abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220852932
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:34 schreef loveli het volgende:

[..]
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.
Implanon off-label gebruiken kan wsch ook. Heeft een vergelijkbare methode van toedienen (niet via spijsverteringskanaal en lever), maar niet lokaal.
Hormoon in de mirena heeft laagste risico op trombose.
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.
O+ Slaap O+


Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?

Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:33 #202
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220852990
Utrogestan rectaal gebruiken is nu in zwang, begreep ik. Niet langs de lever en niet de smurrie zoals bij vaginaal gebruik.
Snobs have more fun!
KLIK!
  Vis een optie? donderdag 21 mei 2026 @ 13:23:00 #203
70532 loveli
N
pi_220854597
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.
O+ Slaap O+


Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?

Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.

Je hebt 2e gen, 3e gen en nieuwe generatie pillen.
De standaard 1e keuze is een pil met levonogestrel (microgynon, 2e gen pil). Dit progestageen zit ook in mirena.
3e gen pillen (o.a. marvelon) hadden andere of minder bijwerkingen, maar hoger trombose risico.
Nieuwe gen is bv Yazmin. Daar was het risico trombose vooral hoog bij jonge meisjes/eerste jaar van gebruik, oudere leeftijd weet ik niet.
crap in = crap out
pi_220854906
Volgens mij hebben wij het niet over hetzelfde.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef loveli het volgende:

[..]
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.
Doorgaans hetzelfde als wat? Andere AC pillen?
Ik doelde op hormoontherapie ivm de menopauze, dat kan ook oraal (niet eerste keus) dat is afaik niet vergelijkbaar met anticonceptiepillen.

De nhg standaard geeft een mogelijk antwoord op mijn vraag waarom mirena niet eerste keus is voor progestageen bij hormoontherapie.
quote:
De hormoonspiraal met levonorgestrel leidt mogelijk tot een verhoogd risico op borstkanker. Over het risico op endometriumcarcinoom zijn we onzeker, al wijzen de zeer beperkte resultaten niet op een verhoogd risico. Andere uitkomstmaten zijn niet onderzocht.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220860930
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.

Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had :+.

Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted. oO<
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 20:47:46 #206
5428 crew  miss_sly
pi_220863595
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:54 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.

Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had :+.

Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted. oO<
Goed dat je zo assertief bent geweest! En fijn dat je nog een goed gesprek hebt gehad. Hoop dat de mirena goed werkt voor je.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220885107
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 14:31:59 #208
441859 crew  Lenny77
pi_220885461
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
Ceterizine is dan ook nog eens sederend ;)

Tip als anderen dit ook willen gaan doen: de nieuwere types anti-histaminica zijn niet meer sederend. Dus kijk even dat je de oudere types inneemt :D
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Vis een optie? maandag 25 mei 2026 @ 14:53:38 #209
70532 loveli
N
pi_220885597
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
crap in = crap out
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 15:04:11 #210
441859 crew  Lenny77
pi_220885647
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Mja dat is idd nog een andere bijwerking, net als een droge mond.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 25 mei 2026 @ 15:16:03 #211
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220885707
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
Herkenbaar :P Neem als ik een nacht écht even goed moet slapen een antihistamine met slaapmiddel, dat voor zover ik heb kunnen vinden in Europa alleen vrij verkrijgbaar is in Oostenrijk. Dan slaap ik weer eens een hele nacht door, echt heerlijk :z
&lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" &gt;HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt&lt;/a&gt; O+
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:32:33 #212
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220890494
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
Je wordt gevoeliger voor histamine in de (peri)menopause, dus het werkt dubbel goed. Werkt trouwens ook uitstekend bij netelroos.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 10:38:59 #213
5428 crew  miss_sly
pi_220911269
@Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.

Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.

https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220911644
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Dat kan er ook nog wel bij. Ik slik pregabaline (lyrica) en dat is een medicijn dat erom bekend staat dat je ervan aankomt.

Daarover gesproken: ik kom dus aan. :') Op mn buik vooral. En hoewel mn bmi nog prima is, wees een echo van mn lever aan dat deze vervet is. :{

Vroeger at ik dan gewoon een taartje minder en dan viel ik drie kilo af, maar inmiddels ben ik al een jaar aan het strijden met veel te weinig resultaat. Ik heb nu een sportdietist in de arm genomen en gezegd dat ik mijn lot volledig in haar handen leg. Ik sport al 5 keer per week (kracht én cardio) dus als ik er dan toch al zoveel (nutteloze) energie insteek, dan kan ik het maar beter goed doen.

Ik ben ten huwelijk gevraagd en ik zál snatched in die trouwjurk passen, al is het het laatste wat ik doe. 8-)
pi_220911799
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:52 schreef -Spring het volgende:

[..]
Ik ben ten huwelijk gevraagd en ik zál snatched in die trouwjurk passen, al is het het laatste wat ik doe. 8-)
Gefeliciteerd met je verloving *; .

Wel balen van de kilo's. Een vriendin was ook al jaaaren aan het strijden en sinds ze met hst is gestart vliegen de kilo's er min of meer vanzelf weer af. Echt bijzonder hoeveel invloed dat heeft.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220911923
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef miss_sly het volgende:
@:Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.

Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.

https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
Super interessant artikel, tnx!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220916142
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef miss_sly het volgende:
@:Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.

Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.

https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
Oh dankjewel! Ik ga daar eens naar kijken. Zou daar wel interesse. Soms is het met meten en weten wat makkelijker situaties te accepteren.

Ik heb de laatste maanden ook erg het gevoel alsof ik cognitief zo enorm achteruit gegaan ben, dat ik mij echt afvraag hoe ik ooit weer in een normale arbeidsomgeving kan gaan functioneren.
Ik heb inmiddels begrepen dat dat ook heel erg samenhangt met de peri en ook de link naar Alzheimer of dementie daarin (veel vrouwen in mijn familielijn hebben daar last van...).
Ik vind dat wel echt een zorgelijk punt als dit daadwerkelijk zo blijkt... ;(
pi_220944269
Nou, mirena zit. Wat is het toch altijd een nare ervaring.

  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 17:16:21 #219
441859 crew  Lenny77
pi_220944286
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:53 schreef Lingue het volgende:

[..]
Oh dankjewel! Ik ga daar eens naar kijken. Zou daar wel interesse. Soms is het met meten en weten wat makkelijker situaties te accepteren.

Ik heb de laatste maanden ook erg het gevoel alsof ik cognitief zo enorm achteruit gegaan ben, dat ik mij echt afvraag hoe ik ooit weer in een normale arbeidsomgeving kan gaan functioneren.
Ik heb inmiddels begrepen dat dat ook heel erg samenhangt met de peri en ook de link naar Alzheimer of dementie daarin (veel vrouwen in mijn familielijn hebben daar last van...).
Ik vind dat wel echt een zorgelijk punt als dit daadwerkelijk zo blijkt... ;(
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:24:29 #220
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220944348
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
Volgens welke onderzoeken?

Volgens mij is dit verband nog niet bewezen. Recent onderzoek (2024) zegt dat het verband zelfs omgekeerd zou kunnen zijn.

quote:
Conclusie
Het verband tussen gebruik van HST en het risico op dementie werd in de voorbije decennia
vele malen onderzocht. Tientallen kleinere observationele studies vonden eerder een
risicoreductie terwijl enkele recente en grote observationele studies eerder een klein negatief
effect zagen. Het veel schaarsere placebogecontroleerd onderzoek, waaronder de WHI en de
nieuwe opvolgstudie van de WHI, stellen een toegenomen risico op dementie vast, behalve
wanneer HST gestart wordt in de perimenopauze en niet te lang gebruikt wordt: dan is er
geen nadelig effect. Het uitgebreide wetenschappelijk onderzoek laat niet toe te concluderen
dat HST een gunstig effect heeft op cognitie noch het risico op dementie vermindert. Het
risico op dementie kan wel beperkt worden met gezonde leefgewoonten. Vrouwen met
hinderlijke overgangsklachten moeten beroep kunnen doen op HST mits correcte informatie
over voor- en nadelen.
https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/94c460motoM40
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:28:54 #221
5428 crew  miss_sly
pi_220945157
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Volgens welke onderzoeken?

Volgens mij is dit verband nog niet bewezen. Recent onderzoek (2024) zegt dat het verband zelfs omgekeerd zou kunnen zijn.
[..]
https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/94c460motoM40
Dementie is niet hetzelfde als Alzheimer, ook al is Alzheimer wel een vorm van dementie.

Verder:
https://tvgg.be/nl/artike(...)dence-based-medicine
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:37:11 #222
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220945199
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dementie is niet hetzelfde als Alzheimer, ook al is Alzheimer wel een vorm van dementie.

Verder:
https://tvgg.be/nl/artike(...)dence-based-medicine
quote:
Bottom line is dat er nieuwe inzichten zijn en dat verder onderzoek nodig is om de invloed van hormonen op dementie te bestuderen.
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:45:19 #223
5428 crew  miss_sly
pi_220945273
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.
[..]

Heb je de link gelezen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:46:04 #224
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220945281
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je de link gelezen?
Ik heb er toch uit geciteerd?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:46:20 #225
441859 crew  Lenny77
pi_220945283
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.
[..]

Ik ga proberen de onderzoeken te zoeken maar wij hebben vorige week een bijscholing gekregen tijdens een huisartsensymposium over HST in de (peri) menopauze en daar werd duidelijk gemaakt dat de meeste gezondheidswinst te behalen was tijdens het laatste deel van de perimenopauze en de eerste 10 jaar van de menopauze. Na die 10j had het geen zin meer qua gezondheidswinst. Wel op gebied van comfort maar dan ook niet meer met de klassieke HST medicatie-vormen maar aangepast.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')