Heb er weer een paar voor jullie vanuit mijn 'alert-mail'.
De mannen van Michelangelo quote:
In De mannen van Michelangelo onderzoekt Dide Vonk de obsessie van de grote kunstenaar met het mannelijk lichaam.
Michelangelo was bezeten van het mannenlichaam; overal in zijn oeuvre duiken naakte, gespierde torso’s op. Zelfs zijn vrouwen lijken op mannen met twee sinaasappels op hun borst geplakt. Hoe komt het dat een kunstenaar met de bijnaam il Divino, ‘de goddelijke,’ het vrouwelijk lichaam niet wist te vangen? Dat vroeg podcastmaker Dide Vonk (De eierwekker) zich af bij het zien van de originele tekeningen van Michelangelo in het Teylers Museum in Haarlem. In de driedelige podcast De mannen van Michelangelo, gemaakt in samenwerking met dat museum, gaat ze op zoek naar een antwoord. Hoofdconservator Terry van Druten is al sinds zijn tienertijd gefascineerd door Michelangelo.
De befaamde kunstenaar was een uitzonderlijk getalenteerde beeldhouwer, schilder, architect en dichter – en toch kent zijn oeuvre nauwelijks realistisch afgebeelde vrouwen. De vaak gehoorde verklaring: Michelangelo zou simpelweg ‘te homo’ zijn geweest om vrouwen goed te kunnen verbeelden. En ja, Michelangelo viel op mannen – of beter: op heel jonge mannen, de zogeheten efeben. Deze vorm van seksualiteit was in zijn tijd doodnormaal, soms zelfs geaccepteerder dan relaties tussen volwassen mannen, zo horen we renaissance-expert Michael Rocke in Florence vertellen aan Vonk.
Toch leert ze dat Michelangelo’s homoseksualiteit nooit de volledige verklaring kan zijn voor het feit dat de kunstenaar zulke onwaarschijnlijk ‘mannelijke’ vrouwen tekende. Daar moet meer achter zitten; een artistieke keuze, een ideaalbeeld of misschien wel onze eigen blik die ertussen komt. Want wie bepaalt eigenlijk wanneer een lichaam ‘vrouwelijk’ is? Waarom vindt zij die gespierde figuren zelf zo moeilijk als vrouwen te lezen? Terwijl Vonk zich over die vragen buigt, sluipt er een nieuwe laag de podcast in: niet alleen de mannen en vrouwen van Michelangelo worden onderzocht, maar ook haar eigen ideeën over gendernormen.
Zo leert de luisteraar over religie, liefde, seksualiteit en gendernormen in de renaissance, maar ook over hoe we vandaag de dag tegen die thema’s aankijken. Michelangelo’s kunst en leven vormen de rode draad, maar de podcast gaat ondertussen over veel meer. Dankzij de gerenommeerde makers Vonk en Simon Heijmans (Brand in het landhuis), die dramaturgie en eindredactie deed, is het geen verrassing dat De mannen van Michelangelo een ijzersterke kunstpodcast is.
En voor wie na het luisteren nog langer wil blijven dwalen door Michelangelo’s wereld: tot en met 25 januari is de bijbehorende tentoonstelling te zien in het Teylers Museum in Haarlem.
De Sekte van Aaldertquote:
Hij beloofde wonderbaarlijke genezingen, maar verwoestte decennialang vele levens: hoe kon Aaldert van E. steeds opnieuw slachtoffers maken? Podcastmakers Maaike Timmerman en Sandra van den Heuvel onderzoeken een duistere wereld van duiveluitdrijvingen die al snel ontaarden in manipulatie en misbruik. Veel oud-volgelingen en slachtoffers doen voor het eerst hun verhaal.
De ware Jacob.quote:
Dagblad van het Noorden lanceert nieuwe true crime podcast over mysterieuze meesteroplichter Dagblad van het Noorden (DVHN) presenteert een nieuwe true crime podcast: De Ware Jacob. In deze spannende serie duiken we diep in een van de grootste – en toch meest onbekende – oplichters uit de Nederlandse misdaadgeschiedenis. Stel je voor: een man die leeft alsof hij steenrijk is. Iemand die zich zonder moeite voordoet als baron, criminoloog of hoge militair. Die vrienden, familie en zelfs bankiers en Quote 500-leden weet te misleiden. Dat is Rob Jacob – misschien wel de grootste onbekende oplichter van Nederland, met wortels in Emmen en internationale ambities. In de podcast De Ware Jacob ontrafelen DVHN-verslaggever Jan Westera en podcastmaker Colin Mooijman het web van leugens dat Jacob heeft gesponnen. Wie is deze man werkelijk? Hoe wist hij zoveel mensen in zijn greep te krijgen? En waar is hij nu? De zoektocht naar antwoorden voert langs slachtoffers, verdwenen dossiers en internationale speurtochten. Terwijl Interpol en gedupeerden hem jarenlang zochten, lijkt Rob Jacob spoorloos verdwenen.
Zeg Paus, waar is mijn kunstquote:
Op een dag hoorde Olga Majeau over een sprookjesachtig kasteel dat had toebehoord aan haar Hongaarse voorouders. Een kasteel boven op een berg, met twee torens en een toegangspoort. En in dat kasteel bevond zich de grootste schat: een immense Renaissance-collectie met werk van kunstenaars die in wereldmusea hangen: Correggio, Bernini, Tiepolo, Rafael, Brueghel... Het kasteel is inmiddels een hotel, maar de kunstcollectie is verdwenen. Waarom is het kasteel niet meer in de familie? En wat is er met de kunstcollectie gebeurd? Valt er nog iets van terug te vinden? Olga's zoektocht naar antwoorden blijkt al snel een heus true crime verhaal over internationaal kunstrecht, over duistere belangen, en over de perfide trekjes van de kunsthandel.
[ Bericht 8% gewijzigd door Blues op 29-11-2025 14:07:11 ]