abonnement Unibet Coolblue
pi_212441318
Mijn vriendin is opgegroeid zonder vader, officieel heeft ze er zelfs geen.

In 2021 had ze een match met iemand in een DNA-databank: haar halfzus. Na contact met haar halfzus werd haar ook meteen duidelijk wie haar vader moest zijn. De halfzus is opgegroeid bij haar vader. De moeder van mijn vriendin heeft ook bevestigd dat ze een relatie met die man heeft gehad en dat ze wist dat hij nog een jong dochtertje had, dus de verhalen kloppen, en er is dus een DNA-match via die databank. Haar moeder wist de volledige naam niet meer maar heeft wel altijd de voornaam gezegd en die klopte ook.

Nou bleek haar vader juist 2 weken voor de match met de halfzus in de databank te zijn overleden. Het was een alcoholist en hij is relatief jong overleden aan leverproblemen.

Het contact met de halfzus was vanaf het begin prettig, maar ze maakte wel melding van schulden bij haar vader en allerlei rekeningen die na zijn dood arriveerden. Belastingschuld, een auto die nog afbetaald moest worden, etc. De vader had nog wel een afbetaald appartement in Kopenhagen (het zijn Denen).

Mijn vriendin heeft nooit afspraak proberen te maken op een erfenis. Haar halfzus is daar op een gegeven moment wel terloops over begonnen, maar daarop heeft mijn vriendin aangegeven dat ze eigenlijk niet echt iets verwacht. Haar initiële houding was: ik ben niet met die man opgegroeid, dus ik hoef ook zijn geld of bezit niet.

Nu komt mijn vriendin daar een beetje van terug. Haar halfzus heeft het appartement in Kopenhagen nu in de verhuur voor een lekker bedrag en de eventuele schulden die er waren waren echt nooit aan de prijs van zo'n appartement gekomen. Ze ziet dat haar halfzus haast niet meer hoeft te werken door de huurinkomsten en vindt het eigenlijk allemaal niet zo fijn, sterker nog, er is bij haar wat nijd ontstaan tegenover haar halfzus.

Heeft ze nu nog recht op de erfenis? Ze is hierover nooit formeel geïnformeerd en heeft er ook nooit officieel afstand van gedaan. Ze heeft er echter ook geen aanspraak op gemaakt toen ze de kans had.
Mja
  donderdag 15 februari 2024 @ 19:46:24 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212441409
tjsa, ga je de officiele weg volgen dan zal dat via de rechter beslist moeten worden
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212441410
Wettelijk recht? Ja. Moreel recht? Nee, dat vind ik niet.

Zeker niet om dat het al aan haar gevraagd en zij dat afwees, formeel of niet. Ze komt nu wel over als een geldwolf...
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 19:51:07 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212441458
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wettelijk recht? Ja. Moreel recht? Nee, dat vind ik niet.

Zeker niet om dat het al aan haar gevraagd en zij dat afwees, formeel of niet. Ze komt nu wel over als een geldwolf...
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 15 februari 2024 @ 19:55:57 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212441537
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Nu heeft die andere dochter dat wellicht ook met opzet zo gespeeld, om TS van een potentiële erfenis af te laten zien.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wettelijk recht? Ja.
Hoe werkt dat dan eigenlijk, dan moet je eerst nog op de één of andere manier officieel laten vaststellen dat die man je vader was?
pi_212441554
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Mijn vriendin denkt ook dat haar halfzus de boel bewust wat verdraaid heeft om het te doen lijken alsof er veel schulden waren en haar zo dus niet echt lekker te maken voor een erfenis.
Mja
pi_212441587
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:52 schreef ToT het volgende:
Belangrijkere vraag; wil je überhaupt wel verder met iemand die zo in het leven staat?

Schopje R&P? Volgens mij moet iemand hier HEEL rap wakker geschud worden!
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.

De relatie met de halfzus zal dan wel flink verziekt raken ...
Mja
pi_212441616
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:55 schreef kwiwi het volgende:
Hoe werkt dat dan eigenlijk, dan moet je eerst nog op de één of andere manier officieel laten vaststellen dat die man je vader was?
Geen idee hoe het exact werkt, maar in mijn eigen kring is er iemand die, ondanks dat de vader pas bekend werd via een dna match, recht had op een deel van de erfenis. Het zogenaamde kindsdeel.
pi_212441660
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.

De relatie met de halfzus zal dan wel flink verziekt raken ...
Ik lees het als: "Hee, je bent ooit uit de lul van deze kerel gekropen. Je kent hem verder niet, maar hij is nu dood. Hij had schulden, wil je die overnemen?"
- "Wat? Nee, natuurlijk niet! Donder op!"
"Oh wacht, dit appartement is met zijn geld betaald."
- "OH PAPA!!!! Mijn bloedeigen vader!!! Ik heb je nooit gekend, maar dit appartement vertegenwoordigt een deel waar hij voor stond!"
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212441692
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:03 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik lees het als: "Hee, je bent ooit uit de lul van deze kerel gekropen. Je kent hem verder niet, maar hij is nu dood. Hij had schulden, wil je die overnemen?"
- "Wat? Nee, natuurlijk niet! Donder op!"
"Oh wacht, dit appartement is met zijn geld betaald."
- "OH PAPA!!!! Mijn bloedeigen vader!!! Ik heb je nooit gekend, maar dit appartement vertegenwoordigt een deel waar hij voor stond!"
Ik zie het zo: op dat moment vond ze dat ze er niet veel recht op had. Bovendien wilde ze de prille relatie met haar halfzus in het begin niet op het spel zetten. Die meid heeft ook veel last gehad van haar alcoholistische vader, die haar veel heeft geslagen vroeger. Het was een klootzak. Maar na verloop van tijd begon mijn vriendin te denken dat die schulden bewust overdreven waren en merkte ze dat haar halfzus veel minder ging werken, vermoedelijk dankzij het appartement in de verhuur. Ze verdient er meer dan 2000 euro per maand mee geloof ik. Dus daarmee is haar mening over de situatie wel bijgedraaid. Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze er nu een ander perspectief op heeft, na zoveel tijd.

En bovendien hoop ik natuurlijk ook dat ze de erfenis krijgt en ik daarvan mee kan profiteren _O-
Mja
pi_212441711
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:38 schreef TAmaru het volgende:
Heeft ze nu nog recht op de erfenis?
Nee.

Je hebt geen recht op erfenis door biologische band maar door een juridische band.
Als die vent haar erkend heeft als zijn kind dan heeft ze recht op erfenis.
Als die vent haar niet erkend heeft maar wel heeft opgenomen in z'n testament, heeft ze recht op erfenis.

Maar als ik het verhaal goed begrijp heeft hij haar nooit formeel erkend en geen testament waar ze in staat, en dan kan hij 100x haar vader zijn en kan het voor mijn part 100% bewezen worden: ze wordt never nooit zijn erfgenaam.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212441725
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef TAmaru het volgende:
h
Dus die meid die haar hele leven met die alcoholistische klootzak heeft opgetrokken en door hem in elkaar is gebeukt zou nu de helft van haar bezittingen aan je vriendin moeten afstaan?

Je vriendin wil wel de lusten, maar niet de lasten?

Run, brother. Run!
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212441740
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:07 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee.

Je hebt geen recht op erfenis door biologische band maar door een juridische band.
Als die vent haar erkend heeft als zijn kind dan heeft ze recht op erfenis.
Als die vent haar niet erkend heeft maar wel heeft opgenomen in z'n testament, heeft ze recht op erfenis.

Maar als ik het verhaal goed begrijp heeft hij haar nooit formeel erkend en geen testament waar ze in staat, en dan kan hij 100x haar vader zijn en kan het voor mijn part 100% bewezen worden: ze wordt never nooit zijn erfgenaam.
Dit zijn dingen die ik graag lees in dit soort situaties! ^O^
Parasieten moeten niet beloond worden.
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212441745
Mocht ze überhaupt iets willen zou het dan niet via rechter in Denemarken moeten gaan?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212441764
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:08 schreef ToT het volgende:
Je vriendin wil wel de lusten, maar niet de lasten?

De vriendin van TS heeft er niet voor gekozen dat haar vader niet in haar (jonge) leven was, is het wel?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212441852
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:38 schreef TAmaru het volgende:
Heeft ze nu nog recht op de erfenis? Ze is hierover nooit formeel geïnformeerd en heeft er ook nooit officieel afstand van gedaan. Ze heeft er echter ook geen aanspraak op gemaakt toen ze de kans had.
Als ik https://www.gmw.nl/blog/g(...)e-werkt-het-precies/ goed begrijp, kan dat (naar Nederlands recht) wel, ja.

quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:07 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee.

Je hebt geen recht op erfenis door biologische band maar door een juridische band.
Als die vent haar erkend heeft als zijn kind dan heeft ze recht op erfenis.
Als die vent haar niet erkend heeft maar wel heeft opgenomen in z'n testament, heeft ze recht op erfenis.

Maar als ik het verhaal goed begrijp heeft hij haar nooit formeel erkend en geen testament waar ze in staat, en dan kan hij 100x haar vader zijn en kan het voor mijn part 100% bewezen worden: ze wordt never nooit zijn erfgenaam.
Zie linkje. Volgens mij kan de vriendin van TS met terugwerkende kracht een juridische vader krijgen. Waarom zou ze volgens jou geen wettelijk erfgenaam kunnen worden?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 20:15:53 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212441871
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik zie het zo: op dat moment vond ze dat ze er niet veel recht op had. Bovendien wilde ze de prille relatie met haar halfzus in het begin niet op het spel zetten. Die meid heeft ook veel last gehad van haar alcoholistische vader, die haar veel heeft geslagen vroeger. Het was een klootzak. Maar na verloop van tijd begon mijn vriendin te denken dat die schulden bewust overdreven waren en merkte ze dat haar halfzus veel minder ging werken, vermoedelijk dankzij het appartement in de verhuur. Ze verdient er meer dan 2000 euro per maand mee geloof ik. Dus daarmee is haar mening over de situatie wel bijgedraaid. Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze er nu een ander perspectief op heeft, na zoveel tijd.

En bovendien hoop ik natuurlijk ook dat ze de erfenis krijgt en ik daarvan mee kan profiteren _O-
Heeft niks met tijd te maken, het gaat gewoon ordinair om dat ze centen ruikt. En getuige jouw laatste zin ben jij geen haar anders.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212441911
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:14 schreef baskick het volgende:

[..]
Als ik https://www.gmw.nl/blog/g(...)e-werkt-het-precies/ goed begrijp, kan dat (naar Nederlands recht) wel, ja.
[..]
Zie linkje. Volgens mij kan de vriendin van TS met terugwerkende kracht een juridische vader krijgen. Waarom zou ze volgens jou geen wettelijk erfgenaam kunnen worden?
Oh, die route kende ik niet na overlijden. Thanx ^O^

Maar als *alsnog* die juridische band gevormd kan worden, dan kan ze inderdaad alsnog erfgenaam worden.
Want het gaat om die juridische band om die aanspraak te kunnen maken.

Blijft staan dat ze nu niet alsnog erfgenaam kan worden door van gedachten te veranderen.

In dit geval hoop ik dat TS's vriendin het juridische spel start, is vast reuze leerzaam. Niet aangenaam voor de familiebetrekkingen, maar goed, die heeft ze eigenlijk ook niet met die kant van de familie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 15 februari 2024 @ 20:20:39 #19
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_212441969
quote:
14s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:17 schreef sigme het volgende:
Blijft staan dat ze nu niet alsnog erfgenaam kan worden door van gedachten te veranderen.

ze zal nooit volledig afstand hebben gedaan aangezien ze nog niet juridisch aanspraak kon maken zonder de juiste wegen te volgen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 15 februari 2024 @ 20:21:13 #20
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_212441982
Het lijkt mij dat je beter eens kunt informeren hoe het met het Deense erfrecht zit.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_212442339
Ik vind dit enorm geldwolverig. Sorry, maar dit is nu typisch wat er mis is in de huidige maatschappij. Puur aan jezelf denken, geld als het hoogste goed en opeisen waar je moreel gezien helemaal geen recht op hebt. Laat die dochter die met een alcolholist in huis is opgegroeid lekker genieten van dat appartement.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212442384
quote:
99s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:20 schreef Nizno het volgende:

[..]
ze zal nooit volledig afstand hebben gedaan aangezien ze nog niet juridisch aanspraak kon maken zonder de juiste wegen te volgen
Ze heeft er alleen met die vermeende halfzus over gebabbeld. Er is geen enkel juridisch iets geweest, enkel een DNA-match van een commercieel bedrijf, volgens de OP. Moeder kende de meneer die haar bezwangerd heeft alleen bij voornaam. Het lijkt me geen enorm sterke zaak, maar ook niet volledig kansloos.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 15 februari 2024 @ 20:41:42 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212442463
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef TAmaru het volgende:

[..]

En bovendien hoop ik natuurlijk ook dat ze de erfenis krijgt en ik daarvan mee kan profiteren _O-
:{ Dit is wel echt héél triest.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 15 februari 2024 @ 20:42:30 #24
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_212442487
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit enorm geldwolverig. Sorry, maar dit is nu typisch wat er mis is in de huidige maatschappij. Puur aan jezelf denken, geld als het hoogste goed en opeisen waar je moreel gezien helemaal geen recht op hebt. Laat die dochter die met een alcolholist in huis is opgegroeid lekker genieten van dat appartement.
En de dochter die met een alleenstaande moeder is opgegroeid die geen cent te makken hebben gehad mag niet gecompenseerd worden voor de moeilijke jeugd?

Laat me beginnen met het feit dat ik het niet eens of oneens ben met de vriendin van TS.
Maar het is wel heel makkelijk om dit als opmerking te maken.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_212442607
quote:
99s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:42 schreef Nizno het volgende:

[..]
En de dochter die met een alleenstaande moeder is opgegroeid die geen cent te makken hebben gehad mag niet gecompenseerd worden voor de moeilijke jeugd?

Laat me beginnen met het feit dat ik het niet eens of oneens ben met de vriendin van TS.
Maar het is wel heel makkelijk om dit als opmerking te maken.
Niemand zijn of haar leven wordt leuker van een alcoholist in huis.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 15 februari 2024 @ 20:51:52 #26
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_212442665
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niemand zijn of haar leven wordt leuker van een alcoholist in huis.
Niemand zijn of haar leven wordt leuker van het feit dat een alleenstaande moeder financieel amper een cent te makken heeft om hem of haar een rustige jeugd te kunnen bieden.
En als hij of zij er dan ook nog achter komt dat de verwekker het financieel goed genoeg had om zijn nageslacht met een lekker zakcentje achter te laten (in dit geval in stenen die nog meer op gaan leveren).
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_212442691
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heeft niks met tijd te maken, het gaat gewoon ordinair om dat ze centen ruikt. En getuige jouw laatste zin ben jij geen haar anders.
Doet me denken aan een topic van jaren geleden (ik hoop een troll-topic) van iemand die geen cent te makken had, die bij haar vriendje ging in wonen en dat die alles voor haar betaalde in de paar maand dat ze samen waren.
Toen de relatie uit ging, vroeg TS hier of ze recht had op de helft van zijn inkomen over de periode dat ze samenwonende partners waren.
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212442730
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit enorm geldwolverig. Sorry, maar dit is nu typisch wat er mis is in de huidige maatschappij. Puur aan jezelf denken, geld als het hoogste goed en opeisen waar je moreel gezien helemaal geen recht op hebt. Laat die dochter die met een alcolholist in huis is opgegroeid lekker genieten van dat appartement.
- Probeer dit eens op een iets nettere manier te verwoorden joh -

[ Bericht 22% gewijzigd door CoolGuy op 15-02-2024 21:02:02 ]
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 15 februari 2024 @ 21:03:08 #29
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_212442867
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:55 schreef ToT het volgende:
-
Serieus:
Gaan we nu allemaal hypotheses er bij halen over hoe de alcoholist geweest is tov zijn Deense dochter terwijl het enige dat bekend is dat hij vroeg is overleden aan overmatig alcohol gebruik.

We weten niet of hij geweld gebruikt heeft. We weten niet of de dochter veel heeft meegekregen van het alcohol gebruik of dat pa misschien juist wel een afwezige vader was die veel al in de kroeg zat en amper thuis was.

Lekkere aannames doen om de vriendin van TS als geldwolf neer te sabelen.

En ja ze heeft een uitspraak gedaan dat ze niet hoefde te erven. Als er veel schulden zijn en er misschien 300 euro over blijft gunt ze dat haar halfzus.
Dat was het beeld dat haar halfzus geschetst heeft over haar vader.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 15 februari 2024 @ 21:12:25 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212442992
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit enorm geldwolverig. Sorry, maar dit is nu typisch wat er mis is in de huidige maatschappij. Puur aan jezelf denken, geld als het hoogste goed en opeisen waar je moreel gezien helemaal geen recht op hebt. Laat die dochter die met een alcolholist in huis is opgegroeid lekker genieten van dat appartement.
Ik vind er ook wel iets van dat vriendin van TS nu nijd voelt naar haar halfzus. Maar ik zie echt niet in hoe dit laat zien wat er mis is met de huidige maatschappij. Het is helemaal geen maatschappelijke kwestie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212443189
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
En dat men een erfenis niet wil bij schulden, maar wel bij baten, achten we hier zelfs zo logisch dat we er een aparte optie voor in het leven geroepen hebben; beneficiair aanvaarden. Iets wat jaarlijks duizenden erfgenamen doen.

Wat een geldwolf zeg /s
"Pools are perfect for holding water"
pi_212443233
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit enorm geldwolverig. Sorry, maar dit is nu typisch wat er mis is in de huidige maatschappij. Puur aan jezelf denken, geld als het hoogste goed en opeisen waar je moreel gezien helemaal geen recht op hebt. Laat die dochter die met een alcolholist in huis is opgegroeid lekker genieten van dat appartement.
Niet? Leg eens uit aub.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212443348
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:14 schreef baskick het volgende:

[..]
Als ik https://www.gmw.nl/blog/g(...)e-werkt-het-precies/ goed begrijp, kan dat (naar Nederlands recht) wel, ja.
[..]
Zie linkje. Volgens mij kan de vriendin van TS met terugwerkende kracht een juridische vader krijgen. Waarom zou ze volgens jou geen wettelijk erfgenaam kunnen worden?
Nederlands recht is hier echter niet van toepassing. Deens rechts is van toepassing. Omdat de vader de Deense nationaliteit heeft en de erfenis in dat land is vrijgekomen. Of het Deens recht eenzelfde bepaling kent is maar de vraag
pi_212443350
quote:
99s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:42 schreef Nizno het volgende:

[..]
En de dochter die met een alleenstaande moeder is opgegroeid die geen cent te makken hebben gehad mag niet gecompenseerd worden voor de moeilijke jeugd?

Laat me beginnen met het feit dat ik het niet eens of oneens ben met de vriendin van TS.
Maar het is wel heel makkelijk om dit als opmerking te maken.
Als we inderdaad (hanca's logica volgend) het soort verstandshouding tussen vader en dochter in geld uit gaan drukken. En dan tot het oordeel komen dat 'een alcoholische vader hebben' de ene dochter recht geeft op een erfenis. Dan toch zeker de 'opgroeien in één-ouder gezin door compleet afwezige vader' dochter ook.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212443393
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Niet? Leg eens uit aub.
Ik zeg moreel. Niet juridisch, juridisch heb je misschien nog best een kans, geen idee. Maar moreel gezien is die man nooit haar vader geweest. Als hij een half jaar eerder was overleden, was het nooit ter sprake gekomen. Ik vind moreel gezien erven van iemand die je nooit hebt gekend heel erg lastig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212443397
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:31 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Nederlands recht is hier echter niet van toepassing. Deens rechts is van toepassing. Omdat de vader de Deense nationaliteit heeft en de erfenis in dat land is vrijgekomen. Of het Deens recht eenzelfde bepaling kent is maar de vraag
Dit inderdaad. Dus vriendin van TS dient een expert/professional mbt Deens erfrecht te raadplegen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212443512
quote:
99s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:03 schreef Nizno het volgende:

[..]
Serieus:
Gaan we nu allemaal hypotheses er bij halen over hoe de alcoholist geweest is tov zijn Deense dochter terwijl het enige dat bekend is dat hij vroeg is overleden aan overmatig alcohol gebruik.

We weten niet of hij geweld gebruikt heeft. We weten niet of de dochter veel heeft meegekregen van het alcohol gebruik of dat pa misschien juist wel een afwezige vader was die veel al in de kroeg zat en amper thuis was.

Lekkere aannames doen om de vriendin van TS als geldwolf neer te sabelen.

En ja ze heeft een uitspraak gedaan dat ze niet hoefde te erven. Als er veel schulden zijn en er misschien 300 euro over blijft gunt ze dat haar halfzus.
Dat was het beeld dat haar halfzus geschetst heeft over haar vader.
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik zie het zo: op dat moment vond ze dat ze er niet veel recht op had. Bovendien wilde ze de prille relatie met haar halfzus in het begin niet op het spel zetten. Die meid heeft ook veel last gehad van haar alcoholistische vader, die haar veel heeft geslagen vroeger. Het was een klootzak. Maar na verloop van tijd begon mijn vriendin te denken dat die schulden bewust overdreven waren en merkte ze dat haar halfzus veel minder ging werken, vermoedelijk dankzij het appartement in de verhuur. Ze verdient er meer dan 2000 euro per maand mee geloof ik. Dus daarmee is haar mening over de situatie wel bijgedraaid. Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze er nu een ander perspectief op heeft, na zoveel tijd.

En bovendien hoop ik natuurlijk ook dat ze de erfenis krijgt en ik daarvan mee kan profiteren _O-
Stottert TS hier of zo???
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 15 februari 2024 @ 21:53:46 #38
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_212443742
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:41 schreef ToT het volgende:

[..]
[..]
Stottert TS hier of zo???
Die post heb ik over het hoofd gezien.
Is wel wat minder als hoe jij het stelde dat hij haar op een regelmatige basis in elkaar heeft gebeukt.

Neemt niet weg dat het blijft staan dat dit het beeld is dat de halfzus schetst, net als hoe zij de financiële situatie ook heeft laten doorschemeren.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_212443879
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:41 schreef ToT het volgende:

[..]
[..]
Stottert TS hier of zo???
Dat maakt erfrecht nog steeds geen 'vergelijk het leed' kwestie. En erven in morele zin imo ook niet.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 15 februari 2024 @ 22:04:29 #40
503118 Bezsen
FKA Bezsennosc
pi_212443933
Na jaren eindelijk familie terugvinden om de relatie dan te verzieken voor een paar grijpstuivers.
lmao
pi_212443944
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Precies dit
pi_212444090
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:01 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat maakt erfrecht nog steeds geen 'vergelijk het leed' kwestie. En erven in morele zin imo ook niet.
Mijn post was ook geen 'vergelijk het leed', meer een 'gun je halfzus die een rotjeugd heeft gehad ook eens wat positiefs'.

Moreel heb ik gewoon een probleem met een erfenis opeisen van iemand die je nooit gekend hebt, ten koste van mensen die de overledene wel hebben gekend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212444200
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.

De relatie met de halfzus zal dan wel flink verziekt raken ...
Ik ken het Deense recht niet.
Maar volgens de NLse wet heeft ze gewoon recht op haar deel van de erfenis.

https://www.gmw.nl/blog/erfenis-en-dna-onbekend/

quote:
Erfrecht
Het maakt voor de wet overigens niet uit of vader ooit contact heeft gehad met zijn buitenechtelijke kind. Ook doet het niet ter zake of het kind zelf ooit contact heeft gezocht met zijn biologische vader, of pas na het overlijden van vader iets van zich laat horen. Er gelden voor buitenechtelijke kinderen geen verval- of verjaringstermijnen. Het kan dus gebeuren dat iemand 20 jaar na het overlijden van vader zijn/haar deel van de erfenis komt opeisen. Blijkt de overledene de verwekker te zijn, dan is het kind gerechtigd tot de nalatenschap. De vaststelling van het vaderschap heeft terugwerkende kracht, zelfs indien jaren later het vaderschap pas wordt vastgesteld. In een dergelijk geval zullen de erfgenamen, die de nalatenschap hebben ontvangen, deze -in principe- alsnog met dat “nieuwe” kind moeten delen.
In NL kan ze het boedelregister gratis inzien. Weet ze ook bij welke notaris de afhandeling (if any) plaatsgevonden heeft.
https://www.rijksoverheid(...)het%20boedelregister.

[ Bericht 17% gewijzigd door capricia op 15-02-2024 22:30:29 ]
Definitely not CIA
pi_212444443
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mijn post was ook geen 'vergelijk het leed', meer een 'gun je halfzus die een rotjeugd heeft gehad ook eens wat positiefs'.

Moreel heb ik gewoon een probleem met een erfenis opeisen van iemand die je nooit gekend hebt, ten koste van mensen die de overledene wel hebben gekend.
Ik eigenlijk niet, als de oorzaak daarvan bij de overleden ouder ligt, zeker als de ouder al die tijd het bestaan van één van de kinderen gewoon genegeerd heeft, er niet naar om heeft willen kijken. Dat komt de enorme clusterfuck van de erfenis moreel gezien op het conto van de overleden ouder.
pi_212444455
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:22 schreef capricia het volgende:
Maar volgens de NLse wet heeft ze gewoon recht op haar deel van de erfenis.
Niks 'gewoon recht op'. Als kind niet erkend is moet daarvoor eerst een hele rechtszaak gevoerd worden om juridisch vaderschap te claimen.
Wel/niet getrouwd maakt niet uit, wel/niet erkend wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212444468
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zeg moreel. Niet juridisch, juridisch heb je misschien nog best een kans, geen idee.
In Nederland kan een niet-erkend kind echter wel onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op het legitieme kindsdeel van diens biologische vader. Moet binnen 5 jaar, en er zit een heel proces met wat haken en ogen aan.

https://www.erfrechtonlin(...)k-niet-erkende-kind/

En de link die eerder gepost werd.

Maar goed, Nederland =/ Denemarken. Dus vriendin van TS moet (via een professional) informatie over het Deense erfrecht inwinnen.

quote:
Maar moreel gezien is die man nooit haar vader geweest.
Kan je dat toelichten? Definieer je 'vaderschap' dan 100% als 'een vaderlijke rol in het leven van een kind', en 0% als 'biologische verwantschap'?

Dan vind je Bernards buitenechtelijke dochters dus ook mensen die geen recht hebben op een deel van de erfenis? En Bernard was hun vader niet?

Hoe denk je dan bijvoorbeeld over kinderalimentatie voor kinderen wanneer de biologische vader verder totaal afwezig is? Dat hebben we nou juist omdat we erkennen dat ook die afwezige mannen een onderhoudsplicht tov hun biologische kinderen hebben. En dat je daar met 'ik ben totaal afwezig voor dat kind, dus ik ben geen vader' niet onder uit komt.

En dan nu voor jou als Christen nog een extra vraag ... Is God in morele zin dan wel de vader van Jezus? Of geldt die titel louter en alleen voor Jozef? En noem je Jezus dan wel de zoon van God (want dat werkt dan denk ik ook omgekeerd; als een afwezige vader geen échte vader is, kan een afwezige zoon ook geen échte zoon zijn)? Dan zitten we denk ik toch al heel snel met de vraag in hoeverre 'een paar keer via een derde entiteit met je zoon spreken' iemand een echte vader maakt, nietwaar? En wat dan te denken over Gods stilte, toen zijn zoon daar hing en zich volkomen verlaten voelde? Bén je een vader als je op dat moment stil blijft en er niet voor je zoon bent? Ik zou denken dat Jozef er (net als Maria) wél voor hem was geweest als hij toen nog geleefd had.

quote:
Als hij een half jaar eerder was overleden, was het nooit ter sprake gekomen.
In Nederland heb je tot 5 jaar na diens dood.

quote:
Ik vind moreel gezien erven van iemand die je nooit hebt gekend heel erg lastig.
Wat zit daar precies achter? Ik proef een implicatie dat het dus onjuist is om een nalatenschap te accepteren van iemand die je niet kent? Dat alleen een daadwerkelijke relatie je daar in morele zin enig recht op geeft?

Geldt dat dan alleen bij het accepteren of aanspraak maken op erfenissen, die voorwaarde van een persoonlijke relatie, om het moreel gezien juist (of niet onjuist) te maken? En wanneer we erfenissen zien als 'giften bij overlijden', hoe zit dat dan bijvoorbeeld bij 'giften bij leven'? Betekent dat dan ook dat het moreel gezien onjuist is om een gift van een onbekende te accepteren?

En zouden goede doelen dan, vanuit moraliteit (die ze als goed doel vast en zeker in overvloed hebben) dan ook de erfenissen van donateurs (die ze nooit echt gekend hebben of er een persoonlijke relatie mee hadden) af moeten wijzen?

Veel vragen ...

Maar het WGR gedeelte kan afgedaan worden met "Zoek je antwoord in het Deense recht".

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 15-02-2024 23:30:16 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_212444493
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:32 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik eigenlijk niet, als de oorzaak daarvan bij de overleden ouder ligt, zeker als de ouder al die tijd het bestaan van één van de kinderen gewoon genegeerd heeft, er niet naar om heeft willen kijken. Dat komt de enorme clusterfuck van de erfenis moreel gezien op het conto van de overleden ouder.
Ma wist met moeite de voornaam van haar bezwangeraar op te diepen. Een Deen met een dochtertje, dat wist ze blijkbaar ook.

Hoezo heeft pa er niks van willen weten? Ik zie in de OP geen reden om aan te nemen dat hij ooit op de hoogte is gebracht.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212444519
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:33 schreef sigme het volgende:

[..]
Niks 'gewoon recht op'. Als kind niet erkend is moet daarvoor eerst een hele rechtszaak gevoerd worden om juridisch vaderschap te claimen.
Wel/niet getrouwd maakt niet uit, wel/niet erkend wel.
Dit ja. Is nogal een proces, waarin het niet-erkende kind volgens mij dan ook een bewijsplicht heeft. En als een andere man ooit juridisch vaderschap vastgelegd heeft, en het kind van die man een kindsdeel geërfd heeft, houdt het naar mijn weten ook op mbt de bio vader. Maar pin me er niet op vast.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212444528
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:33 schreef sigme het volgende:

[..]
Niks 'gewoon recht op'. Als kind niet erkend is moet daarvoor eerst een hele rechtszaak gevoerd worden om juridisch vaderschap te claimen.
Wel/niet getrouwd maakt niet uit, wel/niet erkend wel.
Dat schrijft die bron die ik meegaf ook:
quote:
Voordat het kind aanspraak kan maken op een deel van de erfenis, zal het kind het vaderschap juridisch moeten laten vastleggen. Het kind kan zowel voor, als na het overlijden van vader een procedure bij de rechtbank aanhangig maken en om gerechtelijke vaststelling van het vaderschap verzoeken. De Nederlandse wet schrijft niet voor hoe het vaderschap dient te worden aangetoond.
De vraag is dus of de dame in kwestie dit kan en wil. Maar zodra vaststaat dat zij een kind van die man is, heeft ze gewoon recht op haar deel.
En terecht, wmb.
Definitely not CIA
pi_212444571
quote:
5s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:35 schreef sigme het volgende:

[..]
Ma wist met moeite de voornaam van haar bezwangeraar op te diepen. Een Deen met een dochtertje, dat wist ze blijkbaar ook.

Hoezo heeft pa er niks van willen weten? Ik zie in de OP geen reden om aan te nemen dat hij ooit op de hoogte is gebracht.
Je hebt gelijk, ik had verkeerd gelezen en dacht dat de moeder van de halfzus al die tijd van het kind (vriendin van TS) wist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')