abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220847462
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:17 schreef Troel het volgende:
En dat "eruit" vind ik dusdanig prettig dat ik het nu jammer vind dat ik dat niet gewoon meteen gedaan heb.
Dat heb ik met mijn borsten *)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Vis een optie? woensdag 20 mei 2026 @ 19:38:58 #198
70532 loveli
N
pi_220849886
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik heb geprobeerd om een duidelijk antwoord te vinden in dit proefschrift, maar ik heb nooit statistiek gehad dus het is voor mij lastiger dan een differentiaalvergelijking _O-. Mocht iemand er wel chocola van kunnen maken, be my guest :P.
Lees even pagina 175-177, daar wordt het risico op kanker gerelativeerd.

Mijn kort door de bocht analyse van google antwoorden:
Oestrogeen kan een factor zijn. Vrouwen met obesitas hebben meer kans (vetweefsel maakt hormonen aan), vrouwen die laat in de overgang zijn gekomen of vroeg in de puberteit, vrouwen die nooit zwanger zijn geweest, vrouwen die hormoontherapie hebben gehad. Dus hoe langer je aan oestrogeen bent blootgesteld, des te hoger de kans op hormoongevoelige kanker.
Hoe meer zon en regen, des te harder groeit de tuin.

Erfelijkheid speelt een rol. Als er hormoongevoelige kanker in de familie zit, is dat een grotere factor.

De kans op deze kanker is tussen de 1 en 3%, maar het is een heel lokale, in het algemeen goed te behandelen vorm. Hij zit niet direct in de buikholte, maar in de baarmoeder. Daarom is eierstokkanker minder goed te behandelen, het wordt later ontdekt en er zit geen dik spierweefsel omheen.

Lang verhaal om te zeggen dat adenomyose stom is en je dagelijks leven meer belemmert dan een klein verhoogd risico op kanker.

Wat betreft de mirena: Oestrogeen bouwt slijmvlies op, progestageen zorgt ervoor dat er minder slijmvlies wordt opgebouwd, dus de bloeding wordt minder. Het is de ideale huis-tuin-keuken-oplossing voor aardig wat vrouwenproblemen.
(Als ik een jonge mannelijke huisarts in opleiding was zou ik het ook meteen aanraden)
crap in = crap out
pi_220851422
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:38 schreef loveli het volgende:
Wat betreft de mirena: Oestrogeen bouwt slijmvlies op, progestageen zorgt ervoor dat er minder slijmvlies wordt opgebouwd, dus de bloeding wordt minder. Het is de ideale huis-tuin-keuken-oplossing voor aardig wat vrouwenproblemen.
(Als ik een jonge mannelijke huisarts in opleiding was zou ik het ook meteen aanraden)
Maar dat kan ook met een progestageen in pilvorm, waarom moet dat een spiraal zijn als je geen anticonceptie hoeft?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Vis een optie? donderdag 21 mei 2026 @ 08:34:38 #200
70532 loveli
N
pi_220851980
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Maar dat kan ook met een progestageen in pilvorm, waarom moet dat een spiraal zijn als je geen anticonceptie hoeft?
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.
Implanon off-label gebruiken kan wsch ook. Heeft een vergelijkbare methode van toedienen (niet via spijsverteringskanaal en lever), maar niet lokaal.
Hormoon in de mirena heeft laagste risico op trombose.

[ Bericht 3% gewijzigd door loveli op 21-05-2026 08:44:36 ]
crap in = crap out
pi_220852932
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:34 schreef loveli het volgende:

[..]
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.
Implanon off-label gebruiken kan wsch ook. Heeft een vergelijkbare methode van toedienen (niet via spijsverteringskanaal en lever), maar niet lokaal.
Hormoon in de mirena heeft laagste risico op trombose.
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.
O+ Slaap O+


Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?

Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:33 #202
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220852990
Utrogestan rectaal gebruiken is nu in zwang, begreep ik. Niet langs de lever en niet de smurrie zoals bij vaginaal gebruik.
Snobs have more fun!
KLIK!
  Vis een optie? donderdag 21 mei 2026 @ 13:23:00 #203
70532 loveli
N
pi_220854597
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.
O+ Slaap O+


Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?

Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.

Je hebt 2e gen, 3e gen en nieuwe generatie pillen.
De standaard 1e keuze is een pil met levonogestrel (microgynon, 2e gen pil). Dit progestageen zit ook in mirena.
3e gen pillen (o.a. marvelon) hadden andere of minder bijwerkingen, maar hoger trombose risico.
Nieuwe gen is bv Yazmin. Daar was het risico trombose vooral hoog bij jonge meisjes/eerste jaar van gebruik, oudere leeftijd weet ik niet.
crap in = crap out
pi_220854906
Volgens mij hebben wij het niet over hetzelfde.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef loveli het volgende:

[..]
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.
Doorgaans hetzelfde als wat? Andere AC pillen?
Ik doelde op hormoontherapie ivm de menopauze, dat kan ook oraal (niet eerste keus) dat is afaik niet vergelijkbaar met anticonceptiepillen.

De nhg standaard geeft een mogelijk antwoord op mijn vraag waarom mirena niet eerste keus is voor progestageen bij hormoontherapie.
quote:
De hormoonspiraal met levonorgestrel leidt mogelijk tot een verhoogd risico op borstkanker. Over het risico op endometriumcarcinoom zijn we onzeker, al wijzen de zeer beperkte resultaten niet op een verhoogd risico. Andere uitkomstmaten zijn niet onderzocht.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220860930
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.

Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had :+.

Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted. oO<
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 20:47:46 #206
5428 crew  miss_sly
pi_220863595
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:54 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.

Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had :+.

Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted. oO<
Goed dat je zo assertief bent geweest! En fijn dat je nog een goed gesprek hebt gehad. Hoop dat de mirena goed werkt voor je.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220885107
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 14:31:59 #208
441859 crew  Lenny77
pi_220885461
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
Ceterizine is dan ook nog eens sederend ;)

Tip als anderen dit ook willen gaan doen: de nieuwere types anti-histaminica zijn niet meer sederend. Dus kijk even dat je de oudere types inneemt :D
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Vis een optie? maandag 25 mei 2026 @ 14:53:38 #209
70532 loveli
N
pi_220885597
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
crap in = crap out
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 15:04:11 #210
441859 crew  Lenny77
pi_220885647
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Mja dat is idd nog een andere bijwerking, net als een droge mond.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 25 mei 2026 @ 15:16:03 #211
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220885707
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
Herkenbaar :P Neem als ik een nacht écht even goed moet slapen een antihistamine met slaapmiddel, dat voor zover ik heb kunnen vinden in Europa alleen vrij verkrijgbaar is in Oostenrijk. Dan slaap ik weer eens een hele nacht door, echt heerlijk :z
&lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" &gt;HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt&lt;/a&gt; O+
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:32:33 #212
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220890494
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
Je wordt gevoeliger voor histamine in de (peri)menopause, dus het werkt dubbel goed. Werkt trouwens ook uitstekend bij netelroos.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 10:38:59 #213
5428 crew  miss_sly
pi_220911269
@Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.

Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.

https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220911644
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Dat kan er ook nog wel bij. Ik slik pregabaline (lyrica) en dat is een medicijn dat erom bekend staat dat je ervan aankomt.

Daarover gesproken: ik kom dus aan. :') Op mn buik vooral. En hoewel mn bmi nog prima is, wees een echo van mn lever aan dat deze vervet is. :{

Vroeger at ik dan gewoon een taartje minder en dan viel ik drie kilo af, maar inmiddels ben ik al een jaar aan het strijden met veel te weinig resultaat. Ik heb nu een sportdietist in de arm genomen en gezegd dat ik mijn lot volledig in haar handen leg. Ik sport al 5 keer per week (kracht én cardio) dus als ik er dan toch al zoveel (nutteloze) energie insteek, dan kan ik het maar beter goed doen.

Ik ben ten huwelijk gevraagd en ik zál snatched in die trouwjurk passen, al is het het laatste wat ik doe. 8-)
pi_220911799
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:52 schreef -Spring het volgende:

[..]
Ik ben ten huwelijk gevraagd en ik zál snatched in die trouwjurk passen, al is het het laatste wat ik doe. 8-)
Gefeliciteerd met je verloving *; .

Wel balen van de kilo's. Een vriendin was ook al jaaaren aan het strijden en sinds ze met hst is gestart vliegen de kilo's er min of meer vanzelf weer af. Echt bijzonder hoeveel invloed dat heeft.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220911923
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef miss_sly het volgende:
@:Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.

Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.

https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
Super interessant artikel, tnx!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220916142
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef miss_sly het volgende:
@:Lingue
Ik weet niet of je ook op Facebook zit, maar in de Facebookgroep 'We zijn toch niet gek' wordt ook gesproken over DNA-onderzoek voor vrouwen met ernstige mentale klachten in de (peri)menopauze. Ik moest aan jou denken daarbij. Misschien is dat iets waar je naar kunt kijken en dat je kan helpen inzicht te krijgen en bij jouw situatie passende hulp/medicatie.

Er is ook een Substack, waar nu toevallig een artikel staat over hooikoorts en perimenopauze en hoe dat in relatie tot elkaar staat.

https://suzannerethans.su(...)-jaar-voor-het-eerst
Oh dankjewel! Ik ga daar eens naar kijken. Zou daar wel interesse. Soms is het met meten en weten wat makkelijker situaties te accepteren.

Ik heb de laatste maanden ook erg het gevoel alsof ik cognitief zo enorm achteruit gegaan ben, dat ik mij echt afvraag hoe ik ooit weer in een normale arbeidsomgeving kan gaan functioneren.
Ik heb inmiddels begrepen dat dat ook heel erg samenhangt met de peri en ook de link naar Alzheimer of dementie daarin (veel vrouwen in mijn familielijn hebben daar last van...).
Ik vind dat wel echt een zorgelijk punt als dit daadwerkelijk zo blijkt... ;(
pi_220944269
Nou, mirena zit. Wat is het toch altijd een nare ervaring.

  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 17:16:21 #219
441859 crew  Lenny77
pi_220944286
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:53 schreef Lingue het volgende:

[..]
Oh dankjewel! Ik ga daar eens naar kijken. Zou daar wel interesse. Soms is het met meten en weten wat makkelijker situaties te accepteren.

Ik heb de laatste maanden ook erg het gevoel alsof ik cognitief zo enorm achteruit gegaan ben, dat ik mij echt afvraag hoe ik ooit weer in een normale arbeidsomgeving kan gaan functioneren.
Ik heb inmiddels begrepen dat dat ook heel erg samenhangt met de peri en ook de link naar Alzheimer of dementie daarin (veel vrouwen in mijn familielijn hebben daar last van...).
Ik vind dat wel echt een zorgelijk punt als dit daadwerkelijk zo blijkt... ;(
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:24:29 #220
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220944348
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
Volgens welke onderzoeken?

Volgens mij is dit verband nog niet bewezen. Recent onderzoek (2024) zegt dat het verband zelfs omgekeerd zou kunnen zijn.

quote:
Conclusie
Het verband tussen gebruik van HST en het risico op dementie werd in de voorbije decennia
vele malen onderzocht. Tientallen kleinere observationele studies vonden eerder een
risicoreductie terwijl enkele recente en grote observationele studies eerder een klein negatief
effect zagen. Het veel schaarsere placebogecontroleerd onderzoek, waaronder de WHI en de
nieuwe opvolgstudie van de WHI, stellen een toegenomen risico op dementie vast, behalve
wanneer HST gestart wordt in de perimenopauze en niet te lang gebruikt wordt: dan is er
geen nadelig effect. Het uitgebreide wetenschappelijk onderzoek laat niet toe te concluderen
dat HST een gunstig effect heeft op cognitie noch het risico op dementie vermindert. Het
risico op dementie kan wel beperkt worden met gezonde leefgewoonten. Vrouwen met
hinderlijke overgangsklachten moeten beroep kunnen doen op HST mits correcte informatie
over voor- en nadelen.
https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/94c460motoM40
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:28:54 #221
5428 crew  miss_sly
pi_220945157
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Volgens welke onderzoeken?

Volgens mij is dit verband nog niet bewezen. Recent onderzoek (2024) zegt dat het verband zelfs omgekeerd zou kunnen zijn.
[..]
https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/94c460motoM40
Dementie is niet hetzelfde als Alzheimer, ook al is Alzheimer wel een vorm van dementie.

Verder:
https://tvgg.be/nl/artike(...)dence-based-medicine
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:37:11 #222
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220945199
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dementie is niet hetzelfde als Alzheimer, ook al is Alzheimer wel een vorm van dementie.

Verder:
https://tvgg.be/nl/artike(...)dence-based-medicine
quote:
Bottom line is dat er nieuwe inzichten zijn en dat verder onderzoek nodig is om de invloed van hormonen op dementie te bestuderen.
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:45:19 #223
5428 crew  miss_sly
pi_220945273
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.
[..]

Heb je de link gelezen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:46:04 #224
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220945281
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je de link gelezen?
Ik heb er toch uit geciteerd?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:46:20 #225
441859 crew  Lenny77
pi_220945283
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]
Ik vind zo’n reactie daarom echt te kort door de bocht.
[..]

Ik ga proberen de onderzoeken te zoeken maar wij hebben vorige week een bijscholing gekregen tijdens een huisartsensymposium over HST in de (peri) menopauze en daar werd duidelijk gemaakt dat de meeste gezondheidswinst te behalen was tijdens het laatste deel van de perimenopauze en de eerste 10 jaar van de menopauze. Na die 10j had het geen zin meer qua gezondheidswinst. Wel op gebied van comfort maar dan ook niet meer met de klassieke HST medicatie-vormen maar aangepast.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:49:21 #226
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220945328
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik ga proberen de onderzoeken te zoeken maar wij hebben vorige week een bijscholing gekregen tijdens een huisartsensymposium over HST in de (peri) menopauze en daar werd duidelijk gemaakt dat de meeste gezondheidswinst te behalen was tijdens het laatste deel van de perimenopauze en de eerste 10 jaar van de menopauze. Na die 10j had het geen zin meer qua gezondheidswinst. Wel op gebied van comfort maar dan ook niet meer met de klassieke HST medicatie-vormen maar aangepast.
Betekent dat dat gepleit wordt HST tot op hogere leeftijd door te zetten?
Dat zou goed nieuws zijn, denk ik.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:51:09 #227
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220945343
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik ga proberen de onderzoeken te zoeken maar wij hebben vorige week een bijscholing gekregen tijdens een huisartsensymposium over HST in de (peri) menopauze en daar werd duidelijk gemaakt dat de meeste gezondheidswinst te behalen was tijdens het laatste deel van de perimenopauze en de eerste 10 jaar van de menopauze. Na die 10j had het geen zin meer qua gezondheidswinst. Wel op gebied van comfort maar dan ook niet meer met de klassieke HST medicatie-vormen maar aangepast.
Ik neem aan dat er nog altijd een arts aan te pas komt om te bepalen of HST een goede keuze is.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:51:24 #228
5428 crew  miss_sly
pi_220945346
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik heb er toch uit geciteerd?
Ja, uit de laatste alinea. Kennelijk vind je bijvoorbeeld de eerste paar alinea's, waarin wordt uitgelegd dat hooggedoseerde orale hormonen bij vrouwen boven 65 iets heel anders is dan hst (bio-identiek) bij vrouwen in de peri-menopauze of de eerste tien jaar van de menopauze.

Ik weet niet waarom je zo ontzettend tegen bio-HST bent, eigenlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:52:21 #229
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220945355
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, uit de laatste alinea. Kennelijk vind je bijvoorbeeld de eerste paar alinea's, waarin wordt uitgelegd dat hooggedoseerde orale hormonen bij vrouwen boven 65 iets heel anders is dan hst (bio-identiek) bij vrouwen in de peri-menopauze of de eerste tien jaar van de menopauze.

Ik weet niet waarom je zo ontzettend tegen bio-HST bent, eigenlijk.
Hoe kom je aan die conclusie?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:52:41 #230
5428 crew  miss_sly
pi_220945361
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er nog altijd een arts aan te pas komt om te bepalen of HST een goede keuze is.
Uiteraard. Zoals bij alle medicijnen die via de apotheek worden verstrekt schrijft een arts die uit.
En dan bij voorbaat een arts die is (bij)geschoold in HST.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:53:00 #231
441859 crew  Lenny77
pi_220945363
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:53:16 #232
5428 crew  miss_sly
pi_220945367
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die conclusie?
Omdat je alleen negatief reageert op dergelijke berichten.

Maar goed, ik ga die discussie niet nog een keer aan. Ik laat het hierbij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 19:55:26 #233
441859 crew  Lenny77
pi_220945385
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:49 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Betekent dat dat gepleit wordt HST tot op hogere leeftijd door te zetten?
Dat zou goed nieuws zijn, denk ik.
Wel als vroeg genoeg gestart wordt en door de loop van tijd aangepast in dosis en type.
Als je pas start na die 10j dan zien ze meer nadelen. Maar dan zijn er andere vormen van hormoonsubstitutie om de klachten op te vangen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:24 #234
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220945426
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Wel als vroeg genoeg gestart wordt en door de loop van tijd aangepast in dosis en type.
Als je pas start na die 10j dan zien ze meer nadelen. Maar dan zijn er andere vormen van hormoonsubstitutie om de klachten op te vangen.
Interessant. Haalt misschien de haast weg bij behandelaars om zo snel mogelijk te stoppen met hst. Bij aanvang kreeg ik al te horen: heel tijdelijk hoor, maximaal vijf jaar. Maar liever veel minder!
Snobs have more fun!
KLIK!
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:01:18 #235
441859 crew  Lenny77
pi_220945439
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er nog altijd een arts aan te pas komt om te bepalen of HST een goede keuze is.
Ja en daar knelt het schoentje dat er nog best veel kennistekort is en een gezamelijk trauma over het onderzoek van 2002 waaruit de conclusie kwam dat hormoonsubstitutie kanker zou veroorzaken. Ondertussen is gebleken dat dat onderzoek niet klopte. Maar de angst zit diep. Vrouwen en artsen durven niet en weten ook niet zo goed wat voor te schrijven en wanneer. En dan heb je nog geluk als je arts mee wil werken en niet gewoon 'jaaa dat hoort er bij he mevrouwtje' zegt.
Maar ondertussen krijgt maar 1/10 vrouwen met klachten HST. Terwijl de voordelen enorm zijn.

Natuurlijk kan niet alles bij iedereen en het is maatwerk. Maar hoe ga je maatwerk leveren als je er niet genoeg vanaf weet?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:03:08 #236
441859 crew  Lenny77
pi_220945458
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:00 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Interessant. Haalt misschien de haast weg bij behandelaars om zo snel mogelijk te stoppen met hst. Bij aanvang kreeg ik al te horen: heel tijdelijk hoor, maximaal vijf jaar. Maar liever veel minder!
Nee dat klopt dus niet. De menopauze stopt niet na 10 jaar. De menopauze duurt de rest van je leven.
Maar de echte winst is dus in het begin te halen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:11:59 #237
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220945550
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:03 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee dat klopt dus niet. De menopauze stopt niet na 10 jaar. De menopauze duurt de rest van je leven.
Maar de echte winst is dus in het begin te halen.
Ik hoop zeer dat dit doordringt her en der.
Dank voor je uitleg!

O en dat begin: bedoel je dan al de perimenopauze of in het begin van de menopauze?
Ik heb zelf geen idee wanneer mijn klachten zijn begonnen (want multiinterpretabel). Opvliegers kreeg ik rond 2023, ik was toen 51. Ik had toen nog zeer onregelmatige menstruaties. Ik mocht in 2023 gelukkig zonder gemor met hst beginnen. Inmiddels zal ik wel in de menopauze zitten.

Ben ik dan relatief vroeg begonnen, of juist laat?
Snobs have more fun!
KLIK!
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:16:05 #238
441859 crew  Lenny77
pi_220945580
Even een filmpje wat dat kennistekort duidelijk maakt, zo opende het symposium. Ik wist het ergens wel, maar was toch even slikken:
-knip, was een foute link-

[ Bericht 37% gewijzigd door Lenny77 op 02-06-2026 20:22:40 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:17:07 #239
441859 crew  Lenny77
pi_220945591
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:11 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Ik hoop zeer dat dit doordringt her en der.
Dank voor je uitleg!

O en dat begin: bedoel je dan al de perimenopauze of in het begin van de menopauze?
Ik heb zelf geen idee wanneer mijn klachten zijn begonnen (want multiinterpretabel). Opvliegers kreeg ik rond 2023, ik was toen 51. Ik had toen nog zeer onregelmatige menstruaties. Ik mocht in 2023 gelukkig zonder gemor met hst beginnen. Inmiddels zal ik wel in de menopauze zitten.

Ben ik dan relatief vroeg begonnen, of juist laat?
Nee dan ben je op tijd begonnen :)
Het had nog iets eerder mogen gestart worden maar je zat nog niet in je menopauze dus mooi op tijd. Ideaal zou zijn de laatste jaren van de perimenopauze tem de eerste 5j van de menopauze. Maar je hebt tot 10j post menopauze.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lenny77 op 02-06-2026 20:29:35 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:21:07 #240
441859 crew  Lenny77
pi_220945634
https://www.vrouwenindeov(...)uwenindeovergang.pdf

Deze vragenlijst zou volgens de specialist gehanteerd moeten worden want de bloednames staan nog niet op punt. Scoor je tussen de 10 en 15 punten dan ben je een kandidaat voor HST.
Wel even ter verduidelijking: natuurlijk zijn er uitzonderingen en medische beperkingen. Helaas kan het niet bij iedereen als je bepaalde aandoeningen hebt..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:22:18 #241
441859 crew  Lenny77
pi_220945645
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:16 schreef Lenny77 het volgende:
Even een filmpje wat dat kennistekort duidelijk maakt, zo opende het symposium. Ik wist het ergens wel, maar was toch even slikken:

Wacht hier gaat iets mis. Dit klopt niet. Ik zoek even opnieuw.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220945648
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Wel als vroeg genoeg gestart wordt en door de loop van tijd aangepast in dosis en type.
Als je pas start na die 10j dan zien ze meer nadelen. Maar dan zijn er andere vormen van hormoonsubstitutie om de klachten op te vangen.
Wat stel ik me daar bij voor?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220945657
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:00 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Interessant. Haalt misschien de haast weg bij behandelaars om zo snel mogelijk te stoppen met hst. Bij aanvang kreeg ik al te horen: heel tijdelijk hoor, maximaal vijf jaar. Maar liever veel minder!
Hoe lang gebruik jij het al? Dit is tegen mij nooit gezegd. Niet dat ik er enthousiast over zou zijn, maar dat terzijde.

Nvm, die info kwam later. Ik begon in 2024, dat scheelt niet zo veel dus.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:59 #244
441859 crew  Lenny77
pi_220945672
Bekijk deze YouTube-video

Nieuwe poging van het filmpje
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:27:31 #245
441859 crew  Lenny77
pi_220945703
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wat stel ik me daar bij voor?
Andere vormen van Oestrogeen, progestageen, testosteron, lagere dosis,...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220945714
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:21 schreef Lenny77 het volgende:
https://www.vrouwenindeov(...)uwenindeovergang.pdf

Deze vragenlijst zou volgens de specialist gehanteerd moeten worden want de bloednames staan nog niet op punt. Scoor je tussen de 10 en 15 punten dan ben je een kandidaat voor HST.
Wel even ter verduidelijking: natuurlijk zijn er uitzonderingen en medische beperkingen. Helaas kan het niet bij iedereen als je bepaalde aandoeningen hebt..
Dat is absoluut waar, maar tegelijkertijd is er (bij sommige van die aandoeningen en bij sommige artsen) soms ook over te praten of de risico's van HST opwegen tegen de baten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220945729
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Andere vormen van Oestrogeen, progestageen, testosteron, lagere dosis,...
Ik bedoelde vooral of daar dan een specifieke richtlijn voor is hoe je dan aanpast.
Zo klinkt het meer alsof je op een gegeven moment gaat finetunen of de huidige soort en dosis nog ideaal werkt en zo niet evt aanpassen of iets toevoegen
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:31:53 #248
441859 crew  Lenny77
pi_220945745
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:17 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee dan ben je op tijd begonnen :)
Het had nog iets eerder mogen gestart worden maar je zat nog niet in je menopauze.
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:28 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat is absoluut waar, maar tegelijkertijd is er (bij sommige van die aandoeningen en bij sommige artsen) soms ook over te praten of de risico's van HST opwegen tegen de baten.
Klopt en soms wegen de baten dus op tegen de risico's.
Na 60j kunnen er bv ook onderzoeken uitgevoerd worden zoals bv CT Coronairen om te kijken hoeveel plaques er zijn en als dat onderzoek goed is, kan alsnog met HST begonnen worden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:33:39 #249
441859 crew  Lenny77
pi_220945759
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:30 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik bedoelde vooral of daar dan een specifieke richtlijn voor is hoe je dan aanpast.
Zo klinkt het meer alsof je op een gegeven moment gaat finetunen of de huidige soort en dosis nog ideaal werkt en zo niet evt aanpassen of iets toevoegen
Nee er zijn effectief richtlijnen.
Maar het blijft toch een beetje maatwerk want niet alle vrouwen hebben dezelfde klachten of last. Of nemen de hormonen op dezelfde manier op.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:49:36 #250
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220945875
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:23 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Hoe lang gebruik jij het al? Dit is tegen mij nooit gezegd. Niet dat ik er enthousiast over zou zijn, maar dat terzijde.

Nvm, die info kwam later. Ik begon in 2024, dat scheelt niet zo veel dus.
Max 5 jaar achtereen was in elk geval destijds een vast mantra. Meerdere vrouwen die ik ken kregen dat meteen na start mee.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 2 juni 2026 @ 21:09:09 #251
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220945978
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:21 schreef Lenny77 het volgende:
https://www.vrouwenindeov(...)uwenindeovergang.pdf

Deze vragenlijst zou volgens de specialist gehanteerd moeten worden want de bloednames staan nog niet op punt. Scoor je tussen de 10 en 15 punten dan ben je een kandidaat voor HST.
Wel even ter verduidelijking: natuurlijk zijn er uitzonderingen en medische beperkingen. Helaas kan het niet bij iedereen als je bepaalde aandoeningen hebt..
Bloody hell, ik ben vorig jaar helemaal doorgelicht voor een doof gevoel in de vingers o.a. en de conclusie was stress uiteindelijk.
Ik zit nu 3 maanden aan de pleisters en dat dove gevoel is er nog hoor maar ik ben nu aan het stress deel aan het werken maar het is goed om in het achterhoofd te houden dat het ook perimenopauze zou kunnen zijn.

Ik had eerst een vrouwelijke oudere huisarts die zonder morren femoston gaf maar ze had er weinig verstand van. Dat deed weinig en ik ben weer gestopt.

Inmiddels een jonge vrouwelijke huisarts nu en die gaf ook zonder problemen de pleister. Of ze er nou echt veel verstand van heeft? Niemand die over max 5 jaar is begonnen in ieder geval.

[ Bericht 6% gewijzigd door laziness op 02-06-2026 21:15:37 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220946030
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Igv dat laatste is het best wel nodig om asap met HST te starten want dit zou je kansen op Altzheimer behoorlijk verminderen.
Ik ben al gestart. Nu ruim een jaar bezig al weer. Maar zit aan de max dosering die de 'standaard' artsen willen voorschrijven. Helaas is een privékliniek te duur :( Ik heb nu nog een optie openstaan bij een arts waar ik binnenkort naartoe mag. Hopelijk wil die op basis van klachten behandelen.
pi_220946045
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik ga proberen de onderzoeken te zoeken maar wij hebben vorige week een bijscholing gekregen tijdens een huisartsensymposium over HST in de (peri) menopauze en daar werd duidelijk gemaakt dat de meeste gezondheidswinst te behalen was tijdens het laatste deel van de perimenopauze en de eerste 10 jaar van de menopauze. Na die 10j had het geen zin meer qua gezondheidswinst. Wel op gebied van comfort maar dan ook niet meer met de klassieke HST medicatie-vormen maar aangepast.
Heeft de bijscholing ook meer inzicht gegeven op de huidige richtlijnen en daar evt van af te wijken om maatwerk te kunnen leveren? :@
pi_220946056
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:01 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja en daar knelt het schoentje dat er nog best veel kennistekort is en een gezamelijk trauma over het onderzoek van 2002 waaruit de conclusie kwam dat hormoonsubstitutie kanker zou veroorzaken. Ondertussen is gebleken dat dat onderzoek niet klopte. Maar de angst zit diep. Vrouwen en artsen durven niet en weten ook niet zo goed wat voor te schrijven en wanneer. En dan heb je nog geluk als je arts mee wil werken en niet gewoon 'jaaa dat hoort er bij he mevrouwtje' zegt.
Maar ondertussen krijgt maar 1/10 vrouwen met klachten HST. Terwijl de voordelen enorm zijn.

Natuurlijk kan niet alles bij iedereen en het is maatwerk. Maar hoe ga je maatwerk leveren als je er niet genoeg vanaf weet?
en van die 1/10e vrouwen, hoeveel hebben dan baat bij de standaard dosering? En hoeveel van die 1/10e wordt buiten de richtlijnen gedoseerd? Want dat lijkt mij ook wel erg interessante informatie.
pi_220946107
Voor wie het interessant vindt; het ministerie van VWS doet een landelijke consultatie naar de gezondheidszorg voor vrouwen.

https://research.kieskomp(...)qYuWQ85j3UUzBxbBgvhA
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 21:35:07 #256
441859 crew  Lenny77
pi_220946111
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:21 schreef Lingue het volgende:

[..]
Heeft de bijscholing ook meer inzicht gegeven op de huidige richtlijnen en daar evt van af te wijken om maatwerk te kunnen leveren? :@
Ja absoluut.
Ik stond te kijken van de mogelijkheden en combinaties.
Zal niet zo simpel zijn voor de doorsnee arts om dit toe te passen, dat weet ik wel.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 21:38:27 #257
441859 crew  Lenny77
pi_220946132
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:24 schreef Lingue het volgende:

[..]
en van die 1/10e vrouwen, hoeveel hebben dan baat bij de standaard dosering? En hoeveel van die 1/10e wordt buiten de richtlijnen gedoseerd? Want dat lijkt mij ook wel erg interessante informatie.
Dat is niet gezegd maar ik vermoed dat heel veel vrouwen onder een standaard dosering vallen en dat was dus vaker niet als wel de juiste dosering. Ze is daar namelijk vrij diep op ingegaan op afwijken van de standaard.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220946152
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:35 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja absoluut.
Ik stond te kijken van de mogelijkheden en combinaties.
Zal niet zo simpel zijn voor de doorsnee arts om dit toe te passen, dat weet ik wel.
Oh wat super! Is daar iets meer over te delen?
Of zou ik mijn huisarts ergens naar kunnen verwijzen?

Ik loop wel bij een gyn maar heb ook een hele hele fijne HA.
pi_220946158
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:18 schreef Lingue het volgende:

[..]
Ik ben al gestart. Nu ruim een jaar bezig al weer. Maar zit aan de max dosering die de 'standaard' artsen willen voorschrijven. Helaas is een privékliniek te duur :( Ik heb nu nog een optie openstaan bij een arts waar ik binnenkort naartoe mag. Hopelijk wil die op basis van klachten behandelen.
Zou het kunnen dat je ook nog baat hebt bij andere verhoudingen, ipv alleen bij meer?
Op r/menopause kom ik nogal eens verhalen tegen over de verhouding tussen O, P en T, waar soms (contra intuïtief) juist een van de 3 verlagen het gewenste effect oplevert.

Ben ik zelf mee aan het experimenteren, meer deed hier niet wat ik hoopte.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 21:45:47 #260
441859 crew  Lenny77
pi_220946169
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:41 schreef Lingue het volgende:

[..]
Oh wat super! Is daar iets meer over te delen?
Of zou ik mijn huisarts ergens naar kunnen verwijzen?

Ik loop wel bij een gyn maar heb ook een hele hele fijne HA.
Ik kan eens checken of ik de getoonde powerpoint kan vast krijgen? Of eventueel iets anders. Maar dat durf ik niet te beloven.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220946187
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:35 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja absoluut.
Ik stond te kijken van de mogelijkheden en combinaties.
Zal niet zo simpel zijn voor de doorsnee arts om dit toe te passen, dat weet ik wel.
Oh wat super! Is daar iets meer over te delen?
Of zou ik mijn huisarts ergens naar kunnen verwijzen?

Ik loop wel bij een gyn maar heb ook een hele hele fijne HA.
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Zou het kunnen dat je ook nog baat hebt bij andere verhoudingen, ipv alleen bij meer?
Op r/menopause kom ik nogal eens verhalen tegen over de verhouding tussen O, P en T, waar soms (contra intuïtief) juist een van de 3 verlagen het gewenste effect oplevert.

Ben ik zelf mee aan het experimenteren, meer deed hier niet wat ik hoopte.
Ik vind het zo moeilijk om de informatie mij eigen te maken. Naast dat ik het al hogere wiskunde vind, kan ik gewoon niet focussen, opslaan, terugpakken op reeds gelezen info etc etc. Waardoor het zo moeilijk is om zelf bij te blijven.

Maar ik ga eens op reddit kijken of de info daar wat beter te volgen is dan alleen al die wetenschappelijke artikelen waar ik via FB mee om de oren wordt geslagen.
Thnx.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:45 #262
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220946634
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:09 schreef laziness het volgende:

[..]

Inmiddels een jonge vrouwelijke huisarts nu en die gaf ook zonder problemen de pleister. Of ze er nou echt veel verstand van heeft? Niemand die over max 5 jaar is begonnen in ieder geval.
quote:
Behandelingsduur afhankelijk van klachten, behoud van kwaliteit van leven. Individueel vast te stellen.
Zo kort als mogelijk is bij voorkeur <5 jaar
Was NHG-standaard, maar schijnt bijgesteld te zijn. Bron: https://richtlijnendataba(...)il_2025.pdf?u=1eNMVH Is uit april 2025.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_220949170
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:13 schreef -Spring het volgende:
Nou, mirena zit. Wat is het toch altijd een nare ervaring.

[ afbeelding ]
Ik moet vanmiddag en zie er wel tegenop. :@

Vorige week had ik ook maar om een bloedonderzoek gevraagd. En surprise surprise, het ferritinegehalte is (veel) te laag, een waarde van 6. Ergens ook wel soort van 'fijn' dat zo wel duidelijk is dat ik écht te veel bloed verlies oO<.

[ Bericht 18% gewijzigd door Phaidra op 03-06-2026 12:26:50 ]
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220951496
Ook bij mij is de mirena succesvol geplaatst. Het is oncomfortabel en op een paar momenten pijnlijk, maar het was maar van korte duur. Nu hopelijk 8 jaar geen/minder bloedverlies *O*.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 22:27:41 #265
441859 crew  Lenny77
pi_220954614
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 16:50 schreef Phaidra het volgende:
Ook bij mij is de mirena succesvol geplaatst. Het is oncomfortabel en op een paar momenten pijnlijk, maar het was maar van korte duur. Nu hopelijk 8 jaar geen/minder bloedverlies *O*.
Nemen jullie dan orale progesteron erbij?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220954836
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nemen jullie dan orale progesteron erbij?
Nopes
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 22:36:37 #267
441859 crew  Lenny77
pi_220954867
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:35 schreef -Spring het volgende:

[..]
Nopes
Ah het is enkel voor de zware menstruatie te vermijden?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220955752
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ah het is enkel voor de zware menstruatie te vermijden?
Daar lijkt het bij mij wel op. Veel klachten kunnen worden verklaard door adenomyose en ijzertekort. De huisarts wil eerst afwachten wat dit doet, en dat is wmb prima. Ik ben 42, dus ook nog relatief jong. Ik schreef zelf wel de klachten toe aan perimenopauze, maar met deze diagnose hoeft dat niet zo te zijn.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220956103
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ah het is enkel voor de zware menstruatie te vermijden?
In mijn geval beide. Ik slikte de pil (door) om zware menstruatie te vermijden maar daar kwam de overgang dwars doorheen. Omdat hormonen wel de overgangsklachten tegenhielden maar niet de menstruatie verminderde, is besloten de progesteron plaatselijker toe te dienen dmv een spiraal.
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 08:53:06 #270
441859 crew  Lenny77
pi_220956137
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:44 schreef -Spring het volgende:

[..]
In mijn geval beide. Ik slikte de pil (door) om zware menstruatie te vermijden maar daar kwam de overgang dwars doorheen. Omdat hormonen wel de overgangsklachten tegenhielden maar niet de menstruatie verminderde, is besloten de progesteron plaatselijker toe te dienen dmv een spiraal.
Hier kan/mag dan wel een bio progesteron bij genomen worden indien daar nood aan bestaat.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220957418
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:53 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier kan/mag dan wel een bio progesteron bij genomen worden indien daar nood aan bestaat.
Ja, daar hebben we het over gehad idd. Maar voor nu kijken we eerst even aan hoe dit gaat
  zaterdag 20 juni 2026 @ 19:56:39 #272
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_221101083
Ik heb een vraag aan de gellers alhier. Ik ga over van pleister naar gel, met continu utrogestan. We willen proberen of de opname beter gaat dan bij pleisters, aangezien mijn klachten weer een beetje terugkomen.

HA zei: dagelijks twee pompjes en kind kan de was doen.

Nu lees ik in de bijsluiter dat ik een stopweek moet houden, waarna een ontrekkingsbloeding zal volgen. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. En de HA had me ook niets gezegd over een stopweek.

Doen de gellers dat hier inderdaad? (Ik ga het natuurlijk ook even navragen volgende week).
En zijn er andere ervaringstips & -tricks wat betreft gel?
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 20 juni 2026 @ 21:01:27 #273
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221102719
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 19:56 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik heb een vraag aan de gellers alhier. Ik ga over van pleister naar gel, met continu utrogestan. We willen proberen of de opname beter gaat dan bij pleisters, aangezien mijn klachten weer een beetje terugkomen.

HA zei: dagelijks twee pompjes en kind kan de was doen.

Nu lees ik in de bijsluiter dat ik een stopweek moet houden, waarna een ontrekkingsbloeding zal volgen. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. En de HA had me ook niets gezegd over een stopweek.

Doen de gellers dat hier inderdaad? (Ik ga het natuurlijk ook even navragen volgende week).
En zijn er andere ervaringstips & -tricks wat betreft gel?
Ik wist het! Ik dacht dat ik gek was en die stopweek zelf had verzonnen.

Mijn klachten kwamen na een half jaartje gel weer terug omdat ik dus ook een stopweek deed, maar dat was niet wat mijn arts had voorgeschreven. Ik moest gewoon doorsmeren en dag 17-28 utrogestan erbij (ik doe er maar 1 iov de voorgeschreven 2).

Nu smeer ik gewoon door en ik voel me stukken beter. Ik heb ook gewoon een onttrekkingsbloeding.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 juni 2026 @ 21:15:41 #274
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_221102919
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 21:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik wist het! Ik dacht dat ik gek was en die stopweek zelf had verzonnen.

Mijn klachten kwamen na een half jaartje gel weer terug omdat ik dus ook een stopweek deed, maar dat was niet wat mijn arts had voorgeschreven. Ik moest gewoon doorsmeren en dag 17-28 utrogestan erbij (ik doe er maar 1 iov de voorgeschreven 2).

Nu smeer ik gewoon door en ik voel me stukken beter. Ik heb ook gewoon een onttrekkingsbloeding.
Het staat in de bijsluiter als de aangewezen methode vermeld, niet eens met door-smeer-optie als alternatief erbij. Ook als ik google staat overal: stopweek.

Dus niet zo gek dat jij dat netjes hebt gedaan inderdaad.

Ik ga wel even bellen volgende week. Heb geen zin in onttrekkingsbloedingen (want altijd veel pijn). Had ze ook toen ik de utrogestan nog twee weken per maand slikte (inmiddels continu).
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_221103645
In alle richtlijnen staat het zonder stopweek. Is die bijsluiterboodschap wel met de juiste indicatie?

Ik ken geen enkele gelgebruiker die een stopweek doet of voorgeschreven gekregen heeft en ik doe het zelf ook niet.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 21 juni 2026 @ 05:12:09 #276
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221105588
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 22:17 schreef Vanyel het volgende:
In alle richtlijnen staat het zonder stopweek. Is die bijsluiterboodschap wel met de juiste indicatie?

Ik ken geen enkele gelgebruiker die een stopweek doet of voorgeschreven gekregen heeft en ik doe het zelf ook niet.
Hier (in buitenland) staat dat helemaal niet in de bijsluiter. M'n arts zei bij voorschrijven ook dat je het eigenlijk niet eens één dag moet overslaan, omdat je dat al snel merkt.
En dat klopt, heb wel eens 2 dagen overgeslagen omdat ik vergeten was het mee op reis te nemen - dat heb ik geweten. Of beter gezegd, dat heeft mijn man geweten :X
&lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" &gt;HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt&lt;/a&gt; O+
  zondag 21 juni 2026 @ 08:09:23 #277
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_221105861
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 22:17 schreef Vanyel het volgende:
In alle richtlijnen staat het zonder stopweek. Is die bijsluiterboodschap wel met de juiste indicatie?

Ik ken geen enkele gelgebruiker die een stopweek doet of voorgeschreven gekregen heeft en ik doe het zelf ook niet.
Zot toch? Die verschillen? Misschien ligt het aan het merk?

Hier staat trouwens ook weer in de bijsluiter dat HST zo kort mogelijk en maximaal 5 jaar gegeven mag worden. Daar hadden jullie ook nog nooit van gehoord. Ik bevind mij in een parallelle hormoondimensie, denk ik (samen met Seven).
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_221105930
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 08:09 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Zot toch? Die verschillen? Misschien ligt het aan het merk?

Hier staat trouwens ook weer in de bijsluiter dat HST zo kort mogelijk en maximaal 5 jaar gegeven mag worden. Daar hadden jullie ook nog nooit van gehoord. Ik bevind mij in een parallelle hormoondimensie, denk ik (samen met Seven).
Nee die boodschap ken ik wel, ik wil me daar alleen niet aan houden. Afaik is die boodschap ook verouderd. In de nieuwe richtlijnen wordt die voorzichtig of steeds wat minder voorzichtig losgelaten, ook afhankelijk van het land volgens mij.
Ik
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator zondag 21 juni 2026 @ 09:46:39 #279
5428 crew  miss_sly
pi_221106093
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 08:09 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Zot toch? Die verschillen? Misschien ligt het aan het merk?

Hier staat trouwens ook weer in de bijsluiter dat HST zo kort mogelijk en maximaal 5 jaar gegeven mag worden. Daar hadden jullie ook nog nooit van gehoord. Ik bevind mij in een parallelle hormoondimensie, denk ik (samen met Seven).
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog verandert.
Ik ben nu bijna drie jaar bezig en als ik over twee jaar zou moeten stoppen van mijn eigen arts, ga ik stad en land af op zoek naar de arts die het wel wil blijven voorschrijven. De kwaliteit van leven die het me oplevert, lever ik niet meer in.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 21-06-2026 11:05:28 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 21 juni 2026 @ 10:09:07 #280
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_221106172
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog veranderd.
Ik ben nu bijna drie jaar bezig en als ik over twee jaar zou moeten stoppen van mijn eigen arts, ga ik stad en land af op zoek naar de arts die het wel wil blijven voorschrijven. De kwaliteit van leven die het me oplevert, lever ik niet meer in.
Same here!
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 21 juni 2026 @ 13:59:01 #281
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221108648
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog verandert.
Ik ben nu bijna drie jaar bezig en als ik over twee jaar zou moeten stoppen van mijn eigen arts, ga ik stad en land af op zoek naar de arts die het wel wil blijven voorschrijven. De kwaliteit van leven die het me oplevert, lever ik niet meer in.
Same :Y Maar is die richtlijn van max 5 jaar niet voor vrouwen boven de 50? Dat dacht ik eens gelezen te hebben.

Zal het zelf zeker 10-15 jaar nodig hebben, maar ben nog geen 40 dus dat zou met die richtlijn dan op zich nog wel passen.

Of wilde je het de rest van je leven blijven gebruiken? Kan dat überhaupt en is dat nodig? Nog nooit over nagedacht eigenlijk.
&lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" &gt;HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt&lt;/a&gt; O+
  Moderator zondag 21 juni 2026 @ 14:02:56 #282
5428 crew  miss_sly
pi_221108684
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:59 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Same :Y Maar is die richtlijn van max 5 jaar niet voor vrouwen boven de 50? Dat dacht ik eens gelezen te hebben.

Zal het zelf zeker 10-15 jaar nodig hebben, maar ben nog geen 40 dus dat zou met die richtlijn dan op zich nog wel passen.

Of wilde je het de rest van je leven blijven gebruiken? Kan dat überhaupt en is dat nodig? Nog nooit over nagedacht eigenlijk.
Mijn lichaam gaat nooit meer zelf voldoende oestrogeen en progesteron aanmaken. Dus ja, levenslang denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 21 juni 2026 @ 14:12:03 #283
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221108743
Soms vind ik het even super irritant dat mannen het zoveel makkelijker hebben. Stel je voor dat wij bij dat ene griepje per jaar zouden klagen alsof we dood gingen. Wat moesten we dan bij al die andere gezondheidsproblemen die continu aanwezig zijn, of elke maand terugkomen? :{
&lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" &gt;HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt&lt;/a&gt; O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')