abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:51:10 #276
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219311344
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:41 schreef miss_sly het volgende:
Deels wel eigen bijdrage voor medicijnen, volgens mij. Ik zou dat wel even nakijken. Ik betaal wel een x-bedrag per jaar bij.
:@
Dat loopt via de echtgenoot, geen idee eigelijk. :@
pi_219311557
Ik heb zelf om gel gevraagd omdat ik er van overtuigd ben dat ik makkelijker elke dag kan onthouden iets te smeren dan op twee semirandom momenten in de week een pleister te plakken.

Ik heb ook ruimte om enigszins met de dosis te spelen als ik dat nodig acht, dat is ook wel lekker aan gel.

Volgens mij geen eigen bijdrage bij de oestrogel, wel bij de utrogestan capsules.
Niet bij synapause crème of ovules (vaginaal estriol), wel bij vagifem en Vagirux (vaginaal estradiol).
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 21 november 2025 @ 18:36:10 #278
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219311734
Ik ben ook van de gel wegens random pleister momenten en gevoelige huid. Ik smeer elke ochtend op de binnenkant bovenbeen.

Voorgeschreven dosis is 2 pompjes oestrogel en dan 2 pillen utrogestan. Ik doe van beide de helft, en dan kan ik een beetje experimenteren met meer oestrogeen of progesteron. Na 3-4 maanden vind ik eigenlijk wel dat halve dosis van beide al heel veel doet.

Ik heb veel meer energie, libido is nogal hoog momenteel :+ . Af en toe nog pijnlijke borsten. Ik slaap beter en daardoor sport ik ook zwaarder, waar ik ook lekker op ga.
Resistance is futile.
  vrijdag 21 november 2025 @ 18:37:37 #279
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219311742
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:05 schreef Lingue het volgende:
Dank dames! Ik ga ze allebei bekijken!
Hoe is het nu met jou?
Resistance is futile.
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 18:47:11 #280
5428 crew  miss_sly
pi_219311806
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:51 schreef BE het volgende:

[..]
:@
Dat loopt via de echtgenoot, geen idee eigelijk. :@
Bij mij ook :D
Maar omdat ik het ergens las, heb ik het even nagevraagd een tijdje geleden en ik moet in ieder geval een eigen bijdrage voor medicijnen betalen. Volgens mij voor zowel de pleisters als de Utrogestan.
Meestal zit er er een max van ¤ 250 per jaar aan die eigen bijdrage, geloof ik.

Ik moet zeggen dat ik me er niet echt in heb verdiept. Ik gebruik het want het levert me zoveel kwaliteit van leven op en wat het me kost zal me een zorg zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 21 november 2025 @ 18:48:25 #281
5428 crew  miss_sly
pi_219311821
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:17 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb zelf om gel gevraagd omdat ik er van overtuigd ben dat ik makkelijker elke dag kan onthouden iets te smeren dan op twee semirandom momenten in de week een pleister te plakken.

Ik heb ook ruimte om enigszins met de dosis te spelen als ik dat nodig acht, dat is ook wel lekker aan gel.

Volgens mij geen eigen bijdrage bij de oestrogel, wel bij de utrogestan capsules.
Niet bij synapause crème of ovules (vaginaal estriol), wel bij vagifem en Vagirux (vaginaal estradiol).
Ik heb gewoon een alarm staan op zondagavond 20.00 uur en donderdagochtend 8.00 uur. Voor mij werkt dat goed.
  vrijdag 21 november 2025 @ 18:54:29 #282
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219311863
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bij mij ook :D
Maar omdat ik het ergens las, heb ik het even nagevraagd een tijdje geleden en ik moet in ieder geval een eigen bijdrage voor medicijnen betalen. Volgens mij voor zowel de pleisters als de Utrogestan.
Meestal zit er er een max van ¤ 250 per jaar aan die eigen bijdrage, geloof ik.

Ik moet zeggen dat ik me er niet echt in heb verdiept. Ik gebruik het want het levert me zoveel kwaliteit van leven op en wat het me kost zal me een zorg zijn.
Dat dus!
Het zou in ieder geval zeker niet het eerste zijn waar ik op zou bezuinigen, zeg maar. ;)

Oh, en ik plak op zaterdag en op woensdag, ergens op die dag, tijd maakt niet uit.
  vrijdag 21 november 2025 @ 21:41:02 #283
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219313449
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:17 schreef Vanyel het volgende:

quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:36 schreef Seven. het volgende:
Ik ben ook van de gel wegens random pleister momenten en gevoelige huid. Ik smeer elke ochtend op de binnenkant bovenbeen.

Voorgeschreven dosis is 2 pompjes oestrogel en dan 2 pillen utrogestan. Ik doe van beide de helft, en dan kan ik een beetje experimenteren met meer oestrogeen of progesteron. Na 3-4 maanden vind ik eigenlijk wel dat halve dosis van beide al heel veel doet.

Ik heb veel meer energie, libido is nogal hoog momenteel :+ . Af en toe nog pijnlijke borsten. Ik slaap beter en daardoor sport ik ook zwaarder, waar ik ook lekker op ga.
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?
  vrijdag 21 november 2025 @ 21:56:03 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219313552
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 21:41 schreef kwiwi het volgende:

[..]
[..]
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?
Ik heb een paar dagen 2 pompjes oestrogel geprobeerd. Daar reageerde ik best heftig op en ook echt wel binnen een dag. Ik kan het ook wel merken als ik bijvoorbeeld de utrogestan 's morgens inneem in plaats van 's avonds.

Ik heb de indruk dat het effect ook een beetje afhankelijk is van m'n eigen hormoonschommelingen. Dus als ik zelf in een piek zit dan komt een dubbele dosis wel heftig binnen.
Resistance is futile.
pi_219313749
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:36 schreef Seven. het volgende:
Voorgeschreven dosis is 2 pompjes oestrogel en dan 2 pillen utrogestan.
2 utrogestan puur voor tegenover de oestro of ook omdat je meer progesteron nodig hebt?
Ik heb bij 3 pompjes oestrogel maar 1 utrogestan.. Doe nu 2,5 maar word de laatste tijd weer 's nachts teringheet wakker dus misschien moet dat toch ook weer omhoog.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219313781
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 21:41 schreef kwiwi het volgende:

[..]
[..]
Ik ben ooit van 3 naar 2 gegaan omdat mijn libido weer kut was (pun intended) en dat evt zou kunnen komen door te hoog oestrogeen t.o.v. testosteron.
Dat hielp wel iets maar toen gingen mijn gewrichten weer pijn doen, opvliegers kwamen een beetje terug etc dus een halve er weer bij. Toen leek alles beter, tot nu dus weer nachtelijke hitte.
Afhankelijk van de klacht duurt het korter of langer. Opvliegers meestal snel, gewrichten meestal langzaam. Rest ertussenin.
Maar mijn nachten passen weer niet in dat verhaal.
Kwestie van proberen dus, en vooral niet te snel weer aanpassen want het kan soms echt wel 6 weken duren.
  vrijdag 21 november 2025 @ 23:31:16 #287
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219314090
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 22:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
2 utrogestan puur voor tegenover de oestro of ook omdat je meer progesteron nodig hebt?
Ik heb bij 3 pompjes oestrogel maar 1 utrogestan.. Doe nu 2,5 maar word de laatste tijd weer 's nachts teringheet wakker dus misschien moet dat toch ook weer omhoog.
Nee, is puur als tegenhanger voor oestrogeen. Ik reageer best heftig op progesteron dus daarmee heb ik nog niet geprobeerd om op te hogen. Oestrogeen zelf ga ik wel lekker op.
Resistance is futile.
pi_219348538
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 17:13 schreef kwiwi het volgende:

[..]
[..]
Hebben jullie de gel ook geprobeerd? Indien ja, was dat minder fijn? Ik vergeet de gel nog wel eens, daarom dat ik dacht dat een pleister misschien handiger is.
Ik ben ooit met pleisters begonnen, daarna op spray overgegaan en nu op gel.

Van de pleisters kreeg ik echt verschrikkelijke jeuk en littekens. Het gaat vaak goed maar er zijn ook genoeg dames die dezelfde bijwerking van jeuk hebben dat ze daarom overstappen. Maar als je het nog nooit geprobeerd hebt en je het fijner lijkt kun je het altijd vragen.
pi_219348569
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe is het nu met jou?
Lief dat je het vraagt. Eigenlijk gaat het momenteel erg goed! Qua mentale schommelingen is het momenteel heel erg rustig! *O* *O* Daar geniet ik enorm van. En merk dat ik steeds iets minder gefocust erop ben.

Ik ben er nog lang niet want er zijn meer dan genoeg fysieke uitdagingen. En mentaal ook nog zeker winsten te behalen. Maar die horror weken die zijn voor nu verdwenen.

Ik heb inmiddels zelf wat bijgesteld in mijn medicatie. Want nog geen nieuwe arts gevonden (ook nog niet heel hard in verdiept). En dat kleine beetje extra heeft er volgens mij wel voor gezorgd dat ik dus rust in mijn hoofd heb.

Ik hoop dat ik nu even goed op adem kan komen. En slapen. En gewoon even bijkomen en rusten. En dan wil ik zorgen dat ik over ga stappen. Heb mijn huisarts wat dat betreft achter mij staan. Dus dat gaat wel goed komen. Heb alleen wat huiswerk staan ervoor. En jullie input van een paar weken geleden die ik daarin mee wil nemen.
pi_219348576
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:31 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, is puur als tegenhanger voor oestrogeen. Ik reageer best heftig op progesteron dus daarmee heb ik nog niet geprobeerd om op te hogen. Oestrogeen zelf ga ik wel lekker op.
Bij kwam oa de heftige schommelingen door de grote progesteron piek omdat ik 14 dagen op/af moest slikken. Ik gebruik nu 100 continue en 14 dgn/maand 200 in totaal (100 erbij dus in die 14 dagen). En dat heeft misschien bij mij ook wel wat geholpen in minder gestuiter.
pi_219348596
Ik heb zelf inmiddels een uitwisbaar schrijfbord op de deur van de badkamer waar ik op schrijf wanneer ik wat moet nemen. O is altijd hetzelfde maar P wisselt per 14 dagen en dat is weer afhankelijk van wanneer de cyclus begint. En dan gebruik ik ook nog synapause en dat was eerst dagelijks, toen om de dag en nu 2x per week.

Kan ik iig per dag afvinken of iig makkelijk kan kijken wat ik moet nemen.
pi_219348610
Ga ik voor 5 op een rij :+

Die synapause is ook echt magisch spul zeg! Poeh, levensveranderend. Van bijna altijd incontinent naar gewoon weer normale gang van zaken. inclusief doorslapen omdat ik niet meer 3x eruit hoef om te plassen.

Dat geeft dan, naast de normale O en P, echt bij zo duidelijk weer dat ik echt niet zonder kan!
  woensdag 26 november 2025 @ 21:01:03 #293
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219351277
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:28 schreef Lingue het volgende:

[..]
Bij kwam oa de heftige schommelingen door de grote progesteron piek omdat ik 14 dagen op/af moest slikken. Ik gebruik nu 100 continue en 14 dgn/maand 200 in totaal (100 erbij dus in die 14 dagen). En dat heeft misschien bij mij ook wel wat geholpen in minder gestuiter.
Goeie tip! Ik merk dat ik de afgelopen maand wel redelijk aan het schommelen was in de hormonen, ik kijk het nog een paar cycli aan voor ik dit ga proberen.
Resistance is futile.
  woensdag 26 november 2025 @ 21:02:11 #294
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219351287
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:34 schreef Lingue het volgende:
Ga ik voor 5 op een rij :+

Die synapause is ook echt magisch spul zeg! Poeh, levensveranderend. Van bijna altijd incontinent naar gewoon weer normale gang van zaken. inclusief doorslapen omdat ik niet meer 3x eruit hoef om te plassen.

Dat geeft dan, naast de normale O en P, echt bij zo duidelijk weer dat ik echt niet zonder kan!
Wat doet synapause?

En ff: superfijn om te lezen dat het beter gaat met je. Hopelijk kun je deze lijn vasthouden of is nu zelfs een stijgende lijn ingezet.
Resistance is futile.
pi_219351813
quote:
14s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat doet synapause?

En ff: superfijn om te lezen dat het beter gaat met je. Hopelijk kun je deze lijn vasthouden of is nu zelfs een stijgende lijn ingezet.
Synapause is ook oestrogeen maar dan voor lokaal vaginaal gebruik om de problematiek daar ook met oestrogeen te behandelen. Lokaal daar gebruiken zorgt dat het daar dus ook optimaal opgenomen kan worden.

En thnx. Ik hoop het ook. En anders weet ik nu min of meer zeker dat als het weer minder gaat omdat eigen hormoonproductie ook blijft schommelen gedurende de hele perimenopauze ik weet wat/hoe.
pi_219758327
Hier blijft het vooralsnog redelijk goed gaan. Geen extreme schommelingen. Wat een heerlijkheid is dat. Maar merkte daardoor ook echt wel hoe uitgeput ik was van die hele strijd iedere keer weer opnieuw. Ik ben dus nu vooral aan het opladen en bijkomen. En langzaam weer een beetje een normaal leven oppakken want dat lag ook al 2 jaar stil... :(

Ik heb inmiddels de Mira tester besteld. Was even een investering. Maar ik wil graag beter begrijpen hoe mijn hormoonhuishouding nou precies loopt. Zodat ik veel beter kan inzien wat en wanneer iets gebeurt. Het is nog niet officieel geregistreerd (in NL). Maar dat is wel meer niet als het aankomt op vrouwen, hormonen, overgang ed. Ik ga het gewoon eens proberen en zien of ik er wijs uit kan worden.

mira
pi_219758336
Hoe gaat het met andere dames en de hormonen?
  dinsdag 6 januari 2026 @ 09:50:40 #298
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219758401
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:42 schreef Lingue het volgende:
Hoe gaat het met andere dames en de hormonen?
Hier wel ok-ish. Ben zelf aan het proberen de dosis aan te passen na wat ervaringen te lezen hier. Het gaat nu na een week of 6 zeker al wat beter, maar nog niet heel goed. Heb over 3 weken weer afspraak met m'n arts, dan maar eens vragen wat hij denkt. Wil het ook niet op eigen houtje té veel aanpassen.
pi_219759293
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 09:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Hier wel ok-ish. Ben zelf aan het proberen de dosis aan te passen na wat ervaringen te lezen hier. Het gaat nu na een week of 6 zeker al wat beter, maar nog niet heel goed. Heb over 3 weken weer afspraak met m'n arts, dan maar eens vragen wat hij denkt. Wil het ook niet op eigen houtje té veel aanpassen.
Het is een lange adem om goed ingesteld te staan. Ik hoop dat je arts mee kan met wat je tot nu toe hebt kunnen bijstellen. En dat er nog meer mogelijk is.
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 13:02:09 #300
5428 crew  miss_sly
pi_220322474
Hoe gaat het met iedereen? @kwiwi en @Lingue, hoe voelen jullie je? Al iets beter ingesteld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')