Ik ga helemaal niet aan de slag, regel je eigen zooi.quote:Op zondag 3 november 2024 10:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook als er geen zolder is, is er een dak. Een plat dak is eenvoudig van buitenaf te isoleren.
Je moet alleen wel met de VVE aan de slag, want je bent zelf geen eigenaar van het pand.
Nou, als je dan toch al twee gaten in je muur wilt boren dan kan je ook een mono-block airco of wp neerzetten natuurlijk. Peut stoken zal vast niet de voordeligste vorm van warmte zijn, het is per kwh duurder dan aardgas bijvoorbeeld.quote:Op zondag 3 november 2024 16:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja heb ik wel maar die moderne laserkachels zijn best goed en hebben ingebouwde sensoren je hebt ze ook als gevelkachel dus met uit en inlaat naar buiten.
Geen huur, maar een jaren geleden gekocht appartement! Niets van doen dus met woningcorporaties!quote:Op zaterdag 2 november 2024 21:23 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
De woningstichting komt je binnenkort wel een keer op het warmtenet aansluiten. Komt helemaal goed, maak je geen zorgen.
Yep. Wat gas betreft waren mijn vaste kosten ongeveer even hoog als mijn verbruikskosten. En die verhouding gaat alleen nog maar schever worden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:26 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je vergeet geen vastrecht op gas (350 per jaar), salderen , direct verbruik met pv panelen,cv ketel kost ook ~2k dus moet van de investering af.
Tja, zo lastig is het allemaal nou ook weer niet. Het is dan ook vaker een gevalletje van niet willen begrijpen dan van niet kunnen begrijpen.quote:Maar ik ben gestopt met deze discussie sinds er op tweakers een 'engineer' met Masterdiploma op zak beweerde dat een cv ketel zuiniger is dan een warmtepomp....... Als degelijke personen al onzin uitkramen dan neem ik het Henk en Ingrid niet kwalijk
In België kost niks duur.quote:Op zondag 3 november 2024 17:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
[taalnazi]
Kost niet veel of is niet duur.
[/taalnazi]
Zou zeker kunnen en zodra er betaalbare accu's zijn die het huishouden een tijdje draaiende kunnen houden ga ik dat ook wel doen.quote:Op zondag 3 november 2024 17:54 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, als je dan toch al twee gaten in je muur wilt boren dan kan je ook een mono-block airco of wp neerzetten natuurlijk. Peut stoken zal vast niet de voordeligste vorm van warmte zijn, het is per kwh duurder dan aardgas bijvoorbeeld.
Valt elektriek zo vaak uit dan in België? Oprechte vraag, hier is het meer dan tien jaar terug dat het uitviel. Dus iets waar ik nul rekening mee houdt. daarnaast heeft een cv en veel andere systemen ook elektra nodig om te werkenquote:Op zondag 3 november 2024 19:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou zeker kunnen en zodra er betaalbare accu's zijn die het huishouden een tijdje draaiende kunnen houden ga ik dat ook wel doen.
Tot die tijd blijf ik de warmte off-grid doen.
Kost me nu 100 euro in de maand om een 120 jaar oude vrijstaande woning te verwarmen.
Geen idee, ik woon in Nederland.quote:Op zondag 3 november 2024 19:28 schreef 215 het volgende:
[..]
Valt elektriek zo vaak uit dan in België? Oprechte vraag, hier is het meer dan tien jaar terug dat het uitviel. Dus iets waar ik nul rekening mee houdt. daarnaast heeft een cv en veel andere systemen ook elektra nodig om te werken
Je stelt dat een constante temperatuur beter werkt met een warmtepomp, waarom?quote:Op zondag 3 november 2024 16:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat staat er niet, bovendien neem ik aan dat jij weet hoe ltv verwarming werkt..
Ik ga geen oeverloze discussie met je aan daarover.
quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij een waterpomp kun je beter de temperatuur zo constant mogelijk laten.
Tjah als je de warmtepomp nog moet kopen dan zul je dat toch neer moeten tellen.quote:Op zondag 3 november 2024 17:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het ging over hoeveel warmte je kon kopen voor ¤20.000, slimmerik.
De hele uitgangspositie van een warmtepomp die 20k kost is al belachelijk. In mijn tussenwoning kost een complete installatie met alle toeters en bellen iets meer dan de helft, en dat is dan inclusief een hoop breekwerk en aanpassingen aan het leidingwerk.
Volgens mijn berekening verdien ik hem in iets meer dan een jaar of 10 terug.
Moest ff terug lezen. Maar u smokkelt peutquote:
Ik heb een bodemwarmtepomp. Die heb ik ruim een jaar geleden vervangen voor de huidige warmtepomp, en dat was netto, incl subsidie iets van 6200 euro.quote:Op zondag 3 november 2024 20:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah als je de warmtepomp nog moet kopen dan zul je dat toch neer moeten tellen.
Heb je lucht water warmtepomp of een bodem water warmtepomp?
Het antwoord:quote:Op zondag 3 november 2024 20:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je stelt dat een constante temperatuur beter werkt met een warmtepomp, waarom?
quote:Op zondag 3 november 2024 21:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb een bodemwarmtepomp. Die heb ik ruim een jaar geleden vervangen voor de huidige warmtepomp, en dat was netto, incl subsidie iets van 6200 euro.
Een warmtepomp heeft tijd nodig om het huis op temperatuur te laten komen. Je kúnt het ook snel laten doen, maar dan gaat je verbruik door het dak. Op het moment dat je huis op temperatuur is, blijft het dat ook constant. Je kunt wel nachtverlaging toepassen, maar niet zoals met een gasketel, waar mensen hem op 15 zetten als ze hem 'uit' zetten. Maar de warmte die je verliest moet daarna ook weer erbij geproduceerd worden, en dat heeft even tijd nodig (nogmaals, tenzij je het rap laat doen).
Hier in huis is het dus 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden, op alle (3) verdiepingen.
Dat stadsgas was zo duur in vergelijking met kolen, dat het vrijwel uitsluitend voor koken en verlichting gebruikt werd. En in veel kleinere plaatsen was het überhaupt lange tijd niet beschikbaarquote:Op zondag 3 november 2024 11:06 schreef loveli het volgende:
[..]
Meer dan 100 jaar voor 1959 was er al gas, dat kwam uit de gasfabriek. En je moest muntjes in de gasmeter stoppen.
Ik heb het al lang geregeld.quote:Op zondag 3 november 2024 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ga helemaal niet aan de slag, regel je eigen zooi.
Hogere temperaturen gaat inderdaad ten nadele van de cops van de warmtepomp.quote:
Vervangen? Dus nr 2?quote:Op zondag 3 november 2024 21:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb een bodemwarmtepomp. Die heb ik ruim een jaar geleden vervangen voor de huidige warmtepomp, en dat was netto, incl subsidie iets van 6200 euro.
Een warmtepomp heeft tijd nodig om het huis op temperatuur te laten komen. Je kúnt het ook snel laten doen, maar dan gaat je verbruik door het dak. Op het moment dat je huis op temperatuur is, blijft het dat ook constant. Je kunt wel nachtverlaging toepassen, maar niet zoals met een gasketel, waar mensen hem op 15 zetten als ze hem 'uit' zetten. Maar de warmte die je verliest moet daarna ook weer erbij geproduceerd worden, en dat heeft even tijd nodig (nogmaals, tenzij je het rap laat doen).
Hier in huis is het dus 24/7 tussen de 21,5 en 22 graden, op alle (3) verdiepingen.
Ik heb geen hogere temperaturen want ik heb door het hele huis vloerverwarming. Het is niet zoals met radiatoren. De sCOP van mijn pomp, sinds hij staat in april '23 is net ietsje boven 5. Das echt een heel prima score.quote:Op zondag 3 november 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hogere temperaturen gaat inderdaad ten nadele van de cops van de warmtepomp.
Heb je iets van een buffer zou dat opgevangen moeten kunnen worden.
Vraag me ook af in hoeverre die zaken tegen elkaar wegspelen. Het zal klein bier zijn vermoed ik.
Goed voor je, wil je nu een plaatje in je poeziealbum van de juf?quote:Op zondag 3 november 2024 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb het al lang geregeld.
Eerst in 2017, voor de huidige woning in 2022
Ja erg netjes.quote:Op zondag 3 november 2024 21:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen hogere temperaturen want ik heb door het hele huis vloerverwarming. Het is niet zoals met radiatoren. De sCOP van mijn pomp, sinds hij staat in april '23 is net ietsje boven 5. Das echt een heel prima score.
Ja nr 2 want het huis is gebouwd met een bodem warmtepomp. Maar die heb ik laten vervangen toen de levertijden giga waren. Tussen bestellen en plaatsing zat bijna een half jaar. Geen idee want je moet een bron laten boren. Dat is echt heel erg duur. @Leandra weet dat want zij heeft het laten doen, ik kocht het huis al met alles geregeld.quote:Op zondag 3 november 2024 21:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vervangen? Dus nr 2?
Hoeveel extra leg je dan precies neer tov lucht water warmtepomp.
Allright,quote:Op zondag 3 november 2024 22:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nr 2 want het huis is gebouwd met een bodem warmtepomp. Maar die heb ik laten vervangen toen de levertijden giga waren. Tussen bestellen en plaatsing zat bijna een half jaar. Geen idee want je moet een bron laten boren. Dat is echt heel erg duur. @:Leandra weet dat want zij heeft het laten doen, ik kocht het huis al met alles geregeld.
Ja, dat zeg ik. 6200 euro netto. Totale rekening wat iets van 10.400 euro ofzo, inclusief overgaan van 1 fase naar 3 fasen, aanpassingen in de meterkast zelf en het vervangen/installeren van de nieuwe pomp maar daar was ook iets van 4200 euro subsidie op dus netto viel dat reuze mee.quote:Op zondag 3 november 2024 22:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Allright,
Bron was nog wel bruikbaar voor je dus. Dus de kosten vielen mee?
Kijk hoe lang het duurt voordat je huis van 15 naar 21 is gegaan bij een ltv verwarming.quote:Op zondag 3 november 2024 21:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hogere temperaturen gaat inderdaad ten nadele van de cops van de warmtepomp.
Heb je iets van een buffer zou dat opgevangen moeten kunnen worden.
Vraag me ook af in hoeverre die zaken tegen elkaar wegspelen. Het zal klein bier zijn vermoed ik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |