al je apparatuur vervangen. Als je al aan een gasfornuis of CV kunt komen die werken op waterstof, mag je daar ook de hoofdprijs voor betalen. En je loopt natuurlijk een groot risico op explosies.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:32 schreef loveli het volgende:
[..]
Duitsers die hun gasketel willen vervangen, mogen dat alleen doen als ze aan allerlei andere eisen voldoen. Er moet minimaal 65% hernieuwbare energie gebruikt worden, nieuwbouw mag geen gasaansluiting meer hebben en na 2028 is een cv-ketel installeren die gas verbrandt, verboten. Waterstof mag wel.
Gemiddeld is dat 40.000 Euro. Maar dak heeft toch iedereen aan overwaarde en dat kunnen ze toch makkelijk bij de bank lenen?quote:Op zaterdag 2 november 2024 10:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
"Dik 20k"? Wat een gelul. Eerder de helft daarvan.
De mensen met stadswarmte zitten ook lekker in de kou, want dan betaal je de maximale gasprijs plus.quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:26 schreef core2duo het volgende:
Zie ook: https://www.wonen360.nl/a(...)-thermostaat-omlaag/
[..]
Het verhogen van de belasting op aardgas maakt het allemaal wel een beetje armoedig. In Oost-Europa zitten ze er warm bij en hier zitten we massaal in de kou. Sommige mensen met goede inkomens doen het zelfs vrijwillig. Ik heb er nooit aan meegedaan.
Ja, al die arme sloebers die het niet kunnen betalen. En dat zijn er veel.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
17 gemiddeld? Holy fuck, hier is het altijd 23/24 graden binnen.
Dan zijn er dis mensen die 16 hebben ofzo. Zitten die met een skipak aan op de bank ofzo?
En hoe lang duurt het om dat terug te verdienen?quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar een slechte schil (hoog warmteverlies) is op zich voor een warmtepomp geen probleem. Bij ons op de zaak staat 150kW aan warmtepompen opgesteld voor kantoren, werkplaats, showroom en magazijn. Dan is doorwaaiwoning met misschien 12-15kW echt geen uitdaging om met een warmtepomp op te stoken als je maar afgifte creërt.
Knal er vloerverwarming in door de hele woning en een paar convectors bij de ramen om koudeval te verminderen en het gaat prima. Vloerverwarming doet immers dik 100W/m2 bij 35-40 graden aanvoertemperatuur dus daarmee kom je in een doorwaaiwoning wel aan die benodigde 12-15kW.
Met basic de schil aanpakken (vloerisolatie, dakisolatie, spouwisolatie en ramen vervangen voor minimaal HR++) beperk je het warmteverlies al snel tot zo'n 5-7kW voor een doorwaaiwoning. Dat doet een warmtepomp fluitend en dan kan je met een paar boosters op bestaande radiatoren al heel erg in de buurt komen van het benodigde afgiftevermogen.
Maar het moet dus wel absoluut een warmtepomp zijn. Andere oplossingen zijn niet acceptabel.quote:Op zondag 3 november 2024 08:43 schreef ArnosL het volgende:
[..]
En vandaar dat een warmtepomp altijd maatwerk is. In jullie geval zal het betekenen dat de beste keuze is om zo groot mogelijke type 33 radiatoren met ventilatoren er onder te monteren. Daar stook je het ook prima warm mee in de winter. Het gaat er vooral om dat je met een lage watertemperatuur je radiatoren in gaat en met overmaatse radiatoren bereik je dat op een effectieve manier.
Ventileren is trouwens wel een hele belangrijke als je gaat isoleren. Anders krijg je een oncomfortabel klimaat in huis en schimmel. Met een airco kun je dat goed onder controle houden.
Waarom heeft de overheid alle andere oplossingen nog niet illegaal gemaakt? Het gaat er tenslotte niet om wat je allemaal aan mogelijkheden hebt, maar hoe je er voor zorgt dat het de warmtepomp wordt. Want dat is de enige goede optie.quote:Op zondag 3 november 2024 10:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook als er geen zolder is, is er een dak. Een plat dak is eenvoudig van buitenaf te isoleren.
Je moet alleen wel met de VVE aan de slag, want je bent zelf geen eigenaar van het pand.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |