Zou ik ook niet doen nee, en je hebt dan idd niet meer de benefits van doorslikken. Het is alleen dat je op een gegeven moment met HST toe kunt met minder (en andere) hormonen.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:03 schreef Nijna het volgende:
Ik durf dus niet zo goed dingen te gaan veranderen. Maar misschien als ik straks mn eigen plekje heb en mn draai heb gevonden, nog maar eens overleggen met de huisarts...
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:08 schreef Seven. het volgende:
M'n eigen conclusie: nog meer bewijs dat oestrogeen/HRT de kans op dementie verlaagt
Dit is zeker herkenbaar. Maar fysieke training is wel één van de meest effectieve niet-medicamenteuze behandelingen tegen vermoeidheid.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:20 schreef Barreltje het volgende:
[..]
Sporten heb ik nu vaak geen energie meer voor en ik ga vrij slecht op caffeine (ik drink geen koffie) het is vooral de balans zoeken.. en ik vrees ook vooral voor "hoe erg" het nog meer gaat worden..
Ja dit dacht ik inderdaad vooral toen ik het las.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.
Nou dat… ik twijfel al een tijdje omdat eens een keer uit te gaan zoeken, of ik er iets mee moet omdat ik altijd degene ben die de radio harder wil of de televisie harder wil. Maar ik schrijf dat voor me uit uit gemakszucht en ‘het valt wel mee’ en ‘komt wel een keer’. Maar dit laat me wel nadenken inderdaad.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.
Er zijn wel meer redenen om dat te doen, vermoeidheid, hoofdpijn, sociaal minder meekomen, fouten gaan maken op je werk etc etc.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:27 schreef BE het volgende:
[..]
Nou dat… ik twijfel al een tijdje omdat eens een keer uit te gaan zoeken, of ik er iets mee moet omdat ik altijd degene ben die de radio harder wil of de televisie harder wil. Maar ik schrijf dat voor me uit uit gemakszucht en ‘het valt wel mee’ en ‘komt wel een keer’. Maar dit laat me wel nadenken inderdaad.
True, maar ook daar zit wel een grens aan. Als je echt helemaal verrot bent is het vaak beter om bijvoorbeeld te gaan wandelen dan te proberen je vette fitness routine op volle kracht te volbrengen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:20 schreef kwiwi het volgende:
Dit is zeker herkenbaar. Maar fysieke training is wel één van de meest effectieve niet-medicamenteuze behandelingen tegen vermoeidheid.
Heb het zelf in m'n agenda staan, en zin/energie of niet, ik ga gewoon. Het maakt echt een aanzienlijk verschil
Dat zeg ik nergens hèquote:Op zondag 15 maart 2026 09:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
True, maar ook daar zit wel een grens aan. Als je echt helemaal verrot bent is het vaak beter om bijvoorbeeld te gaan wandelen dan te proberen je vette fitness routine op volle kracht te volbrengen bijvoorbeeld.
Ik probeerde dat laatste toevallig van de week nog toen ik me eigenlijk echt te slecht voelde en behalve dat ik er echt onpasselijk van werd heb ik ook al 5 dagen misselijke spierpijn![]()
En ik ben na minder dan een half uur gestopt omdat ik niet verder kon.
Alleen weer niet handig als je dat dan juist gaat gebruiken als excuus. De lijn waarop je balanceert is soms best dun.
Jij zegt het niet, maar ik wil het wel.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens hèMinimaal een half uurtje de hartslag omhoog is meer de bedoeling.
Same. Ook ik slik de pil door. Zonder pil heb ik nóg vaker migraine.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, daar moet ik me nog eens toe zetten.
Net als uitzoeken hoe menopause werkt als je de pil slikt.
Daar heb ik op zich verder nog geen last van, denk ikquote:Op zondag 15 maart 2026 08:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Er zijn wel meer redenen om dat te doen, vermoeidheid, hoofdpijn, sociaal minder meekomen, fouten gaan maken op je werk etc etc.
Mensen die slechter gaan horen en daar niks mee doen zijn/melden zich vaak ook vaker ziek.
Ik werkte voornamelijk thuis, en ik gebruikte eigenlijk het einde van de werkdag zo tussen 17 en 18 uur voor een dutje op de bank. Vaak was ik zo moe dat ik me echt naar de bank toe moest slepen en binnen een minuut vertrokken was.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:10 schreef Barreltje het volgende:
ik kom me hier ook eens melden na wat meegelurkt te hebben.
ik weet nog niet zo goed welke klachten ik heb en welke samenhangen met de perimenopause, maar dat er dingen anders gaan dat is een feit.
voornamelijk het maar 4-5 uur slapen per nacht is pittig.. gelukkig is mijn werkgever vrij begripvol. hoe houden jullie het vol op zo weinig slaap / energie?
Dik 2 weken ongesteld geweest, vanmorgen weer oestrogel na de stopweek. Vanavond de eerste avond in weken dat ik niet 's avonds scheel kijk van vermoeidheid.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 06:29 schreef Seven. het volgende:
Het is hier een tijdje heel goed gegaan met oestrogel en utrogestan, maar ik merk dat ik qua vermoeidheid wel weer een flinke terugval heb momenteel. Ik doe tegenwoordig twee pompjes oestrogel, wat de maximale dosis is. Utrogestan kan ik nog ophogen.
Binnenkort maar weer eens naar de huisarts.
Stopweek voor de oestrogel? Dat is afaik best ongebruikelijk, ik heb het nog nooit van iemand gehoord en staat bij mijn weten ook niet zo in de richtlijnen en standaarden. Alleen de progesteron is normaal sequentieel.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:20 schreef Seven. het volgende:
Dik 2 weken ongesteld geweest, vanmorgen weer oestrogel na de stopweek. Vanavond de eerste avond in weken dat ik niet 's avonds scheel kijk van vermoeidheid.
Ik ook. Ik ben nu 45, ik vind dat ik nog niet echt klachten heb, maar merk ook veranderingen. Mijn laatste menstruatie was flink te vroeg (die is heel regelmatig, al jaren), ik heb al goedaardige cystes in mijn voorgevel gehad na een menstruatie eind 2024 (die vanzelf weer zijn verdwenen) en verder gaat het allemaal prima. Ik sport veel, dat schijnt ook te helpen en slik braaf vitamines.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:10 schreef Barreltje het volgende:
ik kom me hier ook eens melden na wat meegelurkt te hebben.
Myomen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben nu voor de bloedingen verwezen naar de gynaecoloog, om uitstrijkje te maken en een echo om te dik baarmoederslijmvlies en poliepen of vleesboompjes (afschuwelijk woord vind ik dat) uit te sluiten. Maandag al een afspraak, dat is sneller dan ik had verwacht.
Ja! Die hou ik erin. Of liever, ik hoop dat ik dat ook niet heb, maar het klinkt een stuk beter. Dank.quote:
Ik heb er echt een maar die levert afaik geen problemen op en volgens de echoscopist ook niet mijn bloedingen. Dus het hoeft geen probleem te zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja! Die hou ik erin. Of liever, ik hoop dat ik dat ook niet heb, maar het klinkt een stuk beter. Dank.
Ik maak me vooralsnog ook nog geen zorgen. Ik ga maandag even naar de gynaecoloog en zie het verder wel.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb er echt een maar die levert afaik geen problemen op en volgens de echoscopist ook niet mijn bloedingen. Dus het hoeft geen probleem te zijn.
Hm, mogelijk dat ik dan toch aan de hormoonpleisters zou moeten gaan...?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:59 schreef BE het volgende:
Ik mag ook maandag ivm bloedingen door de HST heen wat niet zo zou moeten zijn.
Ik was begonnen met zelf een halve pleister bijplakken (wegens ineens weer opvliegers en toennemende gewrichtspijn) maar dat zou volgens de ha eigenlijk geen nut hebben.
Ik ga het nu maar navragen bij de gyn maandag.
Ik kan het in elk geval aanraden, ik heb dus een Librata gehad (omdat mijn baarmoeder te klein was voor het Novasure instrumentje). Om precies die redenen (en mijn cyclus was al terug naar ca. 21 dagen... dus eigenlijk een weekje zonder bloedverliesquote:En ik wil eigenlijk kijken of ik nu dan toch een novasure kan krijgen. Ik ben dat gedonder van soms 14 dagen lang (of langer) bruinverlies zo ongelofelijk zat.
Heb je Facebook?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:41 schreef BE het volgende:
Nou, precies dat. Mijn lieftallige wordt ook een beetje simpel van mijn 'nee schat, doe maar niet, weer bruine rotzooi vandaag'.
En gewrichtspijnen waren voor mij echt de reden om te gaan, ik had er geen idee van tot ik geloof ik hier las dat dat dus echt overgangsklachten kunnen zijn. Ik sliep slecht van de pijn in mijn schouders en heupen, kon amper nog iets tillen en dat is nu allemaal weer weg, sinds ik met HST begon nu 1,5jr geleden.
Dank je voor jouw ervaring - ik ga dit ook in overweging nemen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:47 schreef Eightyone het volgende:
Ik ben wat huiverig geworden qua hormoongerateerde kuren.
Enige tijd terug begon ik er een in een andere vorm, en daar kreeg ik júist gewrichtspijn van.
*afgekapt*
Het was bij mij een kuur vanwege de grote K, maar toch - hormonen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Dank je voor jouw ervaring - ik ga dit ook in overweging nemen.
Ergens vermoedde ik het al.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:49 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het was bij mij een kuur vanwege de grote K, maar toch - hormonen.
Hoezo niet?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:59 schreef BE het volgende:
Ik mag ook maandag ivm bloedingen door de HST heen wat niet zo zou moeten zijn.
Ik was begonnen met zelf een halve pleister bijplakken (wegens ineens weer opvliegers en toennemende gewrichtspijn) maar dat zou volgens de ha eigenlijk geen nut hebben.
Ik ga het nu maar navragen bij de gyn maandag. En ik wil eigenlijk kijken of ik nu dan toch een novasure kan krijgen. Ik ben dat gedonder van soms 14 dagen lang (of langer) bruinverlies zo ongelofelijk zat.
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:13 schreef Sally het volgende:
Hm, mogelijk dat ik dan toch aan de hormoonpleisters zou moeten gaan...?
ik heb geen opvliegers, maar wel gewrichtspijn.
quote:Om precies die redenen (en mijn cyclus was al terug naar ca. 21 dagen... dus eigenlijk een weekje zonder bloedverlies- niet fijn voor De Vriend...
Jij kreeg oestrogeen, progesteron of testosteron?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:49 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het was bij mij een kuur vanwege de grote K, maar toch - hormonen.
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:08 schreef BE het volgende:
Daarom heb ik een hormoonspiraal wel geprobeerd maar na 3mnd laten verwijderen wegens nog steeds bloeden en koppijn en een totaal verdwenen libido. (Dat was de vorige keer toen ik om de novasure vroeg, toen heb ik me naar een mirena laten kletsen).
De pil reageerde ik ook altijd slecht op.
Maar mijn libido lijkt hier op zich wel prima op te reageren gelukkig.
Je hebt gelijk, ik was niet scherp genoeg. Óf mijn herinneringen zijn inmiddels al half vervaagd.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jij kreeg oestrogeen, progesteron of testosteron?
Meestal zijn kankergerelateerde kuren toch juist om die hele boel stil te leggen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik was niet scherp genoeg.Dan is je boodschap eigenlijk juist een bevestiging voor @Sally dat tekort aan oestrogeen gewrichtspijn kan veroorzaken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Idd.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:14 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan is je boodschap eigenlijk juist een bevestiging voor @:sally dat tekort aan oestrogeen gewrichtspijn kan veroorzaken.
Goh joh...quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Je krijgt het er zelden voor voorgeschreven maar mijn pijnen zijn verdwenen met de HST.
Officieel is HST alleen geïndiceerd voor vasomotorische klachten. Heb je die niet (of noem je die niet), schrijven veel artsen niet voor.
[..]
Hopelijk niet alleen voor De Vriend
Ja, dus ik ben me aan het wapenen en vast van plan mijn poot stijf te houden, maar ja...quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:39 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Zeiden we toen niet ook al dat je met die mirena op zijn/haar bureau moest slaan en doorzetten dat dat niet was waar je om gevraagd had?
1 pleister van 100 welquote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:22 schreef BE het volgende:
[..]
1 pleister zou voldoende moeten zijn volgens haar.
Die stonden niet in haar systeem, dus vlgs haar bestond dat niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
1 pleister van 100 wel![]()
Ik weet wel dat veel artsen die 100 wel als maximale dosis zien, maar 1 pleister van 50 wordt zelden als max gezien.
Overigens zijn er ook pleisters van 75, dus dan hoef je niet te knippen en plakken, en hoef je niet meteen naar 100.
Sla met de pleister én de mirena op tafel en vertel haar dat ze niet zo stom moet doenquote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:22 schreef BE het volgende:
[..]
1 pleister zou voldoende moeten zijn volgens haar.
Heeft ze NAH ofzo?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:52 schreef BE het volgende:
[..]
Die stonden niet in haar systeem, dus vlgs haar bestond dat niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |