abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juli 2024 @ 10:13:35 #251
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214140217
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 10:02 schreef Wantie het volgende:

En daar is het probleem dat het netwerk niet is voorbereid op de huidige belasting, terwijl 10 jaar geleden al bekend was dat de energietransitie voor een hogere belasting zou zorgen.
net als in Nederland
pi_214141741
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 08:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dit is al langer aan het spelen.
Als de prijs negatief is houdt het gewoon in dat je schade produceert je bent iemand aan het afkopen om het te verwerken.

Ik begrijp niet dat mensen bovenstaande niet begrijpen. Hoezo zou een marktpartij gedwongen moeten worden iets af te nemen dat schade veroorzaakt?
De energiemaatschappij biedt zelf zonnepanelen aan, bij de berekening hoeveel panelen je nodig hebt komen ze op hetzelfde uit als andere aanbieders.

Maar dan daarna wel een boete opleggen.

Plus dat de huidige situatie al jaren geleden voorspeld is, en daar op geanticipeerd had kunnen worden.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_214141798
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
De energiemaatschappij biedt zelf zonnepanelen aan, bij de berekening hoeveel panelen je nodig hebt komen ze op hetzelfde uit als andere aanbieders.

Maar dan daarna wel een boete opleggen.

Plus dat de huidige situatie al jaren geleden voorspeld is, en daar op geanticipeerd had kunnen worden.
Zonnepanelen aanbieden kan, het is voor eigen risico om dat aanbod te accepteren.

Boete? Nee, marktprijs vergoeden, die negatief is.

Dat ze te traag werken weten we wel maar die netwerkkosten is echt wel weer wat anders dan negatieve stroomprijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 3 juli 2024 @ 13:34:42 #254
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214142385
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 09:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Op moment X niet nee, dan is het gewenst, op moment Y echter.....

Het is niet alsof die ze die zonneparken uit gaan zetten op dat moment 'Y'. Dus als je het zelf wel (mee) produceert kun je het van particulieren moeilijk afval gaan noemen.

Nogmaals, moet zeker beter over nagedacht worden hoor. Maar het als schadelijk afval gaan behandelen is daar geen voorbeeld van.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214142436
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Het is niet alsof die ze die zonneparken uit gaan zetten op dat moment 'Y'.
Ehh jawel
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214142443
quote:
Dus als je het zelf wel (mee) produceert kun je het van particulieren moeilijk afval gaan noemen.
Terug naar de schoolbanken...
quote:
Nogmaals, moet zeker beter over nagedacht worden hoor. Maar het als schadelijk afval gaan behandelen is daar geen voorbeeld van.
Natuurlijk wel, niemand wilt het, dan kan je het niet gaan opdringen bij anderen om het af te nemen. En zeker niet nog gaan eisen dat ze ervoor moeten betalen ook nog.
pi_214142462
Misschien dat er nog wat subsidies meespelen die de incentive om sommige parken uit te schakelen wegnemen (schadelijk in dat geval).

Maar de windmolens heb je overigens ook nog als goed voorbeeld, vaak draaien die ook niet, in die zin is groene energie goedkoop stuurbaar naar minder output. De andere kant op alleen.....
  woensdag 3 juli 2024 @ 14:21:41 #258
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214142806
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ehh jawel
Bron?

quote:
Natuurlijk wel, niemand wilt het, dan kan je het niet gaan opdringen bij anderen om het af te nemen. En zeker niet nog gaan eisen dat ze ervoor moeten betalen ook nog.
Veel te kort door de bocht. Ten eerste zijn er zelfs bij echt afval partijen die het willen, daarnaast is een belangrijk verschil met afval precies dat door jezelf aangehaalde tijdselement: er is overproductie, maar het is niet alsof stroom ineens nooit meer gewenst is. Op dat moment is de vraag alleen kleiner dan het aanbod. Dat is nu niet echt de definitie van afval.

En sommigen in dit topic zijn precies daar een voorbeeld van want die nemen een variabel contract en gebruiken negatieve prijs-momenten om hun EV vol te gooien, warmtepomp bij te vullen of weet ik veel wat.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214143156
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:21 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Bron?

https://batterybasedtradi(...)j-negatieve-prijzen/

Wat denk je nou zelf, dat allerhande bedrijven gaan zitten lappen?
pi_214143187
quote:
Veel te kort door de bocht. Ten eerste zijn er zelfs bij echt afval partijen die het willen
Die kunnen het al onbeperkt kopen, en geld toekrijgen, maar de prijs is nog steeds negatief, cq de vraag van die partijtjes is veel minder dan het aanbod.

quote:
daarnaast is een belangrijk verschil met afval precies dat door jezelf aangehaalde tijdselement: er is overproductie, maar het is niet alsof stroom ineens nooit meer gewenst is.
Afval kan ook gewenst zijn en dan heet het compost, of wordt het op een andere manier gerecycled.

quote:
Op dat moment is de vraag alleen kleiner dan het aanbod. Dat is nu niet echt de definitie van afval.
"Afval of vuilnis zijn stoffen, materialen en/of producten waarvan de eigenaar zich wil ontdoen."

Mwoah.

quote:
En sommigen in dit topic zijn precies daar een voorbeeld van want die nemen een variabel contract en gebruiken negatieve prijs-momenten om hun EV vol te gooien, warmtepomp bij te vullen of weet ik veel wat.
Ja en dan gebruik je het afval van de ander, als een mooie nuttige inputfactor voor jezelf. Jij blij.

De één zijn afval is dan een ander zijn brood.
Als het positieve prijzen zijn is het win/win.
Met negatieve prijzen is het extra win / verlies.

Wat mij betreft is het verschil tussen afval en restproduct nou net dat het eerste geen of een negatieve monetaire waarde heeft en het 2e een positieve.
  woensdag 3 juli 2024 @ 15:29:04 #261
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214143367
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 15:09 schreef ludovico het volgende:

[..]
Afval kan ook gewenst zijn en dan heet het compost
[..]
De één zijn afval is dan een ander zijn brood.
[..]
Wat mij betreft is het verschil tussen afval en restproduct nou net dat het eerste geen of een negatieve monetaire waarde heeft en het 2e een positieve.
...en daarmee is de definitie van 'afval' wel zo veel verwaterd dat mijn oorspronkelijke punt, dat je dit niet kunt vergelijken met echt afval (laat staan schadelijk afval :') ) wel duidelijk is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214143375
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zonnepanelen aanbieden kan, het is voor eigen risico om dat aanbod te accepteren.

Boete? Nee, marktprijs vergoeden, die negatief is.

Dat ze te traag werken weten we wel maar die netwerkkosten is echt wel weer wat anders dan negatieve stroomprijzen.
In Nederland begrijp ik dat qua saldering, in Australië zou dan toch de terugleververgoeding kunnen worden aangepast.
Lijkt mij stug dat het hele seizoen de stroom tarieven daar negatief zijn.
pi_214143753
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2024 15:29 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
...en daarmee is de definitie van 'afval' wel zo veel verwaterd dat mijn oorspronkelijke punt, dat je dit niet kunt vergelijken met echt afval (laat staan schadelijk afval :') ) wel duidelijk is.
Het doet schade, per definitie, anders geen afval maar restproduct bijv.
De definitie wordt helemaal niet verwatert die is daarin dan toch juist hartstikke zwart-wit.
Of je 'vindt" dat iets voordeel oplevert of niet, daarin zit nog een discussiepunt, maar bij zoiets als stroom, homogener krijg je het niet, is een te observeren prijs voor het goed boven of onder het nul toch prima om het onderscheid op te maken.
pi_214143858
Ik denk dan ook dat het niet ver meer is naar het punt dat een dynamische energiecontract in combinatie met een accu (voor 1 a 2 dagen) en zonder zonnepanelen wel de beste/goedkoopste oplossing is voor de komende jaren.
  woensdag 3 juli 2024 @ 16:12:27 #265
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214143907
Als je moet betalen voor stroom uploaden, kan je de boel natuurlijk ook gewoon uit zetten
pi_214144349
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je moet betalen voor stroom uploaden, kan je de boel natuurlijk ook gewoon uit zetten
Eens maar de vraag is of je naar de nabije toekomst toe de hele investering in zonnepanelen dan nog wel moet doen en of het niet voordeliger is om naar een dynamisch energiecontract te kijken en wat geld te investeren in alleen een accu. Nu is dat nog niet zo maar ik vrees dat de terug leverkosten, in welke vorm dan ook, alleen nog maar blijven oplopen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb er 36 stuks al ruim 9 jaar liggen maar ik denk niet dat ik ze in het huidige klimaat zou aanschaffen.
pi_214144388
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juli 2024 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Eens maar de vraag is of je naar de nabije toekomst toe de hele investering in zonnepanelen dan nog wel moet doen en of het niet voordeliger is om naar een dynamisch energiecontract te kijken en wat geld te investeren in alleen een accu.
De staat zal het afdwingen.
pi_214144395
quote:
Even voor de duidelijkheid, ik heb er 36 stuks al ruim 9 jaar liggen maar ik denk niet dat ik ze in het huidige klimaat zou aanschaffen.
Het fiscale voordeel alleen al van "teruggeleverde stroom" dat het belastingtarief wordt teruggegeven (13ct?) Lekker man.
En na het salderen zal dat ook wel blijven.
Dus eigen verbruik opwekken in kwh... Dat wordt gematst.
pi_214144455
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
  woensdag 3 juli 2024 @ 17:11:49 #270
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214144490
quote:

[..]
Eens maar de vraag is of je naar de nabije toekomst toe de hele investering in zonnepanelen dan nog wel moet doen en of het niet voordeliger is om naar een dynamisch energiecontract te kijken en wat geld te investeren in alleen een accu. Nu is dat nog niet zo maar ik vrees dat de terug leverkosten, in welke vorm dan ook, alleen nog maar blijven oplopen.

In die negen jaar was jij spekkoper. Je installatie 2 keer terug verdient schat ik?

Ik heb een accu, 24 panelen en gebruik mijn stroom maximaal omdat ik de fooi die in krijg (ik woon niet in NL) beledigend vind. Ik laat liever de airco draaien in kamers die ik niet gebruik. Mocht ik ooit moeten gaan betalen voor upload, dan upload ik gewoon niet meer.
Anyhow, vanaf dec rij ik volledig elektrisch, dan zal er sowieso weinig overschot meer zijn. Mijn plugin hybride slikte dit jaar al een 1400 kWh, dat gaat dan meer dan verdubbelen
pi_214145228
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 17:09 schreef ludovico het volgende:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Morgen tussen 10 en 19:00, negatieve prijzen.
Qua weersverwachting lijkt me dat sterk.
pi_214146774
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 18:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Qua weersverwachting lijkt me dat sterk.
Ok, leuk, maar de prijzen zijn negatief morgen tussen 10-19.
pi_214147243
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 20:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
De prijzen zijn dus kunstmatig.
pi_214147665
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 20:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
De prijzen zijn dus kunstmatig.
Jij weet het beter.
pi_214148903
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 20:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Niet om negatief te doen, maar wat blijft er over na aftrek van de energiebelasting + BTW? ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')