Dat heb ik met mijn borstenquote:Op woensdag 20 mei 2026 13:17 schreef Troel het volgende:
En dat "eruit" vind ik dusdanig prettig dat ik het nu jammer vind dat ik dat niet gewoon meteen gedaan heb.
Lees even pagina 175-177, daar wordt het risico op kanker gerelativeerd.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd om een duidelijk antwoord te vinden in dit proefschrift, maar ik heb nooit statistiek gehad dus het is voor mij lastiger dan een differentiaalvergelijking. Mocht iemand er wel chocola van kunnen maken, be my guest
.
Maar dat kan ook met een progestageen in pilvorm, waarom moet dat een spiraal zijn als je geen anticonceptie hoeft?quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:38 schreef loveli het volgende:
Wat betreft de mirena: Oestrogeen bouwt slijmvlies op, progestageen zorgt ervoor dat er minder slijmvlies wordt opgebouwd, dus de bloeding wordt minder. Het is de ideale huis-tuin-keuken-oplossing voor aardig wat vrouwenproblemen.
(Als ik een jonge mannelijke huisarts in opleiding was zou ik het ook meteen aanraden)
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.quote:Op woensdag 20 mei 2026 23:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar dat kan ook met een progestageen in pilvorm, waarom moet dat een spiraal zijn als je geen anticonceptie hoeft?
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 08:34 schreef loveli het volgende:
[..]
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.
Implanon off-label gebruiken kan wsch ook. Heeft een vergelijkbare methode van toedienen (niet via spijsverteringskanaal en lever), maar niet lokaal.
Hormoon in de mirena heeft laagste risico op trombose.
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.Slaap
Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?
Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
Doorgaans hetzelfde als wat? Andere AC pillen?quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef loveli het volgende:
[..]
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.
quote:De hormoonspiraal met levonorgestrel leidt mogelijk tot een verhoogd risico op borstkanker. Over het risico op endometriumcarcinoom zijn we onzeker, al wijzen de zeer beperkte resultaten niet op een verhoogd risico. Andere uitkomstmaten zijn niet onderzocht.
Goed dat je zo assertief bent geweest! En fijn dat je nog een goed gesprek hebt gehad. Hoop dat de mirena goed werkt voor je.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:54 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.
Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had.
Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted.
Ceterizine is dan ook nog eens sederendquote:Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).
Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.
Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.
Misschien heeft iemand hier er iets aan
Mja dat is idd nog een andere bijwerking, net als een droge mond.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Herkenbaarquote:Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).
Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.
Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.
Je wordt gevoeliger voor histamine in de (peri)menopause, dus het werkt dubbel goed. Werkt trouwens ook uitstekend bij netelroos.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |