quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:41 schreef miss_sly het volgende:
Deels wel eigen bijdrage voor medicijnen, volgens mij. Ik zou dat wel even nakijken. Ik betaal wel een x-bedrag per jaar bij.
Bij mij ookquote:Op vrijdag 21 november 2025 17:51 schreef BE het volgende:
[..]
Dat loopt via de echtgenoot, geen idee eigelijk.
Ik heb gewoon een alarm staan op zondagavond 20.00 uur en donderdagochtend 8.00 uur. Voor mij werkt dat goed.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:17 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb zelf om gel gevraagd omdat ik er van overtuigd ben dat ik makkelijker elke dag kan onthouden iets te smeren dan op twee semirandom momenten in de week een pleister te plakken.
Ik heb ook ruimte om enigszins met de dosis te spelen als ik dat nodig acht, dat is ook wel lekker aan gel.
Volgens mij geen eigen bijdrage bij de oestrogel, wel bij de utrogestan capsules.
Niet bij synapause crème of ovules (vaginaal estriol), wel bij vagifem en Vagirux (vaginaal estradiol).
Dat dus!quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij mij ook
Maar omdat ik het ergens las, heb ik het even nagevraagd een tijdje geleden en ik moet in ieder geval een eigen bijdrage voor medicijnen betalen. Volgens mij voor zowel de pleisters als de Utrogestan.
Meestal zit er er een max van ¤ 250 per jaar aan die eigen bijdrage, geloof ik.
Ik moet zeggen dat ik me er niet echt in heb verdiept. Ik gebruik het want het levert me zoveel kwaliteit van leven op en wat het me kost zal me een zorg zijn.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:17 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb zelf om gel gevraagd omdat ik er van overtuigd ben dat ik makkelijker elke dag kan onthouden iets te smeren dan op twee semirandom momenten in de week een pleister te plakken.
Ik heb ook ruimte om enigszins met de dosis te spelen als ik dat nodig acht, dat is ook wel lekker aan gel.
Volgens mij geen eigen bijdrage bij de oestrogel, wel bij de utrogestan capsules.
Niet bij synapause crème of ovules (vaginaal estriol), wel bij vagifem en Vagirux (vaginaal estradiol).
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:36 schreef Seven. het volgende:
Ik ben ook van de gel wegens random pleister momenten en gevoelige huid. Ik smeer elke ochtend op de binnenkant bovenbeen.
Voorgeschreven dosis is 2 pompjes oestrogel en dan 2 pillen utrogestan. Ik doe van beide de helft, en dan kan ik een beetje experimenteren met meer oestrogeen of progesteron. Na 3-4 maanden vind ik eigenlijk wel dat halve dosis van beide al heel veel doet.
Ik heb veel meer energie, libido is nogal hoog momenteel. Af en toe nog pijnlijke borsten. Ik slaap beter en daardoor sport ik ook zwaarder, waar ik ook lekker op ga.
Ik heb een paar dagen 2 pompjes oestrogel geprobeerd. Daar reageerde ik best heftig op en ook echt wel binnen een dag. Ik kan het ook wel merken als ik bijvoorbeeld de utrogestan 's morgens inneem in plaats van 's avonds.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:41 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?
2 utrogestan puur voor tegenover de oestro of ook omdat je meer progesteron nodig hebt?quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:36 schreef Seven. het volgende:
Voorgeschreven dosis is 2 pompjes oestrogel en dan 2 pillen utrogestan.
Ik ben ooit van 3 naar 2 gegaan omdat mijn libido weer kut was (pun intended) en dat evt zou kunnen komen door te hoog oestrogeen t.o.v. testosteron.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:41 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?
Nee, is puur als tegenhanger voor oestrogeen. Ik reageer best heftig op progesteron dus daarmee heb ik nog niet geprobeerd om op te hogen. Oestrogeen zelf ga ik wel lekker op.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
2 utrogestan puur voor tegenover de oestro of ook omdat je meer progesteron nodig hebt?
Ik heb bij 3 pompjes oestrogel maar 1 utrogestan.. Doe nu 2,5 maar word de laatste tijd weer 's nachts teringheet wakker dus misschien moet dat toch ook weer omhoog.
Ik ben ooit met pleisters begonnen, daarna op spray overgegaan en nu op gel.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Hebben jullie de gel ook geprobeerd? Indien ja, was dat minder fijn? Ik vergeet de gel nog wel eens, daarom dat ik dacht dat een pleister misschien handiger is.
Lief dat je het vraagt. Eigenlijk gaat het momenteel erg goed! Qua mentale schommelingen is het momenteel heel erg rustig!quote:
Bij kwam oa de heftige schommelingen door de grote progesteron piek omdat ik 14 dagen op/af moest slikken. Ik gebruik nu 100 continue en 14 dgn/maand 200 in totaal (100 erbij dus in die 14 dagen). En dat heeft misschien bij mij ook wel wat geholpen in minder gestuiter.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, is puur als tegenhanger voor oestrogeen. Ik reageer best heftig op progesteron dus daarmee heb ik nog niet geprobeerd om op te hogen. Oestrogeen zelf ga ik wel lekker op.
Goeie tip! Ik merk dat ik de afgelopen maand wel redelijk aan het schommelen was in de hormonen, ik kijk het nog een paar cycli aan voor ik dit ga proberen.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:28 schreef Lingue het volgende:
[..]
Bij kwam oa de heftige schommelingen door de grote progesteron piek omdat ik 14 dagen op/af moest slikken. Ik gebruik nu 100 continue en 14 dgn/maand 200 in totaal (100 erbij dus in die 14 dagen). En dat heeft misschien bij mij ook wel wat geholpen in minder gestuiter.
Wat doet synapause?quote:Op woensdag 26 november 2025 15:34 schreef Lingue het volgende:
Ga ik voor 5 op een rij![]()
Die synapause is ook echt magisch spul zeg! Poeh, levensveranderend. Van bijna altijd incontinent naar gewoon weer normale gang van zaken. inclusief doorslapen omdat ik niet meer 3x eruit hoef om te plassen.
Dat geeft dan, naast de normale O en P, echt bij zo duidelijk weer dat ik echt niet zonder kan!
Synapause is ook oestrogeen maar dan voor lokaal vaginaal gebruik om de problematiek daar ook met oestrogeen te behandelen. Lokaal daar gebruiken zorgt dat het daar dus ook optimaal opgenomen kan worden.quote:Op woensdag 26 november 2025 21:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat doet synapause?
En ff: superfijn om te lezen dat het beter gaat met je. Hopelijk kun je deze lijn vasthouden of is nu zelfs een stijgende lijn ingezet.
Hier wel ok-ish. Ben zelf aan het proberen de dosis aan te passen na wat ervaringen te lezen hier. Het gaat nu na een week of 6 zeker al wat beter, maar nog niet heel goed. Heb over 3 weken weer afspraak met m'n arts, dan maar eens vragen wat hij denkt. Wil het ook niet op eigen houtje té veel aanpassen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:42 schreef Lingue het volgende:
Hoe gaat het met andere dames en de hormonen?
Het is een lange adem om goed ingesteld te staan. Ik hoop dat je arts mee kan met wat je tot nu toe hebt kunnen bijstellen. En dat er nog meer mogelijk is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hier wel ok-ish. Ben zelf aan het proberen de dosis aan te passen na wat ervaringen te lezen hier. Het gaat nu na een week of 6 zeker al wat beter, maar nog niet heel goed. Heb over 3 weken weer afspraak met m'n arts, dan maar eens vragen wat hij denkt. Wil het ook niet op eigen houtje té veel aanpassen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |