Of omdat ze er niet perse heel veel aan kunnen doen (op korte termijn).quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat Enexis die 254 volt zelf, bewust, veroorzaakt....
Dat is (nog) niet rendabel, tenzij je beweegreden vooral een fuck you richting de energiemaatschappijen is om zo weinig mogelijk uit het stopcontact te trekken op een jaar gezien, want dat laatste is namelijk voor mij zo langzamerhand de belangrijkste beweegreden aan het worden.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:46 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, dit soort streken zijn wel weer een reden om heel rap naar een accu te gaan kijken, een waarmee off-grid ook mogelijk is als de netbeheerder loopt te klieren met de spanning.
Zodra mijn vaste contract is afgelopen is de kans dat het wel rendabel gaat worden, zeker met bijvoorbeeld een Sessy, die vrolijk met de dynamische markt kan spelen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is (nog) niet rendabel, tenzij je beweegreden vooral een fuck you richting de energiemaatschappijen is om zo weinig mogelijk uit het stopcontact te trekken op een jaar gezien, want dat laatste is namelijk voor mij zo langzamerhand de belangrijkste beweegreden aan het worden.
Die kan alleen geen island mode toch?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zodra mijn vaste contract is afgelopen is de kans dat het wel rendabel gaat worden, zeker met bijvoorbeeld een Sessy, die vrolijk met de dynamische markt kan spelen.
Ja, maar die sessy ontlaadt maar op maximaal 1.7 kW volgens mij. Dus als jij je wasmachine laat draaien en die trekt 2000 watt op zijn piek moet je op dat piekmoment alsnog 300 watt uit het net trekken. Dat is waarom ik die sessy niet wil.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zodra mijn vaste contract is afgelopen is de kans dat het wel rendabel gaat worden, zeker met bijvoorbeeld een Sessy, die vrolijk met de dynamische markt kan spelen.
Omdat ik al voor de 3e keer voor hetzelfde probleem contact opnam. Maar in het 2e gesprek had die mevrouw gezegd dat 253 de max was en dat ze er tot die waarde niks aan gingen doen. Dus ik vond 254 wel het vermelden waard. Die meneer aan de telefoon vond dat niet. Ik moest de rekening maar sturen als er iets kapot gingquote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom mag jij Enexis niet meer bellen?
Afhankelijk van je installatie en de afstand tussen omvormer en meterkast kan een dikkere kabel of het verplaatsen van de omvormer wellicht een beetje verlichting bieden? Ik heb zelf bewust 5*6 i.p.v. 5*2,5 laten leggen vanwege de mogelijkheid om op een latere datum de omvormer te vervangen door een combinatie van omvormer en accu. Ik had er zelf niet bij stilgestaan maar de installateur gaf aan dat een mogelijk bijkomend voordeel was dat bij de kabellengte (±25m) het verschil in spanningsverlies grofweg 0,9V was en dat het verschil kon maken tussen afslaan en aan blijven van de omvormer op zonnige dagen. De omvormer slaat op zonnige dagen overigens alsnog af, maar allicht minder lang dan bij gebruik van een dunnere kabel. Groot nadeel is natuurlijk wel dat je in feite concurreert met je buren.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Omdat ik al voor de 3e keer voor hetzelfde probleem contact opnam. Maar in het 2e gesprek had die mevrouw gezegd dat 253 de max was en dat ze er tot die waarde niks aan gingen doen. Dus ik vond 254 wel het vermelden waard. Die meneer aan de telefoon vond dat niet. Ik moest de rekening maar sturen als er iets kapot ging![]()
En natuurlijk zit het net vol, alle woningbouw-huizen hebben vorig jaar zonnepanelen gekregen. Al draaide dat een zomer prima. En vergunningen om alles te veranderen hebben ze niet zo snel. Mensjes om het aan te leggen ook niet. Dus ik snap hun probleem wel.
Er is op een dinsdag begin mei 1 fase uitgevallen. Voor die tijd zat 1 fase hoog, 1 redelijk en 1 goed. Nu zitten ze allemaal regelmatig rond de 250-251. En met het spanningsverloop naar de zolder waar de omvormer hangt is dat voor onze omvormer genoeg reden om bij iets zon uit te gaan.
Ik heb nog een poos met iemand van een accu-bedrijf aan de lijn gehangen. Maar ook hun hybride omvormers slaan helemaal uit als de stroom te hoog wordt. Dus dan zou je echt een eilandmodus moeten inrichten, en de accu alleen invoeden op het net als de spanning laag is (nachten). Maar dat werkt weer niet lekker als het salderen eraf is. En als ze hier over 2 jaar wel alles hebben geupgrade zit je met een dure opstelling die je misschien niet terug verdient. Wat er dus eigenlijk op neerkomt dat we het maar even laten, want we hebben geen snelle oplossing
Er ligt nu 3*4mm draad.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Afhankelijk van je installatie en de afstand tussen omvormer en meterkast kan een dikkere kabel of het verplaatsen van de omvormer wellicht een beetje verlichting bieden? ...
Klopt, dat is de doodsteek geweest.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 17:18 schreef laziness het volgende:
Leuke stemmingmakerij want het zijn toch echt de huidige formerende partijen die dit veroorzaken. Zij stemden tegen de afschaffing en willen het nu per 2027 in 1x afschaffen.
Bij hoeveel rendements verlies zou je ze schoonmaken?quote:Op donderdag 6 juni 2024 10:21 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zonnepanelen schoonmaken: wel of niet doen?
Ben jij eigenaar van zonnepanelen? Dan ben je natuurlijk spekkoper met zonnig en droog weer. Toch kan de opbrengst van je panelen bij langdurig droog weer teruglopen, doordat ze vies worden door stuifmeel, vogelpoep en stof. Doe je er goed aan ze dan schoon te maken of is dat niet verstandig?
Er doen verschillende verhalen de ronde over het wel of niet schoonmaken van zonnepalen. Of het nuttig en verstandig is om jouw zonnepanelen schoon te maken is afhankelijk van jouw situatie. Hieronder bespreken we een aantal factoren die jou kunnen helpen de keuze te maken om wel of niet je panelen te reinigen.
1. Hoe vies zijn jouw panelen?
Allereerst hangt het ervan af hoe vies je panelen zijn of het rendabel is om ze schoon te maken. Zitten je panelen onder de vogelpoep, een dikke laag stuifmeel of groene aanslag dan is het al snel zinvol om jouw panelen schoon te maken. Zeker als het lange tijd droog blijft kan de vervuiling aankoeken. En na de winter kan groene aanslag hardnekkig blijven plakken op jouw panelen, zeker langs de onderrand. Ook een flinke regenbui spoelt je paneel dan niet meer schoon.
2. De hellingshoek van je panelen
Liggen jouw panelen op een plat dak? Dan zijn ze waarschijnlijk geplaatst onder een flauwe hoek. Hierdoor spoelt vervuiling tijdens een regenbui moeizaam van je zonnepanelen af. Zijn ze geplaatst op een steil dak dan spoelen je panelen over het algemeen veel beter schoon en is schoonmaken niet of minder vaak nodig.
3. Kun je er makkelijk bij?
Een plat dak is vaak goed en veilig toegankelijk voor het schoonmaken van zonnepanelen. Liggen de panelen hoog op een steil dak dan wordt dit een ander verhaal en is het riskant om het dak op te gaan. Een alternatief hiervoor is het gebruiken van een telescoopsteel met een zachte borstel waar je de tuinslang op aan kunt sluiten. Hiermee kun je van onderaf jouw zonnepanelen schoonmaken.
4. De juiste aanpak
Een argument om je zonnepanelen niet schoon te maken is het risico op het beschadigen van jouw panelen. Hier zit zeker wat in, want een kras op je dure panelen is snel gemaakt. Daarom is het belangrijk om op de juiste manier aan de slag te gaan. Doe dit als volgt:
Spoel eerst de ergste vervuiling af door ze met de tuinslang af te spoelen of er een emmer water overheen te gieten.
Gebruik een zachte en schone spons of zachte borstel én alleen water om ze schoon te maken.
Ververs je water regelmatig en spoel je spons goed uit, zodat je zeker bent dat er geen vuiltjes op je spons zitten die krassen kunnen veroorzaken.
Ga alleen aan de slag als het bewolkt is of de zonnepanelen in de schaduw liggen. In de zon kunnen de panelen 80 graden worden, waardoor je je eraan kan branden en er staat dan veel spanning op.
5. Het risico van kalkaanslag
Kraanwater kan, afhankelijk van de hardheid van het water in jouw regio, kalkaanslag veroorzaken op jouw panelen. Toch schermt deze aanslag jouw panelen minder af van de zonnestralen dan dat vuil zoals stuifmeel, (sahara)stof en vogelpoep dat doen. Bovendien zal de kalkaanslag na verloop van tijd oplossen zodra er een aantal keer regen op de panelen is gevallen. Regen is van zichzelf licht zuur en laat kalk oplossen. Alleen tijdens lange droge periodes kan kalkaanslag lang aanwezig blijven op de panelen.
Wil je voorkomen dat er kalkaanslag op jouw panelen ontstaat? Dan kun je overwegen om osmose-water te kopen. Dit is ontkalkt water en daardoor zal geen kalkaanslag achterblijven op jouw panelen. Professionele schoonmakers van zonnepanelen zullen altijd osmose-water gebruiken. Zie je de klus zelf niet zitten, bijvoorbeeld omdat je er niet veilig bij kan, dan kun je dus ook altijd zo’n schoonmaakbedrijf inhuren. Weeg dan wel af of de kosten die je daarvoor maakt opwegen tegen het hogere rendement dat je haalt door schone zonnepanelen te hebben. Het rendementsverlies kan zomaar om 10% gaan!
Wanneer jij water opvangt met regentonnen kun je ook gebruiken van regenwater om je panelen te reinigen. Hier zit net als osmose-water geen kalk in.
6. Wat moet je niet doen?
Er zijn een aantal zaken die je echt niet moet doen bij het schoonmaken van je zonnepanelen:
Gebruik geen schoonmaakmiddelen, die kunnen de coating aantasten doordat ze inbijten of krassen veroorzaken.
Ga niet op de zonnepanelen staan of zitten en probeer zo min mogelijk op de panelen te leunen.
Gebruik geen hogedrukspuit, dit kan je paneel beschadigen.
Maak geen gebruik van schuursponsjes of krabbers, maar gebruik een zachte spons.
Een koude straal water spuiten op warme zonnepanelen, want door het temperatuurverschil kunnen ze barsten. Wacht tot ze in de schaduw liggen en genoeg zijn afgekoeld.
7. Hoe vaak moet je schoonmaken?
In de lente en de eerste helft van de zomer zit er zoveel stuifmeel in de lucht dat je panelen na een schoonmaakbeurt al erg snel weer vies kunnen worden. Hou er dus rekening mee dat je de klus vaker moet herhalen. Wij raden aan om in ieder geval één schoonmaakbeurt per jaar te doen. Doordat je hiermee hardnekkig aangekoekt vuil verwijdert, zal de vervuiling die daarna erop komt minder goed hechten aan je panelen. En een flinke plensbui doet dan al wonderen om de lichte vervuiling eraf te spoelen. Komt die bui niet dan kan even snel de panelen afspoelen met de tuinslang al voldoende zijn.
8. De beste tijd voor schoonmaken
Het verwijderen van hardnekkig vuil op je zonnepanelen kun je het beste doen in de vroege lente. In de tweede helft van maart begint het half jaar waarin de opbrengst van zonne-energie het hoogst is. Bovendien zit er na de winter vaak groene aanslag op de panelen.
Daarnaast is het dus raadzaam op je panelen tijdens lange droge periodes in de maanden april-september vaker schoon te maken, zodat je een optimaal rendement houdt.
Ons advies
Zijn jouw panelen goed bereikbaar of makkelijk schoon te maken met behulp van een telescoopsteel? Steek dan zeker wat tijd en energie in deze schoonmaakplus en je krijgt er extra zonne-energie voor terug. Hou je daarbij wel aan bovenstaande adviezen.
En nu, hup aan de slag! Bekijk daarna ook even ons energieweerbericht om te zien of je zonnepanelen komende dagen goed zullen presteren.
https://www.msn.com/nl-nl(...)3dc848a3d54697&ei=35
Daarom offerte aangevraagd en kwam uit op twee keer per jaar schoonmaken maart en septemberquote:Op donderdag 6 juni 2024 16:12 schreef Wantie het volgende:
Bij hoeveel rendements verlies zou je ze schoonmaken?
Aangezien professionele reiniging ook geld kost en zelf doen nogal wat risicos kent.
Die conclusie kan je trekken ja.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:57 schreef CoolGuy het volgende:
Even een vraagje voor de mensen die het (kunnen) weten. Ik snap niet heel erg veel van stroom op zich, dus vandaar dat ik het hier vraag;
In onze gehele wijjk (Enexis gebied) hebben veruit de meeste huizen zonnepanelen. Echt veruit de meeste. In die gehele wijk is geen gas en hebben alle huizen warmtepompen. Nu er dus recent dat bericht was dat er ergens een netbeheerder de spanning verhoogt ben ik dat hier in de gaten gaan houden, want mijn P1 meter geeft op alle 3 de fasen de netspanning weer.
Over de afgelopen maanden kan ik zien dat de spanning niet boven de 234 is uitgekomen, en ook niet onder de 226, dit terwijl er toch genoeg goede dagen waren en het vermogen dat door de panelen opgewekt werd hoog was. Ik doe dan de aanname dat als dat op mijn huis zo is, dat op de rest van de huizen in de wijk met panelen dat ook zo is, gemiddeld genomen.
Kan ik daaruit de conclusie trekken dat het gevaar van uitvallende omvormers hier relatief klein is, of is dat te kort door de bocht? Er is hier ook nog nooit een omvormer uitgevallen, tenminste, voor zo ver ik kon zien niet door de netspanning.
Ik hoop dat het komende winter weer eens goed sneeuwt, daarna zien de panelen er een stuk beter uit. Dit jaar is het wel erg met de hoeveel vervuiling maar ik kom er zelf lastig bij en de kosten voor schoonmaken zijn met de veel lagere TLV al snel onrendabel.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Daarom offerte aangevraagd en kwam uit op twee keer per jaar schoonmaken maart en september
Toen vriendelijk bedankt lange water bezem gekocht en doe het zelf een keer per jaar in maart
Opgelost![]()
Ja, als de panelen op een schuin dak liggen doorgaans wel.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 11:17 schreef Wantie het volgende:
Is sneeuw goed reinigend voor zonnepanelen?
Heeft het niet genoeg geregend de laatste maanden?quote:Op zaterdag 8 juni 2024 10:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik hoop dat het komende winter weer eens goed sneeuwt, daarna zien de panelen er een stuk beter uit. Dit jaar is het wel erg met de hoeveel vervuiling maar ik kom er zelf lastig bij en de kosten voor schoonmaken zijn met de veel lagere TLV al snel onrendabel.
Nou, we hebben net nieuwe panelen en die van de buren lijken grijs ten opzichte van de onze.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 12:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heeft het niet genoeg geregend de laatste maanden?
Dat heeft niet echt geholpen, alle panelen hier in de buurt zijn verre van schoon. Onder andere door Sahara zand.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 12:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heeft het niet genoeg geregend de laatste maanden?
Je aanname klopt, hier is dat alleen niet per wijk. Maar per buurt grotendeels.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:57 schreef CoolGuy het volgende:
Even een vraagje voor de mensen die het (kunnen) weten. Ik snap niet heel erg veel van stroom op zich, dus vandaar dat ik het hier vraag;
In onze gehele wijjk (Enexis gebied) hebben veruit de meeste huizen zonnepanelen. Echt veruit de meeste. In die gehele wijk is geen gas en hebben alle huizen warmtepompen. Nu er dus recent dat bericht was dat er ergens een netbeheerder de spanning verhoogt ben ik dat hier in de gaten gaan houden, want mijn P1 meter geeft op alle 3 de fasen de netspanning weer.
Over de afgelopen maanden kan ik zien dat de spanning niet boven de 234 is uitgekomen, en ook niet onder de 226, dit terwijl er toch genoeg goede dagen waren en het vermogen dat door de panelen opgewekt werd hoog was. Ik doe dan de aanname dat als dat op mijn huis zo is, dat op de rest van de huizen in de wijk met panelen dat ook zo is, gemiddeld genomen.
Kan ik daaruit de conclusie trekken dat het gevaar van uitvallende omvormers hier relatief klein is, of is dat te kort door de bocht? Er is hier ook nog nooit een omvormer uitgevallen, tenminste, voor zo ver ik kon zien niet door de netspanning.
En, hoe bevalt dat?quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Daarom offerte aangevraagd en kwam uit op twee keer per jaar schoonmaken maart en september
Toen vriendelijk bedankt lange water bezem gekocht en doe het zelf een keer per jaar in maart
Opgelost![]()
Vanaf 1 januari?quote:Op zaterdag 8 juni 2024 20:54 schreef PotjeSambal het volgende:
Onze opbrengst is ongeveer door de helft ten opzichte van vorig jaar. Herkennen mensen dit?
Ja, zeg maar 1 januari tm 1 juni dit jaar vs vorig jaar. Was het vorig jaar x1,8 tov dit jaar.quote:
Ik heb deze ook, gekocht bij de action. Ben niet helemaal tevreden met het borstel gedeelte. Mijn buurmand heeft een andere vd action en die heeft een betere borstel vind ik.quote:Op zaterdag 8 juni 2024 18:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.koopjedeal.nl(...)-telescoopsteel.html
4.6 meter nu 27.49
7.0 meter nu 44.99
Of 2x zo duur bij Bol.com kan natuurlijk ook![]()
![]()
Of uitbesteden
Wat kost zonnepanelen reinigen?
Aantal zonnepanelen Prijs*
1 - 16 zonnepanelen ¤ 50 - 85
17 - 25 zonnepanelen ¤ 75 - 115
https://slimster.nl/schoonmaak/zonnepanelen-schoonmaken/
Na een keer dus al terugverdiend![]()
Werkt prima hier ook de ramen op twee hoog icm de 7 m versie
scheelt ook 25 euro per keer aan de glazenwasser
Mandquote:Op zondag 9 juni 2024 10:45 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Ik heb deze ook, gekocht bij de action. Ben niet helemaal tevreden met het borstel gedeelte. Mijn buurmand heeft een andere vd action en die heeft een betere borstel vind ik.
Ik zit zowel qua afname als teruglevering in rood gebied, dus maar haast maken met een accu denk ik.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 23:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Handig![]()
https://data.partnersinenergie.nl/capaciteitskaart/invoeding
Ik kijk gewoon naar de voltages op een koude dag en die op een zonnige dag.quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zit zowel qua afname als teruglevering in rood gebied, dus maar haast maken met een accu denk ik.
En dat terwijl er in de komende 15 jaar 40.000 huizen bij moeten komen in de regio
Als ze ze al kunnen bouwen qua stikstof, natura2000 en mankracht dan kunnen ze waarschijnlijk niet op het net worden aangesloten
Ook als ik een accu heb die off-grid kan functioneren?quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kijk gewoon naar de voltages op een koude dag en die op een zonnige dag.
Het is hier in de regio ook "rood" maar het voltage blijft ruim onder de 253 volt op iedere fase.
En dan kan de kaart nog zo rood zijn, de panelen blijven wel draaien.
Overigens, met een accu zal je omvormer nog steeds uitslaan als het net voltage te hoog is.
Dan heb je een accu en wordt deze niet gevuld.
Het gaat vooral om je omvormer van je panelen, die zal bij 253 volt netspanning zichzelf uitschakelen.quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook als ik een accu heb die off-grid kan functioneren?
Een Victron systeem kan het wel, die kan je hele huisinstallatie ook off grid laten draaien. Wel met geschikte omvormer van de zonnepanelen.quote:Op woensdag 12 juni 2024 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat vooral om je omvormer van je panelen, die zal bij 253 volt netspanning zichzelf uitschakelen.
Misschien kan een omvormer die DC-DC met de accu werkt (zoals SolarEdge) daar omheen werken maar dat heb ik niet duidelijk kunnen vinden.
Het kan dus zijn dat je er omheen kan werken maar ik zou er niet vanuit gaan dat het standaard is.
De AC-omvormer van de accu zal ook niet hoger leveren dan 253 volt, verwacht ik.
Werk je 100% off-grid (zoals met een mobiele "powerbank" van EcoFlow of Bluetti en een zonnepaneel) dan heb je uiteraard niets met de netspanning te maken. Maar die kan je weer niet zomaar aan je huisnetwerk koppelen.
Oké, Victron ken ik alleen van de wat kleinere setups in campers enzo. Niet zo bekend met wat ze hebben voor woningen. Kunnen die ook een 20kWh thuisaccu leveren?quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:41 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Een Victron systeem kan het wel, die kan je hele huisinstallatie ook off grid laten draaien. Wel met geschikte omvormer van de zonnepanelen.
Je kan zelf een accu opbouwen uit losse cellen, of bijvoorbeeld de units van pylontech aan de Victron omvormers hangen. Je kan wel een 60kwh accu maken of groter als je wil.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oké, Victron ken ik alleen van de wat kleinere setups in campers enzo. Niet zo bekend met wat ze hebben voor woningen. Kunnen die ook een 20kWh thuisaccu leveren?
Premiumquote:Op vrijdag 14 juni 2024 10:11 schreef Wantie het volgende:
https://www.pzc.nl/zeeuws(...)l-simpeler~ab59df4d/
Interessante opinie over het afschaffen van de saldering.
Wat is er interessant aan? Meneer stelt voor analoge meters te gebruiken en dan "verdwijnen" er ineens kosten. Is natuurlijk onzin.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:07 schreef Essebes het volgende:
copy pasta:
‘Het systeem van salderen is onnodig, onzinnig en gecompliceerd, dat kan veel simpeler’
OPINIEEen voor een vragen energiebedrijven kosten voor het terugleveren van stroom. Een strop voor bezitters van zonnepanelen. Ingenieur Wim de Lusenet vindt het huidige salderingssysteem onzinnig en wijst op een simpele manier om salderen zonder extra kosten te regelen.
Wim de Lusenet 13-06-24, 16:00
3 REACTIES
Het thans ingevoerde salderingssysteem is onnodig, onzinnig en gecompliceerd, veroorzaakt extra kosten voor zowel energieleveranciers als gebruikers. Het zal verder een eeuwigdurend gekrakeel opleveren over de verdeling van kosten tussen de overheid, gebruikers en energieleveranciers.
Voor de invoering van de zogenoemde slimme meters, waren er (en zijn er waarschijnlijk nu nog duizenden) aansluitingen op het elektriceitsnet voorzien van een analoge draaispoel kWH-meter. Deze meter saldeert indien nodig, continu. De meter is namelijk voorzien van een telwerk dat bij teruglevering van energie bijvoorbeeld door zonnepanelen, tegengesteld gaat draaien waardoor het telwerk uitsluitend de resultante van de uit het netwerk geleverde energie en de teruggeleverd energie registreert.
Gesteggel
Een complete win-win situatie, energieleveranciers zijn bevrijd van ingewikkelde, eeuwigdurende registratie en administratie, krijgen betaald voor de werkelijke geleverde energie en hun inkoop van energie wordt eenvoudiger. Gebruikers worden volledig gecompenseerd voor de teruggeleverde energie. Gesteggel over toekomstig vergoedingen is van de baan, geen noodzaak voor verkapte boetes c.q. administratieve kosten voor zonnepaneelgebruikers en het verhogen van het energietarief voor niet zonnepaneelgebruikers, de energieleverancier is immers gevrijwaard van mogelijke kostenstijgingen voor saldering op een later tijdstip.
Slimme meter
Bovengenoemde meter behoeft niet de oplossing te zijn, de huidige digitale slimme kWh-meters zijn in staat, eventueel gemodificeerd, meerdere data te registreren en te verstrekken. Een mogelijk alternatief is het door de energieleveranciers gedane voorstel van maandelijkse saldering. Dit deed onmiddellijk een protest ontstaan bij diverse consumentenorganisaties, omdat dit nadelig zou zijn voor de consument, wat volkomen onzin is.
Het gejammer van de energieleveranciers, dat ze op een later tijdstip duurder energie moeten inkopen om de goedkope teruggeleverde energie te salderen is schromelijk overdreven
Wim de Lusenet
Overdreven
Het gejammer van de energieleveranciers, dat ze op een later tijdstip duurder energie moeten inkopen om de goedkope teruggeleverde energie te salderen is schromelijk overdreven. De handel in energie vindt namelijk plaats via de lange termijnmarkt, EPEX Spot. Inkoop van energie kan dus geschieden op een zo gunstig mogelijk moment tegen de scherpst mogelijke prijs.
Blijft echter onverlet, dat maandelijks salderen de voorkeur heeft, weinig risico voor grote inkoopfluctuaties, dus geen enkele reden om enige extra kosten, in welke vorm dan ook, door te berekenen aan de gebruiker. Nadeel blijft wel een uitvoerige registratie en administratie, gesteggel in de toekomst over vergoedingen et cetera.
Recht op vergoeding
De huidige salderingsregeling staat, zoals te verwachten was, weer ter discussie, er was niet goed over nagedacht, de kosten vallen tegen en men wil er nu dus vanaf. Het staat buiten kijf dat eigenaren van zonnepanelen recht hebben op een vergoeding voor de teruggeleverde energie. Er vindt een levering plaats, wat dus vergoed dient te worden.
De energieleveranciers claimen extra kosten voor de extra administratieve rompslomp voor afhandeling van de salderingsregeling en onbalans in het netwerk. Daar is de consument niet schuldig aan, het komt voor het grootste deel door het hapsnap-beleid van de overheid.
Niet vervangen
De extra kosten hiervoor dienen door de overheid gedragen te worden en niet doorberekend aan de consument. Nu maar hopen dat het gezond verstand bij de beleidsmakers terugkeert. Advies aan de gebruikers die nog in het bezit zijn van een oud type kWh-meter: laat deze niet vervangen door de zogenoemde slimme meter, het levert eerder nadeel op dan voordeel. Betekent wel eenmaal per jaar de meterstand doorgeven aan de energieleverancier maar dat kan toch geen probleem zijn?
Wim de Lusenet is ingenieur.
Het is ook gewoon een slecht verhaal.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 21:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat is er interessant aan? Meneer stelt voor analoge meters te gebruiken en dan "verdwijnen" er ineens kosten. Is natuurlijk onzin.
En bij 700 panelen?quote:
Idealiter gebruik je ontkalkt / regenwater las ik,quote:Op zaterdag 8 juni 2024 18:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.koopjedeal.nl(...)-telescoopsteel.html
4.6 meter nu 27.49
7.0 meter nu 44.99
Of 2x zo duur bij Bol.com kan natuurlijk ook![]()
![]()
Of uitbesteden
Wat kost zonnepanelen reinigen?
Aantal zonnepanelen Prijs*
1 - 16 zonnepanelen ¤ 50 - 85
17 - 25 zonnepanelen ¤ 75 - 115
https://slimster.nl/schoonmaak/zonnepanelen-schoonmaken/
Na een keer dus al terugverdiend![]()
Werkt prima hier ook de ramen op twee hoog icm de 7 m versie
scheelt ook 25 euro per keer aan de glazenwasser
Horeca waterontkalker gebruik ik hier.quote:Op zondag 16 juni 2024 10:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Idealiter gebruik je ontkalkt / regenwater las ik,
Hoe krijg je het water op druk?
Nais en dan gewoon op den waterleiding.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Horeca waterontkalker gebruik ik hier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens mij ongeveer een uur werk voor dat dakvlak.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nais en dan gewoon op den waterleiding.
Ik zit te denken aan regenton met watert.
Looks good, hoeveel tijd kost dat klusje? 5 min?
UUR!?quote:Op zondag 16 juni 2024 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij ongeveer een uur werk voor dat dakvlak.
Ik had de stroom er af (werkschakelaar) en sowieso 's avonds doen, niet als de zon hoog staat.
Dat is het schoonmaken op zich.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
UUR!?
Maar hoeveel daarvan is dan voorbereiding en hoeveel het strelen van de panelen?
Ga het doen, dan merk je het vanzelfquote:Op zondag 16 juni 2024 11:23 schreef ludovico het volgende:
Begrijp ik iets niet, waarom moet het een uur kosten?
Maar jij doet het wel erg grondig volgens mij, met zeepoplossing etc, ik lees ook veel online dat alleen "osmosewater / regenwater" vaak al genoeg is.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ga het doen, dan merk je het vanzelf
Het is maar net hoe vuil het is. Bij mij waren ze sinds 2018 niet schoongemaakt dus ook ophoping van vuil aan de onderranden van de panelen en veel vogelpoep en Saharazand omdat het een droge periode was.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar jij doet het wel erg grondig volgens mij, met zeepoplossing etc, ik lees ook veel online dat alleen "osmosewater / regenwater" vaak al genoeg is.
Nouja dat is het punt een beetje ik wil het met 700 panelen ofzo gaan doen.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is maar net hoe vuil het is. Bij mij waren ze sinds 2018 niet schoongemaakt dus ook ophoping van vuil aan de onderranden van de panelen en veel vogelpoep en Saharazand omdat het een droge periode was.
Ik heb de foto's op m'n telefoon nog even teruggekeken en daar zit ongeveer 1:10 minuten tussen vanaf het moment dat ik de foto van die ontkalker nam tot de foto van het schone dak, dus een uur is wel aardig ingeschat.
En dat is maar 1 kant van het garagedak, aan de andere kant liggen nog 16 panelen.
Bij het dak van m'n woning neem ik halverwege ook even rust en een bak koffie, dat dak is nog wat hoger dan de garage en dat voel je wel in je armen.
Maar wat dan nog als het wat uren tijd kost? Je begint er aan, je werkt door en het komt vanzelf een keer af.
Als je heel veel panelen hebt kan je het ook opsplitsen in meerdere dagen of weekenden.
Als het 700 panelen zijn dan kan je natuurlijk er voor kiezen om in het voorjaar er 100 per weekend te doen.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nouja dat is het punt een beetje ik wil het met 700 panelen ofzo gaan doen.
Maar ok daarvan 2/3e in een weiland, dat zal makkelijker zijn met een zachte spons.
Standaard is het vaak uitbesteed geloof ik maar ik denk dat ik dit prima zelf kan.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het 700 panelen zijn dan kan je natuurlijk er voor kiezen om in het voorjaar er 100 per weekend te doen.
En als je er goed bij kan, is het ook een flink stuk makkelijker natuurlijk.
Mijn panelen zijn de eerste 5 jaar nooit schoongemaakt en in opbrengst merkte ik daar helemaal niets van.
Als je bedenkt dat het maar eens in de paar jaren hoeft, dan kan je inderdaad prima in het voor- of najaar af en toe 50 of 100 panelen per keer doen. Je komt vanzelf bij het laatste paneel.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Standaard is het vaak uitbesteed geloof ik maar ik denk dat ik dit prima zelf kan.
Ja of wanneer het ge-sahara-'t heeft ofzo.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat het maar eens in de paar jaren hoeft, dan kan je inderdaad prima in het voor- of najaar af en toe 50 of 100 panelen per keer doen. Je komt vanzelf bij het laatste paneel.
Het is redelijk nutteloos om Saharazand schoon te maken ben ik wel achter.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja of wanneer het ge-sahara-'t heeft ofzo.
Ah ok, maar met zulke oppervlaktes... Ben je dan toch wel ff bezig.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is redelijk nutteloos om Saharazand schoon te maken ben ik wel achter.
1 regenbui en het is weer weg. Vooral alles wat aankoekt (mossen, vogelpoep, hars, stuifmeel) heeft wel nut om schoon te maken. Maar dat hoef ook weer niet 3x per jaar.
Als het goed vereffend is (geaard) dan zou er geen stroom op de panelen of frames mogen staan.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ah ok, maar met zulke oppervlaktes... Ben je dan toch wel ff bezig.
Elektriciteit er af is wel handig? An sich is het niet gevaarlijk toch?
Zou gewoon de hoofdschakelaar bij je omvormer omzetten, dan zou er in principe mgeen spanning meer op blijven staan. En als je frame gewoon verder goed vereffend is naar aarde dan brengt het geen extra gevaar.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ah ok, maar met zulke oppervlaktes... Ben je dan toch wel ff bezig.
Elektriciteit er af is wel handig? An sich is het niet gevaarlijk toch?
Dat is hetzelfde idee als mijn "horeca waterontkalker" maar dan een fors stuk goedkoper.quote:Op maandag 17 juni 2024 22:19 schreef athlonkmf het volgende:
Ik zag deze vandaag nog bij de action voor de schoonmaakfanaten hier: https://www.action.com/nl-nl/p/3203267/ferm-waterontharder/
[ afbeelding ]
Ik heb een waterontharder voor het hele huis, dus hoef ik niks speciaals meer te doenquote:Op maandag 17 juni 2024 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde idee als mijn "horeca waterontkalker" maar dan een fors stuk goedkoper.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |