Het gaat niet heel slecht. De extremen heb ik al een tijd niet meer meegemaakt, dat vind ik echt al een hele stap. Maar de pieken en dalen zijn wel degelijk voelbaar op andere manieren. En dat vraagt nog steeds wel heel erg veel van mijn lijf en hoofd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:02 schreef miss_sly het volgende:
Hoe gaat het met iedereen? @:kwiwi en @:Lingue, hoe voelen jullie je? Al iets beter ingesteld?
Oh, wat dat betreft maakt het dan niks uit of ze dit doen of alles verwijderen. Dacht misschien heb je geluk en duurt het wat minder lang zo.quote:
Oh beter dat je dat zo makkelijk met je eigen huisarts kunt doen!quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:38 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb ook eigenlijk helemaal geen begeleiding met de HST gehad. Vond ik ook niet nodig, want het ging goed. Twee keer kreeg ik klachten terug, met name opvliegers, en toen heb ik een verhoging gevraagd van O: van 25->50->75. Kreeg ik zonder meer, heb er alleen een mailtje over gestuurd en toen kreeg ik een aangepast recept.
Nou ja, we zien het wel. Ik kan pas volgende week terecht, maar ik ben gewoon nu al klaar met die bloeding. Ik ben 57, ik heb het recht daar vanaf te zijn
Holy moly...!!! Dat hebben ze bij mij ook zonder roesje of pijnstiller gedaan! De hele wachtkamer kon meegenieten en de tranen liepen over mijn wangen. Nooit meer!!quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:25 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Miss_Sly, ik had een tijdje terug dezelfde klachten. Dacht ook aan bijstelling van O of P. Huisarts stuurde me naar gyn, die maakte een echo. Niets te zien, behalve dik baarmoederslijm, wat weer te verklaren zou kunnen zijn door dosis P (meen ik). Enfin, was toch allemaal wat vaag. Tijdje later nog maar eens een inwendige echo, nu door een arts in opleiding. Die deed extra haar best en voila: een poliep te zien, lekker diep weggedoken in mijn behaaglijke baarmoederslijm.![]()
Tijdje later poliep verwijderd (zonder roesje, 'kon best', zijn ze gek daar, doe ik nooit meer, jezus christus nog aan toe) en bloedingen voorbij.
N=1, maar je zou dus eens kunnen vragen om een echo.
Hey Barrel, welkom hier. Zo begon het bij mij ook, een beste lijst vage klachten die geen duidelijke oorzaak leken te hebben, gecombineerd met langzaam toenemende vermoeidheid en verstoorde cyclus. Bij mij komt en gaat het al een paar jaar in soort van hormoonpieken (of misschien beter gezegd: hormoondalen). Wat mij al helpt is het herkennen van zo'n dal, waar ik nu middenin zit. Ik doe het lekker rustig aan, sociale contacten en sporten schroef ik een beetje terug.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:10 schreef Barreltje het volgende:
ik kom me hier ook eens melden na wat meegelurkt te hebben.
ik weet nog niet zo goed welke klachten ik heb en welke samenhangen met de perimenopause, maar dat er dingen anders gaan dat is een feit.
voornamelijk het maar 4-5 uur slapen per nacht is pittig.. gelukkig is mijn werkgever vrij begripvol. hoe houden jullie het vol op zo weinig slaap / energie?
Caffeine, vaker pauzeren en even naar buiten gaan tijdens het werk, en sporten. Begrip van mijn werkgever hoef ik niet op te rekenen, dus gewoon zelf maar zo goed mogelijk managenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:10 schreef Barreltje het volgende:
ik kom me hier ook eens melden na wat meegelurkt te hebben.
ik weet nog niet zo goed welke klachten ik heb en welke samenhangen met de perimenopause, maar dat er dingen anders gaan dat is een feit.
voornamelijk het maar 4-5 uur slapen per nacht is pittig.. gelukkig is mijn werkgever vrij begripvol. hoe houden jullie het vol op zo weinig slaap / energie?
Tnx, ja ik probeer het bij te houden in mm cycles tracker. Wat vaak lijkt dat ik doodmoe ben op dag 6-9 en 23-26 (van een ongeveer cyclus van 28 dagen.. ) is dst wat je bedoelt met periodes of zijn ze bij jou langer?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 19:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hey Barrel, welkom hier. Zo begon het bij mij ook, een beste lijst vage klachten die geen duidelijke oorzaak leken te hebben, gecombineerd met langzaam toenemende vermoeidheid en verstoorde cyclus. Bij mij komt en gaat het al een paar jaar in soort van hormoonpieken (of misschien beter gezegd: hormoondalen). Wat mij al helpt is het herkennen van zo'n dal, waar ik nu middenin zit. Ik doe het lekker rustig aan, sociale contacten en sporten schroef ik een beetje terug.
Als je nog geen klachtenlijstje hebt met tijdlijn, misschien kan dat wat helderheid verschaffen.
Ik moet halverwege mijn cyclus gewoon een paar dagen extra bijslapen overdag... Ik ben dan zó moet dat ik toch niets kan.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:20 schreef Barreltje het volgende:
[..]
Tnx, ja ik probeer het bij te houden in mm cycles tracker. Wat vaak lijkt dat ik doodmoe ben op dag 6-9 en 23-26 (van een ongeveer cyclus van 28 dagen.. ) is dst wat je bedoelt met periodes of zijn ze bij jou langer?
En dat vind ik dan ook weer irritant dat het niet ALTIJD is, want dan kan ik wel al aan de HRT..![]()
Sporten heb ik nu vaak geen energie meer voor en ik ga vrij slecht op caffeine (ik drink geen koffie) het is vooral de balans zoeken.. en ik vrees ook vooral voor "hoe erg" het nog meer gaat worden..
Heel herkenbaar, geen energie voor sport. En dat steevast overslaan maakt het niet beterquote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:20 schreef Barreltje het volgende:
[..]
Tnx, ja ik probeer het bij te houden in mm cycles tracker. Wat vaak lijkt dat ik doodmoe ben op dag 6-9 en 23-26 (van een ongeveer cyclus van 28 dagen.. ) is dst wat je bedoelt met periodes of zijn ze bij jou langer?
En dat vind ik dan ook weer irritant dat het niet ALTIJD is, want dan kan ik wel al aan de HRT..![]()
Sporten heb ik nu vaak geen energie meer voor en ik ga vrij slecht op caffeine (ik drink geen koffie) het is vooral de balans zoeken.. en ik vrees ook vooral voor "hoe erg" het nog meer gaat worden..
Moet dat niet zijn-dan maar met verdoving/bij een andere arts?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn gyn wilde wat weg gaan schrapen rond mijn baarmoedermond. Duurt slechts 10 minuten mevrouw, dat doen we gewoon onverdoofd. Dat doen we dus niet, dan maar klachten
Ja, daar moet ik me nog eens toe zetten.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Moet dat niet zijn-dan maar met verdoving/bij een andere arts?
Stoppen en overstappen op HSTquote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, daar moet ik me nog eens toe zetten.
Net als uitzoeken hoe menopause werkt als je de pil slikt.
Dat is niet zo simpel. Zonder doorslikken van de pil heb ik veel vaker migraine en last van schildklierklachten.quote:
Ah, je wil alle schommelingen onderdrukken, niet alleen zorgen dat je een hogere baseline hebt?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is niet zo simpel. Zonder doorslikken van de pil heb ik veel vaker migraine en last van schildklierklachten.
Maar dan heb je geen invloed meer op wanneer je ongesteld wordt zeker?quote:
Zou ik ook niet doen nee, en je hebt dan idd niet meer de benefits van doorslikken. Het is alleen dat je op een gegeven moment met HST toe kunt met minder (en andere) hormonen.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:03 schreef Nijna het volgende:
Ik durf dus niet zo goed dingen te gaan veranderen. Maar misschien als ik straks mn eigen plekje heb en mn draai heb gevonden, nog maar eens overleggen met de huisarts...
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:08 schreef Seven. het volgende:
M'n eigen conclusie: nog meer bewijs dat oestrogeen/HRT de kans op dementie verlaagt
Dit is zeker herkenbaar. Maar fysieke training is wel één van de meest effectieve niet-medicamenteuze behandelingen tegen vermoeidheid.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:20 schreef Barreltje het volgende:
[..]
Ja dit dacht ik inderdaad vooral toen ik het las.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.
Nou dat… ik twijfel al een tijdje omdat eens een keer uit te gaan zoeken, of ik er iets mee moet omdat ik altijd degene ben die de radio harder wil of de televisie harder wil. Maar ik schrijf dat voor me uit uit gemakszucht en ‘het valt wel mee’ en ‘komt wel een keer’. Maar dit laat me wel nadenken inderdaad.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:16 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En een reden om bij ouderdomsgehoorverlies sowieso sneller aan de bel te trekken en niet het zonder hoorapparaten willen doen omdat je je anders te oud voelt.
Er zijn wel meer redenen om dat te doen, vermoeidheid, hoofdpijn, sociaal minder meekomen, fouten gaan maken op je werk etc etc.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:27 schreef BE het volgende:
[..]
Nou dat… ik twijfel al een tijdje omdat eens een keer uit te gaan zoeken, of ik er iets mee moet omdat ik altijd degene ben die de radio harder wil of de televisie harder wil. Maar ik schrijf dat voor me uit uit gemakszucht en ‘het valt wel mee’ en ‘komt wel een keer’. Maar dit laat me wel nadenken inderdaad.
True, maar ook daar zit wel een grens aan. Als je echt helemaal verrot bent is het vaak beter om bijvoorbeeld te gaan wandelen dan te proberen je vette fitness routine op volle kracht te volbrengen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:20 schreef kwiwi het volgende:
Dit is zeker herkenbaar. Maar fysieke training is wel één van de meest effectieve niet-medicamenteuze behandelingen tegen vermoeidheid.
Heb het zelf in m'n agenda staan, en zin/energie of niet, ik ga gewoon. Het maakt echt een aanzienlijk verschil
Dat zeg ik nergens hèquote:Op zondag 15 maart 2026 09:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
True, maar ook daar zit wel een grens aan. Als je echt helemaal verrot bent is het vaak beter om bijvoorbeeld te gaan wandelen dan te proberen je vette fitness routine op volle kracht te volbrengen bijvoorbeeld.
Ik probeerde dat laatste toevallig van de week nog toen ik me eigenlijk echt te slecht voelde en behalve dat ik er echt onpasselijk van werd heb ik ook al 5 dagen misselijke spierpijn![]()
En ik ben na minder dan een half uur gestopt omdat ik niet verder kon.
Alleen weer niet handig als je dat dan juist gaat gebruiken als excuus. De lijn waarop je balanceert is soms best dun.
Jij zegt het niet, maar ik wil het wel.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens hèMinimaal een half uurtje de hartslag omhoog is meer de bedoeling.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |