https://nos.nl/artikel/25(...)-nog-5-miljard-extraquote:Nieuws
Sport
ANP Joris van Gennip
NOS Nieuws
•
Vandaag, 18:00
Herstel toeslagenaffaire dreigt ongekende strop te worden: nog 5 miljard extra
De afhandeling van de toeslagenaffaire dreigt nog 5 miljard euro duurder uit te vallen dan gedacht. Uit een geheime notitie van het ministerie van Financiën, die de NOS heeft ingezien, blijkt dat de kosten van de hersteloperatie ongekend hoog kunnen oplopen.
Dat is vooral het gevolg van een nieuwe methode om slachtoffers te compenseren, die wordt uitgevoerd door een stichting van prinses Laurentien, blijkt uit de notitie. Ambtenaren vragen zich af of de grote bedragen die daarmee gepaard gaan nog wel uitlegbaar zijn. Gemiddeld krijgen gedupeerden via de nieuwe methode 128.000 euro schadevergoeding.
De kosten voor de hersteloperatie waren al veel hoger dan aan het begin voor mogelijk werd gehouden. Aanvankelijk werd gedacht dat een half miljard euro genoeg zou zijn om slachtoffers te compenseren. Eerder dit jaar groeide het budget voor de hersteloperatie al naar ruim negen miljard euro.
En dat kan dus ruim veertien miljard euro worden als het kabinet doorgaat op de ingeslagen weg, met 'de methode Laurentien'. Demissionair minister van Financiën Van Weyenberg is daar ook van op de hoogte gesteld.
Het ministerie van Financiën beantwoordt veel vragen van de NOS hierover niet. Wel laat een woordvoerder van staatssecretaris Aukje de Vries voor Toeslagen weten dat de methode Laurentien gestart is als een "grootschalige pilot". "Zoals eerder gemeld aan de Tweede Kamer zal op basis van een evaluatie van deze pilot binnenkort een kabinetsbesluit worden genomen over het vervolg van de nieuwe schaderoute en zal de Tweede Kamer hierover worden geïnformeerd."
'Methode Laurentien'
De methode Laurentien' is bedacht door de door de prinses opgerichte Stichting Gelijkwaardig Herstel. Deze biedt ouders een alternatief voor de moeizame hersteloperatie van de Belastingdienst.
De prinses voelt zich naar eigen zeggen sterk betrokken bij de gedupeerden. Ze zei zich te schamen voor het toeslagenschandaal. Daarom ontwikkelde ze samen met gedupeerden een methode om de hersteloperatie te versnellen.
Ouders kunnen bij de stichting hun verhaal één keer doen en op basis van elementen uit het verhaal wordt een compensatie berekend. Is er bijvoorbeeld sprake van een scheiding in de tijd dat de stress door de toeslagenaffaire opliep, dan staat daar een standaardbedrag voor.
Staatssecretaris De Vries gaf toestemming voor een proefproject met de alternatieve methode van de stichting.
ANP
Prinses Laurentien op Koningsdag in Emmen
Ouders vinden het uiteraard fijn dat ze snel en ruimhartig worden geholpen, maar ambtenaren van Financiën zien met zorg dat gedupeerden via 'de methode Laurentien' gemiddeld 128.000 euro uitgekeerd krijgen. Dat bedrag komt boven op eventuele andere compensatie die men heeft gekregen.
En dat betekent, met ruim 50.000 gedupeerden waarmee wordt gerekend en kosten voor de uitvoering, een veel hogere kostenpost dan ooit gedacht. Alleen al door het werk van deze stichting zouden de kosten kunnen oplopen tot 6,6 miljard euro, vijf miljard meer dan was gereserveerd.
De NOS sprak met een ambtenaar van de Uitvoeringsdienst Herstel Toeslagen (UHT) van de Belastingdienst. Die vertelt op anonieme basis dat er op de werkvloer bij de fiscus veel onvrede is dat ouders weinig hoeven te bewijzen via de methode Laurentien. Ook ouders bij wie de fiscus alleen gedreigd heeft toeslagen terug te vorderen, maar dat nooit heeft gedaan, krijgen compensatie. "Onevenredig", vindt de ambtenaar wat er via de methode Laurentien wordt uitgekeerd.
Ook gedupeerden die snel gecompenseerd zijn en daar aanvankelijk tevreden mee waren, melden zich volgens de ambtenaar nu bij de Stichting Gelijkwaardig Herstel omdat daar meer geld te krijgen is. "We zien een aanzuigende werking".
Volgens de ambtenaar is de gang van zaken nog maar moeilijk uit te leggen aan de belastingbetaler en andere mensen die het slecht hebben. De ambtenaar ziet dat de uitgekeerde bedragen via de methode van de stichting wel een ton hoger kunnen zijn dan via de gewone route en bij de UHT hadden ze zelf al het idee ruimhartig te compenseren. "Het grootste risico is wat ons betreft toch wel de mogelijkheid van zo'n grote overcompensatie dat het eigenlijk niet meer uit te leggen is."
Ingewijden zeggen dat de methode Laurentien al in veel verder stadium zit dan de pilotfase. Er is al geld voor gereserveerd en medewerkers van de hersteloperatie mogen ouders naar de stichting verwijzen. Bovendien wordt het steeds lastiger om tegen andere ouders te zeggen dat deze route voor hen toch niet openstaat.
Formatietafel
De informatie over de extra kosten voor de hersteloperatie is nog niet naar de formatietafel gegaan. Het nieuws zal een extra uitdaging voor de vier partijen betekenen, want ze hebben al veel moeite om het eens te worden over de financiën.
VVD en NSC willen de hand op de knip houden en bezuinigen om de overheidsfinanciën op orde te houden. PVV en BBB hechten minder aan begrotingsdiscipline en zetten vooral in op lastenverlichting voor de burgers.
AANPAKKEN DIE FRAUDEURS schreeuwden de PVVquote:Op maandag 13 mei 2024 18:30 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat mag ook wel na het deels veroorzaakt te hebben
En Omtzigt schreeuwde net zo hard meequote:Op maandag 13 mei 2024 18:38 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
AANPAKKEN DIE FRAUDEURS schreeuwden de PVV
oh ja dat is zekers waar!quote:Op maandag 13 mei 2024 18:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
En Omtzigt schreeuwde net zo hard mee
Die heeft dit alles gestartquote:Op maandag 13 mei 2024 18:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
5 jaar geen asielbeleid doen en het is betaalt.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:10 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-nog-5-miljard-extra
Dit krijg je dus als de bevolking zo hatelijk en ronduit vijandelijk is tegenover de Overheid. Dit is geen herstelproces meer maar een regelrechte plundering van de staatskas.
128.000 euro per persoon. Nog los van de 30k en allerlei andere kwijtecheldingen.
Onze ambtenaren zijn absoluut goud waard om de staatskas te beschermen. Zodra je burgers betrekt bij de besluitvorming, laat staan parasiete advocaten, zullen ze pakken wat ze pakken kunnen.
Dit is al een grotere schande dan die hele affaire. 19 miljard, laat dat even in je inwerken.
Er zijn in de verste verte geen levens 'kapot gemaakt' in de aantallen die zich hebben gemeld voor compensatie.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
5 jaar geen asielbeleid doen en het is betaalt.
Denk daarover na dan.
Verder deze mensen zijn hun leven kapot gemaakt.
En valt dus ook onder emotionele schade
Zeker met de overheid die alles juist heeft tegen gewerkt en proberen in een doofpot te duwen.
Is de vergoeding dus alleen maar groter geworden
Terwijl Rutte als hij had gewild met een tijdelijk spoedwet.
Zo alles geregeld kon hebben dat de kinderen eerdeer bij de familie had kunnen komen.
Zo denk daar maar eens over na wie eigenlijk de smeerlappen waren.
Er zijn meer kinderen van ouders die slachtoffer zijn geworden van de toeslagenaffaire uit huis geplaatst dan eerder berekend. Volgens een nieuwe telling van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn in de periode van 2015 tot en met juni 2022 in totaal 2090 kinderen uit huis geplaatstquote:Op maandag 13 mei 2024 19:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
Er zijn in de verste verte geen levens 'kapot gemaakt' in de aantallen die zich hebben gemeld voor compensatie.
Er worden nu mensen gecompenseerd bij die de belastingdienst enkel heeft gedreigd te vorderen maar waarbij geen euro is teruggevorderd.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Denk daarover na dan.
Zeker met de overheid die alles juist heeft tegen gewerkt en proberen in een doofpot te duwen.
Zo alles geregeld kon hebben dat de kinderen eerdeer bij de familie had kunnen komen.
Als je iedereen die komt n dat zijn leven kapot gemaakt is door deze affaire 128K geeft, dan komt iedereen zich melden dat zijn leven kapot gemaakt is.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Denk daarover na dan.
Omtzigt was al heel snel kritisch op de hoogte van de herstelbedragen.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
En hoe denk je wat mentaal dat doet bij deze mensenquote:Op maandag 13 mei 2024 19:06 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Er worden nu mensen gecompenseerd bij die de belastingdienst enkel heeft gedreigd te vorderen maar waarbij geen euro is teruggevorderd.
Er zijn mensen die er aan onderdoor zijn gedaan maar er zit toch ook echt een grote groep graaiers tussen.
Volgens mij heb je toeslagenaffaire totaal niet begrepen.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:04 schreef LXIV het volgende:
Ronduit belachelijk. En vergeet niet dat er gewoon onmatige fraude gepleegd werd. De methodes van de belastingdienst om dit te controleren deugde niet.
Nu krijgen mensen die al jarenlang fraudeerden door kinderopvang op zondag of 29 februari te declareren naar 30k ook nog eens 128k? Bizar gewoon.
Wie is Laurentien dat zij die bedragen kan bepalen?
Ik snap je punt niet tussen wat ik zeg en de aantallen die jij noemt. Er hebben zich 68.736 'gedupeerden' zich gemeld. Verreweg de meesten na de 30k-regeling.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:03 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Er zijn meer kinderen van ouders die slachtoffer zijn geworden van de toeslagenaffaire uit huis geplaatst dan eerder berekend. Volgens een nieuwe telling van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn in de periode van 2015 tot en met juni 2022 in totaal 2090 kinderen uit huis geplaatst
Bron.
https://www.ad.nl/binnenl(...)t%20huis%20geplaatst.
Nee Tuurlijk niet .
Alles is niks waar en allemaal een leugen?
Beetje overdreven wel. Het is niet alsof bij elke gedupeerde de kinderen zijn afgepakt oid. Als die brief op de mat valt dan is dat ronduit kut, het is stressen maar dan denk je niet meteen oei ik raak mijn kinderen kwijt.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:09 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
En hoe denk je wat mentaal dat doet bij deze mensen
Weten dat hun toekomst en kinderen kwijt konden raken.
Maar ze waren wel beschuldigd maar omdat de zooi in het nieuws is geweest hebben ze niet door gezet.
We gaan nu wel eens hier druk om maken.
Ondertussen alles anderen miljarden en miljoenen wat weg gegooid word geen probleem.
Ik weet juist heel goed hoe de vork aan de steel zat. De belastingdienst heeft onwetmatig gehandeld. Dat wil niet zeggen dat er niet veel fraude gekomen werd door de ‘slachtoffers’quote:Op maandag 13 mei 2024 19:10 schreef Adames het volgende:
[..]
Volgens mij heb je toeslagenaffaire totaal niet begrepen.
Er werd vorig jaar ¤365,5 miljard aan belastingen en premies opgehaald.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:08 schreef LXIV het volgende:
Die 4 miljoen netto belastingbetalers die Nederland kent kunnen dus 4000pp aftikken
Nu doe je net of het allemaal fraudeurs zijn, terwijl juist uit deze affaire gebleken is dat de overheid zelf gefaald heeft.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:13 schreef LXIV het volgende:
Mensen die hun hele familie in de gaskamers verloren zijn en zelf na onnoemelijke ellende ternauwernood hebben kunnen ontsnappen kregen maar een fractie van dit bedrag.
Maar M. en S., die door de belastinginspecteur gebeld werden omdat ze voor hun 4 kinderen 200 uur opvang declareerden terwijl ze samen maar 24 uur werkten krijgen 128K.
Veel wordt rondgepompt en btw betaalt iedereen.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er werd vorig jaar ¤365,5 miljard aan belastingen en premies opgehaald.
Dat zou ¤91.375 per netto belastingbetaler zijn, als je het zo uit gaat rekenen
Het echte verhaal is natuurlijk dat we ook op andere manieren belastingen binnenhalen.
Het zijn vast niet allemaal fraudeurs geweest, maar de essentie is dat de belastingdienst onwettige methodes heeft gebruikt om fraude op te sporen en niet dat er helemaal geen fraude gepleegd werd!!! Dat is een wezenlijk verschil.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu doe je net of het allemaal fraudeurs zijn, terwijl juist uit deze affaire gebleken is dat de overheid zelf gefaald heeft.
Als het wordt rondgepompt dan is die 19 miljard ook niet zo'n groot probleem.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Veel wordt rondgepompt en btw betaalt iedereen.
Maar hoeveel fraude er is gepleegd weet je dus niet. Je kan de suggestie wekken dat het veel is maar de echte cijfers ontbreken (?)quote:Op maandag 13 mei 2024 19:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn vast niet allemaal fraudeurs geweest, maar de essentie is dat de belastingdienst onwettige methodes heeft gebruikt om fraude op te sporen en niet dat er helemaal geen fraude gepleegd werd!!! Dat is een wezenlijk verschil.
Nee, binnen een jaar is de helft weer terug bij de overheid. Maar dat geld voor alles. Het is meer een keuze waar je capaciteit voor inzet. Nu gaan mensen vakanties houden en nieuwe auto’s kopen ipv bijvoorbeeld extra handen aan het bedquote:Op maandag 13 mei 2024 19:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het wordt rondgepompt dan is die 19 miljard ook niet zo'n groot probleem.
Dat is heel lastig, ook omdat veel verkregen bewijs ongeldig verklaard is ( uiteraard).quote:Op maandag 13 mei 2024 19:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar hoeveel fraude er is gepleegd weet je dus niet. Je kan de suggestie wekken dat het veel is maar de echte cijfers ontbreken (?)
Ik heb niet zoveel met "ik ken iemand".quote:Op maandag 13 mei 2024 19:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is heel lastig, ook omdat veel verkregen bewijs ongeldig verklaard is ( uiteraard).
Maar ik ken iemand die vrij dicht erbij betrokken was ( vanuit de BD) en zo’n eenzijdig slachtoffer verhaal als nu in de media gepresenteerd wordt was het beslist niet!
Klopt. Maar dit is gewoon iemand die voor de bd werkte en die meer dan een enkele case heeft gezien. Het verhaal heeft echt 2 kanten. Juist de politiek heeft druk uitgeoefend destijds fraude aan te pakken.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb niet zoveel met "ik ken iemand".
Ik ken een slachtoffer van deze affaire (hoewel de gevolgen beperkt zijn gebleven) maar dat gebruik ik ook niet, het is anekdotisch.
Tijdelijke regeling uitkeringen seksueel misbruik minderjarigen in instellingen en pleeggezinnen (2012-2015) gingen de vergoedingen tot 33.000 (voor de meest schrijnende gevallen)quote:Op maandag 13 mei 2024 19:13 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Beetje overdreven wel. Het is niet alsof bij elke gedupeerde de kinderen zijn afgepakt oid. Als die brief op de mat valt dan is dat ronduit kut, het is stressen maar dan denk je niet meteen oei ik raak mijn kinderen kwijt.
De vraag is of enkel dat stukje stress gemiddeld 128k euro waard is. ik vind van niet, en het is ook schofterig tegenover de werkelijke slachtoffers.
Tja dan weet je al dat er een hele hoop aasgieren bij zitten, en geef ze eens ongelijk. gewoon graaien als het je in de schoot geworpen wordt.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:30 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ik ken mensen die mensen kennen bij het rijk en dit was al lang bekend. Voor eenieder die een melding heeft gemaakt is al het maximale gebudgetteerd en er gaat geen onderzoek gedaan worden (ja er wordt 5min gekeken of je wel uberhaubt die toeslagen hebt ontvangen, zo ja dan zit je goed).
Ja nou kijk ik ben gescheiden, ik moest mn huis verkopen met onderwaarde, er zijn 5 kinderen uit huis geplaatst, ik ben mm baan kwijt geraakt, mn oma is van alle stress overleden, mn hond is ziek geworden, mn bitcoin minder waard en ik kon mn studie niet afmaken.quote:Ouders kunnen bij de stichting hun verhaal één keer doen en op basis van elementen uit het verhaal wordt een compensatie berekend. Is er bijvoorbeeld sprake van een scheiding in de tijd dat de stress door de toeslagenaffaire opliep, dan staat daar een standaardbedrag voor.
Zo gaat dat jaquote:Op maandag 13 mei 2024 20:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja nou kijk ik ben gescheiden, ik moest mn huis verkopen met onderwaarde, er zijn 5 kinderen uit huis geplaatst, ik ben mm baan kwijt geraakt, mn oma is van alle stress overleden, mn hond is ziek geworden, mn bitcoin minder waard en ik kon mn studie niet afmaken.
Hier: een miljoen euro.
Onder andere deze twee zeer belangrijke componentenquote:Op maandag 13 mei 2024 19:06 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Er zijn mensen die er aan onderdoor zijn gedaan maar er zit toch ook echt een grote groep graaiers tussen.
Dat wordt dus nu een soort van gedaan. Jammer genoeg is een 'zak geld' dus meer richting de ton per slachtoffer.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:02 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja dan weet je al dat er een hele hoop aasgieren bij zitten, en geef ze eens ongelijk. gewoon graaien als het je in de schoot geworpen wordt.
Maar vraag mij niet af of het niet veel goedkoper was geweest om al die mensen gewoon een zak geld te geven en daarmee het hele onderzoek te sluiten.
Wat denk je dat al die ambtenaren kosten die hier mee bezig geweest zijn
Vind jequote:Op maandag 13 mei 2024 19:42 schreef SunZomer het volgende:
[..]
Tijdelijke regeling uitkeringen seksueel misbruik minderjarigen in instellingen en pleeggezinnen (2012-2015) gingen de vergoedingen tot 33.000 (voor de meest schrijnende gevallen)
128k in deze zaak is absurd en een grove belediging naar (echte) slachtoffers van de staat.
Ik heb eigenlijk niet het idee dat de overheid in deze kwestie nou zoveel inefficiënter opereert dan bij andere activiteiten die de overheid onderneemt. Veel interessanter lijkt mij hoe het bedrag aan opgespoorde fraude inmiddels afsteekt tegen het bedrag dat gemoeid is met het herstel van de schade. Ik vermoed dat het verschil rap richting een factor 1000 gaat.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:23 schreef Janneke141 het volgende:
Ik wil heel graag weten welk netto bedrag er uiteindelijk aan de slachtoffers wordt overgemaakt. De rest is de donatie van de belastingbetaler aan de bureaucratie.
Tja het is lastig want de mensen die daadwerkelijk hun leven in puin hebben zien gaan moeten daarvoor gewoon ruimschoots gecompenseerd worden. Je huis kwijt, geen baan meer en zelfs zelfmoord. Tja dan is een ton echt kleingeld.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat wordt dus nu een soort van gedaan. Jammer genoeg is een 'zak geld' dus meer richting de ton per slachtoffer.
Nou bij de overheid zal dit geen pijn doen hoor, alle laffe klootzakken die hier verantwoordelijk zijn hoeven zich nergens zorgen over te maken want die zullen toch nooit vervolgd gaan worden voor wat hier allemaal gebeurt is. En er is genoeg werkverschaffing voor honderden zo niet duizenden ambtenaren de komende tijdquote:Op maandag 13 mei 2024 21:34 schreef Kowloon het volgende:
Tsja, eigen schuld. De toeslagenaffaire is naar mijn mening het ernstigste geval van machtsmisbruik van de overheid op Nederlands grondgebied sinds de Tweede Wereldoorlog geweest. Terecht dat de compensatie daarvan pijn doet bij de overheid, laat het een les zijn.
Jij dacht dat ze dit uit de personeelspot gingen halen, of wat?quote:Op maandag 13 mei 2024 21:34 schreef Kowloon het volgende:
Terecht dat de compensatie daarvan pijn doet bij de overheid, laat het een les zijn.
Zo gaat dat dus ook echt volgens iemand die op zo'n afdeling werkte.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja nou kijk ik ben gescheiden, ik moest mn huis verkopen met onderwaarde, er zijn 5 kinderen uit huis geplaatst, ik ben mm baan kwijt geraakt, mn oma is van alle stress overleden, mn hond is ziek geworden, mn bitcoin minder waard en ik kon mn studie niet afmaken.
Hier: een miljoen euro.
quote:Op maandag 13 mei 2024 22:05 schreef 111210 het volgende:
Nou bij de overheid zal dit geen pijn doen hoor, alle laffe klootzakken die hier verantwoordelijk zijn hoeven zich nergens zorgen over te maken want die zullen toch nooit vervolgd gaan worden voor wat hier allemaal gebeurt is. En er is genoeg werkverschaffing voor honderden zo niet duizenden ambtenaren de komende tijd
De verantwoordelijkheid voor de toeslagenaffaire ligt bij de politiek (regering en parlement), het hogere ambtelijke kader (topambtenaren) en de rechtspraak (rechters), niet bij de doorsnee ambtenaar. Dus waarom zou die laatste groep persoonlijk aangepakt moeten worden? Dat zou niet terecht zijn in mijn ogen.quote:Op maandag 13 mei 2024 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
Jij dacht dat ze dit uit de personeelspot gingen halen, of wat?
Onomstotelijk bewijs leveren zal dikwijls heel lastig zijn. Schade én causaliteit zijn in de realiteit nu eenmaal niet altijd aantoonbaar is. Bijvoorbeeld, is die relatiebreuk ontstaan als gevolg van het handelen van de Belastingdienst of liep het toch al niet zo lekker? Het onomstotelijke bewijs daarvoor ga je nooit rond krijgen. Vereis dat dus ook niet!quote:Op dinsdag 14 mei 2024 00:34 schreef Scjvb het volgende:
Voor mijn part géén enkele compensatie uitkeren als herstel toeslagenaffaire intussen al zoveel kost. Hooguit wanneer onomstotelijk bewijs geleverd wordt dat er sprake is van ondraaglijk lijden, dan wel schade op alle reeds genoemde fronten als gevolg van handelen door het overheidsorgaan.
Aha, je beschikt over dezelfde kristallen bol als minister Kamp?quote:Er zijn namelijk al zoveel fraudeurs, daar lusten de honden geen brood van.
Laat ik het allereerst kort en bondig formuleren: fraude uitsluiten!!quote:Op dinsdag 14 mei 2024 00:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Onomstotelijk bewijs leveren zal dikwijls heel lastig zijn. Schade én causaliteit zijn in de realiteit nu eenmaal niet altijd aantoonbaar is. Bijvoorbeeld, is die relatiebreuk ontstaan als gevolg van het handelen van de Belastingdienst of liep het toch al niet zo lekker? Het onomstotelijke bewijs daarvoor ga je nooit rond krijgen. Vereis dat dus ook niet!
[..]
Aha, je beschikt over dezelfde kristallen bol als minister Kamp?Iedereen die nu nog meent zich dergelijke retoriek te kunnen permitteren zou zich permanent moeten distantiëren van enige inmenging in het maatschappelijk debat.
Het probleem is natuurlijk het hele subsidiestelsel an sich.quote:Op maandag 13 mei 2024 18:13 schreef Aberkullie het volgende:
Maar daar hebben we toch maar mooi een paar Bulgaren mee te grazen genomen
Precies, wanneer worden de verantwoordelijken van dit verkwanselen van overheidsgeld nu eens opgeknoopt?quote:
Waarom verrast mij dit nietquote:Op dinsdag 14 mei 2024 00:34 schreef Scjvb het volgende:
Voor mijn part géén enkele compensatie uitkeren als herstel toeslagenaffaire intussen al zoveel kost. Hooguit wanneer onomstotelijk bewijs geleverd wordt dat er sprake is van ondraaglijk lijden, dan wel schade op alle reeds genoemde fronten als gevolg van handelen door het overheidsorgaan.
Er zijn namelijk al zoveel fraudeurs, daar lusten de honden geen brood van.
Ja, goed idee! Op naar een 2030 herstelprogramma van de affaires omtrent het herstelprogramma van de toeslagenaffaire!quote:Op dinsdag 14 mei 2024 00:34 schreef Scjvb het volgende:
Er zijn namelijk al zoveel fraudeurs, daar lusten de honden geen brood van.
Maar wel mijn belastingcenten.quote:
Nou ben ik erg nieuwsgierig naar die afdeling.quote:Op maandag 13 mei 2024 23:06 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Zo gaat dat dus ook echt volgens iemand die op zo'n afdeling werkte.
quote:Op maandag 13 mei 2024 23:06 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Zo gaat dat dus ook echt volgens iemand die op zo'n afdeling werkte.
Citaat uit het FD van vanochtend: "De schadevergoeding gaat uit van standaardbedragen voor bepaalde gebeurtenissen, zoals een scheiding. "... "Deze methode blijkt echter kostbaar: de ouders die aan de pilot meededen, ontvingen volgens de stukken die de NOS heeft kunnen inzien, een vergoeding van gemiddeld ¤128.000."quote:Op dinsdag 14 mei 2024 05:54 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Nou ben ik erg nieuwsgierig naar die afdeling.
Laten we vooral niet gaan kijken naar hoeveel van deze "gedupeerden" inderdaad de boel belazerd en serieus gefraudeerd hebben. Iedereen lekker vet uitbetalen, dan zijn we van het hele gesodemieter af - dat is de gedachte blijkbaar. De slachtoffer uithangen vanuit een bepaalde achtergrond werkt hier in Nederland als een rode lap op een stier - dat weten deze gasten maar al te goed en zij maken daar dan ook zo veel mogelijk misbruik van. En wij maar hard werken en betalen - dank Ruttequote:Op dinsdag 14 mei 2024 07:49 schreef nostra het volgende:
Hoeveel procent van de "gedupeerden" daadwerkelijk gedupeerd is in de mate waarin ze nu worden gecompenseerd ben ik wel eens benieuwd naar. Niet dat dat ooit bekend gaat worden, want de communis opinio is nu blijkbaar dat er zo snel en zo ruimhartig mogelijk met geld gesmeten moet worden.
Het ging over het veroorzaken van de toeslagen affaire waar de rechts populistische schreeuwers met hun keiharde aanpak de oorzaak van waren.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:09 schreef Adames het volgende:
[..]
Omtzigt was al heel snel kritisch op de hoogte van de herstelbedragen.
Aha dat was de oorzaak - leg eens uit professor hoe dat precies zit ....quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het ging over het veroorzaken van de toeslagen affaire waar de rechts populistische schreeuwers met hun keiharde aanpak de oorzaak van waren.
Jaquote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het ging over het veroorzaken van de toeslagen affaire waar de rechts populistische schreeuwers met hun keiharde aanpak de oorzaak van waren.
En terecht ook...quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vraag dat maar aan Mark en zijn holmate Hugoquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:14 schreef michaelmoore het volgende:
Hoeveel woningen kunnen we daarvoor bouwen voor onze kinderen en kleinkinderen
we bouwen alleen woningen voor statushouders zegt HUGO en dan nog tijdelijke flexwoningen , dus die gaan met 5 jaar weer plaatsmaken voor koeien en varkensquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:19 schreef matspontius het volgende:
[..]
Vraag dat maar aan Mark en zijn holmate Hugo
maar hoeveel zijn dan er niet terecht slachtoffer zijn dat er procentueel meer dan de bulgarenfraude, dan komt er natuurlijk onder populistische druk nog een vervolgonderzoek om deze zorgfraude-fraudeurs nu weer aan te pakken.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:45 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Geloof je nu zelf dat écht alle "slachtoffers" terecht " slachtoffer" zijn? Really?
Ga je mijn vraag nog beantwoorden of laat je dat voor het gemak maar even linksquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
maar hoeveel zijn dan er niet terecht slachtoffer zijn dat er procentueel meer dan de bulgarenfraude, dan komt er natuurlijk onder populistische druk nog een vervolgonderzoek om deze zorgfraude-fraudeurs nu weer aan te pakken.
Het hele toeslagen systeem is krom ingericht dat roepen ambtenaren ook al jaren en daar doen onze rechtse bestuurders de afgelopen jaren ook niets mee.
Dit is geen vraag beste matsje. Dit is een opdracht om iets te doen. Maar goed op deze gelinkte pagina kun je dat allemaal nalezen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:08 schreef matspontius het volgende:
[..]
Aha dat was de oorzaak - leg eens uit professor hoe dat precies zit ....
Stoppen met dat toeslagencircus. Er zijn ook andere middelen om minderbedeelden te helpen wat zéker minder geld kost...quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
maar hoeveel zijn dan er niet terecht slachtoffer zijn dat er procentueel meer dan de bulgarenfraude, dan komt er natuurlijk onder populistische druk nog een vervolgonderzoek om deze zorgfraude-fraudeurs nu weer aan te pakken.
Het hele toeslagen systeem is krom ingericht dat roepen ambtenaren ook al jaren en daar doen onze rechtse bestuurders de afgelopen jaren ook niets mee.
Maar hoeveel fraudeurs hebben we nu? Want daar ga je niet op in.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:02 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Stoppen met dat toeslagencircus. Er zijn ook andere middelen om minderbedeelden te helpen wat zéker minder geld kost...
Hoeveel ambtenaren zijn hier wel niet bij betrokken bij het toeslagencircus? Én bij dit hele fiasco om het weer recht te breien?
Je maakt mij niet wijs dat dít de juiste manier is. Nee, volgens de belastindienst, wel de makkelijkste want het is maar belastinggeld. En als we tekort komen dan betaalt de domme burger wel weer bij....
Ja die buitenlanders die hadden het wel gedaan , allemaal mensen met Bulgaarse namen erop , soms zelfs met Roemeense namen ook nog , Surinamers ook zie maar, hier deze Eritrea , nou ja zegquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
quote:Hoewel de Autoriteit Persoonsgegevens twee jaar eerder nog afzag van onderzoek, startte zij in 2019 wel een onderzoek naar etnisch profileren bij Belastingdienst.[54][67] Aanleiding hiervoor waren de eerdere klacht van González Pérez, de waarneming dat vrijwel alle gedupeerde ouders van Dadim een tweede nationaliteit hadden en een klacht van een gastouderbureau in Almere dat alleen de toeslagen van ouders van buitenlandse komaf stopgezet werden. In een reactie erkende de Belastingdienst dat ze de gegevens van de tweede nationaliteit nog onterecht hadden. Hoewel ze het niet volledig konden uitsluiten, stelden ze echter dat tweede nationaliteiten geen rol speelden bij fraudebestrijding. Volgens hen was het "meer gevolg dan oorzaak", omdat ouders met dezelfde tweede nationaliteit zich vaker aansloten bij hetzelfde gastouderbureau.[54] In het geval van het Almeerse gastouderbureau bleek later dat ook toeslagen van ouders zonder buitenlandse komaf tegelijkertijd stopgezet waren.[68][69] Interne stukken van de Belastingdienst spraken wel van "kennelijk selecteren op afkomst".[70]
Lekker makelijk zo'n link plaatsen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Jij beweert iets en onderbouwd dat met een enorme lap tekst.quote:
Heb de ultieme oplossing misschien ook niet voorhanden, maar denk anders zelf eens mee en kom dan met wat beters.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 03:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, goed idee! Op naar een 2030 herstelprogramma van de affaires omtrent het herstelprogramma van de toeslagenaffaire!
Dat was D66 en CDAquote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Lekker makelijk zo'n link plaatsen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Jij beweert iets en onderbouwd dat met een enorme lap tekst.
Gewoon een simpel antwoord op jouw loze opmerking is voldoende: Het ging over het veroorzaken van de toeslagen affaire waar de rechts populistische schreeuwers met hun keiharde aanpak de oorzaak van waren
quote:2005:
"De belastingdienst wordt de dienst van het inkomen", zegt staatssecretaris van Financiën Joop Wijn enthousiast in 2006.
Zijn partij, het CDA, heeft dan al jaren de wens om de Belastingdienst niet alleen geld te laten innen, maar ook geld te laten uitkeren aan mensen met een lager inkomen.
De Belastingdienst gaat vanaf 2005 vooraf toeslagen uitkeren voor zorg, huur, kinderopvang en dergelijke, en dat achteraf controleren.
quote:Er zit blijkbaar een weeffout in het toeslagensysteem, dat ooit door CDA-staatssecretaris Joop Wijn werd opgezet, waarbij de uitvoering van toeslagen op het bord van de fiscus werd gelegd. De kernvraag van vandaag blijft - ik stel haar daarom nog maar eens onverkort - hoe het kan dat de verantwoordelijke staatssecretaris het zelf zegt niet te weten. Had hij het gewoon niet moeten weten?
Ook heel interessant: waarom heeft minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid niet, zodra hij op de hoogte was, even eerder gebeld met zijn kabinetscollega Weekers?
Waarom heeft de ambtelijke top van de Belastingdienst de rapporten niet besproken met de politieke baas, namelijk de staatssecretaris? Hoe kan het dat binnen de fiscus tegengestelde geluiden klinken over het wel of niet bekend zijn van fraude? En bovenal: welke vertraging heeft dat alles opgeleverd bij het aanpakken van die fraude? Waarom wordt de pers bij diverse gelegenheden eerder geïnformeerd dan de Tweede Kamer?
ach ach ach wat een verdriet he, Het geld komt in het consumptief circuit , goed voor de economie toch ?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:49 schreef DrDentz het volgende:
Van de mensen die ik ken die gecompenseerd zijn weet ik zeker dat ze overgecompenseerd zijn en ze hun problemen al lang hadden voor dit hele toeslagen gedoe. Die zitten straks ook weer in de schulden omdat ze van het geld een dure koelkast, een Tesla en een vakantie gekocht hebben. Dit is wel anekdotisch bewijs maar goed dit is wat ik zie in mijn omgeving. Zonde dat de schatkist hieraan opgaat.
deze toeslagaffaire komt NOOIT een einde aanquote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:45 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Heb de ultieme oplossing misschien ook niet voorhanden, maar denk anders zelf eens mee en kom dan met wat beters.
Gegroet.
Elke is er 1 teveel.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hoeveel fraudeurs hebben we nu? Want daar ga je niet op in.
Ja?quote:Daarna weer wat zonder historisch besef wat ranten op ambtenaren en de belastingdienst die ook maar het bizarre beleid moeten uitvoeren
Waarom?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:45 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Heb de ultieme oplossing misschien ook niet voorhanden, maar denk anders zelf eens mee en kom dan met wat beters.
Gegroet.
https://www.parlement.com/id/vlf6e715cas9/een_harde_wet_jazekerquote:Op maandag 13 mei 2024 18:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Over staatssecretaris Paul de Krom, die de Fraudewet dus door de kamer drukte:quote:"We moeten daar zo op reageren dat de mensen snappen dat, als ze dat doen [frauderen, bvdb], ze het moeten terugbetalen met 100% boete en dat, als ze het voor de tweede keer doen, ze 150% boete krijgen, wat wordt verrekend met hun uitkering, en dat het zelfs kan gebeuren dat ze vijf jaar geen uitkering krijgen. Als dat eenmaal tussen de oren komt, dan hebben we bereikt wat we willen."
https://www.parlement.com/id/vge7dtpnwzzx/p_paul_de_kromquote:Evenwichtige, uit het bedrijfsleven afkomstige VVD-politicus, die na ruim zeven jaar Tweede Kamerlid te zijn geweest staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werd in het kabinet-Rutte I i. Hij verdedigde in die functie drastische hervormingen en bezuinigingen op de sociale werkplaatsen, de uitkeringen voor jonggehandicapten (Wajong) en de bijstand. Maakte voor hij in de Haagse politiek kwam carrière bij Shell, onder meer in Dubai en Londen. In de Tweede Kamer hield hij zich eerst vooral bezig met verkeer en openbaar vervoer en daarna was hij woordvoerder integratie- en immigratiebeleid. Gold als exponent van de rechtervleugel. Sinds 1 maart 2015 is hij bestuursvoorzitter van TNO en verder is hij voorzitter van Nederland-Distributieland.
Als ze met die 30K al overgecompenseerd zijn dan is dat met 128K er bovenop helemaal het gevalquote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:49 schreef DrDentz het volgende:
Van de mensen die ik ken die gecompenseerd zijn weet ik zeker dat ze overgecompenseerd zijn en ze hun problemen al lang hadden voor dit hele toeslagen gedoe. Die zitten straks ook weer in de schulden omdat ze van het geld een dure koelkast, een Tesla en een vakantie gekocht hebben. Dit is wel anekdotisch bewijs maar goed dit is wat ik zie in mijn omgeving. Zonde dat de schatkist hieraan opgaat.
Dit land is zelf 1 grote etterende toeslagaffaire aan het worden. Welkom in Nederland anno 2024quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze met die 30K al overgecompenseerd zijn dan is dat met 128K er bovenop helemaal het geval
De grootste schade is niet de fraude die initieel heeft plaatsgevonden, de grootste schade zijn ook niet de miljarden ‘schadevergoeding‘ die nu uitgedeeld worden, de grootste schade is alle toekomstige fraude die nu gepleegd kan worden omdat politici en bestuurders te bang zijn er nog iets van te zeggen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:49 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit land is zelf 1 grote etterende toeslagaffaire aan het worden. Welkom in Nederland anno 2024
Plus het feit dat dit er op deze wijze steeds meer "gedupeerden" komen in dit luilekkerland. Want hier kan toch alles en die Nederlanders zijn toch echt te dom om te .......quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
De grootste schade is niet de fraude die initieel heeft plaatsgevonden, de grootste schade zijn ook niet de miljarden ‘schadevergoeding‘ die nu uitgedeeld worden, de grootste schade is alle toekomstige fraude die nu gepleegd kan worden omdat politici en bestuurders te bang zijn er nog iets van te zeggen.
en die makkelijke klanten die alleen maar 128.000 euro aanvullende schadeherstel willen, om te tekenen dat ze voorlopig van verdere claims afzien, die worden als eerste geholpenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:58 schreef matspontius het volgende:
[..]
Plus het feit dat dit er op deze wijze steeds meer "gedupeerden" komen in dit luilekkerland. Want hier kan toch alles en die Nederlanders zijn toch echt te dom om te .......
quote:DEN HAAG (ANP) - Pieter Omtzigt is "zeer onaangenaam verrast" door het bericht dat de afhandeling van de toeslagenaffaire mogelijk miljarden euro's meer kost.
Die verwachte financiële tegenvaller maakt de formatiegesprekken "niet gemakkelijker", zegt de NSC-leider.
In het slechtste scenario kost een nieuwe methode om gedupeerde ouders te compenseren 5 miljard euro extra, werd gister bevestigd aan het ANP na berichtgeving van NOS.
Dat bedrag wordt genoemd in conceptstukken van de evaluatie van de alternatieve schaderoute die wordt uitgevoerd door de Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH).
Ouders met aanvullende schade moeten hierdoor sneller compensatie krijgen.
"Zoals u weet ben ik een van de weinige Kamerleden die tegen de hersteloperatie heeft gestemd, omdat die onbeheersbaar zou worden", zegt Omtzigt.
Mensen met weinig schade worden daardoor goed geholpen, vindt hij, terwijl zware gedupeerden "achteraan de rij" moeten aansluiten.
Dat was D66 en CDAquote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Lekker makelijk zo'n link plaatsen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Jij beweert iets en onderbouwd dat met een enorme lap tekst.
Gewoon een simpel antwoord op jouw loze opmerking is voldoende: Het ging over het veroorzaken van de toeslagen affaire waar de rechts populistische schreeuwers met hun keiharde aanpak de oorzaak van waren
vooral dat achteraf controleren , dat was handig zegquote:2005:
"De belastingdienst wordt de dienst van het inkomen", zegt staatssecretaris van Financiën Joop Wijn enthousiast in 2006.
Zijn partij, het CDA, heeft dan al jaren de wens om de Belastingdienst niet alleen geld te laten innen, maar ook geld te laten uitkeren aan mensen met een lager inkomen.
De Belastingdienst gaat vanaf 2005 vooraf toeslagen uitkeren voor zorg, huur, kinderopvang en dergelijke, en dat achteraf controleren.
Met de eerste twee alineas ben ik het volledig eens. Met de derde deels. Liever ruimhartig compenseren dan ondercompenseren.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom?
De ultieme oplossing is dat 1) élk slachtoffer, 2) maar ook alléén de échte slachtoffers, 3) volledig gecompenseerd worden voor al het leed wat voortvloeit uit het toeslagenschandaal, 4) zonder daarbij overgecompenseerd te worden. En dan 5) ook nog zo spoedig mogelijk, zodat leed niet voortduurt of zelfs erger wordt.
Dat acht ik zeer, zeer onrealistisch. In de eerste plaats omdat het allemaal inmiddels zeer complexe zaken zijn met verregaande gevolgen, waarbij het al hartstikke moeilijk is om nou precies vast te stellen wat de unieke schade voor elk slachtoffer is. Maar ook omdat onze overheid (of wellicht zelfs elke overheid) nou niet echt een track-record heeft van perfecte oplossingen. Al die 5 aspecten van wat de beste oplossing omvat, gaat hem gewoon simpelweg niet worden.
En dan mag je kiezen welke van die aspecten van de ultieme oplossing het meeste prioriteit hebben.
Zowel ik als de overheid vinden dan blijkbaar 'overcompensatie tegengaan' minder belangrijk dan 'onder-compensatie voorkomen'. En 'elk slachtoffer' belangrijker dan 'alleen echte slachtoffers'.
Daarbij vind ik het ook nog dat je het moreel gezien niet kan maken om een situatie waarin je terecht bent gekomen door veel te streng met de regels om te gaan, op wilt gaan lossen door streng te zijn binnen enige herstelprogramma's.
Dus, zowel de overheid als ik opteren liever voor 'te goeder trouw', dan voor diens tegenhanger. Maar daar ben jij het dus blijkbaar niet mee eens?
Maar NOOIT alles, niet het deel dat ze zelf niet ontvangen hebben , niet het deel dat anderen ontvangen hebbenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:58 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Met de eerste twee alineas ben ik het volledig eens. Met de derde deels. Liever ruimhartig compenseren dan ondercompenseren.
Maar daar zijn wel grenzen aan: Je geeft andermans geld uit en het zet de poort open om bij alle persoonlijke tegenslagen de overheid aan te kijken. Naast dat in veel gevallen de schuldvraag niet heel zwart wit is: De belastingdienst is (te) streng geweest maar in veel gevallen hebben de slachtoffers voorafgaand daaraan ook fouten gemaakt. Het lijkt me dan onjuist om die 'slachtoffers' dan volledig en ruimhartig te (overcompenseren).
Als de belastingdienst normaal had gehandhaafd, hadden die immers ook geld moeten terugbetalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |