abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220500864
Wat heb ik een ontzettend lieve en invoelende huisarts. Ik had r bijna een knuffel gegeven.

Voor nu stoppen met de pil en Lenzetto en Duphaston en dan na 3 maanden evalueren. Mocht ik teveel last hebben van de Duphaston dan een spiraal overwegen.
pi_220501131
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:43 schreef -Spring het volgende:
Wat heb ik een ontzettend lieve en invoelende huisarts. Ik had r bijna een knuffel gegeven.

Voor nu stoppen met de pil en Lenzetto en Duphaston en dan na 3 maanden evalueren. Mocht ik teveel last hebben van de Duphaston dan een spiraal overwegen.
In before @miss_sly
Als de Duphaston teveel bijwerkingen geeft, waarom niet eerst Utrogestan proberen?

Overgangenhormonen zegt daarover
quote:
Progesteron:

Duphaston: een arts kan je transdermale oestrogeen voorschrijven (pleisters, gel, spray), maar daarnaast Duphaston als progestageen, dit is synthetisch. Utrogestan biedt naast het dun houden van de baarmoederwand ook andere biologische voordelen, zoals mentale rust, botopbouw en betere en diepere slaap.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator vrijdag 3 april 2026 @ 19:09:48 #143
5428 crew  miss_sly
pi_220501335
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 12:01 schreef Pinnenmutske het volgende:

[..]
Eens kijken of ik die vind in Belgie

Ach ik kom genoeg in Nederland hihi
Deze zul je niet gemakkelijk in winkels vinden. Het handigste is om het online te bestellen:

https://loveli.care/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220504792
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 18:30 schreef Vanyel het volgende:

[..]
In before @:miss_sly
Als de Duphaston teveel bijwerkingen geeft, waarom niet eerst Utrogestan proberen?

Overgangenhormonen zegt daarover
[..]

Snap wat je zegt hoor over Utrogestan. Ik heb het gelezen.

Alleen weet ik van mezelf dat ik eerder best somber ben geworden van een progesteron-achtige pil, dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee.

Daarom ben ik eigenlijk wel blij dat de huisarts met Duphaston wil starten. Dat heeft wat minder effect op het brein dan echt bio-identiek progesteron, dus voelt voor mij als een veiligere eerste stap.

Ik ben er nog even in gedoken en kwam tegen dat progesteron in het lichaam wordt omgezet in allopregnanolon, wat invloed heeft op de GABA-receptoren in de hersenen. Dat kan rustgevend werken, maar bij sommige vrouwen juist ook stemmingsklachten geven. Het verschilt dus echt per persoon.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11617183/

Dus ik denk dat ik het gewoon eerst zo ga proberen en dan kijken hoe ik erop reageer 🙂
pi_220504870
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 11:23 schreef -Spring het volgende:
Alleen weet ik van mezelf dat ik eerder best somber ben geworden van een progesteron-achtige pil, dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee.
Ah ja dat probleem had ik met libido. Toen ik als puber aan de pil ging, ging pardoes mijn behoorlijk aanwezige libido volledig naar nul. Niet dat ik dat doorhad, maar toen ik er weer mee stopte werd ik een tijdje een ontstellende nympho.

Ergens in mijn HST afstelreis moest ik van de gyn 2 utrogestans gaan slikken omdat ze mijn oestrogel niet wilde ophogen. Toen ging ik helemaal uit. Heb 2 of 3 weken alleen maar op de bank gelegen en niks gewild. Ben maar weer snel naar 1 gegaan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator zaterdag 4 april 2026 @ 12:49:31 #146
5428 crew  miss_sly
pi_220505089
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 11:23 schreef -Spring het volgende:

[..]
Snap wat je zegt hoor over Utrogestan. Ik heb het gelezen.

Daarom ben ik eigenlijk wel blij dat de huisarts met Duphaston wil starten. Dat heeft wat minder effect op het brein dan echt bio-identiek progesteron, dus voelt voor mij als een veiligere eerste stap.

Ik ben er nog even in gedoken en kwam tegen dat progesteron in het lichaam wordt omgezet in allopregnanolon, wat invloed heeft op de GABA-receptoren in de hersenen. Dat kan rustgevend werken, maar bij sommige vrouwen juist ook stemmingsklachten geven. Het verschilt dus echt per persoon.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11617183/

Dus ik denk dat ik het gewoon eerst zo ga proberen en dan kijken hoe ik erop reageer 🙂
Utrogestan kun je ook vaginaal of zelfs rectaal nemen. Dit heeft voor een aantal vrouwen toch voordelen met hoe ze erop reageren.
  Moderator zaterdag 4 april 2026 @ 12:50:57 #147
5428 crew  miss_sly
pi_220505099
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 11:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ah ja dat probleem had ik met libido. Toen ik als puber aan de pil ging, ging pardoes mijn behoorlijk aanwezige libido volledig naar nul. Niet dat ik dat doorhad, maar toen ik er weer mee stopte werd ik een tijdje een ontstellende nympho.

Ergens in mijn HST afstelreis moest ik van de gyn 2 utrogestans gaan slikken omdat ze mijn oestrogel niet wilde ophogen. Toen ging ik helemaal uit. Heb 2 of 3 weken alleen maar op de bank gelegen en niks gewild. Ben maar weer snel naar 1 gegaan.
Als er niets uit mijn uitstrijkje komt, is er ook alleen gesproken over utro ophogen naar 200. Ik ben een beetje bang dat dat met mijn pleister 75 niet heel goed zal gaan. Ik denk erover om de arts dan toch maar te vragen de pleister ook op te hogen naar 100. Betere balans.
  zaterdag 4 april 2026 @ 14:20:05 #148
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220505779
Mijn afspraak bij de gyn vrijdag was een tikkie frustrerend wel. De hysteroscopie vond ik een eitje en ik was blij dat ik niemand meegevraagd had om te rijden, zoals geadviseerd, maar toen ik een vraag stelde over de HST kreeg ik echt een heel raar antwoord.

Mijn puddingbrein kan zich niet meer precies herinneren hoe het zat maar toen ik 14d op en 14d af met de progesteron deed had een soort van regelmatig-achtige cyclus, maar vlgs mij huisarts menstrueerde ik op het verkeerde moment. Ik geloof op dag 3 van de progesteron terwijl het erna zou moeten zijn ofzo, toen stelde zij voor om dagelijks te gaan slikken.
Maandag zei de arts in opleiding dat dat eigenlijk heel ongebruikelijk was bij iemand die nog een cyclus heeft maar dat ik dat beter aan een gynaecoloog kon vragen.
Dus dat deed ik en zij zei dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakte, om de 14 dagen slikken of elke dag. 8)7 Huh??
Nou ja goed, assertief als ik was mompelde ik nog iets over novasure en toen begon zij weer over zo'n kutmirena waarop ik aangaf dat ik die gewoon echt niet wilde omdat ik daarvan echt totaal libido-loos raak.
(Dat wil geen enkele arts geloven, want het is heel licht en weinig en blablabla, maar ik merk het echt).
Ik zou bijna gaan geloven in die big-pharma bullshit en dat artsen bonussen krijgen op basis van aantallen die ze weten voor te schrijven.

Anyway... de Bergmankliniek doet het ook, dus misschien ga ik die weg wel bewandelen.
Eerst terug naar de huisarts over het progesteronverhaal.

(Oh, en vrijdag ga ik voor een verwijzing voor spataderen. :Y) En mijn gehoortest was gelukkig helemaal goed, blijkbaar hou ik er gewoon van als de radio wat harder staat. *O* #grootonderhoud )
pi_220506407
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2026 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Utrogestan kun je ook vaginaal of zelfs rectaal nemen. Dit heeft voor een aantal vrouwen toch voordelen met hoe ze erop reageren.
Is ook wat voor te zeggen.

Voor nu ben ik zelf iig blij met de ingeslagen weg. En ik heb er vertrouwen in dat m'n huisarts flexibel genoeg is om gedurende het proces met me mee te denken en eventueel aanpassingen te doen
pi_220507256
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2026 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Anderen (ik ik ik) doen dat juist niet omdat daarmee de slaapverbetering wegvalt.

@BE het klinkt toch weer ronduit kut allemaal met die artsen van jou.
Behalve met het sequentieel vs continu slikken van utrogestan. Ik heb eerder gehoord dat dat niet uit zou maken.
pi_220508619
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2026 19:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Deze zul je niet gemakkelijk in winkels vinden. Het handigste is om het online te bestellen:

https://loveli.care/
Bij de DA bij mijn ouders verkopen ze loveli in de winkel. Maar op de website kan je vinden waar verkooppunten zitten.
Fake it till you make it...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')