abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220327481
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 06:29 schreef Seven. het volgende:
Het is hier een tijdje heel goed gegaan met oestrogel en utrogestan, maar ik merk dat ik qua vermoeidheid wel weer een flinke terugval heb momenteel. Ik doe tegenwoordig twee pompjes oestrogel, wat de maximale dosis is. Utrogestan kan ik nog ophogen.

Binnenkort maar weer eens naar de huisarts.
Dat maximum is in mijn ervaring niet bij iedereen zo hard. Ik gebruik er 3. Is ook zo voorgeschreven. Mrs V is het ook voorgeschreven, door een andere arts.

Overgang en hormonen zegt er dit over
quote:
In de UK en VS is het uitgangspunt voor artsen om te behandelen met de laagst mogelijke dosis die alle klachten wegneemt; hierbij wordt geen maximum genoemd. In de UK is de startdosis vastgesteld op 2 pompjes gel. In Nederland wordt deze startdosis van 2 pompjes gezien als de maximale dosis. Dit is niet logisch. 1 pompje gel voorziet het lichaam in het geval van goede opname, van maximaal 35 pg/ml oestrogeen, dus 2 pompjes bieden in het beste geval van optimale opname via de huid 70 pg/ml.
Tijdens de menstruele cyclus varieert de oestradiol waarde in het bloed ruwweg tussen 20 en 700 pg/ml, met een mediaan (voor de gemiddelde vrouw) van 100 pg/ml.
Het lichaam is gewend aan deze waarden en er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat deze waarden een gevaar opleveren op latere leeftijd. Het is niet verbazingwekkend dat voor veel vrouwen 2 pomjes oestrogel slechts een druppel op de gloeiende plaat is.
Bron

Irritant wel dat ze geen SI eenheden gebruiken
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 13 maart 2026 @ 07:29:22 #27
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220327564
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 06:59 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat maximum is in mijn ervaring niet bij iedereen zo hard. Ik gebruik er 3. Is ook zo voorgeschreven. Mrs V is het ook voorgeschreven, door een andere arts.

Overgang en hormonen zegt er dit over
[..]
Bron

Irritant wel dat ze geen SI eenheden gebruiken
Oh dankje voor deze link! Ga hier eens induiken. Bij mij is de maximale dosis vanwege andere ziekte 1.5 pompje. Maar wil dat toch nog eens bespreken dan, waar dat precies op gebaseerd is en of het toch niet hoger kan eventueel. Of in ieder geval uitproberen of iets ophogen de klachten wat verhelpt.
pi_220327763
quote:
17s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 07:29 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Oh dankje voor deze link! Ga hier eens induiken. Bij mij is de maximale dosis vanwege andere ziekte 1.5 pompje. Maar wil dat toch nog eens bespreken dan, waar dat precies op gebaseerd is en of het toch niet hoger kan eventueel. Of in ieder geval uitproberen of iets ophogen de klachten wat verhelpt.
Dan hier ook nog een bijlage bij de richtlijn met tabel met serumconcentraties en andere info. Die was ooit gelinkt in de OP maar volgens mij is die link geknapt, heb ik niet meer gecheckt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator vrijdag 13 maart 2026 @ 09:19:53 #29
5428 crew  miss_sly
pi_220328368
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 08:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dan hier ook nog een bijlage bij de richtlijn met tabel met serumconcentraties en andere info. Die was ooit gelinkt in de OP maar volgens mij is die link geknapt, heb ik niet meer gecheckt.
Ik ben nu mobiel, maar ik wil later best even kijken of ik dat terug kan zetten in de OP.
Als je nog meer aanvullingen hebt, hoor ik het wel, dan maak ik het later allemaal tegelijk in orde.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220328479
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben nu mobiel, maar ik wil later best even kijken of ik dat terug kan zetten in de OP.
Als je nog meer aanvullingen hebt, hoor ik het wel, dan maak ik het later allemaal tegelijk in orde.
De Europese richtlijnen link werkt dus niet meer, die verwees eerder naar de link uit post 28.

Link uit post 26 staat er sowieso nog niet in.
Als je mag verwijzen naar Reddit is r/Menopause soms wel de moeite en ook hun wiki maar die staat al als laatste link in de OP.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 11:10:00 #31
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_220329399
ik kom me hier ook eens melden na wat meegelurkt te hebben.
ik weet nog niet zo goed welke klachten ik heb en welke samenhangen met de perimenopause, maar dat er dingen anders gaan dat is een feit.
voornamelijk het maar 4-5 uur slapen per nacht is pittig.. gelukkig is mijn werkgever vrij begripvol. hoe houden jullie het vol op zo weinig slaap / energie?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  vrijdag 13 maart 2026 @ 11:39:01 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220329834
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 23:40 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ah ok. Hoe lang rekenen ze voor je herstel hierbij?
6 weken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220330867
quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:02 schreef miss_sly het volgende:
Hoe gaat het met iedereen? @:kwiwi en @:Lingue, hoe voelen jullie je? Al iets beter ingesteld?
Het gaat niet heel slecht. De extremen heb ik al een tijd niet meer meegemaakt, dat vind ik echt al een hele stap. Maar de pieken en dalen zijn wel degelijk voelbaar op andere manieren. En dat vraagt nog steeds wel heel erg veel van mijn lijf en hoofd.

Ik ben sinds kort mijn cyclus thuis aan het meten met urinetests en die geven mij iig duidelijk aan dat de klachten die ik ervaar en de pieken en dalen passen. Daarmee voelt het iig niet steeds als 'wat gebeurt er' of de 'alweer?' of 'waar zit ik nu weer in mijn cyclus?'. Hoewel cyclus... eerder bloedingen. En inmiddels ongeveer rond de 15-20 dagen dat er een bloeding is ;( :X

Ik gebruik wel wel continue P met een wisseling tussen 100/200 iedere 14 dgn. Dus dat wil ik toch eens anders proberen. Terug naar 0/200 per cyclus.

Je ziet hieronder in mijn metingen heel goed de schommelingen van O, LH en FSH. En heb inmiddels gemerkt dat mijn gyn het af doet als minimale schommelingen. Maar de klachten zijn intens ook al hoeft er niets stuk. Ik heb mijn data ook 'even' door AI gehaald icm mijn klachtenpatroon

Input van AI. Ik weet dat het geen arts is. En dat je er niks mee kan in de medische wereld, maar het geeft mij wel duidelijk aan dat ik niet gek aan het worden ben met hoe ik mij voel. En hoe hard ik moet worstelen soms en hoe mijn energie gedurende de cyclus is. Dat vind ik al heel veel waard. En ook om te zien hoeveel gestuiter mijn cyclus doet.

Ik voel en ben gewoon enorm uitgeput en dat blijkt dus ook wel. Het is echt enorm hard werken... Maar het is ook al 100.000x beter dan wanneer alles en iedereen stuk en kapot moet. Dat was echt de horror en grote angst die steeds kwam opzetten. Dus ja, het gaat zeker aanzienlijk beter dan paar maanden geleden. Maar er zijn nog veel stappen te maken.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 14:06:35 #34
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220330901
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
6 weken.
Oh, wat dat betreft maakt het dan niks uit of ze dit doen of alles verwijderen. Dacht misschien heb je geluk en duurt het wat minder lang zo.
pi_220330912
quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:38 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb ook eigenlijk helemaal geen begeleiding met de HST gehad. Vond ik ook niet nodig, want het ging goed. Twee keer kreeg ik klachten terug, met name opvliegers, en toen heb ik een verhoging gevraagd van O: van 25->50->75. Kreeg ik zonder meer, heb er alleen een mailtje over gestuurd en toen kreeg ik een aangepast recept.

Nou ja, we zien het wel. Ik kan pas volgende week terecht, maar ik ben gewoon nu al klaar met die bloeding. Ik ben 57, ik heb het recht daar vanaf te zijn :P
Oh beter dat je dat zo makkelijk met je eigen huisarts kunt doen!

Oef en weer opnieuw bloedingen als je er al zo lang geen hebt gehad... De horror. Ik heb al zoiets van, mijn lijf doet niet wat het moet doen en heeft het nooit op die manier gedaan helaas (kinderen krijgen) laat dan ajb die bloedingen verdwijnen. Maar nee hoor, ik heb het geluk dat ik iedere 15-20 dgn weer een bloeding krijg :(
Ben pas 44 dus vrees dat ik nog wat bloedingen op mijn pad ga krijgen :'(
pi_220330935
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 14:25 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Miss_Sly, ik had een tijdje terug dezelfde klachten. Dacht ook aan bijstelling van O of P. Huisarts stuurde me naar gyn, die maakte een echo. Niets te zien, behalve dik baarmoederslijm, wat weer te verklaren zou kunnen zijn door dosis P (meen ik). Enfin, was toch allemaal wat vaag. Tijdje later nog maar eens een inwendige echo, nu door een arts in opleiding. Die deed extra haar best en voila: een poliep te zien, lekker diep weggedoken in mijn behaaglijke baarmoederslijm. *;

Tijdje later poliep verwijderd (zonder roesje, 'kon best', zijn ze gek daar, doe ik nooit meer, jezus christus nog aan toe) en bloedingen voorbij.

N=1, maar je zou dus eens kunnen vragen om een echo. :)
Holy moly...!!! Dat hebben ze bij mij ook zonder roesje of pijnstiller gedaan! De hele wachtkamer kon meegenieten en de tranen liepen over mijn wangen. Nooit meer!!
En alle down under handelingen daarna waren toch echt wel met een soort angst dat het pijn ging doen.

Onmenselijk dat ze dat zo doen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')