Dit moet ik nog even deels rectificeren. Zachte pillen, zoals die utrogestan, worden beter opgenomen bij orale inname dan bij vaginaal. Harde P-pillen doen het beter bij vaginaal gebruik.quote:Op maandag 21 oktober 2024 07:59 schreef Vanyel het volgende:
Vaginaal gebruik van standaard Utrogestan pilletjes is onderzocht en blijkbaar bewezen succesvol.
Bron
Mss ben ik toch idd ook wel onderweg...quote:In het kort:
Bij een frozen shoulder heb je pijn in de schouder, vaak uitstralend naar de bovenarm.
De pijn wordt steeds erger en je schouder verstijft.
Het doet eerst alleen pijn tijdens het bewegen, maar later ook in rust.
Hierover zijn de meningen nogal verdeeld. Bij mij maakte het het hele proces niet korter maar de pijn werd wel wat langer dan 24u lichter en de beweeglijkheid groter. Ik ken ook wel verhalen van mensen waar het echt structureel minder werd.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:15 schreef Syrena het volgende:
Door al dat ge-echo en gefok aan mijn arm gister, door fysio, ortopeed én echoscopist, nacht from hell gehad![]()
Terwijl het ter plekke niet pijnlijk was, echo was gevoelig.
Ik heb niet voor injectie gekozen gister, zou maar pijnstilling geven voor 24 uur en qua ontstekingsremmer het proces niet verkorten.
Slik je ook vitaminen (en dan met name B2)quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 18:19 schreef BE het volgende:
Hele gekke vraag, zijn er meer mensen waarbij de urine van kleur veranderd is?
Vlgs mij heb ik dit echt pas sinds ik met de pleisters begonnen ben. Het is op de een of andere manier echt ineens superfel geel.
Niet anders dan hiervoor.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:57 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Slik je ook vitaminen (en dan met name B2)
Bijna fluoriserend geel heb ik wel eens van vitamine B gehad.
Dit zou het misschien toch wel kunnen zijn. Ik ben overgegaan op een B-complex ipv alleen B6 realiseer ik me.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:57 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Slik je ook vitaminen (en dan met name B2)
Bijna fluoriserend geel heb ik wel eens van vitamine B gehad.
Als je gebruik wil maken van je slag, dan raad ik je de curly girl methode aan. Kwestie van de juiste producten gebruiken, ikzelf heb na 5 jaar met die methode pijpenkrullenquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:34 schreef Kanaroe het volgende:
Mijn haar begint ineens te krullen, bizar. Heb van nature superfijn, dun en steil haar maar nu zit er een slag in van hier tot Tokio
Das wel wennen, want het zit ook voor geen meter![]()
Verder dacht ik, toen dit topic net van start ging, dat het einde van de menstruatie zich had aangediend.
Nee hoor, ik heb slechts 1 beurt overgeslagen en ben sinsdien keurig op tijd als vanouds heeeeerlijk regelmatig ongesteld geweest
Ik heb deze doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft het moeilijk. Ze gebruikte hormoonpleisters maar moest daarmee stoppen omdat er een mogelijk kwaadaardige poliep is gevonden. Ze voelt zich nu zo ellendig.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 06:15 schreef Seven. het volgende:
Ik luister naar de podcast van Suzanne Rethans (we zijn toch niet gek?). Linkje staat in de OP, erg interessant!
Och, wat vervelend voor jouw vriendin. Aflevering 1 zal haar al wel goede inzichten geven. Voor mij was de aflevering over ADHD nuttig, ik heb geen officiële diagnose (zoals zovelen) maar ik herken me wel in al die verhalen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb deze doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft het moeilijk. Ze gebruikte hormoonpleisters maar moest daarmee stoppen omdat er een mogelijk kwaadaardige poliep is gevonden. Ze voelt zich nu zo ellendig.
Afgelopen weekend vloog ze uit jaloezie bijna een vrouw aan die wat te amicaal tegen haar man deedZo is ze totaal niet.
Volgende week gaat de poliep er uit, dan hopelijk snel nieuws over mogelijke verwijdering van de baarmoeder en verdere behandeling. Ik moedig haar aan om een goede consulent te zoeken of bij de gyn aan te kloppen.
Ik heb deze toegevoegd.quote:Op maandag 28 oktober 2024 22:27 schreef Vanyel het volgende:
Hartstikke interessant
Menopause and MHT (menopause hormone therapy) in 2024.
Van de International Menopause Society.
Volgens mij stond dit nog niet in de OP.
Haha, bedankt voor de tipquote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je gebruik wil maken van je slag, dan raad ik je de curly girl methode aan. Kwestie van de juiste producten gebruiken, ikzelf heb na 5 jaar met die methode pijpenkrullenen ik was en föhn het maar 1x per week. Ff melden in het mooie haren topic voor alle ins en outs
.
Enquote:Het idee heerst dat de overgang ervoor zorgt dat vrouwen minder zin in seks krijgen en dat het langer duurt om opgewonden te raken, maar dit klopt niet. 'Vrouwen kunnen in en na de overgang net zo opgewonden worden als voorheen. Leeftijd heeft hier geen invloed op, en ook niet op zin in seks', zegt Van Alderen. Daarnaast wordt vaak gezegd dat de verminderde zin in seks komt door een daling van het oestrogeen-, progesteron-, en testosterongehalte in de overgang, maar dit is ook niet waar.
'Zin in seks wordt niet veroorzaakt door hormonen, maar door onder meer seksuele opwinding. Het is een misverstand dat hormonen zoals oestrogenen, testosteron en progesteron daar invloed op hebben
Zei ik al dat ze niet goed was?quote:Heb je tijdens de overgang ineens last van vaginale droogheid en pijn bij penis-in-vaginaseks? 'Dan zijn dit signalen dat je iets aan het doen bent waar je niet echt naar verlangt.
Uit de Global Consensus Position Statement on the Use of Testosterone Therapy for Women.quote:Recommendations regarding testosterone treatment of naturally or surgically postmenopausal women with HSDD, with/or without concurrent estrogen therapy
Testosterone therapy, in doses that approximate physiological testosterone concentrations for premenopausal women, exerts a beneficial effect on sexual function including increases, above the effects of placebo/comparator therapy, of an average of one satisfying sexual event per month, and increases in the subdomains of sexual desire, arousal, orgasmic function, pleasure and sexual responsiveness, together with a reduction in sexual concerns including sexual distress (Level I, Grade A).
Ik merk nu al dat m'n nagels er veel sterker door worden. En ik leek ook minder haaruitval te hebben met het wekelijks borstelen en wassen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 07:14 schreef Seven. het volgende:
Ik ga collageen poeder proberen, deze heb ik besteld:
https://www.puurmieke.nl/(...)-hyaluronzuur-3.html
Benieuwd wat dit gaat doen, met name voor de elasticiteit van mijn huid.
Ja, ik heb net een afspraak gemaakt met de huisarts. Na overleg met psych ook.quote:Op woensdag 6 november 2024 10:21 schreef Nijna het volgende:
Daar zou ik toch mee naar de huisarts gaan @:Lingue!
Klinkt heel naar.
Ah ok, dat wist ik nog niet.quote:Op zondag 10 november 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:
Die 5 jaar is niet gemiddeld maar een maximum gesteld vanuit de verwachting dat dat veiliger is dan langer. Of dat wel zo is, staat op dit moment ter discussie.
Ik hoop dat ze daar over 5 jaar wel uit zijn.
Hormoontherapie is dan ook expliciet niet met synthetische hormonen, maar bio-identieke.quote:Op zondag 10 november 2024 20:15 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ah ok, dat wist ik nog niet.
Ik wil voordat dit besloten wordt wel wat meer informatie eerst hebben over de hormoontherapie. Want synthetische hormonen zijn nog erger dan mijn eigen hormonen.
Voor nu eerst maar eens hopen dat fase 1 voorlopig doet wat het moet doen.
Ahhhh, dat klinkt al als een hele geruststelling.quote:Op zondag 10 november 2024 20:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hormoontherapie is dan ook expliciet niet met synthetische hormonen, maar bio-identieke.
Het wordt gemaakt van plantaardig materiaal en de molecuul-structuur is hetzelfde als de hormonen die door ons eigen lichaam wordt gemaakt. Het wordt dus wel geproduceerd, maar heeft een niet-synthetische basis.quote:Op maandag 11 november 2024 14:56 schreef -Spring het volgende:
Hoe komen ze eigenlijk aan die hormonen?
Ah zo!quote:Op maandag 11 november 2024 15:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het wordt gemaakt van plantaardig materiaal en de molecuul-structuur is hetzelfde als de hormonen die door ons eigen lichaam wordt gemaakt. Het wordt dus wel geproduceerd, maar heeft een niet-synthetische basis.
https://www.gezondheidsnet.nl/overgang/bio-identieke-hormonen
Haha, ja dat dacht ik al nav je vraagquote:Op maandag 11 november 2024 16:19 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ah zo!
Ik kreeg moeders voor moeders-flashbacks
Bij mij werd er direct gezegd sowieso 10 jaar, maar 15 mag ook wel. In mijn geval heeft dat te maken met mijn leeftijd. Ik had nog vrolijk ongeveer 10 jaar moeten menstrueren. Redenatie vanuit het ziekenhuis was dat ik die hormonen gewoon nodig heb als bescherming voor hart- en vaatzieken, beroertes en botontkalking en ik normaalgesproken die hormonen anders zelf nog wel in veel grotere hoeveelheden had aangemaakt.quote:Op zondag 10 november 2024 16:22 schreef Vanyel het volgende:
Die 5 jaar is niet gemiddeld maar een maximum gesteld vanuit de verwachting dat dat veiliger is dan langer. Of dat wel zo is, staat op dit moment ter discussie.
Ik hoop dat ze daar over 5 jaar wel uit zijn.
Ik heb er nog geen gesprek over gevoerd. Over vier jaar, als mijn eerste vijf jaar erop zitten, ga ik het gesprek we aan. Hopelijk zijn dan de protocollen aangepast, en zo niet, wil ik we de discussie aan over mijn recht op het nemen van een verhoogd risico als het me verder zoveel goeds brengt.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:08 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Bij mij werd er direct gezegd sowieso 10 jaar, maar 15 mag ook wel. In mijn geval heeft dat te maken met mijn leeftijd. Ik had nog vrolijk ongeveer 10 jaar moeten menstrueren. Redenatie vanuit het ziekenhuis was dat ik die hormonen gewoon nodig heb als bescherming voor hart- en vaatzieken, beroertes en botontkalking en ik normaalgesproken die hormonen anders zelf nog wel in veel grotere hoeveelheden had aangemaakt.
Ik hoop echt serieus dat wij in Nederland over 10 jaar anders denken over het aanvullen van hormonen en dan met name voor langere tijd. Ik kan er bij wijze nu al tegenop zien dat ik ooit zou moeten stoppen.
Heel herkenbaar. Ik had die golfbeweging ook heel erg. Hoe langer een cyclus duurde, hoe erger de klachten werden. En als ik dan weer ongesteld werd was ik er wel weer een beetje. Dat heb ik zo wel een paar jaar volgehouden.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:13 schreef Seven. het volgende:
Hier bouwt zich weer een hormoonpiek op. Sinds eind september niet meer ongesteld geweest. Gisteren weer eens een opvliegertje, die duurde echt twee uur of zo.
Ik heb maar eens een lijstje gemaakt van mijn klachten:
Bijna elke avond 's avonds vermoeid
Onregelmatige cyclus
Laag libido
Alcohol intolerantie
Droge ogen
Drogere huid
Af en toe opvliegers
Minder elastische huid
Steeds vaker slechte nachten (2-3x per week)
En tijdens hormoonpieken komt daar dan bij:
Emotioneler
Angsten (specifiek de angst om m'n kind te verliezen)
Puistjes
Als ik dan een keer flink ongesteld geweest ben, dan is het weer een paar maanden rustiger en dan begint het weer te verergeren. Vind ik zo'n openbaring, ik had echt nooit verwacht dat de klachten in golven komen.
Wat betreft de collageen: ik merk dat ik het daar fysiek wel lekker op doe. Ik herstel sneller van spierpijn. Ik had de laatste maanden een beetje last van pijnklachten in m'n heup en m'n rechterarm. Die zijn beiden als sneeuw voor de zon verdwenen. M'n nagels zijn veel sterker, m'n haar is veel sterker. Misschien wishful thinking en 100% niet wetenschappelijk bewezen, maar ik voel me fysiek wel fitter.
Haha, kwartje valt ineens waarom ik laatst ‘ineens’ een paar nachten achter elkaar opvliegers hadquote:Op woensdag 13 november 2024 22:44 schreef miss_sly het volgende:
Ik merk het nog steeds als ik niet helemaal fit ben (verkouden, grieperig) dat wat symptomen weer licht terugkomen. Zelfs dat ik op het randje van opvliegers zit, die dan net niet echt komen. Tenzij ik echt ziek ben of teveel alcohol in een paar dagen heb gedronken, dan krijg ik ook wel echt een enkele opvlieger.
Ik weet niet of je Sandoz of Systen hebt, maar soms is overgaan op het andere merk de oplossing tegen de jeuk.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:54 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Haha, kwartje valt ineens waarom ik laatst ‘ineens’ een paar nachten achter elkaar opvliegers had![]()
Hier ineens zo erg jeuk onder de pleisters dat ik hem eraf getrokken heb en een nieuwe heb geplakt. Had in het begin elke keer beetje irritatie bij de randen, maar deze keer echt felrood onder de hele pleister en jeukt als een malle. Hoop dat het eenmalig is/was.
Sandoz. Ik had alleen niet verwacht dat dit ineens na een paar maanden op komt zetten.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of je Sandoz of Systen hebt, maar soms is overgaan op het andere merk de oplossing tegen de jeuk.
Klopt.quote:Op donderdag 14 november 2024 01:53 schreef De_Pel het volgende:
De overgang; het klinkt als een promotie maar dat kunnen we nou niet echt zeggen lijkt mij of wel?!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |