Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wettelijk recht? Ja. Moreel recht? Nee, dat vind ik niet.
Zeker niet om dat het al aan haar gevraagd en zij dat afwees, formeel of niet. Ze komt nu wel over als een geldwolf...
Nu heeft die andere dochter dat wellicht ook met opzet zo gespeeld, om TS van een potentiële erfenis af te laten zien.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Hoe werkt dat dan eigenlijk, dan moet je eerst nog op de één of andere manier officieel laten vaststellen dat die man je vader was?quote:
Mijn vriendin denkt ook dat haar halfzus de boel bewust wat verdraaid heeft om het te doen lijken alsof er veel schulden waren en haar zo dus niet echt lekker te maken voor een erfenis.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:52 schreef ToT het volgende:
Belangrijkere vraag; wil je überhaupt wel verder met iemand die zo in het leven staat?
Schopje R&P? Volgens mij moet iemand hier HEEL rap wakker geschud worden!
Geen idee hoe het exact werkt, maar in mijn eigen kring is er iemand die, ondanks dat de vader pas bekend werd via een dna match, recht had op een deel van de erfenis. Het zogenaamde kindsdeel.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:55 schreef kwiwi het volgende:
Hoe werkt dat dan eigenlijk, dan moet je eerst nog op de één of andere manier officieel laten vaststellen dat die man je vader was?
Ik lees het als: "Hee, je bent ooit uit de lul van deze kerel gekropen. Je kent hem verder niet, maar hij is nu dood. Hij had schulden, wil je die overnemen?"quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.
De relatie met de halfzus zal dan wel flink verziekt raken ...
Ik zie het zo: op dat moment vond ze dat ze er niet veel recht op had. Bovendien wilde ze de prille relatie met haar halfzus in het begin niet op het spel zetten. Die meid heeft ook veel last gehad van haar alcoholistische vader, die haar veel heeft geslagen vroeger. Het was een klootzak. Maar na verloop van tijd begon mijn vriendin te denken dat die schulden bewust overdreven waren en merkte ze dat haar halfzus veel minder ging werken, vermoedelijk dankzij het appartement in de verhuur. Ze verdient er meer dan 2000 euro per maand mee geloof ik. Dus daarmee is haar mening over de situatie wel bijgedraaid. Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze er nu een ander perspectief op heeft, na zoveel tijd.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:03 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik lees het als: "Hee, je bent ooit uit de lul van deze kerel gekropen. Je kent hem verder niet, maar hij is nu dood. Hij had schulden, wil je die overnemen?"
- "Wat? Nee, natuurlijk niet! Donder op!"
"Oh wacht, dit appartement is met zijn geld betaald."
- "OH PAPA!!!! Mijn bloedeigen vader!!! Ik heb je nooit gekend, maar dit appartement vertegenwoordigt een deel waar hij voor stond!"
Nee.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:38 schreef TAmaru het volgende:
Heeft ze nu nog recht op de erfenis?
Dus die meid die haar hele leven met die alcoholistische klootzak heeft opgetrokken en door hem in elkaar is gebeukt zou nu de helft van haar bezittingen aan je vriendin moeten afstaan?quote:
Dit zijn dingen die ik graag lees in dit soort situaties!quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee.
Je hebt geen recht op erfenis door biologische band maar door een juridische band.
Als die vent haar erkend heeft als zijn kind dan heeft ze recht op erfenis.
Als die vent haar niet erkend heeft maar wel heeft opgenomen in z'n testament, heeft ze recht op erfenis.
Maar als ik het verhaal goed begrijp heeft hij haar nooit formeel erkend en geen testament waar ze in staat, en dan kan hij 100x haar vader zijn en kan het voor mijn part 100% bewezen worden: ze wordt never nooit zijn erfgenaam.
De vriendin van TS heeft er niet voor gekozen dat haar vader niet in haar (jonge) leven was, is het wel?quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:08 schreef ToT het volgende:
Je vriendin wil wel de lusten, maar niet de lasten?
Als ik https://www.gmw.nl/blog/g(...)e-werkt-het-precies/ goed begrijp, kan dat (naar Nederlands recht) wel, ja.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:38 schreef TAmaru het volgende:
Heeft ze nu nog recht op de erfenis? Ze is hierover nooit formeel geïnformeerd en heeft er ook nooit officieel afstand van gedaan. Ze heeft er echter ook geen aanspraak op gemaakt toen ze de kans had.
Zie linkje. Volgens mij kan de vriendin van TS met terugwerkende kracht een juridische vader krijgen. Waarom zou ze volgens jou geen wettelijk erfgenaam kunnen worden?quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee.
Je hebt geen recht op erfenis door biologische band maar door een juridische band.
Als die vent haar niet erkend heeft maar wel heeft opgenomen in z'n testament, heeft ze recht op erfenis.
Maar als ik het verhaal goed begrijp heeft hij haar nooit formeel erkend en geen testament waar ze in staat, en dan kan hij 100x haar vader zijn en kan het voor mijn part 100% bewezen worden: ze wordt never nooit zijn erfgenaam.
Heeft niks met tijd te maken, het gaat gewoon ordinair om dat ze centen ruikt. En getuige jouw laatste zin ben jij geen haar anders.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie het zo: op dat moment vond ze dat ze er niet veel recht op had. Bovendien wilde ze de prille relatie met haar halfzus in het begin niet op het spel zetten. Die meid heeft ook veel last gehad van haar alcoholistische vader, die haar veel heeft geslagen vroeger. Het was een klootzak. Maar na verloop van tijd begon mijn vriendin te denken dat die schulden bewust overdreven waren en merkte ze dat haar halfzus veel minder ging werken, vermoedelijk dankzij het appartement in de verhuur. Ze verdient er meer dan 2000 euro per maand mee geloof ik. Dus daarmee is haar mening over de situatie wel bijgedraaid. Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze er nu een ander perspectief op heeft, na zoveel tijd.
En bovendien hoop ik natuurlijk ook dat ze de erfenis krijgt en ik daarvan mee kan profiteren
Oh, die route kende ik niet na overlijden. Thanxquote:Op donderdag 15 februari 2024 20:14 schreef baskick het volgende:
[..]
Als ik https://www.gmw.nl/blog/g(...)e-werkt-het-precies/ goed begrijp, kan dat (naar Nederlands recht) wel, ja.
[..]
Zie linkje. Volgens mij kan de vriendin van TS met terugwerkende kracht een juridische vader krijgen. Waarom zou ze volgens jou geen wettelijk erfgenaam kunnen worden?
ze zal nooit volledig afstand hebben gedaan aangezien ze nog niet juridisch aanspraak kon maken zonder de juiste wegen te volgenquote:Op donderdag 15 februari 2024 20:17 schreef sigme het volgende:
Blijft staan dat ze nu niet alsnog erfgenaam kan worden door van gedachten te veranderen.
Ze heeft er alleen met die vermeende halfzus over gebabbeld. Er is geen enkel juridisch iets geweest, enkel een DNA-match van een commercieel bedrijf, volgens de OP. Moeder kende de meneer die haar bezwangerd heeft alleen bij voornaam. Het lijkt me geen enorm sterke zaak, maar ook niet volledig kansloos.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:20 schreef Nizno het volgende:
[..]
ze zal nooit volledig afstand hebben gedaan aangezien ze nog niet juridisch aanspraak kon maken zonder de juiste wegen te volgen
quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En bovendien hoop ik natuurlijk ook dat ze de erfenis krijgt en ik daarvan mee kan profiteren
En de dochter die met een alleenstaande moeder is opgegroeid die geen cent te makken hebben gehad mag niet gecompenseerd worden voor de moeilijke jeugd?quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit enorm geldwolverig. Sorry, maar dit is nu typisch wat er mis is in de huidige maatschappij. Puur aan jezelf denken, geld als het hoogste goed en opeisen waar je moreel gezien helemaal geen recht op hebt. Laat die dochter die met een alcolholist in huis is opgegroeid lekker genieten van dat appartement.
Niemand zijn of haar leven wordt leuker van een alcoholist in huis.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
En de dochter die met een alleenstaande moeder is opgegroeid die geen cent te makken hebben gehad mag niet gecompenseerd worden voor de moeilijke jeugd?
Laat me beginnen met het feit dat ik het niet eens of oneens ben met de vriendin van TS.
Maar het is wel heel makkelijk om dit als opmerking te maken.
Niemand zijn of haar leven wordt leuker van het feit dat een alleenstaande moeder financieel amper een cent te makken heeft om hem of haar een rustige jeugd te kunnen bieden.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niemand zijn of haar leven wordt leuker van een alcoholist in huis.
Doet me denken aan een topic van jaren geleden (ik hoop een troll-topic) van iemand die geen cent te makken had, die bij haar vriendje ging in wonen en dat die alles voor haar betaalde in de paar maand dat ze samen waren.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heeft niks met tijd te maken, het gaat gewoon ordinair om dat ze centen ruikt. En getuige jouw laatste zin ben jij geen haar anders.
- Probeer dit eens op een iets nettere manier te verwoorden joh -quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit enorm geldwolverig. Sorry, maar dit is nu typisch wat er mis is in de huidige maatschappij. Puur aan jezelf denken, geld als het hoogste goed en opeisen waar je moreel gezien helemaal geen recht op hebt. Laat die dochter die met een alcolholist in huis is opgegroeid lekker genieten van dat appartement.
Serieus:quote:
Ik vind er ook wel iets van dat vriendin van TS nu nijd voelt naar haar halfzus. Maar ik zie echt niet in hoe dit laat zien wat er mis is met de huidige maatschappij. Het is helemaal geen maatschappelijke kwestie.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
En dat men een erfenis niet wil bij schulden, maar wel bij baten, achten we hier zelfs zo logisch dat we er een aparte optie voor in het leven geroepen hebben; beneficiair aanvaarden. Iets wat jaarlijks duizenden erfgenamen doen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet? Leg eens uit aub.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
Nederlands recht is hier echter niet van toepassing. Deens rechts is van toepassing. Omdat de vader de Deense nationaliteit heeft en de erfenis in dat land is vrijgekomen. Of het Deens recht eenzelfde bepaling kent is maar de vraagquote:Op donderdag 15 februari 2024 20:14 schreef baskick het volgende:
[..]
Als ik https://www.gmw.nl/blog/g(...)e-werkt-het-precies/ goed begrijp, kan dat (naar Nederlands recht) wel, ja.
[..]
Zie linkje. Volgens mij kan de vriendin van TS met terugwerkende kracht een juridische vader krijgen. Waarom zou ze volgens jou geen wettelijk erfgenaam kunnen worden?
Als we inderdaad (hanca's logica volgend) het soort verstandshouding tussen vader en dochter in geld uit gaan drukken. En dan tot het oordeel komen dat 'een alcoholische vader hebben' de ene dochter recht geeft op een erfenis. Dan toch zeker de 'opgroeien in één-ouder gezin door compleet afwezige vader' dochter ook.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
En de dochter die met een alleenstaande moeder is opgegroeid die geen cent te makken hebben gehad mag niet gecompenseerd worden voor de moeilijke jeugd?
Laat me beginnen met het feit dat ik het niet eens of oneens ben met de vriendin van TS.
Maar het is wel heel makkelijk om dit als opmerking te maken.
Ik zeg moreel. Niet juridisch, juridisch heb je misschien nog best een kans, geen idee. Maar moreel gezien is die man nooit haar vader geweest. Als hij een half jaar eerder was overleden, was het nooit ter sprake gekomen. Ik vind moreel gezien erven van iemand die je nooit hebt gekend heel erg lastig.quote:
Dit inderdaad. Dus vriendin van TS dient een expert/professional mbt Deens erfrecht te raadplegen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:31 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nederlands recht is hier echter niet van toepassing. Deens rechts is van toepassing. Omdat de vader de Deense nationaliteit heeft en de erfenis in dat land is vrijgekomen. Of het Deens recht eenzelfde bepaling kent is maar de vraag
quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:03 schreef Nizno het volgende:
[..]
Serieus:
Gaan we nu allemaal hypotheses er bij halen over hoe de alcoholist geweest is tov zijn Deense dochter terwijl het enige dat bekend is dat hij vroeg is overleden aan overmatig alcohol gebruik.
We weten niet of hij geweld gebruikt heeft. We weten niet of de dochter veel heeft meegekregen van het alcohol gebruik of dat pa misschien juist wel een afwezige vader was die veel al in de kroeg zat en amper thuis was.
Lekkere aannames doen om de vriendin van TS als geldwolf neer te sabelen.
En ja ze heeft een uitspraak gedaan dat ze niet hoefde te erven. Als er veel schulden zijn en er misschien 300 euro over blijft gunt ze dat haar halfzus.
Dat was het beeld dat haar halfzus geschetst heeft over haar vader.
Stottert TS hier of zo???quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie het zo: op dat moment vond ze dat ze er niet veel recht op had. Bovendien wilde ze de prille relatie met haar halfzus in het begin niet op het spel zetten. Die meid heeft ook veel last gehad van haar alcoholistische vader, die haar veel heeft geslagen vroeger. Het was een klootzak. Maar na verloop van tijd begon mijn vriendin te denken dat die schulden bewust overdreven waren en merkte ze dat haar halfzus veel minder ging werken, vermoedelijk dankzij het appartement in de verhuur. Ze verdient er meer dan 2000 euro per maand mee geloof ik. Dus daarmee is haar mening over de situatie wel bijgedraaid. Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze er nu een ander perspectief op heeft, na zoveel tijd.
Die post heb ik over het hoofd gezien.quote:
Dat maakt erfrecht nog steeds geen 'vergelijk het leed' kwestie. En erven in morele zin imo ook niet.quote:
Precies ditquote:Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mijn post was ook geen 'vergelijk het leed', meer een 'gun je halfzus die een rotjeugd heeft gehad ook eens wat positiefs'.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat maakt erfrecht nog steeds geen 'vergelijk het leed' kwestie. En erven in morele zin imo ook niet.
Ik ken het Deense recht niet.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.
In NL kan ze het boedelregister gratis inzien. Weet ze ook bij welke notaris de afhandeling (if any) plaatsgevonden heeft.quote:Erfrecht
Het maakt voor de wet overigens niet uit of vader ooit contact heeft gehad met zijn buitenechtelijke kind. Ook doet het niet ter zake of het kind zelf ooit contact heeft gezocht met zijn biologische vader, of pas na het overlijden van vader iets van zich laat horen. Er gelden voor buitenechtelijke kinderen geen verval- of verjaringstermijnen. Het kan dus gebeuren dat iemand 20 jaar na het overlijden van vader zijn/haar deel van de erfenis komt opeisen. Blijkt de overledene de verwekker te zijn, dan is het kind gerechtigd tot de nalatenschap. De vaststelling van het vaderschap heeft terugwerkende kracht, zelfs indien jaren later het vaderschap pas wordt vastgesteld. In een dergelijk geval zullen de erfgenamen, die de nalatenschap hebben ontvangen, deze -in principe- alsnog met dat “nieuwe” kind moeten delen.
Ik eigenlijk niet, als de oorzaak daarvan bij de overleden ouder ligt, zeker als de ouder al die tijd het bestaan van één van de kinderen gewoon genegeerd heeft, er niet naar om heeft willen kijken. Dat komt de enorme clusterfuck van de erfenis moreel gezien op het conto van de overleden ouder.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn post was ook geen 'vergelijk het leed', meer een 'gun je halfzus die een rotjeugd heeft gehad ook eens wat positiefs'.
Moreel heb ik gewoon een probleem met een erfenis opeisen van iemand die je nooit gekend hebt, ten koste van mensen die de overledene wel hebben gekend.
Niks 'gewoon recht op'. Als kind niet erkend is moet daarvoor eerst een hele rechtszaak gevoerd worden om juridisch vaderschap te claimen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:22 schreef capricia het volgende:
Maar volgens de NLse wet heeft ze gewoon recht op haar deel van de erfenis.
In Nederland kan een niet-erkend kind echter wel onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op het legitieme kindsdeel van diens biologische vader. Moet binnen 5 jaar, en er zit een heel proces met wat haken en ogen aan.quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg moreel. Niet juridisch, juridisch heb je misschien nog best een kans, geen idee.
Kan je dat toelichten? Definieer je 'vaderschap' dan 100% als 'een vaderlijke rol in het leven van een kind', en 0% als 'biologische verwantschap'?quote:Maar moreel gezien is die man nooit haar vader geweest.
In Nederland heb je tot 5 jaar na diens dood.quote:Als hij een half jaar eerder was overleden, was het nooit ter sprake gekomen.
Wat zit daar precies achter? Ik proef een implicatie dat het dus onjuist is om een nalatenschap te accepteren van iemand die je niet kent? Dat alleen een daadwerkelijke relatie je daar in morele zin enig recht op geeft?quote:Ik vind moreel gezien erven van iemand die je nooit hebt gekend heel erg lastig.
Ma wist met moeite de voornaam van haar bezwangeraar op te diepen. Een Deen met een dochtertje, dat wist ze blijkbaar ook.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:32 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik eigenlijk niet, als de oorzaak daarvan bij de overleden ouder ligt, zeker als de ouder al die tijd het bestaan van één van de kinderen gewoon genegeerd heeft, er niet naar om heeft willen kijken. Dat komt de enorme clusterfuck van de erfenis moreel gezien op het conto van de overleden ouder.
Dit ja. Is nogal een proces, waarin het niet-erkende kind volgens mij dan ook een bewijsplicht heeft. En als een andere man ooit juridisch vaderschap vastgelegd heeft, en het kind van die man een kindsdeel geërfd heeft, houdt het naar mijn weten ook op mbt de bio vader. Maar pin me er niet op vast.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Niks 'gewoon recht op'. Als kind niet erkend is moet daarvoor eerst een hele rechtszaak gevoerd worden om juridisch vaderschap te claimen.
Wel/niet getrouwd maakt niet uit, wel/niet erkend wel.
Dat schrijft die bron die ik meegaf ook:quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Niks 'gewoon recht op'. Als kind niet erkend is moet daarvoor eerst een hele rechtszaak gevoerd worden om juridisch vaderschap te claimen.
De vraag is dus of de dame in kwestie dit kan en wil. Maar zodra vaststaat dat zij een kind van die man is, heeft ze gewoon recht op haar deel.quote:Voordat het kind aanspraak kan maken op een deel van de erfenis, zal het kind het vaderschap juridisch moeten laten vastleggen. Het kind kan zowel voor, als na het overlijden van vader een procedure bij de rechtbank aanhangig maken en om gerechtelijke vaststelling van het vaderschap verzoeken. De Nederlandse wet schrijft niet voor hoe het vaderschap dient te worden aangetoond.
Je hebt gelijk, ik had verkeerd gelezen en dacht dat de moeder van de halfzus al die tijd van het kind (vriendin van TS) wist.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Ma wist met moeite de voornaam van haar bezwangeraar op te diepen. Een Deen met een dochtertje, dat wist ze blijkbaar ook.
Hoezo heeft pa er niks van willen weten? Ik zie in de OP geen reden om aan te nemen dat hij ooit op de hoogte is gebracht.
quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn post was ook geen 'vergelijk het leed', meer een 'gun je halfzus die een rotjeugd heeft gehad ook eens wat positiefs'.
[..]
Geldt dat niet ook voor de vriendin van TS? Zelfs los van het financiele aspect van een één-ouder gezin? Dat twee ouders vaak toch wel meerwaarde heeft? Dat argument is imo twee kanten op te maken.quote:Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken.
Het werkt ook de andere kant op. Ik heb met mijn zus wel eens een erfenis moeten verwerpen. En dat moet je dan via de rechtbank ook namens je kinderen doen (en aantonen dat je ze daarmee niet benadeelt etc). Anyway, mijn zus was toen zwanger, en heeft het ook namens de ongeboren vrucht moeten verwerpen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moreel heb ik gewoon een probleem met een erfenis opeisen van iemand die je nooit gekend hebt, ten koste van mensen die de overledene wel hebben gekend.
Denemarken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat schrijft die bron die ik meegaf ook:
[..]
De vraag is dus of de dame in kwestie dit kan en wil. Maar zodra vaststaat dat zij een kind van die man is, heeft ze gewoon recht op haar deel.
En terecht, wmb.
Ja. En dan op een NLs forum deze vraag stellen.quote:
@Hanca verandert dit voor jou dan nog iets, moreel gezien?quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:45 schreef TAmaru het volgende:
De moeder van mijn vriendin heeft de vader wel op de hoogte gebracht destijds, maar daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Hij ontkende ook dat het van hem zou kunnen zijn.
Halfzus en haar moeder wisten van niks
Walgelijke mindset ja.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:04 schreef Bezsen het volgende:
Na jaren eindelijk familie terugvinden om de relatie dan te verzieken voor een paar grijpstuivers.
lmao
Ja, je zal zitten met Deens erfrecht, erfbelasting? En het DNA onderzoek dat nu gedaan is zal wss nog een keer overgedaan moeten worden. Gedoe met tolken. Woning zal verkocht moeten worden (tenzij die andere dochter je uit kan kopen), krijgt die andere dochter een deel van die erfbelasting terug? Kan dat überhaupt nog? En betaal je in Nederland nog een keer erfbelasting? Of valt dat weer onder die afspraken die in 2015 (?) gemaakt zijn met o.a. Denemarken?quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:49 schreef Mickytjuh het volgende:
Je zegt dat het denen zijn.
Het Nederlands recht zal er dan weinig mee te maken hebben? Of zijn het Denen die in Nederland wonen?
Het is erg afhankelijk van vele factoren.
Is de band met de vader bevestigd door de rechter? Is er dna van vader afgenomen?
Vragen, zoveel vragen.
Nogal een verdraaiing als je er niet bij vertelt dat hij netto onder de streep toch flink positief uit komt, nietwaar? Best misleidend als je dan de eigendommen niet ook noemt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:03 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik lees het als: "Hee, je bent ooit uit de lul van deze kerel gekropen. Je kent hem verder niet, maar hij is nu dood. Hij had schulden, wil je die overnemen?"
Logisch. Mede daarom kent Nederland het fenomeen 'beneficiair aanvaarden'. Maar laten we net doen alsof die meid ofwel gek ofwel een geldwolf is, omdat ze geen schulden wil erven. Iets wat elke Nederlandse notaris haar, zelfs opgelegd door de wet (want die lui kennen een zorgplicht) haar af zou raden.quote:- "Wat? Nee, natuurlijk niet! Donder op!"
Leuk dat je net doet alsof dat iets is waar de Deense familie pas na zijn dood achter kwam. Is dat echt hoe jij de OP leest? Volgens mij staat daar duidelijk dat die mensen dat al prima wisten. Dus ook hier verdraai je de boel.quote:"Oh wacht, dit appartement is met zijn geld betaald."
Dit vind je geen oneerlijke weerspiegeling van de houding van de Nederlandse dochter, op basis van de info die we van TS krijgen? Je hebt er wel een handje van.quote:- "OH PAPA!!!! Mijn bloedeigen vader!!! Ik heb je nooit gekend, maar dit appartement vertegenwoordigt een deel waar hij voor stond!"
Oh dat gaan TS en zijn heks vast wel doen. Hop opgraven die kist, of in het geval van crematie een gelikt envelopje van de vader die je nooit hebt gekend zoeken in Denemarken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Vooropgesteld dat die familie dus Deens is, en we geen flauw idee hebben hoe dat daar allemaal zit met erfrecht (en ook de plichten van de erfgenamen).quote:
Jawel hoor. Boeit niet of hij haar erkend heeft.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee.
Die man heeft dus flink zijn best gedaan om je vriendin zijn gehele leven te vermijden. Nou, dan kan al dat 'het is moreel gezien onjuist om een erfdeel te willen van iemand die je nooit hebt gekend' in mijn ogen keihard het raam uit hoor. Daar kon je vriendin immers niets aan doen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:45 schreef TAmaru het volgende:
De moeder van mijn vriendin heeft de vader wel op de hoogte gebracht destijds, maar daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Hij ontkende ook dat het van hem zou kunnen zijn.
Nee hoor. Gaat om juridische status. Maar er is inderdaad de mogelijkheid voor biologische kinderen om die juridische status retroactief nog te claimen.quote:
Jawel, dat boeit zeker wat. Zitten nogal wat voorwaarden aan. Zo heeft het niet-erkende kind een bewijsplicht (dus die bewijslast is verschoven van vader naar bio-dochter). En er mag geen sprake zijn van een andere vader in juridische zin, waarvan al geërfd is.quote:Boeit niet of hij haar erkend heeft.
Ok. STEL: Heb een halfzus/broer die geadopteerd is. Dus 0 juridische banden met mijn ouder(s). Adoptieouders al overleden + van geërfd. Volgens jou kan die halfbroer/zus dus nooit het kindsdeel opeisen? Ok...quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee hoor. Gaat om juridische status. Maar er is inderdaad de mogelijkheid voor biologische kinderen om die juridische status retroactief nog te claimen.
[..]
Jawel, dat boeit zeker wat. Zitten nogal wat voorwaarden aan. Zo heeft het niet-erkende kind een bewijsplicht (dus die bewijslast is verschoven van vader naar bio-dochter). En er mag geen sprake zijn van een andere vader in juridische zin, waarvan al geërfd is.
En dat is dan volgens Nederlands recht.
Is dat ‘ok, wist ik niet’ of ‘ok, geloof ik niet’?quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok. STEL: Heb een halfzus/broer die geadopteerd is. Dus 0 juridische banden met mijn ouder(s). Adoptieouders al overleden + van geërfd. Volgens jou kan die halfbroer/zus dus nooit het kindsdeel opeisen? Ok...
Dat laatste. Met mijn beperkte kennis vh familierecht.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dat ‘ok, wist ik niet’ of ‘ok, geloof ik niet’?
quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok. STEL: Heb een halfzus/broer die geadopteerd is. Dus 0 juridische banden met mijn ouder(s). Adoptieouders al overleden + van geërfd. Volgens jou kan die halfbroer/zus dus nooit het kindsdeel opeisen? Ok...
quote:https://fiom.nl/zoeken-fa(...)ing-erfrecht-adoptie
Door adoptie worden de familierechtelijke banden tussen het kind en de biologische familie verbroken. Het kind is daardoor juridisch kind van de adoptieouders geworden en zal daarom bij overlijden van hen erven (en vice versa). Het kind maakt dus geen aanspraak meer op een deel van de erfenis bij overlijden van één van de biologische ouders.
Volgens mij klopt het wel.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat laatste. Met mijn beperkte kennis vh familierecht.
Klopt niet. Sowieso kan de ouder die het kind heeft afgestaan het kind alsnog opnemen in diens testament. Dan erft dat kind gewoon. Of dat kind ook geërfd heeft van diens adoptieouders doet niet ter zake.quote:
Klopt dat kan die ouder doen. Maar we hadden het toch over het wettelijke kindsdeel?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt niet. Sowieso kan de ouder die het kind heeft afgestaan het kind alsnog opnemen in diens testament. Dan erft dat kind gewoon. Of dat kind ook geërfd heeft van diens adoptieouders doet niet ter zake.
quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ook kan de hardheidsclausule toegepat worden.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:42 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt dat kan die ouder doen. Maar we hadden het toch over het wettelijke kindsdeel?
[..]
Gaat die hardheidsclausule niet over de tariefgroep waarin de erfenis (per testament geregeld) zou vallen?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ook kan de hardheidsclausule toegepat worden.
Weet je dat zeker? Ik ben daar niet echt bekend mee, maar als ik google vind ik:quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ook kan de hardheidsclausule toegepat worden.
Inderdaad, er is helemaal nog geen verwantschap aangetoond. Juridisch is er hoogstens een vermoeden op basis van de dna match met een halfzus. Dat zou betekenen dat voordat je het überhaupt over een erfenis kunt hebben, eerst onderzoek gedaan moet worden. En dan kom je al snel op de vraag of de vader begraven of gecremeerd is. Voor je het weet mag je eerst een rechter proberen te overtuigen het lichaam op te gravenquote:Op donderdag 15 februari 2024 23:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees alleen van een DNA-match tussen vriendin en halfzus.
Ik neem aan dat halfzus is erkend door vader, zonder dat zijn vaderschap met een DNA-test is bevestigd. De DNA-verwantschap tussen vriendin en halfzus betekent dan niet automatisch dat vader van halfzus de biologische vader is van vriendin.
Het kan dus stuklopen op de aantoonbaarheid van de biologische verwantschap.
Wat een afgunst zeg..quote:Ze ziet dat haar halfzus haast niet meer hoeft te werken door de huurinkomsten en vindt het eigenlijk allemaal niet zo fijn, sterker nog, er is bij haar wat nijd ontstaan tegenover haar halfzus.
Wat ik hieruit begrijp is dat 25 procent van alles sowieso verdeeld moet worden over de erfgenamen. Indien hij dus getrouwd was, en dus twee kinderen heeft (waaronder die vriendin), dan heeft iedereen sowieso recht op 1/3 van die 25 procent. Wat dus zo'n 8 1/3 procent is. (12.5 procent wanneer hij niet getrouwd was).quote:Compulsory legal heirs
Danish law provides for compulsory
legal heirs. The spouse and the descendants are compulsory heirs, which
means that they cannot be disinherited
without their written consent. All other
legal heirs (parents etc.) can be disinherited by writing a will.
The compulsory share is 25 per cent
of the estate of the deceased. The
compulsory share is divided between
the surviving spouse and the descendants. Or to put it another way: If the
testator/trix leaves a spouse and/or
descendants, he or she may freely dispose of only 75 per cent of the estate
in a will.
Duh, testament staat buiten familierecht.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt niet. Sowieso kan de ouder die het kind heeft afgestaan het kind alsnog opnemen in diens testament. Dan erft dat kind gewoon. Of dat kind ook geërfd heeft van diens adoptieouders doet niet ter zake.
Boeit enorm: zonder erkenning moet kind-in-kwestie eerst via een rechter laten vaststellen dat pa inderdaad biologische pa is. Wat in dit geval helemaal niet heel erg vaststaat (DNA-match via commercieel bedrijf met een Deense dame).quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jawel hoor. Boeit niet of hij haar erkend heeft.
Maar vast spuit11 inmiddels.
Ja maar dan erft het echt niet meer op Familierechtelijke banden.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit dus. TS is jouw vriendin het type dat letterlijk over lijken wil gaan om een graantje mee te pikken? Zo ja, dan moet ze vol de aanval in, DNA match afdwingen en de erfenis opeisen. Dat gaat een harde juridische strijd worden waarbij de prille relatie met de halfzus wel kapot gaat.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
en er met wat mazzel niks te erven blijkt, of inderdaad alleen maar schulden...quote:Op vrijdag 16 februari 2024 08:31 schreef Scorpie het volgende:
waarbij de prille relatie met de halfzus wel kapot gaat
Dat begrijp ik. Ik gaf expliciet aan dat het onder Nederlands recht zou kunnen. Aan TS om uit te zoeken of het onder het toepasselijk recht ook kan. Denk dat er hier weinig users zijn die de Deense wet kennen of kunnen doorzoeken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:31 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nederlands recht is hier echter niet van toepassing. Deens rechts is van toepassing. Omdat de vader de Deense nationaliteit heeft en de erfenis in dat land is vrijgekomen. Of het Deens recht eenzelfde bepaling kent is maar de vraag
In Nederland kan die erkenning gewoon met terugwerkende kracht gebeuren via de rechtbank.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee.
Ik lees in dat linkje ook dit:quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:14 schreef baskick het volgende:
[..]
[..]
Of er een testament was, weten we dus niet. Ik verwacht van niet, en dan erft ieder kind, eventueel met terugwerkende kracht, mee. Maar ook de schulden. Deze halfzus heeft alle schulden van vader weggewerkt alvorens te kunnen profiteren van de huuropbrengst van de woning. Als vriendin van TS hiervan mee wil profiteren, zal ze, m.i. toch eerst de helft van die schulden die er waren moeten restitueren aan haar halfzus. Want ook die hoorden tot de erfenis.quote:Blijkt de overleden vader de biologische vader te zijn en wordt het vaderschap gerechtelijk vastgesteld, dan ontstaat met terugwerkende kracht vanaf de geboorte van het kind een juridische band tussen de vader en het kind. Dat betekent dat het kind dus kan erven van de vader. Afhankelijk van de vraag of een testament is opgesteld, en wat daarin is bepaald, zullen de erfgenamen die de nalatenschap al hebben ontvangen, hun erfenis mogelijk moeten delen met het kind.
Zoals ik gisteravond al postte.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:17 schreef paardendokter het volgende:
Grappig dat iedereen hier diep het erfrecht in denkt te stappen, terwijl de hoofdvraag natuurlijk is: is er WETTELIJK bewijs dat de Deense Junk de vader is. En dat bewijs ontbreekt.
Mocht het leiden tot de noodzaak van het nemen van een monster van de overleden vader, dan wordt dat waarschijnlijk een erg ingewikkelde gang naar de rechter.quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees alleen van een DNA-match tussen vriendin en halfzus.
Ik neem aan dat halfzus is erkend door vader, zonder dat zijn vaderschap met een DNA-test is bevestigd. De DNA-verwantschap tussen vriendin en halfzus betekent dan niet automatisch dat vader van halfzus de biologische vader is van vriendin.
Het kan dus stuklopen op de aantoonbaarheid van de biologische verwantschap.
Met de schep naar Denemarken !quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zoals ik gisteravond al postte.
[..]
Mocht het leiden tot de noodzaak van het nemen van een monster van de overleden vader, dan wordt dat waarschijnlijk een erg ingewikkelde gang naar de rechter.
Hier is een interessante zaak.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:30 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Met de schep naar Denemarken !
Geen idee hoe dat zit. Het totale vermogen (bezittingen minus schulden) was wellicht gewoon positief. Leuk dat er wellicht schulden waren, maar de nalatenschap kon gewoon positief zijn.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik lees in dat linkje ook dit:
[..]
Of er een testament was, weten we dus niet. Ik verwacht van niet, en dan erft ieder kind, eventueel met terugwerkende kracht, mee. Maar ook de schulden. Deze halfzus heeft alle schulden van vader weggewerkt alvorens te kunnen profiteren van de huuropbrengst van de woning. Als vriendin van TS hiervan mee wil profiteren, zal ze, m.i. toch eerst de helft van die schulden die er waren moeten restitueren aan haar halfzus. Want ook die hoorden tot de erfenis.
Dat kan, maar het kan ook zo zijn dat halfzus uit eigen middelen de schulden weggewerkt heeft en dit gat nu vult met de inkomsten van de woning.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:59 schreef baskick het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat zit. Het totale vermogen (bezittingen minus schulden) was wellicht gewoon positief. Leuk dat er wellicht schulden waren, maar de nalatenschap kon gewoon positief zijn.
Gaat niet gebeuren.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 12:59 schreef DjVero het volgende:
Laat die heilige boontjes maar lekker lullen, TS, pakken wat je pakken kunt!Ik las iets van ¤2000 per maand, dat zou dan een mooie rug per maand worden, als je vriendin in haar gelijk staat. Ik had het ook wel geweten!
Dan niet doen natuurlijk. Maar TS en vriendin worden aangevallen, want familie dit dat, want relaties verzieken voor een paar grijpstuivers, want ordinair dit dat. Duizend piek!quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren.
Als vriendin ervoor gaat, zal ze waarschijnlijk aanzienlijke kosten moeten maken voor een advocaat en rechtszaken. En dan nog is de uitkomst allerminst gegarandeerd.
Die rekensom kun je dus zo niet maken.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:03 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dan niet doen natuurlijk. Maar TS en vriendin worden aangevallen, want familie dit dat, want relaties verzieken voor een paar grijpstuivers, want ordinair dit dat. Duizend piek!
Helemaal prima als ze daar recht op hebben. Is het zuur? Ja, want het was natuurlijk makkelijker geweest als daar direct rekening mee gehouden had kunnen worden.quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Draai het om: stel dat je zelf een woning erft van je ouders en dat er na 2 jaar ineens een halfbroer of -zus tevoorschijn komt (waar je geen weet van hebt) die de helft komt claimen?
Grappig dat jij denkt dat zoiets niet wettelijk vast te stellen is.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:17 schreef paardendokter het volgende:
Grappig dat iedereen hier diep het erfrecht in denkt te stappen, terwijl de hoofdvraag natuurlijk is: is er WETTELIJK bewijs dat de Deense Junk de vader is. En dat bewijs ontbreekt.
En hoe denk je dat dat proces gaat, met vader dood en begraven?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Inbox het volgende:
[..]
Grappig dat jij denkt dat zoiets niet wettelijk vast te stellen is.
Dat wettelijke bewijs ontbreekt inderdaad. Nu, op dit moment dus, maar kan via de rechterlijke weg vastgesteld worden met wat DNA-testen. Daar zal ze sowieso wel heen moeten, want de halfzus zal echt niet zomaar de erfenis willen delen vermoed ik zo.
Een huuropbrengst van 2k euro per maand. De woning zal best een behoorlijke waarde hebben. Het gaat niet om een lemen hutje in Afrika.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren.
Als vriendin ervoor gaat, zal ze waarschijnlijk aanzienlijke kosten moeten maken voor een advocaat en rechtszaken. En dan nog is een positieve uitkomst allerminst gegarandeerd.
98% van de inwoners van Kopenhagen wordt gecremeerd: https://dfweurope.com/nl/(...)xt=Maatwerk%20dus.-,',de%20gebouwen%20op%20het%20terrein.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En hoe denk je dat dat proces gaat, met vader dood en begraven?
Een stuk makkelijker dan dna afnemen van iemand die gecremeerd isquote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En hoe denk je dat dat proces gaat, met vader dood en begraven?
Ik gaf eerder een linkje.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:55 schreef Inbox het volgende:
[..]
Een huuropbrengst van 2k euro per maand. De woning zal best een behoorlijke waarde hebben. Het gaat niet om een lemen hutje in Afrika.
Wat zal een rechtsgang kosten? Wat zal de opbrengst kunnen zijn?
Waarom denk jij dan dat dit niet gaat gebeuren?
quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier is een interessante zaak.
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-75655
Ook dat nog (crematie).quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
98% van de inwoners van Kopenhagen wordt gecremeerd: https://dfweurope.com/nl/(...)xt=Maatwerk%20dus.-,',de%20gebouwen%20op%20het%20terrein.
Je zult dus naar een broer of zus (of ouder) van die vader op zoek moeten.
Huh, die rekensom kun je niet maken maar aan de hand van wat er in dit topic beschreven staat kun jij wel zeggen dat dit nooit gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die rekensom kun je dus zo niet maken.
Natuurlijk kunnen die dat proberen tegen te houden. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik gaf eerder een linkje.
Het is maar de vraag of vriendin voldoende grond heeft om te verzoeken om een DNA-monster van haar vermeende biologische vader. Ook kunnen familieleden van de overledene het proberen tegen te houden.
[..]
Het gaat niet gebeuren dat de vriendin de helft van die maandelijkse inkomsten van het appartement tegemoet kan zien.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:03 schreef Inbox het volgende:
[..]
Huh, die rekensom kun je niet maken maar aan de hand van wat er in dit topic beschreven staat kun jij wel zeggen dat dit nooit gaat gebeuren.
Dat vind ik knap als het gaat om maandelijkse inkomsten van 2k euro uit de verhuur van een geerfd huis. Deze erfenis is waarschijnlijk behoorlijk de moeite waard ondanks dat de man een alcholist was heeft ie kennelijk toch wel wat goeds gedaan in zn leven door een huis na te laten.
Heb ik gezegd dat het onmogelijk is?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:05 schreef Inbox het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen die dat proberen tegen te houden. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Wellicht wel als de halfzussen de enige erfgenamen zijn. Anders niet.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat niet gebeuren dat de vriendin de helft van die maandelijkse inkomsten van het appartement tegemoet kan zien.
Zo werkt dat niet met een erfenis.
Over het algemeen wordt in zo'n situatie de huur niet verdeeld, maar het appartement verkocht.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:24 schreef Inbox het volgende:
[..]
Wellicht wel als de halfzussen de enige erfgenamen zijn. Anders niet.
Mocht de vrouw erfgenaam worden door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap en dit huis is onderdeel van de nalatenschap dan hebben beide halfzussen van elkaar een claim op die erfenis en daarmee mogelijk ook op de woning en huuropbrengsten.
Of dat de helft is, is idd de vraag en zal afhangen van de situatie. Alles zal opnieuw beoordeeld moeten worden.
Ik denk dat je te veel televisie kijkt .....quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Inbox het volgende:
[..]
Grappig dat jij denkt dat zoiets niet wettelijk vast te stellen is.
Dat wettelijke bewijs ontbreekt inderdaad. Nu, op dit moment dus, maar kan via de rechterlijke weg vastgesteld worden met wat DNA-testen. Daar zal ze sowieso wel heen moeten, want de halfzus zal echt niet zomaar de erfenis willen delen vermoed ik zo.
Als de halfzus dat uitvecht tot de hoogste rechter ben je jaren verder en tienduizend(en) euro's lichter waarschijnlijk. Heeft de vriendin van TS dat geld ervoor (over)?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:55 schreef Inbox het volgende:
[..]
Een huuropbrengst van 2k euro per maand. De woning zal best een behoorlijke waarde hebben. Het gaat niet om een lemen hutje in Afrika.
Wat zal een rechtsgang kosten? Wat zal de opbrengst kunnen zijn?
Waarom denk jij dan dat dit niet gaat gebeuren?
Maar anderszijds is een verhaaltje dat een commerciele databank hep gesegd dat me DNA verdacht veel lijkt op dat van mevrouw X, en dat mevrouw X de dochter is van P½t, en laat m'n moeder nu zeggen dat mijn biologische vader óók P½t heette en bovendien ook een dochter had!quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:32 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik denk dat je te veel televisie kijkt .....
Jaren verder, tienduizenden euro's lichter en wellicht een half huis rijker. Moeite op zich wel waard.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als de halfzus dat uitvecht tot de hoogste rechter ben je jaren verder en tienduizend(en) euro's lichter waarschijnlijk. Heeft de vriendin van TS dat geld ervoor (over)?
De rechter zal waarschijnlijk eisen dat er voor vaststelling van het vaderschap aan bepaalde eisen voldoen moet zijn. De DNA-testen zullen door een erkende partij moeten worden afgenomen en worden geanalyseerd. Dat zal ie dan wel als keiharde eis stellen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar anderszijds is een verhaaltje dat een commerciele databank hep gesegd dat me DNA verdacht veel lijkt op dat van mevrouw X, en dat mevrouw X de dochter is van P½t, en laat m'n moeder nu zeggen dat mijn biologische vader óók P½t heette en bovendien ook een dochter had!
nou niet per se een hele sterke zaak op basis waarvan een rechter naar alle waarschijnlijkheid zal oordelen dat P½t wel na z'n dood kan worden aangewreven de biologische vader te zijn van een meisje in Nederland.
en vervolgens schrijf je dit:quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat niet gebeuren dat de vriendin de helft van die maandelijkse inkomsten van het appartement tegemoet kan zien.
Zo werkt dat niet met een erfenis.
Gaat niet gebeuren.. schrijf je dan.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:50 schreef Lienekien het volgende:
Denemarken kent overigens erfrecht met een onderdeel ‘gedwongen erfenis’, vergelijkbaar met wat hier het kindsdeel heet. Als vriendin de verwantschap kan laten aantonen, er is geen testament en zij en halfzus zijn de enige erfgenamen, dan zou vriendin recht hebben* op 50%.
-knip-
Edit: * recht kunnen hebben.
Familierecht, maar van Deense recht heb ik geen kaas gegeten.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:08 schreef Inbox het volgende:
[..]
Jaren verder, tienduizenden euro's lichter en wellicht een half huis rijker. Moeite op zich wel waard.
Jij bent erfrecht jurist meen ik op Reddit gelezen te hebben, toch? Dan zal je hier ongetwijfeld wel wat zaken van hebben gelezen om op de hoogte te blijven van de actualiteit.
Lees anders nog even terug wat ik al eerder toelichtte.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:19 schreef Inbox het volgende:
[..]
en vervolgens schrijf je dit:
[..]
Gaat niet gebeuren.. schrijf je dan.
Als ze 50% erfgename is, is 50% van de inkomsten zo raar niet (als de rest van de schulden die de huidige enkele erfgename heeft afgelost ook verrekend worden) en onderling besloten wordt dat het huis niet verkocht gaat worden maar gewoon 50% eigendom van beide wordt.
Maar goed, moet ze wel eerst op papier officieel erfgenaam worden. Daar zal wel wat tijd en een rechtsgang overheen gaan.
Nou, die familiebanden bestaan vooralsnog uit emailcontact volgens mij met de halfzus. Dat kun je verder eigenlijk niet eens een familieband noemen. In die zin moet je het geheel gewoon zien als een kille, zakelijke transactie.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Familierecht, maar van Deense recht heb ik geen kaas gegeten.
Het kan de moeite waard zijn, als je kansen goed zijn en je de kosten kunt dragen en het niet erg vind je familiebanden te verwoesten.
onder nederlands recht ja. We weten niet of dit van toepassing is (zie post #128)quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Als je iets verhuurt wat van een erflater was, dan heb je de hele erfenis geaccepteerd.
Verder was het volgens mij wel duidelijk dat de halfzus de erfenis aanvaard heeft.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:57 schreef Essebes het volgende:
[..]
onder nederlands recht ja. We weten niet of dit van toepassing is (zie post #128)
Je denkt toch niet dat ik zover ga terugscrollen?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:57 schreef Essebes het volgende:
[..]
onder nederlands recht ja. We weten niet of dit van toepassing is (zie post #128)
Reageer dan nietquote:Op vrijdag 16 februari 2024 21:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat ik zover ga terugscrollen?
Hij heeft altijd in Denemarken gewoond. Hij kwam soms naar NL op werkbezoek. Daarbij heeft hij dus mijn vriendin verwekt. Bij een volgend werkbezoek heeft haar moeder aangegeven dat ze zwanger van hem was, wat door hem werd ontkend. Hij zei dat hij zich had laten steriliseren. Daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Ze had ook geen telefoonnummer en hij had een hele stereotype naam, zegmaar Mads Jensen ofzo. En de achternaamm daar was ze ook niet helemaal zeker meer over na een tijdje want die had hij maar 1 keer gezegd. Overigens heeft hij later nog een kind verwekt bij zijn vrouw, maar dat is dood geboren. Dus die sterilisatie was ook dikke onzin.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Zeg, zullen we na zes pagina's discussie misschien eerst even wachten op de antwoorden die nodig zijn om te bepalen of Nederlands, danwel Deens recht van toepassing is?
We weten dat de overledene "een Deen" was en dat hij een appartement had in Denemarken.
Maar of hij daadwerkelijk daar woonde, of dat meneer een Nederlands ingezetene was die in Denemarken nog een (tweede) woning in bezit had is wel heel belangrijk om te weten voor je in dit topic een fatsoenlijke raad of advies kan geven.
Dus @:TS: woonde de overledene op moment van overlijden in Nederland of in Denemarken?
Wat een klootzak.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 08:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Hij heeft altijd in Denemarken gewoond. Hij kwam soms naar NL op werkbezoek. Daarbij heeft hij dus mijn vriendin verwekt. Bij een volgend werkbezoek heeft haar moeder aangegeven dat ze zwanger van hem was, wat door hem werd ontkend. Hij zei dat hij zich had laten steriliseren. Daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Ze had ook geen telefoonnummer en hij had een hele stereotype naam, zegmaar Mads Jensen ofzo. En de achternaamm daar was ze ook niet helemaal zeker meer over na een tijdje want die had hij maar 1 keer gezegd. Overigens heeft hij later nog een kind verwekt bij zijn vrouw, maar dat is dood geboren. Dus die sterilisatie was ook dikke onzin.
Stel dat je alles kan aantonen, dat een rechter er in meegaat en dat je met terugwerkende kracht zou erven.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 12:59 schreef DjVero het volgende:
Laat die heilige boontjes maar lekker lullen, TS, pakken wat je pakken kunt!Ik las iets van ¤2000 per maand, dat zou dan een mooie rug per maand worden, als je vriendin in haar gelijk staat. Ik had het ook wel geweten!
Ben jij specialist Deens erfrecht?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stel dat je alles kan aantonen, dat een rechter er in meegaat en dat je met terugwerkende kracht zou erven.
In de praktijk zal het pand dan verkocht moeten worden en daar kan TS dan de erfbelasting van betalen.
Daarnaast zal TS nog de helft van de schulden van die vader moeten voldoen en het is ook nog onduidelijk of het appartement wel 100% afgelost is.
Nee. Maar DjVero stelt dat TS zo even de helft van de huur zou vangen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 11:04 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Ben jij specialist Deens erfrecht?
Ahh zo.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee. Maar DjVero stelt dat TS zo even de helft van de huur zou vangen.
In de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo. Als de vriendin van TS erfgenaam is en dat bij een rechter allemaal zou lukken, dan zou ze voor 50% recht op dat pand hebben. Maar er zal ook erfbelasting betaald moeten worden. En er is waarschijnlijk een schuld die die halfzus al afgelost heeft. En het appartement zal dan wss verkocht moeten worden, hoe ga je dat anders doen met de verhuur, die halfzus, halve inkomsten, etc?
En Denemarken is dan weer lastiger dan een ander EU land qua erfrecht: https://www.rijksoverheid(...)-het-buitenland-woonquote:Op zaterdag 17 februari 2024 11:12 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Ahh zo.
Zelfs hierover weten we niks. Want Deens erfrecht
Als via DNA en de rechter is vastgesteld dat de overleden Deen inderdaad de biologische vader is van vriendin van TS, dan kan halfzus ertoe besluiten om vriendin van TS uit te kopen, wat het huis betreft. Vriendin heeft dan recht op de helft van de overwaarde van de woning. Minus de helft van de schulden die er waren.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:19 schreef Inbox het volgende:
[..]
en vervolgens schrijf je dit:
[..]
Gaat niet gebeuren.. schrijf je dan.
Als ze 50% erfgename is, is 50% van de inkomsten zo raar niet (als de rest van de schulden die de huidige enkele erfgename heeft afgelost ook verrekend worden) en onderling besloten wordt dat het huis niet verkocht gaat worden maar gewoon 50% eigendom van beide wordt.
Maar goed, moet ze wel eerst op papier officieel erfgenaam worden. Daar zal wel wat tijd en een rechtsgang overheen gaan.
En minus de erfbelasting.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Als via DNA en de rechter is vastgesteld dat de overleden Deen inderdaad de biologische vader is van vriendin van TS, dan kan halfzus ertoe besluiten om vriendin van TS uit te kopen, wat het huis betreft. Vriendin heeft dan recht op de helft van de overwaarde van de woning. Minus de helft van de schulden die er waren.
Dan is het dus de vraag hoeveel dat zal zijn of het de moeite waard is hier een zaak voor aan te spannen.
Dat had ik hiervoor al gemeld.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
En Denemarken is dan weer lastiger dan een ander EU land qua erfrecht: https://www.rijksoverheid(...)-het-buitenland-woon
Ze hebben daar wel erfbelasting: https://www.lawyersdenmark.com/inheritance-law-in-denmark
Een appartement in Kopenhagen is natuurlijk bepaald niet waardeloos.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Als via DNA en de rechter is vastgesteld dat de overleden Deen inderdaad de biologische vader is van vriendin van TS, dan kan halfzus ertoe besluiten om vriendin van TS uit te kopen, wat het huis betreft. Vriendin heeft dan recht op de helft van de overwaarde van de woning. Minus de helft van de schulden die er waren.
Dan is het dus de vraag hoeveel dat zal zijn of het de moeite waard is hier een zaak voor aan te spannen.
Wat denk je zelf over de haalbaarheid?quote:Op zondag 18 februari 2024 17:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Een appartement in Kopenhagen is natuurlijk bepaald niet waardeloos.
Wie zegt dat het hypotheekvrij is...quote:Op zondag 18 februari 2024 17:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Een appartement in Kopenhagen is natuurlijk bepaald niet waardeloos.
OP zegt afbetaald.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Wie zegt dat het hypotheekvrij is...
Of uberhaupt overwaarde heeft
Hoezo ben je een ordinaire kift als je gewoon toe eigend waar je recht op hebt ?quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeftquote:
TS gaat sowieso amper op de inhoud in.quote:Op zondag 18 februari 2024 23:51 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeft
Is dat zo?quote:Op zondag 18 februari 2024 23:51 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeft
De volledige afwikkeling valt enkel onder Deens recht, en ook of de vader de vader is moet in Denemarken.quote:Op maandag 19 februari 2024 05:51 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is dat zo?
Als de moeder Nederlands is, de vermoedelijke vader Deens en het kind in Nederland geboren.
Is het dan de Deense rechter bij wie je moet aankloppen voor een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap? Ik zou denken dat de Nederlandse rechter bevoegd is en dat een eventuele erkenning daarna doorwerkt in het Deense recht.
De erfenis en de afwikkeling, die zal ongetwijfeld wel uitsluitend onder Deens recht vallen.
Apart. Dus als dat kind door de vader voor de Nederlandse wet erkend zou zijn geweest bij geboorte, had het voor het Deense erfrecht geen erfgenaam geweest?quote:Op maandag 19 februari 2024 06:15 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
De volledige afwikkeling valt enkel onder Deens recht, en ook of de vader de vader is moet in Denemarken.
Denemarken doet niet mee met de Europese erfrecht afspraken en doet helemaal zijn eigen ding
Erkennen en vaderschap vaststellen is iets heel anders in het Nederlands recht.quote:Op maandag 19 februari 2024 06:27 schreef Inbox het volgende:
[..]
Apart. Dus als dat kind door de vader voor de Nederlandse wet erkend zou zijn geweest bij geboorte, had het voor het Deense erfrecht geen erfgenaam geweest?
Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.quote:Op maandag 19 februari 2024 05:51 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is dat zo?
Als de moeder Nederlands is, de vermoedelijke vader Deens en het kind in Nederland geboren.
Is het dan de Deense rechter bij wie je moet aankloppen voor een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap? Ik zou denken dat de Nederlandse rechter bevoegd is en dat een eventuele erkenning daarna doorwerkt in het Deense recht.
De erfenis en de afwikkeling, die zal ongetwijfeld wel uitsluitend onder Deens recht vallen.
Nou dat is wel een zekerheidje, de halfzus sprak over een afbetaald appartement, want mijn vriendin heeft gevraagd of daar nog schulden op zaten of niet. En hij heeft het in de jaren 90 gekocht, dus overwaarde lijkt mij een zekerheid.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Wie zegt dat het hypotheekvrij is...
Of uberhaupt overwaarde heeft
Ze kan met een dna-match aantonen met haar halfzus dat ze een vader delen. Maar goed, dat bewijst niet dat het deze vader is. Tenzij het feit dat de halfzus wel erkend was, voldoende bewijs vormt dat haar vader ook echt haar biologische vader is.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:16 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.
Halfzus is wel erkend ja en de match in de database zegt dat ze halfzussen zijn (maar er staat ook als mogelijkheid tante geloof ik). De database is dus ook niet 100% zeker. Ik denk wel dat er genoeg bewijs is om bijv. een officiële test af te dwingen ...quote:Op maandag 19 februari 2024 08:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze kan met een dna-match aantonen met haar halfzus dat ze een vader delen. Maar goed, dat bewijst niet dat het deze vader is. Tenzij het feit dat de halfzus wel erkend was, voldoende bewijs vormt dat haar vader ook echt haar biologische vader is.
Enige echte bewijs zou inderdaad het lichaam opgraven, als hij niet gecremeerd is.
Ik vind persoonlijk dat erfrecht alleen zou moeten gelden voor erkende kinderen, want het kan voorkomen dat een man een kind erkent van de vrouw met wie hij is, dat niet van hem is. En later komt er een kind op de proppen met dezelfde biologische vader als dat kind, wat dus niet die man is. Dan erft het erkende kind wel en het andere niet, want niet van hem en niet erkend.
Vandaar de gerechtelijke vaststelling op verzoek van het kind.quote:Op maandag 19 februari 2024 06:28 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Erkennen en vaderschap vaststellen is iets heel anders in het Nederlands recht.
Aangezien vader niet meer leeft kan hij het kind niet meer erkennen.
Door dat te vonnissen, als ie dat nodig acht tenminste. Ik mag aannemen dat een gerechtelijk vonnis omgezet kan worden zodat het ook in een andere land gelding heeft en uitgevoerd kan worden.quote:Op [url=http
s://forum.fok.nl/topic/2702738/7/25#p212492608]maandag 19 februari 2024 08:16[/url] schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.
Gewoon eens even een eerste verkenning van de juridische opties en de consequenties die daaraan vastzitten. De beslissing is aan haar maar ze heeft nog niet besloten hoor, het is een beetje 50/50 momenteel geloof ik.quote:Op maandag 19 februari 2024 10:12 schreef Black-Death het volgende:
Dus TS, jullie gaan ervoor? Of wat verwachten jullie van het gesprek met de advocaat?
Succes, ben benieuwd naar het vervolg.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gewoon eens even een eerste verkenning van de juridische opties en de consequenties die daaraan vastzitten. De beslissing is aan haar maar ze heeft nog niet besloten hoor, het is een beetje 50/50 momenteel geloof ik.
Ditquote:Op donderdag 15 februari 2024 21:34 schreef probeer het volgende:
Dus vriendin van TS dient een expert/professional mbt Deens erfrecht te raadplegen.
Maar dat de halfzus erkend is door de vader, wil nog niet zeggen dat dat haar biologische vader is. Waarschijnlijk wel, maar dat staat niet 100% vast. Een officiele test kan aantonen dat ze dezelfde biologische vader hebben, maar dat hoeft dus niet deze man te zijn. En dan is erkenning de enige reden om erfgenaam te kunnen zijn.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:51 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Halfzus is wel erkend ja en de match in de database zegt dat ze halfzussen zijn (maar er staat ook als mogelijkheid tante geloof ik). De database is dus ook niet 100% zeker. Ik denk wel dat er genoeg bewijs is om bijv. een officiële test af te dwingen ...
Ik ook. Ik gun het ze van harte, maar het zet wel de familieband op het spel.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:15 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Succes, ben benieuwd naar het vervolg.
Kun je van een familieband spreken als je iemand enkel af en toe spreekt via de chat omdat je er toevallig achterkwam dat je wat DNA met elkaar deelt?quote:Op maandag 19 februari 2024 13:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ook. Ik gun het ze van harte, maar het zet wel de familieband op het spel.
En ik weet ook niet in hoeverre het feit dat ze eerder de kans had mee te delen in de erfenis en het toen niet wilde mee gaat spelen bij een eventuele rechtszaak.
die staat al op het spel doordat vriendin van TS er achter is gekomen dat halfzus het financiële plaatje anders heeft voorgespiegeld dan het uiteindelijk blijkt te zijn, lijkt mij dat het vertrouwen vanuit Nederland nu al weg is. En ja als ze actie onderneemt is het vertrouwen vanuit Denemarken ook weg. Dan is het gewoon wederzijds en niet eenzijdig.quote:Op maandag 19 februari 2024 13:32 schreef Gia het volgende:
maar het zet wel de familieband op het spel.
Vind ik ook. Toen haar halfzus melding maakte van schulden wilde ze er mooi afzijdig van blijven. Ik krijg van je verhaal een negatiever gevoel van je vriendin dan van haar halfzus.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wettelijk recht? Ja. Moreel recht? Nee, dat vind ik niet.
Zeker niet om dat het al aan haar gevraagd en zij dat afwees, formeel of niet. Ze komt nu wel over als een geldwolf...
Ze is een volwassene, dan had ze de verantwoordelijkheid moeten nemen om het tot op de bodem uit te zoeken en haar deel op te eisen. Maar dat heeft ze niet gedaan omdat…..?quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat ze dacht dat er niets te halen viel, maar toen werd duidelijk dat de ander ineens toch voordelen had en toen 'ontstond er wat nijd' vanuit vriendin van TS naar de andere kant want het is lastig als je nogal last hebt van jaloezie.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:40 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ze is een volwassene, dan had ze de verantwoordelijkheid moeten nemen om het tot op de bodem uit te zoeken en haar deel op te eisen. Maar dat heeft ze niet gedaan omdat…..?
Heb nog es naar de OP gekeken en daar staat:quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat ze dacht dat er niets te halen viel, maar toen werd duidelijk dat de ander ineens toch voordelen had en toen 'ontstond er wat nijd' vanuit vriendin van TS naar de andere kant want het is lastig als je nogal last hebt van jaloezie.
Natuurlijk vindt TS dat zijn vriendin er 'recht op heeft', want hij kan er dan lekker van mee profiteren. Dat zegt ie zelf in post 10. Hij is geen haar beter dan zijn vriendin.
Er is dus vanuit halfzus geen verkeerd beeld geschetst; ze waren op de hoogte van het afbetaalde appartement.quote:Het contact met de halfzus was vanaf het begin prettig, maar ze maakte wel melding van schulden bij haar vader en allerlei rekeningen die na zijn dood arriveerden. Belastingschuld, een auto die nog afbetaald moest worden, etc. De vader had nog wel een afbetaald appartement in Kopenhagen
Vriendin wees het af. En nu blijkt dat halfzus een aardig inkomen uit de verhuur van het appartement heeft, wil ze er op terug komen. Ik heb er een hard hoofd dat een rechter hier in meegaat.quote:Een executeur behoort een erfenis af te handelen binnen een termijn van 18 maanden. Wordt deze termijn overschreden - bijvoorbeeld bij een ingewikkelde of omvangrijke nalatenschap of als het opsporen van erfgenamen lang duurt - dan mag de executeur zijn of haar werk gewoon voortzetten, mits de erfgenamen het daarmee eens zijn.
Dat stukje over de executeur en de termijn heeft natuurlijk heel weinig te maken met deze kwestie. Dat is een termijn voor een (professionele) executeur, niet een termijn waar de vriendin van TS iets mee te maken heeft. Plus: Nederlands, niet Deens.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 11:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb nog es naar de OP gekeken en daar staat:
[..]
Er is dus vanuit halfzus geen verkeerd beeld geschetst; ze waren op de hoogte van het afbetaalde appartement.
Officieel hoort een erfenis ook binnen anderhalf jaar afgehandeld te zijn:
https://stichtingsebe.nl/(...)elen-van-een-erfenis
[..]
Vriendin wees het af. En nu blijkt dat halfzus een aardig inkomen uit de verhuur van het appartement heeft, wil ze er op terug komen. Ik heb er een hard hoofd dat een rechter hier in meegaat.
Als halfzus dat appartement niet vermeld had, maar alleen de schulden, dan had ik het nog een kans gegeven.
Maar als die halfzus die chat hierover bewaard heeft, kan ze wel aantonen dat ze heeft aangeboden de erfenis te delen en dat vriendin dit afgewezen heeft. Als er op papier maar 1 erfgenaam is, lijkt me niet dat er dan een executeur is. En inmiddels, 2 of 2,5 jaar later er nog op terugkomen..... Weet niet hoe een rechter hier tegen aan gaat kijken.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 11:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat stukje over de executeur en de termijn heeft natuurlijk heel weinig te maken met deze kwestie. Dat is een termijn voor een (professionele) executeur, niet een termijn waar de vriendin van TS iets mee te maken heeft. Plus: Nederlands, niet Deens.
Vriendin heeft waarschijnlijk niks officieel afgewezen. Dan kan ook niet, want de verwantschap is nog helemaal niet officieel vastgesteld.
De halfzus is ooit terloops begonnen over de erfenis, dat is wat anders dan aanbieden de erfenis te delen. Dat vriendin er toen niet op in is gegaan, heeft dan vast geen juridische betekenis.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar als die halfzus die chat hierover bewaard heeft, kan ze wel aantonen dat ze heeft aangeboden de erfenis te delen en dat vriendin dit afgewezen heeft. Als er op papier maar 1 erfgenaam is, lijkt me niet dat er dan een executeur is. En inmiddels, 2 of 2,5 jaar later er nog op terugkomen..... Weet niet hoe een rechter hier tegen aan gaat kijken.
Het is niet zo dat ze er nu pas achter is gekomen dat ze een halfzus heeft en eigenlijk recht heeft op de helft van diens erfenis. Dat wist ze 2,5 jaar geleden ook al.
We weten een heleboel niet. We weten ook niet of halfzus zich in de schulden heeft moeten steken om de schulden van vader te betalen en deze nu met de huuropbrengsten aflost. Of deze de afgelopen 2,5 jaar met de huuropbrengsten afgelost heeft.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De halfzus is ooit terloops begonnen over de erfenis, dat is wat anders dan aanbieden de erfenis te delen. Dat vriendin er toen niet op in is gegaan, heeft dan vast geen juridische betekenis.
We weten er niks van of het Deense recht een termijn heeft waarbinnen je aanspraak moet hebben gemaakt op een erfenis om er nog recht op te hebben.
Ik reageerde specifiek op je eerdere citaat betreffende de termijn voor de afhandeling van de nalatenschap.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:19 schreef Gia het volgende:
[..]
We weten een heleboel niet. We weten ook niet of halfzus zich in de schulden heeft moeten steken om de schulden van vader te betalen en deze nu met de huuropbrengsten aflost. Of deze de afgelopen 2,5 jaar met de huuropbrengsten afgelost heeft.
Vriendin van TS zal dan toch ook nog de helft van de schulden die er waren voor haar rekening moeten nemen alvorens te kunnen profiteren van de baten.
Stel een gezin erft een vervallen boerderij en niemand heeft er interesse in. 1 iemand zegt dat hij deze wel wil opknappen en iedereen zegt: Okay, dan neem jij die boerderij maar. Die persoon steekt er een hoop geld in en na 3 jaar klussen heeft hij een prachtige B&B gefixt, die hij gaat verhuren. En dan komen ineens familieleden aanzetten die mee willen delen in die opbrengsten. Dat kan toch niet!!
En wat wordt hiermee bedoeld? Dat ze niet erft van haar vermeende pa, maar een schenking krijgt van halfzus ter waarde van de helft van de erfenis?quote:Op donderdag 22 februari 2024 09:05 schreef TAmaru het volgende:
MAAR zijn grote vraag was eigenlijk (en dat vond ik op zich wel netjes van hem): waarom meteen denken aan wettelijke stappen? Waarom niet eerst een goed gesprek aangaan met de halfzus? Uitleggen dat het je toch niet helemaal lekker zit, dat je eigenlijk ook wel een deel van de erfenis zou willen hebben, dat je vindt dat het niet eerlijk is dat zij alles heeft gekregen, voorstellen om de kosten en baten van de erfenis te delen.
Dit zegt ook heel veel over jullie 2 als mensen. Dat een jurist je daarop moet wijzenquote:Op donderdag 22 februari 2024 09:05 schreef TAmaru het volgende:
De Zoom-afspraak met Denemarken is inmiddels geweest. De jurist is het ermee eens dat het Deens erfrecht hier van toepassing is aangezien haar vader Deens was en altijd in Denemarken heeft gewoond. Hij denkt dat er in principe goede wettelijke mogelijkheden zijn om de erfenis te claimen. MAAR zijn grote vraag was eigenlijk (en dat vond ik op zich wel netjes van hem): waarom meteen denken aan wettelijke stappen? Waarom niet eerst een goed gesprek aangaan met de halfzus? Uitleggen dat het je toch niet helemaal lekker zit, dat je eigenlijk ook wel een deel van de erfenis zou willen hebben, dat je vindt dat het niet eerlijk is dat zij alles heeft gekregen, voorstellen om de kosten en baten van de erfenis te delen. Eventueel met een bemiddelaar. Wellicht is de halfzus ook bang dat er juridische stappen volgen als ze niet akkoord gaat. Bovendien heb je dan een kans om de relatie nog enigszins goed te houden.
Hij zei erbij dat hij meerdere van zulke zaken gedaan heeft en dat het op persoonlijk vlak eigenlijk altijd een familieverscheurend drama is, waarbij niet alleen bijv. de kinderen van elkaar vervreemd raken, maar ook relaties onder druk komen te staan vanwege de stress of mensen kleiner moeten gaan wonen vanwege de oplopende juridische kosten van een voortslepend proces. Uiteindelijk komt iedereen er eigenlijk minder uit. Bovendien moet nog maar blijken dat het het allemaal waard is na aftrek van erfbelasting, eventuele schulden, notariskosten e.d. Misschien gaat het dan om veel minder geld dan gedacht en dat is het het niet waard om jarenlang in de rechtbank te strijden. Je moet namelijk eerst een officiële DNA-test gaan eisen, waar de tegenpartij dan weer allerlei procedures tegen zou kunnen starten voordat dat uiteindelijk wordt toegekend. Meestal duren dit soort zaken echt vele jaren. Uiteindelijk moet je dan mogelijk geld (huurinkomsten, advocatenkosten etc.) gaan terugvorderen van de halfzus, wat ze misschien niet meer heeft. Zij komt dan eventueel in de schuldsanering of moet haar deel van het appartement verkopen en je zult het geld alleen maar in kleine maandelijkse stapjes terugzien. Dus dan help je de halfzus dan ook financieel de vernieling in.
Wel zei hij dat een procedure ook mogelijk is op basis van no cure, no pay, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Volgens hem zijn de meeste mensen die dit soort gerechtelijke procedures aangaan buitenechtelijke kinderen van (multi-)miljonairs die op dat moment al geen enkele band hebben met hun halfzussen en -broers of daar zelfs door worden ontkend.
M.a.w. hij raadt het in dit geval af om een procedure te starten.
Mijn vriendin is door het gesprek wel van mening veranderd denk ik. Waar ze eerst neigde richting een procedure starten, neigt ze er nu naar om het niet te doen.
Nou, daarover twijfelt ze nog. Na het gesprek lijkt ze wel meer de band met haar halfzus te waarderen, maar ze vraagt zich af of ze het op een subtiele manier zou kunnen brengen, zodat ze toch misschien nog wat krijgt en de band kan behouden met haar zus.quote:Op donderdag 22 februari 2024 09:42 schreef Black-Death het volgende:
Gaat ze wel nog het gesprek aan met de halfzus, of dat ook niet meer?
Hij suggereerde wel zoiets dergelijks ja. Dat het misschien in onderling overleg goed kan worden opgelost. Wat hij daar precies mee bedoelde zei hij niet, maar ik denk wel dat hij dan bedoelde dat ze bijv. geld, huurinkomsten of een deel van het appartement krijgt van haar zus.quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:07 schreef baskick het volgende:
[..]
En wat wordt hiermee bedoeld? Dat ze niet erft van haar vermeende pa, maar een schenking krijgt van halfzus ter waarde van de helft van de erfenis?
Het is toch helemaal niet raar dat een jurist iemand wijst op de voor- en nadelen van een juridische route en op eventuele alternatieven (zoals een minnelijke oplossing)?quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:29 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit zegt ook heel veel over jullie 2 als mensen. Dat een jurist je daarop moet wijzen
Man man man, wat een geldwolven zijn jullie en dan met name je vriendin
Is er ook nog gesproken over de vraag of er een testament is of niet en het verschil dat dat zou kunnen betekenen voor wat je vriendin uiteindelijk zou kunnen erven?quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:29 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, daarover twijfelt ze nog. Na het gesprek lijkt ze wel meer de band met haar halfzus te waarderen, maar ze vraagt zich af of ze het op een subtiele manier zou kunnen brengen, zodat ze toch misschien nog wat krijgt en de band kan behouden met haar zus.
Dat niet, maar het is toch raar dat ze al met een advocaat om de tafel zitten voordat er een goed gesprek met de tegenpartij heeft plaatsgevonden?quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:45 schreef baskick het volgende:
[..]
Het is toch helemaal niet raar dat een jurist iemand wijst op de voor- en nadelen van een juridische route en op eventuele alternatieven (zoals een minnelijke oplossing)?
Ja. Er was, volgens de halfzus althans, geen testament. Dat heeft ze ooit gezegd.quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is er ook nog gesproken over de vraag of er een testament is of niet en het verschil dat dat zou kunnen betekenen voor wat je vriendin uiteindelijk zou kunnen erven?
Het was ook meer een verkennend gesprek met een deskundige om eens te zien wat de mogelijkheden zijn.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:18 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat niet, maar het is toch raar dat ze al met een advocaat om de tafel zitten voordat er een goed gesprek met de tegenpartij heeft plaatsgevonden?
Het is toch normaal dat je de voor- en nadelen van een situatie, zowel op financieel als menselijk vlak, tegen elkaar afweegt en op basis daarvan een keuze maakt? Ga nou niet net doen alsof geld geen rol speelt. Als zij het kind van Elon Musk zou zijn, zou je er vast heel anders over denken. En tuurlijk, voor 10.000 euro ga je die moeite niet doen. Maar als je het over een appartement in Kopenhagen hebt, is het al een veel groter bedrag. Dat zijn wel levensveranderende bedragen, zelfs na erfbelasting.quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:29 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit zegt ook heel veel over jullie 2 als mensen. Dat een jurist je daarop moet wijzen
Man man man, wat een geldwolven zijn jullie en dan met name je vriendin
Waarom deden jullie dat dan niet toen er nog geen sprake was van 'een groot bedrag' maar vooral van schulden? Toen was je niet bezig met 'laten we de lasten delen'. Nee, dit is gewoon denken dat er wat voordeel te behalen valt en dan dollartekens in de ogen krijgen en de enige reden waarom jij dat allemaal prima vindt is omdat jij dan mee kunt profiteren.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:41 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het is toch normaal dat je de voor- en nadelen van een situatie, zowel op financieel als menselijk vlak, tegen elkaar afweegt en op basis daarvan een keuze maakt? Ga nou niet net doen alsof geld geen rol speelt. Als zij het kind van Elon Musk zou zijn, zou je er vast heel anders over denken. En tuurlijk, voor 10.000 euro ga je die moeite niet doen. Maar als je het over een appartement in Kopenhagen hebt, is het al een veel groter bedrag. Dat zijn wel levensveranderende bedragen, zelfs na erfbelasting.
Dit. Het is WGR, niet R&P of een of ander moreel subforum.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:54 schreef over_hedge het volgende:
Waarom moet ts zich opeens gaan verantwoorden of het wel of niet om het geld gaat. Lekker boeiend ook.
Ook al is het puur om het geld. Is hun goed recht.
De juridische mogelijkheden inventariseren en kansen en risico's verkennen kan m.i. een heel goed startpunt zijn vóór je er onderling uit probeert te komen. Dan weet je hoe je die gesprekken in wilt gaan.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:18 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat niet, maar het is toch raar dat ze al met een advocaat om de tafel zitten voordat er een goed gesprek met de tegenpartij heeft plaatsgevonden?
Hij hoeft zich niet te verantwoordenquote:Op donderdag 22 februari 2024 12:54 schreef over_hedge het volgende:
Waarom moet ts zich opeens gaan verantwoorden of het wel of niet om het geld gaat. Lekker boeiend ook.
Ook al is het puur om het geld. Is hun goed recht.
Ik vind het ook prima en ik ken TS noch zn vriendin niet. En nu?quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom deden jullie dat dan niet toen er nog geen sprake was van 'een groot bedrag' maar vooral van schulden? Toen was je niet bezig met 'laten we de lasten delen'. Nee, dit is gewoon denken dat er wat voordeel te behalen valt en dan dollartekens in de ogen krijgen en de enige reden waarom jij dat allemaal prima vindt is omdat jij dan mee kunt profiteren.
Dat neem je toch mee in je afweging? Voor 10.000 euro wil je al die moeite van rechtszaken en advocaten niet nemen, maar voor 100.000 of 1.000.000 misschien wel. Is toch logisch?quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom deden jullie dat dan niet toen er nog geen sprake was van 'een groot bedrag' maar vooral van schulden? Toen was je niet bezig met 'laten we de lasten delen'. Nee, dit is gewoon denken dat er wat voordeel te behalen valt en dan dollartekens in de ogen krijgen en de enige reden waarom jij dat allemaal prima vindt is omdat jij dan mee kunt profiteren.
Blij dat je iets met mijn advies hebt gedaan.quote:Op donderdag 22 februari 2024 09:05 schreef TAmaru het volgende:
M.a.w. hij raadt het in dit geval af om een procedure te starten.
Mijn vriendin is door het gesprek wel van mening veranderd denk ik. Waar ze eerst neigde richting een procedure starten, neigt ze er nu naar om het niet te doen.
Nou het wordt nu permanent verhuurd dus dat is doorgaans niet mogelijkquote:Op vrijdag 23 februari 2024 07:30 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Blij dat je iets met mijn advies hebt gedaan.
En beter gaat je vriendin gewoon vragen of ze een week per jaar gratis in het appartement van "papa" kan aan haar halfzus.
Lijkt me een betere besteding van de erfenism
Heeft ze zdie halfzus ooit weleens ontmoet eigenlijk?quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:29 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, daarover twijfelt ze nog. Na het gesprek lijkt ze wel meer de band met haar halfzus te waarderen, maar ze vraagt zich af of ze het op een subtiele manier zou kunnen brengen, zodat ze toch misschien nog wat krijgt en de band kan behouden met haar zus.
Ahhh ja nee dan is vragen om ieder jaar een weekje er in te mogen wat vreemd.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 07:56 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou het wordt nu permanent verhuurd dus dat is doorgaans niet mogelijk
Nee het gaat erom dat het hypocriet is dat je het prima vond toen er nog schulden waren en je je toen niet bekommerde om eventuele eerlijkheid en samen alles delen. Mara nu dat er geld te halen valt het opeens oneerlijk is dat het niet gedeeld wordt.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 07:23 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat neem je toch mee in je afweging? Voor 10.000 euro wil je al die moeite van rechtszaken en advocaten niet nemen, maar voor 100.000 of 1.000.000 misschien wel. Is toch logisch?
Bovendien is er het vermoeden dat de situatie door de halfzus verkeerd is voorgespiegeld ivm de schulden.
Nou iedereen weet toch dat je bij schulden de erfenis niet eens hoeft te accepteren, dus niemand komt na een erfenis met schulden te zitten tenzij je ze vrijwillig op je neemt. Het enige verschil is grote of kleine erfenis. Bij kleine erfenis loont het de moeite niet om erachter aan te gaan en allerlei juridische rompslomp te doorlopen, bij een grote wel.quote:Op maandag 26 februari 2024 08:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee het gaat erom dat het hypocriet is dat je het prima vond toen er nog schulden waren en je je toen niet bekommerde om eventuele eerlijkheid en samen alles delen. Mara nu dat er geld te halen valt het opeens oneerlijk is dat het niet gedeeld wordt.
Mocht die halfzus daadwerkelijk dingen verkeerd voorgespiegeld hebben dan is die net zo slecht.
Hij zei dat er dan toch wel een officiële dna-test dient te zijn, dus die uit de databank is sowieso niet geldig. Het kan wel genoeg indicatie zijn om bijv. een officiële test te eisen indien halfzus niet wil meewerken. Over de test ... tsja met vader kan niet meer worden vergeleken. De advocaat zei wel dat het in verschillende gevallen heel verschillend kan liggen. Dus of een test met de halfzus voldoende is ... hij denkt van wel, maar weet het niet zeker. De rechter beslist dan om het vaderschap al dan niet postuum toe te wijzen. Er is nog wel een broer van vader, dus dat is op zich goed nieuws geloof ik (mannelijke lijn enzo). Met die broer is dan echter weer totaal geen contact. Maar hij gelooft wel dat het mogelijk is op basis van meerdere indicaties (match met halfzus, ondersteunende verklaring van de moeder van mijn vriendin, eventueel match met familie van vader)quote:Op maandag 26 februari 2024 10:06 schreef Lienekien het volgende:
Enig idee gekregen van die advocaat hoe die officiële erkenning in zijn werk zou gaan? Wat telt als bewijs?
Vader is (dus?) niet begraven?quote:Op maandag 26 februari 2024 20:35 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Hij zei dat er dan toch wel een officiële dna-test dient te zijn, dus die uit de databank is sowieso niet geldig. Het kan wel genoeg indicatie zijn om bijv. een officiële test te eisen indien halfzus niet wil meewerken. Over de test ... tsja met vader kan niet meer worden vergeleken. De advocaat zei wel dat het in verschillende gevallen heel verschillend kan liggen. Dus of een test met de halfzus voldoende is ... hij denkt van wel, maar weet het niet zeker. De rechter beslist dan om het vaderschap al dan niet postuum toe te wijzen. Er is nog wel een broer van vader, dus dat is op zich goed nieuws geloof ik (mannelijke lijn enzo). Met die broer is dan echter weer totaal geen contact. Maar hij gelooft wel dat het mogelijk is op basis van meerdere indicaties (match met halfzus, ondersteunende verklaring van de moeder van mijn vriendin, eventueel match met familie van vader)
Gecremeerd inderdaad ja. Wellicht zijn er nog wel voorwerpen waar zijn dna op zit, een oude trui met haren erop ofzo.quote:
Maar je vriendin wil ook geen aandenken van haar vader dus, het gaat alleen om het geld als ik het zo lees?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 07:23 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat neem je toch mee in je afweging? Voor 10.000 euro wil je al die moeite van rechtszaken en advocaten niet nemen, maar voor 100.000 of 1.000.000 misschien wel. Is toch logisch?
Bovendien is er het vermoeden dat de situatie door de halfzus verkeerd is voorgespiegeld ivm de schulden.
Het gaat om het geld dus en niet om het principe.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou iedereen weet toch dat je bij schulden de erfenis niet eens hoeft te accepteren, dus niemand komt na een erfenis met schulden te zitten tenzij je ze vrijwillig op je neemt. Het enige verschil is grote of kleine erfenis. Bij kleine erfenis loont het de moeite niet om erachter aan te gaan en allerlei juridische rompslomp te doorlopen, bij een grote wel.
Mijn vriendin is in Kopenhagen bij haar halfzus geweest en ze kreeg ook het idee dat die haar soms wat probeerde uit te melken. Bijvoorbeeld samen uit eten gaan en dan zeggen dat ze haar portemonnee vergeten was en of mijn vriendin het even voor wilde schieten, waarna mijn vriendin dan zei "laat maar, ik trakteer deze keer wel", maar daarna zag mijn vriendin dat ze haar portemonnee wel bij zich had.
Mijn vriendin denkt inmiddels dat ze liever het gesprek aangaat met haar halfzus dan een rechtszaak te voeren. Ze denkt nu dat het misschien het beste is om het gesprek te beginnen met het idee dat ze officieel erkend wil worden als dochter van haar vader en eens te kijken hoe de halfzus daarop reageert. En dan bijvoorbeeld voorstellen om het via de notaris te regelen die ook de erfenis heeft geregeld.
Los van dat het moreel oordeel is en niets juridisch, maar wat is er precies anders dan een erfgenaam die beneficiair aanvaardt als er per saldo schulden verwacht worden en zonder voorbehoud aanvaardt als er een positief saldo verwacht wordt? Dat laatste wordt m.i. gewoon breed geaccepteerd.quote:Op maandag 26 februari 2024 08:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nee het gaat erom dat het hypocriet is dat je het prima vond toen er nog schulden waren en je je toen niet bekommerde om eventuele eerlijkheid en samen alles delen. Mara nu dat er geld te halen valt het opeens oneerlijk is dat het niet gedeeld wordt.
Zo'n beetje alles op de wereld draait om geld dus ja, het zal om het geld gaan uiteindelijk. Dat weet jij, dat weet ik, dat weet eenieder die dit draadje leest. En ook bij de halfzus die haar erfenis mogelijk voor de helft ziet verdampen draait het om het geld want die zal echt niet zomaar zeggen 'joh, hier heb je de helft'.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar je vriendin wil ook geen aandenken van haar vader dus, het gaat alleen om het geld als ik het zo lees?
Kinderen erven niet van een spermadonor.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vriendin van TS is een goed voorbeeld waarom ik nooit spermadonor ben geworden.
Potentieel wel een risico als de moeder een neukertje uit de kroeg opscharrelt om bewust zwanger te raken. Die vent is dan gewoon voor moeder een spermadonor en de moeder is voor de man een cumbucket.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kinderen erven niet van een spermadonor.
Zo beredeneerd is elke vader een donor. Je snapt dat dat niet is wat bedoeld werd met 'erven niet van spermadonor', toch?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:30 schreef Inbox het volgende:
[..]
Potentieel wel een risico als de moeder een neukertje uit de kroeg opscharrelt om bewust zwanger te raken. Die vent is dan gewoon voor moeder een spermadonor en de moeder is voor de man een cumbucket.
Dat klopt. En jij snapt toch wel dat er ook vrouwen zijn die een scharrel oppikken die ongewild toch een donor blijkt te moeten worden en dat daar dus voor de man en nazaten van 'm een toekomstig risico aanzit. Een beetje rondneuken is dan ook eigenlijk helemaal niet zo onschuldig meer met de komst van het internet en dna-databankenquote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:35 schreef baskick het volgende:
[..]
Zo beredeneerd is elke vader een donor. Je snapt dat dat niet is wat bedoeld werd met 'erven niet van spermadonor', toch?
Vanwege het verhaal dat er omheen gehangen wordt.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Los van dat het moreel oordeel is en niets juridisch, maar wat is er precies anders dan een erfgenaam die beneficiair aanvaardt als er per saldo schulden verwacht worden en zonder voorbehoud aanvaardt als er een positief saldo verwacht wordt? Dat laatste wordt m.i. gewoon breed geaccepteerd.
Dat begrijp ik, maar iemand in een vaderschap luizen != spermadonor zoals bedoeld werd in de posts waarop je reageerde.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:41 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat klopt. En jij snapt toch wel dat er ook vrouwen zijn die een scharrel oppikken die ongewild toch een donor blijkt te moeten worden en dat daar dus voor de man en nazaten van 'm een toekomstig risico aanzit. Een beetje rondneuken is dan ook eigenlijk helemaal niet zo onschuldig meer met de komst van het internet en dna-databanken
Ja, oke. Ik zie niet veel anders dan iemand die advies vraagt omdat 'ie twijfelt of het verstandig is om te aanvaarden of toch beter kan zijn om beneficiair te aanvaarden. Daarvan zou je ook kunnen beredeneren dat het wel zo fair is gewoon je verlies te nemen bij een negatieve erfenis.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vanwege het verhaal dat er omheen gehangen wordt.
Ik snap de positie wel maar ga dan niet zo'n verhaal vertellen dat het eigenlijk niet om het geld maar om de eerlijkheid gaat.
Wordt de juridische weg iets te moeilijk/duur dan gelijk weer zoete broodjes bakken bij de halfzus om het zo te krijgen.
Dan is het helemaal vreemd dat je vriendin niet meteen onderzoek heeft gedaan toen halfzus een erfenis had geaccepteerd. Jullie wisten toen ook al dat er een afbetaald appartement wasquote:Op maandag 26 februari 2024 10:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou iedereen weet toch dat je bij schulden de erfenis niet eens hoeft te accepteren, dus niemand komt na een erfenis met schulden te zitten tenzij je ze vrijwillig op je neemt. Het enige verschil is grote of kleine erfenis. Bij kleine erfenis loont het de moeite niet om erachter aan te gaan en allerlei juridische rompslomp te doorlopen, bij een grote wel.
Mijn vriendin is in Kopenhagen bij haar halfzus geweest en ze kreeg ook het idee dat die haar soms wat probeerde uit te melken. Bijvoorbeeld samen uit eten gaan en dan zeggen dat ze haar portemonnee vergeten was en of mijn vriendin het even voor wilde schieten, waarna mijn vriendin dan zei "laat maar, ik trakteer deze keer wel", maar daarna zag mijn vriendin dat ze haar portemonnee wel bij zich had.
Mijn vriendin denkt inmiddels dat ze liever het gesprek aangaat met haar halfzus dan een rechtszaak te voeren. Ze denkt nu dat het misschien het beste is om het gesprek te beginnen met het idee dat ze officieel erkend wil worden als dochter van haar vader en eens te kijken hoe de halfzus daarop reageert. En dan bijvoorbeeld voorstellen om het via de notaris te regelen die ook de erfenis heeft geregeld.
Maar niet dat er per saldo iets over zou blijven; er waren immers ook schulden waarvan de hoogte onbekend was. Ik snap best dat dat moment niet direct het moment is dat je allerlei financiële zaken gaat vragen aan een onbekende (die toevallig sort of familie is).quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:58 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dan is het helemaal vreemd dat je vriendin niet meteen onderzoek heeft gedaan toen halfzus een erfenis had geaccepteerd. Jullie wisten toen ook al dat er een afbetaald appartement was
Gezien de timing van het eerste contact met halfzus en het overleiden van vermeende vader, is het niet zo vanzelfsprekend om dat 'vanaf het begin samen te doen', me dunkt:quote:Ik zou er in ieder geval niet op zitten te wachten als ik de halfzus was. Of we wikkelen vanaf het begin samen de erfenis af of je blijft maar weg. Niet dat er ineens na jaren vanalles moet nadat je er veel werk in hebt gestoken (schulden afbetalen, appartement klaarmaken voor verhuur). En dat dan iemand uit het buitenland je hele administratie overhoop komt halen op zoek naar geld
quote:Nou bleek haar vader juist 2 weken voor de match met de halfzus in de databank te zijn overleden.
Ja maar dan doe je dat meteen en niet 2 jaar nadien. Niet zoals Lily hierboven zegt eerst die half zus met een hoop shit opzadelen en daarna je toch maar bedenken wanneer er geld te halen valt.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:47 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, oke. Ik zie niet veel anders dan iemand die advies vraagt omdat 'ie twijfelt of het verstandig is om te aanvaarden of toch beter kan zijn om beneficiair te aanvaarden. Daarvan zou je ook kunnen beredeneren dat het wel zo fair is gewoon je verlies te nemen bij een negatieve erfenis.
Op zich is het m.i. niet vreemd dat de halfzus de erfenis afwikkelt. Zij had meer dan alleen een bloedband met haar vader. TS' vriendin is op het relevante moment nooit betrokken geweest bij de afhandeling, anders dan een informele, zijdelingse vraag - afgaande op de informatie hier. Formeel was (en is) de vriendin van TS natuurlijk geen enkele partij - toen niet en nu nog niet.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja maar dan doe je dat meteen en niet 2 jaar nadien. Niet zoals Lily hierboven zegt eerst die half zus met een hoop shit opzadelen en daarna je toch maar bedenken wanneer er geld te halen valt.
Dan hoeft ze nu ook niet te vangen toch?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:07 schreef baskick het volgende:
[..]
Op zich is het m.i. niet vreemd dat de halfzus de erfenis afwikkelt. Zij had meer dan alleen een bloedband met haar vader. TS' vriendin is op het relevante moment nooit betrokken geweest bij de afhandeling, anders dan een informele, zijdelingse vraag - afgaande op de informatie hier. Formeel was (en is) de vriendin van TS natuurlijk geen enkele partij - toen niet en nu nog niet.
Mijn idee. Als ze toen had aangeboden om ook maar te helpen had ik er anders ingezeten maar ze vond het allemaal wel best want er leek niets te halen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:14 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dan hoeft ze nu ook niet te vangen toch?
Dat gaat er bij mij niet in hoor. Je bent ook een dochter of je bent het niet.
Nou, dat kun jij vinden, maar biologisch gezien is ze mogelijk een dochter en juridisch gezien kan ze (in Nederland althans) met terugwerkende kracht juridische dochter worden. Dus "je bent een dochter of niet" is wel wat te binair en/of arbitrair.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:14 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dan hoeft ze nu ook niet te vangen toch?
Dat gaat er bij mij niet in hoor. Je bent ook een dochter of je bent het niet.
Ik snap wel dat het juridische en morele kompas vaak niet overeenkomen en daar doe je niks aan, maar dat wil dan nog niet zeggen dat je er niets van vindt. Ik heb dan ook geen zinvolle tips voor TS behalve met de halfzus pratenquote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:25 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou, dat kun jij vinden, maar biologisch gezien is ze mogelijk een dochter en juridisch gezien kan ze (in Nederland althans) met terugwerkende kracht juridische dochter worden. Dus "je bent een dochter of niet" is wel wat te binair en/of arbitrair.
Het hoeft niet (als in 'moet'), maar het kan wel (als in 'wil'). Daar mag iedereen van vinden wat 'ie wil, maar dat helpt TS niet.
Wet en regelgeving op dit gebied kan zomaar veranderen, in Zweden en Duitsland waren er al gevallen waar donoren alimentatie moesten betalen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kinderen erven niet van een spermadonor.
De halfzus heeft natuurlijk wel even tientallen jaren met het alcoholisme van haar vader moeten omgaan, en met dat verleden moeten afrekenen toen ze eenmaal oud genoeg was om het huis uit te gaan.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 07:23 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Als de kinderen de erfenis afwijzen, dan wordt de volgende in lijn gevraagd. Die moet ook afwijzen. En dat gaat zo verder totdat ze niemand meer kunnen vinden.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou iedereen weet toch dat je bij schulden de erfenis niet eens hoeft te accepteren, dus niemand komt na een erfenis met schulden te zitten tenzij je ze vrijwillig op je neemt.
+quote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:01 schreef RetepV het volgende:
[..]
De halfzus heeft natuurlijk wel even tientallen jaren met het alcoholisme van haar vader moeten omgaan, en met dat verleden moeten afrekenen toen ze eenmaal oud genoeg was om het huis uit te gaan.
De vriendin van TS niet. Zij is dan wel opgegroeid zonder vader, maar dat is toch duizend keer te prefereren dan opgroeien met een alcoholistenvader.
Je kan je dus wel voorstellen hoe die halfzus zal reageren als er na al die tyfusellende in haar leven ook nog eens een halfzus op komt dagen. Iemand die nooit enige ellende heeft hoeven dragen, maar nu wel ineens aanspraak komt maken op het enige goede dat ze nog uit de hele klotesituatie van haar jeugd heeft kunnen halen.
Iets om over na te denken, voordat je haar de duimschroeven gaat aandraaien.
Maar je staat wel prima in je recht om haar leven nog wat verder te verzieken.
En wie weet, misschien heb ik ongelijk en is haar jeugd met haar alcoholistenvader wel heel mooi geweest.
Volgens mij vind er iemand dat je je bij de situatie neer moet leggen zoals ie nu isquote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Als de kinderen de erfenis afwijzen, dan wordt de volgende in lijn gevraagd. Die moet ook afwijzen. En dat gaat zo verder totdat ze niemand meer kunnen vinden.
De schuldeisers blijven dan met de schulden zitten. Zij verliezen.
Maar die laten het er ook niet bij zitten. Die blijven verder zoeken. Totdat ze toch nog iemand vinden. En die gaan ze dan het leven zuur maken met dreigbrieven en vorderingen, etc.
Tegenwoordig zijn er zelfs internationale bedrijven die er in gespecialiseerd zijn. Die kopen de schulden op en gaan hard zoeken naar iemand wie ze die schulden ook maar enigszins kunnen toeschuiven. En als ze dan iemand vinden, gaan ze volledig los op die persoon. En omdat het internationale bedrijven zijn, kunnen de Nederlandse rechters en overheid er weinig tot niks tegen doen. Niemand zal je helpen, je staat dan alleen tegenover die bedrijven. Veel succes. En denk nou niet dat de adressenbestanden wel beschermd zullen zijn. Dit zijn internationaal geregistreerde bedrijven die zich niet aan lokale wetten hoeven te houden en doodgewoon illegale adressenbestanden kan verkrijgen. Of die verkregen zijn door een hack doet er niet toe, niemand kan er iets aan doen omdat ze buiten jurisdictie vallen.
Zo makkelijk als jij denkt dat het is, is het dus helemaal niet.
En laat dit een waarschuwing voor iedereen zijn. Als je een familielid hebt die grote kans heeft om schulden te maken, moet je die goed in de gaten houden. Want zo gauw hij dood gaat begint het zwartepietenspel en moet je als de sodemieter zorgen dat je de zwarte piet nooit zal krijgen, of meteen doorspeelt als hij wel bij jou terecht komt.
Het is allemaal niet meer zo als 50 jaar geleden, toen mensen nog gewoon uit het oog konden verdwijnen en nooit meer terug gevonden konden worden. Met de computerregistratie is het nu vele, vele malen makkelijker om te achterhalen waar iemand en zijn familie zich bevindt.
Het zou toch ironisch zijn als de vriendin van TS via de rechter een deel van de erfenis afdwingt en het dan schulden blijken te zijnquote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:36 schreef Inbox het volgende:
[..]
+
[..]
Volgens mij vind er iemand dat je je bij de situatie neer moet leggen zoals ie nu is
Met een afbetaald appartement is die kans nihil, denk je ook niet?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 19:58 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Het zou toch ironisch zijn als de vriendin van TS via de rechter een deel van de erfenis afdwingt en het dan schulden blijken te zijn
Het kan dus zijn dat ze betalingregelingen heeft geregeld die ze vanuit de huur afbetaald. Als de vriendin van TS dan een deel van het appartement opeist, zullen die betalingsregelingen vervallen. Dan zullen de vriendin van TS en de halfzus het appartement moeten verkopen om het te kunnen delen, en zullen ze de schulden in één keer af moeten betalen. Dan kost het misschien meer dan het zal opleveren.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 22:26 schreef Inbox het volgende:
[..]
Met een afbetaald appartement is die kans nihil, denk je ook niet?
Een deel van de schulden zal ze ook moeten vergoeden als deze nu reeds afbetaald zijn.
Misschien was ze oprecht verbaasd? Je vriendin toonde in eerste instantie niet super veel interesse in de erfenis, en komt nu aan dat ze via DNA vaderschap vast wil stellen en de erfenis eventueel wil herzien. Misschien eens voor proberen te stellen hoe het voor haar halfzus is.quote:Op donderdag 7 maart 2024 17:51 schreef TAmaru het volgende:
Update: gesprek met de halfzus ging niet heel soepel, en dat is nog zacht uitgedrukt. Mijn vriendin heeft gesuggereerd om het vaderschap te proberen officieel te maken, maar de halfzus was daar totaal verbaasd over en toonde zich ook niet echt bereid om ergens aan mee te werken, bijv. een dna-test of om te kijken of er nog dna van vader kan worden gevonden. Mijn vriendin heeft ook wat meer geïnformeerd naar de situatie met het huis, de verhuur en eventuele schulden. De halfzus maakte een opmerking dat ze het idee kreeg dat mijn vriendin alsnog uit is op de erfenis. Mijn vriendin heeft daarop geantwoord dat ze het inderdaad wel jammer vindt dat ze niets gekregen heeft en gevraagd hoe de halfzus het zou vinden om de erfenis te herzien nadat het vaderschap officieel vast is komen te staan. En gesuggereerd dat de eventuele schulden afbetalen ook eenvoudiger is met z'n tweeën. Ze heeft ook verteld dat ze contact heeft gehad met een jurist om eens te kijken hoe het juridisch eigenlijk zit en dat die haar bevestigd heeft dat ze inderdaad recht had op een erfenis als ze een dochter van hem was. De halfzus is daarop boos weggelopen. Verder contact is er daarna niet meer geweest.
Mijn vriendin denkt nu dat ze wel de juiste beslissing heeft genomen om het ter sprake te brengen, zeker gezien de reactie. Ze vindt dat ze aan de reactie van haar halfzus kan zien dat die eigenlijk erg bang is dat de erfenis alsnog voor een deel door haar wordt opgeëist en dat ze dus gelogen heeft over de hoogte van de schulden. Voor mijn vriendin is een warme band met haar zus nu ook wel uit beeld, ook omdat ze vindt dat er een spelletje is gespeeld door haar halfzus.
Mijn vriendin is nu van plan het even een paar weken aan te zien en te kijken of er nog een reactie komt van haar halfzus en anders haar nog eens te peilen. Als daar dan weer een negatieve reactie op komt, wil ze het misschien proberen via een advocaat; gewoon eens een brief sturen om er wat druk op te zetten en dan kijken of de halfzus vanzelf met iets over de brug komt. En wellicht proberen uit te vinden hoeveel de erfenis bedroeg en waar die uit bestond. Ze heeft nog niet besloten of ze er echt een rechtszaak van wil maken gezien de mogelijke looptijd, kosten en ook wellicht het vele heen en weer gereis naar Kopenhagen.
Echt hoor. Ik zou ook absoluut niet meewerken als ik de halfzus was. Als je geld wil mag je ervoor gaan zwetenquote:Op donderdag 7 maart 2024 17:57 schreef Bezsen het volgende:
Dus je vrouw komt zomaar uit 't niks in beeld, legt een claim op de erfenis.
En haar halfzus speelt volgens haar het spelletje
Koekkoek.
Nou, hard spelen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 19:59 schreef TornadoDK het volgende:
Van beide kanten gaat het dus alleen maar om de centen.
Dan kun je het prima hard spelen.
Dat is dan toch hard spelen. Als die iets wilt krijgen zal dat zeer waarschijnlijk via de rechter moeten.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, hard spelen.
Halfzus hoeft niet mee te werken, dus vriendin mag de investering doen met onzekere uitkomst.
Je kunt m.i. iets hard spelen als je de nodige troeven in handen hebt. Ik geef vriendin weinig kans.quote:Op donderdag 7 maart 2024 20:12 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Dat is dan toch hard spelen. Als die iets wilt krijgen zal dat zeer waarschijnlijk via de rechter moeten.
Ja, leef je eens in in die halfzus. Er komt na het overlijden van haar vader plots iemand die volgens een website haar halfzus zou moeten zijn, maar die ze niet kent. Begin je net een klein beetje aan elkaar te wennen, begint die halfzus (waar je nog niet eens zeker van bent) plots om geld te vragen. Dan is het vrij logisch dat dit de reactie is, toch: o, het ging je niet om mij of mijn vader, alleen om zijn geld, daar doe ik niet aan mee, dit was ons laatste gesprek.quote:Op donderdag 7 maart 2024 17:57 schreef Bezsen het volgende:
Dus je vrouw komt zomaar uit 't niks in beeld, legt een claim op de erfenis.
En haar halfzus speelt volgens haar het spelletje
Koekkoek.
Nadat ze eerst heeft gezegd: "ik ben niet met die man opgegroeid, dus ik hoef ook zijn geld of bezit niet."quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, leef je eens in in die halfzus. Er komt na het overlijden van haar vader plots iemand die volgens een website haar halfzus zou moeten zijn, maar die ze niet kent. Begin je net een klein beetje aan elkaar te wennen, begint die halfzus (waar je nog niet eens zeker van bent) plots om geld te vragen. Dan is het vrij logisch dat dit de reactie is, toch: o, het ging je niet om mij of mijn vader, alleen om zijn geld, daar doe ik niet aan mee, dit was ons laatste gesprek.
@:TS: stel dat het andersom was, had jij je geld dan wel gedeeld met een wildvreemde die volgens één of andere website familie zou moeten zijn en met wie je helemaal geen band hebt?
Je gaat je bijna afvragen wie op haar heeft ingepraat om toch een gooi naar de erfenis te doen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:20 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nadat ze eerst heeft gezegd: "ik ben niet met die man opgegroeid, dus ik hoef ook zijn geld of bezit niet."
Dat kleine duiveltje op haar linkerschouderquote:Op donderdag 7 maart 2024 22:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je gaat je bijna afvragen wie op haar heeft ingepraat om toch een gooi naar de erfenis te doen.
Dit gedonder komt natuurlijk door de nalatigheid van Vader , je kunt beide dochters weinig aanrekenen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, leef je eens in in die halfzus. Er komt na het overlijden van haar vader plots iemand die volgens een website haar halfzus zou moeten zijn, maar die ze niet kent. Begin je net een klein beetje aan elkaar te wennen, begint die halfzus (waar je nog niet eens zeker van bent) plots om geld te vragen. Dan is het vrij logisch dat dit de reactie is, toch: o, het ging je niet om mij of mijn vader, alleen om zijn geld, daar doe ik niet aan mee, dit was ons laatste gesprek.
@:TS: stel dat het andersom was, had jij je geld dan wel gedeeld met een wildvreemde die volgens één of andere website familie zou moeten zijn en met wie je helemaal geen band hebt?
Ze weet nog niet eens of het wel echt haar vader isquote:Op vrijdag 8 maart 2024 00:03 schreef dop het volgende:
[..]
Dit gedonder komt natuurlijk door de nalatigheid van Vader , je kunt beide dochters weinig aanrekenen.
Het is voor beide net zo lullig
? een Dna match is niet voldoende?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 07:14 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Ze weet nog niet eens of het wel echt haar vader is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 08-03-2024 08:10:37 ]Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Een mogelijke DNA match via een commerciële website, die gebruiken testen die niet bepaald bekend staan om hun grote betrouwbaarheid. Dus nee, dat is niet voldoende, zeker niet voor de halfzus die plots iemand haar leven binnen ziet stappen die geen deel wil zijn van haar familie, maar alleen uit is op haar geld.quote:
quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:04 schreef dop het volgende:
Tja voor mij blijft het lullig voor beide kanten.
Ik heb zelf een afwezige vader, waar van overigens vast staat dat hij mijn vader is (geboren binnen een huwelijk, vader vertrok toen ik 6 was).
Hij leeft nog en verder geen idee hoe hij er financieel voor staat, maar als hij zou overlijden waarom zou ik dan niet van hem willen/ mogen erven? of waarom zou ik minder recht hebben op een erfenis?
Het is toch echt mijn vader die het heeft laten afweten, ik als kind kan daar verder weinig aan veranderen, ook als dat lullig is voor eventuele overige erfgenamen.
mag ik niet meer erven omdat hij een lul is geweest?Dat is een totaal andere situatie, de notaris gaat ook naar jou op zoek na overlijden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
Dus de TS heeft helemaal geen vader en mag daar niet naar opzoek als er een duidelijke aanwijzing is?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een mogelijke DNA match via een commerciële website, die gebruiken testen die niet bepaald bekend staan om hun grote betrouwbaarheid. Dus nee, dat is niet voldoende, zeker niet voor de halfzus die plots iemand haar leven binnen ziet stappen die geen deel wil zijn van haar familie, maar alleen uit is op haar geld.
want het kan in haar geval nooit haar biologische vader zijn ?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is een totaal andere situatie, de notaris gaat ook naar jou op zoek na overlijden.
Natuurlijk mag je op zoek naar je vader. Maar dat is ze dus niet echt: ze verbreekt alle banden in de hoop op wat geld, terwijl er nog helemaal geen duidelijkheid is over het vaderschap. En ja, geld vind ik een hele rare motivator in deze.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:20 schreef dop het volgende:
[..]
Dus de TS heeft helemaal geen vader en mag daar niet naar opzoek als er een duidelijke aanwijzing is?
En geld mag geen deel van de motivatie zijn?
Dat zeg ik niet, die kans is best aanwezig, maar er is nog geen 100% bewijs.quote:[..]
want het kan in haar geval nooit haar biologische vader zijn ?
wat vind jij dat de TS nu dan moet doen ?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je op zoek naar je vader. Maar dat is ze dus niet echt: ze verbreekt alle banden in de hoop op wat geld, terwijl er nog helemaal geen duidelijkheid is over het vaderschap. En ja, geld vind ik een hele rare motivator in deze.
[..]
Dat zeg ik niet, die kans is best aanwezig, maar er is nog geen 100% bewijs.
Ergens recht op hebben, of denken te hebben, wil niet per definitie zeggen dat je er ook aanspraak op moet maken. Dan komt er wel degelijk emotie bij kijken. Dat jij dat niet terzake vindt doen is prima, maar er zijn genoeg mensen die bepaalde waarden hoger hebben staan dan geld.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:22 schreef capricia het volgende:
Ik vind alle emotionele argumenten gewoon niet ter zake doende.
Als TS zijn vriendin aan kan komen dat het haar vader betreft, heeft ze evengoed recht op zijn nalatenschap.
DNA onderzoek gaat niet meer, waarschijnlijk is vader gecremeerd.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:27 schreef dop het volgende:
[..]
wat vind jij dat de TS nu dan moet doen ?
Dna onderzoek klinkt mij verder heel redelijk
Tja in dit geval werd de TS en de halfzus met de verschillende zaken tegelijk geconfronteerd.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
DNA onderzoek gaat niet meer, waarschijnlijk is vader gecremeerd.
Wat ik zou doen in de TS zijn situatie: mijn vrouw aanmoedigen een band op te bouwen en dat geld volledig uit haar hoofd te zetten. Een mooie band met iemand die familie is is veel meer waard. Kun je zelfs af en toe op familiebezoek of die halfzus hier uitnodigen. Maar die kans is inmiddels wel verkeken.
Maar goed, ondanks dat ik absoluut niet rijk ben en zelfs jaren onder de armoedegrens heb geleefd, vind ik geld ook niet zo heel belangrijk. Daarin verschil ik duidelijk van TS.
Het verschil is: die halfzus heeft dat geld al, de erfenis is al verdeeld. En dan komt er een wildvreemde, die zegt dat ze een niet erkende dochter van je overleden vader is, langs om het af te pakken.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:38 schreef dop het volgende:
[..]
Tja in dit geval werd de TS en de halfzus met de verschillende zaken tegelijk geconfronteerd.
ik snap dat dit voor beide heel lastig is.
ik vind dat beide zussen moeten kunnen zien dat vader het heeft verkloot. en dat de erfenis gewoon onderdeel is van het gedonder.
De motivatie van de Halfzus is uiteindelijk ook Centen, die ze mogelijk mis loopt.
TS staat wel helemaal achter haar acties.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik zou trouwens mijn bedenkingen hebben of ik, als vriendin van TS mijn vriendin was, ik überhaupt een langdurige relatie met zo iemand willen hebben.
Maakt dat werkelijk uit, En door wie komt het dat het zo is gelopen? (vader)quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het verschil is: die halfzus heeft dat geld al, de erfenis is al verdeeld. En dan komt er een wildvreemde, die zegt dat ze een niet erkende dochter van je overleden vader is, langs om het af te pakken.
Dat moet TS weten, het is een mentaliteit die ik niet mag.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS staat wel helemaal achter haar acties.
Laat relatieadvies dan achterwege.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat moet TS weten, het is een mentaliteit die ik niet mag.
Nee, het verandert niks aan het erfrecht, dat zeg ik ook niet. Maar zoals hier vaker gezegd: ook als je ergens recht op hebt is het niet altijd moreel juist om dat recht op te eisen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:46 schreef dop het volgende:
[..]
Maakt dat werkelijk uit, En door wie komt het dat het zo is gelopen? (vader)
Verandert dit iets aan het erfrecht?
Het is nog steeds net zo lullig voor beide
Amen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:29 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ergens recht op hebben, of denken te hebben, wil niet per definitie zeggen dat je er ook aanspraak op moet maken. Dan komt er wel degelijk emotie bij kijken. Dat jij dat niet terzake vindt doen is prima, maar er zijn genoeg mensen die bepaalde waarden hoger hebben staan dan geld.
De vader heeft niet moreel juist gehandeld.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het verandert niks aan het erfrecht, dat zeg ik ook niet. Maar zoals hier vaker gezegd: ook als je ergens recht op hebt is het niet altijd moreel juist om dat recht op te eisen.
Je hele leven een vader hebben of er via een databank achterkomen dat je ern vader had is niet hetzelfde, dus niet net zo lullig.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:46 schreef dop het volgende:
[..]
Maakt dat werkelijk uit, En door wie komt het dat het zo is gelopen? (vader)
Verandert dit iets aan het erfrecht?
Het is nog steeds net zo lullig voor beide
is dat zo? heb jij een vader die afwezig was, kun jij je in dat idee verplaatsen?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je hele leven een vader hebben of er via een databank achterkomen dat je ern vader had is niet hetzelfde, dus niet net zo lullig.
Dat de vader niet moreel juist heeft gehandeld klopt. Maar je maakt de ene morele fout niet goed door een nieuwe morele fout te maken. Sterker: zoals duidelijk is maak je dan alleen maar meer kapot. Die ontluikende band tussen beide halfzussen is nu wel verdwenen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:57 schreef dop het volgende:
[..]
De vader heeft niet moreel juist gehandeld.
Tja wat is verder moreel juist, hoe moeten de stief zussen dit samen oplossen.
kop in het zand en doen als of het niet gebeurt is?
het is niet alleen de TS die de halfzus in haar rechten ontkent, het is ook de halfzus die dat doet.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat de vader niet moreel juist heeft gehandeld klopt. Maar je maakt de ene morele fout niet goed door een nieuwe morele fout te maken. Sterker: zoals duidelijk is maak je dan alleen maar meer kapot. Die ontluikende band tussen beide halfzussen is nu wel verdwenen.
Halfzus heeft dit geld al jaren, dat maakt gewoon een enorm verschil. Het is nu gewoon haar geld.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:04 schreef dop het volgende:
[..]
het is niet alleen de TS die de halfzus in haar rechten ontkent, het is ook de halfzus die dat doet.
Het is ook moreel fout om niet te kijken of Vader inderdaad een buitenechtelijk kind had.
dat dit voortkomt uit een voor beide zeer lastige situatie dat snap ik , het is kut voor beide. hoe het verder ook loopt.
het is voor beide lastig omdat het ook voor beide mogelijk financiële gevolgen heeft.
Stiefzus zegt ook niet ik hield van mijn vader het geld doet er niet toe.
Net zo goed als TS niet zegt ik was nieuwsgierig naar mijn vader maar het geld doet er niet toe.
Ik ken het Deense recht verder niet, maar daar zal de oplossing liggen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Halfzus heeft dit geld al jaren, dat maakt gewoon een enorm verschil. Het is nu gewoon haar geld.
Dat de ene niet zegt "o, jij zegt dat je een halfzus van mij bent, hier heb je een fors deel van mijn vermogen/inkomen" is toch veel logischer dan zeggen "ik denk dat ik jouw halfzus ben, ik eis je geld!"
Als het geld nog onverdeeld bij de notaris lag had je een punt.
quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:38 schreef TAmaru het volgende:
Nou bleek haar vader juist 2 weken voor de match met de halfzus in de databank te zijn overleden. Het was een alcoholist en hij is relatief jong overleden aan leverproblemen.
En uit de rest van het topic blijkt dat de veronderstelde halfzussen nu al jaren contact hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:21 schreef dop het volgende:
[..]
verder heb jij het over Jaren, ik lees in de OP dat vader 2 weken voor de dna match was overleden
[..]
voor Beide dus geen grote verassing ze wisten al lang hoe het mogelijk zat.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
En uit de rest van het topic blijkt dat de veronderstelde halfzussen nu al jaren contact hebben.
Er is toch maar één motivatie om de verwantschap officieel vastgesteld te willen krijgen: een aandeel opeisen in de erfenis.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:23 schreef capricia het volgende:
Ik zou eerst eens zorgen dat de verwantschap met die vader wettelijk vast staat.
Kun je daarna altijd nog bekijken of en hoeveel je van die erfenis als rechtmatig deel ziet.
Zonder dat eerste is dit gewoon een fantasie.
Maar je verplaatst je helemaal niet in TS, je hebt gewoon een oordeel over zijn vriendin (en TS).quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik geef geen relatieadvies, ik schrijf wat ik in deze zou doen
Dat bepaal ik zelf wel, daar heb ik jouw opgestoken vingertje niet voor nodigquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je verplaatst je helemaal niet in TS, je hebt gewoon een oordeel over zijn vriendin (en TS).
Kijk eens lekker naar je eigen opgestoken vingertje.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat bepaal ik zelf wel, daar heb ik jouw opgestoken vingertje niet voor nodig
Dan moet je het topic beter lezen, want TS heeft 0,0 problemen met wat zijn vriendin doet. Sterker nog, hij wil er maar al te graag van mee profiteren (zijn zijn eigen woorden in dit topic), dus TS heeft min of meer dezelfde instelling als zijn vriendin, dus TS gaat die bedenkingen helemaal niet hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik zou trouwens mijn bedenkingen hebben of ik, als vriendin van TS mijn vriendin was, ik überhaupt een langdurige relatie met zo iemand willen hebben.
Die vader heeft nooit geweten van het bestaan van die Nederlandse dochter. Dochters moeder heeft zich laten bezwangeren door een Deen waarvan ze met moeite de voornaam had onthouden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:57 schreef dop het volgende:
[..]
De vader heeft niet moreel juist gehandeld.
Tja wat is verder moreel juist, hoe moeten de stief zussen dit samen oplossen.
kop in het zand en doen als of het niet gebeurt is?
Toch wel.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Die vader heeft nooit geweten van het bestaan van die Nederlandse dochter. Dochters moeder heeft zich laten bezwangeren door een Deen waarvan ze met moeite de voornaam had onthouden.
quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:45 schreef TAmaru het volgende:
Oh, over het hoofd gezien. Thanx.quote:
Tja, goede vraag.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je gaat je bijna afvragen wie op haar heeft ingepraat om toch een gooi naar de erfenis te doen.
Wat is wr moreel niet juist aan dan? Het is haar schuld dat haar vader haar heeft ontkent en glashard gelogen heeft?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het verandert niks aan het erfrecht, dat zeg ik ook niet. Maar zoals hier vaker gezegd: ook als je ergens recht op hebt is het niet altijd moreel juist om dat recht op te eisen.
TS.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:52 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Tja, goede vraag.
Ach we zullen het vast nooit weten.
Maar zou wel leuk zijn.
Als we het zouden weten zeg maar.
Raden komen we nergens mee.
Uiteindelijk zullen we het wel nooit weten.
?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |