Heeft ze NAH ofzo?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:52 schreef BE het volgende:
[..]
Die stonden niet in haar systeem, dus vlgs haar bestond dat niet.
Nah, ik mompel gewoon jouw naam als mantra in de wachtkamer bij de gyn en dan komt het vast goed.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:05 schreef Vanyel het volgende:
BE moeten we met je mee naar die heks?
Of de standaard voor haar uitprinten?
Mijn huisarts beweerde dat hst zo goed wordt voorgeschreven door allerlei artsen en het echt gemeengoed is. Ze keek bepaald twijfelend toen ik haar vertelde dat dit helaas echt niet het geval is.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:22 schreef BE het volgende:
[..]
Nah, ik mompel gewoon jouw naam als mantra in de wachtkamer bij de gyn en dan komt het vast goed.
(Mijn huisarts vond het sws al niet nodig om me door te verwijzen naar de gyn voor de HST want wij kunnen en weten precies hetzelfde als zij.)
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 06:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Stopweek voor de oestrogel? Dat is afaik best ongebruikelijk, ik heb het nog nooit van iemand gehoord en staat bij mijn weten ook niet zo in de richtlijnen en standaarden. Alleen de progesteron is normaal sequentieel.
Kan me wel voorstellen dat je je verrot voelt, als je steeds moet wennen aan stoppen en opnieuw starten.
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:40 schreef miss_sly het volgende:
@:Vanyel @:Seven ik vroeg me ook af hoe dat zit met die stopweek. Ik heb er ook nog nooit over gehoord. Enige dat cyclisch wordt gebruikt zolang er nog een cyclus is, is progesteron, volgens mij.
Eigenlijk trigger je op deze manier iedere keer beginverergering en kan je lichaam zich nooit helemaal aanpassen aan het nieuwe oestrogeen-gehalte. Terwijl sommige vrouwen echt weken tot maanden nodig hebben om helemaal te settlen met een bepaalde dosis.
Welkom bij de clubquote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:45 schreef Eightyone het volgende:
Bijna 45, en het is duidelijk aan de gang. Extra moe, branderige huid, maandelijks schema door de war, enzovoort.
Het belooft nog wat voor de komende jaren.
Een beetje laat, misschien, vanyel zei het ook al. Maar, heeft de huisarts dat letterlijk zo gezegd, dat je een stopweek moest doen met de oestrogenen? Dat klopt niet, het zijn juiste oestrogenen die de overgangsklachten bestrijden! Dus die moet je doorgaand gebruiken. De progestagenen moet je wel op en af gebruiken als je nog ongesteld werd/wordt.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dik 2 weken ongesteld geweest, vanmorgen weer oestrogel na de stopweek. Vanavond de eerste avond in weken dat ik niet 's avonds scheel kijk van vermoeidheid.
Hopelijk betekent dit dat de huidige hormoongolf achter de rug is, dan laat ik de huisarts nog maar even achterwege. Herkennen anderen dit ook, dat het komt en gaat in golven en dat zo'n klachtengolf dan ook heel plotseling als sneeuw voor de zon verdwijnt?
Ik denk dat ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb, om heel eerlijk te zijn. Of het was een gevalletje brainfogquote:Op woensdag 25 maart 2026 07:04 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Een beetje laat, misschien, vanyel zei het ook al. Maar, heeft de huisarts dat letterlijk zo gezegd, dat je een stopweek moest doen met de oestrogenen? Dat klopt niet, het zijn juiste oestrogenen die de overgangsklachten bestrijden! Dus die moet je doorgaand gebruiken. De progestagenen moet je wel op en af gebruiken als je nog ongesteld werd/wordt.
Ah, ja, die heerlijke hersenmist waar ik zeker niet naar uitkijk... Ik hoop dat het continu gebruiken een heel verschil gaat maken!quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb, om heel eerlijk te zijn. Of het was een gevalletje brainfog
O, dat laatste is ook iets dat bij de overgang in al haar facetten past.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb, om heel eerlijk te zijn. Of het was een gevalletje brainfog
Check even het label van de apotheek, daar staat het als het goed is gewoon op, welke dosering je hebt voorgeschreven gekregen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ook als het wel zo is voorgeschreven lijkt het me niet the way to goquote:Op woensdag 25 maart 2026 08:33 schreef BE het volgende:
[..]
Check even het label van de apotheek, daar staat het als het goed is gewoon op, welke dosering je hebt voorgeschreven gekregen.
Er staat idd niks over een stopweekquote:Op woensdag 25 maart 2026 08:33 schreef BE het volgende:
[..]
Check even het label van de apotheek, daar staat het als het goed is gewoon op, welke dosering je hebt voorgeschreven gekregen.
Ik bedoelde idd vooral dat ze daar wrsch terug zou kunnen vinden dat er geen stopweek hoeft te zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook als het wel zo is voorgeschreven lijkt het me niet the way to go
Ik voorspel (ik heb gavenquote:
Doet dat niet ook meer met je hormonen, ook als je eierstokjes blijven?quote:Op maandag 30 maart 2026 15:34 schreef BE het volgende:
Toen ik novasure noemde gaf de aio aan dat dat een bespreekoptie was of evt. het verwijderen van de baarmoeder.Vond ik wel heel drastisch klinken, maar hey... dan kan er ook niet gebloed worden.
Is jouw schildklier eigenlijk wel goed ingesteld?quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:33 schreef Barreltje het volgende:
ahh.. ik wilde net en vraag stellen over gewichtstoename.. daar staat ook en stukje over in
Dat leek mij ook, dus daar gaan we nog wel even over verder praten. Maar deze aio gaf aan dat zij over (peri)menopauze echt te weinig weet om daar iets over te zeggen dus dat ik die vragen bij de huisarts en/of gynaecoloog moet leggen.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Doet dat niet ook meer met je hormonen, ook als je eierstokjes blijven?
Zoiets heb ik volgens mij eens opgepikt op r/Menopause
Pff, ik vind een baarmoederverwijdering in een heleboel opzichten nogal een heftig alternatief als een novasure ook nog een optie is.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:34 schreef BE het volgende:
Hier een ijzeren speculum, maar ik heb daar nooit zo'n last van sws.
Zag er op zich ok uit allemaal, alleen helemaal achterin was het baarmoederslijmvlies wat ongelijk, dus voor de zekerheid een hysteroscopie om er zeker van te zijn dat er toch niet een poliepje zit verstopt. Uitstrijkje afgenomen. Dit was een arts in opleiding, maar zij (en ook de arts die ze consulteerde) gaf aan dat de hele maand progesteron doorslikken toch wel ongebruikelijk is als er niet al een periode van een heel jaar zonder menstruatie geweest is...
Dus dat ga ik iig bespreken met de huisarts, maar dat komt dan wel nadat ik over 14d de uitslag krijg van ook de hysteroscopie vrijdag.
Dat doorslikken opperde de huisarts afgelopen okt/nov vanwege dat gerotzooi met bloed steeds wekenlang af en aan.
Toen ik novasure noemde gaf de aio aan dat dat een bespreekoptie was of evt. het verwijderen van de baarmoeder.Vond ik wel heel drastisch klinken, maar hey... dan kan er ook niet gebloed worden.
![]()
Oh, en mijn eierstokken kon ze niet vinden. Wat op zich een goed tegen was, want dan waren ze iig niet vergroot.
zou ik weer eens moeten laten checken, al zou ik zelf er ook wat beter mee om moeten gaanquote:Op maandag 30 maart 2026 16:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Is jouw schildklier eigenlijk wel goed ingesteld?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
quote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:22 schreef Barreltje het volgende:
[..]
zou ik weer eens moeten laten checken, al zou ik zelf er ook wat beter mee om moeten gaanJa maar lieve schat, al je klachten kunnen daarmee verband houden. Ik zou even bloed laten prikkenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Spoilers!
Oh wow, wat een herkenbare dingen, op die (verdraaide) Opvliegers (of zweetbuien) na.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:22 schreef -Spring het volgende:
Ik zou zelf baarmoederverwijdering niet zo'n punt vinden, denk ik. Ik heb het bij mn moeder meegemaakt en die stond vijf dagen later weer aerobicsles gegeven. Van hormoonverandering heeft ze ook geen last gehad. Ik realiseer me dat dit een individueel verhaal is, maar als ik zeker zou weten dat het bij mij ook zo zou gaan, dan zou er ervoor tekenen.
Vrijdag afspraak bij de huisarts.
Ik stond vanmorgen in mn bh in de tuin om af te koelen tijdens een opvlieger. Hiernaast moet ik er 's nachts standaard zes keer uit om te plassen en zweet ik me helemaal de ramban. Maar het ergste vind ik de prikkelbaarheid en de vermoeidheid. Zo rond 16:30 uur bekruipt die me als een reuma-aanval die ik voel tot in m'n botten. Ik kan dan niet veel anders dan ff gaan liggen, maar daarna weer opstaan om te gaan koken wordt dan een vreselijke opgave.
Ik ben benieuwd waar de ha mee gaat komen.
Dank je voor de tips.quote:Op donderdag 2 april 2026 15:11 schreef Vanyel het volgende:
Voor 6x eruit om te plassen wordt vaak lokaal oestrogeen aangeraden, dus een laaggedoseerde ovule, tablet of crème voor vulva/vagina. Daar hoef je op zich niet per se full blown systemische HST tegenaan te gooien.
@:Sally ik ken ook mensen die tegen de huisarts hebben gezegd dat ze wel opvliegers hadden terwijl die zacht gezegd niet indrukwekkend waren, om toch aan de HST te kunnen.
Afaik is urogenitaal syndroom van de menopause,met weer een mooi linkje voor @miss_sly voor de OP, het gevolg van dalende oestrogeenspiegels, niet van overerving van wat dan ook.quote:Op donderdag 2 april 2026 15:21 schreef Sally het volgende:
Kan dat ook nog uitmaken, overerving wellicht?
Ik heb gewoon gezegd dat ik regelmatig opvliegers heb. In werkelijkheid zijn die meestal getriggerd door alcohol of als ik boos ben, en dat gebeurt dan 1 keer per maand. En lo and behold: HRT doet mij goed (zeker als ik het gebruik zoals voorgeschrevenquote:Op donderdag 2 april 2026 14:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Oh wow, wat een herkenbare dingen, op die (verdraaide) Opvliegers (of zweetbuien) na.
En dat is dan elke keer het criterium - blijkbaar - om bij mij 'nog niet de overgang' te diagnosticeren... Fijn, huisarts. Fijn.
Note: ik kan niet weten aan de hand van bloedverlies of ik officieel 365 dagen geen bloedverlies heb gehad: ik heb een Librata ballon behandeling gehad (vergelijkbaar met Novasure, maar die kon niet omdat mijn baarmoeder van binnen te klein bleek na opmeten; nooit kinderen gehad).
@:BE : bedoelde je Librata ballon als alternatief?
Ja, ik denk idd dat die het is.quote:Op donderdag 2 april 2026 14:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Oh wow, wat een herkenbare dingen, op die (verdraaide) Opvliegers (of zweetbuien) na.
En dat is dan elke keer het criterium - blijkbaar - om bij mij 'nog niet de overgang' te diagnosticeren... Fijn, huisarts. Fijn.
Note: ik kan niet weten aan de hand van bloedverlies of ik officieel 365 dagen geen bloedverlies heb gehad: ik heb een Librata ballon behandeling gehad (vergelijkbaar met Novasure, maar die kon niet omdat mijn baarmoeder van binnen te klein bleek na opmeten; nooit kinderen gehad).
@:BE : bedoelde je Librata ballon als alternatief?
Wat bij mij heel goed werkt tegen de geur (minder zweten ga je er niet van helaas) is deostick van Loveli!quote:Op donderdag 2 april 2026 22:07 schreef Pinnenmutske het volgende:
Klotsende en stinkende oksels, kan dat een voorbode zijn of is er misschien meer aan de hand?
Lastige omdat ik met mensen in contact kom
Ik word over 11 dagen 47
QFTquote:Op vrijdag 3 april 2026 08:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wat bij mij heel goed werkt tegen de geur (minder zweten ga je er niet van helaas) is deostick van Loveli!
Even wennen, maar qua geur echt een verademing.
Het doet niks tegen de hoeveelheid zweet en als je van die spuitdeo gewend bent die de zweetproductie remt dan heb je misschien nog meer het gevoel van klotsoksels. Maar voor de geur
quote:Op vrijdag 3 april 2026 08:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
QFT
Ik had zelf geen klotsoksels maar wel een stinkende puber die stukken minder stinkt met loveli. En het is gewoon fijne deo.
Eens kijken of ik die vind in Belgiequote:Op vrijdag 3 april 2026 08:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wat bij mij heel goed werkt tegen de geur (minder zweten ga je er niet van helaas) is deostick van Loveli!
Even wennen, maar qua geur echt een verademing.
Het doet niks tegen de hoeveelheid zweet en als je van die spuitdeo gewend bent die de zweetproductie remt dan heb je misschien nog meer het gevoel van klotsoksels. Maar voor de geur
In before @miss_slyquote:Op vrijdag 3 april 2026 17:43 schreef -Spring het volgende:
Wat heb ik een ontzettend lieve en invoelende huisarts. Ik had r bijna een knuffel gegeven.
Voor nu stoppen met de pil en Lenzetto en Duphaston en dan na 3 maanden evalueren. Mocht ik teveel last hebben van de Duphaston dan een spiraal overwegen.
quote:Progesteron:
Duphaston: een arts kan je transdermale oestrogeen voorschrijven (pleisters, gel, spray), maar daarnaast Duphaston als progestageen, dit is synthetisch. Utrogestan biedt naast het dun houden van de baarmoederwand ook andere biologische voordelen, zoals mentale rust, botopbouw en betere en diepere slaap.
Deze zul je niet gemakkelijk in winkels vinden. Het handigste is om het online te bestellen:quote:Op vrijdag 3 april 2026 12:01 schreef Pinnenmutske het volgende:
[..]
Eens kijken of ik die vind in Belgie
Ach ik kom genoeg in Nederland hihi
Snap wat je zegt hoor over Utrogestan. Ik heb het gelezen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 18:30 schreef Vanyel het volgende:
[..]
In before @:miss_sly
Als de Duphaston teveel bijwerkingen geeft, waarom niet eerst Utrogestan proberen?
Overgangenhormonen zegt daarover
[..]
Ah ja dat probleem had ik met libido. Toen ik als puber aan de pil ging, ging pardoes mijn behoorlijk aanwezige libido volledig naar nul. Niet dat ik dat doorhad, maar toen ik er weer mee stopte werd ik een tijdje een ontstellende nympho.quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:23 schreef -Spring het volgende:
Alleen weet ik van mezelf dat ik eerder best somber ben geworden van een progesteron-achtige pil, dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee.
Utrogestan kun je ook vaginaal of zelfs rectaal nemen. Dit heeft voor een aantal vrouwen toch voordelen met hoe ze erop reageren.quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:23 schreef -Spring het volgende:
[..]
Snap wat je zegt hoor over Utrogestan. Ik heb het gelezen.
Alleen weet ik van mezelf dat ik eerder best somber ben geworden van een progesteron-achtige pil, dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee.
Daarom ben ik eigenlijk wel blij dat de huisarts met Duphaston wil starten. Dat heeft wat minder effect op het brein dan echt bio-identiek progesteron, dus voelt voor mij als een veiligere eerste stap.
Ik ben er nog even in gedoken en kwam tegen dat progesteron in het lichaam wordt omgezet in allopregnanolon, wat invloed heeft op de GABA-receptoren in de hersenen. Dat kan rustgevend werken, maar bij sommige vrouwen juist ook stemmingsklachten geven. Het verschilt dus echt per persoon.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11617183/
Dus ik denk dat ik het gewoon eerst zo ga proberen en dan kijken hoe ik erop reageer 🙂
Als er niets uit mijn uitstrijkje komt, is er ook alleen gesproken over utro ophogen naar 200. Ik ben een beetje bang dat dat met mijn pleister 75 niet heel goed zal gaan. Ik denk erover om de arts dan toch maar te vragen de pleister ook op te hogen naar 100. Betere balans.quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ah ja dat probleem had ik met libido. Toen ik als puber aan de pil ging, ging pardoes mijn behoorlijk aanwezige libido volledig naar nul. Niet dat ik dat doorhad, maar toen ik er weer mee stopte werd ik een tijdje een ontstellende nympho.
Ergens in mijn HST afstelreis moest ik van de gyn 2 utrogestans gaan slikken omdat ze mijn oestrogel niet wilde ophogen. Toen ging ik helemaal uit. Heb 2 of 3 weken alleen maar op de bank gelegen en niks gewild. Ben maar weer snel naar 1 gegaan.
Is ook wat voor te zeggen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Utrogestan kun je ook vaginaal of zelfs rectaal nemen. Dit heeft voor een aantal vrouwen toch voordelen met hoe ze erop reageren.
Anderen (ik ik ik) doen dat juist niet omdat daarmee de slaapverbetering wegvalt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Utrogestan kun je ook vaginaal of zelfs rectaal nemen. Dit heeft voor een aantal vrouwen toch voordelen met hoe ze erop reageren.
Bij de DA bij mijn ouders verkopen ze loveli in de winkel. Maar op de website kan je vinden waar verkooppunten zitten.quote:Op vrijdag 3 april 2026 19:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Deze zul je niet gemakkelijk in winkels vinden. Het handigste is om het online te bestellen:
https://loveli.care/
Oh dit is interessant, nooit aan gedacht om het op te splitsenquote:Op maandag 13 april 2026 20:42 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb een tijd geleden mijn oestrogel opgehoogd naar 3 pompjes omdat ik's nachts weer hitteaanvallen kreeg. Werkte in eerste instantie goed, maar toen kwam het toch weer terug. Relatief licht, maar 1 of 2 per nacht en alleen heetheetheet, geen hartkloppingen of zweet erbij, maar toch kut.
Wilde eigenlijk niet weer ophogen dus ik ben mijn dosis gaan splitsen. 2 in de ochtend, 1 's avonds. En het werkt. Misschien een tip voor anderen die hier ook last van hebben.
Ik doe het pas anderhalve week, even afwachten of het zo blijft maar als het goed blijft gaan, ga ik misschien wel weer terug naar 2,5. Toch comfortabeler met de 100mg utrogestan die ik er tegenover zet.
Kan ook zijn dat het in eerste instantie nog in golven komt, dus je klachten kunnen over een (paar) maand(en) ook weer afnemen. Maar moe, draaierig en ziek voelen zou voor mij genoeg reden zijn om de opties eens te overwegen en overleggen met de huisarts.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:25 schreef SEMTEX het volgende:
Ok, ik ben toch ook echt aan de beurt. Voor het eerst een vrij pijnlijke menstruatie gehad met decidua afstoting en me echt moe, draaierig en ziek voelen. Met naproxen heb ik me er redelijk doorheen geslagen. Heb zelfs nog kunnen sporten. Ben benieuwd hoe dit in de toekomst gaat zijn en of ik het met alleen pijnstillers kan blijven doorstaan.
Ik zou als je stabiel wil blijven wat terughoudend zijn met aanpassingen in de medicatie. Ik zou het ook laten afhangen van hoe lang de wachtlijst ongeveer zou zijn.quote:Op maandag 13 april 2026 21:12 schreef Lingue het volgende:
Ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik gebruik vooralsnog 2 pompjes O en cyclisch 200/100P 14/14dgn.
Ik sta op de wachtlijst om bij een andere gyn onder behandeling te komen, tot die tijd probeer ik zo stabiel mogelijk te blijven. En blijft de huidige gyn iig de medicatie voorschrijven en binnen haar grenzen (richtlijnen) mee te denken.
Ik heb sinds een maand of 3/4 dat ik iedere 19/20 dgn een bloeding heb. Daar wordt niemand vrolijk van...
Nu had mijn huidige gyn het erover om misschien de Z@ely erbij te doen om toch meer die stabiliteit te krijgen en een betere regulering van de cyclus.
Wat ik heb begrepen is dat de pil eigenlijk de eigen hormoonhuishouding zo veel mogelijk onderdrukt maar er in de pil wel bio-identiek O zit en niet-bio P. Plus dat ik dan nog de eigen hoeveelheid O en P blijf gebruiken.
Wat zijn jullie eerste gedachtes hierover? Ik en de pil zijn vroeger nooit vrienden geweest. Werd er heel afgevlakt door, maar ik gebruikte toen de Di@ne35 (tig jaar). En wilde eigenlijk toen nooit meer de pil.
Als de nieuwe gyn wel buiten de richtlijnen kijkt (wat volgens de huidige informatie gebeurt) lijkt mij dat nog steeds het beste scenario. En toch wil ik het scenario van de pil niet zomaar afschrijven zonder echt duidelijk te hebben of het wel/niet wat kan opleveren.
in mijn achterhoofd houdend dat ik ben gediagnosticeerd met PMDD en ook nog peri ben met alles in tact. En momenteel met het gebruik van de O en P zoals boven omschreven zijn de XXL extremen niet aanwezig. XL/L soms nog wel.
Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Ik herken in ieder geval het nachtzweten en het niet op woorden kunnen komen. En ik weet dat het door de overgang kwam, omdat na start hst dat meteen weer weg was.quote:Op donderdag 23 april 2026 11:25 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
N.a.v nachtelijk zweten (echt drijfnat) stemmingswisselingen, niet op woorden kunnen komen, besloot ik om bloed te laten prikken, daar kwam uit dat mijn FSH 37.6 is en mijn LH 19, nu zegt mij dat zelf niks maar hoera voor AI...
Ik gebruik de prikpil nog.
Ai zegt:
Normaal gesproken onderdrukt de prikpil de aanmaak van FSH en LH, omdat het de eierstokken "stillegt" om ovulatie te voorkomen.
De paradox: Als je de prikpil gebruikt, zou je FSH-waarde juist laag moeten zijn. De uitslag: Dat jouw FSH desondanks 37.6 IU/l is, is een sterk signaal. Het betekent dat je lichaam (de hypofyse) heel hard probeert de eierstokken te stimuleren, ondanks de onderdrukkende werking van de prikpil.
Dit versterkt het vermoeden dat je eierstokken uit zichzelf aan het stoppen zijn met werken (overgang/perimenopauze), aangezien ze zelfs door de hormonen in de prikpil heen "roepen" om activiteit.
Ik wilde de uitslag met de huisarts bespreken, die heeft volgende week vrijdag pas plek voor een belafspraak... Snap dat het niet levensbedreigend is maar was er zelf wel even van onder de indruk...
Ik ga eens even lezen hier, wellicht herkennen mensen dit..
Ik vind het lastig. Om zo stabiel mogelijk te blijven, zou het misschien toch het beste zijn om geen wijzigingen toe te passen nu. Als je tenminste leest en hoort hoe elke wijziging weer tot allerlei problemen kan leiden, beginverergering een ding is, het maanden kan duren voor je min of meer stabiel bent, etc.quote:Op maandag 13 april 2026 21:12 schreef Lingue het volgende:
Ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik gebruik vooralsnog 2 pompjes O en cyclisch 200/100P 14/14dgn.
Ik sta op de wachtlijst om bij een andere gyn onder behandeling te komen, tot die tijd probeer ik zo stabiel mogelijk te blijven. En blijft de huidige gyn iig de medicatie voorschrijven en binnen haar grenzen (richtlijnen) mee te denken.
Ik heb sinds een maand of 3/4 dat ik iedere 19/20 dgn een bloeding heb. Daar wordt niemand vrolijk van...
Nu had mijn huidige gyn het erover om misschien de Z@ely erbij te doen om toch meer die stabiliteit te krijgen en een betere regulering van de cyclus.
Wat ik heb begrepen is dat de pil eigenlijk de eigen hormoonhuishouding zo veel mogelijk onderdrukt maar er in de pil wel bio-identiek O zit en niet-bio P. Plus dat ik dan nog de eigen hoeveelheid O en P blijf gebruiken.
Wat zijn jullie eerste gedachtes hierover? Ik en de pil zijn vroeger nooit vrienden geweest. Werd er heel afgevlakt door, maar ik gebruikte toen de Di@ne35 (tig jaar). En wilde eigenlijk toen nooit meer de pil.
Als de nieuwe gyn wel buiten de richtlijnen kijkt (wat volgens de huidige informatie gebeurt) lijkt mij dat nog steeds het beste scenario. En toch wil ik het scenario van de pil niet zomaar afschrijven zonder echt duidelijk te hebben of het wel/niet wat kan opleveren.
in mijn achterhoofd houdend dat ik ben gediagnosticeerd met PMDD en ook nog peri ben met alles in tact. En momenteel met het gebruik van de O en P zoals boven omschreven zijn de XXL extremen niet aanwezig. XL/L soms nog wel.
Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Goed dat alles gecheckt is en hopelijk doet de dubbele utrogestan iets voor je.quote:Op zondag 26 april 2026 13:31 schreef miss_sly het volgende:
De uitslag van mijn uitstrijkje was goed. Enige was dat er endometriumcellen in te vinden waren, wat eigenlijk post menopauze niet het geval zou moeten zijn. De gyn vindt nochtans dat we daar niets mee hoeven voor nu, aangezien het bsm netjes dun was en er verder ook niets te zien is.
Ze had het overigens eerst niet gezien in de uitslag, ik bracht het zelf op omdat ik het in mijn portaal wel had gezien. "Scherp" noemde ze me...
Anyway, ik ben dus vrijdagavond begonnen met 2 utro's in plaats van 1. De eerste nacht sliep ik niet per se beter, maar ik voelde me gisteren wel al energieker, frisser in mijn hoofd ook. Vannacht heb ik zeker beter geslapen en ook vandaag voel ik me energiek en fris. In de sportschool ging het ook weer erg lekker.
Ik probeer het eerst even zo. Mochten er toch ergens problemen opduiken, overleg ik met de huisarts om de pleister op te hogen naar 100. Voor nu hou ik de 75.
O, en aangezien we waarschijnlijk weer terugverhuizen naar Amsterdam, denk ik dat ik daar eventueel naar de vrouwenkliniek ga, naar de arts war een vriendin van mij ook is en die zich baseert op ervaring, niet per se strikt vasthoudt aan de richtlijnen.
De gyn gaat het aan de huisarts doorgeven zodat als ik sneller dan normaal nieuwe voorraad moet hebben, dat geregeld wordt.quote:Op zondag 26 april 2026 21:20 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Goed dat alles gecheckt is en hopelijk doet de dubbele utrogestan iets voor je.
Doet een apotheek trouwens niet moeilijk als je sneller door de medicatie bent dan berekend, zonder dat he huisarts heeft opgehoogd?
Volgens mij is het nu jig erg afhankelijk van je arts. Er zijn artsen die strikt vasthouden aan pleister 100 als de max, maar er zijn er ook die doseren naar beste dosis waarbij er geen klachten meer zijn.quote:In het verlengde daarvan heb ik ook een vraag. Ik heb pleisters (100, dus normaliter het maximum) en slikt continu 1 utrogestancapsule per dag.
De laatste tijd keren mijn opvliegers weer terug en ook de stemmingswisselingen die ik herken van voor de hst. Weten jullie (wellicht @:Vanyel ?) wat de mores hierover tegenwoordig is? Is de pleister van 100 nog altijd de max? Of kan daar een halve pleister bij, bijvoorbeeld? En moet de utrogestan dan ook omhoog?
Ik ga uiteraard even langs de huisarts, maar vind het fijn dan al enig idee te hebben.
Ik doe geen pleisters maar heb het idee dat bij een 100 pleister standaard wel meer progesteron wordt voorgeschreven. Daar las ik laatst iets over, dat 75 nog een soort grijs gebied is maar 100 wel vraagt om 2. Al zijn er ook stemmen dat we geen idee hebben hoeveel progesteron nodig is omdat dat helemaal niet is onderzocht en dat het over gaan naar 2 een soort van op de gok is bedacht.quote:Op zondag 26 april 2026 21:20 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Goed dat alles gecheckt is en hopelijk doet de dubbele utrogestan iets voor je.
Doet een apotheek trouwens niet moeilijk als je sneller door de medicatie bent dan berekend, zonder dat he huisarts heeft opgehoogd?
In het verlengde daarvan heb ik ook een vraag. Ik heb pleisters (100, dus normaliter het maximum) en slikt continu 1 utrogestancapsule per dag.
De laatste tijd keren mijn opvliegers weer terug en ook de stemmingswisselingen die ik herken van voor de hst. Weten jullie (wellicht @:Vanyel ?) wat de mores hierover tegenwoordig is? Is de pleister van 100 nog altijd de max? Of kan daar een halve pleister bij, bijvoorbeeld? En moet de utrogestan dan ook omhoog?
Ik ga uiteraard even langs de huisarts, maar vind het fijn dan al enig idee te hebben.
Hoeveel geeft een pompje af? Hoe verhoudt zich dat tot een pleister? Zit er op de pomp ook een limiet wat de doorsnee arts betreft?quote:Op zondag 26 april 2026 22:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik doe geen pleisters maar heb het idee dat bij een 100 pleister standaard wel meer progesteron wordt voorgeschreven. Daar las ik laatst iets over, dat 75 nog een soort grijs gebied is maar 100 wel vraagt om 2. Al zijn er ook stemmen dat we geen idee hebben hoeveel progesteron nodig is omdat dat helemaal niet is onderzocht en dat het over gaan naar 2 een soort van op de gok is bedacht.
Ik kreeg zelf eerst bij 2,5 en daarna bij 3 pompjes gel ook weer nachtzweten. Irritant want ik wil helemaal niet omhoog, meer gel is meer gedoe. Toen ben ik gaan splitsen, eerst 's avonds 1 pomp van de 3 en toen dat top bleek terug naar 1.75 in de ochtend en .75 in de avond. Probleem voorbij. Lag dus niet aan de dosis maar aan hoe verspreid ik het over de dag kreeg.
Maar dat zal bij jou niet spelen agz je vast niet in de nacht stemmingswisselingen hebt en een pleister toch anders doseert. Aan de andere kant.. Heb je het continu of alleen richting einde pleister?
Ah, dank, ook nog het proberen waard inderdaad!quote:Op zondag 26 april 2026 23:01 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb wel eens gelezen over tweaken met pleisters zonder over te stappen op een pleitster met een hogere dosis. Eén manier is in plaats van om de 3,5 dag wisselen om de 3 dagen. De andere is om de oude pleister nog wat langer te laten zitten als je er nieuwe plakt. In het tweede geval maakt het met het recept niet uit, maar in het eerste geval kom je natuurlijk in de problemen als je dit zonder overleg met de arts doet.
Heb je al een echo gehad om te kijken hoe het met je baarmoederslijmvlies is? Dat is zeker met een verhoging en met 100 P wel iets om naar te laten kijken. De P is immers om dat niet te dik te laten worden (moet dunner zijn dan 4mm) en O zorgt ervoor dat het wat dikker wordt.quote:Op maandag 27 april 2026 10:56 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Hoeveel geeft een pompje af? Hoe verhoudt zich dat tot een pleister? Zit er op de pomp ook een limiet wat de doorsnee arts betreft?
Goed wat je zegt over het wanneer van de opvliegers. Ik merk het nu in de nacht, maar weet niet of dat steeds tegen het einde van de pleister is. Ik ga daar eens op letten.
Stemmingswisselingen zijn er continu, ongeacht net nieuwe pleister of niet, heb ik het idee. Maar ook lastig vast te stellen, want dramaaaaa heeft de neiging lekker door te etteren in het brein, ook al is het dieptepunt al voorbij. - bij mij althans.
Ik wil dus eigenlijk mijn huisarts voirstellen dat ik naar 150 pleister ga als proef. Ze is nogal van het boekje, dus ik moet wel met argumenten komen om haar te overtuigen. Dat andere artsen het wel voorschrijven, dat er goede ervaringen mee zijn etc.
Ja is allemaal geckeckt. Was niet om doooooor te komen zo dik. Toen andere progesteron en kwam het weer goed.quote:Op maandag 27 april 2026 11:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je al een echo gehad om te kijken hoe het met je baarmoederslijmvlies is? Dat is zeker met een verhoging en met 100 P wel iets om naar te laten kijken. De P is immers om dat niet te dik te laten worden (moet dunner zijn dan 4mm) en O zorgt ervoor dat het wat dikker wordt.
Volgens mij is dat vooral als je bloedverlies hebt dat niet verwacht is. Ik weet niet meer of je nog een cyclus hebt? Je slikt P continu?quote:Op maandag 27 april 2026 11:07 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ja is allemaal geckeckt. Was niet om doooooor te komen zo dik. Toen andere progesteron en kwam het weer goed.
Hierdoor zagen ze ook almaar de poliep niet die me al tijden met pijn en bloedverlies opzadelde. Die is er eindelijk uit. De gyn heeft toen de dosis P voorgeschreven. Ik heb haar gevraagd of dat, gezien de neiging tot dik slijmvlies, niet beter naar twee capsules kon, maar zij meende van niet.
Waaraan zou ik kunnen merken dat ik onvoldoende P inneem, anders dan verdikt baarmoederslijmvlied dat op een echo is te zien?
Nee ik heb geen cyclus meer.quote:Op maandag 27 april 2026 11:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij is dat vooral als je bloedverlies hebt dat niet verwacht is. Ik weet niet meer of je nog een cyclus hebt? Je slikt P continu?
Ik lees wel vaak dat er wordt geadviseerd om minstens 1 keer per jaar een echo te doen om het bsm te monitoren en zeker als je last hebt gehad van verdikt bsm lijkt me dat niet onverstandig.
Is je huisarts ook een beetje thuis in hst? Anders is het wellicht nog een idee om een gespecialiseerde arts te zoeken die je kan helpen met de juiste doses te vinden.
In de praktische handleiding in de OP staat een tabel met serumconcentraties van verschillende toedieningsvormen. Daar is maar tot 2 pompjes info, wel 100 pleisters. Ik gok dat 3 pompjes overeen komt met een 100 pleister.quote:Op maandag 27 april 2026 10:56 schreef Duderinnetje het volgende:
Hoeveel geeft een pompje af? Hoe verhoudt zich dat tot een pleister? Zit er op de pomp ook een limiet wat de doorsnee arts betreft?
30-31 dagen gok ik.quote:Op maandag 27 april 2026 11:19 schreef Seven. het volgende:
Hoe lang doen jullie met een fles oestrogel?
2 pompjes doe ik. Jij ook?quote:Op maandag 27 april 2026 16:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
30-31 dagen gok ik.
Maar dat ligt nogal aan je dosis.
2.5quote:
Ja daar zeg je wel wat. Beginverergering... Dan kost het wel 4-6 maanden om het een eerlijke kans te geven. Maar eigenlijk wil ik helemaal niet naar de XXL ellende terug. En die kans acht ik wel heel erg groot als ik de pil erbij ga slikken. Het geeft dan weer een O boost en P (synthetisch) komt er ook bij.quote:Op zondag 26 april 2026 13:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het lastig. Om zo stabiel mogelijk te blijven, zou het misschien toch het beste zijn om geen wijzigingen toe te passen nu. Als je tenminste leest en hoort hoe elke wijziging weer tot allerlei problemen kan leiden, beginverergering een ding is, het maanden kan duren voor je min of meer stabiel bent, etc.
Hoe lang duurt het voor je bij de andere gyn terecht kunt?
Ik ga eens checken of ik niet meer dan 1 maand voorschrift kan krijgen. Ik doe daar bijna 2 maanden mee.quote:Op dinsdag 28 april 2026 08:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
2.5
Als je op de fles kijkt zie je dat ze zelf zeggen dat er 60 doses in zitten, maar er zit volgens mij 80 gram in de fles. Gedeeld door 1,25 maakt 64 doses.
Dus ik klets, ik had m gedeeld door 2,5 want 2,5 pomp maar dat zou dus 3.125 gram zijn.
Ik doe dus maar 25 dagen met een fles. Maar het wordt me voorgeschreven obv 3 pompjes, dus ik heb altijd voorraad.
Huisarts mag maximaal 3 maanden voorraad voorschrijven, specialist mag veel meer.quote:Op dinsdag 28 april 2026 19:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ga eens checken of ik niet meer dan 1 maand voorschrift kan krijgen. Ik doe daar bijna 2 maanden mee.
Zit je er dan heel lang of had je een bijna lege fles mee?quote:Op vrijdag 1 mei 2026 08:35 schreef Seven. het volgende:
Wij zijn op Zakynthos. Prachtig eiland maar ik ben wel blij dat ik in een land woon waar oestrogel gewoon verkrijgbaar is. Contact gehad met 2 apotheken, alleen de vaginale oestrogenen zijn hier te krijgen, of anticonceptiepil. Aangezien ik geen zin heb om op vakantie ongesteld te zijn en als een dood musje rond te hangen, check ik nog ff met m'n eigen huisarts of ik daar een internationaal recept kan krijgen.
Blijkbaar was de fles bijna leeg. Sowieso vind ik het lastig om te voorspellen hoe lang ik ermee kan doen, volgens mij red ik het bijna 2 maanden.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 08:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zit je er dan heel lang of had je een bijna lege fles mee?
Lege fles wegen, dan weet je volgende keer hoeveel er nog in zit als je op reis gaatquote:Op vrijdag 1 mei 2026 18:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Blijkbaar was de fles bijna leeg. Sowieso vind ik het lastig om te voorspellen hoe lang ik ermee kan doen, volgens mij red ik het bijna 2 maanden.
Ik dacht dat ik het net 2 weekjes zou redden, maar helaas niet.
Hoewel er bij mij geen onderzoek is gedaan naar de oorzaak van de bloedingen, heb ik in overleg met de huisarts ook voor een mirena gekozen. Oiv hormonen wordt de intensiteit van mijn bloedingen nl niet minder.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:
Mijn hevige menstruaties lijken primair niet veroorzaakt te worden door de perimenopauze, maar door adenomyose (een 'zusje' van endometriose). Ik had totaal niet verwacht dat er iets uit de onderzoeken zou komen, dus ik ben er wel wat van geschrokken.
Hiermee is een novasure-behandeling niet de meest voor de hand liggende optie (het baarmoederslijmvlies zit ook in de spierlaag en dat haal je met novasure niet weg, het kan zelfs verergeren). Of HST een optie is kan ik niet zo goed terugvinden. AI zegt dat het kan, maar verdere info bij expertisecentra kan ik niet vinden. Daar wordt toch vooral een spiraal gepromoot. Zelf wil ik gewoon heel graag van die heftige bloedingen af (terugkijkend zijn er wel meer klachten waarin ik me nu herken) en met HST werkt dat waarschijnlijk vooral als het wordt veroorzaakt door hormonale disbalans. Dat lijkt bij mij niet per se aan de hand. Ik neig daarom toch naar een spiraal, maar alleen omdat dat hierbij bewezen de beste resultaten geeft. Ik ben er niet bepaald blij mee.
Vanmiddag spreek ik de huisarts, hopelijk kan ik daar ook wat wijzer van worden.
Kleine voetnoot: ik had voor de novasure geen adenomyose, maar daarna wel. Kwamen ze achter toen ik bm eruit liet trekken. Ik weet zo niet hoe oud je bent, maar bij mij riepen ze bij veel bloeden als eerste bm verwijderen, dan spiraal of novasure.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:
Mijn hevige menstruaties lijken primair niet veroorzaakt te worden door de perimenopauze, maar door adenomyose (een 'zusje' van endometriose). Ik had totaal niet verwacht dat er iets uit de onderzoeken zou komen, dus ik ben er wel wat van geschrokken.
Hiermee is een novasure-behandeling niet de meest voor de hand liggende optie (het baarmoederslijmvlies zit ook in de spierlaag en dat haal je met novasure niet weg, het kan zelfs verergeren). Of HST een optie is kan ik niet zo goed terugvinden. AI zegt dat het kan, maar verdere info bij expertisecentra kan ik niet vinden. Daar wordt toch vooral een spiraal gepromoot. Zelf wil ik gewoon heel graag van die heftige bloedingen af (terugkijkend zijn er wel meer klachten waarin ik me nu herken) en met HST werkt dat waarschijnlijk vooral als het wordt veroorzaakt door hormonale disbalans. Dat lijkt bij mij niet per se aan de hand. Ik neig daarom toch naar een spiraal, maar alleen omdat dat hierbij bewezen de beste resultaten geeft. Ik ben er niet bepaald blij mee.
Vanmiddag spreek ik de huisarts, hopelijk kan ik daar ook wat wijzer van worden.
Zeg dat. Gister had ik de echo en vandaag een belafspraak met de huisarts. Ik probeer een beeld te krijgen van wat ik zelf zou willen, maar ik vind het verdomd lastig.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:32 schreef -Spring het volgende:
[..]
Hoewel er bij mij geen onderzoek is gedaan naar de oorzaak van de bloedingen, heb ik in overleg met de huisarts ook voor een mirena gekozen. Oiv hormonen wordt de intensiteit van mijn bloedingen nl niet minder.
Wat een zoektocht toch steeds.
In die volgorde?quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:49 schreef Troel het volgende:
[..]
Kleine voetnoot: ik had voor de novasure geen adenomyose, maar daarna wel. Kwamen ze achter toen ik bm eruit liet trekken. Ik weet zo niet hoe oud je bent, maar bij mij riepen ze bij veel bloeden als eerste bm verwijderen, dan spiraal of novasure.
Bij mijn laatste echo zag de echoscopist streepjes en inhomogeen myometrium, wat volgens haar ook kan passen bij adenomyose.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:05 schreef Phaidra het volgende:
Hoeveel procent verhoogd is die kans?quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:04 schreef Phaidra het volgende:
Aan de andere kant lees ik dat er ook een verhoogde kans op bm-kanker is, dus dan is het misschien maar goed om 'm weg te doen.
De novasure heeft hier echt gewoon het bloeden gestopt. Maar later bleek dat het niet helemaal goed was gegaan, dus alsnog eruit. En dat "eruit" vind ik dusdanig prettig dat ik het nu jammer vind dat ik dat niet gewoon meteen gedaan heb.quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bij mijn laatste echo zag de echoscopist streepjes en inhomogeen myometrium, wat volgens haar ook kan passen bij adenomyose.
Dat is voor de Novasure niet gezien (of niet benoemd), bij mij heeft dat destijds mijn menstruatie wel veel minder hevig gemaakt.
Er is irt die mogelijke adenomyose niks gezegd over de HST die ik gebruik, terwijl dat gebruik wel bekend is.
Niet dat deze n=1 je verder brengt, maar ik gooi m er even in ter info.
Ik heb geprobeerd om een duidelijk antwoord te vinden in dit proefschrift, maar ik heb nooit statistiek gehad dus het is voor mij lastiger dan een differentiaalvergelijkingquote:Op woensdag 20 mei 2026 11:14 schreef loveli het volgende:
[..]
Hoeveel procent verhoogd is die kans?
Als je flink overgewicht hebt, is de kans op bm kanker 3x zo hoog als bij een gemiddelde vrouw (300%). Hormoontherapie verhoogt het risico ook.
Bm kanker is in de meeste gevallen niet dodelijk en er is geen chemo of bestraling nodig, omdat ze er vroeg bij zijn. In de meeste gevallen is het een lokale, langzaam groeiende kanker. Vrouwen die eraan overlijden, hebben vaak de signalen niet herkend. Die denken 'oh, bloed, dat ken ik nog van vroeger'.
Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op 'een' kanker, de helft van de mensen krijgt ermee te maken.
Als hij er niet per se uit moet, zou ik hem laten zitten. Ook met het oog op de kans op verzakking na die operatie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |