Ja, daar hebben we het over gehad idd. Maar voor nu kijken we eerst even aan hoe dit gaatquote:Op donderdag 4 juni 2026 08:53 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hier kan/mag dan wel een bio progesteron bij genomen worden indien daar nood aan bestaat.
Ik wist het! Ik dacht dat ik gek was en die stopweek zelf had verzonnen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:56 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik heb een vraag aan de gellers alhier. Ik ga over van pleister naar gel, met continu utrogestan. We willen proberen of de opname beter gaat dan bij pleisters, aangezien mijn klachten weer een beetje terugkomen.
HA zei: dagelijks twee pompjes en kind kan de was doen.
Nu lees ik in de bijsluiter dat ik een stopweek moet houden, waarna een ontrekkingsbloeding zal volgen. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. En de HA had me ook niets gezegd over een stopweek.
Doen de gellers dat hier inderdaad? (Ik ga het natuurlijk ook even navragen volgende week).
En zijn er andere ervaringstips & -tricks wat betreft gel?
Het staat in de bijsluiter als de aangewezen methode vermeld, niet eens met door-smeer-optie als alternatief erbij. Ook als ik google staat overal: stopweek.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik wist het! Ik dacht dat ik gek was en die stopweek zelf had verzonnen.
Mijn klachten kwamen na een half jaartje gel weer terug omdat ik dus ook een stopweek deed, maar dat was niet wat mijn arts had voorgeschreven. Ik moest gewoon doorsmeren en dag 17-28 utrogestan erbij (ik doe er maar 1 iov de voorgeschreven 2).
Nu smeer ik gewoon door en ik voel me stukken beter. Ik heb ook gewoon een onttrekkingsbloeding.
Hier (in buitenland) staat dat helemaal niet in de bijsluiter. M'n arts zei bij voorschrijven ook dat je het eigenlijk niet eens één dag moet overslaan, omdat je dat al snel merkt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:17 schreef Vanyel het volgende:
In alle richtlijnen staat het zonder stopweek. Is die bijsluiterboodschap wel met de juiste indicatie?
Ik ken geen enkele gelgebruiker die een stopweek doet of voorgeschreven gekregen heeft en ik doe het zelf ook niet.
Zot toch? Die verschillen? Misschien ligt het aan het merk?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:17 schreef Vanyel het volgende:
In alle richtlijnen staat het zonder stopweek. Is die bijsluiterboodschap wel met de juiste indicatie?
Ik ken geen enkele gelgebruiker die een stopweek doet of voorgeschreven gekregen heeft en ik doe het zelf ook niet.
Nee die boodschap ken ik wel, ik wil me daar alleen niet aan houden. Afaik is die boodschap ook verouderd. In de nieuwe richtlijnen wordt die voorzichtig of steeds wat minder voorzichtig losgelaten, ook afhankelijk van het land volgens mij.quote:Op zondag 21 juni 2026 08:09 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Zot toch? Die verschillen? Misschien ligt het aan het merk?
Hier staat trouwens ook weer in de bijsluiter dat HST zo kort mogelijk en maximaal 5 jaar gegeven mag worden. Daar hadden jullie ook nog nooit van gehoord. Ik bevind mij in een parallelle hormoondimensie, denk ik (samen met Seven).
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog verandert.quote:Op zondag 21 juni 2026 08:09 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Zot toch? Die verschillen? Misschien ligt het aan het merk?
Hier staat trouwens ook weer in de bijsluiter dat HST zo kort mogelijk en maximaal 5 jaar gegeven mag worden. Daar hadden jullie ook nog nooit van gehoord. Ik bevind mij in een parallelle hormoondimensie, denk ik (samen met Seven).
Same here!quote:Op zondag 21 juni 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog veranderd.
Ik ben nu bijna drie jaar bezig en als ik over twee jaar zou moeten stoppen van mijn eigen arts, ga ik stad en land af op zoek naar de arts die het wel wil blijven voorschrijven. De kwaliteit van leven die het me oplevert, lever ik niet meer in.
Samequote:Op zondag 21 juni 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die boodschap van maximaal vijf jaar is niet nieuw, maar er zijn steeds meer artsen die daar gelukkig van afwijken. En ik ga ervan uit dat die richtlijn nog verandert.
Ik ben nu bijna drie jaar bezig en als ik over twee jaar zou moeten stoppen van mijn eigen arts, ga ik stad en land af op zoek naar de arts die het wel wil blijven voorschrijven. De kwaliteit van leven die het me oplevert, lever ik niet meer in.
Mijn lichaam gaat nooit meer zelf voldoende oestrogeen en progesteron aanmaken. Dus ja, levenslang denk ik.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:59 schreef kwiwi het volgende:
[..]
SameMaar is die richtlijn van max 5 jaar niet voor vrouwen boven de 50? Dat dacht ik eens gelezen te hebben.
Zal het zelf zeker 10-15 jaar nodig hebben, maar ben nog geen 40 dus dat zou met die richtlijn dan op zich nog wel passen.
Of wilde je het de rest van je leven blijven gebruiken? Kan dat überhaupt en is dat nodig? Nog nooit over nagedacht eigenlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |