quote:
Op vrijdag 13 maart 2026 06:29 schreef Seven. het volgende:Het is hier een tijdje heel goed gegaan met oestrogel en utrogestan, maar ik merk dat ik qua vermoeidheid wel weer een flinke terugval heb momenteel. Ik doe tegenwoordig twee pompjes oestrogel,
wat de maximale dosis is. Utrogestan kan ik nog ophogen.
Binnenkort maar weer eens naar de huisarts.
Dat maximum is in mijn ervaring niet bij iedereen zo hard. Ik gebruik er 3. Is ook zo voorgeschreven. Mrs V is het ook voorgeschreven, door een andere arts.
Overgang en hormonen zegt er dit over
quote:
In de UK en VS is het uitgangspunt voor artsen om te behandelen met de laagst mogelijke dosis die alle klachten wegneemt; hierbij wordt geen maximum genoemd. In de UK is de startdosis vastgesteld op 2 pompjes gel. In Nederland wordt deze startdosis van 2 pompjes gezien als de maximale dosis. Dit is niet logisch. 1 pompje gel voorziet het lichaam in het geval van goede opname, van maximaal 35 pg/ml oestrogeen, dus 2 pompjes bieden in het beste geval van optimale opname via de huid 70 pg/ml.
Tijdens de menstruele cyclus varieert de oestradiol waarde in het bloed ruwweg tussen 20 en 700 pg/ml, met een mediaan (voor de gemiddelde vrouw) van 100 pg/ml.
Het lichaam is gewend aan deze waarden en er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat deze waarden een gevaar opleveren op latere leeftijd. Het is niet verbazingwekkend dat voor veel vrouwen 2 pomjes oestrogel slechts een druppel op de gloeiende plaat is.
BronIrritant wel dat ze geen SI eenheden gebruiken
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!