SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht terugleverkosten
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
[ Bericht 0% gewijzigd door Piles op 22-05-2024 22:09:08 ]![]()
Kan iemand de terug leverkosten overzicht van tros radar uit de vorige ff in de openings post zetten ?
[ Bericht 54% gewijzigd door ikweethetookniet op 23-05-2024 00:59:48 ]![]()
Linkje?quote:Op woensdag 22 mei 2024 06:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kan iemand de terugleverkosten overzicht van tros radar uit de vorige ff in de openings post zetten ?![]()
Luisterde net toevallig naar “de Techoloog” (podcast) waar “de groene nerds” te gast waren. Ze bespraken verbruik met dynamisch contract en verschillende dingen die je hieraan kunt doen. Ook zonneplan met hun accu’s kwam kort aan bod, verdienmodel daar is de onbalansmarkt waar je in extreme situaties ¤2 per kWh kan krijgen.
Sowieso wel een leuke aflevering:
Listen to this episode from De Technoloog | BNR on Spotify. Steeds meer Nederlandse huishoudens gebruiken zonne-energie om een deel van hun stroomverbruik op te vangen. Dat zijn er inmiddels zoveel, dat er (natuurlijk ook in combinatie met grote zonne-parken) een overschot aan energie is op bepaalde piekmomenten gedurende de dag. Vanuit deze ontwikkeling is een nieuw soort nerd opgestaan: de Groene Nerd. Te gast is Danny Oosterveer, oprichter van de podcast De Groene Nerds en marketeer. Danny gebruikt allerlei slimme snufjes om zijn energie zo efficiënt mogelijk in te zetten en zo een véél lager bedrag per maand kwijt te zijn aan stroom. Dat begint bij een energiecontract met dynamische prijzen, maar hij maakt ook gebruik van een elektrische auto, thuisbatterijen, Bitcoinminers én allerlei software om gebruik slim in te richten. Hoe wordt je een groene nerd? En is dat het onder de streep nu allemaal waard? Gast Danny Oosterveer Links De Groene Nerds Podcast Video YouTube Hosts Herbert Blankesteijn & Daniël Mol Redactie Daniël Mol See omnystudio.com/listener for privacy information.Well done is better than well said. - Benjamin Franklin![]()
Wij overwegen een deel van onze panelen komend jaar uit te zetten, weet iemand of dat kan?
Ik heb de details niet allemaal hier, maar weet wel dat ze in twee strings zijn gelegd. Een streng van 7 en een streng van 8.
Situatie: er ligt 4900 op het dak, eigen verbruik rond de 2300. Vast contract met terugleveren prijs, maar zonder terug lever kosten tm 31 december van dit jaar. Komend jaar zijn we echter een aantal maanden in het buitenland, zodat het eigen verbruik nog eens flink daalt.
Ik vroeg me af of een installatie technisch tijdelijk stil te zetten is? Waarom zou je dat wel of niet aanraden?de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)![]()
Vorige deel ook van mij afkomstigquote:
Heel handig
[ Bericht 29% gewijzigd door ikweethetookniet op 23-05-2024 00:59:26 ]![]()
https://www.nu.nl/economi(...)en-vragen.html#nujij
Dus als je een gewoon variabel contract hebt voor onbepaalde tijd krijg je dus voorlopig geen terugleverkosten..![]()
Nee, je moet wel daadwerkelijk een modelcontract afsluiten. Dat is gelijk aan een variabel contract ja, maar de tarieven zijn meestal hoger.quote:Op woensdag 22 mei 2024 13:58 schreef tux87 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)en-vragen.html#nujij
Dus als je een gewoon variabel contract hebt voor onbepaalde tijd krijg je dus voorlopig geen terugleverkosten..
Zoals jij het nu zegt is als je maar geen vast contract hebt én geen dynamisch contract dat je dús een variabel contract hebt en daarmee geen TLK, maar dat is niet helemaal waar volgens mij.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Hadvm al toegevoegd gisteravondquote:Op woensdag 22 mei 2024 13:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Vorige deel ook van mij afkomstig
Heel handig![]()
![]()
![]()
Als jouw installatie door te produceren voor jou geld oplevert dan zou ik ze aanhouden.quote:Op woensdag 22 mei 2024 12:50 schreef Essebes het volgende:
Wij overwegen een deel van onze panelen komend jaar uit te zetten, weet iemand of dat kan?
Ik heb de details niet allemaal hier, maar weet wel dat ze in twee strings zijn gelegd. Een streng van 7 en een streng van 8.
Situatie: er ligt 4900 op het dak, eigen verbruik rond de 2300. Vast contract met terugleveren prijs, maar zonder terug lever kosten tm 31 december van dit jaar. Komend jaar zijn we echter een aantal maanden in het buitenland, zodat het eigen verbruik nog eens flink daalt.
Ik vroeg me af of een installatie technisch tijdelijk stil te zetten is? Waarom zou je dat wel of niet aanraden?
Je zit in de dikke overproductie, dus fiscaal zal er weinig tussen zitten qua additionele voordelen (die productie die je sitl zou zetten zou je niet kunnen salderen ofzo of dat je energiebelasting terug zou krijgen).
Puur dus voor de teruglevering.
Als je echt een dynamisch contract hebt en er zijn momenten dat de stroomprijs voor jou negatief zijn, dan komt er pas een incentive om af te schakelen.
Met een contract waarbij de tarieven niet om het uur veranderen zal dat niet aan de orde zijn.
Dus samenvattend:
Je zult een dynamisch contract moeten hebben om hier naar te gaan kijken.
Omvormers kunnen "slim" worden aangestuurd, daar zou je naar kunnen kijken, maar zolang jij niet op een dynamisch contract zit ontbreekt hiervoor de incentive.
Het zal naar mijn idee met 100% zekerheid wel zo gaan in de toekomst dat omvormers stil zijn ook op huishoudens. Ik weet het precieze er niet van maar stel je moet iets met je omvormers doen is dat wel een geschikt moment om hier dieper op in te duiken.
En wat je leidend zou moeten laten zijn verder qua afschakelen is wat mij betreft puur financieel. De schade die je doet aan andere systemen bij een negatieve prijs heeft denk ik niet echt aanwijsbare positieve externaliteiten. Ik zou niet weten waarom je met een negatieve prijs zou willen terugleveren.
[ Bericht 14% gewijzigd door ludovico op 23-05-2024 09:12:23 ]"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
’Consumenten af van onzekerheid’
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter
De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.telegraaf.nl/(...)zonnepanelenbezitter
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op donderdag 23 mei 2024 12:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
’Consumenten af van onzekerheid’
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter
De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.Per 1 januari 2027 gok ikSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.telegraaf.nl/(...)zonnepanelenbezitter
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zo noemen ze het al, terugleverkosten.quote:Op donderdag 23 mei 2024 12:27 schreef Sport_Life het volgende:
Dan noemen ze het extra kosten ipv boete![]()
Ze bedenken er wel iets voor, uiteindelijk zijn het kosten die ze terug willen verdienenquote:Op donderdag 23 mei 2024 12:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo noemen ze het al, terugleverkosten.![]()
Het bleek toch anders bedoeld dan er werd geroepen https://www.nu.nl/klimaat(...)affing-salderen.html
Verrassend…![]()
![]()
Het moet geen 0 cent zijn. Dan maken ze er wel 1 cent of 0.0001 cent van de energieleveranciers kennende
Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Tijd voor accu's dus.
En dan het liefst zo dat het ook off-grid werkt, want met deze instabiele koers van het beoogde kabinet zie ik het verzwaren cq stabiliseren van het net niet op 1 staan, waardoor je dus steeds vaker uitval gaat krijgen, ook als je voldoende panelen op je dak hebt liggen om daar op dat moment je huishouden van te kunnen laten draaien.![]()
Dak vol panelen en te veel zonnestroom?
Vóór Prinsjesdag komt politiek met regels en tarieven
![]()
![]()
https://www.ad.nl/politie(...)-tarieven~a2e375b5b/![]()
https://www.msn.com/nl-nl(...)e4831764b3fb3d&ei=28quote:DEN HAAG (ANP) - Energieleveranciers mogen toch geld blijven vragen van huishoudens die zonnestroom terugleveren aan het stroomnet, bevestigt VVD-Kamerlid Silvio Erkens in een debat. Over een voorstel dat NSC donderdagochtend presenteerde samen met coalitiepartijen PVV, VVD en BBB is verwarring ontstaan. Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA) beschuldigt de coalitie van "iets verkopen wat niet helemaal waar is".
"Volgens mij lopen een paar dingen door elkaar in de pers", reageert Erkens. "Je hebt de terugleverheffing en de terugleververgoeding." De heffing wil hij later afschaffen, de vergoeding mag volgens het donderdag aangekondigde voorstel niet negatief zijn.
De terugleverheffing draait om geld dat energieleveranciers innen bij mensen met zonnepanelen die stroom terugleveren. Volgens vergelijkingssite energievergelijk.nl liggen de kosten rond enkele tientjes per maand.
Salderingsregeling
Dit geld heffen energieleveranciers vanwege de salderingsregeling. Onder die regeling mogen huishoudens teruggeleverde elektriciteit wegstrepen tegen de stroom die ze zelf verbruiken. Dat kost de energiebedrijven veel geld, omdat de zonnestroom in de regel binnenkomt op momenten dat de energieprijs lager is. Om de kosten terug te leggen bij eigenaren van zonnepanelen, vragen energieleveranciers geld. Die heffing wordt ook wel een 'boete' op het terugleveren van stroom genoemd.
Als een huishouden meer elektriciteit teruglevert dan het gebruikt, kan het die extra stroom niet meer wegstrepen. Voor dat overschot aan elektriciteit moeten energieleveranciers volgens de wet een "redelijke vergoeding" betalen, de 'terugleververgoeding' waar Erkens op doelt. Deze vergoeding kan op momenten dat de zon hard schijnt negatief zijn. Dan moet een huishouden nog meer betalen voor de elektriciteit die zonnepanelen opleveren.
Andere kosten
Deze "redelijke vergoeding" mag niet negatief zijn, staat in het coalitievoorstel. Energieleveranciers mogen in de nieuwe wet dus geen geld innen voor stroom die huishoudens meer terugleveren dan ze gebruiken, maar andere kosten voor terugleveren mogen ze blijven rekenen.
Het overgrote deel van de huishoudens krijgt hoe dan ook geld voor de zonnestroom die ze over hebben, zegt Koen Kuijper van energievergelijk.nl. Volgens een grove schatting hebben slechts zo'n 100.000 huishoudens een contract waarop ze mogelijk moeten betalen voor stroom die ze terugleveren. De heffingen die energieleveranciers mogen blijven rekenen, kosten zo'n 2,5 miljoen huishoudens intussen honderden miljoenen per jaar, schat Kuijper.
'Bliksemafleider'
Een "niemendalletje", noemt Pieter Grinwis (ChristenUnie) het voorstel dan ook. Ilana Rooderkerk (D66) sprak van een "bliksemafleider".
Wel that escalated quickly![]()
![]()
Accu helpt je de nacht door te komen, donkere momenten tijdens de dag. Zorgen dat je autarkie van een 50% naar een 85% gaat. Wil je helemaal off grid gaan heb je voor de winter, met name Dec en Jan, heel veel accu nodig. Daar loont zich die investering niet.quote:Op donderdag 23 mei 2024 14:47 schreef Leandra het volgende:
Tijd voor accu's dus.
En dan het liefst zo dat het ook off-grid werkt, want met deze instabiele koers van het beoogde kabinet zie ik het verzwaren cq stabiliseren van het net niet op 1 staan, waardoor je dus steeds vaker uitval gaat krijgen, ook als je voldoende panelen op je dak hebt liggen om daar op dat moment je huishouden van te kunnen laten draaien.![]()
Bi-directionele EV, of zo.quote:Op donderdag 23 mei 2024 14:47 schreef Leandra het volgende:
Tijd voor accu's dus.
En dan het liefst zo dat het ook off-grid werkt, want met deze instabiele koers van het beoogde kabinet zie ik het verzwaren cq stabiliseren van het net niet op 1 staan, waardoor je dus steeds vaker uitval gaat krijgen, ook als je voldoende panelen op je dak hebt liggen om daar op dat moment je huishouden van te kunnen laten draaien.
Die van ons gaat helaas maar 1 kant op."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Ja, dat sowieso ook, als er bij ons een EV komt dan een die bidirectioneel kan laden.quote:Op donderdag 23 mei 2024 16:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Bi-directionele EV, of zo.
Die van ons gaat helaas maar 1 kant op.
Maar goed, wij hebben alleen maar een eigen auto, dus het is geen kwestie van de volgende leasebak uitzoeken.
Die auto die we hebben wil ik dan ook gewoon houden trouwens, want midlifecrisisgebakje![]()
![]()
quote:Op donderdag 23 mei 2024 16:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso ook, als er bij ons een EV komt dan een die bidirectioneel kan laden.
Maar goed, wij hebben alleen maar een eigen auto, dus het is geen kwestie van de volgende leasebak uitzoeken.
Die auto die we hebben wil ik dan ook gewoon houden trouwens, want midlifecrisisgebakje
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Zit nu ook te kijken naar een accupakket van 20-25kwh met de gedachte om 3/4 van het jaar geen afname van het net te hoeven hebben. Bij grote overproductie in de zomer kan ik mooi de EV er mee aftoppen![]()
Bi-directioneel gaat niet werken, overdag heb ik de auto gewoon nodig en hij moet 's ochtends het liefst weer vol zijn
Ik kwam uit op een offerte van 11k exc btw, maar misschien is daar een ander topic voor?Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
11k voor 20-25 kWh? Waar? Want dat vind ik erg goedkoop.quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:00 schreef zalkc het volgende:
Zit nu ook te kijken naar een accupakket van 20-25kwh met de gedachte om 3/4 van het jaar geen afname van het net te hoeven hebben. Bij grote overproductie in de zomer kan ik mooi de EV er mee aftoppen![]()
Bi-directioneel gaat niet werken, overdag heb ik de auto gewoon nodig en hij moet 's ochtends het liefst weer vol zijn
Ik kwam uit op een offerte van 11k exc btw, maar misschien is daar een ander topic voor?
Edit; ah wacht, ex btw, hmja oke.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Volgens mij past het prima in dit topic, het heeft meer te maken met zonnepanelen dan met andere topics hier.quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:00 schreef zalkc het volgende:
Ik kwam uit op een offerte van 11k exc btw, maar misschien is daar een ander topic voor?
Zelf wil ik ook een thuisaccu maar heb er niet zo'n haast me, we kunnen nog salderen voorlopig.
Welke accu-chemie heb je in de offerte?![]()
LFP, wat wel zo prettig is qua duurzaamheid en veiligheid.quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij past het prima in dit topic, het heeft meer te maken met zonnepanelen dan met andere topics hier.
Zelf wil ik ook een thuisaccu maar heb er niet zo'n haast me, we kunnen nog salderen voorlopig.
Welke accu-chemie heb je in de offerte?
Wat voor mij nog een twijfel is is het gevoel dat ik misschien te snel tot een accu overga en er over een jaar subsidie is bedacht. De overheid jojo't momenteel dat het een lieve lust is. Ik heb al een paar keer eerder een regeling gemist omdat er weer wat wijzigde. De pijnlijkste was de overdrachtsbelasting van 6% naar 0% in 2011 terwijl ik in november 2010 net een huis had gekocht
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Dank, geen dynamisch contract hier. Ik ga me hier eens verder in inlezen. Sowieso is er gedurende dit contract nog niets aan de hand.quote:Op donderdag 23 mei 2024 09:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jouw installatie door te produceren voor jou geld oplevert dan zou ik ze aanhouden.
Je zit in de dikke overproductie, dus fiscaal zal er weinig tussen zitten qua additionele voordelen (die productie die je sitl zou zetten zou je niet kunnen salderen ofzo of dat je energiebelasting terug zou krijgen).
Puur dus voor de teruglevering.
Als je echt een dynamisch contract hebt en er zijn momenten dat de stroomprijs voor jou negatief zijn, dan komt er pas een incentive om af te schakelen.
Met een contract waarbij de tarieven niet om het uur veranderen zal dat niet aan de orde zijn.
Dus samenvattend:
Je zult een dynamisch contract moeten hebben om hier naar te gaan kijken.
Omvormers kunnen "slim" worden aangestuurd, daar zou je naar kunnen kijken, maar zolang jij niet op een dynamisch contract zit ontbreekt hiervoor de incentive.
Het zal naar mijn idee met 100% zekerheid wel zo gaan in de toekomst dat omvormers stil zijn ook op huishoudens. Ik weet het precieze er niet van maar stel je moet iets met je omvormers doen is dat wel een geschikt moment om hier dieper op in te duiken.
En wat je leidend zou moeten laten zijn verder qua afschakelen is wat mij betreft puur financieel. De schade die je doet aan andere systemen bij een negatieve prijs heeft denk ik niet echt aanwijsbare positieve externaliteiten. Ik zou niet weten waarom je met een negatieve prijs zou willen terugleveren.de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)![]()
quote:Op donderdag 23 mei 2024 14:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Het bleek toch anders bedoeld dan er werd geroepen https://www.nu.nl/klimaat(...)affing-salderen.html
Verrassend…Heel verrassend.quote:![]()
Oef. Ik had die net met terugwerkende kracht te pakken.quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:09 schreef zalkc het volgende:
[..]
LFP, wat wel zo prettig is qua duurzaamheid en veiligheid.
Wat voor mij nog een twijfel is is het gevoel dat ik misschien te snel tot een accu overga en er over een jaar subsidie is bedacht. De overheid jojo't momenteel dat het een lieve lust is. Ik heb al een paar keer eerder een regeling gemist omdat er weer wat wijzigde. De pijnlijkste was de overdrachtsbelasting van 6% naar 0% in 2011 terwijl ik in november 2010 net een huis had gekocht![]()
De provincie Noord-Holland heeft een pikante politieke passage onder de pet proberen te houden in een Woo-verzoek van De Telegraaf.
Daaruit blijkt dat GL-wethouder Lilian Peters van de gemeente Hollands Kroon het plan om 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer te plaatsen toch wil doordrukken, tegen de uitdrukkelijke wens van haar eigen gemeenteraad in. Peters is donderdagavond per direct opgestapt als gevolg van de affaire.
https://www.telegraaf.nl/(...)onder-de-pet-blijven
![]()
![]()
![]()
Ik vind het energietransitietechnisch (3x woordwaarde) heel erg vreemd dat er nog in PV wordt geïnvesteerd door overheden en energiemaatschappijen. Deze organisaties kunnen toch beter kijken naar windmolens, of andere oplossingen, denk ik. Er ligt al voldoende PV om op een zonnige dagen voldoende op te leveren. Kijk dan toch alsjeblieft naar andere oplossingen, die particulieren niet zelf kunnen doen. In plaats van de onbalans nog heftiger te maken.quote:Op donderdag 23 mei 2024 20:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
De provincie Noord-Holland heeft een pikante politieke passage onder de pet proberen te houden in een Woo-verzoek van De Telegraaf.
Daaruit blijkt dat GL-wethouder Lilian Peters van de gemeente Hollands Kroon het plan om 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer te plaatsen toch wil doordrukken, tegen de uitdrukkelijke wens van haar eigen gemeenteraad in. Peters is donderdagavond per direct opgestapt als gevolg van de affaire.
https://www.telegraaf.nl/(...)onder-de-pet-blijven
![]()
Of geef me de mogelijkheid om kleine windturbines op mijn dak te mogen plaatsen
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Wat ik denk: in de toekomst is dynamisch the way to go.quote:Op donderdag 23 mei 2024 19:44 schreef Essebes het volgende:
[..]
Dank, geen dynamisch contract hier. Ik ga me hier eens verder in inlezen. Sowieso is er gedurende dit contract nog niets aan de hand.
Dus als er iets met je omvormers gebeurt... Dan is dat het juiste moment om ze slim te maken."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Zonnepaneel + accu is prima voor de zomermaanden.quote:Op donderdag 23 mei 2024 21:02 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik vind het energietransitietechnisch (3x woordwaarde) heel erg vreemd dat er nog in PV wordt geïnvesteerd door overheden en energiemaatschappijen. Deze organisaties kunnen toch beter kijken naar windmolens, of andere oplossingen, denk ik. Er ligt al voldoende PV om op een zonnige dagen voldoende op te leveren. Kijk dan toch alsjeblieft naar andere oplossingen, die particulieren niet zelf kunnen doen. In plaats van de onbalans nog heftiger te maken.
Of geef me de mogelijkheid om kleine windturbines op mijn dak te mogen plaatsen"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Het is op een heel selectief deel van de daken boeiendquote:Op donderdag 23 mei 2024 21:02 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik vind het energietransitietechnisch (3x woordwaarde) heel erg vreemd dat er nog in PV wordt geïnvesteerd door overheden en energiemaatschappijen. Deze organisaties kunnen toch beter kijken naar windmolens, of andere oplossingen, denk ik. Er ligt al voldoende PV om op een zonnige dagen voldoende op te leveren. Kijk dan toch alsjeblieft naar andere oplossingen, die particulieren niet zelf kunnen doen. In plaats van de onbalans nog heftiger te maken.
Of geef me de mogelijkheid om kleine windturbines op mijn dak te mogen plaatsen![]()
Maar kan dat wel uit?quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zonnepaneel + accu is prima voor de zomermaanden.
Zo'n accu kost al gauw 5.000 euro, en is na 10-15 jaar op.
Haal je dat er wel uit aan stroomgebruik op de avond in de zomermaanden.![]()
De accu verdient zich in 5 jaar terug op dit moment. Zie Zonneplan. De zonnepaneel krijgt van de staat zoveel subsidie als nodig voor een terugverdientijd van 7 jaar en gaat 30 jaar mee oid.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 07:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar kan dat wel uit?
Haal je dat er wel uit aan stroomgebruik op de avond in de zomermaanden.
De accu houdt het tevens langer vol maar met lagere capaciteit van de accu.
Ik zie er zelf niet super veel risico in."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ik heb mijn PV met Accu nu precies op de dag af 2 jaar.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 07:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
De accu verdient zich in 5 jaar terug op dit moment. Zie Zonneplan. De zonnepaneel krijgt van de staat zoveel subsidie als nodig voor een terugverdientijd van 7 jaar en gaat 30 jaar mee oid.
De accu houdt het tevens langer vol maar met lagere capaciteit van de accu.
Ik zie er zelf niet super veel risico in.
24*37Wp ZZW, 35° 7,7 kWh Accu
In die 2 jaar had ik een productie van 16.938 kWh
Eigen verbruik (direct verbruik plus accu) was 9.443 kWh
De accu dekte een verbruik van 3327 kWh
Dus een 1660 kWh die ik per jaar bespaar door de accu te gebruiken. Dan moet je dus heel veel geld verdienen met het handelen in stroom wil je dat in 5 jaar wilt terugverdienen.![]()
Die 10-15 jaar gaat volgens mij over de levensduur van de accu tot 80% daar helpt ook het aantal laadcycli aan mee. Voor LFP is dat ongeveer 3-5000x een volledige laadcyclus. Hoe groter de accu hoe minder cycli je nodig hebt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 07:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar kan dat wel uit?
Haal je dat er wel uit aan stroomgebruik op de avond in de zomermaanden.
In mijn geval moet de 25kwh accu 5000kwh per jaar opslaan en afgeven, dat zijn 200 cycli per jaar. In 15 jaar heb ik er dan inderdaad 3000 cycli op zitten en is de accu nog maar 20kwh qua capaciteit.
20kwh is dat niet heel veel ?quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:00 schreef zalkc het volgende:
Zit nu ook te kijken naar een accupakket van 20-25kwh met de gedachte om 3/4 van het jaar geen
Wij verbruiken -ongeveer- 10kwh per dag, waarbij met 11 panelen we op goede dag 20kwh opwekken.
Nadeel is natuurlijk dat die 20kwh er van zeg 8-20 uur is, dan wil je denk ik aftoppen met de accu dat je die andere 20-8 op de accu kan doen 6 van de 12 maanden. Tenminste dat lijkt me het meest kosten efficiënt
Dus dan een 5kwh in mijn situatie... Ik heb nog geen EV en bovendien geen plek om het ding zelf op te laden.
Als je i.d.d. een accu hebt, kan je dan wat extra uit de zonnepanelen persen ? 's Ochtends en 's Avonds staat de omvormer regelmatig te "tikken" aan/uit/aan/uit .
Dan is er net niet genoeg spanning of hoe noem je dat? Kan je dat dan ondersteunen met een accu dan wek je toch een beetje extra op ? Denk ik ?![]()
Accu
In die 2 jaar had ik een productie van 16.938 kWh
Eigen verbruik (direct verbruik plus accu) was 9.443 kWh
De accu dekte een verbruik van 3327 kWh
Aankoop was 2664 kWh
Totaal verbruik is dus in 2 jaar 12107 kWh
dat is 6053 per jaar.
De aankoop van stroom vind vooral in Okt, Nov, Dec, Jan en Feb plaats (95% van de aankoop) en in die maanden ga je dat niet heel erg omlaag brengen door een grotere accu.
Als ik naar Okt, Nov, Dec, Jan en Feb kijk dan zou ik over die periode maximaal 194kWh meer kunnen besparen in de accu. Dan zou ik ipv 1140kWh nog 946kWh aankopen over deze periode.
Kortom, een grotere accu loont zich financieel voor mij niet. Of de accu zich überhaupt loont is nog maar de vraag of de besparing zich verhoudt tot de prijs en levensduur.
[ Bericht 15% gewijzigd door Jan_Onderwater op 24-05-2024 10:32:59 ]![]()
Ik woon gasloos en heb een EV, dat geeft een compleet ander gebruiksprofiel.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 10:02 schreef namliam het volgende:
[..]
20kwh is dat niet heel veel ?
Wij verbruiken -ongeveer- 10kwh per dag, waarbij met 11 panelen we op goede dag 20kwh opwekken.
Nadeel is natuurlijk dat die 20kwh er van zeg 8-20 uur is, dan wil je denk ik aftoppen met de accu dat je die andere 20-8 op de accu kan doen 6 van de 12 maanden. Tenminste dat lijkt me het meest kosten efficiënt
Dus dan een 5kwh in mijn situatie... Ik heb nog geen EV en bovendien geen plek om het ding zelf op te laden.
Als je i.d.d. een accu hebt, kan je dan wat extra uit de zonnepanelen persen ? 's Ochtends en 's Avonds staat de omvormer regelmatig te "tikken" aan/uit/aan/uit .
Dan is er net niet genoeg spanning of hoe noem je dat? Kan je dat dan ondersteunen met een accu dan wek je toch een beetje extra op ? Denk ik ?
Gebruik voor het huis is rond de 4000kwh per jaar en In de wintermaanden is mijn netto afname 1600kwh.
Zonnepanelen wekken bij elkaar 35kwh op per dag en geven ongeveer 5000kwh aan teruglevering per jaar
Direct gebruik in huis is 1250kwh per jaar
De EV lust 6000kwh per jaar, maar laad ik de helft van de tijd op aan de publieke laadpaal omdat die 5ct goedkoper is en op 20 meter van mijn huis.
80% van de opbrengst van mijn panelen gaat nu naar buiten.
Als de batterij geleegd moet worden voor de volgende dag heb ik daar een hele mooie 2e batterij met 4 wielen voor op de dam staan ('s avonds, overdag moet ik werken en dan kan die niet aan de lader) En die lust 120kwh per week, dus op krijg ik het wel
Ook is het zo dat de WP en EV op 3 fasen werken, dus ik heb al snel een wat steviger pakket nodig, het schiet niet echt op als ik de WP of Indictie niet van stroom kan voorzien omdat er niet genoeg output geleverd kan worden op alle fasen
Maar het blijft gewoon een slechte investering op dit moment, het is meer het principe en het gevoel van minder afhankelijkheid van energieboeren en overheid als dat het geld oplevert.
Zelfs al gooi je die 5000 die ik nu aan stroom teruglever compleet weg tegen 0,0 vergoeding straks. En ik zou die anders voor 90% kunnen gebruiken door de batterij, dan nog is het maar 4500 x 0,3 euro = 1350 euro per jaar die je bespaart. En met het huidige salderen is die besparing er gewoon nog compleet niet.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Lijkt me wel handig om je kapitaal efficiënt te benutten.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 08:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dus een 1660 kWh die ik per jaar bespaar door de accu te gebruiken. Dan moet je dus heel veel geld verdienen met het handelen in stroom wil je dat in 5 jaar wilt terugverdienen."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Een groot accu pakket gaat er niet voor zorgen dat je van Oktober tot Maart meer zonnestroom op gaat slaan, want dan produceer je simpelweg niet veel. Dat wat er aan overschot is past in een kleinere accu en dan nog is dat niet veel. Wat elektrisch rijden betreft heb je wel een punt, maar dan nog, salderen is voorlopig nog goedkoper. Als dat er niet meer is zou je maart-september daar overschot in kunnen gooien en dat weer in de auto wanneer die thuis is. Maar dan nog is de vraag, wat kost dan een kWhquote:Op vrijdag 24 mei 2024 10:48 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik woon gasloos en heb een EV, dat geeft een compleet ander gebruiksprofiel.
Gebruik voor het huis is rond de 4000kwh per jaar en In de wintermaanden is mijn netto afname 1600kwh.
Zonnepanelen wekken bij elkaar 35kwh op per dag en geven ongeveer 5000kwh aan teruglevering per jaar
Direct gebruik in huis is 1250kwh per jaar
De EV lust 6000kwh per jaar, maar laad ik de helft van de tijd op aan de publieke laadpaal omdat die 5ct goedkoper is en op 20 meter van mijn huis.
80% van de opbrengst van mijn panelen gaat nu naar buiten.
Als de batterij geleegd moet worden voor de volgende dag heb ik daar een hele mooie 2e batterij met 4 wielen voor op de dam staan ('s avonds, overdag moet ik werken en dan kan die niet aan de lader) En die lust 120kwh per week, dus op krijg ik het wel
Ook is het zo dat de WP en EV op 3 fasen werken, dus ik heb al snel een wat steviger pakket nodig, het schiet niet echt op als ik de WP of Indictie niet van stroom kan voorzien omdat er niet genoeg output geleverd kan worden op alle fasen
Maar het blijft gewoon een slechte investering op dit moment, het is meer het principe en het gevoel van minder afhankelijkheid van energieboeren en overheid als dat het geld oplevert.
Zelfs al gooi je die 5000 die ik nu aan stroom teruglever compleet weg tegen 0,0 vergoeding straks. En ik zou die anders voor 90% kunnen gebruiken door de batterij, dan nog is het maar 4500 x 0,3 euro = 1350 euro per jaar die je bespaart. En met het huidige salderen is die besparing er gewoon nog compleet niet.![]()
Het was al online aangekondigd, maar gisteren heb ik een mooie brief van Vattenfall ontvangen met de mededeling dat vanaf 1 juli terugleverkosten in rekening gebracht worden.
Afhankelijk van wat je daadwerkelijk teruglevert, betaal je een vast bedrag per jaar.
https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/vaste-terugleverkosten/![]()
quote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:58 schreef MadMaster het volgende:
Het was al online aangekondigd, maar gisteren heb ik een mooie brief van Vattenfall ontvangen met de mededeling dat vanaf 1 juli terugleverkosten in rekening gebracht worden.
Afhankelijk van wat je daadwerkelijk teruglevert, betaal je een vast bedrag per jaar.
https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/vaste-terugleverkosten/Helaas schrijven ze er niet bij met hoeveel die stroomprijs voor mensen zonder panelen dan naar beneden gaat.quote:Klanten zonder zonnepanelen betaalden er dus aan mee. Deze kosten gaan we vanaf 1 juli anders verdelen. Iedereen die bij de jaarafrekening meer dan 500 kWh heeft teruggeleverd, draagt bij aan de kosten. We hoeven deze kosten daardoor niet meer door te berekenen in onze stroomprijs.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Misschien hoeven ze die nu niet te verhogen omdat ze voor hun inkoop al vrij concurrerend zaten. Wie weet.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:56 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Helaas schrijven ze er niet bij met hoeveel die stroomprijs voor mensen zonder panelen dan naar beneden gaat.![]()
Dus nu meer winst door kosten door te berekenen.quote:Op zondag 26 mei 2024 01:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Misschien hoeven ze die nu niet te verhogen omdat ze voor hun inkoop al vrij concurrerend zaten. Wie weet.![]()
In plaats van die over de klanten zonder panelen te verspreiden.quote:Op zondag 26 mei 2024 03:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus nu meer winst door kosten door te berekenen.![]()
Maar ze verkopen het alsof de prijzen eerlijker gaan worden.quote:Op zondag 26 mei 2024 11:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In plaats van die over de klanten zonder panelen te verspreiden.
Dat zou betekenen dat de stroomprijs omlaag gaat.![]()
Nee, dat zou dat helemaal niet perse betekenen. Essent geeft klanten met zonnepanelen bijvoorbeeld geen welkomst korting en zo nog wat van die dingetjes. Op een gegeven moment is dat mogelijk niet genoeg meer, als niemand overstapt kan je zo bijvoorbeeld geen besparing er meer op halen.quote:Op zondag 26 mei 2024 11:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar ze verkopen het alsof de prijzen eerlijker gaan worden.
Dat zou betekenen dat de stroomprijs omlaag gaat.
Dan betekend dat niet dat de prijzen kunnen dalen, maar wel dat de prijzen van mensen zonder panelen niet hoeven te stijgen. Is ook eerlijker toch?
In 2022 maakte Vattenfall nog 1.5 miljard verlies in één kwartaal door de wisselende energie inkoop prijzen. Dus die nog meer winst kan je overigens wel wat nuanceren haha![]()
Als het ACM niet tegen die tijd heeft ingestemd met het aanpassen van de regels voor een modelcontract. Want ik ga er vanuit dat dat gaat gebeuren, want anders is een modelcontract een escape voor dit hele gedoetje en dát kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.quote:Op maandag 27 mei 2024 13:33 schreef investeerdertje het volgende:
Mooi, als ik gesaldeerd heb ga ik naar een modelcontract:)Breitling - Instruments for Professionals![]()
De ACM is niet de markt. Dus meh, weet nietquote:Op maandag 27 mei 2024 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als het ACM niet tegen die tijd heeft ingestemd met het aanpassen van de regels voor een modelcontract. Want ik ga er vanuit dat dat gaat gebeuren, want anders is een modelcontract een escape voor dit hele gedoetje en dát kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.![]()
https://www.nu.nl/economi(...)len-en-laadpaal.html
Tof man die energietransitie. Of die verplichting voor nieuwbouwhuizen om gasloos gebouwd te worden. Of alleen nog maar verkoop van EV's vanaf 2030.
De vervuiler betaald was het eerst nog maar dat is wel ruimschoots de prullenbak in.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Tja, wat men niet wil weten, de totale kosten van zon en windstroom, elektrische autos en van het gas afgaan zijn gewoon hoog. Nog los van dat het een totale illusie is dat het snel kan.quote:Op donderdag 30 mei 2024 08:53 schreef laziness het volgende:
Tof man die energietransitie. Of die verplichting voor nieuwbouwhuizen om gasloos gebouwd te worden. Of alleen nog maar verkoop van EV's vanaf 2030.
De vervuiler betaald was het eerst nog maar dat is wel ruimschoots de prullenbak in.
De energie transitie veroorzaakt erg veel kosten, de totale kosten van zonnestroom en wind zijn gewoon veel en veel hoger dan alleen de prijs van de windmolens. Mensen worden op kosten gejaagd door het het gas af te gaan, elektrisch te rijden om vervolgens een dikke rekening krijgen omdat ze het stroomnet te zwaar belasten. Nu veroorzaken deze mensen ook kosten, maar dat het Net de capaciteit niet heeft komt ook doordat deze Netbedrijvers die in handen van overheid zijn (TenneT van de Staat, de andere in handen van de Provincies en gemeentes)
Enexis maakte de afgelopen 14 jaar, 4 Miljard winst
TenneT heeft de afgelopen 20 jaar een slordige 7 Miljard netto Winst gemaakt.
Alliander 3,6 miljard in de afgelopen 14 jaarKlikquote:Ondanks de verduurzaming en vergroening van ons energiesysteem zal de energierekening van Nederland de komende decennia fors stijgen. De kosten nemen volgens onderzoek uitgevoerd door experts van PwC's Energietransitie Denktank toe met 92% naar 43 miljard euro per jaar in 2030. Een forse stijging ten opzichte van 22 miljard euro in 2020. In 2040 stijgen de kosten verder naar 56 miljard euro per jaar.
[ Bericht 12% gewijzigd door Jan_Onderwater op 30-05-2024 12:20:48 ]![]()
Nou dat, kom maar door met de houtkachel en de dieselbak. Hou ik de elektrische auto wel maar dan ga ik die wel publiek laden ipv thuis. Het milieu? Daar denk ik maar niet meer aan.quote:Op donderdag 30 mei 2024 08:53 schreef laziness het volgende:
De vervuiler betaald was het eerst nog maar dat is wel ruimschoots de prullenbak in.
En dan vinden ze het vreemd dat mensen de overheid onbetrouwbaar vinden![]()
Ipv vervuiler betaalt is het nu verduurzamen betaalt.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Dankzij de paar zonnige uurtje vanmorgen heb ik toch nog net de 2000kWh aangetikt.
De teller staat sinds een half uur op 2001kWh deze maand.
Nog niet mijn record overigens. Vorig jaar juni was 2052kWh.
Deze maand maar 2 dagen onder de 40kWh gehad, 3 mei was het slechts 13,8 en 24 mei was het 31,8.
Overige dagen waren allemaal 40 of hoger.
Gemiddelde per dag is 64,5
Beste dag 12 mei met 95,3
Helaas wacht ik nog steeds op mijn eerste 100 dag.
Dan moet het weer echt perfect zijn. Beste dag tot nog toe was 7 juli 23 met 97,5kWh die dag waren er nog 3 dipjes, dus 100 moet kunnen.
Hopelijk volgende maand.
Zolang ik nog geen terugleverkosten heb, is dit nog leuk. Maar in september moet ik weer overstappen. Ben benieuwd wat het geintje dan kost.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.![]()
Iemand verstand van de kosten van grootverbruik aansluitingen? Ik snap echt geen ene reet van de overzichten van Liander.
https://www.liander.nl/grootzakelijk/tarieven
Stel je neemt een 136 KW aansluiting, wat kost dat nou per maand aan vaste kosten?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Wederom een 'slechte' maand vergeleken met eerdere jaren. 924 kWh deze maand, maar eerder jaren was het eerder tegen de 1.200 kWh aan. Ach ja, wat doe je er aan.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Het kan ook anders, het PV-vermogen wat China de laatste kwartalen aanlegt is van een krankzinnige orde van grootte:quote:Op donderdag 30 mei 2024 12:41 schreef d.k. het volgende:
[..]
Nou dat, kom maar door met de houtkachel en de dieselbak. Hou ik de elektrische auto wel maar dan ga ik die wel publiek laden ipv thuis. Het milieu? Daar denk ik maar niet meer aan.
En dan vinden ze het vreemd dat mensen de overheid onbetrouwbaar vinden![]()
Ipv vervuiler betaalt is het nu verduurzamen betaalt.
China Added More Solar Panels in 2023 Than US Did In Its Entire History
https://www.bloomberg.com(...)n-its-entire-historyquote:Nation added 217 gigawatts of solar and 76 of wind last year
[...]
China installed more solar panels in 2023 than any other nation has built in total, adding to a massive renewable energy fleet that’s already leading the world by a wide margin.![]()
En wat heeft China van doen met de maatregelen hier?![]()
Mei is klaar en was is vrij waardeloos hier in het enorm natte, bewolkte zuidoosten des lands; 180 kWh minder dan vorig jaar (901 toen, net 720 nu). Hopelijk wordt juni beter.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Goed Mei 2024
Productie; 1.065 kWh
Eigen verbruik: 625 kWh
Upload: 439 kWh
Aankoop: 46 kWh
Stroom uit Accu: 199 kWh
Autarkie: 93%![]()
Hoeveel wp?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 08:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Goed Mei 2024
Productie; 1.065 kWh
Eigen verbruik: 625 kWh
Upload: 439 kWh
Aankoop: 46 kWh
Stroom uit Accu: 199 kWh
Autarkie: 93%![]()
37 Wp per paneel lijkt me onwaarschijnlijk met zo'n opbrengst, zal 370 moeten zijn?quote:
8880 Wp in totaal dus.![]()
LOLquote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
37 Wp per paneel lijkt me onwaarschijnlijk met zo'n opbrengst, zal 370 moeten zijn?
8.880 Wp in totaal dus.
Ja, daar is een 0 weggevallen![]()
https://www.nu.nl/tech/63(...)p-netbeheerders.html
Hmm, hier is de spanning sinds 3 weken opeens hoger, waardoor de zonnepanelen regelmatig uitslaan.
En Enexis mag ik niet meer bellen, ook niet als de spanning op de p1 meter 254 volt is.
We waren een warmtepomp aan het overwegen, maar blijven nu wel even op het gas stoken. Dit vertraagd de energie transitie wel weer.![]()
Waarom mag jij Enexis niet meer bellen?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:34 schreef Deepfreeze het volgende:
https://www.nu.nl/tech/63(...)p-netbeheerders.html
Hmm, hier is de spanning sinds 3 weken opeens hoger, waardoor de zonnepanelen regelmatig uitslaan.
En Enexis mag ik niet meer bellen, ook niet als de spanning op de p1 meter 254 volt is.
We waren een warmtepomp aan het overwegen, maar blijven nu wel even op het gas stoken. Dit vertraagd de energie transitie wel weer."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Dat lijkt mij dan ook. Ik heb ook een p1 meter waarmee ik dat kan uitlezen, en ik zie geen verandering sinds ik die p1 meter heb (op dit adres).quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat Enexis die 254 volt zelf, bewust, veroorzaakt....Breitling - Instruments for Professionals![]()
Of omdat ze er niet perse heel veel aan kunnen doen (op korte termijn).quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat Enexis die 254 volt zelf, bewust, veroorzaakt....![]()
Dat is (nog) niet rendabel, tenzij je beweegreden vooral een fuck you richting de energiemaatschappijen is om zo weinig mogelijk uit het stopcontact te trekken op een jaar gezien, want dat laatste is namelijk voor mij zo langzamerhand de belangrijkste beweegreden aan het worden.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:46 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, dit soort streken zijn wel weer een reden om heel rap naar een accu te gaan kijken, een waarmee off-grid ook mogelijk is als de netbeheerder loopt te klieren met de spanning.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Zodra mijn vaste contract is afgelopen is de kans dat het wel rendabel gaat worden, zeker met bijvoorbeeld een Sessy, die vrolijk met de dynamische markt kan spelen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is (nog) niet rendabel, tenzij je beweegreden vooral een fuck you richting de energiemaatschappijen is om zo weinig mogelijk uit het stopcontact te trekken op een jaar gezien, want dat laatste is namelijk voor mij zo langzamerhand de belangrijkste beweegreden aan het worden.![]()
Die kan alleen geen island mode toch?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zodra mijn vaste contract is afgelopen is de kans dat het wel rendabel gaat worden, zeker met bijvoorbeeld een Sessy, die vrolijk met de dynamische markt kan spelen.![]()
Ja, maar die sessy ontlaadt maar op maximaal 1.7 kW volgens mij. Dus als jij je wasmachine laat draaien en die trekt 2000 watt op zijn piek moet je op dat piekmoment alsnog 300 watt uit het net trekken. Dat is waarom ik die sessy niet wil.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zodra mijn vaste contract is afgelopen is de kans dat het wel rendabel gaat worden, zeker met bijvoorbeeld een Sessy, die vrolijk met de dynamische markt kan spelen.
Ik weet dat je er 2 kunt combineren en dan gaat het wel, maar, dat is toch niet helemaal de oplossing die ik zoek.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Omdat ik al voor de 3e keer voor hetzelfde probleem contact opnam. Maar in het 2e gesprek had die mevrouw gezegd dat 253 de max was en dat ze er tot die waarde niks aan gingen doen. Dus ik vond 254 wel het vermelden waard. Die meneer aan de telefoon vond dat niet. Ik moest de rekening maar sturen als er iets kapot gingquote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom mag jij Enexis niet meer bellen?![]()
En natuurlijk zit het net vol, alle woningbouw-huizen hebben vorig jaar zonnepanelen gekregen. Al draaide dat een zomer prima. En vergunningen om alles te veranderen hebben ze niet zo snel. Mensjes om het aan te leggen ook niet. Dus ik snap hun probleem wel.
Er is op een dinsdag begin mei 1 fase uitgevallen. Voor die tijd zat 1 fase hoog, 1 redelijk en 1 goed. Nu zitten ze allemaal regelmatig rond de 250-251. En met het spanningsverloop naar de zolder waar de omvormer hangt is dat voor onze omvormer genoeg reden om bij iets zon uit te gaan.
Ik heb nog een poos met iemand van een accu-bedrijf aan de lijn gehangen. Maar ook hun hybride omvormers slaan helemaal uit als de stroom te hoog wordt. Dus dan zou je echt een eilandmodus moeten inrichten, en de accu alleen invoeden op het net als de spanning laag is (nachten). Maar dat werkt weer niet lekker als het salderen eraf is. En als ze hier over 2 jaar wel alles hebben geupgrade zit je met een dure opstelling die je misschien niet terug verdient. Wat er dus eigenlijk op neerkomt dat we het maar even laten, want we hebben geen snelle oplossing![]()
782 opgewekt
655 teruggeleverd
380 van het net gehaald
Snel gerekend gebruik ik maar een kwart direct. Maar er gaat 262 naar de laadpaal, en dat is 's nachts vanwege daltarief![]()
Als ik de laapdaal eraf haal dan kom ik op 50/50Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Afhankelijk van je installatie en de afstand tussen omvormer en meterkast kan een dikkere kabel of het verplaatsen van de omvormer wellicht een beetje verlichting bieden? Ik heb zelf bewust 5*6 i.p.v. 5*2,5 laten leggen vanwege de mogelijkheid om op een latere datum de omvormer te vervangen door een combinatie van omvormer en accu. Ik had er zelf niet bij stilgestaan maar de installateur gaf aan dat een mogelijk bijkomend voordeel was dat bij de kabellengte (±25m) het verschil in spanningsverlies grofweg 0,9V was en dat het verschil kon maken tussen afslaan en aan blijven van de omvormer op zonnige dagen. De omvormer slaat op zonnige dagen overigens alsnog af, maar allicht minder lang dan bij gebruik van een dunnere kabel. Groot nadeel is natuurlijk wel dat je in feite concurreert met je buren.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Omdat ik al voor de 3e keer voor hetzelfde probleem contact opnam. Maar in het 2e gesprek had die mevrouw gezegd dat 253 de max was en dat ze er tot die waarde niks aan gingen doen. Dus ik vond 254 wel het vermelden waard. Die meneer aan de telefoon vond dat niet. Ik moest de rekening maar sturen als er iets kapot ging![]()
En natuurlijk zit het net vol, alle woningbouw-huizen hebben vorig jaar zonnepanelen gekregen. Al draaide dat een zomer prima. En vergunningen om alles te veranderen hebben ze niet zo snel. Mensjes om het aan te leggen ook niet. Dus ik snap hun probleem wel.
Er is op een dinsdag begin mei 1 fase uitgevallen. Voor die tijd zat 1 fase hoog, 1 redelijk en 1 goed. Nu zitten ze allemaal regelmatig rond de 250-251. En met het spanningsverloop naar de zolder waar de omvormer hangt is dat voor onze omvormer genoeg reden om bij iets zon uit te gaan.
Ik heb nog een poos met iemand van een accu-bedrijf aan de lijn gehangen. Maar ook hun hybride omvormers slaan helemaal uit als de stroom te hoog wordt. Dus dan zou je echt een eilandmodus moeten inrichten, en de accu alleen invoeden op het net als de spanning laag is (nachten). Maar dat werkt weer niet lekker als het salderen eraf is. En als ze hier over 2 jaar wel alles hebben geupgrade zit je met een dure opstelling die je misschien niet terug verdient. Wat er dus eigenlijk op neerkomt dat we het maar even laten, want we hebben geen snelle oplossing
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2024 12:07:03 ]![]()
Er ligt nu 3*4mm draad.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Afhankelijk van je installatie en de afstand tussen omvormer en meterkast kan een dikkere kabel of het verplaatsen van de omvormer wellicht een beetje verlichting bieden? ...
1 van de overwegingen is wel om een 6 of 10mm draad te nemen en dan evt ook de omvormer in de garage te plaatsen. Dat is halverwege de draad die nu van zolder naar de meterkast gaat. Dan wordt die spanningsval inderdaad een stuk beter.
We hadden nog de hoop dat het een tijdelijke reparatie was na de stroomuitval. Maar die hoop vervliegt snel![]()
![]()
Installatiebranche trekt aan de bel: 'Vraag naar zonnepanelen ingestort'
Installateurs van zonnepanelen hebben volgens Techniek Nederland weinig tot niets meer te doen. Consumenten durven het niet meer aan om in de panelen te investeren door onzekerheid over de kosten die dat met zich meebrengt. De branchevereniging zag bij onderzoek onder de eigen leden het aantal verleende opdrachten in de afgelopen tien maanden met 95 procent kelderen.
Techniek Nederland noemt de situatie dramatisch en trekt aan de bel bij de overheid. De branchevereniging vreest voor faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in de sector. Nederland telt zo'n 3000 ondernemingen die zich uitsluitend met de installatie van zonnepanelen bezig houden. Er zijn daarnaast bedrijven die dat installeren doen in combinatie met andere activiteiten.
"Het consumentenvertrouwen is de afgelopen maanden enorm afgenomen vanwege het jojobeleid van de overheid op het gebied van salderingsregeling en de terugleverkosten die energiebedrijven in rekening brengen", zegt branchevoorzitter Doekle Terpstra in een brief aan minister Rob Jetten van Klimaat en de Tweede Kamer.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)tort-door-jojobeleid
Weer een succes van Robje Jetten![]()
![]()
Leuke stemmingmakerij want het zijn toch echt de huidige formerende partijen die dit veroorzaken. Zij stemden tegen de afschaffing en willen het nu per 2027 in 1x afschaffen.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Klopt, dat is de doodsteek geweest.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 17:18 schreef laziness het volgende:
Leuke stemmingmakerij want het zijn toch echt de huidige formerende partijen die dit veroorzaken. Zij stemden tegen de afschaffing en willen het nu per 2027 in 1x afschaffen.
Met Jetten was er tenminste een fatsoenlijke afbouw en garanties voor daarna.
De huidige coalitie vond vorig jaar nog dat de afbouw van de saldering niet mocht leiden tot een tweedeling in de samenleving tussen degenen die de investering kunnen veroorloven en wie niet.
En nu als ordinaire bezuinigingsmaatregel schrappen ze rucksichtslos de hele regeling.![]()
Zonnepanelen schoonmaken: wel of niet doen?
Ben jij eigenaar van zonnepanelen? Dan ben je natuurlijk spekkoper met zonnig en droog weer. Toch kan de opbrengst van je panelen bij langdurig droog weer teruglopen, doordat ze vies worden door stuifmeel, vogelpoep en stof. Doe je er goed aan ze dan schoon te maken of is dat niet verstandig?
Er doen verschillende verhalen de ronde over het wel of niet schoonmaken van zonnepalen. Of het nuttig en verstandig is om jouw zonnepanelen schoon te maken is afhankelijk van jouw situatie. Hieronder bespreken we een aantal factoren die jou kunnen helpen de keuze te maken om wel of niet je panelen te reinigen.
1. Hoe vies zijn jouw panelen?
Allereerst hangt het ervan af hoe vies je panelen zijn of het rendabel is om ze schoon te maken. Zitten je panelen onder de vogelpoep, een dikke laag stuifmeel of groene aanslag dan is het al snel zinvol om jouw panelen schoon te maken. Zeker als het lange tijd droog blijft kan de vervuiling aankoeken. En na de winter kan groene aanslag hardnekkig blijven plakken op jouw panelen, zeker langs de onderrand. Ook een flinke regenbui spoelt je paneel dan niet meer schoon.
2. De hellingshoek van je panelen
Liggen jouw panelen op een plat dak? Dan zijn ze waarschijnlijk geplaatst onder een flauwe hoek. Hierdoor spoelt vervuiling tijdens een regenbui moeizaam van je zonnepanelen af. Zijn ze geplaatst op een steil dak dan spoelen je panelen over het algemeen veel beter schoon en is schoonmaken niet of minder vaak nodig.
3. Kun je er makkelijk bij?
Een plat dak is vaak goed en veilig toegankelijk voor het schoonmaken van zonnepanelen. Liggen de panelen hoog op een steil dak dan wordt dit een ander verhaal en is het riskant om het dak op te gaan. Een alternatief hiervoor is het gebruiken van een telescoopsteel met een zachte borstel waar je de tuinslang op aan kunt sluiten. Hiermee kun je van onderaf jouw zonnepanelen schoonmaken.
4. De juiste aanpak
Een argument om je zonnepanelen niet schoon te maken is het risico op het beschadigen van jouw panelen. Hier zit zeker wat in, want een kras op je dure panelen is snel gemaakt. Daarom is het belangrijk om op de juiste manier aan de slag te gaan. Doe dit als volgt:
Spoel eerst de ergste vervuiling af door ze met de tuinslang af te spoelen of er een emmer water overheen te gieten.
Gebruik een zachte en schone spons of zachte borstel én alleen water om ze schoon te maken.
Ververs je water regelmatig en spoel je spons goed uit, zodat je zeker bent dat er geen vuiltjes op je spons zitten die krassen kunnen veroorzaken.
Ga alleen aan de slag als het bewolkt is of de zonnepanelen in de schaduw liggen. In de zon kunnen de panelen 80 graden worden, waardoor je je eraan kan branden en er staat dan veel spanning op.
5. Het risico van kalkaanslag
Kraanwater kan, afhankelijk van de hardheid van het water in jouw regio, kalkaanslag veroorzaken op jouw panelen. Toch schermt deze aanslag jouw panelen minder af van de zonnestralen dan dat vuil zoals stuifmeel, (sahara)stof en vogelpoep dat doen. Bovendien zal de kalkaanslag na verloop van tijd oplossen zodra er een aantal keer regen op de panelen is gevallen. Regen is van zichzelf licht zuur en laat kalk oplossen. Alleen tijdens lange droge periodes kan kalkaanslag lang aanwezig blijven op de panelen.
Wil je voorkomen dat er kalkaanslag op jouw panelen ontstaat? Dan kun je overwegen om osmose-water te kopen. Dit is ontkalkt water en daardoor zal geen kalkaanslag achterblijven op jouw panelen. Professionele schoonmakers van zonnepanelen zullen altijd osmose-water gebruiken. Zie je de klus zelf niet zitten, bijvoorbeeld omdat je er niet veilig bij kan, dan kun je dus ook altijd zo’n schoonmaakbedrijf inhuren. Weeg dan wel af of de kosten die je daarvoor maakt opwegen tegen het hogere rendement dat je haalt door schone zonnepanelen te hebben. Het rendementsverlies kan zomaar om 10% gaan!
Wanneer jij water opvangt met regentonnen kun je ook gebruiken van regenwater om je panelen te reinigen. Hier zit net als osmose-water geen kalk in.
6. Wat moet je niet doen?
Er zijn een aantal zaken die je echt niet moet doen bij het schoonmaken van je zonnepanelen:
Gebruik geen schoonmaakmiddelen, die kunnen de coating aantasten doordat ze inbijten of krassen veroorzaken.
Ga niet op de zonnepanelen staan of zitten en probeer zo min mogelijk op de panelen te leunen.
Gebruik geen hogedrukspuit, dit kan je paneel beschadigen.
Maak geen gebruik van schuursponsjes of krabbers, maar gebruik een zachte spons.
Een koude straal water spuiten op warme zonnepanelen, want door het temperatuurverschil kunnen ze barsten. Wacht tot ze in de schaduw liggen en genoeg zijn afgekoeld.
7. Hoe vaak moet je schoonmaken?
In de lente en de eerste helft van de zomer zit er zoveel stuifmeel in de lucht dat je panelen na een schoonmaakbeurt al erg snel weer vies kunnen worden. Hou er dus rekening mee dat je de klus vaker moet herhalen. Wij raden aan om in ieder geval één schoonmaakbeurt per jaar te doen. Doordat je hiermee hardnekkig aangekoekt vuil verwijdert, zal de vervuiling die daarna erop komt minder goed hechten aan je panelen. En een flinke plensbui doet dan al wonderen om de lichte vervuiling eraf te spoelen. Komt die bui niet dan kan even snel de panelen afspoelen met de tuinslang al voldoende zijn.
8. De beste tijd voor schoonmaken
Het verwijderen van hardnekkig vuil op je zonnepanelen kun je het beste doen in de vroege lente. In de tweede helft van maart begint het half jaar waarin de opbrengst van zonne-energie het hoogst is. Bovendien zit er na de winter vaak groene aanslag op de panelen.
Daarnaast is het dus raadzaam op je panelen tijdens lange droge periodes in de maanden april-september vaker schoon te maken, zodat je een optimaal rendement houdt.
Ons advies
Zijn jouw panelen goed bereikbaar of makkelijk schoon te maken met behulp van een telescoopsteel? Steek dan zeker wat tijd en energie in deze schoonmaakplus en je krijgt er extra zonne-energie voor terug. Hou je daarbij wel aan bovenstaande adviezen.
En nu, hup aan de slag! Bekijk daarna ook even ons energieweerbericht om te zien of je zonnepanelen komende dagen goed zullen presteren.
https://www.msn.com/nl-nl(...)3dc848a3d54697&ei=35![]()
Bij hoeveel rendements verlies zou je ze schoonmaken?quote:Op donderdag 6 juni 2024 10:21 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zonnepanelen schoonmaken: wel of niet doen?
Ben jij eigenaar van zonnepanelen? Dan ben je natuurlijk spekkoper met zonnig en droog weer. Toch kan de opbrengst van je panelen bij langdurig droog weer teruglopen, doordat ze vies worden door stuifmeel, vogelpoep en stof. Doe je er goed aan ze dan schoon te maken of is dat niet verstandig?
Er doen verschillende verhalen de ronde over het wel of niet schoonmaken van zonnepalen. Of het nuttig en verstandig is om jouw zonnepanelen schoon te maken is afhankelijk van jouw situatie. Hieronder bespreken we een aantal factoren die jou kunnen helpen de keuze te maken om wel of niet je panelen te reinigen.
1. Hoe vies zijn jouw panelen?
Allereerst hangt het ervan af hoe vies je panelen zijn of het rendabel is om ze schoon te maken. Zitten je panelen onder de vogelpoep, een dikke laag stuifmeel of groene aanslag dan is het al snel zinvol om jouw panelen schoon te maken. Zeker als het lange tijd droog blijft kan de vervuiling aankoeken. En na de winter kan groene aanslag hardnekkig blijven plakken op jouw panelen, zeker langs de onderrand. Ook een flinke regenbui spoelt je paneel dan niet meer schoon.
2. De hellingshoek van je panelen
Liggen jouw panelen op een plat dak? Dan zijn ze waarschijnlijk geplaatst onder een flauwe hoek. Hierdoor spoelt vervuiling tijdens een regenbui moeizaam van je zonnepanelen af. Zijn ze geplaatst op een steil dak dan spoelen je panelen over het algemeen veel beter schoon en is schoonmaken niet of minder vaak nodig.
3. Kun je er makkelijk bij?
Een plat dak is vaak goed en veilig toegankelijk voor het schoonmaken van zonnepanelen. Liggen de panelen hoog op een steil dak dan wordt dit een ander verhaal en is het riskant om het dak op te gaan. Een alternatief hiervoor is het gebruiken van een telescoopsteel met een zachte borstel waar je de tuinslang op aan kunt sluiten. Hiermee kun je van onderaf jouw zonnepanelen schoonmaken.
4. De juiste aanpak
Een argument om je zonnepanelen niet schoon te maken is het risico op het beschadigen van jouw panelen. Hier zit zeker wat in, want een kras op je dure panelen is snel gemaakt. Daarom is het belangrijk om op de juiste manier aan de slag te gaan. Doe dit als volgt:
Spoel eerst de ergste vervuiling af door ze met de tuinslang af te spoelen of er een emmer water overheen te gieten.
Gebruik een zachte en schone spons of zachte borstel én alleen water om ze schoon te maken.
Ververs je water regelmatig en spoel je spons goed uit, zodat je zeker bent dat er geen vuiltjes op je spons zitten die krassen kunnen veroorzaken.
Ga alleen aan de slag als het bewolkt is of de zonnepanelen in de schaduw liggen. In de zon kunnen de panelen 80 graden worden, waardoor je je eraan kan branden en er staat dan veel spanning op.
5. Het risico van kalkaanslag
Kraanwater kan, afhankelijk van de hardheid van het water in jouw regio, kalkaanslag veroorzaken op jouw panelen. Toch schermt deze aanslag jouw panelen minder af van de zonnestralen dan dat vuil zoals stuifmeel, (sahara)stof en vogelpoep dat doen. Bovendien zal de kalkaanslag na verloop van tijd oplossen zodra er een aantal keer regen op de panelen is gevallen. Regen is van zichzelf licht zuur en laat kalk oplossen. Alleen tijdens lange droge periodes kan kalkaanslag lang aanwezig blijven op de panelen.
Wil je voorkomen dat er kalkaanslag op jouw panelen ontstaat? Dan kun je overwegen om osmose-water te kopen. Dit is ontkalkt water en daardoor zal geen kalkaanslag achterblijven op jouw panelen. Professionele schoonmakers van zonnepanelen zullen altijd osmose-water gebruiken. Zie je de klus zelf niet zitten, bijvoorbeeld omdat je er niet veilig bij kan, dan kun je dus ook altijd zo’n schoonmaakbedrijf inhuren. Weeg dan wel af of de kosten die je daarvoor maakt opwegen tegen het hogere rendement dat je haalt door schone zonnepanelen te hebben. Het rendementsverlies kan zomaar om 10% gaan!
Wanneer jij water opvangt met regentonnen kun je ook gebruiken van regenwater om je panelen te reinigen. Hier zit net als osmose-water geen kalk in.
6. Wat moet je niet doen?
Er zijn een aantal zaken die je echt niet moet doen bij het schoonmaken van je zonnepanelen:
Gebruik geen schoonmaakmiddelen, die kunnen de coating aantasten doordat ze inbijten of krassen veroorzaken.
Ga niet op de zonnepanelen staan of zitten en probeer zo min mogelijk op de panelen te leunen.
Gebruik geen hogedrukspuit, dit kan je paneel beschadigen.
Maak geen gebruik van schuursponsjes of krabbers, maar gebruik een zachte spons.
Een koude straal water spuiten op warme zonnepanelen, want door het temperatuurverschil kunnen ze barsten. Wacht tot ze in de schaduw liggen en genoeg zijn afgekoeld.
7. Hoe vaak moet je schoonmaken?
In de lente en de eerste helft van de zomer zit er zoveel stuifmeel in de lucht dat je panelen na een schoonmaakbeurt al erg snel weer vies kunnen worden. Hou er dus rekening mee dat je de klus vaker moet herhalen. Wij raden aan om in ieder geval één schoonmaakbeurt per jaar te doen. Doordat je hiermee hardnekkig aangekoekt vuil verwijdert, zal de vervuiling die daarna erop komt minder goed hechten aan je panelen. En een flinke plensbui doet dan al wonderen om de lichte vervuiling eraf te spoelen. Komt die bui niet dan kan even snel de panelen afspoelen met de tuinslang al voldoende zijn.
8. De beste tijd voor schoonmaken
Het verwijderen van hardnekkig vuil op je zonnepanelen kun je het beste doen in de vroege lente. In de tweede helft van maart begint het half jaar waarin de opbrengst van zonne-energie het hoogst is. Bovendien zit er na de winter vaak groene aanslag op de panelen.
Daarnaast is het dus raadzaam op je panelen tijdens lange droge periodes in de maanden april-september vaker schoon te maken, zodat je een optimaal rendement houdt.
Ons advies
Zijn jouw panelen goed bereikbaar of makkelijk schoon te maken met behulp van een telescoopsteel? Steek dan zeker wat tijd en energie in deze schoonmaakplus en je krijgt er extra zonne-energie voor terug. Hou je daarbij wel aan bovenstaande adviezen.
En nu, hup aan de slag! Bekijk daarna ook even ons energieweerbericht om te zien of je zonnepanelen komende dagen goed zullen presteren.
https://www.msn.com/nl-nl(...)3dc848a3d54697&ei=35
Aangezien professionele reiniging ook geld kost en zelf doen nogal wat risicos kent.![]()
Daarom offerte aangevraagd en kwam uit op twee keer per jaar schoonmaken maart en septemberquote:Op donderdag 6 juni 2024 16:12 schreef Wantie het volgende:
Bij hoeveel rendements verlies zou je ze schoonmaken?
Aangezien professionele reiniging ook geld kost en zelf doen nogal wat risicos kent.
Toen vriendelijk bedankt lange water bezem gekocht en doe het zelf een keer per jaar in maart
Opgelost![]()
![]()
![]()
Even een vraagje voor de mensen die het (kunnen) weten. Ik snap niet heel erg veel van stroom op zich, dus vandaar dat ik het hier vraag;
In onze gehele wijjk (Enexis gebied) hebben veruit de meeste huizen zonnepanelen. Echt veruit de meeste. In die gehele wijk is geen gas en hebben alle huizen warmtepompen. Nu er dus recent dat bericht was dat er ergens een netbeheerder de spanning verhoogt ben ik dat hier in de gaten gaan houden, want mijn P1 meter geeft op alle 3 de fasen de netspanning weer.
Over de afgelopen maanden kan ik zien dat de spanning niet boven de 234 is uitgekomen, en ook niet onder de 226, dit terwijl er toch genoeg goede dagen waren en het vermogen dat door de panelen opgewekt werd hoog was. Ik doe dan de aanname dat als dat op mijn huis zo is, dat op de rest van de huizen in de wijk met panelen dat ook zo is, gemiddeld genomen.
Kan ik daaruit de conclusie trekken dat het gevaar van uitvallende omvormers hier relatief klein is, of is dat te kort door de bocht? Er is hier ook nog nooit een omvormer uitgevallen, tenminste, voor zo ver ik kon zien niet door de netspanning.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Die conclusie kan je trekken ja.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:57 schreef CoolGuy het volgende:
Even een vraagje voor de mensen die het (kunnen) weten. Ik snap niet heel erg veel van stroom op zich, dus vandaar dat ik het hier vraag;
In onze gehele wijjk (Enexis gebied) hebben veruit de meeste huizen zonnepanelen. Echt veruit de meeste. In die gehele wijk is geen gas en hebben alle huizen warmtepompen. Nu er dus recent dat bericht was dat er ergens een netbeheerder de spanning verhoogt ben ik dat hier in de gaten gaan houden, want mijn P1 meter geeft op alle 3 de fasen de netspanning weer.
Over de afgelopen maanden kan ik zien dat de spanning niet boven de 234 is uitgekomen, en ook niet onder de 226, dit terwijl er toch genoeg goede dagen waren en het vermogen dat door de panelen opgewekt werd hoog was. Ik doe dan de aanname dat als dat op mijn huis zo is, dat op de rest van de huizen in de wijk met panelen dat ook zo is, gemiddeld genomen.
Kan ik daaruit de conclusie trekken dat het gevaar van uitvallende omvormers hier relatief klein is, of is dat te kort door de bocht? Er is hier ook nog nooit een omvormer uitgevallen, tenminste, voor zo ver ik kon zien niet door de netspanning.
Ook is die spanning in de hele wijk ongeveer het zelfde, tenzij jij een 1 fase aansluiting hebt, dan kan de spanning op de andere 2 fases wel hoger zijn.
Er zijn nu wel voorbeelden waarin het lijkt dat de netbeheerder zelf de spanning met 10volt heeft verhoogd, om te zorgen dat er minder het net op word gestuurd. Als ze dit doen (dus een aanpassing in het trafohuis) dan zou het wel kunnen dat opeens je spanning op de kritieke waarde van 253 volt komt.![]()
Ik hoop dat het komende winter weer eens goed sneeuwt, daarna zien de panelen er een stuk beter uit. Dit jaar is het wel erg met de hoeveel vervuiling maar ik kom er zelf lastig bij en de kosten voor schoonmaken zijn met de veel lagere TLV al snel onrendabel.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Daarom offerte aangevraagd en kwam uit op twee keer per jaar schoonmaken maart en september
Toen vriendelijk bedankt lange water bezem gekocht en doe het zelf een keer per jaar in maart
Opgelost![]()
![]()
Wij hadden meermaals sneeuw afgelopen winter maar het Sahara zand maakte er een bende van een tijdje terug
[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 08-06-2024 13:27:40 ]Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Ja, als de panelen op een schuin dak liggen doorgaans wel.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 11:17 schreef Wantie het volgende:
Is sneeuw goed reinigend voor zonnepanelen?
Sneeuw die eerst blijft liggen, schuift namelijk later als het gaat dooien in één keer van de panelen af. Die smeltende sneeuw werkt dan ongeveer hetzelfde als een natte spons die je over de panelen heen haalt.
Bij panelen die vrijwel vlak liggen werkt dit echter niet. Voor de "reinigende" werking van sneeuw heb je denk ik wel een hoek van minimaal zo'n 25-30 graden nodig.![]()
Heeft het niet genoeg geregend de laatste maanden?quote:Op zaterdag 8 juni 2024 10:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik hoop dat het komende winter weer eens goed sneeuwt, daarna zien de panelen er een stuk beter uit. Dit jaar is het wel erg met de hoeveel vervuiling maar ik kom er zelf lastig bij en de kosten voor schoonmaken zijn met de veel lagere TLV al snel onrendabel.![]()
Nou, we hebben net nieuwe panelen en die van de buren lijken grijs ten opzichte van de onze.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 12:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heeft het niet genoeg geregend de laatste maanden?![]()
Dat heeft niet echt geholpen, alle panelen hier in de buurt zijn verre van schoon. Onder andere door Sahara zand.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 12:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heeft het niet genoeg geregend de laatste maanden?![]()
Je aanname klopt, hier is dat alleen niet per wijk. Maar per buurt grotendeels.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:57 schreef CoolGuy het volgende:
Kan ik daaruit de conclusie trekken dat het gevaar van uitvallende omvormers hier relatief klein is, of is dat te kort door de bocht? Er is hier ook nog nooit een omvormer uitgevallen, tenminste, voor zo ver ik kon zien niet door de netspanning.
Daarnaast hebben bij ons de meeste mensen hun fasen niet goed verdeeld, dat zie ik bij ons terug op fase 1.
Jouw p1 meter heeft waarschijnlijk vanaf maart gegevens gegeven. Dit is voor deze periode waarschijnlijk wel een redelijke afspiegeling. Ik heb dit gecontroleerd op mijn domotica met de tijd ervoor.![]()
Iemand ervaring met het schoonmaken van Zonnepanelen, met zo een buis/borstel die aan een tuinslang gaat en met een schoonmaak middel? Andere methodeEn, hoe bevalt dat?quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Daarom offerte aangevraagd en kwam uit op twee keer per jaar schoonmaken maart en september
Opgelost![]()
![]()
![]()
https://www.koopjedeal.nl(...)-telescoopsteel.html
4.6 meter nu 27.49
7.0 meter nu 44.99
Of 2x zo duur bij Bol.com kan natuurlijk ook![]()
![]()
Of uitbesteden
Wat kost zonnepanelen reinigen?
Aantal zonnepanelen Prijs*
1 - 16 zonnepanelen ¤ 50 - 85
17 - 25 zonnepanelen ¤ 75 - 115
https://slimster.nl/schoonmaak/zonnepanelen-schoonmaken/
Na een keer dus al terugverdiend![]()
Werkt prima hier ook de ramen op twee hoog icm de 7 m versie
scheelt ook 25 euro per keer aan de glazenwasser![]()
![]()
Vanaf 1 januari?quote:Op zaterdag 8 juni 2024 20:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Onze opbrengst is ongeveer door de helft ten opzichte van vorig jaar. Herkennen mensen dit?Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ja, zeg maar 1 januari tm 1 juni dit jaar vs vorig jaar. Was het vorig jaar x1,8 tov dit jaar.quote:![]()
Opbrengst zeg ik verkeerd: teruglevering. Dus het zou ook kunnen dat we veel meer gaan zijn verbruiken. Er zijn echter geen elektrische apparaten bijgekomen, op een robotstofzuiger na.![]()
Januari
2023: 117 kWh.
2024: 169 kWh.
Verschil: +52
Februari
2023: 315 kWh.
2024: 198 kWh.
Verschil: -117
Maart
2023: 513 kWh.
2024: 536 kWh.
Verschil: +23
April
2023: 822 kWh.
2024: 735 kWh.
Verschil: -87
Mei
2023: 1.197 kWh
2024: 924 kWh.
Verschil: -273
Dat maakt een verschil van 402 kWh minder in de eerste 5 maanden van 2024 versus 2023. Dat verschil is fors, maar bij lange na niet de helft.
Edit: Oh teruglevering? Ja dat weet ik niet, ik heb geen zin om dat nu ook nog uit te gaan zoeken.
Breitling - Instruments for Professionals![]()
Dank! Ik ga hier ook eens een rondje in de straat maken om t na te vragen bij anderen en ze laten reinigen.![]()
Ik heb deze ook, gekocht bij de action. Ben niet helemaal tevreden met het borstel gedeelte. Mijn buurmand heeft een andere vd action en die heeft een betere borstel vind ik.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 18:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
4.6 meter nu 27.49
7.0 meter nu 44.99
![]()
Of uitbesteden
scheelt ook 25 euro per keer aan de glazenwasser
https://shop.action.com/n(...)oduct_variants_nl-nl![]()
Mandquote:Op zondag 9 juni 2024 10:45 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Ik heb deze ook, gekocht bij de action. Ben niet helemaal tevreden met het borstel gedeelte. Mijn buurmand heeft een andere vd action en die heeft een betere borstel vind ik.![]()
Ik zit zowel qua afname als teruglevering in rood gebied, dus maar haast maken met een accu denk ik.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 23:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Handig![]()
https://data.partnersinenergie.nl/capaciteitskaart/invoeding
En dat terwijl er in de komende 15 jaar 40.000 huizen bij moeten komen in de regio
Als ze ze al kunnen bouwen qua stikstof, natura2000 en mankracht dan kunnen ze waarschijnlijk niet op het net worden aangesloten![]()
![]()
Ik kijk gewoon naar de voltages op een koude dag en die op een zonnige dag.quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zit zowel qua afname als teruglevering in rood gebied, dus maar haast maken met een accu denk ik.
En dat terwijl er in de komende 15 jaar 40.000 huizen bij moeten komen in de regio
Als ze ze al kunnen bouwen qua stikstof, natura2000 en mankracht dan kunnen ze waarschijnlijk niet op het net worden aangesloten
Het is hier in de regio ook "rood" maar het voltage blijft ruim onder de 253 volt op iedere fase.
En dan kan de kaart nog zo rood zijn, de panelen blijven wel draaien.
Overigens, met een accu zal je omvormer nog steeds uitslaan als het net voltage te hoog is.
Dan heb je een accu en wordt deze niet gevuld.![]()
Ook als ik een accu heb die off-grid kan functioneren?quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kijk gewoon naar de voltages op een koude dag en die op een zonnige dag.
Het is hier in de regio ook "rood" maar het voltage blijft ruim onder de 253 volt op iedere fase.
En dan kan de kaart nog zo rood zijn, de panelen blijven wel draaien.
Overigens, met een accu zal je omvormer nog steeds uitslaan als het net voltage te hoog is.
Dan heb je een accu en wordt deze niet gevuld.![]()
Het gaat vooral om je omvormer van je panelen, die zal bij 253 volt netspanning zichzelf uitschakelen.quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook als ik een accu heb die off-grid kan functioneren?
Misschien kan een omvormer die DC-DC met de accu werkt (zoals SolarEdge) daar omheen werken maar dat heb ik niet duidelijk kunnen vinden.
Het kan dus zijn dat je er omheen kan werken maar ik zou er niet vanuit gaan dat het standaard is.
De AC-omvormer van de accu zal ook niet hoger leveren dan 253 volt, verwacht ik.
Werk je 100% off-grid (zoals met een mobiele "powerbank" van EcoFlow of Bluetti en een zonnepaneel) dan heb je uiteraard niets met de netspanning te maken. Maar die kan je weer niet zomaar aan je huisnetwerk koppelen.![]()
Een Victron systeem kan het wel, die kan je hele huisinstallatie ook off grid laten draaien. Wel met geschikte omvormer van de zonnepanelen.quote:Op woensdag 12 juni 2024 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat vooral om je omvormer van je panelen, die zal bij 253 volt netspanning zichzelf uitschakelen.
Misschien kan een omvormer die DC-DC met de accu werkt (zoals SolarEdge) daar omheen werken maar dat heb ik niet duidelijk kunnen vinden.
Het kan dus zijn dat je er omheen kan werken maar ik zou er niet vanuit gaan dat het standaard is.
De AC-omvormer van de accu zal ook niet hoger leveren dan 253 volt, verwacht ik.
Werk je 100% off-grid (zoals met een mobiele "powerbank" van EcoFlow of Bluetti en een zonnepaneel) dan heb je uiteraard niets met de netspanning te maken. Maar die kan je weer niet zomaar aan je huisnetwerk koppelen.![]()
Oké, Victron ken ik alleen van de wat kleinere setups in campers enzo. Niet zo bekend met wat ze hebben voor woningen. Kunnen die ook een 20kWh thuisaccu leveren?quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:41 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Een Victron systeem kan het wel, die kan je hele huisinstallatie ook off grid laten draaien. Wel met geschikte omvormer van de zonnepanelen.![]()
Je kan zelf een accu opbouwen uit losse cellen, of bijvoorbeeld de units van pylontech aan de Victron omvormers hangen. Je kan wel een 60kwh accu maken of groter als je wil.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oké, Victron ken ik alleen van de wat kleinere setups in campers enzo. Niet zo bekend met wat ze hebben voor woningen. Kunnen die ook een 20kWh thuisaccu leveren?
Als hier een thuisaccus komt word t sowieso een systeem van Victron..echt mooi spul.
Het zijn trouwens dezelfde multiplus omvormers die in een boot of camper worden gebruikt, maar dan meestal van 48 volt maar 230. En dan 3 stuks voor een 3 fase setup.![]()
https://www.pzc.nl/zeeuws(...)l-simpeler~ab59df4d/
Interessante opinie over het afschaffen van de saldering.![]()
Premiumquote:Op vrijdag 14 juni 2024 10:11 schreef Wantie het volgende:
https://www.pzc.nl/zeeuws(...)l-simpeler~ab59df4d/
Interessante opinie over het afschaffen van de saldering.
Kun je 'm samenvatten?![]()
copy pasta:
‘Het systeem van salderen is onnodig, onzinnig en gecompliceerd, dat kan veel simpeler’
OPINIEEen voor een vragen energiebedrijven kosten voor het terugleveren van stroom. Een strop voor bezitters van zonnepanelen. Ingenieur Wim de Lusenet vindt het huidige salderingssysteem onzinnig en wijst op een simpele manier om salderen zonder extra kosten te regelen.
Wim de Lusenet 13-06-24, 16:00
3 REACTIES
Het thans ingevoerde salderingssysteem is onnodig, onzinnig en gecompliceerd, veroorzaakt extra kosten voor zowel energieleveranciers als gebruikers. Het zal verder een eeuwigdurend gekrakeel opleveren over de verdeling van kosten tussen de overheid, gebruikers en energieleveranciers.
Voor de invoering van de zogenoemde slimme meters, waren er (en zijn er waarschijnlijk nu nog duizenden) aansluitingen op het elektriceitsnet voorzien van een analoge draaispoel kWH-meter. Deze meter saldeert indien nodig, continu. De meter is namelijk voorzien van een telwerk dat bij teruglevering van energie bijvoorbeeld door zonnepanelen, tegengesteld gaat draaien waardoor het telwerk uitsluitend de resultante van de uit het netwerk geleverde energie en de teruggeleverd energie registreert.
Gesteggel
Een complete win-win situatie, energieleveranciers zijn bevrijd van ingewikkelde, eeuwigdurende registratie en administratie, krijgen betaald voor de werkelijke geleverde energie en hun inkoop van energie wordt eenvoudiger. Gebruikers worden volledig gecompenseerd voor de teruggeleverde energie. Gesteggel over toekomstig vergoedingen is van de baan, geen noodzaak voor verkapte boetes c.q. administratieve kosten voor zonnepaneelgebruikers en het verhogen van het energietarief voor niet zonnepaneelgebruikers, de energieleverancier is immers gevrijwaard van mogelijke kostenstijgingen voor saldering op een later tijdstip.
Slimme meter
Bovengenoemde meter behoeft niet de oplossing te zijn, de huidige digitale slimme kWh-meters zijn in staat, eventueel gemodificeerd, meerdere data te registreren en te verstrekken. Een mogelijk alternatief is het door de energieleveranciers gedane voorstel van maandelijkse saldering. Dit deed onmiddellijk een protest ontstaan bij diverse consumentenorganisaties, omdat dit nadelig zou zijn voor de consument, wat volkomen onzin is.
Het gejammer van de energieleveranciers, dat ze op een later tijdstip duurder energie moeten inkopen om de goedkope teruggeleverde energie te salderen is schromelijk overdreven
Wim de Lusenet
Overdreven
Het gejammer van de energieleveranciers, dat ze op een later tijdstip duurder energie moeten inkopen om de goedkope teruggeleverde energie te salderen is schromelijk overdreven. De handel in energie vindt namelijk plaats via de lange termijnmarkt, EPEX Spot. Inkoop van energie kan dus geschieden op een zo gunstig mogelijk moment tegen de scherpst mogelijke prijs.
Blijft echter onverlet, dat maandelijks salderen de voorkeur heeft, weinig risico voor grote inkoopfluctuaties, dus geen enkele reden om enige extra kosten, in welke vorm dan ook, door te berekenen aan de gebruiker. Nadeel blijft wel een uitvoerige registratie en administratie, gesteggel in de toekomst over vergoedingen et cetera.
Recht op vergoeding
De huidige salderingsregeling staat, zoals te verwachten was, weer ter discussie, er was niet goed over nagedacht, de kosten vallen tegen en men wil er nu dus vanaf. Het staat buiten kijf dat eigenaren van zonnepanelen recht hebben op een vergoeding voor de teruggeleverde energie. Er vindt een levering plaats, wat dus vergoed dient te worden.
De energieleveranciers claimen extra kosten voor de extra administratieve rompslomp voor afhandeling van de salderingsregeling en onbalans in het netwerk. Daar is de consument niet schuldig aan, het komt voor het grootste deel door het hapsnap-beleid van de overheid.
Niet vervangen
De extra kosten hiervoor dienen door de overheid gedragen te worden en niet doorberekend aan de consument. Nu maar hopen dat het gezond verstand bij de beleidsmakers terugkeert. Advies aan de gebruikers die nog in het bezit zijn van een oud type kWh-meter: laat deze niet vervangen door de zogenoemde slimme meter, het levert eerder nadeel op dan voordeel. Betekent wel eenmaal per jaar de meterstand doorgeven aan de energieleverancier maar dat kan toch geen probleem zijn?
Wim de Lusenet is ingenieur.de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)![]()
Wat is er interessant aan? Meneer stelt voor analoge meters te gebruiken en dan "verdwijnen" er ineens kosten. Is natuurlijk onzin.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:07 schreef Essebes het volgende:
copy pasta:
‘Het systeem van salderen is onnodig, onzinnig en gecompliceerd, dat kan veel simpeler’
OPINIEEen voor een vragen energiebedrijven kosten voor het terugleveren van stroom. Een strop voor bezitters van zonnepanelen. Ingenieur Wim de Lusenet vindt het huidige salderingssysteem onzinnig en wijst op een simpele manier om salderen zonder extra kosten te regelen.
Wim de Lusenet 13-06-24, 16:00
3 REACTIES
Het thans ingevoerde salderingssysteem is onnodig, onzinnig en gecompliceerd, veroorzaakt extra kosten voor zowel energieleveranciers als gebruikers. Het zal verder een eeuwigdurend gekrakeel opleveren over de verdeling van kosten tussen de overheid, gebruikers en energieleveranciers.
Voor de invoering van de zogenoemde slimme meters, waren er (en zijn er waarschijnlijk nu nog duizenden) aansluitingen op het elektriceitsnet voorzien van een analoge draaispoel kWH-meter. Deze meter saldeert indien nodig, continu. De meter is namelijk voorzien van een telwerk dat bij teruglevering van energie bijvoorbeeld door zonnepanelen, tegengesteld gaat draaien waardoor het telwerk uitsluitend de resultante van de uit het netwerk geleverde energie en de teruggeleverd energie registreert.
Gesteggel
Een complete win-win situatie, energieleveranciers zijn bevrijd van ingewikkelde, eeuwigdurende registratie en administratie, krijgen betaald voor de werkelijke geleverde energie en hun inkoop van energie wordt eenvoudiger. Gebruikers worden volledig gecompenseerd voor de teruggeleverde energie. Gesteggel over toekomstig vergoedingen is van de baan, geen noodzaak voor verkapte boetes c.q. administratieve kosten voor zonnepaneelgebruikers en het verhogen van het energietarief voor niet zonnepaneelgebruikers, de energieleverancier is immers gevrijwaard van mogelijke kostenstijgingen voor saldering op een later tijdstip.
Slimme meter
Bovengenoemde meter behoeft niet de oplossing te zijn, de huidige digitale slimme kWh-meters zijn in staat, eventueel gemodificeerd, meerdere data te registreren en te verstrekken. Een mogelijk alternatief is het door de energieleveranciers gedane voorstel van maandelijkse saldering. Dit deed onmiddellijk een protest ontstaan bij diverse consumentenorganisaties, omdat dit nadelig zou zijn voor de consument, wat volkomen onzin is.
Het gejammer van de energieleveranciers, dat ze op een later tijdstip duurder energie moeten inkopen om de goedkope teruggeleverde energie te salderen is schromelijk overdreven
Wim de Lusenet
Overdreven
Het gejammer van de energieleveranciers, dat ze op een later tijdstip duurder energie moeten inkopen om de goedkope teruggeleverde energie te salderen is schromelijk overdreven. De handel in energie vindt namelijk plaats via de lange termijnmarkt, EPEX Spot. Inkoop van energie kan dus geschieden op een zo gunstig mogelijk moment tegen de scherpst mogelijke prijs.
Blijft echter onverlet, dat maandelijks salderen de voorkeur heeft, weinig risico voor grote inkoopfluctuaties, dus geen enkele reden om enige extra kosten, in welke vorm dan ook, door te berekenen aan de gebruiker. Nadeel blijft wel een uitvoerige registratie en administratie, gesteggel in de toekomst over vergoedingen et cetera.
Recht op vergoeding
De huidige salderingsregeling staat, zoals te verwachten was, weer ter discussie, er was niet goed over nagedacht, de kosten vallen tegen en men wil er nu dus vanaf. Het staat buiten kijf dat eigenaren van zonnepanelen recht hebben op een vergoeding voor de teruggeleverde energie. Er vindt een levering plaats, wat dus vergoed dient te worden.
De energieleveranciers claimen extra kosten voor de extra administratieve rompslomp voor afhandeling van de salderingsregeling en onbalans in het netwerk. Daar is de consument niet schuldig aan, het komt voor het grootste deel door het hapsnap-beleid van de overheid.
Niet vervangen
De extra kosten hiervoor dienen door de overheid gedragen te worden en niet doorberekend aan de consument. Nu maar hopen dat het gezond verstand bij de beleidsmakers terugkeert. Advies aan de gebruikers die nog in het bezit zijn van een oud type kWh-meter: laat deze niet vervangen door de zogenoemde slimme meter, het levert eerder nadeel op dan voordeel. Betekent wel eenmaal per jaar de meterstand doorgeven aan de energieleverancier maar dat kan toch geen probleem zijn?
Wim de Lusenet is ingenieur.![]()
Het is ook gewoon een slecht verhaal.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 21:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat is er interessant aan? Meneer stelt voor analoge meters te gebruiken en dan "verdwijnen" er ineens kosten. Is natuurlijk onzin.
De prijs van elektriciteit is niet gelijk op verschillende momenten, dat voorinkoop verhaal en EPEX markt slaat als een tang op een varken, de man weet niet waar die over praat."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
En bij 700 panelen?quote:
2.800?
Hoe vaak moet dat gebeuren?
Wat heb je ervoor nodig? Een paar handen en verder niks?
Zachte borstel right?
[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 15-06-2024 22:08:41 ]"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Idealiter gebruik je ontkalkt / regenwater las ik,quote:Op zaterdag 8 juni 2024 18:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
4.6 meter nu 27.49
7.0 meter nu 44.99
![]()
Of uitbesteden
scheelt ook 25 euro per keer aan de glazenwasser
Hoe krijg je het water op druk?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Je kan ook nog kraanwater gebruiken tijdens een regenbui.Well done is better than well said. - Benjamin Franklin![]()
Horeca waterontkalker gebruik ik hier.quote:Op zondag 16 juni 2024 10:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Idealiter gebruik je ontkalkt / regenwater las ik,
Hoe krijg je het water op druk?![]()
![]()
Nais en dan gewoon op den waterleiding.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Horeca waterontkalker gebruik ik hier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zit te denken aan regenton met watert.
Looks good, hoeveel tijd kost dat klusje? 5 min?
Stroom eraf e.d. of is dat overkill?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Volgens mij ongeveer een uur werk voor dat dakvlak.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nais en dan gewoon op den waterleiding.
Ik zit te denken aan regenton met watert.
Looks good, hoeveel tijd kost dat klusje? 5 min?
Ik had de stroom er af (werkschakelaar) en sowieso 's avonds doen, niet als de zon hoog staat.![]()
UUR!?quote:Op zondag 16 juni 2024 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij ongeveer een uur werk voor dat dakvlak.
Ik had de stroom er af (werkschakelaar) en sowieso 's avonds doen, niet als de zon hoog staat.
Maar hoeveel daarvan is dan voorbereiding en hoeveel het strelen van de panelen?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Dat is het schoonmaken op zich.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
UUR!?
Maar hoeveel daarvan is dan voorbereiding en hoeveel het strelen van de panelen?
Eerst met een reinigingsmiddel voor panelen en dan de "zeepdispenser" op bypass stand zetten en dan naborstelen / -spoelen.
Voorbereiding is niet zoveel werk, de ontkalker staat klaar met alle slangen er aan, dus kwestie van Gardena koppelingen los- en vastklikken. Dat is geen werk op zich.
Alleen de zeepdispenser is wat onhandig, die maak ik altijd ergens met tiewraps aan vast (in dit geval een fruitkistje) omdat hij in die stand moet blijven.![]()
Begrijp ik iets niet, waarom moet het een uur kosten?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ga het doen, dan merk je het vanzelfquote:Op zondag 16 juni 2024 11:23 schreef ludovico het volgende:
Begrijp ik iets niet, waarom moet het een uur kosten?![]()
![]()
Maar jij doet het wel erg grondig volgens mij, met zeepoplossing etc, ik lees ook veel online dat alleen "osmosewater / regenwater" vaak al genoeg is.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ga het doen, dan merk je het vanzelf
Ik denk dat jij voorbij de pareto regel gaat met schoonmaken.
80% is schoongemaakt met 20% van de moeite, jij gaat voor de volle 100%."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Het is maar net hoe vuil het is. Bij mij waren ze sinds 2018 niet schoongemaakt dus ook ophoping van vuil aan de onderranden van de panelen en veel vogelpoep en Saharazand omdat het een droge periode was.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar jij doet het wel erg grondig volgens mij, met zeepoplossing etc, ik lees ook veel online dat alleen "osmosewater / regenwater" vaak al genoeg is.
Ik heb de foto's op m'n telefoon nog even teruggekeken en daar zit ongeveer 1:10 minuten tussen vanaf het moment dat ik de foto van die ontkalker nam tot de foto van het schone dak, dus een uur is wel aardig ingeschat.
En dat is maar 1 kant van het garagedak, aan de andere kant liggen nog 16 panelen.
Bij het dak van m'n woning neem ik halverwege ook even rust en een bak koffie, dat dak is nog wat hoger dan de garage en dat voel je wel in je armen.
Maar wat dan nog als het wat uren tijd kost? Je begint er aan, je werkt door en het komt vanzelf een keer af.
Als je heel veel panelen hebt kan je het ook opsplitsen in meerdere dagen of weekenden.![]()
Nouja dat is het punt een beetje ik wil het met 700 panelen ofzo gaan doen.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is maar net hoe vuil het is. Bij mij waren ze sinds 2018 niet schoongemaakt dus ook ophoping van vuil aan de onderranden van de panelen en veel vogelpoep en Saharazand omdat het een droge periode was.
Ik heb de foto's op m'n telefoon nog even teruggekeken en daar zit ongeveer 1:10 minuten tussen vanaf het moment dat ik de foto van die ontkalker nam tot de foto van het schone dak, dus een uur is wel aardig ingeschat.
En dat is maar 1 kant van het garagedak, aan de andere kant liggen nog 16 panelen.
Bij het dak van m'n woning neem ik halverwege ook even rust en een bak koffie, dat dak is nog wat hoger dan de garage en dat voel je wel in je armen.
Maar wat dan nog als het wat uren tijd kost? Je begint er aan, je werkt door en het komt vanzelf een keer af.
Als je heel veel panelen hebt kan je het ook opsplitsen in meerdere dagen of weekenden.
Maar ok daarvan 2/3e in een weiland, dat zal makkelijker zijn met een zachte spons."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Als het 700 panelen zijn dan kan je natuurlijk er voor kiezen om in het voorjaar er 100 per weekend te doen.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nouja dat is het punt een beetje ik wil het met 700 panelen ofzo gaan doen.
Maar ok daarvan 2/3e in een weiland, dat zal makkelijker zijn met een zachte spons.
En als je er goed bij kan, is het ook een flink stuk makkelijker natuurlijk.
Mijn panelen zijn de eerste 5 jaar nooit schoongemaakt en in opbrengst merkte ik daar helemaal niets van.![]()
Standaard is het vaak uitbesteed geloof ik maar ik denk dat ik dit prima zelf kan.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het 700 panelen zijn dan kan je natuurlijk er voor kiezen om in het voorjaar er 100 per weekend te doen.
En als je er goed bij kan, is het ook een flink stuk makkelijker natuurlijk.
Mijn panelen zijn de eerste 5 jaar nooit schoongemaakt en in opbrengst merkte ik daar helemaal niets van."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Als je bedenkt dat het maar eens in de paar jaren hoeft, dan kan je inderdaad prima in het voor- of najaar af en toe 50 of 100 panelen per keer doen. Je komt vanzelf bij het laatste paneel.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Standaard is het vaak uitbesteed geloof ik maar ik denk dat ik dit prima zelf kan.![]()
Ja of wanneer het ge-sahara-'t heeft ofzo.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat het maar eens in de paar jaren hoeft, dan kan je inderdaad prima in het voor- of najaar af en toe 50 of 100 panelen per keer doen. Je komt vanzelf bij het laatste paneel."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Het is redelijk nutteloos om Saharazand schoon te maken ben ik wel achter.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja of wanneer het ge-sahara-'t heeft ofzo.
1 regenbui en het is weer weg. Vooral alles wat aankoekt (mossen, vogelpoep, hars, stuifmeel) heeft wel nut om schoon te maken. Maar dat hoef ook weer niet 3x per jaar.![]()
Ah ok, maar met zulke oppervlaktes... Ben je dan toch wel ff bezig.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is redelijk nutteloos om Saharazand schoon te maken ben ik wel achter.
1 regenbui en het is weer weg. Vooral alles wat aankoekt (mossen, vogelpoep, hars, stuifmeel) heeft wel nut om schoon te maken. Maar dat hoef ook weer niet 3x per jaar.
Elektriciteit er af is wel handig? An sich is het niet gevaarlijk toch?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Als het goed vereffend is (geaard) dan zou er geen stroom op de panelen of frames mogen staan.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ah ok, maar met zulke oppervlaktes... Ben je dan toch wel ff bezig.
Elektriciteit er af is wel handig? An sich is het niet gevaarlijk toch?
Ik heb een SolarEdge systeem dus als ik de omvormer uitzet gaan de optimizers ook uit en zou er nergens meer dan 35 volt kunnen staan (open klemspanning per paneel).![]()
Zou gewoon de hoofdschakelaar bij je omvormer omzetten, dan zou er in principe mgeen spanning meer op blijven staan. En als je frame gewoon verder goed vereffend is naar aarde dan brengt het geen extra gevaar.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ah ok, maar met zulke oppervlaktes... Ben je dan toch wel ff bezig.
Elektriciteit er af is wel handig? An sich is het niet gevaarlijk toch?![]()
Ik zag deze vandaag nog bij de action voor de schoonmaakfanaten hier: https://www.action.com/nl-nl/p/3203267/ferm-waterontharder/![]()
![]()
Dat is hetzelfde idee als mijn "horeca waterontkalker" maar dan een fors stuk goedkoper.quote:Op maandag 17 juni 2024 22:19 schreef athlonkmf het volgende:
Ik zag deze vandaag nog bij de action voor de schoonmaakfanaten hier: https://www.action.com/nl-nl/p/3203267/ferm-waterontharder/
[ afbeelding ]![]()
Ik heb een waterontharder voor het hele huis, dus hoef ik niks speciaals meer te doenquote:Op maandag 17 juni 2024 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde idee als mijn "horeca waterontkalker" maar dan een fors stuk goedkoper.![]()
Gisteren voor het eerst in de gaten gehouden hoe mijn 3 zonnepanelen op het noordoosten presteren:
heel grappig om te zien dat ze echt tot precues 12 uur nog de meeste opwek hebben om daarna ingehaald te worden door de andere panelen. maar ze blijven nog steeds een beetje opleveren.
De hele installatie is wel een uur eerder begonnen met opwekken.
maar aan het eind van de dag blijkt dat ze inderdaad ongeveer de helft opwekken ten opzichte van panelen op het zuiden, maar in totaal toch 1kWh per paneel per dag.
Er passen nog 5 panelen op het dak op noordoosten (maar passen niet meer op de omvormer). Ik ben nu van plan om, als ik een thuisaccu neem, de 3+5 nog te plaatsen panelen direct op de nieuw aan te schaffen thuisaccu-omvormer aan te sluiten zodat er dan 8kWh direct zonder verlies wordt gebruikt om de accu op te laden.![]()
En dan hoor ik mensen zeggen "op Noord hebben panelen geen nut"quote:Op dinsdag 18 juni 2024 08:38 schreef athlonkmf het volgende:
Gisteren voor het eerst in de gaten gehouden hoe mijn 3 zonnepanelen op het noordoosten presteren:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
heel grappig om te zien dat ze echt tot precues 12 uur nog de meeste opwek hebben om daarna ingehaald te worden door de andere panelen. maar ze blijven nog steeds een beetje opleveren.
De hele installatie is wel een uur eerder begonnen met opwekken.
maar aan het eind van de dag blijkt dat ze inderdaad ongeveer de helft opwekken ten opzichte van panelen op het zuiden, maar in totaal toch 1kWh per paneel per dag.
Er passen nog 5 panelen op het dak op noordoosten (maar passen niet meer op de omvormer). Ik ben nu van plan om, als ik een thuisaccu neem, de 3+5 nog te plaatsen panelen direct op de nieuw aan te schaffen thuisaccu-omvormer aan te sluiten zodat er dan 8kWh direct zonder verlies wordt gebruikt om de accu op te laden.
Als ik kijk wat onze panelen op Oost doen, kon ik mij dat al niet voorstellen.
Vandaag zit ik al op 10.5kwh![]()
Op noord heeft zeker wel nut.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dan hoor ik mensen zeggen "op Noord hebben panelen geen nut"
Vandaag zit ik al op 10.5kwh
En hoe vlakker de panelen liggen op noord, hoe beter.
Dit is op het 18 graden dak bij m'n moeder.
Dan haal je op noord zelfs ruwweg 75% t.o.v. zuid.
(weergave staat op "totaal" sinds ze gelegd zijn, eind maart 2022).![]()
![]()
Als je kan kiezen op welke richting je panelen wijzen, dan is Noord de laatste keuze.quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dan hoor ik mensen zeggen "op Noord hebben panelen geen nut"
Vandaag zit ik al op 10.5kwh
Mijn twee panelen rechtsonder stonden eerst op mijn dakkapel op het noorden. Nu ze zuidgericht zijn, leveren ze veel meer op.
Ik heb op het noorden nog plek voor 5 panelen, maar op mijn omvormer heb ik geen ruimte meer. Ik kan ook niet echt verantwoorden om die plekken toch op te vullen met een extra installatie,(Jaaropbrengst=(5x400) 2000Wp×0.85kWh/Wp×0.6=1020kWh))![]()
Het is maar net wat je primaire doel is: zoveel mogelijk opbrengst van je panelen of zoveel mogelijk stroom direct kunnen gebruiken.
Met de kennis van nu had ik mijn huis een kwartslag gedraaid laten bouwen, zodat de grote dakvlakken op oost en west gericht zouden zijn en ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat stroom van eigen panelen zou kunnen hebben.
Maar als ik naar mijn noord dakvlak kijk dan staat daar ook nog vaak de zon op, ook midden op de dag, zeker in de zomer.![]()
Gisteravond om 21.17u was mijn totale huisverbruik nog -17 watt. Volgens SolarEdge zelf was de opwek nog 0,031 kW om 21.30u.quote:Op donderdag 20 juni 2024 08:10 schreef athlonkmf het volgende:
Tot hoe laat hebben jullie nu opwek?
ik vond het wel grappig dat er gisteren bij mij tot 22:00 nog opwek was. niet significant, maar net genoeg om de omvormer wakker te houden denk ik (solaredge zegt 0 opwek, maar de meter zegt nog 19 watt)
om 20:30 was het eigenlijk afgelopen.
[ link | afbeelding ]
Gisteren om 21.45 uur de laatste opwek en vanmorgen om 5.30 uur de eerste opwek.quote:Op donderdag 20 juni 2024 08:10 schreef athlonkmf het volgende:
ik vond het wel grappig dat er gisteren bij mij tot 22:00 nog opwek was. niet significant, maar net genoeg om de omvormer wakker te houden denk ik (solaredge zegt 0 opwek, maar de meter zegt nog 19 watt)
[ link | afbeelding ]![]()
Ik begin wel steeds meer te neigen naar een thuisaccu (vooral omdat ik een goede plek voor heb verzonnen wat geen nuttige binnenruimte inneemt)
Een victron systeem spreekt me heel erg aan, vooral vanwege de ingebouwde offgridmogelijkheid,![]()
Gisteren zie ik nog 1 watt om 22:19. Maar dat is gemeten in de meterkast. De omvormer geeft na 22:09 0 aan.quote:Op donderdag 20 juni 2024 08:10 schreef athlonkmf het volgende:
[ link | afbeelding ]
En om 5:30 is het weer opgestart..
Jammer genoeg slaat de omvormer nog steeds uit overdag bij zonnig weer![]()
![]()
vanwege te hoge voltage op het net? helpt een waterkoker, warmtepomp, wasmachine aanzetten niet?quote:Op donderdag 20 juni 2024 09:01 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Jammer genoeg slaat de omvormer nog steeds uit overdag bij zonnig weer
gelukkig heb ik nog een beetje ademruimte:
plaatje dag
en dat terwijl ik hier in de buurt steeds meer zonnepanelen zie.![]()
Om 4:25 vandaag 20 watt en gisteravond om 22:05 ook nog 20 watt.quote:Op donderdag 20 juni 2024 08:10 schreef athlonkmf het volgende:
[ link | afbeelding ]Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Auto in een stopcontact, die 10A trekt, ook niet..quote:Op donderdag 20 juni 2024 09:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
vanwege te hoge voltage op het net? helpt een waterkoker, warmtepomp, wasmachine aanzetten niet?
Het voltage is verhoogd sinds een paar weken geleden een stroomstoring is geweest. Op de p1 meet ik overdag tot 251v, dan is de omvormer op zolder de pineut (zelfs uitschieter van 254v gehad ). We zijn wat dingen aan het overwegen (omvormer dichterbij meterkast, accu, afwachten). Moeten er alleen goed over nadenken wat nu slim is.![]()
Juni val tegen tot nu toe. Okay, voor mij 98% autark, maar 9kWh gekocht deze maand tot nu toe, maar toch.![]()
Ja, die ademruimte heb ik ookquote:Op donderdag 20 juni 2024 09:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
vanwege te hoge voltage op het net? helpt een waterkoker, warmtepomp, wasmachine aanzetten niet?
gelukkig heb ik nog een beetje ademruimte:
[ link | afbeelding ]
plaatje dag
en dat terwijl ik hier in de buurt steeds meer zonnepanelen zie.![]()
Ik ben dan wel net mijn auto aan het opladen, maar ik las gisteren nog ergens een artikel volgens mij waarin staat dat (bodem)warmtepompen ook helpen.... even zoeken.
Edit: gevonden: https://www.warmte365.nl/(...)gelijk-65ACB1B0.htmlLaat ik nou net zo'n warmtepomp hebben, net als de hele wijk hierquote:Aannemers en projectontwikkelaars vullen de verwachte piekvermogensbehoefte, bij de aanvraag voor de aansluiting van een nieuw woonbouwproject, vaak ruim in. Dit gebeurt omdat het aansluitvermogen van warmtepompen negatief zou bijdragen aan netcongestie. Maar dat klopt niet, stellen onderzoekers van Climate for Life in een whitepaper. Het verwarmen en koelen van een all-electric woonwijk, kan volgens hen wel degelijk netcongestiearm plaatsvinden.
Klimaatgarant, dat samen met Itho Daalderop en Trans-ID Climate for Life vormt, focust zich op energieneutrale binnenklimaatoplossingen voor nieuwbouwwoningen. Zij hebben in het whitepaper voor het eerst meetgegevens gepubliceerd van duizenden bodemenergie warmtepompen die ze de afgelopen jaren hebben geïnstalleerd.
De meetresultaten tonen namelijk aan dat het aansluitvermogen van warmtepompen helemaal niet zo'n grote bijdrage levert aan netcongestie als vaak wordt gedacht. En dankzij de bodemenergie warmtepomp kan zowel het verwarmen en koelen van de woning als het verzorgen van warm tapwater zelfs netcongestiearm plaatsvinden.
De resultaten laten zien dat het gelijktijdig vermogen voor de warmtepompen in all-electric woonwijken tijdens de winterpiek beperkt blijft tot ongeveer 0,5 kilowatt per woning. Daarmee wordt zowel de warmtevraag als de warm tapwatervraag in de wijk gedekt. Omdat de koeling via warmte- en koudeopslag plaatsvindt, is er geen sprake van een zomerpiek in het verbruik.
Met een gemiddeld compressorvermogen van 4,6 kilowatt, een Coefficient of Performance (COP) voor tapwater van circa 3 en een COP voor verwarmen van circa 6, bedraagt de gelijktijdigheid (het moment dat warmtepompen op hetzelfde moment aanspringen) ongeveer 50 procent.
Een ander groot probleem dat met minder netcongestie kan worden opgelost, is dat woningbouwprojecten niet meer nodeloos stil komen te liggen. Een aannemer of productontwikkelaar moet bij een aanvraag altijd een opgave invullen met de verwachte piekvermogensbehoefte. De onderzoekers zien in de praktijk dat die opgave vaak ruim wordt ingevuld, want een te lage opgave is niet gewenst.
Maatregelen
De onderzoekers gebruiken de casus van het project Park van Rodenburg in Rijswijk-Buiten als voorbeeld voor andere maatregelen die helpen om een woonwijk netcongestiearm te maken. Deze nieuwbouwwijk omvat 77 eengezins-koopwoningen met verschillende typen daken.
Voor de woningen in Rijswijk zijn bij de bouw de volgende maatregelen toegepast: er is triple glas toegepast met een U-waarde, die aangeeft hoeveel warmte er wordt doorgelaten, van 1. Er is gebruikgemaakt van warmteterugwinning uit ventilatielucht. Bij de douches in de woningen wordt warmte uit het afgevoerde water gewonnen.
Andere maatregelen die helpen bij vermindering van netcongestie: zorg er allereerst voor dat de warmtevraag verminderd wordt door verbetering van de woningschil, bijvoorbeeld door kierdichting. Daarmee kan in de winter 25 procent bespaard worden op de gelijktijdige vermogensbehoefte.
Gebruik daarnaast producten en systemen met het hoogst haalbare rendement. Kies voor de meest congestiearme warmtepomp, te weten de bodemenergie warmtepomp met warmte- en koudeopslag in de bodem.
Om kosten tijdens de aanleg te besparen, wordt er bij een warmtepomp soms voor gekozen om een deel van het benodigd vermogen op te stellen via een elektrisch element. Dit geldt zowel voor verwarmen als voor het maken van warm water. In een netcongestiearm ontwerp is het elektrisch element niet nodig om de woningen in de winter warm te houden of om tapwater op te warmen. Zo wordt voorkomen dat in alle woningen het elektrisch element aangaat als het buiten koud is.
Uit de meetresultaten van Climate for Life blijkt dat er met deze aanpak een vermogen van 0,5 kilowatt voor verwarmen, verkoelen per woning voldoende kan zijn. Naast de voordelen voor het elektriciteitsnet, hebben de maatregelen het positieve gevolg dat het energieverbruik van de woningen aanzienlijk lager wordt. Ook wordt het eenvoudiger om de woningen energieneutraal te maken en zijn er minder zonnepanelen nodig om een A++++-energielabel te halen. De onderzoekers benadrukken tot slot dat de trias energetica centraal moet staan in de strijd tegen netcongestie.
Jos de Vries, adviseur bij BPD Gebiedsontwikkeling is enthousiast over de bevindingen van de onderzoekers. "Netcongestie vormt een urgent probleem en kan tot extra vertraging leiden bij de ontwikkeling van duurzame nieuwbouwwijken. Wij zien de aanpak die Climate for Life beschrijft als een goede oplossing om woonwijken aantoonbaar netcongestiearm te ontwikkelen."
Beetje vaag maar eigenlijk zou je gewoon een dynamisch energiecontract moeten hebben en de warmtepomp voldoende buffercapaciteit moeten geven om 4 uur van de 24 niks te doen, minimaal, gewoon met een buffervat.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, die ademruimte heb ik ook![]()
[ afbeelding ]
Ik ben dan wel net mijn auto aan het opladen, maar ik las gisteren nog ergens een artikel volgens mij waarin staat dat (bodem)warmtepompen ook helpen.... even zoeken.
Edit: gevonden: https://www.warmte365.nl/(...)gelijk-65ACB1B0.html
[..]
Laat ik nou net zo'n warmtepomp hebben, net als de hele wijk hier![]()
Daarnaast, als je buffervat voldoende groot is om in 5 uurtjes tijd alle warmte op te wekken voor de gehele dag, dan kun je nog goedkopere energie in warmte omzetten.
Dat werkt tegen net-congestie, niet dit.
Tevens goedkoper ook nog, enige waar het inferieur in is is geluid en ruimte."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Nieuw product van HomeWizard. Het proberen waard? 1400 euro is niet eens zo heel duur.
Stuur nu zo'n 2500kWh per jaar het net op.
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/Voorheen Post ID 101472![]()
Tot volgend jaar maart uitverkocht?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
Nieuw product van HomeWizard. Het proberen waard? 1400 euro is niet eens zo heel duur.
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/![]()
Hangt ervan af,quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
Kan je salderen? Moet je betalen voor terugleveren? Wat kost je een kWh die je in de Zomer upload en in de Winter terug haalt?![]()
Terug verdien(tijd) is niet het belangrijkste voor mij. Onzekeheid in prijs en regels is toch te groot de komende jaren denk ik. En het niet zo dat je hier gelijk duizenden euro's voor kwijt bent.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hangt ervan af,
Kan je salderen? Moet je betalen voor terugleveren? Wat kost je een kWh die je in de Zomer upload en in de Winter terug haalt?Voorheen Post ID 101472![]()
ja dat is wel lang, maar het gaat mij ook om het type product en prijs niveau. Er zullen de komende tijd wel meer van dit soort apparaten komen.quote:Voorheen Post ID 101472![]()
Hopelijk zijn het LFP-cellen, anders zou ik zoiets niet in huis willen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
edit: LMGTFMquote:Veilig en verantwoord: 0% kobalt en 0% mangaan
De HomeWizard Plug-In Battery bevat lithium-fosfaatcellen (LFP) die brandveiliger zijn dan litium-ioncellen (NMC). Daarnaast is de batterij vrij van schadelijke materialen zoals mangaan en kobalt. Dit maakt de batterij een verantwoorde keuze.![]()
Ja, dat verwacht ik ook welquote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:00 schreef Estate2 het volgende:
[..]
ja dat is wel lang, maar het gaat mij ook om het type product en prijs niveau. Er zullen de komende tijd wel meer van dit soort apparaten komen.
800W vind ik wat weinig, ik kook savonds inductie.
Dan ga ik daar overheen.
Meer Watt is ook mogelijk zag ik, maar daar hängt een ander prijskaartje aan.![]()
Ik kreeg die mail ook van dit product, maar ik sla over. 2.7 kWh is me te weinig en die 800 watt ook. Dan kan ik wat lampen aan en de TV óf de droger, want die gaat niet over de 800 watt heen, maar dat is me niet genoeg. Ik wil de vrijheid hebben om in de avond een keer de wasmachine aan te kunnen zetten mocht dat nodig zijn, etcBreitling - Instruments for Professionals![]()
Even doorklikken, ze zijn stapelbaar enzo.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
Ik kreeg die mail ook van dit product, maar ik sla over. 2.7 kWh is me te weinig en die 800 watt ook. Dan kan ik wat lampen aan en de TV óf de droger, want die gaat niet over de 800 watt heen, maar dat is me niet genoeg. Ik wil de vrijheid hebben om in de avond een keer de wasmachine aan te kunnen zetten mocht dat nodig zijn, etc![]()
Ja dat is leuk, maar dan zie ik dat weer niet zo zitten via het stopcontact. Nee, ik ga toch voor een 'normale' accu t.z.t.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Even doorklikken, ze zijn stapelbaar enzo.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Maar Dan kom je weer op een aparte groep uit.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Even doorklikken, ze zijn stapelbaar enzo.![]()
Interessante ontwikkeling.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
Mooi dat je ze, ook achteraf, betrekkelijk eenvoudig kunt stapelen.![]()
Ik heb gelijk gepre-ordered en zit nu bij de batch van november, net als een hoop van tweakers.Die vrijheid heb je nog steeds, alleen heb je dan 2.7kWh minder van het net getrokken. Mijn "vaste lasten is gemiddeld 700W over de hele nacht, dus dat is vor mij prima. leuk om mee te experimenteren tot de saldering echt weg is en ik genoeg gespaard heb voor een "echte" grote thuisaccu van min 15 kWh.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
Ik kreeg die mail ook van dit product, maar ik sla over. 2.7 kWh is me te weinig en die 800 watt ook. Dan kan ik wat lampen aan en de TV óf de droger, want die gaat niet over de 800 watt heen, maar dat is me niet genoeg. Ik wil de vrijheid hebben om in de avond een keer de wasmachine aan te kunnen zetten mocht dat nodig zijn, etc![]()
15 kWh heeft helemaal geen zin. In jouw geval is deze accu denk ik voldoende, want je moet een accu hebben die genoeg heeft voor een nacht verbruik in de zomer. Nou, dat is hier rond de 1,8 kWh, maar, als ik de airco's in de nacht aan heb gaat die vlieger al niet meer op, dan is het meer.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:08 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb gelijk gepre-ordered en zit nu bij de batch van november, net als een hoop van tweakers.
[..]
Die vrijheid heb je nog steeds, alleen heb je dan 2.7kWh minder van het net getrokken. Mijn "vaste lasten is gemiddeld 700W over de hele nacht, dus dat is vor mij prima. leuk om mee te experimenteren tot de saldering echt weg is en ik genoeg gespaard heb voor een "echte" grote thuisaccu van min 15 kWh.
Dus ik ga ook voor een accu van 10 kWh, wat eigenlijk ook wat te veel is, maar het prijsverschil is niet zo groot dat ik het daar voor zou laten. De kabel naar de meterkast ligt al, maar vooralsnog heeft het geen zin.
Daar komt bij dat ik nu een EV heb, en die laad ik ook, dus het plaatje wat ik de afgelopen jaren heb is vanaf nu anders. Ik moet dus opnieuw bekijken wat de situatie is, en dan opnieuw gaan rekenen als ik 'straks' ook een terugleverboete heb etc etc.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Dat kan mag ook niet via het reguliere stopcontactquote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat is leuk, maar dan zie ik dat weer niet zo zitten via het stopcontact. Nee, ik ga toch voor een 'normale' accu t.z.t.Dat komt je bij alles boven de 800 watquote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar Dan kom je weer op een aparte groep uit.![]()
Klopt, maar dan is het hele idee van stekkerklaar weg.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat kan mag ook niet via het reguliere stopcontact
[..]
Dat komt je bij alles boven de 800 wat![]()
Interessante ontwikkeling is het zeker, vermoed dat er wel meer bedrijven met dergelijke oplossingen komen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling.
Mooi dat je ze, ook achteraf, betrekkelijk eenvoudig kunt stapelen.
Vaktechnisch blijf ik de ontwikkeling zeker volgen.![]()
Maar dat was voor coolguy dan ook geen ideequote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar dan is het hele idee van stekkerklaar weg.![]()
![]()
Ik wist dit, maar kan er niet meer op komen, als je zo een ding op 1 fase aansluit gaat je stroom toch ook maar naar 1 fase?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:19 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling is het zeker, vermoed dat er wel meer bedrijven met dergelijke oplossingen komen.
Vaktechnisch blijf ik de ontwikkeling zeker volgen.![]()
Ik heb in ieder geval een reservering gedaan. Zie tegen die tijd wel hoe het gaat.Voorheen Post ID 101472![]()
Wat wel jammer is, is dat je hem niet als standalone accu kan gebruiken.
Als je een stroomstoring hebt, zal deze thuisaccu ook niet werken omdat er geen spanning op het net staat.
Je kan hem dan ook niet gebruiken om je vriezer aan de gang te houden, terwijl je in potentie wel ruim voldoende stroom hebt voor >48 uren.
Hier bijvoorbeeld het stroomverbruik van mijn 2 vriezers in de garage samen:![]()
![]()
Hij zal alleen werken op de fase waar je hem op koppelt.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik wist dit, maar kan er niet meer op komen, als je zo een ding op 1 fase aansluit gaat je stroom toch ook maar naar 1 fase?
Maar je zou er wel 3 kunnen neerzetten natuurlijk, als je weet welk stopcontact op welke fase zit.
Dat is met een apparaatje dat de P1-aansluiting van je slimme meter uitleest makkelijk te zien, bijvoorbeeld een kachel van 2kW aansluiten. Dan zie je wel op welke fase die stroom getrokken wordt.![]()
Ja, eigenlijk wil ik ook een Ecoflow of een soortgelijk apparaat voor gebruik buitenshuis en als backup. Helaas zijn er nog geen plug-and-play apparaten die kunnen opladen tijdens overproductie. De systemen van bijvoorbeeld SolarEdge of Growatt werken alleen met specifieke omvormers.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat wel jammer is, is dat je hem niet als standalone accu kan gebruiken.
Als je een stroomstoring hebt, zal deze thuisaccu ook niet werken omdat er geen spanning op het net staat.
Je kan hem dan ook niet gebruiken om je vriezer aan de gang te houden, terwijl je in potentie wel ruim voldoende stroom hebt voor >48 uren.Voorheen Post ID 101472![]()
Dat soort spul heb ik hier ook staan om wat mee te spelen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:40 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wil ik ook een Ecoflow of een soortgelijk apparaat voor gebruik buitenshuis en als backup. Helaas zijn er nog geen plug-and-play apparaten die kunnen opladen tijdens overproductie. De systemen van bijvoorbeeld SolarEdge of Growatt werken alleen met specifieke omvormers.
EcoFlow Delta Pro en een Bluetti EB200.
En nog een kleintje, een PowerOak AC30 maar dat is eigenlijk ook een Bluetti.
Je hoeft ze maar 2x per jaar op te laden als je ze als "standby power" wil gebruiken, na een half jaar ongebruikt zitten die 2 grote nog op 99% lading.![]()
![]()
Ja dat is een mooi setje, daar kom je toch een aardig eind mee tijdens een stroomstoring of een campingtrip.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat soort spul heb ik hier ook staan om wat mee te spelen.
EcoFlow Delta Pro en een Bluetti EB200.
En nog een kleintje.Voorheen Post ID 101472![]()
Klopt, ik heb die kleine al een paar keer mee gehad om m'n camera accu's op te laden (en m'n telefoon ondertussen draadloos opladen).quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:46 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja dat is een mooi setje, daar kom je toch een aardig eind mee tijdens een stroomstoring of een campingtrip.
En met die grotere kan ik prima de boormachine gebruiken terwijl de stroom er af is (moest een gat in een bestaand stopcontact maken door buitenmuur). Kleine inductiekookplaat (1 pits) of magnetron ook geen probleem.
Solar input op die grotere werkt ook prima, heb 2x 100 Watt panelen maar die zijn niet opvouwbaar, dus wel wat lomp. Er kan wel meer aan overigens maar vond 200Wp eerst wel genoeg om te testen, die waren niet zo duur![]()
![]()
Ja Thanks, was ik niet gek. Merciquote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hij zal alleen werken op de fase waar je hem op koppelt.
Maar je zou er wel 3 kunnen neerzetten natuurlijk, als je weet welk stopcontact op welke fase zit.
Dat is met een apparaatje dat de P1-aansluiting van je slimme meter uitleest makkelijk te zien, bijvoorbeeld een kachel van 2kW aansluiten. Dan zie je wel op welke fase die stroom getrokken wordt.![]()
jawel hoor, mits je kan opladen met de goedkopere uren (dynamisch tarief). Dan kan ik in de winter tijdens de goedkopere uren opladen en gebruiken voor de warmtepomp op de duurdere uren (welke qua cop meestal wel de meest gunstige uren zijn).quote:die 2.7 kWh zal hier volledig benut worden. elke nacht gaat het wel op.quote:In jouw geval is deze accu denk ik voldoende, want je moet een accu hebben die genoeg heeft voor een nacht verbruik in de zomer. Nou, dat is hier rond de 1,8 kWh, maar, als ik de airco's in de nacht aan heb gaat die vlieger al niet meer op, dan is het meer.![]()
Klopt, maar dat maakt niet uit voor de kosten. Alle fases worden intern in de slimme meter verrekend immers.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik wist dit, maar kan er niet meer op komen, als je zo een ding op 1 fase aansluit gaat je stroom toch ook maar naar 1 fase?![]()
Je zegt straks nog 700 watt...maar dat was dus per uur?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 22:31 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
jawel hoor, mits je kan opladen met de goedkopere uren (dynamisch tarief). Dan kan ik in de winter tijdens de goedkopere uren opladen en gebruiken voor de warmtepomp op de duurdere uren (welke qua cop meestal wel de meest gunstige uren zijn).
[..]
die 2.7 kWh zal hier volledig benut worden. elke nacht gaat het wel op.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Wat?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je zegt straks nog 700 watt...maar dat was dus per uur?
Dat ding kan tot 800 Watt (0,8kW) aan vermogen leveren en slaat in totaal 2,7kWh aan stroom op.
En hij gaf aan dat hij zo'n 700 Watt (0,7kW) continu verbruik heeft, dus dan zou de accu zo'n 2,7 / 0,7 = 3,9 uren stroom kunnen leveren.
Maar de duur maakt niet echt uit, de accu kan uit 1 lading in totaal 2,7kWh leveren en of dat nu in 4 uren op gaat of in 16 uren, de besparing op een dag is hetzelfde.![]()
700 watt continuequote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je zegt straks nog 700 watt...maar dat was dus per uur?![]()
In harde cijfers wilt dat eigenlijk zeggen dat het mijn nacht niet kan overbruggen met 1 accu. Hopelijk kan er later ook gestuurd worden dat ie enkel gaat ontladen tijdens de dure uren.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat?
Dat ding kan tot 800 Watt (0,8kW) aan vermogen leveren en slaat in totaal 2,7kWh aan stroom op.
En hij gaf aan dat hij zo'n 700 Watt (0,7kW) continu verbruik heeft, dus dan zou de accu zo'n 2,7 / 0,7 = 3,9 uren stroom kunnen leveren.
Maar de duur maakt niet echt uit, de accu kan uit 1 lading in totaal 2,7kWh leveren en of dat nu in 4 uren op gaat of in 16 uren, de besparing op een dag is hetzelfde.![]()
Klopt.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:49 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
In harde cijfers wilt dat eigenlijk zeggen dat het mijn nacht niet kan overbruggen met 1 accu. Hopelijk kan er later ook gestuurd worden dat ie enkel gaat ontladen tijdens de dure uren.
Maar op zich haal je wel het maximum uit zo'n accu.
Als je puur redeneert vanuit de terugverdientijd van de accu, dan voldoet het.
Dat het niet al je stroomverbruik afdekt, is dan meer een constatering of een gevoel van onvrede dan een probleem.![]()
Al 31 kWh verstookt vandaag, waarvan 1,9 kWh uit het stopcontact tot nu toe![]()
Wasmachine aan gehad, droger aan gehad, vaatwasser aan gehad, Airco's aan (gehad), auto bijgeladen, en dat allemaal voor 43ct vanaf 0.00u afgelopen nacht
En het mooie is dan ook nog dat die 11 kWh die ik in de auto heb geladen vanmiddag me niks gekost hebben maar me wel 11x (30+3) = ¤ 3,63 euro hebben opgeleverd @capricia
[ Bericht 29% gewijzigd door CoolGuy op 26-06-2024 19:46:01 ]Breitling - Instruments for Professionals![]()
Hoe is de ervaring hier met zelf zonnepanelen leggen of dan voornamelijk kiezen in welke opstelling ze het beste te leggen zijn?
Heb inmiddels een set van 10 panelen liggen en deze moet nog op het dak, maar onze garage staat in zuidwest richting met dakvlakken van Noord-Oost en Zuid-West. Is het raadzaam om twee strings van 5 stuks te maken zodat ik de energie kan verdelen of zou ik dan veel verlies hebben met de set die op de noord-oost zijde ligt?
De bedrijven waar wij contact mee gehad hebben gaven alleen de panelen op het zuid-west deel van het dak aan als optie.
Achterliggende gedachte is het verdelen van de elektrische opwek, aangezien ze er toch nog niet op liggen.Weet van alles een beetje maar net niets.![]()
Ik heb mijn huis zelf laten bouwen en bewust gezorgd dat de grootste dakvlakken noord en zuid waren en de kleine dakvlakken oost en west, want destijds draaide alles nog om optimale opwek, zuid dus.
Met de kennis van nu zou ik mijn huis een kwartslag gedraaid laten bouwen, zodat de grote dakvlakken oost en west zouden liggen, want opbrengst van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Ik wil nog een tuinhuis in de tuin en daarvan wil ik wel dat er oost-west panelen op komen te liggen, primair omdat ik nu doorheb dat eigen opbrengst van vroeg tot laat veel gunstiger is dat zoveel mogelijk opbrengst op het moment dat je het toch niet gebruikt.
Mijn keuze zou bij een noordoost-zuidwest ligging dus idd 50/50 op 2 strings zijn.
Bedrijven willen alleen maar de maximale opbrengst kunnen garanderen, maar als jij daardoor meer terugleverkosten moet betalen en/of het salderen afgelopen is dan heb je daar ook niets aan.
En als je denkt dat de zon niet schijnt aan de noordzijde... in onze bel zit zo'n geprint naamkaartje, dat zit er net 3 jaar en is al bijna een jaar onleesbaar door de zon, aan de noordzijde dus
[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 27-06-2024 08:31:46 ]![]()
Vraagje.
Wij hebben sinds kort 4 zonnepanelen a 405wp.
Ik zie dat met de meest gunstige omstandigheden er ongeveer 1kwh p/u wordt opgewekt.
Met mijn beperkte kennis heb ik uitgerekend dat ik dan toch "gratis" een apparaat van 750 watt zou moeten kunnen aanzetten.
Is dat ook zo of zit ik er helemaal naast? 🙂![]()
Klopt.quote:Op donderdag 27 juni 2024 08:51 schreef Xylos het volgende:
Vraagje.
Wij hebben sinds kort 4 zonnepanelen a 405Wp.
Ik zie dat met de meest gunstige omstandigheden er ongeveer 1kW wordt opgewekt.
Met mijn beperkte kennis heb ik uitgerekend dat ik dan toch "gratis" een apparaat van 750 Watt zou moeten kunnen aanzetten.
Ja. Als je panelen 1000 watt opleveren, kun je net zolang een apparaat van 1000 watt aanzetten en geen stroom van het net gebruiken (dus gratis)quote:Op donderdag 27 juni 2024 08:51 schreef Xylos het volgende:
Vraagje.
Ik zie dat met de meest gunstige omstandigheden er ongeveer 1kwh p/u wordt opgewekt.
Met mijn beperkte kennis heb ik uitgerekend dat ik dan toch "gratis" een apparaat van 750 watt zou moeten kunnen aanzetten.
Is dat ook zo of zit ik er helemaal naast? 🙂
(Het is wat groter door het salderen. Als je nu een uur lang 1000 watt opwekt. Dan kun je dat wegstrepen tegen een uur 1000 watt verbruik in de avond/morgen/winter. Dus wat je aan overschot hebt in de zomer, kun je wegstrepen tegen het tekort in de winter.)![]()
klopt, mijn airco loopt "gratis" op die manierquote:Op donderdag 27 juni 2024 08:51 schreef Xylos het volgende:
Vraagje.
quote:quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:04 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja. Als je panelen 1000 watt opleveren, kun je net zolang een apparaat van 1000 watt aanzetten en geen stroom van het net gebruiken (dus gratis)
(Het is wat groter door het salderen. Als je nu een uur lang 1000 watt opwekt. Dan kun je dat wegstrepen tegen een uur 1000 watt verbruik in de avond/morgen/winter. Dus wat je aan overschot hebt in de zomer, kun je wegstrepen tegen het tekort in de winter.)Top, dank voor de bevestiging.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
klopt, mijn airco loopt "gratis" op die manier
Ik zie alleen dat mijn verbruik op de gewone meter dan ook vrij hoog is dus dat begrijp ik niet helemaal.![]()
Heb je veel sluipverbruik? Dat kan ook een oorzaak zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:28 schreef Xylos het volgende:
[..]
[..]
[..]
Top, dank voor de bevestiging.
Ik zie alleen dat mijn verbruik op de gewone meter dan ook vrij hoog is dus dat begrijp ik niet helemaal.
Ik heb laatst zo'n dingetje gekocht:https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Dat geeft inzicht in wat je daadwerkelijk afneemt / teruglevert aan het net. Icm data van je omvormer geeft dat net wat meer inzicht.![]()
Mwah denk het niet.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Heb je veel sluipverbruik? Dat kan ook een oorzaak zijn natuurlijk.
Heb verder niet veel aan staan overdag behalve 2 koelkasten een wekker en de wifi![]()
![]()
O ja handig dingetje.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Heb je veel sluipverbruik? Dat kan ook een oorzaak zijn natuurlijk.
Ik heb laatst zo'n dingetje gekocht:https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Dat geeft inzicht in wat je daadwerkelijk afneemt / teruglevert aan het net. Icm data van je omvormer geeft dat net wat meer inzicht.
Ik heb alleen geen slimme meter![]()
![]()
Dat kan optellenquote:Op donderdag 27 juni 2024 09:32 schreef Xylos het volgende:
[..]
Mwah denk het niet.
Heb verder niet veel aan staan overdag behalve 2 koelkasten een wekker en de wifi
Ik heb nachts een verbruik van 250-300 watt continue. Koelkasten vooral, apparaten op stand-by, ingeplugde laders etc.
Was een tijd terug op de vliering aan het werk, zag ik een antenneversterker van de vorige bewoner die ingeplugd was in een verlengsnoer. vrat waarschijnlijk al decennia stroom zonder dat het gebruikt werd.![]()
Hmmm, oké ik ga het eens een tijdje in de gaten houden. Maar ga toch echt niet de koelkast uitzettenquote:Op donderdag 27 juni 2024 09:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat kan optellen
Ik heb nachts een verbruik van 250-300 watt continue. Koelkasten vooral, apparaten op stand-by, ingeplugde laders etc.
Was een tijd terug op de vliering aan het werk, zag ik een antenneversterker van de vorige bewoner die ingeplugd was in een verlengsnoer. vrat waarschijnlijk al decennia stroom zonder dat het gebruikt werd.![]()
![]()
Uiteraard niet, maar denk niet dat je met 1000watt opwek ook 1000w gratis kan verbruikenquote:Op donderdag 27 juni 2024 10:13 schreef Xylos het volgende:
[..]
Hmmm, oké ik ga het eens een tijdje in de gaten houden. Maar ga toch echt niet de koelkast uitzetten![]()
Dat is namelijk niet zo, maar een stukkie minder ivm sluipverbruik.![]()
Ik heb toevallig gisteren een P1 meter gekocht waarmee je de data op de slimme meter uit kunt lezen. Zo kun je meer zicht krijgen op het nachtverbruik. Er komen langzaam batterij oplossingen op de markt en dat kan op termijn in combinatie met teruglever boetes een interessante oplossing bieden. Dan is het wel interessant om te weten hoeveel je nachtverbruik is in de verschillende periodes van het jaar zodat je beter in kan schatten welke omvang thuisbatterij zinvol is.quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:13 schreef Xylos het volgende:
[..]
Hmmm, oké ik ga het eens een tijdje in de gaten houden. Maar ga toch echt niet de koelkast uitzetten![]()
Dat is correct. Wat je gratis kunt verbruiken van die 1000 watt is 1000 watt - de rest van het verbruik van je huis en wat er dan overblijft, dát kun je verbruiken.quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Uiteraard niet, maar denk niet dat je met 1000watt opwek ook 1000w gratis kan verbruiken![]()
Dat is namelijk niet zo, maar een stukkie minder ivm sluipverbruik.
Dat is goed inzichtelijk te maken met een P1 metertje, maar dan moet je inderdaad wel een slimme meter hebben met een P1 poort.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Niemand durft nog zonnepanelen te kopen: ‘Markt zonne-energie valt compleet stil’
De zonnepanelenbranche is in een ongekende crisis beland. Het aantal nieuwe zonnepaneleninstallaties is in de eerste vijf maanden van dit jaar gehalveerd. Naar verwachting zet die daling stevig door. En dat heeft alles te maken met de plannen van het kabinet-Schoof. ,,Dit is echt kiezersbedrog.”
https://www.ad.nl/economi(...)pleet-stil~ad8a6c24/
Lekker bezig![]()
![]()
https://www.humo.be/nieuw(...)ps://www.google.com/
Betaalmuur, maar de strekking is dat in België het net ook overspannen raakt tijdens de zomer en wellicht terugleverkosten in beeld komt voor onze zuiderburen.![]()
Om verbruik te vergroten (en omdat ik een nieuwe auto wil) komt hier een PHEV (Kuga), onderaan de streep zal het financieel weinig uitmaken (hogere MRB + afschrijving vs lagere brandstofkosten) maar leuk is het wel en ik kan dan hopelijk het directe verbruik flink verhogen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2024 13:58:23 ]![]()
15kw lijkt mij juist ideaal, overdag opslaan en snachts de PHEV opladen (14kw), daarmee rijd ik overdag heen en weer naar kantoor.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
15 kWh heeft helemaal geen zin. In jouw geval is deze accu denk ik voldoende, want je moet een accu hebben die genoeg heeft voor een nacht verbruik in de zomer. Nou, dat is hier rond de 1,8 kWh, maar, als ik de airco's in de nacht aan heb gaat die vlieger al niet meer op, dan is het meer.
Dus ik ga ook voor een accu van 10 kWh, wat eigenlijk ook wat te veel is, maar het prijsverschil is niet zo groot dat ik het daar voor zou laten. De kabel naar de meterkast ligt al, maar vooralsnog heeft het geen zin.
Daar komt bij dat ik nu een EV heb, en die laad ik ook, dus het plaatje wat ik de afgelopen jaren heb is vanaf nu anders. Ik moet dus opnieuw bekijken wat de situatie is, en dan opnieuw gaan rekenen als ik 'straks' ook een terugleverboete heb etc etc.
Volledig elektrisch zou je dan ook bv dagelijks 15kw in kunnen stoppen, of net hoeveel je nodig hebt.
Uiteindelijk is de besparing financieel niet zo interessant, maar leuk is het wel .![]()
kWhquote:Op zondag 30 juni 2024 13:53 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
15kw lijkt mij juist ideaal, overdag opslaan en snachts de PHEV opladen (14kw), daarmee rijd ik overdag heen en weer naar kantoor.
Volledig elektrisch zou je dan ook bv dagelijks 15kw in kunnen stoppen, of net hoeveel je nodig hebt.
Uiteindelijk is de besparing financieel niet zo interessant, maar leuk is het wel .
Een laadstroom of verbruik druk je uit in Watt (kW) of kilowatt (kW).
Een capaciteit van een accu of een hoeveelheid verbruikte of geproduceerde stroom druk je uit in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh) in dit geval.
Dus bij een verbruik van 500 Watt zal je verbruik 0,5kWh zijn als een apparaat een uur aan staat.
Bij een verbruik van 2.000Watt zal je verbruik 0,5kWh zijn als een apparaat een kwartier aan staat.
Heel belangrijk om niet te verwisselen omdat het 2 verschillende dingen zijn
/nerdmodus![]()
Ik zat te denken: ef wordt geadviseerd om batterij capaciteit af te stemmen op je nacht verbruik.
Maar hoe zit het met overbruggen van dagen waarop er te weinig zonuren zijn?
Als ik kijk naar mijn geschiedenis, dan zit er enkele dagen tussen met ongeveer 4-7 kWh opwek.
Max is 31 kWh opwek.
Met een 10 kWh ipv 5 kWh is dan zo'n dip te overbruggen.![]()
Op dagen dat je wel genoeg aaneengesloten zonuren hebt, staat een deel van je accucapaciteit dan niets te doen.quote:Op zondag 30 juni 2024 14:36 schreef Wantie het volgende:
Ik zat te denken: ef wordt geadviseerd om batterij capaciteit af te stemmen op je nacht verbruik.
Maar hoe zit het met overbruggen van dagen waarop er te weinig zonuren zijn?
Als ik kijk naar mijn geschiedenis, dan zit er enkele dagen tussen met ongeveer 4-7 kWh opwek.
Max is 31 kWh opwek.
Met een 10 kWh ipv 5 kWh is dan zo'n dip te overbruggen.
Het aantal dagen dat er wél genoeg aaneengesloten zonuren zijn, is hoger.
Je bent niet afhankelijk van die capaciteit, het gaat alleen om je terugverdientijd.
Als je wel afhankelijk zou zijn van zo'n accu, dan ligt het anders natuurlijk. Dan wil je wel enkele dagen kunnen overbruggen.![]()
Ja, klopt.quote:Op zondag 30 juni 2024 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op dagen dat je wel genoeg aaneengesloten zonuren hebt, staat een deel van je accucapaciteit dan niets te doen.
Het aantal dagen dat er wél genoeg aaneengesloten zonuren zijn, is hoger.
Je bent niet afhankelijk van die capaciteit, het gaat alleen om je terugverdientijd.
Als je wel afhankelijk zou zijn van zo'n accu, dan ligt het anders natuurlijk. Dan wil je wel enkele dagen kunnen overbruggen.
Volgens mij is de meerprijs van meer accucapaciteit hoger dan wat je dit zou opleveren.![]()
Weer een slechte maand in de context van eerdere jaren. 1.03 MWh maar vorig jaar juni was 1.28 MWh. Dat scheelt even 250 kWh oftewel gemiddeld 8,33 kwh per dag minder aan opbrengst.
Hoe dan ook mag ik er niet mee klagen natuurlijk want ver in de min.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoogquote:Op zondag 30 juni 2024 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
Weer een slechte maand in de context van eerdere jaren. 1.03 MWh maar vorig jaar juni was 1.28 MWh. Dat scheelt even 250 kWh oftewel gemiddeld 8,33 kwh per dag minder aan opbrengst.
Hoe dan ook mag ik er niet mee klagen natuurlijk want ver in de min.![]()
![]()
Maar dat is een ander onderwerp he.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoog
Hier zijn de cijfers een stuk bescheidenerquote:Op zondag 30 juni 2024 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe dan ook mag ik er niet mee klagen natuurlijk want ver in de min.![]()
536,9 kWh.
Eerste volledige maand zonnepanelen.
De beste dag is nog steeds die van de dag na plaatsing, toen had ik 30,1 kWh.
Dat was begin mei.
(10 panelen)![]()
Dat is een flinke hap.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoog
Dan zou in mijn geval een 'normaal' contract voordeliger zijn.
Ik verwacht niet boven de ¤350 terugleverkosten te komen.![]()
Hier per 1 augustus met greenchoicequote:Op zondag 30 juni 2024 21:57 schreef Faraday01 het volgende:
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoog![]()
Overgestapt dus per 1 augustus met welkom korting weer op oude maandtarief![]()
![]()
Eerste helft van 2024
Opwekking: 3171 kWh
Eigen verbruik: 2767 kWh
Uploaden naar het nutsbedrijf: 1307 kWh
Aankoop: 977 kWh
Uit Accu: 962 kWh
Autarki: 74%
Opgeladen in de auto: 1340kWh = ca. 5.000 KM elektrisch gereden![]()
Ik moet zeggen dat dit best wel humoristisch is
maar dit voorspelt ook wel waar we hier naar vooruitsteven.
accu's en de warmtepomp in de zomer maar ook op koelen zetten als dit gebeurd.![]()
Ben bezig met <15KWP panelen privé, met externe aansturing (uit bij negatieve prijzen) oost/west opstelling... x2 en misschien x4 (qua huishoudens). Inclusief klein accu'tje.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:34 schreef athlonkmf het volgende:
Ik moet zeggen dat dit best wel humoristisch is
maar dit voorspelt ook wel waar we hier naar vooruitsteven.
accu's en de warmtepomp in de zomer maar ook op koelen zetten als dit gebeurd.
"Punished to do the good thing"
NEEE
"Paying the power companies for storage"
NEEE
Desinfo."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
weet niet wat je wilt zeggen....quote:Op dinsdag 2 juli 2024 13:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ben bezig met <15KWP panelen privé, met externe aansturing (uit bij negatieve prijzen) oost/west opstelling... x2 en misschien x4 (qua huishoudens). Inclusief klein accu'tje.
"Punished to do the good thing"
NEEE
"Paying the power companies for storage"
NEEE
Desinfo.![]()
Kijk de eerste 10-20 tellen van het filmpje.quote:
Beide zinnen zijn desinformatie."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kijk de eerste 10-20 tellen van het filmpje.
Beide zinnen zijn desinformatie.![]()
Dat komt omdat je gewend bent om het elektriciteitsnet als gratis batterij te gebruiken. Maar het elektriciteitsnet is nu eenmaal geen gratis batterij.quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?
Toen jaren geleden op zonnige dagen nog maar een paar procent van de totale stroombehoefte uit zonnepanelen kwam, was dat geen issue. Wat iemand met zonnepanelen niet zelf direct gebruikte, ging rechtstreeks naar één van de buren zonder zonnepanelen.
Maar nu is er op zonnige dagen meer aanbod dan afname van elektriciteit en daarmee zijn er gewoon kosten ontstaan rond de kWh die jij teruglevert.
Het is vooral een straf voor de energieleverancier wanneer je energieleverancier iets met die kWh moet doen, wat gewoon geld kost, en daar geen vergoeding voor krijgt.![]()
Als jij je afval op straat gooit en de politie geeft je een bekeuring dan is die terecht.quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Van ‘schone energie’ naar ‘afval’ in een half jaar tijd, het gaat wel snelquote:Op woensdag 3 juli 2024 07:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jij je afval op straat gooit en de politie geeft je een bekeuring dan is die terecht.Mary had a little lamb
Then Mary had dessert![]()
Dit is al langer aan het spelen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:30 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Van ‘schone energie’ naar ‘afval’ in een half jaar tijd, het gaat wel snel
Als de prijs negatief is houdt het gewoon in dat je schade produceert je bent iemand aan het afkopen om het te verwerken.
Ik begrijp niet dat mensen bovenstaande niet begrijpen. Hoezo zou een marktpartij gedwongen moeten worden iets af te nemen dat schade veroorzaakt?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Stroom op moment X is expliciet niet hetzelfde als stroom op moment Y. Het moet op het moment dat het geproduceerd wordt afgenomen worden als het op het net komt.
Dat stabiliseren kost een vermogen."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ik ben het er mee eens dat er een eerlijker verdeling van de werkelijke kosten moet komen hoor, in plaats van dit iedereen-doet-maar-wat feestje. Maar overproductie ‘afval’ of ‘schade’ noemen gaat wat ver. Ik bedoel, diezelfde ‘marktpartijen’ zijn elders net zo hard bezig mee zonneparken uit de grond te stampen, nog steeds. Dus zo ‘schadelijk’ zal het niet zijnquote:Op woensdag 3 juli 2024 08:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit is al langer aan het spelen.
Als de prijs negatief is houdt het gewoon in dat je schade produceert je bent iemand aan het afkopen om het te verwerken.
Ik begrijp niet dat mensen bovenstaande niet begrijpen. Hoezo zou een marktpartij gedwongen moeten worden iets af te nemen dat schade veroorzaakt?
Mary had a little lamb
Waarom? Als je iets liever kwijt bent dan rijk, als iets daadwerkelijk schade oplevert omdat je kosten moet maken, waarom zou je daar dan Orwelliaanse taalkundige acrobatiek op moeten loslaten om het geen schade of afval te noemen?quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:00 schreef De_Hertog het volgende:
Maar overproductie ‘afval’ of ‘schade’ noemen gaat wat ver."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Op moment X niet nee, dan is het gewenst, op moment Y echter.....quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:00 schreef De_Hertog het volgende:
Ik bedoel, diezelfde ‘marktpartijen’ zijn elders net zo hard bezig mee zonneparken uit de grond te stampen, nog steeds. Dus zo ‘schadelijk’ zal het niet zijn
Mensen hebben een verkeerd idee over stroom, het is niet hetzelfde product op moment X of op moment Y. De schaarste en het aanbod en de productie ervan verschillen compleet van elkaar.
Olie was begin lock-down van Covid ook een schadelijk product, mensen moesten afgekocht worden om het maar over te nemen want die machines blijven pompen en je moet het kwijt.
Dus als niemand het voor 0 euro van je wilt overnemen ga je dan maar zelf geld bieden.
Dat is gewoon een schadelijk product als je producent bent op dat moment om te produceren.
Ik heb sinds een paar dagen een dynamisch contract, cq, pyrolyse functie en wassen en drogen zal ik primair doen op zonnige dagen ergens na 12. Veelal in het weekend is het nog goedkoper.
Klein bier, maarja, zet er een accu'tje tussen en het doet wel wat.
[ Bericht 12% gewijzigd door ludovico op 03-07-2024 09:43:27 ]"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Zo zet ik preferent de vaatwasser, wasmachine, droger, aan op het moment dat de accu vol is en ze zon lekker schijnt. Ook laad ik dan de auto opquote:Op woensdag 3 juli 2024 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Op moment X niet nee, dan is het gewenst, op moment Y echter.....
Mensen hebben een verkeerd idee over stroom, het is niet hetzelfde product op moment X of op moment Y. De schaarste en het aanbod en de productie ervan verschillen compleet van elkaar.
Olie was begin lock-down van Covid ook een schadelijk product, mensen moesten afgekocht worden om het maar over te nemen want die machines blijven pompen en je moet het kwijt.
Dus als niemand het voor 0 euro van je wilt overnemen ga je dan maar zelf geld bieden.
Dat is gewoon een schadelijk product als je producent bent op dat moment om te produceren.
Ik heb sinds een paar dagen een dynamisch contract, cq, pyrolyse functie en wassen en drogen zal ik primair doen op zonnige dagen ergens na 12. Veelal in het weekend is het nog goedkoper.
Klein bier, maarja, zet er een accu'tje tussen en het doet wel wat.![]()
Het is wel écht de toekomst en het wordt allemaal véél volatieler nog, tenzij we op giga schaal batterijen zouden kunnen plaatsen maar dat loopt geen storm. Cq, schaarste aan mogelijkheden om dat in één klap te implementeren.quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo zet ik preferent de vaatwasser, wasmachine, droger, aan op het moment dat de accu vol is en ze zon lekker schijnt. Ook laad ik dan de auto op
Het gaat harder met implementatie van zonnepanelen / windmolens, dus de prijzen worden nog wel extremer en des te beter om slimme apparaten te hebben die iets doen met volatiele prijzen."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Dit gaat over Australië, waar volgens mij geen salderingsregeling is.quote:Op woensdag 3 juli 2024 07:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat komt omdat je gewend bent om het elektriciteitsnet als gratis batterij te gebruiken. Maar het elektriciteitsnet is nu eenmaal geen gratis batterij.
Toen jaren geleden op zonnige dagen nog maar een paar procent van de totale stroombehoefte uit zonnepanelen kwam, was dat geen issue. Wat iemand met zonnepanelen niet zelf direct gebruikte, ging rechtstreeks naar één van de buren zonder zonnepanelen.
Maar nu is er op zonnige dagen meer aanbod dan afname van elektriciteit en daarmee zijn er gewoon kosten ontstaan rond de kWh die jij teruglevert.
Het is vooral een straf voor de energieleverancier wanneer je energieleverancier iets met die kWh moet doen, wat gewoon geld kost, en daar geen vergoeding voor krijgt.
En daar is het probleem dat het netwerk niet is voorbereid op de huidige belasting, terwijl 10 jaar geleden al bekend was dat de energietransitie voor een hogere belasting zou zorgen.![]()
net als in Nederlandquote:Op woensdag 3 juli 2024 10:02 schreef Wantie het volgende:
En daar is het probleem dat het netwerk niet is voorbereid op de huidige belasting, terwijl 10 jaar geleden al bekend was dat de energietransitie voor een hogere belasting zou zorgen.![]()
De energiemaatschappij biedt zelf zonnepanelen aan, bij de berekening hoeveel panelen je nodig hebt komen ze op hetzelfde uit als andere aanbieders.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit is al langer aan het spelen.
Ik begrijp niet dat mensen bovenstaande niet begrijpen. Hoezo zou een marktpartij gedwongen moeten worden iets af te nemen dat schade veroorzaakt?
Maar dan daarna wel een boete opleggen.
Plus dat de huidige situatie al jaren geleden voorspeld is, en daar op geanticipeerd had kunnen worden.![]()
Zonnepanelen aanbieden kan, het is voor eigen risico om dat aanbod te accepteren.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
De energiemaatschappij biedt zelf zonnepanelen aan, bij de berekening hoeveel panelen je nodig hebt komen ze op hetzelfde uit als andere aanbieders.
Maar dan daarna wel een boete opleggen.
Plus dat de huidige situatie al jaren geleden voorspeld is, en daar op geanticipeerd had kunnen worden.
Boete? Nee, marktprijs vergoeden, die negatief is.
Dat ze te traag werken weten we wel maar die netwerkkosten is echt wel weer wat anders dan negatieve stroomprijzen."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Het is niet alsof die ze die zonneparken uit gaan zetten op dat moment 'Y'. Dus als je het zelf wel (mee) produceert kun je het van particulieren moeilijk afval gaan noemen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Op moment X niet nee, dan is het gewenst, op moment Y echter.....
Nogmaals, moet zeker beter over nagedacht worden hoor. Maar het als schadelijk afval gaan behandelen is daar geen voorbeeld van.Mary had a little lamb
Ehh jawelquote:Op woensdag 3 juli 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Het is niet alsof die ze die zonneparken uit gaan zetten op dat moment 'Y'."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Terug naar de schoolbanken...quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Dus als je het zelf wel (mee) produceert kun je het van particulieren moeilijk afval gaan noemen.Natuurlijk wel, niemand wilt het, dan kan je het niet gaan opdringen bij anderen om het af te nemen. En zeker niet nog gaan eisen dat ze ervoor moeten betalen ook nog.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Nogmaals, moet zeker beter over nagedacht worden hoor. Maar het als schadelijk afval gaan behandelen is daar geen voorbeeld van."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Misschien dat er nog wat subsidies meespelen die de incentive om sommige parken uit te schakelen wegnemen (schadelijk in dat geval).
Maar de windmolens heb je overigens ook nog als goed voorbeeld, vaak draaien die ook niet, in die zin is groene energie goedkoop stuurbaar naar minder output. De andere kant op alleen....."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Bron?quote:Veel te kort door de bocht. Ten eerste zijn er zelfs bij echt afval partijen die het willen, daarnaast is een belangrijk verschil met afval precies dat door jezelf aangehaalde tijdselement: er is overproductie, maar het is niet alsof stroom ineens nooit meer gewenst is. Op dat moment is de vraag alleen kleiner dan het aanbod. Dat is nu niet echt de definitie van afval.quote:Natuurlijk wel, niemand wilt het, dan kan je het niet gaan opdringen bij anderen om het af te nemen. En zeker niet nog gaan eisen dat ze ervoor moeten betalen ook nog.
En sommigen in dit topic zijn precies daar een voorbeeld van want die nemen een variabel contract en gebruiken negatieve prijs-momenten om hun EV vol te gooien, warmtepomp bij te vullen of weet ik veel wat.Mary had a little lamb
https://batterybasedtradi(...)j-negatieve-prijzen/quote:
Wat denk je nou zelf, dat allerhande bedrijven gaan zitten lappen?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Die kunnen het al onbeperkt kopen, en geld toekrijgen, maar de prijs is nog steeds negatief, cq de vraag van die partijtjes is veel minder dan het aanbod.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:21 schreef De_Hertog het volgende:
Veel te kort door de bocht. Ten eerste zijn er zelfs bij echt afval partijen die het willenAfval kan ook gewenst zijn en dan heet het compost, of wordt het op een andere manier gerecycled.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:21 schreef De_Hertog het volgende:
daarnaast is een belangrijk verschil met afval precies dat door jezelf aangehaalde tijdselement: er is overproductie, maar het is niet alsof stroom ineens nooit meer gewenst is."Afval of vuilnis zijn stoffen, materialen en/of producten waarvan de eigenaar zich wil ontdoen."quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:21 schreef De_Hertog het volgende:
Op dat moment is de vraag alleen kleiner dan het aanbod. Dat is nu niet echt de definitie van afval.
Mwoah.Ja en dan gebruik je het afval van de ander, als een mooie nuttige inputfactor voor jezelf. Jij blij.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:21 schreef De_Hertog het volgende:
En sommigen in dit topic zijn precies daar een voorbeeld van want die nemen een variabel contract en gebruiken negatieve prijs-momenten om hun EV vol te gooien, warmtepomp bij te vullen of weet ik veel wat.
De één zijn afval is dan een ander zijn brood.
Als het positieve prijzen zijn is het win/win.
Met negatieve prijzen is het extra win / verlies.
Wat mij betreft is het verschil tussen afval en restproduct nou net dat het eerste geen of een negatieve monetaire waarde heeft en het 2e een positieve."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
...en daarmee is de definitie van 'afval' wel zo veel verwaterd dat mijn oorspronkelijke punt, dat je dit niet kunt vergelijken met echt afval (laat staan schadelijk afvalquote:Op woensdag 3 juli 2024 15:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Afval kan ook gewenst zijn en dan heet het compost
[..]
De één zijn afval is dan een ander zijn brood.
[..]
Wat mij betreft is het verschil tussen afval en restproduct nou net dat het eerste geen of een negatieve monetaire waarde heeft en het 2e een positieve.) wel duidelijk is.
Mary had a little lamb
In Nederland begrijp ik dat qua saldering, in Australië zou dan toch de terugleververgoeding kunnen worden aangepast.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zonnepanelen aanbieden kan, het is voor eigen risico om dat aanbod te accepteren.
Boete? Nee, marktprijs vergoeden, die negatief is.
Dat ze te traag werken weten we wel maar die netwerkkosten is echt wel weer wat anders dan negatieve stroomprijzen.
Lijkt mij stug dat het hele seizoen de stroom tarieven daar negatief zijn.![]()
Het doet schade, per definitie, anders geen afval maar restproduct bijv.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:29 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
...en daarmee is de definitie van 'afval' wel zo veel verwaterd dat mijn oorspronkelijke punt, dat je dit niet kunt vergelijken met echt afval (laat staan schadelijk afval) wel duidelijk is.
De definitie wordt helemaal niet verwatert die is daarin dan toch juist hartstikke zwart-wit.
Of je 'vindt" dat iets voordeel oplevert of niet, daarin zit nog een discussiepunt, maar bij zoiets als stroom, homogener krijg je het niet, is een te observeren prijs voor het goed boven of onder het nul toch prima om het onderscheid op te maken."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ik denk dan ook dat het niet ver meer is naar het punt dat een dynamische energiecontract in combinatie met een accu (voor 1 a 2 dagen) en zonder zonnepanelen wel de beste/goedkoopste oplossing is voor de komende jaren.![]()
Eens maar de vraag is of je naar de nabije toekomst toe de hele investering in zonnepanelen dan nog wel moet doen en of het niet voordeliger is om naar een dynamisch energiecontract te kijken en wat geld te investeren in alleen een accu. Nu is dat nog niet zo maar ik vrees dat de terug leverkosten, in welke vorm dan ook, alleen nog maar blijven oplopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je moet betalen voor stroom uploaden, kan je de boel natuurlijk ook gewoon uit zetten
Even voor de duidelijkheid, ik heb er 36 stuks al ruim 9 jaar liggen maar ik denk niet dat ik ze in het huidige klimaat zou aanschaffen.![]()
De staat zal het afdwingen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Eens maar de vraag is of je naar de nabije toekomst toe de hele investering in zonnepanelen dan nog wel moet doen en of het niet voordeliger is om naar een dynamisch energiecontract te kijken en wat geld te investeren in alleen een accu."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Het fiscale voordeel alleen al van "teruggeleverde stroom" dat het belastingtarief wordt teruggegeven (13ct?) Lekker man.quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Even voor de duidelijkheid, ik heb er 36 stuks al ruim 9 jaar liggen maar ik denk niet dat ik ze in het huidige klimaat zou aanschaffen.
En na het salderen zal dat ook wel blijven.
Dus eigen verbruik opwekken in kwh... Dat wordt gematst."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
In die negen jaar was jij spekkoper. Je installatie 2 keer terug verdient schat ik?quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:55 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Eens maar de vraag is of je naar de nabije toekomst toe de hele investering in zonnepanelen dan nog wel moet doen en of het niet voordeliger is om naar een dynamisch energiecontract te kijken en wat geld te investeren in alleen een accu. Nu is dat nog niet zo maar ik vrees dat de terug leverkosten, in welke vorm dan ook, alleen nog maar blijven oplopen.
Even voor de duidelijkheid, ik heb er 36 stuks al ruim 9 jaar liggen maar ik denk niet dat ik ze in het huidige klimaat zou aanschaffen.
Ik heb een accu, 24 panelen en gebruik mijn stroom maximaal omdat ik de fooi die in krijg (ik woon niet in NL) beledigend vind. Ik laat liever de airco draaien in kamers die ik niet gebruik. Mocht ik ooit moeten gaan betalen voor upload, dan upload ik gewoon niet meer.
Anyhow, vanaf dec rij ik volledig elektrisch, dan zal er sowieso weinig overschot meer zijn. Mijn plugin hybride slikte dit jaar al een 1400 kWh, dat gaat dan meer dan verdubbelen![]()
Qua weersverwachting lijkt me dat sterk.quote:Op woensdag 3 juli 2024 17:09 schreef ludovico het volgende:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.![]()
Ok, leuk, maar de prijzen zijn negatief morgen tussen 10-19.quote:Op woensdag 3 juli 2024 18:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Qua weersverwachting lijkt me dat sterk."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
De prijzen zijn dus kunstmatig.quote:Op woensdag 3 juli 2024 20:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ok, leuk, maar de prijzen zijn negatief morgen tussen 10-19.![]()
Jij weet het beter.quote:"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Niet om negatief te doen, maar wat blijft er over na aftrek van de energiebelasting + BTW?quote:Op woensdag 3 juli 2024 20:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ok, leuk, maar de prijzen zijn negatief morgen tussen 10-19.![]()
![]()
Depends of je kan salderen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet om negatief te doen, maar wat blijft er over na aftrek van de energiebelasting + BTW?
Lever je additioneel terug krijg je de energiebelasting ook niet betaald toch.
Dus dat werkt als een buffer op te betalen energiebelasting.
Negatieve prijzen hebben verder een negatieve btw."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Kun je een batterij salderen dan?quote:Op woensdag 3 juli 2024 23:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Depends of je kan salderen.
Lever je additioneel terug krijg je de energiebelasting ook niet betaald toch.
Dus dat werkt als een buffer op te betalen energiebelasting.
Negatieve prijzen hebben verder een negatieve btw.
Even los van de terugleverkosten die eventueel betaald moeten worden.![]()
Je zit op dynamisch tarief, terugleverkosten zijn naar mijn mening onwettig. Maar niet van toepassing op dynamische contracten.quote:Op donderdag 4 juli 2024 00:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kun je een batterij salderen dan?
Even los van de terugleverkosten die eventueel betaald moeten worden.
Al je stroom wordt gesaldeerd, belastingtechnisch over het netto verbruik als dat positief is anders 0 voor zover ik weet.
En bij een vast contract ook met de stroomprijs."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Met een dynamisch contract saldeer je toch niet?quote:Op donderdag 4 juli 2024 00:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je zit op dynamisch tarief, terugleverkosten zijn naar mijn mening onwettig. Maar niet van toepassing op dynamische contracten.
Al je stroom wordt gesaldeerd, belastingtechnisch over het netto verbruik als dat positief is anders 0 voor zover ik weet.
En bij een vast contract ook met de stroomprijs.![]()
Belastingtechnisch wel.quote:Op donderdag 4 juli 2024 00:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Met een dynamisch contract saldeer je toch niet?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Zijn er meer Solaredge gebruiken waarbij de app vanochtend hapert? Ik moet elke keer opnieuw inloggen en wordt er vervolgens direct weer uit gegooid.
Via de website inloggen gaat wel.![]()
Hij werkt hier goed (IPhone).quote:Op donderdag 4 juli 2024 09:19 schreef Faraday01 het volgende:
Zijn er meer Solaredge gebruiken waarbij de app vanochtend hapert? Ik moet elke keer opnieuw inloggen en wordt er vervolgens direct weer uit gegooid.
Via de website inloggen gaat wel.![]()
Hij werkt hier gewoon goed op een iPhone.quote:Op donderdag 4 juli 2024 09:19 schreef Faraday01 het volgende:
Via de website inloggen gaat wel.Breitling - Instruments for Professionals![]()
quote:Dank voor de reactie. Ik heb een android telefoon en nog steeds problemenquote:Op donderdag 4 juli 2024 10:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hij werkt hier gewoon goed op een iPhone.![]()
![]()
Nadat een paar weken geleden 1 van mijn microconverters stuk was (2e al), nu wat meer problemen. Lijkt op overbelasting van het netwerk volgens de zonnepanelenboer, maar dat zou wel gek zijn, de zon schijnt hier maar een beetje.
Of zou het dat wel zijn? Ik zie sommige panelen in 'fout' en het wisselt ook per keer dat ik kijk welke het zijn. (als ik zeg maar een uur later nog eens kijk)
Iemand een idee?![]()
Is het voltage op het stroomnet ergens uit te lezen?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:25 schreef Kreator het volgende:
Nadat een paar weken geleden 1 van mijn microconverters stuk was (2e al), nu wat meer problemen. Lijkt op overbelasting van het netwerk volgens de zonnepanelenboer, maar dat zou wel gek zijn, de zon schijnt hier maar een beetje.
[ afbeelding ]
Of zou het dat wel zijn? Ik zie sommige panelen in 'fout' en het wisselt ook per keer dat ik kijk welke het zijn. (als ik zeg maar een uur later nog eens kijk)
Iemand een idee?
Anders zou je het direct via een stopcontact moeten meten.
Kans is groot dat het af en toe rond de 250 volt zit, bij 253 volt krijg je uitval.![]()
geen idee.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is het voltage op het stroomnet ergens uit te lezen?
Zal idd eens moeten kijken of ik daar iets mee kan. Lijkt nu overigens weer ok, maar het schommelt de hele tijd.![]()
Als je een slimme meter hebt heb je kans dat je met een Homewizard p1 meter het voltage uit kunt lezen. Ik kan dat, maar een vriend van me die een andere slimme meter heeft én ook in een ander netbeheerdersgebied woont kan het niet.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:49 schreef Kreator het volgende:
[..]
geen idee.
Zal idd eens moeten kijken of ik daar iets mee kan. Lijkt nu overigens weer ok, maar het schommelt de hele tijd.
Als je geluk hebt kun je het dan zien zonder al teveel moeilijk gedoe.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Heb maar eens zo'n ding besteld. Misschien geeft het ook wat inzicht in het verbruik. thx.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je een slimme meter hebt heb je kans dat je met een Homewizard p1 meter het voltage uit kunt lezen. Ik kan dat, maar een vriend van me die een andere slimme meter heeft én ook in een ander netbeheerdersgebied woont kan het niet.
Als je geluk hebt kun je het dan zien zonder al teveel moeilijk gedoe.![]()
Geinstalleerd. Op dit moment 240V. Nog even zoeken in de app naar settings e.d.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je een slimme meter hebt heb je kans dat je met een Homewizard p1 meter het voltage uit kunt lezen. Ik kan dat, maar een vriend van me die een andere slimme meter heeft én ook in een ander netbeheerdersgebied woont kan het niet.
Als je geluk hebt kun je het dan zien zonder al teveel moeilijk gedoe.![]()
Kun je die spanningsdata niet uit je omvormer halen? Want die verschilt ook nog iets met de p1 meter (door lengte kabel heb je een spanningsval). Anders de p1 proberen uit te lezen idd.
Hier nog steeds brak trouwens. De stroom zit op de p1 vaak tegen de 250 aan en 1 piekje naar 251 en de omvormer houdt ermee op. Inmiddels de 4mm kabel vervangen door een 10mm kabel, maar het helpt maar minimaal. Gelukkig hebben we veel dagen met deels bewolking, maar een dag met vol zon is geen stroomopwek tussen 11&5.
(En dan is dit de fase met de laagste spanning. Er is eentje die op de p1 af en toe de 254 aantikt)
![]()
Het gaat niet zo goed met SunPower...
En daarom moet je niet teveel waarde hechten aan de "25 jaar garantie" beloften van fabrikanten.
https://finance.yahoo.com/news/sunpower-plunges-halting-solar-installs-180816388.html
https://www.cnbc.com/2024/07/19/sunpower-stock-collapses-to-nearly-1-as-company-halts-leases-installations-and-shipments.html![]()
Waren ook superduur.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het gaat niet zo goed met SunPower...
En daarom moet je niet teveel waarde hechten aan de "25 jaar garantie" beloften van fabrikanten.
https://finance.yahoo.com/news/sunpower-plunges-halting-solar-installs-180816388.html
https://www.cnbc.com/2024/07/19/sunpower-stock-collapses-to-nearly-1-as-company-halts-leases-installations-and-shipments.html1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Klopt.quote:
Wel top spul op zich, mocht ook leveren aan NASA voor diverse projecten.
Maar nu lijkt het wel einde bedrijf.![]()
Ik had alleen laatst een omvormer die defect was. Nog steeds is trouwens, Gutami solar (onze technische support) heeft wel een nieuwe besteld, maar hult zich in stilzwijgen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:25 schreef Kreator het volgende:
[ afbeelding ]
Iemand een idee?Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
ach, ik ben benieuwd wat 2025 gaat brengen..
ik heb een wat grotere installatie liggen en ben bezig geweest met accu's. maar man, wat wordt dat onmogelijk gemaakt door de verzekeringsmaatschappijen.
alles boven de 100kWh moet aan zulke strenge regels voldoen.. benieuwd hoe dat in 2025 gaar zijn als die markt verder gaat ontploffen.. dan wil iedereen minimaal 5 tot 10kWh aan accus voor de nacht door te komen...en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.![]()
Maar 5 tot 10 kWh is natuurlijk wat anders dan 100+ kWh.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 13:55 schreef freak1 het volgende:
ik heb een wat grotere installatie liggen en ben bezig geweest met accu's. maar man, wat wordt dat onmogelijk gemaakt door de verzekeringsmaatschappijen.
alles boven de 100kWh moet aan zulke strenge regels voldoen.. benieuwd hoe dat in 2025 gaar zijn als die markt verder gaat ontploffen.. dan wil iedereen minimaal 5 tot 10kWh aan accus voor de nacht door te komen...Breitling - Instruments for Professionals![]()
Als je een auto hebt die kan terugleveren dan is je eerste 65 t/m 100kWh al geparkeerdquote:Op dinsdag 23 juli 2024 13:55 schreef freak1 het volgende:
alles boven de 100kWh moet aan zulke strenge regels voldoen.. benieuwd hoe dat in 2025 gaar zijn als die markt verder gaat ontploffen.. dan wil iedereen minimaal 5 tot 10kWh aan accus voor de nacht door te komen...
Er hoeven geen wielen onder te zitten![]()
![]()
hmmm ja en neequote:Op dinsdag 23 juli 2024 14:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar 5 tot 10 kWh is natuurlijk wat anders dan 100+ kWh.
uiteraard zit er in dat verschil qua capaciteit een groter en kleiner risico.. maar als verzekering had ik persoonlijk liever een goede 200kWh installatie gehad dan gastjes die zitten te rommelen met zelfgebouwde 10 tot 30 kWh accu pakketten volledig gemaakt van lithium cellen... zie o.a. tweakers.. wat die voor brandgevaar bouwen..en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.![]()
Maar ik denk dat de meeste mensen dat niet hebben. De meeste mensen willen straks gewoon een product kopen en laten installeren en klaar. Maar dié mensen zijn wel een gevaar met hun geknutsel ja, daar ben ik het dan wel mee eens.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 15:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
hmmm ja en nee
uiteraard zit er in dat verschil qua capaciteit een groter en kleiner risico.. maar als verzekering had ik persoonlijk liever een goede 200kWh installatie gehad dan gastjes die zitten te rommelen met zelfgebouwde 10 tot 30 kWh accu pakketten volledig gemaakt van lithium cellen... zie o.a. tweakers.. wat die voor brandgevaar bouwen..Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ik wacht inderdaad ook op de grotere accu pakketten, redelijk wat overcapaciteit, gelukkig nog geen terugleverkosten in mijn contract bij Eneco.
Kwam laatst deze tegen: https://ess4u.nl
17 kWHJe hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
Forum Opties Forumhop: Hop naar: