111210 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:36 |
Even los wat voor klote stad het is als automobilist in het algemeen is dit toch gewoon te treurig voor woorden. | |
gwn_een_user | dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:39 |
amsterdam ![]() (*woont in amsterdam ![]() | |
timmmmm | dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:44 |
Het zou wat zijn als de verkeersregels niet voor vroedvrouwen zouden gelden | |
MichaelScott | dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:46 |
Terecht, die snelheidsbeperking is er niet voor niets. Zonder zwaailicht en sirene (en de bijbehorende rijopleiding) de verkeersregels aan je laars lappen is gewoon gevaarlijk. Voor echte spoed bel je de ambulance, niet de verloskundige. | |
Canopus | dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:51 |
Ik begrijp dat een verloskundige soms haast kan hebben, zeker tijdens een bevalling. Maar verloskundigen hebben niet dezelfde uitgebreide rijopleiding als ambulancechauffeurs. Hoewel het logisch is dat ze in spoedgevallen snel ter plaatse willen zijn, blijft veiligheid de prioriteit. Zoals altijd geldt (zoals geleerd bij EHBO) zorg eerst voor je eigen veiligheid op de weg voordat je probeert snel bij een patint te komen. | |
Filosoofert | dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:55 |
Raar dat ze menen zich niet aan de limiet te hoeven houden. | |
Isdatzo | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:06 |
Het grote probleem hier is me niet helemaal duidelijk. | |
Twiitch | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:07 |
Ik dacht dat Amsterdammers uit een ei kwamen gekropen. | |
PzKpfw | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:09 |
Reptielen zijn het. | |
Red_85 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:11 |
Uitvloeisel van gl/d66 beleid. Deal er mee of stem anders. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:13 |
Gewoon lekker op je gemakje 30 tuffen en je aan de regels houden. Je gaat toch geen boete riskeren als je aan het werk bent. Dan kom je maar te laat op je adresje of mensen krijgen helemaal geen verloskundige zorg. Soms moet je problemen maar gewoon laten ontstaan waar het pijn doet voordat het opgelost wordt. Ik bedoel, de mensen in Amsterdam stemmen een bestuur bij elkaar dat al dit soort maatregelen neemt waardoor de klusjesman en de verloskundige niet meer op tijd kan kan komen. Ze kunnen daar ook nadenken toch? Als je de doorstroming in de stad bemoeilijkt dan heeft dat gevolgen voor iedereen die zich voor zijn werk door de stad moet verplaatsen, die is namelijk langer bezig met dat verplaatsen en dus niet met het werk dat hij of zij moet doen. Misschien kunnen ze voortaan met de kar? | |
Richestorags | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:14 |
Het probleem is eenvoudig op te lossen. Als Anne-Fleur en Diederik willen dat de verloskundige er snel is, lappen ze de boete. Zo niet, wachten ze 5 minuten langer. Overigens vraag ik me af of die snelheid echt met veiligheid te maken heeft. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:15 |
Wiens veiligheid heb je het dan over? In ieder geval niet over de veiligheid van moeder en baby. | |
Evangelion | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:15 |
Thuisbevallen want janken als je kind in een ziekenhuis buiten Amsterdam wordt geboren | |
Evangelion | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:16 |
weer gelachen ![]() Jammer, geen Amsterdammer: 'Het knaagt wel' https://www.parool.nl/nie(...)tps://www.google.nl/ | |
Filosoofert | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:17 |
Hij zegt het toch, eigen veiligheid. | |
Filosoofert | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:18 |
![]() | |
Kapt-Ruigbaard | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:18 |
Nee dat zijn die Calimero's uit Eindhoven. | |
Twiitch | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:18 |
Ooof, de cringe is zo hard dat die lekker wordt. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:18 |
Ik denk dat die niet in het geding komt met 50 rijden. Dat beleid in Amsterdam komt volgens mij voornamelijk voort uit groene waanzin. | |
Filosoofert | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:19 |
Tsja, dat onderbuikgevoel deel ik ook. | |
Captain_Ghost | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:19 |
Of schelden de gemeente boetes uit en zorg dat verpleegkundige en huisarts een uitzondering krijgen of een aanpassing in hun dienst voertuig. Staat is daar verantwoordelijk voor. Je zal op nieuws lezen, wanneer de baby sterft omdat niemand op tijd kwamen helpen. Dankzij 30 km/u.. Eventueel kan de men de boete aan ouders opsturen.. omdat zij niet 5 min kan wachten met bevallen. Als je dat mag overdreven. | |
inslagenreuring | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:22 |
De loodgieter ook maar een ontheffing doen en dan willen al die Marokkaanse taxichauffeurs er ook wel eentje want te laat op schiphol. En thuisbezorgd natuurlijk. Amsterdamse "problemen" ![]() | |
jeroen25 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:23 |
Advocaat van de duivel verloskundige: Wat als ze nu wel legitiem haast hebben en daarvoor wat harder zouden mogen rijden? Dat hoeft niet onbeperkt harder. Misschien is het voldoende als ze 50 mogen waar 30 geldt. En door rood mogen of voorrang krijgen is misschien niet nodig. Is daar dan meteen een ambulance rijopleiding voor nodig? Als je daarmee de ambulancedienst kan ontlasten dan is dat ook winst. | |
Monolith | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:23 |
Als elke seconde telt voor een verloskundige, dan zouden ze wel aanspraak kunnen maken op een uitzondering, maar vooralsnog valt dat wel mee volgens mij. Als er echt acute problemen zijn, dan heb je 112 en ambulances. | |
inslagenreuring | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:23 |
Je kunt altijd bevallen in het ziekenhuis he. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:26 |
Volgens mij kan dat alleen bij een medische indicatie. Als er niks aan de hand is beval je gewoon thuis. | |
SpaceOddity | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:30 |
Als je er zelf voor kiest om in een kutstad te gaan wonen en werken, moet je niet gaan klagen hoe kut die stad is. | |
BansheeBoy | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:33 |
Natuurlijk is dat belangrijker dan een vers kind levend ter wereld brengen. ![]() Verzoek om de volgende keer wel na te denken als je post. Ik vraag het vriendelijk. ![]() | |
Kapt-Ruigbaard | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:33 |
Noem eens een reden die dat zou kunnen verantwoorden? Een reden waarvoor je anders niet de ambulance zou bellen maar het wel te verantwoorden valt dat de verloskundige harder zou mogen rijden. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:52 |
Amsterdam mag je gewoon afzinken, wat een grafstad is dat zeg. | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:58 |
Amsterdam liep achter met het aantaal 30km/uur zones, niet voorop.
| |
Canopus | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:58 |
30 of 50? Dan is 30 in de stad veiliger! | |
Canopus | dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:59 |
Over de veiligheid van de verloskundige uiteraard. | |
jeroen25 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:03 |
Ik ben geen verloskundige dus die kan ik niet verzinnen. Maar is het uitgesloten dat er geen gebied is waarin er wel met spoed verloskundige hulp nodig is maar niet direct een ambulance? En wat is er dan op tegen om, als dit voldoende onderbouwd wordt, verloskundigen een beperkte ontheffing te geven? | |
Karina | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:05 |
Dit inderdaad. Als ik kijk bij mij in de buurt dan is op sommige plekken zelfs 30 te hard in een smalle straat. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:06 |
Nee hoor. Iedereen kan in NL altijd in het ziekenhuis bevallen als men dat wil. Daar is geen enkele medische indicatie voor vereist. | |
Canopus | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:07 |
Een ontheffing zou in dit geval gepaard moeten gaan met een specifieke rijopleiding. Niet iedere verloskundige is bekwaam om onder hoge druk veilig naar een patint te rijden. Het vergt bepaalde expertise om gehaast te rijden zonder risico's voor zichzelf, de patint en de omgeving te creren. Veiligheid op de weg moet altijd vooropstaan, zelfs in spoedsituaties | |
Irritatie100 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:10 |
Lastige kwestie wel. Mijn vriendin is verloskundige, dus ik weet maar al te goed hoe vaak zij halsoverkop de deur uit moet voor een bevalling. Als ze dienst heeft, slaapt ze zo'n beetje met haar schoenen en kleren aan om maar zo snel mogelijk weg te kunnen. 112 en de ambulance is er alleen voor spoedgevallen en levensbedreigende situaties, maar dat komt vanzelfsprekend maar heel erg weinig voor. Risicoloos kunnen bevallen zonder verloskundige erbij is natuurlijk wel een HEEL andere kant van het spectrum en ook dat komt weinig voor. Daar tussenin zitten natuurlijk nog enorm gigantisch veel situaties die niet levensbedreigend of zeer acuut zijn, maar waarbij de spoedige aanwezigheid van een verloskundige wel zeer gewenst is. 112 zegt dan ook gewoon "bel je verloskundige maar, doei". Dat gezegd hebbende, mijn vriendin rijdt gewoon in haar eigen privauto en heeft dus geen toeters en bellen erop zitten en zelfs geen opvallende kleur of logo's. Het enige wat ze heeft is een klein bordje "Verloskundige met spoed" dat ze achter de voorruit kan hangen zodat mensen dat in hun achteruitkijkspiegel zien, maar dat is natuurlijk ook niks waard verder. Ook heeft ze natuurlijk geen rijopleiding gehad. Niemand verwacht dat "gewone" auto's met een groot snelheidsverschil rijden en wellicht ook door rood of rechts inhalend ofzo. Al met al snap ik zowel de verloskundigen die te hard rijden, maar ook de partij die aangeeft de boete niet kwijt te schelden. Mijn vriendin heeft overigens wel een keer een parkeerboete kwijtgescholden gekregen toen er geen fatsoenlijke parkeerplekken waren bij een bevalling met spoed en ze gewoon op de stoep voor de deur had geparkeerd. Snelheidsboetes heeft ze nooit gekregen, maar wij wonen ook redelijk achteraf. | |
herverwijderd | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:10 |
Gewoon doorrekenen aan de klant. | |
Canopus | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:13 |
Mensen hebben vaak de neiging om precies 30 km/u te rijden, zelfs wanneer de situatie vraagt om langzamer te rijden, bijvoorbeeld stapvoets. Ze blijven die snelheid aanhouden simpelweg omdat het toegestaan is, of omdat de maximumsnelheid 30, 50 of 80 km/u is. Ze lijken te vergeten dat verkeersomstandigheden om aanpassingen vragen, en dat de maximale snelheid niet altijd de veilige snelheid is. Iets met aanpassen aan de omgeving en ander verkeer. | |
Karina | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:14 |
Nou bij mij in de buurt is het eerder 'hebben de neiging om 80 te rijden' ![]() | |
jeroen25 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:15 |
Dat zal ook afhangen van de aard van de ontheffing. Enkel 50 mogen zal minder risico opleveren dan ook door rood mogen. | |
gwn_een_user | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:16 |
wauw, respect voor je vriendin zeg | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:21 |
Ordinair automobilistje pesten. Auto's rijden over het algemeen niet zuiniger met 30 ipv 50. Dit ben ik opzich zeker met je eens, alleen is het nogal merkwaardig dat het vaak maar een kant op werkt. | |
Cockwhale | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:24 |
Ik dacht uit de goot. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:25 |
Zou je eens kunnen navragen hoe vaak vijf minuten vroeger of later echt een verschil hadden gemaakt? Want natuurlijk wil je er als verloskundige zo snel mogelijk bij zijn, maar hoe vaak zouden die 5 minuten nu echt het verschil hebben gemaakt? Volgens mij win je in Amsterdam met als verloskundige op de stoep mogen parkeren veel meer tijd dan 50kmh mogen rijden. | |
sp3c | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:26 |
Gewoon niet te hard rijden | |
stavromulabeta | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:31 |
Lijkt me niet echt wenselijk om auto's te hebben die ineens met 50 komen aanzetten terwijl je daar als medeweggebruiker niet op rekent. En verder wat anderen ook al zeggen: Als er echt spoed is, bel je 112. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:33 |
In een stad als Amsterdam zijn heel veel fietsers en voetgangers onderweg. En als het onverhoopt tot een ongeluk komt, is er een groot verschil tussen 30kmh of 50 kmh. Bovendien zijn de voordelen van een hogere snelheid in de praktijk vooral theoretisch. Dus minder doden, en praktisch gezien weinig tot geen tijdsverlies. https://www.binnenlandsbe(...)-uur-de-bebouwde-kom | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:41 |
Zo kan je ook wel naar de politie, brandweer of ambulance kijken. Dat lijkt me een hellend vlak waar je niet heen moet willen. | |
hilliebillie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:41 |
Maar zonder medische indicatie ga je altijd onder begeleiding van de verloskundige naar het ziekenhuis (niet zozeer dat ze altijd mee rijdt. Maar ze bepaalt wel aan de hand van de ontsluiting wanneer je gaat en als de bevalling heel snel gaat, zit dat er misschien niet eens meer in, en dan is het wel prettig als de verloskundige er wel thuis bij kan zijn). Het is niet zo dat als je denkt, volgens mij voel ik ween, dat je dan uit jezelf naar het ziekenhuis mag gaan. Daar wordt je pas verwacht als de verloskundige je doorstuurt. | |
MichaelScott | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:44 |
Een fietser dood rijden omdat een verloskundige denkt dat ze te hard moet rijden lijkt me niet de bedoeling. Voorrangsvoertuigen zijn er niet voor niets, als iedere zorgverlener te hard gaat rijden in zijn burgervoertuig dan wordt het nog meer een chaos op de weg dan het nu al is. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:46 |
Wat al meerdere keren in dit topic genoemd is; voor de echte noodgevallen heb je inderdaad de ambulance. En die mensen en autos zijn er voor uitgerust en opgeleid om snel door de stad te rijden. Dat is appels met peren vergelijken. Of andersom, als de verloskundige te snel mag rijden, dan mag de slotenmaker dat ook. En de loodgieter als je een dramatische lekkage hebt. Dus juist dan creer je een hellend vlak de andere kant op. | |
spoilert | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:48 |
Geef ze een ontheffing voor de Bus/Trambaan, veel slechter dan de gemiddelde taxichauffeur zullen ze toch niet rijden? | |
MichaelScott | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:48 |
Dat hellend vlak creer je juist door zorgverleners uit te zonderen van verkeersregels. Waarom zou een verloskundige nog voor een rood licht moeten wachten? Dat kost meer tijd dan 30 rijden in plaats van 50. Politie, brandweer en ambulance maken met een reden gebruik van zwaailichten en sirene. | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:53 |
Het gaat puur om de veiligheid en om de leefbaarheid. Steden waarin 'auto's gepest' worden zijn steden die andere deelnemers (voetgangers, fiets, openbaar vervoer) prioriteren. Dat zijn plezierige steden om te wonen en te leven. Gelukkig zien steeds meer steden het licht. Het zal in sommige gevalen inderdaad een nadeel zijn (zoals in soms bij verloskundigen), maar dat weegt mijn inziens niet op tegen de voordelen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:57 |
Alleen om te bepalen of het een noodgeval is heb je een verloskundige nodig..... Je hebt zware ween van je eerste kind. Geen ervaring met bevallen. Je vergaat van de pijn en je intutie zegt dat het niet goed gaat. Verloskundige staat in de file. Denk jij echt dat als jij een ambulance belt dat die gaat komen? Op basis van wat? Ik heb pijn bij de bevalling en denk als leek dat mijn baby gevaar loopt? Dan krijg je gewoon te horen dat de verloskundige moet bellen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:58 |
Dat klopt. Misschien moet een verloskundige daar dan ook gebruik van kunnen maken. | |
111210 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:59 |
Tja dit is natuurlijk ook wel weer ultieme treurnis uit die enclave aan het ei | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:01 |
Als je verloskundige bij 30kmh snelheidslimiet in de file staat, dan staat ze ook bij 50kmh snelheidslimiet in de file. Dan zou het zinvoller zijn om ze, zoals @spoilert voorstelde, een ontheffing voor de trambaan/busbaan te geven. Geloof het of niet, maar de mensen die bij 112 de telefoon opnemen zijn er voor opgeleid om in te schatten of jij een ambulance nodig hebt. Bij ons heeft de verloskundige bij het tweede kind trouwens telefonisch besloten dat wij naar het ziekenhuis konden gaan. Die is helemaal niet bij ons thuis geweest op die dag. [ Bericht 5% gewijzigd door knoopie op 22-10-2024 13:08:37 ] | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:03 |
Een verloskundige heeft in de file ook telefoon. De meeste zijn dusdanig ervaren dat ze vrij redelijk de situatie kunnen inschatten, waarbij de verloskundige naar ik aanneem bij twijfel een ambulance regelt. | |
Irritatie100 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:12 |
Dat is een hele moeilijke vraag. Ze heeft wel al een aantal keer gehad dat dat de bevalling zo bizar snel ging dat de baby er al was toen ze aan kwam en ze heeft zelfs een keer noodgedwongen een bevalling langs de kant van de weg moeten doen (gevalletje mevrouw moest maar met eigen vervoer naar het ziekenhuis gaan). Dat zijn allemaal kerngezonde kinderen geworden, dus had 5 minuten eerder een wezenlijk verschil gemaakt? Nee, niet voor de gezondheid van de baby. Het zou echter wel een wezenlijk verschil hebben gemaakt in de gemoedstoestand van de ouders en hoe zij op de hele ervaring terugkijken, iets wat ook een belangrijk onderdeel van het vak is (vindt mijn vriendin zelf althans). | |
Aberkullie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:12 |
Roos Neervoort wil graag met 180 over de Overtoom zonder geflitst te worden. | |
DeVerzamelaar | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:17 |
Had je maar niet op GL/PvdA of D66 moeten stemmen. | |
Aberkullie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:18 |
Met PVV mag iedereen 130 door de woonwijk, inderdaad. | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:23 |
Ik las in het boek Veilig Bevallen dat bevallingen waarbij het onverwachts snel gaat, zelden probleembevallingen zijn. Uitaard is niet wenselijk zonder professionele begeleiding, maar 'te snel' is zelden een gezondheidsrisico voor moeder en baby. Verder weet ik er zelf niets van. | |
stavromulabeta | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:24 |
Wel een effectieve oplossing voor het huizentekort. | |
Homey | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:25 |
Valse analogie. PVV heeft nooit gezegd dat je 130 mag rijden in een woonwijk. GL/PvdA hebben WEL gezegd dat je maar 30 mag rijden in de stad. Dus je sneaky whataboutism over de PVV gaat niet op. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:37 |
De meerderheid van de Amsterdammers zelf is nu positief over de maatregel. Dus naar alle waarschijnlijkheid zijn de meeste GL/PvdA of D66 stemmers in Amsterdam dat ook. | |
Monolith | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:40 |
Het zijn inderdaad vaak mensen van buiten steden als Amsterdam en Utrecht die niets liever doen dan zeiken op gemeentelijk beleid in die steden. De inwoners hebben er in meerderheid vaak helemaal niet zo'n moeite mee. | |
Luckyseven | dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:33 |
Wacht maar tot de problemen met dieselbussen van monteurs, loodgieters en electriciens een rol gaan spelen per 2025. Amsterdam steekt zoals zovaak de middelvinger naar de eigen inwoners. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:39 |
Dus een verloskundige moet vanuit de file gaan bellen met haar klant en met de meldkamer? Weet je wat ik zou zeggen als verloskundige in Amsterdam? Ik verplaats mijn werkgebied wel naar Amstelveen of Badhoevedorp. Hetzelfde effect als wat schilders en loodgieters ook zeggen met al die rare milieuzones. | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:06 |
Is het zo gek dat menen die in de file staan bellen? Stressbestendig genoeg om sneller te rijden dan de maximaal toegestaande snelheid maar niet stressbestendig genoeg om te bellen in de file? Als er iets is dat verloskundigen kunnen is het de situatie telefonisch beoordelen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:08 |
Als de situatie telefonisch beoordeeld zou kunnen zou er wel een telefoonservice van gemaakt worden. Ik weet niet of je weleens een bevalling hebt meegemaakt maar ze gaan er toch echt meermaals met de vingers helemaal in om te voelen. Nee hoor, het is niet gek als mensen in de file bellen. Maar het is ook niet gek dat wanneer je iemand het werken zo lastig maakt in vergelijking met 5 km verderop dat iemand zegt: ik verplaats mijn werkgebied wel naar 5 km verderop. | |
Irritatie100 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:10 |
Alleen kunnen loodgieters en schilders dat heel makkelijk doen, verloskundigen niet. Bij alle eerstelijnspraktijken waar mijn vriendin gewerkt heeft, draait ze 24-uurs of 48-uurs diensten (en bij 1 praktijk zelfs 72 of 96) op oproepbasis. Dan zit je dus gewoon thuis, dus je werkgebied zomaar verplaatsen is niet echt eenvoudig. In het maatschapscontract van mijn vriendin staat dat ze binnen een straal van 10 kilometer van het vestigingsadres van de praktijk moet wonen bijvoorbeeld. Ik ben toen we gingen samenwonen zelfs vanuit mijn geliefde regio Rotterdam waar ik ben geboren en getogen verhuisd naar een of ander kutdorp in de buurt van Roosendaal omdat zij nou eenmaal aan die clausule vast zit ![]() Bovendien doet een verloskundige natuurlijk veel meer dan alleen bij bevallende vrouwen thuis langs gaan om de baby er even uit te halen. Je hebt ook een praktijkruimte nodig voor je spreekuren, controles, echo's en al dat soort zaken. Dat zet je niet even achterin een vrachtwagen om in een andere stad weer uit te laden en op te bouwen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:15 |
Begrijp ik allemaal. Maar als ik even mijn eigen stad, Rotterdam als voorbeeld neem. Als ik in Rotterdam door alle rare regels niet meer fatsoenlijk van A naar B kan komen, dan zou ik als verloskundige mijzelf lekker aanmelden in Delft, Barendrecht, Ridderkerk, Schiedam etc. Allemaal binnen 10 kilometer van Rotterdam en dan hoef je niet bellend vanuit de file je functie uit te oefenen. Dan maar geen kraamzorg in Rotterdam zou ik denken. | |
Isdatzo | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:15 |
Mijn haast is ook legitiem. Geef ontheffing. Nu. | |
Isdatzo | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:20 |
Wel. | |
jeroen25 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:25 |
Wat maakt jouw haast dan legitiem? | |
Monolith | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:26 |
Ik heb een donornier. | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:29 |
Hoe besluit een verloskundige het moment om uberhaupt naar de vrouw te gaan? Niet op basis van ontsluiting maar op basis van een telefonische intake: hoeveel tijd zit er tussen de weeen? Kan je de pijn nog aan? Zijn de vliezen gebroken? Wat was de kleur van het vruchtwater? Als er nog te veel tijd zit tussen de weeen komt de verloskundige nog niet. Oke - een klein extra risico tijdens de geboorte. De kans daarna om door het verkeer om het leven te komen is een heel stuk kleiner geworden. Hoeveel baby's komen hierdoor om het leven en hoeveel minder kinderen worden verkeersslachtoffer? En denk ook eens aan de kwaliteit van leven van de kinderen die opgroeien in Amsterdam. Je kunt veel vaker op straat spelen. Minder geluidsoverlast. Meer vrijheid. De kwaliteit van leven van de fietser, de voetgangers. Van iedereen, behalve van automobilisten. | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:30 |
Die is met 130 km/uur door de stad rijden inderdaad sneller op bestemming. | |
Monolith | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:31 |
Nou hij blijft gewoon lekker in m'n lichaam, maar ik heb hem wel. | |
Irritatie100 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:32 |
Snap ik ook zeker wel hoor. Ik denk alleen niet dat het zo makkelijk gaat als dat jij zegt, verloskundige ben je onder de vlag van een praktijk en niet zomaar uit de losse pols als zelfstandige in welk gebied jij zelf het fijnst vindt. Natuurlijk kan je solliciteren bij een praktijk in Delft als jij in Rotterdam Centrum woont, maar het wereldje een beetje kennende kom je dan alsnog niet aan de bak. Mijn vriendin heeft voordat ze in een maatschap ging namelijk ook regelmatig contracten gehad waarin er geen afstand, maar een reistijd stond. Ik kan me voorstellen dat dat in zo'n regio ook zo is en dan is Rotterdam Centrum - Delft ook gewoon wel ver. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een praktijk uit Delft waarschijnlijk ook klanten heeft in uithoeken als Schipluiden. Overigens verdien je als verloskundige die niet in een maatschap zit echt he-le-maal geen reet, de meeste eerstelijnsverloskundigen die ik ken zitten in een maatschap (waar je dus niet zomaar uitstapt en je dus niet zomaar je werkgebied kunt verplaatsen) of werken bij 3 verschillende praktijken tegelijk en zijn blij dat ze berhaupt aan het werk zijn. | |
PowerLoungen | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:32 |
Genottelijk open gesticht die partij | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:38 |
Het wordt nog erger. Deze volstrekt van de pot gerukte GroenLinks luchtfietser werkt ook als advocaat generaal bij het gerechtshof. Ten eerste bizar dat iemand die een politieke functie bekleed kan werken als advocaat generaal. Ten tweede, ik begrijp opeens veel beter hoe het toch kan dat je zo vaak een uitspraak of eis leest waar je tenen van omkrullen. | |
jeroen25 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:40 |
Die hebben we pas nodig als je overleden bent. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:41 |
zeg jij het maar. Jij verdedigt deze beperking dus ik ga er vanuit dat je het onderzocht hebt. Op een straat waar 30km uur gereden wordt kan je net zo min spelen als op een straat waar 50 gereden wordt. Een straat is om te rijden, niet om te spelen. Daarbij denk ik dat mensen die een rustige leefomgeving willen weinig in het centrum van een stad te zoeken hebben, dan moet je gewoon in een dorp gaan wonen. [ Bericht 0% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 22-10-2024 15:46:08 ] | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:57 |
Die cijfers waren al gepost: En het gaat niet alleen om 30km/uur wegen, maar om de hele aanpassing om binnensteden autoluw te maken. Wat 50 was wordt 30, wat 30 was wordt woonerf. En ja, dat vergroot de leefruimte van kinderen, voetgangers en fietsers. Plekken met minder auto's zijn zoveel fijner voor iedereen. Overigens: natuurlijk brengt het wonen in steden lawaai met zich mee. Maar steden zijn niet luid, auto's zijn luid. | |
Isdatzo | dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:26 |
Moet op tijd de maatschappij verrijken met mijn bijdragen op dit forum. | |
Wienerschnitzels | dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:42 |
. [ Bericht 99% gewijzigd door Wienerschnitzels op 22-10-2024 16:43:42 ] | |
TheFreshPrince | dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:45 |
~14 jaar terug ook wel eens een 1 op 1 discussie gevoerd met een GroenLinks gemeenteraadslid die ik toevallig bij een vriendin thuis trof. Die vond ook wel dat ik met m'n bakfiets naar Leeuwarden, Drachten of Dokkum kon fietsen om daar computers af te leveren, te installeren of andere klussen. Ik had normaal een halve bus aan gereedschap, kabels, etc en vaak 1 tot 6 klussen op een dag. Ze staan wel eens ietwat van de praktijk verwijderd. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:46 |
Jij bedenkt er allemaal fictieve situaties bij om te proberen je punt te maken. Het verschil tussen 50kmh of 30kmh staat absoluut niet gelijk aan wel of niet in de file staan. Vorig jaar stond je in Amsterdam ook regelmatig ergens te wachten met de auto en nu ook. Uit praktijkonderzoek blijkt dat het echte verschil in gemiddelde snelheid tussen vorig jaar en nu welgeteld 5% is. Toen alles nog 50kmh was, reed men daar gemiddeld 21kmh als je alle bochten, stoplichten en zebrapaden meetelt. Nu, met 30kmh, rijdt men gemiddeld 20kmh. Jouw argument dat de verloskundige haar werk dus nu door de 30kmh zones uit de auto moet doen, slaat helemaal nergens op. Bron: https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/half-jaar-30/ | |
quo_ | dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:47 |
Exact. En 30 op doorgaande routes die soms ook nog 4 baans zijn is niks meer dan links getreiter. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:48 |
Ik reageer op iemand die stelt dat een verloskundige een telefoon heeft en dan maar via de telefoon aan triage moet doen en evt een ambulance moet regelen.rijdend vanuit de auto. Dat verzin ik dus niet maar je medestander. | |
quo_ | dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:52 |
Maar het allerergste is dat zo iemand het ook nog meent en niet in de gaten heeft hoe belachelijk ver ze van de werkelijkheid in de samenleving af staat. En ondertussen wel twee invloedrijke functies in onze samenleving bekleden. Te idioot voor woorden. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:13 |
Omdat jij beweert dat nu ineens de verloskundige in de file staat omdat er nog maar 30kmh gereden mag worden. En dat slaat helemaal nergens op. De gemiddelde rijsnelheid is bewezen maar 5% langzamer in totaal. | |
Gimmick | dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:13 |
Als reactie op jouw hypothetische voorbeeld dat 112 een vrouw niet serieus zou nemen. Vroeger, nu en in de toekomst zullen er gevallen zijn waarbij de verloskundige door noodlot niet aanwezig kan zijn. 50 mogen rijden als je in de file staat gaat daar niets aan veranderen. In de meeste gevallen wordt er dan telefonisch ondersteuning gegeven. Ideaal? Zeker niet. Maar zoals eerder aangegeven: een bevalling waarbij het sneller gaat dan verwacht zijn zelden de risicobevallingen. | |
knoopie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:35 |
In het oorspronkelijke artikel heeft de verloskundige het trouwens over ritjes in de nacht. Dan staat er zelfs in Amsterdam nergens een file. Ook in de nacht zal trouwens het verschil in aanreistijd minimaal zijn tussen 30 en 50 mogen rijden. Amsterdam is niet heel erg groot, dus als je meer dan 10km zou moeten rijden, dan ga je al snel over de ring of een van de verbindingswegen die nog gewoon 50 of zelfs 70 zijn. Zeker als het midden in de nacht is. | |
Aberkullie | dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:50 |
Laten we alle verloskundigen dan maar een vergunning geven voor het voeren van licht- en geluidssignalen. En dan is het ook makkelijker als ze zo’n patient zou kunnen vervoeren dus een soort bus is wel handig met medische apparatuur. En omdat er misschien assistentie nodig is bij zo’n bevalling zetten we er een verpleegkundige bij op. Een aparte ingang bij het ziekenhuis lijkt me ook niet overbodig. En om herkenbaar te zijn als medisch hulpverlener kunnen we zo’n bus misschien een opvallende kleur geven zoals felgeel. | |
FYazz | donderdag 24 oktober 2024 @ 08:27 |
Ik verwacht dat een deel van het probleem om geld/eisen verzekeraars gaat. Verloskundigen en kraamverzorgenden moeten voldoen aan kwaliteitseisen van de NZa. Een eis is bijvoorbeeld dat de zorgverlener na een oproep binnen zoveel minuten aanwezig is bij de clint. Wordt dit niet gehaald dan ontvangt de zorgverlener een boete of een korting op het tarief wat wordt betaald voor die zorgverlening. De druk in het verkeer door file, wegopbrekingen, afsluitingen e.d. maakt dat in de grote steden het steeds langer duurt om van A naar B te komen. Er zijn dus wel meer verloskundigen en kraamzorgorganisaties die klagen alsook die werkgebieden om deze reden afstoten en niet het risico willen lopen dat zij door toegenomen reistijden niet meer aan de eisen van verzekeraars kunnen voldoen. In theorie zeker. In de praktijk blijkt echter wel regelmatig dat ziekenhuizen onvoldoende capaciteit hebben om te assisteren bij poliklinische bevallingen. Of het nu gaat om personeel of om bevalkamers. Zeker in de piek- en zomermaanden. | |
knoopie | donderdag 24 oktober 2024 @ 08:40 |
Dat geloof ik direkt. Maar doen alsof 30 en 50 kilometer per uur mogen rijden daar een groot verschil in gaat maken is naief. Overdag is het in Amsterdam over het algemeen irrelevant wat de maximale snelheid is, omdat je toch achter elkaar aan van stoplicht naar stoplicht sukkelt. En zelfs in de nacht, waar het nog het meeste verschil zou kunnen maken, is de tijdswinst minimaal. De 30kmh is namelijk helemaal niet overal in de stad, en ook dan moet je nog afremmen voor stoplichten en bochten. | |
Weltschmerz | donderdag 24 oktober 2024 @ 08:54 |
Voor GroenLinks is er natuurlijk altijd nog het feestelijke alternatief van abortus. Ik ben op zich wel voor 30km in de stad maar goed bestuur brengt wel met zich mee dat je de consequenties voor aanrijtijden al hebt ingecalculeerd en daar iets mee hebt gedaan. | |
FYazz | donderdag 24 oktober 2024 @ 08:57 |
Ik stel nergens iets over de 30 km ![]() Ik licht enkel toe waar mogelijk het probleem zit voor de zorgverlener alsook dat er wel degelijk sprake is van verhoogde reistijden. Dit zal een combi zijn van meer 30 km wegen, meer afsluitingen en omleidingen, meer weggebruikers en file etc. Persoonlijk denk ik ook dat het verschil in 30 of 50 te verwaarlozen is en dat toestaan om 50 km te rijden weinig effect zal hebben op de daadwerkelijke reistijden. Wel lijkt het mij goed dat steden/verzekeraars kijken naar de knelpunten die nu ontstaan door die langere reistijden. Volgens mij moeten we het niet willen dat zorgverleners vertrekken uit gebieden puur vanwege oplopende reistijden of dat zij gekort worden op een toch al niet riant tarief omdat de verzekeraars een eis stellen die niet meer realistisch is. | |
VEM2012 | donderdag 24 oktober 2024 @ 09:07 |
Het probleem is dat een maximum van 30 km/u nergens op slaat. | |
Gia | donderdag 24 oktober 2024 @ 12:35 |
Wat een bullshit!! Wat maakt het uit waar je geboren bent. Je bent toch gewoon Amsterdammer als je je hele leven in Amsterdam woont. Mijn jongste is in Geldrop geboren, maar we woonden in Helmond. Hij voelt zich echt geen Geldroppenaar, maar Helmonder. Dit is ook wat ik meteen dacht. Dan bel je toch 112! Maar ja, dan moet je misschien naar een ziekenhuis buiten Amsterdam en is je kindje geen Amsterdammer. Oh god! Je hebt trouwens tegenwoordig ook groene en oranje zwaailichten. https://www.maxvakantiema(...)-moet-geven-en-niet/ Worden ook wel hoffelijkheidslichten genoemd. Lijkt me prima in geval van echte spoed. Die oranje variant zouden ze kunnen gebruiken voor diensten als verloskundigen. Maakt het herkenbaar voor de politie. Maar dan wel een hoge boete bij oneigenlijk gebruik. [ Bericht 1% gewijzigd door Gia op 24-10-2024 13:06:12 ] | |
sp3c | donderdag 24 oktober 2024 @ 12:38 |
Een verloskundige kan toch gewoon eerder van huis weg ![]() | |
Red_85 | donderdag 24 oktober 2024 @ 12:46 |
Daar hebben we deze oplossing voor: https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/maximumsnelheid-erf Standaard beleid is 50 in de bebouwde kom, straten 30, woonerven 'stapvoets'=15. Daar is niets mis mee en kan ook gewoon in Amsterdam. Alleen omdat er een stel deugkneuzen zitten met haat aan automobilisten in te Stopera is er 30 ingevoerd. | |
Gia | donderdag 24 oktober 2024 @ 13:01 |
Als je daar problemen mee krijgt, kun je toch 112 bellen. Voor controle of zo is toch geen haast geboden. | |
PzKpfw | donderdag 24 oktober 2024 @ 13:03 |
Je hebt ook nog zoiets als spoedgevallen. | |
Monolith | donderdag 24 oktober 2024 @ 13:09 |
Dat was een grap. | |
knoopie | donderdag 24 oktober 2024 @ 15:29 |
Dat is praktisch gezien in Amsterdam ook zo. Het is echt niet zo dat alles binnen de ring nu ineens een 30kmh weg is. Er zijn nog een heleboel doorgaande wegen gewoon 50 of zelfs 70. De meeste straten waar je nu nog maar dertig mag, daar reed je vroeger ook niet veel sneller. Door het verkeer, of simpelweg omdat het te smal is. Daarom is dit hele topic ook nogal een storm in een glas water. In de praktijk is er niet heel veel veranderd aan totale reistijd of gemiddelde snelheid als je door Amsterdam rijdt. | |
Qarrad | donderdag 24 oktober 2024 @ 20:08 |
Een verloskundige moet inschatten wanneer ze ongeveer van huis weg moet, en aangezien bevallingen zich niet aan een spoorboekje houden kom je bijvoorbeeld in situaties als de mijne terecht waarbij ik keurig belde toen de ween om de X minuten kwamen, maar ik tijdens het telefoongesprek ineens Neanderthalergeluiden uit begon te stoten, hetgeen kwam omdat mijn dochter niet pas na op zijn vroegst een half uur na dit punt persdrang opwekte maar meteen al. Mijn verloskundige heeft dus ook 80 gereden waar ze 30 mocht en kwam desondanks 10 minuten te laat (rit was 15 minuten), toen onze dochter al geboren was. Gelukkig was ze in goede gezondheid en kreeg de verloskundige geen boete. | |
Origami94 | donderdag 24 oktober 2024 @ 20:22 |
Ik ken iemand en die vindt het vreselijk. En de meeste peilingen zijn niet serieus te nemen en kennen te veel een bias. Dan liever anekdotisch bewijs | |
ZarB | donderdag 24 oktober 2024 @ 20:26 |
Het gaat om een snelheidsverlaging van 20 km per uur. | |
ZarB | donderdag 24 oktober 2024 @ 20:28 |
Wat een jankballen die Amsterdammers. Inclusief die lachertjes uit dat artikel van het Parool. | |
ZarB | donderdag 24 oktober 2024 @ 20:31 |
Geen enkele verloskundige gaat plankgas geven alleen maar omdat jouw intuitie zegt dat het niet goed gaat. Ze gaan gewoon uitvragen wat de stand van zaken is en op basis daarvan gaan ze handelen. | |
sp3c | donderdag 24 oktober 2024 @ 21:00 |
Uitzonderingen daargelaten obciously | |
ACT-F | donderdag 24 oktober 2024 @ 22:57 |
En maar wachten op die kar... | |
PowerLoungen | donderdag 24 oktober 2024 @ 23:04 |
Dadelijk moet Anne-Fleur zelf proberen om de leiding te vervangen zonder ieeeee te roepen en Pieter-Jan het dak op om die zonnepanelen te installeren zonder ervan af te lazeren. [ Bericht 0% gewijzigd door PowerLoungen op 25-10-2024 00:00:47 ] | |
ACT-F | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:16 |
Die kunnen nog geen spijkertje in de muur slaan. Ze verhuizen naar een optrekje buitenaf om de bestaande inwoners daar te vertellen wat goed voor ze is. | |
Gimmick | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:22 |
| |
FYazz | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:37 |
Een verloskundige gaat in geval van spoed of bevalling pas rijden na oproep van de clint, als deze in een bepaalde fase van de bevalling is gekomen (zoveel cm ontsluiting). Een kraamverzorgende gaat pas rijden na oproep van de verloskundige. De fase voor de bevalling duurt ongeveer 15 minuten tot 1 uur. De daadwerkelijke bevalling duurt gemiddeld zo tussen een half uur tot 2 uur. Maar dit kunnen ook enkele minuten zijn of nog veel meer uren. En maar 5% van de vrouwen bevalt daadwerkelijk op de uitgerekende datum. Het is maar tot op zekere hoogte te plannen en derhalve kunnen verhoogde reistijden en slechtere bereikbaarheid wel degelijk een belemmering en risico vormen (zeker icm met wat ik eerder zei mbt eisen verzekeraars). | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:38 |
en als je bij wat minder (of meer?) centimeters ontsluiting begint te rijden? | |
FYazz | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:46 |
Dat is wel lastig. Meestal is het protocol dat de verloskundige gebeld wordt wanneer de ween minimaal 1 uur lang om de 3 tot 5 minuten voor 60 seconden aanhouden. De fase ervoor (vanaf moment dat vliezen breken tot aan moment dat ween structureel komen) kan namelijk wel 12 uur duren en dat zou betekenen dat een verloskundige uren bij een clint moet wachten totdat de ween structureel om de zoveel tijd komen. Dat is niet te plannen gelet op ook de andere clinten alsmede deze uren worden natuurlijk niet uitbetaald door de verzekeraar. | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:48 |
de fases zijn 12 uur en vervolgens 1 uur en vervolgens 3 minuten? dat vind ik lastig te geloven hoor | |
FYazz | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:54 |
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Is ook wat lastige materie wellicht voor een man ![]() Ween vinden in de voorlaatste fase plaats om de 3 tot 5 minuten en net voor bevalling om de 1 tot 2 minuten. De hele bevalling, van vliezen breken tot ween krijgen, ontsluiting en persdrang, duurt gemiddeld 12 tot 16 uur en wordt doorgaans opgedeeld in 4 fases. Waarin het juist in de laatste 4 uur heel snel kan gaan. Die 2 fases kunnen 2 uur duren, maar ook 15 minuten. https://www.24baby.nl/geb(...)duurt-een-bevalling/ https://www.verloskundige(...)ver%20de%20bevalling. Note: geen spam voor een bepaalde verloskundige, gewoon 1 van de eerste links met duidelijke uitleg gepakt. | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:55 |
ik ben drie maanden te vroeg geboren dus weet ik veel | |
FYazz | vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:58 |
Dan was de verloskundige vast te laat ![]() | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:13 |
nee maar de dokter die de keizersnede moest doen is een vriend van de familie die komt iedere kerst vertellen dat hij me een paar weken had gegevan hahahaatjes, en kijk hoe grootttie nu is haha, ik dacht die gaat dood hoor, die red het niet haha mar moet je kijken! IS ECHT TOTAAL GEEN LEUK VERHAAL OFZO MAFKEES! | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:14 |
ik ben in de nacht van 24 op 25 december geboren want deze man wilde zijn kerstdiner niet missen verteltie ieder jaar ieder jaar fuck you bro | |
FYazz | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:16 |
![]() | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:20 |
totaal niet grappig | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:22 |
ik woog 1 ons, is iets van 100 kilo ieder jaar brengt hij me een cadeautje van 1 ons, vindtie grappig wat een lul joh | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:23 |
woont nu in suriname dus ik ben ervanaf maar ieder jaar krijg ik een cadeautje ... van 1 ons lul | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:23 |
echt totaal niet grappig | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:24 |
@yvonne | |
pedaalemmerzak | vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:37 |
De gemeente kan ze een ontheffing geven voor bepaalde busbanen, pollers etc. Maar harder dan de aangegeven maximumsnelheid rijden lijkt me niet de bedoeling. Hun werkgever zou dat ook wel wat duidelijker naar hen kunnen communiceren; al llgt Gerda jankend en kermend met 2 meter ontsluiting leeg te bloeden, gewoon met 30 rijden door de Ferdinand Bolstraat. Gerda heeft pech gehad dan. | |
Red_85 | vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:04 |
Zelf op die stoperazeurkutjes gestemd | |
ZarB | vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:50 |
Alsof ze in Amsterdam Gerda heten. Fake news. | |
pedaalemmerzak | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:23 |
Je hebt heus wel nog wat Nederlanders zitten tussen al die yuppen en buitenlanders in hoor. Zelfs in Amsterdam. | |
Gia | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:31 |
Dan moet je guinness bellen. Wat ik vind op google is dat het lichtste geboortegewicht ooit, bij een drieling was, waarvan de lichtste 212 gram woog. Dus dat jij 1 ons woog, vind ik zeer moeilijk te geloven. @FYazz? | |
Gia | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:35 |
Misschien als die proef met groene hoffelijkheidslichten voor de brandweer een succes is, deze ook inzetten voor de verloskundige. Dit zijn groene zwaailichten die brandweermannen in hun priv auto voor de voorruit kunnen plaatsen om sneller bij de kazerne te kunnen zijn als ze opgeroepen worden. Voorrang verlenen is voor andere auto's niet verplicht, maar je weet waarvoor het is, dus er wordt een beroep gedaan op goed fatsoen. Het geeft ook geen recht om door rood of te hard te rijden, maar het scheelt al als auto's je voorrang verlenen. | |
Ludachrist | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:43 |
Voor dat kleine stukje FeBo waar nog auto's mogen komen maakt 30 of 50 weinig verschil. | |
CarbonC | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:44 |
Amsterdam is het grote probleem. | |
CarbonC | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:44 |
Waarom gaan ze niet op een vetfiets? Dan kunnen ze met 60km/u overal tussendoor slingeren. | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:44 |
Dan klopt het idd niet,moet ik eens nazoeken | |
spectrumanalyser | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:45 |
En de mensen die voor een onbelangrijk iets in Amsterdam zijn plakken wel hun kenteken af. Er rijden alleen scanautos rond. | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:45 |
Een record was het. Niet | |
Gia | vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:53 |
Ik vermoed eerder 1 pond. Dat is al best laag, maar wel normaal bij een vroeggeboorte. Ik was voldragen en ruim 3 kilo. Het geboortegewicht van een ongeboren kind verdubbeld, ongeveer, in de laatste maanden. Dus als je met 6 maanden 1 pond bent, ben je met 7 maanden een kilo, met 8 maanden pakweg 2 kilo en voldragen kun je dan tegen de 4 kilo komen. Mijn oudste woog 3700 gram. | |
pedaalemmerzak | vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:13 |
Van mij mogen ze in Leiden ook wel 30 km/u invoeren op alle wegen. Dan wordt het voor mij namelijk gemakkelijker om het rijexamen te halen. Je hebt dan lekker veel tijd om super overdreven te kijken zoals het cbr wil. Ik moet daar afrijden namelijk en in leiden rijden is voor een beginnende bestuurder een ramp. | |
CarbonC | vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:15 |
30km/u is niet bedoeld om incompetente bestuurders te laten slagen voor het rijexamen. [ Bericht 0% gewijzigd door CarbonC op 25-10-2024 17:23:28 (typefout) ] | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:23 |
Denk dat je eerder bedoelde: ik woog 1 kilo, is iets van 1000 gram. Dat komt zo'n beetje overeen met een prematuur van een week of 28. Het was al laat toen je dit typte ![]() @Gia, zo klopt ie wel ![]() | |
Gia | vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:26 |
Volgens mij is het met 6 maanden, dat is waar @sp3c het over had, 500 gram wel een gemiddelde. Jij noemt 28 weken, dat is 7 maanden. Ja, dan is het al wel een kilo. | |
pedaalemmerzak | vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:09 |
Het is bedoeld met een d in deze zin. En of het nu de bedoeling is of niet maakt niet uit, het is wel gewoon gemakkelijker om langzaam te rijden dan om snel te rijden. Dus dat is wel het resultaat. | |
sp3c | vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:11 |
Ik denk dat deze klopt | |
Qarrad | vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:34 |
Vraag of je examen mag doen in Groningen, dan valt daarna alles mee in je leven. | |
pedaalemmerzak | vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:24 |
Mijn instructeur zegt dat een examen doen in een 'gemakkelijke' regio geen zin heeft. Ze kunnen namelijk in hun systeem zien waar je woont. Als je dan in Terneuzen aankomt bij het CBR zeggen ze 'wat doe je hier je woont in (randstad)'. En dan laten ze je vrijwel altijd zakken. | |
Qarrad | vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:55 |
Lieverd ik bedoelde het andersom. Groningen (stad) is echt het kutste van heel Nederland om in te rijden | |
Inbox | vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:19 |
Of voor ambulances, politie of brandweer. Voor hen ook gewoon 30km/u ![]() | |
over_hedge | vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:20 |
Je snapt zelf het verschil toch wel? | |
Inbox | vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:24 |
Natuurlijk. Je moet gewoon 112 bellen als je op het punt staat te bevallen. Goedkoper dan een taxi naar het ziekenhuis en die kunnen er ook sneller zijn dat de verloskundige die de kennis en kunde heeft jouw kindje te verwelkomen op deze aardkloot. | |
Inbox | vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:26 |
En jij snapt toch ook wel dat het wel zo fijn is als een verloskundige snel terplekke kan zijn en dat je als gemeente best coulant kan zijn als een verloskundige bezwaar aantekent op een boete en aan kan tonen dat ze op weg was naar een bevalling | |
over_hedge | vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:33 |
Ik snap best dat het fijn is als je verloskundige er snel is, maar ik ben het er niet mee eens dat ze dan maar harder mogen rijden dan de rest. Ze hebben geen extra rijopleiding, hun auto valt niet op, en ze hebben geen opvallende kleuren of lampen waarmee je ze ziet aankomen. Je kunt denken, ‘het is maar 20 km harder,’ maar de vraag is of ze zich dan nog wel aan de 50 km/u houden. Het is vooral gevaarlijk voor de andere weggebruikers, die niet verwachten dat iemand sneller rijdt dan de rest. Als je verloskundige tegen iemand op een fatbike aanrijdt, is hij/zij sowieso al veel te laat [ Bericht 0% gewijzigd door over_hedge op 25-10-2024 16:43:09 ] | |
CarbonC | vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:23 |
Je hebt gelijk: mijn excuses. Ik heb het aangepast. | |
CarbonC | vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:25 |
Of tegen: het is maar hoe je het bekijkt. | |
Ivo1985 | vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:37 |
Heel simpel. Voor medische spoedgevallen bel je 112. Dan komt er een gele bestelbus met wat bestickering, met daarin twee personen en een hoop medische spullen. Ook nog een brancard, handig voor het geval moeder of kind naar het ziekenhuis vervoerd moet worden. En met blauwe lampen op het dak en in de grille. En een paar hele luide toeters. En n van die twee inzittenden, degene die het voertuig bestuurt, heeft een speciale zeer uitgebreide rijopleiding gedaan. Specifiek gericht op het rijden met spoed, veelal boven de geldende maximumsnelheid. [ Bericht 3% gewijzigd door Ivo1985 op 25-10-2024 18:50:59 ] | |
Inbox | vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:41 |
Je weet dat veel 30km/u wegen tot voor kort 50km/u waren en dat de max snelheid gewoon verlaagd is? | |
Ivo1985 | vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:49 |
Als het om een daadwerkelijk spoedgeval gaat zoals de verloskundige uit het artikel beweert, dan moet je inderdaad 112 bellen en een ambu laten komen. Als het bellen van een ambu niet nodig is, dan is het ook echt geen ramp (behalve hooguit voor het gevoel van de aanstaande ouders) dat de verloskundige een paar minuten later op de bestemming is. Over de langste routes met 30km/u wegen scheelt het maximaal 10 minuten als je constant 50 zou kunnen rijden ipv 30km/u. In praktijk zal het verschil veel kleiner zijn. Ten eerste omdat dat 50 rijden minder vaak haalbaar zal zijn dan 'gewoon' 30 rijden. Ten tweede omdat iemand op IJburg niet zo snel een verloskundige uit Osdorp zal kiezen en vice versa. Ten derde omdat voor die langere afstanden het nemen van de ringweg of bijvoorbeeld de route achter CS langs meestal de meest logische keuze zal zijn en er over een groot deel van de route dan geen sprake is van 30km-wegen. In veruit de meeste gevallen levert het hard rijden van de verloskundige waarschijnlijk minder dan 5 minuten tijdswinst op. Tenzij er nog veel harder dan 50 gereden zou worden, maar dan is dat ivm verkeersveiligheid natuurlijk al helemaal niet goed te praten. | |
superniger | vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:53 |
Gewoon bevallen in een ziekenhuis. | |
Inbox | vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:58 |
Ik denk bij nader inzien dat het werk van een verloskundige gewoon standaard overgenomen moet worden door ambulancemedewerkers. Die hebben tenminste een goede chauffeur in dienst die veilig 50 kan rijden op een weg waar al jaren veilig 50 gereden kon worden maar waarvan de max snelheid is teruggebracht naar 30km/u omdat dat nog veiliger is. En dat er gewoon 100 ambulances bij moeten komen alleen in Amsterdam om deze bevallingen te ondersteunen. | |
over_hedge | vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:26 |
Dat weet ik. Wat is je punt precies? veranderd niks aan wat ik net zei. Ze rijden dan als nog harder dan de andere weggebruikers verwachten. En het is ook verlaagd met een reden. | |
FYazz | vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:01 |
Komt wat clueless over. Kan echt veel misgaan met moeder en baby tijdens een bevalling en ook in rap tempo. De reden dat vrouwen in NL veilig thuis kunnen bevallen tov vele andere landen waar men poliklinisch in het ziekenhuis verblijft is nou juist die aanwezigheid van de verloskundige die snel kan signaleren en ingrijpen. Een moeder/vader weet tijdens de bevalling echt niet of er teveel bloedverlies is, of de kleur van de baby goed is, of de placenta in de weg ligt etc. | |
Ivo1985 | vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:10 |
@FYazz: wat begrijp jij niet van het gedeelte over 112 bellen? | |
FYazz | vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:16 |
Wat begrijp jij niet over mijn uitleg dat moeder/vader tijdens zo'n bevallingsfase helemaal niet altijd zelf in staat zijn om deze beoordeling te maken? En dat ook de verloskundige dit niet altijd aan de telefoon goed kan inschatten en daarom ter plaatse moet zijn. Overigens net als de kraamverzorgende die moet assisteren bij de bevalling en een boete/korting op tarief krijgt als deze niet binnen zoveel minuten na oproep en voor bevalling aanwezig is. Vandaar ook dat wordt gewerkt met een geboorteplan en eisen/berekeningen qua gewenste bel/aanrijtijden. Als deze aanrijtijden door afsluitingen, omleidingen, filedruk, langzamer rijden etc. niet meer haalbaar zijn dan lijkt het me wenselijk om daar eens naar te kijken. En tuurlijk, de oplossing kan naast betere doorstroming in het verkeer ook zijn dat verloskundigen eerder worden gebeld maar gaat de verzekeraar deze extra tijd dan ook vergoeden en is dit wel te plannen? [ Bericht 4% gewijzigd door FYazz op 25-10-2024 20:23:40 ] | |
SebbeSwensje | vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:21 |
Mijn inziens was het sowieso een onhandig besluit. Genoeg wegen waar stapvoets al te snel was en genoeg wegen waar 50 km/h te langzaam was, maak het maar wat meer zelfregulerend. | |
CarbonC | vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:47 |
Door de hoge huizenprijzen en huren zijn verloskundigen gedwongen ver buiten de ring te wonen. Als er dan in het centrum een vrouw gaat werpen is er geen verloskundige in de buurt. | |
Gimmick | vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:26 |
| |
Ivo1985 | zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:49 |
Duidelijk. Het maakt dus nauwelijks verschil dat er nu minder hard gereden mag worden. Alleen zijn de boetes nu hoger voor wie net op dat ene rustige moment wel het gas in trapt, om vervolgens bij het volgende kruispunt/rotonde/verkeerslicht weer aan te sluiten bij de auto's die daar al staan te wachten en dus niets op te schieten met die pieken in snelheid. Beetje zoals ik hier in het landelijk gebied zie. Op de 80km/u weg bestuurders die me als een idioot inhalen ookal rij ik al 83 op de teller, om vervolgens als brave rijder bij de rotonde of verkeerslichten weer naast/achter de haastige automobilist te staan. | |
Kopiko | zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:47 |
Ik las: baren ![]() | |
Friday12 | zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:08 |
Het telt ook niet voor bussen en taxi's dus waarom wel voor medisch personeel | |
Quiche_lorraine | zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:21 |
Tsja, de keuze tussen klimaat of gezondheid van moeder en kind is snel gemaakt. Ga zo door Amsterdam! | |
Gia | zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:31 |
Ik weet niet of verloskundigen met meerderen samenwerken... Want dan zou je een centrale post kunnen maken in het Centrum van Amsterdam van waaruit zij kunnen werken. Volgens mij werken zij nu vooral vanuit de eigen woning op oproep. Tja of anders toch die groene hoffelijkheidslichten die brandweermannen ook in hun prive voertuig gaan krijgen om sneller op de kazerne te kunnen zijn. Weet trouwens ook niet wat ik daarvan moet vinden. Er kan misbruik van gemaakt worden en is lastig te controleren. Want dan zou elke sector waar weleens nood aan de man is en men ergens snel moet zijn, wel van die lichten gebruik moeten kunnen maken. Loodgieter in geval van gesprongen waterleiding, bijvoorbeeld. | |
timmmmm | zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:32 |
Het telt wel voor bussen en taxi's, alleen niet op de voor hen bestemde banen. Een paar busbanen zijn vrij normaal in steden, ik begrijp niet zo goed waarom dat nu ineens een probleem is? Maar dan leg je ernaast toch een verloskundigenbaan aan joh, maakt et ons uit | |
Quiche_lorraine | zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:56 |
Als je niet verwacht dat auto's harder kunnen rijden dan de toegestane snelheid kun je niet autorijden en zou je je rijbewijs moeten inleveren. Levensgevaarlijk zulke koekenbakkers. | |
Inbox | zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:45 |
Het punt is, dat ook die 50km/u dan nog steeds daar veilig gereden kan worden zonder verdere rijopleiding en dat een verloskundige dat dus ook kan, indien de nood daar is. Wat is de werkelijke reden? De veiligheid? Nah, dan zou het al jaaaaren eerder ingevoerd zijn. De ware reden is een drogreden. | |
Gimmick | zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:13 |
Natuurlijk niet, want het overige verkeer mag er vanuit gaan dat je 30 rijdt. En dat de veiligheid niet de reden kan zijn omdat het dan al ingevoerd zou zijn is de werkelijke drogreden. Met dat argument kan je nooit verbeteringen doorvoeren. ‘Dit kan geen verbetering zijn want dan hadden we het natuurlijk al ingevoerd!’ | |
Raw85 | zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:18 |
Geef die verloskundigen gewoon een fatbike dan kan je tenminste met 80 km/u over het fietspad of de stoep knallen | |
Gimmick | zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:19 |
Het gaat primair om de leefbaarheid en de veiligheid. Niet klimaat. Als je de gezondheid van moeders en kinderen belangrijk vind zou je logischerwijs voor snelheidsbeperkingen zijn. Er gaan immers veel meer moeders en kinderen dood door het verkeer dan deze maatregel. Het is dan ook puur een cynisch gelegenheidsargument van egostische autorijders die lekker door willen tuffen tenkoste van de leefbaarheid. | |
Ivo1985 | zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:19 |
Nee, het overige verkeer gaat uit van een bepaalde snelheid die er gereden mag worden. Wanneer iemand 60% harder rijdt dan toegestaan bij het naderen van een voorrangssituatie, dan leidt dat tot inschattingsfouten. Simpelweg omdat men die snelheid niet verwacht. Een dusdanige overschrijding van de maximale snelheid maakt de hardrijder die eigenlijk voorrang had ook (mede-) aansprakelijkheid wanneer er een ongeval plaatsvindt. Kleine overschrijdingen van de maximale snelheid moet het overige verkeer rekening mee houden. Maar bij meer dan 50% overschrijding veranderd dat. | |
Inbox | zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:42 |
DIe 30km/u is dan ook geen verbetering voor de meeste automobilisten. Wil je echt een verbetering doorvoering, dan sluit je die hele weg voor gemotoriseerd verkeer. Weert je zeker dat er door autogebruik daar geen gewonden meer vallen. | |
Inbox | zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:44 |
Oei, ik ben geen autorijder, maar vind het triest dat automobilisten 30km/u moeten rijden op een weg waar even veilig 50km/u kan worden gereden en dat ook al jaren werd gedaan. Hoe rijmt dit met egoisme vanuit mijn zijde als niet-autorijder? | |
Friday12 | zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:53 |
Voorbeelden van dat de regel door een stel mongolen gemaakt is. | |
timmmmm | zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:40 |
![]() | |
knoopie | zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:53 |
50 is alleen net zo veilig als 30 als je voetgangers en fietsers buiten beschouwing laat. De kans op overlijden bij een botsing tussen auto en fietser/voetganger is bij 50 veel groter dan 30. Link naar artikel staat eerder in dit topic. | |
Gimmick | zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:01 |
Newsflash: 30 km/u is niet bedoeld als verbetering voor automobilisten. Het is een verbetering voor voetgangers, fietsers en bewoners. Het is een strijd om belangen en ik vind het goed dat er primair voor de kwetsbare verkeersdeelnemers en ov wordt gekozen. Helemaal autovrij is vaak niet nodig, maar autoluw zou het streven moeten zijn. | |
Gimmick | zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:02 |
Stockholm syndroom? |