abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 juni 2024 @ 01:36:39 #205
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_214067386
Hoe is de ervaring hier met zelf zonnepanelen leggen of dan voornamelijk kiezen in welke opstelling ze het beste te leggen zijn?
Heb inmiddels een set van 10 panelen liggen en deze moet nog op het dak, maar onze garage staat in zuidwest richting met dakvlakken van Noord-Oost en Zuid-West. Is het raadzaam om twee strings van 5 stuks te maken zodat ik de energie kan verdelen of zou ik dan veel verlies hebben met de set die op de noord-oost zijde ligt?
De bedrijven waar wij contact mee gehad hebben gaven alleen de panelen op het zuid-west deel van het dak aan als optie.

Achterliggende gedachte is het verdelen van de elektrische opwek, aangezien ze er toch nog niet op liggen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  donderdag 27 juni 2024 @ 08:26:15 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214068034
Ik heb mijn huis zelf laten bouwen en bewust gezorgd dat de grootste dakvlakken noord en zuid waren en de kleine dakvlakken oost en west, want destijds draaide alles nog om optimale opwek, zuid dus.
Met de kennis van nu zou ik mijn huis een kwartslag gedraaid laten bouwen, zodat de grote dakvlakken oost en west zouden liggen, want opbrengst van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Ik wil nog een tuinhuis in de tuin en daarvan wil ik wel dat er oost-west panelen op komen te liggen, primair omdat ik nu doorheb dat eigen opbrengst van vroeg tot laat veel gunstiger is dat zoveel mogelijk opbrengst op het moment dat je het toch niet gebruikt.

Mijn keuze zou bij een noordoost-zuidwest ligging dus idd 50/50 op 2 strings zijn.

Bedrijven willen alleen maar de maximale opbrengst kunnen garanderen, maar als jij daardoor meer terugleverkosten moet betalen en/of het salderen afgelopen is dan heb je daar ook niets aan.
En als je denkt dat de zon niet schijnt aan de noordzijde... in onze bel zit zo'n geprint naamkaartje, dat zit er net 3 jaar en is al bijna een jaar onleesbaar door de zon, aan de noordzijde dus :X

[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 27-06-2024 08:31:46 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214068195
Vraagje.
Wij hebben sinds kort 4 zonnepanelen a 405wp.
Ik zie dat met de meest gunstige omstandigheden er ongeveer 1kwh p/u wordt opgewekt.
Met mijn beperkte kennis heb ik uitgerekend dat ik dan toch "gratis" een apparaat van 750 watt zou moeten kunnen aanzetten.
Is dat ook zo of zit ik er helemaal naast? 🙂
pi_214068307
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:51 schreef Xylos het volgende:
Vraagje.
Wij hebben sinds kort 4 zonnepanelen a 405Wp.
Ik zie dat met de meest gunstige omstandigheden er ongeveer 1kW wordt opgewekt.
Met mijn beperkte kennis heb ik uitgerekend dat ik dan toch "gratis" een apparaat van 750 Watt zou moeten kunnen aanzetten.
Klopt.
pi_214068308
quote:
Vraagje.
Ik zie dat met de meest gunstige omstandigheden er ongeveer 1kwh p/u wordt opgewekt.
Met mijn beperkte kennis heb ik uitgerekend dat ik dan toch "gratis" een apparaat van 750 watt zou moeten kunnen aanzetten.
Ja. Als je panelen 1000 watt opleveren, kun je net zolang een apparaat van 1000 watt aanzetten en geen stroom van het net gebruiken (dus gratis)

(Het is wat groter door het salderen. Als je nu een uur lang 1000 watt opwekt. Dan kun je dat wegstrepen tegen een uur 1000 watt verbruik in de avond/morgen/winter. Dus wat je aan overschot hebt in de zomer, kun je wegstrepen tegen het tekort in de winter.)
  donderdag 27 juni 2024 @ 09:21:27 #210
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214068427
quote:
Vraagje.
klopt, mijn airco loopt "gratis" op die manier
pi_214068491
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:04 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Ja. Als je panelen 1000 watt opleveren, kun je net zolang een apparaat van 1000 watt aanzetten en geen stroom van het net gebruiken (dus gratis)

(Het is wat groter door het salderen. Als je nu een uur lang 1000 watt opwekt. Dan kun je dat wegstrepen tegen een uur 1000 watt verbruik in de avond/morgen/winter. Dus wat je aan overschot hebt in de zomer, kun je wegstrepen tegen het tekort in de winter.)
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
klopt, mijn airco loopt "gratis" op die manier
Top, dank voor de bevestiging.
Ik zie alleen dat mijn verbruik op de gewone meter dan ook vrij hoog is dus dat begrijp ik niet helemaal.
pi_214068507
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:28 schreef Xylos het volgende:

[..]
[..]
[..]
Top, dank voor de bevestiging.
Ik zie alleen dat mijn verbruik op de gewone meter dan ook vrij hoog is dus dat begrijp ik niet helemaal.
Heb je veel sluipverbruik? Dat kan ook een oorzaak zijn natuurlijk.

Ik heb laatst zo'n dingetje gekocht:https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Dat geeft inzicht in wat je daadwerkelijk afneemt / teruglevert aan het net. Icm data van je omvormer geeft dat net wat meer inzicht.
pi_214068532
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:29 schreef Piles het volgende:

[..]
Mwah denk het niet.
Heb verder niet veel aan staan overdag behalve 2 koelkasten een wekker en de wifi :)
pi_214068546
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:29 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik heb laatst zo'n dingetje gekocht:https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Dat geeft inzicht in wat je daadwerkelijk afneemt / teruglevert aan het net. Icm data van je omvormer geeft dat net wat meer inzicht.
O ja handig dingetje.
Ik heb alleen geen slimme meter :@
  donderdag 27 juni 2024 @ 09:36:35 #215
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214068552
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:32 schreef Xylos het volgende:

[..]
Mwah denk het niet.
Heb verder niet veel aan staan overdag behalve 2 koelkasten een wekker en de wifi :)
Dat kan optellen
Ik heb nachts een verbruik van 250-300 watt continue. Koelkasten vooral, apparaten op stand-by, ingeplugde laders etc.
Was een tijd terug op de vliering aan het werk, zag ik een antenneversterker van de vorige bewoner die ingeplugd was in een verlengsnoer. vrat waarschijnlijk al decennia stroom zonder dat het gebruikt werd.
pi_214068764
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat kan optellen
Ik heb nachts een verbruik van 250-300 watt continue. Koelkasten vooral, apparaten op stand-by, ingeplugde laders etc.
Was een tijd terug op de vliering aan het werk, zag ik een antenneversterker van de vorige bewoner die ingeplugd was in een verlengsnoer. vrat waarschijnlijk al decennia stroom zonder dat het gebruikt werd.
Hmmm, oké ik ga het eens een tijdje in de gaten houden. Maar ga toch echt niet de koelkast uitzetten ;)
pi_214068897
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:13 schreef Xylos het volgende:

[..]
Hmmm, oké ik ga het eens een tijdje in de gaten houden. Maar ga toch echt niet de koelkast uitzetten ;)
Uiteraard niet, maar denk niet dat je met 1000watt opwek ook 1000w gratis kan verbruiken ;)
Dat is namelijk niet zo, maar een stukkie minder ivm sluipverbruik.
pi_214068954
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:13 schreef Xylos het volgende:

[..]
Ik heb toevallig gisteren een P1 meter gekocht waarmee je de data op de slimme meter uit kunt lezen. Zo kun je meer zicht krijgen op het nachtverbruik. Er komen langzaam batterij oplossingen op de markt en dat kan op termijn in combinatie met teruglever boetes een interessante oplossing bieden. Dan is het wel interessant om te weten hoeveel je nachtverbruik is in de verschillende periodes van het jaar zodat je beter in kan schatten welke omvang thuisbatterij zinvol is.
  Moderator donderdag 27 juni 2024 @ 12:02:55 #219
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214069598
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:30 schreef Piles het volgende:

[..]
Uiteraard niet, maar denk niet dat je met 1000watt opwek ook 1000w gratis kan verbruiken ;)
Dat is namelijk niet zo, maar een stukkie minder ivm sluipverbruik.
Dat is correct. Wat je gratis kunt verbruiken van die 1000 watt is 1000 watt - de rest van het verbruik van je huis en wat er dan overblijft, dát kun je verbruiken.

Dat is goed inzichtelijk te maken met een P1 metertje, maar dan moet je inderdaad wel een slimme meter hebben met een P1 poort.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 27 juni 2024 @ 15:37:12 #220
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_214070923
Niemand durft nog zonnepanelen te kopen: ‘Markt zonne-energie valt compleet stil’

De zonnepanelenbranche is in een ongekende crisis beland. Het aantal nieuwe zonnepaneleninstallaties is in de eerste vijf maanden van dit jaar gehalveerd. Naar verwachting zet die daling stevig door. En dat heeft alles te maken met de plannen van het kabinet-Schoof. ,,Dit is echt kiezersbedrog.”

https://www.ad.nl/economi(...)pleet-stil~ad8a6c24/

Lekker bezig :')
pi_214098673
https://www.humo.be/nieuw(...)ps://www.google.com/

Betaalmuur, maar de strekking is dat in België het net ook overspannen raakt tijdens de zomer en wellicht terugleverkosten in beeld komt voor onze zuiderburen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_214101391
Om verbruik te vergroten (en omdat ik een nieuwe auto wil :P) komt hier een PHEV (Kuga), onderaan de streep zal het financieel weinig uitmaken (hogere MRB + afschrijving vs lagere brandstofkosten) maar leuk is het wel en ik kan dan hopelijk het directe verbruik flink verhogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2024 13:58:23 ]
pi_214101485
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 20:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
15 kWh heeft helemaal geen zin. In jouw geval is deze accu denk ik voldoende, want je moet een accu hebben die genoeg heeft voor een nacht verbruik in de zomer. Nou, dat is hier rond de 1,8 kWh, maar, als ik de airco's in de nacht aan heb gaat die vlieger al niet meer op, dan is het meer.

Dus ik ga ook voor een accu van 10 kWh, wat eigenlijk ook wat te veel is, maar het prijsverschil is niet zo groot dat ik het daar voor zou laten. De kabel naar de meterkast ligt al, maar vooralsnog heeft het geen zin.

Daar komt bij dat ik nu een EV heb, en die laad ik ook, dus het plaatje wat ik de afgelopen jaren heb is vanaf nu anders. Ik moet dus opnieuw bekijken wat de situatie is, en dan opnieuw gaan rekenen als ik 'straks' ook een terugleverboete heb etc etc.
15kw lijkt mij juist ideaal, overdag opslaan en snachts de PHEV opladen (14kw), daarmee rijd ik overdag heen en weer naar kantoor.

Volledig elektrisch zou je dan ook bv dagelijks 15kw in kunnen stoppen, of net hoeveel je nodig hebt.

Uiteindelijk is de besparing financieel niet zo interessant, maar leuk is het wel .
pi_214101805
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 13:53 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
15kw lijkt mij juist ideaal, overdag opslaan en snachts de PHEV opladen (14kw), daarmee rijd ik overdag heen en weer naar kantoor.

Volledig elektrisch zou je dan ook bv dagelijks 15kw in kunnen stoppen, of net hoeveel je nodig hebt.

Uiteindelijk is de besparing financieel niet zo interessant, maar leuk is het wel .
kWh ;)

Een laadstroom of verbruik druk je uit in Watt (kW) of kilowatt (kW).
Een capaciteit van een accu of een hoeveelheid verbruikte of geproduceerde stroom druk je uit in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh) in dit geval.

Dus bij een verbruik van 500 Watt zal je verbruik 0,5kWh zijn als een apparaat een uur aan staat.
Bij een verbruik van 2.000Watt zal je verbruik 0,5kWh zijn als een apparaat een kwartier aan staat.

Heel belangrijk om niet te verwisselen omdat het 2 verschillende dingen zijn ;)

/nerdmodus
pi_214101894
Ik zat te denken: ef wordt geadviseerd om batterij capaciteit af te stemmen op je nacht verbruik.

Maar hoe zit het met overbruggen van dagen waarop er te weinig zonuren zijn?

Als ik kijk naar mijn geschiedenis, dan zit er enkele dagen tussen met ongeveer 4-7 kWh opwek.
Max is 31 kWh opwek.

Met een 10 kWh ipv 5 kWh is dan zo'n dip te overbruggen.
pi_214102134
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 14:36 schreef Wantie het volgende:
Ik zat te denken: ef wordt geadviseerd om batterij capaciteit af te stemmen op je nacht verbruik.

Maar hoe zit het met overbruggen van dagen waarop er te weinig zonuren zijn?

Als ik kijk naar mijn geschiedenis, dan zit er enkele dagen tussen met ongeveer 4-7 kWh opwek.
Max is 31 kWh opwek.

Met een 10 kWh ipv 5 kWh is dan zo'n dip te overbruggen.
Op dagen dat je wel genoeg aaneengesloten zonuren hebt, staat een deel van je accucapaciteit dan niets te doen.

Het aantal dagen dat er wél genoeg aaneengesloten zonuren zijn, is hoger.

Je bent niet afhankelijk van die capaciteit, het gaat alleen om je terugverdientijd.

Als je wel afhankelijk zou zijn van zo'n accu, dan ligt het anders natuurlijk. Dan wil je wel enkele dagen kunnen overbruggen.
pi_214102168
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op dagen dat je wel genoeg aaneengesloten zonuren hebt, staat een deel van je accucapaciteit dan niets te doen.

Het aantal dagen dat er wél genoeg aaneengesloten zonuren zijn, is hoger.

Je bent niet afhankelijk van die capaciteit, het gaat alleen om je terugverdientijd.

Als je wel afhankelijk zou zijn van zo'n accu, dan ligt het anders natuurlijk. Dan wil je wel enkele dagen kunnen overbruggen.
Ja, klopt.
Volgens mij is de meerprijs van meer accucapaciteit hoger dan wat je dit zou opleveren.
  Moderator zondag 30 juni 2024 @ 21:52:32 #228
16180 crew  CoolGuy
pi_214110858
Weer een slechte maand in de context van eerdere jaren. 1.03 MWh maar vorig jaar juni was 1.28 MWh. Dat scheelt even 250 kWh oftewel gemiddeld 8,33 kwh per dag minder aan opbrengst.

Hoe dan ook mag ik er niet mee klagen natuurlijk want ver in de min.
pi_214110936
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
Weer een slechte maand in de context van eerdere jaren. 1.03 MWh maar vorig jaar juni was 1.28 MWh. Dat scheelt even 250 kWh oftewel gemiddeld 8,33 kwh per dag minder aan opbrengst.

Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoog :r
  Moderator zondag 30 juni 2024 @ 22:00:00 #230
16180 crew  CoolGuy
pi_214110979
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik klaag wel want vanaf morgen gaan de vaste leveringskosten van mijn oude modelcontract met 350 euro op jaarbasis omhoog :r
Maar dat is een ander onderwerp he. :P
pi_214111129
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:52 schreef CoolGuy het volgende:

Hier zijn de cijfers een stuk bescheidener ;)

536,9 kWh.
Eerste volledige maand zonnepanelen.

De beste dag is nog steeds die van de dag na plaatsing, toen had ik 30,1 kWh.
Dat was begin mei.
(10 panelen)
pi_214111170
quote:

[..]
Dat is een flinke hap.
Dan zou in mijn geval een 'normaal' contract voordeliger zijn.
Ik verwacht niet boven de ¤350 terugleverkosten te komen.
  zondag 30 juni 2024 @ 22:19:09 #233
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_214111412
quote:
Hier per 1 augustus met greenchoice :(
Overgestapt dus per 1 augustus met welkom korting weer op oude maandtarief ^O^
  zondag 30 juni 2024 @ 22:36:32 #234
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214111800
Eerste helft van 2024

Opwekking: 3171 kWh
Eigen verbruik: 2767 kWh
Uploaden naar het nutsbedrijf: 1307 kWh
Aankoop: 977 kWh
Uit Accu: 962 kWh
Autarki: 74%
Opgeladen in de auto: 1340kWh = ca. 5.000 KM elektrisch gereden
pi_214126024
Ik moet zeggen dat dit best wel humoristisch is
maar dit voorspelt ook wel waar we hier naar vooruitsteven.
accu's en de warmtepomp in de zomer maar ook op koelen zetten als dit gebeurd.
pi_214127869
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 09:34 schreef athlonkmf het volgende:
Ik moet zeggen dat dit best wel humoristisch is
maar dit voorspelt ook wel waar we hier naar vooruitsteven.
accu's en de warmtepomp in de zomer maar ook op koelen zetten als dit gebeurd.
Ben bezig met <15KWP panelen privé, met externe aansturing (uit bij negatieve prijzen) oost/west opstelling... x2 en misschien x4 (qua huishoudens). Inclusief klein accu'tje.

"Punished to do the good thing"
NEEE
"Paying the power companies for storage"
NEEE

Desinfo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214132585
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 13:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ben bezig met <15KWP panelen privé, met externe aansturing (uit bij negatieve prijzen) oost/west opstelling... x2 en misschien x4 (qua huishoudens). Inclusief klein accu'tje.

"Punished to do the good thing"
NEEE
"Paying the power companies for storage"
NEEE

Desinfo.
weet niet wat je wilt zeggen....
pi_214137340
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 19:16 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
weet niet wat je wilt zeggen....
Kijk de eerste 10-20 tellen van het filmpje.

Beide zinnen zijn desinformatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214139024
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 22:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Kijk de eerste 10-20 tellen van het filmpje.

Beide zinnen zijn desinformatie.
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?
pi_214139097
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 06:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Begrijp ik niet, het voelt toch als een straf als je terugleverkosten moet betalen?
Dat komt omdat je gewend bent om het elektriciteitsnet als gratis batterij te gebruiken. Maar het elektriciteitsnet is nu eenmaal geen gratis batterij.

Toen jaren geleden op zonnige dagen nog maar een paar procent van de totale stroombehoefte uit zonnepanelen kwam, was dat geen issue. Wat iemand met zonnepanelen niet zelf direct gebruikte, ging rechtstreeks naar één van de buren zonder zonnepanelen.
Maar nu is er op zonnige dagen meer aanbod dan afname van elektriciteit en daarmee zijn er gewoon kosten ontstaan rond de kWh die jij teruglevert.

Het is vooral een straf voor de energieleverancier wanneer je energieleverancier iets met die kWh moet doen, wat gewoon geld kost, en daar geen vergoeding voor krijgt.
pi_214139142
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 06:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als jij je afval op straat gooit en de politie geeft je een bekeuring dan is die terecht.
  woensdag 3 juli 2024 @ 08:30:21 #242
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214139421
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 07:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als jij je afval op straat gooit en de politie geeft je een bekeuring dan is die terecht.
Van ‘schone energie’ naar ‘afval’ in een half jaar tijd, het gaat wel snel
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214139625
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2024 08:30 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Van ‘schone energie’ naar ‘afval’ in een half jaar tijd, het gaat wel snel
Dit is al langer aan het spelen.
Als de prijs negatief is houdt het gewoon in dat je schade produceert je bent iemand aan het afkopen om het te verwerken.

Ik begrijp niet dat mensen bovenstaande niet begrijpen. Hoezo zou een marktpartij gedwongen moeten worden iets af te nemen dat schade veroorzaakt?
pi_214139664
Stroom op moment X is expliciet niet hetzelfde als stroom op moment Y. Het moet op het moment dat het geproduceerd wordt afgenomen worden als het op het net komt.

Dat stabiliseren kost een vermogen.
  woensdag 3 juli 2024 @ 09:00:17 #245
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214139682
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 08:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als de prijs negatief is houdt het gewoon in dat je schade produceert je bent iemand aan het afkopen om het te verwerken.

Ik begrijp niet dat mensen bovenstaande niet begrijpen. Hoezo zou een marktpartij gedwongen moeten worden iets af te nemen dat schade veroorzaakt?
Ik ben het er mee eens dat er een eerlijker verdeling van de werkelijke kosten moet komen hoor, in plaats van dit iedereen-doet-maar-wat feestje. Maar overproductie ‘afval’ of ‘schade’ noemen gaat wat ver. Ik bedoel, diezelfde ‘marktpartijen’ zijn elders net zo hard bezig mee zonneparken uit de grond te stampen, nog steeds. Dus zo ‘schadelijk’ zal het niet zijn ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214139853
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2024 09:00 schreef De_Hertog het volgende:
Maar overproductie ‘afval’ of ‘schade’ noemen gaat wat ver.
Waarom? Als je iets liever kwijt bent dan rijk, als iets daadwerkelijk schade oplevert omdat je kosten moet maken, waarom zou je daar dan Orwelliaanse taalkundige acrobatiek op moeten loslaten om het geen schade of afval te noemen?
pi_214139866
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2024 09:00 schreef De_Hertog het volgende:
Ik bedoel, diezelfde ‘marktpartijen’ zijn elders net zo hard bezig mee zonneparken uit de grond te stampen, nog steeds. Dus zo ‘schadelijk’ zal het niet zijn
Op moment X niet nee, dan is het gewenst, op moment Y echter.....
Mensen hebben een verkeerd idee over stroom, het is niet hetzelfde product op moment X of op moment Y. De schaarste en het aanbod en de productie ervan verschillen compleet van elkaar.

Olie was begin lock-down van Covid ook een schadelijk product, mensen moesten afgekocht worden om het maar over te nemen want die machines blijven pompen en je moet het kwijt.

Dus als niemand het voor 0 euro van je wilt overnemen ga je dan maar zelf geld bieden.
Dat is gewoon een schadelijk product als je producent bent op dat moment om te produceren.

Ik heb sinds een paar dagen een dynamisch contract, cq, pyrolyse functie en wassen en drogen zal ik primair doen op zonnige dagen ergens na 12. Veelal in het weekend is het nog goedkoper.
Klein bier, maarja, zet er een accu'tje tussen en het doet wel wat.

[ Bericht 12% gewijzigd door ludovico op 03-07-2024 09:43:27 ]
  woensdag 3 juli 2024 @ 09:47:20 #248
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214140020
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 09:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mensen hebben een verkeerd idee over stroom, het is niet hetzelfde product op moment X of op moment Y. De schaarste en het aanbod en de productie ervan verschillen compleet van elkaar.

Olie was begin lock-down van Covid ook een schadelijk product, mensen moesten afgekocht worden om het maar over te nemen want die machines blijven pompen en je moet het kwijt.

Dus als niemand het voor 0 euro van je wilt overnemen ga je dan maar zelf geld bieden.
Dat is gewoon een schadelijk product als je producent bent op dat moment om te produceren.

Ik heb sinds een paar dagen een dynamisch contract, cq, pyrolyse functie en wassen en drogen zal ik primair doen op zonnige dagen ergens na 12. Veelal in het weekend is het nog goedkoper.
Klein bier, maarja, zet er een accu'tje tussen en het doet wel wat.
Zo zet ik preferent de vaatwasser, wasmachine, droger, aan op het moment dat de accu vol is en ze zon lekker schijnt. Ook laad ik dan de auto op
pi_214140045
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zo zet ik preferent de vaatwasser, wasmachine, droger, aan op het moment dat de accu vol is en ze zon lekker schijnt. Ook laad ik dan de auto op
Het is wel écht de toekomst en het wordt allemaal véél volatieler nog, tenzij we op giga schaal batterijen zouden kunnen plaatsen maar dat loopt geen storm. Cq, schaarste aan mogelijkheden om dat in één klap te implementeren.

Het gaat harder met implementatie van zonnepanelen / windmolens, dus de prijzen worden nog wel extremer en des te beter om slimme apparaten te hebben die iets doen met volatiele prijzen.
pi_214140113
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 07:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat komt omdat je gewend bent om het elektriciteitsnet als gratis batterij te gebruiken. Maar het elektriciteitsnet is nu eenmaal geen gratis batterij.

Toen jaren geleden op zonnige dagen nog maar een paar procent van de totale stroombehoefte uit zonnepanelen kwam, was dat geen issue. Wat iemand met zonnepanelen niet zelf direct gebruikte, ging rechtstreeks naar één van de buren zonder zonnepanelen.
Maar nu is er op zonnige dagen meer aanbod dan afname van elektriciteit en daarmee zijn er gewoon kosten ontstaan rond de kWh die jij teruglevert.

Het is vooral een straf voor de energieleverancier wanneer je energieleverancier iets met die kWh moet doen, wat gewoon geld kost, en daar geen vergoeding voor krijgt.
Dit gaat over Australië, waar volgens mij geen salderingsregeling is.

En daar is het probleem dat het netwerk niet is voorbereid op de huidige belasting, terwijl 10 jaar geleden al bekend was dat de energietransitie voor een hogere belasting zou zorgen.
  woensdag 3 juli 2024 @ 10:13:35 #251
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214140217
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 10:02 schreef Wantie het volgende:

En daar is het probleem dat het netwerk niet is voorbereid op de huidige belasting, terwijl 10 jaar geleden al bekend was dat de energietransitie voor een hogere belasting zou zorgen.
net als in Nederland
pi_214141741
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 08:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

De energiemaatschappij biedt zelf zonnepanelen aan, bij de berekening hoeveel panelen je nodig hebt komen ze op hetzelfde uit als andere aanbieders.

Maar dan daarna wel een boete opleggen.

Plus dat de huidige situatie al jaren geleden voorspeld is, en daar op geanticipeerd had kunnen worden.
pi_214141798
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
De energiemaatschappij biedt zelf zonnepanelen aan, bij de berekening hoeveel panelen je nodig hebt komen ze op hetzelfde uit als andere aanbieders.

Maar dan daarna wel een boete opleggen.

Plus dat de huidige situatie al jaren geleden voorspeld is, en daar op geanticipeerd had kunnen worden.
Zonnepanelen aanbieden kan, het is voor eigen risico om dat aanbod te accepteren.

Boete? Nee, marktprijs vergoeden, die negatief is.

Dat ze te traag werken weten we wel maar die netwerkkosten is echt wel weer wat anders dan negatieve stroomprijzen.
  woensdag 3 juli 2024 @ 13:34:42 #254
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214142385
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 09:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het is niet alsof die ze die zonneparken uit gaan zetten op dat moment 'Y'. Dus als je het zelf wel (mee) produceert kun je het van particulieren moeilijk afval gaan noemen.

Nogmaals, moet zeker beter over nagedacht worden hoor. Maar het als schadelijk afval gaan behandelen is daar geen voorbeeld van.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214142436
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Het is niet alsof die ze die zonneparken uit gaan zetten op dat moment 'Y'.
Ehh jawel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')