Ja, die ademruimte heb ik ookquote:Op donderdag 20 juni 2024 09:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
vanwege te hoge voltage op het net? helpt een waterkoker, warmtepomp, wasmachine aanzetten niet?
gelukkig heb ik nog een beetje ademruimte:
[ link | afbeelding ]
plaatje dag
en dat terwijl ik hier in de buurt steeds meer zonnepanelen zie.
Laat ik nou net zo'n warmtepomp hebben, net als de hele wijk hierquote:Aannemers en projectontwikkelaars vullen de verwachte piekvermogensbehoefte, bij de aanvraag voor de aansluiting van een nieuw woonbouwproject, vaak ruim in. Dit gebeurt omdat het aansluitvermogen van warmtepompen negatief zou bijdragen aan netcongestie. Maar dat klopt niet, stellen onderzoekers van Climate for Life in een whitepaper. Het verwarmen en koelen van een all-electric woonwijk, kan volgens hen wel degelijk netcongestiearm plaatsvinden.
Klimaatgarant, dat samen met Itho Daalderop en Trans-ID Climate for Life vormt, focust zich op energieneutrale binnenklimaatoplossingen voor nieuwbouwwoningen. Zij hebben in het whitepaper voor het eerst meetgegevens gepubliceerd van duizenden bodemenergie warmtepompen die ze de afgelopen jaren hebben geīnstalleerd.
De meetresultaten tonen namelijk aan dat het aansluitvermogen van warmtepompen helemaal niet zo'n grote bijdrage levert aan netcongestie als vaak wordt gedacht. En dankzij de bodemenergie warmtepomp kan zowel het verwarmen en koelen van de woning als het verzorgen van warm tapwater zelfs netcongestiearm plaatsvinden.
De resultaten laten zien dat het gelijktijdig vermogen voor de warmtepompen in all-electric woonwijken tijdens de winterpiek beperkt blijft tot ongeveer 0,5 kilowatt per woning. Daarmee wordt zowel de warmtevraag als de warm tapwatervraag in de wijk gedekt. Omdat de koeling via warmte- en koudeopslag plaatsvindt, is er geen sprake van een zomerpiek in het verbruik.
Met een gemiddeld compressorvermogen van 4,6 kilowatt, een Coefficient of Performance (COP) voor tapwater van circa 3 en een COP voor verwarmen van circa 6, bedraagt de gelijktijdigheid (het moment dat warmtepompen op hetzelfde moment aanspringen) ongeveer 50 procent.
Een ander groot probleem dat met minder netcongestie kan worden opgelost, is dat woningbouwprojecten niet meer nodeloos stil komen te liggen. Een aannemer of productontwikkelaar moet bij een aanvraag altijd een opgave invullen met de verwachte piekvermogensbehoefte. De onderzoekers zien in de praktijk dat die opgave vaak ruim wordt ingevuld, want een te lage opgave is niet gewenst.
Maatregelen
De onderzoekers gebruiken de casus van het project Park van Rodenburg in Rijswijk-Buiten als voorbeeld voor andere maatregelen die helpen om een woonwijk netcongestiearm te maken. Deze nieuwbouwwijk omvat 77 eengezins-koopwoningen met verschillende typen daken.
Voor de woningen in Rijswijk zijn bij de bouw de volgende maatregelen toegepast: er is triple glas toegepast met een U-waarde, die aangeeft hoeveel warmte er wordt doorgelaten, van 1. Er is gebruikgemaakt van warmteterugwinning uit ventilatielucht. Bij de douches in de woningen wordt warmte uit het afgevoerde water gewonnen.
Andere maatregelen die helpen bij vermindering van netcongestie: zorg er allereerst voor dat de warmtevraag verminderd wordt door verbetering van de woningschil, bijvoorbeeld door kierdichting. Daarmee kan in de winter 25 procent bespaard worden op de gelijktijdige vermogensbehoefte.
Gebruik daarnaast producten en systemen met het hoogst haalbare rendement. Kies voor de meest congestiearme warmtepomp, te weten de bodemenergie warmtepomp met warmte- en koudeopslag in de bodem.
Om kosten tijdens de aanleg te besparen, wordt er bij een warmtepomp soms voor gekozen om een deel van het benodigd vermogen op te stellen via een elektrisch element. Dit geldt zowel voor verwarmen als voor het maken van warm water. In een netcongestiearm ontwerp is het elektrisch element niet nodig om de woningen in de winter warm te houden of om tapwater op te warmen. Zo wordt voorkomen dat in alle woningen het elektrisch element aangaat als het buiten koud is.
Uit de meetresultaten van Climate for Life blijkt dat er met deze aanpak een vermogen van 0,5 kilowatt voor verwarmen, verkoelen per woning voldoende kan zijn. Naast de voordelen voor het elektriciteitsnet, hebben de maatregelen het positieve gevolg dat het energieverbruik van de woningen aanzienlijk lager wordt. Ook wordt het eenvoudiger om de woningen energieneutraal te maken en zijn er minder zonnepanelen nodig om een A++++-energielabel te halen. De onderzoekers benadrukken tot slot dat de trias energetica centraal moet staan in de strijd tegen netcongestie.
Jos de Vries, adviseur bij BPD Gebiedsontwikkeling is enthousiast over de bevindingen van de onderzoekers. "Netcongestie vormt een urgent probleem en kan tot extra vertraging leiden bij de ontwikkeling van duurzame nieuwbouwwijken. Wij zien de aanpak die Climate for Life beschrijft als een goede oplossing om woonwijken aantoonbaar netcongestiearm te ontwikkelen."
Beetje vaag maar eigenlijk zou je gewoon een dynamisch energiecontract moeten hebben en de warmtepomp voldoende buffercapaciteit moeten geven om 4 uur van de 24 niks te doen, minimaal, gewoon met een buffervat.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, die ademruimte heb ik ook![]()
[ afbeelding ]
Ik ben dan wel net mijn auto aan het opladen, maar ik las gisteren nog ergens een artikel volgens mij waarin staat dat (bodem)warmtepompen ook helpen.... even zoeken.
Edit: gevonden: https://www.warmte365.nl/(...)gelijk-65ACB1B0.html
[..]
Laat ik nou net zo'n warmtepomp hebben, net als de hele wijk hier![]()
Tot volgend jaar maart uitverkocht?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
Nieuw product van HomeWizard. Het proberen waard? 1400 euro is niet eens zo heel duur.
Stuur nu zo'n 2500kWh per jaar het net op.
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
Hangt ervan af,quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
Nieuw product van HomeWizard. Het proberen waard? 1400 euro is niet eens zo heel duur.
Terug verdien(tijd) is niet het belangrijkste voor mij. Onzekeheid in prijs en regels is toch te groot de komende jaren denk ik. En het niet zo dat je hier gelijk duizenden euro's voor kwijt bent.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hangt ervan af,
Kan je salderen? Moet je betalen voor terugleveren? Wat kost je een kWh die je in de Zomer upload en in de Winter terug haalt?
ja dat is wel lang, maar het gaat mij ook om het type product en prijs niveau. Er zullen de komende tijd wel meer van dit soort apparaten komen.quote:
Hopelijk zijn het LFP-cellen, anders zou ik zoiets niet in huis willen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
quote:Veilig en verantwoord: 0% kobalt en 0% mangaan
De HomeWizard Plug-In Battery bevat lithium-fosfaatcellen (LFP) die brandveiliger zijn dan litium-ioncellen (NMC). Daarnaast is de batterij vrij van schadelijke materialen zoals mangaan en kobalt. Dit maakt de batterij een verantwoorde keuze.
Ja, dat verwacht ik ook welquote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:00 schreef Estate2 het volgende:
[..]
ja dat is wel lang, maar het gaat mij ook om het type product en prijs niveau. Er zullen de komende tijd wel meer van dit soort apparaten komen.
Even doorklikken, ze zijn stapelbaar enzo.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
Ik kreeg die mail ook van dit product, maar ik sla over. 2.7 kWh is me te weinig en die 800 watt ook. Dan kan ik wat lampen aan en de TV ķf de droger, want die gaat niet over de 800 watt heen, maar dat is me niet genoeg. Ik wil de vrijheid hebben om in de avond een keer de wasmachine aan te kunnen zetten mocht dat nodig zijn, etc
Ja dat is leuk, maar dan zie ik dat weer niet zo zitten via het stopcontact. Nee, ik ga toch voor een 'normale' accu t.z.t.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Even doorklikken, ze zijn stapelbaar enzo.
Maar Dan kom je weer op een aparte groep uit.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Even doorklikken, ze zijn stapelbaar enzo.
Interessante ontwikkeling.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:27 schreef Estate2 het volgende:
Die vrijheid heb je nog steeds, alleen heb je dan 2.7kWh minder van het net getrokken. Mijn "vaste lasten is gemiddeld 700W over de hele nacht, dus dat is vor mij prima. leuk om mee te experimenteren tot de saldering echt weg is en ik genoeg gespaard heb voor een "echte" grote thuisaccu van min 15 kWh.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
Ik kreeg die mail ook van dit product, maar ik sla over. 2.7 kWh is me te weinig en die 800 watt ook. Dan kan ik wat lampen aan en de TV ķf de droger, want die gaat niet over de 800 watt heen, maar dat is me niet genoeg. Ik wil de vrijheid hebben om in de avond een keer de wasmachine aan te kunnen zetten mocht dat nodig zijn, etc
15 kWh heeft helemaal geen zin. In jouw geval is deze accu denk ik voldoende, want je moet een accu hebben die genoeg heeft voor een nacht verbruik in de zomer. Nou, dat is hier rond de 1,8 kWh, maar, als ik de airco's in de nacht aan heb gaat die vlieger al niet meer op, dan is het meer.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:08 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb gelijk gepre-ordered en zit nu bij de batch van november, net als een hoop van tweakers.
[..]
Die vrijheid heb je nog steeds, alleen heb je dan 2.7kWh minder van het net getrokken. Mijn "vaste lasten is gemiddeld 700W over de hele nacht, dus dat is vor mij prima. leuk om mee te experimenteren tot de saldering echt weg is en ik genoeg gespaard heb voor een "echte" grote thuisaccu van min 15 kWh.
Dat kan mag ook niet via het reguliere stopcontactquote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat is leuk, maar dan zie ik dat weer niet zo zitten via het stopcontact. Nee, ik ga toch voor een 'normale' accu t.z.t.
Dat komt je bij alles boven de 800 watquote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar Dan kom je weer op een aparte groep uit.
Klopt, maar dan is het hele idee van stekkerklaar weg.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat kan mag ook niet via het reguliere stopcontact
[..]
Dat komt je bij alles boven de 800 wat
Interessante ontwikkeling is het zeker, vermoed dat er wel meer bedrijven met dergelijke oplossingen komen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling.
Mooi dat je ze, ook achteraf, betrekkelijk eenvoudig kunt stapelen.
Maar dat was voor coolguy dan ook geen ideequote:Op dinsdag 25 juni 2024 20:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar dan is het hele idee van stekkerklaar weg.
Ik wist dit, maar kan er niet meer op komen, als je zo een ding op 1 fase aansluit gaat je stroom toch ook maar naar 1 fase?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:19 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling is het zeker, vermoed dat er wel meer bedrijven met dergelijke oplossingen komen.
Vaktechnisch blijf ik de ontwikkeling zeker volgen.
Hij zal alleen werken op de fase waar je hem op koppelt.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik wist dit, maar kan er niet meer op komen, als je zo een ding op 1 fase aansluit gaat je stroom toch ook maar naar 1 fase?
Ja, eigenlijk wil ik ook een Ecoflow of een soortgelijk apparaat voor gebruik buitenshuis en als backup. Helaas zijn er nog geen plug-and-play apparaten die kunnen opladen tijdens overproductie. De systemen van bijvoorbeeld SolarEdge of Growatt werken alleen met specifieke omvormers.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat wel jammer is, is dat je hem niet als standalone accu kan gebruiken.
Als je een stroomstoring hebt, zal deze thuisaccu ook niet werken omdat er geen spanning op het net staat.
Je kan hem dan ook niet gebruiken om je vriezer aan de gang te houden, terwijl je in potentie wel ruim voldoende stroom hebt voor >48 uren.
Dat soort spul heb ik hier ook staan om wat mee te spelen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:40 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wil ik ook een Ecoflow of een soortgelijk apparaat voor gebruik buitenshuis en als backup. Helaas zijn er nog geen plug-and-play apparaten die kunnen opladen tijdens overproductie. De systemen van bijvoorbeeld SolarEdge of Growatt werken alleen met specifieke omvormers.
Ja dat is een mooi setje, daar kom je toch een aardig eind mee tijdens een stroomstoring of een campingtrip.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat soort spul heb ik hier ook staan om wat mee te spelen.
EcoFlow Delta Pro en een Bluetti EB200.
En nog een kleintje.
Klopt, ik heb die kleine al een paar keer mee gehad om m'n camera accu's op te laden (en m'n telefoon ondertussen draadloos opladen).quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:46 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja dat is een mooi setje, daar kom je toch een aardig eind mee tijdens een stroomstoring of een campingtrip.
Ja Thanks, was ik niet gek. Merciquote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hij zal alleen werken op de fase waar je hem op koppelt.
Maar je zou er wel 3 kunnen neerzetten natuurlijk, als je weet welk stopcontact op welke fase zit.
Dat is met een apparaatje dat de P1-aansluiting van je slimme meter uitleest makkelijk te zien, bijvoorbeeld een kachel van 2kW aansluiten. Dan zie je wel op welke fase die stroom getrokken wordt.
jawel hoor, mits je kan opladen met de goedkopere uren (dynamisch tarief). Dan kan ik in de winter tijdens de goedkopere uren opladen en gebruiken voor de warmtepomp op de duurdere uren (welke qua cop meestal wel de meest gunstige uren zijn).quote:
die 2.7 kWh zal hier volledig benut worden. elke nacht gaat het wel op.quote:In jouw geval is deze accu denk ik voldoende, want je moet een accu hebben die genoeg heeft voor een nacht verbruik in de zomer. Nou, dat is hier rond de 1,8 kWh, maar, als ik de airco's in de nacht aan heb gaat die vlieger al niet meer op, dan is het meer.
Klopt, maar dat maakt niet uit voor de kosten. Alle fases worden intern in de slimme meter verrekend immers.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik wist dit, maar kan er niet meer op komen, als je zo een ding op 1 fase aansluit gaat je stroom toch ook maar naar 1 fase?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |