abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2026 @ 12:43:17 #176
318507 Jester65
Stay frosty
pi_219882777
Twee nieuwe podcasts die ik op m'n lijstje heb gezet:

quote:
Adrift
It’s the early 1970s, and a young British family is attempting to sail around the world when catastrophe strikes.The Robertsons have sold everything they own to embark on this trip. But their epic odyssey soon turns into a desperate fight for their lives in the middle of the Pacific Ocean. Dougal and Lyn, their teenage son Douglas, 12-year-old twins Sandy and Neil, and young hitchhiker Robin find themselves hundreds of miles from land, with few supplies, no radio contact, and surrounded by sharks. Drifting in the vast emptiness, they must rely on their instincts and harness the elements to survive. Yet even with deadly predators circling, they discover that sometimes their worst enemy is...themselves.

quote:
De vergeten treinkaping
Op 2 december 1975 kapen zeven Molukse jongemannen uit Bovensmilde een trein bij het dorp Wijster. De gijzeling duurt twaalf dagen, er vallen drie doden. Nu, vijftig jaar later, kijken we met een nieuwe blik terug op de gebeurtenissen van toen.

In de 5-delige serie duiken journalisten Roy van Gool en Herma Boer in het verhaal van de kaping.
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:15:01 #177
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_219889854
Al wat ouder, dus misschien kennen jullie 'm al, maar ik vind 'The Kill list' ook wel het vermelden waard, al heb ik nog niet alle afleveringen geluisterd.

in de haak.
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:14 #178
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_219889872
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 10:34 schreef Blues het volgende:
De kunst van het verdwijnen. S02

[ afbeelding ]

Ik ga eerst S01 luisteren, ik kende deze pc niet, jullie?
[..]
Zeker wel, heel mooi! Heb seizoen 2 ook nog niet geluisterd.
in de haak.
  woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:44 #179
80382 manny
30 is best veel
pi_219889875
Kill list

Is wel eens genoemd inderdaad, maar wat mij betreft ook zeker een aanrader
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 21 januari 2026 @ 19:02:05 #180
545 dop
:copyright: dop
pi_219893672
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2026 11:18 schreef manny het volgende:
Kill list

Is wel eens genoemd inderdaad, maar wat mij betreft ook zeker een aanrader
Zeker een aanrader, en wie van binge houdt, dit is er zeker een waar je geboeid meerdere afleveringen achter elkaar kunt luisteren.
Heb hem zelf vorig jaar in een vrij rap tempo geluisterd.

De producent van deze podcast is audible ken ik ook van luisterboeken, doorgaans zeer goed in elkaar gezet en voorgelezen. Dus waarschijnlijk de moeite waard om te kijken wat ze nog meer aan podcast hebben geproduceerd.

[ Bericht 14% gewijzigd door dop op 21-01-2026 19:07:06 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219904302
Aanrader.

https://podcastluisteren.(...)ksters-van-Auschwitz

De Nederlandse bewaaksters van Auschwitz.

quote:
Een Nederlands meisje van 22 dat kampbewaakster wordt in Auschwitz. En ze is niet de enige. Wat hebben deze vrouwen gedaan, wat vertelden ze hun kinderen en hoe kijken de slachtoffers van nu naar de daders van toen? 25.000 Nederlanders zijn in de Tweede Wereldoorlog bij de Waffen SS. 24 worden bewaker van vernietigingskamp Auschwitz. Onder hen zijn negen vrouwen. Wie waren die vrouwen? Waarom gingen ze naar Auschwitz? En wat hebben ze daar gedaan? In de podcastserie ‘De Nederlandse bewaaksters van Auschwitz’ van AVROTROS en NPO Radio 1 gaan historisch onderzoeker Stijn Reurs en EenVandaag-verslaggever Harm van Atteveld op zoek naar het verhaal achter de namen die opduiken uit het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging in Den Haag. De vrouwen om wie het gaat blijken allemaal overleden, maar van enkele van deze vrouwen speuren de podcastmakers de kinderen op. Wat weten zij over het verleden van hun moeder? En hoe oordelen zij over het verleden van hun moeder? De gesprekken met de nazaten van de voormalige Aufseherinnen, de zoektocht van Reurs en Van Atteveld, het levensverhaal van de bewaaksters én de verhalen van de overlevenden van Auschwitz nemen de luisteraar mee naar een duister verleden dat doorwerkt tot de dag van vandaag.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219939086
Ter afsluiting:

https://www.nu.nl/binnenl(...)t-niet-vervolgd.html

quote:
De vrouw die werd verdacht van psychische mishandeling in de geruchtmakende 'Marlotte-zaak' wordt niet vervolgd, meldt het OM dinsdag. De zaak maakte veel los door de populaire podcast Op zoek naar Marlotte.
De Zembla-podcast Op zoek naar Marlotte onderzoekt het verhaal van ex-vrijwilliger Annika over 'Marlotte'. Zij kwamen in 2020 met elkaar in contact via de Kindertelefoon. De dertienjarige 'Marlotte' vertelde Annika dat ze met ernstige verwondingen in het Brandwondencentrum in Beverwijk lag en door haar familie aan haar lot was overgelaten.

Annika had jarenlang contact met 'Marlotte' via WhatsApp, totdat ze het bericht kreeg dat het meisje was overleden. Ze zocht contact met journalisten van Zembla, die erachter kwamen dat 'Marlotte' nooit heeft bestaan. Een jonge vrouw, die zichzelf Roos noemt, had het hele verhaal verzonnen.

'Roos' werd eind september aangehouden op verdenking van psychische mishandeling. Het Openbaar Ministerie (OM) oordeelde dinsdag dat er "onvoldoende aanknopingspunten" zijn voor een strafbaar feit. De zaak tegen de vrouw wordt daarom geseponeerd.

Het OM benadrukt dat de lat voor een veroordeling voor psychische mishandeling hoog ligt. Wel zegt het OM zich te kunnen voorstellen dat de aangeefster zich bedrogen heeft gevoeld. Er werden twee aangiftes tegen 'Roos' gedaan.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 27 januari 2026 @ 13:43:52 #183
318507 Jester65
Stay frosty
pi_219939942
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 12:43 schreef Jester65 het volgende:
Twee nieuwe podcasts die ik op m'n lijstje heb gezet:

[ afbeelding ]
[De Vergeten Treinkaping]

Ik heb deze inmiddels afgerond. Het onderwerp is interessant genoeg, maar de podcast leverde weinig nieuwe informatie op. Niet bijzonder.

En voor de zoveelste keer: ik hoef niet te horen hoe een mail getypt wordt. Sowieso ben ik geen fan van achtergrondgeluiden. Ook dat iemand ergens aanbelt en binnen wordt gelaten, voor mij heeft het alleen zin om dat te laten horen als het meerwaarde heeft voor de podcast. En dat is zelden het geval.
pi_219941599
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:43 schreef Jester65 het volgende:

[..]
Ik heb deze inmiddels afgerond. Het onderwerp is interessant genoeg, maar de podcast leverde weinig nieuwe informatie op. Niet bijzonder.

En voor de zoveelste keer: ik hoef niet te horen hoe een mail getypt wordt. Sowieso ben ik geen fan van achtergrondgeluiden. Ook dat iemand ergens aanbelt en binnen wordt gelaten, voor mij heeft het alleen zin om dat te laten horen als het meerwaarde heeft voor de podcast. En dat is zelden het geval.
Of geritsel van papier.
Of lopen door het grint.
Of dat de koffie ingeschonken wordt.
Of een autodeur die open of dicht gaat.

HOU OP DAARMEE :(

:D
  dinsdag 27 januari 2026 @ 21:10:28 #185
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219943416
Ja, beetje ‘de jaren 50 belden, ze willen hun hoorspel terug’. :’)
pi_219945265
Gelukkig komt dat niet zo vaak voor, maar de mail die zogenaamd ter plekke bedacht wordt, voorgelezen en getypt, en dan verstuurd met het commentaar 'en nu wachten op het antwoord' hoor ik iets te vaak. En dan het geluidje dat er een mailtje binnenkomt...
  woensdag 28 januari 2026 @ 09:05:02 #187
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219945282
Laatst had een favorietje van mij, geschiedenis voor herbeginners, ook opeens onder het praten een vrij hard instrumentaal muziekje er onder. Ik heb de aflevering afgezet zo vervelend was het. Doet ie Belg normaal nooit dus viel me tegen bij een leuk onderwerp.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219946193
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 13:43 schreef Jester65 het volgende:

[..]

Ik heb hem niet beluisterd, maar die treinkapingen bij de punt en Bijlen zijn toch totaal niet vergeten?
anonieme razernist
pi_219947188
Deze podcast gaat over de eerste kaping, die bij Wijster (tussen Beilen en Hoogeveen). Die wordt vaak verward met de kaping bij de Punt, 2 jaar later, die bloedig eindigde. Maar de conclusie was inderdaad ook dat deze kaping niet zozeer vergeten is, maar meer verward wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')