Even los wat voor klote stad het is als automobilist in het algemeen is dit toch gewoon te treurig voor woorden.quote:Verloskundigen in Amsterdam klagen steen en been dat ze tijdens hun rit naar spoedgevallen steeds vaker snelheidsboetes krijgen.
Sinds het stadsbestuur de snelheid in de stad heeft verlaagd naar 30 kilometer per uur, komt hun werk in de knel. AT5 sprak verloskundige Roos Neervoort die afgelopen maand al drie keer een dikke boete kreeg toen ze met spoed naar een bevalling reed om een kind levend ter wereld te brengen. Die boete moet ze zelf betalen.
Ook door het groeiend aantal opbrekingen en omleidingen wordt het werk steeds moeilijker voor de acute zorg.
Ik was laatst ’s nachts onderweg naar een bevalling van iemand die haar derde kind kreeg. Ik wist dat ze snel zou bevallen, want bij de eerste twee keer ging dat ook snel”, vertelt Neervoort aan de zender. „Ik mocht maar 30 kilometer per uur rijden. Maar in de nacht is er natuurlijk helemaal geen verkeer en ik heb ik ervoor gekozen om sneller te rijden.” De verloskundige was net op tijd bij haar cliënt, maar kreeg wel een fikse snelheidsboete.
Beroep aantekenen tegen de boetes heeft geen zin want het stadsbestuur is onverbiddelijk: betalen. Een samenwerkingsverband van 140 verloskundigen in de stad praat al een tijdje met de hoofdstedelijke gemeente, maar voorlopig verandert er niks.
Verkeerswethouder Melanie van der Horst zegt in een reactie tegen de zender met de beroepsgroep ’in gesprek’ te zijn.
Terecht, die snelheidsbeperking is er niet voor niets.quote:Beroep aantekenen tegen de boetes heeft geen zin want het stadsbestuur is onverbiddelijk: betalen.
Reptielen zijn het.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:07 schreef Twiitch het volgende:
Ik dacht dat Amsterdammers uit een ei kwamen gekropen.
Het probleem is eenvoudig op te lossen. Als Anne-Fleur en Diederik willen dat de verloskundige er snel is, lappen ze de boete. Zo niet, wachten ze 5 minuten langer.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 10:51 schreef Canopus het volgende:
Ik begrijp dat een verloskundige soms haast kan hebben, zeker tijdens een bevalling. Maar verloskundigen hebben niet dezelfde uitgebreide rijopleiding als ambulancechauffeurs. Hoewel het logisch is dat ze in spoedgevallen snel ter plaatse willen zijn, blijft veiligheid de prioriteit. Zoals altijd geldt (zoals geleerd bij EHBO) zorg eerst voor je eigen veiligheid op de weg voordat je probeert snel bij een patiënt te komen.
Wiens veiligheid heb je het dan over? In ieder geval niet over de veiligheid van moeder en baby.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 10:51 schreef Canopus het volgende:
Ik begrijp dat een verloskundige soms haast kan hebben, zeker tijdens een bevalling. Maar verloskundigen hebben niet dezelfde uitgebreide rijopleiding als ambulancechauffeurs. Hoewel het logisch is dat ze in spoedgevallen snel ter plaatse willen zijn, blijft veiligheid de prioriteit. Zoals altijd geldt (zoals geleerd bij EHBO) zorg eerst voor je eigen veiligheid op de weg voordat je probeert snel bij een patiënt te komen.
Hij zegt het toch, eigen veiligheid.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wiens veiligheid heb je het dan over? In ieder geval niet over de veiligheid van moeder en baby.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:16 schreef Evangelion het volgende:
weer gelachen
Jammer, geen Amsterdammer: 'Het knaagt wel'
https://www.parool.nl/nie(...)tps://www.google.nl/
Nee dat zijn die Calimero's uit Eindhoven.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:07 schreef Twiitch het volgende:
Ik dacht dat Amsterdammers uit een ei kwamen gekropen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:16 schreef Evangelion het volgende:
weer gelachen
Jammer, geen Amsterdammer: 'Het knaagt wel'
https://www.parool.nl/nie(...)tps://www.google.nl/
Ooof, de cringe is zo hard dat die lekker wordt.quote:Emilie Franse: 'Jules zal het zijn leven lang moeten uitleggen'
Ik denk dat die niet in het geding komt met 50 rijden. Dat beleid in Amsterdam komt volgens mij voornamelijk voort uit groene waanzin.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:17 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Hij zegt het toch, eigen veiligheid.
Tsja, dat onderbuikgevoel deel ik ook.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat die niet in het geding komt met 50 rijden. Dat beleid in Amsterdam komt volgens mij voornamelijk voort uit groene waanzin.
Als elke seconde telt voor een verloskundige, dan zouden ze wel aanspraak kunnen maken op een uitzondering, maar vooralsnog valt dat wel mee volgens mij. Als er echt acute problemen zijn, dan heb je 112 en ambulances.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
Of schelden de gemeente boetes uit en zorg dat verpleegkundige en huisarts een uitzondering krijgen of een aanpassing in hun dienst voertuig.
Staat is daar verantwoordelijk voor.
Je zal op nieuws lezen, wanneer de baby sterft omdat niemand op tijd kwamen helpen.
Dankzij 30 km/u..
Eventueel kan de men de boete aan ouders opsturen.. omdat zij niet 5 min kan wachten met bevallen. Als je dat mag overdreven.
Je kunt altijd bevallen in het ziekenhuis he.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
Of schelden de gemeente boetes uit en zorg dat verpleegkundige en huisarts een uitzondering krijgen of een aanpassing in hun dienst voertuig.
Staat is daar verantwoordelijk voor.
Je zal op nieuws lezen, wanneer de baby sterft omdat niemand op tijd kwamen helpen.
Dankzij 30 km/u..
Eventueel kan de men de boete aan ouders opsturen.. omdat zij niet 5 min kan wachten met bevallen. Als je dat mag overdreven.
Volgens mij kan dat alleen bij een medische indicatie. Als er niks aan de hand is beval je gewoon thuis.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:23 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je kunt altijd bevallen in het ziekenhuis he.
Natuurlijk is dat belangrijker dan een vers kind levend ter wereld brengen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 10:46 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Terecht, die snelheidsbeperking is er niet voor niets.
Noem eens een reden die dat zou kunnen verantwoorden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:23 schreef jeroen25 het volgende:
Advocaat van de duivel verloskundige:
Wat als ze nu wel legitiem haast hebben en daarvoor wat harder zouden mogen rijden?
quote:Wat is het veiligheidseffect van 30km/uur-gebieden?
Antwoord
Het terugbrengen van de snelheidslimiet in een gebied van 50 km/uur naar 30 km/uur, levert een aanzienlijke veiligheidswinst op. Hoe groter de daling van de feitelijke rijsnelheid, hoe groter het veiligheidseffect.
Veel van de effectstudies dateren uit de vorige eeuw, toen de introductie van 30km/uur-gebieden op wat grotere schaal gestalte kreeg. In Nederland analyseerden Vis & Kaal [14] 150 30km/uur-gebieden zonder doorgaand verkeer en met voldoende snelheidsremmende maatregelen. Zij zagen een daling van het aantal letselongevallen van gemiddeld 22%. Er waren echter grote verschillen in het effect tussen gebieden. Deze hadden vooral te maken met verschillen in omvang van het gebied, bebouwingsdichtheid, aard van de gekozen snelheidsremmende maatregelen en de gerealiseerde veranderingen in hoeveelheid verkeer. Weijermars en Van Schagen [4] schatten dat er in de tien jaar tussen 1998 en 2008 door de aanleg van 30km/uur-gebieden in totaal 51 tot 77 doden minder zijn gevallen.
Ook in het buitenland zijn positieve ervaringen met de introductie van 30km/uur-gebieden, ook al verschilt de omvang van de gerapporteerde effecten. Een meta-analyse van de resultaten van 15 studies uit de jaren zeventig en tachtig uit vooral Scandinavië, maar ook Groot Brittannië en Australië, liet een reductie van het aantal letselongevallen van 24% zien [15]. Een recentere voor-nastudie naar het effect van 78 30km/uur (20mph)-gebieden in en om Londen, Groot Brittannië [16] liet een reductie zien van 42% letselongevallen en een reductie van 53% ongevallen met doden of ernstig gewonden. Een Zwitserse voor-nastudie [17] rapporteert een daling van gemiddeld bijna 15% ongevallen en een daling van gemiddeld 27,5% slachtoffers na de introductie van 30km/uur-gebieden op 21 locaties in verschillende delen van Zwitserland.
https://swov.nl/nl/fact/3(...)van-30kmuur-gebieden
30 of 50? Dan is 30 in de stad veiliger!quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het probleem is eenvoudig op te lossen. Als Anne-Fleur en Diederik willen dat de verloskundige er snel is, lappen ze de boete. Zo niet, wachten ze 5 minuten langer.
Overigens vraag ik me af of die snelheid echt met veiligheid te maken heeft.
Over de veiligheid van de verloskundige uiteraard.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wiens veiligheid heb je het dan over? In ieder geval niet over de veiligheid van moeder en baby.
Ik ben geen verloskundige dus die kan ik niet verzinnen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Noem eens een reden die dat zou kunnen verantwoorden?
Een reden waarvoor je anders niet de ambulance zou bellen maar het wel te verantwoorden valt dat de verloskundige harder zou mogen rijden.
Dit inderdaad. Als ik kijk bij mij in de buurt dan is op sommige plekken zelfs 30 te hard in een smalle straat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:58 schreef Canopus het volgende:
[..]
30 of 50? Dan is 30 in de stad veiliger!
Nee hoor. Iedereen kan in NL altijd in het ziekenhuis bevallen als men dat wil. Daar is geen enkele medische indicatie voor vereist.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat alleen bij een medische indicatie. Als er niks aan de hand is beval je gewoon thuis.
Een ontheffing zou in dit geval gepaard moeten gaan met een specifieke rijopleiding. Niet iedere verloskundige is bekwaam om onder hoge druk veilig naar een patiënt te rijden. Het vergt bepaalde expertise om gehaast te rijden zonder risico's voor zichzelf, de patiënt en de omgeving te creëren. Veiligheid op de weg moet altijd vooropstaan, zelfs in spoedsituatiesquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:03 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik ben geen verloskundige dus die kan ik niet verzinnen.
Maar is het uitgesloten dat er geen gebied is waarin er wel met spoed verloskundige hulp nodig is maar niet direct een ambulance?
En wat is er dan op tegen om, als dit voldoende onderbouwd wordt, verloskundigen een beperkte ontheffing te geven?
Mensen hebben vaak de neiging om precies 30 km/u te rijden, zelfs wanneer de situatie vraagt om langzamer te rijden, bijvoorbeeld stapvoets. Ze blijven die snelheid aanhouden simpelweg omdat het toegestaan is, of omdat de maximumsnelheid 30, 50 of 80 km/u is. Ze lijken te vergeten dat verkeersomstandigheden om aanpassingen vragen, en dat de maximale snelheid niet altijd de veilige snelheid is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:05 schreef Karina het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Als ik kijk bij mij in de buurt dan is op sommige plekken zelfs 30 te hard in een smalle straat.
Nou bij mij in de buurt is het eerder 'hebben de neiging om 80 te rijden'quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:13 schreef Canopus het volgende:
Mensen hebben vaak de neiging om precies 30 km/u te rijden,
Dat zal ook afhangen van de aard van de ontheffing.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:07 schreef Canopus het volgende:
[..]
Een ontheffing zou in dit geval gepaard moeten gaan met een specifieke rijopleiding. Niet iedere verloskundige is bekwaam om onder hoge druk veilig naar een patiënt te rijden. Het vergt bepaalde expertise om gehaast te rijden zonder risico's voor zichzelf, de patiënt en de omgeving te creëren. Veiligheid op de weg moet altijd vooropstaan, zelfs in spoedsituaties
wauw, respect voor je vriendin zegquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:10 schreef Irritatie100 het volgende:
Lastige kwestie wel. Mijn vriendin is verloskundige, dus ik weet maar al te goed hoe vaak zij halsoverkop de deur uit moet voor een bevalling. Als ze dienst heeft, slaapt ze zo'n beetje met haar schoenen en kleren aan om maar zo snel mogelijk weg te kunnen. 112 en de ambulance is er alleen voor spoedgevallen en levensbedreigende situaties, maar dat komt vanzelfsprekend maar heel erg weinig voor. Risicoloos kunnen bevallen zonder verloskundige erbij is natuurlijk wel een HEEL andere kant van het spectrum en ook dat komt weinig voor. Daar tussenin zitten natuurlijk nog enorm gigantisch veel situaties die niet levensbedreigend of zeer acuut zijn, maar waarbij de spoedige aanwezigheid van een verloskundige wel zeer gewenst is. 112 zegt dan ook gewoon "bel je verloskundige maar, doei".
Dat gezegd hebbende, mijn vriendin rijdt gewoon in haar eigen privéauto en heeft dus geen toeters en bellen erop zitten en zelfs geen opvallende kleur of logo's. Het enige wat ze heeft is een klein bordje "Verloskundige met spoed" dat ze achter de voorruit kan hangen zodat mensen dat in hun achteruitkijkspiegel zien, maar dat is natuurlijk ook niks waard verder. Ook heeft ze natuurlijk geen rijopleiding gehad. Niemand verwacht dat "gewone" auto's met een groot snelheidsverschil rijden en wellicht ook door rood of rechts inhalend ofzo. Al met al snap ik zowel de verloskundigen die te hard rijden, maar ook de partij die aangeeft de boete niet kwijt te schelden.
Mijn vriendin heeft overigens wel een keer een parkeerboete kwijtgescholden gekregen toen er geen fatsoenlijke parkeerplekken waren bij een bevalling met spoed en ze gewoon op de stoep voor de deur had geparkeerd. Snelheidsboetes heeft ze nooit gekregen, maar wij wonen ook redelijk achteraf.
Ordinair automobilistje pesten. Auto's rijden over het algemeen niet zuiniger met 30 ipv 50.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat die niet in het geding komt met 50 rijden. Dat beleid in Amsterdam komt volgens mij voornamelijk voort uit groene waanzin.
Dit ben ik opzich zeker met je eens, alleen is het nogal merkwaardig dat het vaak maar een kant op werkt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:13 schreef Canopus het volgende:
[..]
Mensen hebben vaak de neiging om precies 30 km/u te rijden, zelfs wanneer de situatie vraagt om langzamer te rijden, bijvoorbeeld stapvoets. Ze blijven die snelheid aanhouden simpelweg omdat het toegestaan is, of omdat de maximumsnelheid 30, 50 of 80 km/u is. Ze lijken te vergeten dat verkeersomstandigheden om aanpassingen vragen, en dat de maximale snelheid niet altijd de veilige snelheid is.
Iets met aanpassen aan de omgeving en ander verkeer.
Ik dacht uit de goot.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:07 schreef Twiitch het volgende:
Ik dacht dat Amsterdammers uit een ei kwamen gekropen.
Zou je eens kunnen navragen hoe vaak vijf minuten vroeger of later echt een verschil hadden gemaakt? Want natuurlijk wil je er als verloskundige zo snel mogelijk bij zijn, maar hoe vaak zouden die 5 minuten nu echt het verschil hebben gemaakt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:10 schreef Irritatie100 het volgende:
Lastige kwestie wel. Mijn vriendin is verloskundige, dus ik weet maar al te goed hoe vaak zij halsoverkop de deur uit moet voor een bevalling.
Volgens mij win je in Amsterdam met als verloskundige op de stoep mogen parkeren veel meer tijd dan 50kmh mogen rijden.quote:Mijn vriendin heeft overigens wel een keer een parkeerboete kwijtgescholden gekregen toen er geen fatsoenlijke parkeerplekken waren bij een bevalling met spoed en ze gewoon op de stoep voor de deur had geparkeerd.
Gewoon niet te hard rijdenquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:10 schreef herverwijderd het volgende:
Gewoon doorrekenen aan de klant.
Lijkt me niet echt wenselijk om auto's te hebben die ineens met 50 komen aanzetten terwijl je daar als medeweggebruiker niet op rekent.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:23 schreef jeroen25 het volgende:
Advocaat van de duivel verloskundige:
Wat als ze nu wel legitiem haast hebben en daarvoor wat harder zouden mogen rijden?
Dat hoeft niet onbeperkt harder.
Misschien is het voldoende als ze 50 mogen waar 30 geldt.
En door rood mogen of voorrang krijgen is misschien niet nodig.
Is daar dan meteen een ambulance rijopleiding voor nodig?
Als je daarmee de ambulancedienst kan ontlasten dan is dat ook winst.
In een stad als Amsterdam zijn heel veel fietsers en voetgangers onderweg. En als het onverhoopt tot een ongeluk komt, is er een groot verschil tussen 30kmh of 50 kmh.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ordinair automobilistje pesten. Auto's rijden over het algemeen niet zuiniger met 30 ipv 50.
Bovendien zijn de voordelen van een hogere snelheid in de praktijk vooral theoretisch.quote:Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheidsbeleid viel in 2021 ruim een kwart van de verkeersdoden op 50 km-wegen. 'Bij een snelheid van 30 km/h overleeft 95% van de voetgangers een botsing met een auto, tegenover 85% bij 50 km/h', staat in het rapport.
Dus minder doden, en praktisch gezien weinig tot geen tijdsverlies.quote:Opvallend is dat de gereden snelheid in steden gemiddeld al op 30 km per uur ligt, schrijven de onderzoekers. Dat komt door kruispunten, afslagen en overstekende voetgangers. Dus reistijd en doorstroom zullen niet veel veranderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |