quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn post was ook geen 'vergelijk het leed', meer een 'gun je halfzus die een rotjeugd heeft gehad ook eens wat positiefs'.
[..]
Geldt dat niet ook voor de vriendin van TS? Zelfs los van het financiele aspect van een één-ouder gezin? Dat twee ouders vaak toch wel meerwaarde heeft? Dat argument is imo twee kanten op te maken.quote:Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken.
Het werkt ook de andere kant op. Ik heb met mijn zus wel eens een erfenis moeten verwerpen. En dat moet je dan via de rechtbank ook namens je kinderen doen (en aantonen dat je ze daarmee niet benadeelt etc). Anyway, mijn zus was toen zwanger, en heeft het ook namens de ongeboren vrucht moeten verwerpen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moreel heb ik gewoon een probleem met een erfenis opeisen van iemand die je nooit gekend hebt, ten koste van mensen die de overledene wel hebben gekend.
Denemarken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat schrijft die bron die ik meegaf ook:
[..]
De vraag is dus of de dame in kwestie dit kan en wil. Maar zodra vaststaat dat zij een kind van die man is, heeft ze gewoon recht op haar deel.
En terecht, wmb.
Ja. En dan op een NLs forum deze vraag stellen.quote:
@Hanca verandert dit voor jou dan nog iets, moreel gezien?quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:45 schreef TAmaru het volgende:
De moeder van mijn vriendin heeft de vader wel op de hoogte gebracht destijds, maar daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Hij ontkende ook dat het van hem zou kunnen zijn.
Halfzus en haar moeder wisten van niks
Walgelijke mindset ja.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:04 schreef Bezsen het volgende:
Na jaren eindelijk familie terugvinden om de relatie dan te verzieken voor een paar grijpstuivers.
lmao
Ja, je zal zitten met Deens erfrecht, erfbelasting? En het DNA onderzoek dat nu gedaan is zal wss nog een keer overgedaan moeten worden. Gedoe met tolken. Woning zal verkocht moeten worden (tenzij die andere dochter je uit kan kopen), krijgt die andere dochter een deel van die erfbelasting terug? Kan dat überhaupt nog? En betaal je in Nederland nog een keer erfbelasting? Of valt dat weer onder die afspraken die in 2015 (?) gemaakt zijn met o.a. Denemarken?quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:49 schreef Mickytjuh het volgende:
Je zegt dat het denen zijn.
Het Nederlands recht zal er dan weinig mee te maken hebben? Of zijn het Denen die in Nederland wonen?
Het is erg afhankelijk van vele factoren.
Is de band met de vader bevestigd door de rechter? Is er dna van vader afgenomen?
Vragen, zoveel vragen.
Nogal een verdraaiing als je er niet bij vertelt dat hij netto onder de streep toch flink positief uit komt, nietwaar? Best misleidend als je dan de eigendommen niet ook noemt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:03 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik lees het als: "Hee, je bent ooit uit de lul van deze kerel gekropen. Je kent hem verder niet, maar hij is nu dood. Hij had schulden, wil je die overnemen?"
Logisch. Mede daarom kent Nederland het fenomeen 'beneficiair aanvaarden'. Maar laten we net doen alsof die meid ofwel gek ofwel een geldwolf is, omdat ze geen schulden wil erven. Iets wat elke Nederlandse notaris haar, zelfs opgelegd door de wet (want die lui kennen een zorgplicht) haar af zou raden.quote:- "Wat? Nee, natuurlijk niet! Donder op!"
Leuk dat je net doet alsof dat iets is waar de Deense familie pas na zijn dood achter kwam. Is dat echt hoe jij de OP leest? Volgens mij staat daar duidelijk dat die mensen dat al prima wisten. Dus ook hier verdraai je de boel.quote:"Oh wacht, dit appartement is met zijn geld betaald."
Dit vind je geen oneerlijke weerspiegeling van de houding van de Nederlandse dochter, op basis van de info die we van TS krijgen? Je hebt er wel een handje van.quote:- "OH PAPA!!!! Mijn bloedeigen vader!!! Ik heb je nooit gekend, maar dit appartement vertegenwoordigt een deel waar hij voor stond!"
Oh dat gaan TS en zijn heks vast wel doen. Hop opgraven die kist, of in het geval van crematie een gelikt envelopje van de vader die je nooit hebt gekend zoeken in Denemarken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Niks 'gewoon recht op'. Als kind niet erkend is moet daarvoor eerst een hele rechtszaak gevoerd worden om juridisch vaderschap te claimen.
Wel/niet getrouwd maakt niet uit, wel/niet erkend wel.
Vooropgesteld dat die familie dus Deens is, en we geen flauw idee hebben hoe dat daar allemaal zit met erfrecht (en ook de plichten van de erfgenamen).quote:
Jawel hoor. Boeit niet of hij haar erkend heeft.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee.
Je hebt geen recht op erfenis door biologische band maar door een juridische band.
Als die vent haar erkend heeft als zijn kind dan heeft ze recht op erfenis.
Als die vent haar niet erkend heeft maar wel heeft opgenomen in z'n testament, heeft ze recht op erfenis.
Maar als ik het verhaal goed begrijp heeft hij haar nooit formeel erkend en geen testament waar ze in staat, en dan kan hij 100x haar vader zijn en kan het voor mijn part 100% bewezen worden: ze wordt never nooit zijn erfgenaam.
Die man heeft dus flink zijn best gedaan om je vriendin zijn gehele leven te vermijden. Nou, dan kan al dat 'het is moreel gezien onjuist om een erfdeel te willen van iemand die je nooit hebt gekend' in mijn ogen keihard het raam uit hoor. Daar kon je vriendin immers niets aan doen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:45 schreef TAmaru het volgende:
De moeder van mijn vriendin heeft de vader wel op de hoogte gebracht destijds, maar daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Hij ontkende ook dat het van hem zou kunnen zijn.
Halfzus en haar moeder wisten van niks
Nee hoor. Gaat om juridische status. Maar er is inderdaad de mogelijkheid voor biologische kinderen om die juridische status retroactief nog te claimen.quote:
Jawel, dat boeit zeker wat. Zitten nogal wat voorwaarden aan. Zo heeft het niet-erkende kind een bewijsplicht (dus die bewijslast is verschoven van vader naar bio-dochter). En er mag geen sprake zijn van een andere vader in juridische zin, waarvan al geërfd is.quote:Boeit niet of hij haar erkend heeft.
Ok. STEL: Heb een halfzus/broer die geadopteerd is. Dus 0 juridische banden met mijn ouder(s). Adoptieouders al overleden + van geërfd. Volgens jou kan die halfbroer/zus dus nooit het kindsdeel opeisen? Ok...quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee hoor. Gaat om juridische status. Maar er is inderdaad de mogelijkheid voor biologische kinderen om die juridische status retroactief nog te claimen.
[..]
Jawel, dat boeit zeker wat. Zitten nogal wat voorwaarden aan. Zo heeft het niet-erkende kind een bewijsplicht (dus die bewijslast is verschoven van vader naar bio-dochter). En er mag geen sprake zijn van een andere vader in juridische zin, waarvan al geërfd is.
En dat is dan volgens Nederlands recht.
Is dat ‘ok, wist ik niet’ of ‘ok, geloof ik niet’?quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok. STEL: Heb een halfzus/broer die geadopteerd is. Dus 0 juridische banden met mijn ouder(s). Adoptieouders al overleden + van geërfd. Volgens jou kan die halfbroer/zus dus nooit het kindsdeel opeisen? Ok...
Dat laatste. Met mijn beperkte kennis vh familierecht.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dat ‘ok, wist ik niet’ of ‘ok, geloof ik niet’?
quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok. STEL: Heb een halfzus/broer die geadopteerd is. Dus 0 juridische banden met mijn ouder(s). Adoptieouders al overleden + van geërfd. Volgens jou kan die halfbroer/zus dus nooit het kindsdeel opeisen? Ok...
quote:https://fiom.nl/zoeken-fa(...)ing-erfrecht-adoptie
Door adoptie worden de familierechtelijke banden tussen het kind en de biologische familie verbroken. Het kind is daardoor juridisch kind van de adoptieouders geworden en zal daarom bij overlijden van hen erven (en vice versa). Het kind maakt dus geen aanspraak meer op een deel van de erfenis bij overlijden van één van de biologische ouders.
Volgens mij klopt het wel.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat laatste. Met mijn beperkte kennis vh familierecht.
Klopt niet. Sowieso kan de ouder die het kind heeft afgestaan het kind alsnog opnemen in diens testament. Dan erft dat kind gewoon. Of dat kind ook geërfd heeft van diens adoptieouders doet niet ter zake.quote:
Klopt dat kan die ouder doen. Maar we hadden het toch over het wettelijke kindsdeel?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt niet. Sowieso kan de ouder die het kind heeft afgestaan het kind alsnog opnemen in diens testament. Dan erft dat kind gewoon. Of dat kind ook geërfd heeft van diens adoptieouders doet niet ter zake.
quote:Op donderdag 15 februari 2024 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |