Ja ik ga het morgen overleggen over andere betere opties voor mij.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:13 schreef laziness het volgende:
Is oraal niet gewoon een optie? Dat neem ik nu 1,5 maand en iig het slapen lijkt echt verbetering in te zitten.
Dat is precies tegengesteld aan de informatie in tabel 2 en 3 in deze richtlijn (in de OP als Europese richtlijn)quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:48 schreef Lingue het volgende:
Oraal schijnt er volgens de huisarts niet in bio-identiek te zijn. Ik heb nu lenzetto spray gekregen, omdat die wat hoger in de dosering zit dan de gel.
Advies is standaard om in de ochtend te gebruiken omdat je er meer energie van krijgt?quote:Advies was nu starten met 2 pompjes en mag eventueel naar 3 als ik denk dat het nodig is.
1x per dag in de avond zal het worden. Kan dit hopelijk een betere routine worden dan de pleisters.
Ik zie het idd in de link terug...quote:Op vrijdag 4 april 2025 18:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is precies tegengesteld aan de informatie in tabel 2 en 3 in deze richtlijn (in de OP als Europese richtlijn)
Daar wordt gesteld dat 3 sprays Lenzetto een serumconcentratie opleveren van 29,5 pg/ml tegenover 68,1 van 2 pompjes gel (serumconcentratie 1 pomp is niet onderzocht). Dat is ook mijn ervaring, en die van mijn vrouw. 3 sprays voelt ongeveer gelijk aan 1 pomp.
[..]
Advies is standaard om in de ochtend te gebruiken omdat je er meer energie van krijgt?
Wel fijn dat je je beter voelt![]()
Is dit pms?quote:Op woensdag 2 april 2025 13:12 schreef Lingue het volgende:
De kans is aannemelijk dat het hormonaal is dus kom maar hier even van mij afschrijven.
Het gaat niet zo goed hier![]()
Ik ben volledig uitgeput. Moe van het strijden met mijzelf en met mijn hoofd. Moe van het ene moment fijn en goed voelen en een dag later voelt het alsof ik beter af ben tussen 6 planken![]()
Ik ben het zat om te sleutelen met medicatie, af te wachten of en wanneer het dan wat doet. Ik ben het zat dat ik steeds weer de molen in moet en daardoor geleefd wordt omdat zoals het nu gaat niet goed is. Ik ben het zat dat mijn lichaam mij zo in de steek laat.
ik weet niet meer aan welke knopjes er gedraaid moeten worden om mij ok te voelen. Ik wil geen stomme pillen om de heftige negatieve en emotionele gevoelens te onderdrukken totdat er weer een oplossing is. Ik wil geen stomme pleisters die alleen maar littekens achterlaten en ik constant moet nadenken welke dag ik leef om op tijd stomme pleisters te wisselen. ik wil niet strijden om nu een arts te zoeken die buiten de gebaande paden durft te denken zodat ik stabiliteit kan hebben met de hormonen.
Ik wil gewoon een rustig leven zonder strijd met mijzelf en mijn hormonale gedonder. Ik trek dit zo slecht dat ik er gewoon geen zin meer in heb noch de energie heb om te zoeken naar oplossingen. En alles is gewoon zo enorm stom. Ik zit op dag 27 van de cyclus dus tja... Is dit dan waar ik het voorlopig mee moet doen die kut schommelingen?
Kan de boel er niet gewoon uitgesloopt worden in de hoop dat medicatie dan stabiliteit geeft en het lichaam niet tussendoor loopt te etteren?
Ik was toevallig vandaag op de term pmdd terechtgekomen in zo een FB groep voor HST.quote:
Je hebt het over je cyclus en ik heb een vriendin die pms later kreeg (42).quote:Op donderdag 17 april 2025 21:06 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ik was toevallig vandaag op de term pmdd terechtgekomen in zo een FB groep voor HST.
Dat komt wel erg overeen met hoe ik mij voel en het ervaar...![]()
Die vraag wil ik meenemen met mijn afspraak met de gynaecoloog
Ja, hoe meer tijd eroverheen gaat hoe duidelijker het is/wordt dat het cyclusgebonden is.quote:Op donderdag 17 april 2025 21:14 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Je hebt het over je cyclus en ik heb een vriendin die pms later kreeg (42).
Ik had voorheen pms, echt ernstig, en bij mij hebben een combinatie van accupunctuur, supplementen etc geholpen. Als dit het is moet je echt zoeken naar wat voor jou werkt.
Wellicht iets om te googlen:quote:Op donderdag 17 april 2025 21:32 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ja, hoe meer tijd eroverheen gaat hoe duidelijker het is/wordt dat het cyclusgebonden is.
Binnenkort start deel 2 van de cyclus weer, dus ben ik weer benieuwd hoe het zal gaan.
Maar nu dit ook iets is wat ik herken wil ik daar ook verder in proberen te verdiepen in het wat en hoe. En ook hoe de relatie is icm overgang en andere hormonale schommelingen zoals schildklierproblemen.
als ik het doe, doe ik het wel goed met een full package of gedoe![]()
Al?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 00:31 schreef Seven. het volgende:
De fysio heeft bij mij frozen shoulder vastgesteld, ook een typische overgang gerelateerde klacht. Woensdag dubbele afspraak bij de huisarts om frozen shoulder en overgangsklachten te bespreken.
De klachtenlijst is best lang en ik vraag me af of ik al om HRT moet vragen. De klachten zullen nog wel toenemen in intensiteit, vermoed ik zo.
Grappig, bij mij helpen die dingen. Net als Berberine bijvoorbeeld. Ik denk dat het ligt aan je klachten en bij de 1 doet het iets en bij de ander niet. Ik slik wel een heel hoog dosering.quote:Op zaterdag 19 april 2025 07:56 schreef Syrena het volgende:
Ik heb de Vitex in de prullenbak gekeildgeldverspilling.
Kon ook geen artikelen in Pubmed vinden over een goeie dosering of dat het überhaupt zou helpen.
Wat een waslijst aan klachten.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 00:31 schreef Seven. het volgende:
De fysio heeft bij mij frozen shoulder vastgesteld, ook een typische overgang gerelateerde klacht. Woensdag dubbele afspraak bij de huisarts om frozen shoulder en overgangsklachten te bespreken.
De klachtenlijst is best lang en ik vraag me af of ik al om HRT moet vragen. De klachten zullen nog wel toenemen in intensiteit, vermoed ik zo.
Sinds 2023 langzaam toenemende (dagelijkse) klachten:
Langzamere stofwisseling
Gewichtstoename (geen verandering dieet/beweging)
Steeds slechter slapen
Nachtzweten
's avonds vermoeid
Geen libido
Alcohol intolerantie
Drogere en minder elastische huid
's avonds droge ogen
Conditie holt achteruit
Onregelmatige cyclus met hormonale pieken
Langere tijd niet ongesteld
Angsten (alleen tijdens die hormoonpieken)
En dan de gekke uitspringers:
Zomer 2019: Bartholin cyste links
Januari 2020: hormonale reset, zwanger door KI, geen complicaties
Zomer 2023: bultjes baarmoedermond, BMHK uitgesloten
Zomer 2024: soort cyste (lager dan Bartholin, naast perineum), gynaecoloog oordeelt geen Bartholin
Oktober 2024: schouderklachten begonnen (aanhoudend tot nu, diagnose frozen shoulder)
Januari 2025: heftige ongesteldheid met enorme bloedstolsels (ter grootte van 2 euro munt)
Februari 2025: kale plek op mijn hoofd
Ik ga er woensdag achterkomen!quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:11 schreef miss_sly het volgende:
Wat @:Vanyel zegt.
Omdat het ‘maar’ overgangsklachten zijn waar ontzettend veel vrouwen last van krijgen en het devies ontzettend laf is geweest dat we er maar mee moeten leren leven, wil dat niet zeggen dat we ons daar niet uit mogen worstelen nu we weten hoe dat kan.
@:Seven weet je al of je huisarts (voldoende) kennis heeft van HST en het kan en wil voorschrijven?
Succes morgen!quote:Op zaterdag 3 mei 2025 22:31 schreef Seven. het volgende:
@:Vanyel je hebt gelijk en dankjewel, dit moest ik even horen!
Wees geen Ygritte. Begrepenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 20:08 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Succes morgen!
Als je voor jezelf besloten hebt dat het zo wel genoeg is en graag HST wil proberen echt doen doen doen!!!
Alles wat je opnoemt had ik ook. Heel naïef dacht ik ‘dat gaat wel over, ik heb het ook gewoon (te) druk’. Ik verzamelde er nog tal meer aan klachten bij, stak nog even lekker mijn kop in het zand, want ik had dingen te doen en places to go en uiteindelijk viel ik gewoon om. Achteraf had ik het niet zo ver moeten laten komen, maar dat is achteraf. Dus wees geen Ygritte
quote:Op donderdag 8 mei 2025 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit er zelf op dit moment doorheen. Na mijn ingreep, waarbij een poliep is verwijderd, was mijn eerste menstruatie licht. De menstruatie daarna was de ergste die ik ooit heb meegemaakt en sindsdien zit ik op het oude niveau. Ik ben moe en heb geen energie. Daarnaast voel ik me alsof ik permanent met een blaasontsteking rondloop, alleen blijkt uit een test van de huisarts dat ik geen blaasontsteking heb. Advies: zorg dat je genoeg drinkt.![]()
Ik ben van de regen in de drup geraakt: ik had heftig bloedverlies, een ijzertekort en bloedarmoede. Daar heb ik nog steeds last van en er is dat blaasontstekingsgevoel bijgekomen. Volgende week ga ik weer naar de gynaecoloog.
Zit dit echt (nog steeds) in het protocol?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:19 schreef Seven. het volgende:
Mijn huisarts is wel een fijne kerel. Was m'n eerste afspraak met hem ooit.
Waslijstje aan klachten voorgelegd, inclusief frozen shoulder. Hij wilde niet direct mee in chronische indicatie voor de fysio dus daarover ga ik in gesprek met de fysio (die moet iets doen in verslaglegging).
Anyway, hij merkte nog op dat hij volgens protocol nog een betuttelend gesprekje moest voeren in de trant van 'kom kom mevrouwtje, het hoort er wel bij' en 'wilt u geen anticonceptie'. Die stappen sloeg hij liever over dus ik heb gisteren Femoston opgehaald bij de apotheek. Morgen maar eens mee beginnen.
Wat naar. Ik hoop dat de gynaecoloog je goed kan helpen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit er zelf op dit moment doorheen. Na mijn ingreep, waarbij een poliep is verwijderd, was mijn eerste menstruatie licht. De menstruatie daarna was de ergste die ik ooit heb meegemaakt en sindsdien zit ik op het oude niveau. Ik ben moe en heb geen energie. Daarnaast voel ik me alsof ik permanent met een blaasontsteking rondloop, alleen blijkt uit een test van de huisarts dat ik geen blaasontsteking heb. Advies: zorg dat je genoeg drinkt.![]()
Ik ben van de regen in de drup geraakt: ik had heftig bloedverlies, een ijzertekort en bloedarmoede. Daar heb ik nog steeds last van en er is dat blaasontstekingsgevoel bijgekomen. Volgende week ga ik weer naar de gynaecoloog.
Daar wil ik even bij opmerken dat het geen bio-identiek hormoon is en alleen een oestrogeen. Heeft hij ook uitgelegd waarom hij hiervoor heeft gekozen? En geen progesteron erbij dus?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:19 schreef Seven. het volgende:
Mijn huisarts is wel een fijne kerel. Was m'n eerste afspraak met hem ooit.
Waslijstje aan klachten voorgelegd, inclusief frozen shoulder. Hij wilde niet direct mee in chronische indicatie voor de fysio dus daarover ga ik in gesprek met de fysio (die moet iets doen in verslaglegging).
Anyway, hij merkte nog op dat hij volgens protocol nog een betuttelend gesprekje moest voeren in de trant van 'kom kom mevrouwtje, het hoort er wel bij' en 'wilt u geen anticonceptie'. Die stappen sloeg hij liever over dus ik heb gisteren Femoston opgehaald bij de apotheek. Morgen maar eens mee beginnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |