Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 08:34 schreef loveli het volgende:
[..]
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.
Implanon off-label gebruiken kan wsch ook. Heeft een vergelijkbare methode van toedienen (niet via spijsverteringskanaal en lever), maar niet lokaal.
Hormoon in de mirena heeft laagste risico op trombose.
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.Slaap
Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?
Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
Doorgaans hetzelfde als wat? Andere AC pillen?quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef loveli het volgende:
[..]
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.
quote:De hormoonspiraal met levonorgestrel leidt mogelijk tot een verhoogd risico op borstkanker. Over het risico op endometriumcarcinoom zijn we onzeker, al wijzen de zeer beperkte resultaten niet op een verhoogd risico. Andere uitkomstmaten zijn niet onderzocht.
Goed dat je zo assertief bent geweest! En fijn dat je nog een goed gesprek hebt gehad. Hoop dat de mirena goed werkt voor je.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:54 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.
Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had.
Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted.
Ceterizine is dan ook nog eens sederendquote:Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).
Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.
Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.
Misschien heeft iemand hier er iets aan
Mja dat is idd nog een andere bijwerking, net als een droge mond.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Herkenbaarquote:Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).
Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.
Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.
Misschien heeft iemand hier er iets aan
Je wordt gevoeliger voor histamine in de (peri)menopause, dus het werkt dubbel goed. Werkt trouwens ook uitstekend bij netelroos.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).
Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.
Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.
Misschien heeft iemand hier er iets aan
Dat kan er ook nog wel bij. Ik slik pregabaline (lyrica) en dat is een medicijn dat erom bekend staat dat je ervan aankomt.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Gefeliciteerd met je verlovingquote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:52 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik ben ten huwelijk gevraagd en ik zál snatched in die trouwjurk passen, al is het het laatste wat ik doe.
Super interessant artikel, tnx!quote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef miss_sly het volgende:
@:Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.
Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.
https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
Oh dankjewel! Ik ga daar eens naar kijken. Zou daar wel interesse. Soms is het met meten en weten wat makkelijker situaties te accepteren.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef miss_sly het volgende:
@:Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.
Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.
https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:53 schreef Lingue het volgende:
[..]
Oh dankjewel! Ik ga daar eens naar kijken. Zou daar wel interesse. Soms is het met meten en weten wat makkelijker situaties te accepteren.
Ik heb de laatste maanden ook erg het gevoel alsof ik cognitief zo enorm achteruit gegaan ben, dat ik mij echt afvraag hoe ik ooit weer in een normale arbeidsomgeving kan gaan functioneren.
Ik heb inmiddels begrepen dat dat ook heel erg samenhangt met de peri en ook de link naar Alzheimer of dementie daarin (veel vrouwen in mijn familielijn hebben daar last van...).
Ik vind dat wel echt een zorgelijk punt als dit daadwerkelijk zo blijkt...
Volgens welke onderzoeken?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/94c460motoM40quote:Conclusie
Het verband tussen gebruik van HST en het risico op dementie werd in de voorbije decennia
vele malen onderzocht. Tientallen kleinere observationele studies vonden eerder een
risicoreductie terwijl enkele recente en grote observationele studies eerder een klein negatief
effect zagen. Het veel schaarsere placebogecontroleerd onderzoek, waaronder de WHI en de
nieuwe opvolgstudie van de WHI, stellen een toegenomen risico op dementie vast, behalve
wanneer HST gestart wordt in de perimenopauze en niet te lang gebruikt wordt: dan is er
geen nadelig effect. Het uitgebreide wetenschappelijk onderzoek laat niet toe te concluderen
dat HST een gunstig effect heeft op cognitie noch het risico op dementie vermindert. Het
risico op dementie kan wel beperkt worden met gezonde leefgewoonten. Vrouwen met
hinderlijke overgangsklachten moeten beroep kunnen doen op HST mits correcte informatie
over voor- en nadelen.
Dementie is niet hetzelfde als Alzheimer, ook al is Alzheimer wel een vorm van dementie.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens welke onderzoeken?
Volgens mij is dit verband nog niet bewezen. Recent onderzoek (2024) zegt dat het verband zelfs omgekeerd zou kunnen zijn.
[..]
https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/94c460motoM40
quote:Op dinsdag 2 juni 2026 19:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dementie is niet hetzelfde als Alzheimer, ook al is Alzheimer wel een vorm van dementie.
Verder:
https://tvgg.be/nl/artike(...)dence-based-medicine
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.quote:Bottom line is dat er nieuwe inzichten zijn en dat verder onderzoek nodig is om de invloed van hormonen op dementie te bestuderen.
quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
Heb je de link gelezen?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 19:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
[..]
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.
[..]
Ik ga proberen de onderzoeken te zoeken maar wij hebben vorige week een bijscholing gekregen tijdens een huisartsensymposium over HST in de (peri) menopauze en daar werd duidelijk gemaakt dat de meeste gezondheidswinst te behalen was tijdens het laatste deel van de perimenopauze en de eerste 10 jaar van de menopauze. Na die 10j had het geen zin meer qua gezondheidswinst. Wel op gebied van comfort maar dan ook niet meer met de klassieke HST medicatie-vormen maar aangepast.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 19:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
[..]
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |