Op dagen dat je wel genoeg aaneengesloten zonuren hebt, staat een deel van je accucapaciteit dan niets te doen.quote:Op zondag 30 juni 2024 14:36 schreef Wantie het volgende:
Ik zat te denken: ef wordt geadviseerd om batterij capaciteit af te stemmen op je nacht verbruik.
Maar hoe zit het met overbruggen van dagen waarop er te weinig zonuren zijn?
Als ik kijk naar mijn geschiedenis, dan zit er enkele dagen tussen met ongeveer 4-7 kWh opwek.
Max is 31 kWh opwek.
Met een 10 kWh ipv 5 kWh is dan zo'n dip te overbruggen.
Ja, klopt.quote:Op zondag 30 juni 2024 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op dagen dat je wel genoeg aaneengesloten zonuren hebt, staat een deel van je accucapaciteit dan niets te doen.
Het aantal dagen dat er wél genoeg aaneengesloten zonuren zijn, is hoger.
Je bent niet afhankelijk van die capaciteit, het gaat alleen om je terugverdientijd.
Als je wel afhankelijk zou zijn van zo'n accu, dan ligt het anders natuurlijk. Dan wil je wel enkele dagen kunnen overbruggen.
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoogquote:Op zondag 30 juni 2024 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
Weer een slechte maand in de context van eerdere jaren. 1.03 MWh maar vorig jaar juni was 1.28 MWh. Dat scheelt even 250 kWh oftewel gemiddeld 8,33 kwh per dag minder aan opbrengst.
Hoe dan ook mag ik er niet mee klagen natuurlijk want ver in de min.
Maar dat is een ander onderwerp he.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoog
Hier zijn de cijfers een stuk bescheidenerquote:Op zondag 30 juni 2024 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
Weer een slechte maand in de context van eerdere jaren. 1.03 MWh maar vorig jaar juni was 1.28 MWh. Dat scheelt even 250 kWh oftewel gemiddeld 8,33 kwh per dag minder aan opbrengst.
Hoe dan ook mag ik er niet mee klagen natuurlijk want ver in de min.
Dat is een flinke hap.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoog
Hier per 1 augustus met greenchoicequote:Op zondag 30 juni 2024 21:57 schreef Faraday01 het volgende:
Ben bezig met <15KWP panelen privé, met externe aansturing (uit bij negatieve prijzen) oost/west opstelling... x2 en misschien x4 (qua huishoudens). Inclusief klein accu'tje.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:34 schreef athlonkmf het volgende:
Ik moet zeggen dat dit best wel humoristisch is
maar dit voorspelt ook wel waar we hier naar vooruitsteven.
accu's en de warmtepomp in de zomer maar ook op koelen zetten als dit gebeurd.
weet niet wat je wilt zeggen....quote:Op dinsdag 2 juli 2024 13:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ben bezig met <15KWP panelen privé, met externe aansturing (uit bij negatieve prijzen) oost/west opstelling... x2 en misschien x4 (qua huishoudens). Inclusief klein accu'tje.
"Punished to do the good thing"
NEEE
"Paying the power companies for storage"
NEEE
Desinfo.
Kijk de eerste 10-20 tellen van het filmpje.quote:
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kijk de eerste 10-20 tellen van het filmpje.
Beide zinnen zijn desinformatie.
Dat komt omdat je gewend bent om het elektriciteitsnet als gratis batterij te gebruiken. Maar het elektriciteitsnet is nu eenmaal geen gratis batterij.quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?
Als jij je afval op straat gooit en de politie geeft je een bekeuring dan is die terecht.quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?
Van ‘schone energie’ naar ‘afval’ in een half jaar tijd, het gaat wel snelquote:Op woensdag 3 juli 2024 07:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jij je afval op straat gooit en de politie geeft je een bekeuring dan is die terecht.
Dit is al langer aan het spelen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:30 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Van ‘schone energie’ naar ‘afval’ in een half jaar tijd, het gaat wel snel
Ik ben het er mee eens dat er een eerlijker verdeling van de werkelijke kosten moet komen hoor, in plaats van dit iedereen-doet-maar-wat feestje. Maar overproductie ‘afval’ of ‘schade’ noemen gaat wat ver. Ik bedoel, diezelfde ‘marktpartijen’ zijn elders net zo hard bezig mee zonneparken uit de grond te stampen, nog steeds. Dus zo ‘schadelijk’ zal het niet zijnquote:Op woensdag 3 juli 2024 08:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit is al langer aan het spelen.
Als de prijs negatief is houdt het gewoon in dat je schade produceert je bent iemand aan het afkopen om het te verwerken.
Ik begrijp niet dat mensen bovenstaande niet begrijpen. Hoezo zou een marktpartij gedwongen moeten worden iets af te nemen dat schade veroorzaakt?
Waarom? Als je iets liever kwijt bent dan rijk, als iets daadwerkelijk schade oplevert omdat je kosten moet maken, waarom zou je daar dan Orwelliaanse taalkundige acrobatiek op moeten loslaten om het geen schade of afval te noemen?quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:00 schreef De_Hertog het volgende:
Maar overproductie ‘afval’ of ‘schade’ noemen gaat wat ver.
Op moment X niet nee, dan is het gewenst, op moment Y echter.....quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:00 schreef De_Hertog het volgende:
Ik bedoel, diezelfde ‘marktpartijen’ zijn elders net zo hard bezig mee zonneparken uit de grond te stampen, nog steeds. Dus zo ‘schadelijk’ zal het niet zijn
Zo zet ik preferent de vaatwasser, wasmachine, droger, aan op het moment dat de accu vol is en ze zon lekker schijnt. Ook laad ik dan de auto opquote:Op woensdag 3 juli 2024 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Op moment X niet nee, dan is het gewenst, op moment Y echter.....
Mensen hebben een verkeerd idee over stroom, het is niet hetzelfde product op moment X of op moment Y. De schaarste en het aanbod en de productie ervan verschillen compleet van elkaar.
Olie was begin lock-down van Covid ook een schadelijk product, mensen moesten afgekocht worden om het maar over te nemen want die machines blijven pompen en je moet het kwijt.
Dus als niemand het voor 0 euro van je wilt overnemen ga je dan maar zelf geld bieden.
Dat is gewoon een schadelijk product als je producent bent op dat moment om te produceren.
Ik heb sinds een paar dagen een dynamisch contract, cq, pyrolyse functie en wassen en drogen zal ik primair doen op zonnige dagen ergens na 12. Veelal in het weekend is het nog goedkoper.
Klein bier, maarja, zet er een accu'tje tussen en het doet wel wat.
Het is wel écht de toekomst en het wordt allemaal véél volatieler nog, tenzij we op giga schaal batterijen zouden kunnen plaatsen maar dat loopt geen storm. Cq, schaarste aan mogelijkheden om dat in één klap te implementeren.quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo zet ik preferent de vaatwasser, wasmachine, droger, aan op het moment dat de accu vol is en ze zon lekker schijnt. Ook laad ik dan de auto op
Dit gaat over Australië, waar volgens mij geen salderingsregeling is.quote:Op woensdag 3 juli 2024 07:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat komt omdat je gewend bent om het elektriciteitsnet als gratis batterij te gebruiken. Maar het elektriciteitsnet is nu eenmaal geen gratis batterij.
Toen jaren geleden op zonnige dagen nog maar een paar procent van de totale stroombehoefte uit zonnepanelen kwam, was dat geen issue. Wat iemand met zonnepanelen niet zelf direct gebruikte, ging rechtstreeks naar één van de buren zonder zonnepanelen.
Maar nu is er op zonnige dagen meer aanbod dan afname van elektriciteit en daarmee zijn er gewoon kosten ontstaan rond de kWh die jij teruglevert.
Het is vooral een straf voor de energieleverancier wanneer je energieleverancier iets met die kWh moet doen, wat gewoon geld kost, en daar geen vergoeding voor krijgt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |