abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 maart 2026 @ 08:08:43 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220346518
Interessant onderzoek naar gehoorverlies tijdens (peri) menopause:

https://www.sciencedirect(...)ii/S1364661326000264

AI heeft het als volgt samengevat:

Biologische en neurologische verbanden tussen gehoorverlies tijdens de perimenopauze en de latere ontwikkeling van dementie aangetoond.

Hormonale invloed: In de gehoorgang zitten oestrogeen receptoren die je auditieve systeem beschermen. De daling van oestrogeen tijdens de perimenopauze beïnvloedt de centrale auditieve verwerking en de gezondheid van synapsen in de hersenen.

Cognitieve belasting: Gehoorverlies dwingt de hersenen om meer middelen te gebruiken voor het verwerken van geluid, wat ten koste gaat van andere cognitieve functies zoals het geheugen.

Neuroplasticiteit: Er wordt een direct verband gelegd tussen verminderde auditieve input en versnelde atrofie in de temporale kwab, een gebied dat cruciaal is voor het geheugen.

Preventie: Het onderzoek suggereert dat vroege screening en interventie (zoals gehoorhulpmiddelen of hormoontherapie) het risico op cognitieve achteruitgang bij vrouwen aanzienlijk kan verkleinen.

Conclusie: Gehoorverlies in deze levensfase is niet slechts een sensorisch probleem, maar een vroege biomarker en een modificeerbare risicofactor voor dementie.

M'n eigen conclusie: nog meer bewijs dat oestrogeen/HRT de kans op dementie verlaagt.
Resistance is futile.
pi_220346598
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:03 schreef Nijna het volgende:
Ik durf dus niet zo goed dingen te gaan veranderen. Maar misschien als ik straks mn eigen plekje heb en mn draai heb gevonden, nog maar eens overleggen met de huisarts...
Zou ik ook niet doen nee, en je hebt dan idd niet meer de benefits van doorslikken. Het is alleen dat je op een gegeven moment met HST toe kunt met minder (en andere) hormonen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220346618
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:08 schreef Seven. het volgende:
M'n eigen conclusie: nog meer bewijs dat oestrogeen/HRT de kans op dementie verlaagt
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 15 maart 2026 @ 08:20:50 #54
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220346681
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 21:20 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Sporten heb ik nu vaak geen energie meer voor en ik ga vrij slecht op caffeine (ik drink geen koffie :o ) het is vooral de balans zoeken.. en ik vrees ook vooral voor "hoe erg" het nog meer gaat worden.. -O-
Dit is zeker herkenbaar. Maar fysieke training is wel één van de meest effectieve niet-medicamenteuze behandelingen tegen vermoeidheid.
Heb het zelf in m'n agenda staan, en zin/energie of niet, ik ga gewoon. Het maakt echt een aanzienlijk verschil :Y
  zondag 15 maart 2026 @ 08:21:29 #55
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220346699
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.
Ja dit dacht ik inderdaad vooral toen ik het las.
  zondag 15 maart 2026 @ 08:27:04 #56
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220346767
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nou dat… ik twijfel al een tijdje omdat eens een keer uit te gaan zoeken, of ik er iets mee moet omdat ik altijd degene ben die de radio harder wil of de televisie harder wil. Maar ik schrijf dat voor me uit uit gemakszucht en ‘het valt wel mee’ en ‘komt wel een keer’. Maar dit laat me wel nadenken inderdaad.
pi_220347194
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:27 schreef BE het volgende:

[..]
Nou dat… ik twijfel al een tijdje omdat eens een keer uit te gaan zoeken, of ik er iets mee moet omdat ik altijd degene ben die de radio harder wil of de televisie harder wil. Maar ik schrijf dat voor me uit uit gemakszucht en ‘het valt wel mee’ en ‘komt wel een keer’. Maar dit laat me wel nadenken inderdaad.
Er zijn wel meer redenen om dat te doen, vermoeidheid, hoofdpijn, sociaal minder meekomen, fouten gaan maken op je werk etc etc.

Mensen die slechter gaan horen en daar niks mee doen zijn/melden zich vaak ook vaker ziek.
pi_220347276
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:20 schreef kwiwi het volgende:
Dit is zeker herkenbaar. Maar fysieke training is wel één van de meest effectieve niet-medicamenteuze behandelingen tegen vermoeidheid.
Heb het zelf in m'n agenda staan, en zin/energie of niet, ik ga gewoon. Het maakt echt een aanzienlijk verschil
True, maar ook daar zit wel een grens aan. Als je echt helemaal verrot bent is het vaak beter om bijvoorbeeld te gaan wandelen dan te proberen je vette fitness routine op volle kracht te volbrengen bijvoorbeeld.

Ik probeerde dat laatste toevallig van de week nog toen ik me eigenlijk echt te slecht voelde en behalve dat ik er echt onpasselijk van werd heb ik ook al 5 dagen misselijke spierpijn }:|
En ik ben na minder dan een half uur gestopt omdat ik niet verder kon.

Alleen weer niet handig als je dat dan juist gaat gebruiken als excuus. De lijn waarop je balanceert is soms best dun.
  zondag 15 maart 2026 @ 09:22:20 #59
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220347521
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]
True, maar ook daar zit wel een grens aan. Als je echt helemaal verrot bent is het vaak beter om bijvoorbeeld te gaan wandelen dan te proberen je vette fitness routine op volle kracht te volbrengen bijvoorbeeld.

Ik probeerde dat laatste toevallig van de week nog toen ik me eigenlijk echt te slecht voelde en behalve dat ik er echt onpasselijk van werd heb ik ook al 5 dagen misselijke spierpijn }:|
En ik ben na minder dan een half uur gestopt omdat ik niet verder kon.

Alleen weer niet handig als je dat dan juist gaat gebruiken als excuus. De lijn waarop je balanceert is soms best dun.
Dat zeg ik nergens hè :+ Minimaal een half uurtje de hartslag omhoog is meer de bedoeling.
pi_220347781
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 09:22 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dat zeg ik nergens hè :+ Minimaal een half uurtje de hartslag omhoog is meer de bedoeling.
Jij zegt het niet, maar ik wil het wel.
pi_220348252
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ja, daar moet ik me nog eens toe zetten.

Net als uitzoeken hoe menopause werkt als je de pil slikt.
Same. Ook ik slik de pil door. Zonder pil heb ik nóg vaker migraine.

Bovendien heb ik ooit een stoppoging gedaan en toen viel ik ineens sinds jaren weer in een depressief gat, ondanks mn antidepressiva. Wat onderzoek online leerde me dat dit vaker voorkomt.

Nu zijn mn overgangsklachten nog wel te handelen en als ik moet kiezen tussen die klachten en een depressie dan weet ik het wel, maar ik kan ook niet voor eeuwig de pil blijven slikken.
  zondag 15 maart 2026 @ 11:25:04 #62
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220348367
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2026 08:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Er zijn wel meer redenen om dat te doen, vermoeidheid, hoofdpijn, sociaal minder meekomen, fouten gaan maken op je werk etc etc.

Mensen die slechter gaan horen en daar niks mee doen zijn/melden zich vaak ook vaker ziek.
Daar heb ik op zich verder nog geen last van, denk ik :+ maar voorkomen is dan weer beter dan genezen. ;)
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 13:34:18 #63
5428 crew  miss_sly
pi_220364452
Het duurde iets langer dan bedoeld wegens druk, maar de OP is aangepast. Wat linkjes toegevoegd en de Europese richtlijn is gewijzigd naar een link naar een Praktische handleiding.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 13:37:07 #64
5428 crew  miss_sly
pi_220364463
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:10 schreef Barreltje het volgende:
ik kom me hier ook eens melden na wat meegelurkt te hebben.
ik weet nog niet zo goed welke klachten ik heb en welke samenhangen met de perimenopause, maar dat er dingen anders gaan dat is een feit.
voornamelijk het maar 4-5 uur slapen per nacht is pittig.. gelukkig is mijn werkgever vrij begripvol. hoe houden jullie het vol op zo weinig slaap / energie?
Ik werkte voornamelijk thuis, en ik gebruikte eigenlijk het einde van de werkdag zo tussen 17 en 18 uur voor een dutje op de bank. Vaak was ik zo moe dat ik me echt naar de bank toe moest slepen en binnen een minuut vertrokken was.
En om 's nachts wat meer uren te maken, nam ik regelmatig twee paracetamol. Ik slaap daar goed op, dus als ik een aantal dagen achter elkaar te weinig had geslapen, nam ik zo een keer een langere nacht.
Op het laatst had ik iedere dag hoofdpijn, chronisch slaapgebrek, deed ik iedere dag een dutje en nam ik vrijwel iedere avond twee paracetamol om te slapen.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 14:39:46 #65
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_220365082
de paracetamol had ik hier ook wel ontdekt :) alhoewel dat effect nu een beetje aan het wegebben is..

ritme hier:
21:30 klaar maken voor naar bed, 22:00 in bed en nog even lezen ( E reader op nachtstand) dan in slaap vallen tussen 22:15 en 22:30 dan ergens tussen 3 en 4 weer wakker.. een "goede" nacht is als ik tot 5 uur slaap. wekker gaat uiteindelijk om 6:00, dus nu heb ik eigenlijk wel steeds vaker dat ik tussen 4 en 6 gewoon nog een beetje lig te snoezen, lees of spelletjes op mn telefoon speel ( het scheelt dat partner en ik allebei onze eigen slaapkamer hebben O+ , als we af en toe samen slapen *; betekent dat wel vaak een NOG gebrokenere nacht.) Ik heb ook een CPAP, en ik had ooit gehoopt dat me dat betere nachten zou brengen, maar geloof dat de periode net even ongelukkig is nu :P Slecht slapen begon hier overigens zo'n 5 jaar geleden ( nadat ik verhuiste naar het buitenland) alleen nu wordt het wel steeds heftiger en ben ik echt op zoek naar goede nachten..

afgelopen week ging ik sporten ( zwemmen) en heb daarna 3 dagen in de kreukels gelegen omdat alles pijn deed.. vandaag maar weer een poging. ik vind het vooral frustrered omdat ik graag volgens een schema train en dat dit soort dingen dan het schema helemaal in de war brengt..( en dat mijn lichaam dit dus allemaal niet meer aan kan :( )

mijn moeder kan zich overigens helemaal niet herrinerren dat ze de menopause had.. dus dat is ook vet handig.. :+
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  maandag 23 maart 2026 @ 22:20:28 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220417207
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 06:29 schreef Seven. het volgende:
Het is hier een tijdje heel goed gegaan met oestrogel en utrogestan, maar ik merk dat ik qua vermoeidheid wel weer een flinke terugval heb momenteel. Ik doe tegenwoordig twee pompjes oestrogel, wat de maximale dosis is. Utrogestan kan ik nog ophogen.

Binnenkort maar weer eens naar de huisarts.
Dik 2 weken ongesteld geweest, vanmorgen weer oestrogel na de stopweek. Vanavond de eerste avond in weken dat ik niet 's avonds scheel kijk van vermoeidheid.

Hopelijk betekent dit dat de huidige hormoongolf achter de rug is, dan laat ik de huisarts nog maar even achterwege. Herkennen anderen dit ook, dat het komt en gaat in golven en dat zo'n klachtengolf dan ook heel plotseling als sneeuw voor de zon verdwijnt?
Resistance is futile.
pi_220418085
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 22:20 schreef Seven. het volgende:
Dik 2 weken ongesteld geweest, vanmorgen weer oestrogel na de stopweek. Vanavond de eerste avond in weken dat ik niet 's avonds scheel kijk van vermoeidheid.
Stopweek voor de oestrogel? Dat is afaik best ongebruikelijk, ik heb het nog nooit van iemand gehoord en staat bij mijn weten ook niet zo in de richtlijnen en standaarden. Alleen de progesteron is normaal sequentieel.
Kan me wel voorstellen dat je je verrot voelt, als je steeds moet wennen aan stoppen en opnieuw starten.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:35:56 #68
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220420842
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:10 schreef Barreltje het volgende:
ik kom me hier ook eens melden na wat meegelurkt te hebben.

Ik ook. Ik ben nu 45, ik vind dat ik nog niet echt klachten heb, maar merk ook veranderingen. Mijn laatste menstruatie was flink te vroeg (die is heel regelmatig, al jaren), ik heb al goedaardige cystes in mijn voorgevel gehad na een menstruatie eind 2024 (die vanzelf weer zijn verdwenen) en verder gaat het allemaal prima. Ik sport veel, dat schijnt ook te helpen en slik braaf vitamines.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 12:40:05 #69
5428 crew  miss_sly
pi_220420864
@Vanyel @Seven ik vroeg me ook af hoe dat zit met die stopweek. Ik heb er ook nog nooit over gehoord. Enige dat cyclisch wordt gebruikt zolang er nog een cyclus is, is progesteron, volgens mij.

Eigenlijk trigger je op deze manier iedere keer beginverergering en kan je lichaam zich nooit helemaal aanpassen aan het nieuwe oestrogeen-gehalte. Terwijl sommige vrouwen echt weken tot maanden nodig hebben om helemaal te settlen met een bepaalde dosis.
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 12:43:59 #70
5428 crew  miss_sly
pi_220420887
Mijn huisarts bleek toch eigenlijk helemaal niet echt iets van HST te weten.
Ik ben nu voor de bloedingen verwezen naar de gynaecoloog, om uitstrijkje te maken en een echo om te dik baarmoederslijmvlies en poliepen of vleesboompjes (afschuwelijk woord vind ik dat) uit te sluiten. Maandag al een afspraak, dat is sneller dan ik had verwacht.

Als dat allemaal in orde is, even afwachten wat het verder qua bloedingen doet en anders toch maar een afspraak maken bij een andere kliniek specifiek voor de HST.

In de zoektocht naar een mogelijke gyneacoloog voor HST-begeleiding gebruikte ik de artsenlijst van de Facebookgroep, en toen viel me op dat ook bij gynaecologen in hetzelfde ziekenhuis nog verschil is in behandeling. Sommigen doen wel afstellen op klachten, andere niet, sommige doen wel bloedwaardes bepalen, andere niet, wel levenslang of niet. En dan in hetzelfde ziekenhuis. Zo duidelijk dat er geen eenduidig Nederlands beleid is, helaas.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:45:39 #71
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220420894
Bijna 45, en het is duidelijk aan de gang. Extra moe, branderige huid, maandelijks schema door de war, enzovoort.

Het belooft nog wat voor de komende jaren.

[ Bericht 36% gewijzigd door Eightyone op 24-03-2026 13:12:47 ]
pi_220420990
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben nu voor de bloedingen verwezen naar de gynaecoloog, om uitstrijkje te maken en een echo om te dik baarmoederslijmvlies en poliepen of vleesboompjes (afschuwelijk woord vind ik dat) uit te sluiten. Maandag al een afspraak, dat is sneller dan ik had verwacht.
Myomen.
Ik heb een myoom.
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 12:58:19 #73
5428 crew  miss_sly
pi_220420996
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:56 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Myomen.
Ik heb een myoom.
Ja! Die hou ik erin. Of liever, ik hoop dat ik dat ook niet heb, maar het klinkt een stuk beter. Dank.
pi_220421021
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja! Die hou ik erin. Of liever, ik hoop dat ik dat ook niet heb, maar het klinkt een stuk beter. Dank.
Ik heb er echt een maar die levert afaik geen problemen op en volgens de echoscopist ook niet mijn bloedingen. Dus het hoeft geen probleem te zijn.
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 13:02:54 #75
5428 crew  miss_sly
pi_220421029
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb er echt een maar die levert afaik geen problemen op en volgens de echoscopist ook niet mijn bloedingen. Dus het hoeft geen probleem te zijn.
Ik maak me vooralsnog ook nog geen zorgen. Ik ga maandag even naar de gynaecoloog en zie het verder wel.

Mocht er niets te zien zijn en geen fysieke reden voor de bloedingen zijn, ga ik verder kijken of ik iets kan uitproberen met hst.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:59:52 #76
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220421443
Ik mag ook maandag ivm bloedingen door de HST heen wat niet zo zou moeten zijn.

Ik was begonnen met zelf een halve pleister bijplakken (wegens ineens weer opvliegers en toennemende gewrichtspijn) maar dat zou volgens de ha eigenlijk geen nut hebben.
Ik ga het nu maar navragen bij de gyn maandag. En ik wil eigenlijk kijken of ik nu dan toch een novasure kan krijgen. Ik ben dat gedonder van soms 14 dagen lang (of langer) bruinverlies zo ongelofelijk zat.
pi_220421499
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:59 schreef BE het volgende:

Ik was begonnen met zelf een halve pleister bijplakken (wegens ineens weer opvliegers en toennemende gewrichtspijn) maar dat zou volgens de ha eigenlijk geen nut hebben.
Ik ga het nu maar navragen bij de gyn maandag.
Hm, mogelijk dat ik dan toch aan de hormoonpleisters zou moeten gaan...?

ik heb geen opvliegers, maar wel gewrichtspijn. En omdat ik een Librata ballon-behnadeling heb gehad (vergelijkbaar met Novasure), weet ik niet precies of ik nu wel of niet in de (pre-) overgang zit; omdat ik helemaal geen bloedverlies meer heb.

quote:
En ik wil eigenlijk kijken of ik nu dan toch een novasure kan krijgen. Ik ben dat gedonder van soms 14 dagen lang (of langer) bruinverlies zo ongelofelijk zat.
Ik kan het in elk geval aanraden, ik heb dus een Librata gehad (omdat mijn baarmoeder te klein was voor het Novasure instrumentje). Om precies die redenen (en mijn cyclus was al terug naar ca. 21 dagen... dus eigenlijk een weekje zonder bloedverlies :{ - niet fijn voor De Vriend... :X

Mocht het info voor jou zijn, zie ook mijn topics hier:
[LIF] LIF / Novasure / Librata ballon - ervaringen gezocht

en
[OUD] OUD / Novasure / Librata ballon - ervaringen gezocht
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:41:17 #78
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220421668
Nou, precies dat. Mijn lieftallige wordt ook een beetje simpel van mijn 'nee schat, doe maar niet, weer bruine rotzooi vandaag'. -O-

En gewrichtspijnen waren voor mij echt de reden om te gaan, ik had er geen idee van tot ik geloof ik hier las dat dat dus echt overgangsklachten kunnen zijn. Ik sliep slecht van de pijn in mijn schouders en heupen, kon amper nog iets tillen en dat is nu allemaal weer weg, sinds ik met HST begon nu 1,5jr geleden.
pi_220421702
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:41 schreef BE het volgende:
Nou, precies dat. Mijn lieftallige wordt ook een beetje simpel van mijn 'nee schat, doe maar niet, weer bruine rotzooi vandaag'. -O-

En gewrichtspijnen waren voor mij echt de reden om te gaan, ik had er geen idee van tot ik geloof ik hier las dat dat dus echt overgangsklachten kunnen zijn. Ik sliep slecht van de pijn in mijn schouders en heupen, kon amper nog iets tillen en dat is nu allemaal weer weg, sinds ik met HST begon nu 1,5jr geleden.
Heb je Facebook?

Daar kwam ik er dus achter (in een groep over HST, met ook ervaringen en vragen voor tips & tricks) wat er zoal aan klachten zou kunnen zijn.
En ja, iedere vrouw is anders en zal heus andere klachten hebben, of de een erger dan de ander.

Maar uit een waslijst kon ik toch wel veel halen.
Stuitte alleen op onbegrip bij mijn (toch vrouwelijke...) huisarts. :{

Heb nu dus wel wat meer om toch opnieuw aan te kloppen. Dank jullie hier allemaal :)

Mijn moeder volgt veel dingen overigens ook, dus die komt ook vaak aanzetten met "Heb je dit of dat gezien op TV? Erg interessant!"

Heb ook een boek inmiddels erover. Maar... oeps... waar vind ik de tijd en energie en concentratie om het ook - met aandacht - te lezen. *rolling eyes emoji - die is er niet op FOK! ;) *
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:47:40 #80
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220421711
Ik ben wat huiverig geworden qua hormoongerelateerde kuren. Met wat voor doel dan ook.

Enige tijd terug begon ik er een in een andere vorm, en daar kreeg ik júist gewrichtspijn van.

*afgekapt*

[ Bericht 3% gewijzigd door Eightyone op 24-03-2026 15:20:19 (Tikfout) ]
pi_220421719
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:47 schreef Eightyone het volgende:
Ik ben wat huiverig geworden qua hormoongerateerde kuren.

Enige tijd terug begon ik er een in een andere vorm, en daar kreeg ik júist gewrichtspijn van.

*afgekapt*
Dank je voor jouw ervaring - ik ga dit ook in overweging nemen.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:49:33 #82
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220421725
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:48 schreef Sally het volgende:

[..]
Dank je voor jouw ervaring - ik ga dit ook in overweging nemen.
Het was bij mij een kuur vanwege de grote K, maar toch - hormonen.
pi_220421742
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:49 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ergens vermoedde ik het al.

(en ik heb nu ook geen hormoonspiraal meer, om bepaalde andere klachten weer uit te kunnen sluiten. Geen enkele anticonpceptie meer van mij uit, maar het is niet meer nodig bij mijn huidige vriend/partner. Ik was uiteindelijk de pil die ik sinds tienertijd al slikte vanwege menstruatiepijn gewoon zat - zoveel klachten die de ander ook pijn deden (mentaal dan)...... )

Externe hormonen zijn niet zaligmakend.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 15:08:11 #84
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220421924
Daarom heb ik een hormoonspiraal wel geprobeerd maar na 3mnd laten verwijderen wegens nog steeds bloeden en koppijn en een totaal verdwenen libido. (Dat was de vorige keer toen ik om de novasure vroeg, toen heb ik me naar een mirena laten kletsen).
De pil reageerde ik ook altijd slecht op.

Maar mijn libido lijkt hier op zich wel prima op te reageren gelukkig.
pi_220422148
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:59 schreef BE het volgende:

Ik ga het nu maar navragen bij de gyn maandag. En ik wil eigenlijk kijken of ik nu dan toch een novasure kan krijgen. Ik ben dat gedonder van soms 14 dagen lang (of langer) bruinverlies zo ongelofelijk zat.
Hoezo niet?
Tevens O+ Novasure O+
pi_220422164
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:13 schreef Sally het volgende:
Hm, mogelijk dat ik dan toch aan de hormoonpleisters zou moeten gaan...?

ik heb geen opvliegers, maar wel gewrichtspijn.
:Y
Je krijgt het er zelden voor voorgeschreven maar mijn pijnen zijn verdwenen met de HST.
Officieel is HST alleen geïndiceerd voor vasomotorische klachten. Heb je die niet (of noem je die niet), schrijven veel artsen niet voor.
quote:
Om precies die redenen (en mijn cyclus was al terug naar ca. 21 dagen... dus eigenlijk een weekje zonder bloedverlies :{ - niet fijn voor De Vriend... :X
:o
Hopelijk niet alleen voor De Vriend :o

[ Bericht 4% gewijzigd door Vanyel op 24-03-2026 15:40:46 ]
pi_220422173
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:49 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Jij kreeg oestrogeen, progesteron of testosteron?

Meestal zijn kankergerelateerde kuren toch juist om die hele boel stil te leggen?
pi_220422185
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:08 schreef BE het volgende:
Daarom heb ik een hormoonspiraal wel geprobeerd maar na 3mnd laten verwijderen wegens nog steeds bloeden en koppijn en een totaal verdwenen libido. (Dat was de vorige keer toen ik om de novasure vroeg, toen heb ik me naar een mirena laten kletsen).
De pil reageerde ik ook altijd slecht op.

Maar mijn libido lijkt hier op zich wel prima op te reageren
gelukkig.
*O* *O* *O*

Zeiden we toen niet ook al dat je met die mirena op zijn/haar bureau moest slaan en doorzetten dat dat niet was waar je om gevraagd had?
pi_220422192
Overgangskwintet *O*
  dinsdag 24 maart 2026 @ 16:12:09 #90
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220422388
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Jij kreeg oestrogeen, progesteron of testosteron?

Meestal zijn kankergerelateerde kuren toch juist om die hele boel stil te leggen?
Je hebt gelijk, ik was niet scherp genoeg. Óf mijn herinneringen zijn inmiddels al half vervaagd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220422421
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 16:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik was niet scherp genoeg.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan is je boodschap eigenlijk juist een bevestiging voor @Sally dat tekort aan oestrogeen gewrichtspijn kan veroorzaken.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 16:17:04 #92
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220422436
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 16:14 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dan is je boodschap eigenlijk juist een bevestiging voor @:sally dat tekort aan oestrogeen gewrichtspijn kan veroorzaken.
Idd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 24-03-2026 16:52:57 ]
pi_220422727
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:35 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:Y
Je krijgt het er zelden voor voorgeschreven maar mijn pijnen zijn verdwenen met de HST.
Officieel is HST alleen geïndiceerd voor vasomotorische klachten. Heb je die niet (of noem je die niet), schrijven veel artsen niet voor.
[..]
:o
Hopelijk niet alleen voor De Vriend :o
Goh joh... :')

Als kind al heftig en lang ongesteld - en met veeeeeel pijn. :'( :X Toen naar de minipil gegaan op mn 17e.
En dat was na 30 jaar slikken idd het grootste probleem: verlies van libido...

Dus dat cyclus al naar 21 dagen ging (zonder pil, op mn 45e gestopt om te kijken of ik in de overgang was, en toch geen seksueel contact op dat moment) en dan ook nog ergens tussen 10 tot 15 dagen bloedverlies (heftig en minder heftig)...................................................... :X
  dinsdag 24 maart 2026 @ 17:22:27 #94
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220422889
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Hoezo niet?
Tevens O+ Novasure O+
1 pleister zou voldoende moeten zijn volgens haar.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 17:23:52 #95
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220422898
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:39 schreef Vanyel het volgende:

[..]
*O* *O* *O*

Zeiden we toen niet ook al dat je met die mirena op zijn/haar bureau moest slaan en doorzetten dat dat niet was waar je om gevraagd had?
Ja, dus ik ben me aan het wapenen en vast van plan mijn poot stijf te houden, maar ja...
:') Ik ben niet zo'n held. Maar toch... nu toch wel vast van plan eigenlijk. :Y
  Moderator dinsdag 24 maart 2026 @ 18:37:42 #96
5428 crew  miss_sly
pi_220423280
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 17:22 schreef BE het volgende:

[..]
1 pleister van 100 wel :P

Ik weet wel dat veel artsen die 100 wel als maximale dosis zien, maar 1 pleister van 50 wordt zelden als max gezien.
Overigens zijn er ook pleisters van 75, dus dan hoef je niet te knippen en plakken, en hoef je niet meteen naar 100.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 18:52:14 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220423353
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
1 pleister van 100 wel :P

Ik weet wel dat veel artsen die 100 wel als maximale dosis zien, maar 1 pleister van 50 wordt zelden als max gezien.
Overigens zijn er ook pleisters van 75, dus dan hoef je niet te knippen en plakken, en hoef je niet meteen naar 100.
Die stonden niet in haar systeem, dus vlgs haar bestond dat niet. :D
pi_220423445
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 17:22 schreef BE het volgende:

[..]
Sla met de pleister én de mirena op tafel en vertel haar dat ze niet zo stom moet doen }:|
pi_220423452
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:52 schreef BE het volgende:

[..]
Die stonden niet in haar systeem, dus vlgs haar bestond dat niet. :D
Heeft ze NAH ofzo?
pi_220423464
BE moeten we met je mee naar die heks?
Of de standaard voor haar uitprinten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')