abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220847462
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:17 schreef Troel het volgende:
En dat "eruit" vind ik dusdanig prettig dat ik het nu jammer vind dat ik dat niet gewoon meteen gedaan heb.
Dat heb ik met mijn borsten *)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Vis een optie? woensdag 20 mei 2026 @ 19:38:58 #198
70532 loveli
N
pi_220849886
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik heb geprobeerd om een duidelijk antwoord te vinden in dit proefschrift, maar ik heb nooit statistiek gehad dus het is voor mij lastiger dan een differentiaalvergelijking _O-. Mocht iemand er wel chocola van kunnen maken, be my guest :P.
Lees even pagina 175-177, daar wordt het risico op kanker gerelativeerd.

Mijn kort door de bocht analyse van google antwoorden:
Oestrogeen kan een factor zijn. Vrouwen met obesitas hebben meer kans (vetweefsel maakt hormonen aan), vrouwen die laat in de overgang zijn gekomen of vroeg in de puberteit, vrouwen die nooit zwanger zijn geweest, vrouwen die hormoontherapie hebben gehad. Dus hoe langer je aan oestrogeen bent blootgesteld, des te hoger de kans op hormoongevoelige kanker.
Hoe meer zon en regen, des te harder groeit de tuin.

Erfelijkheid speelt een rol. Als er hormoongevoelige kanker in de familie zit, is dat een grotere factor.

De kans op deze kanker is tussen de 1 en 3%, maar het is een heel lokale, in het algemeen goed te behandelen vorm. Hij zit niet direct in de buikholte, maar in de baarmoeder. Daarom is eierstokkanker minder goed te behandelen, het wordt later ontdekt en er zit geen dik spierweefsel omheen.

Lang verhaal om te zeggen dat adenomyose stom is en je dagelijks leven meer belemmert dan een klein verhoogd risico op kanker.

Wat betreft de mirena: Oestrogeen bouwt slijmvlies op, progestageen zorgt ervoor dat er minder slijmvlies wordt opgebouwd, dus de bloeding wordt minder. Het is de ideale huis-tuin-keuken-oplossing voor aardig wat vrouwenproblemen.
(Als ik een jonge mannelijke huisarts in opleiding was zou ik het ook meteen aanraden)
crap in = crap out
pi_220851422
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:38 schreef loveli het volgende:
Wat betreft de mirena: Oestrogeen bouwt slijmvlies op, progestageen zorgt ervoor dat er minder slijmvlies wordt opgebouwd, dus de bloeding wordt minder. Het is de ideale huis-tuin-keuken-oplossing voor aardig wat vrouwenproblemen.
(Als ik een jonge mannelijke huisarts in opleiding was zou ik het ook meteen aanraden)
Maar dat kan ook met een progestageen in pilvorm, waarom moet dat een spiraal zijn als je geen anticonceptie hoeft?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Vis een optie? donderdag 21 mei 2026 @ 08:34:38 #200
70532 loveli
N
pi_220851980
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Maar dat kan ook met een progestageen in pilvorm, waarom moet dat een spiraal zijn als je geen anticonceptie hoeft?
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.
Implanon off-label gebruiken kan wsch ook. Heeft een vergelijkbare methode van toedienen (niet via spijsverteringskanaal en lever), maar niet lokaal.
Hormoon in de mirena heeft laagste risico op trombose.

[ Bericht 3% gewijzigd door loveli op 21-05-2026 08:44:36 ]
crap in = crap out
pi_220852932
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:34 schreef loveli het volgende:

[..]
Het is lokaal, lagere dosering vergeleken met oraal gebruik, constante spiegel.
Implanon off-label gebruiken kan wsch ook. Heeft een vergelijkbare methode van toedienen (niet via spijsverteringskanaal en lever), maar niet lokaal.
Hormoon in de mirena heeft laagste risico op trombose.
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.
O+ Slaap O+

Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?

Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
  donderdag 21 mei 2026 @ 10:04:33 #202
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220852990
Utrogestan rectaal gebruiken is nu in zwang, begreep ik. Niet langs de lever en niet de smurrie zoals bij vaginaal gebruik.
Snobs have more fun!
KLIK!
  Vis een optie? donderdag 21 mei 2026 @ 13:23:00 #203
70532 loveli
N
pi_220854597
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik ben los van de kankervoorkoming het blijst met de effecten die mijn progesteron heeft door het oraal innemen.
O+ Slaap O+

Als mirena objectief 'veel beter' zou zijn dan bijv. Utrogestan, waarom stellen ze dat dan niet (of tenminste veel minder) voor aan postmenopauzale vrouwen die baarmoederbescherming nodig hebben bij hun oestrogeensuppletie?

Oprechte vraag, ik heb me nooit bijzonder verdiept in progesteron. Ik wist bijvoorbeeld wel dat oraal oestrogeen meer tromboserisico geeft dan transdermaal, van progesteron had ik daar geen idee van. Of zit m dat laatste ook in de combi met oraal oestrogeen?
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.

Je hebt 2e gen, 3e gen en nieuwe generatie pillen.
De standaard 1e keuze is een pil met levonogestrel (microgynon, 2e gen pil). Dit progestageen zit ook in mirena.
3e gen pillen (o.a. marvelon) hadden andere of minder bijwerkingen, maar hoger trombose risico.
Nieuwe gen is bv Yazmin. Daar was het risico trombose vooral hoog bij jonge meisjes/eerste jaar van gebruik, oudere leeftijd weet ik niet.
crap in = crap out
pi_220854906
Volgens mij hebben wij het niet over hetzelfde.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef loveli het volgende:

[..]
Het gebruikte oestrogeen in de ac pil is doorgaans hetzelfde, wat pillen verschillend maakt is het progestageen.
Doorgaans hetzelfde als wat? Andere AC pillen?
Ik doelde op hormoontherapie ivm de menopauze, dat kan ook oraal (niet eerste keus) dat is afaik niet vergelijkbaar met anticonceptiepillen.

De nhg standaard geeft een mogelijk antwoord op mijn vraag waarom mirena niet eerste keus is voor progestageen bij hormoontherapie.
quote:
De hormoonspiraal met levonorgestrel leidt mogelijk tot een verhoogd risico op borstkanker. Over het risico op endometriumcarcinoom zijn we onzeker, al wijzen de zeer beperkte resultaten niet op een verhoogd risico. Andere uitkomstmaten zijn niet onderzocht.
pi_220860930
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.

Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had :+.

Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted. oO<
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 20:47:46 #206
5428 crew  miss_sly
pi_220863595
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:54 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben, vind ik zelf, heel assertief geweest en heb de huisarts teruggebeld. Ik bleef er een beetje mee zitten dat ik geen zier was opgeschoten en wilde ook wel even teruggeven hoe knullig ik te woord was gestaan door de arts in opleiding.

Eerst de assistente en die zei gelijk: "Oh ja, woensdag was dr. B er niet, zal ik even vragen of hij je zo terugbelt?" Volgens mij was ze niet zo verbaasd dat ik nog vragen had :+.

Ik werd een uurtje later netjes teruggebeld en heb alle opties doorgesproken, op een fijne en open manier. Ik heb besloten om toch de mirena te proberen. Als dat niet bevalt, krijg ik een doorverwijzing naar gyn om toch novasure te bespreken. I'll keep you posted. oO<
Goed dat je zo assertief bent geweest! En fijn dat je nog een goed gesprek hebt gehad. Hoop dat de mirena goed werkt voor je.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220885107
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Misschien heeft iemand hier er iets aan :)
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 14:31:59 #208
441859 crew  Lenny77
pi_220885461
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:44 schreef -Spring het volgende:
Nog even over slapen: wat mij echt verrassend goed helpt is een hooikoortstabletje voor het slapengaan (cetirizine).

Blijkbaar beïnvloeden histamine en oestrogeen elkaar sterk. Schommelingen in oestrogeen kunnen daardoor invloed hebben op histamine-gerelateerde klachten zoals onrust, slecht slapen, nachtelijk wakker worden en opvliegers.

Ik merk zelf echt dat ik veel rustiger slaap en veel beter doorslaap sinds ik dit neem.

Ceterizine is dan ook nog eens sederend ;)

Tip als anderen dit ook willen gaan doen: de nieuwere types anti-histaminica zijn niet meer sederend. Dus kijk even dat je de oudere types inneemt :D
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Vis een optie? maandag 25 mei 2026 @ 14:53:38 #209
70532 loveli
N
pi_220885597
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
crap in = crap out
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 15:04:11 #210
441859 crew  Lenny77
pi_220885647
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:53 schreef loveli het volgende:
En er zijn mensen die een onbedaarlijke eetlust krijgen van ceterizine..
Mja dat is idd nog een andere bijwerking, net als een droge mond.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 25 mei 2026 @ 15:16:03 #211
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220885707
quote:

Herkenbaar :P Neem als ik een nacht écht even goed moet slapen een antihistamine met slaapmiddel, dat voor zover ik heb kunnen vinden in Europa alleen vrij verkrijgbaar is in Oostenrijk. Dan slaap ik weer eens een hele nacht door, echt heerlijk :z
&lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" &gt;HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt&lt;/a&gt; O+
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:32:33 #212
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220890494
quote:

Je wordt gevoeliger voor histamine in de (peri)menopause, dus het werkt dubbel goed. Werkt trouwens ook uitstekend bij netelroos.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')