abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213785861
Gezocht op FOK! naar ervaringen met de Librata ballon methode (vergelijkbaar met de Novasure behandeling), maar niet gevonden. Wel wat over Novasure, maar niet direct gevonden wat ik zocht.

Dan maar een nieuw topic openen (overigens ook in een ander subforum, kwam de term Novasure in zowel LIF als OUD tegen).

Mijn baarmoeder bleek overigens te klein voor het Novasure-instrument, dus maar de Librata ballon (die was ietje minder effectief in vermindering of uitblijven bloedverlies bleek uit de statistieken).

Is er iemand die de Librata ballon heeft gehad?
Of de Novasure?
*zie onderaan wat beide behandelingen inhouden

Hoe zijn jullie ervaringen?

Ik had in elk geval niet echt last van krampen na de 1e anderhalve dag met pijnstilling. Die avond erna wel iets gevoeld qua krampjes en een keer een paar dagen erna. Na de 1e week nauwelijks bloedverlies, maar in de 2e week na de ingreep toch weer bloedverlies. Inclusief: {spoiler}
SPOILER: beschrijving van hoe het eruit ziet
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het schijnt normaal te zijn, en je hoort in elk geval 3 weken te wachten (minstens) voor je weer in bad kan, mag zwemmen en gemeenschap kan hebben. Ivm mogelijke ontstekingen in de baarmoeder na de ingreep.

Ik moet dus nog minstens een week geduld hebben.... Maar ben zo bang dat mijn menstruaties nog steeds wel aanwezig zullen zijn.

Edit: Ik weet dus niet of, en wanneer ik dan ongesteld zou moeten worden of zijn, aangezien mijn cyclus al heel onregelmatig was, en ik al een half jaar inmiddels een Mirenaspiraal heb/had. Er zit nu een nieuwe spiraal in, want uiteraard moest die eruit voor de ballonbehandeling. /edit

Wie weet nog hoe haar tijd na de behandeling verliep? Houdt het een keer op?

-------------------------------

Novasure:

NovaSure is een innovatieve behandelmethode waarbij het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder met behulp van radiofrequentie-energie wordt verwijderd. Het is dus een vorm van endometriumablatie (endometrium = baarmoederslijmvlies en ablatie = verwijdering).

Voordelen van de NovaSure-behandeling zijn dat deze eenmalig is, kort duurt (maximaal twee minuten) en poliklinisch, onder plaatselijke verdoving, kan worden uitgevoerd [TS had algehele, kortdurende sedatie in het ziekenhuis waar het werd uitgevoerd]. Het herstel is snel. Meestal kun je de volgende dag je dagelijkse bezigheden alweer hervatten. De behandeling kan bovendien in elke fase van de menstruatiecyclus worden uitgevoerd.

bron : https://www.hevigbloedverlies.nl/oplossingen/novasure/

----------------------------

LiNA Librata

De LiNA Librata™ is een ingreep met endometriale ablatie die ervoor zorgt dat menstruatiebloedingen verminderen of in zijn geheel stoppen. Tijdens de kortdurende behandeling van 2 minuten met de LiNA Librata™ wordt
er warmte aangebracht aan de baarmoederwand, die de bloedingen veroorzaakt.

De ingreep zorgt dat de zware menstruatie op een doeltreffende manier hanteerbaar wordt.

Voordelen van de LiNA Librata™:
* De thermische behandeling duurt 2 minuten
* Geen incisies
* Geen ziekenhuisopname (meestal kunnen vrouwen
direct na de ingreep naar huis)
* Eenvoudige ingreep (weinig stappen)

bron: https://www.kebomed.nl/fi(...)19_06_bv0154a_nl.pdf

<crosspost>

[ Bericht 6% gewijzigd door Sally op 04-06-2024 13:47:49 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_213788953
Ik heb die tweede gehad, denk ik want toen noemde men het gewoon ballon abdicatie. Het is inmiddels jaren geleden, ik vermoed in 2012 of 2013. Geen bloedverlies meer gehad tot een paar maanden terug twee of drie druppen oud bloed. En dat schijnt normaal te zijn na tien jaar. Ik heb destijds de ingreep met een ruggenprik gedaan, vond de gyn grappig, kon hij alles uitleggen. Zou het zo weer doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  Moderator dinsdag 4 juni 2024 @ 23:22:07 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213792090
TT aangepast. Geen ervaring met deze methode maar ik heb endometriose dus misschien eens in verdiepen :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213794682
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 23:22 schreef MaJo het volgende:
TT aangepast. Geen ervaring met deze methode maar ik heb endometriose dus misschien eens in verdiepen :)
Ik weet niet of het effect heeft op buitenbaarmoederlijk slijmvlies... Denk helaas van niet.
De ballon gaat echt in de baarmoeder, via de vagina en baarmoedermond.

Dank voor de TT aanpassing :)
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 10:56:07 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213795077
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 10:17 schreef Sally het volgende:

[..]
Ik weet niet of het effect heeft op buitenbaarmoederlijk slijmvlies... Denk helaas van niet.
De ballon gaat echt in de baarmoeder, via de vagina en baarmoedermond.

Dank voor de TT aanpassing :)
Dan heeft het inderdaad weinig zin -O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213795083
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 10:56 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dan heeft het inderdaad weinig zin -O-
Sorry...
  donderdag 20 juni 2024 @ 10:19:29 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_213981781
Ik dacht toch echt dat ik hier gereageerd had :?

Ah, er zijn twee topics.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214768694
[crosspost]

Het lijkt erop dat het zich allemaal gestabiliseerd heeft - op 1 ding na.

En dat is een sterk ruikende urine, waar ik van de huisarts al een (stoot)kuur antibiotica voor had gekregen (maar waar ik goed ziek van was een paar dagen).

Ziekenhuis gebeld maar die wisten het ook niet, dus mag volgende week bij huisarts weer urine inleveren.

Verder dus geen of nauwelijks nog bloedverlies of spotting. Nog wel eens (zoals eerder) last van rechter eierstok, maar dat zou dus zeggen dat ik nog wel een normale cyclus heb (want dat voelde ik ook als ik ongesteld moest worden).
  woensdag 21 augustus 2024 @ 16:12:15 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_214769027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 15:32 schreef Sally het volgende:
[crosspost]

Het lijkt erop dat het zich allemaal gestabiliseerd heeft - op 1 ding na.

En dat is een sterk ruikende urine, waar ik van de huisarts al een (stoot)kuur antibiotica voor had gekregen (maar waar ik goed ziek van was een paar dagen).

Ziekenhuis gebeld maar die wisten het ook niet, dus mag volgende week bij huisarts weer urine inleveren.

Verder dus geen of nauwelijks nog bloedverlies of spotting. Nog wel eens (zoals eerder) last van rechter eierstok, maar dat zou dus zeggen dat ik nog wel een normale cyclus heb (want dat voelde ik ook als ik ongesteld moest worden).
Hopelijk is dat snel opgelost en de urine dan ook schoon.

Fijn he om je nergens druk over te hoeven maken? Ik heb begin september een afspraak met de POS om baarmoeder te laten verwijderen. Niet vaginaal, want cervix ligt te hoog, dus extra gaatjes in mijn buik. Hopelijk is het dan ook klaar met de verschrikkelijke krampen elke maand.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214769210
quote:
2s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 16:12 schreef Troel het volgende:

[..]
Hopelijk is dat snel opgelost en de urine dan ook schoon.

Fijn he om je nergens druk over te hoeven maken? Ik heb begin september een afspraak met de POS om baarmoeder te laten verwijderen. Niet vaginaal, want cervix ligt te hoog, dus extra gaatjes in mijn buik. Hopelijk is het dan ook klaar met de verschrikkelijke krampen elke maand.
Sterkte!

Ik had ook graag mn eierstok eruit, maar dat deden ze niet.
De pijn is op zich nu dragelijk.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 18:28:22 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_214770252
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 16:34 schreef Sally het volgende:

[..]
Sterkte!

Ik had ook graag mn eierstok eruit, maar dat deden ze niet.
De pijn is op zich nu dragelijk.
Bij mij laten ze die gewoon zitten, hoef nog niet per se in de overgang op mijn 42e ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214770293
quote:
2s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:28 schreef Troel het volgende:

[..]
Bij mij laten ze die gewoon zitten, hoef nog niet per se in de overgang op mijn 42e ;)
Het is maar 1 kant... Maar toch deden ze het niet. :')

En de allerlaatste optie, als spiraaltje en nu dus Librata niet zouden helpen, dan was dus de baarmoeder eruit (en de hele handel waarschijnlijk ook), want ik ben al ongeveer in de overgang en hoef echt geen kinderen.
Nu 48 jaar.
  donderdag 21 november 2024 @ 08:57:14 #13
35189 Troel
scherp en bot
pi_215640493
Inmiddels twee weken postop. Baarmoeder is door patholoog bekeken en daaruit bleek dat er baarmoederslijmvlies in de spierwand groeide.
Dat verklaart denk ik wel de pijn die ik had, maar niet waarom ik dat voor Novasure nooit gehad heb. Tenzij het pas daarna is ontstaan maar daar kom je nooit meer achter natuurlijk :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')