Nah, ik mompel gewoon jouw naam als mantra in de wachtkamer bij de gyn en dan komt het vast goed.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:05 schreef Vanyel het volgende:
BE moeten we met je mee naar die heks?
Of de standaard voor haar uitprinten?
Mijn huisarts beweerde dat hst zo goed wordt voorgeschreven door allerlei artsen en het echt gemeengoed is. Ze keek bepaald twijfelend toen ik haar vertelde dat dit helaas echt niet het geval is.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:22 schreef BE het volgende:
[..]
Nah, ik mompel gewoon jouw naam als mantra in de wachtkamer bij de gyn en dan komt het vast goed.
(Mijn huisarts vond het sws al niet nodig om me door te verwijzen naar de gyn voor de HST want wij kunnen en weten precies hetzelfde als zij.)
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 06:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Stopweek voor de oestrogel? Dat is afaik best ongebruikelijk, ik heb het nog nooit van iemand gehoord en staat bij mijn weten ook niet zo in de richtlijnen en standaarden. Alleen de progesteron is normaal sequentieel.
Kan me wel voorstellen dat je je verrot voelt, als je steeds moet wennen aan stoppen en opnieuw starten.
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:40 schreef miss_sly het volgende:
@:Vanyel @:Seven ik vroeg me ook af hoe dat zit met die stopweek. Ik heb er ook nog nooit over gehoord. Enige dat cyclisch wordt gebruikt zolang er nog een cyclus is, is progesteron, volgens mij.
Eigenlijk trigger je op deze manier iedere keer beginverergering en kan je lichaam zich nooit helemaal aanpassen aan het nieuwe oestrogeen-gehalte. Terwijl sommige vrouwen echt weken tot maanden nodig hebben om helemaal te settlen met een bepaalde dosis.
Welkom bij de clubquote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:45 schreef Eightyone het volgende:
Bijna 45, en het is duidelijk aan de gang. Extra moe, branderige huid, maandelijks schema door de war, enzovoort.
Het belooft nog wat voor de komende jaren.
Een beetje laat, misschien, vanyel zei het ook al. Maar, heeft de huisarts dat letterlijk zo gezegd, dat je een stopweek moest doen met de oestrogenen? Dat klopt niet, het zijn juiste oestrogenen die de overgangsklachten bestrijden! Dus die moet je doorgaand gebruiken. De progestagenen moet je wel op en af gebruiken als je nog ongesteld werd/wordt.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dik 2 weken ongesteld geweest, vanmorgen weer oestrogel na de stopweek. Vanavond de eerste avond in weken dat ik niet 's avonds scheel kijk van vermoeidheid.
Hopelijk betekent dit dat de huidige hormoongolf achter de rug is, dan laat ik de huisarts nog maar even achterwege. Herkennen anderen dit ook, dat het komt en gaat in golven en dat zo'n klachtengolf dan ook heel plotseling als sneeuw voor de zon verdwijnt?
Ik denk dat ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb, om heel eerlijk te zijn. Of het was een gevalletje brainfogquote:Op woensdag 25 maart 2026 07:04 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Een beetje laat, misschien, vanyel zei het ook al. Maar, heeft de huisarts dat letterlijk zo gezegd, dat je een stopweek moest doen met de oestrogenen? Dat klopt niet, het zijn juiste oestrogenen die de overgangsklachten bestrijden! Dus die moet je doorgaand gebruiken. De progestagenen moet je wel op en af gebruiken als je nog ongesteld werd/wordt.
Ah, ja, die heerlijke hersenmist waar ik zeker niet naar uitkijk... Ik hoop dat het continu gebruiken een heel verschil gaat maken!quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb, om heel eerlijk te zijn. Of het was een gevalletje brainfog
O, dat laatste is ook iets dat bij de overgang in al haar facetten past.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb, om heel eerlijk te zijn. Of het was een gevalletje brainfog
Check even het label van de apotheek, daar staat het als het goed is gewoon op, welke dosering je hebt voorgeschreven gekregen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ook als het wel zo is voorgeschreven lijkt het me niet the way to goquote:Op woensdag 25 maart 2026 08:33 schreef BE het volgende:
[..]
Check even het label van de apotheek, daar staat het als het goed is gewoon op, welke dosering je hebt voorgeschreven gekregen.
Er staat idd niks over een stopweekquote:Op woensdag 25 maart 2026 08:33 schreef BE het volgende:
[..]
Check even het label van de apotheek, daar staat het als het goed is gewoon op, welke dosering je hebt voorgeschreven gekregen.
Ik bedoelde idd vooral dat ze daar wrsch terug zou kunnen vinden dat er geen stopweek hoeft te zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook als het wel zo is voorgeschreven lijkt het me niet the way to go
Ik voorspel (ik heb gavenquote:
Doet dat niet ook meer met je hormonen, ook als je eierstokjes blijven?quote:Op maandag 30 maart 2026 15:34 schreef BE het volgende:
Toen ik novasure noemde gaf de aio aan dat dat een bespreekoptie was of evt. het verwijderen van de baarmoeder.Vond ik wel heel drastisch klinken, maar hey... dan kan er ook niet gebloed worden.
Is jouw schildklier eigenlijk wel goed ingesteld?quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:33 schreef Barreltje het volgende:
ahh.. ik wilde net en vraag stellen over gewichtstoename.. daar staat ook en stukje over in
Dat leek mij ook, dus daar gaan we nog wel even over verder praten. Maar deze aio gaf aan dat zij over (peri)menopauze echt te weinig weet om daar iets over te zeggen dus dat ik die vragen bij de huisarts en/of gynaecoloog moet leggen.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Doet dat niet ook meer met je hormonen, ook als je eierstokjes blijven?
Zoiets heb ik volgens mij eens opgepikt op r/Menopause
Pff, ik vind een baarmoederverwijdering in een heleboel opzichten nogal een heftig alternatief als een novasure ook nog een optie is.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:34 schreef BE het volgende:
Hier een ijzeren speculum, maar ik heb daar nooit zo'n last van sws.
Zag er op zich ok uit allemaal, alleen helemaal achterin was het baarmoederslijmvlies wat ongelijk, dus voor de zekerheid een hysteroscopie om er zeker van te zijn dat er toch niet een poliepje zit verstopt. Uitstrijkje afgenomen. Dit was een arts in opleiding, maar zij (en ook de arts die ze consulteerde) gaf aan dat de hele maand progesteron doorslikken toch wel ongebruikelijk is als er niet al een periode van een heel jaar zonder menstruatie geweest is...
Dus dat ga ik iig bespreken met de huisarts, maar dat komt dan wel nadat ik over 14d de uitslag krijg van ook de hysteroscopie vrijdag.
Dat doorslikken opperde de huisarts afgelopen okt/nov vanwege dat gerotzooi met bloed steeds wekenlang af en aan.
Toen ik novasure noemde gaf de aio aan dat dat een bespreekoptie was of evt. het verwijderen van de baarmoeder.Vond ik wel heel drastisch klinken, maar hey... dan kan er ook niet gebloed worden.
![]()
Oh, en mijn eierstokken kon ze niet vinden. Wat op zich een goed tegen was, want dan waren ze iig niet vergroot.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |