abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215722080
Herkennen jullie misschien ook de grote ups en enorme downs? En ben je je dan bewust van de downs op dat moment of pas achteraf?

Ik vind het echt dodelijk vermoeiend dat ik een paar dagen gewoon mijn vrolijke zelf kan zijn en dan begint langzaam weer richting de frustraties waar ik dan ook bewust van ben en tegen loop te vechten dat ik dat niet wil. Vooral dus die grote ups en downs.

Ik mag volgende week weer terug naar de huisarts, als de SSRI verhoging niet (voldoende) gewerkt heeft wil ze mij naar de gynaecoloog doorsturen. Gelukkig zit er bij mij in de omgeving expertise van de menopauze.

Heb wel het idee dat de SSRI verhoging iets gedaan heeft, maar zeker niet voldoende.
pi_215722489
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 11:35 schreef Lingue het volgende:
Herkennen jullie misschien ook de grote ups en enorme downs? En ben je je dan bewust van de downs op dat moment of pas achteraf?

Ik vind het echt dodelijk vermoeiend dat ik een paar dagen gewoon mijn vrolijke zelf kan zijn en dan begint langzaam weer richting de frustraties waar ik dan ook bewust van ben en tegen loop te vechten dat ik dat niet wil. Vooral dus die grote ups en downs.

Ik mag volgende week weer terug naar de huisarts, als de SSRI verhoging niet (voldoende) gewerkt heeft wil ze mij naar de gynaecoloog doorsturen. Gelukkig zit er bij mij in de omgeving expertise van de menopauze.

Heb wel het idee dat de SSRI verhoging iets gedaan heeft, maar zeker niet voldoende.
Ik heb er zelf niet zoveel last van. Ik heb wel gelezen dat er veel vrouwen zijn waarbij depressieve gevoelens en angsten en dergelijke wel erg verminderen of zelfs volledig verdwijnen door hst. Zoals met veel klachten weet je pas of het hormoongerelateerd is als je start met hst, ben ik bang.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215722502
Ik ben zelf opgehoogd van 50 naar 75 Sandoz pleister. Ik knip er nu dus telkens een door. Ik merkte dat ik vaak weer slechter sliep, vroeger wakker werd en tegen opvliegers aan zat (die nog net niet doorzetten, waardoor ik het gewoon vaak weer erg warm had, zeker als ik niet helemaal fit was). Ik mailde dit afgelopen woensdag naar mijn huisarts met het verzoek op te mogen hogen naar 75 en ik kreeg dezelfde middag nog een mailtje terug dat dat prima was. Eerst om te proberen zes weken; als er geen verschil is, zou ik weer terug moeten naar 50.

Eerste keer 75 zit er sinds donderdagochtend op. Eens kijken wat het doet.
pi_215722540
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 12:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb er zelf niet zoveel last van. Ik heb wel gelezen dat er veel vrouwen zijn waarbij depressieve gevoelens en angsten en dergelijke wel erg verminderen of zelfs volledig verdwijnen door hst. Zoals met veel klachten weet je pas of het hormoongerelateerd is als je start met hst, ben ik bang.
Ik ben alleen enorm bang voor de verhalen dat men zegt dat de klachten eerst toenemen. Het is nu al niet vol te houden. En als het erger kan worden de eerste weken dan weet ik helemaal niet waar ik het zoeken moet...

Maar ik denk wel dat veel van mijn klachten wel te maken hebben met mijn huidige hormoonhuishouding, dus ik denk dat ik mijzelf een plezier ga doen (op de lange termijn) om wel doorgestuurd te worden.
Want de huidige status is 'geen kwaliteit van leven' voor de lange termijn.
pi_215722547
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 12:46 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben zelf opgehoogd van 50 naar 75 Sandoz pleister. Ik knip er nu dus telkens een door. Ik merkte dat ik vaak weer slechter sliep, vroeger wakker werd en tegen opvliegers aan zat (die nog net niet doorzetten, waardoor ik het gewoon vaak weer erg warm had, zeker als ik niet helemaal fit was). Ik mailde dit afgelopen woensdag naar mijn huisarts met het verzoek op te mogen hogen naar 75 en ik kreeg dezelfde middag nog een mailtje terug dat dat prima was. Eerst om te proberen zes weken; als er geen verschil is, zou ik weer terug moeten naar 50.

Hopelijk is dit de oplossing voor je.
pi_215722654
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 12:53 schreef Lingue het volgende:

[..]
Ik ben alleen enorm bang voor de verhalen dat men zegt dat de klachten eerst toenemen. Het is nu al niet vol te houden. En als het erger kan worden de eerste weken dan weet ik helemaal niet waar ik het zoeken moet...

Maar ik denk wel dat veel van mijn klachten wel te maken hebben met mijn huidige hormoonhuishouding, dus ik denk dat ik mijzelf een plezier ga doen (op de lange termijn) om wel doorgestuurd te worden.
Want de huidige status is 'geen kwaliteit van leven' voor de lange termijn.
Beginverergering kan, maar hoeft niet. Ik heb er helemaal geen last van gehad, bijvoorbeeld.
Maar je mag er niet vanuit gaan dat het voor jou ook niet zo is. Als hst wel hetgeen is dat je op de langere termijn kan helpen, hoop ik heel erg dat je door die eerste periode heenkomt. Het is soms gewoon echt even zoeken naar de juiste dosis en dat kan inderdaad wel een heel nare periode zijn.
pi_215722765
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 13:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Beginverergering kan, maar hoeft niet. Ik heb er helemaal geen last van gehad, bijvoorbeeld.
Maar je mag er niet vanuit gaan dat het voor jou ook niet zo is. Als hst wel hetgeen is dat je op de langere termijn kan helpen, hoop ik heel erg dat je door die eerste periode heenkomt. Het is soms gewoon echt even zoeken naar de juiste dosis en dat kan inderdaad wel een heel nare periode zijn.
Linksom of rechtsom kost het veel van me. Nu is het vooral symptoombestrijding, maar heb ook liever dat het klachten oplost. En de medicatie voor symptoombestrijding is op een andere manier heftig.
Dan maar kiezen voor de route die oplossingsgericht is.
Ik wil denk ik sowieso aansturen bij mijn aankomende afspraak voor doorsturen, dat is voor nu beter denk ik.

En dan maar fingers crossed dat de verergering mee zal vallen.
pi_215728435
Een quote vanuit OUD:
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 14:31 schreef TolstoiFan het volgende:
Er waren toch een aantal dames die hormonen nemen vanwege overgang e.d.? Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Helpt het? Hoe snel merkte je verschil?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaar dat ik graag wat ervaringsverhalen zou willen (positieve en negatieve). Of als jullie goede sites met info weten?
Inmiddels heb ik dit topic (deel 1 en 2) helemaal doorgelezen en het heeft me al veel info opgeleverd. Verhelderend en soms ook confronterend.
pi_215728637
Kan de bio-identieke hormoontherapie ook je borstdichtheid vergroten, waardoor het bij bv. een mammografie moeilijker te zien is, of er mogelijke knobbeltjes zitten?
Ik las dit risico in de bijsluiter van Femoston.
pi_215729439
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 22:49 schreef TolstoiFan het volgende:
Kan de bio-identieke hormoontherapie ook je borstdichtheid vergroten, waardoor het bij bv. een mammografie moeilijker te zien is, of er mogelijke knobbeltjes zitten?
Ik las dit risico in de bijsluiter van Femoston.
Femostn is niet bio-identiek, dus dat is al een groot verschil.

Ik ken deze bijwerking niet. Ik dacht dat de borstweefseldichtheid een aangeboren iets was, wist niet dat dat kon veranderen.
pi_215730811
Als je ouder wordt, neemt je borstdichtheid (hoeveelheid klierweefsel t.o.v. vetweefsel) af. Bij jonge meiden is die sowieso hoger meestal. HST gebruik houdt je aftakeling wat tegen/draait die wat terug, dus kan ook je borstweefsel wat dichter maken. Maar afaik is HST relatief zo weinig hormoon vergelekenet wat je van nature in je cyclus had, dat het niet onnatuurlijk veel dichter wordt.

Dit alles niet uit zelf gelezen wetenschappelijke bronnen, dit is wat ik heb opgemaakt uit posts en reacties die ik gelezen heb op r/Menopause.

Ik weet wel dat bijvoorbeeld de pil veel meer hormoon bevat en dat ik daar zelf ooit wel een cupmaatje van groeide en dat voelde niet als alleen maar vet. Maar dat is ander hormoon en andere leeftijd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 1 december 2024 @ 08:32:52 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215730865
Eén maand collageen: ik ben om.

Ik doe eigenlijk maar een halve dosis dagelijks (halve eetlepel per dag). M'n haren glanzen, zijn minder breekbaar en krullen meer, m'n nagels zijn veel sterker, m'n huid begint ook echt steviger te worden.

Geen idee of dit gerelateerd kan zijn maar mijn spieren gaan hier echt heel goed op. Ik herstel een dag sneller van spierpijn. En sinds een maand ook weer meer energie.
Resistance is futile.
pi_215730968
PubMed samenvattingen lijken je claim te steunen
quote:
After retrieving articles from the databases, 19 studies were selected, with a total of 1,125 participants aged between 20 and 70 years (95% women). In the meta-analysis, a grouped analysis of studies showed favorable results of hydrolyzed collagen supplementation compared with placebo in terms of skin hydration, elasticity, and wrinkles. The findings of improved hydration and elasticity were also confirmed in the subgroup meta-analysis. Based on results, ingestion of hydrolyzed collagen for 90 days is effective in reducing skin aging, as it reduces wrinkles and improves skin elasticity and hydration.
Hier o.a.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215731421
Ik kan niks met dergelijke poeders, dus ik neem al maanden collageentabletten, maar ik heb niet het idee dat het iets doet.
  Moderator zondag 1 december 2024 @ 09:43:16 #115
5428 crew  miss_sly
pi_215731492
quote:
14s.gif Op zondag 1 december 2024 08:32 schreef Seven. het volgende:
Eén maand collageen: ik ben om.

Ik doe eigenlijk maar een halve dosis dagelijks (halve eetlepel per dag). M'n haren glanzen, zijn minder breekbaar en krullen meer, m'n nagels zijn veel sterker, m'n huid begint ook echt steviger te worden.

Geen idee of dit gerelateerd kan zijn maar mijn spieren gaan hier echt heel goed op. Ik herstel een dag sneller van spierpijn. En sinds een maand ook weer meer energie.
Klinkt goed!

Een steviger huid, hoe merk je dat? Elastischer ook?
Mijn moeder heeft een hele kwetsbare huid waar ze ook snel wondjes in heeft. Dat vindt ze zelf heel vervelend. Misschien is dit ook wat voor haar.

En ik kan heel slecht meer iets op mijn huid smeren vanwege rosacea die ineens is ontstaan. Ik vraag me af of collageen voor mij ook wat zou doen.
  zondag 1 december 2024 @ 09:57:13 #116
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215731657
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 23:04 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Sandoz. Ik had alleen niet verwacht dat dit ineens na een paar maanden op komt zetten.
Had al eens gelezen dat de Systen ook beter plakken alhoewel die van Sandoz bij mij eigenlijk ook niet los laten.
Hier nog even over, ik heb Sandos en had bij vlagen enorm jeuk bij de randen of soms als er een rimpel onder zit (lang leve flinke striea) en ze lieten nogal eens los, zeker als ik te snel na opplakken bewoog.
Tot ik ergens las dat je ze even met een warme hand moet bedekken na het opplakken zodat het goed hecht, en verdomd. Ze trekken en schuiven niet meer en ook geen jeuk meer.

Ik ben bijna klaar met de tweede volle maand pleisters en utrogestan en dan ga ik weer stoppen.
Nadat ik eerst heel enthousiast dacht dat de klachten (gewrichten en spieren) weg waren lijkt dat vooral toeval geweest te zijn. De klachten zijn er nog en worden misschien zelfs wel ietsje meer.
Van de week heb ik dus bloed geprikt bij de ha om te zien of het een andere oorzaak heeft.
En om even te zien of ik nog andere veranderingen merk of niet merk met hst ga ik dus even stoppen want als het verder weinig doet hoef ik ook niet per se hormonen te gebruiken.

Maar ik weet gewoon even niet meer heel goed of het nou wel of niet verschil maakt. Ik ging eraan beginnen vanweg de pijnlijke gewrichten en spieren en dat is niet veranderd zeg maar.
  Moderator zondag 1 december 2024 @ 10:16:31 #117
5428 crew  miss_sly
pi_215731869
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2024 09:57 schreef BE het volgende:

[..]
Hier nog even over, ik heb Sandos en had bij vlagen enorm jeuk bij de randen of soms als er een rimpel onder zit (lang leve flinke striea) en ze lieten nogal eens los, zeker als ik te snel na opplakken bewoog.
Tot ik ergens las dat je ze even met een warme hand moet bedekken na het opplakken zodat het goed hecht, en verdomd. Ze trekken en schuiven niet meer en ook geen jeuk meer.

Ik ben bijna klaar met de tweede volle maand pleisters en utrogestan en dan ga ik weer stoppen.
Nadat ik eerst heel enthousiast dacht dat de klachten (gewrichten en spieren) weg waren lijkt dat vooral toeval geweest te zijn. De klachten zijn er nog en worden misschien zelfs wel ietsje meer.
Van de week heb ik dus bloed geprikt bij de ha om te zien of het een andere oorzaak heeft.
En om even te zien of ik nog andere veranderingen merk of niet merk met hst ga ik dus even stoppen want als het verder weinig doet hoef ik ook niet per se hormonen te gebruiken.

Maar ik weet gewoon even niet meer heel goed of het nou wel of niet verschil maakt. Ik ging eraan beginnen vanweg de pijnlijke gewrichten en spieren en dat is niet veranderd zeg maar.
Wat jammer dat het niet heeft geholpen tegen de pijnlijke gewrichten en spieren. Je hebt de uitslag nog niet van het bloedonderzoek? Wordt er ook gekeken naar reuma ofzo?

Ik snap wel dat je niet per se hormonen wil gebruiken als je niet het idee hebt dat het iets voor je doet.
  zondag 1 december 2024 @ 10:24:51 #118
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215732002
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2024 10:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat jammer dat het niet heeft geholpen tegen de pijnlijke gewrichten en spieren. Je hebt de uitslag nog niet van het bloedonderzoek? Wordt er ook gekeken naar reuma ofzo?

Ik snap wel dat je niet per se hormonen wil gebruiken als je niet het idee hebt dat het iets voor je doet.
Ja, ze gaat idd oa. spierreuma na laten kijken enzo.
pi_215732013
Ik heb vooral in de winter nagels die snel scheuren en een droge huid, zou collageen daar ook wat voor doen?
Misschien moet ik het eens proberen... is denk ik niet persé overgangsgerelateerd hier. Want ik heb dit al jaaaaaren, het wordt wel erger.
Fake it till you make it...
  zondag 1 december 2024 @ 10:46:00 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215732259
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2024 09:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Klinkt goed!

Een steviger huid, hoe merk je dat? Elastischer ook?
Mijn moeder heeft een hele kwetsbare huid waar ze ook snel wondjes in heeft. Dat vindt ze zelf heel vervelend. Misschien is dit ook wat voor haar.

En ik kan heel slecht meer iets op mijn huid smeren vanwege rosacea die ineens is ontstaan. Ik vraag me af of collageen voor mij ook wat zou doen.
Ik heb serieuze hypermobiliteit dus sowieso altijd al een hele rekbare huid gehad. Het begon de laatste tijd een beetje te lijken alsof de hele huid soort van los over mijn lijf zat, en dat is als sneeuw voor de zon verdwenen. Als ik de huid boven mijn ogen vastpak, dan blijft het niet meer in zo'n vouw zitten, het gaat gewoon weer terug op z'n plek.

Rimpeltjes onder m'n ogen zijn ook wel wat minder diep, al vind ik dat verschil maar heel subtiel (kan nog komen en mogelijk moet ik ook gewoon de dosis ophogen).
Resistance is futile.
  zondag 1 december 2024 @ 10:46:50 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215732268
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2024 10:25 schreef Nijna het volgende:
Ik heb vooral in de winter nagels die snel scheuren en een droge huid, zou collageen daar ook wat voor doen?
Misschien moet ik het eens proberen... is denk ik niet persé overgangsgerelateerd hier. Want ik heb dit al jaaaaaren, het wordt wel erger.
Ik heb niet het gevoel dat m'n huid minder droog is, maar wie weet wat het voor jou doet. Maar voor je nagels zal het vrijwel zeker goed zijn, ik merkte dat binnen een paar dagen al.
Resistance is futile.
  zondag 1 december 2024 @ 10:54:38 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215732342
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2024 09:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kan niks met dergelijke poeders, dus ik neem al maanden collageentabletten, maar ik heb niet het idee dat het iets doet.
De reden dat ik poeder neem, is dat de dosering in tabletten veel lager is. Aanbevolen dosering is 10-20 mg per dag.

Dingen om op te letten, van wat ik zo heb gelezen:

Gehydrolyseerd collageen is het beste.
Poeder is beter vanwege de dosering (ik roer het gewoon in m'n koffie).
Prijs is sterk afhankelijk van de toevoegingen (ik heb een gehydrolyseerd poeder met hyaluronzuur en vitamine C, wat denk ik ook wel de toegenomen energielevels kan verklaren).
Resistance is futile.
  zondag 1 december 2024 @ 10:58:03 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215732365
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2024 10:24 schreef BE het volgende:

[..]
Ja, ze gaat idd oa. spierreuma na laten kijken enzo.
Hmm, misschien dan toch niet gerelateerd aan de overgang idd. Hopelijk kom je erachter, toch ruk om met pijnklachten rond te lopen :{ .
Resistance is futile.
pi_215732937
@BE voor zover ik weet, kan het ook wel tot 3 maanden duren voor je dit soort systemische verbeteringen merkt (of de dosis wat laag is voor je). Misschien is 2 maanden net wat kort?
  zondag 1 december 2024 @ 12:53:49 #125
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215734144
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2024 11:38 schreef Vanyel het volgende:
@:BE voor zover ik weet, kan het ook wel tot 3 maanden duren voor je dit soort systemische verbeteringen merkt (of de dosis wat laag is voor je). Misschien is 2 maanden net wat kort?
Ja, op zich wel, maar dan zou je op zich nu al wel iig iets moeten merken. En nu is het echt niets zeg maar.
Na een dag hard werken kan ik mijn armen amper optillen. Op sommige dagen doet het optillen van de theepot al pijn aan mijn handen...
De huisarts gaf ook aan dat het niet waarschijnlijk was dat het nog iets zou gaan doen mbt deze klachten.
Maar mss moet ik idd toch een maandje door nog. Of evt. toch een doorverwijzing vragen naar de overgangspoli in het ziekenhuis, dat die er toch net even iets meer van weten.
Ik heb nog wel pleisters, dus daar kan ik sws mee door gaan nog nadat ik woensdag weer met de progesteron mag stoppen.
pi_215735582
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2024 12:53 schreef BE het volgende:

[..]
Ja, op zich wel, maar dan zou je op zich nu al wel iig iets moeten merken. En nu is het echt niets zeg maar.
Na een dag hard werken kan ik mijn armen amper optillen. Op sommige dagen doet het optillen van de theepot al pijn aan mijn handen...
Kak zeg.
Mijn gewrichtsklachten zijn wel anders, ik merk ook nog weinig verbetering daarop. Maar genoeg op andere gebieden om nog wel even door te willen klooien met doseringen enzo.
Overgangspoli klinkt sowieso goed. Ik wil me denk ik ook nog laten doorverwijzen, mijn huidige gebeuren is niet helemaal naar wens.
  zondag 1 december 2024 @ 17:32:03 #127
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215738033
quote:

[..]
De huisarts gaf ook aan dat het niet waarschijnlijk was dat het nog iets zou gaan doen mbt deze klachten.
Maar mss moet ik idd toch een maandje door nog. Of evt. toch een doorverwijzing vragen naar de overgangspoli in het ziekenhuis, dat die er toch net even iets meer van weten.
Ik heb nog wel pleisters, dus daar kan ik sws mee door gaan nog nadat ik woensdag weer met de progesteron mag stoppen.

Bij mij heeft het serieus lang geduurd voordat ik mij beter ging voelen. De eerste zes weken werden de opvliegers wel minder (die heb ik nu eigenlijk helemaal niet meer) en ik had ook minder spierpijn. Voor de rest voelde ik mij nog net zo prut en eigenlijk nog erger dan daarvoor. Ik heb toen ook vrij moedeloos het ziekenhuis gebeld wat te doen. Zij gaven in mijn geval aan toch echt nog even door te zetten. Dat heb ik gedaan en langzaam aan wordt het steeds een beetje beter. Ik zit nu op iets meer dan drie maanden. Ik heb begrepen dat het dan ook ongeveer een goed moment is om te kijken of je meer/minder/iets anders nodig hebt.

Ik heb nog steeds het gevoel dat ik er nog niet weer helemaal ben. Mijn energie niveau is nog steeds om te huilen, ik kan de helft van de tijd niet op woorden komen en heb echt het gevoel dat ik op z’n minst 20 iq punten heb ingeleverd. Ik vermoed (en hoop)dat er ergens nog wel wat getweakt moet worden om mij echt weer helemaal op de rit te krijgen.
  zondag 1 december 2024 @ 18:54:38 #128
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215739759
Tx ladies!
Ik heb volgende week een afspraak met de ha, ik blijf gewoon doorgaan met de pleisters en vraag haar, als mijn bloed niet heel duidelijk iets laat zien, een verwijzing naar de overgangspoli in het ziekenhuis omdat ik toch denk dat daar iets meer expertise zit.
pi_215785785
De huisarts adviseert mij om met HST te beginnen. Gezien mijn extreme klachten. Ze is er momenteel zelf ook actief aan het induiken wat HST precies doet. Hoe het werkt. Wat er nodig is. etc. En ze heeft meerdere vrouwen in haar praktijk die er recent aan begonnen zijn.

Ik vind het eng ivm mogelijke klachtverergering (ook al heeft niet iedereen er last van). Maar ik mag mijn medicatie blijven gebruiken als het niet goed gaat/erger wordt. En dan gaan we na 4 weken een eerste evaluatie doen.

Maar ze benadrukte goed dat dit wrs mij echt kan helpen. Ook omdat de huidige vorm gewoon niet doable en ik dat niet nog 5+ jaar zo wil.

Fingers crossen dat ik niet de bingokaart voor verergering van klachten ga doormaken.

Ik ga beginnen met (ik dacht dat ze zei) estradiol pleisters en utrogestan oraal.
  Redactie Frontpage vrijdag 6 december 2024 @ 13:30:54 #130
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_215785897
quote:

[..]

Vraag een doorverwijzing. Hier is de wachttijd 120 dagen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator vrijdag 6 december 2024 @ 14:09:30 #131
5428 crew  miss_sly
pi_215786244
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:20 schreef Lingue het volgende:
De huisarts adviseert mij om met HST te beginnen. Gezien mijn extreme klachten. Ze is er momenteel zelf ook actief aan het induiken wat HST precies doet. Hoe het werkt. Wat er nodig is. etc. En ze heeft meerdere vrouwen in haar praktijk die er recent aan begonnen zijn.

Ik vind het eng ivm mogelijke klachtverergering (ook al heeft niet iedereen er last van). Maar ik mag mijn medicatie blijven gebruiken als het niet goed gaat/erger wordt. En dan gaan we na 4 weken een eerste evaluatie doen.

Maar ze benadrukte goed dat dit wrs mij echt kan helpen. Ook omdat de huidige vorm gewoon niet doable en ik dat niet nog 5+ jaar zo wil.

Fingers crossen dat ik niet de bingokaart voor verergering van klachten ga doormaken.

Ik ga beginnen met (ik dacht dat ze zei) estradiol pleisters en utrogestan oraal.
In Nederland zijn estradiol pleisters en utrogestan oraal inderdaad vaak de start. Ik hoop heel erg dat je weinig tot geen beginverergering hebt en snel de voordelen ervan gaat ondervinden.

Succes!
  vrijdag 6 december 2024 @ 16:02:02 #132
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215787319
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:30 schreef Troel het volgende:

[..]
Vraag een doorverwijzing. Hier is de wachttijd 120 dagen.
Maandagochtend heb ik een afspraak met de ha.
Mijn bloeduitslag is binnen en in het berichtje dat er bij staat in 'Mijn gezondheid' staat dat daar iig niks in te vinden was.
Dus dan wil ik toch verder in die hormonenshit duiken. Ik weiger te denken 'ik moet het er dan maar mee doen'.
Ik slik elke avond voor het slapen gaan paracetamol en aan het eind van de nacht nog een keer omdat ik met pijn wakker wordt. En ik ben echt geen watje normaliter.
  woensdag 11 december 2024 @ 17:40:49 #133
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215838201
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 12:46 schreef miss_sly het volgende:

Hier ook opgehoogd van 50 naar 75. Hopelijk gaan de laatste ‘randjes’ er zo ook nog wat meer af.
Hier is 75 automatisch Systen omdat Sandos (kennelijk?) geen 75 heeft. Ze zijn wel een aardig stukje groter helaas. Ik heb mijn 50 maar bewaard als ‘noodvoorraad’.

En omdat ik kennelijk nogal een hormonale sneeuwvlok ben was een paar dagen later het feest weer compleet. Ik was bekaf, het lontje was ultiem kort, huilen om onbenulligheden en dan ook nog eerst niet doorhebben waar je ‘nu weer last van hebt’ :') |:) Hopelijk stabiliseert het zich snel en kan ik daarna eindelijk weer een beetje normaal gaan doen :D
  woensdag 11 december 2024 @ 17:52:55 #134
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215838335
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:20 schreef Lingue het volgende:

Ik heb op alle mogelijke manieren de bingokaart gehad. Qua klachten, qua verergering van klachten en qua langzaam herstel.
Het alternatief (niks doen en lijdzaam dit jaren uitzitten) was voor mij absoluut geen optie meer tenzij ik mijn baan op zou zeggen, wilde aansturen op een echtscheiding en een paar jaar niet meer van de bank af zou willen komen.

Ik hoop echt voor je dat HST gaat helpen om je klachten te verminderen. Als je van heel ver moet komen, weet dan ook dat het waarschijnlijk is dat je niet binnen 2 weken er bovenop bent. Krijg je klachtenverergering, dat gaat weer over! Bij mij was het opstarten geen rode loper met loftrompetten. En toch ga ik ze nu echt absoluut never niet meer inleveren.
  woensdag 11 december 2024 @ 17:53:49 #135
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215838346
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 16:02 schreef BE het volgende:

[..]
Mijn bloeduitslag is binnen en in het berichtje dat er bij staat in 'Mijn gezondheid' staat dat daar iig niks in te vinden was.
Dus dan wil ik toch verder in die hormonenshit duiken. Ik weiger te denken 'ik moet het er dan maar mee doen'.
Ik slik elke avond voor het slapen gaan paracetamol en aan het eind van de nacht nog een keer omdat ik met pijn wakker wordt. En ik ben echt geen watje normaliter.

Heb je een verwijzing gekregen?
pi_215839177
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 17:40 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Hier ook opgehoogd van 50 naar 75. Hopelijk gaan de laatste ‘randjes’ er zo ook nog wat meer af.
Hier is 75 automatisch Systen omdat Sandos (kennelijk?) geen 75 heeft. Ze zijn wel een aardig stukje groter helaas. Ik heb mijn 50 maar bewaard als ‘noodvoorraad’.

En omdat ik kennelijk nogal een hormonale sneeuwvlok ben was een paar dagen later het feest weer compleet. Ik was bekaf, het lontje was ultiem kort, huilen om onbenulligheden en dan ook nog eerst niet doorhebben waar je ‘nu weer last van hebt’ :') |:) Hopelijk stabiliseert het zich snel en kan ik daarna eindelijk weer een beetje normaal gaan doen :D
Ik maak mijn 50-pleisters eerst op door er telkens een doormidden te knippen en vraag daarna ook om Systen 75. Die halve pleisters hebben door het knippen echte hoekjes en blijven daardoor toch minder goed zitten. Dus dan maar de grotere van Systen.
pi_215839192
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 16:02 schreef BE het volgende:

[..]

Hoe was je gesprek met de huisarts?

Zoveel paracetamol moeten slikken tegen de pijn kan inderdaad niet de bedoeling zijn. Logisch dat je je daar niet zomaar bij neer wil leggen.
  woensdag 11 december 2024 @ 19:03:26 #138
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215839211
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2024 19:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik maak mijn 50-pleisters eerst op door er telkens een doormidden te knippen en vraag daarna ook om Systen 75. Die halve pleisters hebben door het knippen echte hoekjes en blijven daardoor toch minder goed zitten. Dus dan maar de grotere van Systen.
Zo heb ik het ook eerst gedaan totdat het bij de apotheek lag.
pi_215839808
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 17:52 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Ik heb op alle mogelijke manieren de bingokaart gehad. Qua klachten, qua verergering van klachten en qua langzaam herstel.
Het alternatief (niks doen en lijdzaam dit jaren uitzitten) was voor mij absoluut geen optie meer tenzij ik mijn baan op zou zeggen, wilde aansturen op een echtscheiding en een paar jaar niet meer van de bank af zou willen komen.

Ik hoop echt voor je dat HST gaat helpen om je klachten te verminderen. Als je van heel ver moet komen, weet dan ook dat het waarschijnlijk is dat je niet binnen 2 weken er bovenop bent. Krijg je klachtenverergering, dat gaat weer over! Bij mij was het opstarten geen rode loper met loftrompetten. En toch ga ik ze nu echt absoluut never niet meer inleveren.
Dankjewel! Ik ben vandaag begonnen met de pleister. Sandoz 50. En de progesteron zal ik volgende cyclus starten op dat 13 ongeveer. Deze cyclus komt hopelijk binnen nu en paar dagen tot een einde want ik ben em al weer goed zat :')

Ik ga er idd ook niet vanuit dat ik binnen een week weer helemaal ok ben. Daarvoor moet ik van veel te ver komen. En daarnaast ik schommel gewoon enorm qua de hormonen dus voordat die een beetje fatsoenlijke balans zal hebben zal het ook wel weer even wat tijd kosten. Daarnaast mag ik ook nog extra rekening houden met mijn schildklier want die stuitert ook lekker mee.

Maar ik ga er positief in. Alle vormen van verlichting worden gewaardeerd. Vooral stabiliteit wordt gewaardeerd.
Ik wil gewoon weer kunnen werken. Een trap op kunnen lopen zonder te hijgen en niet constant overal tegenop zien en alles en iedereen doodwensen mag wat mij betreft ook retour afzender.
En idd niets doen is ook geen optie, dat is voor mij geen kwaliteit van leven en ga ik geen 5+ jaar volhouden.

Ik heb mij inmiddels ook wat beter ingelezen in wat HST kan doen.
Nogmaals dank. Het helpt wel om hier de verhalen te lezen van dames die het al langer gebruiken.
  woensdag 11 december 2024 @ 20:33:35 #140
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215840466
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 17:53 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Heb je een verwijzing gekregen?
Nee, ze vertelde me dat ik best een verwijzing mocht als ik dat echt wilde maar dat de wachttijd best heel lang was en dat ze toevallig die week met een gynaecoloog had gesproken en had gevraagd wat er nou evt. anders was aan een overgangspoli dan de zorg van de ha en daarop had de gyn gezegd: niks eigenlijk.
Toen ik vertelde over dat ik het soms lastig vond waar die pleister te plakken, want onder de broekrand levert irritatie op en een vriendin had weer advies gekregen: 'niet binnen 14d. op dezelfde plek'.
Weer een ander zei de hele buik, de bijsluiter zegt alleen onder de navel en mijn ha zei 'vlgs mij ook op de borst en de schouders'.

Dus toen zei ze, en daar was ik nou zelf weer niet op gekomen: vraag het eens bij de apotheek, die weten vaak juist dit soort dingen!

En we gaan dus gewoon nog even door met de pleisters en de utrogestan.
Alleen had ik de dosering van de laatste de vorige keer niet goed begrepen. :@ 2 per keer ipv 1. :o
Dus wie weet wat dat nog weer oplevert. ;)

En dan kijken we het verder even aan.
Sws torenhoge bloeddruk dus nu een weekje thuis meten en vlgde week terug.
pi_215840648
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 20:33 schreef BE het volgende:

[..]
Nee, ze vertelde me dat ik best een verwijzing mocht als ik dat echt wilde maar dat de wachttijd best heel lang was en dat ze toevallig die week met een gynaecoloog had gesproken en had gevraagd wat er nou evt. anders was aan een overgangspoli dan de zorg van de ha en daarop had de gyn gezegd: niks eigenlijk.
Toen ik vertelde over dat ik het soms lastig vond waar die pleister te plakken, want onder de broekrand levert irritatie op en een vriendin had weer advies gekregen: 'niet binnen 14d. op dezelfde plek'.
Weer een ander zei de hele buik, de bijsluiter zegt alleen onder de navel en mijn ha zei 'vlgs mij ook op de borst en de schouders'.

Dus toen zei ze, en daar was ik nou zelf weer niet op gekomen: vraag het eens bij de apotheek, die weten vaak juist dit soort dingen!

En we gaan dus gewoon nog even door met de pleisters en de utrogestan.
Alleen had ik de dosering van de laatste de vorige keer niet goed begrepen. :@ 2 per keer ipv 1. :o
Dus wie weet wat dat nog weer oplevert. ;)

En dan kijken we het verder even aan.
Sws torenhoge bloeddruk dus nu een weekje thuis meten en vlgde week terug.
Dat had mijn huisarts ook zo begrepen van de gynaecoloog met wie ze in contact is hierover. En dat het vooral nu zo is dat mijn huisarts er huiswerk aan heeft om het zelf goed te begrijpen en niet alleen domweg voor te schrijven. Maar dat ze dus de patiënten zelf beter kan begeleiden tot waar mogelijk.

Fijn dat je toch nog even doorgaat om te kijken of het een beter effect gaat hebben voor je.
Bij mij zei de apotheek heel duidelijk niet niet op de borst. En verder het liefst onder de taille maar mocht eventueel ook op de rug/schouder. Maar wel op een plek wat je bedekt. En het wisselen van plek is verschillende info over. Ik ga proberen er minimaal 4 weken tussen te houden als dat lukt tussen de 1e plek en weer terug naar de 1e plek.

Sterkte met de bloeddruk, hopelijk snel onder controle!
  woensdag 11 december 2024 @ 23:29:41 #142
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215843263
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 20:43 schreef Lingue het volgende:

[..]
Dat had mijn huisarts ook zo begrepen van de gynaecoloog met wie ze in contact is hierover. En dat het vooral nu zo is dat mijn huisarts er huiswerk aan heeft om het zelf goed te begrijpen en niet alleen domweg voor te schrijven. Maar dat ze dus de patiënten zelf beter kan begeleiden tot waar mogelijk.

Fijn dat je toch nog even doorgaat om te kijken of het een beter effect gaat hebben voor je.
Bij mij zei de apotheek heel duidelijk niet niet op de borst. En verder het liefst onder de taille maar mocht eventueel ook op de rug/schouder. Maar wel op een plek wat je bedekt. En het wisselen van plek is verschillende info over. Ik ga proberen er minimaal 4 weken tussen te houden als dat lukt tussen de 1e plek en weer terug naar de 1e plek.

Sterkte met de bloeddruk, hopelijk snel onder controle!
Mijn buik is best groot :') maar omdat ik echt weg wil blijven van de broekrand, want dat jeukt als een malle als die sticker gaat kreukelen, is het al beperkter. 4 weken ertussen gaat voor mij echt lastig worden.
pi_215844122
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2024 19:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Misschien kan je de hoekjes een beetje rond knippen? Misschien blijft het dan wat beter zitten. Net als je met sporttape doet.
Ik weet niet of dat kan hoor, maar dat kwam in me op.
pi_215844150
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 08:09 schreef Nijna het volgende:

[..]
Misschien kan je de hoekjes een beetje rond knippen? Misschien blijft het dan wat beter zitten. Net als je met sporttape doet.
Ik weet niet of dat kan hoor, maar dat kwam in me op.

Dat is vrij lastig, want je moet ook wel echt twee gelijke helften overhouden. Dan wordt het een beetje wiskundig knippen :D Dus ik doe het er nog even mee, keer of vier denk ik, en dan vraag ik om de pleisters van 75.
pi_215844158
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 23:29 schreef BE het volgende:

[..]
Mijn buik is best groot :') maar omdat ik echt weg wil blijven van de broekrand, want dat jeukt als een malle als die sticker gaat kreukelen, is het al beperkter. 4 weken ertussen gaat voor mij echt lastig worden.
Ik plak op zondag links van mijn navel onder de navellijn, en op donderdag rechts. En als je dan een keer dichtbij de navel plakt en de andere keer verder van de navel, heb je al best een aardig moment zitten tussen de momenten dat de pleiter ongeveer op dezelfde plek zit.
pi_215844215
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2024 08:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is vrij lastig, want je moet ook wel echt twee gelijke helften overhouden. Dan wordt het een beetje wiskundig knippen :D Dus ik doe het er nog even mee, keer of vier denk ik, en dan vraag ik om de pleisters van 75.
Dat is nog te overzien, een keer of vier.
pi_215849731
quote:
7s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:31 schreef miss_sly het volgende:
Gewrichtspijnen, reumatische klachten en fibromyalgie worden ook vaak genoemd als mogelijke overgangsklachten en waar vrouwen baat hebben bij hst.

Progesteron wordt inderdaad continu geslikt bij menopausale vrouwen, cyclisch als er nog sprake is van een cyclus. Op de Facebookgroep waar ik zit wordt het ook door een behoorlijk aantal vrouwen vaginaal of rectaal ingebracht. Wat veel vrouwen als nadeel noemen van vaginaal is dat ze er afscheiding van krijgen; dat is natuurlijk geen afscheiding, maar het bolletje dat oplost en deels weer naar buiten komt.

Ik doe het zelf prima op de oral progesteron, maar anders zou ik vaginaal of rectaal wel overwegen. Ik neem het als ik naar bed ga, dus heb ook geen last van side effects als duizeligheid ofzo, wat je wel eens hoort. Ik poets mijn tanden, neem een pilletje en ga slapen.
Beetje mosterd misschien want even geleden. Maar mijn reumatoloog erkende dit idd ook. Ik heb wel de klachten/pijnen op de bekende reumaplekken. Maar gelukkig geen reuma!
Bij het stukje hormoonhuishouding gaf hij ook aan dat er steeds meer duidelijkheid komt dat veel klachten bij vrouwen in de peri door hormoonverandering/afname komt.

Ik hoop dat die samenwerkingen tussen gyn/reumatoloog/huisarts en alle andere artsen die vrouwen met klachten krijgen waar ze geen oorzaak voor vinden steeds beter gaat en afstemmen en leren van elkaar en van de patiënten.
  donderdag 12 december 2024 @ 21:29:06 #148
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215851193
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 23:29 schreef BE het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels overgestapt naar bovenbenen en dat bevalt goed. Daar ook plek zat overigens :P
  donderdag 12 december 2024 @ 22:17:53 #149
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215851899
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 21:29 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels overgestapt naar bovenbenen en dat bevalt goed. Daar ook plek zat overigens :P
:D Kijk, dat is ook een optie dus.
Een vriendin vertelde dat je idd ook op je kont mag plakken in de zomer omdat ze niet goed tegen de zon kunnen
  donderdag 12 december 2024 @ 22:32:18 #150
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215852125
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 22:17 schreef BE het volgende:

[..]
:D Kijk, dat is ook een optie dus.
Een vriendin vertelde dat je idd ook op je kont mag plakken in de zomer omdat ze niet goed tegen de zon kunnen
Daar ben ik begonnen maar bleef toen niet lekker zitten (met Sandoz). Die ik nu heb plakken als een malle dus kan het nog wel een keer weer proberen. Lage rug is ook nog een optie trouwens. Op mijn buik kreeg ik op den duur alleen maar jeuk, dus daar maar even een tijdje helemaal niet plakken.
Hormonen worden goed opgenomen op plekken waar je vet hebt zitten (buik, bil, dij). Borsten is een no-go en ik heb laatst ergens gelezen dat bovenarm ook niet de beste plek is, terwijl andere documentatie aangeeft dat dat wel weer kan. :?
Ik hou het maar bij de ‘vet plekken’ :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')