Is medisch hulpmiddel toch? Mag mee mits je een Engelse bijsluiter hebt en lijstje van de apotheek waar ie op staat. Of, iig, zodat het aan de airport regels voldoetquote:Op maandag 19 mei 2025 21:32 schreef kwiwi het volgende:
Ik heb een stomme vraag.. maar hoe nemen jullie gels waarbij de dosering '1 pompje' is mee in het vliegtuig? De originele verpakking is meer dan 100ml, en kan het niet echt in zo'n reisformaat tube doen, want dan weet ik niet precies hoeveel ik moet gebruiken.
Mijn hormoongels zijn onder de 100 (lijkt me, ~80g) dus die had ik gewoon in het voorvak van mijn rugzak. Zonder bijsluiter zelfs.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:32 schreef kwiwi het volgende:
Ik heb een stomme vraag.. maar hoe nemen jullie gels waarbij de dosering '1 pompje' is mee in het vliegtuig? De originele verpakking is meer dan 100ml, en kan het niet echt in zo'n reisformaat tube doen, want dan weet ik niet precies hoeveel ik moet gebruiken.
Hoe gaat het met je? En hoe was het bij de gyn?quote:Op donderdag 8 mei 2025 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit er zelf op dit moment doorheen. Na mijn ingreep, waarbij een poliep is verwijderd, was mijn eerste menstruatie licht. De menstruatie daarna was de ergste die ik ooit heb meegemaakt en sindsdien zit ik op het oude niveau. Ik ben moe en heb geen energie. Daarnaast voel ik me alsof ik permanent met een blaasontsteking rondloop, alleen blijkt uit een test van de huisarts dat ik geen blaasontsteking heb. Advies: zorg dat je genoeg drinkt.![]()
Ik ben van de regen in de drup geraakt: ik had heftig bloedverlies, een ijzertekort en bloedarmoede. Daar heb ik nog steeds last van en er is dat blaasontstekingsgevoel bijgekomen. Volgende week ga ik weer naar de gynaecoloog.
Lief dat je ernaar vraagt! Ik voel me heel belabberd. Vorige week naar de gynaecoloog geweest en die gaat een nieuwe ingreep inplannen. Een ontsteking leek haar onwaarschijnlijk. Ze heeft weer bloedonderzoek uit laten voeren en m'n ijzergebreksanemie is erger geworden (terwijl ik al maanden een supplement slik). Dat verklaart in ieder geval waarom het voelt alsof ik een hartaanval krijg als ik een trap oploop.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:07 schreef Lingue het volgende:
[..]
Hoe gaat het met je? En hoe was het bij de gyn?
He getsie, dat klinkt echt niet fijn! Daar gaat dus nog wat tijd overheen voordat je je weer beter gaat voelen. Maar fijn dat er een plan ligt! En hopelijk gaat die ingreep snel plaatsvinden!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Lief dat je ernaar vraagt! Ik voel me heel belabberd. Vorige week naar de gynaecoloog geweest en die gaat een nieuwe ingreep inplannen. Een ontsteking leek haar onwaarschijnlijk. Ze heeft weer bloedonderzoek uit laten voeren en m'n ijzergebreksanemie is erger geworden (terwijl ik al maanden een supplement slik). Dat verklaart in ieder geval waarom het voelt alsof ik een hartaanval krijg als ik een trap oploop.
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Lief dat je ernaar vraagt! Ik voel me heel belabberd. Vorige week naar de gynaecoloog geweest en die gaat een nieuwe ingreep inplannen. Een ontsteking leek haar onwaarschijnlijk. Ze heeft weer bloedonderzoek uit laten voeren en m'n ijzergebreksanemie is erger geworden (terwijl ik al maanden een supplement slik). Dat verklaart in ieder geval waarom het voelt alsof ik een hartaanval krijg als ik een trap oploop.
Lastig is dat he om dan eigenlijk te proberen dat je alles op alles zet om zo goed mogelijk door een maand heen te komen. En als dat dan even anders gaat dat je merkt dat je er direct door uit het veld geslagen wordt en even paar stappen terug zet.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:05 schreef Koettie het volgende:
Sterkte Claudia! Wat gaan ze doen met de nieuwe ingreep?
Lig voor pampus op de bank. Gister ongesteld geworden, pijn in mijn 'alles'. Enorm beurs gevoel overal, hoofdpijn en wil gewoon niets. Vanmorgen wel naar werk geweest maar ging echt niet. Is jaren goed gegaan met m'n menstruatie, na jaren klachten (endometriose). Gematigd leven bleek/leek de oplossing, zo weinig mogelijk bewerkt voedsel, genoeg slapen enzovoort. Inmiddels ben ik wel slechter gaan eten hoewel ik dat paar maanden tetug weer teruggepakt heb maar nu zijn het niet eens zozeer de pijnklachten die me nekken maar de vermoeidheid, hersenmist en somber. Irritant, met pijn kan ik nog wel redelijk uit de voeten op werk maar als mn hoofd niet meewerkt helpt dat ook niet.
Inmiddels zijn we al weer bijna een maand verder. Hoe gaat het nu?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een nare ervaring voor je. Goed dat je je gevoel hebt gevolgd en bent gestopt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:09 schreef Seven. het volgende:
Mijn ervaring met Femoston: de eerste twee weken begonnen best OK, ik was voorzichtig optimistisch. Maar in week 3 al héél snel besloten om te stoppen want ik kreeg behoorlijk heftige bijwerkingen. Ik voelde me emotioneel, opgeblazen, ik kreeg weer dezelfde pukkel uitbraken die ik ook had in mijn puberteit. Alweer 2 weken gestopt, wel ongesteld geworden met en dat doet echt meer pijn dan ooit. Verder ook pijnlijke rieten, echt van die groeipijnen. Ik heb al gênant grote retten met m'n E cup, dus geen groei meer, thank you! Ik kreeg echt een heel erg onbestemd en 'dit is niet goed' gevoel. Na een paar dagen bijwerkingen heb ik besloten om naar dat gevoel te luisteren.
Binnenkort maak ik ff afspraak bij de huisarts voor bio-identieke HST.
Goede timing! Afgelopen vrijdag ben ik weer onder narcose gegaan. Deze keer is de Novasure-behandeling uitgevoerd en is een spiraaltje geplaatst. Alles is goed gegaan en mijn baarmoeder zag er prima uit. Aan de ene kant is dat frustrerend: ik voel me sinds de eerste ingreep waardeloos en weet niet nog steeds niet waardoor dat komt. Aan de andere kant moet ik er nu maar vertrouwen in hebben dat mijn bloedverlies vermindert en ik me op den duur beter zal voelen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 08:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Inmiddels zijn we al weer bijna een maand verder. Hoe gaat het nu?
Dit is heel herkenbaar. Voor mij was het omslagpunt toen ik problemen begon te krijgen om me te concentreren. Pijn kan ik hebben, vermoeidheid kan ik ook nog wel accepteren, maar ik weet niet wie ik ben als ik niet scherp kan denken. Ik heb het uiterste gedaan om de afgelopen tijd - het was druk op het werk - mijn uren te blijven maken en belangrijke klussen af te ronden. Mijn collega's heb ik om begrip gevraagd dat ik op dit moment minder aankan dan normaal. Iedereen reageert sympathiek, maar in de praktijk blijven mensen maar vragen en vragen.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:05 schreef Koettie het volgende:
Inmiddels ben ik wel slechter gaan eten hoewel ik dat paar maanden tetug weer teruggepakt heb maar nu zijn het niet eens zozeer de pijnklachten die me nekken maar de vermoeidheid, hersenmist en somber. Irritant, met pijn kan ik nog wel redelijk uit de voeten op werk maar als mn hoofd niet meewerkt helpt dat ook niet.
Zo herkenbaar. Heb om andere redenen last van concentratieproblemen, minder snel informatie kunnen verwerken dan voorheen etc. Dit is ook door een arts vastgesteld d.m.v. testen. En ondanks dat er op het werk begrip lijkt te zijn voor de situtie, zijn m'n colllega's het na een uur ook alweer vergeten (incl. manager), en gaan gewoon door zoals voorheen. Ik red het gewoonweg niet meer zo, want helaas is mijn werk vooral snel veel nieuwe informatie verwerken en dan beslissingen nemen die behoorlijk wat impact hebben. Dus twijfel nu ook de hele dag of ik wel de juiste beslissingen heb genomenquote:Op woensdag 18 juni 2025 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is heel herkenbaar. Voor mij was het omslagpunt toen ik problemen begon te krijgen om me te concentreren. Pijn kan ik hebben, vermoeidheid kan ik ook nog wel accepteren, maar ik weet niet wie ik ben als ik niet scherp kan denken. Ik heb het uiterste gedaan om de afgelopen tijd - het was druk op het werk - mijn uren te blijven maken en belangrijke klussen af te ronden. Mijn collega's heb ik om begrip gevraagd dat ik op dit moment minder aankan dan normaal. Iedereen reageert sympathiek, maar in de praktijk blijven mensen maar vragen en vragen.
Dat hoop ik ook!quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zo herkenbaar. Heb om andere redenen last van concentratieproblemen, minder snel informatie kunnen verwerken dan voorheen etc. Dit is ook door een arts vastgesteld d.m.v. testen. En ondanks dat er op het werk begrip lijkt te zijn voor de situtie, zijn m'n colllega's het na een uur ook alweer vergeten (incl. manager), en gaan gewoon door zoals voorheen. Ik red het gewoonweg niet meer zo, want helaas is mijn werk vooral snel veel nieuwe informatie verwerken en dan beslissingen nemen die behoorlijk wat impact hebben. Dus twijfel nu ook de hele dag of ik wel de juiste beslissingen heb genomen![]()
Ook erg herkenbaar dat je zegt "ik weet niet wie ik ben als ik niet scherp kan denken".
Hoop dat het weer verbetert voor ons allemaal
Jij voelde je al niet goed onder andere door het ijzergebrek, dus dat zal niet meehelpen om snel(ler) weer de oude te zijn, misschien?quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook!
Hoe is het bij jou eigenlijk gegaan met de pijn na de operatie? Is die uiteindelijk weggetrokken? Ik heb zelf twee lichte ingrepen gehad en die zijn me allebei tegengevallen. Online lees ik overal dat je je na een paar dagen weer de oude zou moeten voelen. Dat is bij mij totaal niet het geval.
Dat kan inderdaad. Wat me tegenvalt is dat ik er best veel en lang pijn van heb. De vorige keer duurde dat weken. En maanden later had ik nog het blaasontstekingsgevoel. Ik zit nu op de vijfde dag na de ingreep en de afgelopen twee dagen vond ik tot nog toe het zwaarst. De gynaecoloog noemde eens dat ik er misschien wat meer zenuwen heb.quote:Op woensdag 18 juni 2025 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij voelde je al niet goed onder andere door het ijzergebrek, dus dat zal niet meehelpen om snel(ler) weer de oude te zijn, misschien?
Ik moet zeggen dat ik van de novasure ook echt wel even bij heb moeten komen. De dag erna heb ik de hele dag op bed gelegen van pijn, slap en ellendig voelen. De dagen erna gingen wel weer aardig, maar nog niet optimaal. Ik hoor ook regelmatig dat het men al de volgende dag nergens meer last van had.
Ik hoop heel erg voor je dat het niet zo lang duurt.quote:Op woensdag 18 juni 2025 10:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Wat me tegenvalt is dat ik er best veel en lang pijn van heb. De vorige keer duurde dat weken. En maanden later had ik nog het blaasontstekingsgevoel. Ik zit nu op de vijfde dag na de ingreep en de afgelopen twee dagen vond ik tot nog toe het zwaarst. De gynaecoloog noemde eens dat ik er misschien wat meer zenuwen heb.
Ik heb me deze keer in ieder geval erop ingesteld dat ik het minimaal een half jaar moet geven. Dat is een flinke periode als je je niet oké voelt.
Ja, het is ook moeilijk te regelen met werk. Zit in de zorg en cliënten komen in crisis, of ik nou scherp ben of niet. Geplande afspraken kan ik wel wat schuiven en tijdens menstruatieweel plan ik meer administratie en telefoontjes, dat lukt dan beter. Maar in drukke tijden is het van het ene gesprek in het ander en dan ben ik om 16:00 echt gesloopt en lig ik om 20:00 in coma. Heb daar nog niet helemaal mn weg in gevonden. Helemaal nu mn cyclus onregelmatig is! Heb vandaag en morgen weinig spannend gepland staan maar ben nog niet ongesteld en voel me prima.. Dan is het weer heel zonde want nu mort ik volgende week 'voor niets' twee keer zo hard werken. + dat ik een leuk weekend gepland heb maar wss ben ik dan ongesteld. Ellende!!!quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is heel herkenbaar. Voor mij was het omslagpunt toen ik problemen begon te krijgen om me te concentreren. Pijn kan ik hebben, vermoeidheid kan ik ook nog wel accepteren, maar ik weet niet wie ik ben als ik niet scherp kan denken. Ik heb het uiterste gedaan om de afgelopen tijd - het was druk op het werk - mijn uren te blijven maken en belangrijke klussen af te ronden. Mijn collega's heb ik om begrip gevraagd dat ik op dit moment minder aankan dan normaal. Iedereen reageert sympathiek, maar in de praktijk blijven mensen maar vragen en vragen.
+1 op wat ik heb laten staan.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zo herkenbaar. Heb om andere redenen last van concentratieproblemen, minder snel informatie kunnen verwerken dan voorheen etc.
En ondanks dat er op het werk begrip lijkt te zijn voor de situtie, zijn m'n colllega's het na een uur ook alweer vergeten (incl. manager),
helaas is mijn werk vooral snel veel nieuwe informatie verwerken
Ook erg herkenbaar dat je zegt "ik weet niet wie ik ben als ik niet scherp kan denken".
Hoop dat het weer verbetert voor ons allemaal
Kak zeg.quote:Op woensdag 18 juni 2025 10:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Wat me tegenvalt is dat ik er best veel en lang pijn van heb. De vorige keer duurde dat weken. En maanden later had ik nog het blaasontstekingsgevoel. Ik zit nu op de vijfde dag na de ingreep en de afgelopen twee dagen vond ik tot nog toe het zwaarst. De gynaecoloog noemde eens dat ik er misschien wat meer zenuwen heb.
Ik heb me deze keer in ieder geval erop ingesteld dat ik het minimaal een half jaar moet geven. Dat is een flinke periode als je je niet oké voelt.
Die pijn is uiteindelijk weggetrokken gelukkig. Maar nooit geweten wat het nou precies was.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook!
Hoe is het bij jou eigenlijk gegaan met de pijn na de operatie? Is die uiteindelijk weggetrokken? Ik heb zelf twee lichte ingrepen gehad en die zijn me allebei tegengevallen. Online lees ik overal dat je je na een paar dagen weer de oude zou moeten voelen. Dat is bij mij totaal niet het geval.
Ik moet ook echt wat aan m'n auto correct toen met m'n rieten en rettenquote:Op woensdag 18 juni 2025 08:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een nare ervaring voor je. Goed dat je je gevoel hebt gevolgd en bent gestopt.
Hopelijk doet de bio-hst voor je wat je nodig hebt.
Een half jaarquote:Op woensdag 18 juni 2025 10:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Haha, herkenbaar probleemquote:Op woensdag 18 juni 2025 20:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik moet ook echt wat aan m'n auto correct toen met m'n rieten en retten.
Ik had daaroverheen gelezen maar wil nog wel even aantekenen dat rieten in een Ecup bepaald niet gênant zijn, maar gewoon een stel behoorlijke retten.quote:Op woensdag 18 juni 2025 20:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik moet ook echt wat aan m'n auto correct toen met m'n rieten en retten.
Begonnen met hormoonschommelingen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 11:05 schreef Vanyel het volgende:
![]()
Mijn brein is niet meer wat het geweest is. Was al deze shit bij jou nou begonnen met je hormoonschommelingen of was er ook ander gedoe?
Wat fijnquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 08:27 schreef kwiwi het volgende:
Heb gisteren in het ziekenhuis iemand leren kennen van mijn leeftijd die vrijwel exact in dezelfde situatie zit. Vond dat zo'n verademing, die herkenning. Zie haar nu elke week voor een tijdje omdat we steeds op dezelfde tijden in het ziekenhuis moeten zijn. Volgende keer gaan we na de afspraak samen koffie drinken
Hoe is het nu Lingue?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 10:37 schreef Lingue het volgende:
Het gaat hier heel erg slechtAlsof ik helemaal terug bij af ben. Ben nu al 2,5 maand aan het worstelen met alles. Mijzelf, hormonen, mentale en fysieke klachten. En er is geen pijl op te trekken. Alsof het gewoon 24/7 zo doorgaat.
De wachtlijsten zijn allemaal zo gruwelijk lang dat het ook voelt alsof er geen einde aan komt. En als het einde inzicht komt worden afspraken verplaatst.
Momenteel ben ik op de schaal van ongelukkigheid van 1-10 een 11+
3 pompjes O
2 P cyclisch
synapause (dit is dan wel weer geweldig spul)
Ik zit in de wachtstand voor een psychiater die mee gaat kijken bij mijn casus ivm alle medicatie die ik momenteel krijg om vooral mijn hoofd rustig te krijgen en houden. En dat icm hormonen en de mogelijke pmdd.
Gelukkig krijg ik vanuit de huisarts alle begrip en ziet ze mijn worstelingen, maar ook zij zit met haar handen in het haar.
Opsomming klachten:
Gewrichtspijnen, uitgeput, paniekaanvallen, depressief, prikkelbaar, rusteloze benen, opvliegers, pijnlijke gewrichten, stijfheid in lichaam, niets is goed en alles is stom, kan niks meer verdragen. Ik kan amper nog een trap op lopen, de gemiddelde bejaarde is nog sneller op een (analoge) fiets dan ik, constante hoofdpijnen, niet kunnen slapen en de lijst is nog vele malen langer.
Ik wil gewoon niet meer. Ik kan niet meer. Ik ben op en moe en weet het gewoon echt niet meer. En dan moet ik nog een hele maand wachten voordat mijn intake bij het ziekenhuis (psychiater) zal plaatsvinden.
Tot die tijd is er wat noodmedicatie die ik zal gaan nemen zodat mijn hoofd rustiger zal worden en ik iig kan slapen. In de hoop dat de scherpe randjes er weer even af gaan. Maar ik haat die noodmedicatie.
f*ck de hormonen en alles wat erbij komt kijken.
2 utrogestan cyclisch of continu?quote:Op woensdag 10 september 2025 23:15 schreef Seven. het volgende:
Anyway, oestrogel en utrogestan mee begonnen. Aanbevolen dosis is 2 pompjes e 2 capsules, ik merk bij 1 pompje al serieuze verbetering in energielevels, zowaar 's avonds weer aan het sporten. En nu net begonnen met utrogestan, eerst maar eens rustig kijken hoe dat bevalt. Ophogen kan altijd nog.
Lief dat je het vraagt.quote:
Ik doe cyclisch, 's Morgens pompje, 's avonds capsule. Die zijn zo rond als en iets groter dan een doperwt en dat vind ik wel lastig slikkenquote:Op donderdag 11 september 2025 07:50 schreef Vanyel het volgende:
[..]
2 utrogestan cyclisch of continu?
Ik heb bij 2,5/3 pompjes nog steeds 1 utrogestan continu.
Even 2 geprobeerd, maar daar werd ik een zombie van met niet alleen 0 libido maar ook 0 behoefte om aangeraakt te worden, ik griezelde zelfs van knuffels van mijn kind. Heb 2 weken op de bank zitten kluizenaren en toen besloten dat dit het niet was.
Ik reageerde als puber ook al behoorlijk op de pil, als je daar gevoelig voor bent @:minthy, is het misschien goed om in de gaten te houden hoeveel en welke progesteron je gebruikt.
Suzanne Rethans heeft blijkbaar een podcastaflevering over transdermaal progesteron, voor- en nadelen, voor mensen die slecht reageren op de orale versie. Blijkt ook in Nederland (in theorie) mogelijk
Fijn dat je even op adem kunt komen maar halleluja zeg, wat een achtbaan. Kan me heel goed voorstellen dat je daar even helemaal tureluurs van wordt.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:01 schreef Lingue het volgende:
[..]
Lief dat je het vraagt.
De afgelopen week is het weer even ok. Ruimte om adem te halen en op te laden voor de aankomende ronde.
Er is inmiddels wel een verandering in medicatie geweest. Van 3 spray naar 2 pompjes.
Soms voelt het even alsof er weer een nieuw blikje ellende staat te popelen om open te springen. Maar vooralsnog gebeurt het niet. Ik begin langzaam op standje scherp te komen om de volgende ronde weer door te komen.
Volgende week eindelijk de afspraak in het ziekenhuis. ik slik inmiddels zoveel medicatie dat ik daar alleen al ongelukkig van wordt.
Mijn doel voor de komende periode is dat er duidelijk inzicht gaat komen in mijn medicatiegebruik. Er is te veel gestuurd op symptoombestrijding dan op oplossingsgericht naar het totaalplaatje te kijken. Een pilletje lost het probleem niet op! Ja ok, het helpt om de moeilijkste periode een fractie lichter te maken, maar het is geen houdbaar lange termijn plan.
Het is zo gruwelijk vermoeiend als je in 1 maand tijd van een 11+ naar een 2+ gaat en vice versa op de schaal van ongelukkigheid. Het vreet je echt helemaal op en ontneemt echt alle energie uit je.
Maar voor nu gaat het even ok. Dus ik geniet van elke dag dat het wel ok gaat. En neem de momenten zoals ze komen.
Nee, omdat er niet echt sprake is van een cyclus (zeer onregelmatig) mag ik die dagelijks slikken.quote:Op donderdag 11 september 2025 07:09 schreef Seven. het volgende:
Hey @:minthy heel herkenbaar. Fijn dat je huisarts begripvol reageerde. Komt de Duphaston erbij op dag 14?
Doe ik! Ik wil dit eerst een goede kans geven, kijken wat het doet. Mogelijk wil ik op termijn naar bio-identieke progesteron, veel gelezen over de (mogelijke) positieve effecten daarvan tav Duphastonquote:Op donderdag 11 september 2025 07:50 schreef Vanyel het volgende:
[..]
2 utrogestan cyclisch of continu?
Ik heb bij 2,5/3 pompjes nog steeds 1 utrogestan continu.
Even 2 geprobeerd, maar daar werd ik een zombie van met niet alleen 0 libido maar ook 0 behoefte om aangeraakt te worden, ik griezelde zelfs van knuffels van mijn kind. Heb 2 weken op de bank zitten kluizenaren en toen besloten dat dit het niet was.
Ik reageerde als puber ook al behoorlijk op de pil, als je daar gevoelig voor bent @:minthy, is het misschien goed om in de gaten te houden hoeveel en welke progesteron je gebruikt.
Suzanne Rethans heeft blijkbaar een podcastaflevering over transdermaal progesteron, voor- en nadelen, voor mensen die slecht reageren op de orale versie. Blijkt ook in Nederland (in theorie) mogelijk
Zonde van mijn tijd afspraak. Ik had op geen enkele manier het idee dat ze goed luisterde. Dat ze mij begreep. Mijn onmacht, mijn behoefte om echt geholpen te worden. Ze kwam niet verder dan 'je kunt een spiraal proberen of eventueel de pil' En een andere mogelijkheid was om de hele hypofyse plat te leggen met een injectie.quote:Op donderdag 18 september 2025 19:24 schreef Seven. het volgende:
@:Lingue hoe was de afspraak in het ziekenhuis?
quote:Op donderdag 18 september 2025 21:34 schreef Lingue het volgende:
[..]
Zonde van mijn tijd afspraak. Ik had op geen enkele manier het idee dat ze goed luisterde. Dat ze mij begreep. Mijn onmacht, mijn behoefte om echt geholpen te worden. Ze kwam niet verder dan 'je kunt een spiraal proberen of eventueel de pil' En een andere mogelijkheid was om de hele hypofyse plat te leggen met een injectie.
Nou dat laatste dus never nooit. Dan ligt de complete hormoon aansturing stil. Ook van de schildklier ed.
Ik ben flink teleurgesteld. Ga nu zelf eens heel goed nadenken hoe nu verder, want zoals het nu is is dat niet goed.
Nou zegquote:Op vrijdag 19 september 2025 07:58 schreef Lingue het volgende:
[..]
Bij een vrouwen zorg centrum … dus idd
quote:Op vrijdag 19 september 2025 07:58 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ja daar ga ik nu ook naar kijken. Dan maar zelf betalen voor een goede specialist.quote:Op vrijdag 19 september 2025 08:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou zegIs er niet een andere waar je eventueel nog naartoe kan voor een '2nd opinion' als het ware?
Ik weet van een vriendin van me dat het zelfs binnen een kliniek verschil kan maken wie je hebt. Ze had haar eerste afspraak bij een arts waar ze ook echt totaal niet gehoord en begrepen werd en die een aantal heel bijzondere (zacht gezegd) opmerkingen maakte. Toen heeft ze binnen de kliniek een andere arts gevraagd, en daarover is ze lyrisch. (Dit was bij de vrouwenkliniek in Amsterdam, en de eerste arts was een vrouw en de tweede een man. Het kan verkeren.)quote:Op vrijdag 19 september 2025 09:32 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ja daar ga ik nu ook naar kijken. Dan maar zelf betalen voor een goede specialist.
Ja dit is wel een goed punt. Had vorig jaar ook altijd een hele goede arts, maar kwam een keer bij z'n vervanger terecht en dat was zo'n enorme zak hooiquote:Op vrijdag 19 september 2025 09:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet van een vriendin van me dat het zelfs binnen een kliniek verschil kan maken wie je hebt. Ze had haar eerste afspraak bij een arts waar ze ook echt totaal niet gehoord en begrepen werd en die een aantal heel bijzondere (zacht gezegd) opmerkingen maakte. Toen heeft ze binnen de kliniek een andere arts gevraagd, en daarover is ze lyrisch. (Dit was bij de vrouwenkliniek in Amsterdam, en de eerste arts was een vrouw en de tweede een man. Het kan verkeren.)
Dus shoppen voor een goede arts kan echt het verschil wel maken.
Wat enorm teleurstellend en kut zegquote:Op vrijdag 19 september 2025 07:58 schreef Lingue het volgende:
[..]
quote:Overgang? Dit helpt u door deze fase(s) heen
De overgang is een unieke fase in het leven van elke vrouw, die gepaard kan gaan met zowel lichamelijke als emotionele veranderingen. Gelukkig zijn er veel manieren om deze periode draaglijker te maken en de klachten te verminderen. Ter gelegenheid van Wereld Menopauzedag op 18 oktober, delen we in deze nieuwsbrief 5 waardevolle artikelen boordevol informatie, advies en producten die u kunnen ondersteunen tijdens de overgang.
quote:Aanbevolen producten:
A. Vogel Famosan, bij opvliegers en (nachtelijk) transpireren, tijdelijk met 20% korting.
Menopauze test, snel, makkelijk en 99% betrouwbaar.
Care for Women Menopauze Complete, Ondersteunt bij opvliegers, stemmingswisselingen en prikkelbare gevoelens, tijdelijk met 20% korting.
Bactiol Women, ondersteunt de normale stoelgang en de natuurlijke weerstand, tijdelijk 20% korting
quote:Meno-check is een snelle, makkelijke en meer dan 99% betrouwbare test om te testen of u als vrouw mogelijk al begonnen bent met de overgangsjaren (Menopauze). De test is hoog gevoelig waardoor ook de periode voorafgaande aan de menopauze (de pre-menopauze) bepaald kan worden.
Ik ben nog niet verder gekomen dan de huisarts helaas.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:56 schreef Lingue het volgende:
Heeft er iemand ervaring met een arts die HST begeleid op basis van klachten en niet die stomme richtlijnen? Liefst omgeving Gelder/Utrecht/Drenthe. Want ik word helemaal moedeloos van het kastje/muur verhaal en de beperkte kennis of de wil om mensen te helpen op basis van klachten. Ik wil geen symptoombestrijding meer.
Ik loop echt letterlijk overal vast. Huisarts geeft duidelijk haar grens aan dat ze niet buiten de richtlijnen voorschrijft. Ze had mij voorgeschreven naar een vrouwenkliniek maar daar heb ik dus niks aan zoals eerder geschreven en ook die schrijft niet buiten de richtlijnen voor. Werd ook doorgestuurd naar de psychiater ivm de ernst van de klachten en daar werd mij net helaas ook pijnlijk duidelijk dat ze mij niet gaan helpen/kunnen helpen.
Ze helpen geen mensen die op en af klachten hebben. Ik snap dus al niet waarom ik doorgestuurd ben en weet ik veel wat. Ze kunnen hooguit een AD wissel doen of een beetje afbouwen met AD. Maar daar ben ik op geen enkele manier langdurig mee geholpen.
Want naast het mentale aspect geeft mijn lichaam ook heel duidelijk veel klachten aan die allemaal passen bij die hormonale disbalans van de persmenopauze.
'Wij kunnen je niet helpen met cyclus gebonden klachten'quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 07:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben nog niet verder gekomen dan de huisarts helaas.
Wat zei de psychiater eigenlijk?
Ik viel laatst in een documentaire op de EO over PMDD. Daarin ook ervaringen van vrouwen die net als jij van het kastje naar de muur worden gestuurd.quote:Op maandag 20 oktober 2025 12:37 schreef Lingue het volgende:
[..]
'Wij kunnen je niet helpen met cyclus gebonden klachten'
Ik weet niet of dat voor jou een optie is, maar een vriendin van me is in deze kliniek:quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:56 schreef Lingue het volgende:
Heeft er iemand ervaring met een arts die HST begeleid op basis van klachten en niet die stomme richtlijnen? Liefst omgeving Gelder/Utrecht/Drenthe. Want ik word helemaal moedeloos van het kastje/muur verhaal en de beperkte kennis of de wil om mensen te helpen op basis van klachten. Ik wil geen symptoombestrijding meer.
Ik loop echt letterlijk overal vast. Huisarts geeft duidelijk haar grens aan dat ze niet buiten de richtlijnen voorschrijft. Ze had mij voorgeschreven naar een vrouwenkliniek maar daar heb ik dus niks aan zoals eerder geschreven en ook die schrijft niet buiten de richtlijnen voor. Werd ook doorgestuurd naar de psychiater ivm de ernst van de klachten en daar werd mij net helaas ook pijnlijk duidelijk dat ze mij niet gaan helpen/kunnen helpen.
Ze helpen geen mensen die op en af klachten hebben. Ik snap dus al niet waarom ik doorgestuurd ben en weet ik veel wat. Ze kunnen hooguit een AD wissel doen of een beetje afbouwen met AD. Maar daar ben ik op geen enkele manier langdurig mee geholpen.
Want naast het mentale aspect geeft mijn lichaam ook heel duidelijk veel klachten aan die allemaal passen bij die hormonale disbalans van de persmenopauze.
Oh dit is wel interessant, want ik had een discussie met mijn arts over de dosis en daar staat hier ook info over in.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:36 schreef Lienekien het volgende:
Interessant achtergrondartikel in NRC.
Ik hoop dat iedereen het kan lezen via de link. Ook zonder abonnement zou dat moeten lukken.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)utm_term=share-modal
Die maximale termijn van 5 jaar die genoemd staat, vind ik wel heel bizar. Je krijgt dan een paar betere jaren erbij, om vervolgens toch weer in het diepe gegooid te worden? Op een leeftijd dat je alsnog gewoon werkt etc.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:36 schreef Lienekien het volgende:
Interessant achtergrondartikel in NRC.
Ik hoop dat iedereen het kan lezen via de link. Ook zonder abonnement zou dat moeten lukken.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)utm_term=share-modal
Is dat een oestrogeenpleister? Ik gebruik gel, maar als er een pleister zou zijn zou ik dat misschien liever hebben.quote:Op vrijdag 21 november 2025 14:21 schreef miss_sly het volgende:
Ook in het artikel staat dat er steeds meer artsen zijn, nu al, die in gesprek gaan over de risico's en samen met de vrouw in kwestie besluiten of ze die risico's wil nemen.
Ik heb nu ruim twee jaar pleisters en ik wil echt niet meer zonder. Als ik over drie jaar zou moeten stoppen, ga ik desnoods heel Nederland af op zoek naar een arts die voor wil blijven schrijven.
Ik ken nu ook al vrouwen, oudere vrouwen van rond de 70-75, die (als)nog hst is gaan gebruiken.
Er is echt gelukkig steeds meer mogelijk. Dus wanneer je denkt dat je er wellicht baat bij zou hebben, zou ik het vanwege die maximale termijn niet vooruitschuiven. Die brug komt wel ooit.
Inderdaad oestrogeenpleisfer, Sandos of Staten. Ik heb nu Staten omdat ik 75 heb en Sandoz alleen 50 en 100 heeft.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:27 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Is dat een oestrogeenpleister? Ik gebruik gel, maar als er een pleister zou zijn zou ik dat misschien liever hebben.
Ja, Estradiolpleister. Ik heb Sandos.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:27 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Is dat een oestrogeenpleister? Ik gebruik gel, maar als er een pleister zou zijn zou ik dat misschien liever hebben.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Inderdaad oestrogeenpleisfer, Sandos of Staten. Ik heb nu Staten omdat ik 75 heb en Sandoz alleen 50 en 100 heeft.
Daarnaast capsules progesteron Urrogestan.
Hebben jullie de gel ook geprobeerd? Indien ja, was dat minder fijn? Ik vergeet de gel nog wel eens, daarom dat ik dacht dat een pleister misschien handiger is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:58 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, Estradiolpleister. Ik heb Sandos.
(Of althans, dat is degene die ik heb).
Ik ben meteen begonnen met pleisters, omdat ik ben gestart dmv deelname aan een onderzoek waar pleisters bij gebruikt werden. Ik vind de pleisters erg prettig. Twee keer per week wisselen, om de 3,5 dag dus. Met een hydrofilmpleister kun je er zelfs mee zwemmen en naar de sauna zonder dat ie loslaat.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Hebben jullie de gel ook geprobeerd? Indien ja, was dat minder fijn? Ik vergeet de gel nog wel eens, daarom dat ik dacht dat een pleister misschien handiger is.
Ik ben nog meteen met de pleisters begonnen. Mijn huisarts heeft het nooit over gel gehad.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Hebben jullie de gel ook geprobeerd? Indien ja, was dat minder fijn? Ik vergeet de gel nog wel eens, daarom dat ik dacht dat een pleister misschien handiger is.
Jaquote:Op vrijdag 21 november 2025 17:28 schreef Molo het volgende:
Perimenopause beginner hier, oriënterend
Worden die pleisters vergoed?
quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:41 schreef miss_sly het volgende:
Deels wel eigen bijdrage voor medicijnen, volgens mij. Ik zou dat wel even nakijken. Ik betaal wel een x-bedrag per jaar bij.
Bij mij ookquote:Op vrijdag 21 november 2025 17:51 schreef BE het volgende:
[..]
Dat loopt via de echtgenoot, geen idee eigelijk.
Ik heb gewoon een alarm staan op zondagavond 20.00 uur en donderdagochtend 8.00 uur. Voor mij werkt dat goed.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:17 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb zelf om gel gevraagd omdat ik er van overtuigd ben dat ik makkelijker elke dag kan onthouden iets te smeren dan op twee semirandom momenten in de week een pleister te plakken.
Ik heb ook ruimte om enigszins met de dosis te spelen als ik dat nodig acht, dat is ook wel lekker aan gel.
Volgens mij geen eigen bijdrage bij de oestrogel, wel bij de utrogestan capsules.
Niet bij synapause crème of ovules (vaginaal estriol), wel bij vagifem en Vagirux (vaginaal estradiol).
Dat dus!quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij mij ook
Maar omdat ik het ergens las, heb ik het even nagevraagd een tijdje geleden en ik moet in ieder geval een eigen bijdrage voor medicijnen betalen. Volgens mij voor zowel de pleisters als de Utrogestan.
Meestal zit er er een max van ¤ 250 per jaar aan die eigen bijdrage, geloof ik.
Ik moet zeggen dat ik me er niet echt in heb verdiept. Ik gebruik het want het levert me zoveel kwaliteit van leven op en wat het me kost zal me een zorg zijn.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:17 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb zelf om gel gevraagd omdat ik er van overtuigd ben dat ik makkelijker elke dag kan onthouden iets te smeren dan op twee semirandom momenten in de week een pleister te plakken.
Ik heb ook ruimte om enigszins met de dosis te spelen als ik dat nodig acht, dat is ook wel lekker aan gel.
Volgens mij geen eigen bijdrage bij de oestrogel, wel bij de utrogestan capsules.
Niet bij synapause crème of ovules (vaginaal estriol), wel bij vagifem en Vagirux (vaginaal estradiol).
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:36 schreef Seven. het volgende:
Ik ben ook van de gel wegens random pleister momenten en gevoelige huid. Ik smeer elke ochtend op de binnenkant bovenbeen.
Voorgeschreven dosis is 2 pompjes oestrogel en dan 2 pillen utrogestan. Ik doe van beide de helft, en dan kan ik een beetje experimenteren met meer oestrogeen of progesteron. Na 3-4 maanden vind ik eigenlijk wel dat halve dosis van beide al heel veel doet.
Ik heb veel meer energie, libido is nogal hoog momenteel. Af en toe nog pijnlijke borsten. Ik slaap beter en daardoor sport ik ook zwaarder, waar ik ook lekker op ga.
Ik heb een paar dagen 2 pompjes oestrogel geprobeerd. Daar reageerde ik best heftig op en ook echt wel binnen een dag. Ik kan het ook wel merken als ik bijvoorbeeld de utrogestan 's morgens inneem in plaats van 's avonds.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:41 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?
2 utrogestan puur voor tegenover de oestro of ook omdat je meer progesteron nodig hebt?quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:36 schreef Seven. het volgende:
Voorgeschreven dosis is 2 pompjes oestrogel en dan 2 pillen utrogestan.
Ik ben ooit van 3 naar 2 gegaan omdat mijn libido weer kut was (pun intended) en dat evt zou kunnen komen door te hoog oestrogeen t.o.v. testosteron.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:41 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Passen jullie de dosis vaak aan? En hoe lang duurt het dan voor je verschil merkt?
Nee, is puur als tegenhanger voor oestrogeen. Ik reageer best heftig op progesteron dus daarmee heb ik nog niet geprobeerd om op te hogen. Oestrogeen zelf ga ik wel lekker op.quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
2 utrogestan puur voor tegenover de oestro of ook omdat je meer progesteron nodig hebt?
Ik heb bij 3 pompjes oestrogel maar 1 utrogestan.. Doe nu 2,5 maar word de laatste tijd weer 's nachts teringheet wakker dus misschien moet dat toch ook weer omhoog.
Ik ben ooit met pleisters begonnen, daarna op spray overgegaan en nu op gel.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
[..]
Lief dat je het vraagt. Eigenlijk gaat het momenteel erg goed! Qua mentale schommelingen is het momenteel heel erg rustig!quote:
Bij kwam oa de heftige schommelingen door de grote progesteron piek omdat ik 14 dagen op/af moest slikken. Ik gebruik nu 100 continue en 14 dgn/maand 200 in totaal (100 erbij dus in die 14 dagen). En dat heeft misschien bij mij ook wel wat geholpen in minder gestuiter.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, is puur als tegenhanger voor oestrogeen. Ik reageer best heftig op progesteron dus daarmee heb ik nog niet geprobeerd om op te hogen. Oestrogeen zelf ga ik wel lekker op.
Goeie tip! Ik merk dat ik de afgelopen maand wel redelijk aan het schommelen was in de hormonen, ik kijk het nog een paar cycli aan voor ik dit ga proberen.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:28 schreef Lingue het volgende:
[..]
Bij kwam oa de heftige schommelingen door de grote progesteron piek omdat ik 14 dagen op/af moest slikken. Ik gebruik nu 100 continue en 14 dgn/maand 200 in totaal (100 erbij dus in die 14 dagen). En dat heeft misschien bij mij ook wel wat geholpen in minder gestuiter.
Wat doet synapause?quote:Op woensdag 26 november 2025 15:34 schreef Lingue het volgende:
Ga ik voor 5 op een rij![]()
Die synapause is ook echt magisch spul zeg! Poeh, levensveranderend. Van bijna altijd incontinent naar gewoon weer normale gang van zaken. inclusief doorslapen omdat ik niet meer 3x eruit hoef om te plassen.
Dat geeft dan, naast de normale O en P, echt bij zo duidelijk weer dat ik echt niet zonder kan!
Synapause is ook oestrogeen maar dan voor lokaal vaginaal gebruik om de problematiek daar ook met oestrogeen te behandelen. Lokaal daar gebruiken zorgt dat het daar dus ook optimaal opgenomen kan worden.quote:Op woensdag 26 november 2025 21:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat doet synapause?
En ff: superfijn om te lezen dat het beter gaat met je. Hopelijk kun je deze lijn vasthouden of is nu zelfs een stijgende lijn ingezet.
Hier wel ok-ish. Ben zelf aan het proberen de dosis aan te passen na wat ervaringen te lezen hier. Het gaat nu na een week of 6 zeker al wat beter, maar nog niet heel goed. Heb over 3 weken weer afspraak met m'n arts, dan maar eens vragen wat hij denkt. Wil het ook niet op eigen houtje té veel aanpassen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:42 schreef Lingue het volgende:
Hoe gaat het met andere dames en de hormonen?
Het is een lange adem om goed ingesteld te staan. Ik hoop dat je arts mee kan met wat je tot nu toe hebt kunnen bijstellen. En dat er nog meer mogelijk is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hier wel ok-ish. Ben zelf aan het proberen de dosis aan te passen na wat ervaringen te lezen hier. Het gaat nu na een week of 6 zeker al wat beter, maar nog niet heel goed. Heb over 3 weken weer afspraak met m'n arts, dan maar eens vragen wat hij denkt. Wil het ook niet op eigen houtje té veel aanpassen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |