Waarom verwacht je dat de COP gelijk blijft als je dagelijks van 15 naar 21 opstookt tijdens de wintermaanden, in vergelijking met een temperatuursverschil van 0-2 graden.quote:Op maandag 4 november 2024 09:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? Als je COP gelijk is, waarom zou het dan efficiënt zijn je huistemperatuur op een hoger gemiddelde temperatuur te houden?
Is ook niet nieuw, en juist daarom is het zo gek dat alleen jij meent dat zo'n gigantisch warmtebuffer een goed idee is.quote:Op maandag 4 november 2024 09:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind de response wat emo.
De theorie van buffervaten, alsof die nieuw zijn, ofzo.
Het plan is dat te doen met een 4000 liter vat. Naar planning zal het binnen 2 jaar in de praktijk zijn gebracht.quote:Op maandag 4 november 2024 09:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is een leuk rookgordijn, maar ondertussen ben je dit verhaal al ik weet niet hoe lang aan het herhalen en ondertussen is het alleen maar theorie, want je hebt dat 2000 liter vat nog steeds niet ingegraven om vervolgens aan te tonen dat dat veel zinniger is dan een kleiner vat.
Doe. Het. Dan. in plaats van continue opnieuw dat riedeltje af te draaien en dan proberen af te leiden met 'ik vind de response wat emo'. Graaf een gat onder je garage, duw er een 2000 liter vat in, en opwarmen die handel. Waarom is het zo'n probleem om het in de praktijk te brengen?
Omdat die warmte dus gebufferd is.quote:Op maandag 4 november 2024 09:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom verwacht je dat de COP gelijk blijft als je dagelijks van 15 naar 21 opstookt tijdens de wintermaanden, in vergelijking met een temperatuursverschil van 0-2 graden.
Gas vs. electriciteit heeft niets met vooruitgang te maken.quote:Op maandag 4 november 2024 09:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jij had liever gezien dat we nog op turf of kolen stookten?
Nou, waar gaan die rekenkunsten de mist in?quote:Op maandag 4 november 2024 09:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je hebt wel iets teveel vertrouwen in je eigen rekenkunsten geloof ik.
Als jij geen dynamische tarieven hebt zoals in bovengenoemde casus heeft het opslaan van energie uiteraard geen nut.
Dat blijft ie niet. Een vriend van me had dat idee ook want 'dat deed hij immers toen hij nog een huis met gas had ook'. Ik vraag me af waarom hij al een hele tijd gewoon continue draait. Oh nee toch niet, dat vraag ik me helemaal niet af. En hij ook niet.quote:Op maandag 4 november 2024 09:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom verwacht je dat de COP gelijk blijft als je dagelijks van 15 naar 21 opstookt tijdens de wintermaanden, in vergelijking met een temperatuursverschil van 0-2 graden.
Dus je koelt je huis af naar 15 graden, terwijl je op hetzelfde moment kWh opslaat in een buffervat?quote:Op maandag 4 november 2024 09:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Omdat die warmte dus gebufferd is.
Je hebt vaste tarieven, opslag levert jou geen voordeel op. Behalve direct verbruik, wat nu illegaal - mijn mening - een voordeel geeft omdat ze dan geen terugleververgoeding rekenen.quote:Op maandag 4 november 2024 09:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou, waar gaan die rekenkunsten de mist in?
Mijn overschot zou me, na salderen, 9 cent per kWh aan terugleververgoeding opleveren. Uit 1 kWh elektriciteit maak ik 4 kWh warmte. Dus 1 kWh warmte kost me netto 9/4 cent.
Maar ga je me nog vertellen waar mijn rekenkunsten ernaast zitten?quote:Op maandag 4 november 2024 09:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je hebt vaste tarieven, opslag levert jou geen voordeel op.
Ja, de aanname dat het zinvol is bij vaste contracten. Dat is het niet.quote:Op maandag 4 november 2024 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar ga je me nog vertellen waar mijn rekenkunsten ernaast zitten?
Dat zou mogelijk zijn, maar ik denk niet dat huizen zo snel afkoelen met de isolatie van tegenwoordig..quote:Op maandag 4 november 2024 09:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus je koelt je huis af naar 15 graden, terwijl je op hetzelfde moment kWh opslaat in een buffervat?
Om vervolgens dat buffervat te gebruiken om het huis weer op 21 graden te krijgen.
Is het niet voordeliger om gewoon de temperatuur op 21 graden te houden, waarbij de warmtepomp tijdens laag tarief extra draait om ook het buffervat op temperatuur te krijgen, en het buffervat wordt ingezet tijdens hoog tarief..quote:Op maandag 4 november 2024 10:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou mogelijk zijn, maar ik denk niet dat huizen zo snel afkoelen met de isolatie van tegenwoordig..
Afkoelen naar 15 graden is bij een moderne woning compleet hypothetisch. Met een beetje isolatie doe je daar in de winter meer dan een week over als er niemand thuis is. Zodra je zelf thuis bent (100W warmte per persoon) en apparaten zoals beeldschermen en ovens gebruikt kan het goed zijn dat je zelfs nooit tot 15 graden zakt.quote:Op maandag 4 november 2024 09:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus je koelt je huis af naar 15 graden, terwijl je op hetzelfde moment kWh opslaat in een buffervat?
Om vervolgens dat buffervat te gebruiken om het huis weer op 21 graden te krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Ja wat je bovenaan zegt, precies zo.quote:Op maandag 4 november 2024 10:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is het niet voordeliger om gewoon de temperatuur op 21 graden te houden, waarbij de warmtepomp tijdens laag tarief extra draait om ook het buffervat op temperatuur te krijgen, en het buffervat wordt ingezet tijdens hoog tarief..
Ik vraag me wel af of het de investering wel waard is.
Het huis zelf als buffer gebruiken is goedkoper.
Zeker als dat zo goed geïsoleerd is dat je weinig afname in temperatuur hebt als de warmtepomp niet draait.
Is dat voldoende dan in de winter?quote:Op maandag 4 november 2024 10:28 schreef 215 het volgende:
Water als seizoenopslag is toch wel een beetje achterhaald dacht ik. Je hebt er erg veel van nodig en je kan niet hoger dan 100 graden. Dat maakt de benodigde hoeveelheid domweg veel te groot. Als je het dan toch doet regel het dan met directe verwarming door de zon in plaats van pv en warmtepomp er tussen te zetten. Die wp gaat economisch maar tot een graad of zestig, met directe verwarming in zonnepijpen kan je wel hoger en je rendement zal echt niet lager zijn dan die 18% van PV, met een cop van 4 zit je dan nog steeds rond 70%
Volgens dit bedrijf wel: https://polarnightenergy.com/sand-battery/quote:Op maandag 4 november 2024 11:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is dat voldoende dan in de winter?
Kost da?'quote:Op maandag 4 november 2024 16:52 schreef 215 het volgende:
[..]
Volgens dit bedrijf wel: https://polarnightenergy.com/sand-battery/
Maar dat kun je nergens kopen en dan moet je alsnog al je apparatuur vervangen. Als je al aan een gasfornuis of CV kunt komen die werken op waterstof, mag je daar ook de hoofdprijs voor betalen. En je loopt natuurlijk een groot risico op explosies.quote:Op zaterdag 2 november 2024 12:32 schreef loveli het volgende:
[..]
Duitsers die hun gasketel willen vervangen, mogen dat alleen doen als ze aan allerlei andere eisen voldoen. Er moet minimaal 65% hernieuwbare energie gebruikt worden, nieuwbouw mag geen gasaansluiting meer hebben en na 2028 is een cv-ketel installeren die gas verbrandt, verboten. Waterstof mag wel.
Gemiddeld is dat 40.000 Euro. Maar dak heeft toch iedereen aan overwaarde en dat kunnen ze toch makkelijk bij de bank lenen?quote:Op zaterdag 2 november 2024 10:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
"Dik 20k"? Wat een gelul. Eerder de helft daarvan.
De mensen met stadswarmte zitten ook lekker in de kou, want dan betaal je de maximale gasprijs plus.quote:Op zaterdag 2 november 2024 19:26 schreef core2duo het volgende:
Zie ook: https://www.wonen360.nl/a(...)-thermostaat-omlaag/
[..]
Het verhogen van de belasting op aardgas maakt het allemaal wel een beetje armoedig. In Oost-Europa zitten ze er warm bij en hier zitten we massaal in de kou. Sommige mensen met goede inkomens doen het zelfs vrijwillig. Ik heb er nooit aan meegedaan.
Ja, al die arme sloebers die het niet kunnen betalen. En dat zijn er veel.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
17 gemiddeld? Holy fuck, hier is het altijd 23/24 graden binnen.
Dan zijn er dis mensen die 16 hebben ofzo. Zitten die met een skipak aan op de bank ofzo?
En hoe lang duurt het om dat terug te verdienen?quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar een slechte schil (hoog warmteverlies) is op zich voor een warmtepomp geen probleem. Bij ons op de zaak staat 150kW aan warmtepompen opgesteld voor kantoren, werkplaats, showroom en magazijn. Dan is doorwaaiwoning met misschien 12-15kW echt geen uitdaging om met een warmtepomp op te stoken als je maar afgifte creërt.
Knal er vloerverwarming in door de hele woning en een paar convectors bij de ramen om koudeval te verminderen en het gaat prima. Vloerverwarming doet immers dik 100W/m2 bij 35-40 graden aanvoertemperatuur dus daarmee kom je in een doorwaaiwoning wel aan die benodigde 12-15kW.
Met basic de schil aanpakken (vloerisolatie, dakisolatie, spouwisolatie en ramen vervangen voor minimaal HR++) beperk je het warmteverlies al snel tot zo'n 5-7kW voor een doorwaaiwoning. Dat doet een warmtepomp fluitend en dan kan je met een paar boosters op bestaande radiatoren al heel erg in de buurt komen van het benodigde afgiftevermogen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |