Ik heb er ook geen verstand van, maar dit is de informatie die ik vond, met bronvermelding.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is maar wat ik heb gelezen. Ik heb er geen verstand van , dus pretendeer ook niet dat ik de oplossing heb. Ik post alleen wat ik heb gelezen.
En wat daar ook te lezen is:quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit wel een interessant stukje:
https://kveg.nl/nieuws/91/oraal-collageen-zin-of-onzin
Mogelijke voordelen, onduidelijkheden. En dat je het dus eigenlijk voldoende uit voeding zou moeten kunnen halen.
komt ook overeen met het advies van Ultee, die ik in het vorige topic noemde:quote:Daarentegen remmen zonbescherming, voldoende nachtrust, vermijden van stress, het niet eten van suiker en niet inhaleren van sigarettenrook de afbraak van collageen.
quote:Welk supplement je ook slikt, Ultee wijst erop dat afbraak voorkomen het belangrijkst blijft. “Rook niet, smeer goed tegen de zon en mijd zoete voeding.”
O, wat fijn voor je!quote:
Ja, ze vond het prima. Gaf wel aan dat voor hen in principe Duphaston de eerste keuze is voor de progesteron maar ze kon ook meegaan in de utrogestan als ik dat liever had. Ja dus.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, wat fijn voor je!
Ik hoop dat het snel goed bij je gaat werken.
Je huisarts kon zich dus wel vinden in je verzoek?
Dat klinkt inderdaad als iets waar je wat mee moet.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:55 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, ze vond het prima. Gaf wel aan dat voor hen in principe Duphaston de eerste keuze is voor de progesteron maar ze kon ook meegaan in de utrogestan als ik dat liever had. Ja dus.
Ik hoop zo dat dit idd verandering gaat brengen.
Gisteren kon ik nog niet eens een lullig kratje met echt niet al te zware spullen 250 meter naar mijn auto dragen zonder hem 2x neer te moeten zetten omdat mijn armen het gewoon niet vol hielden!
Het is dat ik hier al mee bezig was, anders had ik acuut de huisarts gebeld. Echt, daarna nog uren pijn in mijn armen alsof ik de Mississippi over geroeid was ofzo.En nog voel ik mijn armen gewoon de hele dag, ook als ik niks doe. en ik neem paracetamol in voor het slapen en midden in de nacht.
Dat moet dus echt anders.
Ja, Sandoz 50 idd.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat klinkt inderdaad als iets waar je wat mee moet.
Ben je je er wel van bewust dat beginnen met hst ook een verergering van de klachten kan brengen? Dat is de beginverergering, en dat kan heel lastig zijn. Maar als je goed bent ingesteld op de juiste dosis zou dat weg moeten zijn. Heb je Sandoz 50 gekregen?
Ik heb zelf overigens helemaal geen verergering gehad. Dus dat kan ook.
Precies dat laatste. Het is soms best even zoeken. Soms gaat het meteen goed, soms merk je wel voordelen, maar doet het nog niet voldoende, en soms heb je in het begin dat klachten erger worden en moet je daar echt even doorheen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 17:26 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, Sandoz 50 idd.
En nee, dat van die verergering wist ik niet.![]()
Goed dat je het zegt om iig bewust van te zijn. Dat ik het niet ook meteen weer aan de wilgen hang.
Dat sowieso, ik heb nog geen onafhankelijke bronnen kunnen vinden. M'n zus en moeder zweren er trouwens bij.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:27 schreef Troel het volgende:
Ik heb gelezen dat de onderzoeken gefinancieerd worden door de fabrikanten en dat bij een kleine groep vooral de hydratatie van de huid beter werd. Vooral leefstijl lijkt veel effect te hebben op de huid heb ik het gevoel.
Geen link maar toevallig gisteren gelezen dat je dit dus niet uit voeding kunt halen. Ik blijf ff doorzoeken.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit wel een interessant stukje:
https://kveg.nl/nieuws/91/oraal-collageen-zin-of-onzin
Mogelijke voordelen, onduidelijkheden. En dat je het dus eigenlijk voldoende uit voeding zou moeten kunnen halen.
Succes BE, hopelijk snel het gewenste resultaatquote:Op woensdag 9 oktober 2024 17:26 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, Sandoz 50 idd.
Goed dat je het zegt om iig bewust van te zijn. Dat ik het niet ook meteen weer aan de wilgen hang.
Het kan. Zelfde leeftijd en inmiddels post menopauzaal.quote:Op maandag 7 oktober 2024 11:59 schreef Troel het volgende:
Ik was eigenlijk op zoek naar een topic over baarmoederverwijdering, maar ik ben hier blijven hangen.
Ik weet niet zo goed wat handig is, misschien willen jullie meedenken.
In 2010 heb ik essure gekregen, die zijn er inmiddels (inclusief eileiders) ook alweer een aantal jaar uit. Ik heb nog een aantal jaar de prikpil gehad omdat ik heel veel bloed verloor en mijn lichaam dat niet meer zelf kon regelen. Daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt omdat dat in combinatie met baritrische chirurgie eigenlijk te veel kans op osteoporose en dergelijke gaf (elke zoveel jaar kreeg ik zo'n scan). Nu dus al jaren zonder hormonen en anderhalf jaar terug novasure laten uitvoeren. Sindsdien geen bloedverlies meer, maar wel sinds maart idiote pijnklachten tijdens de cyclus. In een half jaar tijd zijn die pijnklachten zo erg geworden dat er inmiddels tramadol voorgeschreven is en dat volgende maand mijn baarmoeder eruit gaat. Het idee is dat niet al het baarmoederslijmvlies weggebrand is, waardoor er nog wel afstoting en bloedverlies plaatsvindt, maar dat het geen kant op kan omdat er geen eileiders meer zijn waardoor het ophoopt in de baarmoeder. Ik vond het eigenlijk best wel logisch klinken en ik denk ook inderdaad dat dat aan de hand is. Maar nu ik hier gelezen heb, heb ik ook het gevoel dat er mogelijk meer aan de hand is.
Op de Greene scale scoor ik 42 punten. Dat is ook mijn leeftijd. Zowel mijn moeder als mijn oma van moeders kant hebben vrij jong een volledige verwijdering van de binnenvoering gehad. Van mijn tantes (van moeders kant) is er maar eentje die geen ingrepen ondergaan heeft, die kwam laat in de overgang. Zelf ben ik pas vrij laat begonnen met menstrueren (volgens mij was ik 16). Ik heb altijd gedacht dat ik nog lang niet aan de beurt was, ik heb tenslotte ook nauwelijks nog grijze haren (alhoewel ze nu echt wel opkomen). Geen idee waarom ik die verbinding heb gemaakt overigens.
Vorig jaar zomer ben ik bij een overgangsconsulente geweest, maar wel met een specifieke vraag. Ik merkte dat omdat ik me geen zorgen meer hoefde te maken over doorbloeden, schone kleren en dergelijke dat andere klachten meer naar boven kwamen. Zij wilde wel hormonen voorschrijven, maar ze hadden alleen slikbare hormonen (en daar heb ik dus vrij weinig aan vanwege de bariatrische chirurgie). Die klachten zijn sinds ik zoveel pijn heb weer naar de achtergrond verdwenen (met pijn ben ik sowieso al sikkeneurig, dat snapt iedereen).
Op dit moment heb ik dagelijks veel pijn, ik werk ook niet meer volledig omdat ik door de pijnstillers scherpheid mis. Maar is het inderdaad toch wellicht al de overgang? Is het wat anders? Heeft het nut om dat soort pleisters te proberen (en werkt dat wel qua hormonen)? Ik twijfel niet aan de operatie of het nut daarvan en wil ook niet dat de operatie vertraging oploopt eigenlijk (Als het goed is heb ik nog een cyclus en de laatste keer had ik zoveel pijn dat ik het gevoel had dat ik aan het bevallen was).
Ik heb aanstaande donderdag een afspraak met de huisarts staan en wil dit graag aankaarten. Tot op heden heb ik een goed gevoel over deze huisarts (hij pakte ook door met eerdere doorverwijzingen). Zijn er dingen waar ik op moet letten, hebben jullie misschien tips? Of zie ik wellicht spoken, vertel het dan ook alsjeblieft
Ik wist ook niet dat het bestond (en hadden ze mij ook niet verteld) Ik had in het begin behoorlijk verergering van klachten en ook aardig wat van de reguliere klachten die je kan krijgen als je start met het gebruiken van hormonen. Het kantelpunt waarbij ik het idee had dat ik mij op sommige momenten/dagen beter ging voelen was in mijn geval ‘pas’ na een week of 6. Ook dat is verklaarbaar en valt ook nog binnen normaal (en had ik graag ook van te voren willen weten want na een week of drie dacht ik echt ‘wannéér moet dit in hemelsnaam dan beter gaan worden’).quote:Op woensdag 9 oktober 2024 17:26 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, Sandoz 50 idd.
Advies m.b.t. supplementeren zoals ik het heb gekregen is om magnesium (bisclycinaat), omega 3, d3 in combinatie met k2 te supplementeren. K2 zorgt ervoor dat je je d beter opneemt. En zorgen dat je voldoende calsium binnen krijgt (uit je voeding).quote:Op woensdag 9 oktober 2024 15:16 schreef Serinde het volgende:
Dat leefstijl veel invloed heeft, is voor iedereen wel duidelijk denk ik. De vraag is wat mij betreft of je naast die “standaard” zaken zelf nog iets aanvullends zou kunnen doen, of suppleren zin heeft en zo ja: hoe dan.
Ik heb maandag laten prikken op FSH & estradiol. Resultaten staan al in mijn dossier maar weet niet zo goed hoe ik ze moet interpreteren. Heb de 21e pas een telefonische afspraak. Ik denk dat ik met een FSH van 25 wel mag concluderen dat ik inderdaad inde overgang zit op dit moment?!
Ik heb nu al 2x de buikpijn gehad die ik ken van menstruaties (met een week of 4 ertussen) maar geen bloedverlies. De tweede keer wel wat oud bloed/slijm. Voelde als een soort menstruatie zonder bloed?! Zijn er meer vrouwen hier die dat hebben (gehad)?
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:38 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ik wist ook niet dat het bestond (en hadden ze mij ook niet verteld) Ik had in het begin behoorlijk verergering van klachten en ook aardig wat van de reguliere klachten die je kan krijgen als je start met het gebruiken van hormonen. Het kantelpunt waarbij ik het idee had dat ik mij op sommige momenten/dagen beter ging voelen was in mijn geval ‘pas’ na een week of 6. Ook dat is verklaarbaar en valt ook nog binnen normaal (en had ik graag ook van te voren willen weten want na een week of drie dacht ik echt ‘wannéér moet dit in hemelsnaam dan beter gaan worden’).
Nou, ik durf het bijna niet te zeggen, maar woensdag de eerste pleister geplakt en ik dacht het gisteren overdag al wel te merken en de afgelopen nacht was een wereld van verschil tov eerder deze week.quote:Spierklachten en opvliegers waren overigens de eerste klachten die minder werden, dus hopelijk voor jou ook!
Wat fijnquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:03 schreef BE het volgende:
[..]
[..]
Nou, ik durf het bijna niet te zeggen, maar woensdag de eerste pleister geplakt en ik dacht het gisteren overdag al wel te merken en de afgelopen nacht was een wereld van verschil tov eerder deze week.
De pijn is nog niet volledig weg, en zeker bij bepaalde bewegingen is het nog echt pijnlijk, maar het doet iig niet meer constant dusdanig pijn dat ik paracetamol pak.![]()
Of nou ja. Dat gaat nog niet hoor!
Straks pleister wisselen. Even een goeie plek zoeken. Ik had hem nu, zonder nadenken precies onder mijn broekrand en dat ging irriteren.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 00:07 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Advies m.b.t. supplementeren zoals ik het heb gekregen is om magnesium (bisclycinaat), omega 3, d3 in combinatie met k2 te supplementeren. K2 zorgt ervoor dat je je d beter opneemt. En zorgen dat je voldoende calsium binnen krijgt (uit je voeding).
Allicht ten overvloede, maar zorgen dat je voldoende beweegt (minstens een half uur wandelen per dag en bij voorkeur sporten/bewegen waarbij je je botten belast/krachttraining doet), zorgen voor ontspanning en denken om je voedselinname (minder koffie, alcohol, suikers en meer vezels/langzame koolhydraten) zijn o.a. lijfstijl adviezen die gegeven worden.
Voor FSH gelden ongeveer de volgende referentiewaarden;
FSH: Folliculaire fase: 2.5-9 U/L / Ovulatie fase: 4-13 U/L / Luteale fase: 0,6-8 U/L / Postmenopauze: 3-130 U/L
Voor Oestradiol: Folic: 110-185 pmol/L Ovulatie 550-1650 pmol/L Luteaal: 550-845 pmol/L Postmen: 70-200 pmol/L
Bloedwaarden zeggen niet altijd wat. Of je (peri)menopauzaal bent wordt eigenlijk voornamelijk bepaald op basis van de klachten die je hebt.
Bij mij begon het met lichter menstrueren (jaar of 9 voor menopauze)
Menstruaties die korter op elkaar kwamen, soms met maar 14 dagen ertussen (jaar of 7 voor menopauze)
Overslaan van menstruaties oplopend tot 150 dagen (jaar of 3 voor menopauze)
Ik heb overigens nooit de heftige horror menstruaties gehad zoals je hier ook wel leest.Het werd gewoon steeds minder en minder en later en minder.
Een kennis van mij die al ver in de 50 is zei laatst dat ze nog steeds regelmatig het gevoel heeft dat ze ongesteld moet worden en dit echt al jaren niet meer is, dus wat jij ervaart kan vast!
Het lijkt me nog steeds retehandig, zo'n pleister. Maar ik kan ook al georiënteerde (wtf, geïrriteerde!)huid krijgen van pleisters bij infusen en bloedprikken, dus ik durf niet.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat fijn
Ik plak op donderdag en zondag. Op donderdag plak ik rechts van mijn navel, inderdaad onder de broekrand. Meestal zo dat ie onder mijn ondergoed zit, zodat ie wat beschermd is. Hoeft niet, maar dat voelt gewoon fijner. En zondag plak ik dan links. En links en rechts neem ik iedere keer net een iets andere plek zodat ik niet twee keer achter elkaar op dezelfde plek zit.
Deze pleisters zijn wel heel anders. Je hebt de foto's vast wel gezien. Het is meer een doorzichtig laagje. Ik heb het idee dat de lijmlaag eigenlijk veel minder heftig is, terwijl ze wel veel beter blijven zitten dan gewone pleisters.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Het lijkt me nog steeds retehandig, zo'n pleister. Maar ik kan ook al georiënteerde (wtf, geïrriteerde!)huid krijgen van pleisters bij infusen en bloedprikken, dus ik durf niet.
Mja, ik zit bij een gyn die blijkbaar nogal populair is. Dat je dankbaar mag zijn als je 6 weken vantevoren een telefonische afspraak gepland krijgt zeg maar. Dus ik wil eigenlijk dat ik na de volgende afspraak iets heb waar ik tevreden mee ben, niet het risico lopen op weer een product dat anders moet.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Deze pleisters zijn wel heel anders. Je hebt de foto's vast wel gezien. Het is meer een doorzichtig laagje. Ik heb het idee dat de lijmlaag eigenlijk veel minder heftig is, terwijl ze wel veel beter blijven zitten dan gewone pleisters.
Is het een optie om het eens te proberen? Je zit natuurlijk wel met de instelling van de dosis en een overstap kan wel wat gedoe zijn. Als het lukt, is het dat waard, maar als het met deze pleisters ook niet lekker loopt en je weer terug moet veranderen, is dat niet heel fijn natuurlijk.
De huisarts mag het ook gewoon voorschrijven, inderdaad. Dus dat moet kunnen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mja, ik zit bij een gyn die blijkbaar nogal populair is. Dat je dankbaar mag zijn als je 6 weken vantevoren een telefonische afspraak gepland krijgt zeg maar. Dus ik wil eigenlijk dat ik na de volgende afspraak iets heb waar ik tevreden mee ben, niet het risico lopen op weer een product dat anders moet.
Ik ga wel kijken of ik over kan stappen naar de huisarts trouwens, hierom. Vrij irritant.
Jij bent al onder behandeling bij een gynaecoloog. Als je dat niet bent en speciaal hiervoor naar een gynaecoloog moet, is het handiger om bij je huisarts te blijven.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:31 schreef Troel het volgende:
Mijn huisarts gaf aan dat ik gewoon bij mijn gyn moest regelen, had ik geen verwijzing voor nodig want ik had toch nog een kort lijntje.
Ja, maar voor heel iets anders, dus ik was een beetje verbaasd dat er zelfs geen nieuwe verwijzing nodig was.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij bent al onder behandeling bij een gynaecoloog. Als je dat niet bent en speciaal hiervoor naar een gynaecoloog moet, is het handiger om bij je huisarts te blijven.
quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 13:43 schreef miss_sly het volgende:
@:BE hoe gaat het met je?
Ik hoorde afgelopen weekend dat mijn schoonzus ook sinds twee weken pleisters en utrogestan heeft en in ieder geval ook weer een stuk beter slaapt.
Wat geweldig dat het zoveel goeds voor je doetquote:Op dinsdag 15 oktober 2024 17:23 schreef BE het volgende:
[..]
Goed! Inmiddels doen zelfs de meeste bewegingen met mijn schouders geen pijn meer!![]()
Hier wrs wel. Ik mag donderdag eindelijk naar een speciaal spreekuur ervoor, 4 weken op gewacht. Gesprek met fysio, dan echo, dan gesprek met orthopeed en hopelijk spuit er in.quote:Op zondag 20 oktober 2024 09:27 schreef Vanyel het volgende:
Frozen shoulders worden ook gelinkt aan (peri) menopauze.
Is het zoiets?
Vanaf 2014 heb ik al schouder/nekklachten met uitstraling in de armen. Kost me jaarlijks een vermogen aan fysio, want verzekering dekt maar een klein aantal behandelingen. Moedeloos ben ik ervan, het is begonnen toen ik stopte met de pil.quote:Op zondag 20 oktober 2024 09:16 schreef BE het volgende:
Mmmm, het waren 3 leuke dagen... Nu is de pijn in mijn armen weer terug.![]()
Nou ja goed, ik ga er vanuit dat dit ook bij het wen-proces hoort en wacht het even rustig af. Woensdag voor het eerst met utrogestan beginnen dus dan gaan we eens zien wat dat brengt.
En anders moet de ha maar sowieso eens meekijken en meedenken over die pijn in mijn armen.
Nu zit het weer in mijn schouders en dan zit er in mijn linkerarm een soort kettingreactie. Er zit een plek voor op mijn schouderkop die naar halverwege mijn linkerarm uitstraalt die straalt weer door naar mijn duim.En echt wel gewoon zo irritant dat je er steeds even over wrijft in de hoop dat het weggaat zeg maar, dus wel aanwezige pijn.
Alsof er iemand constant op een flinke blauwe plek drukt.
Mijne is inmiddels bijna klaar, hele tijd fysio gehad, 2 spuiten erin en het hielp allemaal nog amper. Denk wel een jaar mijn arm nauwelijks kunnen bewegen.quote:Op zondag 20 oktober 2024 10:58 schreef Syrena het volgende:
[..]
Hier wrs wel. Ik mag donderdag eindelijk naar een speciaal spreekuur ervoor, 4 weken op gewacht. Gesprek met fysio, dan echo, dan gesprek met orthopeed en hopelijk spuit er in.
Ik heb dezelfde klachten als jij BE, alleen krijg ik mijn rechterarm niet meer omhoog. Echt enorm veel pijn gehad, vooral in de avond en nacht. Inmiddels gaat dat ietsje beter.
Moraal vh verhaal: ga sneller naar ha of fysio dan ik
Denk het niet, want ik kan nog wel alles. Alleen dus gewrichtpijn en enorm verzuurde armen.quote:Op zondag 20 oktober 2024 09:27 schreef Vanyel het volgende:
Frozen shoulders worden ook gelinkt aan (peri) menopauze.
Is het zoiets?
Mijn man heeft net allebei zijn schouders frozen shoulders gehad, achter elkaar.quote:Op zondag 20 oktober 2024 13:33 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijne is inmiddels bijna klaar, hele tijd fysio gehad, 2 spuiten erin en het hielp allemaal nog amper. Denk wel een jaar mijn arm nauwelijks kunnen bewegen.
Duurde wel een paar maanden na start pijn voor ik bevroor. Maar ik had geen verzuring, dus hoop dat je semi goed wegkomt.quote:Op zondag 20 oktober 2024 14:39 schreef BE het volgende:
[..]
Denk het niet, want ik kan nog wel alles. Alleen dus gewrichtpijn en enorm verzuurde armen.
Frozen shoulder lijkt me echt de hel.
Huuuuu ik vond 1 wel meer dan genoeg.quote:Op zondag 20 oktober 2024 16:24 schreef Nijna het volgende:
[..]
Mijn man heeft net allebei zijn schouders frozen shoulders gehad, achter elkaar.
Echt wel een paar jaar zoet mee geweest, ik weet niet meer precies hoe lang.
Maar pfff wat een gedoe. (nee, hij is niet in de overgang).
Shhhhhhquote:Op zondag 20 oktober 2024 17:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Duurde wel een paar maanden na start pijn voor ik bevroor. Maar ik had geen verzuring, dus hoop dat je semi goed wegkomt.
Geen idee... kan maar zo (48) gelukkig nu wel over.quote:Op zondag 20 oktober 2024 17:06 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Huuuuu ik vond 1 wel meer dan genoeg.
Heb trouwens ook wel gelezen dat ze verbeteren door zowel oestrogeen als testosteron, dus misschien heeft ie last van de penopauze?
Blijkbaar was er iets mis met hoe je niveau gemeten werd en blijkt dat nogal te overschatten. Opname is beter als je inneemt met voedsel, maar nog stukken beter vaginaal of rectaal. Vaginaal gebruik van standaard Utrogestan pilletjes is onderzocht en blijkbaar bewezen succesvol.quote:Oral progesterone has very low bioavailability (≤10%) due to the first pass through the intestines and liver with oral administration. As a result of the first pass, most of the delivered progesterone with oral progesterone is metabolized into neurosteroid metabolites such as allopregnanolone and pregnanolone before reaching the bloodstream (de Lignieres, Dennerstein, & Backstrom, 1995). This is why oral progesterone has alcohol-like side effects like sedation that are not shared by typical doses of non-oral progesterone such as vaginal progesterone or progesterone by injection.
Dit moet ik nog even deels rectificeren. Zachte pillen, zoals die utrogestan, worden beter opgenomen bij orale inname dan bij vaginaal. Harde P-pillen doen het beter bij vaginaal gebruik.quote:Op maandag 21 oktober 2024 07:59 schreef Vanyel het volgende:
Vaginaal gebruik van standaard Utrogestan pilletjes is onderzocht en blijkbaar bewezen succesvol.
Bron
Mss ben ik toch idd ook wel onderweg...quote:In het kort:
Bij een frozen shoulder heb je pijn in de schouder, vaak uitstralend naar de bovenarm.
De pijn wordt steeds erger en je schouder verstijft.
Het doet eerst alleen pijn tijdens het bewegen, maar later ook in rust.
Hierover zijn de meningen nogal verdeeld. Bij mij maakte het het hele proces niet korter maar de pijn werd wel wat langer dan 24u lichter en de beweeglijkheid groter. Ik ken ook wel verhalen van mensen waar het echt structureel minder werd.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:15 schreef Syrena het volgende:
Door al dat ge-echo en gefok aan mijn arm gister, door fysio, ortopeed én echoscopist, nacht from hell gehad![]()
Terwijl het ter plekke niet pijnlijk was, echo was gevoelig.
Ik heb niet voor injectie gekozen gister, zou maar pijnstilling geven voor 24 uur en qua ontstekingsremmer het proces niet verkorten.
Slik je ook vitaminen (en dan met name B2)quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 18:19 schreef BE het volgende:
Hele gekke vraag, zijn er meer mensen waarbij de urine van kleur veranderd is?
Vlgs mij heb ik dit echt pas sinds ik met de pleisters begonnen ben. Het is op de een of andere manier echt ineens superfel geel.
Niet anders dan hiervoor.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:57 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Slik je ook vitaminen (en dan met name B2)
Bijna fluoriserend geel heb ik wel eens van vitamine B gehad.
Dit zou het misschien toch wel kunnen zijn. Ik ben overgegaan op een B-complex ipv alleen B6 realiseer ik me.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:57 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Slik je ook vitaminen (en dan met name B2)
Bijna fluoriserend geel heb ik wel eens van vitamine B gehad.
Als je gebruik wil maken van je slag, dan raad ik je de curly girl methode aan. Kwestie van de juiste producten gebruiken, ikzelf heb na 5 jaar met die methode pijpenkrullenquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:34 schreef Kanaroe het volgende:
Mijn haar begint ineens te krullen, bizar. Heb van nature superfijn, dun en steil haar maar nu zit er een slag in van hier tot Tokio
Das wel wennen, want het zit ook voor geen meter![]()
Verder dacht ik, toen dit topic net van start ging, dat het einde van de menstruatie zich had aangediend.
Nee hoor, ik heb slechts 1 beurt overgeslagen en ben sinsdien keurig op tijd als vanouds heeeeerlijk regelmatig ongesteld geweest
Ik heb deze doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft het moeilijk. Ze gebruikte hormoonpleisters maar moest daarmee stoppen omdat er een mogelijk kwaadaardige poliep is gevonden. Ze voelt zich nu zo ellendig.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 06:15 schreef Seven. het volgende:
Ik luister naar de podcast van Suzanne Rethans (we zijn toch niet gek?). Linkje staat in de OP, erg interessant!
Och, wat vervelend voor jouw vriendin. Aflevering 1 zal haar al wel goede inzichten geven. Voor mij was de aflevering over ADHD nuttig, ik heb geen officiële diagnose (zoals zovelen) maar ik herken me wel in al die verhalen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb deze doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft het moeilijk. Ze gebruikte hormoonpleisters maar moest daarmee stoppen omdat er een mogelijk kwaadaardige poliep is gevonden. Ze voelt zich nu zo ellendig.
Afgelopen weekend vloog ze uit jaloezie bijna een vrouw aan die wat te amicaal tegen haar man deedZo is ze totaal niet.
Volgende week gaat de poliep er uit, dan hopelijk snel nieuws over mogelijke verwijdering van de baarmoeder en verdere behandeling. Ik moedig haar aan om een goede consulent te zoeken of bij de gyn aan te kloppen.
Ik heb deze toegevoegd.quote:Op maandag 28 oktober 2024 22:27 schreef Vanyel het volgende:
Hartstikke interessant
Menopause and MHT (menopause hormone therapy) in 2024.
Van de International Menopause Society.
Volgens mij stond dit nog niet in de OP.
Haha, bedankt voor de tipquote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je gebruik wil maken van je slag, dan raad ik je de curly girl methode aan. Kwestie van de juiste producten gebruiken, ikzelf heb na 5 jaar met die methode pijpenkrullenen ik was en föhn het maar 1x per week. Ff melden in het mooie haren topic voor alle ins en outs
.
Enquote:Het idee heerst dat de overgang ervoor zorgt dat vrouwen minder zin in seks krijgen en dat het langer duurt om opgewonden te raken, maar dit klopt niet. 'Vrouwen kunnen in en na de overgang net zo opgewonden worden als voorheen. Leeftijd heeft hier geen invloed op, en ook niet op zin in seks', zegt Van Alderen. Daarnaast wordt vaak gezegd dat de verminderde zin in seks komt door een daling van het oestrogeen-, progesteron-, en testosterongehalte in de overgang, maar dit is ook niet waar.
'Zin in seks wordt niet veroorzaakt door hormonen, maar door onder meer seksuele opwinding. Het is een misverstand dat hormonen zoals oestrogenen, testosteron en progesteron daar invloed op hebben
Zei ik al dat ze niet goed was?quote:Heb je tijdens de overgang ineens last van vaginale droogheid en pijn bij penis-in-vaginaseks? 'Dan zijn dit signalen dat je iets aan het doen bent waar je niet echt naar verlangt.
Uit de Global Consensus Position Statement on the Use of Testosterone Therapy for Women.quote:Recommendations regarding testosterone treatment of naturally or surgically postmenopausal women with HSDD, with/or without concurrent estrogen therapy
Testosterone therapy, in doses that approximate physiological testosterone concentrations for premenopausal women, exerts a beneficial effect on sexual function including increases, above the effects of placebo/comparator therapy, of an average of one satisfying sexual event per month, and increases in the subdomains of sexual desire, arousal, orgasmic function, pleasure and sexual responsiveness, together with a reduction in sexual concerns including sexual distress (Level I, Grade A).
Ik merk nu al dat m'n nagels er veel sterker door worden. En ik leek ook minder haaruitval te hebben met het wekelijks borstelen en wassen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:14 schreef Seven. het volgende:
Ik ga collageen poeder proberen, deze heb ik besteld:
https://www.puurmieke.nl/(...)-hyaluronzuur-3.html
Benieuwd wat dit gaat doen, met name voor de elasticiteit van mijn huid.
Ja, ik heb net een afspraak gemaakt met de huisarts. Na overleg met psych ook.quote:Op woensdag 6 november 2024 10:21 schreef Nijna het volgende:
Daar zou ik toch mee naar de huisarts gaan @:Lingue!
Klinkt heel naar.
Ah ok, dat wist ik nog niet.quote:Op zondag 10 november 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:
Die 5 jaar is niet gemiddeld maar een maximum gesteld vanuit de verwachting dat dat veiliger is dan langer. Of dat wel zo is, staat op dit moment ter discussie.
Ik hoop dat ze daar over 5 jaar wel uit zijn.
Hormoontherapie is dan ook expliciet niet met synthetische hormonen, maar bio-identieke.quote:Op zondag 10 november 2024 20:15 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ah ok, dat wist ik nog niet.
Ik wil voordat dit besloten wordt wel wat meer informatie eerst hebben over de hormoontherapie. Want synthetische hormonen zijn nog erger dan mijn eigen hormonen.
Voor nu eerst maar eens hopen dat fase 1 voorlopig doet wat het moet doen.
Ahhhh, dat klinkt al als een hele geruststelling.quote:Op zondag 10 november 2024 20:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hormoontherapie is dan ook expliciet niet met synthetische hormonen, maar bio-identieke.
Het wordt gemaakt van plantaardig materiaal en de molecuul-structuur is hetzelfde als de hormonen die door ons eigen lichaam wordt gemaakt. Het wordt dus wel geproduceerd, maar heeft een niet-synthetische basis.quote:Op maandag 11 november 2024 14:56 schreef -Spring het volgende:
Hoe komen ze eigenlijk aan die hormonen?
Ah zo!quote:Op maandag 11 november 2024 15:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het wordt gemaakt van plantaardig materiaal en de molecuul-structuur is hetzelfde als de hormonen die door ons eigen lichaam wordt gemaakt. Het wordt dus wel geproduceerd, maar heeft een niet-synthetische basis.
https://www.gezondheidsnet.nl/overgang/bio-identieke-hormonen
Haha, ja dat dacht ik al nav je vraagquote:Op maandag 11 november 2024 16:19 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ah zo!
Ik kreeg moeders voor moeders-flashbacks
Bij mij werd er direct gezegd sowieso 10 jaar, maar 15 mag ook wel. In mijn geval heeft dat te maken met mijn leeftijd. Ik had nog vrolijk ongeveer 10 jaar moeten menstrueren. Redenatie vanuit het ziekenhuis was dat ik die hormonen gewoon nodig heb als bescherming voor hart- en vaatzieken, beroertes en botontkalking en ik normaalgesproken die hormonen anders zelf nog wel in veel grotere hoeveelheden had aangemaakt.quote:Op zondag 10 november 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:
Die 5 jaar is niet gemiddeld maar een maximum gesteld vanuit de verwachting dat dat veiliger is dan langer. Of dat wel zo is, staat op dit moment ter discussie.
Ik hoop dat ze daar over 5 jaar wel uit zijn.
Ik heb er nog geen gesprek over gevoerd. Over vier jaar, als mijn eerste vijf jaar erop zitten, ga ik het gesprek we aan. Hopelijk zijn dan de protocollen aangepast, en zo niet, wil ik we de discussie aan over mijn recht op het nemen van een verhoogd risico als het me verder zoveel goeds brengt.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:08 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Bij mij werd er direct gezegd sowieso 10 jaar, maar 15 mag ook wel. In mijn geval heeft dat te maken met mijn leeftijd. Ik had nog vrolijk ongeveer 10 jaar moeten menstrueren. Redenatie vanuit het ziekenhuis was dat ik die hormonen gewoon nodig heb als bescherming voor hart- en vaatzieken, beroertes en botontkalking en ik normaalgesproken die hormonen anders zelf nog wel in veel grotere hoeveelheden had aangemaakt.
Ik hoop echt serieus dat wij in Nederland over 10 jaar anders denken over het aanvullen van hormonen en dan met name voor langere tijd. Ik kan er bij wijze nu al tegenop zien dat ik ooit zou moeten stoppen.
Heel herkenbaar. Ik had die golfbeweging ook heel erg. Hoe langer een cyclus duurde, hoe erger de klachten werden. En als ik dan weer ongesteld werd was ik er wel weer een beetje. Dat heb ik zo wel een paar jaar volgehouden.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:13 schreef Seven. het volgende:
Hier bouwt zich weer een hormoonpiek op. Sinds eind september niet meer ongesteld geweest. Gisteren weer eens een opvliegertje, die duurde echt twee uur of zo.
Ik heb maar eens een lijstje gemaakt van mijn klachten:
Bijna elke avond 's avonds vermoeid
Onregelmatige cyclus
Laag libido
Alcohol intolerantie
Droge ogen
Drogere huid
Af en toe opvliegers
Minder elastische huid
Steeds vaker slechte nachten (2-3x per week)
En tijdens hormoonpieken komt daar dan bij:
Emotioneler
Angsten (specifiek de angst om m'n kind te verliezen)
Puistjes
Als ik dan een keer flink ongesteld geweest ben, dan is het weer een paar maanden rustiger en dan begint het weer te verergeren. Vind ik zo'n openbaring, ik had echt nooit verwacht dat de klachten in golven komen.
Wat betreft de collageen: ik merk dat ik het daar fysiek wel lekker op doe. Ik herstel sneller van spierpijn. Ik had de laatste maanden een beetje last van pijnklachten in m'n heup en m'n rechterarm. Die zijn beiden als sneeuw voor de zon verdwenen. M'n nagels zijn veel sterker, m'n haar is veel sterker. Misschien wishful thinking en 100% niet wetenschappelijk bewezen, maar ik voel me fysiek wel fitter.
Haha, kwartje valt ineens waarom ik laatst ‘ineens’ een paar nachten achter elkaar opvliegers hadquote:Op woensdag 13 november 2024 22:44 schreef miss_sly het volgende:
Ik merk het nog steeds als ik niet helemaal fit ben (verkouden, grieperig) dat wat symptomen weer licht terugkomen. Zelfs dat ik op het randje van opvliegers zit, die dan net niet echt komen. Tenzij ik echt ziek ben of teveel alcohol in een paar dagen heb gedronken, dan krijg ik ook wel echt een enkele opvlieger.
Ik weet niet of je Sandoz of Systen hebt, maar soms is overgaan op het andere merk de oplossing tegen de jeuk.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:54 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Haha, kwartje valt ineens waarom ik laatst ‘ineens’ een paar nachten achter elkaar opvliegers had![]()
Hier ineens zo erg jeuk onder de pleisters dat ik hem eraf getrokken heb en een nieuwe heb geplakt. Had in het begin elke keer beetje irritatie bij de randen, maar deze keer echt felrood onder de hele pleister en jeukt als een malle. Hoop dat het eenmalig is/was.
Sandoz. Ik had alleen niet verwacht dat dit ineens na een paar maanden op komt zetten.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of je Sandoz of Systen hebt, maar soms is overgaan op het andere merk de oplossing tegen de jeuk.
Klopt.quote:Op donderdag 14 november 2024 01:53 schreef De_Pel het volgende:
De overgang; het klinkt als een promotie maar dat kunnen we nou niet echt zeggen lijkt mij of wel?!
Ik heb er zelf niet zoveel last van. Ik heb wel gelezen dat er veel vrouwen zijn waarbij depressieve gevoelens en angsten en dergelijke wel erg verminderen of zelfs volledig verdwijnen door hst. Zoals met veel klachten weet je pas of het hormoongerelateerd is als je start met hst, ben ik bang.quote:Op zaterdag 30 november 2024 11:35 schreef Lingue het volgende:
Herkennen jullie misschien ook de grote ups en enorme downs? En ben je je dan bewust van de downs op dat moment of pas achteraf?
Ik vind het echt dodelijk vermoeiend dat ik een paar dagen gewoon mijn vrolijke zelf kan zijn en dan begint langzaam weer richting de frustraties waar ik dan ook bewust van ben en tegen loop te vechten dat ik dat niet wil. Vooral dus die grote ups en downs.
Ik mag volgende week weer terug naar de huisarts, als de SSRI verhoging niet (voldoende) gewerkt heeft wil ze mij naar de gynaecoloog doorsturen. Gelukkig zit er bij mij in de omgeving expertise van de menopauze.
Heb wel het idee dat de SSRI verhoging iets gedaan heeft, maar zeker niet voldoende.
Ik ben alleen enorm bang voor de verhalen dat men zegt dat de klachten eerst toenemen. Het is nu al niet vol te houden. En als het erger kan worden de eerste weken dan weet ik helemaal niet waar ik het zoeken moet...quote:Op zaterdag 30 november 2024 12:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb er zelf niet zoveel last van. Ik heb wel gelezen dat er veel vrouwen zijn waarbij depressieve gevoelens en angsten en dergelijke wel erg verminderen of zelfs volledig verdwijnen door hst. Zoals met veel klachten weet je pas of het hormoongerelateerd is als je start met hst, ben ik bang.
Hopelijk is dit de oplossing voor je.quote:Op zaterdag 30 november 2024 12:46 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben zelf opgehoogd van 50 naar 75 Sandoz pleister. Ik knip er nu dus telkens een door. Ik merkte dat ik vaak weer slechter sliep, vroeger wakker werd en tegen opvliegers aan zat (die nog net niet doorzetten, waardoor ik het gewoon vaak weer erg warm had, zeker als ik niet helemaal fit was). Ik mailde dit afgelopen woensdag naar mijn huisarts met het verzoek op te mogen hogen naar 75 en ik kreeg dezelfde middag nog een mailtje terug dat dat prima was. Eerst om te proberen zes weken; als er geen verschil is, zou ik weer terug moeten naar 50.
Eerste keer 75 zit er sinds donderdagochtend op. Eens kijken wat het doet.
Beginverergering kan, maar hoeft niet. Ik heb er helemaal geen last van gehad, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 30 november 2024 12:53 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ik ben alleen enorm bang voor de verhalen dat men zegt dat de klachten eerst toenemen. Het is nu al niet vol te houden. En als het erger kan worden de eerste weken dan weet ik helemaal niet waar ik het zoeken moet...
Maar ik denk wel dat veel van mijn klachten wel te maken hebben met mijn huidige hormoonhuishouding, dus ik denk dat ik mijzelf een plezier ga doen (op de lange termijn) om wel doorgestuurd te worden.
Want de huidige status is 'geen kwaliteit van leven' voor de lange termijn.
Linksom of rechtsom kost het veel van me. Nu is het vooral symptoombestrijding, maar heb ook liever dat het klachten oplost. En de medicatie voor symptoombestrijding is op een andere manier heftig.quote:Op zaterdag 30 november 2024 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Beginverergering kan, maar hoeft niet. Ik heb er helemaal geen last van gehad, bijvoorbeeld.
Maar je mag er niet vanuit gaan dat het voor jou ook niet zo is. Als hst wel hetgeen is dat je op de langere termijn kan helpen, hoop ik heel erg dat je door die eerste periode heenkomt. Het is soms gewoon echt even zoeken naar de juiste dosis en dat kan inderdaad wel een heel nare periode zijn.
quote:Op zaterdag 30 november 2024 14:31 schreef TolstoiFan het volgende:
Er waren toch een aantal dames die hormonen nemen vanwege overgang e.d.? Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Helpt het? Hoe snel merkte je verschil?Inmiddels heb ik dit topic (deel 1 en 2) helemaal doorgelezen en het heeft me al veel info opgeleverd. Verhelderend en soms ook confronterend.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vandaar dat ik graag wat ervaringsverhalen zou willen (positieve en negatieve). Of als jullie goede sites met info weten?
Femostn is niet bio-identiek, dus dat is al een groot verschil.quote:Op zaterdag 30 november 2024 22:49 schreef TolstoiFan het volgende:
Kan de bio-identieke hormoontherapie ook je borstdichtheid vergroten, waardoor het bij bv. een mammografie moeilijker te zien is, of er mogelijke knobbeltjes zitten?
Ik las dit risico in de bijsluiter van Femoston.
Hier o.a.quote:After retrieving articles from the databases, 19 studies were selected, with a total of 1,125 participants aged between 20 and 70 years (95% women). In the meta-analysis, a grouped analysis of studies showed favorable results of hydrolyzed collagen supplementation compared with placebo in terms of skin hydration, elasticity, and wrinkles. The findings of improved hydration and elasticity were also confirmed in the subgroup meta-analysis. Based on results, ingestion of hydrolyzed collagen for 90 days is effective in reducing skin aging, as it reduces wrinkles and improves skin elasticity and hydration.
Klinkt goed!quote:Op zondag 1 december 2024 08:32 schreef Seven. het volgende:
Eén maand collageen: ik ben om.
Ik doe eigenlijk maar een halve dosis dagelijks (halve eetlepel per dag). M'n haren glanzen, zijn minder breekbaar en krullen meer, m'n nagels zijn veel sterker, m'n huid begint ook echt steviger te worden.
Geen idee of dit gerelateerd kan zijn maar mijn spieren gaan hier echt heel goed op. Ik herstel een dag sneller van spierpijn. En sinds een maand ook weer meer energie.
Hier nog even over, ik heb Sandos en had bij vlagen enorm jeuk bij de randen of soms als er een rimpel onder zit (lang leve flinke striea) en ze lieten nogal eens los, zeker als ik te snel na opplakken bewoog.quote:Op woensdag 13 november 2024 23:04 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Sandoz. Ik had alleen niet verwacht dat dit ineens na een paar maanden op komt zetten.
Had al eens gelezen dat de Systen ook beter plakken alhoewel die van Sandoz bij mij eigenlijk ook niet los laten.
Wat jammer dat het niet heeft geholpen tegen de pijnlijke gewrichten en spieren. Je hebt de uitslag nog niet van het bloedonderzoek? Wordt er ook gekeken naar reuma ofzo?quote:Op zondag 1 december 2024 09:57 schreef BE het volgende:
[..]
Hier nog even over, ik heb Sandos en had bij vlagen enorm jeuk bij de randen of soms als er een rimpel onder zit (lang leve flinke striea) en ze lieten nogal eens los, zeker als ik te snel na opplakken bewoog.
Tot ik ergens las dat je ze even met een warme hand moet bedekken na het opplakken zodat het goed hecht, en verdomd. Ze trekken en schuiven niet meer en ook geen jeuk meer.
Ik ben bijna klaar met de tweede volle maand pleisters en utrogestan en dan ga ik weer stoppen.
Nadat ik eerst heel enthousiast dacht dat de klachten (gewrichten en spieren) weg waren lijkt dat vooral toeval geweest te zijn. De klachten zijn er nog en worden misschien zelfs wel ietsje meer.
Van de week heb ik dus bloed geprikt bij de ha om te zien of het een andere oorzaak heeft.
En om even te zien of ik nog andere veranderingen merk of niet merk met hst ga ik dus even stoppen want als het verder weinig doet hoef ik ook niet per se hormonen te gebruiken.
Maar ik weet gewoon even niet meer heel goed of het nou wel of niet verschil maakt. Ik ging eraan beginnen vanweg de pijnlijke gewrichten en spieren en dat is niet veranderd zeg maar.
Ja, ze gaat idd oa. spierreuma na laten kijken enzo.quote:Op zondag 1 december 2024 10:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat jammer dat het niet heeft geholpen tegen de pijnlijke gewrichten en spieren. Je hebt de uitslag nog niet van het bloedonderzoek? Wordt er ook gekeken naar reuma ofzo?
Ik snap wel dat je niet per se hormonen wil gebruiken als je niet het idee hebt dat het iets voor je doet.
Ik heb serieuze hypermobiliteit dus sowieso altijd al een hele rekbare huid gehad. Het begon de laatste tijd een beetje te lijken alsof de hele huid soort van los over mijn lijf zat, en dat is als sneeuw voor de zon verdwenen. Als ik de huid boven mijn ogen vastpak, dan blijft het niet meer in zo'n vouw zitten, het gaat gewoon weer terug op z'n plek.quote:Op zondag 1 december 2024 09:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klinkt goed!
Een steviger huid, hoe merk je dat? Elastischer ook?
Mijn moeder heeft een hele kwetsbare huid waar ze ook snel wondjes in heeft. Dat vindt ze zelf heel vervelend. Misschien is dit ook wat voor haar.
En ik kan heel slecht meer iets op mijn huid smeren vanwege rosacea die ineens is ontstaan. Ik vraag me af of collageen voor mij ook wat zou doen.
Ik heb niet het gevoel dat m'n huid minder droog is, maar wie weet wat het voor jou doet. Maar voor je nagels zal het vrijwel zeker goed zijn, ik merkte dat binnen een paar dagen al.quote:Op zondag 1 december 2024 10:25 schreef Nijna het volgende:
Ik heb vooral in de winter nagels die snel scheuren en een droge huid, zou collageen daar ook wat voor doen?
Misschien moet ik het eens proberen... is denk ik niet persé overgangsgerelateerd hier. Want ik heb dit al jaaaaaren, het wordt wel erger.
De reden dat ik poeder neem, is dat de dosering in tabletten veel lager is. Aanbevolen dosering is 10-20 mg per dag.quote:Op zondag 1 december 2024 09:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kan niks met dergelijke poeders, dus ik neem al maanden collageentabletten, maar ik heb niet het idee dat het iets doet.
Hmm, misschien dan toch niet gerelateerd aan de overgang idd. Hopelijk kom je erachter, toch ruk om met pijnklachten rond te lopenquote:Op zondag 1 december 2024 10:24 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, ze gaat idd oa. spierreuma na laten kijken enzo.
Ja, op zich wel, maar dan zou je op zich nu al wel iig iets moeten merken. En nu is het echt niets zeg maar.quote:Op zondag 1 december 2024 11:38 schreef Vanyel het volgende:
@:BE voor zover ik weet, kan het ook wel tot 3 maanden duren voor je dit soort systemische verbeteringen merkt (of de dosis wat laag is voor je). Misschien is 2 maanden net wat kort?
Kak zeg.quote:Op zondag 1 december 2024 12:53 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, op zich wel, maar dan zou je op zich nu al wel iig iets moeten merken. En nu is het echt niets zeg maar.
Na een dag hard werken kan ik mijn armen amper optillen. Op sommige dagen doet het optillen van de theepot al pijn aan mijn handen...
Bij mij heeft het serieus lang geduurd voordat ik mij beter ging voelen. De eerste zes weken werden de opvliegers wel minder (die heb ik nu eigenlijk helemaal niet meer) en ik had ook minder spierpijn. Voor de rest voelde ik mij nog net zo prut en eigenlijk nog erger dan daarvoor. Ik heb toen ook vrij moedeloos het ziekenhuis gebeld wat te doen. Zij gaven in mijn geval aan toch echt nog even door te zetten. Dat heb ik gedaan en langzaam aan wordt het steeds een beetje beter. Ik zit nu op iets meer dan drie maanden. Ik heb begrepen dat het dan ook ongeveer een goed moment is om te kijken of je meer/minder/iets anders nodig hebt.quote:Op zondag 1 december 2024 12:53 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, op zich wel, maar dan zou je op zich nu al wel iig iets moeten merken. En nu is het echt niets zeg maar.
Na een dag hard werken kan ik mijn armen amper optillen. Op sommige dagen doet het optillen van de theepot al pijn aan mijn handen...
De huisarts gaf ook aan dat het niet waarschijnlijk was dat het nog iets zou gaan doen mbt deze klachten.
Maar mss moet ik idd toch een maandje door nog. Of evt. toch een doorverwijzing vragen naar de overgangspoli in het ziekenhuis, dat die er toch net even iets meer van weten.
Ik heb nog wel pleisters, dus daar kan ik sws mee door gaan nog nadat ik woensdag weer met de progesteron mag stoppen.
Vraag een doorverwijzing. Hier is de wachttijd 120 dagen.quote:Op zondag 1 december 2024 12:53 schreef BE het volgende:
[..]
De huisarts gaf ook aan dat het niet waarschijnlijk was dat het nog iets zou gaan doen mbt deze klachten.
Maar mss moet ik idd toch een maandje door nog. Of evt. toch een doorverwijzing vragen naar de overgangspoli in het ziekenhuis, dat die er toch net even iets meer van weten.
Ik heb nog wel pleisters, dus daar kan ik sws mee door gaan nog nadat ik woensdag weer met de progesteron mag stoppen.
In Nederland zijn estradiol pleisters en utrogestan oraal inderdaad vaak de start. Ik hoop heel erg dat je weinig tot geen beginverergering hebt en snel de voordelen ervan gaat ondervinden.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:20 schreef Lingue het volgende:
De huisarts adviseert mij om met HST te beginnen. Gezien mijn extreme klachten. Ze is er momenteel zelf ook actief aan het induiken wat HST precies doet. Hoe het werkt. Wat er nodig is. etc. En ze heeft meerdere vrouwen in haar praktijk die er recent aan begonnen zijn.
Ik vind het eng ivm mogelijke klachtverergering (ook al heeft niet iedereen er last van). Maar ik mag mijn medicatie blijven gebruiken als het niet goed gaat/erger wordt. En dan gaan we na 4 weken een eerste evaluatie doen.
Maar ze benadrukte goed dat dit wrs mij echt kan helpen. Ook omdat de huidige vorm gewoon niet doable en ik dat niet nog 5+ jaar zo wil.
Fingers crossen dat ik niet de bingokaart voor verergering van klachten ga doormaken.
Ik ga beginnen met (ik dacht dat ze zei) estradiol pleisters en utrogestan oraal.
Maandagochtend heb ik een afspraak met de ha.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Vraag een doorverwijzing. Hier is de wachttijd 120 dagen.
Hier ook opgehoogd van 50 naar 75. Hopelijk gaan de laatste ‘randjes’ er zo ook nog wat meer af.quote:Op zaterdag 30 november 2024 12:46 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben zelf opgehoogd van 50 naar 75 Sandoz pleister. Ik knip er nu dus telkens een door. Ik merkte dat ik vaak weer slechter sliep, vroeger wakker werd en tegen opvliegers aan zat (die nog net niet doorzetten, waardoor ik het gewoon vaak weer erg warm had, zeker als ik niet helemaal fit was). Ik mailde dit afgelopen woensdag naar mijn huisarts met het verzoek op te mogen hogen naar 75 en ik kreeg dezelfde middag nog een mailtje terug dat dat prima was. Eerst om te proberen zes weken; als er geen verschil is, zou ik weer terug moeten naar 50.
Eerste keer 75 zit er sinds donderdagochtend op. Eens kijken wat het doet.
Ik heb op alle mogelijke manieren de bingokaart gehad. Qua klachten, qua verergering van klachten en qua langzaam herstel.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:20 schreef Lingue het volgende:
De huisarts adviseert mij om met HST te beginnen. Gezien mijn extreme klachten. Ze is er momenteel zelf ook actief aan het induiken wat HST precies doet. Hoe het werkt. Wat er nodig is. etc. En ze heeft meerdere vrouwen in haar praktijk die er recent aan begonnen zijn.
Ik vind het eng ivm mogelijke klachtverergering (ook al heeft niet iedereen er last van). Maar ik mag mijn medicatie blijven gebruiken als het niet goed gaat/erger wordt. En dan gaan we na 4 weken een eerste evaluatie doen.
Maar ze benadrukte goed dat dit wrs mij echt kan helpen. Ook omdat de huidige vorm gewoon niet doable en ik dat niet nog 5+ jaar zo wil.
Fingers crossen dat ik niet de bingokaart voor verergering van klachten ga doormaken.
Ik ga beginnen met (ik dacht dat ze zei) estradiol pleisters en utrogestan oraal.
Heb je een verwijzing gekregen?quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:02 schreef BE het volgende:
[..]
Maandagochtend heb ik een afspraak met de ha.
Mijn bloeduitslag is binnen en in het berichtje dat er bij staat in 'Mijn gezondheid' staat dat daar iig niks in te vinden was.
Dus dan wil ik toch verder in die hormonenshit duiken. Ik weiger te denken 'ik moet het er dan maar mee doen'.
Ik slik elke avond voor het slapen gaan paracetamol en aan het eind van de nacht nog een keer omdat ik met pijn wakker wordt. En ik ben echt geen watje normaliter.
Ik maak mijn 50-pleisters eerst op door er telkens een doormidden te knippen en vraag daarna ook om Systen 75. Die halve pleisters hebben door het knippen echte hoekjes en blijven daardoor toch minder goed zitten. Dus dan maar de grotere van Systen.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:40 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Hier ook opgehoogd van 50 naar 75. Hopelijk gaan de laatste ‘randjes’ er zo ook nog wat meer af.
Hier is 75 automatisch Systen omdat Sandos (kennelijk?) geen 75 heeft. Ze zijn wel een aardig stukje groter helaas. Ik heb mijn 50 maar bewaard als ‘noodvoorraad’.
En omdat ik kennelijk nogal een hormonale sneeuwvlok ben was een paar dagen later het feest weer compleet. Ik was bekaf, het lontje was ultiem kort, huilen om onbenulligheden en dan ook nog eerst niet doorhebben waar je ‘nu weer last van hebt’![]()
Hopelijk stabiliseert het zich snel en kan ik daarna eindelijk weer een beetje normaal gaan doen
Hoe was je gesprek met de huisarts?quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:02 schreef BE het volgende:
[..]
Maandagochtend heb ik een afspraak met de ha.
Mijn bloeduitslag is binnen en in het berichtje dat er bij staat in 'Mijn gezondheid' staat dat daar iig niks in te vinden was.
Dus dan wil ik toch verder in die hormonenshit duiken. Ik weiger te denken 'ik moet het er dan maar mee doen'.
Ik slik elke avond voor het slapen gaan paracetamol en aan het eind van de nacht nog een keer omdat ik met pijn wakker wordt. En ik ben echt geen watje normaliter.
Zo heb ik het ook eerst gedaan totdat het bij de apotheek lag.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik maak mijn 50-pleisters eerst op door er telkens een doormidden te knippen en vraag daarna ook om Systen 75. Die halve pleisters hebben door het knippen echte hoekjes en blijven daardoor toch minder goed zitten. Dus dan maar de grotere van Systen.
Dankjewel! Ik ben vandaag begonnen met de pleister. Sandoz 50. En de progesteron zal ik volgende cyclus starten op dat 13 ongeveer. Deze cyclus komt hopelijk binnen nu en paar dagen tot een einde want ik ben em al weer goed zatquote:Op woensdag 11 december 2024 17:52 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ik heb op alle mogelijke manieren de bingokaart gehad. Qua klachten, qua verergering van klachten en qua langzaam herstel.
Het alternatief (niks doen en lijdzaam dit jaren uitzitten) was voor mij absoluut geen optie meer tenzij ik mijn baan op zou zeggen, wilde aansturen op een echtscheiding en een paar jaar niet meer van de bank af zou willen komen.
Ik hoop echt voor je dat HST gaat helpen om je klachten te verminderen. Als je van heel ver moet komen, weet dan ook dat het waarschijnlijk is dat je niet binnen 2 weken er bovenop bent. Krijg je klachtenverergering, dat gaat weer over! Bij mij was het opstarten geen rode loper met loftrompetten. En toch ga ik ze nu echt absoluut never niet meer inleveren.
Nee, ze vertelde me dat ik best een verwijzing mocht als ik dat echt wilde maar dat de wachttijd best heel lang was en dat ze toevallig die week met een gynaecoloog had gesproken en had gevraagd wat er nou evt. anders was aan een overgangspoli dan de zorg van de ha en daarop had de gyn gezegd: niks eigenlijk.quote:
Dat had mijn huisarts ook zo begrepen van de gynaecoloog met wie ze in contact is hierover. En dat het vooral nu zo is dat mijn huisarts er huiswerk aan heeft om het zelf goed te begrijpen en niet alleen domweg voor te schrijven. Maar dat ze dus de patiënten zelf beter kan begeleiden tot waar mogelijk.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:33 schreef BE het volgende:
[..]
Nee, ze vertelde me dat ik best een verwijzing mocht als ik dat echt wilde maar dat de wachttijd best heel lang was en dat ze toevallig die week met een gynaecoloog had gesproken en had gevraagd wat er nou evt. anders was aan een overgangspoli dan de zorg van de ha en daarop had de gyn gezegd: niks eigenlijk.
Toen ik vertelde over dat ik het soms lastig vond waar die pleister te plakken, want onder de broekrand levert irritatie op en een vriendin had weer advies gekregen: 'niet binnen 14d. op dezelfde plek'.
Weer een ander zei de hele buik, de bijsluiter zegt alleen onder de navel en mijn ha zei 'vlgs mij ook op de borst en de schouders'.
Dus toen zei ze, en daar was ik nou zelf weer niet op gekomen: vraag het eens bij de apotheek, die weten vaak juist dit soort dingen!
En we gaan dus gewoon nog even door met de pleisters en de utrogestan.
Alleen had ik de dosering van de laatste de vorige keer niet goed begrepen.2 per keer ipv 1.
Dus wie weet wat dat nog weer oplevert.
En dan kijken we het verder even aan.
Sws torenhoge bloeddruk dus nu een weekje thuis meten en vlgde week terug.
Mijn buik is best grootquote:Op woensdag 11 december 2024 20:43 schreef Lingue het volgende:
[..]
Dat had mijn huisarts ook zo begrepen van de gynaecoloog met wie ze in contact is hierover. En dat het vooral nu zo is dat mijn huisarts er huiswerk aan heeft om het zelf goed te begrijpen en niet alleen domweg voor te schrijven. Maar dat ze dus de patiënten zelf beter kan begeleiden tot waar mogelijk.
Fijn dat je toch nog even doorgaat om te kijken of het een beter effect gaat hebben voor je.
Bij mij zei de apotheek heel duidelijk niet niet op de borst. En verder het liefst onder de taille maar mocht eventueel ook op de rug/schouder. Maar wel op een plek wat je bedekt. En het wisselen van plek is verschillende info over. Ik ga proberen er minimaal 4 weken tussen te houden als dat lukt tussen de 1e plek en weer terug naar de 1e plek.
Sterkte met de bloeddruk, hopelijk snel onder controle!
Misschien kan je de hoekjes een beetje rond knippen? Misschien blijft het dan wat beter zitten. Net als je met sporttape doet.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik maak mijn 50-pleisters eerst op door er telkens een doormidden te knippen en vraag daarna ook om Systen 75. Die halve pleisters hebben door het knippen echte hoekjes en blijven daardoor toch minder goed zitten. Dus dan maar de grotere van Systen.
Dat is vrij lastig, want je moet ook wel echt twee gelijke helften overhouden. Dan wordt het een beetje wiskundig knippenquote:Op donderdag 12 december 2024 08:09 schreef Nijna het volgende:
[..]
Misschien kan je de hoekjes een beetje rond knippen? Misschien blijft het dan wat beter zitten. Net als je met sporttape doet.
Ik weet niet of dat kan hoor, maar dat kwam in me op.
Ik plak op zondag links van mijn navel onder de navellijn, en op donderdag rechts. En als je dan een keer dichtbij de navel plakt en de andere keer verder van de navel, heb je al best een aardig moment zitten tussen de momenten dat de pleiter ongeveer op dezelfde plek zit.quote:Op woensdag 11 december 2024 23:29 schreef BE het volgende:
[..]
Mijn buik is best grootmaar omdat ik echt weg wil blijven van de broekrand, want dat jeukt als een malle als die sticker gaat kreukelen, is het al beperkter. 4 weken ertussen gaat voor mij echt lastig worden.
Dat is nog te overzien, een keer of vier.quote:Op donderdag 12 december 2024 08:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is vrij lastig, want je moet ook wel echt twee gelijke helften overhouden. Dan wordt het een beetje wiskundig knippenDus ik doe het er nog even mee, keer of vier denk ik, en dan vraag ik om de pleisters van 75.
Beetje mosterd misschien want even geleden. Maar mijn reumatoloog erkende dit idd ook. Ik heb wel de klachten/pijnen op de bekende reumaplekken. Maar gelukkig geen reuma!quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:31 schreef miss_sly het volgende:
Gewrichtspijnen, reumatische klachten en fibromyalgie worden ook vaak genoemd als mogelijke overgangsklachten en waar vrouwen baat hebben bij hst.
Progesteron wordt inderdaad continu geslikt bij menopausale vrouwen, cyclisch als er nog sprake is van een cyclus. Op de Facebookgroep waar ik zit wordt het ook door een behoorlijk aantal vrouwen vaginaal of rectaal ingebracht. Wat veel vrouwen als nadeel noemen van vaginaal is dat ze er afscheiding van krijgen; dat is natuurlijk geen afscheiding, maar het bolletje dat oplost en deels weer naar buiten komt.
Ik doe het zelf prima op de oral progesteron, maar anders zou ik vaginaal of rectaal wel overwegen. Ik neem het als ik naar bed ga, dus heb ook geen last van side effects als duizeligheid ofzo, wat je wel eens hoort. Ik poets mijn tanden, neem een pilletje en ga slapen.
Ik ben inmiddels overgestapt naar bovenbenen en dat bevalt goed. Daar ook plek zat overigensquote:Op woensdag 11 december 2024 23:29 schreef BE het volgende:
[..]
Mijn buik is best grootmaar omdat ik echt weg wil blijven van de broekrand, want dat jeukt als een malle als die sticker gaat kreukelen, is het al beperkter. 4 weken ertussen gaat voor mij echt lastig worden.
quote:Op donderdag 12 december 2024 21:29 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels overgestapt naar bovenbenen en dat bevalt goed. Daar ook plek zat overigens
Daar ben ik begonnen maar bleef toen niet lekker zitten (met Sandoz). Die ik nu heb plakken als een malle dus kan het nog wel een keer weer proberen. Lage rug is ook nog een optie trouwens. Op mijn buik kreeg ik op den duur alleen maar jeuk, dus daar maar even een tijdje helemaal niet plakken.quote:Op donderdag 12 december 2024 22:17 schreef BE het volgende:
[..]Kijk, dat is ook een optie dus.
Een vriendin vertelde dat je idd ook op je kont mag plakken in de zomer omdat ze niet goed tegen de zon kunnen
Ik ben late to the party maar een huisarts die dit zegt heeft zich wel heel weinig ingelezen. Het enige wat zo'n beetje overal consistent is, is de boodschap dat je je hormonen niet bij je borsten in de buurt mag doen. Zelfs zonder borsten niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:33 schreef BE het volgende:
[..]
Nee, ze vertelde me dat ik best een verwijzing mocht als ik dat echt wilde maar dat de wachttijd best heel lang was en dat ze toevallig die week met een gynaecoloog had gesproken en had gevraagd wat er nou evt. anders was aan een overgangspoli dan de zorg van de ha en daarop had de gyn gezegd: niks eigenlijk.
Toen ik vertelde over dat ik het soms lastig vond waar die pleister te plakken, want onder de broekrand levert irritatie op en een vriendin had weer advies gekregen: 'niet binnen 14d. op dezelfde plek'.
Weer een ander zei de hele buik, de bijsluiter zegt alleen onder de navel en mijn ha zei 'vlgs mij ook op de borst en de schouders'.
quote:Op vrijdag 13 december 2024 16:03 schreef TolstoiFan het volgende:
Vanochtend naar de huisarts geweest, was een erg fijn gesprek.Inmiddels heb ik alles in huis en de bijsluiters aandachtig gelezen. Nu ben ik toch een beetje bang voor alle bijwerkingen.....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zowel de gel als de progesteron moet bij voorkeur op een vast tijdstip gesmeerd / ingenomen worden. Progesteron 's avonds is geen probleem. De gel 's ochtends is wat lastiger: ik sta 3 dg per week om 5 uur op, 2 dagen rond 6:30 en 2 dagen rond 7:30-8 uur.
Hoe pakken jullie dat aan?
In de bijsluiter staat dat de gel 3 weken gesmeerd moet worden en daarna 1 week niet. Daar heeft de huisarts het niet over gehad. Iemand ervaring hiermee?
Lijken ze erger dan wat je nu hebt?quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:53 schreef TolstoiFan het volgende:
Even een crosspost uit OUD
[..]
Inmiddels heb ik alles in huis en de bijsluiters aandachtig gelezen. Nu ben ik toch een beetje bang voor alle bijwerkingen.....
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand oestrogeen cyclisch nam. Dat wordt bij mijn weten standaard doorlopend gebruikt. Is dat de bijsluiter die de apotheek erbij heeft gemaakt?quote:Zowel de gel als de progesteron moet bij voorkeur op een vast tijdstip gesmeerd / ingenomen worden. Progesteron 's avonds is geen probleem. De gel 's ochtends is wat lastiger: ik sta 3 dg per week om 5 uur op, 2 dagen rond 6:30 en 2 dagen rond 7:30-8 uur.
Hoe pakken jullie dat aan?
In de bijsluiter staat dat de gel 3 weken gesmeerd moet worden en daarna 1 week niet. Daar heeft de huisarts het niet over gehad. Iemand ervaring hiermee?
Enquote:Geef vrouwen met een uterus, naast het oestrogeen, een (oraal) progestageen: cyclisch in de perimenopauze, continu in de postmenopauze.
M.a.w.: niks over cyclisch nemen van de oestrogenen, dat doe je enkel met de progesteron.quote:Doseringen
Let op! Bij vrouwen met een intacte uterus of een voorgeschiedenis van endometriose, de oestrogeenbehandeling combineren met een progestageen gedurende 12–14 dagen per behandelcyclus van 28 dagen.
Erger, tja dat is een relatief begrip. Kans op kanker iets vergroot, ook al is de kans maar klein, krijg ik daar wel wat bedenkingen bij.quote:Op zaterdag 14 december 2024 06:20 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Lijken ze erger dan wat je nu hebt?
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand oestrogeen cyclisch nam. Dat wordt bij mijn weten standaard doorlopend gebruikt. Is dat de bijsluiter die de apotheek erbij heeft gemaakt?
Snap ik, als je het zo leest.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:24 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Erger, tja dat is een relatief begrip. Kans op kanker iets vergroot, ook al is de kans maar klein, krijg ik daar wel wat bedenkingen bij.
Huu, migraine is de helquote:Maar vooral de bijwerking hoofdpijn/migraine maakt me bang. Ik heb echt tientallen jaren zware migraine gehad, die sinds mijn zwangerschap bijna weg is. Als ik dat ervoor terug zou krijgen, dan vind ik dat wel echt veel erger. Maar dat is gewoon proberen, mocht het toch gebeuren, dan stop ik acuut.
Nee, maar ik roep toch.quote:Op maandag 16 december 2024 12:59 schreef miss_sly het volgende:
Zijn er hier ook vrouwen die zowel de pleisters als de oestrogel hebben gebruikt en iets kunnen vertellen over het verschil?
Ik ben opgehoogd naar 75 en heb gevraagd om de pleisters van 75 van Systen. De huisarts belde dat ze die niet lijkt te kunnen voorschrijven, en dat dat wellicht betekent dat die niet meer worden geleverd. Dus of blijven knippen, of overstappen op oestrogel. Dat laatste lijkt me alleen best bewerkelijk: het is sowieso iedere dag in plaats van twee keer per week, je moet het goed uitsmeren, je moet je handen goed wassen, je mag minstens een uur geen huidcontact met anderen hebben...Die pleisters plak je op en klaar ben je.
O ja, zo klinkt het wel doable, inderdaad. Het is ook prima om het iedere dag op dezelfde plek te smeren?quote:Op maandag 16 december 2024 13:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee, maar ik roep toch.
Ik gebruik oestrogel en vind het niet per se een feest, maar
Dat het elke dag is heeft ook een voordeel, ik onthoud het dan makkelijker
Ik doe het binnenkant benen, daar raak ik toch niet zo makkelijk iemand mee aan meestal na het opstaan.
Ik smeer voor ik opsta, ga dan naar de wc en raak met de smeerhand niet echt iets aan voor ik toch mijn handen was na het plassen.
Vind het minder onhandig dan ik zelf vooraf dacht.
quote:
1. Dat smeert redelijk ok op 1 binnenbeen . Natte hand smeer ik droog op de voorkant van het been.quote:Op maandag 16 december 2024 14:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En hoeveel pompjes smeer je? Ene dag het ene been, andere dag het andere been dus?
Ik denk dat ik zelfs wel op drie of vier zou kunnen zitten, want vier wordt ongeveer gelijkgesteld met 100 pleister.quote:Op maandag 16 december 2024 15:12 schreef Vanyel het volgende:
[..]
1. Dat smeert redelijk ok op 1 binnenbeen . Natte hand smeer ik droog op de voorkant van het been.
Maar mijn wederhelft zit op 2 (zou jij denk ik ook op uit kunnen komen) en die heeft wel teveel voor dat ene stuk huid. Die smeert door tot de kuit.
Waar? Dat zou impliceren dat 2 pompjes gelijk zou zijn aan een 50 pleister?quote:Op maandag 16 december 2024 15:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat ik zelfs wel op drie of vier zou kunnen zitten, want vier wordt ongeveer gelijkgesteld met 100 pleister.
Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Ik maakte die vergelijking omdat er ook gesteld wordt dat je met P omhoog moet bij 4 pompjes of 100 pleister.quote:Op maandag 16 december 2024 16:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waar? Dat zou impliceren dat 2 pompjes gelijk zou zijn aan een 50 pleister?
Hier wordt de serumconcentratie van 2 pompjes ongeveer gelijk gesteld aan een 75 pleister.
Overigens wil ik ook omhoog, maar heb daar nog geen akkoord op![]()
Ik heb 2 weken geleden nog gewoon een hele riedel meegekregen. Wat ze niet op voorraad hebben bestellen ze ‘gewoon’ centraal. Als er dan geen tekorten of leveringsproblemen zijn dan krijg je het ook gewoon.quote:Op maandag 16 december 2024 17:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik maakte die vergelijking omdat er ook gesteld wordt dat je met P omhoog moet bij 4 pompjes of 100 pleister.
Maar goed, een en ander is gewoon heel persoonlijk, natuurlijk. Het is maar net hoe goed je ergens op gaat.
Ik vind eigenlijk een productwissel niet zo'n heel fijn idee, juist omdat ik dan weer moet gaan zoeken naar de juiste dosis. Ik moet een ophoging van mijn pleister, maar verder ben ik wel tevreden.
Ik wacht wel even af of de 75 leverbaar is, en zo niet, vraag ik toch eens of ik omhoog mag naar 100.
Misschien heeft het ermee te maken dat Sandoz het standaard merk is omdat het goedkoper is. Ik had van het ziekenhuis ook Systen 50 gekregen, maar bij de apotheek van de huisarts ging ik over op Sandoz. Dus misschien is het zo dat als de huisarts belt en aangeeft dat de dosis 75 wordt en daarom de keuze voor Systen gerechtvaardigd is, het we voorgeschreven kan worden, maar niet zonder contact tussen huisarts en apotheek.quote:Op maandag 16 december 2024 20:28 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ik heb 2 weken geleden nog gewoon een hele riedel meegekregen. Wat ze niet op voorraad hebben bestellen ze ‘gewoon’ centraal. Als er dan geen tekorten of leveringsproblemen zijn dan krijg je het ook gewoon.
Allicht dat dat per apotheek kan verschillen?
Ah, zo!quote:Op maandag 16 december 2024 21:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien heeft het ermee te maken dat Sandoz het standaard merk is omdat het goedkoper is. Ik had van het ziekenhuis ook Systen 50 gekregen, maar bij de apotheek van de huisarts ging ik over op Sandoz. Dus misschien is het zo dat als de huisarts belt en aangeeft dat de dosis 75 wordt en daarom de keuze voor Systen gerechtvaardigd is, het we voorgeschreven kan worden, maar niet zonder contact tussen huisarts en apotheek.
Geen ervaring mee, maar ik weet dat het wel veel wordt gedaan. Kan dus wel prima.quote:Op vrijdag 20 december 2024 21:32 schreef BE het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met utrogestan vaginaal inbrengen?
Gisterenavond viel het behoorlijk zwaar op de maag, ik was echt kotsmisselijk en daar ben ik licht fobisch voor.:’)
Neem je er twee?quote:Op vrijdag 20 december 2024 23:14 schreef BE het volgende:
Vanavond even proef op de som, mijn maag doet toch al wat gek de laatste dagen. Vooral als ie leeg is.
Maar anders ga ik dat eens proberen, vaginaal. Desnoods 1 om 1.
Ik heb laatst een onderzoek gelezen dat utrogestan vaginaal minder goed wordt opgenomen. Er is een andere progesteronpil, met een harde buitenkant, die juist weer vaginaal beter wordt opgenomen dan oraal.quote:Op vrijdag 20 december 2024 23:14 schreef BE het volgende:
Vanavond even proef op de som, mijn maag doet toch al wat gek de laatste dagen. Vooral als ie leeg is.
Maar anders ga ik dat eens proberen, vaginaal. Desnoods 1 om 1.
Ja, de eerste periode 1, maar dat was omdat ik het niet goed had begrepen. Dus nu twee.quote:Op vrijdag 20 december 2024 23:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Neem je er twee?
Met vaginaal geruik wordt wel regelmatig gemeld dat doen last heeft van afscheiding van de restjes van de capsule. Dus dat je daar niet raar van staat te kijken. Een andere oplossing is nog rectaal.
Met welk doel?quote:Op woensdag 18 december 2024 08:04 schreef -Spring het volgende:
Ik heb van de week maca gekocht. Ik ben benieuwd!
https://reviews.webmd.com(...)dientreview-555-maca
Dat. En voor meer energie. Ik las dat het goed werkt bij mensen die vermoeidheid ervaren door het gebruik van antidepressiva. Er stond ook bij dat het overgangsklachten kan verminderen, vandaar dat ik het hier deelde.quote:Op zaterdag 21 december 2024 23:12 schreef BE het volgende:
[..]
Met welk doel?
Ik slik het ook al een tijdje (en soms weer een tijdje niet) met de hoop mijn libido op te krikken ( :’) ) maar ik heb niet het idee dat het iets oplevert.
Dat merkte je al snel, zeg, als je het van de week pas hebt genomen. Fijn dat je dat zo snel hieraan kon koppelen.quote:Op zaterdag 21 december 2024 23:18 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dat. En voor meer energie. Ik las dat het goed werkt bij mensen die vermoeidheid ervaren door het gebruik van antidepressiva. Er stond ook bij dat het overgangsklachten kan verminderen, vandaar dat ik het hier deelde.
Zelf merkte ik dat ik er buitensporig chagrijnig en geïrriteerd van werd, dus ik ben er alweer mee gestopt.
Ik postte het pas toen ik het al een paar dagen nam. Maar het was gelukkig wel duidelijk dat het daarvan kwam, want twee dagen na het stoppen was ik alweer m'n altijd lieve, vriendelijke en amaibele zelfquote:Op zondag 22 december 2024 10:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat merkte je al snel, zeg, als je het van de week pas hebt genomen. Fijn dat je dat zo snel hieraan kon koppelen.
quote:Op zondag 22 december 2024 09:29 schreef BE het volgende:
Nou, met dat laatste zeg je wat…
Toevallig gisteren weer eens in mijn pillenbakje gedaan, maar om nou te zeggen dat het daar gezelliger van werd…
Ik weet vanuit mijn vruchtbaarheidstrajecten dat dat kan. Dat heb ik vaak zat gebruikt vaginaal. Maar het geeft wel een hoop smurrie zeg maar. Dat kan intimiteit in bed wel lastiger maken.quote:Op vrijdag 20 december 2024 21:32 schreef BE het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met utrogestan vaginaal inbrengen?
Gisterenavond viel het behoorlijk zwaar op de maag, ik was echt kotsmisselijk en daar ben ik licht fobisch voor.:’)
Het lijkt me ook een beetje onbalans, maar één pompje gel en 2 capsules (dus 200?) Utrogestan. Vaak is de hogere dosis P toch gelinkt aan ook een hogere dosis o.quote:Op maandag 30 december 2024 19:01 schreef TolstoiFan het volgende:
Ik gebruik nu bijna 2,5 week de oestrogel en 2 capsules progesteron, maar ik merk nog weinig tot geen verschil. Ik gebruik maar 1 pompje per dag, waarschijnlijk is dat te weinig. Ik mocht zelf ophogen naar 2, maar wel even melden.
Zit te twijfelen om nu al op te hogen of het nog een paar weken proberen (wat wel aangeraden werd). Inmiddels heb ik me ook verder ingelezen en is 1 pompje wel erg weinig (de helft van een standaard dosis), dus hoe groot is de kans dan dat dit voldoende is?
Vanavond overvalt me opeens weer zo'n down en paniekgevoel, kan wel janken![]()
Ik wil me zo graag weer een beetje normaal voelen![]()
![]()
Als je cyclisch gebruikt is 2 utrogestan de standaard in de weken dat je die slikt.quote:Op maandag 30 december 2024 19:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het lijkt me ook een beetje onbalans, maar één pompje gel en 2 capsules (dus 200?) Utrogestan. Vaak is de hogere dosis P toch gelinkt aan ook een hogere dosis o.
Als je twijfelt over nu al ophogen zou je wellicht je arts kunnen bellen om te overleggen?
Dat had je al eens gezegd hè? 🙈quote:Op maandag 30 december 2024 20:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je cyclisch gebruikt is 2 utrogestan de standaard in de weken dat je die slikt.
Ik gebruik al maanden ongeveer die dosis (niet geheel vrijwillig) en ik merk wel dat veel effecten veel langer op zich laten wachten. Voor mij is naar mijn mening 1 pompje ook te weinig, maar dat je nu nog niets merkt wil niet zeggen dat dat niet nog kan komen.quote:Op maandag 30 december 2024 19:01 schreef TolstoiFan het volgende:
Ik gebruik nu bijna 2,5 week de oestrogel en 2 capsules progesteron, maar ik merk nog weinig tot geen verschil. Ik gebruik maar 1 pompje per dag, waarschijnlijk is dat te weinig. Ik mocht zelf ophogen naar 2, maar wel even melden.
Zit te twijfelen om nu al op te hogen of het nog een paar weken proberen (wat wel aangeraden werd). Inmiddels heb ik me ook verder ingelezen en is 1 pompje wel erg weinig (de helft van een standaard dosis), dus hoe groot is de kans dan dat dit voldoende is?
Oh dat wist ik ook niet. En mijn huisarts denk ik ook niet. Ik zit nu op 1 capsule per dag cyclisch.quote:Op maandag 30 december 2024 20:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je cyclisch gebruikt is 2 utrogestan de standaard in de weken dat je die slikt.
Welke effecten merk jij na zo'n lange tijd?quote:Op dinsdag 31 december 2024 07:42 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik gebruik al maanden ongeveer die dosis (niet geheel vrijwillig) en ik merk wel dat veel effecten veel langer op zich laten wachten. Voor mij is naar mijn mening 1 pompje ook te weinig, maar dat je nu nog niets merkt wil niet zeggen dat dat niet nog kan komen.
Ik heb de bijsluiter van de oestrogel niet zo goed gelezen, maar bij lenzetto staat daarin dat je 3 weken je eerste dosis moet gebruiken, bij te weinig effect dan ophogen en dan evt na 2 weken weer omhoog.
3 weken is al bijna![]()
En je kunt ook altijd weer omlaag natuurlijk, tis niet dat je 2 moet blijven gebruiken als dat toch te veel zou blijken.
Niet alles pas nu, maar een aantal dingen wel geleidelijk beter. Nog niks (behalve mijn tandvleesquote:Op dinsdag 31 december 2024 11:26 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Welke effecten merk jij na zo'n lange tijd?
Ik heb de bijsluiter van Oestrogel wel gelezen, maar geen idee meer wat erin stond (goh, waar komt die vergeetachtigheid nou vandaan![]()
). Ik maak in ieder geval de 3 weken vol en ga dan denk ik overstappen naar 2 pompjes.
De progesteron slik ik inderdaad cyclisch.
@:Lingue, op de facebook groep https://www.facebook.com/groups/566228524087592/ is veel info te vinden.
Huisartsen standaard:quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:34 schreef Lingue het volgende:
[..]
Oh dat wist ik ook niet. En mijn huisarts denk ik ook niet. Ik zit nu op 1 capsule per dag cyclisch.
Begin vh jaar heb ik een nieuwe afspraak ik zal mij eens erin verdiepen wat richtlijnen zijn voor P.
Dat is best wat verbetering op een flink wat punten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:17 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Niet alles pas nu, maar een aantal dingen wel geleidelijk beter. Nog niks (behalve mijn tandvlees) echt goed. Met name de opvliegers veranderden meteen vanaf dag 1.
![]()
Meer energie
Minder 'levenloos', gebrek aan interesse in wat dan ook
Meer slaap
2 maanden collageen: buiten dat ik me ver onder de aanbevolen dosering al veel beter voel, zie ik nu ook echt wel verschil qua rimpeltjes. De klok is een jaar of 2 teruggedraaid.quote:Op zondag 1 december 2024 08:32 schreef Seven. het volgende:
Eén maand collageen: ik ben om.
Ik doe eigenlijk maar een halve dosis dagelijks (halve eetlepel per dag). M'n haren glanzen, zijn minder breekbaar en krullen meer, m'n nagels zijn veel sterker, m'n huid begint ook echt steviger te worden.
Geen idee of dit gerelateerd kan zijn maar mijn spieren gaan hier echt heel goed op. Ik herstel een dag sneller van spierpijn. En sinds een maand ook weer meer energie.
Welke gebruik jij, Seven.?quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
2 maanden collageen: buiten dat ik me ver onder de aanbevolen dosering al veel beter voel, zie ik nu ook echt wel verschil qua rimpeltjes. De klok is een jaar of 2 teruggedraaid.
Normaal zou je dus 1 maand moeten doen met een verpakking, ik denk dat ik er bijna 3 maanden uithaal.
Thnx! Ja die groep ken ik. Maar daar staat zoveel informatie op dat het soms te veel is om in mij op te nemen. Zeker met mijn geheugen... Maar ik zal daar eens specifiek zoeken naar de richtlijnen voor progesteron om mee te starten cyclisch.quote:Op dinsdag 31 december 2024 11:26 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Welke effecten merk jij na zo'n lange tijd?
Ik heb de bijsluiter van Oestrogel wel gelezen, maar geen idee meer wat erin stond (goh, waar komt die vergeetachtigheid nou vandaan![]()
). Ik maak in ieder geval de 3 weken vol en ga dan denk ik overstappen naar 2 pompjes.
De progesteron slik ik inderdaad cyclisch.
@:Lingue, op de facebook groep https://www.facebook.com/groups/566228524087592/ is veel info te vinden.
Oef die gevoelens zijn ook wel herkenbaar naast de nog extremere kanten zoals moordneigingen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:26 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Dat is best wat verbetering op een flink wat punten.
Als ik verbetering zou krijgen op de 3 bovenstaande punten, zou ik al heel blij zijn. En het afnemen van de 'nare' gedachtes (als stoppen met mijn (net nieuwe) baan, stoppen met relatie, stoppen met soms alles) zou ook erg welkom zijn.
Ik probeer me vast te houden aan dat het tijd nodig heeft en tot die tijd geen drastische besluiten te nemen, maar soms denk ik echt dat iedereen beter af is zonder mij en dat ik beter af ben in een klein hutje op de hei zonder mensen om me heen.
Officiële richtlijnen staan met wat minder afleiding eromheen ook in de OP van dit topic.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:58 schreef Lingue het volgende:
[..]
Thnx! Ja die groep ken ik. Maar daar staat zoveel informatie op dat het soms te veel is om in mij op te nemen. Zeker met mijn geheugen... Maar ik zal daar eens specifiek zoeken naar de richtlijnen voor progesteron om mee te starten cyclisch.
Ik gebruik die van Puur Mieke. Ik wilde graag gehydrolyseerd collageen met vitamine C en hyaluronzuur wat geen klein fortuin kost:quote:
Ah, dank!quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik gebruik die van Puur Mieke. Ik wilde graag gehydrolyseerd collageen met vitamine C en hyaluronzuur wat geen klein fortuin kost:
https://www.puurmieke.nl/(...)-hyaluronzuur-3.html
Waar haal je die vandaan?quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:28 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ah, dank!
Maar dier voor doodgemaakt zie ik. Ook logisch natuurlijk, niet bij stilgestaan.
Dan maar rimpels.
Ik smeer, volgens mij na een tip van Vanyel hier, wel estriolcrème op de bakkes voor een mooiere huid. Helpt ook.
Die tip? Ik dacht van jou, maar kan het mis hebben. Iemand hier, dacht ik. Na googelen toen meer info over gevonden.quote:
De tip van mij kan heel goedquote:Op dinsdag 31 december 2024 19:34 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Die tip? Ik dacht van jou, maar kan het mis hebben. Iemand hier, dacht ik. Na googelen toen meer info over gevonden.
Of bedoel je waar ik de creme vandaan haal? Huisarts!
Jep.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De tip van mij kan heel goed
Maar ik vroeg me dus af of je iets cosmetisch smeerde of gewoon de synapause.
Ik heb m al een tijdje, maar ik neem toch niet aan dat je huisarts het je voorschreef voor je gezicht of wel?quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:29 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Jep.
De synapause. Beetje vreemd idee aanvankelijk, maar het werkt, dus hoppekee.![]()
Maar je moet dus wel je huisarts lief aankijken.
Ze heeft nooit gevraagd waarom ik erom vroeg.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb m al een tijdje, maar ik neem toch niet aan dat je huisarts het je voorschreef voor je gezicht of wel?
Ik ga wel even kijken hoe dit verder uitpakt, hopelijk eenmalig maar ik ben d'r bang voor. Spiraaltje laat ik never nooit niet meer zetten, ik vond een bevalling beter te doen dan dat. Dus ja, zou kunnen dat ik tzt in ga lezen op Novasure.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Herkenbaar, ik had gewoon weeën. Heb ik dat ook eens meegemaaktEn idioot veel bloedverlies met enorme stolsels, ik viel zowat flauw toen ik die dingen zag. Toen was voor mij wel de grens bereikt en ben ik bij de gyneacoloog beland om een novasurebehandeling te vragen en die stelde voor om eerst nog de Mirena te proberen en dat pakte gelukkig ook goed uit.
Zoveel verschil? Wat merk je? Hoeveel testosteron gebruik je?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:51 schreef Vanyel het volgende:
Novasure
Ik had er nog wel wat langer van willen genieten dan ik heb gedaan.
Ander onderwerp: ik ben begonnen met testosteron (en gel opgehoogd).
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wát een verschil. Ik voel me nu al een miljard beter en ik ben echt net begonnen met de laagste dosis. Helemaal verheugd over hoe anders het komende weken nog kan worden
Ik had steeds meer bloedverlies nadat mijn menstruatie na een maand of 8 weer op gang kwam toen ik gestopt was met de pil. Weer gestart met de pil, leek niet echt te helpen en toen opeens was het echt zo bizar dat ik eigenlijk alleen maar driedubbel ingepakt en op een handdoek een uurtje op de bank kon zitten en tig keer per nacht moest verschonen en die weeën erbij kwamen. Plaatsen van de mirena was traumatisch, een volgende keer zou ik ook niet meer bij bewustzijn willen meemaken (staat ook aangetekend in m’n dossier).quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ga wel even kijken hoe dit verder uitpakt, hopelijk eenmalig maar ik ben d'r bang voor. Spiraaltje laat ik never nooit niet meer zetten, ik vond een bevalling beter te doen dan dat. Dus ja, zou kunnen dat ik tzt in ga lezen op Novasure.
Had jij dit vaker dan 1x?
Voor zover ik weet is Duphanston een synthetisch hormoon, dat prima je baarmoeder beschermt (hoewel, in jouw geval dus niet echt) maar verder in je lijf weinig doet. De Mirena bevat ook synthetisch hormoon en werkt heel plaatselijk. Voor wat betreft je overgangsklachten zou het beter zijn om Utrogestan te gebruiken, dat is een lichaamseigen hormoon, dat zowel je bm beschermt, alsook op allerlei andere plekken in je lijf de progesterontekorten aanvult. Misschien moet je dosis omhoog, neem je het wel goed op kan je je afvragen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:50 schreef Duderinnetje het volgende:
...
- Zou stoppen met Duphaston ook mijn nu zo gewaardeerde hormoonbalans negatief beïnvloeden? Verschil met mirena is dat de betreffende hormonen daar lokaal worden afgegeven en bij de pilletjes Duphanston door je gehele systeem gaan. Dus al zou het hormoongehalte exact hetzelfde zijn, dan kan de (uit)werking wel verschillen. Ik ben daar een beetje bang voor. Gyn zegt echter dat Duphanston doorgaans niets doet met de overgangsklachten, maar er puur is voor de bescherming tegen negatieve gevolgen van de pleisters.
Hebben jullie over bovenstaande ideeën, ervaringen, overwegingen?
Ik gebruik 0,2 pomp testavan (4,6mg) dagelijks. Ruimte om nog te verhogen. Gekregen voor libido issues, daar merk ik nog maar een pietsie verschil (maar dus net begonnen en boodschap online is dat resultaat 4 tot 6 weken kan duren), maar per direct minder vermoeidheid, minder spiermoeheid (en makkelijker bewegen) en cognitief weer wat sneller.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoveel verschil? Wat merk je? Hoeveel testosteron gebruik je?
Wie heeft je dit voorgeschreven en naar aanleiding van welk probleem? Ik lees dat het heel lastig is om het te krijgen, terwijl er steeds meer bekend raakt dat een klein beetje T voor vrouwen heel gezond kan zijn.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:51 schreef Vanyel het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wát een verschil. Ik voel me nu al een miljard beter en ik ben echt net begonnen met de laagste dosis. Helemaal verheugd over hoe anders het komende weken nog kan worden
Ik ken Duphaston niet, maar weet wel dat de utrogestan mij ook enkel wordt voorgeschreven om mijn uterus te beschermen maar dat ik er veel beter van slaap.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Mensen, een vraag.
Ik heb pleisters (100) + twee weken per maand Duphastonpilletjes.
Als ruim een jaar, bevalt prima behalve:
ENORME PIJNENNNN gedurende de onttrekkingsbloeding in de tweede week Duphaston elke keer. Tevens doorlopend bloedverlies gedurende de hele maand. Vaak maar een beetje, maar toch.
Op naar de gyn, vorige week. Eerst mijn koperspiraal er maar eens uit. Toch nutteloos nu ik verdord ben. Verder vastgesteld dat ik geen enge dingen heb, wel achterlijk dik baarmoederslijmvlies. Mogelijk erge pijnen doordat dat er telkens helemaal uit moet, en ga er maar aanstaan.
Soit. Onhandigste is het continu bloedverlies. Nu heeft de gyn het volgende voorgesteld:
Hebben jullie over bovenstaande ideeën, ervaringen, overwegingen?
Nein. De huisarts wilde wel, maar gaf aan dat dat niet meer echt done is. Daarvoor moet je naar een specialist. Waarnaar ze me wel direct doorverwees toen ook dat vroeg.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef Snolkelderij het volgende:
[..]
Wie heeft je dit voorgeschreven en naar aanleiding van welk probleem? Ik lees dat het heel lastig is om het te krijgen, terwijl er steeds meer bekend raakt dat een klein beetje T voor vrouwen heel gezond kan zijn.
Edit: voor libido zie ik. Heb je dat aan je huisarts gevraagd?
Daarmee werd ze acuut mijn favo artsquote:En als vrouwen zeggen: ‘Het werkt gewoon niet meer daar beneden, ik voel niks’, weet Nicolaï genoeg. Een likje testosteron kan dan wonderen doen.
Novasure heb ik zelf ook voorgesteld. Zij stond daar wel voor open, maar vond een mirena een minder grote stap/ingreep. Daar kun je natuurlijk over discussiëren, want dat ligt voor mij persoonlijk misschien wel anders.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ken Duphaston niet, maar weet wel dat de utrogestan mij ook enkel wordt voorgeschreven om mijn uterus te beschermen maar dat ik er veel beter van slaap.
Als Novasure een optie is, zou ik dat doen. (Bijna) Al je baarmoederslijmvlies er structureel uit, geen of minimaal bloedverlies overhouden en je houdt je opties open voor evt veranderingen in je hormoonschema.
Toen ik ervoor bij de gynaecoloog zat, zei die dat dit nu de overgrote meerderheid van zijn werkpakket bedraagt. De ingreep duurt max 90 seconden, ik vond mijn laatste bezoek aan de KNO arts ingrijpender. De vrouwen om me heen die het hebben gedaan hebben het ongeveer vergelijkbaar ervaren.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:49 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Novasure heb ik zelf ook voorgesteld. Zij stond daar wel voor open, maar vond een mirena een minder grote stap/ingreep. Daar kun je natuurlijk over discussiëren, want dat ligt voor mij persoonlijk misschien wel anders.
Ik hou het op de wensenlijst, dank voor je antwoord!
Ja ik lees ook dat het reuze meevalt.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Toen ik ervoor bij de gynaecoloog zat, zei die dat dit nu de overgrote meerderheid van zijn werkpakket bedraagt. De ingreep duurt max 90 seconden, ik vond mijn laatste bezoek aan de KNO arts ingrijpender. De vrouwen om me heen die het hebben gedaan hebben het ongeveer vergelijkbaar ervaren.
Misschien dat ik het bij mijn huisarts toch eens voorstel. Vooralsnog staat ze vrij open voor hst, dus misschien ook wel voor een beetje t.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik gebruik 0,2 pomp testavan (4,6mg) dagelijks. Ruimte om nog te verhogen. Gekregen voor libido issues, daar merk ik nog maar een pietsie verschil (maar dus net begonnen en boodschap online is dat resultaat 4 tot 6 weken kan duren), maar per direct minder vermoeidheid, minder spiermoeheid (en makkelijker bewegen) en cognitief weer wat sneller.
Al een paar keer gezegd (misschien mag de link ook in de OP?), maar ik vind de wiki van r/Menopause prettiger navigeren dan die Facebookpagina, al is het dan veel US centric. Veel links naar wetenschappelijke info ookquote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:50 schreef Snolkelderij het volgende:
Dank je voor de link! Heel informatief.
Ik haal zelf heel veel informatie van deze Facebookgroep: Bio-identieke hormonen bij overgang / menopauze: evidence-based hulp + info.
Die ken ik ook, en ik ben het met je eens dat Reddit veel prettiger werkt, maar ik merk dat de info in die FB groep echt heel erg compleet en uptodate is, en toegespitst op de situatie in NL en Belgie.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Al een paar keer gezegd (misschien mag de link ook in de OP?), maar ik vind de wiki van r/Menopause prettiger navigeren dan die Facebookpagina, al is het dan veel US centric. Veel links naar wetenschappelijke info ook
Heb de link in de OP gezet.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Al een paar keer gezegd (misschien mag de link ook in de OP?), maar ik vind de wiki van r/Menopause prettiger navigeren dan die Facebookpagina, al is het dan veel US centric. Veel links naar wetenschappelijke info ook
Libido problemen is dé indicatie voor het voorschrijven van testosteron.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 16:36 schreef BE het volgende:
@:vanyel Srsly? Voor libidoproblemen?ik val bijna van mijn stoel. Daar worstel ik al bijna 30jr mee en daar kan gewoon iets voor voorgeschreven worden?
[edit] Verder gelezen! Ik wil daar ook heen! Al zou het maar een fractie helpen!
Ik weet niet wat ik hoor. 25jr geleden zat ik al met mijn toenmalige huisarts die nota bene ook seksuoloog was!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 16:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Libido problemen is dé indicatie voor het voorschrijven van testosteron.
En zoals je bij @Vanyel kunt lezen, zijn ze er nog steeds niet happig op. In combi met HST wordt vaak eerst geprobeerd te zorgen dat je goed op O en P bent ingesteld en eigenlijk verreweg de meeste kwalen weg zijn. Als dan het libido nog niet voldoende is opgekrikt, is T de volgende stap.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:10 schreef BE het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik hoor. 25jr geleden zat ik al met mijn toenmalige huisarts die nota bene ook seksuoloog was!
En ik snap best dat je er dan niet meteen naar grijpt, bij een jonge vrouw van begin 20, maar het is later vaker ter sprake gekomen…
Volgens mij kunnen we 'de overgang' best heel breed nemen, hoor.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:27 schreef BE het volgende:
Nou ja goed, we zaten hier voor de overgang.
Hier sloeg de menstruatie een maandje over, maar nu rommelt het weer net na het begin met de utrogestan.
Qua gewrichtsklachten gaat het nog steeds goed, hoewel ik bij inspanning wel sneller last heb en minder kracht lijk te hebben.
Kwam er wel achter dat boven de navel plakken bij mij minder goed werkt, toen kreeg ik na een paar dagen klachten, dus nu plak ik alleen onder de navel.
Sterker nog, dat is officieel het enige waarvoor het voorgeschreven mag worden aan vrouwen (hypoactive sexual desire disorder). Maar dan wel formeel pas als psychosociale factoren allemaal zijn uitgesloten, je zeker weet dat het niet komt doordat je gewoon niet weet hoe je het lekker kan vinden etc.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 16:36 schreef BE het volgende:
@:vanyel Srsly? Voor libidoproblemen?ik val bijna van mijn stoel. Daar worstel ik al bijna 30jr mee en daar kan gewoon iets voor voorgeschreven worden?
[edit] Verder gelezen! Ik wil daar ook heen! Al zou het maar een fractie helpen!
quote:Volgens seksuoloog Rik van Lunsen, die onderzoek deed naar testosteron bij vrouwen, zijn sommige vrouwen gevoeliger voor testosteron dan anderen en heeft dit te maken met de hoeveelheid testosteron waaraan je als foetus in de baarmoeder bent blootgesteld. Of je er gevoelig voor bent, zou je kunnen aflezen aan een lagere wijsvinger-ringvinger-ratio, de zogenaamde 2D:4D-ratio. Een kortere wijsvinger ten opzichte van de ringvinger (en dit geldt voor je voorkeurshand) wordt geassocieerd met een hogere prenatale blootstelling aan testosteron én een hogere gevoeligheid voor testosteron.
Mijne ook!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
![]()
Mijn ringvinger is zeker een halve cm langer dan mijn wijsvinger
Bij uitstek een overgangsklacht, libido problemen. Jij was er gewoon heel vroeg bijquote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:27 schreef BE het volgende:
Nou ja goed, we zaten hier voor de overgang.
Hier sloeg de menstruatie een maandje over, maar nu rommelt het weer net na het begin met de utrogestan.
Neequote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijne ook!
Maar is dat niet heel normaal en gebruikelijk?
Rokende moeder - checkquote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee![]()
Ik heb vroeger al eens geleerd dat dat ook correleert met rokende moeders -> meer testo in de baarmoeder -> lesbioniteit
Sowieso mogelijk een hormonale klacht. Een disbalans in de hormoonspiegels kan natuurlijk al veel eerder optreden dan pas in de overgang.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bij uitstek een overgangsklacht, libido problemen. Jij was er gewoon heel vroeg bij
Ow, ik heb een handjevol stolsels gehad die groter zijn dan een 2 euro muntstukquote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:18 schreef Phaidra het volgende:
Bij mij is het nog niet zo extreem. Mijn menstruaties zijn nog zeer regelmatig, maar worden wel steeds heftiger. Langdurige krampen, grote stolsels die in 1x mijn menstruatiecup vullen en dan moet ik ook een wc in de buurt hebben. Ik durf op die dagen eigenlijk nauwelijks het huis nog uit (maar vaak blijft het bij 2-3 stolsels). Ik overweeg ook novasure. Een stolsel dat groter is dan een muntje van 5 cent wordt al als hevig bloedverlies gezien. Dus het is echt al snel 'erg genoeg'.
https://www.hevigbloedverlies.nl/wat-is-hevig-bloedverlies/
Ik heb sinds de zwangerschap van de oudste last van een heel laag libido (zeg maar eigenlijk gewoon nooit zin), en mij werd tijdens mijn laatste bezoekje bij de gynaecoloog over Addyi verteld (Flibanserin). Maar ik google net en ik zie dat dat in NL helemaal niet toegestaan is dus ik denk dat ik er ook maar niet aan begin danquote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:10 schreef BE het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik hoor. 25jr geleden zat ik al met mijn toenmalige huisarts die nota bene ook seksuoloog was!
En ik snap best dat je er dan niet meteen naar grijpt, bij een jonge vrouw van begin 20, maar het is later vaker ter sprake gekomen…
quote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:27 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik heb sinds de zwangerschap van de oudste last van een heel laag libido (zeg maar eigenlijk gewoon nooit zin), en mij werd tijdens mijn laatste bezoekje bij de gynaecoloog over Addyi verteld (Flibanserin). Maar ik google net en ik zie dat dat in NL helemaal niet toegestaan is dus ik denk dat ik er ook maar niet aan begin dan.
Herkenbaar.. enig idee waarom het in NL niet toegestaan is? Dat zou ik wel mee laten wegen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:27 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik heb sinds de zwangerschap van de oudste last van een heel laag libido (zeg maar eigenlijk gewoon nooit zin), en mij werd tijdens mijn laatste bezoekje bij de gynaecoloog over Addyi verteld (Flibanserin). Maar ik google net en ik zie dat dat in NL helemaal niet toegestaan is dus ik denk dat ik er ook maar niet aan begin dan.
Je mag er geen alcohol bij drinken, niet autorijden en niet combineren met medicatie tegen schimmelinfecties. Er is een vrij hoge kans op bijwerkingen zoals lage bloeddruk en misselijkheid. De vraag is of het je waard is om die bijwerkingen te hebben. En voor zover ik begrijp moet je het dagelijks slikken, dus niet "als nodig" zoals mannen die Viagra slikken.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 06:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Herkenbaar.. enig idee waarom het in NL niet toegestaan is? Dat zou ik wel mee laten wegen.
Volgens mij voornamelijk omdat een groep seksuologen bezwaar heeft aangetekend omdat zij niet geloven dat het werkt (haal ik uit de NOS-link hierboven). Uit studies op pubmed (van latere datum) blijkt de effectiviteit inderdaad niet enorm, maar dat zo’n oudere mannelijke seksuoloog voor alle vrouwen beslist dat “hij gelooft dat” het niet werkt, daar word ik zelf een beetje driftig vanquote:Op zaterdag 18 januari 2025 06:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Herkenbaar.. enig idee waarom het in NL niet toegestaan is? Dat zou ik wel mee laten wegen.
Wel de ondertoonquote:Op zaterdag 18 januari 2025 15:32 schreef Vanyel het volgende:
De overgang en andere kuthormonen is vast niet helemaal de toon die je zoekt?
Ga ervoorquote:Op zaterdag 18 januari 2025 15:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel de ondertoon
Maar of dat nou in de topic-index moet staan. Laten we kut weglaten?
De overgang en gerelateerde hormoonperikelen?
De wachtlijst in het Martini was ongeveer een half jaar, dus je zou kunnen overwegen om je toch op die wachtlijst te laten zetten. Ik heb me in de wachttijd van die lijst laten halen wegens verdwijnen van de klachten (geen menstruatie meer; van superzwaar ongesteld naar ... niks).quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:56 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ja ik lees ook dat het reuze meevalt.
Maar goed, je houdt eventjes een bed bezet en ziekenhuistechnisch valt het onder een ander kopje dan het plaatsen van een spiraal. Dus daarom zal ze het wel niet als eerste optie aanvoeren.
Maar ik ga het toch weer voorstellen en ook duphaston -->utrogestan bespreken, als mogelijk probeersel. Dank ook, snolkelderij!
Goed idee, ik zal informeren, dank!!quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:39 schreef sigme het volgende:
[..]
De wachtlijst in het Martini was ongeveer een half jaar, dus je zou kunnen overwegen om je toch op die wachtlijst te laten zetten. Ik heb me in de wachttijd van die lijst laten halen wegens verdwijnen van de klachten (geen menstruatie meer; van superzwaar ongesteld naar ... niks).
Mocht ie er niet voor open staan, kun je misschien beginnen met hem de nhg standaard te laten zien (opvliegers is daar het toverwoord), al dan niet met het stroomschema,staat in de OP, en anders ook nog altijd vragen om een doorverwijzing?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 15:53 schreef laziness het volgende:
Ik ben 41 en mijn nieuwe huisarts is een man op leeftijd die ik nu 2x gezien heb voor andere zaken. Ik vraag me af hoe open hij staat voor hst?
Oh zo herkenbaar! Ik heb dat met de minimale dosis van 50 O en cyclisch 100 P.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:51 schreef Vanyel het volgende:
Novasure
Ik had er nog wel wat langer van willen genieten dan ik heb gedaan.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe lang heb je met geving bloedverlies rondgelopen?quote:Op zondag 19 januari 2025 19:30 schreef Kanaroe het volgende:
Had ik maar een paar jaar eerder van Novasure gehoord, wat een fijne oplossing zeg!
Bij mij is het ergste wel achter de rug na jaren ernstig bloedverlies en ijzertabletten slikken (denk/hoop ik)
Opvliegers is helaas het toverwoord, zou ik zeggen...quote:Op zaterdag 18 januari 2025 18:07 schreef Vanyel het volgende:
(opvliegers is daarom het toverwoord),
Een jaar of 8 tot 10, waarvan de laatste 3 echt een stuk heviger schat ik in.quote:Op zondag 19 januari 2025 19:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe lang heb je met geving bloedverlies rondgelopen?
Ik bedoelde daar, heb t even aangepastquote:Op zondag 19 januari 2025 19:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Opvliegers is helaas het toverwoord, zou ik zeggen...
ah, haha. En ik heb mijn post net een edit gegeven omdat ik m nog even terug las en het mss niet duidelijk was.quote:Op zondag 19 januari 2025 20:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik bedoelde daar, heb t even aangepast
Wat een ellende. Fijn dat Novasure jou zo geholpen heeft.quote:Op zondag 19 januari 2025 20:05 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Een jaar of 8 tot 10, waarvan de laatste 3 echt een stuk heviger schat ik in.
Wel eens mee naar de HA geweest, toen kreeg ik een recept voor ibuprofen.
Daar werd ik enorm duizelig van, dus toen maar weer verder aangemodderd, niet meer teruggegaan
Nee, nee, ik heb nooit een Novasure behandeling gehadquote:Op zondag 19 januari 2025 20:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat een ellende. Fijn dat Novasure jou zo geholpen heeft.
Dan had ik spontaan opvliegers ontwikkeld, wetend dat de standaard zo werkt.quote:Op zondag 19 januari 2025 20:19 schreef Sally het volgende:
[..]
ah, haha. En ik heb mijn post net een edit gegeven omdat ik m nog even terug las en het mss niet duidelijk was.
Mijn HA ging niet echt mee in een hormoonoplossing, 'want' er was geen sprake van opvliegers. "Stomme" NHG-protocol ook.....
Ah, ik snap 'm. In dat geval wel klote dat je er zo lang mee rondgelopen hebt.quote:Op zondag 19 januari 2025 20:59 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Nee, nee, ik heb nooit een Novasure behandeling gehad![]()
Als ik toen had geweten dat het bestond had ik het zeker gedaan
Nu is het niet meer nodig voor mij
Dit is wel goed om te weten inderdaad..quote:Op zondag 19 januari 2025 21:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan had ik spontaan opvliegers ontwikkeld, wetend dat de standaard zo werkt.
Is ook klote inderdaad, wens ik niemand toequote:Op zondag 19 januari 2025 21:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ah, ik snap 'm. In dat geval wel klote dat je er zo lang mee rondgelopen hebt.
Volgens mij ben jij ook nog relatief jong. Tip van flip, wacht niet te lang en kom goed beslagen ten ijs, weet wat je wel en niet wil en laat je niet afschepen. Vul desnoods de Greene scale in en druk ze dat onder de neus wanneer je actie van hun kant wil en hou vol.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:28 schreef Seven. het volgende:
@:laziness goede vraag wel, ik heb m'n nieuwe huisarts nog niet ontmoet en ik vraag me ook wel af wanneer het tijd wordt om te gaan. Ik ben (nog) geen hormonster.
Wat mij wel helpt is een notitie op m'n telefoon met m'n klachten, zo weet ik dat het 5 jaar geleden al begonnen is met een Bartholin's cyste. 2 jaar geleden merkbare klachten en sinds de herfst een verergering. Ik denk dat 2025 het jaar wordt dat ik me ga melden bij de HA.
Wat erg, Ygrittequote:Op donderdag 23 januari 2025 21:14 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij ook nog relatief jong. Tip van flip, wacht niet te lang en kom goed beslagen ten ijs, weet wat je wel en niet wil en laat je niet afschepen. Vul desnoods de Greene scale in en druk ze dat onder de neus wanneer je actie van hun kant wil en hou vol.
Mocht het een doorverwijzing worden; wachttijden zijn over het algemeen lang (mijn ziekenhuis inmiddels 5 maanden!) dus wacht niet tot het ‘er moet nu wat gebeuren’ punt.
Ter illustratie, bij mij gebeurde dit;
De eerste keer dat ik met mijn overgangsklachten bij de huisarts zat was ik 37, menstrueerde ik nog en werd ik nog net niet uitgelachen want nee, dat was echt onmogelijk (ik was zelf nog heerlijk onwetend, dus tsja, gaat wel weer over dan of zo, toch?).
De tweede keer voelde ik mij ook niet serieus genomen en als ik last van mijn hormonen had ‘kon ik toch ook wel gewoon aan de pil gaan’. Andere hormonale klachten werden weggewuifd met ‘dat komt soms voor’. Zo lang je nog een cyclus hebt ben je kennelijk niet in de overgang. Daarna ging Nederland massaal op slot en heb ik het best nog lang vol kunnen houden met thuiswerken, amper een sociaal leven en klachten die erin sluipen en normaal worden.
De derde keer (nieuwe huisarts) had ik inmiddels pittige klachten die ik ook niet meer leuk vond, maaaarrr dat was vast ‘te veel stress’ en moest ik het maar wat rustiger aan gaan doen (achteraf was dit het punt dat ik van een onregelmatige cyclus naar geen cyclus ging).
De vierde keer kreeg ik een reeks andere onderzoeken want ik stond ook wel erg snel weer op de stoep. Maar neeee overgang ‘lijkt ons niet passend’ ik was nog steeds ‘te jong’. Dat ik al een tijd geen cyclus had en de waslijst aan klachten steeds langer werd was nog steeds geen aanleiding om door te verwijzen naar een gynaecoloog of te constateren dat er inderdaad sprake was van overgangsklachten (uiteraard kwam er niks uit de onderzoeken).
De vijfde keer was ik praktisch rijp voor opname op de paaz afdeling en heb ik jankend ge-eist dat ze mij zouden doorverwijzen omdat ik het niet meer trok. Kennelijk was dat ook het punt waarop ze dachten ‘ohhhh mevrouw is serieus, nou dat moet dan per gratie maar’. Als bonus kreeg ik nog een snedige opmerking in de verwijsbrief dat het toch vooral mevrouw zelf was die graag doorverwezen wilde worden (die ze vervolgens terug kregen want de arts schreef een prachtige nog net niet passief agressieve terugkoppeling).
Ik hoop dat ik ook hierin weer de uitzondering ben en dat jij als je er aan toe bent een andere ervaring gaat hebben.
Als ik van tevoren wist hoe ik mij verder in het proces zou voelen had ik wel eerder op mijn strepen gestaan. Maar goed, dat weet je van tevoren niet. Gelukkig zijn er ook heel veel vrouwen die wél relatief gemakkelijk door de overgang komen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 21:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat erg, Ygritte. Bedankt voor het delen van jouw verhaal, ik knoop het in m'n achterhoofd. Als ik nog zo'n heftige bloeding heb, dan ga ik me melden bij de huisarts met een aanvalsplan.
Als ik er over nadenk: vorige huisarts heeft mij vorig jaar niet doorverwezen, ondanks 3 knobbeltjes op de baarmoedermond. Gynaecoloog heeft niet verder gekeken en zei vooral dat ik geen Bartholin's cyste had van de zomer. Blijkbaar hebben ze geen van beide de link met perimenopauze gelegd.
Dit herken ik. Mijn menstruaties zijn ook nog erg regelmatig, maar zijn in de loop der tijd erger geworden. Ik heb dat steeds weggeredeneerd: ach, ik word nu eenmaal ouder, en het is een bekende bijwerking van medicijnen die ik slik. Maar ik ben dan toch naar de huisarts gegaan. Die nam het heel serieus en heeft me doorverwezen naar een vrouwencentrum. De gynaecoloog adviseerde me een Novasure-behandeling en daar heb ik nu een nieuwe verwijzing voor gekregen. Ik hoop z.s.m. de afspraak te kunnen maken. Ik ben helemaal klaar met de manier waarop m'n menstruatie m'n leven beperkt. Laatst was ik ook nog eens ruim twee weken ongesteld.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:18 schreef Phaidra het volgende:
Bij mij is het nog niet zo extreem. Mijn menstruaties zijn nog zeer regelmatig, maar worden wel steeds heftiger. Langdurige krampen, grote stolsels die in 1x mijn menstruatiecup vullen en dan moet ik ook een wc in de buurt hebben. Ik durf op die dagen eigenlijk nauwelijks het huis nog uit (maar vaak blijft het bij 2-3 stolsels). Ik overweeg ook novasure. Een stolsel dat groter is dan een muntje van 5 cent wordt al als hevig bloedverlies gezien. Dus het is echt al snel 'erg genoeg'.
https://www.hevigbloedverlies.nl/wat-is-hevig-bloedverlies/
Ik ben begonnen met 25 O, een halve pleister. Toen ik na een tijdje het gevoel had dat er wat symptomen doorheen kwamen, voorals ik al moe was of me niet helemaal in orde voelde, heb ik de huisarts een mailtje gestuurd, uitgelegd dat ik weer last had van opvliegers, slechter slapen, slechter geheugen en concentratie, en gevraagd of ik mocht ophogen naar een hele. Ik kreeg per kerende post een mailtje terug dat dat in orde was en het recept gewijzigd was.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:23 schreef Lingue het volgende:
Ik ben nu een week of 7 bezig met 50 O en 100 P. Ik merk echt al een enorm verschil wat super fijn is. Geen wurg, moord en/of woede neigingen meer. Dat is echt al een enorme winst die ik behaald heb.
Maar toch merk ik nog steeds heel veel schommelingen. Toch soms uit het niets (zo voelt het) enorm moe en futloos terwijl ik de periode ervoor bijna aan het rond stuiteren was. Dat verschil is zo groot en daarmee de balans vinden ook weer. Want als ik rond stuiter voelt het alsof ik de wereld aankan, ik weer lekker mn energie in een baan wil steken. Om vervolgens wat later volledig futloos en uitgeput weer door het leven te gaan waarbij ik mij afvraag hoe ik ooit zou moeten werken/functioneren buiten mijn huis.
Is dat voor iemand herkenbaar die grote schommelingen in energie? Het zal vast met verdere afstemming te maken hebben?
Ik merk ook echt dat in die futloze periode het ook veel moeizamer is om op woorden te komen en fatsoenlijke gesprekken te voeren in normale volzinnen.
Het is echt dodelijk vermoeiend om die schommelingen te hebben. Ook al heb ik deze liever dan de moordneigingen ed. Maar ook dit is niks![]()
Ergens wil ik weer een nieuwe afspraak bij de huisarts maken maar wederom houdt mij iets tegen van het gevoel van dat ik mij aanstel vooral omdat het echt 500% beter gaat dan eerst. Maar ik liep dan ook gevoelsmatig 1000% achter ofzo...
Ik wacht nog op een antwoord om naar 200P te mogen... Dus dat schiet helaas momenteel niet op. Maar ik denk dat ik er wel goed aandoe maar toch even over de drempel van aansteller weer heen te stappen en vooraf deze afspraak maken dat ik dmv een mailtje kan aangeven dat weer even minder gaat. Dat gaat denk ik wel schelen met mijn innerlijke strijd om steeds een afspraak te moeten maken.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben begonnen met 25 O, een halve pleister. Toen ik na een tijdje het gevoel had dat er wat symptomen doorheen kwamen, voorals ik al moe was of me niet helemaal in orde voelde, heb ik de huisarts een mailtje gestuurd, uitgelegd dat ik weer last had van opvliegers, slechter slapen, slechter geheugen en concentratie, en gevraagd of ik mocht ophogen naar een hele. Ik kreeg per kerende post een mailtje terug dat dat in orde was en het recept gewijzigd was.
Tot en met 100 O past binnen de richtlijnen, dus ik zou het gewoon op die manier proberen bij je huisarts en een ophoging naar 75 vragen.
Die NHG standaard is een goede tip!quote:Op zaterdag 18 januari 2025 18:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mocht ie er niet voor open staan, kun je misschien beginnen met hem de nhg standaard te laten zien (opvliegers is daar het toverwoord), al dan niet met het stroomschema,staat in de OP, en anders ook nog altijd vragen om een doorverwijzing?
Enig nadeel daarmee is dat ook niet elke gyn, uroloog, seksuoloog endocrinoloog of wie je ook vindt hier kennis van heeft en voor open staat.
Vooraf in je omgeving rondvragen of iemand al ervaring heeft of ken je de mensen daar nog niet zo?
MOcht ie twijfelen, dan kun je altijd nog gewoon een verwijzing vragen. MST duurt 4 maanden voordat je aan de beurt bent (ik wacht ook nog steeds). Enige voordeel is dat mijn klachten steeds erger wordenquote:Op zaterdag 18 januari 2025 15:53 schreef laziness het volgende:
Ik kamp al langere tijd met flinke pijn in mijn onderrug en bekken in verschillende fases van mijn cyclus.
Met mijn vorige huisarts kwamen we tot de conclusie dat het hormonaal was maar een oplossing behalve de pil had hij niet.
Mijn cyclus is heel regelmatig maar het neemt al een tijd enorm af. Inmiddels is het nog maar max een dag echt noemenswaardig.
Dankzij dit topic me eens verder verdiept en nog wel meer klachten zijn enorm herkenbaar. Er ging een wereld voor me open dat dit waarschijnlijk ook gewoon allemaal hormonaal is![]()
Maar met name voor die pijn zou ik gebaat zijn bij minder pieken en dalen in de hormoonspiegel elke maand denk ik.
Ik ben 41 en mijn nieuwe huisarts is een man op leeftijd die ik nu 2x gezien heb voor andere zaken. Ik vraag me af hoe open hij staat voor hst?
Daar werd ik een complete zombie van.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:39 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ik wacht nog op een antwoord om naar 200P te mogen...
Ja, moi. Ik functioneer al meer dan een half jaar op nog niet eens 50% van mijn normale kunnen schat ik zo in en schommel nog steeds met belastbaarheid. Ik ben begonnen met E50 en P200 en daarmee loste er een hele hoop aan klachten op, maar kwam ik nog steeds niet af van een gevoel van complete uitputting en amper motivatie. Dagen waren ook wisselend. De ene dag ging het wel, de andere dag kwam ik niet veel verder dan wat voor mij uit staren. Vol hoofd, niet op woorden kunnen komen, weinig kunnen onthouden constant hartklachten, onbestemd gevoel en gewoon lamlendig zijn. Na een maand of 3 werd het beter, maar de vermoeidheid bleef. Om die laatste reden verhoogd naar 75. Vreselijk last gehad van schommelingen en de hele rambam aan ellendig voelen klachten kwam weer terug. Nu na iets van 7 weken verder lijkt het eindelijk weer wat beter te worden en weer wat meer energie te komen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:23 schreef Lingue het volgende:
Ik ben nu een week of 7 bezig met 50 O en 100 P. Ik merk echt al een enorm verschil wat super fijn is. Geen wurg, moord en/of woede neigingen meer. Dat is echt al een enorme winst die ik behaald heb.
Maar toch merk ik nog steeds heel veel schommelingen. Toch soms uit het niets (zo voelt het) enorm moe en futloos terwijl ik de periode ervoor bijna aan het rond stuiteren was. Dat verschil is zo groot en daarmee de balans vinden ook weer. Want als ik rond stuiter voelt het alsof ik de wereld aankan, ik weer lekker mn energie in een baan wil steken. Om vervolgens wat later volledig futloos en uitgeput weer door het leven te gaan waarbij ik mij afvraag hoe ik ooit zou moeten werken/functioneren buiten mijn huis.
Is dat voor iemand herkenbaar die grote schommelingen in energie? Het zal vast met verdere afstemming te maken hebben?
Ik merk ook echt dat in die futloze periode het ook veel moeizamer is om op woorden te komen en fatsoenlijke gesprekken te voeren in normale volzinnen.
Het is echt dodelijk vermoeiend om die schommelingen te hebben. Ook al heb ik deze liever dan de moordneigingen ed. Maar ook dit is niks![]()
Ergens wil ik weer een nieuwe afspraak bij de huisarts maken maar wederom houdt mij iets tegen van het gevoel van dat ik mij aanstel vooral omdat het echt 500% beter gaat dan eerst. Maar ik liep dan ook gevoelsmatig 1000% achter ofzo...
Ai dat klinkt ook niet heel fijn.quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Daar werd ik een complete zombie van.
Maar dat zegt niks
Dank voor het delen van je ervaring Ygritte. Ik besef ook heel goed dat het veel erger was. Maar hoe moet je ooit weer normaal functioneren vraag ik mij oprecht af.quote:Op donderdag 30 januari 2025 17:05 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ja, moi. Ik functioneer al meer dan een half jaar op nog niet eens 50% van mijn normale kunnen schat ik zo in en schommel nog steeds met belastbaarheid. Ik ben begonnen met E50 en P200 en daarmee loste er een hele hoop aan klachten op, maar kwam ik nog steeds niet af van een gevoel van complete uitputting en amper motivatie. Dagen waren ook wisselend. De ene dag ging het wel, de andere dag kwam ik niet veel verder dan wat voor mij uit staren. Vol hoofd, niet op woorden kunnen komen, weinig kunnen onthouden constant hartklachten, onbestemd gevoel en gewoon lamlendig zijn. Na een maand of 3 werd het beter, maar de vermoeidheid bleef. Om die laatste reden verhoogd naar 75. Vreselijk last gehad van schommelingen en de hele rambam aan ellendig voelen klachten kwam weer terug. Nu na iets van 7 weken verder lijkt het eindelijk weer wat beter te worden en weer wat meer energie te komen.
Bij mij werd aangegeven dat je tot 3 maanden verbetering kan zien. Heb je na drie maanden nog onvoldoende verbetering dan hoog je op. Dat kan diverse keren en het is heel normaal dat de eerste dosis niet ‘the sweet spot’ is.
Inmiddels ben ik het na al die maanden hartstikke zat. Ik wil ‘gewoon’ mijn normale leven weer terug. Niet bij alles rekening te houden met wat ik doe en of ik dan nog wel energie over heb voor het volgende. Dat ben ik niet en dat past niet bij mij. Mocht ik het op deze dosis ook nog steeds niet redden ga ik het testosteron balletje opgooien. Nog een keer verhogen en weer weken ellende trek ik ook niet echt meer. Ik hou mij nog steeds vast aan ‘het was nog veel erger en uiteindelijk wordt het beter’.
Ik denk dat je vooral moet denken dat de status zoals het nu is niet de eindstatus is. Het is de bedoeling dat je terug gaat komen op een niveau dat vergelijkbaar is met daarvoor. Daar ben jij nog niet en daar ben ik nog niet. Dat zuigt echt grote ballen maar kost wel gewoon echt tijd. Niemand heeft mij tot nu toe het idee gegeven dat dat niet haalbaar zou zijn.quote:Op donderdag 30 januari 2025 18:26 schreef Lingue het volgende:
[..]
Dank voor het delen van je ervaring Ygritte. Ik besef ook heel goed dat het veel erger was. Maar hoe moet je ooit weer normaal functioneren vraag ik mij oprecht af.
Ik schiet soms al in de stress als ik op de bank onder mn dekentje duik dat ik mogelijk weer moordneigingen krijg. Wat gelukkig nu al even niet is geweest.
Maar idd wat je zegt; ik sta op met de gedachte 'hoe hangt nu de vlag erbij?'. Kan ik iets doen? Zo ja, wat ga ik doen? En soms dan ook echt de strijd met mijzelf aangaan dat ik iets 'moet' doen. Het is echt f*cking intens die heftige schommelingen.
Met hoe het nu gaat kan ik ook niet zeggen laat maar ook deze schommelingen van energie en futloos zijn gewoon zo intens dat het niet op de lange termijn houdbaar is om goed te functioneren. En ik wil gewoon weer mijzelf zijn.
Sterkte jij dan ook met het vinden van de juiste balans. Pfff 3 maanden aankijken op 1 dosis voordat je omhoog gaat. 3 maanden... dat is echt gewoon lang....
Ik vind wel dat wij als vrouwen wel on evenredig veel shit over ons heen krijgen waar we maar ‘gewoon’ mee moeten dealen. Ik roep ook constant dat ik echt wel weer een keer normaal ga doen (vooral voor mijn eigen gemoed ookquote:Op donderdag 30 januari 2025 18:58 schreef Vanyel het volgende:
Ik schommel helemaal niet, ik kan gewoon altijd niks![]()
Maar ik was ook een tikje ziek dit jaar, dat scheelt. En sinds de T heb ik weer enig vertrouwen dat ik ergens dit jaar weer wel enigszins normaal ga doen.
Maar dus nog even over die Progesteron 200.
Voor ieder zijn eigen ervaring, maar ik schoof daardoor van heel weinig naar helemaal niks doen op een dag. Niet doorheen te breken.
Hahaha, dat heb ik grotendeels vorig jaar gehad. En daar wil ik ook echt niet naar terug. Hijgen als een kettingrookster van 80+ als ik naar de eerste verdieping wilde lopen. Compleet gesloopt en buiten adem. Hartslag omhoog. Benen als lood.quote:Op donderdag 30 januari 2025 18:58 schreef Vanyel het volgende:
Ik schommel helemaal niet, ik kan gewoon altijd niks![]()
Maar ik was ook een tikje ziek dit jaar, dat scheelt. En sinds de T heb ik weer enig vertrouwen dat ik ergens dit jaar weer wel enigszins normaal ga doen.
Maar dus nog even over die Progesteron 200.
Voor ieder zijn eigen ervaring, maar ik schoof daardoor van heel weinig naar helemaal niks doen op een dag. Niet doorheen te breken.
Ik snap helemaal wat je zegt. Maar 1 dag voelt nu al als een maand zo langzaam kruipt gevoelsmatig de tijd voorbij. Ik werk momenteel helemaal niet (geen baan) en dat helpt niet mee. Maar in deze omstandigheden een nieuwe baan zoeken en mijn plekje in een nieuwe organisatie vinden is compleet niet haalbaar.quote:Op donderdag 30 januari 2025 19:22 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ik denk dat je vooral moet denken dat de status zoals het nu is niet de eindstatus is. Het is de bedoeling dat je terug gaat komen op een niveau dat vergelijkbaar is met daarvoor. Daar ben jij nog niet en daar ben ik nog niet. Dat zuigt echt grote ballen maar kost wel gewoon echt tijd. Niemand heeft mij tot nu toe het idee gegeven dat dat niet haalbaar zou zijn.
Ik herken je strijd erg. En het ‘wat als’ spookt regelmatig door mijn hoofd. Ik moet er niet aan denken als het mij niet zou lukken om weer volledig aan het arbeidsproces deel te nemen. Ik hou van mijn werk, van nuttig bezig zijn, van iets te kunnen betekenen voor een ander. Dat staat momenteel allemaal heel erg op een laag pitje en dat frustreerd maar is ook even niet anders.
Volhouden en je zorgen blijven bespreken met je zorgverleners! Misschien dat zij wel veel sneller willen verhogen en haalt dat voor jou de schommelingen er meer af!
Ik wens ook iedere man toe dat ze in hun volgend leven vrouw mogen zijn. En mijn hormoonhuishouding krijgen!!quote:Op donderdag 30 januari 2025 19:27 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ik vind wel dat wij als vrouwen wel on evenredig veel shit over ons heen krijgen waar we maar ‘gewoon’ mee moeten dealen. Ik roep ook constant dat ik echt wel weer een keer normaal ga doen (vooral voor mijn eigen gemoed ook)
In het begin werd ik zo high als wat van die progesteron, kon ik niet meer recht lopen en viel ik binnen een uur als een blok in slaap. Dat heb ik nu eigenlijk helemaal niet meer. Zit ook nu pas te bedenken dat mijn ‘niet vooruit te branden’ daardoor ook misschien wel wat versterkt werd. Maar goed, dat was ik eigenlijk ook niet voor ik met de hormonen begon
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |