Klinkt interessant!quote:Op maandag 9 juni 2025 11:58 schreef Blues het volgende:
Hoorde net een tip op de radio, zelf nog niet geluisterd:
[ afbeelding ]
[..]
quote:In de vroege ochtend van 13 september 2022 viel de Fiod de villa en de werkplaats van Jumbo-boegbeeld Frits van Eerd binnen. Samen met medeverdachte Theo E. - een criminele autohandelaar - moet hij zich nu verantwoorden voor de rechter. Heeft de Jumbo-eigenaar crimineel geld witgewassen? Is er gesjoemeld met sponsorcontracten in de motorcross? Liet Van Eerd zich omkopen door Theo E., die hij kent vanuit de motorcross? En welke rol speelde Jumbo? Het nieuwe seizoen van Achter Gesloten Deuren, de onderzoekspodcast van het FD, duikt in de zaak Frits van Eerd.
Yup staat al klaarquote:Op dinsdag 17 juni 2025 11:07 schreef Jester65 het volgende:
Komende vrijdag verschijnt een nieuwe serie podcasts in de serie Achter gesloten deuren, van het FD, deze keer over Frits van Eerd:
Ik heb de eerste aflevering beluisterd, en die is veelbelovend. Maar goed, je hoeft Simon Heijmans ook niet te vertellen hoe je een goede podcast maakt.quote:Op maandag 9 juni 2025 11:58 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Met het oog op morgenquote:Op donderdag 19 juni 2025 11:11 schreef BE het volgende:
Heeft er iemand een tip voor een dagelijkse nieuwspodcast?
Ik luister eigenlijk altijd podcasts in de auto dat ik ook bijna geen nieuws meer mee krijg.
Ik trek 'Weer een dag' heel slecht want hoewel ik Gijs Groenteman prima kan hebben vind ik hem in die podcast net een dwepend schoolmeisje die om alles lacht dat v Roosmalen zegt.En van Roosmalen hoort zichzelf echt veel te graag praten.
NRC vandaag is op zich ok, maar focust dan weer op 1 onderwerp perk keer.
Iemand een tip?
Ik luister de volgende 2 dagelijks met alles wat er nu gebeurt:quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:11 schreef BE het volgende:
Heeft er iemand een tip voor een dagelijkse nieuwspodcast?
Ik luister eigenlijk altijd podcasts in de auto dat ik ook bijna geen nieuws meer mee krijg.
Ik trek 'Weer een dag' heel slecht want hoewel ik Gijs Groenteman prima kan hebben vind ik hem in die podcast net een dwepend schoolmeisje die om alles lacht dat v Roosmalen zegt.En van Roosmalen hoort zichzelf echt veel te graag praten.
NRC vandaag is op zich ok, maar focust dan weer op 1 onderwerp perk keer.
Iemand een tip?
Ja echt ik denk dat ik regelmatig met mijn mond open aan het wandelen benquote:Op donderdag 26 juni 2025 14:34 schreef Jester65 het volgende:
Ja, ik ben er al aan begonnen, ben inmiddels bij aflevering 4. Erg goed gemaakt, en schokkend verhaal.
Omdat ik 99% zeker weet dat ik de podcast destijds op aanraden van iemand hier gevonden had leek het me goed om dit hier te melden.quote:Radio Romano
Marcel van Roosmalen, Noortje Veldhuizen en Roelof de Vries signaleren alle drie elke week een zelf opgeduikelde vondst. Dat kan een tijdschrift zijn, maar ook een ventilator, een boek, een instagramaccount of douchegel met houtskool. Elke week bepaalt een grimmige stemming met punten de winnaar van de aflevering.
Oh yessssss wat een goed nieuwsquote:Op maandag 30 juni 2025 11:52 schreef KinKiJan het volgende:
Drie jaar geleden ging 'De Krokante Leesmap' verder onder de naam Radio Romano achter -zoals ze zelf noemen- de paarse betaalmuur. Voor hen die destijds ook gestopt zijn met luisteren: sinds kort zijn ze weer terug!
Radio Romano is weer overal gratis te luisteren en ook alle podcasts die exclusief bij Podimo geweest zijn, zijn nu gratis terug te luisteren. Ze blijven wel zomerspecials exclusief voor Podimo doen, maar de reguliere afleveringen zijn dus weer gratis.
[..]
Omdat ik 99% zeker weet dat ik de podcast destijds op aanraden van iemand hier gevonden had leek het me goed om dit hier te melden.
Dank, geweldig trio!quote:Op maandag 30 juni 2025 11:52 schreef KinKiJan het volgende:
Drie jaar geleden ging 'De Krokante Leesmap' verder onder de naam Radio Romano achter -zoals ze zelf noemen- de paarse betaalmuur. Voor hen die destijds ook gestopt zijn met luisteren: sinds kort zijn ze weer terug!
Radio Romano is weer overal gratis te luisteren en ook alle podcasts die exclusief bij Podimo geweest zijn, zijn nu gratis terug te luisteren. Ze blijven wel zomerspecials exclusief voor Podimo doen, maar de reguliere afleveringen zijn dus weer gratis.
[..]
Omdat ik 99% zeker weet dat ik de podcast destijds op aanraden van iemand hier gevonden had leek het me goed om dit hier te melden.
Ondanks dat er geen schokkende dingen naar voren komen vind ik de zoektocht wel interessant. Misschien wel iets te veel afleveringen en de audiokwaliteit bij interviews is niet altijd goed, maar omdat het geen pro's zijn is dat de makers vergeven.quote:De Schaduw van Brunssum
In de familie van Kai en Iris is weinig bekend over het oorlogsverleden. Tijdens een familiereünie ontdekken ze dat hun overgrootvader, Opa Wiel, ‘fout’ was in de oorlog. In 'De Schaduw van Brunssum' onderzoeken ze hun familiegeschiedenis en onthullen ze geheimen die meer dan 80 jaar verborgen bleven. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor hun familie? Deze podcast wil niet alleen hun familieverhaal verkennen, maar ook de donkere kanten van de geschiedenis onder de aandacht brengen, door de ogen van mensen die aan de kant van de bezetter stonden.
Tofquote:Op maandag 30 juni 2025 11:52 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Erg goed!quote:A body is pulled from the ocean, and a race against time to capture one of the world's most wanted criminals begins.
Is dat leuk om terug te luisteren, gaat het veel om de actualiteit?quote:Op maandag 30 juni 2025 11:52 schreef KinKiJan het volgende:
Het raakt de actualiteit soms wat aan, maar is zeker niet nadrukkelijk aanwezig. Ze vertellen wat anekdotes uit hun eigen leven en gaan dan over naar de tijdschriften/onderwerpen dingen die ze meegebracht hebben.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:31 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Is dat leuk om terug te luisteren, gaat het veel om de actualiteit?
Dank je.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 22:07 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Het raakt de actualiteit soms wat aan, maar is zeker niet nadrukkelijk aanwezig. Ze vertellen wat anekdotes uit hun eigen leven en gaan dan over naar de tijdschriften/onderwerpen dingen die ze meegebracht hebben.
Ik ken het al, en heb er dan ook al wat terug geluisterd omdat ik het vermakelijk vind. Maar als nieuwe luisteraar denk ik dat je het goed is als je met s2e1 van afgelopen vrijdag begint. Ze vertellen wat er in hun eigen leven gebeurde voor degene die niet mee geweest is naar Podimo, kan voor nieuwe luisteraars ook wel handig zijn denk ik.
Neem het vooral niet te serieus allemaal
Op mijn lijst gezet.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
Ik ben nu bezig met Sea of lies.
[..]
Erg goed!
Ik vind er niet veel aan.quote:De Barbie Tapes
In deze zesdelige podcastserie duikt documentairemaker Foeke de Koe in urenlang, uniek geluidsmateriaal uit een privé-archief: cassettebandjes met gesprekken tussen de voormalige SS-officieren Klaus Barbie en Karl Wolff. In deze gesprekken mijmeren zij nog dagelijks over hun gloriejaren onder Hitler. Een onthutsende podcast vol gruwelverhalen over de razzia’s in Amsterdam, martelingen in Lyon en een leven lang op de vlucht voor nazijagers.
quote:Een podcastserie over The Beatles en de solojaren van John, Paul, George en Ringo. Boordevol achtergronden, alternatieve tracks, interviews en interessante gasten. Vaste presentatie door Beatles-kenners Jan-Cees ter Brugge (oa. auteur 'In Bed Met John & Yoko' en 'The Beatles in Holland'), Wibo Dijksma (maker van diverse Beatles-projecten op de Nederlandse radio) en Michiel Tjepkema (oa. de podcast De Laatste Dagen Van...).
1 aflevering to go, maar wat een verhaal.quote:Op woensdag 25 juni 2025 18:29 schreef Blues het volgende:
Mensen ga Onaantastbaar luisteren![]()
https://www.vprogids.nl/p(...)e-Moslim-Omroep.html
quote:Een intiem en eerlijk verhaal
Jarenlang beschouwde Thijs het overlijden van zijn vader als een feit waar hij weinig bij voelde. Mijn vader is dood, dat is gewoon een feit en door met het leven. Tot hij zich af begon te vragen: waarom raakt het me zo weinig? Waarom mis hem niet? En: wie was mijn vader überhaupt? In deze podcast duikt Thijs in het verleden van zijn vader. Hij spreekt met zijn familie, jeugdvrienden en collega's om er zo achter te komen wie zijn vader was. Wie was de man die Thijs zou missen?
Hij neemt niet allen het leven van zijn vader onder de loep, maar ook zijn eigen gevoel. Heeft hij het verdriet van zijn vader altijd weggestopt? Of is hij gewoon niet verdrietig door de dood van zijn eigen vader?
Ik heb nu twee afleveringen beluisterd.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Olaf zit vast: https://argos.vpro.nl/collecties/olaf-zit-vast
Wel heel heel dun bewijs om levenslang voor te krijgen...
Dat komt nog (uitgebreid) aan de orde. Zijn verhaal is knudde.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:42 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb nu twee afleveringen beluisterd.
Het verhaal van Olaf vind ik ook niet erg overtuigend.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., was wat dat betreft veelzeggend.
quote:Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef Jester65 het volgende:
Ja, daar zitten de parels van 2025 tot nu toe wel bij: Onaantastbaar, Jacob, dood in Qatar, Het Verhaal van de Schaal en het Fortuin Carlier. Liefste Lies ben ik aan begonnen, maar vond ik niet boeiend genoeg, en Niemandsland heb ik ook een begin mee gemaakt, maar ik weet niet of ik die nog af ga luisteren.
Onaantastbaar heb ik inmiddels afgeluisterd, en het is een heel goed gemaakte podcast (respect voor alle onderzoeksuren die er in zijn gestopt, ze zijn er ruim 3 jaar mee bezig geweest volgens mij). Ontluisterend verhaal, en wat me dan het meest bijblijft (naast de gebeurtenissen zelf) is dat het blijkbaar enorm moeilijk is om zoiets aan te kaarten, des te hoger je in de pyramide zit, des te groter is de kans dat je er mee wegkomt. De reactie van Dijkstal in de laatste aflevering,Ja, bi-zar! Een heel goede podcast vond ik dat ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., was wat dat betreft veelzeggend.in de haak.
Gedaan. Best leuk hoor, en ik zal er wel wat vaker naar gaan luisteren, maar ik vind zestig minuten wel vrij lang voor een kletspodcast die eigenlijk over weinig gaat.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 22:07 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Maar als nieuwe luisteraar denk ik dat je het goed is als je met s2e1 van afgelopen vrijdag begint. Ze vertellen wat er in hun eigen leven gebeurde voor degene die niet mee geweest is naar Podimo, kan voor nieuwe luisteraars ook wel handig zijn denk ik.
Neem het vooral niet te serieus allemaal
quote:Op maandag 7 juli 2025 22:48 schreef trui het volgende:
[..]
Ja, bi-zar! Een heel goede podcast vond ik dat ook.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
En nog een overzichtslijstje:quote:Terwijl in Nederland de kranten volstaan met partijruzies binnen de VVD en de feestelijke opening van de Betuwelijn, breekt aan de andere kant van de wereld een stille storm los. In juni 2007 raken zestig Nederlandse militairen in de Afghaanse vallei van Chora omsingeld door honderden Talibanstrijders. Wat volgt is een van de hevigste gevechten uit de recente Nederlandse militaire geschiedenis. In een split second moeten bevelhebbers keuzes maken om Nederlandse militairen en burgers te beschermen. Het zijn keuzes die zeer verstrekkende gevolgen zullen hebben. En toch: in Nederland blijft het oorverdovend stil. In De Afghaanse hand vertellen veteranen, politici, en Afghaanse burgers hoe die gebeurtenissen nog altijd nazinderen.
Betaalmuurtjequote:Op donderdag 17 juli 2025 11:21 schreef Jester65 het volgende:
En nog maar eens een lijstje om de zomer door te komen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-te-komen-a4900349
quote:In Goliath onderzoeken journalist Annette van Soest en oud-rechter Ybo Buruma of de Nederlandse rechtstaat er is voor iedereen. Elke week staat een zaak centraal waarin een burger het opneemt tegen een grote organisatie of de overheid. Als een David tegen Goliath. Voor de wet zijn we allemaal gelijk, maar is dat wel zo?
Heerlijke podcast onderweg op vakantie!quote:Op maandag 9 juni 2025 11:58 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Ik gisteren. Erg boeiend, en op de een of andere reden denk ik dat hij Ton wat tegen zichzelf beschermd heeft?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 17:56 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb het Verhaal van de Schaal afgeluisterd, en die is weer heel interessant, en goed gemaakt. Mooi om te horen hoeveel Simon Heijmans met zijn zoektocht boven water krijgt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Dit is maar en vermoeden natuurlijk.anonieme razernist
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Maar hij was inderdaad erg moeilijk te overtuigen van zijn ongelijk.
Mja, heb ikwel vaker bij podcasts: negen afleveringen van een uur over b.v. een al lang vergeten incident in WO2 (waarbij zelfs de kinderen van de betrokkenen al allemaal overleden zijn) of over zoiets als dit is soms wel waterland. Dit bleef redelijk boeien overigens, ze probeerde het iets breder te trekken, maar hoe relevant het op zichzelf allemaal is valt over te discussiëren.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:51 schreef Terreros85 het volgende:
Ik luister nu ‘onaantastbaar’. Ik vraag me tijdens de 4e aflevering nog steeds af wat ik hoor. Proberen ze hier een maatschappelijk verhaal af te steken over machtsmisbruik in de media (of andere bedrijfstak). Of vinden de makers de spliteromoep NMO zo relevant dat dit verhaal verteld moet worden in 9 afleveringen van een uur. Het luistert prima weg maar vraag me af hoe ze dit boeiend houden.
quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:07 schreef Jester65 het volgende:
Ja, maar aan de andere kantSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Maar hij was inderdaad erg moeilijk te overtuigen van zijn ongelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.anonieme razernist
Ze proberen volgens mij alle invalshoeken te belichten. Een verhaal vertellen.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:51 schreef Terreros85 het volgende:
Ik luister nu ‘onaantastbaar’. Ik vraag me tijdens de 4e aflevering nog steeds af wat ik hoor. Proberen ze hier een maatschappelijk verhaal af te steken over machtsmisbruik in de media (of andere bedrijfstak). Of vinden de makers de spliteromoep NMO zo relevant dat dit verhaal verteld moet worden in 9 afleveringen van een uur. Het luistert prima weg maar vraag me af hoe ze dit boeiend houden.
Blijkbaar vind jij het al 4 afleveringen boeiend genoeg om 'lekker weg te luisteren'. Ik vond ze alle 9 boeiend in elk geval.quote:Op zondag 20 juli 2025 17:51 schreef Terreros85 het volgende:
Ik vind deze wel interessant.quote:
Hot Money: Agent of Chaos
In 2020, the Financial Times exposed a ¤2 billion fraud at Wirecard, a high-flying German fintech. Many thought that was the end of the story. But for reporter Sam Jones, it was just the beginning.
This season on Hot Money: Agent of Chaos, Jones investigates Wirecard’s chief operating officer, who vanished just as Wirecard collapsed. And turned out to also be a Russian spy.
From an Ibizan sting operation to an attempted takeover of the Austrian intelligence service, his reporting spirals into a world of warlords, espionage, and disinformation.
All in an attempt to answer one question: Who is the real Jan Marsalek? And what does his secret life reveal about the powerful forces he serves?
Ik moest even in het verhaal komen maar uiteindelijk is het fascinerendquote:
Toy Soldier
As a child, Alex Kurzem faced a choice: be killed or join the killers.
After escaping the massacre that killed his family during the Holocaust, he’s found by the enemy and taken in as one of their own – becoming a Jewish boy masquerading as a Nazi soldier. He’d live with this false identity for so long, he no longer remembered who he was before.
This is the story Alex would tell the world decades later, but could a story so unbelievable be true? Host Dan Goldberg finds out.
Ik heb net 2 afleveringen beluisterd, en hij bevalt goed tot nu toe.quote:Roadtrip naar Auschwitz is niet wéér een podcast over 'den oorlog'. Nee, het is een epische reis die in 1941 begint met een groot familiedrama in Polen. Tachtig jaar na dat drama stapt journalist Evelien Rutten in de wagen met haar tienerdochter Hera en de Poolse zussen van haar overleden moeder: tante Misha en tante Wanda. Samen trekken ze naar Duitsland, Polen en Oostenrijk, op zoek naar sporen van de wereldgeschiedenis die tot vandaag nog terug te vinden zijn in hun eigen DNA. Wie waren babcia en dzadzia, de Poolse grootouders van Evelien? En hoe is het mogelijk dat ze toch een relatief normaal leven konden leiden, nadat ze allebei in een concentratiekamp gezeten hebben?
Ook klaar met de schaal en eens! Heel interessantquote:Op vrijdag 11 juli 2025 17:56 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb het Verhaal van de Schaal afgeluisterd, en die is weer heel interessant, en goed gemaakt. Mooi om te horen hoeveel Simon Heijmans met zijn zoektocht boven water krijgt.
Aan begonnen en na 1 aflevering realiseerde ik me dat ik dat verhaal ooit eerder had gehoord in een podcast. Wel goed gemaakt maar geen zin meer om zes afleveringen te luisteren terwijl ik eigenlijk al weet hoe het zit. Ik weet alleen niet meer welke podcast dat was.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Erg goed!
Ik heb eerste twee afleveringen beluisterd, benieuwd waar het naar toegaat.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Erg goed!
Interessante podcast over een relatief klein gebeuren uit de 2e Wereldoorlog. Robin de Wever is een ervaren podcastmaker, met een fijne stem. Wel jammer dat hij (voor mijn gevoel) de klemtoon vaak net verkeerd zet, dat irriteerde me wel een beetje.quote:Op woensdag 16 juli 2025 13:40 schreef Jester65 het volgende:
[ afbeelding ]
Het is 1943. De nazi’s dringen door tot een van de grootste geheime operaties van het land: verzetskrant Trouw. Niet veel later krijgt de Trouw-top een mysterieus briefje. Trouw moet een keuze maken, staat er. Op leven of dood.
In Het Ultimatum woelt journalist Robin de Wever door dat omstreden hoofdstuk in de geschiedenis van het verzet. Wat is daar gebeurd? En: hoe konden de Duitsers dat ondergrondse netwerk binnendringen? Heeft er iemand gepraat?
https://www.trouw.nl/dossier/het-ultimatum/
Salut Jamesquote:Zussen Evelien en Marlies Bosmans onderzoeken het in mysterie gehulde levensverhaal van hun grootvader Peter. Peter had een miljoenenbedrijf in China, een soort Ali express avant la lettre, maar na zijn dood bleek de familie geen geld te erven, maar vragen. Marlies en Evelien zoeken nu naar antwoorden.
Oorlogsmistquote:Op 1 april 1978 worden drie schilderijen van James Ensor gestolen in Oostende. Na een eis om losgeld houdt de politie een kat-en-muisspel met de daders: van geheime boodschappen, over een halsbrekende tocht met een vliegtuig, tot een val met een benzinebom. Audiomaker Ronald Verhaegen en Oostends journalist Stefan Kerger vertellen het verhaal van de Grote Ensorroof. Een cold case. De dief is nooit gevat. Kunnen zij hem na 47 jaar nog vinden?
Maar eerst ben ik een klassieker aan het herbeluisteren:quote:Wat bezielde een hardwerkende, geliefde hoofdonderwijzer uit Oostburg om steeds meer de kant van de bezetter te kiezen? In deze zesdelige podcast zoekt journalist Martijn van der Werff het verhaal over zijn overgrootvader uit, die al voor de Tweede Wereldoorlog zijn sympathieën voor het Nazi-regime niet onder stoelen of banken stak, zich na de oorlog niet meer in Nederland wilde of durfde te vertonen en uiteindelijk in Duitsland verdween om onder een andere naam een nieuw leven op te bouwen.
Geisha heb ik vorig jaar beluisterd, was volgens mij wel aardig.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:15 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Interessante podcast over een relatief klein gebeuren uit de 2e Wereldoorlog. Robin de Wever is een ervaren podcastmaker, met een fijne stem. Wel jammer dat hij (voor mijn gevoel) de klemtoon vaak net verkeerd zet, dat irriteerde me wel een beetje.
Daarnaast een aantal nieuwe podcasts op m'n lijstje gezet:
Geisha
https://podcastluisteren.nl/pod/Geisha
[..]
Salut James
https://podcastluisteren.nl/pod/Salut-James
[..]
Oorlogsmist
https://podcastluisteren.nl/pod/Oorlogsmist
[..]
Maar eerst ben ik een klassieker aan het herbeluisteren:
https://podcastluisteren.nl/pod/Bob
quote:September 2023 startte Adriaan van Dis een eigen podcast vanuit het tuinhuis van zijn uitgeverij Atlas Contact. In Van Dis Ongefilterd praat hij over alles wat hem bezighoudt met Simon Dikker Hupkes, bekend van de Wie is-podcastreeks en redacteur van de uitgeverij. Om de week verschijnt er op zaterdag een nieuwe aflevering. De podcast Van Dis Ongefilterd is te beluisteren op alle gebruikelijke podcastkanalen
Best interessant verhaal maar de podcast pakte me niet zo.quote:
Voor de Downton Abbey kijkers, die ex-vrouw van Platt klinkt echt zo enorm als die heerlijk zure O’Brien!quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Erg goed!
Tot paar jaar terug veel beluisterd, daarna afgehaakt omdat ze het format aangepast hadden. Blok is toen tijdje vervangen geweest, later weer teruggekeerd. Of ze nog steeds de presentatie doet weet ik niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:13 schreef Jester65 het volgende:
Zijn er hier trouwens nog mensen die naar Vink luisteren?
https://www.nporadio1.nl/podcasts/vink
Ik luisterde toevallig laatst een aflevering, en toen viel me op dat Mischa Blok die aflevering niet presenteerde. Was dat een uitzondering, of is ze inmiddels vervangen?
Oh, over Ensor, toch eens luisteren. Prachtige tentoonstelling van gezien in Antwerpen afgelopen december.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:53 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Best interessant verhaal maar de podcast pakte me niet zo.
Korte afleveringen dus wel een goede om even te bingen.
Ze presenteert ineens het misdaadbureau. #Vakantietijdquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:13 schreef Jester65 het volgende:
Zijn er hier trouwens nog mensen die naar Vink luisteren?
https://www.nporadio1.nl/podcasts/vink
Ik luisterde toevallig laatst een aflevering, en toen viel me op dat Mischa Blok die aflevering niet presenteerde. Was dat een uitzondering, of is ze inmiddels vervangen?
Ik zit nu halverwege de laatste aflevering, en het is wel een interessante podcast. Bizar op welke manieren de politie destijds heeft geprobeerd de schilderijen terug te krijgen, Bassie en Adriaan is er niets bij.quote:
Als je Geisha vorig jaar hebt geluisterd kan het zijn dat je de laatste aflevering gemist hebt. In die aflevering is een reactie van de secretaressequote:Op woensdag 30 juli 2025 13:57 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Geisha heb ik vorig jaar beluisterd, was volgens mij wel aardig.
Salut James ga ik één dezer dagen beluisteren.
Oorlogsmist op mijn lijst gezet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. te horen. Als geheel inderdaad een aardige podcast, al blijven er wel wat vragen onbeantwoord.
quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:25 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Als je Geisha vorig jaar hebt geluisterd kan het zijn dat je de laatste aflevering gemist hebt. In die aflevering is een reactie van de secretaresseBedankt voor de tip.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. te horen. Als geheel inderdaad een aardige podcast, al blijven er wel wat vragen onbeantwoord.
Hij hangt wereldwijd in de grote musea, dus niet alleen in België.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:07 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Maar zeker interessant, ook al omdat ik nog nooit van James Ensor had gehoord, maar in België is het echt een grote schilder.
Ik hou van dit soort podcasts, ben benieuwd!quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:54 schreef TargaFlorio het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Ondanks dat er geen schokkende dingen naar voren komen vind ik de zoektocht wel interessant. Misschien wel iets te veel afleveringen en de audiokwaliteit bij interviews is niet altijd goed, maar omdat het geen pro's zijn is dat de makers vergeven.
Deze luister ik nu ook. Erg goed!quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:02 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik moest even in het verhaal komen maar uiteindelijk is het fascinerend
Wat gaat het soms toch ver waar mensen in gelovenquote:In deze podcastreeks gaan Loïs Iglesias en Jacky de Vries op zoek naar vrijheid en autonomie. Ze spreken met autonomen en souvereinen en vragen zich ondertussen af: Hoe vrij willen ze zelf zijn! ?
Ik heb deze tijdens mijn vakantie helemaal afgeluisterd. Soms was een man wat lastig te verstaan, maar verder heel goed gemaakt en interessant. Weet nu een stuk meer over Polen in en na de WOII.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:15 schreef Jester65 het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Ik heb net 2 afleveringen beluisterd, en hij bevalt goed tot nu toe.
quote:Hendrik Spiering vertelt in elke aflevering van de NRC-podcast Wilde eeuwen het verhaal van historische personages, gebaseerd op moderne wetenschappelijke inzichten. In het tweede seizoen werpt de podcast nieuw licht op de prehistorie.
De moderne mens, homo sapiens, bestaat nu zo’n 300.000 jaar. Maar over de manier waarop onze verre voorouders leefden is maar weinig bekend. Veel mensen denken daarbij aan primitieve wilden die in holen leefden en elkaar al brullend met een knots de hersens insloegen. In het tweede seizoen van de podcast Wilde eeuwen probeert NRC-journalist Hendrik Spiering dit beeld te ontkrachten. Waarschijnlijk was er tienduizenden jaren geleden al een stuk meer ‘beschaving’ dan we denken. Alleen de bewijzen daarvan zijn door de tijd bijna allemaal uitgewist.
Daarom is de vondst van een tekening in een grot op het Indonesische eiland Sulawesi ook zo belangrijk. De afbeelding is ongeveer 50.000 jaar oud en er is duidelijk een groot zwijn op te zien, met daaromheen menselijke figuren. Het is de oudste bekende figuratieve tekening ter wereld en er moet volgens archeologen een verhaal bij horen. Naar dat verhaal is het natuurlijk gissen, maar Spiering doet in zijn podcast een poging.
‘Seddi is tevreden. Haar naakte lichaam is plakkerig van de gemalen oker. Haar mond smaakt naar ijzer. Van haar vingers druipt het spul in haar ogen. Doodmoe zijn haar armen van het werken boven haar hoofd. In het flakkerende licht van drie lampjes van varkensvet kijkt ze naar het rotsplafond waarop ze al die tijd heeft liggen tekenen. Onhandig, half op een uitstekende rots en half op een platformpje van bamboe. Maar nu valt een last van haar af, want dit werk is af. Haar grote werk, dat haar volk zal helpen te overleven. Hierdoor zullen haar verhalen blijven bestaan.’
Spiering fantaseert niet helemaal in het wilde weg, hij baseert zijn verhaal zoveel mogelijk op de wetenschap. In elke aflevering staat een hoofdpersoon centraal die Spiering construeert uit historische bronnen en leren we aan de hand van diens verhaal meer over de geschiedenis. In allerlei terzijdes krijgen we te horen wat de actuele wetenschappelijke inzichten zijn. Spiering springt steeds een jaartje of tienduizend vooruit in de tijd, van rotstekenaar Seddi naar Doi, die familie is van de neanderthalers, en de sjamaan Slata.
Net als in de eerste reeks van Wilde eeuwen, die over de middeleeuwen ging, probeert Spiering nieuw licht te werpen op een tijdperk dat vaak als duister wordt gezien. En ook in deze reeks is het alleen de voice-over die daarvoor moet zorgen. Verwacht geen interviews of reportages, de luisteraar moet zich naar die verre tijd laten transporteren door de stem van Spiering. Wie zich daaraan overgeeft, krijgt niet alleen een mooi verhaal, maar ook een nieuwe blik op het verleden
Al een oudere, niet spectaculair maar naar mijn mening wel de moeite. In totaal 2 uur dus een goede als tussendoortje.quote:Soeur Mourir
Dit is het verhaal van Soeur Mourir. Zuster Godfrieda, die in de jaren ’70 in Wetteren zeker 3 moorden pleegde. Mogelijks zelfs nog véél meer. Hoe veranderde een brave, godsvruchtige zuster in een moordenares? Wie was de Vlaamse “Killing Nun”? En waarom komt dit verhaal nu pas echt naar boven? Vanaf 30 juni kom je er alles over te weten in deze nieuwe true crime-podcast van het Nieuwsblad.
quote:Waar ben je? Een gekmakende vraag voor wie te maken krijgt met de vermissing van een geliefde. Spoorloos verdwenen tast zelfs de politie in het duister. Het overkomt duizenden Nederlanders per jaar. Marleen Stelling duikt in het leven van langdurig vermisten. En dat van degenen die achterblijven.
Boris Johnsonquote:Londongrad
Season 1 of Londongrad: How the Lebedevs partied their way to power is a 6 part series investigating two men who are at the heart of the story of Britain opening its doors to Russian oligarchs. Alexander Lebedev is a former KGB officer. He’s the man with the money and - as we’ll see - with the plan. Alexander’s son, Evgeny, rose from a fixture on the social scene to a seat in the House of Lords. He did it with Prime Minister Boris Johnson’s help and against the advice of the security services. There’s never been a story quite like it.
Inderdaad wel wat lang van stof, en je merkt dat het geen pro's zijn, maar wel een interessant verhaal. Opa Wiel was wel echt overtuigd fout.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:54 schreef TargaFlorio het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Ondanks dat er geen schokkende dingen naar voren komen vind ik de zoektocht wel interessant. Misschien wel iets te veel afleveringen en de audiokwaliteit bij interviews is niet altijd goed, maar omdat het geen pro's zijn is dat de makers vergeven.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/gefixtquote:Haarlemmer Mino Raiola maakte naam als zaakwaarnemer van topvoetballers als Ibrahimovic, Haaland en Nedved. Maar hoe flikte hij dat?
In Mino's Imperium onderzoekt NOS-journalist Guido van Gorp (Gefixt) hoe Raiola uit kon groeien tot één van de invloedrijkste personen in de voetbalwereld.
Voorbestemd om het Italiaanse restaurant van zijn vader over te nemen, koos hij een ander pad. Zonder netwerk en papieren ging Raiola aan de slag als zaakwaarnemer. Stap voor stap, met soms een stap terug, werkt hij zich omhoog in een wereld die niet altijd op hem zit te wachten.
Door gesprekken met tientallen betrokkenen reconstrueert Van Gorp hoe Raiola zijn imperium bouwde, steen voor steen. Hij neemt je mee naar een wereld die voor buitenstaanders vaak verborgen blijft: die van zaakwaarnemers, transfers en het grote geld in de voetbalwereld.
Ik heb deze nog niet beluisterd.quote:Het Mysterie Marjo Winkens
De raadselachtige verdwijning van Marjo Winkens uit het Zuid-Limburgse Schimmert is een van de oudste cold cases van Nederland. Op 2 september 1975 verdween Marjo na een avondje stappen in Sittard.
Podcastmaker Judith Kuypers komt ook uit Schimmert en groeide op met de verhalen over Marjo. In Het Mysterie Marjo Winkens doet ze onderzoek naar de verdwijning van Marjo en reconstrueert ze aan de hand van gesprekken met vriendinnen, bekenden, buurtgenoten en (oud)rechercheurs wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Ik heb de eerste twee afleveringen beluisterd maar dat laatste staat me nu al tegen. Jammer want het is een interessant onderwerp.quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:16 schreef Jester65 het volgende:
Dank voor de tip.
Frans Pollux heeft ook weer een nieuwe podcast, Het Geluk van Limburg, over het Limburgse mijnverleden. Interessant onderwerp, en de eerste aflevering was ook wel de moeite waard, ik hoop alleen dat Frans niet te veel uitweidt, want die neiging heeft hij nog wel eens.
Ik heb de eerste 2 ook beluisterd, en het valt me nog niet tegen. Over het algemeen houd ik wel van geschiedenis aan de hand van een persoonlijke invalshoek. Ik weet niet of dat hier ook gaat werken, maar het zou zomaar kunnen, ik vind het (nogmaals) een enorm interessant onderwerp, waar ik veel te weinig van afweet. En met mij heel veel Nederlanders denk ik. Dat er bijvoorbeeld relatief weinig gymnasiums in Limburg waren om te voorkomen dat er al teveel kinderen zouden gaan studeren, en daardoor niet in de mijn terecht zouden komen weten niet veel mensen (ervan uitgaande dat het waar is).quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:22 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb de eerste twee afleveringen beluisterd maar dat laatste staat me nu al tegen. Jammer want het is een interessant onderwerp.
quote:‘Heb je nog vertrouwen in de rechtsstaat?’ Dat vraagt journalist Annette van Soest geregeld aan haar geïnterviewden in de podcast Goliath. Sommigen antwoorden ja, anderen nee. Allemaal hebben ze het proberen op te nemen tegen een grote organisatie of de overheid, waarbij het recht soms aan hun zijde stond en soms niet. Omdat sommige van de geïnterviewden voor hun gevoel – of daadwerkelijk – zijn tegengewerkt of omdat ze de uitspraak niet rechtvaardig vonden, is hun vertrouwen in de rechtsstaat tanende.
In wekelijkse afleveringen horen we hun verhalen. Annette van Soest loopt met haar gasten de hele zaak door: wat was het probleem, wat deed hen ertoe besluiten naar de rechter te gaan, wat gebeurde er in hoger beroep en hoe heeft het hele proces invloed gehad op hen? Het zijn heldere gesprekken die Van Soest goed heeft gestructureerd, ondanks de soms ingewikkelde materie. Wel zijn het vooral getuigenissen die je hoort: de geïnterviewden blikken terug op gebeurtenissen uit het verleden – er is weinig actie of gelaagd sounddesign.
Deze ‘Davids’ die het tegen de ‘Goliaths’ opnemen zijn veelal gewone burgers die vanuit idealisme of een rechtvaardigheidsgevoel willen strijden voor zichzelf of voor anderen in dezelfde positie. Dat maakt ze direct sympathiek. Ondernemer Rob Baan uit de eerste aflevering kun je bijvoorbeeld moeilijk anders zien dan een held: hij vindt het belangrijk om zijn werknemers een grotendeels plantaardige, gratis lunch aan te bieden omdat hij bij wil dragen aan hun gezondheid. Maar de belastingdienst legt hem een hoge naheffing op. Staat de organisatie in zijn recht of zou het makkelijker en goedkoper moeten zijn om je werknemers gezond eten voor te schotelen?
quote:Als miljardair Pavel Durov in zijn privéjet landt op een vliegveld nabij Parijs lijkt er niks aan de hand. Totdat de Franse politie hem in de boeien slaat. Durov is de oprichter van de chatapp Telegram.
De Fransen verdenken hem ervan medeplichtig te zijn aan de handel in wapens, drugs en kinderporno die op zijn platform plaatsvindt. In Nederland is Telegram uitgegroeid tot essentieel gereedschap voor kleine criminaliteit en complotdenkers. De overheid krijgt geen grip op de chatapp. Volgens sommige gebruikers is het daardoor een vrijplaats - maar het is ook een rovershol. In Telegramterreur gaan onderzoeksjournalisten Eric van den Berg, Thijs van Dorssen en Lisanne Wichgers duiken in de duistere kant van Telegram. Ze beginnen dicht bij huis, in Friesland, bij een opgeblazen voorgevel.
Het is het werk van jongeren die gerekruteerd werden via Telegram. Ze onderzoeken waarom de handel in kinderporno juist op deze app zo groot is en ontmaskeren de oprichter van het grootste nepnieuwskanaal van Nederland: Klokkenluiders voor Vrijheid. Uiteindelijk reist het team naar Frankrijk, waar Pavel Durov zich schuilhoudt in een luxehotel in het hart van Parijs. Nicolas Lerner, directeur van de Franse binnenlandse veiligheidsdienst, zou hem hier kort na zijn arrestatie hebben bezocht en hebben gechanteerd. Durov moest de verkiezingen in Roemenië via Telegram beïnvloeden en een pro-Europese kandidaat aan de macht helpen.
BNR ontdekt dat er schimmige connecties bestaan tussen Telegram en de Russische geheime dienst, waarin Amsterdam een belangrijke schakel vormt. Als je Telegramterreur hebt geluisterd weet je waar de rechtszaak tegen Pavel Durov écht over gaat.
Mij ook, de vorm trek ik niet en het vanalles er eerst bijhalen om terug te komen in een interview.quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:22 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik heb de eerste twee afleveringen beluisterd maar dat laatste staat me nu al tegen. Jammer want het is een interessant onderwerp.
Dit ja.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:39 schreef Blues het volgende:
[..]
Mij ook, de vorm trek ik niet en het vanalles er eerst bijhalen om terug te komen in een interview.
Ik heb steeds maar het gevoel dat de podcast nog moet beginnen. Niet fijn en bye Pollux
Beetje saai, al is het eigenlijk wel een interessante geschiedenis.quote:Oorlogsmist
Wat bezielde een hardwerkende, geliefde hoofdonderwijzer uit Oostburg om steeds meer de kant van de bezetter te kiezen? In deze zesdelige podcast zoekt journalist Martijn van der Werff het verhaal over zijn overgrootvader uit, die al voor de Tweede Wereldoorlog zijn sympathieën voor het Nazi-regime niet onder stoelen of banken stak, zich na de oorlog niet meer in Nederland wilde of durfde te vertonen en uiteindelijk in Duitsland verdween om onder een andere naam een nieuw leven op te bouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |