abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214270811

Wat is een podcast?
Een podcast is een audiobestand dat je kan streamen of downloaden en worden aangeboden door middel van web feeds.
Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod was deze vorm van uitzenden snel populair onder radioamateurs. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast

Podcasts zijn er in verschillende soorten en maten: van lange thrillerseries en grote interviews tot hoorspelen, korte nieuwsverhalen en gesproken columns. Veel mediabedrijven gebruiken podcasts voor series in verhalende vorm.

Voordelen van podcasts

In de trein, in de auto, of tijdens het wachten: er zijn de hele dag door momenten waarop een podcast uitkomst biedt. Met de downloadfunctie kan de luisteraar een podcast op elk gewenst moment afspelen, zelfs als er geen internetverbinding is. De podcast is de afgelopen jaren in populariteit gegroeid, vooral ook doordat het gemakkelijk is te gebruiken op de smartphone.

Hoe werkt het?

Podcasts worden vaak aangeboden in speciale apps. In deze apps kan je bladeren en zoeken naar interessante podcasts, en die meteen beluisteren. Om vaker naar dezelfde podcast te luisteren kunt u een abonnement nemen. Nieuwe uitzendingen worden dan automatisch op de smartphone gezet.

Gratis apps
Er zijn talloze gratis podcast-apps, die op iedere smartphone te downloaden zijn. Een aantal websites biedt ook gratis podcasts aan

Spotify
i Tunes
Pocket Casts
NPO luister
Podcastluisteren

[ Bericht 21% gewijzigd door Blues op 13-07-2024 11:53:11 ]
pi_214270834
De beste 10 tot nu toe volgens de vpro:

https://www.vprogids.nl/p(...)mail&utm_source=VPRO
  zondag 14 juli 2024 @ 16:15:13 #3
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_214286664
Bedankt voor de tip. Ik heb even een paar titels aan mijn lijstje toegevoegd.

Ik heb vorige week ‘homegrown’ afgerond. Podcast over de aanslag in Oklahoma City in 1995 en de dader Timothy McVeigh. Nauwgezette reconstructie zonder langdradig te worddn. En interessant door de link met het nu. Denk aan de bestorming van het Kapitool.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_214290895
Vandaag een paar afleveringen geluisterd van 'Ondertussen in de kosmos'.
Fijne presentator en korte afleveringen. ^O^

https://podcastluisteren.nl/pod/Ondertussen-in-de-kosmos
pi_214297600

quote:
In De Politie Podcast - MH17 nemen acht politiemensen je mee achter de schermen van het onderzoek naar de crash van vlucht MH17 op 17 juli 2014. In indringende persoonlijke verhalen vertellen ze onder meer over de repatriëring van de lichamen uit oorlogsgebied, over de identificatie van slachtoffers, de omgang met nabestaanden en ook hoe het bewijs werd verzameld dat deze vakantievlucht uit de lucht werd geschoten door een Russische raket.
pi_214303471
De VPRO heeft overigens een goede nieuwsbrief over podcasts. Met leuke luistertips, en nog leuk geschreven ook. Ik bewaar ze voor als ik even niet weet waar ik naar moet luisteren.
pi_214303766
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 21:53 schreef _Arual_ het volgende:
De VPRO heeft overigens een goede nieuwsbrief over podcasts. Met leuke luistertips, en nog leuk geschreven ook. Ik bewaar ze voor als ik even niet weet waar ik naar moet luisteren.
Yup ben ook geabonneerd ^O^
pi_214332377
Who shat on the floor at my wedding?
Een echte True Crime, maar dan hilarisch serieus genomen door alle betrokkenen.
Een huwelijksviering op een boot in Amsterdam wordt ontsierd door de vondst van een drol in het damestoilet. Wie heeft dit gedaan, waarom stond er een man de hele avond in de dames-wc en een paar uitstapjes naar o.a. een nautisch expert.

Engelstalig, waargebeurd, gewoon onwijs grappig. Heerlijk luistermateriaal. Heb het nog niet af, maar dat gaat gauw gebeuren.
Wel even wennen: de detective is Nieuw Zeelands (of Australisch) en is soms net even moeilijk te verstaan.
  donderdag 18 juli 2024 @ 22:13:59 #9
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214332836
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 11:33 schreef Blues het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Deze vond ik prettig om te luisteren, goed in elkaar gezet, duidelijke stemmen, maar ook erg aangrijpend. Deels ook doordat een oud leerkracht van mij met haar gezin er bij is omgekomen. Nog veel nieuws geleerd terwijl er al zoveel over bekend is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 18 juli 2024 @ 22:20:52 #10
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_214332976
quote:
[ afbeelding ]
[..]

Bedankt voor de tip, zet hem op mijn lijstje.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 juli 2024 @ 22:35:16 #11
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_214333269
quote:
[ afbeelding ]
[..]

je vergeet de link wijffie
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_214333417
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 22:35 schreef Paul het volgende:

je vergeet de link wijffie
Welke link?
Ik luister m in pocketcasts maar dat doet niet iedereen. Zoeken op naam moet toch wel lukken?
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 18 juli 2024 @ 22:48:38 #13
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_214333448
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2024 22:45 schreef Blues het volgende:

[..]
Welke link?
Ik luister m in pocketcasts maar dat doet niet iedereen. Zoeken op naam moet toch wel lukken?
ik heef hem al gevonden w/
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_214333457
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 22:48 schreef Paul het volgende:

[..]
ik heef hem al gevonden w/
Grote jongen *O*
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 26 juli 2024 @ 13:41:17 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_214415319
Fall of Civilizations vind ik echt geweldig, prachtige podcast over geschiedenis en oude beschavingen (van Soemeriërs tot dingen in de Middeleeuwen, niet één specifieke tijdsperiode). Van de week de meest recente geluisterd, over Egypte en de val van de farao's, die eindigde met een soort gedicht/lied dat in de tombe stond van een Egyptische farao van 4200 jaar geleden. Ik vond hem erg mooi, dus wilde hem even delen :)

Op 3:52.25 uur

De tekst staat op deze pagina, toevallig:
https://davidwzoll.substa(...)n-god-over-the-water

Vanaf 'one generation passes'.

Vooral dit stuk aan het eind:

quote:
So spend your days joyfully and do not grow weary of living, for no man takes his things with him, and none who go can ever come back again.
;( :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_214430734

Nieuw seizoen van de eenzame uitvaart:
https://podcastluisteren.nl/pod/De-eenzame-uitvaart

quote:
In Amsterdam gaan jaarlijks zo’n 5000 mensen dood. Een op de tien van deze overlijdens wordt niet direct opgemerkt door kennissen of nabestaanden. Een speciale afdeling van de gemeente moet er aan te pas komen om alsnog een broer, zus of verre neef te vinden. Als zelfs dat niet lukt, draait het uit op een eenzame uitvaart. Joris van Casteren is schrijver en coördinator van stichting De Eenzame Uitvaart. Hij zorgt dat een eenzaam overledene alsnog een waardig afscheid krijgt. Hij duikt in de vergeten levens van deze mensen, en vraagt een dichter een gedicht te schrijven voor de overledene. Die verhalen tekent hij op voor de Volkskrant, en leest hij voor in deze podcast. De geschreven verhalen zijn te lezen op: www.volkskrant.nl/eenzameuitvaartpodcast
Ook HIER te lezen/beluisteren.
pi_214441076
Cross uit CRI

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 22:00 schreef Blues het volgende:
Kom deze toevallig tegen:
Bizar

https://pca.st/podcast/7fe406f0-6a07-013c-9f4d-0acc26574db2

In Bizar neemt Henrik Slagter, bekend van Moordcast, je mee in ongelofelijke verhalen, die waargebeurd zijn of echt geloofd werden. Bijvoorbeeld het ongelofelijk verhaal van de visser die in zijn gezonken boot nog dagenlang kon overleven, een spectaculaire diamantroof in Londen of MH370. Laat je verrassen door alle mysteries die Henrik voor je in petto heeft!
  zondag 28 juli 2024 @ 16:58:03 #18
318507 Jester65
Stay frosty
pi_214451610
Ik ben begonnen aan een iets oudere podcast: De Gifmenger, interessant tot nu toe.
https://www.vrt.be/vrtmax/podcasts/radio-1/d/de-gifmenger/
pi_214552258
de Co-Med crisis:

quote:
Een bericht van een jeugdvriend brengt EenVandaag onderzoeksjournalist Paul Schram op het spoor van misstanden bij huisartsenketen Co-Med. Jarenlang spreekt hij verschillende direct betrokkenen, wat leidt tot een podcast die een onthutsend beeld geeft over marktwerking in de zorg. Over patiënten die in de kou staan, machteloze toezichthouders en een frauduleuze ondernemer die tienduizenden patiënten onder zich weet te krijgen.
pi_214579881

quote:
Context Duitsland
Vier jaar na hun podcast De Gijzeling van Gladbeck, reizen Marcel van Roosmalen en Roel Gootzen weer af naar Duitsland. Ze gaan op reportage in de omgeving van het eiland Rügen, waar de moderne Duitse geschiedenis als geen ander samenkomt. Via Bismarck, Lenin, Einstein, de wereldoorlogen en de Sovjets, komen ze uiteindelijk uit bij de DDR-tijd.
pi_214580318
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 16:42 schreef TargaFlorio het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Hopen dat MvR nu niet zo ziek is :D
Dank voor de tip.
  maandag 5 augustus 2024 @ 17:12:13 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_214580485
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 17:03 schreef Blues het volgende:

[..]
Dank voor de tip.
Nou dat! Dat gemiep van die kerel vond ik vooral heel irritant! Ga dan een babbelpodcast starten. :{w
pi_214580530
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 17:12 schreef BE het volgende:

[..]
Nou dat! Dat gemiep van die kerel vond ik vooral heel irritant! Ga dan een babbelpodcast starten. :{w
Die heeft ie al :D
pi_214600425
Ondanks vreselijke materie, soms hardop moeten lachen om deze aflevering:

https://pca.st/episode/e3924ed3-d8d9-4677-b273-7da79923aae8
pi_214616567
Iemand deze al geluisterd?

https://www.ad.nl/podcast(...)cheveningen-25412733

Zo te lezen een tamelijk bizar verhaal.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_214617209
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 20:27 schreef Terreros85 het volgende:
Iemand deze al geluisterd?

https://www.ad.nl/podcast(...)cheveningen-25412733

Zo te lezen een tamelijk bizar verhaal.
Zeker! In CRI is er een topic over en er wordt over gekletst in het podcast topic daar :)
pi_214617403
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 13:41 schreef heywoodu het volgende:
Fall of Civilizations vind ik echt geweldig, prachtige podcast over geschiedenis en oude beschavingen (van Soemeriërs tot dingen in de Middeleeuwen, niet één specifieke tijdsperiode). Van de week de meest recente geluisterd, over Egypte en de val van de farao's, die eindigde met een soort gedicht/lied dat in de tombe stond van een Egyptische farao van 4200 jaar geleden. Ik vond hem erg mooi, dus wilde hem even delen :)

Op 3:52.25 uur

De tekst staat op deze pagina, toevallig:
https://davidwzoll.substa(...)n-god-over-the-water

Vanaf 'one generation passes'.

Vooral dit stuk aan het eind:
[..]
;( :)
Dank voor de tip! Een beetje in de zelfde richting vind ik geschiedenis voor herbeginners best aardig en misschien wat toegankelijker want in het Vlaams.

En ik ben ook gecharmeerd van de vrt podcast eerste hulp bij klassiek over klassieke muziek die je minimaal een keer in je leven gehoord moet hebben.
pi_214618936
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 21:04 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dank voor de tip! Een beetje in de zelfde richting vind ik geschiedenis voor herbeginners best aardig en misschien wat toegankelijker want in het Vlaams.

En ik ben ook gecharmeerd van de vrt podcast eerste hulp bij klassiek over klassieke muziek die je minimaal een keer in je leven gehoord moet hebben.
Die laatste erop gezet! ^O^
pi_214619006
quote:

[..]

Dan is dit misschien ook iets voor jou:
https://podcastluisteren.nl/pod/Geschiedenis-met-Sjaak
pi_214627334
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 17:03 schreef Blues het volgende:

[..]
Dank voor de tip.
Als ik me goed herinner werd de podcast in begin van corona online gezet, met dat in het achterhoofd had ik wel mijn bedenkingen bij dat gehoest en gesnotter. :')
pi_214627351
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 19:45 schreef Blues het volgende:
Ondanks vreselijke materie, soms hardop moeten lachen om deze aflevering:

https://pca.st/episode/e3924ed3-d8d9-4677-b273-7da79923aae8
Ja inderdaad :') , wel een beetje rommelig van hak op de tak maar dat was ook al bij True Crime Pro's.
pi_214627359
quote:
Heb ik ook een aantal afleveringen van beluisterd, moet ik weer eens oppakken.
Kort maar krachtige afleveringen.
pi_214629371
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 16:44 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Heb ik ook een aantal afleveringen van beluisterd, moet ik weer eens oppakken.
Kort maar krachtige afleveringen.
Bijna alle muziek kende ik al maar het enthousiasme is aanstekelijk en leuk om wat meer te horen over compisitie en componist. Weet niet of jij het verhaal van de première van Le Sacre du Printemps al kent, je luistert er dan toch heel anders naar.

En dat heel kort samengevat vanwege de - in mijn ogen fantastische - intro van de fagot, erg vernieuwende muziek die niet direct in de smaak valt en een nogal aparte balletuitvoering.

[ Bericht 5% gewijzigd door Faraday01 op 09-08-2024 07:17:16 ]
pi_214746198
Over DIT verhaal :o :'( is een podcast in 3 delen. Gemaakt door Henrik Slagter (van moordcast) in zijn Bizar- de podcast.
Via pocketcasts of spotify gratis te beluisteren, het zijn 3 delen.

quote:
In 1993 maken Peter Teggelaar en z'n vriend Marc Gilsing (beiden 24) een autotrip dwars door de Sahara. Peter had zo'n reis al twee keer eerder gemaakt en wist precies wat 'm te wachten stond. Maar als familie en vrienden te lang niets horen, worden ze onrustig. Zeker als de jongens op enig moment alweer terug in Nederland hadden moeten zijn. Een zoektocht volgt, maar heeft een uitkomst die niemand had kunnen bedenken.
  maandag 19 augustus 2024 @ 22:20:58 #36
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_214757469
Ik mis je tips de laatste tijd, Blues 😢
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:26:27 #37
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_214759020
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 16:38 schreef Blues het volgende:
Over DIT verhaal :o :'( is een podcast in 3 delen. Gemaakt door Henrik Slagter (van moordcast) in zijn Bizar- de podcast.
[..]
[ afbeelding ]
Tx! ❤❤
pi_214761481
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 22:20 schreef Bjoro het volgende:
Ik mis je tips de laatste tijd, Blues 😢
:@
Kijk hier en in CRI wat vaker dan :*
pi_214927518
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 16:42 schreef TargaFlorio het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Ik vermaak me weer prima met het duo Van Roosmalen en Gootzen _O- , al zorgt Van Roosmalen regelmatig voor plaatsvervangende schaamte. _O- :') . Iets meer inhoud had wel gemogen.
pi_214949773
quote:
Factor Kuifje
De Factor Kuifje is een zoektocht langs oude mysteries, ontbrekende stukjes geschiedenis en verloren schatten. In tien afleveringen hoor je spannende waargebeurde verhalen, die niet zouden misstaan in een Kuifje verhaal.
https://www.bnr.nl/podcast/factor-kuifje
  woensdag 11 september 2024 @ 15:23:59 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_214952275
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 16:38 schreef Blues het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze was echt heel fijn! O+

Wij waren afgehaakt na de eerste afl van Bizar, mss niet helemaal eerlijk, de meeste mensen moeten er even inkomen, maar ik vond deze prima te beluisteren.
pi_214952782
quote:
Die zijn wel tamelijk vermakelijk, misschien net iets té kort (het is ook nooit goed hé :( ).
anonieme razernist
pi_214977066
De Val Allemaal Maar Kapodcast

Podcast · [object Object] · Wat ligt er op de platenspeler? Wat zit er onder de kurk?Björn van der Doelen (de Parel van Brabant) en Joris Heynen (Boris) buigen zich elke aflevering over deze twee belangrijke levensvragen.Met een goed gevuld glas en een stevige meningen bespreken zij de muziek en de muzikanten die hen raken. Soms tot tranen geroerd, soms tot op het bot getergd, maar altijd liefdevol.

Over muziek. Met oud-voetballer tegenwoordig muzikant Björn van der Doelen en muziekjournalist Boris Joris Heynen. De afleveringen met als gast JW Roy, Leo Alkemade en Anneke van Giersbergen (nieuwere moet ik nog beluisteren) maar ook de oudere afleveringen vond ik erg leuk, al zal het waarschijnlijk maar een klein publiek aanspreken. Als fan van de Parel van Brabant, Leo Alkemade en JW Roy spreekt het mij in ieder geval wel aan. Een hoop humor en onzin maar ook serieus praten over muziek waarbij muzieksmaak en hoe breed die kan zijn vaak verrassen.
pi_214977071
quote:
14s.gif Op woensdag 11 september 2024 16:11 schreef NoCigar het volgende:

[..]
Die zijn wel tamelijk vermakelijk, misschien net iets té kort (het is ook nooit goed hé :( ).
Vind ik wel fijn om even tussendoor te beluisteren als ik een half uurtje over heb.
  zaterdag 14 september 2024 @ 22:57:33 #45
80382 manny
30 is best veel
pi_214983644
Lastige materie: aanranding / verkrachting binnen een relatie / met toestemming (of niet)

https://www.tortoisemedia(...)against-neil-gaiman/

Master. Podcast van tortoise weer.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_214986584
https://www.nporadio1.nl/(...)n-vriend-van-volkert

In Argos een korte update m.b.t. Vriend van Volkert.
pi_214986629
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 11:30 schreef TargaFlorio het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)n-vriend-van-volkert

In Argos een korte update m.b.t. Vriend van Volkert.
Top, dank voor de tip!
Sinan Can gaat er ook aandacht aan besteden in zijn docu over wapens.
pi_214987154
Ik luister niet heel veel podcast, maar ben redelijk geslingerd aan Geschiedenis Inside

https://www.radioviainternet.nl/podcasts/geschiedenis-inside

quote:
In Geschiedenis Inside gaan Gijs van Engelen en Thomas van Luyn met terugwerkende kracht op fake news-jacht om zo samen Nederland te behoeden voor historische leugens. Elke week staat één historisch figuur centraal, waarbij Thomas als volksvertegenwoordiger de kennis van Nederland voorlegt aan de alwetende historicus.
En wat ik ook leuk blijf vinden, is de Elektra podcast
https://www.elektrapodcast.nl/
quote:
In Elektra Podcast vertellen de leukste cabaretiers en comedians de beste verhalen over hun slechtste shows.
Robert Moog died for our synths
pi_214987988
quote:
14s.gif Op zondag 15 september 2024 12:39 schreef Gehenna het volgende:
En wat ik ook leuk blijf vinden, is de Elektra podcast
https://www.elektrapodcast.nl/
quote:
In Elektra Podcast vertellen de leukste cabaretiers en comedians de beste verhalen over hun slechtste shows.
Ik af en toe wel eens afleveringen op Youtube, is wel leuk om te kijken.
pi_215013508
quote:
Klinkt interessant!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')