quote:In De Politie Podcast - MH17 nemen acht politiemensen je mee achter de schermen van het onderzoek naar de crash van vlucht MH17 op 17 juli 2014. In indringende persoonlijke verhalen vertellen ze onder meer over de repatriėring van de lichamen uit oorlogsgebied, over de identificatie van slachtoffers, de omgang met nabestaanden en ook hoe het bewijs werd verzameld dat deze vakantievlucht uit de lucht werd geschoten door een Russische raket.
Yup ben ook geabonneerdquote:Op maandag 15 juli 2024 21:53 schreef _Arual_ het volgende:
De VPRO heeft overigens een goede nieuwsbrief over podcasts. Met leuke luistertips, en nog leuk geschreven ook. Ik bewaar ze voor als ik even niet weet waar ik naar moet luisteren.
Deze vond ik prettig om te luisteren, goed in elkaar gezet, duidelijke stemmen, maar ook erg aangrijpend. Deels ook doordat een oud leerkracht van mij met haar gezin er bij is omgekomen. Nog veel nieuws geleerd terwijl er al zoveel over bekend is.quote:
Bedankt voor de tip, zet hem op mijn lijstje.quote:
Welke link?quote:
ik heef hem al gevondenquote:Op donderdag 18 juli 2024 22:45 schreef Blues het volgende:
[..]
Welke link?
Ik luister m in pocketcasts maar dat doet niet iedereen. Zoeken op naam moet toch wel lukken?
quote:So spend your days joyfully and do not grow weary of living, for no man takes his things with him, and none who go can ever come back again.
Ook HIER te lezen/beluisteren.quote:In Amsterdam gaan jaarlijks zo’n 5000 mensen dood. Een op de tien van deze overlijdens wordt niet direct opgemerkt door kennissen of nabestaanden. Een speciale afdeling van de gemeente moet er aan te pas komen om alsnog een broer, zus of verre neef te vinden. Als zelfs dat niet lukt, draait het uit op een eenzame uitvaart. Joris van Casteren is schrijver en coördinator van stichting De Eenzame Uitvaart. Hij zorgt dat een eenzaam overledene alsnog een waardig afscheid krijgt. Hij duikt in de vergeten levens van deze mensen, en vraagt een dichter een gedicht te schrijven voor de overledene. Die verhalen tekent hij op voor de Volkskrant, en leest hij voor in deze podcast. De geschreven verhalen zijn te lezen op: www.volkskrant.nl/eenzameuitvaartpodcast
quote:Op zaterdag 27 juli 2024 22:00 schreef Blues het volgende:
Kom deze toevallig tegen:
Bizar
https://pca.st/podcast/7fe406f0-6a07-013c-9f4d-0acc26574db2
In Bizar neemt Henrik Slagter, bekend van Moordcast, je mee in ongelofelijke verhalen, die waargebeurd zijn of echt geloofd werden. Bijvoorbeeld het ongelofelijk verhaal van de visser die in zijn gezonken boot nog dagenlang kon overleven, een spectaculaire diamantroof in Londen of MH370. Laat je verrassen door alle mysteries die Henrik voor je in petto heeft!
quote:Een bericht van een jeugdvriend brengt EenVandaag onderzoeksjournalist Paul Schram op het spoor van misstanden bij huisartsenketen Co-Med. Jarenlang spreekt hij verschillende direct betrokkenen, wat leidt tot een podcast die een onthutsend beeld geeft over marktwerking in de zorg. Over patiėnten die in de kou staan, machteloze toezichthouders en een frauduleuze ondernemer die tienduizenden patiėnten onder zich weet te krijgen.
quote:Context Duitsland
Vier jaar na hun podcast De Gijzeling van Gladbeck, reizen Marcel van Roosmalen en Roel Gootzen weer af naar Duitsland. Ze gaan op reportage in de omgeving van het eiland Rügen, waar de moderne Duitse geschiedenis als geen ander samenkomt. Via Bismarck, Lenin, Einstein, de wereldoorlogen en de Sovjets, komen ze uiteindelijk uit bij de DDR-tijd.
Nou dat! Dat gemiep van die kerel vond ik vooral heel irritant! Ga dan een babbelpodcast starten.quote:Op maandag 5 augustus 2024 17:03 schreef Blues het volgende:
[..]
Hopen dat MvR nu niet zo ziek is
Dank voor de tip.
Die heeft ie alquote:Op maandag 5 augustus 2024 17:12 schreef BE het volgende:
[..]
Nou dat! Dat gemiep van die kerel vond ik vooral heel irritant! Ga dan een babbelpodcast starten.
Zeker! In CRI is er een topic over en er wordt over gekletst in het podcast topic daarquote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:27 schreef Terreros85 het volgende:
Iemand deze al geluisterd?
https://www.ad.nl/podcast(...)cheveningen-25412733
Zo te lezen een tamelijk bizar verhaal.
Dank voor de tip! Een beetje in de zelfde richting vind ik geschiedenis voor herbeginners best aardig en misschien wat toegankelijker want in het Vlaams.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 13:41 schreef heywoodu het volgende:
Fall of Civilizations vind ik echt geweldig, prachtige podcast over geschiedenis en oude beschavingen (van Soemeriėrs tot dingen in de Middeleeuwen, niet één specifieke tijdsperiode). Van de week de meest recente geluisterd, over Egypte en de val van de farao's, die eindigde met een soort gedicht/lied dat in de tombe stond van een Egyptische farao van 4200 jaar geleden. Ik vond hem erg mooi, dus wilde hem even delen
Op 3:52.25 uur
De tekst staat op deze pagina, toevallig:
https://davidwzoll.substa(...)n-god-over-the-water
Vanaf 'one generation passes'.
Vooral dit stuk aan het eind:
[..]![]()
Die laatste erop gezet!quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dank voor de tip! Een beetje in de zelfde richting vind ik geschiedenis voor herbeginners best aardig en misschien wat toegankelijker want in het Vlaams.
En ik ben ook gecharmeerd van de vrt podcast eerste hulp bij klassiek over klassieke muziek die je minimaal een keer in je leven gehoord moet hebben.
Dan is dit misschien ook iets voor jou:quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dank voor de tip! Een beetje in de zelfde richting vind ik geschiedenis voor herbeginners best aardig en misschien wat toegankelijker want in het Vlaams.
En ik ben ook gecharmeerd van de vrt podcast eerste hulp bij klassiek over klassieke muziek die je minimaal een keer in je leven gehoord moet hebben.
Als ik me goed herinner werd de podcast in begin van corona online gezet, met dat in het achterhoofd had ik wel mijn bedenkingen bij dat gehoest en gesnotter.quote:Op maandag 5 augustus 2024 17:03 schreef Blues het volgende:
[..]
Hopen dat MvR nu niet zo ziek is
Dank voor de tip.
Ja inderdaadquote:Op dinsdag 6 augustus 2024 19:45 schreef Blues het volgende:
Ondanks vreselijke materie, soms hardop moeten lachen om deze aflevering:
https://pca.st/episode/e3924ed3-d8d9-4677-b273-7da79923aae8
Heb ik ook een aantal afleveringen van beluisterd, moet ik weer eens oppakken.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:04 schreef Faraday01 het volgende:
Bijna alle muziek kende ik al maar het enthousiasme is aanstekelijk en leuk om wat meer te horen over compisitie en componist. Weet niet of jij het verhaal van de premičre van Le Sacre du Printemps al kent, je luistert er dan toch heel anders naar.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 16:44 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Heb ik ook een aantal afleveringen van beluisterd, moet ik weer eens oppakken.
Kort maar krachtige afleveringen.
quote:In 1993 maken Peter Teggelaar en z'n vriend Marc Gilsing (beiden 24) een autotrip dwars door de Sahara. Peter had zo'n reis al twee keer eerder gemaakt en wist precies wat 'm te wachten stond. Maar als familie en vrienden te lang niets horen, worden ze onrustig. Zeker als de jongens op enig moment alweer terug in Nederland hadden moeten zijn. Een zoektocht volgt, maar heeft een uitkomst die niemand had kunnen bedenken.
Tx! ❤❤quote:Op zondag 18 augustus 2024 16:38 schreef Blues het volgende:
Over DIT verhaal![]()
is een podcast in 3 delen. Gemaakt door Henrik Slagter (van moordcast) in zijn Bizar- de podcast.
Via pocketcasts of spotify gratis te beluisteren, het zijn 3 delen.
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 19 augustus 2024 22:20 schreef Bjoro het volgende:
Ik mis je tips de laatste tijd, Blues 😢
Ik vermaak me weer prima met het duo Van Roosmalen en Gootzenquote:
https://www.bnr.nl/podcast/factor-kuifjequote:Factor Kuifje
De Factor Kuifje is een zoektocht langs oude mysteries, ontbrekende stukjes geschiedenis en verloren schatten. In tien afleveringen hoor je spannende waargebeurde verhalen, die niet zouden misstaan in een Kuifje verhaal.
Deze was echt heel fijn!quote:Op zondag 18 augustus 2024 16:38 schreef Blues het volgende:
Over DIT verhaal![]()
is een podcast in 3 delen. Gemaakt door Henrik Slagter (van moordcast) in zijn Bizar- de podcast.
Via pocketcasts of spotify gratis te beluisteren, het zijn 3 delen.
[..]
[ afbeelding ]
Die zijn wel tamelijk vermakelijk, misschien net iets té kort (het is ook nooit goed héquote:Op woensdag 11 september 2024 10:55 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/podcast/factor-kuifje
Vind ik wel fijn om even tussendoor te beluisteren als ik een half uurtje over heb.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:11 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Die zijn wel tamelijk vermakelijk, misschien net iets té kort (het is ook nooit goed hé).
Top, dank voor de tip!quote:Op zondag 15 september 2024 11:30 schreef TargaFlorio het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)n-vriend-van-volkert
In Argos een korte update m.b.t. Vriend van Volkert.
En wat ik ook leuk blijf vinden, is de Elektra podcastquote:In Geschiedenis Inside gaan Gijs van Engelen en Thomas van Luyn met terugwerkende kracht op fake news-jacht om zo samen Nederland te behoeden voor historische leugens. Elke week staat één historisch figuur centraal, waarbij Thomas als volksvertegenwoordiger de kennis van Nederland voorlegt aan de alwetende historicus.
quote:In Elektra Podcast vertellen de leukste cabaretiers en comedians de beste verhalen over hun slechtste shows.
Ik af en toe wel eens afleveringen op Youtube, is wel leuk om te kijken.quote:Op zondag 15 september 2024 12:39 schreef Gehenna het volgende:
En wat ik ook leuk blijf vinden, is de Elektra podcast
https://www.elektrapodcast.nl/
quote:
In Elektra Podcast vertellen de leukste cabaretiers en comedians de beste verhalen over hun slechtste shows.
Klinkt interessant!quote:Op woensdag 11 september 2024 10:55 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ondanks dat ik meer van de moderne geschiedenis ben vond ik deze wel interessant, minpunt dat het wat betreft onderwerpen beetje willekeurig is.quote:Paestum – Stad van godinnen
Het Rijksmuseum van Oudheden maakt bij de tentoonstelling Paestum – Stad van godinnen een zesdelige podcastserie. Conservator Ruurd Halbertsma en diverse andere experts nemen de luisteraars mee op een boeiende reis door het oude Paestum.
quote:In de nieuwe MAX-podcast Onkruid in het paradijs duikt podcastmaker Silvia Bromet in de fascinerende wereld van Tuinpark Buitenzorg, één van de oudste volkstuincomplexen van Amsterdam. Wat aanvankelijk een idyllische ontsnapping lijkt, leidt al snel tot de ontdekking van een gemeenschap vol tegenstellingen en discussies. Het tuinpark, een miniatuurversie van de Nederlandse samenleving, laat de spanningen en uitdagingen van het samenleven in een geļndividualiseerde maatschappij zien. Terwijl de behoefte aan gemeenschapszin groeit, sluipen verharding en polarisatie van buitenaf langzaam als onkruid de tuinen binnen. Silvia Bromet documenteert dit proces op unieke wijze.
Zie m nu pas, dank voor de tip!quote:Op zondag 22 september 2024 22:36 schreef Jester65 het volgende:
https://www.maxvandaag.nl(...)-volkstuinencomplex/
[..]
quote:Op 25 juni 1967 raasde de zwaarste tornado ooit door het rustige Oostmalle. Die dag verdween er ook een meisje. Weg met de wind. Wie was ze? Waar is ze?
https://podcastluisteren.nl/pod/Geschiedenis-Insidequote:Dat Fake news een moderne uitvinding is, is fake news. Sterker nog: na een beetje onderzoek, kom je er snel achter dat dit fenomeen zo oud is als de weg naar Rome. Was Moeder Theresa wel zo’n lieverdje? En hoelang was Martin Luther King eigenlijk koning? In Geschiedenis Inside gaan Gijs van Engelen en Thomas van Luyn met terugwerkende kracht op fake news-jacht om zo samen Nederland te behoeden voor historische leugens. Elke week staat één historisch figuur centraal, waarbij Thomas als volksvertegenwoordiger de kennis van Nederland voorlegt aan de alwetende historicus om - met de kennis van nu - te bepalen: cancelen of niet?
https://www.bnr.nl/podcast/onder-curatorenquote:Onder curatoren
Wat gebeurt er als een bedrijf ten onder gaat? In deze podcast praten Elisa Hermanides en Thomas van Zijl over onvergetelijke faillissementen met curatoren, de puinruimers van het bedrijfsleven.
Ben benieuwd!quote:Op woensdag 2 oktober 2024 15:51 schreef Jester65 het volgende:
Ook interessant (voor de liefhebbers):
[..]
https://www.bnr.nl/podcast/onder-curatoren
Soort napleiten, maar dan anders.
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/oom-matje/id1459079050quote:In een bruine kroeg in Maastricht hangt een portret van oom Matje, tussen andere portretjes van stamgasten. Hij was fout in de oorlog, zo gaat het verhaal in zijn familie. Het is de oudoom van journalist Mijke van Wijk en ze gaat op onderzoek uit. Hij blijkt een veroordeeld Waffen-SS-er en ze vindt zijn rechtbankdossier. Maar wie oom Matje nou werkelijk is, laat zich moeilijk raden. Een meedogenloze SS-er zegt de één. Hij gebruikte zijn positie om Joden te redden, verklaart een ander. Deze podcast gaat over dubbellevens, spionage en broederliefde. Maar het is vooral een verhaal over dat niets is wat het lijkt.
Als iemand bij de SS zat en na de oorlog zeggen familieleden dat ie zijn positie gebruikte om joden te beschermen, dan klinkt dat toch erg als cognitieve dissonantie.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:41 schreef Jester65 het volgende:
[..]
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/oom-matje/id1459079050
Gemaakt door Mijke van Wijk, die ook Tante Jos maakte.
Dolle mina's van de doodquote:Valčre, de partner van Veerle Duflou, koos ervoor zijn lichaam aan de wetenschap te schenken. Tien jaar na zijn overlijden, wil Veerle weten wat er met die lichamen gebeurt. Ze trekt naar het anatomielab van de Universiteit Antwerpen en volgt de mensen bij wie deze lichamen terechtkomen.
Een vijfdelige podcast op de grens van leven en dood, human interest en wetenschap.
quote:Baas over eigen sterven, is het credo van de mensen achter de Coöperatie Laatste Wil. Maar zo simpel ligt het niet, horen we in deze fascinerende podcastserie.
Zelfbeschikking is het allerbelangrijkste voor de leden van de Coöperatie Laatste Wil (CLW). Het zijn voornamelijk babyboomers; de generatie die in de jaren zeventig streed om baas te zijn in eigen buik. Als je zelf mag beslissen hoe je leeft, waarom mag je dan niet zelf beslissen over het einde? Met die sterke overtuiging strijden ze voor een humaan vrijwillig levenseinde, maar daarbij lopen ze tegen de grenzen van de wet aan. En er zijn ook genoeg ethische vragen bij te stellen, zo blijkt uit de Argos-podcastserie Dolle Mina’s van de dood.
Maker Hansje van de Beek omkleedde het verhaal met westernachtige muziek. ‘Dat paste heel erg bij de sfeer die ik bij de CLW heb geproefd,’ vertelt ze. ‘Op de ledenvergadering voelde ik heel veel levenslust en energie. En dat bij allemaal zeventigplussers. Ze willen autonoom zijn, niemand gaat ze vertellen op welke manier ze mogen sterven. De eerste keer dat ik de voormalig bestuurslid van de CLW Jos van Wijk ontmoette, dacht ik: het is een beetje een cowboy.’
De houding zorgde er wel voor dat afgelopen voorjaar een groep van deze eigenwijze boomers terechtstond voor het runnen van een criminele organisatie. Hulp bij zelfdoding is namelijk strafbaar. Van de Beek volgt de rechtszaak in de zevendelige podcast. De zittingen vond ze ‘geweldig’: ‘het proces deed me grappig genoeg een beetje denken aan mijn kraamtijd. Je zit samen in een bubbel: de rechters, de verdachten, het OM, de pers. Je krijgt ook een lichte sfeer in zo’n groep, bijna een soort kantoorhumor. Aan het eind zei de voorzitter: “We zullen elkaar nog gaan missen.”’
Dat alles wil niet zeggen dat Van de Beek voorbijgaat aan de ernst van het onderwerp. De CLW begon een zoektocht naar een legaal middel om op een humane manier het leven te beėindigen en vond dat naar eigen zeggen in het zogenaamde middel X. Aan de hand van haar eigen overwegingen, maar zonder een oordeel te geven, laat Van de Beek verschillende betrokkenen aan het woord en geeft zo een beeld van de vele ingewikkelde vragen die bij deze kwestie komen kijken.
‘Ik had er aanvankelijk heel simpele ideeėn over,’ vertelt ze. ‘Ik werk bij Human, de Humanistische omroep, ik dacht: je gaat zelf over je leven en niemand anders. Hulp bij een zelfverkozen levenseinde moet gewoon kunnen. Maar door me maandenlang met dit onderwerp bezig te houden, werd dat eigenlijk steeds diffuser. In de rechtszaal werd een brief voorgelezen van de twee jonge kinderen van iemand die overleden was door middel X, dan breekt je hart.
Nu denk ik meer zoals filosoof Ton Vink, die ook aan het woord komt in de podcast: met het recht op je eigen levenseinde komt ook een verantwoordelijkheid. Ik hoop dat de luisteraar ook dat soort overwegingen gaat maken. Dat hij bij het luisteren steeds denkt: wat vind ik hier nou eigenlijk van? En dan hoef je aan het eind geen eensluidend antwoord te hebben, maar dan heb je er wel goed over nagedacht.’
https://www.standaard.be/tag/podcast-roadtrip-naar-auschwitzquote:Roadtrip naar Auschwitz
Een verhalende podcast, waarin journalist Evelien Rutten met haar dochter en twee tantes op zoek gaat naar het leven van haar Poolse grootouders, die na jarenlange gevangenschap in de concentratiekampen na de oorlog in Genk een nieuw leven opbouwden. Vanaf 31 augustus
https://dvhn.nl/podcast/A(...)oorden-29257807.htmlquote:De moord op mijn vader
Wat zou jij doen als iemand van wie je houdt wordt afgepakt? Als de onderwereld vol drugs en geweld bij jouw familie op de stoep staat? Het overkomt Koen en Annemarie Meesters uit Groningen.
Hun vader Gerard wordt in 2002 geliquideerd in de deuropening van zijn huis. Acht kogels maken een einde aan het leven van de docent Nederlands. Een kille afrekening door een internationaal drugskartel. Gerard is onschuldig. Zijn vrouw en kinderen blijven achter.
De politie denkt al snel te weten wie de opdrachtgever is. Maar tot een rechtszaak komt het niet. Tot grote frustratie van kinderen Koen en Annemarie. Al ruim 20 jaar strijden zij voor gerechtigheid.
Dank voor tip!quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 16:00 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
https://dvhn.nl/podcast/A(...)oorden-29257807.html
quote:Op de dag dat haar overvolle huis wordt ontruimd, landt een zeldzame uil in de straat van de pas overleden Thea Pastoors (70). Die uil vestigt de aandacht op een excentrieke vrouw, die ondanks al haar eigenaardigheden werd opgenomen door een buurt, en niet door een inrichting. Deze podcast van De Gelderlander vertelt haar verhaal.
Dankdankdank alvast voor deze! Heel interessant!quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 10:33 schreef Blues het volgende:
Ik heb er weer 2 via de mail.
Moet ze nog luisteren, maar klinken interessant:
Stoffelijk
[ afbeelding ]
[..]
quote:Op maandag 11 november 2024 22:56 schreef BE het volgende:
Dankdankdank alvast voor deze! Heel interessant!
Ja hequote:Op dinsdag 12 november 2024 09:03 schreef manny het volgende:
Amai. Wat een lijst aan podcasts inmiddels. De goede oude tijd dat je moest wachten tot Harry en Marian met iets kwamen is wel voorbij inmiddels....
Ja heftig is diequote:Op vrijdag 15 november 2024 09:30 schreef Paul het volgende:
ik gaan deze luisteren https://dvhn.nl/podcast/de-moord-op-mijn-vader
https://podcastluisteren.(...)-or-Lammert-and-Babsquote:Journalisten Lammert de Bruin en Babs Assink, bekend van podcasts als De Showbizzmoord, Mathilde's Mysterie en De Butlermoord, duiken diep in opvallende nationale en internationale misdaadzaken. In dit derde seizoen van hun serie 'Lammert & Babs' staat Bureau Warmoesstraat centraal. Drugs, prostitutie, gokken en moorden op de Amsterdamse Wallen zorgden ervoor dat Bureau Warmoesstraat het bekendste politiebureau van Nederland werd. Maar ook corruptie en de boeken, series en films van oud-rechercheur Appie Baantjer droegen daaraan bij. Bijna 25 jaar geleden sloot het markante bureau zijn deuren, maar de verhalen zijn nog niet vergeten. Lammert en Babs halen deze verhalen op bij betrokkenen door met ze terug te gaan naar de plekken op de Wallen waar het allemaal gebeurde.
Mathilde was wel goed.quote:Op vrijdag 15 november 2024 23:05 schreef Jester65 het volgende:
[..]
https://podcastluisteren.(...)-or-Lammert-and-Babs
De vorige podcast van hen, over de moord van JFK vond ik niet zo sterk. Hopelijk (en waarschijnlijk) is deze beter.
quote:Over de hele wereld bevinden zich vervloekte voorwerpen, die verhalen van ongeluk, waanzin en zelfs de dood met zich meedragen. Sommigen liggen veilig in musea, anderen zijn nog altijd in omloop. Voor wie geen wereldreis wil maken om al die voorwerpen met eigen ogen te zien, is er de podcast Vervloekt. Die biedt een kijkje in de wereld van vervloekte voorwerpen en plaatsen. In afleveringen van twintig minuten vertelt ervaren podcastmaker Mila-Marie Bleeksma op licht dramatische wijze over de sinistere vondsten, bijvoorbeeld een diamanten sieraad en een graftombe van een farao. Vervloekt neemt de luisteraar mee van eerste aanraking tot – geen spoiler – de tragische dood van velen.
De moord op JFK is natuurlijk ook al in den treure besproken, valt niet mee om daar iets nieuws over te zeggen.quote:Op vrijdag 15 november 2024 23:05 schreef Jester65 het volgende:
[..]
https://podcastluisteren.(...)-or-Lammert-and-Babs
De vorige podcast van hen, over de moord van JFK vond ik niet zo sterk. Hopelijk (en waarschijnlijk) is deze beter.
Klinkt interessant, ben benieuwd.quote:
Ik hoorde het langskomen ja... zat ook al te twijfelen...quote:Op zondag 17 november 2024 23:06 schreef Jester65 het volgende:
Klinkt interessant, ben benieuwd.
Ik heb met trouwens laten verleiden tot 3 maanden Podimo voor 1 euro per maand, benieuwd of ik er nu wel gebruik van maak.
Het probleem is dat hij toch pretendeert wel iets nieuws te brengen: met achterhaalde onzin hoog te paard klimmen en mensen én echte kenners die kritiek hebben negatief wegzetten is typisch populistische riooljournalistiek van types die programma's als RTL Boulevard frequenteren. Zelf Peter R.de Vries heeft zich ooit met de moord op JFK nogal belachelijk mee gemaakt toen hij ook meenden de échte dader gevonden te hebben.quote:Op zaterdag 16 november 2024 16:56 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
De moord op JFK is natuurlijk ook al in den treure besproken, valt niet mee om daar iets nieuws over te zeggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
Aardig, maar niet meer dan dat. Er zal ongetwijfeld hier en daar een kern van waarheid in de verhalen zitten, maar er worden wel heel veel (onverklaarbare) doden en andere voorvallen aan elkaar gekoppeld.quote:
Je hebt helemaal gelijk. Vind het een 6 jequote:Op woensdag 27 november 2024 13:00 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Aardig, maar niet meer dan dat. Er zal ongetwijfeld hier en daar een kern van waarheid in de verhalen zitten, maar er worden wel heel veel (onverklaarbare) doden en andere voorvallen aan elkaar gekoppeld.
eh, nee. vervloekte voorwerpen bestaan niet. Hooguit dat mensen de uitspraak doen "dat ding is vervloekt" of dat een apparaat zo levensgevaarlijk in elkaar is gezet dat mensen die er mee omgaan een grote kans hebben te overlijden, maar op zich kan een voorwerp geen "ongeluk brengen" of figuurlijk vervloekt zijn.quote:Op woensdag 27 november 2024 13:00 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Aardig, maar niet meer dan dat. Er zal ongetwijfeld hier en daar een kern van waarheid in de verhalen zitten, maar er worden wel heel veel (onverklaarbare) doden en andere voorvallen aan elkaar gekoppeld.
Interessante geschiedenis.quote:Oostende met één o
Wist je dat er ook een Oostende bestaat aan de andere kant van de wereld? Ostende (met één o) is een Argentijnse kuststad, opgericht door een Belgische absint-handelaar uit Bergen met grote dromen, maar geen flauw idee waar hij aan begon. Eva Moeraert ging het afgelopen jaar de winter en de zomer in Ostende Argentiniė beleven en maakte meer dan een geschiedenispodcast. Het gaat over verhalen vertellen, dromen najagen, over de aantrekkingskracht van de zee en over het verzanden van grootse plannen. In samenwerking met de stad Oostende, het VAF en het Viejo Hotel Ostende
https://www.nporadio5.nl/(...)e-wereldgeschiedenisquote:Precies honderd jaar na het overlijden van de stichter van de communistische Sovjet-Unie, Vladimir Lenin en 35 jaar na het vallen van de Berlijnse Muur onderzoekt journalist Ulrike Nagel de rol die Nederland speelde in de militaristische staat in het Oosten. Daarnaast wil de in Oost-Berlijn geboren Ulrike weten hoe het haar gevormd heeft en hoe de Duitse Democratische Republiek nog in haar zit.
Het is een ontzettend interessant verhaal, maar God allemachtig wat is die vertel stem irritant! Ik heb nog 10 minuten te gaan in de laatste aflevering en ik moet mezelf echt beheersen om niet alsnog uit te gooien.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 16:00 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
https://dvhn.nl/podcast/A(...)oorden-29257807.html
Ik vraag me altijd af: waarom zegt niemand van zo'n podcastteam daar iets vanquote:Op woensdag 11 december 2024 18:45 schreef BE het volgende:
[..]
Het is een ontzettend interessant verhaal, maar God allemachtig wat is die vertel stem irritant! Ik heb nog 10 minuten te gaan in de laatste aflevering en ik moet mezelf echt beheersen om niet alsnog uit te gooien.![]()
Nou he, ik vond het zo tenenkrommend!quote:Op woensdag 11 december 2024 22:51 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af: waarom zegt niemand van zo'n podcastteam daar iets van
*gooit erbij op lijstje...quote:Op maandag 9 december 2024 12:57 schreef Blues het volgende:
De waanzinnige belofte.
https://www.ad.nl/podcasts/de-waanzinnige-belofte-55127
Ouders die elkaar nooit hebben ontmoet, vertellen in de podcast De waanzinnige belofte een pijnlijk verhaal dat hen verbindt: hun kinderen van rond de twintig jaar oud zijn niet meer zichzelf na hun ontmoeting met het omstreden bedrijf IM Mastery Academy. Een Amerikaans bedrijf dat over de hele wereld cursussen aanbiedt op het gebied van zelfontwikkeling en geld verdienen. Wat voor hun zonen begint als een zoektocht naar identiteit en succes, eindigt in een obsessieve toewijding die families uiteendrijft. Journalist Lies Jansen en podcastmaker Renee van Heteren onderzoeken waarom de jongeren zo ver gaan in hun toewijding. Sinds november 2024 opereert IM Mastery Academy onder de naam IYOVIA. In de podcast hanteren we de oude naam. De waanzinnige belofte is een zesdelige podcast van het AD
Dat is echt wonderlijk he?. Af en toe is zo een redactie blijkbaar alleen een echokamer, en niemand die zijn vinger opsteekt en zegt "eh mensen, podcasts zijn om naar te luisteren, dit kan niet". Dit is alsof we Femke Bol de troonrede laten voorlezen.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:51 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af: waarom zegt niemand van zo'n podcastteam daar iets van
Deze vorige week in één dag afgeluisterd. Het verhaal en concept is prima maar de uitwerking vond ik uiteindelijk toch wel tegenvallen. Er is wel links en rechts met wat mensen gesproken maar ik had na afloop de indruk dat er men niet heel erg hard heeft gezocht naar de verhalen achter IMA.quote:Op maandag 9 december 2024 12:57 schreef Blues het volgende:
De waanzinnige belofte.
https://www.ad.nl/podcasts/de-waanzinnige-belofte-55127
Ouders die elkaar nooit hebben ontmoet, vertellen in de podcast De waanzinnige belofte een pijnlijk verhaal dat hen verbindt: hun kinderen van rond de twintig jaar oud zijn niet meer zichzelf na hun ontmoeting met het omstreden bedrijf IM Mastery Academy. Een Amerikaans bedrijf dat over de hele wereld cursussen aanbiedt op het gebied van zelfontwikkeling en geld verdienen. Wat voor hun zonen begint als een zoektocht naar identiteit en succes, eindigt in een obsessieve toewijding die families uiteendrijft. Journalist Lies Jansen en podcastmaker Renee van Heteren onderzoeken waarom de jongeren zo ver gaan in hun toewijding. Sinds november 2024 opereert IM Mastery Academy onder de naam IYOVIA. In de podcast hanteren we de oude naam. De waanzinnige belofte is een zesdelige podcast van het AD
Daar ben ik bijna aan toequote:Op woensdag 11 december 2024 23:31 schreef BE het volgende:
[..]
*gooit erbij op lijstje...
Alleen wanneer ik er ooit aan toe kom die hele lijst te luisteren...![]()
![]()
Maar goed, wellicht staat het er allemaal nog als ik ooit met pensioen ga ofzo.
Ik zat ook een keer te luisteren naar andere podcasts toen deze de volgende in de rij was. Ik dacht eerst even dat het reclame was, mijn eerste gedachte: dit zou ik echt nooit luisterenquote:Op donderdag 12 december 2024 09:20 schreef BE het volgende:
Oh nee! Er is nog een aflevering! En ik wil het toch wel afluisteren. Maar je kunt duidelijk horen dat deze dame al die afleveringen achter elkaar heeft opgenomen want dat toontje wordt steeds indringender.
quote:2004 verhuist José Booij naar het Drentse dorp Elim. Ze heeft haar leven goed op orde, maar al snel raakt ze verzeild in een ellendige ruzie met haar buurvrouw. De spanning loopt zo hoog op dat de buurvrouw het meldpunt voor kindermishandeling belt om melding te maken over José en haar baby van zes weken oud. José heeft haar baby nooit meer teruggekregen en zoekt twintig jaar later nog steeds naar hulp. Jeugdzorg zit niet verlegen om verhalen vol pijn en verdriet. Het is een sector waar de laatste 50 jaar tevergeefs stappen gezet zijn om de groeiende problemen op te lossen.
quote:José zocht in Drenthe een rustig leven, maar ze raakte er haar kind en zichzelf kwijt
Hoe is het om je kind te verliezen door een ingreep van jeugdzorg, het systeem dat jou als kind ook opving? José Booij weet er alles van. In het Drentse dorpje Elim raakte ze haar baby, haar huis en uiteindelijk ook zichzelf kwijt. Eén ding bleef over: strijdlust. Twintig jaar na de uithuisplaatsing van Josés baby reconstrueert de podcast op basis van tientallen gesprekken en dossierstukken het leven van een gebroken vrouw.
Even denkt José nog dat de politie haar komt helpen, met de burenruzie waarin ze is verwikkeld. Maar ze heeft zich vergist. Haar kind is nog maar zes weken. En nu nemen jeugdzorg en agenten het mee. Het is 2004. En José raakt haar baby kwijt.
José is 3, als haar vader Herman haar in 1966 meeneemt. Hij is gescheiden, zijn vrouw heeft mentale problemen. En Herman kan zelf niet voor het meisje zorgen. Daarom brengt hij José naar een pleeggezin in Rijswijk. Zo wordt José het kind van een andere familie. En een kind van 'het systeem': jeugdzorg.
Altijd kijkt iemand mee terwijl ze opgroeit. Steeds weer iemand anders, welteverstaan. In vijf jaar tijd komen vier verschillende jeugdvoogden in beeld. En de laatste voogd uit deze rij besluit: het tot dan veelvuldige contact tussen José en haar vader moet minder worden. En het wórdt minder, zeker als José met haar pleeggezin naar Friesland verhuist.
Net een beetje anders
Daar lijkt Josés leven gewoon, met school, de scouting. Maar toch is het allemaal net een beetje anders, daar met vader, moeder en de andere pleegkinderen. Dat ze timide en leergierig is, wordt vastgelegd in rapportages. Haar zakgeld wordt als ze ouder is betaald door de staat, zoals vastgelegd in een brief.
En er is nog iets anders aan José: wie haar vader en moeder zijn, blijkt als ze puber is opnieuw geen vaststaand feit. Ruzies tussen de opstandige José en haar pleegouders lopen zo hoog op, dat ze weer een nieuw thuis voor haar moeten zoeken.
José heeft als 16-jarige in vier gezinnen gewoond, maar is nog steeds nergens thuis. En ze besluit dat het mooi is geweest. José wil op eigen benen staan. In een leefgroep zal ze leren hoe dat moet, wordt besloten.
José heeft weer de naam aangenomen die ze bij haar geboorte kreeg. Maar ze kan de tijd niet terugdraaien. Bij haar biologische vader voelt ze zich niet meer thuis. Haar moeder is uit beeld. José moet het zelf doen. En ze dóet het zelf. Van de leiding in het leefhuis trekt ze zich nog maar weinig aan. Maar ze ziet dat het voor anderen daar lastiger is te blijven staan. Soms heeft ze medelijden met de 'kleintjes'. Altijd maar die wisselende medewerkers. Hoe is dat voor hen? Het is een symptoom van een dan al haperend systeem. Jeugdzorg heeft zelf ook wel gezien dat er verbeteringen doorgevoerd moeten worden: er liggen hervormingsplannen op tafel.
Eigenwijze puber
Dierenpsycholoog - José weet dat het beroep niet bestaat. Maar als eigenwijze puber heeft ze zich voorgenomen daar verandering in te brengen. En wie wat wil, moet aan de slag, weet ze. Ze haalt de havo, het vwo. En ze gaat uiteindelijk geneeskunde studeren. En dat is bijzonder. Te midden van stress, verhuizingen en een gebrek aan passend onderwijs lukt het veel jeugdzorgkinderen niet zo ver te komen. Maar José? Die studeert af. Dat heeft haar wel wat gekost. Tijdens haar studie kreeg José last van mentale problemen. En ze begrijpt dat ze die aan moet pakken, met therapie. Die slaat volgens rapporten aan. Goed, misschien is ze niet helemaal als alle anderen. Maar ze vindt een baan. Noteert trots en precies hoe ze haar schulden wegwerkt, een eerste auto koopt, een eigen leven opbouwt.
Ze is tegen de 40 jaar als ze in een dorpje in Drenthe, een lieflijk vrijstaand boerderijtje vindt om in te wonen. Ze koopt het van een andere alleenstaande vrouw. De koop is in een dag gesloten. Samen proosten ze op de toekomst.
Het leven tussen de weilanden lijkt José te bevallen. Soms gaat ze mee zwemmen met de buurman. Ze woont, ze werkt. Maar ze overziet niet, of in elk geval niet helemaal, dat haar Drentse buren ook met verwondering naar haar kijken. Die aparte nieuwe bewoonster die zegt dat ze arts is. Ze geloven er niets van, zeggen ze tegen elkaar.
En dan is er nog dat gedoe. Naar Josés huis leidt maar één weg: langs de rij huizen van haar buren. En over dat pad komt er ruzie met een buurvrouw, een die hoog oploopt. En die niet stopt als ze zwanger is, in 2004.
Het is het jaar waarin in het Zuid-Hollandse Alphen aan den Rijn een meisje dood wordt gevonden, in de kofferbak van haar ouders, die haar levenloze lichaampje wilden dumpen. De ouders van Savanna hadden een washand in haar mond gestopt en verband over haar gezicht gewikkeld. Ze stierf, terwijl jeugdzorg het gezin in het vizier had. Nederland stond op zijn kop: dat nooit meer.
En in Elim maken de buren zich zorgen over die alleenstaande José, die zegt dat ze in Ghana in een kinderziekenhuis heeft gewerkt en nu alleen zou willen bevallen. Die ruzie blijft maken. Niet stabiel overkomt. Als de baby is geboren, vinden ze dat er wat moet gebeuren. Die ene buurvrouw, die belt naar het Advies - en Meldpunt Kindermishandeling (AMK).
Systeem buiten de deur
Of José jeugdzorg kent? Ja, zegt de kersverse moeder, tegen de mensen voor haar deur, en smijt 'm dicht. Ze wil het systeem dat ze zo goed kent buiten de deur houden. Ze kan het zelf wel. Tot de politie komt en Josés baby meeneemt.
In de weken daarna loopt het in Elim uit de klauwen. José ontdekt dat haar buurvrouw heeft gebeld met jeugdzorg. De burenruzie bereikt nieuwe dieptepunten. De vrouw van de makelaar die Josés huis aan haar verkocht, schiet te hulp als ze ziet hoe de buurvrouw met een opgestoken middelvinger voor Josés raam staat en neemt José in huis.
Maar daar glijdt José steeds verder af. De makelaarsvrouw snapt het wel: zij ziet hoe contactmomenten tussen José en haar baby steeds niet doorgaan, zelfs op het laatste moment worden afgezegd. Ze ziet José vechten: dag en nacht belt José iedereen waarvan ze denkt dat-ie kan helpen. Maar hoe langer het duurt, hoe argwanender José wordt. Ook tegenover het gezin bij wie ze verblijft. Het gaat niet meer.
Steeds wat meer wordt José een verwarde vrouw. Of dat nu veroorzaakt is door de uithuisplaatsing of niet, doet er uiteindelijk niet toe. Om haar kind terug te kunnen krijgen, moet ze aan kunnen tonen dat dat écht kan. Dat het veilig is. En dat betekent ook dat ze mee moet werken met jeugdzorg. Maar José trekt haar eigen plan.
Om zich staande te houden, begint ze audiobestanden in te spreken. Misschien zal haar dochter deze ooit horen. Om 'niet gek te worden', doet ze soms alsof die niet bestaat. 'Maar door te ontkennen dat ze bestaat, word ik ook gek', spreekt ze in.
In die jaren na de uithuisplaatsing is het alsof ze af en toe in een plaat terechtkomt. Gevangen in de groeven, die haar langs daders en complotten leiden. Die een verhaal vertellen waarin haar baby is vermoord en waarin iedereen haar kwaad wil doen.
Zwervend bestaan
De plaat is blijven hangen, als José tijdens een zwervend bestaan is neergestreken in Belgiė. Ook nu, in 2023, beheerst haar verloren zaak haar leven. Waar ze ook is, ze vertelt over haar baby, laat informatie achter. Ze heeft al aangeklopt bij toenmalig koningin Beatrix, en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. En in Belgiė zoekt ze weer iemand die haar kan helpen.
Maar met het verstrijken van de jaren is haar verhaal steeds ongeloofwaardiger geworden. De Nederlandse staat die haar achtervolgt, de kwaadaardige buurvrouw. De CIA is betrokken bij haar zaak, zegt ze. Er zijn 'grote vissen' die gevangen kunnen worden, als iemand maar bereid is dat te doen.
Ze klopt aan bij een oud-journalist die nu cold cases probeert op te lossen. Maar Kurt Wertelaers kan niets met het verhaal over een dode baby. Een journalist in Nederland misschien wel, denkt hij. Zodat haar verhaal verteld kan worden, twintig jaar na die ene uithuisplaatsing in Elim, terwijl jeugdzorg voor de zoveelste keer onder vuur ligt. Een meisje van 10 is in Vlaardingen zwaar mishandeld. Ze werd vastgehouden in een kooi, ze werd van een trap gegooid. Terwijl haar pleegouders worden gearresteerd en José haar verhaal weer vertelt, werkt jeugdzorg aan weer een nieuwe set hervormingsplannen.
Jeugdzorg is benaderd om te reageren op het verhaal van José, maar gaat niet op individuele zaken in.
Heb je deze al beluisterd? Ik was er aan begonnen, maar het toontje van de maakster stond me op de één of andere manier tegen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:45 schreef Blues het volgende:
Kind van de Tornado
[ afbeelding ]
[..]
Ook gestopt hierdoor.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:26 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Heb je deze al beluisterd? Ik was er aan begonnen, maar het toontje van de maakster stond me op de één of andere manier tegen.
quote:Op zondag 24 november 2024 10:03 schreef manny het volgende:
Kill List hier al voorbij gekomen?
Pas uit: spoilers in dit artikel:
https://www.theguardian.c(...)reflects-badly-on-us
Plot in het kort:
- hacker ontdekt huurmoordenaar site op de darkweb en kan alle communicatie en betalingen zien die mensen doen om iemand te laten vermoorden. Dat bijvoorbeeld adres, social media profiel, naam, enz
- hacker informeer journalist
- de site blijkt een scam, de opdrachtgevers betalen maar er komt geen moord
- in andere woorden: de journalist en de hacker hebben een lijst met 100+ namen en locaties van mensen waarvoor iemand betaald heeft om ze dood te maken. Wat te doen?
- zijn die mensen alsnog in gevaar, wat met degene die betaald heeft, enz enz.
- wat te doen met die site, moeten ze de politie informeren...
Laat ik een kleine conclusie trekken na 1 seizoen: Dames: heef u een vervelende, bezitterige vriend waarmee u het uitmaakt of geeft u een beetje tegengas in deze relatie:...u kan op een lijst komen...
Uit het artikel:Eindelijk eens aan begonnen: erg goed tot nu toe. Wat een verhaal zeg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.anonieme razernist
quote:In deze podcast diept muzikale meesterverteller Leo Blokhuis elke week een verhaal rondom een belangrijke artiest uit. Soms hoor je verrassende verhalen over de grootste namen uit de popgeschiedenis, soms vertelt Leo je waarom je minder bekende namen zeker moet leren kennen.
De Nederlandse bewaaksters van Auswitzquote:‘Je oma werkte in het Scholtenhuis’. Marijkes vader zegt het plompverloren, een paar jaar geleden. Oma? Met haar bloemetjesjurk en knotje? Wat deed zij in het Scholtenhuis in Groningen, de plek waar in de Tweede Wereldoorlog verzetsstrijders werden gemarteld?In de vierdelige podcast Fout Bloed neemt podcastmaker Marijke Meems je mee in een zoektocht naar het oorlogsverleden van haar oma Tekkelina. En onderzoekt ze hoe trauma door kan werken in meerdere generaties.Het Scholtenhuis was een statig gebouw aan de Grote Markt van Groningen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog huisde daar het hoofdkwartier van de Duitse Sicherheitsdienst. De bevolking noemde het ook ‘het voorportaal van de hel’. Het gebouw werd tijdens de bevrijding van de stad in april 1945 vernietigd.
Gefixt.quote:Een Nederlands meisje van 22 dat kampbewaakster wordt in Auschwitz. En ze is niet de enige. Wat hebben deze vrouwen gedaan, wat vertelden ze hun kinderen en hoe kijken de slachtoffers van nu naar de daders van toen?
25.000 Nederlanders zijn in de Tweede Wereldoorlog bij de Waffen SS. 24 worden bewaker van vernietigingskamp Auschwitz. Onder hen zijn negen vrouwen. Wie waren die vrouwen? Waarom gingen ze naar Auschwitz? En wat hebben ze daar gedaan? In de podcastserie ‘De Nederlandse bewaaksters van Auschwitz’ van AVROTROS en NPO Radio 1 gaan historisch onderzoeker Stijn Reurs en EenVandaag-verslaggever Harm van Atteveld op zoek naar het verhaal achter de namen die opduiken uit het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging in Den Haag.
De vrouwen om wie het gaat blijken allemaal overleden, maar van enkele van deze vrouwen speuren de podcastmakers de kinderen op. Wat weten zij over het verleden van hun moeder? En hoe oordelen zij over het verleden van hun moeder? De gesprekken met de nazaten van de voormalige Aufseherinnen, de zoektocht van Reurs en Van Atteveld, het levensverhaal van de bewaaksters én de verhalen van de overlevenden van Auschwitz nemen de luisteraar mee naar een duister verleden dat doorwerkt tot de dag van vandaag.
quote:Een zoektocht naar matchfixing in de Nederlandse sport. In deze donkere wereld waarin iedereen lijkt te zwijgen, proberen NOS-journalisten Guido van Gorp en Ben Meindertsma de waarheid boven tafel te krijgen.
Ze spreken met verdachte sporters, duiken in een vertrouwelijk politiedossier en stuiten op een matchfixer die bevriend is met jonge voetballers. Tijdens hun zoektocht groeit bij de journalisten de overtuiging: het gebeurt hier in Nederland, onder onze ogen. En niemand lijkt er iets aan te doen.
Gefixt. Een podcast van NPO Radio 1 en de NOS over matchfixing in het tennis, basketbal, voetbal en darten. Te beluisteren vanaf maandag 27 september.
Disclaimer: Misschien ben je een echte liefhebber en zijn sporters je helden. Misschien wil je liever niets horen over opzettelijk verlies en frauderende sporters. Dan is deze podcast misschien niets voor jou.
Interessante podcast, alleen waar ik een beetje allergisch voor begin te worden zijn podcasts waarin met geluiden wordt onderstreept wat er verteld wordt. Dus als er geboord wordt, dan hoor je zachtjes boorgeluid op de achtergrond. En steeds muziek (Harry Potter soundtrack volgens mij). Alsof er geen stilte mag zijn in een podcast.quote:Op woensdag 11 september 2024 10:55 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
https://podimo.com/shows/het-verraad-van-de-jordaan-2quote:Het verraad van de Jordaan
Het verraad in de jordaan. Bij toeval stuit Stephanie Biesheuvel op een familiegeheim als haar overgrootvader in een krantenartikel wordt genoemd als de mogelijke verrader van Anne Frank. Het vormt de start van een zoektocht naar haar verzwegen familiegeschiedenis. In verschillende archieven vindt ze dossiers vol met de oorlogsmisdaden van haar familieleden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Ik zie nu dat het podimo is.... dus er staan maar een paar afl. op alle gratis platformsquote:Kunstenaar Jeroen van der Most leest in een Saudische krant dat zijn schilderij is verkocht voor 3,2 miljoen dollar. Alleen… het schilderij is niet van hem en het geld staat ook niet op zijn rekening. Hij schakelt de hulp in van journalist Lex Boon. Wat is hier gebeurd?
Het mysterie van de Diriyah Star Night is een vijfdelige serie over een raadselachtig schilderij, een uitvinder en een Saudische prinses…
Ik ben hier ooit aan begonnen, geen idee of ik hem afgeluisterd heb. Zou goed kunnen van niet omdat ie inderdaad op Podimo staat. Ik heb weer even een abonnement, dus misschien geef ik het een kans, al moet ik zeggen dat ik tot nu toe niet heel vrolijk word van het aanbod. Ik was begonnen aan 'Waar is Anita Moran' en nu dus 'Het verraad van de Jordaan'.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 10:30 schreef Blues het volgende:
Het mysterie van de Diriyah Star Night
[ afbeelding ]
[..]
Ik zie nu dat het podimo is.... dus er staan maar een paar afl. op alle gratis platforms
Oh, dat is wel interessant. Loop daar vaak langs en ik ken wel delen van het verhaal. Misschien wel leuk om die podcast te luisteren. Bedankt voor de tip.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 09:28 schreef Quoi het volgende:
Ik heb net Villa Betty geluisterd. Ook wat haken en ogen, maar een mooi verhaal en een 'journalistieke les' aan het einde En nu wil ik een keer naar de Overtoom om het echt te gaan bekijken.
quote:Luister
Enkele reis Istanbul
Over deze podcast
De jonge zussen Betül en Bergün uit Etten-Leur sluiten zich in Istanbul aan bij een band, maar worden opgepakt vanwege terrorisme. Betül hangt tien jaar gevangenisstraf boven het hoofd, Bergün wordt vrijgelaten maar steeds opnieuw in de cel gestopt. Emmie Kollau en Catrien Spijkerman volgen de zussen en hun ouders al jaren, in Nederland en Turkije, bij rechtszaken, protestacties, concerten, in de gevangenis en tijdens hun hongerstakingen. Volgens de familie zijn ze volstrekt onschuldig en willen de dochters alleen maar muziek maken. Maar waarom plaatst ook de Nederlandse overheid vader Erdem dan op de terrorismelijst?
Enkele reis Istanbul is een spannende vierdelige serie van HUMAN en Autres Directions over een gezin dat alles op het spel zet voor zijn idealen, zelfs als gevangenschap of de dood erop moet volgen
Ik heb deze bijna afgeluisterd, zeer interessante verhalen. Opvallend dat bijna alle vrouwen die in de podcast genoemd worden meer bij toeval dan bewust in Auschwitz terecht komen, vaak door toedoen van de commandant van kamp Vught (Grünewald).quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:55 schreef Blues het volgende:
De Nederlandse bewaaksters van Auswitz
[ afbeelding ]
Idd moest ik ook aan Gonzo denken, begonnen aan de eerste.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 16:54 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb er 2 afleveringen van geluisterd, en het is een interessante podcast. Je zou zeggen dat het zou lijken op op podcast Gonzo, maar dat gaat meer over de totstandkoming van het verhaal, terwijl hier (in de eerste 2 afleveringen althans) ook mensen uit het verhaal aan het woord komen. Het zijn ook interessante onderwerpen; zo gaat de derde aflevering (die ik nog niet gehoord heb) over het grote aantal zelfdodingen onder dierenartsen.
Alles voor de luisteraarquote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:35 schreef manny het volgende:
By the way: Harry Lensink doet nu die Zware Jongens podcast en daar is ie net zo belerend en verstorend tegenover zijn medepresentatoren. zoals destijds met Marjan. Ik had altijd het idee dat ie Marjan niet serieus nam / de maat nam. Maar het is dus gewoon zijn stijl.
Wacht even. Dit gaat me te snel. PGP, wat bedoel je daar precies mee ?
Alsof je dat niet weet Harry. Flapdrol.
Ik heb er nu ook 2 geluisterd. De eerste (wat een verhaal ook weer hequote:Op dinsdag 18 februari 2025 16:54 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb er 2 afleveringen van geluisterd, en het is een interessante podcast. Je zou zeggen dat het zou lijken op op podcast Gonzo, maar dat gaat meer over de totstandkoming van het verhaal, terwijl hier (in de eerste 2 afleveringen althans) ook mensen uit het verhaal aan het woord komen. Het zijn ook interessante onderwerpen; zo gaat de derde aflevering (die ik nog niet gehoord heb) over het grote aantal zelfdodingen onder dierenartsen.
quote:Keer op keer trok de familie van de psychotische Tolga aan de bel, maar met hun zorgen gebeurde niks. Tot de dag dat Tolga zijn onderbuurman Rens doodstak. Zo’n moord gebeurt vaker, en geregeld is het verhaal in grote lijnen hetzelfde: iemand met ernstige psychiatrische problemen valt zijn familie, buurman, of een willekeurige voorbijganger aan. Geregeld is de dader al bekend bij justitie of zorginstanties, en hebben familie of buren aan de bel getrokken. Meestal zijn de daders kwetsbare mensen met complexe, ernstige psychiatrische problemen, van wie we vaak al weten dat ze mogelijk agressief kunnen worden. Het gaat dus om misdrijven, gepleegd door mensen die vóór die fatale dag patiėnten waren, of hadden moeten zijn. In Niemandsland onderzoeken Elsbeth Stoker en Dija Kabba hoe het kan dat juist deze groep nog te vaak niet de juiste zorg krijgt.
quote:'Doorgaan' is een podcast over doorzettingsvermogen en veerkracht, gemaakt door Carlijn Vis en Humberto Tan. In deze serie spreken wij mensen die een manier vonden om door te gaan, op momenten in hun leven waarop dįt onmogelijk leek
Als journalisten mogen wij elke week bijzondere mensen interviewen. ...
quote:We zijn dagelijks online, maar bij hoe het internet precies werkt en op welke manieren het ons leven verandert staan we weinig stil. De podcast Net goed! brengt daar verandering in.
Dankzij de komst van het internet is ons leven fundamenteel veranderd. De ontwikkelingen gaan zo snel dat ze nauwelijks bij te houden zijn. Daarnaast is het internet abstract en onzichtbaar. Misschien is het daarom dat er maar weinig gereflecteerd wordt op wat nog niet zo lang geleden nog ‘cyberspace’, ‘het wereldwijde web’ en de ‘digitale snelweg’ werd genoemd. Op het podcastkanaal Oplossing gezocht! van Nemo Kennislink verschijnt een serie die daar verandering in brengt. In Net goed! onderzoekt wetenschapsjournalist Edda Heinsman elke twee weken een ander aspect van het internet.
We kennen Heinsman onder meer van haar podcastseries Aangenaam, waarin ze de achtergrond van voornamen onderzoekt, en Alles voor de wetenschap, over onderbelichte vrouwelijke wetenschappers. In haar podcasts interviewt ze altijd veel verschillende mensen, van ‘gewone’ mensen op straat tot exacte wetenschappers. Dankzij haar achtergrond als sterrenkundige en werk op de redactie van Het Klokhuis kan ze ook de complexe technische onderwerpen op een vrolijke manier toegankelijk maken.
De eerste aflevering van Net goed! gaat over daten. Heinsman ontmoet misschien wel het eerste internetkoppel van Nederland. Zij leerden elkaar online kennen toen datingsites nog niet eens bestonden, terwijl ze op een forum aan het klagen waren over de matige kwaliteit van een van de eerste webcams. Ook bespreekt Heinsman met wetenschappers wat de gevolgen zijn van het feit dat de meeste nieuwe relaties tegenwoordig al swipend ontstaan.
De tweede aflevering onderzoekt de invloed die ons online bestaan heeft op taal en taalgebruik. We staan de hele dag met elkaar in contact en maken daarbij gebruik van geschreven taal en duizenden emoji’s. Wetenschappers die hier onderzoek naar doen, ontdekten dat het taalgebruik van jongeren steeds creatiever wordt. Niets verloedering dus! Ook spreekt Heinsman de ontwikkelaar van een van de allerbekendste programmeertalen, Python. Deze Nederlander kan in Amerika nauwelijks over straat. De naam van zijn taal komt van zijn favoriete comedians, inderdaad: Monty Python.
In de komende afleveringen gaat de podcast onder andere nog in op de vraag waarom Düsseldorf zo populair is bij Chinese toeristen, hoe oorlog werkt in de digitale wereld en krijgen we een blik in de toekomst van het internet.
Leuk! Aangenaam vond ik heel erg leuk dus deze ga ik ook proberenquote:
Zo’n vijftien jaar geleden kwam de koffer vol brieven aan Lies in het bezit van het archief, vooral vanwege een bijzondere afzender. Een aantal van de brieven is namelijk afkomstig van cabaretier Toon Hermans, geboren en getogen in Sittard en nog steeds de grote trots van de Limburgse stad. Hij schreef Lies een kattenbelletje in een mini-enveloppe ter grootte van een bankpas en tekende op een langere brief een portretje van haar. In een andere brief was hij geļrriteerd omdat ze niet was komen opdagen bij een afspraakje: ‘Je hebt iets goed te maken. Anders staan we op voet van oorlog. Er moet dus “gevredeskust” worden. Ik stel je een ultimatum: binnen 24 uren moet ondergetekende in het bezit zijn van ’n aantal vurige omhelzingen, gecombineerd met hartstochtelijke “moordkussen”. Punt.’quote:In de jaren veertig en vijftig schreven tientallen mannen hartstochtelijke liefdesverklaringen aan één vrouw: Lies. De brieven scheppen een beeld van een tijd en van een bijzondere vrouw, zo blijkt uit een zesdelige podcastserie. ‘Ik denk niet dat het mijn type was.’
Even mopperen nog op de Zware Jongens. Sorry.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:37 schreef Blues het volgende:
[..]
Alles voor de luisteraar![]()
Ik ben het wel met je eens.
Afgezet... niks aanquote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:49 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Zo’n vijftien jaar geleden kwam de koffer vol brieven aan Lies in het bezit van het archief, vooral vanwege een bijzondere afzender. Een aantal van de brieven is namelijk afkomstig van cabaretier Toon Hermans, geboren en getogen in Sittard en nog steeds de grote trots van de Limburgse stad. Hij schreef Lies een kattenbelletje in een mini-enveloppe ter grootte van een bankpas en tekende op een langere brief een portretje van haar. In een andere brief was hij geļrriteerd omdat ze niet was komen opdagen bij een afspraakje: ‘Je hebt iets goed te maken. Anders staan we op voet van oorlog. Er moet dus “gevredeskust” worden. Ik stel je een ultimatum: binnen 24 uren moet ondergetekende in het bezit zijn van ’n aantal vurige omhelzingen, gecombineerd met hartstochtelijke “moordkussen”. Punt.’
Prima podcast!quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:59 schreef Jester65 het volgende:
Nog niet genoemd hier volgens mij:
[..]
https://tonnymedia.nl/showcase/rtl-ketting-van-santanera/
Die eerste is idd heel tof!quote:
Ja leuk is die he!quote:Op vrijdag 21 maart 2025 19:13 schreef Faraday01 het volgende:
Weet niet of die al voorbij is gekomen: Nooit geweten!
Verhalen op basis van een wikipedia lemma. Erg informatief en fijne lengte van ongeveer een kwartiertje.
Edit: @:blues was me twee maanden voor
quote:Synopsis
Dat Fake news een moderne uitvinding is, is fake news. Sterker nog: na een beetje onderzoek, kom je er snel achter dat het zo oud is als de weg naar Rome. Was Moeder Teresa wel zo’n lieverdje? En hoelang was Martin Luther King eigenlijk koning? In Geschiedenis Inside gaan Gijs van Engelen en Thomas van Luyn met terugwerkende kracht op fake news-jacht om zo samen Nederland te behoeden voor historische leugens. Elke week staat één historische figuur centraal, waarbij Thomas als volksvertegenwoordiger de kennis van Nederland voorlegt aan de alwetende historicus om – met de kennis van nu – te bepalen: schrijven we een zwarte, of een witte bladzijde in de geschiedenis bij?.
quote:Voor BNNVARA duikt Janneke Verbaarschot in de duistere wereld achter de Bingo. Want al bijna vijftig jaar speelt het kansspel zich af op de grens van boven- en onderwereld. Hoe heeft het spelletje in de jaren '80 kunnen leiden tot de liquidaties die bekend staan als de bingomoorden? Is de georganiseerde misdaad nog steeds betrokken bij het roemruchte spel? Wat zijn de regels voor het organiseren van een bingo? En hoe verslavend is het spel? Janneke neemt je in deze serie mee langs kienkoningen en bingobejaarden. Een ding is zeker: Na het horen van deze podcast zul je nooit meer hetzelfde naar de Bingo kijken
Vergeet de suspense muziek nietquote:Op zondag 30 maart 2025 13:56 schreef Jester65 het volgende:
De eerste 2 afleveringen vielen me niet mee. Hopelijk wordt het wat betreft inhoud nog wat interessanter. Wat betreft vorm ben ik wel een beetje klaar met typegeluiden wanneer er een email verstuurd wordt. Sowieso vind ik dat podcastmakers heel terughoudend moeten zijn met achtergrondgeluiden, het leidt al snel af.
Dat klinkt interessantquote:Op zondag 30 maart 2025 14:22 schreef Aress020 het volgende:
Deze heb ik volgens mij nog niet zien langskomen hier. Voor de geschiedenis liefhebber
Oudheid
Een podcast over de Oudheid. Van Rome tot Aksum, Plato tot Nehalennia… en heel veel meer. Iedere week praten wetenschappers de luisteraars een uurtje bij over hun onderzoek naar en passie voor alles van lang geleden.
Luister je Veldheren? Dat is echt mijn favoriete Podcast.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:34 schreef Vliegbaard het volgende:
Is er iemand die nog wat hidden gems heeft?
ik luister wekelijks een aantal politieke en nieuws georiėnteerde podcast. Alle misdaad/crime van de bekende nederlandse couranten heb ik denk ondertussen ook wel gehad.
Bij voorkeur wel Nederlands. In het Engels merk ik dat ik snel afgeleid raak, zeker als ik ook nog wat op de weg moet letten, dan loop ik regelmatig terug te spoelen omdat ik belangrijke info heb gemist.
Nee, nog nooit van gehoord. Maar over het algemeen vind ik Mart de Kruif een stuk beter te pruimen dan de twee zuurpruimen Boekenstein en De Wijkquote:Op maandag 31 maart 2025 08:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Luister je Veldheren? Dat is echt mijn favoriete Podcast.
quote:In 2007 sterft Marie-Antoinette Carlier kinderloos en moederziel alleen in een Antwerps rusthuis. Met haar dood komt een waar fortuin vrij: meer dan 200 miljoen euro! Het is het startschot voor de grootste erfenisstrijd die Belgiė ooit gekend heeft. Maar waarom leefde de steenrijke juffrouw Carlier voorheen in de kelders van haar kasteel, in haast armoedige omstandigheden? En wie waren de Brazilianen die onverwacht op haar begrafenis opdoken? Achille Van Ingelgem duikt samen met journalist Erik Raspoet in deze onwaarschijnlijke erfeniszaak
quote:Wat als geesten écht bestaan? Tom Hofland en Pascal van Hulst dachten altijd dat spookverhalen niet meer waren dan folklore en verzinsels. Tot ze met meer dan honderd mensen spraken die, ondanks hun eigen scepsis, iets onverklaarbaars meemaakten. Nu rest ze nog maar één vraag: kunnen ze ook zelf oog in oog komen te staan met een geest? In de serie Geestenjagers trekken Tom en Pascal eropuit, ze overnachten op een beruchte spooklocatie, spreken met experts en dompelen zich onder in de wereld van de moderne geestenjagers. De eerste twee afleveringen van Geestenjagers zijn in alle podcastapps te beluisteren, de rest van de serie beluister je bij Podimo.
quote:Gaslighting is een vorm van emotionele manipulatie waarbij iemand de waarheid zo verdraait dat je aan je eigen verstand gaat twijfelen. De term komt van de Amerikaanse film Gaslight (1944), maar werd bekend bij het bredere publiek in de jaren 2000. In deze podcast van Psychologie Magazine interviewt Fen Verstappen slachtoffers van gaslighting, terwijl gaslightingexpert en psycholoog Alice Vlottes de verhalen duidt. Deze vorm van manipulatie komt vooral voor in relaties, maar in de podcast hoor je ook voorbeelden van gaslighting op werk of stage. Tussen al die persoonlijke verhalen door leer je niet alleen hoe gaslighting werkt, maar ook hoe je deze manipulatievorm herkent en hoe je jezelf ertegen wapent.
Dan is de titel van de podcast wel treffend.quote:Op maandag 14 april 2025 19:23 schreef BE het volgende:
Eerste van Gaslighting geluisterd maar nog niet om. Ik vind de dame die de verhalen duidt stevig irritant. Echt, herhalen wat er gezegd wordt alsof de luisteraar degene is die gek is zeg maar.![]()
Ik kan hier De Reizen van de Nachtwacht nog aan toevoegen: ook deze podcast lijdt aan het euvel van 2 makers die samen toneelstukjes opvoeren. Dat is altijd een risico wanneer je samen een podcast maakt waar een stuk onderzoek in zit: het is heel moeilijk om de onderlinge gesprekken op een geloofwaardige manier te presenteren. En als het onderwerp nu heel interessant zou zijn, dan zou ik me er wel overheen kunnen zetten, maar dit lijkt meer een podcast voor Amsterdammers te zijn.quote:Op maandag 14 april 2025 15:04 schreef Jester65 het volgende:
Update over een aantal podcasts dat ik aan het luisteren ben:
Geestenjagers: niet enthousiast, ben ook niet zo'n fan van de podcasts van Pascal van Hulst. Wellicht dat ik het ooit nog een 2e kans geef.
Het Fortuin Carlier: interessant, goed gemaakt, de moeite waard
Het Drillrap dossier: wellicht interessant onderwerp, maar de gekunstelde manier waarop de maaksters gesprekken nadoen leidt erg af
Bingo Maffia: nog steeds niet overtuigd, voelt nog steeds erg zwaar aangezet aan
In de greep van Gaslighting: de moeite waard
De Vuurwerkramp: Interessant, aangrijpende verhalen, de moeite waard
Verraad in de geschiedenisquote:Op dinsdag 15 april 2025 14:59 schreef Quoi het volgende:
Carlier fortuin geluisterd en idd bingewaardig![]()
Nu zit ik weer zonder.
Begonnen aan Carlier, verhaal heeft wel iets weg van De Brand in het Landhuis.quote:Op maandag 14 april 2025 15:45 schreef Blues het volgende:
Carlier en Gaslighting moet ik nog aan beginnen. Ik stel denk ik Carlier uit voor eind mei, in het vliegtuig
Bingo maffia leuk voor tussendoor. Er is nog 1 afl die ik nog niet heb geluisterd. Verder eens.
Vuurwerkramp, kweenie of ik daar zin in heb.
Waarschijnlijk een podcast voor een select publiek hier, maar ik vind hem vaak (afhankelijk van de gast) interessant. Maar dat komt ook doordat ik in het Nedersaksische gebied ben geboren (en nog woon) en met dialect ben opgevoed. Alleen jammer dat Hendrik Jan zo vaak het woord 'tof' meent te moeten gebruiken.quote:Hendrik Jan Bökkers en Albert Bartelds gaan in gesprek met een breed scala aan cultuurdragers uit het Nedersaksische taalgebied, van Groningen tot de Achterhoek. Denk aan muzikanten, bestuurders, kunstenaars, theatermakers, filmers, schrijvers, filosofen, ondernemers en organisatoren. Ieder van hen draagt op unieke wijze bij aan de rijke diversiteit van onze cultuur en deelt inspirerende verhalen en perspectieven.
Of je nu bekend bent met de streektaal of nieuwsgierig bent naar wat ons verbindt—deze podcast laat je op een luchtige en inspirerende manier kennismaken met de kracht van het Nedersaksisch.
Die kerel in een van de eerste afleveringen met z’n uitspraak. Consequent Bin-Go :’)quote:Op donderdag 17 april 2025 12:26 schreef Da_Sandman het volgende:
Poeh, die Bingomaffia viel niet mee. Wat een opgeklopt gedoe. Ze snapte het op het einde geloof ik zelf niet helemaal meer.
Ik was vooral geļnteresseerd in Annette en dat was het luisteren meer dan waard.quote:
Ik haakte in de eerste aflevering al af. Alles waar een beetje mee gesjoemeld kan worden is voer voor criminaliteit.quote:Op vrijdag 18 april 2025 14:03 schreef stinkie het volgende:
Die kerel in een van de eerste afleveringen met z’n uitspraak. Consequent Bin-Go :’)
Maar ze raakt idd de draad wat kwijt en het zogenaamde gevaar is ook machtig interessant natuurlijk. Was ook een opleidings podcast geloof ik
ook geluisterd. Deze vond ik erg goed. Was wel verbaasd dat het zich allemaal al best lang geleden afspeelde. Dacht dat er wel een linkje met het heden zou zijn.quote:Op donderdag 17 april 2025 20:09 schreef Faraday01 het volgende:
Inmiddels Carlier afgeluisterd, prima podcast. Uiteindelijk blijf ik om het in het Vlaams te zeggen wel een beetje op mijn honger zitten.
https://nl.radio.net/podcast/mijn-opa-was-schalkhaarderquote:Over Mijn opa was Schalkhaarder
Deventenaar Wouter Rutgers en zijn sidekick Wim Sneller vertellen de ongelofelijke geschiedenis van de ruim 3.000 'Schalkhaarders', de politieagenten die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden opgeleid door de bezetter. Wouters opa Wim was één van hen.
In deze podcast treden ze onder meer in de voetsporen van opa, krijgen ze toegang tot de Westenbergkazerne (waar de agenten werden opgeleid) en horen ze hoe Schalkhaar ternauwernood aan een bombardement ontkwam.
https://podcastluisteren.nl/pod/Verraad-in-de-geschiedenisquote:In Verraad in de Geschiedenis vertelt David Lucieer over de beroemdste en beruchtste verraders uit het verleden. Soms zijn ze laf, soms dapper, vaak iets ertussenin. Wat drijft hen tot hun daden? En wat zegt dat over ons als mensen? Elke aflevering hoor je een meeslepend verhaal over intriges, machtsspelletjes en de duistere kant van de mens.
raptorix in CRI / [podcasts] Misdaad podcasts #2 - Nog meer spannende verhalenquote:Op zondag 18 mei 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Zware jongens gaat naar Podimo. Toch nog maar even vragen: is die app nog steeds zo ontzettend knudde?
Ja dusquote:Op zondag 18 mei 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Zware jongens gaat naar Podimo. Toch nog maar even vragen: is die app nog steeds zo ontzettend knudde?
Ik heb deze inmiddels afgerond, aardige podcast, al moet het onderwerp je wel aanspreken om het echt interessant te vinden denk ik. De podcast raakt wel aan wat grotere onderwerpen (verwerking van een trauma, welke keuzes maak je in moeilijke omstandigheden, jodenvervolging) maar gaat dan weer niet voldoende de diepte in om een echte aanrader te zijn. De duopresentatie deed, zoals vaker, wat gemaakt aan, maar het was niet echt hinderlijkquote:Op zondag 27 april 2025 19:55 schreef Jester65 het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://nl.radio.net/podcast/mijn-opa-was-schalkhaarder
Ik heb de podcast nog niet gehoord, maar de bijbehorende film wel gezien, en die was interessant. Nu kan dat ermee te maken hebben dat dit ook komt doordat ik zelf in Schalkhaar woon, dus helemaal objectief ben ik niet. De bijbehorende documentaire is overigens hier te bekijken: https://www.oost.nl/schalkhaarders
Ik vind 'm ook leuk!quote:Op maandag 19 mei 2025 17:37 schreef Terreros85 het volgende:
Ik heb paar aflevering Daphnes Hulptroepen geluisterd. Dat begint wel leuk. Idee is simpel. 3 BN'ers geven advies bij alledaagse problemen. 'hoe vertel ik mijn schoonouders dat ze minder aliexpress cadeau moeten kopen'. Of 'moet ik mijn beste vriend een vacature doorsturen die ik zelf ook interessant vind'. Onder leiding van Daphne Bunskoek.
Elke week zo te zien?quote:Op maandag 19 mei 2025 19:40 schreef Quoi het volgende:
[..]
Ik vind 'm ook leuk!
Hoe vaak 'ie verschijnt is mij alleen onduidelijk.
Vandaag een nieuwequote:Op maandag 19 mei 2025 20:58 schreef Meke het volgende:
[..]
Elke week zo te zien?
29 april (dat waren er twee, maar doen ze wel vaker bij een nieuwe podcast), 6 mei en 13 mei.
Ik ben benieuwd, heb ze toegevoegd aan mijn playlistVond de promo's een beetje hysterisch maar wellicht is dat beter gedoseerd als je een hele aflevering luistert
quote:De Wadden, een andere oorlog
Winfried Baijens duikt in het bijzondere verhaal over de oorlog en de bevrijding van de Waddeneilanden.
Nederland viert op 5 mei 1945 feest. Het land is bevrijd, de oorlog is voorbij. Alleen: op de Waddeneilanden geven de Duitsers zich nog niet over. Winfried Baijens trekt in deze podcast over de vijf eilanden en praat met eilanders over de oorlog én de bevrijding, die zo anders waren dan op de wal.
Ik heb hier inmiddels een aantal afleveringen van beluisterd, en heb er wat gemengde gevoelens bij: het is ongetwijfeld erg belangrijk en gevaarlijk, maar op de één of andere manier blijft het een ver-van-m'n-bed show.quote:Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef Blues het volgende:
Schaduwoorlog
Terwijl in Oekraļne een loopgravenoorlog wordt uitgevochten met tanks, artillerie en lange-afstandswapens, ligt zonder dat we het doorhebben ook de rest van Europa onder vuur. Spionage, sabotage, aanslagen en cyberaanvallen: Rusland maakt zich er veelvuldig schuldig aan, maar ook China en andere staten roeren zich in deze strijd. Wat is het doel van hybride oorlogsvoering? Hoe gróót is de dreiging precies? En wat merken we van deze cyberoorlog, wat blijft er onder de radar? Als iemand dat weet, is het Huib Modderkolk. Als onderzoeksjournalist voor de Volkskrant begeeft hij zich al jaren in dit veld en schreef hij de bestsellers Het is oorlog maar niemand die het ziet en: Dit wil je écht niet weten. In de nieuwe podcast Schaduwoorlog gaat Huib samen met adjunct-hoofdredacteur Annieke Kranenberg de vaak onzichtbare dreiging van hybride oorlogsvoering ontleden en analyseren. Presentatie: Annieke Kranenberg en Huib Modderkolk
Heb ik ook wel een beetje, maar interessant genoeg om elke week te luisteren.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:12 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Ik heb hier inmiddels een aantal afleveringen van beluisterd, en heb er wat gemengde gevoelens bij: het is ongetwijfeld erg belangrijk en gevaarlijk, maar op de één of andere manier blijft het een ver-van-m'n-bed show.
quote:In Het Verhaal van de Schaal gaat Simon Heijmans op zoek naar antwoorden op een raadsel rond een schaal van Chinees porselein. Is de schaal, zoals verzamelaar Ton denkt, gemaakt in de Ming-dynastie en daarmee een wereldontdekking? Of is er iets anders aan de hand?
Vandaag Het Fortuin Carlier beluisterd. Dit is zo'n verhaal waarvoor het medium podcast uitgevonden is.quote:
Klinkt interessant!quote:Op maandag 9 juni 2025 11:58 schreef Blues het volgende:
Hoorde net een tip op de radio, zelf nog niet geluisterd:
[ afbeelding ]
[..]
quote:In de vroege ochtend van 13 september 2022 viel de Fiod de villa en de werkplaats van Jumbo-boegbeeld Frits van Eerd binnen. Samen met medeverdachte Theo E. - een criminele autohandelaar - moet hij zich nu verantwoorden voor de rechter. Heeft de Jumbo-eigenaar crimineel geld witgewassen? Is er gesjoemeld met sponsorcontracten in de motorcross? Liet Van Eerd zich omkopen door Theo E., die hij kent vanuit de motorcross? En welke rol speelde Jumbo? Het nieuwe seizoen van Achter Gesloten Deuren, de onderzoekspodcast van het FD, duikt in de zaak Frits van Eerd.
Yup staat al klaarquote:Op dinsdag 17 juni 2025 11:07 schreef Jester65 het volgende:
Komende vrijdag verschijnt een nieuwe serie podcasts in de serie Achter gesloten deuren, van het FD, deze keer over Frits van Eerd:
Ik heb de eerste aflevering beluisterd, en die is veelbelovend. Maar goed, je hoeft Simon Heijmans ook niet te vertellen hoe je een goede podcast maakt.quote:Op maandag 9 juni 2025 11:58 schreef Blues het volgende:
Hoorde net een tip op de radio, zelf nog niet geluisterd:
[ afbeelding ]
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |