Mja, heb ikwel vaker bij podcasts: negen afleveringen van een uur over b.v. een al lang vergeten incident in WO2 (waarbij zelfs de kinderen van de betrokkenen al allemaal overleden zijn) of over zoiets als dit is soms wel waterland. Dit bleef redelijk boeien overigens, ze probeerde het iets breder te trekken, maar hoe relevant het op zichzelf allemaal is valt over te discussiëren.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:51 schreef Terreros85 het volgende:
Ik luister nu ‘onaantastbaar’. Ik vraag me tijdens de 4e aflevering nog steeds af wat ik hoor. Proberen ze hier een maatschappelijk verhaal af te steken over machtsmisbruik in de media (of andere bedrijfstak). Of vinden de makers de spliteromoep NMO zo relevant dat dit verhaal verteld moet worden in 9 afleveringen van een uur. Het luistert prima weg maar vraag me af hoe ze dit boeiend houden.
quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:07 schreef Jester65 het volgende:
Ja, maar aan de andere kantSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Maar hij was inderdaad erg moeilijk te overtuigen van zijn ongelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.anonieme razernist
Ze proberen volgens mij alle invalshoeken te belichten. Een verhaal vertellen.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:51 schreef Terreros85 het volgende:
Ik luister nu ‘onaantastbaar’. Ik vraag me tijdens de 4e aflevering nog steeds af wat ik hoor. Proberen ze hier een maatschappelijk verhaal af te steken over machtsmisbruik in de media (of andere bedrijfstak). Of vinden de makers de spliteromoep NMO zo relevant dat dit verhaal verteld moet worden in 9 afleveringen van een uur. Het luistert prima weg maar vraag me af hoe ze dit boeiend houden.
Blijkbaar vind jij het al 4 afleveringen boeiend genoeg om 'lekker weg te luisteren'. Ik vond ze alle 9 boeiend in elk geval.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:51 schreef Terreros85 het volgende:
Ik vind deze wel interessant.quote:
Hot Money: Agent of Chaos
In 2020, the Financial Times exposed a ¤2 billion fraud at Wirecard, a high-flying German fintech. Many thought that was the end of the story. But for reporter Sam Jones, it was just the beginning.
This season on Hot Money: Agent of Chaos, Jones investigates Wirecard’s chief operating officer, who vanished just as Wirecard collapsed. And turned out to also be a Russian spy.
From an Ibizan sting operation to an attempted takeover of the Austrian intelligence service, his reporting spirals into a world of warlords, espionage, and disinformation.
All in an attempt to answer one question: Who is the real Jan Marsalek? And what does his secret life reveal about the powerful forces he serves?
Ik moest even in het verhaal komen maar uiteindelijk is het fascinerendquote:
Toy Soldier
As a child, Alex Kurzem faced a choice: be killed or join the killers.
After escaping the massacre that killed his family during the Holocaust, he’s found by the enemy and taken in as one of their own – becoming a Jewish boy masquerading as a Nazi soldier. He’d live with this false identity for so long, he no longer remembered who he was before.
This is the story Alex would tell the world decades later, but could a story so unbelievable be true? Host Dan Goldberg finds out.
Ik heb net 2 afleveringen beluisterd, en hij bevalt goed tot nu toe.quote:Roadtrip naar Auschwitz is niet wéér een podcast over 'den oorlog'. Nee, het is een epische reis die in 1941 begint met een groot familiedrama in Polen. Tachtig jaar na dat drama stapt journalist Evelien Rutten in de wagen met haar tienerdochter Hera en de Poolse zussen van haar overleden moeder: tante Misha en tante Wanda. Samen trekken ze naar Duitsland, Polen en Oostenrijk, op zoek naar sporen van de wereldgeschiedenis die tot vandaag nog terug te vinden zijn in hun eigen DNA. Wie waren babcia en dzadzia, de Poolse grootouders van Evelien? En hoe is het mogelijk dat ze toch een relatief normaal leven konden leiden, nadat ze allebei in een concentratiekamp gezeten hebben?
Ook klaar met de schaal en eens! Heel interessantquote:Op vrijdag 11 juli 2025 17:56 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb het Verhaal van de Schaal afgeluisterd, en die is weer heel interessant, en goed gemaakt. Mooi om te horen hoeveel Simon Heijmans met zijn zoektocht boven water krijgt.
Aan begonnen en na 1 aflevering realiseerde ik me dat ik dat verhaal ooit eerder had gehoord in een podcast. Wel goed gemaakt maar geen zin meer om zes afleveringen te luisteren terwijl ik eigenlijk al weet hoe het zit. Ik weet alleen niet meer welke podcast dat was.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
Ik ben nu bezig met Sea of lies.
[..]
Erg goed!
Ik heb eerste twee afleveringen beluisterd, benieuwd waar het naar toegaat.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Erg goed!
Interessante podcast over een relatief klein gebeuren uit de 2e Wereldoorlog. Robin de Wever is een ervaren podcastmaker, met een fijne stem. Wel jammer dat hij (voor mijn gevoel) de klemtoon vaak net verkeerd zet, dat irriteerde me wel een beetje.quote:Op woensdag 16 juli 2025 13:40 schreef Jester65 het volgende:
[ afbeelding ]
Het is 1943. De nazi’s dringen door tot een van de grootste geheime operaties van het land: verzetskrant Trouw. Niet veel later krijgt de Trouw-top een mysterieus briefje. Trouw moet een keuze maken, staat er. Op leven of dood.
In Het Ultimatum woelt journalist Robin de Wever door dat omstreden hoofdstuk in de geschiedenis van het verzet. Wat is daar gebeurd? En: hoe konden de Duitsers dat ondergrondse netwerk binnendringen? Heeft er iemand gepraat?
https://www.trouw.nl/dossier/het-ultimatum/
Salut Jamesquote:Zussen Evelien en Marlies Bosmans onderzoeken het in mysterie gehulde levensverhaal van hun grootvader Peter. Peter had een miljoenenbedrijf in China, een soort Ali express avant la lettre, maar na zijn dood bleek de familie geen geld te erven, maar vragen. Marlies en Evelien zoeken nu naar antwoorden.
Oorlogsmistquote:Op 1 april 1978 worden drie schilderijen van James Ensor gestolen in Oostende. Na een eis om losgeld houdt de politie een kat-en-muisspel met de daders: van geheime boodschappen, over een halsbrekende tocht met een vliegtuig, tot een val met een benzinebom. Audiomaker Ronald Verhaegen en Oostends journalist Stefan Kerger vertellen het verhaal van de Grote Ensorroof. Een cold case. De dief is nooit gevat. Kunnen zij hem na 47 jaar nog vinden?
Maar eerst ben ik een klassieker aan het herbeluisteren:quote:Wat bezielde een hardwerkende, geliefde hoofdonderwijzer uit Oostburg om steeds meer de kant van de bezetter te kiezen? In deze zesdelige podcast zoekt journalist Martijn van der Werff het verhaal over zijn overgrootvader uit, die al voor de Tweede Wereldoorlog zijn sympathieën voor het Nazi-regime niet onder stoelen of banken stak, zich na de oorlog niet meer in Nederland wilde of durfde te vertonen en uiteindelijk in Duitsland verdween om onder een andere naam een nieuw leven op te bouwen.
Geisha heb ik vorig jaar beluisterd, was volgens mij wel aardig.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:15 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Interessante podcast over een relatief klein gebeuren uit de 2e Wereldoorlog. Robin de Wever is een ervaren podcastmaker, met een fijne stem. Wel jammer dat hij (voor mijn gevoel) de klemtoon vaak net verkeerd zet, dat irriteerde me wel een beetje.
Daarnaast een aantal nieuwe podcasts op m'n lijstje gezet:
Geisha
https://podcastluisteren.nl/pod/Geisha
[..]
Salut James
https://podcastluisteren.nl/pod/Salut-James
[..]
Oorlogsmist
https://podcastluisteren.nl/pod/Oorlogsmist
[..]
Maar eerst ben ik een klassieker aan het herbeluisteren:
https://podcastluisteren.nl/pod/Bob
quote:September 2023 startte Adriaan van Dis een eigen podcast vanuit het tuinhuis van zijn uitgeverij Atlas Contact. In Van Dis Ongefilterd praat hij over alles wat hem bezighoudt met Simon Dikker Hupkes, bekend van de Wie is-podcastreeks en redacteur van de uitgeverij. Om de week verschijnt er op zaterdag een nieuwe aflevering. De podcast Van Dis Ongefilterd is te beluisteren op alle gebruikelijke podcastkanalen
Best interessant verhaal maar de podcast pakte me niet zo.quote:
Voor de Downton Abbey kijkers, die ex-vrouw van Platt klinkt echt zo enorm als die heerlijk zure O’Brien!quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Erg goed!
Tot paar jaar terug veel beluisterd, daarna afgehaakt omdat ze het format aangepast hadden. Blok is toen tijdje vervangen geweest, later weer teruggekeerd. Of ze nog steeds de presentatie doet weet ik niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:13 schreef Jester65 het volgende:
Zijn er hier trouwens nog mensen die naar Vink luisteren?
https://www.nporadio1.nl/podcasts/vink
Ik luisterde toevallig laatst een aflevering, en toen viel me op dat Mischa Blok die aflevering niet presenteerde. Was dat een uitzondering, of is ze inmiddels vervangen?
Oh, over Ensor, toch eens luisteren. Prachtige tentoonstelling van gezien in Antwerpen afgelopen december.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:53 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Best interessant verhaal maar de podcast pakte me niet zo.
Korte afleveringen dus wel een goede om even te bingen.
Ze presenteert ineens het misdaadbureau. #Vakantietijdquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:13 schreef Jester65 het volgende:
Zijn er hier trouwens nog mensen die naar Vink luisteren?
https://www.nporadio1.nl/podcasts/vink
Ik luisterde toevallig laatst een aflevering, en toen viel me op dat Mischa Blok die aflevering niet presenteerde. Was dat een uitzondering, of is ze inmiddels vervangen?
Ik zit nu halverwege de laatste aflevering, en het is wel een interessante podcast. Bizar op welke manieren de politie destijds heeft geprobeerd de schilderijen terug te krijgen, Bassie en Adriaan is er niets bij.quote:
Als je Geisha vorig jaar hebt geluisterd kan het zijn dat je de laatste aflevering gemist hebt. In die aflevering is een reactie van de secretaressequote:Op woensdag 30 juli 2025 13:57 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Geisha heb ik vorig jaar beluisterd, was volgens mij wel aardig.
Salut James ga ik één dezer dagen beluisteren.
Oorlogsmist op mijn lijst gezet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. te horen. Als geheel inderdaad een aardige podcast, al blijven er wel wat vragen onbeantwoord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |