ach ach ach wat een verdriet he, Het geld komt in het consumptief circuit , goed voor de economie toch ?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:49 schreef DrDentz het volgende:
Van de mensen die ik ken die gecompenseerd zijn weet ik zeker dat ze overgecompenseerd zijn en ze hun problemen al lang hadden voor dit hele toeslagen gedoe. Die zitten straks ook weer in de schulden omdat ze van het geld een dure koelkast, een Tesla en een vakantie gekocht hebben. Dit is wel anekdotisch bewijs maar goed dit is wat ik zie in mijn omgeving. Zonde dat de schatkist hieraan opgaat.
deze toeslagaffaire komt NOOIT een einde aanquote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:45 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Heb de ultieme oplossing misschien ook niet voorhanden, maar denk anders zelf eens mee en kom dan met wat beters.
Gegroet.
Elke is er 1 teveel.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hoeveel fraudeurs hebben we nu? Want daar ga je niet op in.
Ja?quote:Daarna weer wat zonder historisch besef wat ranten op ambtenaren en de belastingdienst die ook maar het bizarre beleid moeten uitvoeren
Waarom?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:45 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Heb de ultieme oplossing misschien ook niet voorhanden, maar denk anders zelf eens mee en kom dan met wat beters.
Gegroet.
https://www.parlement.com/id/vlf6e715cas9/een_harde_wet_jazekerquote:Op maandag 13 mei 2024 18:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
En Omtzigt schreeuwde net zo hard mee
Over staatssecretaris Paul de Krom, die de Fraudewet dus door de kamer drukte:quote:"We moeten daar zo op reageren dat de mensen snappen dat, als ze dat doen [frauderen, bvdb], ze het moeten terugbetalen met 100% boete en dat, als ze het voor de tweede keer doen, ze 150% boete krijgen, wat wordt verrekend met hun uitkering, en dat het zelfs kan gebeuren dat ze vijf jaar geen uitkering krijgen. Als dat eenmaal tussen de oren komt, dan hebben we bereikt wat we willen."
https://www.parlement.com/id/vge7dtpnwzzx/p_paul_de_kromquote:Evenwichtige, uit het bedrijfsleven afkomstige VVD-politicus, die na ruim zeven jaar Tweede Kamerlid te zijn geweest staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werd in het kabinet-Rutte I i. Hij verdedigde in die functie drastische hervormingen en bezuinigingen op de sociale werkplaatsen, de uitkeringen voor jonggehandicapten (Wajong) en de bijstand. Maakte voor hij in de Haagse politiek kwam carrière bij Shell, onder meer in Dubai en Londen. In de Tweede Kamer hield hij zich eerst vooral bezig met verkeer en openbaar vervoer en daarna was hij woordvoerder integratie- en immigratiebeleid. Gold als exponent van de rechtervleugel. Sinds 1 maart 2015 is hij bestuursvoorzitter van TNO en verder is hij voorzitter van Nederland-Distributieland.
Als ze met die 30K al overgecompenseerd zijn dan is dat met 128K er bovenop helemaal het gevalquote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:49 schreef DrDentz het volgende:
Van de mensen die ik ken die gecompenseerd zijn weet ik zeker dat ze overgecompenseerd zijn en ze hun problemen al lang hadden voor dit hele toeslagen gedoe. Die zitten straks ook weer in de schulden omdat ze van het geld een dure koelkast, een Tesla en een vakantie gekocht hebben. Dit is wel anekdotisch bewijs maar goed dit is wat ik zie in mijn omgeving. Zonde dat de schatkist hieraan opgaat.
Dit land is zelf 1 grote etterende toeslagaffaire aan het worden. Welkom in Nederland anno 2024quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze met die 30K al overgecompenseerd zijn dan is dat met 128K er bovenop helemaal het geval
De grootste schade is niet de fraude die initieel heeft plaatsgevonden, de grootste schade zijn ook niet de miljarden ‘schadevergoeding‘ die nu uitgedeeld worden, de grootste schade is alle toekomstige fraude die nu gepleegd kan worden omdat politici en bestuurders te bang zijn er nog iets van te zeggen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:49 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit land is zelf 1 grote etterende toeslagaffaire aan het worden. Welkom in Nederland anno 2024
Plus het feit dat dit er op deze wijze steeds meer "gedupeerden" komen in dit luilekkerland. Want hier kan toch alles en die Nederlanders zijn toch echt te dom om te .......quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
De grootste schade is niet de fraude die initieel heeft plaatsgevonden, de grootste schade zijn ook niet de miljarden ‘schadevergoeding‘ die nu uitgedeeld worden, de grootste schade is alle toekomstige fraude die nu gepleegd kan worden omdat politici en bestuurders te bang zijn er nog iets van te zeggen.
en die makkelijke klanten die alleen maar 128.000 euro aanvullende schadeherstel willen, om te tekenen dat ze voorlopig van verdere claims afzien, die worden als eerste geholpenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:58 schreef matspontius het volgende:
[..]
Plus het feit dat dit er op deze wijze steeds meer "gedupeerden" komen in dit luilekkerland. Want hier kan toch alles en die Nederlanders zijn toch echt te dom om te .......
quote:DEN HAAG (ANP) - Pieter Omtzigt is "zeer onaangenaam verrast" door het bericht dat de afhandeling van de toeslagenaffaire mogelijk miljarden euro's meer kost.
Die verwachte financiële tegenvaller maakt de formatiegesprekken "niet gemakkelijker", zegt de NSC-leider.
In het slechtste scenario kost een nieuwe methode om gedupeerde ouders te compenseren 5 miljard euro extra, werd gister bevestigd aan het ANP na berichtgeving van NOS.
Dat bedrag wordt genoemd in conceptstukken van de evaluatie van de alternatieve schaderoute die wordt uitgevoerd door de Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH).
Ouders met aanvullende schade moeten hierdoor sneller compensatie krijgen.
"Zoals u weet ben ik een van de weinige Kamerleden die tegen de hersteloperatie heeft gestemd, omdat die onbeheersbaar zou worden", zegt Omtzigt.
Mensen met weinig schade worden daardoor goed geholpen, vindt hij, terwijl zware gedupeerden "achteraan de rij" moeten aansluiten.
Dat was D66 en CDAquote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Lekker makelijk zo'n link plaatsen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Jij beweert iets en onderbouwd dat met een enorme lap tekst.
Gewoon een simpel antwoord op jouw loze opmerking is voldoende: Het ging over het veroorzaken van de toeslagen affaire waar de rechts populistische schreeuwers met hun keiharde aanpak de oorzaak van waren
vooral dat achteraf controleren , dat was handig zegquote:2005:
"De belastingdienst wordt de dienst van het inkomen", zegt staatssecretaris van Financiën Joop Wijn enthousiast in 2006.
Zijn partij, het CDA, heeft dan al jaren de wens om de Belastingdienst niet alleen geld te laten innen, maar ook geld te laten uitkeren aan mensen met een lager inkomen.
De Belastingdienst gaat vanaf 2005 vooraf toeslagen uitkeren voor zorg, huur, kinderopvang en dergelijke, en dat achteraf controleren.
Met de eerste twee alineas ben ik het volledig eens. Met de derde deels. Liever ruimhartig compenseren dan ondercompenseren.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom?
De ultieme oplossing is dat 1) élk slachtoffer, 2) maar ook alléén de échte slachtoffers, 3) volledig gecompenseerd worden voor al het leed wat voortvloeit uit het toeslagenschandaal, 4) zonder daarbij overgecompenseerd te worden. En dan 5) ook nog zo spoedig mogelijk, zodat leed niet voortduurt of zelfs erger wordt.
Dat acht ik zeer, zeer onrealistisch. In de eerste plaats omdat het allemaal inmiddels zeer complexe zaken zijn met verregaande gevolgen, waarbij het al hartstikke moeilijk is om nou precies vast te stellen wat de unieke schade voor elk slachtoffer is. Maar ook omdat onze overheid (of wellicht zelfs elke overheid) nou niet echt een track-record heeft van perfecte oplossingen. Al die 5 aspecten van wat de beste oplossing omvat, gaat hem gewoon simpelweg niet worden.
En dan mag je kiezen welke van die aspecten van de ultieme oplossing het meeste prioriteit hebben.
Zowel ik als de overheid vinden dan blijkbaar 'overcompensatie tegengaan' minder belangrijk dan 'onder-compensatie voorkomen'. En 'elk slachtoffer' belangrijker dan 'alleen echte slachtoffers'.
Daarbij vind ik het ook nog dat je het moreel gezien niet kan maken om een situatie waarin je terecht bent gekomen door veel te streng met de regels om te gaan, op wilt gaan lossen door streng te zijn binnen enige herstelprogramma's.
Dus, zowel de overheid als ik opteren liever voor 'te goeder trouw', dan voor diens tegenhanger. Maar daar ben jij het dus blijkbaar niet mee eens?
Maar NOOIT alles, niet het deel dat ze zelf niet ontvangen hebben , niet het deel dat anderen ontvangen hebbenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:58 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Met de eerste twee alineas ben ik het volledig eens. Met de derde deels. Liever ruimhartig compenseren dan ondercompenseren.
Maar daar zijn wel grenzen aan: Je geeft andermans geld uit en het zet de poort open om bij alle persoonlijke tegenslagen de overheid aan te kijken. Naast dat in veel gevallen de schuldvraag niet heel zwart wit is: De belastingdienst is (te) streng geweest maar in veel gevallen hebben de slachtoffers voorafgaand daaraan ook fouten gemaakt. Het lijkt me dan onjuist om die 'slachtoffers' dan volledig en ruimhartig te (overcompenseren).
Als de belastingdienst normaal had gehandhaafd, hadden die immers ook geld moeten terugbetalen.
quote:27 jul 2026 om 19:22
De rechtbank Midden-Nederland blijft toch dwangsommen opleggen aan de Dienst Toeslagen.
Eerder besloot de Raad van State dat die prikkel geen zin meer had.
Maar volgens de lagere rechtbank verliezen ouders met het schrappen van de dwangsommen een belangrijk drukmiddel.
Hoewel gedupeerden in het toeslagenschandaal gemiddeld ruim twee jaar moeten wachten op een besluit, besliste de Raad van State in juni dat de Dienst Toeslagen toch geen dwangsommen meer moest betalen.
Volgens de raad werken de dwangsommen niet meer als prikkel en leiden ze juist tot extra werk bij de afdeling.
Maar de rechtbank Midden-Nederland ging maandag in tegen dat besluit, blijkt uit meerdere uitspraken. Justitie blijft toch dwangsommen opleggen aan de Dienst Toeslagen.
Dat heeft directe gevolgen voor drie gedupeerde ouders.
Zij verwachten in de loop van 2027 een uitspraak en krijgen dus geld als de Dienst Toeslagen niet op tijd is.
Het is uitzonderlijk dat een lagere rechtbank zo'n besluit neemt.
De Raad van State is in principe de hoogste rechter bij conflicten tussen burgers en de overheid
Dit is tamelijk ernstig.quote:
Lijsten maken met personen met buitenlandse namen , Bulgaars of Roemeensquote:Op donderdag 30 juli 2026 05:15 schreef 111210 het volgende:
Snap nog steeds niet waarom er geen enkele ambtenaar verantwoordelijk gehouden kan worden voor deze beerput.
Er is daar echt geen hond die zich druk maakt om ook maar iets van werk te verzetten lijkt het
Onder aan de streep mag de belasting betaler dit gaan ophoesten en zij gaan vrijuit
Zo is de ellende begonnenquote:Op donderdag 30 juli 2026 15:24 schreef phpmystyle het volgende:
Ik snap niet waarom het zo traag gaat. De schade die vergoed wordt is soms te ruim, en soms ook niet terecht.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een .xlsx uit een systeem te draaien per belastingnummer om zodoende snel een indruk te krijgen welke mutaties en bedragen er zijn ontvangen en betaald en aan de hand van een staffel de schade te compenseren alsmede een extra vergoeding.
Volgens mij was het goedkoper geweest om iedereen uit te kopen voor zeg 50Kquote:
quote:Datum
Betreft
13 juni 2023
Aantal overleden kinderen van gedupeerde ouders
Programma DG
Herstelbeleid
Korte Voorhout 7
2511 CW Den Haag
Postbus 20201
2500 EE Den Haag
www.rijksoverheid.nl/fin
Ons kenmerk
2023-0000144076
Uw brief (kenmerk)
Bijlagen
(geen)
Geachte voorzitter,
Tijdens het Wetgevingsoverleg Wet aanvullende regelingen hersteloperatie
toeslagen van 12 juni 2023 heb ik met uw Kamer onder meer gesproken over een
van de gevoeligste onderwerpen in het toeslagendossier: overleden kinderen van
gedupeerde ouders. Dit onderwerp riep terecht veel emotie op in de Kamer, ook
bij mijzelf. Dat er juist bij de bespreking van dit onderwerp verwarring is ontstaan
over cijfers is vreselijk en betreurenswaardig, vooral ook voor de ouders die dit
raakt.
De regeling voor nabestaanden van overleden kinderen is bedoeld om ervoor te
zorgen dat ook deze kinderen worden gezien en erkend. Dat op dit beladen
onderwerp onduidelijkheid over de cijfers ontstond, maakt het extra pijnlijk. Deze
vergissing had nooit mogen plaatsvinden. In de hersteloperatie willen we
onduidelijkheid zoveel mogelijk voorkomen. Juist op dit onderwerp is dit wrang.
In het debat heb ik gezegd dat 256 kinderen op het moment van overlijden ouder
dan 18 jaar waren. Dit was echter het aantal kinderen dat 18 jaar of ouder zou
zijn geweest op de peildatum (1 juli 2023) die gebruikt wordt voor de
kindregeling. De hoogte van de financiële tegemoetkoming in de kindregeling is
gekoppeld aan de leeftijd op die peildatum.
Met deze brief informeer ik u over de aantallen per leeftijdscategorie van de
kinderen op het moment van overlijden per de meest actuele datum, namelijk 11
juni 2023.
Er zijn dus honderden kinderen overleden, het spijt me, de ouders konden de belasting niet betalen, en het is belangrijk dat je weet wat er is gebeurd. Die miljarden worden uitgegeven om de waarheid te verbergen.quote:Leeftijdscategorie
0 tm 5 jaar
6 tm 11 jaar
12 tm 14 jaar
15 tm 17 jaar
18 jaar en ouder
Totaal kinderen
Aantalkinderen
353
29
15
23
62
482
De gegevens uit bovenstaande tabel zijn samengesteld uit het bronsysteem
Basisregistratie Personen (BRP) en het door Dienst Toeslagen gebruikte systeem
Beheer van Relaties (BvR). Deze (geactualiseerde) cijfers zijn in lijn met de
eerder met de Kamer gedeelde cijfers via de openbaargemaakte stukken bij het
Wetsvoorstel aanvullende regelingen hersteloperatie Toeslagen.1
Programma DG
Herstelbeleid
Ons kenmerk
2023-00
Je kan bezwaar indienen als je kind is overleden net zoals honderden andere kinderen in deze tragische situatie.quote:Ik betreur de ontstane situatie en onduidelijkheid zeer. Ik hoop met het
aanvullende wetsvoorstel de nabestaanden van deze kinderen erkenning te
bieden. In het debat is aan het lid Omtzigt toegezegd voor het commissiedebat
van 29 juni terug te komen op de juiste aantallen overleden gedupeerde kinderen
en volwassenen. Met deze brief heb ik zo snel mogelijk een eerste feitelijke beeld
willen geven. Op de vraag of er nadere duiding is te geven kom ik nog terug
voorafgaand aan dit debat.
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën -
Toeslagen en Douane,
Programma DG
Herstelbeleid
Ons kenmerk
2023-0000144076
Aukje de Vries
Gezien wat er daadwerkelijk is gebeurd, kan er vanuit mijn kant geen vergeving zijn voor de Partijd Voor de Dieren die niet begreep dat proefdieren werden vervangen door proefdierkinderen.quote:Kinderen ingezet voor
testen medicijnen
Vandaag, 16:00
LEIDEN - Een Nederlands testinstituut voor
geneesmiddelen gaat jonge kinderen, ouderen met
dementie en psychiatrische patiënten inzetten om uit te
zoeken of de medicijnen helpen en of ze geen ernstige
bijwerkingen veroorzaken. Dat zegt Adam Cohen,
directeur van het instituut Centre for Human Drug
Research (CHDR) in een interview met het Pharmaceutisch
Weekblad, dat vrijdag verschijnt.
Tot nu toe zijn op deze groepen mensen niet of nauwelijks
proeven gedaan. Geneesmiddelen worden nu vooral getest op
jonge, gezonde mannen. Op het testen van medicijnen met
mensen die niet wilsbekwaam zijn zat altijd een enorm taboe.
Maar wettelijk mag het wel.
,,Hoe realistischer de patiënt, des te moeilijker die bereikbaar
is. Met de oude aanpak komen eventuele problemen met
geneesmiddelen niet naar boven. Daardoor kunnen we ook
voor hen betere medicijnen ontwikkelen'', zegt Cohen.
Tientallen jonge proefpersonen gaan nieuwe middelen testen
voor huidziekten, zoals acne en eczeem. ,,Ook zijn we
begonnen met het testen van een middel tegen de ziekte van
Alzheimer bij gezonde mensen van 25 jaar. Daarna zullen we
dat doen bij gezonde mensen van zeventig jaar, dan bij mensen
met lichte geheugenproblemen en uiteindelijk bij patiënten
met de ziekte van Alzheimer'', zegt de directeur van CHDR.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |