abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 21 oktober 2024 @ 09:31:28 #51
5428 crew  miss_sly
pi_215328660
Gewrichtspijnen, reumatische klachten en fibromyalgie worden ook vaak genoemd als mogelijke overgangsklachten en waar vrouwen baat hebben bij hst.

Progesteron wordt inderdaad continu geslikt bij menopausale vrouwen, cyclisch als er nog sprake is van een cyclus. Op de Facebookgroep waar ik zit wordt het ook door een behoorlijk aantal vrouwen vaginaal of rectaal ingebracht. Wat veel vrouwen als nadeel noemen van vaginaal is dat ze er afscheiding van krijgen; dat is natuurlijk geen afscheiding, maar het bolletje dat oplost en deels weer naar buiten komt.

Ik doe het zelf prima op de oral progesteron, maar anders zou ik vaginaal of rectaal wel overwegen. Ik neem het als ik naar bed ga, dus heb ook geen last van side effects als duizeligheid ofzo, wat je wel eens hoort. Ik poets mijn tanden, neem een pilletje en ga slapen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:36:04 #52
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215328701
Fijn om te lezen. Ik ga woensdag beginnen, dus we gaan het zien.

Ik had er echt geen idee van dat dit allemaal ermee kan samenhangen.
Je denkt toch vooral aan die opvliegers en driftige buien.
Nou, dat valt echt reuze mee. Een heel enkele keer voel ik me ineens totaal overprikkeld en nu ik het hier opschrijf doet dat me denken aan de tijd dat ik hormonaal totaal van de leg was na de kinderen. Dan kon ik soms ineens het gedoe, de drukte, het geluid, niks meer hebben zeg maar.
Toen ik heb ik dus ook een hele tijd progesteron geslikt als remedie.
pi_215364037
Vandaag bevestiging gekregen, frozen shoulder. Denk dat over een paar jaar perimenopauze ook als risicofactor genoemd gaat worden, naast diabetes en ongeval :+
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_215364306
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2024 07:59 schreef Vanyel het volgende:
Vaginaal gebruik van standaard Utrogestan pilletjes is onderzocht en blijkbaar bewezen succesvol.
Bron
Dit moet ik nog even deels rectificeren. Zachte pillen, zoals die utrogestan, worden beter opgenomen bij orale inname dan bij vaginaal. Harde P-pillen doen het beter bij vaginaal gebruik.

Tevens kak, Syrena
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 24 oktober 2024 @ 22:31:42 #55
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215367051
Mmmm, ik dacht: bij een frozen shoulder zit de boel vast en kan je je arm niet bewegen.
Dus ik dacht net 'eens lezen'...

quote:
In het kort:

Bij een frozen shoulder heb je pijn in de schouder, vaak uitstralend naar de bovenarm.
De pijn wordt steeds erger en je schouder verstijft.
Het doet eerst alleen pijn tijdens het bewegen, maar later ook in rust.
Mss ben ik toch idd ook wel onderweg... -O- dus...
Maandag iig maar even de fysio bellen, sowieso.
Want na een paar goede dagen is het de afgelopen dagen weer flink shit. Gelukkig vooral 's nachts, maar tegelijkertijd kut, want ik slaap er niet echt lekker op zeg maar. :{
pi_215368466
ah kak @Syrena :*

@BE dat slechte slapen en er niet op kunnen liggen had mijn man ook... ik hoop voor je dat het bij jou geen frozen shoulder is :*
Fake it till you make it...
pi_215368496
Ik had dat idd ook, maar ik kon (als zijslaper uiteraard) ook niet meer op de andere liggen omdat ie dan inzakte.
Ik heb minstens een half jaar, mogelijk langer, op mijn rug geslapen met een kussen in mijn knieholtes en een onder mijn hand. Arm over de volle lengte plat naast me neerleggen kon ook al niet meer.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215368578
Door al dat ge-echo en gefok aan mijn arm gister, door fysio, ortopeed én echoscopist, nacht from hell gehad :(
Terwijl het ter plekke niet pijnlijk was, echo was gevoelig.

Ik heb niet voor injectie gekozen gister, zou maar pijnstilling geven voor 24 uur en qua ontstekingsremmer het proces niet verkorten.

SPIJTTTT vannacht _O-

@BE fysio gister zei dat het niet had uitgemaakt als ik eerder aan de bel had getrokken :{ maar geen idee of dat idd klopt.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_215368623
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:15 schreef Syrena het volgende:
Door al dat ge-echo en gefok aan mijn arm gister, door fysio, ortopeed én echoscopist, nacht from hell gehad :(
Terwijl het ter plekke niet pijnlijk was, echo was gevoelig.

Ik heb niet voor injectie gekozen gister, zou maar pijnstilling geven voor 24 uur en qua ontstekingsremmer het proces niet verkorten.
Hierover zijn de meningen nogal verdeeld. Bij mij maakte het het hele proces niet korter maar de pijn werd wel wat langer dan 24u lichter en de beweeglijkheid groter. Ik ken ook wel verhalen van mensen waar het echt structureel minder werd.
Mij werd wel verteld dat herhaald injectie zetten ook een negatief heeft op je weefsel daar.

Weet je wat ook top is met een goeie frozen shoulder?
Mammografieën en dergelijke :X
  Moderator vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:22:29 #60
5428 crew  miss_sly
pi_215368878
Zo'n frozen shoulder klinkt echt hels :X
Sterkte aan iedereen die ermee te maken heeft!
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:19:07 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215373044
Hele gekke vraag, zijn er meer mensen waarbij de urine van kleur veranderd is? :@
Vlgs mij heb ik dit echt pas sinds ik met de pleisters begonnen ben. Het is op de een of andere manier echt ineens superfel geel. :?
pi_215373314
Ik weet niet of het aan de pleisters ligt of de leeftijd, maar mijn urine is veranderd van geur en kleur ;-)
Clap your hands if you're working too hard
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:57:38 #63
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215376214
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 18:19 schreef BE het volgende:
Hele gekke vraag, zijn er meer mensen waarbij de urine van kleur veranderd is? :@
Vlgs mij heb ik dit echt pas sinds ik met de pleisters begonnen ben. Het is op de een of andere manier echt ineens superfel geel. :?
Slik je ook vitaminen (en dan met name B2)
Bijna fluoriserend geel heb ik wel eens van vitamine B gehad.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:05:32 #64
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215376267
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:57 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Niet anders dan hiervoor.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:08:58 #65
5428 crew  miss_sly
pi_215376293
Ik heb ook wel verandering van kleur en geur opgemerkt. Donkerer en geler.
  zondag 27 oktober 2024 @ 10:25:41 #66
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215388284
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:57 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Dit zou het misschien toch wel kunnen zijn. Ik ben overgegaan op een B-complex ipv alleen B6 realiseer ik me.
pi_215405836
Hartstikke interessant
Menopause and MHT (menopause hormone therapy) in 2024.
Van de International Menopause Society.

Volgens mij stond dit nog niet in de OP.
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:15:58 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215406824
Ik luister naar de podcast van Suzanne Rethans (we zijn toch niet gek?). Linkje staat in de OP, erg interessant!
Resistance is futile.
pi_215409840
Mijn haar begint ineens te krullen, bizar. Heb van nature superfijn, dun en steil haar maar nu zit er een slag in van hier tot Tokio
Das wel wennen, want het zit ook voor geen meter }:|

Verder dacht ik, toen dit topic net van start ging, dat het einde van de menstruatie zich had aangediend.
Nee hoor, ik heb slechts 1 beurt overgeslagen en ben sinsdien keurig op tijd als vanouds heeeeerlijk regelmatig ongesteld geweest
  woensdag 30 oktober 2024 @ 07:14:31 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215415610
Ik ga collageen poeder proberen, deze heb ik besteld:

https://www.puurmieke.nl/(...)-hyaluronzuur-3.html

Benieuwd wat dit gaat doen, met name voor de elasticiteit van mijn huid.
Resistance is futile.
  woensdag 30 oktober 2024 @ 07:16:55 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215415615
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 13:34 schreef Kanaroe het volgende:
Mijn haar begint ineens te krullen, bizar. Heb van nature superfijn, dun en steil haar maar nu zit er een slag in van hier tot Tokio
Das wel wennen, want het zit ook voor geen meter }:|

Verder dacht ik, toen dit topic net van start ging, dat het einde van de menstruatie zich had aangediend.
Nee hoor, ik heb slechts 1 beurt overgeslagen en ben sinsdien keurig op tijd als vanouds heeeeerlijk regelmatig ongesteld geweest
Als je gebruik wil maken van je slag, dan raad ik je de curly girl methode aan. Kwestie van de juiste producten gebruiken, ikzelf heb na 5 jaar met die methode pijpenkrullen :+ en ik was en föhn het maar 1x per week. Ff melden in het mooie haren topic voor alle ins en outs ;) .
Resistance is futile.
pi_215416148
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 06:15 schreef Seven. het volgende:
Ik luister naar de podcast van Suzanne Rethans (we zijn toch niet gek?). Linkje staat in de OP, erg interessant!
Ik heb deze doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft het moeilijk. Ze gebruikte hormoonpleisters maar moest daarmee stoppen omdat er een mogelijk kwaadaardige poliep is gevonden. Ze voelt zich nu zo ellendig.

Afgelopen weekend vloog ze uit jaloezie bijna een vrouw aan die wat te amicaal tegen haar man deed :X Zo is ze totaal niet.

Volgende week gaat de poliep er uit, dan hopelijk snel nieuws over mogelijke verwijdering van de baarmoeder en verdere behandeling. Ik moedig haar aan om een goede consulent te zoeken of bij de gyn aan te kloppen.
Spoilers!
  woensdag 30 oktober 2024 @ 09:05:21 #73
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215416334
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 08:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb deze doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft het moeilijk. Ze gebruikte hormoonpleisters maar moest daarmee stoppen omdat er een mogelijk kwaadaardige poliep is gevonden. Ze voelt zich nu zo ellendig.

Afgelopen weekend vloog ze uit jaloezie bijna een vrouw aan die wat te amicaal tegen haar man deed :X Zo is ze totaal niet.

Volgende week gaat de poliep er uit, dan hopelijk snel nieuws over mogelijke verwijdering van de baarmoeder en verdere behandeling. Ik moedig haar aan om een goede consulent te zoeken of bij de gyn aan te kloppen.
Och, wat vervelend voor jouw vriendin. Aflevering 1 zal haar al wel goede inzichten geven. Voor mij was de aflevering over ADHD nuttig, ik heb geen officiële diagnose (zoals zovelen) maar ik herken me wel in al die verhalen.
Resistance is futile.
pi_215416368
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 22:27 schreef Vanyel het volgende:
Hartstikke interessant
Menopause and MHT (menopause hormone therapy) in 2024.
Van de International Menopause Society.

Volgens mij stond dit nog niet in de OP.
Ik heb deze toegevoegd.
pi_215416413
quote:
7s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 07:16 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als je gebruik wil maken van je slag, dan raad ik je de curly girl methode aan. Kwestie van de juiste producten gebruiken, ikzelf heb na 5 jaar met die methode pijpenkrullen :+ en ik was en föhn het maar 1x per week. Ff melden in het mooie haren topic voor alle ins en outs ;) .
Haha, bedankt voor de tip :D
pi_215432026
:o
Mrs V wees me op de laatste ep van We zijn toch niet gek.
Met een seksuologe. Leek me interessant, maar de Mrs waarschuwde dat ik er ws niet naar wilde luisteren. Dus ik klikte door naar haar site en toen nog eens naar een artikel van haar hand.
Die is echt niet helemaal lekker.
quote:
Het idee heerst dat de overgang ervoor zorgt dat vrouwen minder zin in seks krijgen en dat het langer duurt om opgewonden te raken, maar dit klopt niet. 'Vrouwen kunnen in en na de overgang net zo opgewonden worden als voorheen. Leeftijd heeft hier geen invloed op, en ook niet op zin in seks', zegt Van Alderen. Daarnaast wordt vaak gezegd dat de verminderde zin in seks komt door een daling van het oestrogeen-, progesteron-, en testosterongehalte in de overgang, maar dit is ook niet waar.

'Zin in seks wordt niet veroorzaakt door hormonen, maar door onder meer seksuele opwinding. Het is een misverstand dat hormonen zoals oestrogenen, testosteron en progesteron daar invloed op hebben
En
quote:
Heb je tijdens de overgang ineens last van vaginale droogheid en pijn bij penis-in-vaginaseks? 'Dan zijn dit signalen dat je iets aan het doen bent waar je niet echt naar verlangt.
Zei ik al dat ze niet goed was?
Bron

Interessante mening wel, helemaal als je hem afzet tegen om maar een quote te nemen
quote:
Recommendations regarding testosterone treatment of naturally or surgically postmenopausal women with HSDD, with/or without concurrent estrogen therapy

Testosterone therapy, in doses that approximate physiological testosterone concentrations for premenopausal women, exerts a beneficial effect on sexual function including increases, above the effects of placebo/comparator therapy, of an average of one satisfying sexual event per month, and increases in the subdomains of sexual desire, arousal, orgasmic function, pleasure and sexual responsiveness, together with a reduction in sexual concerns including sexual distress (Level I, Grade A).
Uit de Global Consensus Position Statement on the Use of Testosterone Therapy for Women.

HSDD is hypoactive sexual desire disorder/dysfunction. Geen zin (meer) hebben dus.
Wonderlijk wel dat die seksuologe zo stellig beweert dat hormonen geen effect hebben, terwijl het tegendeel zelfs in 2019 al zo duidelijk was bewezen dat ze er een global consensus statement over hebben geschreven.
Zou zij de recente literatuur op haar vakgebied bijhouden?
  dinsdag 5 november 2024 @ 06:35:14 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215479968
quote:
7s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 07:14 schreef Seven. het volgende:
Ik ga collageen poeder proberen, deze heb ik besteld:

https://www.puurmieke.nl/(...)-hyaluronzuur-3.html

Benieuwd wat dit gaat doen, met name voor de elasticiteit van mijn huid.
Ik merk nu al dat m'n nagels er veel sterker door worden. En ik leek ook minder haaruitval te hebben met het wekelijks borstelen en wassen.
Resistance is futile.
pi_215493476
Hier is de ellende ook gestart... En ik weet niet wat ik er mee aan moet.
Ik en hormonen zijn een hele hele slechte combinatie. Op het ergste punt moet iedereen dood en kapot inclusief mijzelf. En dat punt wil ik echt niet nog een keer bereiken. Ik vind dat echt een angstige gedachte als dat terugkomt.

Met mijn eigen hormonen had ik inmiddels mijn routine hoe ermee om te gaan. Maar nu dat alles op de schop aan het gaan is raak ik een beetje (boel) verloren. Ik vind het sowieso lastig om te pinpointen of de klachten wel/niet met de 1e fase van de overgang te maken heeft. Het mentale stuk dat weet ik wel zeker. Maar het lichamelijke stuk vind ik lastig.
Maar het voelt gewoon alsof het langzaam aan het opraken is. De energie in lijf en hoofd.

Ik vind het lastig om een afspraak te maken bij de huisarts. Het voelt als aanstelleritus, maar ik weet dat dat niet zo is. Maar toch...
Ik gebruik al een ssri om de pms niet de overhand te geven. Maar dit voelt nu als next level.

Tijd dat ik mij eens goed in ga lezen om er hopelijk wat beter voorbereid mee om te kunnen gaan.

De opvliegers neem ik voor lief, ook al zijn ze totaal niet fijn. Maar de hoofdpijnen, de pijnlijke gewrichten, het gewicht, de vermoeidheid, slapeloosheid, hartkloppingen, onrust, concentratie van 0,0 en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dan ook nog eens uit het niets huilbuien. Boosheid. Frustratie. Geïrriteerd zijn.
De pieken en dalen in 1 cyclus die zijn gewoon zo groot en een paar keer per cyclus aanwezig. Het put me gewoon helemaal uit.

zo, dat moest er even uit :@
pi_215493892
Daar zou ik toch mee naar de huisarts gaan @Lingue!
Klinkt heel naar.
Fake it till you make it...
pi_215496035
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:21 schreef Nijna het volgende:
Daar zou ik toch mee naar de huisarts gaan @:Lingue!
Klinkt heel naar.
Ja, ik heb net een afspraak gemaakt met de huisarts. Na overleg met psych ook.
Als ik nu niet ga wordt de drempel alleen maar groter om wel te gaan...
pi_215497848
Alles wat je opnoemt aan lichamelijke klachten kan heel goed veroorzaakt worden door de perimenopauze :Y. Goed dat je langs de huisarts gaat!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215541047
Poeh, de eerste ronde ellende zit er op. Ik voel mij nu nog meer uitgeput dan dat ik al was. Maar vooral ook blij dat ik nu weer mijzelf voel. Dat was de afgelopen dagen totaal niet het geval.

Voor nu korte termijn plan is ophogen SSRI. En noodmedicatie als het extreem wordt. Mocht ophogen niet voldoende helpen dan kan er met hormoontherapie gestart worden. Dus hier wil ik mij wel in gaan verdiepen.

Ik ben 'pas' 43, dus de 5jr die er gemiddeld voor staat om hormoontherapie te doen is niet wrs niet voldoende om de hele fase naar de overgang te kunnen uitzingen.
Maar dat is niet iets waar ik nu iets mee moet. Eerst stabiliseren en geen moordneigingen ed krijgen tijdens hormonale schommelingen. En vertrouwen dat ik weet en voel dat het weer de verkeerde kant op gaat.

Ik vind het wel weer erg heftig dat de hormoonschommelingen zo extreem zijn en het ook zo een extreme reactie oproept bij mij.
pi_215541769
Die 5 jaar is niet gemiddeld maar een maximum gesteld vanuit de verwachting dat dat veiliger is dan langer. Of dat wel zo is, staat op dit moment ter discussie.
Ik hoop dat ze daar over 5 jaar wel uit zijn.
pi_215544249
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:
Die 5 jaar is niet gemiddeld maar een maximum gesteld vanuit de verwachting dat dat veiliger is dan langer. Of dat wel zo is, staat op dit moment ter discussie.
Ah ok, dat wist ik nog niet.
Ik wil voordat dit besloten wordt wel wat meer informatie eerst hebben over de hormoontherapie. Want synthetische hormonen zijn nog erger dan mijn eigen hormonen.
Voor nu eerst maar eens hopen dat fase 1 voorlopig doet wat het moet doen.
  Moderator zondag 10 november 2024 @ 20:23:31 #85
5428 crew  miss_sly
pi_215544326
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 20:15 schreef Lingue het volgende:

[..]
Ah ok, dat wist ik nog niet.
Ik wil voordat dit besloten wordt wel wat meer informatie eerst hebben over de hormoontherapie. Want synthetische hormonen zijn nog erger dan mijn eigen hormonen.
Voor nu eerst maar eens hopen dat fase 1 voorlopig doet wat het moet doen.
Hormoontherapie is dan ook expliciet niet met synthetische hormonen, maar bio-identieke.
pi_215544511
quote:
7s.gif Op zondag 10 november 2024 20:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hormoontherapie is dan ook expliciet niet met synthetische hormonen, maar bio-identieke.
Ahhhh, dat klinkt al als een hele geruststelling.
pi_215550214
Hoe komen ze eigenlijk aan die hormonen?
pi_215550316
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2024 14:56 schreef -Spring het volgende:
Hoe komen ze eigenlijk aan die hormonen?
Het wordt gemaakt van plantaardig materiaal en de molecuul-structuur is hetzelfde als de hormonen die door ons eigen lichaam wordt gemaakt. Het wordt dus wel geproduceerd, maar heeft een niet-synthetische basis.

https://www.gezondheidsnet.nl/overgang/bio-identieke-hormonen
pi_215550824
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2024 15:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het wordt gemaakt van plantaardig materiaal en de molecuul-structuur is hetzelfde als de hormonen die door ons eigen lichaam wordt gemaakt. Het wordt dus wel geproduceerd, maar heeft een niet-synthetische basis.

https://www.gezondheidsnet.nl/overgang/bio-identieke-hormonen
Ah zo!

Ik kreeg moeders voor moeders-flashbacks :D
pi_215550911
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2024 16:19 schreef -Spring het volgende:

[..]
Ah zo!

Ik kreeg moeders voor moeders-flashbacks :D
Haha, ja dat dacht ik al nav je vraag :D
Maar nee dus, dat is dus niet het geval.
  woensdag 13 november 2024 @ 19:08:08 #91
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215571523
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:
Bij mij werd er direct gezegd sowieso 10 jaar, maar 15 mag ook wel. In mijn geval heeft dat te maken met mijn leeftijd. Ik had nog vrolijk ongeveer 10 jaar moeten menstrueren. Redenatie vanuit het ziekenhuis was dat ik die hormonen gewoon nodig heb als bescherming voor hart- en vaatzieken, beroertes en botontkalking en ik normaalgesproken die hormonen anders zelf nog wel in veel grotere hoeveelheden had aangemaakt.

Ik hoop echt serieus dat wij in Nederland over 10 jaar anders denken over het aanvullen van hormonen en dan met name voor langere tijd. Ik kan er bij wijze nu al tegenop zien dat ik ooit zou moeten stoppen.
  woensdag 13 november 2024 @ 22:13:13 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215574309
Hier bouwt zich weer een hormoonpiek op. Sinds eind september niet meer ongesteld geweest. Gisteren weer eens een opvliegertje, die duurde echt twee uur of zo.

Ik heb maar eens een lijstje gemaakt van mijn klachten:

Bijna elke avond 's avonds vermoeid
Onregelmatige cyclus
Laag libido
Alcohol intolerantie
Droge ogen
Drogere huid
Af en toe opvliegers
Minder elastische huid
Steeds vaker slechte nachten (2-3x per week)

En tijdens hormoonpieken komt daar dan bij:
Emotioneler
Angsten (specifiek de angst om m'n kind te verliezen)
Puistjes

Als ik dan een keer flink ongesteld geweest ben, dan is het weer een paar maanden rustiger en dan begint het weer te verergeren. Vind ik zo'n openbaring, ik had echt nooit verwacht dat de klachten in golven komen.

Wat betreft de collageen: ik merk dat ik het daar fysiek wel lekker op doe. Ik herstel sneller van spierpijn. Ik had de laatste maanden een beetje last van pijnklachten in m'n heup en m'n rechterarm. Die zijn beiden als sneeuw voor de zon verdwenen. M'n nagels zijn veel sterker, m'n haar is veel sterker. Misschien wishful thinking en 100% niet wetenschappelijk bewezen, maar ik voel me fysiek wel fitter.
Resistance is futile.
pi_215574422
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 19:08 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Bij mij werd er direct gezegd sowieso 10 jaar, maar 15 mag ook wel. In mijn geval heeft dat te maken met mijn leeftijd. Ik had nog vrolijk ongeveer 10 jaar moeten menstrueren. Redenatie vanuit het ziekenhuis was dat ik die hormonen gewoon nodig heb als bescherming voor hart- en vaatzieken, beroertes en botontkalking en ik normaalgesproken die hormonen anders zelf nog wel in veel grotere hoeveelheden had aangemaakt.

Ik hoop echt serieus dat wij in Nederland over 10 jaar anders denken over het aanvullen van hormonen en dan met name voor langere tijd. Ik kan er bij wijze nu al tegenop zien dat ik ooit zou moeten stoppen.
Ik heb er nog geen gesprek over gevoerd. Over vier jaar, als mijn eerste vijf jaar erop zitten, ga ik het gesprek we aan. Hopelijk zijn dan de protocollen aangepast, en zo niet, wil ik we de discussie aan over mijn recht op het nemen van een verhoogd risico als het me verder zoveel goeds brengt.
  woensdag 13 november 2024 @ 22:28:05 #94
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215574494
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 22:13 schreef Seven. het volgende:
Hier bouwt zich weer een hormoonpiek op. Sinds eind september niet meer ongesteld geweest. Gisteren weer eens een opvliegertje, die duurde echt twee uur of zo.

Ik heb maar eens een lijstje gemaakt van mijn klachten:

Bijna elke avond 's avonds vermoeid
Onregelmatige cyclus
Laag libido
Alcohol intolerantie
Droge ogen
Drogere huid
Af en toe opvliegers
Minder elastische huid
Steeds vaker slechte nachten (2-3x per week)

En tijdens hormoonpieken komt daar dan bij:
Emotioneler
Angsten (specifiek de angst om m'n kind te verliezen)
Puistjes

Als ik dan een keer flink ongesteld geweest ben, dan is het weer een paar maanden rustiger en dan begint het weer te verergeren. Vind ik zo'n openbaring, ik had echt nooit verwacht dat de klachten in golven komen.

Wat betreft de collageen: ik merk dat ik het daar fysiek wel lekker op doe. Ik herstel sneller van spierpijn. Ik had de laatste maanden een beetje last van pijnklachten in m'n heup en m'n rechterarm. Die zijn beiden als sneeuw voor de zon verdwenen. M'n nagels zijn veel sterker, m'n haar is veel sterker. Misschien wishful thinking en 100% niet wetenschappelijk bewezen, maar ik voel me fysiek wel fitter.
Heel herkenbaar. Ik had die golfbeweging ook heel erg. Hoe langer een cyclus duurde, hoe erger de klachten werden. En als ik dan weer ongesteld werd was ik er wel weer een beetje. Dat heb ik zo wel een paar jaar volgehouden.
pi_215574635
Ik merk het nog steeds als ik niet helemaal fit ben (verkouden, grieperig) dat wat symptomen weer licht terugkomen. Zelfs dat ik op het randje van opvliegers zit, die dan net niet echt komen. Tenzij ik echt ziek ben of teveel alcohol in een paar dagen heb gedronken, dan krijg ik ook wel echt een enkele opvlieger.
  woensdag 13 november 2024 @ 22:54:40 #96
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215574705
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 22:44 schreef miss_sly het volgende:
Ik merk het nog steeds als ik niet helemaal fit ben (verkouden, grieperig) dat wat symptomen weer licht terugkomen. Zelfs dat ik op het randje van opvliegers zit, die dan net niet echt komen. Tenzij ik echt ziek ben of teveel alcohol in een paar dagen heb gedronken, dan krijg ik ook wel echt een enkele opvlieger.
Haha, kwartje valt ineens waarom ik laatst ‘ineens’ een paar nachten achter elkaar opvliegers had :D

Hier ineens zo erg jeuk onder de pleisters dat ik hem eraf getrokken heb en een nieuwe heb geplakt. Had in het begin elke keer beetje irritatie bij de randen, maar deze keer echt felrood onder de hele pleister en jeukt als een malle. Hoop dat het eenmalig is/was. :X
pi_215574719
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 22:54 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Haha, kwartje valt ineens waarom ik laatst ‘ineens’ een paar nachten achter elkaar opvliegers had :D

Hier ineens zo erg jeuk onder de pleisters dat ik hem eraf getrokken heb en een nieuwe heb geplakt. Had in het begin elke keer beetje irritatie bij de randen, maar deze keer echt felrood onder de hele pleister en jeukt als een malle. Hoop dat het eenmalig is/was. :X
Ik weet niet of je Sandoz of Systen hebt, maar soms is overgaan op het andere merk de oplossing tegen de jeuk.
  woensdag 13 november 2024 @ 23:04:22 #98
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215574747
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 22:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet niet of je Sandoz of Systen hebt, maar soms is overgaan op het andere merk de oplossing tegen de jeuk.
Sandoz. Ik had alleen niet verwacht dat dit ineens na een paar maanden op komt zetten.
Had al eens gelezen dat de Systen ook beter plakken alhoewel die van Sandoz bij mij eigenlijk ook niet los laten.
pi_215575103
De overgang; het klinkt als een promotie maar dat kunnen we nou niet echt zeggen lijkt mij of wel?!
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215575322
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 01:53 schreef De_Pel het volgende:
De overgang; het klinkt als een promotie maar dat kunnen we nou niet echt zeggen lijkt mij of wel?!
Klopt.
Verder is dit topic niet bedoeld om bijdehand te komen doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')